abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 mei 2007 @ 19:36:59 #101
92409 Twinky
Little star.
pi_49487781
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 19:34 schreef Marloes het volgende:
kan je het niet laten vallen?
nee, c&m zonder frans
  donderdag 17 mei 2007 @ 21:26:10 #102
57434 Marloes
Digital Love
pi_49491927
Hm ik weet eigenlijk niet of ik het kan laten vallen.. Ik heb ook CM2, met de volgende vakken:

geschiedenis (standaard)
wiskunde a1 (standaard)
maatschappijleer 2
aardrijkskunde
duits

en in m'n vrije deel heb ik frans & filosofie..

Ik zou eventueel nog wel het één en ander kunnen wisselen geloof ik, bijv. aardrijkskunde en filosofie (als filo wel goed gaat en ak slecht), of duits en frans etc.
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  donderdag 17 mei 2007 @ 21:36:04 #103
92409 Twinky
Little star.
pi_49492322
nee, frans of filosofie zit in je vaste deel volgens mij. In ieder geval moesten wij van frans, duits en filosofie er twee kiezen.
Dat zou dus betekenen dat jij er geen kunt laten valllen omdat je anders geen vak in je vrije deel meer hebt.
Bij ons zit geschiedenis 2 (daarover gaat het examen) in het vakkenpakket, heb je alleen bij E&M en C&M in het profieldeel, gs 1 had iedereen
en we hebben geen maatschappijleer 2.
aardrijkskunde is voor C&M hier ook geen profielvak, dus misschien is of ma2 of ak2 geen profielvak, en zou die in je vrije deel kunnen doen en dan zou je dus wel fi, fa, du of ak (of ma?) kunnen laten vallen
  donderdag 17 mei 2007 @ 21:43:30 #104
57434 Marloes
Digital Love
pi_49492577
Maatschappijleer is wel een profielvak bij mij!! Misschien is dat dan het verschil? Dat ik 2 van de 4 moest kiezen.. En aardrijkskunde is ook een profielvak bij mij..
The more that I appear.
pi_49494782
Ik zou het gewoon zo goed mogelijk maken ( oja? ), je examencoördinator weet precies de regeltjes en zal het wel uitvogelen hoe je eventueel nog zou kunnen slagen
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:48:22 #106
57434 Marloes
Digital Love
pi_49507863
Ja ik ben ook druk aan het leren
Ik moet zeggen, dat examen uit 2004 is best te doen! Als we maandag zoiets krijgen heb ik mischien nog hoop
The more that I appear.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:53:26 #107
57434 Marloes
Digital Love
pi_49511504
Ik heb 2 vragen:

- Ik snap niet wat Thomas van Aquino nou bedoelt met de theologale deugden. Wat nou de precieze definitie is zeg maar.. Ik weet wel wát die deugden zijn (geloof, hoop & liefde) maar dus niet wat ze nou precies zijn.
- In het laatste stukje van hoofdstuk 5 staat iets over David Hume, Nietzsche en Machiavelli. In de eindtermen staat hier echter niks over. Betekent dit dat je het niet hoeft te leren?
The more that I appear.
pi_49511787
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:53 schreef Marloes het volgende:
Ik heb 2 vragen:

- Ik snap niet wat Thomas van Aquino nou bedoelt met de theologale deugden. Wat nou de precieze definitie is zeg maar.. Ik weet wel wát die deugden zijn (geloof, hoop & liefde) maar dus niet wat ze nou precies zijn.
- In het laatste stukje van hoofdstuk 5 staat iets over David Hume, Nietzsche en Machiavelli. In de eindtermen staat hier echter niks over. Betekent dit dat je het niet hoeft te leren?
Met de theologale deugden bedoeld Thomas volgens mij de deugden van de wil die door god bestuurd of gecontroleerd worden. Je hebt ze dus niet zelf in de hand. Hebben vooral binnen het christendom een waarde, maar (en daar heb je het weer), van Tongeren is van mening dat ze ook in het gewone leven een rol kunnen spelen.

Ik denk dat je ze wel moet leren. Nietzsche is al eens aan bod geweest op een eerder examen bij een vraag over Madonna, als je dat toevallig bekend in de oren klinkt. Maar om het zeker te weten zou ik even het eindexamenbesluit filosofie nagaan. Sowieso wordt van je vereist dat je algemene kennis hebt van andere ethische theorieën als plichtethiek en utilisme, vermoedelijk verwachten ze ook van je dat je Hume, Nietzsche en Machiavelli (oppervlakkig, niet gedetailleerd) kent. Net als Descartes, Augustinus en Thomas trouwens.
pi_49527086
Hume, Nietzsche en Machiavelli (oppervlakkig, niet gedetailleerd)

staan niet in de eindtermen, dus dan zal het niet van levensbelang zijn inderdaad
Vanity, definitely my favourite sin!
pi_49528863
Mensen, veel succes met het eindexamen Filosofie! Blij dat ik het heb laten vallen jaar geleden .
  zaterdag 19 mei 2007 @ 10:32:07 #111
92409 Twinky
Little star.
pi_49535136
in 2005 vragen ze naar die driedeling van Aristoteles; mens dier plant. Dat staat nergens in het boek
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:23:16 #112
57434 Marloes
Digital Love
pi_49536050
Ja inderdaad! Dat kwam ik dus ook al tegen, nergens te bekennen. Evenals dat gezeik over de normalisering van Fouceault, hoe the fuck moet ik dat weten als het nergens staat
The more that I appear.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:24:53 #113
92409 Twinky
Little star.
pi_49536086
sowieso ben ik erachter gekomen dat zwammen ook wel functioneel gaat zijn. Even blowen dus
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:25:54 #114
57434 Marloes
Digital Love
pi_49536111
nouja ik móet gewoon een 3.8, dus ik ga er gewoon net zo lang zitten totdat ik zeker weet dat ik dat in ieder geval heb
The more that I appear.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:27:58 #115
92409 Twinky
Little star.
pi_49536157
ik moet een 3,1 om te slagen en 5,1 om voldoende te staan.
pi_49537053
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 10:32 schreef Twinky het volgende:
in 2005 vragen ze naar die driedeling van Aristoteles; mens dier plant. Dat staat nergens in het boek
dat is ook niet uit het boek, dat hebben we ooit toch een keer gehad? Bij antropologie of zo?
Vanity, definitely my favourite sin!
  zaterdag 19 mei 2007 @ 13:18:31 #117
57434 Marloes
Digital Love
pi_49538840
Misschien in de 5e ofzo, alsofik dat nu nog weet
The more that I appear.
pi_49541882
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 12:04 schreef Shoegal88 het volgende:

[..]

dat is ook niet uit het boek, dat hebben we ooit toch een keer gehad? Bij antropologie of zo?
Hebben we gehad ja, stond mij in ieder geval nog helder voor de geest.

Drie deling van de ziel:

vegetatieve deel (voortplanting)
sensitieve of animale deel (voortplanting, mobiliteit)
rationele deel (voortplanting, mobiliteit en de rede, het verstand)

Indeling komt wel bij meer filosofen terug, Plato onderscheid de rede van het natuurlijke deel van de ziel en vind het redelijke deel het belangrijkst, het natuurlijke deel moet zoveel mogelijk worden genegeerd, Aristoteles ziet een samenwerking tussen het natuurlijke en redelijke deel (het bekende animale rationale), en Nietzsche vind dat de mens het natuurlijke deel zoveel mogelijk moet ontplooien (de mens is meester en vormgever van zichzelf). Aristoteles is op alle vlakken binnen de filosofie gematigd, nooit extreem. Bij de deugdethiek heeft hij het over het midden tussen de ondeugden en de deugdethiek als het midden tussen norm en waarde, en hij vind dat we een soort midden moeten vinden in het natuurlijke en rationele deel van de ziel, hoewel hij wel van mening is dat de ratio het natuurlijke deel 'bestuurd'.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 16:52:50 #119
57434 Marloes
Digital Love
pi_49544098
En plato maakt onderscheid tussen de begeerte, het gemoed en het verstand..
The more that I appear.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 17:11:47 #120
57434 Marloes
Digital Love
pi_49544670
Overigens is het bij Aristoteles toch ook zo dat de mens zowel animale als rationale eigenschappen bezit, en deze eigenschappen dus blijkbaar horen bij de mens (geschiktheid) en het doel dat hij moet bereiken (gerichtheid)
The more that I appear.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 17:45:08 #121
92409 Twinky
Little star.
pi_49545834
we hebben net twee uur extra filosofie gehad, wat een toffe leraar is dat. Heel fijn, hij heeft gewoon even de basisdingen uitgelegd.

Ik háát mijn hoofd met die stomme hersenspinsels. Dat ik dan me ga afvragen of je een baby die over een hamster kruipt, die dus geen schuldbesef en schaamte heeft, kunt vergeven. Enzo. Ik moet gewoon simpeler denken!
  zaterdag 19 mei 2007 @ 18:05:58 #122
57434 Marloes
Digital Love
pi_49546483
Kun je misschien even zeggen wat je leraar heeft verteld? Ik ben wel nieuwsgierig (a)
The more that I appear.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 18:08:34 #123
57434 Marloes
Digital Love
pi_49546554
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 17:45 schreef Twinky het volgende:
we hebben net twee uur extra filosofie gehad, wat een toffe leraar is dat. Heel fijn, hij heeft gewoon even de basisdingen uitgelegd.

Ik háát mijn hoofd met die stomme hersenspinsels. Dat ik dan me ga afvragen of je een baby die over een hamster kruipt, die dus geen schuldbesef en schaamte heeft, kunt vergeven. Enzo. Ik moet gewoon simpeler denken!
Ook nog:
Paul van Tongeren zegt in het boek duidelijk dat vergeving alleen plaats kan vinden tussen twee personen. Ook in de les hebben wij hierover een discussie gehad want ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je ook wel alleen iemand kan vergeven, zonder dat je die ander daarbij nodig hebt of dat die ander daar weet van heeft. Ik denk eigenlijk niet dat je zo'n vraag over baby's kan verwachten. Wat wél in de eindttermen staat is het volgende: De kandidaat kan de deugd 'vergeving' betrekken op de vraag naar de morele verantwoordelijkheid van staaten ten aanzien van historische of actuele gebeurtenissen. Hij kan daaribj tevens een beargumenteerd standpunt innemen. Ik denk dus dat je zo'n vraag wel kan verwachten Maar ik zou daar eerlijk gezegd niet zo 123 een antwoord op weten
The more that I appear.
pi_49548860
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 17:11 schreef Marloes het volgende:
Overigens is het bij Aristoteles toch ook zo dat de mens zowel animale als rationale eigenschappen bezit, en deze eigenschappen dus blijkbaar horen bij de mens (geschiktheid) en het doel dat hij moet bereiken (gerichtheid)
Jup. Maar dan nog heeft de rede een besturende functie, je kunt immers door na te denken natuurlijke eigenschappen (tijdelijk) negeren. Seks bijvoorbeeld, of een hongergevoel.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 20:40:10 #125
92409 Twinky
Little star.
pi_49550974
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 18:08 schreef Marloes het volgende:

[..]

Ook nog:
Paul van Tongeren zegt in het boek duidelijk dat vergeving alleen plaats kan vinden tussen twee personen. Ook in de les hebben wij hierover een discussie gehad want ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je ook wel alleen iemand kan vergeven, zonder dat je die ander daarbij nodig hebt of dat die ander daar weet van heeft. Ik denk eigenlijk niet dat je zo'n vraag over baby's kan verwachten. Wat wél in de eindttermen staat is het volgende: De kandidaat kan de deugd 'vergeving' betrekken op de vraag naar de morele verantwoordelijkheid van staaten ten aanzien van historische of actuele gebeurtenissen. Hij kan daaribj tevens een beargumenteerd standpunt innemen. Ik denk dus dat je zo'n vraag wel kan verwachten Maar ik zou daar eerlijk gezegd niet zo 123 een antwoord op weten
Over vergeving zei mijn leraar (heb even de aantekeningen gezocht en zal het even duidelijk uit proberern te leggen)

Om vergeven te worden moet de te vergeven persoon zich bewust zijn van wat er vergeven moet worden, oftewel de schuld. Tevens komt hier de schaamte bij, oftewel het besef dat het niet goed was.
Toevoeging van leerling: deze twee dingen worden opgewekt door confrontatie, meestal met degene die moet vergeven. Als je namelijk iets gejat hebt voel je pas schaamte (dat is schuldgevoel maar niet het besef van de schuld) als de politie je oppakt.
Verder is vergeving geen echte karakterdeugd of kardinale deugd, maar wel een theologale deugde.
Dit omdat het niet uit het verstand voorkomt maar vanuit de wil. Je moet namelijk willen vergeven, dat gaat niet automatisch.
Ook is de vergeving door God gegeven. Hiervoor hoef je niet gelovig te zijn want (beetje kort door de bocht) God is er ook als je niet in Hem gelooft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')