En hoe wil je dat praktisch doen? Kind kan niet naar school omdat leerkracht thuis werkt vandaag? Of hij kan pas om 10 uur naar school omdat leerkracht om 10 uur gaat beginnen?quote:Op woensdag 21 november 2018 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
meerijden, werktijden aanpassen io chef , niet gaan enz
Als de weg 5 euro kost ,......................... x 200 werkdagen
Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan
Herstel van het kapitalisme zou al een flinke verbetering zijn.quote:Op woensdag 21 november 2018 02:00 schreef Jellereppe het volgende:
Hopelijk ooit de transformatie naar een post-kapitalistische wereld.
Ga jij zelf met de auto naar 't werk toe?quote:Op woensdag 21 november 2018 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan
https://www.blablacar.nl/
ik werk niet meer, maar ik ging de laatste jaren met de bus of met de fiets +_ 25 km heen en 25 km terug, s winters met de busquote:Op woensdag 21 november 2018 11:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ga jij zelf met de auto naar 't werk toe?
Nee hoor, voor iedereen met een wat betere baan zal zijn baas die kosten gewoon ophoesten als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Vooral de arbeider zal hierdoor worden getroffen. Verder woon ik in rotterdam. mijn dichtsbijzijndste collega woont hemelsbreed misschien 3 km verderop maar als ik hem op zou moeten pikken zou me dat minimaal 3 kwartier kosten. Dat ga ik dus niet doen.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
meerijden, werktijden aanpassen io chef , niet gaan enz
Als de weg 5 euro kost ,......................... x 200 werkdagen
Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan
https://www.blablacar.nl/
je collega kan ook met de fiets naar jou toe komen iedere dag, heeft ie geljjk wat bewegingquote:Op woensdag 21 november 2018 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor, voor iedereen met een wat betere baan zal zijn baas die kosten gewoon ophoesten als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Vooral de arbeider zal hierdoor worden getroffen. Verder woon ik in rotterdam. mijn dichtsbijzijndste collega woont hemelsbreed misschien 3 km verderop maar als ik hem op zou moeten pikken zou me dat minimaal 3 kwartier kosten. Dat ga ik dus niet doen.
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je collega kan ook met de fiets naar jou toe komen iedere dag, heeft ie geljjk wat beweging
Ah nuff said.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik werk niet meer, maar ik ging de laatste jaren met de bus of met de fiets +_ 25 km heen en 25 km terug, s winters met de bus
Ik zou nu een whatsapp groepje opzetten want er gaan heel veel mensen van hier met de bus naar dezelfde werkgever
mijn vroegere werkgever zou er maling aan gehad hebben hoe jij naar het werk gaatquote:Op woensdag 21 november 2018 11:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen.
klopt 100%quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef Merkie het volgende:
Het is zeer kortzichtig om te denken dat rekeningrijden enkel gaat om het veiligstellen van inkomsten van automobilisten.
De feiten:
• Infrastructuur (capaciteit) kost heel veel geld
• Files kosten heel veel geld
• Dure infrastructuur wordt 95% van de tijd vrijwel niet gebruikt (bezetting < 50% van piekcapaciteit)
• 5% minder autoverkeer heeft al een significante reductie in filezwaarte tot gevolg
Een logische manier om files te bestrijden is om rijkosten afhankelijk te maken van het moment waarop gereden wordt (spitsheffing). Op deze manier is er een prikkel om buiten de spits om te gaan rijden. De hoogte van deze spitsheffing bepaalt het succes.
Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen:
• Fiets
• Thuiswerken
• Na de spits wegrijden
• Carpoolen
De keuze voor de auto is de weg van de minste weerstand, het is heel logisch dat veel mensen deze keuze maken. De huidige kosten (in de spits in de file staan) vinden mensen het comfort van een auto waard. Wil je mensen bewegen de auto te laten staan dan zal je deze kosten dus moeten verhogen.
Wel is het zo dat er een aantal langetermijndoelen in het oog gehouden moeten worden:
• Terugdringen van de 9-tot-5-cultuur. Uiteindelijk is het het bedrijfsleven die ons allemaal doet bewegen in de spits naar ons werk te reizen. Er zal voor gezorgd moeten worden dat ook de bedrijven het effect van een spitsheffing voelen zodat thuiswerken of buiten de spits om rijden gefaciliteerd wordt vanuit het bedrijfsleven.
