Ga je dit nou in elk topic vermelden?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:28 schreef vosss het volgende:
Voor het dubbele bedrag kan je mijn Lancia Delta 2.0 HF Turbo kopen
Nee natuurlijk nietquote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:28 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Ga je dit nou in elk topic vermelden?![]()
Je betaalt je dan helemaal kapot aan verzekering, waarschijnlijkquote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:15 schreef Maxxieh het volgende:
En als ik een Swift GTI zou willen kopen (zijn ook te vinden voor 2000 euro), zou dat een verstandige keuze zijn of is dat 'te snel' voor een 1e auto?
Zoek maar eens op marktplaats op 205 gti, en dan op prijs sorteren. Staan best mooie bij. Stuk betere en snellere auto'tjes dan een swiftje.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:15 schreef Maxxieh het volgende:
En als ik een Swift GTI zou willen kopen (zijn ook te vinden voor 2000 euro), zou dat een verstandige keuze zijn of is dat 'te snel' voor een 1e auto?
Als jij dan crasht is je moeder de klos, niet zo'n goed idee. Het loont wel om meerdere maatschappijen langs te gaan of op internet te kijken. De ene is wel 3x zo duur als de andere.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:52 schreef Maxxieh het volgende:
En als ik dan de verzekering op mijn moeders naam zet, of is dat niet verstandig? De schadevrije jaren kan ik later altijd nog opbouwen..
Zou ik wel doen, scheelt je 700 euro per jaar. En vanaf je 24ste kom je in een andere risico groep geloof ik. Een swift 1.3 heeft 68 pk, en is rap genoeg in het verkeer. Als je een sedan koopt heb je ook een 1.6 met 95 pk, die is een stuk sneller en heeft ok wat meer koppel voor op de snelweg. (makkelijker inhalen) Gti is ook leuk met 101 pk, maar idd hogere verzekering en hoge kans op een afgetrapte bak.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:52 schreef Maxxieh het volgende:
En als ik dan de verzekering op mijn moeders naam zet, of is dat niet verstandig? De schadevrije jaren kan ik later altijd nog opbouwen..
Een 205 gti met een acceptabele kilometerstand is moeilijk te vinden. Daarnaast is zo'n kar geen ideale beginnersauto. Als je je gas loslaat in de bocht komt de achterkant voorbijquote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:56 schreef Kogando het volgende:
[..]
Zoek maar eens op marktplaats op 205 gti, en dan op prijs sorteren. Staan best mooie bij. Stuk betere en snellere auto'tjes dan een swiftje.
uitstraling van niks, maar ik geloof wel dat die dingen een nucleaire winter overleven.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:04 schreef MikeyMan het volgende:
starslet...
Je kunt beter het volle pond betalen terwijl je een goedkope auto hebt omdat de premie dan relatief laag is. Wanneer je een keer een nieuwe auto koopt wordt je er echt niet vrolijk van als je dan het volle pond mag betalen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:52 schreef Maxxieh het volgende:
Klopt. Wij hebben er een gehad van 21 jaar oud en die dingen zijn niet kapot te krijgen. Op een gegeven moment begon hier en daar roest zijn intrede te doen, maar motorisch krijg je die toyota blokjes niet kapot. Auto is overingens nog verkocht voor 350 euro. Maw ze zijn gewild en daardoor relatief duur.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 00:48 schreef bluebit het volgende:
[..]
uitstraling van niks, maar ik geloof wel dat die dingen een nucleaire winter overleven.
Ideaal dus als je voor weinig geld wilt autorijden.
Ik dit wel in ieder 'eerste auto <2000 euro'-topic:"quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:28 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Ga je dit nou in elk topic vermelden?![]()
Prachtige wagens!quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:01 schreef tralalala het volgende:
Citroen ax of citroen zx![]()
Lekker lage dagwaarde, omdat iedereen zo negatief over citroen is![]()
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:00 schreef Maxxieh het volgende:
Zijn die 1.3 motortjes van een swift een beetje vlot?
T gros van de autos die je op straat tegenkomt halen dat niet.. en je verwacht niet dat zo'n swiftje je iig prima bijhoud bij t stoplicht. Dus ja, wat dat betreft wel beetje wolf in schaaps kleren. Maarja logischerwijs zijn er snellere autos (205 gti bv..)quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:49 schreef firecow het volgende:
10 sec naar de 100 ja... Inderdaad een wolf in schaapskleren hoor![]()
![]()
Je kan beter direct op je eigen naam zetten, je korting (door de schadevrije jaren) is uiteindelijk meer dan die 700 euro per jaar.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:57 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Zou ik wel doen, scheelt je 700 euro per jaar. En vanaf je 24ste kom je in een andere risico groep geloof ik.
Ervanuitgaande dat je 5 jaar in de risicogroep zit, en dus 5 jaar 700 euro meer betaald kom je uit op 3500 euro. Daarna ga je no claim opbouwen terwijl je niet meer in de risicogroep zit. Dan gaat er ook weer een paar honder euro af. Lijkt me erg sterk dat je dat eruit haalt. Daarbij kotmdat je het geld nu veel beter kunt gebruiken. Jonge mensen studeren vaak, en als ze een baan hebben is het salaris laag. over 5 jaar kun jet het makkelijker missen....quote:Op zondag 1 april 2007 14:00 schreef E- het volgende:
[..]
Je kan beter direct op je eigen naam zetten, je korting (door de schadevrije jaren) is uiteindelijk meer dan die 700 euro per jaar.
Tsja, mijn auto doet 0 naar 100 in... ehm... naja, hij doet de 0 naar 100quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:49 schreef firecow het volgende:
![]()
en jij rijdt?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:49 schreef firecow het volgende:
![]()
Je basseerd dit zeker op een nieuwe auto die allrisk verzekerd is?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:57 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Zou ik wel doen, scheelt je 700 euro per jaar. En vanaf je 24ste kom je in een andere risico groep geloof ik. Een swift 1.3 heeft 68 pk, en is rap genoeg in het verkeer. Als je een sedan koopt heb je ook een 1.6 met 95 pk, die is een stuk sneller en heeft ok wat meer koppel voor op de snelweg. (makkelijker inhalen) Gti is ook leuk met 101 pk, maar idd hogere verzekering en hoge kans op een afgetrapte bak.
nee, kale WA. Ga er wel vanuit dat je ouwelui een aardige no claim hebbenquote:Op zondag 1 april 2007 17:59 schreef Burner2000 het volgende:
[..]
Je basseerd dit zeker op een nieuwe auto die allrisk verzekerd is?
Het gaat om een 2e hands auto kopen onder de 2000 euro en niet een nieuwe.quote:Op zondag 1 april 2007 18:52 schreef Nnelis het volgende:
[..]
nee, kale WA. Ga er wel vanuit dat je ouwelui een aardige no claim hebben
Kale wa op een swift sedan uit 94 betaal ik 140 euro per jaar. Scheelt toch veel geld.quote:Op zondag 1 april 2007 19:04 schreef Burner2000 het volgende:
[..]
Het gaat om een 2e hands auto kopen onder de 2000 euro en niet een nieuwe.
Ik heb zelf een Ford Fiësta 1.8 diesel van het bouwjaar 1999.
Deze is WA+ beperkte casco met inzittende verzekering + rechtsbijstand.
Kosten op jaarbasis: 731 euro.
- dat punt heb je gelijkquote:Op zondag 1 april 2007 19:10 schreef PlarkPlark het volgende:
Waarom geen Fiat Panda?
Voordelen:
- Uberlelijk, en dus niet erg gewild; onderdelen zijn mega goedkoop!
- Goede panda kost je 600 euro
- 1:16
- Belasting: 20 euro per kwartaal, verzekering 25 euro WA
Al met al een behoorlijk goede auto, waarmee je ook nog naar de andere kant van Europa kunt rijden,
Kun je mooi sparen voor een echte goede autoipv van die ingevoerde duitse wrakken....
Mijn advies!
Het is maar net waar voor je kiest. Als je een auto alleen voor in de stad gebruikt zou ik hem ook zo goedkoop mogelijk verzekeren. Alleen dan wel een inzittende verzekering er bij.quote:Op zondag 1 april 2007 19:07 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Kale wa op een swift sedan uit 94 betaal ik 140 euro per jaar. Scheelt toch veel geld.
Feit:quote:Op zondag 1 april 2007 20:15 schreef MaGNeT het volgende:
- goede Panda bestaat niet; waardeloze bakken met veel technische problemen en boven 100.000km bijna afgeschreven
Mijn ervaringent:quote:Op zondag 1 april 2007 22:34 schreef PlarkPlark het volgende:
[..]
Feit:
- de helft van de panda's zitten onder de 80.000
- mijn panda (4e auto) gaat al 20,000 km mee, zonder mokken
- ze hebben alleen roest + elect. problemen, niet erg duur dus
Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken TH-02-SRquote:Op zondag 1 april 2007 22:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb de dealer, waar ik 'm "inruilde" gevraagd of ze 'm van de weg wilde halen en uit z'n lijden verlossen![]()
Jaquote:Op zondag 1 april 2007 23:34 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken TH-02-SR
Heeft ie nog gedaan dus ook
Honda Civicquote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:23 schreef Maxxieh het volgende:
Ik ben op zoek naar m'n 1e autootje, alleen ik heb geen flauw idee naar wat voor merken ik moet kijken. Het autootje is niet voor woon/werkverkeer en zal dus ook niet elke dag gebruikt worden. Daarnaast zal ik meer kortere ritten maken dan langere ritten. Verdere 'eisen': lekker zittende stoelen en een beetje comfort (als dat niet teveel gevraagd is..), en hij moet me gewoon van a naar b kunnen brengen.
Wat raden jullie mij aan met een budget van ~2000 euro?
Swift GTI voor 2000 euro is vragen om ellende. Koop dan liever een swift GS.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:15 schreef Maxxieh het volgende:
Mja GTI gaat ook niet meer door, idd gewoon een 1.3 GS. Thanks voor het advies, weet je overigens of een colt wel wat meer comfort heeft?quote:Op maandag 2 april 2007 13:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Swift GTI voor 2000 euro is vragen om ellende. Koop dan liever een swift GS.
Als je voor comfort wilt gaan moet je overigens geen swift kopen, die dingen zijn knetterhard afgeveerd.
Ze rijden wel leuk.![]()
Als je voor een swift gaat kijken: Check de dorpels en bodem! Die willen nogal eens roesten...
En luister of de versnellingsbak geen rare geluiden maakt en of alle wiellagers stil hun werk doen.
Standaard kwaaltjes van een swiftje....
quote:Op maandag 2 april 2007 16:55 schreef Maxxieh het volgende:
[..]
Mja GTI gaat ook niet meer door, idd gewoon een 1.3 GS. Thanks voor het advies, weet je overigens of een colt wel wat meer comfort heeft?
Colt is wel wat comfortabeler ja. Wel iets zwaarder (200kg zwaarder) dus iets meer wegenbelasting.quote:Op maandag 2 april 2007 16:55 schreef Maxxieh het volgende:
[..]
Mja GTI gaat ook niet meer door, idd gewoon een 1.3 GS. Thanks voor het advies, weet je overigens of een colt wel wat meer comfort heeft?
ik zou een andere zoeken. Hij ziet eruit alsof hij schade heeft aan de voorkant. En voor dat geld kun je een betere krijgen. Als je even zoekt of ff een weekje wacht staat er wel een keer een goede tussenquote:Op maandag 2 april 2007 18:03 schreef Maxxieh het volgende:
Colt 1.6 GLXI
Hier ga ik woensdag even naar kijken, of is de prijs aan een te hoge kant?
Hij lijkt mij namelijk wel prima, elek. raampjes, vlotte motor.
Minpuntjes die mij zo opvallen: rode kleur (vergt veel onderhoud), redelijk veel kilometers er al op staan. (en de verschillende wieldoppen die er op zitten..)
En de motorkap lijkt niet mooi aangesloten te zijn ofzo?
Hij staat bij een autobedrijf, nwe apk moet je er gewoon bij vragen dan natuurlijk.quote:Op maandag 2 april 2007 23:08 schreef Maxxieh het volgende:
Oh, check ik op rdw tot wanneer de apk geldig is zie ik dat deze auto sinds 01-07-2004 geen APK meer heeft..
Volgens mij is het een schade auto inderdaad. Je kan er naar kijken, als je dan een testrit maakt moet je met 60KM/U opeens op de rem gaan en als de auto dan naar 1 kant trekt niet kopen, dan weet je ongeveer zeker dat het een schade auto is.quote:Op maandag 2 april 2007 22:52 schreef Maxxieh het volgende:
Deze lijkt me aantrekkelijker -> Colt .
Lagere prijs voor veel minder kilometers, daarnaast wel een 1.3 motortje maar die zijn ook redelijk vlot! Deze heeft ook nog een open dakje, wat ook erg chill is.
of je weet 100% zeker dat je uitlijning niet goed isquote:Op dinsdag 3 april 2007 09:01 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Volgens mij is het een schade auto inderdaad. Je kan er naar kijken, als je dan een testrit maakt moet je met 60KM/U opeens op de rem gaan en als de auto dan naar 1 kant trekt niet kopen, dan weet je ongeveer zeker dat het een schade auto is.
Ik zou hem dan iig niet kopen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
of je weet 100% zeker dat je uitlijning niet goed is
En omdat veel mensen dat niet doen heb ik altijd goedkoop mijn auto's en gooi ik er even 4 tientjes tegenaan voor een uitlijningquote:
Je hebt er zeker in 1 zonder bekrachtiging gereden?quote:Op woensdag 4 april 2007 17:22 schreef Maxxieh het volgende:
Vandaag in een Suzuki Swift 1.3 GS gereden, deze was 1300 euro. De auto kwam uit 1992 en had 80.000km gereden. Maar wat is dat ff anders dan een nieuwe polo zeg.. Veel zwaarder sturen, maar het reed opzich niet zo verkeerd. Maar toch blijf ik ff verder zoeken naar iets wat soepeler rijdt, of is dit bij alle oude auto's zo?
Dat was miele...quote:
Hint: volvo 440/460. Geloof mij nou maar. Comfort en luxe voor 2000 euro. Met het juiste blok en lekker op toeren ook nog wel wat km/hs.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:22 schreef Maxxieh het volgende:
Vandaag in een Suzuki Swift 1.3 GS gereden, deze was 1300 euro. De auto kwam uit 1992 en had 80.000km gereden. Maar wat is dat ff anders dan een nieuwe polo zeg.. Veel zwaarder sturen, maar het reed opzich niet zo verkeerd. Maar toch blijf ik ff verder zoeken naar iets wat soepeler rijdt, of is dit bij alle oude auto's zo?
Hoeveel km kan zo'n volvo aan eigenlijk, voordat ie echt kuren gaat vertonen?quote:Op woensdag 4 april 2007 20:19 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
[..]
Hint: volvo 440/460. Geloof mij nou maar. Comfort en luxe voor 2000 euro. Met het juiste blok en lekker op toeren ook nog wel wat km/hs.
Ik denk het wel ja, dat ding stuurde echt superzwaar in vergelijking met de polo.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:11 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Je hebt er zeker in 1 zonder bekrachtiging gereden?
Gewoon 1tje met stuurbekrachting zoeken, is niet zo'n punt tegenwoordig bij auto's van max. 2000 euro.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:23 schreef Maxxieh het volgende:
[..]
Ik denk het wel ja, dat ding stuurde echt superzwaar in vergelijking met de polo.
Vrienden van me hadden er ééntje met zo'n 290.000 maar die kreeg lekke koppakking. Ligt Renault blok inquote:Op woensdag 4 april 2007 21:05 schreef Maxxieh het volgende:
[..]
Hoeveel km kan zo'n volvo aan eigenlijk, voordat ie echt kuren gaat vertonen?
En is zo'n volvo duur in onderhoud?
Vanuit je raam, op inet oid.. issie te koop.. verklaar u nader.quote:Op vrijdag 6 april 2007 15:40 schreef Setambre het volgende:
Coltjes zijn erg leuke auto's zit er momenteel ook naar eentje te kijken
Dat is jammer ja. Maar ach voor een eerste auto hoeft dat van mij echt niet. Als hij betrouwbaar is en goedkoop vind ik dat in het begin wel goedquote:Op dinsdag 10 april 2007 11:53 schreef Metro2005 het volgende:
Rood en niet meegespoten bumpers, tjaik weet het niet.
zijn volgens mij wel erg betrouwbaar. Swift stuurt trouwens wel wat zwaar maar bandenspanning doet een hoop hoorop 2.2 bar zetten en het stuurt redelijk licht, ook afhankelijk van de bandenmaat.
Als je relatief goekdope auto's wilt en ook een hoop comfort kun je ook eens voor een citroen kijken. Wellicht iets minder betrouwbaar (statistisch gezien dan) dan een toyota maar wel érg veel luxe en omdat die dingen enorm afschrijven kun je ze goedkoop kopen terwijl er vaak niks mis mee is![]()
ik heb nog wel een xantia voor je te koop staan evt... alleen nog maar 2 maanden apk.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:11 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Dat is jammer ja. Maar ach voor een eerste auto hoeft dat van mij echt niet. Als hij betrouwbaar is en goedkoop vind ik dat in het begin wel goed.
Een jaar belasting en verzekering is al duurder dan de auto.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
ik heb nog wel een xantia voor je te koop staan evt... alleen nog maar 2 maanden apk.
mag voor 750 euro weg, is van 1996. foto, zie mijn fobo
dat geldt voor elke autoquote:Op dinsdag 10 april 2007 12:37 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Een jaar belasting en verzekering is al duurder dan de auto.![]()
Jaja... Zuipt als een tempelier, en kost ook nog een vermogen extra aan onderhoud... Goede tip...quote:Op vrijdag 13 april 2007 16:40 schreef LENUS het volgende:
Ik zou een Suzuki Vitara kopen, mooie auto voor weinig geld.![]()
Zal niet meevallen om een goede G3 bak te vinden voor 2500 euro.quote:Op vrijdag 13 april 2007 21:57 schreef squatt3r het volgende:
hm, dat vind ik zo moeilijk, iedereen lijkt een andere tip te hebben. Mijn budget heb ik opgehoogd naar 2500,- Euro. Ik overweeg LPG G3, maar nu zegt iemand weer dat de kleppen daar vaak van versleten zijn. :S
Pff 1650 en dan 3ton gelopen...ik weet niet of dat het nou waard is....ik heb 323 lx coupés gezien op benzine met veel minder km's voor zo'n zelfde prijs...quote:Op zondag 15 april 2007 19:54 schreef squatt3r het volgende:
thx voor de tip, dat is nog wel 'n idee. Mogelijk moet ik mijn budget toch wat herbezien. Ik kwam deze tegen, zou dat wat kunnen zijn?: http://www.marktplaats.nl(...)2F4Bn0qzzA%253D%253D of onmogelijk voor deze prijs?
Zijn gewoon niet populair (gek genoeg), terwijl het prima auto's zijn.quote:Op maandag 16 april 2007 10:02 schreef squatt3r het volgende:
hm, waarom wil niemand die bak eigenlijk?
En wat vonden jullie van vorige twee links (suzuki en peugeot?)
Die swiftjes hebben een tellerbak met 5 cijfers, dus die stand zou ik nog maar eens goed controleren. Voor de rest prima auto's, dit is alleen een drie cilinder, dus verwacht geen prestaties, zeker niet op gas.quote:Op maandag 16 april 2007 10:12 schreef LENUS het volgende:
[..]
Zijn gewoon niet populair (gek genoeg), terwijl het prima auto's zijn.
OT: die 306 zal vermoedelijk 200K+ gelopen hebben. Die Swift lijkt me wel de moeite waard, staan ook bekend om hun betrouwbaarheid.
net even gebeld, hij had 175000 gereden, is dat veel voor een drie cilinder, of is dat redelijk?quote:Op maandag 16 april 2007 10:17 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Die swiftjes hebben een tellerbak met 5 cijfers, dus die stand zou ik nog maar eens goed controleren. Voor de rest prima auto's, dit is alleen een drie cilinder, dus verwacht geen prestaties, zeker niet op gas.
Hoe lager het aantal cilinders, hoe meer toeren er nodig zijn, wat betekent dat hij meer op zn donder krijgt. Een zescilinder is dus veel minder versleten bij dezelfde kilometerstand. Voor de rest kan ik weinig zeggen of dat veel is voor zo'n blokje. Ik ben namelijk nog nooit een 1liter met hoge km stand tegengekomen. Zijn allemaal boodschappen auto'squote:Op maandag 16 april 2007 15:15 schreef squatt3r het volgende:
[..]
net even gebeld, hij had 175000 gereden, is dat veel voor een drie cilinder, of is dat redelijk?
hij zei wel dat de homokineet rechts voor (als ik het goed heb onthouden?) aan vervanging toe zou zijn over 1 jaartje ofzo (ik vroeg hoe lan ghij dacht dat je er probleemloos mee kon rijden, naieve vraag natuurlijk) , dat zou ongeveer 150,- kosten.. ik denk dat ik donderdag ga kijkennog tips waar ik op moet letten?
Sterker nog voor dat budget kun je super auto's kopen. Het is maar wat je wilt. Zoals je zelf al zegt, voor een dubbeltje kan je niet op de eerster rij zitten. Als je voor dat budget een goede auto wilt kopen, heb je dus wel andere punten die minder zijn. Daarmee wil ik zeggen: een incourante auto, geen opties etc. Een lelijke auto is goedkoop, maar kan wel heel betrouwbaar zijn.quote:Op maandag 16 april 2007 17:29 schreef squatt3r het volgende:
@Nnelis: geweldig bedankt voor je tips, ik raak door alle auto's soms de weg kwijt. Wat zijn 'hoezen onder de auto'? (of: hoe neem ik die waar?)
Het zet me wel aan het denken, als het echt meer 'n boodschappen autotje is, is het dan wel geschikt om ong 1700km per maand mee te rijden? (Rotterdam-Den haag iedere dag en Den haag en omgeving)
Aan de andere kant, als ik reeel ben moet ik denken hoe groot de kans is dat ik pech heb met deze aankoop, als die niet al te groot is is het voor mij een ok-investering, omdat ik op dit moment niet meer heb te besteden aan een auto, maar wel veel moet rijden en dan is LPG weer wel cheap. Ik kan natuurlijk niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... , maar met jouw ervaring: kan je voor rond de 2000,- dan wel een betrouwbare auto kopen, of is het dan altijd een gok?
Wanneer je een auto voor dat budget wilt kopen is het ook een kwestie van geluk hebben. Een maat van mij heeft jarenlang probleemloos in een stokoude Suzuki Alto rond kunnen rijden ter waarde van 600 euro. Een andere maat van mij had een Ibiza van 4000 euro en die bleek na 3 maanden rijden een gigantische miskoop gemaakt te hebben. Je kan het denk ik wel zoveel mogelijk proberen uit te sluiten door zoveel mogelijk betrouwbare merken op te zoeken, zoals Japannertjes.quote:Op maandag 16 april 2007 17:29 schreef squatt3r het volgende:
@Nnelis: geweldig bedankt voor je tips, ik raak door alle auto's soms de weg kwijt. Wat zijn 'hoezen onder de auto'? (of: hoe neem ik die waar?)
Het zet me wel aan het denken, als het echt meer 'n boodschappen autotje is, is het dan wel geschikt om ong 1700km per maand mee te rijden? (Rotterdam-Den haag iedere dag en Den haag en omgeving)
Aan de andere kant, als ik reeel ben moet ik denken hoe groot de kans is dat ik pech heb met deze aankoop, als die niet al te groot is is het voor mij een ok-investering, omdat ik op dit moment niet meer heb te besteden aan een auto, maar wel veel moet rijden en dan is LPG weer wel cheap. Ik kan natuurlijk niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... , maar met jouw ervaring: kan je voor rond de 2000,- dan wel een betrouwbare auto kopen, of is het dan altijd een gok?
Precies, het kan vriezen en het kan dooien. Neem iemand met verstand van auto's mee (en daarmee bedoel ik niet iemand die tegen banden gaat staan schoppen) dan heb je er iig alles aan gedaan....quote:Op maandag 16 april 2007 17:47 schreef LENUS het volgende:
[..]
Wanneer je een auto voor dat budget wilt kopen is het ook een kwestie van geluk hebben. Een maat van mij heeft jarenlang probleemloos in een stokoude Suzuki Alto rond kunnen rijden ter waarde van 600 euro. Een andere maat van mij had een Ibiza van 4000 euro en die bleek na 3 maanden rijden een gigantische miskoop gemaakt te hebben. Je kan het denk ik wel zoveel mogelijk proberen uit te sluiten door zoveel mogelijk betrouwbare merken op te zoeken, zoals Japannertjes.
Ja peugeots, 205jes kun je wel met 2 ton kopen. Kun je ook zien op bv marktplaats, er worden er veel met 3 ton of meer aangeboden, dat zijn dus standen die ze makkelijk halen. Garantie moet je niet al te veel van verwachten, als ze er garantie bij geven zijn ze ook verplicht deze uit te voeren, maar het gaat niet van harte. Maar met garantie is altijd beter dan zonder.quote:Op maandag 16 april 2007 21:53 schreef squatt3r het volgende:
bedankt voor het meedenken. Het uiterlijk en de extra opties maken me niet uit, dus liefst zo eenvoudig en zo lelijk mogelijk want dat scheelt geldBen nu aan het rondkijken voor dieseltjes, maar die hebben ook al behoorlijk veel km op de teller.. Bedoelde je met 205/106 peugeotjes?
Ik neem iemand mee met redelijk verstand van auto's, moet je ook bij bovag garages de 'verkooppraatjes' met een korreltje zout nemen? Ik twijfel nu vooral omdat die suzuki mogelijk niet echt 'geschikt' is om zoveel per maand mee te rijden, zoals je al zei dat ik de motor dan veel 'klappen' geef. Betekent dat concreet vooral langzaam optrekken, of dat de auto bijv niet harder kan dan 120km? Ik ben een 'bescheiden' rijder (voor Rotterdamse begrippen), ben helemaal niet van het hard optrekken, inhalen etc.
Iets geks: als ik bij een particulier naar een auto wil kijken, kan ik dan bijv. vragen of ik de auto mee kan nemen naar een (onafhankelijke) garage en ze vragen of ze daar willen kijken naar de staat van de auto, dat ik die kosten sowieso betaal maar als er grote minpunten zijn dat ik 'm dan niet neem?
Zo'n swiftje is iets trager dan je astra, en de prestaties gaan nog harder achteruit wanneer je de auto zwaar gaat beladen. 306 diesel kan ook best met wat meer kilometers, benzine heb ik geen ervaring mee, dus dat kan ik niet zeggen. Het onderdelen verkrijgen is geen enkel probleem. De sloop ligt er vol mee.quote:Op maandag 16 april 2007 22:25 schreef squatt3r het volgende:
@Nnelis: nogmaals dank, ik geef het 1 liter swift idee op, ik trek het inderdaad niet als je niet 'normaal' op de snelweg kan participeren in het verkeer. Ik heb nu een astra 1.4, moet ik me voorstellen dat zon 1 liter swift aanzienlijk trager optrekt/inhaalt?
Kan je peugeot 306 ( http://www.marktplaats.nl(...)tluMFsJ4f5zv3z8OY7RN ) ook kopen met al veel km op de teller, of geldt het vooral voor peugeot 205? Zijn onderdelen voor peugeot net zo makkelijk als bij Japanners of bij opels bijv? En vergelijkbaar in betrouwbaarheid?
Ik zou het persoonlijk niet doen. Waarom niet? Omdat die auto wel heel erg lelijk is. En een Kia zou mij ook totaal niet aanspreken. 2000 euro is natuurlijk niet veel, maar voor dat geld koop je ook een (mijns inziens veel mooiere en zeker beter rijdende) Peugeot 306.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:25 schreef squatt3r het volgende:
hm ik blijf ook twijfelen, uit de dieselauto's vind ik het ook moeilijk kiezen, diesel wordt ook steeds duurder schijnt toch..?
Is eigenlijk zo'n kia pride 1.3 wat? ik kwam deze tegen: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=59491740&p_type_lijst=RL&o_id=4120998 met weinig km op de teller (38252) ziet er niet uit, maar volgens mij wel zuinig of nooit doen zo'n auto?
@ maxxieh: en, ben je nog gaan kijken?
Ik heb een tijd terug een 306 XR 1.4 gekocht voor ¤ 2250, 116.000 km, bj 1995 elektrische ramen, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, mistlampen voor, lichtmetalen velgen etc.quote:
Je argument kan best weleens kloppen. Qua veiligheid zou ik echter niet voor deze auto gaan. Vrij zuinig en goedkoop in de wegenbelasting is hij wel. Japanners staan erom bekend dat ze betrouwbaar zijn.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:29 schreef squatt3r het volgende:
@leolinedance: thx, mooi/uiterlijk maakt me helemaal niks uit, als die maar (voor zover mogelijk in deze prijsklasse) betrouwbaar is en de auto redelijk zuinig & veilig rijdt.. ik dacht, misschien is die kia motorisch e.d. wel ok, alleen lage prijs omdat iedereen 'm lelijk vindt..
Die kosten naar aantal kilometers altijd vrij veel vind ik. Daarintegen krijg je wel een stuk betrouwbaarheid terug, maar weinig luxe. (geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen, centr. vergrendeling etc).quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:32 schreef leolinedance het volgende:
Als het uiterlijk je niks uitmaakt, zou je nog een (oudere) Toyota Starlet kunnen overwegen.
Ik heb er 2 jaar geleden een gehad. Een 1.8 XT 5deurs. 140.000 km uit 1995 voor 3000 meen ik betaald te hebben. Redelijk snelle auto, maar heb hem vooral gekocht voor de heerlijke wegligging. En tegelijkertijd nog comfortabel ook.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:31 schreef highway101 het volgende:
[..]
Ik heb een tijd terug een 306 XR 1.4 gekocht voor ¤ 2250, 116.000 km, bj 1995 elektrische ramen, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, mistlampen voor, lichtmetalen velgen etc.
Leek mij goede deal.
Alleen is het geen raceauto.
1800 x 12 = 21000. LPG G3 zou een optie zijn. Al hebben deze wel vaak wat meer kilometers gereden, en zullen zo ook niet altijd even goedkoop zijn. En omdat je daarna minder gaat rijden is benzine waarschijnlijk een betere optie.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:39 schreef squatt3r het volgende:
@ leolinedance: ben gelijk op zoek, zijn die 'veiliger' dan de kia? Bedoelde je onveilig als in grootte/constructie, of op welke manier?
@highway: had je 'm via 'n (bovag)garage, of bij 'n particulier?
Ik twijfel nog steeds of ik (budget: tot 2500,- euro) zal gaan voor een diesel, benzine of LPG-G3, ik rijd ong 1700 -2000 km per maand (dit nog voor hooguit 'n jaar, daarna minder) ik begrijp dat het kan dooien/vriezen, maar zit echt in 'n dilemma... misschien zuinige benzine auto, of toch diesel/LPG-G3.. en lees allerlei slechte ervaringen met garages in/rond Rotterdam, op marktplaats zie ik wel 'n hoop, maar durf daar niet zo op te vertrouwen.
Dat zeg ikquote:Op dinsdag 24 april 2007 20:42 schreef highway101 het volgende:
ik had m bij een bovag SAAB dealer. Voor die korte tijd dat je wat meer rijdt, zou ik toch benzine gaan rijden, tenzij je daarna ook veel blijft rijden. LPG kan ook een optie zijn, maar het verbruik ligt hoog, en zo ook de wegenbelasting.
Als je bij een garage werkt kom je juist de ellende tegen.quote:Op maandag 16 april 2007 17:19 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Heb een aardige periode bij een universele garage gewerkt en ben een hoop ellende tegengekomen. Maargoed, er zijn ook gevallen waar het 500.000 km wel goed gaat.
Jouw auto behoeft dus geen enkel onderhoud?quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je bij een garage werkt kom je juist de ellende tegen.
De rest rijdt namelijk gewoon op de weg
Copy that!quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:26 schreef Nnelis het volgende:
suzuki swift sedan! niet kapot te krijgen, hebben vaak lage kilometerstanden, zijn vaak van een oud vrouwtje geweesten zitten dingen op als 4 electrische ramen, stuurbekrachtiging, electrische spiegels en centrale vergrendeling. De 1.6 rijdt ongeveer 1 op 14...
Edit: voor 1500 euro heb je een goed, en het is zeker geen straf erin te zitten. Alleen wel vrij strak afgeveerd, daar moet je van houden. En ja, de uitstraling is niet je van het![]()
Dat schrijf ik niet, dat maak jij er van.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Jouw auto behoeft dus geen enkel onderhoud?
Die wil ik ook!![]()
![]()
Bij een particulier betaal je geen BTW. Je moet je altijd afvragen of je dan niet 19% teveel betaald. zonder BTW zou deze auto misschien 2.145 kosten.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:24 schreef leolinedance het volgende:
Dat is inderdaad een beste kilometerstand. Koop liever een benzine, zoals deze:
http://auto.marktplaats.nl/peugeot/88864600-peugeot-306-1-4-xr-stuurbekrachtiging-elektro-pakket-n-w-st.html?return=eJwdye0KwiAUxvF7GWzf8mVK0BGJdSeHJSm6KfOMoujec337%2FZ8HQcIngDAVpJLQVYfb7I0nKsB5zMWtbMEtUkmIVNmaOO6UT5UXtz9cJj5LLZinJV1fycrhXi3lXk2yV7dEDe9QDraeLv9xPF4tGuOzUYlzY66heRyK1Z35%2FgBVCS2l&df=1&fta=eNpNkktOBDEMRO%2BSBWvbiR3brTkLamkQatGIEc1PIO5O4v6x9FOlUpV4dPGfxdXT%2B%2Bt8%2FzHOSxoWL%2Bbpa77g3XW5vL04DvObf0%2B3YUa3NpBjgeHp0zPI8LJMTne3S4mDnm7j40MaJi9tzJ6ma3Mcm9J%2FJochrlK1TFVrl%2BGGmMBUqCPakDFhKYHyhiqaVrLdf1WhVdWOeEOEIFhLR7IhtFKpSkd19zKimiOEHl7AzHGj7QcVACwQwimDzGGGe36QdsHqhkeBYgUs0mI%2BGbKufkcFIGGJCsinDrJhMDmYWnuRYPVk7VXWLHqyorhmsX%2BMamSh4xtEUCn8CI%2BHqsIcZ2nv0YRFAIIdPUgU1iy092Dudqvu7CFUKAc7e7BV5GB7j9JKVFjznT1Y85Z57yGWhfvf%2Fi7etvR5%2FLrvG9eW7OqllyBP42ffRfCUtvnjmH%2F%2FAM4GtgQ%3D
Iets boven je budget. Wel uit 97, lage km stand, vrij veel electrisch en een nieuwe apk. Praat nog wat van de prijs af, en je neemt hem voor 2300 mee![]()
Jammer van de wieldoppen. Daar kun je, mocht je dat willen, in de toekomst nog wel iets aan doen. Maar aangezien je het uiterlijk niet belangrijk vindt voldoet dit vast ook wel
Da's inderdaad een goede auto, maar met een wel érg lage kilometerstand. Zou betekenen dat deze persoon gemiddeld nog geen 500km per maand ermee gereden heeft.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:28 schreef leolinedance het volgende:
Dit is nóg beter:
http://auto.marktplaats.nl/peugeot/89236623-peugeot-306-1-4-xr-selection-let-op-71-000-km-1ste-eig.html?return=eJwdyVsKwjAQheG9FNo3c2mq4IRQ6k5CDSYkbUIzRVHcu1Pfvv8cCxI%2BAYSuIJWEpjq7zV57xAKcx1zcyha7RSzJWqxsTdzumE%2BVF7c%2FXEY%2By0Ewj0saX8nI7l4N5lZNslW3hIR3KAepp%2Bt%2F7I93EMT4JCpxIeYayH1XzLnR3x9VDS2m&df=1&fta=eNpNkttOwzAMQP8lDzzHlziOq33LVGkIVRQxUWATE%2F9O4jYt6pOP7NjH9Whij8XUwtfHfP4e5yUMi3GxcJ9P8HRZTp%2FvBsP8aT%2FTdZjBSg3QgOPwejOKMrwvk%2BHT9ZS80MJ1fHkOw2SphmRhutQXx5ppj8ni4K20cNL6tTToCICyQkN4ZAFGaoj%2BoQS5IT5QTFJ6y44IuCHZEUthfz5viKEQojakG0qRa51nlV6IJII%2BBBzjMyqjsz5%2FTMC0lsIhQCXjyrpBzqSJfVzoCixYCvq8cDhQwrSu6JAg1uT20C00Nxad7RpZVWHtu3nkUqo%2Bie%2B3e9RNopK7YfcQiSlHfw83D4kUFWFltPdVwezzYfcgzrjtAFPvW6tl9cXDAwnVN4%2FdQ5gTbX27hxBgzu6L%2B%2F%2Bov02k9vhdrF7p23g%2Ft4urR3YxbhJoYby1W4wWwhZ%2F7%2FHvH03qtZU%3D
Helemaal top![]()
Ja, natuurlijk ziet een automonteur meer Opels dan, pak hem beet, Mazda's. Heb je een punt. Maar er zijn ook wel lijstjes beschikbaar waaruit de betrouwbaarheid valt op te maken. En daarin komt Toyota eigenlijk altijd als beste uit de bus. Dat lijkt me wel een goed ijkpunt.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat schrijf ik niet, dat maak jij er van.
Het is gewoon zo dat iemand die de hele dag auto's repareert, ook iedere dag geconfronteerd wordt met "ellende".
Onderhoud heeft iedere auto nodig.
Ik repareer computers en als ik kijk naar Medion computers dan is daar wel héél veel ellende mee.
Hetzelfde geldt met HP inkjetprinters.
Maar als ik dan kijk naar de hoeveelheid die er van verkocht wordt... En ik zie alleen de probleemgevallen...
Die zijn inderdaad redelijk onverwoestbaarquote:Op dinsdag 24 april 2007 21:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk ziet een automonteur meer Opels dan, pak hem beet, Mazda's. Heb je een punt. Maar er zijn ook wel lijstjes beschikbaar waaruit de betrouwbaarheid valt op te maken. En daarin komt Toyota eigenlijk altijd als beste uit de bus. Dat lijkt me wel een goed ijkpunt.
Ik heb een Deskjet 720C overigens. Oud dingetje, maar werkt als een trein! Deze doet tenminste nog lekker lang met inktcartridges. Nee voorlopig voor mij geen nieuwe!![]()
Als je naar de rest van de auto kijkt zou dat best wel eens kunnen. Al zeggen foto's eigenlijk helemaal niks. Ik ben een tijdje geleden opzoek geweest naar een Audi A4 Avant zo rond 2002-2003. Veelal ex-lease dus. Op de foto zijn ze allemaal even mooi zo ongeveer. Maar in werkelijkheid kun je héél erg goed zien of een lease rijder zuinig op zijn auto is geweest of niet. Een auto uit 2003 helemaal vol met kleine krasjes enzo, dat zegt mij genoeg.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:31 schreef highway101 het volgende:
[..]
Da's inderdaad een goede auto, maar met een wel érg lage kilometerstand. Zou betekenen dat deze persoon gemiddeld nog geen 500km per maand ermee gereden heeft.
Omg, het reservewiel voorinquote:
Jaja... M'n grootste fout... M'n éérste "auto"... Wrijf het er maar inquote:Op dinsdag 24 april 2007 21:38 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Omg, het reservewiel voorin.
Zo van, ja, hier naast deze grasmaaiermotor hebben we nog wel wat ruimte over.
thx voor je links! misschien dat ik toch maar eens ga kijken, maar omdat ik weinig verstand van auto's heb ben ik 'n beetje bang dat ik 'n boel niet zie (of over het hoofd zie) bij 'n particulier, maar bij 'n garage is die kans natuurlijk net zo groot. Die peugeotjes zijn wel redelijk zuinig toch? Ik denk dat ik 'm 'ns bel om te kijken of hij het goed vindt als ik de auto gelijk laat keuren oid, dan weet ik waar ik aan toe ben (denk ik..). Hoewel ik heb gezegd dat uiterlijk me niet uitmaakt, vind ik ze er wel heel leuk uitzien hahaquote:Op dinsdag 24 april 2007 21:28 schreef leolinedance het volgende:
Dit is nóg beter:
http://auto.marktplaats.nl/peugeot/89236623-peugeot-306-1-4-xr-selection-let-op-71-000-km-1ste-eig.html?return=eJwdyVsKwjAQheG9FNo3c2mq4IRQ6k5CDSYkbUIzRVHcu1Pfvv8cCxI%2BAYSuIJWEpjq7zV57xAKcx1zcyha7RSzJWqxsTdzumE%2BVF7c%2FXEY%2By0Ewj0saX8nI7l4N5lZNslW3hIR3KAepp%2Bt%2F7I93EMT4JCpxIeYayH1XzLnR3x9VDS2m&df=1&fta=eNpNkttOwzAMQP8lDzzHlziOq33LVGkIVRQxUWATE%2F9O4jYt6pOP7NjH9Whij8XUwtfHfP4e5yUMi3GxcJ9P8HRZTp%2FvBsP8aT%2FTdZjBSg3QgOPwejOKMrwvk%2BHT9ZS80MJ1fHkOw2SphmRhutQXx5ppj8ni4K20cNL6tTToCICyQkN4ZAFGaoj%2BoQS5IT5QTFJ6y44IuCHZEUthfz5viKEQojakG0qRa51nlV6IJII%2BBBzjMyqjsz5%2FTMC0lsIhQCXjyrpBzqSJfVzoCixYCvq8cDhQwrSu6JAg1uT20C00Nxad7RpZVWHtu3nkUqo%2Bie%2B3e9RNopK7YfcQiSlHfw83D4kUFWFltPdVwezzYfcgzrjtAFPvW6tl9cXDAwnVN4%2FdQ5gTbX27hxBgzu6L%2B%2F%2Bov02k9vhdrF7p23g%2Ft4urR3YxbhJoYby1W4wWwhZ%2F7%2FHvH03qtZU%3D
Helemaal top![]()
Die 1.4 is idd wel redelijk zuinig, maar hij is echt niet vooruit te branden. Hier staat een 206 voor de deur met die 1.4 en die is al gruwelijk traagquote:Op dinsdag 24 april 2007 22:37 schreef squatt3r het volgende:
[..]
thx voor je links! misschien dat ik toch maar eens ga kijken, maar omdat ik weinig verstand van auto's heb ben ik 'n beetje bang dat ik 'n boel niet zie (of over het hoofd zie) bij 'n particulier, maar bij 'n garage is die kans natuurlijk net zo groot. Die peugeotjes zijn wel redelijk zuinig toch? Ik denk dat ik 'm 'ns bel om te kijken of hij het goed vindt als ik de auto gelijk laat keuren oid, dan weet ik waar ik aan toe ben (denk ik..). Hoewel ik heb gezegd dat uiterlijk me niet uitmaakt, vind ik ze er wel heel leuk uitzien haha
www.autoweek.nlquote:Op woensdag 25 april 2007 19:00 schreef squatt3r het volgende:
@leolinedance: thx voor het opzoeken! waar vind je die info zo snel eigenlijk? Je hebt btw gelijk, snelheid/traagheid maakt me niet zoveel uit, zolang die me maar van a naar b brengt, en dat iedere dag ehe
Ik heb een vriend met een Golf II 1.8, ook uit 87 meen ik. Een benzine met meer dan 250.000 km erop. Buiten het normale onderhoud geen noemenswaardige problemen inderdaadquote:Op woensdag 25 april 2007 22:28 schreef gateway het volgende:
mijn eerste auto was een golf II 1.6 diesel uit 1987 voor 1000 euro, heeft het 4 jaar en 110.000 km prima gedaan, blok had er toen ik hem wegdeed 440.000 km opzitten, maar liep nog prima! (alleen de carrosserie roeste beetje op verkeerde plaats, en wou toch al wat anders, dus maar andere golf gekocht.
Mijn ervaring met VW is dus prima(me pa had ook een golf 2, 1.6 benzine, ook nooit grote problemen mee gehad in 8 jaar tijd)
Ligt dat aan de Golf, of aan de voormalige bestuurder? Golfs, vooral die van het 2e model, staan erom bekend zeer robuust en duurzaam te zijn. Net als de moderne TDI verianten overigensquote:Op donderdag 26 april 2007 09:31 schreef Twisted_Logic het volgende:
Ik zou geen Golf willen, die zijn standaard al afgeragt. Ik ken ook iemand die zo'n Golf heeft gehad, die koppeling was zo verneukt dat hij kon schakelen van 2 naar 3 zonder de koppeling erbij te pakken
Je kunt ook een Golf 1.4 kopenquote:Op donderdag 26 april 2007 10:04 schreef highway101 het volgende:
Golfjes, Escorts en alles wat groter is dan 1.8 voor een kleine auto zijn wel type "ragbakken".
Auto kan ook wel meerdere bestuurders hebben gehad, dus daar kan je niet echt naar kijken.quote:Op donderdag 26 april 2007 09:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ligt dat aan de Golf, of aan de voormalige bestuurder? Golfs, vooral die van het 2e model, staan erom bekend zeer robuust en duurzaam te zijn. Net als de moderne TDI verianten overigens
Ik ben ook op zoek naar een eerste autotje rond dezelfde prijsklasse. Een Nissan Micra leek mij ook wel wat, maar zou je me kunnen vertellen bij welke verzekeringsmaatschappij je maar 33 euro per maand betaald? Als ik premie bereken bij bijvoorbeeld HEMA verzekeringen kom ik al rond de 53 euro per maand uitquote:Op vrijdag 30 maart 2007 21:02 schreef -chefke- het volgende:
nissan mirca das goedkoop en toch redelijk normaal rijden een redelijk koop je voor 1500 euro!
11 euro in de maand wegebelasting en 33 euro verzekering bij 18 jaar.
De 1e eigenaar rijdt de auto meestal het langst en is er het zuinigst op. De persoon waar je hem van koopt kun je ook wel van merken wat voor type het is in de meeste gevallen. En vooral op krasjes deukjes ed letten. Daar zie je nog wel het meeste aan af.quote:Op donderdag 26 april 2007 10:42 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Auto kan ook wel meerdere bestuurders hebben gehad, dus daar kan je niet echt naar kijken.
Univé is goedkoop.quote:Op donderdag 26 april 2007 19:31 schreef Xbox_360 het volgende:
Ik ben ook op zoek naar een eerste autotje rond dezelfde prijsklasse. Een Nissan Micra leek mij ook wel wat, maar zou je me kunnen vertellen bij welke verzekeringsmaatschappij je maar 33 euro per maand betaald? Als ik premie bereken bij bijvoorbeeld HEMA verzekeringen kom ik al rond de 53 euro per maand uit![]()
Micra rijdt best goed voor een auto van die grootte, en is betrouwbaar. Wel erg klein, die oudere.quote:Op donderdag 26 april 2007 19:31 schreef Xbox_360 het volgende:
[..]
Ik ben ook op zoek naar een eerste autotje rond dezelfde prijsklasse. Een Nissan Micra leek mij ook wel wat, maar zou je me kunnen vertellen bij welke verzekeringsmaatschappij je maar 33 euro per maand betaald? Als ik premie bereken bij bijvoorbeeld HEMA verzekeringen kom ik al rond de 53 euro per maand uit![]()
Daar kom ik ook boven de 50 euro uitquote:
Ik bedoelde zo'n soort model:quote:Op donderdag 26 april 2007 19:37 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Micra rijdt best goed voor een auto van die grootte, en is betrouwbaar. Wel erg klein, die oudere.
Ja, die zijn klein maar rijden relatief goed. Vergelijk het alleen niet met een model a la 306/Golf, want die rijden toch echt fijner (maar zijn tevens iets duurder)quote:Op donderdag 26 april 2007 19:56 schreef Xbox_360 het volgende:
[..]
Daar kom ik ook boven de 50 euro uitmaar Univé is relatief wel goedkoop ja
[..]
Ik bedoelde zo'n soort model:
[afbeelding]
Ach, een eerste auto hoeft van mij geen perfect rijdende auto te zijn. Ik ga eerder op betrouwbaarheid en kosten afquote:Op donderdag 26 april 2007 19:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja, die zijn klein maar rijden relatief goed. Vergelijk het alleen niet met een model a la 306/Golf, want die rijden toch echt fijner (maar zijn tevens iets duurder)
groot gelijk!quote:Op donderdag 26 april 2007 20:08 schreef Xbox_360 het volgende:
[..]
Ach, een eerste auto hoeft van mij geen perfect rijdende auto te zijn. Ik ga eerder op betrouwbaarheid en kosten af![]()
Ik heb Univé, betaal 52 per maand, maar ik val in de risicoklasse zoals dat zo mooi heet.quote:
ik denk dat ik dat bij elke auto wel kan van 2 naar 3 zonder koppelen......... (en vele met mij) dat zegt weinig over de koppeling....quote:Op donderdag 26 april 2007 09:31 schreef Twisted_Logic het volgende:
Ik zou geen Golf willen, die zijn standaard al afgeragt. Ik ken ook iemand die zo'n Golf heeft gehad, die koppeling was zo verneukt dat hij kon schakelen van 2 naar 3 zonder de koppeling erbij te pakken
De rest gaat -afhankelijk van de vaardigheid van de bestuurder- ook prima hoor...quote:Op donderdag 26 april 2007 20:27 schreef gateway het volgende:
[..]
ik denk dat ik dat bij elke auto wel kan van 2 naar 3 zonder koppelen......... (en vele met mij) dat zegt weinig over de koppeling....
Goed argumentquote:Op woensdag 2 mei 2007 19:59 schreef Matel het volgende:
Nooit een Franse auto nemen, neem dat maar van mij aan...
Franse auto's komen nooit in een top-10 voor m.b.t. hun betrouwbaarheid.quote:
1.4 .. ik heb een 1.4quote:Op donderdag 26 april 2007 10:09 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je kunt ook een Golf 1.4 kopenEn die vriend van me heeft die Golf 1.8 kunnen kopen van familielid die de 1e eigenaar is. Niet iedere auto met een redelijke motor hoeft persé een ragbak te zijn. Al wordt de kans natuurlijk wel groter.
Wat dat betreft kun je beter een 306 of andere auto kopen. De kans op voorgaand sjonnie rijgedrag is dan wat kleiner.
*Meldt zich*quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:39 schreef squatt3r het volgende:
en? Mensen in dit topic nog een (al dan niet Franse) auto aangeschaft?
Ik heb een ford fiësta uit 1996, benzine, rood, 1.1 motor. Heb hem dus zo'n 5 maanden geleden voor 1500 bij dezelfde garage gekocht.quote:
kan me niet voorstellen dat je minder dan 400.000 km met zo'n auto rijdt. let wel op dat de koppeling nog voldoende bijgesteld kan worden, en dat ie dus niet al helemaal versleten is.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:54 schreef squatt3r het volgende:
@bluebit: hey bedankt voor die tip, die auto lijkt me ook al wet, iets sterkere motor en rijdt zuinig! Maar weet je of je er nog lang mee zou kunnen rijden, of zijn er nu veel gebreken te verwachten (als 'n dieselauto al 270.000 gereden heeft..)?
Hey Squatt3r,quote:Op dinsdag 1 mei 2007 22:58 schreef squatt3r het volgende:
een laatste lpg-3 poging, daarna ga ik definitief voor de diesel, iemand ervaring met/'n idee over deze auto:
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_advert?modelexact=1&make=&model=&keywords=&min_pr=0&max_pr=2600&transmissionid=&fuel=LPG+G3&colour=&body=&min_year=&max_year=&min_mileage=&max_mileage=&distance=&postcode=3024&dealertypeid=o&dealertypeid=g&dealertypeid=f&dealertypeid=m&dealertypeid=p&dealertypeid=b&sort=19&id=200717288354154#
citroen ZX, niet te veel km op de teller, of zijn citroen ZX erg duur in onderdelen als er iets mis gaat?
Ik heb jullie advies rondom diesel autos niet in de wind geslagen, maar heb nog geen passende kunnen vinden bij 'n bovag garage.., behalve opel corsa 1.5 uit 1994, maar dat leek me weer zo oud..
hey thx voor je ervaring, dat is wel iets anders dan wat ik gewoonlijk hoor over Franse wagens. Jouw motor was wel sterker dan deze 1.4, misschien maakt dat ook wel verschil. SOms denk ik dat ik misschien toch die gok maar moet nemen, 1500,- is goedkoop en misschien kan ik er wel 2 jaar probleemloos meerijden, maar dat is wel weer 'n groot risico geloof ik. Werd jouw auto toen trouwens afgekeurd omdat je niet meer kon aflezen hoe snel je ging?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 09:07 schreef n00cL30n het volgende:
[..]
Hey Squatt3r,
Ik heb zelf een ZX gehad. Het zijn leuke betrouwbare autootjes voor zover ik heb ervaren in dat ene jaartje dat ik ermee rond heb gereden.
Het enige nadeel zat hem op een punt. Niet alle onderdelen zijn meer evengoed leverbaar.
Ik had een ZX aura 1.9i. Op een gegeven moment was het wormwieltje van mijn tachometer stuk en kon hierdoor dus niet aflezen hoe snel ik ging.
Ik moest het maar doen met het gokken via de toerentellen in combinatie met versnellingstand.
Ik moet heel eerlijk zijn, dat op het moment dat ik hem verkocht er nog een tijdje APK op zou zitten.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 12:51 schreef squatt3r het volgende:
[..]
hey thx voor je ervaring, dat is wel iets anders dan wat ik gewoonlijk hoor over Franse wagens. Jouw motor was wel sterker dan deze 1.4, misschien maakt dat ook wel verschil. SOms denk ik dat ik misschien toch die gok maar moet nemen, 1500,- is goedkoop en misschien kan ik er wel 2 jaar probleemloos meerijden, maar dat is wel weer 'n groot risico geloof ik. Werd jouw auto toen trouwens afgekeurd omdat je niet meer kon aflezen hoe snel je ging?
bullshitquote:Op vrijdag 18 mei 2007 09:52 schreef Twisted_Logic het volgende:
@squatt3r ik zou geen LPG kopen, veel onderhoud enzo...
Benzine, 1.4. Schuifdak, electrische ramen. Best puik bakkie, heb er gisteren voor het eerst in gereden. Het rijdt anders dan mijn 306 uit 1995, iets minder comfortabel als je het mij vraagt. De bestuurdersstoel van de 205 is trouwens wel geniaal voor relaxed rijden. Heel anders dan de passagiersstoel (of lijkt dat zo / slijtage?). 205 voelt erg degelijk aan met schakelen/remmen ed. Waar de 306 zo in de versnelling glijdt, vereist de 205 wel wat meer beheersing. Maar dat vind ik juist wel fijn!quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:42 schreef squatt3r het volgende:
@n00cL30n thx voor je info over de ZX, ik heb gelijk gebeld, maar hij was helaas 'net verkocht', wel was jou ZX mogelijk wat sterker door de betere motor (1.9 ivm 1.4).
Op dit moment heb ik weer 'n ander autotje op het oog, namelijk:
http://www.marktplaats.nl(...)wclfl8zfvw%253D%253D
Peugeotje, lpg3, niet al te veel kilometers, wat denken jullie?
@leolinedance: dat is 'n mooie prijs/stand, is het diesel of benzine? En was het bij 'n garage of particulier?
Met die 306 zoals ie daar staat is helemaal niets mis! De prijs is ook redelijkquote:Op donderdag 17 mei 2007 16:42 schreef squatt3r het volgende:
@n00cL30n thx voor je info over de ZX, ik heb gelijk gebeld, maar hij was helaas 'net verkocht', wel was jou ZX mogelijk wat sterker door de betere motor (1.9 ivm 1.4).
@leolinedance: dat is 'n mooie prijs/stand, is het diesel of benzine? En was het bij 'n garage of particulier?
Dat er dingen vervangen worden bij 90.000 km is opzich niet vreemd. Maar nu staat de teller op ruim 150.000 km, dus ga wel even na of er op korte termijn grote dingen aan zitten te komen. Kijk wanneer de distributieriem vervangen is. Kun je vaak op een stikkertje onder de motorkap zien. Mijn 306 had roest onder de achterruit, daar zou je even kunnen kijken (bobbeltjes in de lak). Het klinkt inderdaad goed.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 18:03 schreef squatt3r het volgende:
@its_me: volgens mij is die indicatie voor benzine, G3 is normaal gesproken toch iets duurder? Of kijk ik er overheen..
@leolinedance: dank je, inmiddels is de prijs 4250,- Ik hoop dat ik 'm voor 4000,- mee kan nemen. Ik heb net even gebeld, zij bieden 'm aan voor hun moeder (die had 'm gebruikt omdat ze regelmatig naar Parijs rijdt). bij 90.000 zijn de schokdempers vervangen, volgens hun was er geen roest en was de koppelingsplaat vervangen. Is dat 'n goed teken, of begin van het einde?
Verder geen lekkages, airco was pas weer gemaakt/geoptimaliseerd (zoiets?) en bij de keuring waren geen aandachtspunten. Het 'klonk' allemaal goed, maar volgens mij zegt dat ook weer niks, ahum..
Als eerste auto lijkt mij niet. De prijs is dan misschien rond de 2000¤, maar wegenbelasting + verzekering enorm hoog!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:14 schreef jochem8 het volgende:
Is dit wat voor je: [TK] Mitsubishi Sigma 3.0 V6 APK t/m 27 aug. 2007
Thx, heb ze net even gemaild om te vragen of de distributieriem vervangen is en wanneer. Ik geloof niet dat ze bezwaar hadden tegen ANWB keuring, maar het vervelende is dat volgens mij ANWB keuringsstations enkel in Den Haag of Utrecht zijn. Als ik de dealerboekjes en het onderhoud e.d. inkijk, heb ik dan ook al 'n redelijke indicatie, of wil dat nog niks zeggen?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:25 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maar nu staat de teller op ruim 150.000 km, dus ga wel even na of er op korte termijn grote dingen aan zitten te komen. Kijk wanneer de distributieriem vervangen is. Kun je vaak op een stikkertje onder de motorkap zien. Mijn 306 had roest onder de achterruit, daar zou je even kunnen kijken (bobbeltjes in de lak). Het klinkt inderdaad goed.
Je zou misschien een keuring af kunnen dingen bij een ANWB centrale ofzo. Kost iets van 150 euro meen ik, maar geeft je wel zekerheid. Zeg dan dat je de auto koopt voor 4000 euro + keuring (150 euro). Maar als de auto niet goed wordt gekeurd dat zij de keuring betalen of de mankementen verhelpen.
Het valt te proberen![]()
Kan goed kloppen. De komende (lange) tijd heb je er echter geen omkijken naarquote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:18 schreef squatt3r het volgende:
@leolinedance: de distributieriem is vervangen bij 120.000, volgens de verkoper hoeft die pas weer vervangen te worden bij 240.000..
thx, goede suggestie, ik ga die auto gewoon uitgebreid bekijkenquote:Op zaterdag 19 mei 2007 20:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wij rijden nu een Audi A4 2.0 op lpg G3 en daar is het prestatieverlies zeer minimaal (verwaarloosbaar).
Dealerboekjes ed. zijn voor mij persoonlijk altijd wel een goede indicatie. Ook de uiterlijke staat (deukjes/krasjes) zegt veel over een auto. Onze nieuw gekochte Mercedes A-klasse uit 1998 zag er in 2006 toen hij werd verkocht beter uit dan menig Audi A4 van na 2002 (!). Dan weet ik wel hoe er met een auto omgegaan is...
Ik moet bekennen dat ik dat van die kleppen niet zo goed weet. De Audi (2002, 120.000 km) hoefde tot nu toe nog nooit af of bijgesteld te worden voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 20:27 schreef squatt3r het volgende:
[..]
thx, goede suggestie, ik ga die auto gewoon uitgebreid bekijkenNu ik erop let kom ik wel allerlei vergelijkbare autos tegen voor een 'lagere' prijs (bijv. http://www.marktplaats.nl(...)-xsi-16v-lpg-g3.html of http://www.marktplaats.nl(...)8-xs-16v-lpg-g3.html of http://www.marktplaats.nl(...)8e8ftvyt2g%253D%253D )
Moet jij regelmatig de 'kleppen' of iets dergelijks laten afstemmen Leolinedance? Als dat bij 'n auto gebeurd is kan ik dat als het goed is toch terugvinden in de boekjes? Ik las dat dat bij G3 motoren belangrijk bleek te zijn. Ik vrees alleen nog voor een verbrande cilinder/lekke koppakking oid, maar daar moet ik dan maar op 'vertrouwen'. Ik hoop erop dat ik er de komende 4/5 jaar mee kan rijden, als de auto daarna 'op' is is het voor mij meer dan voldoende
De 1,4 blokjes zijn ook beresterk hoor, alleen niet al te snel met slechts 75PK maar het komt best goed vooruit, een ZX is ook weer niet zo zwaar.quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:42 schreef squatt3r het volgende:
Hee daar,quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:42 schreef squatt3r het volgende:
97 is 3 jaar jonger hequote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:01 schreef bluebit het volgende:
naja, mijn 1997 opel corsa had alleen last van roest op plekken waar veel steenslag zat, lakbeschadigingen dus..
zal dus wel meevallen met de roest.
Gewoon maal 1,36quote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:46 schreef Twisted_Logic het volgende:
Trouwens heb laatst op internet een handige omreken tabel gevonden om o.a. KW naar PK te bereken en andersom. http://omrekenen.dennisonline.net/ (heb hem zelf even online gezet
)
Heb het net even berekend, en ik kom uit op 101 PKquote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:46 schreef Twisted_Logic het volgende:
Trouwens heb laatst op internet een handige omreken tabel gevonden om o.a. KW naar PK te bereken en andersom. http://omrekenen.dennisonline.net/ (heb hem zelf even online gezet
)
Ik durf het bijna niet te zeggen en het is niet mn bedoeling om weer een zinloze discussie te starten, maar mijn Vectra uit 1992 had daar geen last vanquote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:35 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
97 is 3 jaar jonger he![]()
Als ik zie hoeveel astraatjes ed van rond 1994/95 er rondrijden met gelaste dorpels en spatschermen dat is gewoon eng
Daarom heb ik hem zelf ook online gezetquote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:09 schreef Draganta het volgende:
[..]
Heb het net even berekend, en ik kom uit op 101 PKHandige site houd die online.
Geen roest, mijn astra uit 1993 had ook nog niet veel last van roest op de bekende plekken, misschien heb ik de foute keuze gemaakt, maar ben maar afgegaan op vertrouwen uit het verleden. Enfin, anders is 1500,- toch niet de grootste ramp..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 09:06 schreef Twisted_Logic het volgende:
Hmm een Corsa met 200.000 op de teller, ik had het denk ik niet gedaan, maar goed iedereen z'n eigen keuze.
Heeft dat ding nog geen roest of iets dan?
Volgens mij waren het de kadett/astra/corsa types die dat hadden. Ik heb dat bij een Vectra en Omega nooit gezien. 1 keer bij een vectra maar die was ook al echt oud, uit 1989. Die had het bij de wielkappen alleen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:46 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Geen roest, mijn astra uit 1993 had ook nog niet veel last van roest op de bekende plekken, misschien heb ik de foute keuze gemaakt, maar ben maar afgegaan op vertrouwen uit het verleden. Enfin, anders is 1500,- toch niet de grootste ramp..
Die corsa'tjes zijn sterker dan je denkt. We hebben er 10/ 20 rijden op mn werk, en ze halen moeiteloos 3 ton. Puntjes die je inde gaten moet houden zijn:quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:46 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Geen roest, mijn astra uit 1993 had ook nog niet veel last van roest op de bekende plekken, misschien heb ik de foute keuze gemaakt, maar ben maar afgegaan op vertrouwen uit het verleden. Enfin, anders is 1500,- toch niet de grootste ramp..
Als de schokdempers kapot zijn dan merk je dat meer aan het nadeinen na een hobbel. Type a is dat vierkante model van ervoor, B is het ronde model. Type A is gemaakt tot en met 93, type B komt erna. ALs ik me niet vergis zijn originele opel dakdragers verstelbaar voor elk model, dus corsa astra kadett etc. Kijk maar eens op marktplaats, ze kosten een paar tientjes ofzo.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:54 schreef squatt3r het volgende:
thx Nnelis, ik ga eerst naar die roest kijken, als dat te veel is dan laat ik 'm gewoon staanwat is eigenlijk het verschil tussen corsa type a en b? Ik wilde er gelijk dakdragers + skibox voor halen...
![]()
schokdempers merk ik vanzelf toch, als ik bij drempels e.d. teveel doorveer..
Ik heb de dakdragers van mijn Vectra nog thuis liggen. Als ze echt verstelbaar zijn (weet ik niet zeker) mag je ze hebben ik vraag er niet veel voor. Ze liggen me gigantisch in de weg.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:54 schreef squatt3r het volgende:
thx Nnelis, ik ga eerst naar die roest kijken, als dat te veel is dan laat ik 'm gewoon staanwat is eigenlijk het verschil tussen corsa type a en b? Ik wilde er gelijk dakdragers + skibox voor halen...
![]()
schokdempers merk ik vanzelf toch, als ik bij drempels e.d. teveel doorveer..
Toyota goed merk, auto zou best nog wel goed zijn denk ik. De vraag prijs vind ik zelf wel nog wat aan de hoge kant ook omdat hij al bijna 220000 heeft gereden. Zou er eerder 1000 - 1200 euro voor willen geven.quote:Op woensdag 30 mei 2007 07:48 schreef its_me_ het volgende:
Wat denken jullie hiervan?
http://www.marktplaats.nl(...)i-u9.html%3F88597795
Dit is de leukste uitvoering van de starlet, met toerenteller en electrische ramen, als ik me niet vergis heeft ie zelfs centrale vergrendelingquote:Op woensdag 30 mei 2007 07:48 schreef its_me_ het volgende:
Wat denken jullie hiervan?
http://www.marktplaats.nl(...)i-u9.html%3F88597795
als het een (1) schokdemper betreft, heb je dan dat het na de drempel voelt alsof de auto een schop krijgt aan een kant, bijv links achter? Hoe harder je rijdt, hoe merkbaarder? (niet bij mijn corsa overigens, maar laatst in 'n auto van 'n maat leek het steeds na 'n drempel alsof de auto een schop krijgt linksachter en hij even naar rechts wil uitwijken, hij zei dat dit normaal was... maar dat is wellicht gewenningquote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:45 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Als de schokdempers kapot zijn dan merk je dat meer aan het nadeinen na een hobbel.
Nouja.. ik twijfel nog..quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:54 schreef squatt3r het volgende:
[..]
als het een (1) schokdemper betreft, heb je dan dat het na de drempel voelt alsof de auto een schop krijgt aan een kant, bijv links achter? Hoe harder je rijdt, hoe merkbaarder? (niet bij mijn corsa overigens, maar laatst in 'n auto van 'n maat leek het steeds na 'n drempel alsof de auto een schop krijgt linksachter en hij even naar rechts wil uitwijken, hij zei dat dit normaal was... maar dat is wellicht gewenning)
@its_me: ben benieuwd, ben je van plan te gaan kijken naar die toyota?
Dat heeft meer met een ander deel van de ophanging te maken denk ik. Een schokdemper zorgt er puur voor dat het wiel zoveel en zo lang mogelijk contact houd met de weg. Wanneer een schokdemper volledig versleten is hoor je dat ook duidelijk bij elke veerbeweging. Hoe meer de schokdempers versleten zijn, hoe langer de auto blijft nadeinen na een veerbeweging. Wat voor auto was dat als ik vragen mag?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:54 schreef squatt3r het volgende:
[..]
als het een (1) schokdemper betreft, heb je dan dat het na de drempel voelt alsof de auto een schop krijgt aan een kant, bijv links achter? Hoe harder je rijdt, hoe merkbaarder? (niet bij mijn corsa overigens, maar laatst in 'n auto van 'n maat leek het steeds na 'n drempel alsof de auto een schop krijgt linksachter en hij even naar rechts wil uitwijken, hij zei dat dit normaal was... maar dat is wellicht gewenning)
@its_me: ben benieuwd, ben je van plan te gaan kijken naar die toyota?
jouw oude auto?quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:35 schreef vosss het volgende:
Een vriend van mij heeft nog een Mazda 626 2.5V6 te koop staan.
Misschien is dat iets voor je?
het was ook 'n opel corsa (benzine), als je het zo omschrijft klinkt het inderdaad niet als een schokdemper.. je hoorde ook niet echt wat (tenminste, voor zover mij opviel)quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:29 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Dat heeft meer met een ander deel van de ophanging te maken denk ik. Een schokdemper zorgt er puur voor dat het wiel zoveel en zo lang mogelijk contact houd met de weg. Wanneer een schokdemper volledig versleten is hoor je dat ook duidelijk bij elke veerbeweging. Hoe meer de schokdempers versleten zijn, hoe langer de auto blijft nadeinen na een veerbeweging. Wat voor auto was dat als ik vragen mag?
Ik heb een volvo 445 gekocht voor 1000 met 190.000 op de tellerquote:Op zaterdag 16 juni 2007 12:39 schreef squatt3r het volgende:
En? Nog iemand recentelijk autotjes gekeken/gekocht?
Ik ben -nog steeds- blij met mijn opel corsa, rijdt echt 1:20, alleen sinds 'n paar dagen komt er vooral warme lucht uit de 'blower', (of lauw), dat is wat vervelend met dit weer, dus ik moet denk ik wel eventjes terug..als ik 'm heet zet wordt de lucht wel warmer, maar dus niet meer echt koud..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |