quote:Op maandag 2 april 2007 19:54 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Dat dus![]()
Heb er 2 keer examen in moeten doen![]()
Allebei de keren het boekje niet gelezen.. Eerste keer in 2005 had ik een 5.5.. Tweede keer (2006) een 7.5 terwijl ik amper naar de Filosofie lessen was geweest.. Gewoon de samenvatting goed geleerd.. en we kregen ook nog een samenvatting van de samenvatting
quote:'Als ik Paul van Tongeren een keer in het echt zie, vermoord ik hem'
Jij hebt de deugdethiek inderdaad nog niet begrepenquote:
Dit is een willekeurige zin uit het boek, ik heb niet mijn best gedaan om een hele moeilijke te vinden ofzo.quote:Op maandag 2 april 2007 21:38 schreef Cerubo het volgende:
Hebben je misschien een voorbeeldzin voor me van die van Tongeren.
Ghehe, you got me.quote:Op maandag 2 april 2007 21:35 schreef -jos- het volgende:
[..]
Jij hebt de deugdethiek inderdaad nog niet begrepen
quote:Op maandag 2 april 2007 22:00 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dit is een willekeurige zin uit het boek, ik heb niet mijn best gedaan om een hele moeilijke te vinden ofzo.
''Aristoteles beschouwt de karakterdeugden primair als houdingen waarin verlangens en emoties een gepaste vorm hebben verworven. Maar volgens hem kan geen van die karakterdeugden bestaan zonder een van de deugden van het denken. Intellectuele deugden zijn perfecte verwerkelijkingen van ons vermogen om te denken.''
En zo gaat het 182 pagina's door, zonder plaatjes, zonder bronnen, alleen maar tekst, tekst, tekst![]()
Daar durf ik niet naar te kijken, dan kom ik er nooit doorheen.quote:Op maandag 2 april 2007 23:04 schreef borisz het volgende:
plus al die verwijzingen, ze verwijzen naar die pagina en dan moet je weer terug etc
Vermoedelijk willen ze gewoon voorkomen dat er 100 domme vragen komen die gesteld worden door mensen die het boek nog niet hebben open gedaan. Hier op school zit een leraar die in de examencommisie filosofie zit, heb alleen geen les van 'mquote:Op woensdag 4 april 2007 18:05 schreef Muis006 het volgende:
Saillant detail: als je een vraag aan van Tongeren wou stellen, moest je die vraag eerst aan je docent voorleggenzodat ze de vragen konden 'categoriseren'. Zou vT zijn eigen boek niet gelezen hebben en dus gewoon het antwoord niet weten
?
you got a messagequote:Op donderdag 5 april 2007 10:27 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik zie net dat ik de samenvatting van mijn leraar (27 bladzijde) nog op mijn pc heb staan..Zelfs de samenvatting van de samenvatting staat er nog op ( 6 bladzijde)
Als er liefhebbers voor zijn pm me maar![]()
Ik heb er een 7.5 meegehaald maarja in het verleden behaalden resultaten bieden geen garantie voor de toekomst![]()
Precies. Het is zeker goed te doen. Heb het boek zelf niet als moeilijk ervaren eigenlijk, maar ik vind ethiek dan ook een leuk onderwerp. Dat zal ook wel schelen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 00:59 schreef Neuroscience het volgende:
Dat eindexamen stelde echt geen reet voor. Ik had de avond voor het CE het boek doorgelezen (en dan nog niet eens het hele boek, 4/5 denk ik) en met gemak een 7 gehaald. Als je dus een beetje gezond verstand hebt en altijd goede cijfers haalt voor filo dan ace je het CE ook zeker.![]()
O ja, ik heb het over het CE van '04!![]()
Als er zo'n type vraag komt moet je er zeker bij vermelden dat jij vindt dat het nogal subjectief is, en dat van Tongeren in jouw optiek veel z'n eigen mening geeft. Kan je alleen maar bonuspunten mee scoren denk ik. Maar niet eigenwijs gaan zijn en de vraag niet beantwoorden omdat het de mening van de auteur is, want dat gaat je hard punten kosten. Slechts een goed bedoeld advies, meer niet!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 08:40 schreef Twinky het volgende:
Klopt, en ik vraag me af in hoeverre dat op het examen komt, dat vindt je in de stofomschrijving. Hij geeft erg vaak ziijn mening, en zijn visie op een bepaald punt binnen de deugdethiek.
Zo werkt dat niet. Heb je wel eens een antwoordenmodel bekeken? Daarin staat precies aangegeven welke elementen je nodig hebt voor een bepaald aantal punten. De leraar kan niet zomaar punten toekennen voor een beetje leuk gezwets.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:29 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Als er zo'n type vraag komt moet je er zeker bij vermelden dat jij vindt dat het nogal subjectief is, en dat van Tongeren in jouw optiek veel z'n eigen mening geeft. Kan je alleen maar bonuspunten mee scoren denk ik. Maar niet eigenwijs gaan zijn en de vraag niet beantwoorden omdat het de mening van de auteur is, want dat gaat je hard punten kosten. Slechts een goed bedoeld advies, meer niet!![]()
Ja precies, dat is ook het probleem. Het is echt niet de bedoeling om de mening van Paul van Tongeren te kennen. Hij hemelt de deugdethiek op en boort andere filosofen de grond in, zodra ze niet deugdethisch zijn in zijn ogen. Vind ik onzin, hij moet een objectief boek schrijven. Mocht zo een vraag bij het examen voorkomen, dan hang meteen aan de klachtenlijn. Ze kunnen je toch niet zomaar geen punten geven bij een subjectieve vraag?quote:Op zondag 6 mei 2007 18:37 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet. Heb je wel eens een antwoordenmodel bekeken? Daarin staat precies aangegeven welke elementen je nodig hebt voor een bepaald aantal punten. De leraar kan niet zomaar punten toekennen voor een beetje leuk gezwets.
7.1, da's waar ookquote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:36 schreef Yashaaaaa het volgende:
Heb je het cijfer van je SE al terug casparovvv?
Thanxquote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
Gratzdan moet dat examen ook wel goedkomen toch
(bron: examen.kennisnet.nl)quote:Het hoofddomein is C, Ethiek: Deugdethiek.
Daarnaast gaat het centraal examen over de subdomeinen 01 en 02 van
Domein B Wijsgerige antropologie,
Domein D Kennisleer en
Domein E Wetenschapsfilosofie,
in combinatie met de vaardigheden en benaderingswijzen uit domein A.
Ik heb het boek 'filosofie voor beginners' besteld en ga dat doorlezen. Mijn leraar zei dat dat voldoende moet zijn, ook omdat het goed is uitgelegd in dat boek.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:46 schreef Shoegal88 het volgende:
Mijn lerares zei dat het mogelijk is dat 1/3 van de vragen gaan over andere domeinen dan deugdethiek. Gaan jullie die andere domeinen nog leren?
kun je die mij ook even sturen? want ik heb wel een samenvatting maar dat is er maar eentje. Zou tof zijnquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:17 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik had door alleen de samenvattingen leren die ik je gestuurd heb vorig jaar een 7.7
en 3 lessen filosofie gevogd te hebben
Dat jaar ervoor alle lessen gevolgd boek half gelezen.. toen had ik een 5.5 maarja toen had ik ook economie op diezelfde dag..
Vanaf bladzijde 177 (bij mijn druk althans) staan de eindtermen die je behoort te kunnen. Volgens mij kan je daaraan voldoen zonder dat je die teksten hebt gelezen. Kijk ze even door en vraag bij jezelf af of jij dat ook kunt.quote:Op woensdag 9 mei 2007 08:31 schreef Urquhart het volgende:
Moet je die "Teksten" achterin het boek ook letterlijk leren? Of is dat meer een ondersteuning van het verhaal?
quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:43 schreef Marloes het volgende:
Oke ik heb het hele boekje uit en ik heb wat examens doorgekeken
Dingen die belangrijk zijn:
- kardinale deugden
- theologale deugden
- definitie van de deugd
- hoe aristoteles denkt m.b.t. vriendschap, dus welke soorten zijn er? en welke 3 dingen zijn belangrijk? (wederkerigheid, welgezindheid etc.)
- deugdethiek t.o.v vergeving
- Enige globale kennis van utilitarisme, teleologie, deontologie (Kant), passies/générosite/Descartes
- strevende/kennende deel van de ziel
- Praxis/poièsis ->> Het onderscheid tussen deze twee termen, maar tegelijkertijd ook de verwevenheid van deze twee
ik vond sommige opgaven wel te doen, maar sommige ook wel heel lastig. Nog maar even goed oefenen dus..
nee hoor, filosofie bestaat al heel erg lang, veel examens en hoog niveau. Sterker nog, ik denk dat het een van de moeilijkste examens is.quote:Op donderdag 10 mei 2007 19:36 schreef Marloes het volgende:
Maar.. dit is toch het eerste jaar dat zoveel mensen examen doen in filosofie? Ik ben althans de eerste op mijn school die er examen in doet (ivm het nieuwe profiel C&M) Dus ik dacht, dan passen ze het niveau vast wel een beetje aan?
Volgens mij nergens. Mijn leraar heeft het gisteren toevallig behandeld in een extra examenlesje. Ben het alweer vergeten though. Zorg er voor dat je een NL woordenboek bij je hebt, dit mag bij elk vak. Als je een begrip niet weet kan je dit in ieder geval even opzoeken.quote:Op donderdag 10 mei 2007 23:06 schreef Marloes het volgende:
Ik kan nergens in het boekje (of ik kijk niet goed) iets vinden over Fouceault (ofzo) en over transcedent.. Dit wordt gevraagd in een examen van vorig jaar.. Iets met normalisering en fouceault. Waar staat dit in het boek?
ja maar nu zou het kunnen dat je 24e zin WEL in het antwoordmodel staatquote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:34 schreef Giraffe het volgende:
Dat is een misopvatting, overigens. Veel bullshit opschrijven. Op de universiteit gaan ze dan iig antwoorden tegen elkaar wegstrepen.
Ik heb wel interessequote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:36 schreef Sabinee het volgende:
Ik heb zelf een samenvatting gemaakt, ik weet niet of hier nog interesse in is?
Heeft/weet iemand een hostingsite waar je een worddocument op kan zetten?
Die conclusie heb ik vandaag ook getrokken.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:19 schreef Twinky het volgende:
ik stop trouwens met het boek, ga over op samenvattingen. Ik word er gek van!
quote:Op woensdag 16 mei 2007 19:01 schreef Muis006 het volgende:
Yashaaa, zou ik jouw samenvatting ook mogen hebben? Ik ben opnieuw begonnen met het lezen van het boek, maar er lijkt vaak geen eind te komen aan de zinnen die van Tongeren maakt. Hijs is zó langdradig!
ja, kun je ook doen, het blijft alleen een lap tekst met alles door elkaar. mijn samenvatting is schematisch, chronologisch en makkelijk te leren.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:40 schreef Giraffe het volgende:
[offtopic] is de stofomschrijving niet de beste samenvatting van geschiedenis?[/offtopic]
nee, c&m zonder fransquote:Op donderdag 17 mei 2007 19:34 schreef Marloes het volgende:
kan je het niet laten vallen?
Met de theologale deugden bedoeld Thomas volgens mij de deugden van de wil die door god bestuurd of gecontroleerd worden. Je hebt ze dus niet zelf in de hand. Hebben vooral binnen het christendom een waarde, maar (en daar heb je het weer), van Tongeren is van mening dat ze ook in het gewone leven een rol kunnen spelen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:53 schreef Marloes het volgende:
Ik heb 2 vragen:
- Ik snap niet wat Thomas van Aquino nou bedoelt met de theologale deugden. Wat nou de precieze definitie is zeg maar.. Ik weet wel wát die deugden zijn (geloof, hoop & liefde) maar dus niet wat ze nou precies zijn.
- In het laatste stukje van hoofdstuk 5 staat iets over David Hume, Nietzsche en Machiavelli. In de eindtermen staat hier echter niks over. Betekent dit dat je het niet hoeft te leren?
dat is ook niet uit het boek, dat hebben we ooit toch een keer gehad? Bij antropologie of zo?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 10:32 schreef Twinky het volgende:
in 2005 vragen ze naar die driedeling van Aristoteles; mens dier plant. Dat staat nergens in het boek
Hebben we gehad ja, stond mij in ieder geval nog helder voor de geest.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:04 schreef Shoegal88 het volgende:
[..]
dat is ook niet uit het boek, dat hebben we ooit toch een keer gehad? Bij antropologie of zo?
Ook nog:quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:45 schreef Twinky het volgende:
we hebben net twee uur extra filosofie gehad, wat een toffe leraar is dat. Heel fijn, hij heeft gewoon even de basisdingen uitgelegd.
Ik háát mijn hoofd met die stomme hersenspinsels. Dat ik dan me ga afvragen of je een baby die over een hamster kruipt, die dus geen schuldbesef en schaamte heeft, kunt vergeven. Enzo. Ik moet gewoon simpeler denken!
Jup. Maar dan nog heeft de rede een besturende functie, je kunt immers door na te denken natuurlijke eigenschappen (tijdelijk) negeren. Seks bijvoorbeeld, of een hongergevoel.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:11 schreef Marloes het volgende:
Overigens is het bij Aristoteles toch ook zo dat de mens zowel animale als rationale eigenschappen bezit, en deze eigenschappen dus blijkbaar horen bij de mens (geschiktheid) en het doel dat hij moet bereiken (gerichtheid)
Over vergeving zei mijn leraar (heb even de aantekeningen gezocht en zal het even duidelijk uit proberern te leggen)quote:Op zaterdag 19 mei 2007 18:08 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ook nog:
Paul van Tongeren zegt in het boek duidelijk dat vergeving alleen plaats kan vinden tussen twee personen. Ook in de les hebben wij hierover een discussie gehad want ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je ook wel alleen iemand kan vergeven, zonder dat je die ander daarbij nodig hebt of dat die ander daar weet van heeft. Ik denk eigenlijk niet dat je zo'n vraag over baby's kan verwachten. Wat wél in de eindttermen staat is het volgende: De kandidaat kan de deugd 'vergeving' betrekken op de vraag naar de morele verantwoordelijkheid van staaten ten aanzien van historische of actuele gebeurtenissen. Hij kan daaribj tevens een beargumenteerd standpunt innemen. Ik denk dus dat je zo'n vraag wel kan verwachtenMaar ik zou daar eerlijk gezegd niet zo 123 een antwoord op weten
dat is Platoquote:Op zaterdag 19 mei 2007 19:26 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Jup. Maar dan nog heeft de rede een besturende functie, je kunt immers door na te denken natuurlijke eigenschappen (tijdelijk) negeren. Seks bijvoorbeeld, of een hongergevoel.
nee, allebei de 'dader'.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 20:45 schreef Marloes het volgende:
Maar er wordt gesteld dat vergeving het midden is tussen schuld en schaamte.. Dat snap ik niet helemaal.. Heeft het slachtoffer schaamte, en de dader schuld?
Zou je denken hè. Het verschil is dat Plato zegt dat de rede het belangrijkst is, terwijl Aristoteles zegt dat het natuurlijke en redelijke deel samen moeten werken. Daarbij moet de rede onze natuurlijke (verlangens) cultiveren, de rede regisseert onze verlangens en emoties. En dat is niet Platoquote:
Plato onderdrukt toch je verlangens, met de rede. Aristoteles werkt samen, en gebruikt de natuurlijke verlangens om tot deugden te komen.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:42 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Zou je denken hè. Het verschil is dat Plato zegt dat de rede het belangrijkst is, terwijl Aristoteles zegt dat het natuurlijke en redelijke deel samen moeten werken. Daarbij moet de rede onze natuurlijke (verlangens) cultiveren, de rede regisseert onze verlangens en emoties. En dat is niet Plato![]()
Klopt wat je zegt, maar de rede oefend, cultiveerd die natuurlijke verlangens zegmaar. Je hebt wel gelijk dat je zegt dat de deugd(ethiek) aanknoopt bij de natuurlijke verlangen. Dit is ook een van de redenen waarom een deugdethiek aantrekkelijk is in tegenstelling tot utilisme of plichtethiek. Die hebben een zeker probleem (waarom moet ik doen wat in het belang is van het grootste aantal mensen? Of waarom moet ik mijn plicht doen?). Het voordeel van de deugdethiek hier in is dat het een verwerkelijking is van de natuurlijke verlangens, en er zodoende geen probleem kan ontstaan. Hoe kan ik een probleem hebben met een ethiek die het verwerkelijken van de natuurlijke verlangens stimuleerd?quote:Op zondag 20 mei 2007 13:45 schreef Twinky het volgende:
[..]
Plato onderdrukt toch je verlangens, met de rede. Aristoteles werkt samen, en gebruikt de natuurlijke verlangens om tot deugden te komen.
Ik hoop voor jou dat je bij filosofie geen puntenaftrek krijgt voor spelfoutenquote:Op zondag 20 mei 2007 13:51 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Klopt wat je zegt, maar de rede oefend, cultiveerd die natuurlijke verlangens zegmaar. Je hebt wel gelijk dat je zegt dat de deugd(ethiek) aanknoopt bij de natuurlijke verlangen. Dit is ook een van de redenen waarom een deugdethiek aantrekkelijk is in tegenstelling tot utilisme of plichtethiek. Die hebben een zeker probleem (waarom moet ik doen wat in het belang is van het grootste aantal mensen? Of waarom moet ik mijn plicht doen?). Het voordeel van de deugdethiek hier in is dat het een verwerkelijking is van de natuurlijke verlangens, en er zodoende geen probleem kan ontstaan. Hoe kan ik een probleem hebben met een ethiek die het verwerkelijken van de natuurlijke verlangens stimuleerd?
Ja, het spijt me, ik heb mijn verhaal niet gecontroleerd op spelfouten. Normaal gesproken let ik er wel opquote:Op zondag 20 mei 2007 13:53 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ik hoop voor jou dat je bij filosofie geen puntenaftrek krijgt voor spelfouten![]()
![]()
Daar staan geloof ik wel voorbeelden van in het boek. Is inderdaad belangrijk te onthouden, anders hebben de intellectuele deugden niet echt meer een functie (sofia dacht ik? en phronèsis, waarbij die laatste meer naar voren komt in het boek en in de algehele ethiek van Aristoteles).quote:Op zondag 20 mei 2007 13:52 schreef Marloes het volgende:
Bij Aristoteles is het meer zo dat de intellectuele deugden en de karakterdeugden samen moeten werken. Kennis van het doel alleen is niet genoeg (intellectuele deugden), je hebt ook de karakterdeugden nodig om het doel vorming te geven.
verstandigheid is toepasbare wijsheid (weten hoe je ...)quote:Op zondag 20 mei 2007 14:02 schreef Marloes het volgende:
maar wat is nou het verschil tussen wijsheid en verstandigheid? volgens mij wordt daar wel een onderscheid tussen gemaakt in het boek... wijsheid is idd sofia ofzo, en verstandigheid is pronèsis. Volgens mij is wijsheid theoretisch en verstandigheid praktisch.. Maar wat is dan het verschil
verstandigheid als in weten hoe te handelenquote:Op zondag 20 mei 2007 14:29 schreef Marloes het volgende:
Maar... de definitie van phronesis is dus gewoon verstandigheid?
Vermoedelijk ben ik al deze kennis over drie weken vergeten.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:43 schreef Marloes het volgende:
Ja enig, lekker in een literair café en dan gaan we filosoferen, ik kan niet wachten![]()
morele verstandigheid, de verstandigheid die de karakterdeugden leidt en die wordt verondersteld bij elke karakterdeugd, omdat ze anders hulpeloos en doelloos is.quote:Op zondag 20 mei 2007 14:29 schreef Marloes het volgende:
Maar... de definitie van phronesis is dus gewoon verstandigheid?
wie niet. je leert het een dag van tevoren en een dag erna ben je het weer kwijt.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:46 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Vermoedelijk ben ik al deze kennis over drie weken vergeten.
Vooral dat gezeik over die dieren, en of je ze wel of niet moet voeden. Op een gegeven moment moest je zeggen waarom het utilistisch was, maar ik dacht dat je dat moest beargumenteren vanuit de mens gezien, maar het moest dus vanuit de dieren. Ja eh, ZET DAT ER DAN BIJ.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:37 schreef Twinky het volgende:
welk nummer is dat? doe ik dat gewoon
vraag 7en ook vraag 1 t/m 6 en 8 t/m 15
quote:Op maandag 21 mei 2007 14:02 schreef Shoegal88 het volgende:
weet je wat nog het ergste is, ik ben tot de conclusie gekomen dat als ik het neit geleerd had en het gewoon een keer vluchtig door had gekeken, ik het hetzelfde punt had gekregen...
Ik ga wel ff klagen, moet nog wel verzinnen waarover. Tips?
Wij hadden overigens ook nog een stel kneuzen van de havo die bij ons in dezelfde ruimte eindexamen duits deden en dat eindexamen duurde maar 2.5 uur, dus toen die mensen vertrokken was ik vijf minutne kwijt omdat ze gewoon hardop begonnen te praten en te lachen en extreem sloom het lokaal uit liepen. Volgens mij kan ik daar ook over kalgen he?
Daar waren wij gelukkig al voor gewaarschuwdquote:Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Shoegal88 het volgende:
zit tussen de 5 en de 7, ik ben tevreden
vond het wel vervelend dat ze inderdaad twee opgaves over die onzin uit hoofdstuk 6 hebben laten gaan
Dikke kans dat je dan over een aantal jaartjes een baan hebt die niet bij je WO capaciteiten past, maar goed, je moet studeren wat je leuk vindt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:19 schreef Giraffe het volgende:
Vraag ik me toch af: wie gaat er nu filosofie studeren van jullie?
Ik heb vorig jaar ook filosofie eindexamen gedaan, maar heb toen voor CKI gekozen, nu stap ik over naar filosofie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |