nee, c&m zonder fransquote:Op donderdag 17 mei 2007 19:34 schreef Marloes het volgende:
kan je het niet laten vallen?
Met de theologale deugden bedoeld Thomas volgens mij de deugden van de wil die door god bestuurd of gecontroleerd worden. Je hebt ze dus niet zelf in de hand. Hebben vooral binnen het christendom een waarde, maar (en daar heb je het weer), van Tongeren is van mening dat ze ook in het gewone leven een rol kunnen spelen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:53 schreef Marloes het volgende:
Ik heb 2 vragen:
- Ik snap niet wat Thomas van Aquino nou bedoelt met de theologale deugden. Wat nou de precieze definitie is zeg maar.. Ik weet wel wát die deugden zijn (geloof, hoop & liefde) maar dus niet wat ze nou precies zijn.
- In het laatste stukje van hoofdstuk 5 staat iets over David Hume, Nietzsche en Machiavelli. In de eindtermen staat hier echter niks over. Betekent dit dat je het niet hoeft te leren?
dat is ook niet uit het boek, dat hebben we ooit toch een keer gehad? Bij antropologie of zo?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 10:32 schreef Twinky het volgende:
in 2005 vragen ze naar die driedeling van Aristoteles; mens dier plant. Dat staat nergens in het boek
Hebben we gehad ja, stond mij in ieder geval nog helder voor de geest.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:04 schreef Shoegal88 het volgende:
[..]
dat is ook niet uit het boek, dat hebben we ooit toch een keer gehad? Bij antropologie of zo?
Ook nog:quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:45 schreef Twinky het volgende:
we hebben net twee uur extra filosofie gehad, wat een toffe leraar is dat. Heel fijn, hij heeft gewoon even de basisdingen uitgelegd.
Ik háát mijn hoofd met die stomme hersenspinsels. Dat ik dan me ga afvragen of je een baby die over een hamster kruipt, die dus geen schuldbesef en schaamte heeft, kunt vergeven. Enzo. Ik moet gewoon simpeler denken!
Jup. Maar dan nog heeft de rede een besturende functie, je kunt immers door na te denken natuurlijke eigenschappen (tijdelijk) negeren. Seks bijvoorbeeld, of een hongergevoel.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:11 schreef Marloes het volgende:
Overigens is het bij Aristoteles toch ook zo dat de mens zowel animale als rationale eigenschappen bezit, en deze eigenschappen dus blijkbaar horen bij de mens (geschiktheid) en het doel dat hij moet bereiken (gerichtheid)
Over vergeving zei mijn leraar (heb even de aantekeningen gezocht en zal het even duidelijk uit proberern te leggen)quote:Op zaterdag 19 mei 2007 18:08 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ook nog:
Paul van Tongeren zegt in het boek duidelijk dat vergeving alleen plaats kan vinden tussen twee personen. Ook in de les hebben wij hierover een discussie gehad want ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je ook wel alleen iemand kan vergeven, zonder dat je die ander daarbij nodig hebt of dat die ander daar weet van heeft. Ik denk eigenlijk niet dat je zo'n vraag over baby's kan verwachten. Wat wél in de eindttermen staat is het volgende: De kandidaat kan de deugd 'vergeving' betrekken op de vraag naar de morele verantwoordelijkheid van staaten ten aanzien van historische of actuele gebeurtenissen. Hij kan daaribj tevens een beargumenteerd standpunt innemen. Ik denk dus dat je zo'n vraag wel kan verwachtenMaar ik zou daar eerlijk gezegd niet zo 123 een antwoord op weten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |