Zelfs de titel was al lastig?quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:07 schreef Copycat het volgende:
De ontdekking van de wereld van Mulisch.
LOLquote:
Die laat ik dan nog maar even onderop mijn 'to read' stapeltje liggen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:23 schreef Radonir het volgende:
Ik ben tot halverwege Moby Dick gekomen en heb het toen gefrustreerd in een hoek geflikkerd.
Die dus, en ook de Slinger van Foucault van Eco. Dat boek zit zo vol 'weetjes' en referenties naar andere kennis, dat ik de draad van het verhaal steeds kwijt raak. Dat is ook een makke van de heer Mulisch trouwens.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:07 schreef Copycat het volgende:
De ontdekking van de hemel van Mulisch. Na een kleine 100 pagina's weggelegd. Kwam er niet doorheen.
Heb ik tien jaar geleden ook na vier bladzijdes weggelegd, maar vorige week nog maar eens geprobeerd en toen kreeg ik 'm wel uit! Leuk boek, vind ik nu.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:02 schreef Biancavia het volgende:
Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan - Couperus
Die moet je ook gewoon overslaan.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:29 schreef Frollo het volgende:
Lord of the Rings. Twee keer aan begonnen, gewoon omdat ik vond dat je het toch eens gelezen moet hebben, maar allebei de keren op precies hetzelfde punt gestopt: halverwege boek twee, bij de slag bij Helm's Deep.
Idem met Foucault heb er een schurfthekel aan dat alles er met de haren bijgesleept wordt, heb geen zin om een encyclopedie naast m'n leesboek te hebben liggen alleen maar om te begrijpen waar het over gaat.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:28 schreef Aventura het volgende:
[..]
Die dus, en ook de Slinger van Foucault van Eco. Dat boek zit zo vol 'weetjes' en referenties naar andere kennis, dat ik de draad van het verhaal steeds kwijt raak. Dat is ook een makke van de heer Mulisch trouwens.
Oh ja, en 'Knielen op een bed violen'. Wat is de hype? Ik vind het een oersaai boek...
Och, de films vond ik ook ruk, dus ik denk dat het gewoon aan mij ligt. Ik ga er in elk geval geen tijd meer in steken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:32 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Die moet je ook gewoon overslaan.
"In Europa" ben ik nu voor de 2de keer aan het lezen terwijl ik bijna nooit boeken lees.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:09 schreef Duderinnetje het volgende:
Alles van Mak.
Tip: sla het latere werk van Neal Stephenson dan ook maar over. Briljant schrijver, maar hij kan het niet laten om met trivia te strooien.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:33 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Idem met Foucault heb er een schurfthekel aan dat alles er met de haren bijgesleept wordt, heb geen zin om een encyclopedie naast m'n leesboek te hebben liggen alleen maar om te begrijpen waar het over gaat.
Het lukte mij al nieteens om één van die films helemaal af te kijken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:29 schreef Frollo het volgende:
Lord of the Rings. Twee keer aan begonnen, gewoon omdat ik vond dat je het toch eens gelezen moet hebben, maar allebei de keren op precies hetzelfde punt gestopt: halverwege boek twee, bij de slag bij Helm's Deep.
oh ja, nog eentje dus (lang geleden eens in begonnen, weggelegd en sindsdien werkloos op de plank staat)quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:34 schreef Copycat het volgende:
Zelfde als De Naam van de Roos. Al die kerkpolitieke zaken sloeg ik over.
dat is wel een groot verschikl hoor, beetje raarquote:Op vrijdag 20 april 2007 15:37 schreef Kreator het volgende:
'Mijn leven', van Bill Clinton.
Heb wel 5 of 600 pagina's gelezen, maar ik kom er neit door.
Hoe verscheur je iets naar pagina's?quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:07 schreef Megumi het volgende:
De avonden. Wat een klote boek is dat. Verscheurd naar de eerste paar pagina's.
Heel naar.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:08 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Hoe verscheur je iets naar pagina's?![]()
Hee, daar heb ik laatst de film van gezienquote:Op vrijdag 20 april 2007 15:06 schreef davym het volgende:
Umberto Eco - Name of the Rose
(Slinger van Foucault trouwens ook niet)
En dat is juist het laatste boek waar ik niet doorheen ben gekomen. Verder heb ik nog niks van Rosenboom gelezen, en ik weet ook niet of ik dat wel wil.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:37 schreef Frollo het volgende:
Je zou denken dat ik mijn buik vol had van Rosenboom, maar om onverklaarbare redenen heb ik 'm daarna toch een nieuwe kans gegeven. En daar ben ik heel blij om, want Publieke Werken bleek het beste boek te zijn dat ik in 15 jaar heb gelezen.
Als ik het goed heb, is dat dezelfde schrijver als die van het boek Less then nothing, ofwel Minder dan niks.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:32 schreef lily het volgende:
Glamorama van Brett Easton Ellis
een vriendin raadde hem aan maar ik heb m na 2 pogingen weggelegd...
*kuch* Less Than Zero *kuch*quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:20 schreef dragonkiss het volgende:
[..]
Als ik het goed heb, is dat dezelfde schrijver als die van het boek Less then nothing, ofwel Minder dan niks.
Is ook verfilmd, film nooit gezien, maar het boek is echt lekker voor een luie zomerdag.
Vermakelijk, maar niet te zwaar.
Vergeet American Psycho nietquote:Op vrijdag 20 april 2007 20:20 schreef dragonkiss het volgende:
[..]
Als ik het goed heb, is dat dezelfde schrijver als die van het boek Less then nothing, ofwel Minder dan niks.
Is ook verfilmd, film nooit gezien, maar het boek is echt lekker voor een luie zomerdag.
Vermakelijk, maar niet te zwaar.
Da's 't gekke aan Verdriet van België. Dat is wel erg mooi, zeker 200 pagina's lang.quote:Op zaterdag 21 april 2007 02:05 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik weet of ik een boek ga lezen meestal al na 3 of 4 pagina's, eigenlijk.
Vergeet de S niet cultuurbarbaar!!quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:00 schreef LENUS het volgende:
Jeroen Brouwe - de zondvloed
Ik ben een groot voorstander van een boek wegleggen als het je niet bevalt, maar De donkere kamer moet je écht eens proberen uit te lezen!quote:Op zondag 22 april 2007 10:54 schreef _Arual_ het volgende:
De donkere kamer van Damokles, van W.F. Hermans. Daar ben ik al zo vaak aan begonnen, maar ik blijf steeds hangen. Terwijl ik andere boeken van Hermans wel waarderen kan.
Ik schaam me er ook oprecht voor dat ik het nog niet uit heb. Dit jaar moet het toch echt een keer gaan gebeuren.quote:Op zondag 22 april 2007 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van een boek wegleggen als het je niet bevalt, maar De donkere kamer moet je écht eens proberen uit te lezen!
quote:Op zaterdag 21 april 2007 09:43 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
De ontdekking van de hemel
Daar kan ik ook niet door komen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:29 schreef Frollo het volgende:
Inderdaad, ik ook. Naam van de roos ben ik op een kwart gestrand. De slinger van foucault, daar heb ik meerdere pogingen gedaan, elke keer liep ik vast. Uiteindelijk toch doorgezet, en het is toch gelukt maar god wat kostte dat een moeite. Ik vind die veel te dik opgelegde eruditie van die man zo vermoeiend. Hij heeft best wat te zeggen en delen van zijn boeken zijn gewoon goed maar zijn grootste doel lijkt wel om de wereld te tonen hoe godsgruwelijk veel hij weet. Intellectuele masturbatie is het.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:06 schreef davym het volgende:
Umberto Eco - Name of the Rose
(Slinger van Foucault trouwens ook niet)
Die ook. Van paar mensen gehoord dat het zo'n geniaal boek zou zijn, men was er echt lyrisch over. Dus een moedige poging ondernomen maar eigenlijk wist ik al na enkele tientallen pagina's dat als het niet snel interessant zou worden, ik het niet zou gaan redden. En dat klopte.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:37 schreef Frollo het volgende:
Gewassen Vlees van Thomas Rosenboom heb ik na een tijdje ook maar terzijde gelegd. Ik voelde al eerder nattigheid, toen de hoofdpersoon twintig pagina's nodig had om uit de trekschuit te stappen, maar er zat ook wel iets intrigerends in en daarom las ik toch door. Maar rond pagina 70 ging het echt niet meer.
In de naam van de roos is goed door te komen, andere van hem had ik meer moeite mee.quote:Op maandag 23 april 2007 02:07 schreef Maisnon het volgende:
Ben nu toevallig bezig met wat filosofie dingetjes en Umberto Eco zit er ook bij, maar boeken lezen van hem lijkt me na het zien van dit topic geen goed idee
Ik kom er ook niet doorheen...... zovéél informatie... zóveeeeel tekst.... Karakters die het verhaal inwalsen, kort iets betekenen, doodgaan en de rest van het verhaal kom je ze niet meer tegen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:29 schreef Frollo het volgende:
Same here. Kennis is er echt helemaal lyrisch over. Ik vind het maar kut.quote:Op zondag 22 april 2007 10:56 schreef Brighteyes het volgende:
De 'Donkere toren' serie van Stephen King.
Het lukt me niet...
quote:Op maandag 23 april 2007 22:41 schreef thaleia het volgende:
Honderd Jaar Eenzaamheid niet gelukt
Jammer idd, ietwat magisch realistisch maar toch erg mooi. Kan het me op zich wel voorstellen trouwens dat je het waarom een beetje mist. Heb je Liefde in tijden van Cholera wel eens geprobeerd? Die heeft iets meer richting, en heeft vond ik uiteindelijk een vergelijkbare charme.quote:Op maandag 23 april 2007 22:41 schreef thaleia het volgende:
Honderd Jaar Eenzaamheid niet gelukt
quote:Op maandag 23 april 2007 10:32 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik moest meteen denken aan Eco toen ik dit topic zag. Bijna al zijn boeken zijn doorwerken, maar eigenlijk ook in alle gevallen vond ik het aan het einde het absoluut waard. Alleen Baudolino was wat flauw misschien, maar da's wel weer de makkelijkste om te beginnen. En als je in de Slinger af en toe een pagina moet overslaan, ach....
Ik ben al een paar keer begonnen aan Orhan Pamuk's Istanbul, maar dat lijkt me gewoon niet echt te boeien.
Het meest vervelende boek dat ik door geploeterd heb (en ik ken niemand die het wel leuk vond) was de kleine vriend van donna tart. Niet om door te komen, en elke plot of climax die er in zou moeten zitten heb ik volkomen gemist. Terwijl De verborgen geschiedenis zo mooi is.
Dan ken je nu zo iemand, want ik vond 'm schitterend.quote:Op maandag 23 april 2007 10:32 schreef thijsdetweede het volgende:
Het meest vervelende boek dat ik door geploeterd heb (en ik ken niemand die het wel leuk vond) was de kleine vriend van donna tart. Niet om door te komen, en elke plot of climax die er in zou moeten zitten heb ik volkomen gemist. Terwijl De verborgen geschiedenis zo mooi is.
Dat kan ik wel begrijpen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:27 schreef hummus het volgende:
Ik ben gisteren voor de achtste keer begonnen in The Little Friend, en die sfeer die Frollo inderdaad opmerkt is prachtig, maar het gaat nergens heen! Ik kan best tegen sfeer, prachtig, geweldig, maar na een bladzijde of 50 heb ik ook graag wat verhaal en plot en.. tja, dat wat je in een boek houdt. The Secret History was zo enorm die-wil-ik-nu-uitlezen dat dit alleen nog maar tegenvalt eigenlijk. Ik vrees dat dit de zoveelste keer wordt dat ik het boek toch maar moet gaan wegleggen.
Hey, niet vrijwillig hoor. Maar als een boek mij telkens weer in slaap doet vallen (in de trein, op de bank, zelfs rechtop aan tafel zittend) dan geef ik het opquote:Op dinsdag 24 april 2007 09:30 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat kan ik wel begrijpen.
Als je alleen van de sfeer wilt genieten, kun je inderdaad makkelijk 50 pagina's voor het einde ophouden.
Daar kom ik ook niet door. Staat hier nog steeds in de kast. Moest er gister ook aan denken.quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:35 schreef hummus het volgende:
Ik ga maar weer eens voor de zoveelste keer beginnen in Catch-22.
Helemaal waar. Ik bleef trouwens ook lezen, omdat ik steeds het idee had: nu komt het!quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:21 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dan ken je nu zo iemand, want ik vond 'm schitterend.
Toegegeven, het is best jammer (lees: gekmakend frustrerend!) dat bepaalde plotlijnen niet goed uitgewerkt worden, maar het grote pluspunt van het boek is dat het haast letterlijk uit elkaar barst van de sfeer. De zinderende hitte in dat stadje, de klamme bossen eromheen, die doodenge white trash familie, de knotsgekke slangenpredikers, het wordt allemaal met een overweldigende rijkdom aan details beschreven door de ogen van een meisje dat net kind-af aan het worden en zich de pleuris verveelt in de zomervakantie. Inhoudelijk misschien niet helemaal bevredigend, maar jongens, wat een sfeer, wat een sfeer.
Heerlijk boek.
ik vond het juist in het Nederlands een dráákquote:Op dinsdag 24 april 2007 10:38 schreef dndiek het volgende:
Lord of the Rings (in het Engels dus)
De Nederlandse versie heb ik nog niet geprobeerdquote:Op dinsdag 24 april 2007 10:43 schreef Etcetera het volgende:
[..]
ik vond het juist in het Nederlands een dráák
in het Engels heb ik hem wel uitgekregen
Er is maar één vertaling, die van Max Schuchart.quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:46 schreef Etcetera het volgende:
in de NL versie van LOTR heb ik me kapot geergerd aan de schrijfstijl: en toen.... en toen.... en toen..., tenminste zo voelde het, alsof er gelepeld werd in plaats van verteld
mss had ik gewoon een verkeerde vertaling hoor
nou, dat weet ik niet hoor. ik vond het in het engels in elk geval een stuk prettiger lezen dan in het nederlandsquote:Op dinsdag 24 april 2007 10:47 schreef Frollo het volgende:
[..]
Er is maar één vertaling, die van Max Schuchart.
En dat het nogal repetitief aandoet lijkt mij eerder een tekortkoming van dhr. Tolkien zelf.
In één ruk uitgelezen. Zo droogkomsich kom ik ze maar zelden tegen. Helaas kon ik niet hetzelfde juichen over het vervolg Closing Time.quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:35 schreef hummus het volgende:
Ik ga maar weer eens voor de zoveelste keer beginnen in Catch-22.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |