jakosi | dinsdag 20 november 2018 @ 22:00 |
CULEMBORG - De middeninkomens in ons land staan onder zware druk vanwege de aanhoudende lastenverzwaringen. Dat zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. ,,De koopkrachtplaatjes van het kabinet laten zien dat iedereen erop vooruitgaat, maar ondertussen stijgen de uitgaven voor deze groep vanuit allerlei hoeken. De middeninkomens gaan er volgend jaar op achteruit. De plaatjes kloppen voor geen meter", aldus Castelein. Volgens de vakbondsman staan de middeninkomens onder druk, omdat zij de afgelopen jaren nauwelijks hebben geprofiteerd van de economische groei. ,,Na de crisis hebben zij te maken gehad met een lange periode van loonmatiging. Daar komt bij dat er op decentraal niveau allerlei lastenverzwaringen zijn doorgevoerd. En dat is nog steeds aan de gang." Castelein vindt dat het tijd wordt voor een gecoördineerd koopkrachtbeleid. ,,Het kabinet heeft het over lastenverlichting, terwijl op lokaal niveau hele andere besluiten worden genomen. Wij roepen de politiek dan ook op om ervoor te zorgen dat mensen meer zekerheid krijgen over hun uitgaven." De koopkrachtplaatjes van het kabinet geven toch echt aan dat de middeninkomens erop vooruit gaan. ,,Die berekeningen houden onvoldoende rekening met de lastenverzwaring op decentraal niveau. Dat is echt een sluipmoordenaar voor de middeninkomens. De parkeertarieven gaan omhoog, het waterschap verhoogt de tarieven vanwege de droogte deze zomer, de ozb en de huurprijzen stijgen. Daar komt bij dat het rekeningrijden weer boven de markt hangt en als we het klimaatakkoord moeten geloven kunnen we straks allemaal een warmtepomp in huis installeren. Tover dan maar eens een bedrag van ¤20.000 op tafel. Waar moeten deze mensen dat vandaan halen?" De middeninkomens kunnen toch gewoon een reservepotje aanhouden? ,,Veel mensen binnen deze groep hebben dat geld gewoon niet, dat roept het Nibud ook al jaren. Een flink deel van de mensen die bij de voedselbank komt, komt uit de middengroep. We moeten alert blijven." Als vakbond moet u misschien steviger de onderhandelingen aan de cao-tafels ingaan om een forse loonsverhoging voor elkaar te krijgen. Op die manier verbetert ook de koopkracht van de middeninkomens. ,,We kunnen niet alles eenzijdig bij de werkgever neerleggen. We moeten als vakbeweging veel beter op de uitgavenkant letten. Wij zien ook het liefst dat de lonen morgen met 10% stijgen zodat er een echte koopkrachtverbetering plaatsvindt. Maar dat is gewoon niet realistisch. Daarom roep ik de werkgevers ook op om van zich te laten horen. Als we samen optrekken kunnen we tot een eerlijkere verdeling van de lasten komen." Het verwijt van FNV en CNV is dat al het geld naar de bedrijven gaat en niet naar de burgers. ,,De andere vakbonden roepen dat inderdaad, maar het slaat totaal niet aan bij de mensen. Dat heeft de opkomst bij de demonstratie op de Dam in Amsterdam wel aangetoond. De tram kon er gewoon doorheen. We kunnen allemaal roepen dat het geld naar de burgers moet nu de dividendbelasting niet wordt afgeschaft. Maar op welke manier gaan we dat doen? Dat blijft allemaal veel te vaag." De Unie vaart een hele andere koers dan de traditionele vakbonden. Gaan we dat ook terugzien in het nieuwe cao-seizoen? ,,Wij zullen er in ieder geval alles aan doen om de positie van de middeninkomens te verbeteren. Dat kan ook via afspraken aan de cao-tafels, maar ik zie veel meer in een samenwerking met de werkgevers om de lasten voor hun werknemers laag te houden." Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)ninkomens-klopt-niet | |
Fir3fly | dinsdag 20 november 2018 @ 22:13 |
Zinnige uitspraken van een vakbondsleider, lang niet gezien. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:27 |
En yasser klaver maar blijven janken over zijn rekening rijden, terwijl hij hiermee hardwerkende Nederlanders de afgrond in duwt... | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 22:30 |
Deskundigen zijn het er wel aardig over eens dat rekening rijden de enige manier is om files effectief te bestrijden. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:31 |
Andere deskundigen zijn het er blijkbaar over eens dat rekeningrijden nog meer druk op de middeninkomens legt. | |
Janneke141 | dinsdag 20 november 2018 @ 22:31 |
Forensenboete | |
Bouke-p | dinsdag 20 november 2018 @ 22:32 |
ja want iedereen staat voor zn lol in de file. | |
fathank | dinsdag 20 november 2018 @ 22:33 |
Nivelleren is een feestje Nu Kok dood is kunnen ze dat kwartje ook wel teruggeven Ze geven alles gratis aan de buitenlanders | |
fathank | dinsdag 20 november 2018 @ 22:34 |
De babyboomers graaien en laten de millenials ervoor opdraaien | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 22:34 |
Dan moet je ervoor zorgen dat je die meerkosten op de een andere manier compenseert. Maar goed, het ging mij ook meer om jouw vreemde aanval richting Klaver. Alsof GL hierin alleen staat. | |
fathank | dinsdag 20 november 2018 @ 22:34 |
Nu is het topic wel af denk ik. | |
nogeenoudebekende | dinsdag 20 november 2018 @ 22:35 |
Ben ik blij dat ik geen van beide ben... | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:35 |
Echte he Alsof het een kwalijk iets is dat je 5 dagen per week gaat werken... Vooral allemaal thuis blijven zitten, dat gaat de wereld redden. | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 22:37 |
Wie bepleit dat precies? | |
Tocadisco | dinsdag 20 november 2018 @ 22:38 |
Studenten zouden ook, door meer geld richting het hoger onderwijs, worden gecompenseerd voor het afschaffen van de studiefinanciering... | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:38 |
De mensen die pleiten voor rekeningrijden | |
Janneke141 | dinsdag 20 november 2018 @ 22:39 |
Hoeveel mensen willen er betalen om te mogen werken, denk je? | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:40 |
Maar anders weet ik het goed gemaakt, je maakt de woningen in de steden waar veel werk is betaalbaar of het OV gratis en met voldoende capaciteit, dan worden mensen ook niet meer semi-verplicht de auto naar het werk te pakken! Onee wacht... | |
VEM2012 | dinsdag 20 november 2018 @ 22:41 |
Als je je verhaal over dalende koopkracht moet onderbouwen met maatregelen die er nog niet zijn en waar het besluit nog niet toe is genomen, dan is het verhaal niet sterk. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:42 |
De rest komt er nog bovenop wat ook in de tekst staat. | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 22:44 |
Er zal vooral meer naar alternatieven worden gezocht: openbaar vervoer, thuis werken. Klussers kunnen de kosten verhalen op hun klanten. Maar goed, het zal mij verder een rotzorg zijn. Sta 's ochtends zelden in de file. Werk godzijdank niet in die graf-Randstad. | |
Janneke141 | dinsdag 20 november 2018 @ 22:45 |
Ik fiets naar mijn werk, maar dat maakt nog niet dat ik het om die reden een goed idee vind om de mensen die het geld opbrengen voor de BV Nederland nog even een extra rekening onder de neus te schuiven. | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 22:47 |
Je beseft dat files ook klauwen met geld kosten? Transportsector loopt kapitalen mis en als werknemer kost het je zowel tijd als brandstof. | |
VEM2012 | dinsdag 20 november 2018 @ 22:47 |
Het is nog steeds geen argument. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:50 |
Sowieso worden starters tegenwoordig wel gedwongen om een starterwoning te kopen buiten de stad, omdat in een stad gewoonweg onbetaalbaar is voor velen. OV-aansluitingen in dorpen zijn vaak niet zo geweldig en fietsen is vaak te ver, dus dan pak je de auto maar om toch maar naar je werk te komen en zo een inkomen te hebben. Maar ook dat wordt dus weer eens zwaarder belast en als je daarover zeikt moet je maar zelf je best doen om iets alternatiefs te zoeken of je bek houden | |
Woelwater | dinsdag 20 november 2018 @ 22:50 |
Werken doe je dan ook niet voor het geld, maar voor de lol. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 november 2018 @ 22:52 |
En intussen verhoogt NS de prijzen weer. | |
Cherni | dinsdag 20 november 2018 @ 22:53 |
Wie niet? | |
BlaZ | dinsdag 20 november 2018 @ 22:57 |
https://www.ad.nl/nieuws/(...)f-gestegen~aa76aeae/ De NS is inderdaad bezig zich uit de markt te prijzen voor de degenen die sowieso een auto nodig hebben. | |
Janneke141 | dinsdag 20 november 2018 @ 22:58 |
De tijd en de brandstof is voor de werknemer al reden voldoende om een alternatief te zoeken - als dat tenminste bestaat. Daar hoef je geen extra belasting overheen te gooien, dat is gewoon een extra straf op werken. Nota bene zelfs de SP ziet het op die manier. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 22:59 |
De tegemoetkomingen voor elektrische auto's doen het wel aardig, maar stel je voor dat efficiënter vervoer dergelijke financiële prikkels krijgen, de horror. | |
Cherni | dinsdag 20 november 2018 @ 22:59 |
Studenten hebben ov en veel werkgevers vergoeden de kosten. Bovendien zal de prijs bij Arriva ook wel stijgen. | |
Janneke141 | dinsdag 20 november 2018 @ 23:00 |
Even met zijn drieën heen en weer van Nijmegen naar Utrecht: 84 euro. Met de auto: ongeveer 25. Oplossing: we maken autorijden gewoon nog duurder. Topidee. Ik had het niet kunnen verzinnen. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 november 2018 @ 23:01 |
Klopt wel, maar het helpt niet echt het fileprobleem op te lossen. | |
Cherni | dinsdag 20 november 2018 @ 23:02 |
De SP opperde ooit ov gratis te maken, maar wie moet het dan betalen? Men verwacht ook nog eens dat men als vervoerder winst moet maken. | |
BlaZ | dinsdag 20 november 2018 @ 23:02 |
Daarom de toevoeging van "voor degenen die sowieso een auto nodig hebben". Met 3 personen is het vanuit bijvoorbeeld de regio Eindhoven goedkoper naar Schiphol te rijden en daar te parkeren dat gedrieën de trein te nemen. | |
Janneke141 | dinsdag 20 november 2018 @ 23:02 |
De SP wil alles gratis maken. In Maoïstisch China kon het immers ook. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 23:06 |
Je kan natuurlijk ook initiatieven die het OV ten bate komen financieren zodat zij de kosten voor de consument kunnen verlagen. | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 23:07 |
Maar hoe denk jij een einde te maken aan de files? De verwachting is immers dat het alleen maar erger wordt. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 23:07 |
Wat is volgens jou erger, de files of de lastenverzwaring voor middeninkomens? | |
BlaZ | dinsdag 20 november 2018 @ 23:09 |
Zeker voor een familie is de trein inderdaad erg duur. De auto wordt gelang het aantal personen dat meegaat steeds goedkoper. Bijvoorbeeld: Eindhoven - Rotterdam 36,40 per persoon (normaal tarief 2e klasse) Auto 221,6km; verbruik 1/14 : 26,42 De auto heeft natuurlijk aanschafkosten, verzekeringskosten, wegenbelasting en onderhoud. Maar als je eenmaal een auto hebt.... | |
KoosVogels | dinsdag 20 november 2018 @ 23:14 |
Voor mij persoonlijk de lastenverzwaring. Ik heb het geluk dat ik dagelijks op een file-vrij traject rij. Maar ik zie wel in dat er wat moet gedaan aan de files. | |
AchJa | dinsdag 20 november 2018 @ 23:22 |
Rekeningrijden lost de files niet op want iedereen moet toch blijven werken. Het is alleen een plan voor de lange termijn om de wegvallende brandstofaccijnzen (elektrisch rijden) te compenseren. | |
Cherni | dinsdag 20 november 2018 @ 23:25 |
Dit. | |
BlaZ | dinsdag 20 november 2018 @ 23:26 |
Zolang de bevolking blijft groeien is dat ook niet zo gek. Ik denk dat er nog veel winst is te behalen met bijvoorbeeld metro in de grote steden en verbetering van het wegennetwerk; met name waar er slechts 2 rijstroken per richting zijn. Thuiswerk is al een vlucht aan het nemen en daar bevindt zich ook een deel van de oplossing. Ik zou niet direct een voorstander zijn van rekeningrijden persoonlijk. | |
skrn | dinsdag 20 november 2018 @ 23:36 |
Lokale belastingen zijn inderdaad behoorlijk, woon in Delft, hoge gemeentelijke belastingen en de hoogste waterschapsbelasting. Tik gezamenlijk bijna 1400 euro af voor mijn gezin, woningwaarde 200k. Gaat echt nergens meer over. | |
Red_85 | dinsdag 20 november 2018 @ 23:44 |
Ja.. Omdat iedereen gewoon gaat kappen met werken omdat het niets meer gaat opleveren. Mensen zitten in de auto omdat het ov gewoon kut geregeld is tov de vraag aan wat het moet voldoen. De stille getuige is dat ieder nieuw stuk asfalt zo weer vol zit. En dat in een dichtbevolkt land als NL. Rekeningrijden is een gezwel en gaat voor economische krimp zorgen omdat het vooral de werkende middenklasse over de rand gaat duwen. En werken om de hoek zit er voor veel mensen ook niet in omdat het er gewoon niet is. De jaren '50 zijn over. Rekeningrijden is gewoon een vieze belasting op vrijheid van bewegen en reizen. | |
Red_85 | dinsdag 20 november 2018 @ 23:46 |
Het zijn ook niet de volksmennende schreeuwers van de fnv. Het zijn de beschaafde en wat slimmere mensen van de unie. Verschilletje. | |
Cherni | dinsdag 20 november 2018 @ 23:47 |
Alles word duurder zo ook de zorgkosten. Alles is gebaseerd op tweeverdieners. | |
MadJackthePirate | dinsdag 20 november 2018 @ 23:48 |
Niet eens zozeer om tweeverdieners zo te promoten, maar meer om werkelijk elke laatste cent uit de werkende alleenstaande te knijpen heb ik het idee. | |
Ciclon | dinsdag 20 november 2018 @ 23:49 |
. Wat ben ik toch blij dat ik het op de fiets af kan. (8km). Scheelt een hoop ellende en geld. | |
Cherni | dinsdag 20 november 2018 @ 23:51 |
We krijgen steeds meer alleenstaande en daar is onze maatschappij niet op ingericht. Als alleenstaande met een modaal inkomen ben je niet te benijden. | |
Ciclon | dinsdag 20 november 2018 @ 23:55 |
. Klopt. Ik ken werkelijk geen kant op. | |
Knipoogje | woensdag 21 november 2018 @ 00:09 |
Overal waar rekeningrijden is ingevoerd dalen de files. Daar zijn gewoon cijfers van. En minder files leven miljarden op aan gewonnen tijd. Dus dan kun je wel lekker goedkoop een beetje schelden, maar het maakt je argument niet sterker. Misschien iets meer schelden op de VVD. Die zijn in immers al zo'n beetje deze hele eeuw aan de macht en met hun beleid dus verantwoordelijk voor de druk op de middeninkomens. Wat op zich logisch is. Ze zijn er immers voor de hoge inkomens | |
BlaZ | woensdag 21 november 2018 @ 00:09 |
Bovendien is het gezond hé. Helaas moet ik voor het werk 62km heen en terug rijden, maar ik zou ook liever met de fiets kunnen gaan. | |
MadJackthePirate | woensdag 21 november 2018 @ 00:19 |
Gelukkig hoeven de lagere inkomens dit rekeningrijden dus niet te betalen...Of dus toch?! Wat een plottwist! | |
MadJackthePirate | woensdag 21 november 2018 @ 00:20 |
Ik ga ook elke dag op de fiets, maar ik erken wel dat dit voor geheel werkend Nederland geen optie is. Hoe krom is het om extra belasting te gaan heffen op mensen die verplicht voor hun inkomen de auto moeten pakken? Zum kotzen | |
tfors | woensdag 21 november 2018 @ 01:05 |
Wat een oogkleppen weer. Men wil dat de overheid gratis zorgt voor de ultieme rij-ervaring door te blijven asfalteren totdat heel NL een snelweg is, EN tegelijkertijd willen we er ook niet voor betalen, want roverheid etc... Alsof het allemaal aan de bomen groeit, voor niets komt de zon op. Als je nou gewoon zegt, voer rekeningrijden in, dat is de enige bewezen manier om files op te lossen, en het extra geld wat binnenkomt geef het weer terug aan de werkende middenklasse door belastingvermindering op andere zaken, dan is toch iedereen tevreden? | |
zakjapannertje | woensdag 21 november 2018 @ 01:32 |
Delft heeft natuurlijk te kampen ook met de hoge kosten voor de aanleg van de spoortunnel ter vervanging van het viaduct dwars door de stad. | |
Jellereppe | woensdag 21 november 2018 @ 02:00 |
Hopelijk ooit de transformatie naar een post-kapitalistische wereld. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 02:58 |
nee dat is onzin, de wegenbelasting gaat verdwijnen als compensatie [ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 21-11-2018 07:57:12 ] | |
Aloulu | woensdag 21 november 2018 @ 05:30 |
Hoe groot acht jij de kans dat dikgedrukte (belastingvermindering) dan gebeurt? Mbt rekeningrijden? Ik 0,0 in een coalitie waar überhaupt per definitie flink verschil van mening is over rekeningrijden. Alles duidt erop dat de aankomende jaren er geen belastingvermindering gaat komen als het afgelopen jaren al niet het geval was. Dus vermindering waar de burger er echt iets van merkt in zijn koopkracht. Niet enkel in cijfertjes. | |
xFriendx | woensdag 21 november 2018 @ 05:58 |
Moet wel zeggen dat mijn trajectkaart voor 2019 exact hetzelfde blijft qua prijs en niet stijgt. Niet dat het opeens daarmee een goedkoop iets is. Per maand is dat aardig aftikken, ook mede door de karige vergoeding van m'n werkgever (gemeente Amsterdam). Dan is er nog wel wat via de belasting terug te krijgen maar meen dat het alsnog zo'n 200 netto per maand is. Ik zie het altijd zo dat m'n vakantiegeld op gaat aan m'n reiskosten. Ik heb dan geen last van rekeningrijden maar kan mij voorstellen als de ns of rekeningrijden de prijzen laat stijgen het voor mij en anderen onder de streep nog beter is om een baan te zoeken in de buurt die minder oplevert maar je netto hetzelfde hebt. [ Bericht 17% gewijzigd door xFriendx op 21-11-2018 06:18:45 ] | |
Beathoven | woensdag 21 november 2018 @ 08:31 |
-1 Keep on dreaming. Kapitalisme is er in principe altijd al geweest. Dat bepaalde lagen onder druk staan luidt aan de top geen nieuw tijdperk in. | |
#ANONIEM | woensdag 21 november 2018 @ 08:33 |
Ik wel, maar dat betekent niet dat je gedwongen bent in de file aan te sluiten. Het is typisch die beperkte gedachtegang die voor de files zorgt. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 08:34 |
We hebben het steeds over middeninkomens, maar hoe hoog ligt een middeninkomen? Vanaf welk bedrag heb je een middeninkomen? Vanaf welk bedrag spreek je van een hoog inkomen? Iemand die dat weet? | |
Beathoven | woensdag 21 november 2018 @ 08:42 |
het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is ¤ 37.000. Per maand is dit bruto ¤ 2.855 en netto ongeveer ¤ 2.152.. Omdat er in Nederland gelukkig een socialistisch systeem bestaat om geen harde oneerlijke maatschappij te creeren waarbij men naar draagkracht besteed en z'n en belasting idem betaalt zijn de modale inkomens een beetje het slachtoffer aan het worden omdat ze naar beneden worden getrokken (minder tot geen recht op toeslagen, meer eigen bijdrages bij advocatuur / kinderopvang etc). Daar moet beter naar gekeken worden. | |
#ANONIEM | woensdag 21 november 2018 @ 08:46 |
En hier staat weer: http://www.dfbonline.nl/begrip/21897/middeninkomen tussen de 35.000 en 70.000 | |
Gunner | woensdag 21 november 2018 @ 08:47 |
Als dat zo is, wat ik betwijfel, gaan de provincies dat niet leuk vinden wat dit is nu net voor hen weer een goede bron van inkomsten. En waar gaan die dat verschil vandaan halen? Heffing hier, heffing daar. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 08:50 |
Woon en werk midden in de randstad, rij elke dag 30 km heen en 30 km terug en sta zelden in de file. | |
Beathoven | woensdag 21 november 2018 @ 08:52 |
Mja, duidelijk. Kan helaas niet kopieeren en plakken vanuit daar maar in dat geval is het modaal inkomen een deel van het middeninkomen. Ik denk dat men alleen in het verhaal in de OP een wat kleinere selectie neemt dan inkomens tot 70.000 euro per jaar maar dat moet nagevraagd worden. Die laatste groep lijkt me niet echt onder druk te staan. Maar goed. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 08:52 |
Ja, dat is een modaal inkomen, maar wat is een middeninkomen? Van waar tot waar loopt die grens. Is ¤ 30.000,- een middeninkomen? Is ¤ 45.000,- een middeninkomen? | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 08:53 |
Dat vind ik best ruim. Het verschil in leefstijl tussen 70.000 en 35.000 is ook vrij fors. Het voelt ook vreemd dat een modaal inkomen dus helemaal aan de ondergrens zit van wat een middeninkomen is. Het meest voorkomende inkomen is dus een paar tientjes meer dan een laag inkomen. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 08:53 |
Dat klopt Dat was indertijd ook een probleem, de provincies gingen toen in overleg met het rijk om een eigen inkomstenbelasting te krijgen https://www.cda.nl/zuid-h(...)ring-rekeningrijden/
| |
Beathoven | woensdag 21 november 2018 @ 08:54 |
Chia heeft een link gegeven hierboven. Ik vermoed dat binnen die range weer een kleinere range is gemaakt. | |
Gunner | woensdag 21 november 2018 @ 08:55 |
Ja, dus de mensen die nu claimen dat ze toch niet op een route rijden waar files staan, worden dan alsnog gepakt. Iedereen verliest dus. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 08:57 |
ALs je op een route rijdt waar geen files staan dan hoef je geen motorrijtuigbelasting te betalen, als er ook geen camera's staan dan ook geen heffing rekening rijden | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 08:59 |
Daarom binnenkort dichter bij huis werken. Dan kan ik met de fiets of met de metro. | |
Beathoven | woensdag 21 november 2018 @ 08:59 |
Het is wel het topic over rekeningrijden aan het worden hier. | |
Gunner | woensdag 21 november 2018 @ 08:59 |
ja dat klopt, maar m'n punt is dat provincies hun kip met gouden eieren niet graag verliezen en dan die inkomsten ergens anders gaan halen. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 09:06 |
geld is geld belasting is belasting mogelijk een opslag op het rekeningrijden , men was er nog niet echt uit zal zeker schelen , velen kunnen echt met elkaar mee rijden , door internet "SAMENRIJDEN"" | |
saparmurat_niyazov | woensdag 21 november 2018 @ 09:07 |
Idd, terwijl het om het totaalplaatje gaat. Forenzen ietsje duurder, je zorgverzekering weer een paar euro per maand omhoog, wonen duurder, btw omhoog, etc. Op zichzelf is het allemaal niet zo'n ramp, maar bij elkaar opgeteld tikt het aan. Op een gegeven moment is de rek eruit natuurlijk. | |
#ANONIEM | woensdag 21 november 2018 @ 09:07 |
Inderdaad, het gaat ook over onder druk staan zonder vroempoen. | |
LXIV | woensdag 21 november 2018 @ 09:11 |
De economie floreert en er komen steeds meer arbeidsplaatsen, etc. Normaal zouden werknemers hiervan profiteren. Maar omdat tekorten op de arbeidsmarkt gewoon geïmporteerd worden hebben ze er niks aan. Wel wordt woonruimte schaarser dus duurder. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 10:55 |
En jij denk echt dat zoiets niet op zijn minst budgetneutraal gaat gebeuren? Onder de streep gaat iedereen duurder uit zijn. En ik las hier ook alweer zoiets dat het alleen op bepaalde trajecten is waar files staan... Keep on dreaming zou ik zeggen. | |
skrn | woensdag 21 november 2018 @ 10:57 |
De investeringen van de techniek zullen op zijn minst terugverdiend moeten worden inderdaad | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 10:58 |
Want iedereen staat voor z'n lol elke ochtend in de file | |
Roces18 | woensdag 21 november 2018 @ 11:00 |
Rekeningrijden voegt voor mij niks toe? Ik moet naar klanten toe, en vervolgens maken ze het duurder? Zal ik dan gewoon stoppen met werken en dan een uitkering nemen? Kan ook hoor.. | |
KoosVogels | woensdag 21 november 2018 @ 11:00 |
Tsja, er moet wel een keer iets worden gedaan om het aantal files terug te dringen: Files leiden tot ruim 1 miljard euro economische schade | |
#ANONIEM | woensdag 21 november 2018 @ 11:00 |
Is daar geen ander topic voor? want dat ze onder druk staan is al aan de orde. | |
Aquarii | woensdag 21 november 2018 @ 11:04 |
Ik kan me nog herinneren dat ze net na de kabinetsformatie zeiden dat de middeninkomens na jaren stilstand gingen profiteren van het kabinetsbeleid. Verrassend genoeg komt daar weinig van terecht. | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:06 |
Ok, dus neem even de gemiddelde inkomens vrouw of man. Deze staat 's ochtends op om zijn kind naar de opvang te brengen welke duurder is geworden dan vorig jaar zo'n 10%. Gaat naar zijn werk en staat ongeveer een half uur in de file. Hier betaalt hij tegenwoordig natuurlijk extra voor. Om een beetje uit de file te blijven is hij om 9 uur op z'n werk, deze flexibiliteit heeft hij. Hij is al gestraft omdat hij naar z'n werk moest want hij heeft meer moeten betalen dan dat ze vroeger deden bij de 'wegenbelasting'. Hij werkt en moet ondertussen nog even wat bij de gemeente regelen. Dat moet natuurlijk onder werktijd want de gemeente is nooit open na half 6. Voor de gemeente aanvragen van een formulier kost hem dat 20 euro; want ja. Hij heeft de mogelijkheid om half 6 naar huis te gaan; tankt nog even waarvan de prijs 3/4 belasting is en rijdt net achter de drukte aan waarna hij zoals elke dag kwart over 6 thuis is (als het meezit). Eenmaal aangekomen thuis ziet hij een paarse envelop welke hij opent. ¤60,- boete + ¤8 euro administratieboete omdat hij 5km te hard heeft gereden. Oja, en de gemeentelijke belastingen komen binnen; het is maart. Hoeveel duurder dan vorig jaar zullen ze zijn? 's Avonds kijkt hij TV waarin hij ziet dat de topman van ABN (waar hij klant is, en welke hij gered heeft) een bonus krijg van 3 ton. Maar dat moet allemaal maar kunnen. de volgende ochtend begint het weer van voor af aan. Zonder boete, hopelijk. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:08 |
Maar wel sneller thuis, en er gaan meer meerij sites en meerij whatsapp groepen geopend worden | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:09 |
je concurrent moet ook naar diezelfde klant he, daarnaast zal het tarief buiten de spits beduidend lager zijn als niet positief maar meerijden levert nu nog geen voordeel op | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:13 |
Jawel nu ook al maar niemand doet het omdat het praktisch gewoon heel lastig is. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:14 |
Als er geld mee te verdienen is dan komen er vele sites waar je kunt aanmelden | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:15 |
Wat is het verschil met de huidige situatie? Dat het duurder wordt? | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:16 |
nee dat je beter kunt doorrijden, als er geld te verdienen is dan worden mensen heel inventief | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:16 |
Waarom zou er een afname komen van autos | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:17 |
meerijden, werktijden aanpassen io chef , niet gaan enz Als de weg 5 euro kost ,......................... x 200 werkdagen Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan https://www.blablacar.nl/ | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:20 |
En hoe wil je dat praktisch doen? Kind kan niet naar school omdat leerkracht thuis werkt vandaag? Of hij kan pas om 10 uur naar school omdat leerkracht om 10 uur gaat beginnen? Tandarts is vandaag dicht omdat deze vandaag weekend heeft genomen? Bedrijf is pas om 11 uur open dus bellen kan pas vanaf 11 uur? We leven in een half 9 tot 5 maatschappij dat ga je niet zomaar even veranderen. | |
Weltschmerz | woensdag 21 november 2018 @ 11:21 |
Herstel van het kapitalisme zou al een flinke verbetering zijn. | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:21 |
Ga jij zelf met de auto naar 't werk toe? | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:30 |
ik werk niet meer, maar ik ging de laatste jaren met de bus of met de fiets +_ 25 km heen en 25 km terug, s winters met de bus Ik zou nu een whatsapp groepje opzetten want er gaan heel veel mensen van hier met de bus naar dezelfde werkgever | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 11:35 |
Nee hoor, voor iedereen met een wat betere baan zal zijn baas die kosten gewoon ophoesten als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Vooral de arbeider zal hierdoor worden getroffen. Verder woon ik in rotterdam. mijn dichtsbijzijndste collega woont hemelsbreed misschien 3 km verderop maar als ik hem op zou moeten pikken zou me dat minimaal 3 kwartier kosten. Dat ga ik dus niet doen. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:36 |
je collega kan ook met de fiets naar jou toe komen iedere dag, heeft ie geljjk wat beweging | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 11:38 |
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen. | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 11:38 |
Ah nuff said. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:45 |
mijn vroegere werkgever zou er maling aan gehad hebben hoe jij naar het werk gaat | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 11:45 |
Het is zeer kortzichtig om te denken dat rekeningrijden enkel gaat om het veiligstellen van inkomsten uit automobilisten. De feiten: • Infrastructuur (capaciteit) kost heel veel geld • Files kosten heel veel geld • Dure infrastructuur wordt 95% van de tijd vrijwel niet gebruikt (bezetting < 50% van piekcapaciteit) • 5% minder autoverkeer heeft al een significante reductie in filezwaarte tot gevolg Een logische manier om files te bestrijden is om rijkosten afhankelijk te maken van het moment waarop gereden wordt (spitsheffing). Op deze manier is er een prikkel om buiten de spits om te gaan rijden. De hoogte van deze spitsheffing bepaalt het succes. Variabele prijsstelling wordt trouwens ook gebruikt in het openbaar vervoer, bij energieleveranciers, Uber en eigenlijk elk product of dienst waarvoor enige mate van prijselasticiteit geldt. Hogere vraag leidt tot hogere prijzen. Buiten het hoogseizoen op vakantie gaan is ook de helft (of meer) goedkoper. Dat vindt niemand raar. Het is eigenlijk vreemd dat dit voor autorijden nog niet het geval is. Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen: • Fiets • Openbaar vervoer • Thuiswerken • Na de spits wegrijden • Carpoolen De keuze voor de auto is de weg van de minste weerstand, het is heel logisch dat veel mensen deze keuze maken. Sterker nog, ik doe het zelf ook. Zelfs als ik weet dat er file staat en ik weet dat het openbaar vervoer sneller is pak ik alsnog de auto. Waarom? Op het moment dat ik de voordeur uitstap en het is koud met regen en wind, dan is de lokroep van de auto te groot om deze te weerstaan. Daarbij ervaar ik ook bijna geen prikkel om niet voor de auto te kiezen. De huidige kosten (in de spits in de file staan) vinden mensen het comfort van een auto dus waard. Wil je mensen bewegen de auto te laten staan dan zal je de kosten van autorijden in de spits dus moeten verhogen zodat meer mensen ervoor kiezen om niet in de file te staan. Nogmaals: er hoeft echt maar een klein gedeelte van de huidige spitsrijders de auto te laten staan om al een significante reductie in filezwaarte te bereiken. Wel is het zo dat er een aantal langetermijndoelen in het oog gehouden moeten worden: • Terugdringen van de 9-tot-5-cultuur. Uiteindelijk is het het bedrijfsleven die ons allemaal doet bewegen in de spits naar ons werk te reizen. Er zal voor gezorgd moeten worden dat ook de bedrijven het effect van een spitsheffing voelen zodat thuiswerken of buiten de spits om rijden gefaciliteerd wordt vanuit het bedrijfsleven. • Geen lastenverhoging. De kosten moeten anders verdeeld worden zodat er een prikkel is om buiten de spits om te rijden, er moet wel rekening mee gehouden worden dat de totale kosten voor de burger niet hoger worden. Dit zou moeten kunnen door het verlagen van wegenbelasting. Dat de totale inkomsten voor de overheid lager worden is niet erg, want als er minders files staan is er ook minder geld nodig voor nieuwe infrastructuur. Al met al zie ik geen reden waarom rekeningrijden niet voor zowel overheid als burger tot een win-win-situatie zou leiden. Alleen voor het bedrijfsleven zal het even wennen worden, maar dat zou ook op de lange termijn ook geen probleem moeten zijn. Einde bericht. [ Bericht 7% gewijzigd door Merkie op 21-11-2018 12:00:45 ] | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:46 |
klopt 100% | |
KoosVogels | woensdag 21 november 2018 @ 11:47 |
Uitstekende bijdrage. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 11:47 |
De huidige situatie heeft dus onvoldoende motivatie om dit werkelijk ook te gaan doen | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 11:51 |
Wellicht, dan zou ik zeggen: "zoek maar een ander" en dan zou ik ergens anders gaan werken. Dichter bij huis of bij een bedrijf dat de kosten wel op zich neemt. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 11:51 |
En hoe precies levert dat brood op de plank op? Of moet die tijd dan gebruikt worden voor een krantenwijk om het rekeningrijden te betalen? Mensen die kunnen poolen doen dat nu al. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 11:53 |
Plus dat het de schatkist minstens net zoveel (het liefst meer) moet opleveren dan wat er nu binnengeharkt wordt met de MRB en brandstofaccijnzen, of dacht je dat rupsje nooit genoeg het wel met wat minder af zou kunnen? | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 12:02 |
Een aantal ja... De kantoortijgers die een beetje in de buurt van hun werk wonen en alleen maar wat typwerk te doen hebben kunnen dit redelijk organiseren. Maar voor de eerste de beste klussenbus, bouwvakker, vuilnisman of wie dan ook die wel met de handen werken vaak buiten 0900-1700 en vaak ook nog een halve auto met shitzooi mee moeten nemen is dit natuurlijk een onmogelijke opgave. Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland... | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 12:02 |
Beleid kan altijd misbruikt worden voor secundaire doeleinden, dat staat toch los van de discussie over de effectiviteit van rekeningrijden? Volgens deze redenatie is er letterlijk geen enkele maatregel die wél werkt. | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 12:03 |
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeld . De bouwvakker uit jouw voorbeeld kan de kosten doorberekenen aan de klant trouwens. Ik wil best een uur eerder uit mijn bed als de stucadoor daardoor een spitsheffing van ¤10 vermijdt en de voorrijkosten daar voor mij minder hoog door worden. Elke onderneming maakt kosten. Als de prijs van de diensten de kosten niet meer dekt, dan is de prijs wellicht te laag. Dit spelletje speelt iedere ondernemer iedere dag, daar raakt niemand van in de war hoor. | |
Roces18 | woensdag 21 november 2018 @ 12:07 |
kilometer taks ja ja dan ga ik gewoon in meters mijn reisafstand noteren | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 12:07 |
Niet doorhebben dat het juist om de arbeiders op die auto zelf gaat... De klant hoeft niet te werken? Of zijn alle klanten tegenwoordig thuiswerker ofzo? Daarbij is een spitsheffing een heffing BOVENOP de kilometerprijs he, dat weet je toch? | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 12:08 |
Je weet dat de vuilniswagenman geen vuilniswagen voor de deur heeft staan toch? | |
Woelwater | woensdag 21 november 2018 @ 12:25 |
Fok! in een notendop Mensen die verwachten dat iemand wel even een bouwplaats, raffinaderij, levensmiddelenfabriek, supermarkt, distributiecentrum, scheepswerf of ziekenhuis mee naar huis neemt om thuis te gaan werken | |
Nismo91 | woensdag 21 november 2018 @ 12:27 |
Dat begrijpen sommige mensen niet. | |
Nismo91 | woensdag 21 november 2018 @ 12:29 |
Zon parel zet je natuurlijk niet buiten op straat maar in je garage ! | |
#ANONIEM | woensdag 21 november 2018 @ 12:41 |
Nieuws uit de serie: joh, je verwacht het niet... Nederland gaat rechtstreeks de VS achterna. Daar maakt een kleine, schatrijke bovenklasse de dienst uit; Trump is er de verpersoonlijking van. Ondertussen verdwijnt de middenklasse als sneeuw voor de zon. Hardwerkende mensen kunnen van hun loon niet meer rondkomen. Veel mensen kunnen basisvoorzieningen zoals zorg (cq. een zorgverzekering) niet betalen. In Nederland staat precies hetzelfde te gebeuren. Een hardwerkende, arme onderklasse van mensen in flexbaantjes. Zorg die steeds verder wordt uitgekleed, sociale voorzieningen die in rap tempo opdrogen. Niet in de laatste plaats omdat de deur wagenwijd open staat voor migranten. En het begrip pensioen kan over 30 jaar uit het woordenboek worden geschrapt. Om met zangeres Anouk te spreken: wen d'r maar aan. | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 12:43 |
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden? | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 12:44 |
Waarom zou ik moeten thuiswerken als ik een uur eerder opsta? Wat is je argument nou precies? | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 12:44 |
Het is echt ongelofelijk kortzichtig om te denken dat iedereen die in de spits in de file staat een pistool tegen z'n hoofd en geen enkele andere keuze heeft. Heeft iemand wel eens na 10:00 uur op de A2 of A12 gereden? Eindeloze lege banen en geen hond te bekennen op de snelweg. | |
skrn | woensdag 21 november 2018 @ 12:52 |
Het probleem is inderdaad de verschuiving van loonbelastingen naar allerlei indirecte belastingen, voornamelijk de gemeentelijke heffingen, zorgpremie en energie waardoor de lasten toenemen. Ook gemeentelijke diensten, zoals de sportclub voor de kinderen, worden duurder. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 21 november 2018 @ 13:01 |
Komt door Neo-liberalisering en het wegebben van een sociaal-democratische ideologie en inslag waardoor werkgevers alleen voor de winst gaan. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 13:02 |
Dan weet ik niet op welke A12 jij rijdt maar die van Den Haag naar Arnhem is ook na 10:00 gewoon druk. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 13:02 |
Daar staan ook weer heel veel dingen tegenover die goedkoper worden. Dat verhaal van ‘de koopkracht voor de middeninkomens neemt niet toe’ kan juist doorgeprikt worden doordat we met ons geld veel meer en beter kunnen krijgen. | |
Woelwater | woensdag 21 november 2018 @ 13:04 |
Zoals | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 13:17 |
Jij moet toch ook naar je werk? Of ga je dan later beginnen om eerst de bouwvakkers binnen te laten om dan zelf de spitsheffing (bovenop de kilometerprijs) te betalen? | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 13:32 |
Er wordt nu 5.7 miljard p/j opgehaald met de MRB dat bedrag moet gedekt gaan worden plus dat er een dikke 8 miljard p/j aan brandstofaccijns wordt opgehaald. Elke liter minder verbruikte brandstof moet ook gedekt gaan worden en dat wordt allemaal 1 op 1 verdisconteerd in de heffing en daar komt nog een keer de prijs van het hele systeem bovenop... Als je denkt dat het goedkoper gaat worden ben je enorm naief. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 13:35 |
Kilometerheffing is 24/7/365. | |
Mutant01 | woensdag 21 november 2018 @ 13:40 |
Omdat mensen doorgaans in de nacht willen slapen en lawaai van een vuiliswagen één van de zaken is waar mensen zich aan kunnen ergeren. Beter is dan 10 tot 15:00. Alleen begint de avondspits tegenwoordig al om 15:00 uur. Zelf ben ik dan ook benieuwd welke tijden er onder de spitsheffing zullen vallen. Zou mij namelijk niet verbazen als dat 6 tot 9 wordt in de ochtend en 4 tot 7 in de avond. En dat zijn echt klote tijden. Moet je eerst thuis gaan werken (oke prima) tot na de spits. Ben je rond 10 uur op kantoor, maar stel je moet ook nog je kind weer ophalen van de creche. Die gaat om 18:30 uur dicht. Moet je dan om 3 uur van kantoor weg zijn om zo de spitsheffing in de avond te vermijden. Lekker dan. | |
nogeenoudebekende | woensdag 21 november 2018 @ 13:42 |
Kon nog wel eens vies tegenvallen qua geluidsoverlast. | |
Noudanzeg | woensdag 21 november 2018 @ 13:49 |
en hoe laat moet die stucadoor dan van huis af, ergens midden in de nacht of zo? krijgt hij dan ploegentoeslag omdat zijn werktijden buiten de normale tijden vallen? | |
Noudanzeg | woensdag 21 november 2018 @ 13:52 |
klopt, als dat de spitstijden worden zou je geen leven overhouden als je daar buiten moet blijven. Bijzondere is dat men roept dat het verkeer gespreid moet worden, of mensen meer thuiswerken, echter veel bedrijven willen helemaal niet graag dat mensen thuiswerken, die zijn bang dat ze de controle kwijtraken. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 21 november 2018 @ 14:00 |
Dat heb je nu al bij de NS, het zijn klote tijden. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 14:08 |
Het gaat nog niet eens om controle alleen. Bij het gros van de bedrijven wordt er iets fysieks geproduceerd en de frees-/ draaibank of lasapparaat bemannen vanaf thuis lukt echt niet. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 14:11 |
Loop eens een Action binnen zou ik zeggen. En kies. | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 14:48 |
Iemand die een vuilniswagen bestuurt heeft geen recht op kinderopvang? | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 14:56 |
Dat kan natuurlijk altijd. Maar dan zul je deze mensen ook een toeslag moeten geven. Bovendien is het nog maar de vraag of het prettig is dat in de nacht een vuilniswagen door dr buurt rijd als de meeste te bed liggen | |
xzaz | woensdag 21 november 2018 @ 15:05 |
En wat als er een machine kapot gaat en er geen reparateur kan komen tot de volgende ochtend? Of moeten die ook 's nachts werken. En zo ja; wat doet die reperateur met de kinderen? Dan moet je kinderopvang ook 's nachts open zijn. Maar wat dan moeten die medewerkers ook 's nachts werken en dan moeten ze allemaal in de avond spits naar werk... | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 15:10 |
Niemand hoeft voor mij in de nacht te werken. Ik denk dat je mijn post niet hebt begrepen. Feit blijft als mensen in de nacht werken hebben ze recht op een toeslag. Ik werk wel met nachtdiensten. Ik kom daar niet onderuit tenzij ik ander werk ga zoeken. Persoonlijk heb ik met nachtdienst geen enkel probleem. Maar zonder toeslag ga ik geen aanslag op mijn lichaam plegen want gezond is het allerminst. | |
skrn | woensdag 21 november 2018 @ 15:21 |
Zeker, consumptie-artikelen zijn goedkoper geworden over de jaren; en ook initiatieven als marktplaats hebben geleid dat het relatief makkelijk is om aan je inboedel te komen. Maar wat koop je nu werkelijk? Ik zie geld dat ik overhoud als vrijheid, om te sparen voor een studie, of vervroegd pensioen, of voor een groter huis. Maar als de vaste lasten toenemen, kunnen wellicht consumptie-artikelen goedkoper worden, echt sparen voor wezenlijke vrijheden zit er dan toch niet in. | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 15:26 |
Tja als je het zo bekijkt zou je nog loon kunnen inleveren want we hebben de Action en Ikea. Laat die troep nu juist het probleem zijn waarom we nu in die spiraal naar beneden zitten. Zweedse balletjes is ook een maaltijd voor een grijpstuiver. Waar klagen we nog over. | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 15:31 |
Precies. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 15:32 |
Een voorstel om de lonen bij ons te halveren zou ik prima in overweging willen nemen hoor. Niemand die ermee komt. Don’t get it. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 15:33 |
Nederlanders zijn nog altijd kampioen sparen. | |
Woelwater | woensdag 21 november 2018 @ 15:33 |
Ja fijn, dan kan ik goedkoop mijn LIVE-LOVE-HOME bordjes kopen. Maar had eigenlijk meer gehoopt op iets waar ik dagelijks afhankelijk van ben zoals boodschappen, energie of huur bijvoorbeeld. De dingen die het hardst aantikken worden komende tijd echter weer duurder. | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 15:34 |
Als werkgever geloof ik dat graag. | |
kaasplankje | woensdag 21 november 2018 @ 15:34 |
Goed idee man. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 15:44 |
Ik stel voor dat je om het goede voorbeeld te geven je eigen loon halveert. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 15:50 |
Als jij vervolgens de boete betaalt die ik dan krijg: deal! | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 15:52 |
Boodschappen behoren tot de zaken die flink goedkoper zijn geworden. Dat daar nu weer wat stijging in zit doet daar weinig aan af. Energie is duurder geworden, huur ook. Maar zat andere zaken die gewoon goedkoper worden hoor. Brandstof voor auto’s bv valt best mee, zeker als je meeneemt dat auto’s veel zuiniger geworden zijn. | |
Fir3fly | woensdag 21 november 2018 @ 15:55 |
Moet je je wel een auto kunnen veroorloven natuurlijk. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 16:05 |
Waarom zou je een boete krijgen als je je eigen loon halveert? | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 16:08 |
Zoek maar eens op: gebruikelijk loon icm dga | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 16:09 |
We hadden het over middeninkomens, toch? | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 16:13 |
Weer wat geleerd, maar ik lees dat je wel 30% minder mag verdienen dan hetgeen wat gebruikelijk is. als je dat nog niet doet stel ik voor dat je 30% van het loon inlevert en ten gunste laat komen van het opleidingsbudget van je werknemers. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 16:18 |
Bij mij kan iedereen de opleiding volgen die ze willen, mits dat ook ten gunste komt van ons bedrijf. Kortom: ik werk niet met een beperking in dat budget. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 16:21 |
Nou, geef het dan gewoon aan mij. | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 16:25 |
Geef mij eens een goede reden. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 21 november 2018 @ 16:40 |
Kerel met een hart van goud, jonge dochter, dure leef want in de grote stad... Nee maak een geintje. Mijn financiele positie beschouw ik als zeer gunstig. Als je overweegt je geld weg te geven zijn er vast mensen op dit forum die het beter kunnen gebruiken. | |
Nismo91 | woensdag 21 november 2018 @ 16:40 |
Ja bij mijn vorige werkgever stond ik iedere dag in die kut file maar geloof maar niet dat daar mogelijkheden waren om later te beginnen / ochtenden thuis te werken. Mijn oplossing was wegwezen daar en dichter bij thuis gaan werken, nu kon dat gelukkig in mijn situatie maar lang niet voor iedereen, in Limburg heb je niet zoveel bedrijven zitten zoals in de grotere steden, en om dan voor je werk te gaan verhuizen dat is natuurlijk ook nogal een dingetje. | |
ender_xenocide | woensdag 21 november 2018 @ 16:41 |
met de auto van deur tot deur in 41 minuten, met het openbaar vervoer in 1 uur 30 minuten.... Lijkt me dat ze eerst eens het openbaar vervoer buiten de randstad flink moeten verbeteren voor ze aan het rekeningrijden beginnen... | |
VEM2012 | woensdag 21 november 2018 @ 16:42 |
Kijk, die eerlijkheid waardeer ik van je. | |
Janneke141 | woensdag 21 november 2018 @ 16:43 |
Het zou natuurlijk ook wel helpen als het gros van de werkgevers eens niet zo krampachtig zou vasthouden aan werktijden van half negen tot vijf. De dag is langer dan dat. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 21 november 2018 @ 16:48 |
Dat kan bijna niet er komt al een metroachtig systeem voor de trein maar het spoor in NL zit ook ramvol. | |
Drogonno | woensdag 21 november 2018 @ 16:57 |
Tijd dat iedereen overgaat op de elektrische fiets?, Nederland is toch een fietsstaat | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 16:58 |
Gezien de winter-/ zomertijd discussie die hier een tijdje geleden liep lijkt het me niet zo eenvoudig om mensen buiten de reguliere kantoortijden te laten werken. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 17:02 |
wij konden werken binnen en time frame van 07:00 uur tot 19:00 uur sommigen deden dat ja : begon je om 10:00 uur dan ging je om 18:30 huiswaarts dus kan best moet wel een reden voor zijn 5 euro per werkdag is zeker een reden | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 17:03 |
moet wel infrastructuur voor zijn brede fiets paden | |
Janneke141 | woensdag 21 november 2018 @ 17:03 |
Onder de presumptie dat mensen het inderdaad vervelend vinden om in de file te staan, zal het toch voor een aardige groep interessant worden om bijvoorbeeld van half zeven tot drie of half elf tot zeven te gaan werken als hun werkgever die optie tenminste geeft. Geheel andere discussie, maar we moeten natuurlijk sowieso een beetje af van de gedachte dat het aantal uur dat je achter je bureau zit interessant is voor of je je werk goed doet. | |
-Kadesh- | woensdag 21 november 2018 @ 17:13 |
waarom lopen die kapitalen mis? Hierboven schrijf je zelf dat de klussers bij invoering van km heffing de kosten maar door moeten berekenen. Dus dan doet de transportsector dat natuurlijk ook. Files zijn geen probleem, als mensen het een probleem vonden gingen ze wel iets anders bedenken. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 17:14 |
Dan ga je er alweer vanuit dat iedereen maar een beetje achter een bureau zit. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 17:15 |
5 Euro extra bij verschuiven? Of 5 euro inleveren als je daar niet aan meedoet? | |
Janneke141 | woensdag 21 november 2018 @ 17:17 |
Nee, dat doe ik zeker niet. Maar een hoop functies waarvoor het echt van belang is dat je op een bepaald moment op een bepaalde plek bent zijn juist niet achter een bureau. Zorg, transport, winkelbedrijf, storingsmonteurs, politie, etc. Die hebben al gespreide- en ploegendiensten, terwijl het juist het ingesleten half-negen-tot-vijf-werk is dat, in veel gevallen, ook prima op een ander tijdstip kan. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 17:23 |
Bouwvakkers, schilders, constructie, winkels, leraren, gemeente, kinderopvang etc. Allemaal globaal reguliere werktijden en hands on werk op locatie. Dus die ga je allemaal vervelen met rekeningrijden + een spitsheffing zodat de bureautijgers lekker thuis kunnen werken. En vergeet niet dat je bij ploegendiensten ook dagdiensten draait waardoor je weer binnen de reguliere tijden valt. | |
Janneke141 | woensdag 21 november 2018 @ 17:29 |
De meeste ploegenwissels vallen net voor de reguliere spitstijden. Maar belangrijker, en dat heb je in het begin van dit topic waarschijnlijk even gemist: ik ben mordicus tegen een kilometerheffing. Juist omdat het een straf is voor mensen zonder alternatief. Het fileprobleem is er echter, en het laat zich maar moeilijk oplossen. Juist door werktijden voor kantoorurengroepen verder te flexibiliseren haal je meer mensen uit de spitstijden op de wegen, verminderen de files, en heb je die hele verrekte kilometerheffing dus niet nodig. Maar dan moet het wel een stuk gebruikelijker worden om te schuiven met je werktijden dan het nu is, of minder dan 40 uur per week op je fysieke werkplek door te brengen terwijl je toch gewoon je werk af hebt. Nogmaals, dat kan niet voor iedere functie - maar overal waar het wel kan is het natuurlijk winst. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 17:42 |
ik zeg maar wat, maar stel dat de KM SPITS heffing per dag 5 euro zou zijn | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 17:42 |
nee de SPITS heffing zal alleen werken in de spits Mensen zien vaak het verschil niet met tolheffing | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 17:48 |
Dat is wat moet veranderen. Deze krampachtige houding van het bedrijfsleven jaagt de hele samenleving onnodig op kosten. | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 17:48 |
Ja, dat is nu ook al zo. Het hele idee van rekeningrijden is juist dat je in de spits meer betaalt en buiten de spits minder. Als je dit fundamentele uitgangspunt niet begrijpt is de hele discussie vrij zinloos geweest. [ Bericht 9% gewijzigd door Merkie op 21-11-2018 17:54:22 ] | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 17:48 |
nee de heffing is variabel, kan zelfs positief zijn | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 18:11 |
Dat is een heffing bovenop de kilometerheffing, dat was nl. het plan: Het basistarief zou gemiddeld 6.7ct/km worden in 2018... https://web.archive.org/w(...)ilometerheffing.html Vooral de laatste alinea is tekenend, het gaat alleen maar om geld:
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden... [ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 21-11-2018 18:17:30 ] | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 18:19 |
Lees gerust de plannen zoals gepresenteerd destijds (basistarief!) in mijn vorige post... Maar goed, als jij echt denkt dat je goedkoper uit gaat zijn als je uit de spits blijft dan nu dan begrijp je de consequenties van de plannen niet helemaal. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 18:24 |
als de heffing niet variabel dan werkt het niet \ \ | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 18:25 |
Klopt, maar ik denk dat de club die daadwerkelijk heel makkelijk kan schuiven niet heel erg groot is en weinig impact zal hebben op de files. Het is hier al eerder gezegd, mensen gaan niet voor de lol in de file staan. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 18:28 |
Hoe je het ook wendt of keert als Nederland aan de km heffing gaat komt er een basistarief met daarbovenop een variabel tarief anders droogt een groot deel van de inkomsten van de belastingdienst op. | |
BlaZ | woensdag 21 november 2018 @ 18:32 |
Dat is ook wel logisch met slechts 4 rijstroken. Voordat men de stap naar rekeningrijden neemt zou het goed zijn om eerst eens de grootste knooppunten weg te nemen. Delen van het Nederlandse snelwegwegennet zijn nog altijd onderontwikkeld. Zie bijvoorbeeld nog de vele stukken weg met slechts 2x2 rijstroken. | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 18:45 |
Ik leg alleen uit dat het concept van een spitsheffing kan werken om filezwaarte te reduceren. Elk plan kan misbruikt worden voor andere doeleinden. Dat staat los van het concept zelf. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 18:48 |
Zoals je kunt lezen ligt er een concept. | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 18:54 |
Ben je tegen rekeningrijden of tegen rekeningrijden zoals het het in huidige concept staat? | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 18:56 |
Per definitie tegen beide versies. Ik vind het huidige systeem prima. [ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 21-11-2018 19:02:49 ] | |
fluitbekzeenaald2.0 | woensdag 21 november 2018 @ 19:04 |
Laten we onszelf nou niet voor de gek houden. Als die spitsheffing wordt doorgevoerd, en mensen wijken daadwerkelijk uit naar een eerder of later tijdstip, dan stromen de wegen uiteindelijk op die tijden ook vol en wordt de heffing uitgebreid. En ook maar periodiek verhoogd omdat het kan. Totdat we gewoon altijd en overal mogen betalen. Uiteindelijk profiteert alleen de overheid van dit gemakzuchtige beleid. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 19:06 |
Ook dat, je geeft de overheid nog meer knoppen om aan te draaien als ze geld nodig menen te hebben. | |
Bart2002 | woensdag 21 november 2018 @ 19:17 |
(Zachte) dwang is hier nodig. Als we rekening moeten houden wat zij allemaal niet "willen" komen we nooit ergens. Helaas hebben ze zo'n beetje de krachtigste lobby die wij in NL kennen. Zeer veel invloed bij hun vrinden in de politiek. Jij bent goed bezig in dit topic vind ik. Complimenten voor de hele goede post #110. | |
Fir3fly | woensdag 21 november 2018 @ 19:21 |
De vraag is of het ook werkt. Ik gebruik het openbaar vervoer buiten de spits wanneer ik kan (is ook goedkoper voor mij) maar tijdens de spits is het nog steeds een nachtmerrie. Ik krijg 40% korting buiten de spits, dat is geen kattenpis. | |
JannekeC5 | woensdag 21 november 2018 @ 19:27 |
Het wordt een cash machine van de overheid, het is maar goed dat GL niet in de regering zit, groen en links zijn een kostbare combinatie voor de werkenden de de belasting eurootjes moeten ophoesten. | |
FYazz | woensdag 21 november 2018 @ 19:37 |
Dat heeft tegenwoordig helaas ook geen zin meer in de Randstad. Onze werknemers staan om 06.15 uur ook al in de file en om 18.30 uur ook. Een alternatief is met OV naar kantoor en dan buiten de spits bedrijfsauto pakken voor afspraken of 1 dag van de week thuiswerken. Dat is alleen niet voor al het personeel haalbaar, degene die zorg verlenen of lesgeven kunnen vaak geen tijd kiezen en hebben veel bagage mee, dat ga je ook niet meenemen het OV in. Ik zou echt niet weten wat de oplossing kan zijn. | |
sjorsie1982 | woensdag 21 november 2018 @ 20:15 |
ik wel, maar dat moeten niet teveel mensen doen want dan verplaats je het probleem. Om weer ontopic te gaan: ik dacht gelijk aan dat water nat is. Tenzij politici niet meer miljoenen baantjes mogen aannemen bij bedrijven na hun termijn, zullen zij altijd beleid voeren ten gunste van bedrijven. | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 20:33 |
weet ik niet, per saldo zal het voordeel opleveren doordat files verdwijnen | |
michaelmoore | woensdag 21 november 2018 @ 20:35 |
door km heffing gaan mensen carpoolen, je betaalt dan per km voor je auto | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 20:59 |
Dat doe je nu ook al gezien de enorme belasting op brandstof... | |
Merkie | woensdag 21 november 2018 @ 21:06 |
thx. | |
MadJackthePirate | woensdag 21 november 2018 @ 21:09 |
Onzin natuurlijk. De overheid berekent het dan echt wel op de manier dat er geen inkomsten verdwijnen. Dit betekent dat de mensen die nooit in de file staan minder gaan betalen en de mensen die 5 dagen per week in de file gaan staan meer om zo tot een gemiddelde te komen wat gelijk is aan de inkomsten van nu. Kortom de arbeider die gewoon om 8u in de fabriek moet staan mag betalen terwijl mensen die enkel plezierritjes maken gematst worden. | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 21:17 |
Zo zie ik het ook. Met rekeningrijden los je dit probleem niet op. Het is ook nauwelijks op te lossen. Ik merk al dat in het ov de spits om 15.00 uur begint en eindigt zowat rond 20.00 uur. | |
Fir3fly | woensdag 21 november 2018 @ 21:18 |
En daarna zal de heffing alleen nog maar hoger worden omdat blijkt dat het niet werkt en er toch weer meer geld nodig is voor andere dingen. | |
Cherni | woensdag 21 november 2018 @ 21:22 |
Het zou misschien een idee zijn om de knooppunten ook eens te bekijken. Want juist daar ontstaan die files. Juist daar waar men moet in en uitvoegen loopt het vast. | |
AchJa | woensdag 21 november 2018 @ 21:27 |
Exact, en negen van de tien keer worden de grootste verdedigers van dit soort plannen er vooral niet door geraakt... Ik kan me herinneren dat bv. Bart2002 regelmatig zat op te snijden hier over zijn wwv op de fiets... | |
MadJackthePirate | woensdag 21 november 2018 @ 21:32 |
Ja bijvoorbeeld, of alternatieve vervoersmiddelen financieel promoten. Maar de overheid kent de uitdrukking 'carrots are better than sticks' niet en wil enkel een grotere stok om de burger mee te slaan zodat ze zich gedragen zoals de overheid dat graag ziet | |
Bart2002 | woensdag 21 november 2018 @ 22:10 |
Nou ja overheid, overheid. Niet dat ik daar een hoge pet van op heb gaat het natuurlijk wel over een real world probleem. Maar we willen eigenlijk op dezelfde voet doorgaan waardoor het over 10 jaar helemaal kansloos is. Beetje wat beschreven werd in #110 is wel aan de orde. We hopen dat de overheid het kostenneutraal voor ons oplost en hebben daar terecht geen vertrouwen in. Ik denk dat een mentaliteitsomslag der mens gecombineerd met sterke druk op het bedrijfsleven om mensen WAAR DAT KAN (zodat we niet weer gaan zeuren over alle beroepen waarin dat niet kan..) zoveel mogelijk thuis te laten werken. Persoonlijk zou ik 5 dagen thuis kunnen werken maar de baas gunt mij er met heel veel moeite en gezeur slechts 1. . Het moet m.i. in die sfeer gezocht worden willen we niet gillend gek worden op de weg. Al die miljarden zinloze uren verloren (niet-productieve) reistijd en dito verspilde kilometers qua energie en milieudruk. De wal zal het schip gaan keren hopelijk. Ondertussen zien wij niets van dit vanuit de politiek, geen enkele visie of plan wat niet verbaast. | |
Fir3fly | woensdag 21 november 2018 @ 22:12 |
Sowieso rechts inhalen gaan toestaan op wegen met meer dan twee banen. | |
MadJackthePirate | woensdag 21 november 2018 @ 22:17 |
Ja waar het kan ben ik het inderdaad met je eens. Maar zoals je zegt is dat bij velen geen of slechts een gedeeltelijke oplossing. Maar ik zou er dan eerder voor zijn om mensen die voor het werk in de file moeten staan minder te belasten en mensen die willens en wetens zonder noodzaak in de file gaan staan een stuk zwaarder. Helaas is dat nauwelijks te realiseren, maar zo zou het moeten zijn. Niemand gaat namelijk voor zijn plezier in de file staan. Kostenneutraal op welk vlak bedoel je? Want de gemiddelde Nederlandse autobezitter betaalt al een flink bedrag aan allerlei belastingen, dus daar zou een hoop van gerealiseerd kunnen worden. Moeten ze alleen stoppen het te gebruiken voor onzinnige ideeën zoals die Tesla financiering. | |
Sparafucile | woensdag 21 november 2018 @ 22:43 |
En zo wordt een topic over middeninkomens een topic over het fileprobleem.... | |
Pleun2011 | woensdag 21 november 2018 @ 22:55 |
Waarom niet woon-werkverkeer met de fiets stimuleren? Gooi de kilometervergoeding omhoog en je hebt minder files en minder werknemers met diabetes en overgewicht | |
FYazz | donderdag 22 november 2018 @ 07:30 |
Hoe doen we dat dan met zorgverleners die allemaal naar een ander adres moeten? Die kunnen niet carpoolen met 1 auto. | |
Afhaalchinees | donderdag 22 november 2018 @ 07:42 |
file's zijn doorgaans meer in Brabant en Utrecht maar gelukkig kan je in deze post even laten merken dat je de randstad kut vindt | |
MadJackthePirate | donderdag 22 november 2018 @ 08:07 |
Beter idee dan het enkel afstraffen van mensen die die optie niet hebben inderdaad. 25km+ fietsen naar het werk doet vrijwel niemand voor z'n plezier. | |
Beathoven | donderdag 22 november 2018 @ 08:12 |
Alsof de VVD de knoppen zo goed mogelijk wil bedienen. | |
C.L.Werner | donderdag 22 november 2018 @ 08:19 |
Het zijn allemaal criminele en boeve daar bij de roverheid dat ze hier beschermd worden bah en mark rukke voorop dat je dat allemaal accepteert als ik je vrind op faceboek wa had ik je allang er af gegooit ben het echt zo zat die roverheid en zorgbezuinige ga dat bij de asielzoeker doen allemaal uit syrie deuren stan wagewijd open voor al deze geluk zoekers ben er klaar mee ik ga emigrere naar een ander land die zn zaakjes wel op orde heeft want hier ben ik klaar mee ajuus gr gr | |
HSG | donderdag 22 november 2018 @ 08:53 |
Maar je pakt de werkende Nederlander het hardst mee. Ik ben van mening dat telewerken veel meer effect heeft, m.a. werkgevers motiveren dat werknemers ook een paar dagen in de week hun werk prima thuis kunnen uitvoeren. | |
michaelmoore | donderdag 22 november 2018 @ 08:55 |
Ja de auto is een makkelijke melkkoe | |
Metalfreak | donderdag 22 november 2018 @ 09:09 |
Dat is nu toch ook al? Je krijgt reiskostenvergoeding van je werk ongeacht of je nu naar je werk gaat met een Ferrari, een afgeragde zesdehands Opel, de fiets of te voet. Dus ook als je carpoolt krijg je die reiskostenvergoeding. Toch zag ik maar heeeel weinig mensen carpoolen, gewoon omdat het praktisch niet te doen is. Ik zie het al voor me: ik werk op de IT afdeling en ik zou carpoolen met Truus en Bep van administratie die toevallig bij me in de buurt wonen. Ik rij die dag en we zouden om 16:30 wegrijden. Helaas, om 16:15 breekt de hel los en is er een grote IT-storing waarbij alle handjes op onze afdeling nodig zijn en ik echt niet zomaar kan zeggen: "jongens, ik moet Truus en Bep naar huis brengen" en zit ik, samen met Truus en Bep die hun kinderen om uiterlijk 17:00 op moesten halen nog tot 23:00 op de zaak... Flexibiliteit waar werkgevers zo op inzetten is dan weer compleet weg. | |
Stoney3K | donderdag 22 november 2018 @ 09:20 |
Tenzij je elektrisch rijdt. En daarom wil de overheid graag per kilometer belasten, want dan kunnen ze die Tesla-rijders ook uitmelken. | |
michaelmoore | donderdag 22 november 2018 @ 09:22 |
spitsheffing is variabel in prijs truus en bep moeten dan met de OV | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 22 november 2018 @ 09:23 |
Zo'n beetje alles buiten de randstad. Overigens maakt spitheffing niets uit. Als ik van Tilburg naar Eindhoven ga sta ik tegenwoordig om 1300 ook al in de file. | |
michaelmoore | donderdag 22 november 2018 @ 09:23 |
ook dat | |
Metalfreak | donderdag 22 november 2018 @ 10:26 |
Ja, ik heb bij een bedrijf gewerkt waar het een 2 uur was met het OV, maar slechts 25 minuten met de auto. Leuk dat het OV in die ellendige Randstad een optie is, maar in de rest van Nederland niet. Zoals ik al zei: je hele flexibiliteit gaat naar de knoppen en daarmee wordt dus ook je hele voordeel van het carpoolen teniet gedaan, dus waarom zou je? | |
Beathoven | donderdag 22 november 2018 @ 10:39 |
Ik volg dit niet zo, maar is het niet dat als jij als forens voor je werknemer ineens de kilometers moet betalen dit reizen voor werk in principe gewoon werk is en je de rekening in dan eigenlijk gewoon bij de werkgever moet kunnen neerleggen. Zelfs voor low-level jobs en uitzendbureaus lijkt me dit gewoon in de categorie reiskosten te vallen en voor beter betaalde werknemers helemaal. Als een werknemer waarvan een bedrijf meer dan zwaar afhankelijk is min of meer zegt 'anders bekijken jullie het maar en zoek ik wel wat dichterbij' dan zal de werkgever dit wel snel willen vergoeden en rolt met zo'n beslissing al een balletje dat niet te stoppen is. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit voor langer dan 'even' deels of volledig op de rekening van de forens komt. Anders is er altijd wel iemand die het steeds hogerop zoekt tot aan het Europees hof om dit eerlijkheidshalve geregeld te krijgen. [ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 22-11-2018 10:47:59 ] | |
Hugo862 | donderdag 22 november 2018 @ 10:54 |
Voor reiskosten krijg je toch de 19 cent per kilometer belastingvrij? Dat is prima toereikend om naast de benzine, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering ook nog eens het rekening rijden te betalen Het feit is dat het bedrijfsleven wel wil profiteren van de goede Nederlandse infrastructuur, mobiele werknemers, goed opgeleide werknemers en dergelijke zonder er aan mee te willen betalen. De rekening wordt gewoon bij de middenklasse gedumpt omdat de lobby kracht van het bedrijfsleven vele malen groter is dan dat van de individuele stemgerechtigde. Gelukkig voor het grootkapitaal hebben ze goede bliksemafleiders zoals moslims, migranten en kick out zwarte piet. Terwijl wij ons boos maken over randzaken rooft de overheid onze portemonnee leeg en wordt het bedrijfsleven stinkend rijk. Het volk zijn de losers van de 21ste eeuw! | |
Beathoven | donderdag 22 november 2018 @ 10:58 |
Ben ik het wel mee eens, de topics die momenteel opgegooid worden hebben er ook voor gezorgd dat rechtse partijen terrein winnen en op links doet men er vrolijk mee aan de show en lijkt men op dit moment geen benul te hebben waar men echt voor zou moeten staan en hoe men de 'harten' van de gehele werkende klasse weer kan winnen. Als een partij als de PvdA weer eens echt op de markt gaat kijken naar misstanden zou het zo weer uit de bijna dood ervaring herrijzen. | |
KoosVogels | donderdag 22 november 2018 @ 11:00 |
Werknemers moeten inderdaad meer thuis gaan werken. Daarnaast is het zaak om het OV aantrekkelijker te maken en moet carpoolen de norm worden. Maar ja, hoe dwing je die zaken af als overheid? Feit is in ieder geval dat er iets worden gedaan aan de files. | |
LXIV | donderdag 22 november 2018 @ 11:07 |
Filerijden is echt een keuze. De meeste vrouwen doen het biet. Als mensen gewoon niet verder dan 10km van hun woonplaats willen werken komt het werk vanzelf daar naar toe. | |
KoosVogels | donderdag 22 november 2018 @ 11:11 |
Aardig bedacht, maar dat gaat niet werken in de praktijk. Zelfs als mensen het zouden willen. | |
Cherni | donderdag 22 november 2018 @ 11:14 |
Precies. In een andere draad had ik het daar ook al over. Er is geen echte sociaal democratische partij meer over. | |
Solstice1 | donderdag 22 november 2018 @ 11:16 |
Klopt, nieuwe wegen deed een leuke poging maar is niet ver gekomen. De rest doet aan identiteitspolitiek en bekommert zich weinig om haar oorspronkelijke achterban. | |
Beathoven | donderdag 22 november 2018 @ 11:26 |
Het is ook gewoon voor de partij zelf niet goed. Men is door de strubbelingen, culturele dingetjes en duurzaamheid compleet verzonken geraakt in een niet relevante positie. | |
Beathoven | donderdag 22 november 2018 @ 11:31 |
Dan zou al het werk nu in de provincies zitten. | |
HSG | donderdag 22 november 2018 @ 11:32 |
En dat geloof jij? | |
LXIV | donderdag 22 november 2018 @ 11:50 |
Vroeger, toen niemand een auto had, woonde iedereeen op loop/fietsafstand van zijn werk. | |
ender_xenocide | donderdag 22 november 2018 @ 11:55 |
Vroegah, toen de fabriekseigenaren nog arbeiderswoningen bouwden.... | |
michaelmoore | donderdag 22 november 2018 @ 12:04 |
Dat zouden ze nog wel willen maar dat mag niet meer daar gaan de ambtenaren over, Toen mocht de Demka heel plan Ondiep bouwen als het bedrijf zich daar vestigde Stork idem dito en Philips ook | |
HSG | donderdag 22 november 2018 @ 12:14 |
En nu niet. | |
Stoney3K | donderdag 22 november 2018 @ 12:19 |
Dat komt meer omdat bedrijven hun prestigieuze kantoorpand op de Zuidas belangrijker vinden dan het bereikbaar zijn voor de mensen die in dat kantoorpand moeten werken. | |
HSG | donderdag 22 november 2018 @ 12:24 |
Infrastructuur weet je. Vlakbij Schiphol, grote haven ect is beter dan echter in de Achterhoek zitten. | |
Stoney3K | donderdag 22 november 2018 @ 12:33 |
En dat heb je echt nodig als je een bank, verzekeraar of een IT-onderneming bent? Volgens mij hoeft informatie niet per zeecontainer te worden verscheept. | |
HSG | donderdag 22 november 2018 @ 12:40 |
Veel gaat via internet. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 22 november 2018 @ 13:18 |
Je hebt er natuurlijk ook mee te maken dat je personeel hebt dat niet op iedere straathoek te vinden is, en dat personeel wil ook graag op een fijne plaats wonen. Helemaal als het buitenlands personeel is. Dan kun je met je bedrijf in de achterhoek gaan zitten omdat je geen haven in de buurt nodig hebt. Maar dan blijft je personeel weg omdat ze er niet willen komen wonen. Er zitten trouwens wel een aantal mooie bedrijven in de Achterhoek,maar die zullen wat meer hun best moeten doen om personeel te vinden. | |
michaelmoore | donderdag 22 november 2018 @ 14:03 |
en personeel woont fijn en daar is ook geen haven , maar dat is niet de Achterhoek | |
zakjapannertje | donderdag 22 november 2018 @ 15:01 |
De vakbonden lopen ook leeg wat mannen betreft: https://www.ad.nl/binnenl(...)sinds-1990~a66a313b/ | |
zakjapannertje | donderdag 22 november 2018 @ 17:40 |
https://www.vrt.be/vrtnws(...)traatprotest-meer-u/ Ook straks in Nederland mensen de straat op? | |
VEM2012 | donderdag 22 november 2018 @ 18:42 |
De middeninkomens? Die hebben daar toch geen tijd voor? Hun kinderen zitten op minimaal 3 vrijetijdsbestedingen, drie maal in het jaar vakantie, 1,5x per week uit eten, eens in de twee weken naar het theater of bioscoop, enz. | |
Solstice1 | donderdag 22 november 2018 @ 19:05 |
Oh, als dat toch waar was. | |
zakjapannertje | donderdag 22 november 2018 @ 19:56 |
En naar de Voedselbank, volgens de OP:
| |
michaelmoore | donderdag 22 november 2018 @ 23:09 |
iedereen gaat er op vooruit heb ik horen vertellen https://www.telegraaf.nl/(...)nsioenpremie-betalen
|