quote:Op donderdag 5 april 2007 10:23 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Bij vragen wil ik wel wat helpen.![]()
Goed, economie 1 is ook wel wat simpeler. Neemt niet weg dat een hoge score bij economie 1, ook wel betekent dat je economie 1 en 2 niet gaat verneuken.quote:Op donderdag 5 april 2007 18:54 schreef zquing het volgende:
Had het examen van 2006-1 gemaakt(eco1) en had een 8.6 daarvoor gescoord, ik denk dat economie mij wel lukt(was ook al in 60 minuten klaar)
Ja, bij mij ook, maar als ik de opgaves ga maken in mijn examenbundel per hoofdstuk dan raak ik behoorlijk gefrustreerd. Ik denk ook maar dat ik alleen oude examens ga oefenen.quote:Op maandag 9 april 2007 22:45 schreef Market_Garden het volgende:
Na het zien van het examen van vorig jaar heb ik er wel vertrouwen in. Heb het schoolonderzoek met een zeven afgesloten maar vond het examen toch vrij goed te doen. (economie 1 hier)
Nee, ik ga juist niet. Het is inderdaad zonde van mijn geld. Je leert daar niet veel mijns inziens. Ik ben namelijk een dag geweest voor zo'n cursus. 90 euro gedokt, niet veel geleerd.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:10 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Je scoort tussen de 6,2 en de 7 maar gaat toch naar een examencursus? Hoeveel geld heb je teveel?
Je kunt inderdaad beter oude examens oefenen, ze lijken meestal heel erg op elkaar. Sowieso is er zo'n site waar precies op staat wat er verlangt wordt wat je moet kunnen, als je zorgt dat je dat kan dan haal je economie met gemak. Mark my words!
En bovendien zijn er genoeg fokkers die gratis antwoord geven op je vragen.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:34 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Nee, ik ga juist niet. Het is inderdaad zonde van mijn geld. Je leert daar niet veel mijns inziens. Ik ben namelijk een dag geweest voor zo'n cursus. 90 euro gedokt, niet veel geleerd.![]()
Dat je een slap lulverhaal moet opschrijven.quote:Op zondag 6 mei 2007 17:27 schreef MoneyTalks het volgende:
Bereid je voor op een betoog? Wat word daarmee bedoeld???
Ach, iemand anders uit m'n klas hoeft zelfs maar een 1.7 te halenquote:Op donderdag 10 mei 2007 23:51 schreef DahaKa het volgende:
als jij vwo doet ben je extreem.
ik wil een antw o/quote:Op vrijdag 11 mei 2007 09:40 schreef robski18 het volgende:
[..]
Ach, iemand anders uit m'n klas hoeft zelfs maar een 1.7 te halen![]()
Ja, dat dacht ik al, maar wist dat niet zekerquote:Op zaterdag 12 mei 2007 16:52 schreef ArendBarend het volgende:
Omdat binnenlandse producten duurder worden.
Klopt, ik heb eigenlijk wel alle theoretische vragen gelezen van de examens uit mijn examenbundel, en het is niet zo complex nee. Ik vergeet soms wel een tussenstap te noemen. Jammergenoeg heb ik economie 1,2.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:01 schreef ArendBarend het volgende:
Economie (1 althans) is simpel, is alleen maar logisch nadenken en een paar definities weten en je bent er.
Ik heb vorig jaar al examen gedaan, hequote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:04 schreef DahaKa het volgende:
nou dat zal je vies tegenvallen, het is ook grootendeels het kunnen leggen verklaren van veel verbanden...
Tijdvak 1 van 2006 is zeerquote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:24 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar al examen gedaan, he
Edit: en gehaald ook
Ehh, oke....quote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:26 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Tijdvak 1 van 2006 is zeer. Tijdvak 2 van economie 1,2 is
![]()
.
TV 2 maakte ik dus vanochtend, zonder ook maar een blik in de boeken te hebben geworpen. Ik dacht al dat er iets mis wasquote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:26 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Tijdvak 1 van 2006 is zeer. Tijdvak 2 van economie 1,2 is
![]()
.
vast wel, ik denk wel dat die examens van internet genoeg zijnquote:Op donderdag 17 mei 2007 12:25 schreef frank07 het volgende:
hoe ga ik dit nou weer leren (ec1)
ik heb geen examenbundel maar ik heb ook geen zin om al die boeken door te lezen.
Eigenlijk nooit wat aan economie gedaan en sta nu een 6.5. Zou ik het redden met alleen het oefenen van een paar examens op internet..
Nou ik denk het niet, maar ik ben natuurlijk ook maar een havistquote:Op donderdag 17 mei 2007 12:32 schreef zquing het volgende:
[..]
vast wel, ik denk wel dat die examens van internet genoeg zijn
jaaaaaaa als iemand dat zou kunnen fixen ben ik klaarquote:Op donderdag 17 mei 2007 22:48 schreef Tomash het volgende:
iemand al de begrippen/formules @ notefolio?
Same here, met m'n Economie 1. Ik heb 3 jaar lang les gehad van een beetje een aparte leraar, en ik vrees nu dat wij echt niet op het niveau zitten waar we móeten zitten. Laatste tentamen, zo'n vraag. 3x +350 = 1070 oid. Hoeveel is x. Sorry hoor, dat kan een derde klasser nog. Dit soort dingen doet mij vrezen met hele grote vrezen.quote:
veel moeilijker dan dat wordt 't nietquote:Op vrijdag 18 mei 2007 17:32 schreef dubidub het volgende:
[..]
Same here, met m'n Economie 1. Ik heb 3 jaar lang les gehad van een beetje een aparte leraar, en ik vrees nu dat wij echt niet op het niveau zitten waar we móeten zitten. Laatste tentamen, zo'n vraag. 3x +350 = 1070 oid. Hoeveel is x. Sorry hoor, dat kan een derde klasser nog. Dit soort dingen doet mij vrezen met hele grote vrezen.
Dat betekent alleen maar dat jij met hogere cijfers je examenperiode in gaat dan op basis van je niveau terecht zou zijnquote:Op vrijdag 18 mei 2007 17:32 schreef dubidub het volgende:
[..]
Same here, met m'n Economie 1. Ik heb 3 jaar lang les gehad van een beetje een aparte leraar, en ik vrees nu dat wij echt niet op het niveau zitten waar we móeten zitten. Laatste tentamen, zo'n vraag. 3x +350 = 1070 oid. Hoeveel is x. Sorry hoor, dat kan een derde klasser nog. Dit soort dingen doet mij vrezen met hele grote vrezen.
Mwah, 6,5 een keer een proefwerk vergaltquote:Op zaterdag 19 mei 2007 15:31 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Dat betekent alleen maar dat jij met hogere cijfers je examenperiode in gaat dan op basis van je niveau terecht zou zijn![]()
economie1 iig, 2 blijkt wel een stukje lastiger te zijn maar dat heb ik nietquote:Op zaterdag 19 mei 2007 18:44 schreef ArendBarend het volgende:
Bovendien is het idd gewoon eitje, hoor
voor economie1 nietquote:Op zondag 20 mei 2007 15:23 schreef Stupiditeit het volgende:
Moet je ook de derdegraads functie kennen? Wet van meeroprbrengsten ofzo, met buigpunten, lala.
wtf?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:23 schreef Stupiditeit het volgende:
Moet je ook de derdegraads functie kennen? Wet van meeroprbrengsten ofzo, met buigpunten, lala.
Nee, dat je dus bij de afgeleide van de afgeleide dus kunt zien bij welke punt de kosten degressief zijn of progressief.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:32 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
wtf?
Of bedoel je marginale kosten? Raaklijnen? MO=MK? etc.
Hebben jullie jezelf in Keynes verdiept? Weten jullie hoe je zo'n model kunt oplossen?
Een tip. In je examenbundel moet je even alle opdrachten wat met modellen te maken heeft, dus hoofdstuk over economische kringloop. Dat is dus wat je moet kunnen bij je modellen, en tegelijkertijd ook even je boeken bij houden dan, of op de link kijken naar een samenvatting van Modellen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:32 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
wtf?
Of bedoel je marginale kosten? Raaklijnen? MO=MK? etc.
Hebben jullie jezelf in Keynes verdiept? Weten jullie hoe je zo'n model kunt oplossen?
Waarschijnlijk heeft dat meisje ook een mooie samenvatting van die examentraining gemaaktquote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:54 schreef dubidub het volgende:
een meisje die ik sprak () was naar een examentraining geweest, daar zeiden ze dat als je zo'n samengevat besteld, en je die een beetje leert, je al 95% kent, aangezien het boek veel te veel bagger tussen de belangrijke dingen hebt staan.
Zij heeft gewoon samengevat besteld en is gaan leren :pquote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:16 schreef honderd het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heeft dat meisje ook een mooie samenvatting van die examentraining gemaakt. Kun je jouw charmes niet even in de strijd gooien en deze op internet plaatsen
in de zin van havo eco2 op t zelfde niveau als vwo eco1 ?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:32 schreef Casparovvv het volgende:
Mijn leraar gaf als tip om het HAVO examen economie 2 te oefenen, omdat het vaak het geval is dat vragen op havo en vwo overeen komen. Doe er je voordeel mee
Dezelfde soort vragen, vwo wat diepgaander. Heb het nu over eco 2 op zowel havo als vwo.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:16 schreef frank07 het volgende:
[..]
in de zin van havo eco2 op t zelfde niveau als vwo eco1 ?
Of in de zin van dezelfde soort vragen alleen dan een slag makkelijker op de havo.
daar kan ik wel n mooi samenvattinkje voor mn rekenmachine mee maken.. in die overige 3 zit zeker weten geen stof voor eco1 dat zie ik nl niet in iedere samenvatting staan..quote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:57 schreef zquing het volgende:
http://members.home.nl/rsmeets/VWOindex.htm
voor als je de lesbrief gebruikt, anders alle samenvattingen leren van de bovenste rij en europa, overige 3 zijn economie1,2
goede vraag! ben zelf ook op zoek!quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:52 schreef Game_Error het volgende:
zijn er notefolios in omloop met samenvattingen er in? zou wel handig zijn
de overige 3 bundels bevatten 1,2 stof, ik neem dus aan dat je dat niet hoeft te kennen als je alleen 1 hebtquote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:33 schreef frank07 het volgende:
[..]
daar kan ik wel n mooi samenvattinkje voor mn rekenmachine mee maken.. in die overige 3 zit zeker weten geen stof voor eco1 dat zie ik nl niet in iedere samenvatting staan..
Als ik die begrippenlijst bij europa doorlees zie ik eigenlijk weinig tot niks wat me bekend voor komt, en heb ik dus ook nog nooit gehad. Bij dat boekje overheid daarintegen wel.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:26 schreef zquing het volgende:
[..]
de overige 3 bundels bevatten 1,2 stof, ik neem dus aan dat je dat niet hoeft te kennen als je alleen 1 hebt
Dat denk ik ook. Mss dat er Ec1,2 stof door de EC1 staat. Dat is bij mijn boeken ook zo, en dat is zwaar storend.quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:56 schreef frank07 het volgende:
[..]
Als ik die begrippenlijst bij europa doorlees zie ik eigenlijk weinig tot niks wat me bekend voor komt, en heb ik dus ook nog nooit gehad. Bij dat boekje overheid daarintegen wel.
volgens mij klopt er niet zo veel van, voor eco1![]()
Heb 'm net gedaan, 47 van de 59 punten (tussen de 7.2 en de 9.2). Alle rekensommen waren goed, alleen ben ik op een aantal instinkers de mist in gegaan, dit waren pure kennisvragen en aangezien ik op dat gebied wat achterloop heb ik die hier en daar fout gedaan. Het is wel de moeite om sowieso even de theorievragen langs te lopen, de rekenvragen stellen niet zoveel voor. Volgens mijn leraar is er een behoorlijke kans dat onderdelen uit het Havo examen in min of meer verbouwde vorm terug komen op het VWO examen. Ik moet zeggen dat ik bepaalde vragen absoluut niet makkelijk vond, er zaten vragen bij die zelfs in een VWO examen niet tot de makkelijkste zouden behoren.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:32 schreef Casparovvv het volgende:
Mijn leraar gaf als tip om het HAVO examen economie 2 te oefenen, omdat het vaak het geval is dat vragen op havo en vwo overeen komen. Doe er je voordeel mee
www.team-fortress2.nl/economie.doc werkt welquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:16 schreef JopJuh het volgende:
www.team-fortres2.nl/economie.doc > opslaan alsss
lama die .txt is bugged kut kladblokquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:17 schreef dubidub het volgende:
Link werkt niet
dubbel s?quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:16 schreef JopJuh het volgende:
www.team-fortres2.nl/economie.doc > opslaan alsss
of
www.team-fortress2.nl/eco.txt
ook goeeeeedddddddquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:21 schreef dubidub het volgende:
Maar er staat fortres2, dat moet fortress2 zijn
sjiekquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:16 schreef JopJuh het volgende:
www.team-fortress2.nl/economie.doc > opslaan alsss
in die samenvatting weet iemand waarom het aanbod omlaag gaat als de prijs daalt en ook waarom het aanbod stijgt als de prijs stijgt.. als de prijs daalt dan stijgt toch de vraag en gaat het aanbod toch omhoog. of zie ik hier iets verkeerd?quote:
Ja.... volgens de grafiek klopt hetquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:01 schreef voidmage het volgende:
[..]
in die samenvatting weet iemand waarom het aanbod omlaag gaat als de prijs daalt en ook waarom het aanbod stijgt als de prijs stijgt.. als de prijs daalt dan stijgt toch de vraag en gaat het aanbod toch omhoog. of zie ik hier iets verkeerd?
dan klopt het andere niet wat er staat in de samenvatting: als het aanbod omhoog gaat gaat de prijs omlaag en als het aanbod omlaag gaat gaat de prijs omlaagquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:08 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Ja.... volgens de grafiek klopt het
Linksboven is een P ....
Bij een hoge prijs valt er veel te verdienen per product > dus extra aanbod
Bij een lage prijs valt er weinig te verdienen/alleen verlies te leiden > dus minder aanbod
[afbeelding]
Dat geldt totdat er geen winst meer gemaakt wordt, toetreders tot de markt = prijzen omlaag. Deze toetreding stopt echter als er geen winst meer is dus zal aanbod ook niet verder stijgen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:12 schreef voidmage het volgende:
[..]
dan klopt het andere niet wat er staat in de samenvatting: als het aanbod omhoog gaat gaat de prijs omlaag en als het aanbod omlaag gaat gaat de prijs omlaag
quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:13 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Dat geldt totdat er geen winst meer gemaakt wordt, toetreders tot de markt = prijzen omlaag. Deze toetreding stopt echter als er geen winst meer is dus zal aanbod ook niet verder stijgen.
Heb het ook maar van mijn eco leraar![]()
oke ik snap het wel een beetje nu hoopquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:13 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Dat geldt totdat er geen winst meer gemaakt wordt, toetreders tot de markt = prijzen omlaag. Deze toetreding stopt echter als er geen winst meer is dus zal aanbod ook niet verder stijgen.
Heb het ook maar van mijn eco leraar![]()
Klopt toch gewoon:quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:12 schreef voidmage het volgende:
[..]
dan klopt het andere niet wat er staat in de samenvatting: als het aanbod omhoog gaat gaat de prijs omlaag en als het aanbod omlaag gaat gaat de prijs omlaag
dat je uberhaupt nog gaat leren om n 1.9 te halenquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:36 schreef robski18 het volgende:
Vanavond beginnen met leren, de samenvatting van examen.nl. Morgen nog een proeftoetsje maken, en dan ben ik klaar om mijn minimale 1.9 te gaan halen o/
Als ik straks geen 1.9 haal, sta ik wel een klein beetje voor schut voor mn omgeving.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:46 schreef frank07 het volgende:
[..]
dat je uberhaupt nog gaat leren om n 1.9 te halen
Krap: Veel vraag weinig aanbodquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:05 schreef Lidia het volgende:
Kan iemand mij even uitleggen wat nou precies
- Krappe arbeidsmarkt
- Gespannen arbeidsmarkt
- Overspannen arbeidsmarkt
is? In mijn boek staat nergens een echt duidelijke definitie.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:05 schreef Lidia het volgende:
Kan iemand mij even uitleggen wat nou precies
- Krappe arbeidsmarkt (meer vraag dan aanbod, hoog conjuctuur)
- ONTspannen arbeidsmarkt (aanbod groter dan vraag, laag conjuctuur)
- Overspannen arbeidsmarkt (meer vraag dan aanbod, hoog conjuctuur)
is? In mijn boek staat nergens een echt duidelijke definitie.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:13 schreef DahaKa het volgende:
overspannen: meer vraag dan aanbod (hoogconjuctuur) stom van me
maakte een foutje, sorry (A)quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:35 schreef Lidia het volgende:
Dus een overspannen arbeidsmarkt is hetzelfde als een krappe arbeidsmarkt?
Weet je zeker dat het klopt? Want DaHaKa zegt ook weer iets anders
Dankje voor de uitleg in ieder geval!
Gewoon degene die je kunt onthouden gebruiken, zoals:quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:10 schreef Guusie het volgende:
Kan iemand mij helpen met prijs elasticiteit van de vraag? Ik snap de formule wel hoe ze em opschrijven.. maar hij word telkens anders gebruikt (godver hier had ik gewoon aantekeningen over gekregen van de leraar.. ben ze alleen kwijt:') )maar zou iemand mij dit kunnen uitleggen aan de hand van de examenbundel: oefen opgaven: goederenmarkt vraag 19?
heel interessantquote:Op woensdag 23 mei 2007 17:12 schreef DahaKa het volgende:
economie vorderingen hiera:
wouter zegt (17:07):
WAT IS EX POST
xxx . zegt (17:08):
dat is post waarmee je het uit hebt gemaakt
xxx . zegt (17:09):
dus die post is jouw exgaat lekker
Anders lees je effe, dat ik dat nergens kan vinden. Mijn vraag is dus of ik dat moet leren, ik zie het nergens staan, maar ik heb het wel geleerd.quote:
blauw is ec1,2 zoals je zelf zegt, dus geen ec1..quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:00 schreef dubidub het volgende:
[..]
Anders lees je effe, dat ik dat nergens kan vinden. Mijn vraag is dus of ik dat moet leren, ik zie het nergens staan, maar ik heb het wel geleerd.
Ja. Die 'dialogen' enzo. Zoooo kansloos.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:13 schreef frank07 het volgende:
[..]
blauw is ec1,2 zoals je zelf zegt, dus geen ec1..
Vind jij het trouwens ook zo'n kutboek?
Maar het is trouwens niets vergeleken met mijn engels methode. Niet dat ik hem echt nodig heb gehad, maar voor msenen die heb wél nodig hadden, was het denkik echt een nachtmerrie. Overal blokken, verschillende lettergroottes, pijlen naar een blok, tekeningetjes. En jah, dat hoorde zo, dat heeft die auteur (Ad de Beer) zo gedaanquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:13 schreef frank07 het volgende:
[..]
blauw is ec1,2 zoals je zelf zegt, dus geen ec1..
Vind jij het trouwens ook zo'n kutboek?
anders ben je lui, en dat terwijl het simpel te vinden is .quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:00 schreef dubidub het volgende:
[..]
Anders lees je effe, dat ik dat nergens kan vinden. Mijn vraag is dus of ik dat moet leren, ik zie het nergens staan, maar ik heb het wel geleerd.
beetje pissig?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:29 schreef DahaKa het volgende:
[..]
anders ben je lui, en dat terwijl het simpel te vinden is .
wat jij wss bedoelt is een economische kringloop dat met Y = C + O + I + E - M enz.
http://www.watmoetikleren.nl/s/VWO/lesstof/index.html%3FidParentTerm=786&idSchoolVak=150&action=eindtermen.html#
er staat NVT naast een korte termijn model bij dus je hoeft het wss niet te leren.
nu blij?
sacherijn
Moet ik het nou leren of niet? Me is confused?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:29 schreef DahaKa het volgende:
[..]
anders ben je lui, en dat terwijl het simpel te vinden is .
wat jij wss bedoelt is een economische kringloop dat met Y = C + O + I + E - M enz.
http://www.watmoetikleren.nl/s/VWO/lesstof/index.html%3FidParentTerm=786&idSchoolVak=150&action=eindtermen.html#
er staat NVT naast een korte termijn model bij dus je hoeft het wss niet te leren.
nu blij?
sacherijn
neehoorquote:
er staat nvt naast het item, als je op dat blauwe vierkantje klikt zie je er de toelichting bij, ik heb ff gekeken maar ben de txt op dat popupje dat onstond vergeten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:32 schreef dubidub het volgende:
[..]
Moet ik het nou leren of niet? Me is confused?
Ik zag die nvt al staan, check voortaan ook de PIquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:43 schreef DahaKa het volgende:
[..]
neehoor![]()
![]()
![]()
[..]
er staat nvt naast het item, als je op dat blauwe vierkantje klikt zie je er de toelichting bij, ik heb ff gekeken maar ben de txt op dat popupje dat onstond vergeten.![]()
index ofzoquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:48 schreef Timooon het volgende:
Ik heb 2 ####er dikke boeken van inBalans (1 en 2).. wat hebben jullie voor boeken dan?
2 fictieve figuren die een gesprekje houden over bijv elasticiteit.. Een vd twee is meestal nitwitquote:Op woensdag 23 mei 2007 20:02 schreef Timooon het volgende:
wat voor 'dialogen' moet ik me dan voorstellen?
quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:02 schreef frank07 het volgende:
[..]
nee.. je bent ten dode opgeschreven![]()
t is nu te laat![]()
oh okéquote:
ik heb ook percent en moet ook nog beginnnen, maar die 2 boeken doorlezen is echt geen doen, er staat zoveel onzin tussen. je kan beter gewoon oefenexamens maken, en wat van die samenvattingen van eerder dit topic doorbladerenquote:Op donderdag 24 mei 2007 01:05 schreef Jurruh het volgende:
Morgen beginnen met leren, maar dat moet wel goedkomen in een dagje lijkt me.. Als het nodig is ook de nacht/volgende ochtend nog, want ik weet toch wel weer zeker dat ik mezelf niet kan dwingen om een hele dag te leren.
Ik heb trouwens 2 boeken Percent, denk dat ik die snel doorlees. Daarna paar oefenexamens maken en dan lijkt het me dat ik goed genoeg voorbereid ben (moet 3,5 halen)..
Gewoon oude tentamens oefenen en je zal het makkelijk halen! Wat je niet snapt hier gewoon vragen, genoeg mensen hier met enige vakkennis van economie.quote:
Hmm ja, had zelf ook al het vermoeden dat ik na 2 hoofdstukjes Percent het wel genoeg zou vinden. M'n economiekennis is ook wel redelijk goed, dus misschien is dat wat jij zegt wel een beter idee.quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:13 schreef Game_Error het volgende:
[..]
ik heb ook percent en moet ook nog beginnnen, maar die 2 boeken doorlezen is echt geen doen, er staat zoveel onzin tussen. je kan beter gewoon oefenexamens maken, en wat van die samenvattingen van eerder dit topic doorbladeren
quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:16 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Gewoon oude tentamens oefenen en je zal het makkelijk halen! Wat je niet snapt hier gewoon vragen, genoeg mensen hier met enige vakkennis van economie.
thnx!quote:Op donderdag 24 mei 2007 10:49 schreef Stupiditeit het volgende:
In mijn examenbundel staat dat je domein onderontwikkeling en sociale zekerheid niet hoef te kennen, want dat wordt niet gevraagd in 2007? Klopt dit? Want op www.watmoetikleren.nl staat wat anders.
Edit: http://eindexamens.leiden(...)vwo_niet-ce-stof.pdf
Hoef je dus niet te leren.
goeie school heb je danquote:
Keynes: Geld uitgeven in tijde van recessie, om de economie een boost te geven, klassiek: hand op de knip houden.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:24 schreef Lilies het volgende:
Weet iemand dit?: Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? Ennn wanneer is er sprake van volledige mededinging?
Klassieke opvatting:quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:24 schreef Lilies het volgende:
Weet iemand dit?: Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? Ennn wanneer is er sprake van volledige mededinging?
Kutquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:37 schreef JopJuh het volgende:
Uhmm neeee
Inelastisch TUSSEN -1 en 1
Elastisch KLEINER DAN -1 of GROTER DAN 1
0 < E < 1 is relatief inelastisch.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:34 schreef dubidub het volgende:
Ojah, Elastisch 0 < E < 1 , geen verband bij E=0 .
Precies. Inelastisch is het bij 0quote:
das eco1,2, toch?quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:29 schreef dubidub het volgende:
[..]
Keynes: Geld uitgeven in tijde van recessie, om de economie een boost te geven, klassiek: hand op de knip houden.
dat zegt bijna iedereen hier toch ookquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:58 schreef Jiveje het volgende:
Ik zie toch echt in meerdere bronnen dat relatief inelastisch tussen -1 en 0 is hoor. ;O
woordenboek meenemen, staan nog best wel wat dingen inquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:12 schreef dubidub het volgende:
Alleen kut dat ik af en toe bepaalde begrippen niet ken
groter dan 0 kom je alleen niet zo vaak tegen toch?quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:16 schreef JopJuh het volgende:
RELATIEF Inelastisch TUSSEN -1 en 1
VOLKOMEN Inelastisch is 0
RELATIEF Elastisch KLEINER DAN -1 of GROTER DAN 1
VOLKOMEN ELASTISCH is Min en Plus oneindig
ENIGE GOEDE ANTWOORDEN CHECK SAMENGEVAT MAAR
Nou en het is wel zo , stel je voor dat ze dat dit examen het opeens wel heeftquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:18 schreef frank07 het volgende:
[..]
groter dan 0 kom je alleen niet zo vaak tegen toch?
Nee, wel de multiplier effect uitrekenen .quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:01 schreef Jurruh het volgende:
Moeten we de multiplier ook kennen voor Eco1,2?
Je moet ook de mulitplier uit het gegeven model kunnen opstellen hoor ....quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:19 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Nee, wel de multiplier effect uitrekenen .
Delta Y = ... x MP
Nee, vanaf weet ik veel hoef je dat niet meer, omdat dat veel fouten opleverde of zo.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:20 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Je moet ook de mulitplier uit het gegeven model kunnen opstellen hoor ....
De collectieve lasten waren groter dan de collectieve uitgaven in dat jaar. Collectieve lasten zijn ontvangsten, collectieve uitgaven... noujah die weet je zelf wel. Dus de ontvangsten van de overheid waren groter dan de uitgaven -> overschot.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:13 schreef frank07 het volgende:
[..]
woordenboek meenemen, staan nog best wel wat dingen in![]()
weet iemand trouwens waarom bij vraag 13 van 2006-I het antwoord 2002 is?
ojaquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:21 schreef dubidub het volgende:
[..]
De collectieve lasten waren groter dan de collectieve uitgaven in dat jaar. Collectieve lasten zijn ontvangsten, collectieve uitgaven... noujah die weet je zelf wel. Dus de ontvangsten van de overheid waren groter dan de uitgaven -> overschot.
fout... 0 is volkomen inelastischquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:41 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Precies. Inelastisch is het bij 0![]()
als het financieringssaldo (rijksontvangsten - rijksuitgaven excl aflossingen)gelijk blijft, veranderd de lastendruk ook niet, die zit immers inbegrepen in het financieringssaldo.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:32 schreef dubidub het volgende:
Hej, zelfde examen, snap jij vraag 15 daarvan?
staatsschuld wordt terugbetaald aan bedrijven. Banken e.d. volgens mij.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:46 schreef Borkydude het volgende:
Moet de overheid de staatsschuld terugbetalen aan andere landen of aan de bevolking? Kan iemand hier het één en ander over vertellen?
Vrijwel altijd aan banken uit dat land zelfquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:46 schreef Borkydude het volgende:
Moet de overheid de staatsschuld terugbetalen aan andere landen of aan de bevolking? Kan iemand hier het één en ander over vertellen?
Zie wat posts boven je, wat jij doet is volgens te ingewikkeld en/of foutquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:51 schreef frank07 het volgende:
[..]
als het financieringssaldo (rijksontvangsten - rijksuitgaven excl aflossingen)gelijk blijft, veranderd de lastendruk ook niet, die zit immers inbegrepen in het financieringssaldo.
Als het nationaal inkomen dan stijgt en de lastendruk niet veranderd, is er meer geld om uit te geven.
of dit het is weet ik niet helemaal zeker, maar zo zou ik het opgeschreven hebben
o, verkeerd examen. Ik bedoelde een andere, volgens mij 2005 II, maar dat weet ik ook niet zeker meer. Deze snapte ik welquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:51 schreef frank07 het volgende:
[..]
als het financieringssaldo (rijksontvangsten - rijksuitgaven excl aflossingen)gelijk blijft, veranderd de lastendruk ook niet, die zit immers inbegrepen in het financieringssaldo.
Als het nationaal inkomen dan stijgt en de lastendruk niet veranderd, is er meer geld om uit te geven.
of dit het is weet ik niet helemaal zeker, maar zo zou ik het opgeschreven hebben
gelukkig hoef ik maar n 4.5 te halenquote:Op donderdag 24 mei 2007 17:10 schreef dubidub het volgende:
frank07, die vraag 15 uit 2006 is heel simpel. Nationaal inkomen stijgt, financieringssaldo (datgene waarmee de staatsschuld stijgt) blijft gelijk, dus die stijging behoud je nog steeds.
voorbeeld:
land verdient 3 euro, 1 euro financieringstekort
land verdient jaar daarop 4 euro, 1 euro financieringstekort.. houd dat land dus 1 euro over om extra uit te geven.
Echt? Exact hetzelfde hier, ook een 4,5 nodig, ook die termen niet heel goed kennenquote:Op donderdag 24 mei 2007 17:14 schreef frank07 het volgende:
[..]
gelukkig hoef ik maar n 4.5 te halen
al die termen ken ik een beetje slecht
Vaak aan de zogenaamde institutionele beleggers. De overheid geeft staatsobligaties uit, waarna verzekeringsmaatschappijen (die op zoek zijn naar betrouwbare beleggingen) etc. veel ervan kopen. Het is betrouwbaar omdat de overheid eigenlijk niet bankroet kan gaan.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:46 schreef Borkydude het volgende:
Minimale voor een meerproductie.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:25 schreef Borkydude het volgende:
Wat houdt "marginaal" in?
Marginale belastingdruk, bijvoorbeeld, is het aantal euro's wat je afdraagt over elke verdiende euro. Als het belastingpercentage bijv. 30% is dan is de marginale druk voor elke verdiende euro 0,30 euro. Als een gedeelte van je inkomen in een hogere schijf valt, bijv. 40%, dan is de druk bij elke vanaf dan verdiende euro 0,40 euro. De gemiddelde belastingdruk gaat dan ook omhoog. Zo betalen rijken relatief gezien dus meer belasting.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:25 schreef Borkydude het volgende:
Wat houdt "marginaal" in?
Kijk, ik snap hetquote:Op donderdag 24 mei 2007 17:37 schreef Luutgaert het volgende:
[..]
Marginale belastingdruk, bijvoorbeeld, is het aantal euro's wat je afdraagt over elke verdiende euro. Als het belastingpercentage bijv. 30% is dan is de marginale druk voor elke verdiende euro 0,30 euro. Als een gedeelte van je inkomen in een hogere schijf valt, bijv. 40%, dan is de druk bij elke vanaf dan verdiende euro 0,40 euro. De gemiddelde belastingdruk gaat dan ook omhoog. Zo betalen rijken relatief gezien dus meer belasting.
Jammer dat je het moet snappen dmv een GR en eventueel PC, en niet gewoon op de wiskundige manier. Dat zou ook heel wat teleurstelling op de universiteit voorkomen, daar gaat het namelijk wel op die manier.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:43 schreef Stupiditeit het volgende:
http://www.cevo.nl/933400(...)2ioavcif0?noframes=1
Pagina 24, dit moet je dus doorhebben als VWO-leerlingzijnde
quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:57 schreef Borkydude het volgende:
Het is kankermakkelijk, gekken.
Heeft volgens mij geen invloed, toch?quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:13 schreef Stupiditeit het volgende:
Goed, een vraag:
Als de rente hoog is, stijgt de waarde van aandelen/obligaties dan?
was zeker een instinkerquote:Op donderdag 24 mei 2007 18:19 schreef Luutgaert het volgende:
[..]
Heeft volgens mij geen invloed, toch?
quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:19 schreef Luutgaert het volgende:
[..]
als de obligaties voornamelijk gekocht werden van geleend geld zal de waarde hoogstwaarschijnlijk zakken.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:13 schreef Stupiditeit het volgende:
Goed, een vraag:
ric= nic/picquote:Op donderdag 24 mei 2007 18:22 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]Ik vraag het alleen maar omdat de hoge heren die onze examen in elkaar hebben gezet verwachten dat we dat begrijpen.
Ergens gelezen in het linkje die ik hierboven gaf.
Verder nog een vraag, wtf is reeele economische groei, en nominale economische groei? Wat houdt dat precies in?
Kapitaalmarktrente wel geloof ik.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:19 schreef Luutgaert het volgende:
[..]
Staatsobligaties zijn wel redelijk veilig hoor.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:23 schreef zquing het volgende:
[..]
als de obligaties voornamelijk gekocht werden van geleend geld zal de waarde hoogstwaarschijnlijk zakken.
Ik denk dat ze zullen zakken de prijzen want het is veiliger om je geld op een bank te zetten en daar de hogere rente van te nemen, obligaties brengen toch vaak een vorm van risico met zich mee
was niet gegeven in de vraag, maar staatsobligaties zijn idd veilig te noemenquote:Op donderdag 24 mei 2007 20:15 schreef honderd het volgende:
[..]
Staatsobligaties zijn wel redelijk veilig hoor.
Jaquote:Op donderdag 24 mei 2007 20:44 schreef honderd het volgende:
Nog even voor de zekerheid:
Een overschot op de lopende rekening is toch meer in dan eruit? Dus M>E?
Heeft er niet helemaal mee te maken, maar wel handig om te weten.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:13 schreef Stupiditeit het volgende:
Goed, een vraag:
De nominale waarde van obligaties/aandelen blijft PRECIES hetzelfde, de reële waarde verandert alleen omdat de rente hoog is: hoge rente heeft als gevolg hogere wisselkoers dus krijg je er meer geld voor terug.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:23 schreef zquing het volgende:
[..]
als de obligaties voornamelijk gekocht werden van geleend geld zal de waarde hoogstwaarschijnlijk zakken.
Ik denk dat ze zullen zakken de prijzen want het is veiliger om je geld op een bank te zetten en daar de hogere rente van te nemen, obligaties brengen toch vaak een vorm van risico met zich mee
Wat is i/a ratio dan? Nog nooit van gehoordquote:Op donderdag 24 mei 2007 17:03 schreef DahaKa het volgende:
ohja sociale zekerheid hoeven wij niet te kennen he, mag ik er dan van uit gaan dat we geen sommen krijgen over premieverhogingen, aow uitkeringen i/a ration oid of? i/a ratie wel denk ik..?rest niet tog :p
dat geeft de verhouding aan tussen inactieven en actieven. actieven moeten geld bijeenbrengen voor de inactieven dus hoe hoger deze ratio hoe moeilijker dat wordt.quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:53 schreef honderd het volgende:
[..]
Wat is i/a ratio dan? Nog nooit van gehoord
Inactieve gedeeld op de actieve.quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:53 schreef honderd het volgende:
[..]
Wat is i/a ratio dan? Nog nooit van gehoord
Nou ja, dit heeft ook wel met arbeidsmarkt te maken, dus leer het maar wel, want het valt niet alleen onder de domein sociale zekerheid, lijkt me.quote:Op donderdag 24 mei 2007 21:09 schreef DahaKa het volgende:
wordt dit ook getoetst op het CE nou of niet? aangezien sociale zekerheid re niet in zit...?:S
Nee, E>Mquote:Op donderdag 24 mei 2007 20:44 schreef honderd het volgende:
Nog even voor de zekerheid:
Een overschot op de lopende rekening is toch meer in dan eruit? Dus M>E?
Bij bestedingsevenwicht is EV gelijk aan de maximale/normale bezetting van de productiecapaciteit. Bij inkomensevenwicht is EV gelijk aan Y, het nationaal inkomen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 23:10 schreef Stupiditeit het volgende:
Nog een vraag, wat is het verschil tussen bestedingsevenwicht en inkomensevenwicht?
GR doet t dan nog primaquote:Op donderdag 24 mei 2007 23:18 schreef Stupiditeit het volgende:
Bedankt! Ik zit nu ook mijn hele GR vol te plempen, wel een vraag, zijn programma's zoals Finance, CBL/CBR en Studycard van belang onder APPS? Als ik dat verwijder, doet mijn GR het dan wel?
Inderdaad. Internetheldenpraat.quote:Op donderdag 24 mei 2007 23:26 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]Maar stiekem heb je het hele jaar opgelet en 3x je examenbundel gemaakt.
Succes, ik zat na mijn rijexamen echt helemaal van "wow.. geslaagdquote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:59 schreef JopJuh het volgende:
Eerst ff rijexamen en dan nog ff doorlezen snel en dan een 6 of 7 scoren gaat wel lukken
Ja, je moet gewoon goed kunnen redeneren/verbanden kunnen leggen. dan kom je al een heel eindquote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Gewoon heel logisch nadenken met je economische kennis. Als je op het randje zit dan geven leraren vaak de extra 1 of 2 puntjes die je nodig hebt om te slagen bij het betoog.
Ja, kom maar op met het examen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:44 schreef robski18 het volgende:
Ik heb er zin in, ik heb er zin in, lalalalala o/
Economie 1,2quote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:07 schreef dubidub het volgende:
Economie 1 of 1,2?
niet te vinden!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:59 schreef Nappeklapperapper het volgende:
Zijn er mensen die nog met de examenbundel bezig zijn? Ik kwam denk ik namelijk nog een foutje tegen: examen 2001+, bladzijde 14, vraag 24.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |