dan klopt het andere niet wat er staat in de samenvatting: als het aanbod omhoog gaat gaat de prijs omlaag en als het aanbod omlaag gaat gaat de prijs omlaagquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:08 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Ja.... volgens de grafiek klopt het
Linksboven is een P ....
Bij een hoge prijs valt er veel te verdienen per product > dus extra aanbod
Bij een lage prijs valt er weinig te verdienen/alleen verlies te leiden > dus minder aanbod
[afbeelding]
Dat geldt totdat er geen winst meer gemaakt wordt, toetreders tot de markt = prijzen omlaag. Deze toetreding stopt echter als er geen winst meer is dus zal aanbod ook niet verder stijgen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:12 schreef voidmage het volgende:
[..]
dan klopt het andere niet wat er staat in de samenvatting: als het aanbod omhoog gaat gaat de prijs omlaag en als het aanbod omlaag gaat gaat de prijs omlaag
quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:13 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Dat geldt totdat er geen winst meer gemaakt wordt, toetreders tot de markt = prijzen omlaag. Deze toetreding stopt echter als er geen winst meer is dus zal aanbod ook niet verder stijgen.
Heb het ook maar van mijn eco leraar![]()
oke ik snap het wel een beetje nu hoopquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:13 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Dat geldt totdat er geen winst meer gemaakt wordt, toetreders tot de markt = prijzen omlaag. Deze toetreding stopt echter als er geen winst meer is dus zal aanbod ook niet verder stijgen.
Heb het ook maar van mijn eco leraar![]()
Klopt toch gewoon:quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:12 schreef voidmage het volgende:
[..]
dan klopt het andere niet wat er staat in de samenvatting: als het aanbod omhoog gaat gaat de prijs omlaag en als het aanbod omlaag gaat gaat de prijs omlaag
dat je uberhaupt nog gaat leren om n 1.9 te halenquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:36 schreef robski18 het volgende:
Vanavond beginnen met leren, de samenvatting van examen.nl. Morgen nog een proeftoetsje maken, en dan ben ik klaar om mijn minimale 1.9 te gaan halen o/
Als ik straks geen 1.9 haal, sta ik wel een klein beetje voor schut voor mn omgeving.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:46 schreef frank07 het volgende:
[..]
dat je uberhaupt nog gaat leren om n 1.9 te halen
Krap: Veel vraag weinig aanbodquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:05 schreef Lidia het volgende:
Kan iemand mij even uitleggen wat nou precies
- Krappe arbeidsmarkt
- Gespannen arbeidsmarkt
- Overspannen arbeidsmarkt
is? In mijn boek staat nergens een echt duidelijke definitie.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:05 schreef Lidia het volgende:
Kan iemand mij even uitleggen wat nou precies
- Krappe arbeidsmarkt (meer vraag dan aanbod, hoog conjuctuur)
- ONTspannen arbeidsmarkt (aanbod groter dan vraag, laag conjuctuur)
- Overspannen arbeidsmarkt (meer vraag dan aanbod, hoog conjuctuur)
is? In mijn boek staat nergens een echt duidelijke definitie.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:13 schreef DahaKa het volgende:
overspannen: meer vraag dan aanbod (hoogconjuctuur) stom van me
maakte een foutje, sorry (A)quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:35 schreef Lidia het volgende:
Dus een overspannen arbeidsmarkt is hetzelfde als een krappe arbeidsmarkt?
Weet je zeker dat het klopt? Want DaHaKa zegt ook weer iets anders
Dankje voor de uitleg in ieder geval!
Gewoon degene die je kunt onthouden gebruiken, zoals:quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:10 schreef Guusie het volgende:
Kan iemand mij helpen met prijs elasticiteit van de vraag? Ik snap de formule wel hoe ze em opschrijven.. maar hij word telkens anders gebruikt (godver hier had ik gewoon aantekeningen over gekregen van de leraar.. ben ze alleen kwijt:') )maar zou iemand mij dit kunnen uitleggen aan de hand van de examenbundel: oefen opgaven: goederenmarkt vraag 19?
heel interessantquote:Op woensdag 23 mei 2007 17:12 schreef DahaKa het volgende:
economie vorderingen hiera:
wouter zegt (17:07):
WAT IS EX POST
xxx . zegt (17:08):
dat is post waarmee je het uit hebt gemaakt
xxx . zegt (17:09):
dus die post is jouw exgaat lekker
Anders lees je effe, dat ik dat nergens kan vinden. Mijn vraag is dus of ik dat moet leren, ik zie het nergens staan, maar ik heb het wel geleerd.quote:
blauw is ec1,2 zoals je zelf zegt, dus geen ec1..quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:00 schreef dubidub het volgende:
[..]
Anders lees je effe, dat ik dat nergens kan vinden. Mijn vraag is dus of ik dat moet leren, ik zie het nergens staan, maar ik heb het wel geleerd.
Ja. Die 'dialogen' enzo. Zoooo kansloos.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:13 schreef frank07 het volgende:
[..]
blauw is ec1,2 zoals je zelf zegt, dus geen ec1..
Vind jij het trouwens ook zo'n kutboek?
Maar het is trouwens niets vergeleken met mijn engels methode. Niet dat ik hem echt nodig heb gehad, maar voor msenen die heb wél nodig hadden, was het denkik echt een nachtmerrie. Overal blokken, verschillende lettergroottes, pijlen naar een blok, tekeningetjes. En jah, dat hoorde zo, dat heeft die auteur (Ad de Beer) zo gedaanquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:13 schreef frank07 het volgende:
[..]
blauw is ec1,2 zoals je zelf zegt, dus geen ec1..
Vind jij het trouwens ook zo'n kutboek?
anders ben je lui, en dat terwijl het simpel te vinden is .quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:00 schreef dubidub het volgende:
[..]
Anders lees je effe, dat ik dat nergens kan vinden. Mijn vraag is dus of ik dat moet leren, ik zie het nergens staan, maar ik heb het wel geleerd.
beetje pissig?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:29 schreef DahaKa het volgende:
[..]
anders ben je lui, en dat terwijl het simpel te vinden is .
wat jij wss bedoelt is een economische kringloop dat met Y = C + O + I + E - M enz.
http://www.watmoetikleren.nl/s/VWO/lesstof/index.html%3FidParentTerm=786&idSchoolVak=150&action=eindtermen.html#
er staat NVT naast een korte termijn model bij dus je hoeft het wss niet te leren.
nu blij?
sacherijn
Moet ik het nou leren of niet? Me is confused?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:29 schreef DahaKa het volgende:
[..]
anders ben je lui, en dat terwijl het simpel te vinden is .
wat jij wss bedoelt is een economische kringloop dat met Y = C + O + I + E - M enz.
http://www.watmoetikleren.nl/s/VWO/lesstof/index.html%3FidParentTerm=786&idSchoolVak=150&action=eindtermen.html#
er staat NVT naast een korte termijn model bij dus je hoeft het wss niet te leren.
nu blij?
sacherijn
neehoorquote:
er staat nvt naast het item, als je op dat blauwe vierkantje klikt zie je er de toelichting bij, ik heb ff gekeken maar ben de txt op dat popupje dat onstond vergeten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:32 schreef dubidub het volgende:
[..]
Moet ik het nou leren of niet? Me is confused?
Ik zag die nvt al staan, check voortaan ook de PIquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:43 schreef DahaKa het volgende:
[..]
neehoor![]()
![]()
![]()
[..]
er staat nvt naast het item, als je op dat blauwe vierkantje klikt zie je er de toelichting bij, ik heb ff gekeken maar ben de txt op dat popupje dat onstond vergeten.![]()
index ofzoquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:48 schreef Timooon het volgende:
Ik heb 2 ####er dikke boeken van inBalans (1 en 2).. wat hebben jullie voor boeken dan?
2 fictieve figuren die een gesprekje houden over bijv elasticiteit.. Een vd twee is meestal nitwitquote:Op woensdag 23 mei 2007 20:02 schreef Timooon het volgende:
wat voor 'dialogen' moet ik me dan voorstellen?
quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:02 schreef frank07 het volgende:
[..]
nee.. je bent ten dode opgeschreven![]()
t is nu te laat![]()
oh okéquote:
ik heb ook percent en moet ook nog beginnnen, maar die 2 boeken doorlezen is echt geen doen, er staat zoveel onzin tussen. je kan beter gewoon oefenexamens maken, en wat van die samenvattingen van eerder dit topic doorbladerenquote:Op donderdag 24 mei 2007 01:05 schreef Jurruh het volgende:
Morgen beginnen met leren, maar dat moet wel goedkomen in een dagje lijkt me.. Als het nodig is ook de nacht/volgende ochtend nog, want ik weet toch wel weer zeker dat ik mezelf niet kan dwingen om een hele dag te leren.
Ik heb trouwens 2 boeken Percent, denk dat ik die snel doorlees. Daarna paar oefenexamens maken en dan lijkt het me dat ik goed genoeg voorbereid ben (moet 3,5 halen)..
Gewoon oude tentamens oefenen en je zal het makkelijk halen! Wat je niet snapt hier gewoon vragen, genoeg mensen hier met enige vakkennis van economie.quote:
Hmm ja, had zelf ook al het vermoeden dat ik na 2 hoofdstukjes Percent het wel genoeg zou vinden. M'n economiekennis is ook wel redelijk goed, dus misschien is dat wat jij zegt wel een beter idee.quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:13 schreef Game_Error het volgende:
[..]
ik heb ook percent en moet ook nog beginnnen, maar die 2 boeken doorlezen is echt geen doen, er staat zoveel onzin tussen. je kan beter gewoon oefenexamens maken, en wat van die samenvattingen van eerder dit topic doorbladeren
quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:16 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Gewoon oude tentamens oefenen en je zal het makkelijk halen! Wat je niet snapt hier gewoon vragen, genoeg mensen hier met enige vakkennis van economie.
thnx!quote:Op donderdag 24 mei 2007 10:49 schreef Stupiditeit het volgende:
In mijn examenbundel staat dat je domein onderontwikkeling en sociale zekerheid niet hoef te kennen, want dat wordt niet gevraagd in 2007? Klopt dit? Want op www.watmoetikleren.nl staat wat anders.
Edit: http://eindexamens.leiden(...)vwo_niet-ce-stof.pdf
Hoef je dus niet te leren.
goeie school heb je danquote:
Keynes: Geld uitgeven in tijde van recessie, om de economie een boost te geven, klassiek: hand op de knip houden.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:24 schreef Lilies het volgende:
Weet iemand dit?: Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? Ennn wanneer is er sprake van volledige mededinging?
Klassieke opvatting:quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:24 schreef Lilies het volgende:
Weet iemand dit?: Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? Ennn wanneer is er sprake van volledige mededinging?
Kutquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:37 schreef JopJuh het volgende:
Uhmm neeee
Inelastisch TUSSEN -1 en 1
Elastisch KLEINER DAN -1 of GROTER DAN 1
0 < E < 1 is relatief inelastisch.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:34 schreef dubidub het volgende:
Ojah, Elastisch 0 < E < 1 , geen verband bij E=0 .
Precies. Inelastisch is het bij 0quote:
das eco1,2, toch?quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:29 schreef dubidub het volgende:
[..]
Keynes: Geld uitgeven in tijde van recessie, om de economie een boost te geven, klassiek: hand op de knip houden.
dat zegt bijna iedereen hier toch ookquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:58 schreef Jiveje het volgende:
Ik zie toch echt in meerdere bronnen dat relatief inelastisch tussen -1 en 0 is hoor. ;O
woordenboek meenemen, staan nog best wel wat dingen inquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:12 schreef dubidub het volgende:
Alleen kut dat ik af en toe bepaalde begrippen niet ken
groter dan 0 kom je alleen niet zo vaak tegen toch?quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:16 schreef JopJuh het volgende:
RELATIEF Inelastisch TUSSEN -1 en 1
VOLKOMEN Inelastisch is 0
RELATIEF Elastisch KLEINER DAN -1 of GROTER DAN 1
VOLKOMEN ELASTISCH is Min en Plus oneindig
ENIGE GOEDE ANTWOORDEN CHECK SAMENGEVAT MAAR
Nou en het is wel zo , stel je voor dat ze dat dit examen het opeens wel heeftquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:18 schreef frank07 het volgende:
[..]
groter dan 0 kom je alleen niet zo vaak tegen toch?
Nee, wel de multiplier effect uitrekenen .quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:01 schreef Jurruh het volgende:
Moeten we de multiplier ook kennen voor Eco1,2?
Je moet ook de mulitplier uit het gegeven model kunnen opstellen hoor ....quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:19 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Nee, wel de multiplier effect uitrekenen .
Delta Y = ... x MP
Nee, vanaf weet ik veel hoef je dat niet meer, omdat dat veel fouten opleverde of zo.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:20 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Je moet ook de mulitplier uit het gegeven model kunnen opstellen hoor ....
De collectieve lasten waren groter dan de collectieve uitgaven in dat jaar. Collectieve lasten zijn ontvangsten, collectieve uitgaven... noujah die weet je zelf wel. Dus de ontvangsten van de overheid waren groter dan de uitgaven -> overschot.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:13 schreef frank07 het volgende:
[..]
woordenboek meenemen, staan nog best wel wat dingen in![]()
weet iemand trouwens waarom bij vraag 13 van 2006-I het antwoord 2002 is?
ojaquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:21 schreef dubidub het volgende:
[..]
De collectieve lasten waren groter dan de collectieve uitgaven in dat jaar. Collectieve lasten zijn ontvangsten, collectieve uitgaven... noujah die weet je zelf wel. Dus de ontvangsten van de overheid waren groter dan de uitgaven -> overschot.
fout... 0 is volkomen inelastischquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:41 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Precies. Inelastisch is het bij 0![]()
als het financieringssaldo (rijksontvangsten - rijksuitgaven excl aflossingen)gelijk blijft, veranderd de lastendruk ook niet, die zit immers inbegrepen in het financieringssaldo.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:32 schreef dubidub het volgende:
Hej, zelfde examen, snap jij vraag 15 daarvan?
staatsschuld wordt terugbetaald aan bedrijven. Banken e.d. volgens mij.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:46 schreef Borkydude het volgende:
Moet de overheid de staatsschuld terugbetalen aan andere landen of aan de bevolking? Kan iemand hier het één en ander over vertellen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |