Vind zijn reactie inhoudelijk weinig voorstellen. Hij gaat niet echt diepgaand in op de verwijten die hij krijgt en dat vind ik toch een behoorlijk zwaktebodquote:Op vrijdag 13 april 2007 20:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Vandaar dat WB-tje morgen notabene in de krant reageert op alle commotie vanuit zijn eigen achterban.
Waarom de staatssecretaris en niet hun eigen minister? Ik vind het een beetje vreemdquote:Op dinsdag 17 april 2007 14:01 schreef gtotep het volgende:
Vandaag roept de PvdA de staatssecretaris van financien op om snel iets aan de hoge bonussen in het bedrijfsleven te doen.
Omdat de staatssecretaris gaat over fiscaal beleid.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waarom de staatssecretaris en niet hun eigen minister? Ik vind het een beetje vreemd
PVV -----> Minder Regels ! Ik heb er nog niks van gemerkt.quote:Op woensdag 18 april 2007 10:28 schreef Genverbrander het volgende:
Ach, geen enkele partij is echt consistent.
D66 in Balkenende 2![]()
VVD volledig verdeeld![]()
SP en dubbele nationaliteit![]()
GL en regeringsonderhandelingen weigeren![]()
En ga zo maar door. Je moet toch ergens op stemmen, en dan voel ik me nog altijd het beste bij de PvdA.
De PVV is populistisch en dus per definitie ongeloofwaardig.quote:Op woensdag 18 april 2007 11:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
PVV -----> Minder Regels ! Ik heb er nog niks van gemerkt.
Jij bent echt een zwakzinnigequote:Op woensdag 18 april 2007 19:05 schreef Genverbrander het volgende:
De PVV is populistisch en dus per definitie ongeloofwaardig.
iets met kast en lijk enzo...quote:Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Bos heeft al 4 miljard euro aan tegenvallers.
Ik denk eerder iets van Sinterklaas en de schatkistquote:Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef One_of_the_few het volgende:
iets met kast en lijk enzo...
Tja hij is net 50 dagen minister dan zal dat toch voornamelijk aan z'n voorganger liggen. Maar wees blij dat hij het al zo snel ontdekt!quote:Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Bos heeft al 4 miljard euro aan tegenvallers.
Waar heeft hij al die miljarden extra dan aan uitgeven de afgelopen 50 dagen?quote:Op woensdag 18 april 2007 20:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik denk eerder iets van Sinterklaas en de schatkist![]()
Het gaat om tegenvallers.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 18 april 2007 20:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De VVD ontkent (uiteraard):quote:De tegenvaller is aan het licht gekomen bij de zogeheten bilaterale gesprekken die minister Bos nu voert over de begroting met zijn collega's uit het kabinet. Diverse bewindspersonen hebben op hun departement ongedekte cheques aangetroffen. Zij spreken van 'lijken in de kast die oud-minister Zalm van Financiën heeft achtergelaten'.
http://www.bnr.nl/ShowNieuwsArtikel.asp?Context=N%7C0%7CS%7Cfab9d02177655750&src=redactie&newsPanel=uitgelicht&id=6518
quote:Volgens VVD-leider Rutte heeft Bos mede schuld aan het tekort doordat hij niet zo zuinig is als zijn voorganger Zalm.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C781D06F12D3DA.html
Ze hebben toch net een nieuw regeerakkoord gesloten? Hadden ze maar bezuinigingen in plaats van strooien moeten afspreken. Het CPB riep trouwens al voor de verkiezingen dat er flinke bezuinigingen nodig waren. Die werkelijkheid hebben ze verstopt. Nu krijgt Woutje Draaikont de rekening gepresenteerd. Lijken in de kast? Alleen in de kast van Beetsterzwaag.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:11 schreef One_of_the_few het volgende:
iets met kast en lijk enzo...
Wie wilde er niet bezuinigen? Welke partij wil nooit bezuinigen?quote:Op woensdag 18 april 2007 20:13 schreef du_ke het volgende:
Tja hij is net 50 dagen minister dan zal dat toch voornamelijk aan z'n voorganger liggen. Maar wees blij dat hij het al zo snel ontdekt!
In de praktijk brengt geen enkele partij ooit de uitgaven naar benedenquote:Op woensdag 18 april 2007 20:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wie wilde er niet bezuinigen? Welke partij wil nooit bezuinigen?
quote:Op woensdag 18 april 2007 20:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Bij Zalm had je alleen maar meevallers.
Ook onder Zalm had je tegenvallers. En de huidige tegenvallers zijn voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van gepruts van Zalm.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Geen weerwoord Du_ke?
quote:Op woensdag 18 april 2007 20:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Lees jij uberhaupt wel dingen?quote:Op woensdag 18 april 2007 20:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Tegenvallers zie je toch aankomen? Daarvoor heb je een batterij aan ambtenaren en wetenschappers ter beschikking.
Volgens mij is Bos niet geschikt.
Nee hoor, door de onwil van dit kabinet om te bezuinigen, zoals het CPB adviseerde.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:34 schreef du_ke het volgende:
En de huidige tegenvallers zijn voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van gepruts van Zalm.
Hij kan eigenlijk alleen maar zuigen.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Geen weerwoord Du_ke?
Bron?quote:Op woensdag 18 april 2007 20:47 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee hoor, door de onwil van dit kabinet om te bezuinigen, zoals het CPB adviseerde.
Voorschotje:quote:Op woensdag 18 april 2007 20:54 schreef Kozzmic het volgende:
Bron?
http://www.cpb.nl/nl/news/2006_35.htmlquote:In een voorzichtig trendmatig scenario met een economische groei van 1,75% per jaar verbetert het begrotingssaldo bij ongewijzigd beleid in de komende kabinetsperiode met 1,1% van het bruto binnenlands product (BBP), ofwel met 6,5 mld euro. In 2011 is dan vrijwel sprake van begrotingsevenwicht. Op de lange termijn is in het licht van de vergrijzing bovenop deze verbetering van het begrotingssaldo nog een aanzienlijke structurele beleidsinspanning van ongeveer 2% BBP (ruim 11 mld euro) nodig om te komen tot 'houdbare overheidsfinanciën'.
Bij een scenario voor de komende kabinetsperiode zonder voorzichtigheidsmarge, met een economische groei van 2% per jaar, komt het begrotingssaldo in 2011 circa 2 mld euro gunstiger uit en resulteert een overschot op de begroting van 0,5% BBP.
De laatste begroting werd met verschrikkelijke feestlijkheden aangeboden. Is er van al dat goeds dan nu ineens niks meer over?quote:Op woensdag 18 april 2007 21:27 schreef Tup het volgende:
Zalm wekte altijd lage verwachtingen en had dus meevallers die geen meevallers waren, aangezien we gewoon te veel werden afgeknepen. Eind Balkenende 3 werd om het tij te keren al aangekondigd dat het veel beter zou gaan. Voor het CDA heeft dat geholpen, nu blijkt dat Bos het kind van de rekening wordt. Zalm en CDA![]()
Het begrotingsscenario van Bos deugt gewoon niet. Punt.quote:Op donderdag 19 april 2007 22:12 schreef One_of_the_few het volgende:
Zalm en JP flessen de boel weer eens en alsnog presteert men het nog om Bos er de schuld van te geven![]()
Het principe van eerst binnenkrijgen, dan pas uitgeven lijkt me anders een beter principe dan "we gaan uit van het beste en dan kunnen we een hoop extra uitgeven". Ik dacht dat GL het alleenrecht had om op zo manier een begroting te maken.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:27 schreef Tup het volgende:
Zalm wekte altijd lage verwachtingen en had dus meevallers die geen meevallers waren, aangezien we gewoon te veel werden afgeknepen.
Ik wil eerst wel eens weten om hoeveel geld het gaat en hoelang het dan al zou liggen dan kan ik hier pas een normaal ordeel over vellen.quote:Op donderdag 19 april 2007 22:12 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
De laatste begroting werd met verschrikkelijke feestlijkheden aangeboden. Is er van al dat goeds dan nu ineens niks meer over?
Zalm en JP flessen de boel weer eens en alsnog presteert men het nog om Bos er de schuld van te geven![]()
Kwakkeloos? Is dat seks zonder klaarkomen?quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:49 schreef Gewoonik het volgende:
kwakkeloos
Dat hele bezuinigsgedeelte slaat kant noch wal. Hoe durf je in je begroting op te nemen dat je geld gaat verdienen door efficienter te gaan werken. Een beetje gokken hoeveel er te besparen is op het ambtenaren apparaat en vervolgens dat direct als bezuiniging meenemen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:49 schreef Gewoonik het volgende:
Maar ze proberen te kwakkeloos te saneren in het ambtenaren apparaat terwijl dit in de meeste gevallen niet kan(kijk maar naar vrom i.v.b. de nieuwe omgevingsvergunning). en daar stoor ik me nog wel het meest aan.
Bronquote:Bos' geldprobleem vooral zijn eigen schuld
Wouter Bos moet op zijn eigen blaren zitten. Zijn geldproblemen zijn vooral het gevolg van PvdA-wensen in het regeerakkoord
Syp Wynia
Het was natuurlijk wachten op het moment dat Wouter Bos naar buiten kwam met zijn problemen om de begroting voor dit jaar te dichten.
Een bekende truc van een nieuwe minister van Financiën is die van ‘de lijken in de kast’, kwalijke erfenissen van vorige ministers die ze niet in volle omvang aan hun opvolgers hebben gemeld.
Daar is in dit geval maar voor een deel sprake van.
Bos’ voorganger als minister van Financiën, Gerrit Zalm, heeft een deel van de tegenvallers van nu tevoren keurig gemeld. Wel kon Zalm de laatste jaren teren op hoge aardgasopbrengsten en lage rente-uitgaven en Bos heeft nu met het omgekeerde te maken. En ja, natuurlijk zullen niet alle voorzienbare tegenvallers bij de ministeries in volle omvang bij de nieuwe coalitie bekend zijn geweest.
Maar het grootste probleem voor Bos vloeit direct voort uit het regeerakkoord (pdf) dat hij eerder met Balkenende en Rouvoet sloot. Dat akkoord is in menig opzicht lichtzinnig. Het gaat, nota bene op aandrang van Bos zelf, uit van een te hoge economische groei en het bevat ‘boterzachte’ bezuinigingen, zoals ‘efficiëncy-maatregelen’.
Minstens zo erg: voor een deel van de nieuwe maatregelen waren geen uitgaven ingeboekt, zoals voor het legaliseren van tienduizenden asielzoekers. En dan krijgen de Rijksambtenaren ook nog eens een absurde salarisverhoging.
Een speciale handicap voor Bos is, dat zijn PvdA de extra kosten voor de gezondheidszorg niet wil opvangen door een hogere zorgpremie maar uit de belastingen wil laten betalen, omdat dat wat minder zichtbaar is in de portemonnee.
Bos mag klagen over lijken in de kast, maar het merendeel van zijn geldproblemen waren of te voorzien, of zijn het gevolg van lichtzinnig beleid.
Bos moet gewoon op zijn eigen blaren zitten
Bronquote:Hoezo toch geen gratis schoolboeken, Wouter?
Het begrotingstekort zal hoger uitvallen dan tot voor kort werd aangenomen, zo meldde deze site gisteren.
Stofkam
Op televisie hoorde ik dat Wouter Bos dan maar met een ‘stofkam door de begroting’ zal gaan om het tekort binnen de perken te houden. Aan die stofkam moet een paar miljard blijven hangen, dus die kam moet de omvang van een forse bulldozer hebben.
Het aardige bij dit soort berichten is de vaststelling dat Bos kennelijk die stofkam niet had ingezet wanneer er geen tegenvallers waren geweest. In dat geval hadden we kennelijk voor een paar miljard euro uitgegeven zonder dat daar directe noodzaak voor had bestaan. Hoort het hanteren van de stofkam niet tot het vaste werk van een minister van Financiën?
Schoolboeken
Ook hoorde ik op televisie dat de gratis schoolboeken niet doorgaan. Dat is jammer, want ik heb twee jonge kinderen en ik had graag die gratis schoolboeken willen krijgen.
Maar: waarom gaan die gratis schoolboeken niet door? Ze zijn toch gratis, Wouter?
Wat heeft het dreigende begrotingstekort te maken met gratis schoolboeken? Of zijn ze toch niet zo gratis als je hebt gesuggereerd? Gratis schoolboeken zijn gratis schoolboeken - daar kun je met een stofkam toch niets bij winnen? In het regeerakkoord (pdf) staat dat de schoolboeken gratis zullen worden verstrekt, en ik wil daar Wouter aan houden, beloofd is beloofd.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zo’n degelijke en betrouwbare politicus als Wouter Bos nu opeens het verstrekken van gratis schoolboeken door minister Ronald Plasterk gaat tegenhouden omdat opeens blijkt dat we gewoon zelf via Wouter die schoolboeken zouden betalen.
Nee, het kan echt niet dat die belastingcentjes nu voor iets anders nodig zijn en niet meer voor gratis schoolboeken want gratis schoolboeken hebben toch niets met belastingen te maken aangezien ze gratis zijn? Kijk, als je vindt dat de schoolboeken gratis zouden worden weggeven, dan is eigenlijk alles gratis in Nederland.
Hogesnelheidslijn
De wegen zijn gratis, de Hogesnelheidslijn is gratis, alle uitkeringen zijn gratis, de gezondheidszorg is gratis en de ministers zijn ook gratis. Ons hele land draait eigenlijk om gratis en voor niks als je de gedachte van de ‘gratis schoolboeken’ consequent doorredeneert.
Wat leven we toch in een leuk luilekkerland! Alles gratis! Net als de schoolboeken! En niemand die daarvoor betaalt!
Absoluut. Zalm wilde het generaal pardon, de 'gratis' schoolboeken etcquote:Op woensdag 18 april 2007 20:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook onder Zalm had je tegenvallers. En de huidige tegenvallers zijn voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van gepruts van Zalm.
Idd, links wil het maar wil nog wel even iemand anders hiervoor op laten draaien en een trap nageven. Weer typisch gedrag.......quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Absoluut. Zalm wilde het generaal pardon, de 'gratis' schoolboeken etc
Dankzij Zalm dus.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:44 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb het even opgezocht en de inflatie wordt geraamd op [url=http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/publicaties/artikelen/archief/2007/2007-2184-wm.htm]1,9%[/url.]
Met een financieringstekort van 1%, en het niet verder verkopen van de overheidsbedrijven, begint Bos dus een stuk beter dan Zalm destijds.
De inflatie is onder de doelstelling van 2%, dus wat zeur je?quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
Dankzij Zalm is de inflatie nu omhooggeschoten tot 1,9%?
Zei je dat maar over de Elsevier (zij hechten altijd zo zwaar aan de staatsschuld, die loopt nu niet op, dus wat is hun punt?).quote:De inflatie is onder de doelstelling van 2%, dus wat zeur je?
Sterker nog, het ligt keurig tussen de streefwaarde van 1% en 2%. Gerrit had op dit punt de wind in de rug, maar dat doet niets af aan het feit dat die inflatie keurig laag is.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De inflatie is onder de doelstelling van 2%, dus wat zeur je?
Die lijken uit de kast is echt een onzin verhaal. Dat was bijna allemaal al bekend bij Bos. Zo kon elke dwaas al maanden zien aankomen dat de overheid minder zou gaan verdienen aan het gas. Tel daarbij op dat alle mogelijke meevallers al worden opgevreten voordat ze binnen zijn en er is geen enkele ruimte voor tegenvallers.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:03 schreef Klopkoek het volgende:
Waar hebben we het eigenlijk over? Het financieringstekort is straks onder of op de 1%, de inflatie wordt ook geraamd rond de 1% ('k dacht nu op 1,2% maar dat zou ik moeten opzoeken).
Ik denk gewoon dat Balkenende Bos een kunstje heeft geflikt: het CDA had gewoon in de formatie alles op een rijtje gezet en wist waar nog wat lijken in de kast liggen (ik zie Bos er wel voor aan om in zijn naieviteit niet even rond te bellen met de PvdA-DG's en de PvdA-SG's op een ministerie). Het CDA zegde aan de PvdA gewoon wat geld hier en daar toe en in plaats daarvan werden er geen stelselwijzigingen aangebracht (AOW, Hypotheekrenteaftrek, zorgstelsel), in de wetenschap -en de ervaring- dat die plannetjes op de langere termijn (vooral als in 2011 er een óverschot van 1% moet zijn) toch niet houdbaar zijn.
En dat Gerrit niks over inflatie te zeggen heeft.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:57 schreef en_door_slecht het volgende:
Sterker nog, het ligt keurig tussen de streefwaarde van 1% en 2%. Gerrit had op dit punt de wind in de rug, maar dat doet niets af aan het feit dat die inflatie keurig laag is.
quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:57 schreef Klopkoek het volgende:
Zei je dat maar over de Elsevier (zij hechten altijd zo zwaar aan de staatsschuld, die loopt nu niet op, dus wat is hun punt?).
Maja, ik wordt altijd een beetje moe van dat soort beargumentaties in de media.
Als er een regering zit die niet jou kleur is en het gaat goed met het land, dan is dat altijd veroorzaakt door het vorige kabinet. Wanneer het niet goed gaat met het land dan ligt het opeens wel louter aan het zittende kabinet. En de grap is dat ze nog blaadjes blijven verkopen ook.
Jezus, PJO, we zijn het eens!quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En dat Gerrit niks over inflatie te zeggen heeft.
EU-richtlijnen zijn ook niet alles. Het CPB heeft al lang geleden berekend dat de groeiscenario's en doelstellingen van dit kabinet niet deugen. Het regeerakkoord is dus een grote leugen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
Klopt, 2% is het streefcijfer van de ECB. De inflatie blijft inderdaad binnen de streefmarge alhoewel de inflatie wel omhooggeschoten is.
Zo is het ook maar net met de staatsschuldvermindering nu, die staat er nu slechter voor dan voorzien was maar wijkt niet drastisch af van de EU-richtlijnen.
Proest.quote:Het is ook zooo jammer dat Bos nu de nationale schietschijf is want als er iemand is die intelligent, sociaal, bescheiden, oprecht en open is dan is hij het wel.
Ik zie het liefst ideeen en daadkracht. Bos heeft geen van beiden. Doe mij maar:quote:'T zijn allemaal eigenschappen die mensen zogenaamd zo graag van politici willen zien maar toch wordt Bos afgebrand. Jammer.
Goed, als straks de nieuwe EMU-schuld cijfers worden gepresenteerd komen we daarop terug, oké?quote:De staatsschuld loopt op want er wordt geleend, omdat Bos niet wil bezuinigen.
En daar moet ik dus weer om lachen.quote:Ik zie het liefst ideeen en daadkracht. Bos heeft geen van beiden. Doe mij maar:
Moet hij maar niet media "stil" zijn. Hij heeft zijn taak zwaar onderschat heeft en daar zal hij voor boeten.quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook zooo jammer dat Bos nu de nationale schietschijf is want als er iemand is die intelligent, sociaal, bescheiden, oprecht en open is dan is hij het wel. 'T zijn allemaal eigenschappen die mensen zogenaamd zo graag van politici willen zien maar toch wordt Bos afgebrand. Jammer.
Maar Bos is ook een domme schopper. Hij heeft 4 jaar lopen janken en klagen, toen bleek al voor de verkiezingen dat het allemaal zo slecht niet was met CDA en VVD (en wat D66) en nu blijkt na de verkiezingen dat alle mooie praatjes van Bos zoveel geld kosten dat er geen enkele armslag meer is om tegenvallers op te vangen. Dat is Bos' politiek, daar mag (en is en zal) hij ook hard op afgerekend mogen worden.quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook zooo jammer dat Bos nu de nationale schietschijf is want als er iemand is die intelligent, sociaal, bescheiden, oprecht en open is dan is hij het wel. 'T zijn allemaal eigenschappen die mensen zogenaamd zo graag van politici willen zien maar toch wordt Bos afgebrand. Jammer.
Idd, hard afstraffen en het liefst snel ook nogquote:Op zaterdag 21 april 2007 10:52 schreef en_door_slecht het volgende:
en nu blijkt na de verkiezingen dat alle mooie praatjes van Bos zoveel geld kosten dat er geen enkele armslag meer is om tegenvallers op te vangen. Dat is Bos' politiek, daar mag (en is en zal) hij ook hard op afgerekend mogen worden.
Ik heb al aangetoond dat het CPB niet ziet hoe de doelstelling voor 2011 gehaald kan worden onder het scenario van dit kabinet.quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:35 schreef Klopkoek het volgende:
Goed, als straks de nieuwe EMU-schuld cijfers worden gepresenteerd komen we daarop terug, oké?
Een paar feiten:
- Het financieringstekort wordt straks hoogstens 1%
De verkiezingen heeft hij niet goed aangepakt, dat is waar. Hij was teveel bezig met het kabinet te bashen dan zijn eigen verhaal te vertellen (oké het CDA hanteerde dezelfde tactiek maar die hadden dan ook geen ideeën).quote:Op zaterdag 21 april 2007 10:52 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Maar Bos is ook een domme schopper. Hij heeft 4 jaar lopen janken en klagen, toen bleek al voor de verkiezingen dat het allemaal zo slecht niet was met CDA en VVD (en wat D66) en nu blijkt na de verkiezingen dat alle mooie praatjes van Bos zoveel geld kosten dat er geen enkele armslag meer is om tegenvallers op te vangen. Dat is Bos' politiek, daar mag (en is en zal) hij ook hard op afgerekend mogen worden.
NL is vrij laag gezonken maar nog niet zo laag dat we Bos verdienen idd.quote:Op zondag 22 april 2007 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Maar eigenlijk verdient Nederland Bos niet als premier.
Ja, natuurlijk. Die doet tenminste wat nuttigs voor het land in plaats van met wereldvreemde spinmeisters als Erik van Bruggen vergaderen over image.quote:Op zondag 22 april 2007 14:01 schreef Klopkoek het volgende:
Je wilt liever een Thatcher
Echt niet.quote:Op zondag 22 april 2007 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is Erik van Bruggen wereldvreemd? Wat is dat nu weer voor kwalificatie? Vergeet niet dat hij Wim Kok ook tot grote hoogte heeft doen opstuwen.
Bos heeft zelf zijn eigen middelmatigheid en ideeenloosheid aangekaart door dit te doen. Nou, dan mogen we hem dat zeker aanrekenen. En laten we wel wezen, het regeerakkoord en het beleid tot nu toe zijn ook bijzonder armoedig: begrotingstekort in hoogconjunctuur! Hoe krijg je het voor elkaar?quote:Moet je daar Bos op afrekenen? Iedere politicus heeft zo'n rimbam om zich heen. Je moet er juist respect voor hebben dat hij ons een kijkje in de keuken gunde. Zoiets moet je toejuichen, dat Bos dat ons gunt en durft. Maar nee, ons zure Nederlandse klimaat moet weer gaan zeiken over dingen die elke politicus doet, alsof al die collumnisten nu opeens uit een droom ontwaakt zijn. En wat is het gevolg? Dat dit dus nooit meer gebeurt, dat kon je vorige week wel uit Bos' woorden opmaken in Buitenhof.
Welke Viljoen bedoel je? Verder is dat natuurlijk wel een kwalificatie die de middelmatigheid van Bos weer eens aantoont: Thatcher had wereldleiders om haar heen, Bos stekelvarken Van Bruggen.quote:Sowieso heb ik liever dat iemand van Bruggen tot zijn vriendenkring rekent dan de Pinochets, Viljoens en Botha's van deze wereld.
Als je een beetje zelf interesse toont in de politiek is een kijk in de keuken altijd mogelijk.quote:Op zondag 22 april 2007 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
Moet je daar Bos op afrekenen? Iedere politicus heeft zo'n rimbam om zich heen. Je moet er juist respect voor hebben dat hij ons een kijkje in de keuken gunde. Zoiets moet je toejuichen, dat Bos dat ons gunt en durft. Maar nee, ons zure Nederlandse klimaat moet weer gaan zeiken over dingen die elke politicus doet, alsof al die collumnisten nu opeens uit een droom ontwaakt zijn. En wat is het gevolg? Dat dit dus nooit meer gebeurt, dat kon je vorige week wel uit Bos' woorden opmaken in Buitenhof.
Ow echt wel, die Van Bruggen zat in het campagneteam van Kok. Maar je ontwijkt mijn vraag: waarom is van Bruggen wereldvreemd?quote:
Stel: de VPRO had Balkenende gevolgd ipv Bos. Denk je dan dat je dan een equivalent van Churchill en De Gaulle krijgt te zien?quote:[..]
Bos heeft zelf zijn eigen middelmatigheid en ideeenloosheid aangekaart door dit te doen. Nou, dan mogen we hem dat zeker aanrekenen. En laten we wel wezen, het regeerakkoord en het beleid tot nu toe zijn ook bijzonder armoedig: begrotingstekort in hoogconjunctuur! Hoe krijg je het voor elkaar?
quote:[..]
Welke Viljoen bedoel je? Verder is dat natuurlijk wel een kwalificatie die de middelmatigheid van Bos weer eens aantoont: Thatcher had wereldleiders om haar heen, Bos stekelvarken Van Bruggen.
Dat denk ik ook en als ie langer aan de macht blijft zal zijn partij reduceren tot een soort D66quote:Op zondag 22 april 2007 20:07 schreef X. het volgende:
Ik denk dat Wouter Bos inmiddels onherstelbare schade aan de PvdA heeft toegebracht met zijn nep-beloftes. Ik denk dat ze er goed aan doen iemand anders de leiding te geven.
Not that there's anything wrong with it...quote:Op maandag 23 april 2007 18:18 schreef Specsavers het volgende:
Dat denk ik ook en als ie langer aan de macht blijft zal zijn partij reduceren tot een soort D66
Tineke Tolpoortquote:Op maandag 23 april 2007 19:19 schreef Klopkoek het volgende:
Mag ik dan aan X. en Specsavers (mooie sluikreclame) vragen wat het alternatief is?
Sharon Dijksma?![]()
Als elke politici die nep-beloften doet schade brengt aan zijn partij zouden we geen partijen meer overhebben.quote:Op zondag 22 april 2007 20:07 schreef X. het volgende:
Ik denk dat Wouter Bos inmiddels onherstelbare schade aan de PvdA heeft toegebracht met zijn nep-beloftes. Ik denk dat ze er goed aan doen iemand anders de leiding te geven.
Idd, dat wel maar helaas wordt de SP alleen maar groter....quote:Op maandag 23 april 2007 18:24 schreef PJORourke het volgende:
Not that there's anything wrong with it...
Bronquote:Ter Horst: leider PvdA hoort in de Tweede Kamer
AMSTERDAM - Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vindt dat de politiek leider van de PvdA in de fractie en dus in de Tweede Kamer thuishoort. Dat zegt de PvdA-bewindsvrouw in een interview met Intermediair van deze week.
Ze mengt zich daarmee in de discussie die onlangs losbarstte over het leiderschap van de sociaaldemocraten. PvdA-leider Wouter Bos zit nu in het kabinet als minister van Financiën. Hij kreeg onlangs veel kritiek op de dubbele rol die hij zou spelen in de kwestie over topsalarissen.
Zelf zou Ter Horst geen PvdA-leider willen zijn. Ze noemt zich een echte bestuurder. "Dus je zou me heel ongelukkig maken als je me in de Tweede Kamer zou zetten."
quote:Op maandag 23 april 2007 19:49 schreef ethiraseth het volgende:
Als elke politici die nep-beloften doet schade brengt aan zijn partij zouden we geen partijen meer overhebben.![]()
Ruzie in de arabierenclubquote:Op maandag 23 april 2007 20:00 schreef Martijn_77 het volgende:
En zelfs zijn eigen ministers vinden dat Bos het beters anders kan doen![]()
De scheuren komen nu zelfs in zijn eigen ministerploeg. Straks valt de hele PvdA nog uit elkaar / over elkaar heen.quote:
Liever dat dan vakbondskneusjes die geen Nederlands spreken of genocideontkenners.quote:Op maandag 23 april 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
Goh, jullie willen de PvdA zo klein hebben als D'66...
Krijgen we dan van die gesjeesde vastgoedboys aan de macht. Ben bang van wel...
Oh, vertel?quote:Op maandag 23 april 2007 20:41 schreef Klopkoek het volgende:
Aan je dedain valt in ieder op te maken in welk milieu je bent opgegroeid... en nooit meer vandaan bent geweest.
Die weten tenminste wel wat werken is. Kijk nu eens naar Bos is nog geen half jaar minister en de tekorten lopen nu al op........quote:Op maandag 23 april 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
Goh, jullie willen de PvdA zo klein hebben als D'66...
Krijgen we dan van die gesjeesde vastgoedboys aan de macht. Ben bang van wel...
Juist een krappe 2 maand. Kan je hem tekorten die dan opduiken al verwijten? Lijkt me toch wat voorbarig.quote:Op maandag 23 april 2007 20:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Die weten tenminste wel wat werken is. Kijk nu eens naar Bos is nog geen half jaar minister en de tekorten lopen nu al op........
Als je een begroting waarvoor het CBS al waarschuwde en het general Pardon buiten beschouwing laat welquote:Op maandag 23 april 2007 21:26 schreef du_ke het volgende:
Juist een krappe 2 maand. Kan je hem tekorten die dan opduiken al verwijten? Lijkt me toch wat voorbarig.
Gezien het gestrooi in het regeerakkoord, het kiezen voor onvoorzichtige scenario's en het gekwebbel over een doelstelling in 2011 die door dat scenario volgens het CPB onhoudbaar is, denk ik wel dat je het Bos kunt verwijten. Hij is niet prudent en veel van die zogenaamde lijken (olieprijs, zorgkosten) had je toch kunnen verwachten. Dalende olieprijs en stijgende zorgkosten zijn toch zeker geen verrassing?quote:Op maandag 23 april 2007 21:26 schreef du_ke het volgende:
Juist een krappe 2 maand. Kan je hem tekorten die dan opduiken al verwijten? Lijkt me toch wat voorbarig.
Sorry maar ik vind het vooral erg voorbarig. De tegenvallers nu en straks de meevallers voor de zomer, als de belastinginkomsten binnenstromen zijn volgens mij toch echt nog het gevolg van het vorige kabinet. Pas na een half jaar of misschien wel een jaar ofzo kan je Bos echt afrekenen op z'n beleid. Minister van Financiën is geen functie waarvan het handelen direct effect heeft. Zeker niet binnen een maand of 2.quote:Op maandag 23 april 2007 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als je een begroting waarvoor het CBS al waarschuwde en het general Pardon buiten beschouwing laat wel
Het nieuwe kabinet heeft nog geen begroting opgesteld, daarbij heeft het CBS nog helemaal niet geoordeeld over het coalitieakkoord. (CPB ook niet trouwens). Die begroting is nog van Zalm c.s.quote:Op maandag 23 april 2007 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als je een begroting waarvoor het CBS al waarschuwde en het general Pardon buiten beschouwing laat wel
een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger was ook wat Zalm een paar keer heeft geflikt. De begroting voor dit jaar is zelfs nog van hem afkomstig. Maar het jaar is nog jong over een paar maand komen de meevallers, de hogere belastinginkomsten door de hoogconjunctuur.quote:Op maandag 23 april 2007 21:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Gezien het gestrooi in het regeerakkoord, het kiezen voor onvoorzichtige scenario's en het gekwebbel over een doelstelling in 2011 die door dat scenario volgens het CPB onhoudbaar is, denk ik wel dat je het Bos kunt verwijten. Hij is niet prudent en veel van die zogenaamde lijken (olieprijs, zorgkosten) had je toch kunnen verwachten. Dalende olieprijs en stijgende zorgkosten zijn toch zeker geen verrassing?
En een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger, klaar.
Een goede minister gaat bijsturen en bezuinigen.quote:Op maandag 23 april 2007 21:32 schreef du_ke het volgende:
Sorry maar ik vind het vooral erg voorbarig. De tegenvallers nu en straks de meevallers voor de zomer, als de belastinginkomsten binnenstromen zijn volgens mij toch echt nog het gevolg van het vorige kabinet. Pas na een half jaar of misschien wel een jaar ofzo kan je Bos echt afrekenen op z'n beleid. Minister van Financiën is geen functie waarvan het handelen direct effect heeft. Zeker niet binnen een maand of 2.
Idd, in het bedrijfsleven hadden ze hem er allang uitgegooidquote:Op maandag 23 april 2007 21:30 schreef PJORourke het volgende:
En een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger, klaar.
quote:Op maandag 23 april 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Ach, hij kan het nooit slechter doen dan zijn voorganger, dat geluk heeft ie alvast.
Ook binnen die 50 dagen? En wie zegt dat hij dat nog niet doet, zoals gezegd bijsturen op financiën heeft geen ad-hoc effect.quote:Op maandag 23 april 2007 21:34 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een goede minister gaat bijsturen en bezuinigen.
Bron?quote:Op maandag 23 april 2007 21:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, in het bedrijfsleven hadden ze hem er allang uitgegooid
[..]
Daarom vind ik het ook erg vreemd dat Zalm het zolang heeft uitgehouden....quote:Op maandag 23 april 2007 21:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, in het bedrijfsleven hadden ze hem er allang uitgegooid
[..]
In een jaar of 12 als minister 2 keer een begroting afleveren die in balans is. Lijkt mij vrij matig.quote:Ben wel erg benieuwd naar de onderbouwing van deze bewering.
Ken jij de betekenis van het woord onderbouwen dan?quote:Op maandag 23 april 2007 21:35 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben wel erg benieuwd naar de onderbouwing van deze bewering.
Tering nee man - dat soort paniekvoetbal heeft onder Zalm alleen maar ellende opgeleverd.quote:Op maandag 23 april 2007 21:34 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een goede minister gaat bijsturen en bezuinigen.
Toen kwamen we wel vanuit een andere positie: stevige, structurele tekorten. Nu komen we van een overschot.quote:Op maandag 23 april 2007 21:33 schreef du_ke het volgende:
een tekort op het hoogtepunt van de conjunctuur is gewoon bagger was ook wat Zalm een paar keer heeft geflikt.
Bos stuurt niet bij, noemt dingen "lijken uit de kast" die gewoon voorspelbaar waren, en gooit er nog meer uitgaven bovenop. Bos maakt alles dus alleen maar erger.quote:De begroting voor dit jaar is zelfs nog van hem afkomstig.
En ook die zal Bos aangrijpen om meer te spenderen, want daat gaat het de PvdA immers om.quote:Maar het jaar is nog jong over een paar maand komen de meevallers, de hogere belastinginkomsten door de hoogconjunctuur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |