quote:Op maandag 2 april 2007 19:54 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Dat dus![]()
Heb er 2 keer examen in moeten doen![]()
Allebei de keren het boekje niet gelezen.. Eerste keer in 2005 had ik een 5.5.. Tweede keer (2006) een 7.5 terwijl ik amper naar de Filosofie lessen was geweest.. Gewoon de samenvatting goed geleerd.. en we kregen ook nog een samenvatting van de samenvatting
quote:'Als ik Paul van Tongeren een keer in het echt zie, vermoord ik hem'
Jij hebt de deugdethiek inderdaad nog niet begrepenquote:
Dit is een willekeurige zin uit het boek, ik heb niet mijn best gedaan om een hele moeilijke te vinden ofzo.quote:Op maandag 2 april 2007 21:38 schreef Cerubo het volgende:
Hebben je misschien een voorbeeldzin voor me van die van Tongeren.
Ghehe, you got me.quote:Op maandag 2 april 2007 21:35 schreef -jos- het volgende:
[..]
Jij hebt de deugdethiek inderdaad nog niet begrepen
quote:Op maandag 2 april 2007 22:00 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dit is een willekeurige zin uit het boek, ik heb niet mijn best gedaan om een hele moeilijke te vinden ofzo.
''Aristoteles beschouwt de karakterdeugden primair als houdingen waarin verlangens en emoties een gepaste vorm hebben verworven. Maar volgens hem kan geen van die karakterdeugden bestaan zonder een van de deugden van het denken. Intellectuele deugden zijn perfecte verwerkelijkingen van ons vermogen om te denken.''
En zo gaat het 182 pagina's door, zonder plaatjes, zonder bronnen, alleen maar tekst, tekst, tekst![]()
Daar durf ik niet naar te kijken, dan kom ik er nooit doorheen.quote:Op maandag 2 april 2007 23:04 schreef borisz het volgende:
plus al die verwijzingen, ze verwijzen naar die pagina en dan moet je weer terug etc
Vermoedelijk willen ze gewoon voorkomen dat er 100 domme vragen komen die gesteld worden door mensen die het boek nog niet hebben open gedaan. Hier op school zit een leraar die in de examencommisie filosofie zit, heb alleen geen les van 'mquote:Op woensdag 4 april 2007 18:05 schreef Muis006 het volgende:
Saillant detail: als je een vraag aan van Tongeren wou stellen, moest je die vraag eerst aan je docent voorleggenzodat ze de vragen konden 'categoriseren'. Zou vT zijn eigen boek niet gelezen hebben en dus gewoon het antwoord niet weten
?
you got a messagequote:Op donderdag 5 april 2007 10:27 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik zie net dat ik de samenvatting van mijn leraar (27 bladzijde) nog op mijn pc heb staan..Zelfs de samenvatting van de samenvatting staat er nog op ( 6 bladzijde)
Als er liefhebbers voor zijn pm me maar![]()
Ik heb er een 7.5 meegehaald maarja in het verleden behaalden resultaten bieden geen garantie voor de toekomst![]()
Precies. Het is zeker goed te doen. Heb het boek zelf niet als moeilijk ervaren eigenlijk, maar ik vind ethiek dan ook een leuk onderwerp. Dat zal ook wel schelen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 00:59 schreef Neuroscience het volgende:
Dat eindexamen stelde echt geen reet voor. Ik had de avond voor het CE het boek doorgelezen (en dan nog niet eens het hele boek, 4/5 denk ik) en met gemak een 7 gehaald. Als je dus een beetje gezond verstand hebt en altijd goede cijfers haalt voor filo dan ace je het CE ook zeker.![]()
O ja, ik heb het over het CE van '04!![]()
Als er zo'n type vraag komt moet je er zeker bij vermelden dat jij vindt dat het nogal subjectief is, en dat van Tongeren in jouw optiek veel z'n eigen mening geeft. Kan je alleen maar bonuspunten mee scoren denk ik. Maar niet eigenwijs gaan zijn en de vraag niet beantwoorden omdat het de mening van de auteur is, want dat gaat je hard punten kosten. Slechts een goed bedoeld advies, meer niet!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 08:40 schreef Twinky het volgende:
Klopt, en ik vraag me af in hoeverre dat op het examen komt, dat vindt je in de stofomschrijving. Hij geeft erg vaak ziijn mening, en zijn visie op een bepaald punt binnen de deugdethiek.
Zo werkt dat niet. Heb je wel eens een antwoordenmodel bekeken? Daarin staat precies aangegeven welke elementen je nodig hebt voor een bepaald aantal punten. De leraar kan niet zomaar punten toekennen voor een beetje leuk gezwets.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:29 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Als er zo'n type vraag komt moet je er zeker bij vermelden dat jij vindt dat het nogal subjectief is, en dat van Tongeren in jouw optiek veel z'n eigen mening geeft. Kan je alleen maar bonuspunten mee scoren denk ik. Maar niet eigenwijs gaan zijn en de vraag niet beantwoorden omdat het de mening van de auteur is, want dat gaat je hard punten kosten. Slechts een goed bedoeld advies, meer niet!![]()
Ja precies, dat is ook het probleem. Het is echt niet de bedoeling om de mening van Paul van Tongeren te kennen. Hij hemelt de deugdethiek op en boort andere filosofen de grond in, zodra ze niet deugdethisch zijn in zijn ogen. Vind ik onzin, hij moet een objectief boek schrijven. Mocht zo een vraag bij het examen voorkomen, dan hang meteen aan de klachtenlijn. Ze kunnen je toch niet zomaar geen punten geven bij een subjectieve vraag?quote:Op zondag 6 mei 2007 18:37 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet. Heb je wel eens een antwoordenmodel bekeken? Daarin staat precies aangegeven welke elementen je nodig hebt voor een bepaald aantal punten. De leraar kan niet zomaar punten toekennen voor een beetje leuk gezwets.
7.1, da's waar ookquote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:36 schreef Yashaaaaa het volgende:
Heb je het cijfer van je SE al terug casparovvv?
Thanxquote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
Gratzdan moet dat examen ook wel goedkomen toch
(bron: examen.kennisnet.nl)quote:Het hoofddomein is C, Ethiek: Deugdethiek.
Daarnaast gaat het centraal examen over de subdomeinen 01 en 02 van
Domein B Wijsgerige antropologie,
Domein D Kennisleer en
Domein E Wetenschapsfilosofie,
in combinatie met de vaardigheden en benaderingswijzen uit domein A.
Ik heb het boek 'filosofie voor beginners' besteld en ga dat doorlezen. Mijn leraar zei dat dat voldoende moet zijn, ook omdat het goed is uitgelegd in dat boek.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:46 schreef Shoegal88 het volgende:
Mijn lerares zei dat het mogelijk is dat 1/3 van de vragen gaan over andere domeinen dan deugdethiek. Gaan jullie die andere domeinen nog leren?
kun je die mij ook even sturen? want ik heb wel een samenvatting maar dat is er maar eentje. Zou tof zijnquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:17 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik had door alleen de samenvattingen leren die ik je gestuurd heb vorig jaar een 7.7
en 3 lessen filosofie gevogd te hebben
Dat jaar ervoor alle lessen gevolgd boek half gelezen.. toen had ik een 5.5 maarja toen had ik ook economie op diezelfde dag..
Vanaf bladzijde 177 (bij mijn druk althans) staan de eindtermen die je behoort te kunnen. Volgens mij kan je daaraan voldoen zonder dat je die teksten hebt gelezen. Kijk ze even door en vraag bij jezelf af of jij dat ook kunt.quote:Op woensdag 9 mei 2007 08:31 schreef Urquhart het volgende:
Moet je die "Teksten" achterin het boek ook letterlijk leren? Of is dat meer een ondersteuning van het verhaal?
quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:43 schreef Marloes het volgende:
Oke ik heb het hele boekje uit en ik heb wat examens doorgekeken
Dingen die belangrijk zijn:
- kardinale deugden
- theologale deugden
- definitie van de deugd
- hoe aristoteles denkt m.b.t. vriendschap, dus welke soorten zijn er? en welke 3 dingen zijn belangrijk? (wederkerigheid, welgezindheid etc.)
- deugdethiek t.o.v vergeving
- Enige globale kennis van utilitarisme, teleologie, deontologie (Kant), passies/générosite/Descartes
- strevende/kennende deel van de ziel
- Praxis/poièsis ->> Het onderscheid tussen deze twee termen, maar tegelijkertijd ook de verwevenheid van deze twee
ik vond sommige opgaven wel te doen, maar sommige ook wel heel lastig. Nog maar even goed oefenen dus..
nee hoor, filosofie bestaat al heel erg lang, veel examens en hoog niveau. Sterker nog, ik denk dat het een van de moeilijkste examens is.quote:Op donderdag 10 mei 2007 19:36 schreef Marloes het volgende:
Maar.. dit is toch het eerste jaar dat zoveel mensen examen doen in filosofie? Ik ben althans de eerste op mijn school die er examen in doet (ivm het nieuwe profiel C&M) Dus ik dacht, dan passen ze het niveau vast wel een beetje aan?
Volgens mij nergens. Mijn leraar heeft het gisteren toevallig behandeld in een extra examenlesje. Ben het alweer vergeten though. Zorg er voor dat je een NL woordenboek bij je hebt, dit mag bij elk vak. Als je een begrip niet weet kan je dit in ieder geval even opzoeken.quote:Op donderdag 10 mei 2007 23:06 schreef Marloes het volgende:
Ik kan nergens in het boekje (of ik kijk niet goed) iets vinden over Fouceault (ofzo) en over transcedent.. Dit wordt gevraagd in een examen van vorig jaar.. Iets met normalisering en fouceault. Waar staat dit in het boek?
ja maar nu zou het kunnen dat je 24e zin WEL in het antwoordmodel staatquote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:34 schreef Giraffe het volgende:
Dat is een misopvatting, overigens. Veel bullshit opschrijven. Op de universiteit gaan ze dan iig antwoorden tegen elkaar wegstrepen.
Ik heb wel interessequote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:36 schreef Sabinee het volgende:
Ik heb zelf een samenvatting gemaakt, ik weet niet of hier nog interesse in is?
Heeft/weet iemand een hostingsite waar je een worddocument op kan zetten?
Die conclusie heb ik vandaag ook getrokken.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:19 schreef Twinky het volgende:
ik stop trouwens met het boek, ga over op samenvattingen. Ik word er gek van!
quote:Op woensdag 16 mei 2007 19:01 schreef Muis006 het volgende:
Yashaaa, zou ik jouw samenvatting ook mogen hebben? Ik ben opnieuw begonnen met het lezen van het boek, maar er lijkt vaak geen eind te komen aan de zinnen die van Tongeren maakt. Hijs is zó langdradig!
ja, kun je ook doen, het blijft alleen een lap tekst met alles door elkaar. mijn samenvatting is schematisch, chronologisch en makkelijk te leren.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:40 schreef Giraffe het volgende:
[offtopic] is de stofomschrijving niet de beste samenvatting van geschiedenis?[/offtopic]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |