abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48141004
In de verkiezingscampagne wilde hij :
Hoge inkomens aanpakken, nu als minister komt er geen hogere belasting voor hoge inkomens.
Hypotheekrenteaftrek beperken, nu staat er in het regeeraccord dat er niets verandert.
Onderzoek naar de politieke steun aan Irak-oorlog, in het regeeraccoord staat dat ze er geen onderzoek naar gaan doen.

De verkiezingsuitslag was ook al dramatisch(voor PvdA).
Bos wist in half jaar tijd de PvdA in de peilingen van 61 zetels te halveren naar 33 op 22nov.Een bijzondere prestatie.

Wordt het niet eens tijd dat W.B. vertrekt als PvdA-leider, hij is verworden tot PvdA-lijder.
  maandag 9 april 2007 @ 12:10:03 #2
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48141179
Vergeet niet dat hij er ook voor gezorgd heeft dat de pvda in de peiling op 66 heeft geholpen. Er zullen altijd peiken en dalen zijn en er moet meer gekeken worden naar de lange termijn.
Verder vind ik peilingen ongeloofwaardig.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  maandag 9 april 2007 @ 12:12:32 #3
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_48141245
Bos is een draaikont eerste klas, op hem stemmen is gewoon vragen om genaaid te worden
  maandag 9 april 2007 @ 12:13:34 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_48141277

Wat een origineel topic...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 9 april 2007 @ 12:16:38 #5
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_48141373
Ik geloof dat jij het politieke stelsel niet helemaal begrijpt.....

Neemt niet weg dat het heel "raar" is dat de SP zo snel aan de kant gezet is en dat deze nergens in de provincies aan bod is gekomen. Als je de PvdA gaat bekritiseren, doe het dan daar en niet op deze manier. De dingen die jij noemt hebben gewoon met ons kiesstelsel te maken en dat is (desondanks) eigenlijk het beste wat er te krijgen is.
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
pi_48142509
Wat een zeikerd ben je toch gtotep
pi_48142767
quote:
Op maandag 9 april 2007 12:04 schreef gtotep het volgende:
Hoge inkomens aanpakken, nu als minister komt er geen hogere belasting voor hoge inkomens.
Hypotheekrenteaftrek beperken, nu staat er in het regeeraccord dat er niets verandert.
Onderzoek naar de politieke steun aan Irak-oorlog, in het regeeraccoord staat dat ze er geen onderzoek naar gaan doen.
Regeren in Nederland kan alleen in coalities. Dat ebtekent dat je nooit al je ideeen kunt verwezenlijken.
quote:
Bos wist in half jaar tijd de PvdA in de peilingen van 61 zetels te halveren naar 33 op 22nov.Een bijzondere prestatie.
Peilingen zijn niets waard. Tevens: waarom is het falen zijn schuld, maar het hoogstaan in de peilingen niet aan zijn kwaliteiten te wijten>?
quote:
Wordt het niet eens tijd dat W.B. vertrekt als PvdA-leider, hij is verworden tot PvdA-lijder.
Wat een onzin. Het kan dat je vindt dat Bos weg moet, maar niet op basis van dit soort 'argumenten'.
pi_48142955
quote:

Wordt het niet eens tijd dat de PvdA vertrekt?
Ze zijn (net als de VVD en het CDA) toch totaal ongeloofwaardig geworden na alle verbroken beloften en de toestand waarin zij het land hebben gebracht?
Audaces fortuna juvat
  maandag 9 april 2007 @ 13:39:09 #9
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_48144016
zijn er echt nog mensen die Wouter de Kweetnietkabouter serieus nemen?
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_48150831
PvdA-lijder .

Tja, hij kan beter opdoeken.
  maandag 9 april 2007 @ 20:18:23 #11
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48154786
Hij draait weer. Wat is het toch met die vent?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 9 april 2007 @ 20:24:53 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48155051
quote:
Op maandag 9 april 2007 20:18 schreef PJORourke het volgende:
Hij is de oplossing voor het broeikaseffect: een generator op hem aansluiten en we hebben allemaal gratis stroom.
  maandag 9 april 2007 @ 21:58:28 #13
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48158982
Ik ben het absoluut niet eens met Wouter Bos van de Pvdja (EU grondwet weet je wel), maar hij is absoluut niet meer een 'draaikont' dan andere politici, wellicht wat onhandig. De media heeft mooi de publieke opinie weten te bepalen. Door het woord 'draaikont' etc. constant te gebruiken gaan mensen het zelf geloven.
  maandag 9 april 2007 @ 21:59:31 #14
3185 Adelante
To let it go now
pi_48159033
quote:
Issie toch ergens consequent in
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_48165074
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:58 schreef rood_verzet het volgende:
Ik ben het absoluut niet eens met Wouter Bos van de Pvdja (EU grondwet weet je wel),
Die kende ik nog niet.
lollig
pi_48169169
quote:
Ik ben het absoluut niet eens met Wouter Bos van de Pvdja (EU grondwet weet je wel), maar hij is absoluut niet meer een 'draaikont' dan andere politici, wellicht wat onhandig. De media heeft mooi de publieke opinie weten te bepalen. Door het woord 'draaikont' etc. constant te gebruiken gaan mensen het zelf geloven.
M.a.w., hij wordt gedemoniseerd ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:38:02 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_48169253
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

M.a.w., hij wordt gedemoniseerd ?
Alelen rechtse mensen worden gedemoniseerd. Bij linkse mensen wordt gewoon de waarheid verteld onder het motto 'vrijheid van meningsuiting' en zo.
pi_48169440
quote:
Een leugen moet je maar vaak genoeg herhalen en dan gaan mensen (en users) het geloven idd.
I´m back.
pi_48170642
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Alelen rechtse mensen worden gedemoniseerd. Bij linkse mensen wordt gewoon de waarheid verteld onder het motto 'vrijheid van meningsuiting' en zo.
Ah okay ! Ik werd al bang
pi_48171429
quote:

[..]

Wordt je nooit eens moe van jezelf of past de slachtofferrol wel bij je?
pi_48171678
Ach, zodra de tegenstanders van een politicus hard roepen om diens vertrek als partijleider is het een meestal een goed teken.
kennelijk bestaat er dan nog altijd een gevaar dat Bos de langste adem blijkt te hebben, en uiteindelijk het vertrouwen van mensen terugwint dat hij de laatste verkiezingen opzichtig verloren had (om die grond is het natuurlijk ook onzin hema an te rekenen dat hij in de coalitiebesprekingen weinig eigen beleid erdoorheen kan drukken, verliezers hebben dan nooit het 'hoogste woord')
Je bent pas geslaagd, als je niemand hebt laten zakken...
pi_48172392
Bos moet bliven.
Dan weet ik tenminste zeker dat de PvdA(llochtonen) verliest bij de volgende verkiezingen.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_48172823
quote:
Herhaling is de kracht van de reclame.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_48173331
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wordt je nooit eens moe van jezelf of past de slachtofferrol wel bij je?
Ga er eens inhoudelijk op in in plaats van te trollen
pi_48174738
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Beetje moeilijk bij de reacties die L_V geeft
pi_48174810
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:30 schreef Chewie het volgende:

[..]

Beetje moeilijk bij de reacties die L_V geeft
Met dit soort replies maak je je als mod niet echt geloofwaardiger: terwijl jij het nu even moeten trekken
pi_48175578
SCH zie FB
pi_48178867
De hele discussie omtrent de top inkomens gaat weer helemaal de foute kant op . We laten ons lijden door mensen met een nijdcomplex en landen voor we het in de gaten hebben weer in de jaren 70.

ik vind het onmogenlijk.
Nederland weer op zijn kleinst.

Niemand die wil inzien dat Nederland nu al de hoogste Loonbelastingsschijven in Europa kent.
Nee het moet nog hoger omdat "niet mag zijn wat men niet wil" . Met ratio en vrijheid heeft dat alles niet te maken .

En dan te bedenken dat Nederland zo trots is op zijn pragmatisme.
pi_48185144
quote:

quote:
'Leiderschapscrisis bij PvdA'

HILVERSUM - Oud-PvdA-minister Jan Pronk vindt dat er een leiderschapscrisis is in zijn partij. Nu PvdA-leider Wouter Bos vicepremier...

en minister van Financiën is geworden, kan hij volgens Pronk niet langer het eigen PvdA-verhaal uitdragen.

Pronk uitte dinsdag zijn kritiek bij de VPRO in het Radio 1-programma De Ochtenden. De PvdA is door toe te treden tot het nieuwe kabinet volgens hem ,,een bijwagen'' van het CDA geworden.

Pronk voorspelt dat de SP groter zal worden dan zijn partij. Het ontbreekt aan een goed PvdA-verhaal voor ,,de onderkant'' van de samenleving, aldus Pronk. ,,Bos straalt uit dat hij het niet weet.

Dat komt natuurlijk heel slecht over bij de mensen in het land: we hebben een leider die het zelf niet weet.''
(ANP)

Hieronder een filmpje uit het verkiezingsdebat met Balkenende tussen Bos en Balkenende over de topinkomens in Nederland.

Bron: AD
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:00:37 #30
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48188776
quote:
Pronk: Bos heeft PvdA in crisis gestort

Oud-PvdA-minister Jan Pronk heeft felle kritiek geuit op partijleider Wouter Bos. Die heeft een leiderschapscrisis in de partij veroorzaakt, en daarmee de weg vrijgemaakt voor de SP.

Dat zei de voormalige minister in een interview met het radioprogramma De Ochtenden. De partij verkeert volgens Pronk in 'een droeve situatie' en zal bij de komende verkiezingen kleiner worden dan de SP. Belangrijkste oorzaken zijn het gebrek aan 'een goed verhaal' en de positie van Wouter Bos als vicepremier en minister van Financiën.

Manager
'Bos heeft de verkiezingen gewoon verloren, dat wordt onvoldoende erkend,' signaleert Pronk, 'dat hij toch is gaan regeren is politiek best knap, maar heeft de PvdA tot bijwagen van het CDA gemaakt.'

Bos is dan ook niet meer geschikt als leider van de partij. 'Hij straalt uit dat hij het niet weet. Hij kan de lijnen niet meer uitzetten. Als minister is hij nu een manager, geen leider.' Bovendien, constateert Pronk, 'gelooft hij niet meer in zijn eigen verhaal'.

Onderkant
Geschikter als partijleider zijn volgens de PvdA-coryfee ministers Ronald Plasterk (Onderwijs) en Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie). Maar het kan nog jaren duren voordat er verkiezingen voor een nieuwe partijleider komen.

Pronk voorspelt dat de SP de PvdA intussen voorbij zal streven. Daarom moet de partij zich weer meer richten op 'de onderkant van de samenleving'. Dat de PvdA daarmee wel heel dichtbij de SP komt, ziet Pronk niet als een probleem, en mogelijk komt het in de toekomst tot een fusie. 'Maar dan moeten de partijen eerst samen in een kabinet.'
Bron

En nu geven mensen van binnen de PvdA zelfs toe dat er betere leiders zijn voor de partij dan Bos
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48189048
Pronk staat nogal alleen hoor.
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:11:01 #32
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48189159
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:07 schreef SCH het volgende:
Pronk staat nogal alleen hoor.
Als er een schaap over de dam is zullen er zeker meer volgen. De scheuren aan het PvdA fundament zijn goed te zien
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48189281
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Als er een schaap over de dam is zullen er zeker meer volgen. De scheuren aan het PvdA fundament zijn goed te zien
Voorlopig is er meer gedonder binnen de VVD hoor.
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:14:21 #34
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48189284
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Bron

En nu geven mensen van binnen de PvdA zelfs toe dat er betere leiders zijn voor de partij dan Bos
Plasterk en Vogelaar... laat me niet lachen zeg.
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:16:21 #35
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48189349
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:14 schreef PJORourke het volgende:
Plasterk en Vogelaar... laat me niet lachen zeg.
Beide neem ik serieuze dan Bos
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48189382
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Alsof dat iemand boeit
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:20:16 #37
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48189510
Trouwens Bos is niet de enige PvdA-er die last heeft van problemen met zijn geloofwaardigheid:

Inkomen oud-premier Kok stijgt bijna 18%

Volgens mij wel een diepliggende PvdA kwaal
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48189547
Gaat ie lekker Martijn.

Niks te doen in je bloemkoolmetpapje forum?
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:27:28 #39
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48189835
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
CPN Ella ook?
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:28:06 #40
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48189863
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Volgens mij wel een diepliggende PvdA kwaal
Ja, hypocrisie en draaien... ze kunnen het niet laten en kennelijk ook niet meer verstoppen. De keizer heeft geen kleren aan.
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:30:23 #41
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48190001
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:27 schreef PJORourke het volgende:
CPN Ella ook?
Ben het niet eens met wat ze zeggen maar als ze iets zeggen blijven ze er wel langer achter staan dan menig andere PvdA-er
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48190053
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ben het niet eens met wat ze zeggen maar als ze iets zeggen blijven ze er wel langer achter staan dan menig andere PvdA-er
Ga anders Wouter even mailen. Daar ben je toch zo goed in .Huilie mails
pi_48191085
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:20 schreef SCH het volgende:
Gaat ie lekker Martijn.

Niks te doen in je bloemkoolmetpapje forum?
SCH, zaniken over modjes doe je maar in FB, zaniken over CUL in CUL.
Ontopic!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:50:03 #44
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48197333
quote:

Waarom hebben zoveel mensen toch, inclusief de oppositie en pvda fractie, zoveel moeite om het verschil te zien tussen zwaardere belastingen en fiscale maatregelingen?

Bos ziet niks in de belastingschaal te verhogen, maar dat betekent niet dat alle andere opties om fiscale maatregelen te nemen ook gelijk waardeloos zijn. Is het de waan van de dag en de gedachte de media te moeten opzoeken dat kamerleden zo slordig lezen/reageren?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_48198370
pvda
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  dinsdag 10 april 2007 @ 23:42:03 #46
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48199751
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:07 schreef StarGazer het volgende:
pvda
onderbouwing
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 11 april 2007 @ 00:38:54 #47
167723 sanni
Acima de seu
pi_48201518
quote:

Het wordt tijd dat de hele PvdA zich opheft.
  woensdag 11 april 2007 @ 07:57:42 #48
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48204215
En weer een draai. Hij moet nu toch wel een VVD-mol zijn, niet?
  woensdag 11 april 2007 @ 08:15:27 #49
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48204385
quote:
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:57 schreef PJORourke het volgende:
En weer een draai. Hij moet nu toch wel een VVD-mol zijn, niet?
Als je het maar vaak genoeg herhaalt, dan begin je jezelf nog te geloven. Feit is dat Bos tegen een verhoging van de hoogste belastingschijf blijft; hij heeft nooit uitgesloten dat hij de bonussen niet wilde aanpakken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_48205134
quote:
Op woensdag 11 april 2007 08:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

[..]

Als je het maar vaak genoeg herhaalt, dan begin je jezelf nog te geloven. Feit is dat Bos tegen een verhoging van de hoogste belastingschijf blijft; hij heeft nooit uitgesloten dat hij de bonussen niet wilde aanpakken.
TT niet gevolgd gisteren? Rond 22:00 was de melding op TT nog dat Bos topinkomens niet aan wil pakken en rond 22:30 stond Bos er opeens wel open voor, als dat geen draaien is wat is het dan wel?
pi_48205182
quote:

[..]

Wat is 'alelen'?
Ga je schoolopleiding afmaken.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  woensdag 11 april 2007 @ 09:11:42 #52
66444 Lord_Vetinari
pi_48205241
quote:
Op woensdag 11 april 2007 08:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

[..]

Never let truth get in the way of a good bash....
pi_48205279
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Never let THE truth get in the way of a good bash....
Ga je schoolopleiding afmaken.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_48205480
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:54 schreef sigme het volgende:

[..]

SCH, zaniken over modjes doe je maar in FB, zaniken over CUL in CUL.
Ontopic!
Je hebt de verkeerde
  woensdag 11 april 2007 @ 09:21:24 #55
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_48205510
Graag ontopic u allen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_48205521
Sorry, Rock. Maar de verleiding was even te groot.

On-topic: ik vind Wouter Bos niet geloofwaardig.
  woensdag 11 april 2007 @ 09:26:19 #57
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_48205630
De PvdA.. Farizeeërsbende.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_48213635
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:06 schreef Chewie het volgende:

[..]

TT niet gevolgd gisteren? Rond 22:00 was de melding op TT nog dat Bos topinkomens niet aan wil pakken en rond 22:30 stond Bos er opeens wel open voor, als dat geen draaien is wat is het dan wel?
Dat was de melding ja. Wil niet zeggen dat het zo is.
Bos zei namelijk zelf gisteren nog dat hij aleen de belastingmaatregel niet ziet zitten. Iets wat ook in de brief stond. Alle maatregelen zijn daarmee niet gelijk afgeschoten. Dat er een aantal kamerleden en nieuwsbronnen als enige mogelijkheid zwaardere belasting als oplossing zien en als dat er niet komt gelijk roepen dat hij niks wil, lijkt me niet de fout van Bos.

Wel is het weer een uitgelezen mogelijkheid voor mensen om Bos te bashen terwijl je als je naar zijn directe woorden kijkt hij nooit gezegd heeft alle mogelijkheden uit te sluiten.
And that is the news.''
pi_48214791
quote:
Op woensdag 11 april 2007 13:26 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dat was de melding ja. Wil niet zeggen dat het zo is.
Bos zei namelijk zelf gisteren nog dat hij aleen de belastingmaatregel niet ziet zitten. Iets wat ook in de brief stond. Alle maatregelen zijn daarmee niet gelijk afgeschoten. Dat er een aantal kamerleden en nieuwsbronnen als enige mogelijkheid zwaardere belasting als oplossing zien en als dat er niet komt gelijk roepen dat hij niks wil, lijkt me niet de fout van Bos.

Wel is het weer een uitgelezen mogelijkheid voor mensen om Bos te bashen terwijl je als je naar zijn directe woorden kijkt hij nooit gezegd heeft alle mogelijkheden uit te sluiten.
Bos is gisteren verschillende malen aan het woord geweest over dit onderwerp op verschillende zenders en zijn verhaal was 's middags anders dan die van 's avonds.

Je kunt wederom proberen om dit als Bos bashen af te doen maar dat begint een zeer zwak excuus te worden.
pi_48215021
quote:
Op woensdag 11 april 2007 13:57 schreef Chewie het volgende:

[..]

Bos is gisteren verschillende malen aan het woord geweest over dit onderwerp op verschillende zenders en zijn verhaal was 's middags anders dan die van 's avonds.

Je kunt wederom proberen om dit als Bos bashen af te doen maar dat begint een zeer zwak excuus te worden.
dat mensne nu bos bashen snap ik wel. Geen excuus, eerder een constatering.

ik vind het slechte berichtgeving.
And that is the news.''
pi_48215713
quote:
Op woensdag 11 april 2007 13:57 schreef Chewie het volgende:

[..]

Tuurlijk is het wel Bos bashen. Alsof alle andere bewindslieden voortdurend en continu hetzelfde zeggen. Bij Bos is dat meteen draaien en liegen enz. Inhoudelijk wordt het dan niet meer onderbouwd.

Pak liever kwezels als M77 eens aan ipv dit soort onzinposts
pi_48215799
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:23 schreef SCH het volgende:

[..]

Tuurlijk is het wel Bos bashen. Alsof alle andere bewindslieden voortdurend en continu hetzelfde zeggen. Bij Bos is dat meteen draaien en liegen enz. Inhoudelijk wordt het dan niet meer onderbouwd.

Pak liever kwezels als M77 eens aan ipv dit soort onzinposts
Doed niet zo zielig, als een bewindspersoon binnen 12 uur een compleet ander verhaal laat horen en wordt daar op aangevallen dan is het gelijk bashen.

Hoe hou je het nog vol bij je werkgever vraag ik mij dan af, radio 1 gebruikte vanochtend namelijk dezelfde bewoordingen.
pi_48215922
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:25 schreef Chewie het volgende:

[..]

Doed niet zo zielig, als een bewindspersoon binnen 12 uur een compleet ander verhaal laat horen en wordt daar op aangevallen dan is het gelijk bashen.

Hoe hou je het nog vol bij je werkgever vraag ik mij dan af, radio 1 gebruikte vanochtend namelijk dezelfde bewoordingen.
Flikker toch een eind op man, altijd weer mijn werk erbij halen

MOet je niet eens stoppen met modden, je wordt zo zuur
pi_48215941
Maar het is verschrikkelijk natuurlijk, een minister die luistert - het moest verboden worden
pi_48216694
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:29 schreef SCH het volgende:
Maar het is verschrikkelijk natuurlijk, een minister die luistert - het moest verboden worden
Dat lijkt me het probleem ook niet, wat ik me afvraag is waarom hij in eerste instantie niet wou luisteren.
pi_48218813
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat lijkt me het probleem ook niet, wat ik me afvraag is waarom hij in eerste instantie niet wou luisteren.
Dat is het probleem blijkbaar wel - want iemand mag nooit ergens op terug komen, iets op een andere manier zeggen, creatief denken enz. Dan heet het meteen draaikonterij enz. In plaats van dat we zeggen: de minister heeft het gehoord, er nog eens over nagedacht, het nog eens van een andere kant bekeken, onderzocht wat de mogelijkheden zijn enz. en komt tot een nieuwe overweging.

Als je het op de centimeter bekijkt is het namelijk niet zo verrassend. Bos gaat niet mee in de fiscalisering maar gaat op andere manieren kijken of er iets mee te doen is. Ik ben dolblij met dit soort ministers. Zijn voorganger was star, hield bijna alles tegen en was zo flexibel als een plank. Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
pi_48219198
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is het probleem blijkbaar wel - want iemand mag nooit ergens op terug komen, iets op een andere manier zeggen, creatief denken enz. Dan heet het meteen draaikonterij enz. In plaats van dat we zeggen: de minister heeft het gehoord, er nog eens over nagedacht, het nog eens van een andere kant bekeken, onderzocht wat de mogelijkheden zijn enz. en komt tot een nieuwe overweging.
Uiteraard mag je terugkomen op eerder gedane uitspraken maar dan mag men toch wel afvragen wat de reden is om binnen 12 uur compleet om te draaien.
quote:
Als je het op de centimeter bekijkt is het namelijk niet zo verrassend.
[kuch]draaideur[/kuch] sorry iets te verleidelijk om niet op te reageren
quote:
Bos gaat niet mee in de fiscalisering maar gaat op andere manieren kijken of er iets mee te doen is. Ik ben dolblij met dit soort ministers. Zijn voorganger was star, hield bijna alles tegen en was zo flexibel als een plank. Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Het hangt er een beetje vanaf, ik maak mij eerlijk gezegt meer zorgen om bewindvoerders die hun standpunten af laten hangen van de publieke opinie (algemeen bedoeld niet specifiek Bos). Het getuigt van meer lef om er juist tegenin te gaan als dat beter zou zijn en ik ben van mening dat de overheid zich niet dient te bemoeien met de beloningen van topbestuurders (of wie dan ook) die niet in dienst zijn van de overheid.
pi_48219582
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:59 schreef Chewie het volgende:

Uiteraard mag je terugkomen op eerder gedane uitspraken maar dan mag men toch wel afvragen wat de reden is om binnen 12 uur compleet om te draaien.
Ik heb geen quote+linkje gezien van je naar wat Bos letterlijk zei in het eerste bericht en wat hij letterlijk zei in het tweede bericht, nog geen 12 uur later.
Je bewering blijft zo maar een beetje in de lucht aanhangen ...geen grond te bekennen.
pi_48219869
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik heb geen quote+linkje gezien van je naar wat Bos letterlijk zei in het eerste bericht en wat hij letterlijk zei in het tweede bericht, nog geen 12 uur later.
Je bewering blijft zo maar een beetje in de lucht aanhangen ...geen grond te bekennen.
Uitspraken waren dan ook gedaan op Radio 1 en BNR en ik zit niet continue Bos quotes op te nemen.

Overigens zou iemand die het nieuws een beetje gevolgt had hetzelfde hebben gehoord en had zelfs vanochtend nog die conclusie kunnen trekken bij het luisteren naar op zijn minst de nieuwsbulletins. Maar dat was je zeker weer teveel moeite?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2007 16:18:33 ]
pi_48220064
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:16 schreef Chewie het volgende:

[..]

Uitspraken waren dan ook gedaan op Radio 1 en BNR en ik zit niet continue Bos quotes op te nemen.
Ja okeee... ik snapte al dat je geen quote kan overleggen.... maar voor mij blijft de mogelijkheid open dat je iets verkeerd geinterpreteerd hebt... wel of niet waar.. deze hele discussie zit op een dood spoor daarmee...
Jij hebt geen bewijsvoering... evenmin degene die je bewering aanvecht tav de 2 berichten.
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:16 schreef Chewie het volgende:
Maar dat was je zeker weer teveel moeite?
Jaja..beetje een persoonlijke aanval van je... en zeker voor een mod is het notdone...

De bewijslast ligt bij jou...jij doet de beschuldiging
  woensdag 11 april 2007 @ 16:25:09 #71
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_48220230
Een mailtje naar BNR kan deze impasse vast doorbreken.
pi_48221096
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja okeee... ik snapte al dat je geen quote kan overleggen.... maar voor mij blijft de mogelijkheid open dat je iets verkeerd geinterpreteerd hebt... wel of niet waar.. deze hele discussie zit op een dood spoor daarmee...
Jij hebt geen bewijsvoering... evenmin degene die je bewering aanvecht tav de 2 berichten.
Iedereen die het nieuws gisteren gevolgd heeft kan vaststellen dat Bos in een zeer korte periode 2 verschillende dingen heeft gezegd, overigens heeft hij dit vorige week ook nog aan de kamer geschreven. Of dit wellicht door de media verkeerd geintepretteerd is laat ik in het midden.

Overigens zeggen de koppen in de verschillende kranten en TT gisteravond mij genoeg, alleen daar is al duidelijk uit te halen dat hij geswitcht is.
[..]
quote:
Jaja..beetje een persoonlijke aanval van je... en zeker voor een mod is het notdone...
Het is nogal tekenend dat jij dit persoonlijk opvat, dat jij blijkbaar gemist hebt dat Bos notabene in een brief aan de kamer heeft gemeldt dat hij niks ziet in fiscale maatregelen om topinkomens te beteugelen vind ik nogal tekenend.
quote:
De bewijslast ligt bij jou...jij doet de beschuldiging
Ik doe geen beschuldiging, ik constateer alleen iets waarbij ik me afvraag waarom hij zijn eerdere standpunt zo snel heeft bijgesteld.
pi_48221147
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:25 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Een mailtje naar BNR kan deze impasse vast doorbreken.
Dit is bos eerst
http://www.minfin.nl/nl/a(...)07/04/AFP07-230.html
quote:
Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de brief waar tijdens het ordedebat van 3 april jl. om is verzocht. Naar aanleiding van dit debat kan worden geconstateerd dat een aantal fracties van de Tweede Kamer zorgen heeft over beloningen van bestuurders van ondernemingen in de private sector. Deze zorgen worden door het kabinet nadrukkelijk gedeeld. De stijgingen van beloningen van bestuurders zijn het afgelopen jaar in bepaalde gevallen erg fors geweest. De relatie met geleverde prestaties is niet altijd duidelijk en de ontwikkeling bevordert evenmin loonmatiging bij de CAO-onderhandelingen.

Het maatschappelijk brede dossier betreffende het beloningen- en inkomensbeleid is een onderwerp dat het gehele kabinet raakt. Het kabinet vindt het wenselijk het systeem van de totstandkoming van beloningen van bestuurders van ondernemingen te verbeteren. Zo staat het kabinet een grotere betrokkenheid voor van de werknemers. In het Coalitieakkoord is daarom opgenomen dat er een adviesrecht zal worden geïntroduceerd voor de Ondernemingsraad betreffende de beloningen van topbestuurders.

Naast het bovenstaande is in het debat over de regeringsverklaring, waar ook gesproken is over topinkomens, verwezen naar het werk van de Monitoringcommissie Corporate Governance Code (Commissie Frijns). Deze Commissie onderzoekt jaarlijks de naleving van de Corporate Governance Code (Code Tabaksblat) door beursgenoteerde ondernemingen. De Code Tabaksblat levert een bijdrage aan het beloningendebat door de aandacht voor de governancestructuur, onder meer door de invoering van de zogeheten remuneratiecommissie en de aandacht voor de onafhankelijkheid van commissarissen. Daarnaast wordt in de Code Tabaksblat nadruk gelegd op (de transparantie van) het verantwoordingsproces over het beloningenbeleid aan de aandeelhouders.

In haar laatste Monitoringrapport, van december 2006, heeft de Commissie Frijns haar zorgen geuit zijn over de geringe transparantie van de beloningen van bestuurders en het beloningenbeleid. De Commissie heeft daarom enkele aanbevelingen gedaan aan de raden van commissarissen om dit te verbeteren. De Commissie heeft ook aangegeven te hechten aan een expliciete verantwoording door de raad van commissarissen over de effectiviteit van het gevoerde renumeratiebeleid. In het bijzonder dient, volgens de commissie, de relatie tussen beloning en prestaties niet alleen ex-ante maar ook ex-post zichtbaar te worden gemaakt. De Commissie Frijns zal die relatie nader onderzoeken en daarover in december aan het kabinet rapporteren.

Het kabinet verwacht dat de beursgenoteerde ondernemingen de door de Commissie Frijns gedane aanbevelingen, conform het gebruikelijke “comply or explain”-principe, ter harte zal nemen.

Tijdens het ordedebat is tevens het voorstel van mevrouw Jongerius aan de orde geweest om de topinkomens aan te pakken via fiscale heffingen. Het kabinet is geen voorstander van fiscale maatregelen, omdat deze uitsluitend generiek kunnen werken en dus niet alleen de excessieve beloningsbestanddelen van topbestuurders treffen. Daarnaast heeft een apart toptarief negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie van Nederland. Nederland behoort tot de landen met de hoogste IB-tarieven in Europa. Het fiscaal zwaarder belasten (of van aftrek uitsluiten) van bepaalde beloningsbestanddelen zoals bonussen leidt tot een verschuiving naar beloningsbestanddelen die niet door het zwaardere regime getroffen worden. Daarnaast zou een hoger toptarief hoogstwaarschijnlijk leiden tot een nog hoger bruto loon waardoor het netto loon gelijk blijft aan de situatie als voor de verhoging van het toptarief.

Tot slot is tijdens het debat de participatietop genoemd. De concrete agenda is nog niet vastgesteld. Dit zal geschieden in overleg met betrokken partijen.

Hoogachtend,

de minister van Financiën,

Wouter Bos

de staatssecretaris van Financiën,

mr. drs. J.C. de Jager
In de nova uitzending, wat is terug te luisteren is de horen dat hij deze belastingmaatregeling afkeurt, maar voorstellen niet per definitie negeert.
maar wie zegt dat je niks kan doen met de ontslagvergoedingen, optiesbeloningen en werkgevers invloed geven bij de beoordeling van salaris/beloning van topmanagers.

Lijkt me dus niet dat hij nou gedraaid is.
And that is the news.''
pi_48221395
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:44 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dit is bos eerst
http://www.minfin.nl/nl/a(...)07/04/AFP07-230.html
[..]

In de nova uitzending, wat is terug te luisteren is de horen dat hij deze belastingmaatregeling afkeurt, maar voorstellen niet per definitie negeert.
maar wie zegt dat je niks kan doen met de ontslagvergoedingen,
Hoe kun je die als overheid anders dan fiscaal aanpakken?
quote:
optiesbeloningen
Idem
quote:
en werkgevers invloed geven bij de beoordeling van salaris/beloning van topmanagers.
En dat hebben ze nu niet?
Wie bepaalt nu dan wat een topmanager gaat verdienen?

Aandeelhouders meer macht geven zou een goed idee zijn maar ik denk niet dat de PvdA zit te wachten op een meer Angelsaksisch model. Daarbij kunnen topmanagers bakken met geld verdienen maar dat is afhankelijk van de prestaties.
quote:
Lijkt me dus niet dat hij nou gedraaid is.
Mij wel, enige manier voor de overheid om dit aan te pakken is door fiscale maatregelen.
pi_48221871
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Mij wel, enige manier voor de overheid om dit aan te pakken is door fiscale maatregelen.
en Bos denkt dat je het op andere manier aan kan pakken. Jij denkt dat niet kan, maar dat maakt van iemand die denkt dat het wel kan niet meteen een draaier.

Bos is geen voorstander van fiscale maatregelen want hij denkt dat het anders kan.

Jij denkt dat het niet anders kan en dus is hij een draaikont? Omdat hij niet hetzelfde denkt?
And that is the news.''
pi_48221875
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:43 schreef Chewie het volgende:

Het is nogal tekenend dat jij dit persoonlijk opvat, dat jij blijkbaar gemist hebt dat Bos notabene in een brief aan de kamer heeft gemeldt dat hij niks ziet in fiscale maatregelen om topinkomens te beteugelen vind ik nogal tekenend.
Toe nou...jij verwijt mij dat ik niet op dezelfde tijden naar dezelfde radiozenders luister als jij doet
Pardon...dat maak ik zelf wel uit..
Je verwijt is offtopic en flamerig... en voor een mod zeker ongewenst.
quote:
Ik doe geen beschuldiging, ik constateer alleen iets waarbij ik me afvraag waarom hij zijn eerdere standpunt zo snel heeft bijgesteld.
Je verwijt Bos dat hij zich tegenspreekt en omgedraaid is.
Met alle begrip dat het je onmogelijk is om met letterlijke quotes te komen, maar de discussie blijft zo wel hangen in het nikszeggende..
Daarbij bevestig je met die persoonlijke aanval op mij dat je met teveel emotie oordeelde inzake Bos.
Met teveel emotie luisteren en lezen leidt tot verkeerde interpretatie en irrationele/oneigenlijke argumenten bijv... mij verwijten dat ik niet jouw radioluisterschema hebt.
pi_48222084
Bos stuurt een brief met daarin de mededeling dat het kabinet geen heil ziet in fiscale maatregelen. bos denkt immers dat het anders kan.

Kamerleden en media leggen dit uit als het niet willen aanpakken van topinkomens.

Bos zegt dat hij wel maatregelen wil nemen, alleen geen fiscale zoals Jongerius had gevraagd. Een zogenoemde graaitax. Het kan immers ook anders volgens Bos.

En nu is hij ineens een draaier? War draait hij dan. Wijkt het standpunt van het 1e stukje af van die van het 3e stukje?
And that is the news.''
  woensdag 11 april 2007 @ 17:29:05 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_48222858
quote:
'Bos moet afzien van partijleiderschap'
Uitgegeven: 11 april 2007 16:58

HILVERSUM - Ruim de helft van de PvdA-achterban (52 procent) wil dat Wouter Bos afziet van het partijleiderschap, nu hij minister is. Ook vindt een ruime meerderheid van 57 procent dat de leider van de PvdA in de Tweede Kamer hoort te zitten.

Dit blijkt uit een enquête onder het opiniepanel van het tv-programma EenVandaag, waarvan de uitslagen woensdagavond worden bekendgemaakt.

In het panel dat uit ruim 16.000 mensen bestaat, zitten 3300 deelnemers, die tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen op de PvdA hebben gestemd. De meesten van hen zijn ontevreden over de politieke koers van de partij.

Zij vinden dat de PvdA linkser moet worden. Iets meer dan de helft zegt dat de standpunten van de partij niet genoeg zichtbaar zijn in het regeerakkoord.

http://www.nu.nl/news/103(...)jleiderschap%27.html
Dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_48223778
Als je PvdA-er bent heb je geen vijanden nodig.
pi_48224525
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:56 schreef SCH het volgende:
Als je PvdA-er bent heb je geen vijanden nodig.
Het is inderdaad opvallend hoe verdeeld die partij is. Misschien niet alleen die partij trouwens, maar ze zijn wel degene die er het meest mee te koop lopen, een ongeleid projectiel als Verdonk daargelaten.
pi_48224593
quote:
Op woensdag 11 april 2007 18:22 schreef Tirion het volgende:

[..]

Het is inderdaad opvallend hoe verdeeld die partij is. Misschien niet alleen die partij trouwens, maar ze zijn wel degene die er het meest mee te koop lopen, een ongeleid projectiel als Verdonk daargelaten.
Vooral dat laatste, dat ze alles zo openlijk uit vechten. Op zich wel goed maar is het ook zo verstandig. Het CDA houdt de shit altijd lekker binnenboord.
  woensdag 11 april 2007 @ 19:24:54 #82
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48226979
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:29 schreef SCH het volgende:
Flikker toch een eind op man, altijd weer mijn werk erbij halen
Lijkt me logisch. Jij bent volledig incapabel om zaken onbevooroordeeld te benaderen.
quote:
MOet je niet eens stoppen met modden, je wordt zo zuur
Dan zijn we uitgeleverd aan Rock Slow Chat.
  woensdag 11 april 2007 @ 19:28:26 #83
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48227126
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:02 schreef Bluesdude het volgende:
Je verwijt is offtopic en flamerig... en voor een mod zeker ongewenst.
Uitstekend dat er een mod is die haatzaaiende zeikerds als jij op hun plaats zet.
  woensdag 11 april 2007 @ 19:38:44 #84
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48227576
quote:
'Bos moet afzien van partijleiderschap'

HILVERSUM - Ruim de helft van de PvdA-achterban (52 procent) wil dat Wouter Bos afziet van het partijleiderschap, nu hij minister is. Ook vindt een ruime meerderheid van 57 procent dat de leider van de PvdA in de Tweede Kamer hoort te zitten.

Dit blijkt uit een enquête onder het opiniepanel van het tv-programma EenVandaag, waarvan de uitslagen woensdagavond worden bekendgemaakt.

In het panel dat uit ruim 16.000 mensen bestaat, zitten 3300 deelnemers, die tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen op de PvdA hebben gestemd. De meesten van hen zijn ontevreden over de politieke koers van de partij. Zij vinden dat de PvdA linkser moet worden. Iets meer dan de helft zegt dat de standpunten van de partij niet genoeg zichtbaar zijn in het regeerakkoord.

Overdragen
Ook de Jonge Socialisten in de PvdA vinden dat Bos het partijleiderschap zou moeten overdragen aan een ander. "Bos heeft zelf gezegd dat de politiek leider van de partij in de Tweede Kamer zit of premier is", aldus JS-voorzitter Peter Scheffer. Volgens de Jonge Socialisten kan Bos als minister niet goed meer het standpunt van de PvdA uitdragen.

Dinsdag uitte oud-PvdA-minister Jan Pronk ook kritiek op zijn partij. Hij zei dat er een leiderschapscrisis is, nu Bos minister van Financiën is geworden. Volgens Pronk kan hij in die functie niet langer het eigen PvdA-verhaal uitdragen en is de PvdA door toe te treden tot het nieuwe kabinet "een bijwagen" van het CDA geworden.

Bos zei in een reactie niet geraakt te zijn door de kritiek van zijn partijgenoot. Hij wees erop dat "een heel partijcongres" ermee heeft ingestemd dat de PvdA en Bos toetreden tot het kabinet.

In het kabinet kan de PvdA bovendien volgens Bos werk maken van eigen prioriteiten als de aanpak van probleemwijken en milieuvervuiling.
Bron

Zelfs zijn eigen achterban is hem beu. Nee, die Bos is goed bezig

Zeker als ie het beeld van de eeuwige draaikont steeds blijft bevestigen. Ik denk dat Bos de eer aanzicht zelf moet houden en moet opstappen als partijleider. Want hij brengt veel schade aan de partij aan
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 12 april 2007 @ 06:40:22 #85
66444 Lord_Vetinari
pi_48243559
quote:
Op woensdag 11 april 2007 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Zelfs zijn eigen achterban is hem beu.
Je leest wel wat je wilt lezen, he? Niemand is hem 'beu', zoals jij zo plastisch meent te moeten verwoorden. Men is van mening, dat de functie van partijleider moet worden overgedragen. Meer niet. Daar zijn goede gronden voor, vanuit het verleden, dus het is helemaal niet zo raar dat vanuit de partij die geluiden opklinken. Dat heeft niks met 'beu zijn' te maken, maar alles met partijstructuur en partijgeschiedenis.
  donderdag 12 april 2007 @ 18:47:58 #86
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48263454
Er stond vandaag ook een mooi stuk in de krant over Bos waarin eventjes fijntjes werd aangehaald waar hij allemaal steken heeft laten vallen.

Als je dat zo leest is het nog bewonderswaardig dat Bos niet de eer aan zichzelf heeft gehouden en zijn geloofwaardigheid is erg ver te zoeken als je dat artikel leest.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48263533
quote:
Op donderdag 12 april 2007 18:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Er stond vandaag ook een mooi stuk in de krant over Bos waarin eventjes fijntjes werd aangehaald waar hij allemaal steken heeft laten vallen.

Als je dat zo leest is het nog bewonderswaardig dat Bos niet de eer aan zichzelf heeft gehouden en zijn geloofwaardigheid is erg ver te zoeken als je dat artikel leest.
Een dergelijk topic kan je over iedere prominent politicus in elkaar draaien. Het wordt alleen niet iedereen nagedragen.
  donderdag 12 april 2007 @ 18:51:55 #88
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_48263580
Wouter .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 12 april 2007 @ 18:55:29 #89
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48263701
quote:
Op donderdag 12 april 2007 18:50 schreef du_ke het volgende:
Een dergelijk topic kan je over iedere prominent politicus in elkaar draaien. Het wordt alleen niet iedereen nagedragen.
Nou als je dat stuk zo las dan is de PvdA bijna niets van hun verkeizingsbeloften nagekomen en is Bos ook zijn belofte om of MP of fractieleider te worden ook niet nagekomen en dat wordt hem vooral door de Jonge socialisten verweten
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48265248
quote:
Op donderdag 12 april 2007 06:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Daar zijn goede gronden voor, vanuit het verleden, dus het is helemaal niet zo raar dat vanuit de partij die geluiden opklinken. Dat heeft niks met 'beu zijn' te maken, maar alles met partijstructuur en partijgeschiedenis.
Wat dan? Hun meest succesvolle leider was ook beide.
En uit andere berichten komt wel degelijk dat ze hem steeds meer zat zijn.
  donderdag 12 april 2007 @ 19:43:11 #91
66444 Lord_Vetinari
pi_48265359
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wat dan? Hun meest succesvolle leider was ook beide.
En uit andere berichten komt wel degelijk dat ze hem steeds meer zat zijn.
Zoals al eerder gezegd in dit topic: Als je het maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het vast wel geloven.
pi_48265418
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zoals al eerder gezegd in dit topic: Als je het maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het vast wel geloven.
Jij weet het vast beter als al die PvdA-prominenten en leden zelf die WB zat zijn.
  donderdag 12 april 2007 @ 19:46:47 #93
66444 Lord_Vetinari
pi_48265500
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Jij weet het vast beter als al die PvdA-prominenten en leden zelf die WB zat zijn.
Al die? Zat zijn? Het enige wat ik lees en zie zijn mensen die vinden, dat hij geen partijleider moet blijven als hij minister is. Als jij dat 'zat zijn' vindt, adviseer ik je om toch iets minder met een bepaalde blik naar het nieuws te kijekn en je een beetje meer open te stellen.
pi_48265922
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Al die? Zat zijn? Het enige wat ik lees en zie zijn mensen die vinden, dat hij geen partijleider moet blijven als hij minister is. Als jij dat 'zat zijn' vindt, adviseer ik je om toch iets minder met een bepaalde blik naar het nieuws te kijekn en je een beetje meer open te stellen.
Wat is kijekn? Ga je schoolopleiding afmaken.

En in DIT topic zie je alleen dat ja. Maar jij hebt in vele andere topics gepost en dus weet je ook dat er genoeg berichten zijn over prominente PvdA-ers en leden die het eigenlijk wel gehad hebben met Woutertje.
pi_48297228
Vrijdag : W.B. reageert laconiek meldt teletekst.

Ik denk dat de peilingen van vanavond hem achter de oren doen krabben.
pi_48299797
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Pardon??
quote:
Op maandag 9 april 2007 12:50 schreef SCH het volgende:
Wat een zeikerd ben je toch gtotep
Grapjas
  vrijdag 13 april 2007 @ 19:09:35 #97
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_48301142
Zou er een soort Wouter Bos-fetish bestaan dat mensen zich verplicht voelen om minstens 3x per week een topic over hem te openen?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 13 april 2007 @ 19:15:06 #98
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48301336
Vijdag 13 april 2007. Vandaag is Wouter tweemaal naar het toilet geweest, maar hij heeft maar één grote bah gedaan. Het gehaktbrood van gisteren zat een beetje vast.
  vrijdag 13 april 2007 @ 19:24:23 #99
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48301628
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 19:09 schreef ethiraseth het volgende:
Zou er een soort Wouter Bos-fetish bestaan dat mensen zich verplicht voelen om minstens 3x per week een topic over hem te openen?
en als de bron dan 3 keer elsevier is daalt er een rose wolk neer die je meeneemt naar de groten der aarde
And that is the news.''
pi_48303152
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vandaar dat WB-tje morgen notabene in de krant reageert op alle commotie vanuit zijn eigen achterban.

Maar goed, jij weet het vast beter.
  vrijdag 13 april 2007 @ 23:24:52 #101
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48309602
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 20:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Vandaar dat WB-tje morgen notabene in de krant reageert op alle commotie vanuit zijn eigen achterban.
Vind zijn reactie inhoudelijk weinig voorstellen. Hij gaat niet echt diepgaand in op de verwijten die hij krijgt en dat vind ik toch een behoorlijk zwaktebod
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 13 april 2007 @ 23:43:48 #102
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48310308
Klopt.
Wasserwunderland
pi_48417086
Vandaag roept de PvdA de staatssecretaris van financien op om snel iets aan de hoge bonussen in het bedrijfsleven te doen.
Reden: bedrijven zouden bonussen in euro`s kunnen aftrekken en die in opties niet.

Maar daar zouden ze blij mee moeten zijn.
Want het bedrijf trekt af tegen vennootschapstarief plm 30% en de ontvanger betaald 50%.
In de optie variant zijn beide vrijgesteld.
  dinsdag 17 april 2007 @ 19:55:50 #104
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48432305
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 14:01 schreef gtotep het volgende:
Vandaag roept de PvdA de staatssecretaris van financien op om snel iets aan de hoge bonussen in het bedrijfsleven te doen.
Waarom de staatssecretaris en niet hun eigen minister? Ik vind het een beetje vreemd
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48442485
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waarom de staatssecretaris en niet hun eigen minister? Ik vind het een beetje vreemd
Omdat de staatssecretaris gaat over fiscaal beleid.
pi_48451030
Ach, geen enkele partij is echt consistent.

D66 in Balkenende 2
VVD volledig verdeeld
SP en dubbele nationaliteit
GL en regeringsonderhandelingen weigeren

En ga zo maar door. Je moet toch ergens op stemmen, en dan voel ik me nog altijd het beste bij de PvdA.
pi_48452681
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:28 schreef Genverbrander het volgende:
Ach, geen enkele partij is echt consistent.

D66 in Balkenende 2
VVD volledig verdeeld
SP en dubbele nationaliteit
GL en regeringsonderhandelingen weigeren

En ga zo maar door. Je moet toch ergens op stemmen, en dan voel ik me nog altijd het beste bij de PvdA.
PVV -----> Minder Regels ! Ik heb er nog niks van gemerkt.
pi_48473137
quote:
Op woensdag 18 april 2007 11:08 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

PVV -----> Minder Regels ! Ik heb er nog niks van gemerkt.
De PVV is populistisch en dus per definitie ongeloofwaardig.
  woensdag 18 april 2007 @ 19:40:50 #109
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48474757
quote:
Op woensdag 18 april 2007 19:05 schreef Genverbrander het volgende:
De PVV is populistisch en dus per definitie ongeloofwaardig.
Jij bent echt een zwakzinnige

Verder lijkt het draaien van de PvdA aanstekelijk: eerst honderd keer Bos, nu Communisten Ella weer. Wat een stelletje ondermaatse dorpsambtenaren.
pi_48475993
Bos heeft al 4 miljard euro aan tegenvallers.
  woensdag 18 april 2007 @ 20:11:37 #111
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48476005
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef lionsguy18 het volgende:
iets met kast en lijk enzo...
And that is the news.''
  woensdag 18 april 2007 @ 20:12:52 #112
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48476058
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik denk eerder iets van Sinterklaas en de schatkist
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48476085
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Tja hij is net 50 dagen minister dan zal dat toch voornamelijk aan z'n voorganger liggen. Maar wees blij dat hij het al zo snel ontdekt!
pi_48476099
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:12 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar heeft hij al die miljarden extra dan aan uitgeven de afgelopen 50 dagen?
  woensdag 18 april 2007 @ 20:14:02 #115
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48476107
quote:

[..]

Het gaat om tegenvallers.

komt nog bij dat ze eerst honderd dagen het land ingaan en ze nog geen echte begroting hebben gemaakt.
And that is the news.''
pi_48476299
quote:

[..]

quote:
De tegenvaller is aan het licht gekomen bij de zogeheten bilaterale gesprekken die minister Bos nu voert over de begroting met zijn collega's uit het kabinet. Diverse bewindspersonen hebben op hun departement ongedekte cheques aangetroffen. Zij spreken van 'lijken in de kast die oud-minister Zalm van Financiën heeft achtergelaten'.

http://www.bnr.nl/ShowNieuwsArtikel.asp?Context=N%7C0%7CS%7Cfab9d02177655750&src=redactie&newsPanel=uitgelicht&id=6518
De VVD ontkent (uiteraard):
quote:
Volgens VVD-leider Rutte heeft Bos mede schuld aan het tekort doordat hij niet zo zuinig is als zijn voorganger Zalm.

http://www.nos.nl/nos/art(...)1C781D06F12D3DA.html
  woensdag 18 april 2007 @ 20:18:21 #117
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48476303
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef One_of_the_few het volgende:
Ze hebben toch net een nieuw regeerakkoord gesloten? Hadden ze maar bezuinigingen in plaats van strooien moeten afspreken. Het CPB riep trouwens al voor de verkiezingen dat er flinke bezuinigingen nodig waren. Die werkelijkheid hebben ze verstopt. Nu krijgt Woutje Draaikont de rekening gepresenteerd. Lijken in de kast? Alleen in de kast van Beetsterzwaag.
pi_48476309
Tegenvallers zie je toch aankomen? Daarvoor heb je een batterij aan ambtenaren en wetenschappers ter beschikking.
Volgens mij is Bos niet geschikt.
Bij Zalm had je alleen maar meevallers.
  woensdag 18 april 2007 @ 20:20:21 #119
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48476392
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:13 schreef du_ke het volgende:
Tja hij is net 50 dagen minister dan zal dat toch voornamelijk aan z'n voorganger liggen. Maar wees blij dat hij het al zo snel ontdekt!
Wie wilde er niet bezuinigen? Welke partij wil nooit bezuinigen?
pi_48476690
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:20 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wie wilde er niet bezuinigen? Welke partij wil nooit bezuinigen?
In de praktijk brengt geen enkele partij ooit de uitgaven naar beneden
pi_48476705
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:18 schreef lionsguy18 het volgende:
!
pi_48476784
Geen weerwoord Du_ke?
pi_48477049
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Geen weerwoord Du_ke?
Ook onder Zalm had je tegenvallers. En de huidige tegenvallers zijn voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van gepruts van Zalm.
pi_48477103
quote:

pi_48477398
quote:
Tegenvallers zie je toch aankomen? Daarvoor heb je een batterij aan ambtenaren en wetenschappers ter beschikking.
Volgens mij is Bos niet geschikt.
Lees jij uberhaupt wel dingen?
  woensdag 18 april 2007 @ 20:47:54 #126
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48477700
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:34 schreef du_ke het volgende:
En de huidige tegenvallers zijn voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van gepruts van Zalm.
Nee hoor, door de onwil van dit kabinet om te bezuinigen, zoals het CPB adviseerde.
  woensdag 18 april 2007 @ 20:49:17 #127
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48477759
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Geen weerwoord Du_ke?
Hij kan eigenlijk alleen maar zuigen.
pi_48478020
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:47 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee hoor, door de onwil van dit kabinet om te bezuinigen, zoals het CPB adviseerde.
Bron?
  woensdag 18 april 2007 @ 21:03:29 #129
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48478439
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:54 schreef Kozzmic het volgende:
Bron?
Voorschotje:

http://www.montae.nl/Nieuwsartikelen/nieuwsartikel_mrt_4.htm
  woensdag 18 april 2007 @ 21:07:25 #130
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48478604
quote:
In een voorzichtig trendmatig scenario met een economische groei van 1,75% per jaar verbetert het begrotingssaldo bij ongewijzigd beleid in de komende kabinetsperiode met 1,1% van het bruto binnenlands product (BBP), ofwel met 6,5 mld euro. In 2011 is dan vrijwel sprake van begrotingsevenwicht. Op de lange termijn is in het licht van de vergrijzing bovenop deze verbetering van het begrotingssaldo nog een aanzienlijke structurele beleidsinspanning van ongeveer 2% BBP (ruim 11 mld euro) nodig om te komen tot 'houdbare overheidsfinanciën'.
Bij een scenario voor de komende kabinetsperiode zonder voorzichtigheidsmarge, met een economische groei van 2% per jaar, komt het begrotingssaldo in 2011 circa 2 mld euro gunstiger uit en resulteert een overschot op de begroting van 0,5% BBP.
http://www.cpb.nl/nl/news/2006_35.html

Hieruit blijkt dat het scenario van 2% groei en een overschot van 1% in 2011 onrealistisch is.
  woensdag 18 april 2007 @ 21:27:09 #131
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48479572
Zalm wekte altijd lage verwachtingen en had dus meevallers die geen meevallers waren, aangezien we gewoon te veel werden afgeknepen. Eind Balkenende 3 werd om het tij te keren al aangekondigd dat het veel beter zou gaan. Voor het CDA heeft dat geholpen, nu blijkt dat Bos het kind van de rekening wordt. Zalm en CDA
Wasserwunderland
  donderdag 19 april 2007 @ 00:39:05 #132
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48488040
Vraag me alleen af hoelang die dingen er dan ongedekt lagen.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  donderdag 19 april 2007 @ 21:53:05 #133
177121 JlGSAW
Every puzzle has its pieces.
pi_48518160
Als hij geen partijleidier meer is, zal hij dan ook een einde maken aan zijn schijnhuwelijk en uit de kast komen?
Live or die? Make your choice.
  donderdag 19 april 2007 @ 22:12:06 #134
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48519465
quote:
Op woensdag 18 april 2007 21:27 schreef Tup het volgende:
Zalm wekte altijd lage verwachtingen en had dus meevallers die geen meevallers waren, aangezien we gewoon te veel werden afgeknepen. Eind Balkenende 3 werd om het tij te keren al aangekondigd dat het veel beter zou gaan. Voor het CDA heeft dat geholpen, nu blijkt dat Bos het kind van de rekening wordt. Zalm en CDA
De laatste begroting werd met verschrikkelijke feestlijkheden aangeboden. Is er van al dat goeds dan nu ineens niks meer over?
Zalm en JP flessen de boel weer eens en alsnog presteert men het nog om Bos er de schuld van te geven
And that is the news.''
  vrijdag 20 april 2007 @ 07:53:30 #135
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48527961
quote:
Op donderdag 19 april 2007 22:12 schreef One_of_the_few het volgende:
Zalm en JP flessen de boel weer eens en alsnog presteert men het nog om Bos er de schuld van te geven
Het begrotingsscenario van Bos deugt gewoon niet. Punt.
pi_48528123
quote:
Op woensdag 18 april 2007 21:27 schreef Tup het volgende:
Zalm wekte altijd lage verwachtingen en had dus meevallers die geen meevallers waren, aangezien we gewoon te veel werden afgeknepen.
Het principe van eerst binnenkrijgen, dan pas uitgeven lijkt me anders een beter principe dan "we gaan uit van het beste en dan kunnen we een hoop extra uitgeven". Ik dacht dat GL het alleenrecht had om op zo manier een begroting te maken.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 20 april 2007 @ 18:49:34 #137
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48548716
quote:
Op donderdag 19 april 2007 22:12 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

De laatste begroting werd met verschrikkelijke feestlijkheden aangeboden. Is er van al dat goeds dan nu ineens niks meer over?
Ik wil eerst wel eens weten om hoeveel geld het gaat en hoelang het dan al zou liggen dan kan ik hier pas een normaal ordeel over vellen.

Maar ze proberen te kwakkeloos te saneren in het ambtenaren apparaat terwijl dit in de meeste gevallen niet kan(kijk maar naar vrom i.v.b. de nieuwe omgevingsvergunning). en daar stoor ik me nog wel het meest aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gewoonik op 20-04-2007 18:54:04 (wat vergeten) ]
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  vrijdag 20 april 2007 @ 18:58:37 #138
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48548979
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 18:49 schreef Gewoonik het volgende:
kwakkeloos
Kwakkeloos? Is dat seks zonder klaarkomen?
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:03:54 #139
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48551113
Waar hebben we het eigenlijk over? Het financieringstekort is straks onder of op de 1%, de inflatie wordt ook geraamd rond de 1% ('k dacht nu op 1,2% maar dat zou ik moeten opzoeken).

Ik denk gewoon dat Balkenende Bos een kunstje heeft geflikt: het CDA had gewoon in de formatie alles op een rijtje gezet en wist waar nog wat lijken in de kast liggen (ik zie Bos er wel voor aan om in zijn naieviteit niet even rond te bellen met de PvdA-DG's en de PvdA-SG's op een ministerie). Het CDA zegde aan de PvdA gewoon wat geld hier en daar toe en in plaats daarvan werden er geen stelselwijzigingen aangebracht (AOW, Hypotheekrenteaftrek, zorgstelsel), in de wetenschap -en de ervaring- dat die plannetjes op de langere termijn (vooral als in 2011 er een óverschot van 1% moet zijn) toch niet houdbaar zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_48551126
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 18:49 schreef Gewoonik het volgende:
Maar ze proberen te kwakkeloos te saneren in het ambtenaren apparaat terwijl dit in de meeste gevallen niet kan(kijk maar naar vrom i.v.b. de nieuwe omgevingsvergunning). en daar stoor ik me nog wel het meest aan.
Dat hele bezuinigsgedeelte slaat kant noch wal. Hoe durf je in je begroting op te nemen dat je geld gaat verdienen door efficienter te gaan werken. Een beetje gokken hoeveel er te besparen is op het ambtenaren apparaat en vervolgens dat direct als bezuiniging meenemen.

Beetje hetzelfde principe als bezuinigen op het ambtenarenapparaat om er dan een jaar later achter te komen dat al die mensen extern in dienst zijn genomen om zo het aantal ambtenaren naar beneden te brengen Aan de andere kant, met zo'n overheid is er wel genoeg ruimte voor meer efficiëntie
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:16:45 #141
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48551570
Op de Weblog van Elsevier stonden ook nog te mooie stukken om te lezen over Bos
quote:
Bos' geldprobleem vooral zijn eigen schuld

Wouter Bos moet op zijn eigen blaren zitten. Zijn geldproblemen zijn vooral het gevolg van PvdA-wensen in het regeerakkoord

Syp Wynia

Het was natuurlijk wachten op het moment dat Wouter Bos naar buiten kwam met zijn problemen om de begroting voor dit jaar te dichten.

Een bekende truc van een nieuwe minister van Financiën is die van ‘de lijken in de kast’, kwalijke erfenissen van vorige ministers die ze niet in volle omvang aan hun opvolgers hebben gemeld.

Daar is in dit geval maar voor een deel sprake van.

Bos’ voorganger als minister van Financiën, Gerrit Zalm, heeft een deel van de tegenvallers van nu tevoren keurig gemeld. Wel kon Zalm de laatste jaren teren op hoge aardgasopbrengsten en lage rente-uitgaven en Bos heeft nu met het omgekeerde te maken. En ja, natuurlijk zullen niet alle voorzienbare tegenvallers bij de ministeries in volle omvang bij de nieuwe coalitie bekend zijn geweest.

Maar het grootste probleem voor Bos vloeit direct voort uit het regeerakkoord (pdf) dat hij eerder met Balkenende en Rouvoet sloot. Dat akkoord is in menig opzicht lichtzinnig. Het gaat, nota bene op aandrang van Bos zelf, uit van een te hoge economische groei en het bevat ‘boterzachte’ bezuinigingen, zoals ‘efficiëncy-maatregelen’.

Minstens zo erg: voor een deel van de nieuwe maatregelen waren geen uitgaven ingeboekt, zoals voor het legaliseren van tienduizenden asielzoekers. En dan krijgen de Rijksambtenaren ook nog eens een absurde salarisverhoging.

Een speciale handicap voor Bos is, dat zijn PvdA de extra kosten voor de gezondheidszorg niet wil opvangen door een hogere zorgpremie maar uit de belastingen wil laten betalen, omdat dat wat minder zichtbaar is in de portemonnee.

Bos mag klagen over lijken in de kast, maar het merendeel van zijn geldproblemen waren of te voorzien, of zijn het gevolg van lichtzinnig beleid.

Bos moet gewoon op zijn eigen blaren zitten
Bron
quote:
Hoezo toch geen gratis schoolboeken, Wouter?

Het begrotingstekort zal hoger uitvallen dan tot voor kort werd aangenomen, zo meldde deze site gisteren.

Stofkam
Op televisie hoorde ik dat Wouter Bos dan maar met een ‘stofkam door de begroting’ zal gaan om het tekort binnen de perken te houden. Aan die stofkam moet een paar miljard blijven hangen, dus die kam moet de omvang van een forse bulldozer hebben.

Het aardige bij dit soort berichten is de vaststelling dat Bos kennelijk die stofkam niet had ingezet wanneer er geen tegenvallers waren geweest. In dat geval hadden we kennelijk voor een paar miljard euro uitgegeven zonder dat daar directe noodzaak voor had bestaan. Hoort het hanteren van de stofkam niet tot het vaste werk van een minister van Financiën?

Schoolboeken
Ook hoorde ik op televisie dat de gratis schoolboeken niet doorgaan. Dat is jammer, want ik heb twee jonge kinderen en ik had graag die gratis schoolboeken willen krijgen.

Maar: waarom gaan die gratis schoolboeken niet door? Ze zijn toch gratis, Wouter?

Wat heeft het dreigende begrotingstekort te maken met gratis schoolboeken? Of zijn ze toch niet zo gratis als je hebt gesuggereerd? Gratis schoolboeken zijn gratis schoolboeken - daar kun je met een stofkam toch niets bij winnen? In het regeerakkoord (pdf) staat dat de schoolboeken gratis zullen worden verstrekt, en ik wil daar Wouter aan houden, beloofd is beloofd.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zo’n degelijke en betrouwbare politicus als Wouter Bos nu opeens het verstrekken van gratis schoolboeken door minister Ronald Plasterk gaat tegenhouden omdat opeens blijkt dat we gewoon zelf via Wouter die schoolboeken zouden betalen.

Nee, het kan echt niet dat die belastingcentjes nu voor iets anders nodig zijn en niet meer voor gratis schoolboeken want gratis schoolboeken hebben toch niets met belastingen te maken aangezien ze gratis zijn? Kijk, als je vindt dat de schoolboeken gratis zouden worden weggeven, dan is eigenlijk alles gratis in Nederland.

Hogesnelheidslijn
De wegen zijn gratis, de Hogesnelheidslijn is gratis, alle uitkeringen zijn gratis, de gezondheidszorg is gratis en de ministers zijn ook gratis. Ons hele land draait eigenlijk om gratis en voor niks als je de gedachte van de ‘gratis schoolboeken’ consequent doorredeneert.

Wat leven we toch in een leuk luilekkerland! Alles gratis! Net als de schoolboeken! En niemand die daarvoor betaalt!
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48551774
quote:
Op woensdag 18 april 2007 20:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook onder Zalm had je tegenvallers. En de huidige tegenvallers zijn voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van gepruts van Zalm.
Absoluut. Zalm wilde het generaal pardon, de 'gratis' schoolboeken etc
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:27:51 #143
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48552010
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Absoluut. Zalm wilde het generaal pardon, de 'gratis' schoolboeken etc
Idd, links wil het maar wil nog wel even iemand anders hiervoor op laten draaien en een trap nageven. Weer typisch gedrag.......
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:44:25 #144
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48552616
Ik heb het even opgezocht en de inflatie wordt geraamd op 1,9%.

Met een financieringstekort van 1%, en het niet verder verkopen van de overheidsbedrijven, begint Bos dus een stuk beter dan Zalm destijds.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:45:02 #145
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48552637
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:44 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb het even opgezocht en de inflatie wordt geraamd op [url=http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/publicaties/artikelen/archief/2007/2007-2184-wm.htm]1,9%[/url.]

Met een financieringstekort van 1%, en het niet verder verkopen van de overheidsbedrijven, begint Bos dus een stuk beter dan Zalm destijds.
Dankzij Zalm dus.
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:47:12 #146
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48552706
Dankzij Zalm is de inflatie nu omhooggeschoten tot 1,9%?
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:51:47 #147
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48552872
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
Dankzij Zalm is de inflatie nu omhooggeschoten tot 1,9%?
De inflatie is onder de doelstelling van 2%, dus wat zeur je?
  vrijdag 20 april 2007 @ 20:57:37 #148
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48553048
quote:
Zei je dat maar over de Elsevier (zij hechten altijd zo zwaar aan de staatsschuld, die loopt nu niet op, dus wat is hun punt?).

Maja, ik wordt altijd een beetje moe van dat soort beargumentaties in de media.

Als er een regering zit die niet jou kleur is en het gaat goed met het land, dan is dat altijd veroorzaakt door het vorige kabinet. Wanneer het niet goed gaat met het land dan ligt het opeens wel louter aan het zittende kabinet. En de grap is dat ze nog blaadjes blijven verkopen ook.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48553049
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:51 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Sterker nog, het ligt keurig tussen de streefwaarde van 1% en 2%. Gerrit had op dit punt de wind in de rug, maar dat doet niets af aan het feit dat die inflatie keurig laag is.
pi_48553275
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:03 schreef Klopkoek het volgende:
Waar hebben we het eigenlijk over? Het financieringstekort is straks onder of op de 1%, de inflatie wordt ook geraamd rond de 1% ('k dacht nu op 1,2% maar dat zou ik moeten opzoeken).

Ik denk gewoon dat Balkenende Bos een kunstje heeft geflikt: het CDA had gewoon in de formatie alles op een rijtje gezet en wist waar nog wat lijken in de kast liggen (ik zie Bos er wel voor aan om in zijn naieviteit niet even rond te bellen met de PvdA-DG's en de PvdA-SG's op een ministerie). Het CDA zegde aan de PvdA gewoon wat geld hier en daar toe en in plaats daarvan werden er geen stelselwijzigingen aangebracht (AOW, Hypotheekrenteaftrek, zorgstelsel), in de wetenschap -en de ervaring- dat die plannetjes op de langere termijn (vooral als in 2011 er een óverschot van 1% moet zijn) toch niet houdbaar zijn.
Die lijken uit de kast is echt een onzin verhaal. Dat was bijna allemaal al bekend bij Bos. Zo kon elke dwaas al maanden zien aankomen dat de overheid minder zou gaan verdienen aan het gas. Tel daarbij op dat alle mogelijke meevallers al worden opgevreten voordat ze binnen zijn en er is geen enkele ruimte voor tegenvallers.
  vrijdag 20 april 2007 @ 21:07:33 #151
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48553413
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:57 schreef en_door_slecht het volgende:
Sterker nog, het ligt keurig tussen de streefwaarde van 1% en 2%. Gerrit had op dit punt de wind in de rug, maar dat doet niets af aan het feit dat die inflatie keurig laag is.
En dat Gerrit niks over inflatie te zeggen heeft.
  vrijdag 20 april 2007 @ 21:08:06 #152
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48553434
Klopt, 2% is het streefcijfer van de ECB. De inflatie blijft inderdaad binnen de streefmarge alhoewel de inflatie wel omhooggeschoten is.

Zo is het ook maar net met de staatsschuldvermindering nu, die staat er nu slechter voor dan voorzien was maar wijkt niet drastisch af van de EU-richtlijnen.

Het is ook zooo jammer dat Bos nu de nationale schietschijf is want als er iemand is die intelligent, sociaal, bescheiden, oprecht en open is dan is hij het wel. 'T zijn allemaal eigenschappen die mensen zogenaamd zo graag van politici willen zien maar toch wordt Bos afgebrand. Jammer.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 20 april 2007 @ 21:08:37 #153
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48553454
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:57 schreef Klopkoek het volgende:
Zei je dat maar over de Elsevier (zij hechten altijd zo zwaar aan de staatsschuld, die loopt nu niet op, dus wat is hun punt?).

Maja, ik wordt altijd een beetje moe van dat soort beargumentaties in de media.

Als er een regering zit die niet jou kleur is en het gaat goed met het land, dan is dat altijd veroorzaakt door het vorige kabinet. Wanneer het niet goed gaat met het land dan ligt het opeens wel louter aan het zittende kabinet. En de grap is dat ze nog blaadjes blijven verkopen ook.
De staatsschuld loopt op want er wordt geleend, omdat Bos niet wil bezuinigen.
pi_48553536
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 21:07 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En dat Gerrit niks over inflatie te zeggen heeft.
Jezus, PJO, we zijn het eens!
  vrijdag 20 april 2007 @ 21:12:42 #155
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48553619
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
Klopt, 2% is het streefcijfer van de ECB. De inflatie blijft inderdaad binnen de streefmarge alhoewel de inflatie wel omhooggeschoten is.

Zo is het ook maar net met de staatsschuldvermindering nu, die staat er nu slechter voor dan voorzien was maar wijkt niet drastisch af van de EU-richtlijnen.
EU-richtlijnen zijn ook niet alles. Het CPB heeft al lang geleden berekend dat de groeiscenario's en doelstellingen van dit kabinet niet deugen. Het regeerakkoord is dus een grote leugen.
quote:
Het is ook zooo jammer dat Bos nu de nationale schietschijf is want als er iemand is die intelligent, sociaal, bescheiden, oprecht en open is dan is hij het wel.
Proest.
quote:
'T zijn allemaal eigenschappen die mensen zogenaamd zo graag van politici willen zien maar toch wordt Bos afgebrand. Jammer.
Ik zie het liefst ideeen en daadkracht. Bos heeft geen van beiden. Doe mij maar:

vrijdag 20 april 2007 @ 21:35:24 #156
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48554558
quote:
De staatsschuld loopt op want er wordt geleend, omdat Bos niet wil bezuinigen.
Goed, als straks de nieuwe EMU-schuld cijfers worden gepresenteerd komen we daarop terug, oké?
Een paar feiten:
- Het financieringstekort wordt straks hoogstens 1%
- De inflatie is 1,9%
- De economische groei is 2,9%
- Onze sociale fondsen boeren het goed naar eigen zeggen (de rechtvaardiging om in die legerzooi te investeren weetjewel?)
- De lagere overheden doen het sinds jaren ook al behoorlijk.

Moet jij mij maar es gaan uitleggen welke factor overblijft waardoor de EMU-schuld straks toch verslechterd.
quote:
Ik zie het liefst ideeen en daadkracht. Bos heeft geen van beiden. Doe mij maar:
En daar moet ik dus weer om lachen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 21 april 2007 @ 10:16:04 #157
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48565252
quote:
Het is ook zooo jammer dat Bos nu de nationale schietschijf is want als er iemand is die intelligent, sociaal, bescheiden, oprecht en open is dan is hij het wel. 'T zijn allemaal eigenschappen die mensen zogenaamd zo graag van politici willen zien maar toch wordt Bos afgebrand. Jammer.
Moet hij maar niet media "stil" zijn. Hij heeft zijn taak zwaar onderschat heeft en daar zal hij voor boeten.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_48565817
quote:
Maar Bos is ook een domme schopper. Hij heeft 4 jaar lopen janken en klagen, toen bleek al voor de verkiezingen dat het allemaal zo slecht niet was met CDA en VVD (en wat D66) en nu blijkt na de verkiezingen dat alle mooie praatjes van Bos zoveel geld kosten dat er geen enkele armslag meer is om tegenvallers op te vangen. Dat is Bos' politiek, daar mag (en is en zal) hij ook hard op afgerekend mogen worden.
  zaterdag 21 april 2007 @ 22:06:39 #159
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48583216
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:52 schreef en_door_slecht het volgende:
en nu blijkt na de verkiezingen dat alle mooie praatjes van Bos zoveel geld kosten dat er geen enkele armslag meer is om tegenvallers op te vangen. Dat is Bos' politiek, daar mag (en is en zal) hij ook hard op afgerekend mogen worden.
Idd, hard afstraffen en het liefst snel ook nog
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 21 april 2007 @ 22:14:32 #160
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48583414
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 21:35 schreef Klopkoek het volgende:
Goed, als straks de nieuwe EMU-schuld cijfers worden gepresenteerd komen we daarop terug, oké?
Een paar feiten:
- Het financieringstekort wordt straks hoogstens 1%
Ik heb al aangetoond dat het CPB niet ziet hoe de doelstelling voor 2011 gehaald kan worden onder het scenario van dit kabinet.

En een financieringstekort in een hoogconjunctuur, hoe kansloos is dat? Als Bos het nu niet kan, kunnen we zeggen dat hij het gewoon niet kan.
  zondag 22 april 2007 @ 10:35:25 #161
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48591133
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:52 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Maar Bos is ook een domme schopper. Hij heeft 4 jaar lopen janken en klagen, toen bleek al voor de verkiezingen dat het allemaal zo slecht niet was met CDA en VVD (en wat D66) en nu blijkt na de verkiezingen dat alle mooie praatjes van Bos zoveel geld kosten dat er geen enkele armslag meer is om tegenvallers op te vangen. Dat is Bos' politiek, daar mag (en is en zal) hij ook hard op afgerekend mogen worden.
De verkiezingen heeft hij niet goed aangepakt, dat is waar. Hij was teveel bezig met het kabinet te bashen dan zijn eigen verhaal te vertellen (oké het CDA hanteerde dezelfde tactiek maar die hadden dan ook geen ideeën).
Dat vorige kabinet was trouwens knap waardeloos maar Bos viel het op de verkeerde punten aan. Hij had bijvoorbeeld de kiezers kunnen uitleggen dat de lasten voor het grote bedrijfsleven zijn verlaagd, maar dat de wig hetzelfde is gebleven en dat het MKB alleen er slechter voor is gaan staan door dat vorige kabinet. Hij had ook kunnen zeggen dat Balk streng de uitkeringsfraude bestreedt, maar ze de teugels voor witteboordencriminaliteit hebben laten vieren (geheel naar wens van de VVD natuurlijk).

Om het armoedeargument erbij te gaan halen was vrij kansloos. Bos had er wel gelijk in dat de cijfers een verkeerd beeld schetsen maar dat behoeft weer een ingewikkelde uitleg die de meeste kiezers toch niet (willen) begrijpen.

Maar eigenlijk verdient Nederland Bos niet als premier. Kom nou, als 35% op een ideeloos, gggrristelijke partij heeft gestemd weet ik genoeg. Dit land is in crisis.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 april 2007 @ 13:10:03 #162
3542 Gia
User under construction
pi_48594939
Ach, het hele kabinet is weer een aanfluiting. Beloven ze gratis schoolboeken blijkt er nu weer niet genoeg geld voor te zijn. Moeten we maar weer afwachten, dus.
  zondag 22 april 2007 @ 13:45:17 #163
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48595870
quote:
Op zondag 22 april 2007 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Maar eigenlijk verdient Nederland Bos niet als premier.
NL is vrij laag gezonken maar nog niet zo laag dat we Bos verdienen idd.
  zondag 22 april 2007 @ 14:01:44 #164
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48596374
Je wilt liever een Thatcher die de loopgraven op zoekt met de vakbonden waarbij letterlijke vele slachtoffers vallen als collaterol damage?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 april 2007 @ 14:04:01 #165
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48596456
quote:
Op zondag 22 april 2007 14:01 schreef Klopkoek het volgende:
Je wilt liever een Thatcher
Ja, natuurlijk. Die doet tenminste wat nuttigs voor het land in plaats van met wereldvreemde spinmeisters als Erik van Bruggen vergaderen over image.
  zondag 22 april 2007 @ 14:12:39 #166
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48596722
Waarom is Erik van Bruggen wereldvreemd? Wat is dat nu weer voor kwalificatie? Vergeet niet dat hij Wim Kok ook tot grote hoogte heeft doen opstuwen.

Moet je daar Bos op afrekenen? Iedere politicus heeft zo'n rimbam om zich heen. Je moet er juist respect voor hebben dat hij ons een kijkje in de keuken gunde. Zoiets moet je toejuichen, dat Bos dat ons gunt en durft. Maar nee, ons zure Nederlandse klimaat moet weer gaan zeiken over dingen die elke politicus doet, alsof al die collumnisten nu opeens uit een droom ontwaakt zijn. En wat is het gevolg? Dat dit dus nooit meer gebeurt, dat kon je vorige week wel uit Bos' woorden opmaken in Buitenhof.

Sowieso heb ik liever dat iemand van Bruggen tot zijn vriendenkring rekent dan de Pinochets, Viljoens en Botha's van deze wereld.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 april 2007 @ 14:18:47 #167
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48596934
quote:
Op zondag 22 april 2007 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is Erik van Bruggen wereldvreemd? Wat is dat nu weer voor kwalificatie? Vergeet niet dat hij Wim Kok ook tot grote hoogte heeft doen opstuwen.
Echt niet.
quote:
Moet je daar Bos op afrekenen? Iedere politicus heeft zo'n rimbam om zich heen. Je moet er juist respect voor hebben dat hij ons een kijkje in de keuken gunde. Zoiets moet je toejuichen, dat Bos dat ons gunt en durft. Maar nee, ons zure Nederlandse klimaat moet weer gaan zeiken over dingen die elke politicus doet, alsof al die collumnisten nu opeens uit een droom ontwaakt zijn. En wat is het gevolg? Dat dit dus nooit meer gebeurt, dat kon je vorige week wel uit Bos' woorden opmaken in Buitenhof.
Bos heeft zelf zijn eigen middelmatigheid en ideeenloosheid aangekaart door dit te doen. Nou, dan mogen we hem dat zeker aanrekenen. En laten we wel wezen, het regeerakkoord en het beleid tot nu toe zijn ook bijzonder armoedig: begrotingstekort in hoogconjunctuur! Hoe krijg je het voor elkaar?
quote:
Sowieso heb ik liever dat iemand van Bruggen tot zijn vriendenkring rekent dan de Pinochets, Viljoens en Botha's van deze wereld.
Welke Viljoen bedoel je? Verder is dat natuurlijk wel een kwalificatie die de middelmatigheid van Bos weer eens aantoont: Thatcher had wereldleiders om haar heen, Bos stekelvarken Van Bruggen.
  zondag 22 april 2007 @ 17:35:31 #168
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48605662
quote:
Op zondag 22 april 2007 14:12 schreef Klopkoek het volgende:

Als je een beetje zelf interesse toont in de politiek is een kijk in de keuken altijd mogelijk.
Het is namelijk een open keuken!
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  zondag 22 april 2007 @ 19:57:03 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48610196
quote:
Op zondag 22 april 2007 14:18 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Echt niet.
Ow echt wel, die Van Bruggen zat in het campagneteam van Kok. Maar je ontwijkt mijn vraag: waarom is van Bruggen wereldvreemd?
quote:
[..]

Bos heeft zelf zijn eigen middelmatigheid en ideeenloosheid aangekaart door dit te doen. Nou, dan mogen we hem dat zeker aanrekenen. En laten we wel wezen, het regeerakkoord en het beleid tot nu toe zijn ook bijzonder armoedig: begrotingstekort in hoogconjunctuur! Hoe krijg je het voor elkaar?
Stel: de VPRO had Balkenende gevolgd ipv Bos. Denk je dan dat je dan een equivalent van Churchill en De Gaulle krijgt te zien?
Bovendien haal je twee dingen door elkaar. Het is mogelijk om tegelijkertijd respect te hebben voor z'n manier van politiek bedrijven maar het oneens te zijn met zijn beleid. Jij gooit dat nu even op één hoop.
quote:
[..]

Welke Viljoen bedoel je? Verder is dat natuurlijk wel een kwalificatie die de middelmatigheid van Bos weer eens aantoont: Thatcher had wereldleiders om haar heen, Bos stekelvarken Van Bruggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48610524
Ik denk dat Wouter Bos inmiddels onherstelbare schade aan de PvdA heeft toegebracht met zijn nep-beloftes. Ik denk dat ze er goed aan doen iemand anders de leiding te geven.
  maandag 23 april 2007 @ 18:18:35 #171
145677 Specsavers
Save your Specs
pi_48640823
quote:
Op zondag 22 april 2007 20:07 schreef X. het volgende:
Ik denk dat Wouter Bos inmiddels onherstelbare schade aan de PvdA heeft toegebracht met zijn nep-beloftes. Ik denk dat ze er goed aan doen iemand anders de leiding te geven.
Dat denk ik ook en als ie langer aan de macht blijft zal zijn partij reduceren tot een soort D66
  maandag 23 april 2007 @ 18:24:03 #172
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48640955
quote:
Op maandag 23 april 2007 18:18 schreef Specsavers het volgende:
Dat denk ik ook en als ie langer aan de macht blijft zal zijn partij reduceren tot een soort D66
Not that there's anything wrong with it...
  maandag 23 april 2007 @ 19:19:50 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48643021
Mag ik dan aan X. en Specsavers (mooie sluikreclame) vragen wat het alternatief is?

Sharon Dijksma?
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 april 2007 @ 19:27:23 #174
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48643267
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:19 schreef Klopkoek het volgende:
Mag ik dan aan X. en Specsavers (mooie sluikreclame) vragen wat het alternatief is?

Sharon Dijksma?
Tineke Tolpoort
  maandag 23 april 2007 @ 19:49:13 #175
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_48644165
quote:
Op zondag 22 april 2007 20:07 schreef X. het volgende:
Als elke politici die nep-beloften doet schade brengt aan zijn partij zouden we geen partijen meer overhebben.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 23 april 2007 @ 19:51:50 #176
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48644280
quote:
Op maandag 23 april 2007 18:24 schreef PJORourke het volgende:
Not that there's anything wrong with it...
Idd, dat wel maar helaas wordt de SP alleen maar groter....
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 20:00:29 #177
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48644637
quote:
Ter Horst: leider PvdA hoort in de Tweede Kamer

AMSTERDAM - Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vindt dat de politiek leider van de PvdA in de fractie en dus in de Tweede Kamer thuishoort. Dat zegt de PvdA-bewindsvrouw in een interview met Intermediair van deze week.

Ze mengt zich daarmee in de discussie die onlangs losbarstte over het leiderschap van de sociaaldemocraten. PvdA-leider Wouter Bos zit nu in het kabinet als minister van Financiën. Hij kreeg onlangs veel kritiek op de dubbele rol die hij zou spelen in de kwestie over topsalarissen.

Zelf zou Ter Horst geen PvdA-leider willen zijn. Ze noemt zich een echte bestuurder. "Dus je zou me heel ongelukkig maken als je me in de Tweede Kamer zou zetten."
Bron

En zelfs zijn eigen ministers vinden dat Bos het beters anders kan doen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 20:25:53 #178
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48645714
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:49 schreef ethiraseth het volgende:
Als elke politici die nep-beloften doet schade brengt aan zijn partij zouden we geen partijen meer overhebben.
  maandag 23 april 2007 @ 20:26:24 #179
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48645745
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:00 schreef Martijn_77 het volgende:
En zelfs zijn eigen ministers vinden dat Bos het beters anders kan doen
Ruzie in de arabierenclub
  maandag 23 april 2007 @ 20:35:54 #180
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48646207
Goh, jullie willen de PvdA zo klein hebben als D'66...

Krijgen we dan van die gesjeesde vastgoedboys aan de macht. Ben bang van wel...
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 april 2007 @ 20:36:56 #181
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48646260
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:26 schreef PJORourke het volgende:
Ruzie in de arabierenclub
De scheuren komen nu zelfs in zijn eigen ministerploeg. Straks valt de hele PvdA nog uit elkaar / over elkaar heen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 20:37:37 #182
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48646292
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:

Liever dat dan vakbondskneusjes die geen Nederlands spreken of genocideontkenners.
  maandag 23 april 2007 @ 20:41:20 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48646434
Aan je dedain valt in ieder op te maken in welk milieu je bent opgegroeid... en nooit meer vandaan bent geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 april 2007 @ 20:43:48 #184
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48646537
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:41 schreef Klopkoek het volgende:
Aan je dedain valt in ieder op te maken in welk milieu je bent opgegroeid... en nooit meer vandaan bent geweest.
Oh, vertel?
  maandag 23 april 2007 @ 20:49:31 #185
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48646757
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:

Die weten tenminste wel wat werken is. Kijk nu eens naar Bos is nog geen half jaar minister en de tekorten lopen nu al op........
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48648174
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:49 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Die weten tenminste wel wat werken is. Kijk nu eens naar Bos is nog geen half jaar minister en de tekorten lopen nu al op........
Juist een krappe 2 maand. Kan je hem tekorten die dan opduiken al verwijten? Lijkt me toch wat voorbarig.
  maandag 23 april 2007 @ 21:28:48 #187
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48648260
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:26 schreef du_ke het volgende:
Juist een krappe 2 maand. Kan je hem tekorten die dan opduiken al verwijten? Lijkt me toch wat voorbarig.
Als je een begroting waarvoor het CBS al waarschuwde en het general Pardon buiten beschouwing laat wel
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 21:30:42 #188
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48648356
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:26 schreef du_ke het volgende:
Gezien het gestrooi in het regeerakkoord, het kiezen voor onvoorzichtige scenario's en het gekwebbel over een doelstelling in 2011 die door dat scenario volgens het CPB onhoudbaar is, denk ik wel dat je het Bos kunt verwijten. Hij is niet prudent en veel van die zogenaamde lijken (olieprijs, zorgkosten) had je toch kunnen verwachten. Dalende olieprijs en stijgende zorgkosten zijn toch zeker geen verrassing?

En een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger, klaar.
pi_48648407
Ach, hij kan het nooit slechter doen dan zijn voorganger, dat geluk heeft ie alvast.

Wat een zegen nog iedere dag dat die malafide flipperkwast gewieberd is
pi_48648422
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Als je een begroting waarvoor het CBS al waarschuwde en het general Pardon buiten beschouwing laat wel
Sorry maar ik vind het vooral erg voorbarig. De tegenvallers nu en straks de meevallers voor de zomer, als de belastinginkomsten binnenstromen zijn volgens mij toch echt nog het gevolg van het vorige kabinet. Pas na een half jaar of misschien wel een jaar ofzo kan je Bos echt afrekenen op z'n beleid. Minister van Financiën is geen functie waarvan het handelen direct effect heeft. Zeker niet binnen een maand of 2.
pi_48648453
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Het nieuwe kabinet heeft nog geen begroting opgesteld, daarbij heeft het CBS nog helemaal niet geoordeeld over het coalitieakkoord. (CPB ook niet trouwens). Die begroting is nog van Zalm c.s.

De kosten van het generaal pardon zijn nog ongewis, het laatste bedrag dat ik las was 55 miljoen, maar waar het allemaal precies op gebaseerd is, is ook niet duidelijk. Mensen jarenlang in een asielprocedure laten hangen is overigens ook niet gratis, beter was het geweest als het generaal pardon vier jaar geleden reeds was doorgevoerd.
pi_48648493
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Gezien het gestrooi in het regeerakkoord, het kiezen voor onvoorzichtige scenario's en het gekwebbel over een doelstelling in 2011 die door dat scenario volgens het CPB onhoudbaar is, denk ik wel dat je het Bos kunt verwijten. Hij is niet prudent en veel van die zogenaamde lijken (olieprijs, zorgkosten) had je toch kunnen verwachten. Dalende olieprijs en stijgende zorgkosten zijn toch zeker geen verrassing?

een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger was ook wat Zalm een paar keer heeft geflikt. De begroting voor dit jaar is zelfs nog van hem afkomstig. Maar het jaar is nog jong over een paar maand komen de meevallers, de hogere belastinginkomsten door de hoogconjunctuur.
  maandag 23 april 2007 @ 21:34:29 #193
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48648531
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:32 schreef du_ke het volgende:
Sorry maar ik vind het vooral erg voorbarig. De tegenvallers nu en straks de meevallers voor de zomer, als de belastinginkomsten binnenstromen zijn volgens mij toch echt nog het gevolg van het vorige kabinet. Pas na een half jaar of misschien wel een jaar ofzo kan je Bos echt afrekenen op z'n beleid. Minister van Financiën is geen functie waarvan het handelen direct effect heeft. Zeker niet binnen een maand of 2.
Een goede minister gaat bijsturen en bezuinigen.
  maandag 23 april 2007 @ 21:35:05 #194
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48648560
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:30 schreef PJORourke het volgende:
Idd, in het bedrijfsleven hadden ze hem er allang uitgegooid
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Ach, hij kan het nooit slechter doen dan zijn voorganger, dat geluk heeft ie alvast.
Ben wel erg benieuwd naar de onderbouwing van deze bewering.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48648604
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:34 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ook binnen die 50 dagen? En wie zegt dat hij dat nog niet doet, zoals gezegd bijsturen op financiën heeft geen ad-hoc effect.
  maandag 23 april 2007 @ 21:36:13 #196
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48648620
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:35 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

[..]
Bron?

en dan lach je om de opmerking van SCH
And that is the news.''
pi_48648658
quote:

[..]

[..]
Daarom vind ik het ook erg vreemd dat Zalm het zolang heeft uitgehouden....
quote:
In een jaar of 12 als minister 2 keer een begroting afleveren die in balans is. Lijkt mij vrij matig.
pi_48648680
quote:

Ken jij de betekenis van het woord onderbouwen dan?
Ga anders weer huilen omdat yvonne je kritisch toespreekt joh
pi_48648736
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:34 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Tering nee man - dat soort paniekvoetbal heeft onder Zalm alleen maar ellende opgeleverd.
  maandag 23 april 2007 @ 21:38:19 #200
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48648744
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:33 schreef du_ke het volgende:
een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger was ook wat Zalm een paar keer heeft geflikt.
Toen kwamen we wel vanuit een andere positie: stevige, structurele tekorten. Nu komen we van een overschot.
quote:
De begroting voor dit jaar is zelfs nog van hem afkomstig.
Bos stuurt niet bij, noemt dingen "lijken uit de kast" die gewoon voorspelbaar waren, en gooit er nog meer uitgaven bovenop. Bos maakt alles dus alleen maar erger.
quote:
Maar het jaar is nog jong over een paar maand komen de meevallers, de hogere belastinginkomsten door de hoogconjunctuur.
En ook die zal Bos aangrijpen om meer te spenderen, want daat gaat het de PvdA immers om.
  maandag 23 april 2007 @ 21:38:32 #201
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48648759
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:36 schreef One_of_the_few het volgende:
Bron?
Common sense. Als jij in een bedrijf wat in een booming markt zit het voor elkaar krijgt om verliezen te draaien terwijl de rest van de markt dat niet doet dan ziet het als CFO er slecht voor je uit.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 21:38:48 #202
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48648776
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:38 schreef SCH het volgende:
Tering nee man - dat soort paniekvoetbal heeft onder Zalm alleen maar ellende opgeleverd.
Een begrotingstekort zou ongrondwettelijk moeten zijn.
  maandag 23 april 2007 @ 21:39:34 #203
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48648813
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Common sense. Als jij in een bedrijf wat in een booming markt zit het voor elkaar krijgt om verliezen te draaien terwijl de rest van de markt dat niet doet dan ziet het als CFO er slecht voor je uit.
In een bedrijf veroordelen ze je niet na 1 maand.
And that is the news.''
pi_48648869
quote:

[..]

Jemig, en dat leest de Elsevier. Na al die jaren niks van opgestoken???
  maandag 23 april 2007 @ 21:40:58 #205
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48648893
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Wellicht, maar we leven nu in een tijd van hoogcinjunctuur en dan is het helemaal belangrijk om niet teveel uit te geven; sowieso al om de boekhoudkundige redenen (je moet zoveel mogelijk voorkomen meer geld uit te geven dan er is), maar ook om economische redenen (de economie raakt sneller oververhit, en daarnaast zal je in tijden van laagconjunctuur nog harder moeten gaan bezuinigen).
  maandag 23 april 2007 @ 21:41:34 #206
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48648930
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:35 schreef du_ke het volgende:
Ook binnen die 50 dagen? En wie zegt dat hij dat nog niet doet, zoals gezegd bijsturen op financiën heeft geen ad-hoc effect.
Het zou een prima moment zijn om de WAO eens verder te saneren, de WW aan te pakken etc. Levert allen maar geld op, de werkgelegenheid is aardig en het zijn nog goede structurele maatregelen ook. Dit kabinet is te laf voor dit soort maatregelen, want het wil populariteit kopen met belastinggeld.
pi_48648984
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:38 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Bos stuurt niet bij, noemt dingen "lijken uit de kast" die gewoon voorspelbaar waren, en gooit er nog meer uitgaven bovenop. Bos maakt alles dus alleen maar erger.
Laten we die discussie voeren op het moment dat de cijfers duidelijk zijn. Dus op het moment dat de Miljoenennota er ligt en de reactie van het CPB er is. Het heeft weinig nut om over jouw vooroordelen en aannames te gaan discussieren.
pi_48649041
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:40 schreef Reya het volgende:

[..]

Wellicht, maar we leven nu in een tijd van hoogcinjunctuur en dan is het helemaal belangrijk om niet teveel uit te geven; sowieso al om de boekhoudkundige redenen (je moet zoveel mogelijk voorkomen meer geld uit te geven dan er is), maar ook om economische redenen (de economie raakt sneller oververhit, en daarnaast zal je in tijden van laagconjunctuur nog harder moeten gaan bezuinigen).
Je schetst hier gewoon een van de vele economische visies. Maar doe nou niet voorkomen alsof deze theorie de zaligmakende is, want dat is ie niet. Het is gewoon een politieke mening over politiek.
  maandag 23 april 2007 @ 21:43:38 #209
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48649043
quote:

[..]

Dat vind ik wel erg verregaand; er zijn zeker wel redenen om op een klein begrotingstekort uit te komen. Wel vind ik dat er minder luchtig mee zou moeten worden omgesprongen, en dat er bijvoorbeeld een rol van de centrale bank als toezichthouder ingeruimd zou kunnen worden
  maandag 23 april 2007 @ 21:44:07 #210
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48649072
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:42 schreef Kozzmic het volgende:
Laten we die discussie voeren op het moment dat de cijfers duidelijk zijn. Dus op het moment dat de Miljoenennota er ligt en de reactie van het CPB er is. Het heeft weinig nut om over jouw vooroordelen en aannames te gaan discussieren.
Dat betekent dus wachten op de volgende begroting en ondertussen in een tekort wegzakken vanwege een gebrek aan politieke moed. Daar pas ik voor. Overigens is er al een CPB-scenario dat gehakt maakt van dat van het kabinet.
  maandag 23 april 2007 @ 21:45:18 #211
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48649128
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:43 schreef SCH het volgende:

[..]

Je schetst hier gewoon een van de vele economische visies. Maar doe nou niet voorkomen alsof deze theorie de zaligmakende is, want dat is ie niet. Het is gewoon een politieke mening over politiek.
Nou ja, zelfs de klassieke 'linkse' econoom Keynes was van mening dat ten tijde van hoogcnjunctuur er gespaard zou moeten worden. Het failliet van het Keynesiaanse model ligt dan ook vooral in de zwakte bij de politici die het niet kunnen laten een graai in de kas te doen.
pi_48649168
quote:

[..]

Toen kwamen we wel vanuit een andere positie: stevige, structurele tekorten. Nu komen we van een overschot.
[..]

[..]

En ook die zal Bos aangrijpen om meer te spenderen, want daat gaat het de PvdA immers om.
Je zou bij de Hond moeten gaan werken met die geweldige voorspellingen van je . Sorry maar je maakt je zelf echt compleet belachelijk. Hoe kan je iemand die net begonnen is al beoordelen op het gepruts van z'n voorganger zeker als je niet weet wat er nog aankomt. Als hij 2007 daadwerkelijk afsluit met een flink tekort heb je een punt. Maar mocht hij dat niet doen dan vind je wel weer wat anders om te huilen .
pi_48649196
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou ja, zelfs de klassieke 'linkse' econoom Keynes was van mening dat ten tijde van hoogcnjunctuur er gespaard zou moeten worden. Het failliet van het Keynesiaanse model ligt dan ook vooral in de zwakte bij de politici die het niet kunnen laten een graai in de kas te doen.
Slecht voorbeeld. Er zijn zat economische visies die dit beleid verdedigen. Dat is nou net het grappige van de economie, dat voor iedere handelwijze wel een theorie te vinden is die het verdedigt. Daarom si het niet zo netjes dat je doet alsof een theorie de waarheid zou zijn.
  maandag 23 april 2007 @ 21:47:55 #214
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48649247
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Slecht voorbeeld. Er zijn zat economische visies die dit beleid verdedigen. Dat is nou net het grappige van de economie, dat voor iedere handelwijze wel een theorie te vinden is die het verdedigt. Daarom si het niet zo netjes dat je doet alsof een theorie de waarheid zou zijn.
Geef dan eens een concrete visie die het huidige beleid ondersteunt?
pi_48649311
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:47 schreef Reya het volgende:

[..]

Geef dan eens een concrete visie die het huidige beleid ondersteunt?
De econoom Ferd Crone is het er helemaal mee eens
  maandag 23 april 2007 @ 21:52:34 #216
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48649433
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, en daarom maken de economen van de EU zich er wel zorgen om.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 21:54:17 #217
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48649512
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, maar dat is een politicus die toevallig bij een van de coalitiepartijen hoort. Daarnaast zou het best kunnen dat er wellicht wat onafhankelijke economen er ook niet negatief tegenover staan, maar gezien de dominante stromingen in de economie denk ik dat er weinig economen werkelijk voor warmdraaien.
pi_48649588
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:54 schreef Reya het volgende:

[..]

Ja, maar dat is een politicus die toevallig bij een van de coalitiepartijen hoort. Daarnaast zou het best kunnen dat er wellicht wat onafhankelijke economen er ook niet negatief tegenover staan, maar gezien de dominante stromingen in de economie denk ik dat er weinig economen werkelijk voor warmdraaien.
Ach kom, dat is allemaal natte vingerwerk. Ik vind dat altijd een beetje misbruik maken van die zogenaamde visies en stromingen. Je weet zelf dat er duizenden naast elkaar bestaan.
  maandag 23 april 2007 @ 21:57:58 #219
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48649679
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:46 schreef du_ke het volgende:
Je zou bij de Hond moeten gaan werken met die geweldige voorspellingen van je . Sorry maar je maakt je zelf echt compleet belachelijk.
Nee hoor. Mischien heeft Zalm geprutst, maar die tegenvallers waren voorspelbaar, Bos grijpt niet in en maakt alles erger. Dus doet Bos het onder de omstandigheden gewoon waardeloos.
quote:
Hoe kan je iemand die net begonnen is al beoordelen op het gepruts van z'n voorganger zeker als je niet weet wat er nog aankomt. Als hij 2007 daadwerkelijk afsluit met een flink tekort heb je een punt. Maar mocht hij dat niet doen dan vind je wel weer wat anders om te huilen .
Zie boven. En als hij 2007 afsluit met een tekort, is dat gewoon ondremaats, want op dit punt in de conjunctuur hoort er een flink overschot te zijn.

En ik zal kritiek blijven houden op de te grote uitgaven en het gebrek aan lastenverlichting van dit kabinet.
  maandag 23 april 2007 @ 21:58:30 #220
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48649697
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:56 schreef SCH het volgende:
Ach kom, dat is allemaal natte vingerwerk. Ik vind dat altijd een beetje misbruik maken van die zogenaamde visies en stromingen. Je weet zelf dat er duizenden naast elkaar bestaan.
Zwak.
pi_48649701
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat betekent dus wachten op de volgende begroting en ondertussen in een tekort wegzakken vanwege een gebrek aan politieke moed. Daar pas ik voor.
Ik zeg niet dat het beleid maken moet worden uitgesteld, maar ik stel dat discussieren erover niet zoveel zin heeft op het moment dat nog niet alles duidelijk is. Er zijn continu voorspellingen waarbij er de ene keer overschotten zijn en de volgende keer tekorten. Uiteraard moet de politiek daarop reageren, maar we hebben weinig aan hap-snap-maatregelen. Bij de Miljoennota wordt pas echt duidelijk of dit kabinet zijn zaakjes wel of niet op orde heeft.
quote:
Overigens is er al een CPB-scenario dat gehakt maakt van dat van het kabinet.
Het kabinet Balkenende II en III met Zalm als minister, bedoel je.
  maandag 23 april 2007 @ 22:01:55 #222
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48649842
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:58 schreef Kozzmic het volgende:
Het kabinet Balkenende II en III met Zalm als minister, bedoel je.
Nee, het begrotingsscenario zoals gehanteerd door Balk-IV.
  maandag 23 april 2007 @ 22:06:49 #223
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48650038
quote:

[..]

Nee, er bestaan grofweg slechts enkele stromingen, alleen bestaan er binnen die stromingen verscheidene varianten. Maar laten we het even bij de feiten houden:

Laten we zeggen dat het wenselijk is dat het nettoresultaat van de overheid op lange termijn op nul ligt. De overheid hoeft geen winst te maken, maar het is ook niet de bedoeling dat de schulden oplopen. Nu zijn er verschillende manieren om dat te bereiken: je kunt elk jaar een begroting opmaken en simpelweg stellen dat er niet meer geld uitgegeven wordt dan er binnenkomt. Het grote nadeel: je hebt veel last van schommelingen in de belastinginkomsten en je bent vrij inflexibel. Je zult dus constant in tijden van laagconjunctuur moeten bezuinigen. De tweede optie is de zgn. Zijlstra-norm, waarin het overheidsbudget meegroeit met de geraamde economische groei op lange termijn. Dit is een vrij neutrale manier van begroten, maar bleek in de praktijk lastig uitvoerbaar, omdat de lange-termijn groei lastig te voorspellen is en aan fluctuaties onderhevig is. De derde manier is de Keynesiaanse manier van lage uitgaven bij hoogconjunctuur en hoge uitgaven bij laagconjunctuur. Dit systeem gaat er opzich nog wel mee door, maar het vergt veel discipline bij politici, iets wat ze helaas maar al te vaak ontberen.

Ik bemerk bij dit kabinet enigszins de neiging om het op de eerste manier te doen: door de hoogconjunctuur gebruik maken van de extra inkomsten en maar kijken waar het schip strandt. Veel zal ervan afhangen in hoeverre het Bos gaat lukken het geplande overschot waar te maken; als het lukt, vind ik dat vrij knap en is er niet zoveel aan de hand. Als dat niet lukt, zou het wel eens kunnen betekenen dat de overheidsuitgaven over een paar jaar vol in de remmen moeten. Maar dat is ook een flink stuk speculatie.
  maandag 23 april 2007 @ 22:07:02 #224
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48650045
quote:

[..]

Dat wil Sarkozy in Frankrijk doen.... (dat zegt al genoeg)

Maar je moet echt niet zeuren, ik heb al 100 keer uitgelegd dat de EMU-schuld (dat is nu sinds een jaar of 10 de standaard) echt niet zal oplopen maar steeds kom je weer met archaische statistieken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48650127
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, het begrotingsscenario zoals gehanteerd door Balk-IV.
Vooralsnog is dit het enige wat ik op de CPB site kan vinden over de effecten van dit kabinet
quote:
Coalitieakkoord nog niet verwerkt
In de raming voor 2008 is nog geen rekening gehouden met de gevolgen van het Coalitieakkoord. Dat kan pas wanneer in de Miljoenennota 2008 de plannen concreet zijn uitgewerkt. Dit versterkt de onzekerheid voor de raming van komend jaar. Volgens het tijdpad in het Coalitieakkoord stijgen de lasten in 2008 sterker en nemen de collectieve uitgaven minder sterk toe dan in dit Centraal Economisch Plan is verondersteld. Pas in latere jaren zijn lastenverlichtingen en uitgavenintensiveringen voorzien. Bij verwerking van het Coalitieakkoord zullen de economische groei en de koopkracht in 2008 minder gunstig uitkomen dan in de huidige raming. Het begrotingssaldo zal daarentegen sterker verbeteren.
  maandag 23 april 2007 @ 22:09:43 #226
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48650146
quote:

[..]

Of kort gezegd ik heb eigenlijk geen goed verhaal

Maar hoe verklaar je dan de zorgen uit de EU over de begroting van NL?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 23 april 2007 @ 22:11:06 #227
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48650193
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar je moet echt niet zeuren, ik heb al 100 keer uitgelegd dat de EMU-schuld (dat is nu sinds een jaar of 10 de standaard) echt niet zal oplopen maar steeds kom je weer met archaische statistieken.
Ik geloof je best hoor, en het beleid van dit kabinet is dan ook weer niet rampzalig of iets in die geest, maar ik zou persoonlijk zien dat het wat voorzichtiger aangepakt zou worden. Hiermee maakt het kabinet zich op financieel vlak wel wat kwetsbaar, alhoewel deze strategie politiek gezien misschien wel het enige bindmiddel was
  maandag 23 april 2007 @ 22:11:21 #228
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48650205
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:07 schreef Klopkoek het volgende:

Je hebt niks honderd keer uitgelegd, zo lang loop je hier nog niet rond, en het is geen statistiek, maar een mening. Den Uylonomics is al dertig jaar dood. Die EMU-schuld moet omlaag!
  maandag 23 april 2007 @ 22:12:25 #229
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48650240
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:09 schreef du_ke het volgende:
Vooralsnog is dit het enige wat ik op de CPB site kan vinden over de effecten van dit kabinet
Wouter Bos en geloofwaardigheid.
  maandag 23 april 2007 @ 22:14:52 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48650331
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je hebt niks honderd keer uitgelegd, zo lang loop je hier nog niet rond, en het is geen statistiek, maar een mening. Den Uylonomics is al dertig jaar dood. Die EMU-schuld moet omlaag!
Den Uyl was al dood toen die begrippen/eisen bedacht werden

Owja, voor de duidelijkheid: met 'archaische statistieken' bedoelde ik eigenlijk dat je ouderwetse maatstaven hanteert. Tegenwoordig kun je niet alleen meer volstaan met het begrotingstekort. Het gaat om het totaalplaatje van begrotingstekort, financieringstekort, EMU-saldo (waar ook de lagere overheden + de sociale fondsen voor WW enz. bij zijn gerekend minus de impulsverkopen van staatsbedrijven, dat telt niet mee) en EMU-schuld (waar je de inkomsten van de verkoop van staatsbedrijven wel bij mag rekenen).

Ben het trouwens eens met de nuance van Reya.

[ Bericht 17% gewijzigd door Klopkoek op 23-04-2007 22:27:40 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48650708
quote:
Een bericht van bijna een jaar oud. In de tweede helft van 2006 deed de economie het gewoon goed, dat kan best dat verschil van 0,5% verklaren.

Deze iets actuelere notitie uit januari schetst al een positiever beeld.

http://www.cpb.nl/nl/pub/(...)rt2007_1/notitie.pdf

En in het bericht van 20 maart gaat het CBP nog uit van een begroting die dit jaar in evenwicht zal zijn.
  maandag 23 april 2007 @ 22:31:30 #232
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48650946
quote:

[..]

Bij jouw is het common sense, SCH moet een bron leveren?
And that is the news.''
  maandag 23 april 2007 @ 23:52:15 #233
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48653469
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:25 schreef du_ke het volgende:
Een bericht van bijna een jaar oud. In de tweede helft van 2006 deed de economie het gewoon goed, dat kan best dat verschil van 0,5% verklaren.
Als je een beetje gevoel voor cijfers hebt, zie je dat dat klets is.
pi_48653539
quote:
Op maandag 23 april 2007 23:52 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Als je een beetje gevoel voor cijfers hebt, zie je dat dat klets is.
De recentere cijfers van het CPB zeggen je niets?
  woensdag 25 april 2007 @ 19:11:14 #235
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48714072
Zelf coalitie partijen beginnen nu een hekel aan het beleid van Bos te krijgen
quote:
ChristenUnie hekelt 'vooruitschuifpolitiek' Bos

Coalitiepartij ChristenUnie kan zich niet vinden in het voornemen van minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) om ministers niet te dwingen tekorten door tegenvallers nog dit jaar weg te werken.

'We moeten tekorten op de begroting niet doorschuiven naar de toekomst,' stelt ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer in een interview met BNR Nieuwsradio. Cramer reageerde op de suggestie van Bos dinsdag dat ministers nu nog niet hoeven te bezuinigen om de geldproblemen van het kabinet op te lossen.

Hypotheek
Volgens Cramer legt Bos door de financiële tegenvallers voor zich uit te schuiven 'een hypotheek op de toekomst'. De fractie van de ChristenUnie zal dat niet accepteren. 'Een kabinet is in het eigen begrotingsjaar primair verantwoordelijk voor de eigen tekorten,' aldus Cramer.

Cramer vindt dat ministers alleen in hoge nood mogen aankloppen bij Bos om hun tekorten weg te werken. En als dat betekent dat minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) de zorgpremies omhoog moet doen om zijn 'tegenvaller' van 1 miljard euro te compenseren, dan moet dat maar, vindt Cramer.

'Dan kunnen we concluderen dat het vorige kabinet ons met een probleem heeft opgezadeld. Maar dat probleem moeten de ministers binnen de eigen ministeries oplossen,' aldus Cramer, die ook wijst op de 'ambitieuze begrotingsdoelstelling' van dit kabinet. Dat heeft zich voorgenomen in 2010 een overschot van 1 procent te presenteren.

Onverantwoord
Ook het CDA toonde zich dinsdag al 'verbaasd' over de plannen die Bos zou hebben ontvouwd in een gesprek met premier Jan Peter Balkenende (CDA) over de Voorjaarsnota.

Voorzitter van de CDA-fractie Pieter van Geel: 'Dit lijkt me in strijd met wat we hebben afgesproken. Ik wil niet hebben dat problemen onverantwoord naar achter worden geschoven.
Bron

Nee, Bos is echt goed bezig!!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 25 april 2007 @ 19:23:45 #236
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48714542
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Zelf coalitie partijen beginnen nu een hekel aan het beleid van Bos te krijgen
[..]

Bron

Nee, Bos is echt goed bezig!!!
Dit was gisteren al bekend. van Geel kwam toen ook in het journaal.
Je bent er snel bij met je bron.
And that is the news.''
  woensdag 25 april 2007 @ 19:36:13 #237
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48715019
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:23 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dit was gisteren al bekend. van Geel kwam toen ook in het journaal.
Je bent er snel bij met je bron.
He, ik zit niet de hele dag achter fok
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 25 april 2007 @ 19:40:03 #238
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48715181
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

He, ik zit niet de hele dag achter fok
ah vandaar
And that is the news.''
pi_48769459
Sinds wanneer draagt ballentrekker Wouter Bos een stropdas?
  vrijdag 27 april 2007 @ 11:33:39 #240
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48771163
Ik vind het zeer slecht dat wij met een aantrekkende economie nog steeds tekorten hebben op onze begroting. we zijn amerika niet.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  zondag 29 april 2007 @ 11:12:29 #241
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48827315
Er zijn toch nog mensen positief over Bos
quote:
PvdA-aanhang positief over Wouter Bos

RIJSWIJK (ANP) - Ondanks de crisis binnen de PvdA oordelen de mensen die vorig jaar november op deze partij hebben gestemd positief over Wouter Bos. Dat bleek zondag uit een peiling van Maurice de Hond.

Bos wordt wel door een derde van alle ondervraagden genoemd als de oorzaak van de crisis in de partij. Van de PvdA-stemmers geeft slechts 13 procent aan dat hij de reden is. De meesten wijten de problemen in de PvdA aan de slechte verkiezingen.

De partij zelf doet het minder goed in de peiling. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de PvdA op negen zetels minder uitkomen dan in november. De partij gaat van 33 naar 24 zetels. Hiermee heeft de partij nog maar twee zetels meer dan de VVD.

Het CDA komt volgens het onderzoek nu uit op 36 zetels (dat is vijf minder dan in november), de SP wint er vijf en staat op dertig. De VVD blijft gelijk, net als de ChristenUnie. De grootste stijger is de PVV: die gaat van negen naar zestien zetels. GroenLinks en D66 krijgen er allebei een zetel bij in deze peiling.
Bron

Alleen jammeer dat de rest van Nederland er niet zo over denkt
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48831075
quote:
Op zondag 29 april 2007 11:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Er zijn toch nog mensen positief over Bos
[..]

Bron

Alleen jammeer dat de rest van Nederland er niet zo over denkt
Tja maar de rest van het land zit nu niet in de regering .
  maandag 30 april 2007 @ 10:30:02 #243
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48859372
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:37 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja maar de rest van het land zit nu niet in de regering .
Nee, maar de rest van het land heeft wel gekozen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 30 april 2007 @ 10:36:06 #244
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48859460
quote:
Peper: PvdA is te onzeker

De crisis binnen de PvdA komt volgens PvdA-corryfee Bram Peper door een gebrek aan analyse van maatschappelijke problemen en door de onzekere Wouter Bos. Peper noemt de partij binnen de coalitie de meest onzekere partner.

Dat zei de oud-bewindsman zondag in het tv-programma Buitenhof. Woensdagavond stapte het totale partijbestuur op. Er zou een conflict zijn over de koers van de partij. Ten grondslag aan de crisis ligt volgens Peper dat de idealen van de partij 'onvoldoende tot uitdrukking zijn gekomen'. Dat ligt volgens de voormalige minister zowel aan 'de persoon Wouter Bos' als het 'vlakke' partijprogramma.

"Het beginselmanifest van de PvdA is een vlak stuk en kan net zo goed van de VVD of het CDA zijn. Het biedt te weinig analyse van de maatschappij en antwoorden op de vraag wat we daar aan gaan doen. Dat zie je ook terug aan Wouter Bos", aldus Peper in Buitenhof. Hij noemt de PvdA 'een onzekere partner' binnen de coalitie.

Ook voorzitter Peter Scheffer van de Jonge Socialisten had in Buitenhof kritiek op de gang van zaken binnen de partijtop de afgelopen maanden. Er is volgens hem 'een gebrek aan vertrouwen'. Ook zou de partijtop te weinig op dezelfde inhoudelijke lijn zitten. Scheffer: "Ze moeten wat vaker het partijprogramma openslaan en kijken wat een half jaar geledne is besloten."

De PvdA doet volgens Scheffer en Peper te weinig aan de werving van nieuwe leden. "Het is bijzonder schrijnend dat daar zo weinig aan wordt gedaan", vindt Scheffer.

Peper en Scheffer zijn niet de enige PvdA-corryfeeën met kritiek op Wouter Bos en de koers van de partij. Jan Pronk zei eerder deze maand dat Bos 'uitstraalt dat hij het niet weet'. Ook vond hij het 'een grote fout' dat Bos het kabinet is ingegaan. Ex-staatssecretaris Rick van der Ploeg noemde de PvdA eerder 'niet standvastig'. Ook europarlementariër Edith Mastenbroek noemt de stijl van Bos 'zoekende'.

Al tijdens de verkiezingscampagne verweten oud-minister Margreeth de Boer en oud-senator Joop van den Berg Bos de deur naar het CDA te hebben opengezet, terwijl hij weigerde een duidelijk voorkeur uit te spreken voor een samenwerking met de linkse partijen.

De interne kritiek lijkt ook gevolgen te hebben in de peilingen. De PvdA zakte in de week dat het partijbestuur opstapte in de peiling van Maurice de Hond weg tot 24 zetels. Daarmee is de partij nipt de derde partij van Nederland, voor de VVD met 22 zetels. Het CDA blijft de grootste partij met 36 zetels, gevolgd door de SP met 30. Een meerderheid van de PvdA'ers blijft Wouter Bos echter steunen. Ruim zeven op de tien PvdA'ers is nog altijd positief over Bos als partijleider.
Bron

Ook Peper trekt Bos en zijn uitstraling naar buiten nu al in twijfel
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48859470
Alsof dat verrassend is van Peper
  dinsdag 1 mei 2007 @ 20:28:12 #246
145677 Specsavers
Save your Specs
pi_48901333
quote:
Op maandag 30 april 2007 10:36 schreef SCH het volgende:
Alsof dat verrassend is van Peper
Als het niet verrassend is zou ie best gelijk kunnen hebben toch
  zondag 6 mei 2007 @ 14:39:09 #247
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49061894
En hij krijgt weer een tik op zij vingers
quote:
Brussel tikt Bos op vingers om begroting

In een rapport over de economische situatie in de landen die betalen met de euro waarschuwt de Europese Commissie Nederland voor het voeren van procyclisch beleid: het laten verslechteren van de overheidsbegroting terwijl de economie naar behoren draait en de vooruitzichten goed zijn.

Minister van Financiën Wouter Bos kreeg dit vorige maand ook al te horen. Toen probeerde hij zijn Europese collega's gerust te stellen met de belofte dat het doel van het kabinet om in 2011 een begrotingsoverschot van 1 procent te laten zien nog altijd overeind staat (lees het nieuwe rapport).

Als de economie mee zit, is het verstandig om te streven naar een begrotingsoverschot of op zijn minst om het begrotingstekort niet op te laten lopen. Als het dan wat minder gaat, kan gekozen worden voor een begrotingstekort. Procyclisch noemen economen dat: sparen als het goed gaat.

Begroting
Het kabinet heeft te maken met een aantal fikse 'tegenvallers'. Zo is er een gat op Volksgezondheid van 1 miljard euro en moet het kabinet het generaal pardon voor asielzoekers financieren.

Bos' oplossing is zijn collega-ministers de ruimte bieden om de besparingen die nodig zijn om de extra uitgaven te dekken over een aantal jaren uit te smeren. Harde ingrepen zijn dit jaar dus niet verplicht. Volgens Bos blijft het dan mogelijk om elk jaar met een betere begroting te komen en in 2011 uit te komen
Bron

Het wordt toch eens tijd dat het kabinet ingrijpt in het beleid van Bos want hij laat het dus gewoon ontsporen zonder in te grijpen.

Dit is echt een gevalletje zachte heelmessters maken stinkende wonden.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 6 mei 2007 @ 14:51:54 #248
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49062259
Ik weet wel wie de mol is.
  zondag 6 mei 2007 @ 14:56:18 #249
41894 du_ke
du_ke
pi_49062384
quote:
Op zondag 6 mei 2007 14:39 schreef Martijn_77 het volgende:
En hij krijgt weer een tik op zij vingers
[..]

Bron

Het wordt toch eens tijd dat het kabinet ingrijpt in het beleid van Bos want hij laat het dus gewoon ontsporen zonder in te grijpen.

Dit is echt een gevalletje zachte heelmessters maken stinkende wonden.
Tja ik zou me hier nog niet al te druk om maken. Hij heeft twee problemen die bijna niet anders aan te pakken zijn.
Hij moest beginnen met flink wat lijken in de kast, van een minister die z'n partij voor de verkiezingen moest profileren.
En er zit net een nieuw kabinet dat zich nu moet profileren.

Beide zaken zijn slecht voor je begroting. Maar een andere minister had dit niet heel anders aangepakt. En een kabinet dat in plaats van in maart in juni was aangetreden was begonnen met flink wat meevallers, dat geeft ook een ander beeld.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:09:22 #250
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49062768
quote:
Op zondag 6 mei 2007 14:56 schreef du_ke het volgende:
Tja ik zou me hier nog niet al te druk om maken. Hij heeft twee problemen die bijna niet anders aan te pakken zijn.
Jawel hoor.
quote:
Hij moest beginnen met flink wat lijken in de kast, van een minister die z'n partij voor de verkiezingen moest profileren.
Onzin. Dalende olieprijzen zijn bekend, en tegenvallers in de zorg kan je geen verrassing noemen, met d ehuidige demografie. Dan komt dit kabinet nog met andere geldstrooierij: generaal pardon, gratis schoolboeken, dure CAO voor ambtenaren. Bos en co zijn dus zelf schuldig.
quote:
En er zit net een nieuw kabinet dat zich nu moet profileren.
Echt indruk maakt het niet: angstige non-hervormers.
quote:
Beide zaken zijn slecht voor je begroting. Maar een andere minister had dit niet heel anders aangepakt.
Zalm zou komen met een extra bezuinigingsronde. Zoals het hoort bij tegenvallers, zoals we dat in ons persoonlijke leven ook zouden moeten doen.
quote:
En een kabinet dat in plaats van in maart in juni was aangetreden was begonnen met flink wat meevallers, dat geeft ook een ander beeld.
Dat kan, alleen waren er niet veel meevallers in 2003 want Paars had vlak daarvoor flink zitten uitdelen. Ook zat de conjunctuur niet mee. Het lijkt overigens wel dat we de top van de huidige conjunctuurgolf al gehad hebben: de projectie van 2.6% voor 2007 is niet bepaald spectaculair. Met andere woorden: het wordt krapper voor Bos, en hij heeft ook nog een onhaalbare doelstelling van 1.1% overschot in 2007 om rekening mee te houden.

Mischien is deze zwakke minister beter gebaad bij een vroege val van dit stagnatiekabinet. Ik denk namelijk dat het CDA hem genadeloos gaat afrekenen op zijn tot nu toe waardeloze prestatie op financien.

Daar komt nog bij dat de beste man veel theater maakte over topinkomens maar er nu niks aan wilt doen, en de ABN Amro toestand zal hem ook nog wel eens kunnen gaan opbreken.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:09:28 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49062773
Ach wie neemt Europa nog serieus na wat Duitsland heeft gedaan.... Daar gaat het nu trouwens weer fantastisch mee, een exportgroei van 15%.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:10:43 #252
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49062837
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:09 schreef Klopkoek het volgende:
Ach wie neemt Europa nog serieus na wat Duitsland heeft gedaan.... Daar gaat het nu trouwens weer fantastisch mee, een exportgroei van 15%.
Angela Merkel en Peer Steinbrueck zijn natuurlijk wel een wat sterker duo dan Balkenende en Bos.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:12:08 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49062882
En wat heeft dat te maken met de geloofwaardigheid van de EU?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:13:07 #254
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49062916
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
En wat heeft dat te maken met de geloofwaardigheid van de EU?
Het topic gaat over de geloofwaardigheid van Bos.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:15:49 #255
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49062994
Ja, en daarvoor halen jullie de mening van de EU bij om z'n geloofwaardigheid onderuit te halen

Zie nou toch eens in dat we Bos nodig hebben als premier. Hij is de enige die dit land fatsoenlijk kan leiden.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:22:12 #256
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49063229
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:15 schreef Klopkoek het volgende:
Zie nou toch eens in dat we Bos nodig hebben als premier. Hij is de enige die dit land fatsoenlijk kan leiden.
Dit kun je niet serieus menen

Als er iemand is waar we in de politiek snel vanaf moeten is het Bos wel
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 6 mei 2007 @ 15:24:18 #257
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49063310
Als ik Wilders, Balkenende, Rouvoet, Mark Rukker, Maorijnissen, Halsema en Bos op een rij zet, kies ik voor Bos.

Wilders, Balkenende en Rouvoet zouden bij ieder weldenkend mens sowieso meteen moeten afvallen en Halsema -nadat die 5 minuten haar mond open heeft gedaan- ook.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:24:23 #258
41894 du_ke
du_ke
pi_49063314
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:09 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Jawel hoor.
[..]
Neuh praktisch gezien nauwelijks.
quote:
Onzin. Dalende olieprijzen zijn bekend, en tegenvallers in de zorg kan je geen verrassing noemen, met d ehuidige demografie. Dan komt dit kabinet nog met andere geldstrooierij: generaal pardon, gratis schoolboeken, dure CAO voor ambtenaren. Bos en co zijn dus zelf schuldig.
[..]
Zalm vond het nodig om aan het eind van het vorige kabinet flink uit te gaan delen. En om de verkoop van aandelen zo te plannen dat de baten daarvan in 2006 vielen, leuk voor de begroting van dat jaar maar structureel heb je er niets aan. Hij werd dus geconfronteerd met een gebroting die weinig in balans was.
quote:
Echt indruk maakt het niet: angstige non-hervormers.
[..]

Zalm zou komen met een extra bezuinigingsronde. Zoals het hoort bij tegenvallers, zoals we dat in ons persoonlijke leven ook zouden moeten doen.
[..]
Neehoor dat zou hij niet doen. Zalm heeft ook in hoogconjunctuur maar 1 keer een sluitende begroting gepresenteerd.
quote:
Dat kan, alleen waren er niet veel meevallers in 2003 want Paars had vlak daarvoor flink zitten uitdelen. Ook zat de conjunctuur niet mee. Het lijkt overigens wel dat we de top van de huidige conjunctuurgolf al gehad hebben: de projectie van 2.6% voor 2007 is niet bepaald spectaculair. Met andere woorden: het wordt krapper voor Bos, en hij heeft ook nog een onhaalbare doelstelling van 1.1% overschot in 2007 om rekening mee te houden.
Die doelstelling hoeft niet onhaalbaar te zijn. En Bos kan die meevallers die er straks aankomen gebruiken.
quote:
Mischien is deze zwakke minister beter gebaad bij een vroege val van dit stagnatiekabinet. Ik denk namelijk dat het CDA hem genadeloos gaat afrekenen op zijn tot nu toe waardeloze prestatie op financien.
Lang leve de complottheoriën . Weer een vallend CDA kabinet zal eerder voor die partij schadelijk zijn dan voor de pvda.
quote:
Daar komt nog bij dat de beste man veel theater maakte over topinkomens maar er nu niks aan wilt doen, en de ABN Amro toestand zal hem ook nog wel eens kunnen gaan opbreken.
Ach dat is iedereen over een tijdje weer vergeten .
  zondag 6 mei 2007 @ 15:25:39 #259
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49063353
quote:
Ja, en daarvoor halen jullie de mening van de EU bij om z'n geloofwaardigheid onderuit te halen
Als zelfs de EU hem slecht vind, dan moet er toch wel wat mis zijn met Bos.
quote:
Heeft ie nog nooit aangetoond. Sterker nog, ik denk zelfs dat Marijnissen het beter zou doen in het torentje.

Maar goed, over een paar jaar krijgen we het kabinet Verhagen-Wilders-Verdonk, om de puinhopen van twee jaar Bos op te ruimen.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:27:32 #260
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49063403
quote:
Weer een vallend CDA kabinet zal eerder voor die partij schadelijk zijn dan voor de pvda.
Huh als dit kabinet valt krijgen we gewoon Bakellende V hoor.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:30:02 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49063483
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:25 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Als zelfs de EU hem slecht vind, dan moet er toch wel wat mis zijn met Bos.
De EU waar jouw gehate socialistische heilstaten Italië, Duitsland en Frankrijk de dienst uit maken?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:32:00 #262
145677 Specsavers
Save your Specs
pi_49063534
quote:
Ja, naar de ondergang. Iets anders kan die salonsocialist niet
  zondag 6 mei 2007 @ 15:32:27 #263
41894 du_ke
du_ke
pi_49063551
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Huh als dit kabinet valt krijgen we gewoon Bakellende V hoor.
Denk het niet want de oppositie kan hem dan heel eenvoudig een verkeerd imago aanmeten als iemand die totaal niet kan leiden.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:32:52 #264
41894 du_ke
du_ke
pi_49063567
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:32 schreef Specsavers het volgende:

[..]

Ja, naar de ondergang. Iets anders kan die salonsocialist niet
Kan je dat ook onderbouwen ?
  zondag 6 mei 2007 @ 15:34:53 #265
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49063630
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:32 schreef du_ke het volgende:

[..]

Denk het niet want de oppositie kan hem dan heel eenvoudig een verkeerd imago aanmeten als iemand die totaal niet kan leiden.
Dan zou dat toch allang duidelijk moeten zijn? Komop, 4 kabinetten in 4 jaar
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:37:28 #266
41894 du_ke
du_ke
pi_49063698
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dan zou dat toch allang duidelijk moeten zijn? Komop, 4 kabinetten in 4 jaar
Kiezers zijn traag van begrip . Het werkt pas goed als z'n tegenstanders hem dat bij elke gelegenheid gaan aanwrijven. net als de draaikonterij van Bos.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:38:13 #267
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49063720
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:32 schreef du_ke het volgende:
Nou, daar zijn ze tot nu toe al goed in geslaagd. De zure hoofden van Bos en Halsema in beeld, en kiezers vliegen werkelijk naar andere partijen.
  zondag 6 mei 2007 @ 15:39:08 #268
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49063750
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:37 schreef du_ke het volgende:
Kiezers zijn traag van begrip . Het werkt pas goed als z'n tegenstanders hem dat bij elke gelegenheid gaan aanwrijven. net als de draaikonterij van Bos.
Trouwens, alleen PVV, GL en de SP zouden dat eventueel kunnen, de rest heeft met Balkenende geregeerd.
pi_49063773
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:37 schreef du_ke het volgende:
Tis natuurlijk niet dat er deze keer ontzettend veel keus was in de politiek
  zondag 6 mei 2007 @ 15:41:47 #270
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49063823
@ PJORourke,

Waar baseer je het eigenlijk op de Marijnissen met z'n LTS-opleiding het beter zou doen dan Bos met z'n tweemaal cum laude studies.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 15:42:11 #271
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49063837
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:39 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Trouwens, alleen PVV, GL en de SP zouden dat eventueel kunnen, de rest heeft met Balkenende geregeerd.
Dat zou een leuk kabinet worden
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 6 mei 2007 @ 15:42:48 #272
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49063851
Idd, de revive van de NSB wordt dat.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 16:00:57 #273
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49064367
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:41 schreef Klopkoek het volgende:
@ PJORourke,

Waar baseer je het eigenlijk op de Marijnissen met z'n LTS-opleiding het beter zou doen dan Bos met z'n tweemaal cum laude studies.
Cum laude in politicologie en economie stelt niks voor, kan ik je verzekeren. Het is absurd dat mensen daar nog tegen opkijken anno 2007.

Maar goed, Marijnissen heeft politiek gevoel, inzicht en principes. Dat heeft Bos totaal niet: hij drijft op ambitie, en afgunst en rancune t.o.v. Balkenende, die hij eigenlijk minacht. Bos heeft maar een belang: Wouter Bos. Dat soort opportunistische politici vind ik het ergste soort dat er is: je kunt niet van ze op aan. Dat zie je terug in het gedraai van Bos.
  zondag 6 mei 2007 @ 16:44:25 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49065841
quote:
Op zondag 6 mei 2007 16:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Cum laude in politicologie en economie stelt niks voor, kan ik je verzekeren. Het is absurd dat mensen daar nog tegen opkijken anno 2007.

Maar goed, Marijnissen heeft politiek gevoel, inzicht en principes. Dat heeft Bos totaal niet: hij drijft op ambitie, en afgunst en rancune t.o.v. Balkenende, die hij eigenlijk minacht. Bos heeft maar een belang: Wouter Bos. Dat soort opportunistische politici vind ik het ergste soort dat er is: je kunt niet van ze op aan. Dat zie je terug in het gedraai van Bos.
Mensen die politocologie en economie hebben gestudeerd schoppen het anders erg ver in de maatschappij. Je praat erover alsof je die studies zelf gevolg hebt en na 2 maanden je neus erover op haalde.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 16:56:52 #275
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49066315
quote:
Op zondag 6 mei 2007 16:44 schreef Klopkoek het volgende:
Mensen die politocologie en economie hebben gestudeerd schoppen het anders erg ver in de maatschappij. Je praat erover alsof je die studies zelf gevolg hebt en na 2 maanden je neus erover op haalde.
Nee, er staat wat zwaarders op m'n CV.
  zondag 6 mei 2007 @ 17:01:52 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49066499
Waar baseer je dan op dat het niks voor stelt? Volgens mij heb ik hier weer te maken met een gefrustreerde provinciaal of bèta.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 17:02:54 #277
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49066534
quote:
Op zondag 6 mei 2007 17:01 schreef Klopkoek het volgende:
Waar baseer je dan op dat het niks voor stelt?
Nou, rondlopen op de faculteit, praten met de mensen die het doen, de boeken inkijken, de colleges volgen. Allemaal slap gezwam.
  zondag 6 mei 2007 @ 17:05:25 #278
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49066619
En dat was 20 jaar geleden al zo?

Maar eerlijk is eerlijk: ik heb het idee dat de voormalig middelbare school klasgenootjes die nu een bèta studie doen het zwaarder hebben dan de figuren die politicologie studeren. Alhoewel je het nu met al die honour-programma's het je nu zo moeilijk kan maken als je zelf wil.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 6 mei 2007 @ 17:06:27 #279
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49066655
quote:
Op zondag 6 mei 2007 17:05 schreef Klopkoek het volgende:
En dat was 20 jaar geleden al zo?
Erger.
  zondag 6 mei 2007 @ 20:30:33 #280
156645 ijsbrekertje
ijsbrekertje
pi_49074913
Uit het laatstgenoemde artikel:
quote:
Als de economie mee zit, is het verstandig om te streven naar een begrotingsoverschot of op zijn minst om het begrotingstekort niet op te laten lopen. Als het dan wat minder gaat, kan gekozen worden voor een begrotingstekort. Procyclisch noemen economen dat: sparen als het goed gaat.
Als er procyclisch begroot moet worden, dan had er de afgelopen jaren toen het slecht ging toch ook meer geïnvesteerd moeten worden?
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_49080160
quote:
Op zondag 6 mei 2007 20:30 schreef ijsbrekertje het volgende:
Uit het laatstgenoemde artikel:
[..]

Als er procyclisch begroot moet worden, dan had er de afgelopen jaren toen het slecht ging toch ook meer geïnvesteerd moeten worden?
Er waren ook steeds behoorlijke tekorten. Naarmate de economie beter is gaan draaien zijn die tekorten ook afgenomen. Keurig volgens het boekje.
Dat er toch bezuinigd moest worden had te maken met de waanzin van Paars 2.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 20:41:48 #282
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49158700
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:00 schreef en_door_slecht het volgende:
Er waren ook steeds behoorlijke tekorten. Naarmate de economie beter is gaan draaien zijn die tekorten ook afgenomen. Keurig volgens het boekje.
Ja, maar nu gaat de economie beter draaien en de tekorten lopen op. Hoe wil je dit op een geloofwaardige manier niet relateren aan het beleid van megadraaikont Bos?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 8 mei 2007 @ 21:02:20 #283
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49159641
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 20:41 schreef Martijn_77 het volgende:
Ja, maar nu gaat de economie beter draaien en de tekorten lopen op. Hoe wil je dit op een geloofwaardige manier niet relateren aan het beleid van megadraaikont Bos?
Ja, "gratis" schoolboeken, dure CAO voor pen pushers, generaal pardon, allemaal lijken uit de kast.
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:25:14 #284
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_49176770
Chewie Kun je het door mij geopende topic weer openen?
Want dat gaat veel verder dan dit en kwam pas op gang toen iemand vroeg om meer uitleg (indirect dan)

Het gaat over de PvdA, het opgestapte bestuur, het effect er van (noppes) en Bos carriere.

DEZE draad gaat over de persoon Bos, niet de carriere of pvda als geheel en het verband daartussen.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:27:28 #285
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_49176852
Voor de verkiezingen liegen veel partijen. Hoewel geloofwaardigheid dan in het geding is...
Stel dat Bos als PvdA-leider in de kamer zat, dan zat ie daar nu hoogstwaarschijnlijk niet meer.
De shell man heeft dus de eigen carriere zeker gesteld zo blijkt. Dat is geloofwaardig, Kok, Melkert enz.
Maar de partij, wiens leider in de kamer hoort aldus de meerderheid in die partij, dat loopt zo lekker niet.
Ook de weggelopen bestuursleden... wat is het effect dat het sorteerde? nop. Geloofwaardig?

-----------------------------------------------
Wie kan de PvdA genezen?
Het volledige PvdA-bestuur is opgestapt en een oplossing is niet in zicht. Leiderschap binnen de partij lijkt een ‘mission impossible’. Is er een dokter in de zaal?

Het volledige PvdA-bestuur is opgestapt, ernstig kijkende partijleiders Wouter Bos en Jacques Tichelaar in de krant, een groot aantal partijprominenten die de situatie ‘analyseren’ en van commentaar voorzien.

Daarbij heeft ieder zijn eigen opvattingen en is er geen lijn in te vinden. Met teleurstellende verkiezingen achter de rug en bestuursverkiezingen voor de boeg, is de diagnose onduidelijk en de remedie niet in zicht.

Krachtig leiderschap wordt zeer gemist.

In een bedrijf ben je als directeur gewoon de baas. Mensen weten dat en houden er rekening mee. Als je de baas tegen de schenen schopt, is dat slecht voor je carrière en kan je dat ernstig in problemen brengen. Dat geldt beslist niet als je ruzie maakt met de voorzitter van de PvdA.

Een politieke partij hoeft natuurlijk geen bedrijf te zijn. Politieke partijen horen organisaties te zijn waar mensen bijeenkomen op grond van een gemeenschappelijke ideologie.

In zo’n omgeving word je niet geïnspireerd door de baas maar door de idealen die je met elkaar wilt verwezenlijken. Een partijleider vervult daarbij een faciliterende en ondersteunende rol.

De Partij van de Arbeid heeft hier een probleem. De partijgeledingen worden vooral bevolkt door ambitieuze academici die hun bestuurlijke ambities via de partij hopen te realiseren. De doelgroep en de electorale basis, losjes gedefinieerd als ‘de arbeidzame klasse van Nederland’, heeft belangen en opvattingen die lang niet altijd stroken met het oorspronkelijke gedachtegoed van de sociaaldemocratie, zoals internationale solidariteit en verdraagzaamheid.

Dat legt druk op de aan te hangen ideologie. Binnen de partij is van eenheid en saamhorigheid vaak geen sprake; van onderlinge concurrentie en elkaar de maat nemen des te meer. Probeer je dan als partijvoorzitter maar eens staande te houden, wetende dat je niet over machtsmiddelen beschikt zoals in een gewoon bedrijf.

Hoe anders gaat het toe in de SP. Daar is Jan Marijnissen gewoon de baas en is de ideologie volstrekt duidelijk. Het partijkader is ervan doordrongen hoe het zit met het leiderschap, met de te volgen koers en de belangen waarvoor men werkt.

PvdA-voorzitter Van Hulten heeft met zijn opstappen voorkomen dat hij de zondebok wordt voor de laatste verkiezingsnederlaag. Acties van overige bestuursleden zijn schijnbaar zonder enige betekenis of effect. Wouter Bos stelde zijn eigen carrière zeker en lijkt als partijleider van de toekomst uitgespeeld. Onderzoeksrapporten versterken de interne afrekencultuur. De PvdA heeft een probleem.

Er zijn twee mogelijke oplossingsrichtingen.
De eerste is dat de PvdA een krachtige en directieve leider aantrekt, een echte baas die interne conflicten oplost, dwarsliggers de laan uit stuurt en het voor mensen als Job Cohen aantrekkelijk maakt om politiek leider te worden.

De tweede is dat de partij de interne verschillen weet te overbruggen, zich sterk maakt voor een aansprekende ideologie op grond waarvan mensen zich verenigen. Vanuit die situatie zullen partijleden zich gezamenlijk willen inspannen om de partij weer aantrekkelijk te maken voor de kiezer.

Echter, om dit te bereiken, om interne verschillen te overbruggen, om fijnslijpers en baantjesjagers de wacht aan te zeggen, is in eerste instantie ook krachtig leiderschap nodig.

Uiteindelijk blijft er dus maar één mogelijkheid over: zoeken naar krachtig en directief leiderschap. En dat is nou juist het type leiderschap dat op dit moment binnen de PvdA moeilijk tot ontwikkeling komt.

Het doet het ergste vrezen voor de toekomst van de partij.
-----------------------------------------------------------------------------------

En dat geeft NL weer hoop.
Hoewel het als mee-stem partij met de SP wel een leuke zetelvuller had geweest net zoals het dat voor VVD en CDA immer was.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  zaterdag 12 mei 2007 @ 13:53:41 #286
145677 Specsavers
Save your Specs
pi_49298837
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 21:02 schreef PJORourke het volgende:
Ja, "gratis" schoolboeken, dure CAO voor pen pushers, generaal pardon, allemaal lijken uit de kast.
Idd, laten we het allemaal rechts in de schoenen schuiven dan is ons straatje weer schoon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')