• Geen lastenverhoging. De kosten moeten anders verdeeld worden zodat er een prikkel is om buiten de spits om te rijden, er moet wel rekening mee gehouden worden dat de totale kosten voor de burger niet hoger worden. Dit zou moeten kunnen door het verlagen van wegenbelasting. Dat de totale inkomsten voor de overheid lager worden is niet erg, want als er minders files staan is er ook minder geld nodig voor nieuwe infrastructuur.
Al met al zie ik geen reden waarom rekeningrijden niet voor zowel overheid als burger tot een win-win-situatie zou leiden. Alleen voor het bedrijfsleven zal het even wennen worden, maar dat zou ook op de lange termijn ook geen probleem moeten zijn.
Einde bericht.
Uitstekende bijdrage.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef Merkie het volgende:
Het is zeer kortzichtig om te denken dat rekeningrijden enkel gaat om het veiligstellen van inkomsten van automobilisten.
De feiten:
• Infrastructuur (capaciteit) kost heel veel geld
• Files kosten heel veel geld
• Dure infrastructuur wordt 95% van de tijd vrijwel niet gebruikt (bezetting < 50% van piekcapaciteit)
• 5% minder autoverkeer heeft al een significante reductie in filezwaarte tot gevolg
Een logische manier om files te bestrijden is om rijkosten afhankelijk te maken van het moment waarop gereden wordt (spitsheffing). Op deze manier is er een prikkel om buiten de spits om te gaan rijden. De hoogte van deze spitsheffing bepaalt het succes.
Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen:
• Fiets
• Thuiswerken
• Na de spits wegrijden
• Carpoolen
De keuze voor de auto is de weg van de minste weerstand, het is heel logisch dat veel mensen deze keuze maken. De huidige kosten (in de spits in de file staan) vinden mensen het comfort van een auto waard. Wil je mensen bewegen de auto te laten staan dan zal je deze kosten dus moeten verhogen.
Wel is het zo dat er een aantal langetermijndoelen in het oog gehouden moeten worden:
• Terugdringen van de 9-tot-5-cultuur. Uiteindelijk is het het bedrijfsleven die ons allemaal doet bewegen in de spits naar ons werk te reizen. Er zal voor gezorgd moeten worden dat ook de bedrijven het effect van een spitsheffing voelen zodat thuiswerken of buiten de spits om rijden gefaciliteerd wordt vanuit het bedrijfsleven.
• Geen lastenverhoging. De kosten moeten anders verdeeld worden zodat er een prikkel is om buiten de spits om te rijden, er moet wel rekening mee gehouden worden dat de totale kosten voor de burger niet hoger worden. Dit zou moeten kunnen door het verlagen van wegenbelasting. Dat de totale inkomsten voor de overheid lager worden is niet erg, want als er minders files staan is er ook minder geld nodig voor nieuwe infrastructuur.
Al met al zie ik geen reden waarom rekeningrijden niet voor zowel overheid als burger tot een win-win-situatie zou leiden. Alleen voor het bedrijfsleven zal het even wennen worden, maar dat zou ook op de lange termijn ook geen probleem moeten zijn.
Einde bericht.
De huidige situatie heeft dus onvoldoende motivatie om dit werkelijk ook te gaan doenquote:Op woensdag 21 november 2018 11:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen.
Wellicht, dan zou ik zeggen: "zoek maar een ander" en dan zou ik ergens anders gaan werken. Dichter bij huis of bij een bedrijf dat de kosten wel op zich neemt.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn vroegere werkgever zou er maling aan gehad hebben hoe jij naar het werk gaat
En hoe precies levert dat brood op de plank op? Of moet die tijd dan gebruikt worden voor een krantenwijk om het rekeningrijden te betalen?quote:
Mensen die kunnen poolen doen dat nu al.quote:en er gaan meer meerij sites en meerij whatsapp groepen geopend worden
Plus dat het de schatkist minstens net zoveel (het liefst meer) moet opleveren dan wat er nu binnengeharkt wordt met de MRB en brandstofaccijnzen, of dacht je dat rupsje nooit genoeg het wel met wat minder af zou kunnen?quote:Op woensdag 21 november 2018 10:57 schreef skrn het volgende:
De investeringen van de techniek zullen op zijn minst terugverdiend moeten worden inderdaad
Een aantal ja... De kantoortijgers die een beetje in de buurt van hun werk wonen en alleen maar wat typwerk te doen hebben kunnen dit redelijk organiseren. Maar voor de eerste de beste klussenbus, bouwvakker, vuilnisman of wie dan ook die wel met de handen werken vaak buiten 0900-1700 en vaak ook nog een halve auto met shitzooi mee moeten nemen is dit natuurlijk een onmogelijke opgave. Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland...quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef Merkie het volgende:
Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen:
• Fiets
• Thuiswerken
• Na de spits wegrijden
• Carpoolen
Beleid kan altijd misbruikt worden voor secundaire doeleinden, dat staat toch los van de discussie over de effectiviteit van rekeningrijden? Volgens deze redenatie is er letterlijk geen enkele maatregel die wél werkt.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Plus dat het de schatkist minstens net zoveel (het liefst meer) moet opleveren dan wat er nu binnengeharkt wordt met de MRB en brandstofaccijnzen, of dacht je dat rupsje nooit genoeg het wel met wat minder af zou kunnen?
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeldquote:Op woensdag 21 november 2018 12:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een aantal ja... De kantoortijgers die een beetje in de buurt van hun werk wonen en alleen maar wat typwerk te doen hebben kunnen dit redelijk organiseren. Maar voor de eerste de beste klussenbus, bouwvakker, vuilnisman of wie dan ook die wel met de handen werken vaak buiten 0900-1700 en vaak ook nog een halve auto met shitzooi mee moeten nemen is dit natuurlijk een onmogelijke opgave. Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland...
Niet doorhebben dat het juist om de arbeiders op die auto zelf gaat...quote:Op woensdag 21 november 2018 12:03 schreef Merkie het volgende:
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeld.
De klant hoeft niet te werken? Of zijn alle klanten tegenwoordig thuiswerker ofzo?quote:De bouwvakker uit jouw voorbeeld kan de kosten doorberekenen aan de klant trouwens. Ik wil best een uur eerder uit mijn bed als de stucadoor daardoor een spitsheffing van ¤10 vermijdt en de voorrijkosten daar voor mij minder hoog door worden.
Je weet dat de vuilniswagenman geen vuilniswagen voor de deur heeft staan toch?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:03 schreef Merkie het volgende:
[..]
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeld.
Fok! in een notendopquote:Op woensdag 21 november 2018 12:02 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland...
Dat begrijpen sommige mensen niet.quote:Op dinsdag 20 november 2018 22:32 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
ja want iedereen staat voor zn lol in de file.
Zon parel zet je natuurlijk niet buiten op straat maar in je garage !quote:Op woensdag 21 november 2018 12:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je weet dat de vuilniswagenman geen vuilniswagen voor de deur heeft staan toch?
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je weet dat de vuilniswagenman geen vuilniswagen voor de deur heeft staan toch?
Waarom zou ik moeten thuiswerken als ik een uur eerder opsta? Wat is je argument nou precies?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet doorhebben dat het juist om de arbeiders op die auto zelf gaat...
[..]
De klant hoeft niet te werken? Of zijn alle klanten tegenwoordig thuiswerker ofzo?
Daarbij is een spitsheffing een heffing BOVENOP de kilometerprijs he, dat weet je toch?
Het is echt ongelofelijk kortzichtig om te denken dat iedereen die in de spits in de file staat een pistool tegen z'n hoofd en geen enkele andere keuze heeft.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:27 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Dat begrijpen sommige mensen niet.
Dan weet ik niet op welke A12 jij rijdt maar die van Den Haag naar Arnhem is ook na 10:00 gewoon druk.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:44 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het is echt ongelofelijk kortzichtig om te denken dat iedereen die in de spits in de file staat een pistool tegen z'n hoofd en geen enkele andere keuze heeft.
Heeft iemand wel eens na 10:00 uur op de A2 of A12 gereden? Eindeloze lege banen en geen hond te bekennen op de snelweg.
Daar staan ook weer heel veel dingen tegenover die goedkoper worden. Dat verhaal van ‘de koopkracht voor de middeninkomens neemt niet toe’ kan juist doorgeprikt worden doordat we met ons geld veel meer en beter kunnen krijgen.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:52 schreef skrn het volgende:
Het probleem is inderdaad de verschuiving van loonbelastingen naar allerlei indirecte belastingen, voornamelijk de gemeentelijke heffingen, zorgpremie en energie waardoor de lasten toenemen. Ook gemeentelijke diensten, zoals de sportclub voor de kinderen, worden duurder.
Zoalsquote:Op woensdag 21 november 2018 13:02 schreef VEM2012 het volgende:
Daar staan ook weer heel veel dingen tegenover die goedkoper worden.
Jij moet toch ook naar je werk? Of ga je dan later beginnen om eerst de bouwvakkers binnen te laten om dan zelf de spitsheffing (bovenop de kilometerprijs) te betalen?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:44 schreef Merkie het volgende:
Waarom zou ik moeten thuiswerken als ik een uur eerder opsta? Wat is je argument nou precies?
Er wordt nu 5.7 miljard p/j opgehaald met de MRB dat bedrag moet gedekt gaan worden plus dat er een dikke 8 miljard p/j aan brandstofaccijns wordt opgehaald. Elke liter minder verbruikte brandstof moet ook gedekt gaan worden en dat wordt allemaal 1 op 1 verdisconteerd in de heffing en daar komt nog een keer de prijs van het hele systeem bovenop... Als je denkt dat het goedkoper gaat worden ben je enorm naief.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:02 schreef Merkie het volgende:
[..]
Beleid kan altijd misbruikt worden voor secundaire doeleinden, dat staat toch los van de discussie over de effectiviteit van rekeningrijden? Volgens deze redenatie is er letterlijk geen enkele maatregel die wél werkt.
Kilometerheffing is 24/7/365.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden?
Omdat mensen doorgaans in de nacht willen slapen en lawaai van een vuiliswagen één van de zaken is waar mensen zich aan kunnen ergeren. Beter is dan 10 tot 15:00. Alleen begint de avondspits tegenwoordig al om 15:00 uur.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden?
Kon nog wel eens vies tegenvallen qua geluidsoverlast.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden?
en hoe laat moet die stucadoor dan van huis af, ergens midden in de nacht of zo? krijgt hij dan ploegentoeslag omdat zijn werktijden buiten de normale tijden vallen?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:44 schreef Merkie het volgende:
[..]
Waarom zou ik moeten thuiswerken als ik een uur eerder opsta? Wat is je argument nou precies?
klopt, als dat de spitstijden worden zou je geen leven overhouden als je daar buiten moet blijven.quote:Op woensdag 21 november 2018 13:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat mensen doorgaans in de nacht willen slapen en lawaai van een vuiliswagen één van de zaken is waar mensen zich aan kunnen ergeren. Beter is dan 10 tot 15:00. Alleen begint de avondspits tegenwoordig al om 15:00 uur.
Zelf ben ik dan ook benieuwd welke tijden er onder de spitsheffing zullen vallen. Zou mij namelijk niet verbazen als dat 6 tot 9 wordt in de ochtend en 4 tot 7 in de avond. En dat zijn echt klote tijden.
Moet je eerst thuis gaan werken (oke prima) tot na de spits. Ben je rond 10 uur op kantoor, maar stel je moet ook nog je kind weer ophalen van de creche. Die gaat om 18:30 uur dicht. Moet je dan om 3 uur van kantoor weg zijn om zo de spitsheffing in de avond te vermijden. Lekker dan.
Dat heb je nu al bij de NS, het zijn klote tijden.quote:Op woensdag 21 november 2018 13:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat mensen doorgaans in de nacht willen slapen en lawaai van een vuiliswagen één van de zaken is waar mensen zich aan kunnen ergeren. Beter is dan 10 tot 15:00. Alleen begint de avondspits tegenwoordig al om 15:00 uur.
Zelf ben ik dan ook benieuwd welke tijden er onder de spitsheffing zullen vallen. Zou mij namelijk niet verbazen als dat 6 tot 9 wordt in de ochtend en 4 tot 7 in de avond. En dat zijn echt klote tijden.
Moet je eerst thuis gaan werken (oke prima) tot na de spits. Ben je rond 10 uur op kantoor, maar stel je moet ook nog je kind weer ophalen van de creche. Die gaat om 18:30 uur dicht. Moet je dan om 3 uur van kantoor weg zijn om zo de spitsheffing in de avond te vermijden. Lekker dan.
Het gaat nog niet eens om controle alleen. Bij het gros van de bedrijven wordt er iets fysieks geproduceerd en de frees-/ draaibank of lasapparaat bemannen vanaf thuis lukt echt niet.quote:Op woensdag 21 november 2018 13:52 schreef Noudanzeg het volgende:
Bijzondere is dat men roept dat het verkeer gespreid moet worden, of mensen meer thuiswerken, echter veel bedrijven willen helemaal niet graag dat mensen thuiswerken, die zijn bang dat ze de controle kwijtraken.
Iemand die een vuilniswagen bestuurt heeft geen recht op kinderopvang?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden?
Dat kan natuurlijk altijd. Maar dan zul je deze mensen ook een toeslag moeten geven. Bovendien is het nog maar de vraag of het prettig is dat in de nacht een vuilniswagen door dr buurt rijd als de meeste te bed liggenquote:Op woensdag 21 november 2018 12:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus? Waarom kan een vuiniswagen niet van 23 uur tot 6 uur rijden?
En wat als er een machine kapot gaat en er geen reparateur kan komen tot de volgende ochtend? Of moeten die ook 's nachts werken. En zo ja; wat doet die reperateur met de kinderen? Dan moet je kinderopvang ook 's nachts open zijn. Maar wat dan moeten die medewerkers ook 's nachts werken en dan moeten ze allemaal in de avond spits naar werk...quote:Op woensdag 21 november 2018 14:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk altijd. Maar dan zul je deze mensen ook een toeslag moeten geven. Bovendien is het nog maar de vraag of het prettig is dat in de nacht een vuilniswagen door dr buurt rijd als de meeste te bed liggen
Niemand hoeft voor mij in de nacht te werken. Ik denk dat je mijn post niet hebt begrepen. Feit blijft als mensen in de nacht werken hebben ze recht op een toeslag. Ik werk wel met nachtdiensten. Ik kom daar niet onderuit tenzij ik ander werk ga zoeken. Persoonlijk heb ik met nachtdienst geen enkel probleem. Maar zonder toeslag ga ik geen aanslag op mijn lichaam plegen want gezond is het allerminst.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
En wat als er een machine kapot gaat en er geen reparateur kan komen tot de volgende ochtend? Of moeten die ook 's nachts werken. En zo ja; wat doet die reperateur met de kinderen? Dan moet je kinderopvang ook 's nachts open zijn. Maar wat dan moeten die medewerkers ook 's nachts werken en dan moeten ze allemaal in de avond spits naar werk...
Zeker, consumptie-artikelen zijn goedkoper geworden over de jaren; en ook initiatieven als marktplaats hebben geleid dat het relatief makkelijk is om aan je inboedel te komen.quote:Op woensdag 21 november 2018 14:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Loop eens een Action binnen zou ik zeggen. En kies.
Tja als je het zo bekijkt zou je nog loon kunnen inleveren want we hebben de Action en Ikea. Laat die troep nu juist het probleem zijn waarom we nu in die spiraal naar beneden zitten. Zweedse balletjes is ook een maaltijd voor een grijpstuiver. Waar klagen we nog over.quote:Op woensdag 21 november 2018 14:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Loop eens een Action binnen zou ik zeggen. En kies.
Precies.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:21 schreef skrn het volgende:
[..]
Zeker, consumptie-artikelen zijn goedkoper geworden over de jaren; en ook initiatieven als marktplaats hebben geleid dat het relatief makkelijk is om aan je inboedel te komen.
Maar wat koop je nu werkelijk? Ik zie geld dat ik overhoud als vrijheid, om te sparen voor een studie, of vervroegd pensioen, of voor een groter huis. Maar als de vaste lasten toenemen, kunnen wellicht consumptie-artikelen goedkoper worden, echt sparen voor wezenlijke vrijheden zit er dan toch niet in.
Een voorstel om de lonen bij ons te halveren zou ik prima in overweging willen nemen hoor. Niemand die ermee komt. Don’t get it.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja als je het zo bekijkt zou je nog loon kunnen inleveren want we hebben de Action en Ikea. Laat die troep nu juist het probleem zijn waarom we nu in die spiraal naar beneden zitten. Zweedse balletjes is ook een maaltijd voor een grijpstuiver. Waar klagen we nog over.
Nederlanders zijn nog altijd kampioen sparen.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:21 schreef skrn het volgende:
[..]
Zeker, consumptie-artikelen zijn goedkoper geworden over de jaren; en ook initiatieven als marktplaats hebben geleid dat het relatief makkelijk is om aan je inboedel te komen.
Maar wat koop je nu werkelijk? Ik zie geld dat ik overhoud als vrijheid, om te sparen voor een studie, of vervroegd pensioen, of voor een groter huis. Maar als de vaste lasten toenemen, kunnen wellicht consumptie-artikelen goedkoper worden, echt sparen voor wezenlijke vrijheden zit er dan toch niet in.
Ja fijn, dan kan ik goedkoop mijn LIVE-LOVE-HOME bordjes kopen. Maar had eigenlijk meer gehoopt op iets waar ik dagelijks afhankelijk van ben zoals boodschappen, energie of huur bijvoorbeeld. De dingen die het hardst aantikken worden komende tijd echter weer duurder.quote:Op woensdag 21 november 2018 14:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Loop eens een Action binnen zou ik zeggen. En kies.
Als werkgever geloof ik dat graag.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een voorstel om de lonen bij ons te halveren zou ik prima in overweging willen nemen hoor. Niemand die ermee komt. Don’t get it.
Goed idee man.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een voorstel om de lonen bij ons te halveren zou ik prima in overweging willen nemen hoor. Niemand die ermee komt. Don’t get it.
Ik stel voor dat je om het goede voorbeeld te geven je eigen loon halveert.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een voorstel om de lonen bij ons te halveren zou ik prima in overweging willen nemen hoor. Niemand die ermee komt. Don’t get it.
Als jij vervolgens de boete betaalt die ik dan krijg: deal!quote:Op woensdag 21 november 2018 15:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je om het goede voorbeeld te geven je eigen loon halveert.
Boodschappen behoren tot de zaken die flink goedkoper zijn geworden. Dat daar nu weer wat stijging in zit doet daar weinig aan af.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:33 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ja fijn, dan kan ik goedkoop mijn LIVE-LOVE-HOME bordjes kopen. Maar had eigenlijk meer gehoopt op iets waar ik dagelijks afhankelijk van ben zoals boodschappen, energie of huur bijvoorbeeld. De dingen die het hardst aantikken worden komende tijd echter weer duurder.
Moet je je wel een auto kunnen veroorloven natuurlijk.quote:Op woensdag 21 november 2018 15:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Energie is duurder geworden, huur ook. Maar zat andere zaken die gewoon goedkoper worden hoor. Brandstof voor auto’s bv valt best mee, zeker als je meeneemt dat auto’s veel zuiniger geworden zijn.
Waarom zou je een boete krijgen als je je eigen loon halveert?quote:Op woensdag 21 november 2018 15:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij vervolgens de boete betaalt die ik dan krijg: deal!
Zoek maar eens op: gebruikelijk loon icm dgaquote:Op woensdag 21 november 2018 16:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom zou je een boete krijgen als je je eigen loon halveert?
We hadden het over middeninkomens, toch?quote:Op woensdag 21 november 2018 15:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Moet je je wel een auto kunnen veroorloven natuurlijk.
Weer wat geleerd, maar ik lees dat je wel 30% minder mag verdienen dan hetgeen wat gebruikelijk is. als je dat nog niet doet stel ik voor dat je 30% van het loon inlevert en ten gunste laat komen van het opleidingsbudget van je werknemers.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zoek maar eens op: gebruikelijk loon icm dga
Bij mij kan iedereen de opleiding volgen die ze willen, mits dat ook ten gunste komt van ons bedrijf.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Weer wat geleerd, maar ik lees dat je wel 30% minder mag verdienen dan hetgeen wat gebruikelijk is. als je dat nog niet doet stel ik voor dat je 30% van het loon inlevert en ten gunste laat komen van het opleidingsbudget van je werknemers.
Nou, geef het dan gewoon aan mij.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij mij kan iedereen de opleiding volgen die ze willen, mits dat ook ten gunste komt van ons bedrijf.
Kortom: ik werk niet met een beperking in dat budget.
Geef mij eens een goede reden.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, geef het dan gewoon aan mij.
Kerel met een hart van goud, jonge dochter, dure leef want in de grote stad...quote:
Ja bij mijn vorige werkgever stond ik iedere dag in die kut file maar geloof maar niet dat daar mogelijkheden waren om later te beginnen / ochtenden thuis te werken.quote:Op woensdag 21 november 2018 12:44 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het is echt ongelofelijk kortzichtig om te denken dat iedereen die in de spits in de file staat een pistool tegen z'n hoofd en geen enkele andere keuze heeft.
Heeft iemand wel eens na 10:00 uur op de A2 of A12 gereden? Eindeloze lege banen en geen hond te bekennen op de snelweg.
Kijk, die eerlijkheid waardeer ik van je.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Kerel met een hart van goud, jonge dochter, dure leef want in de grote stad...
Nee maak een geintje. Mijn financiele positie beschouw ik als zeer gunstig. Als je overweegt je geld weg te geven zijn er vast mensen op dit forum die het beter kunnen gebruiken.
Het zou natuurlijk ook wel helpen als het gros van de werkgevers eens niet zo krampachtig zou vasthouden aan werktijden van half negen tot vijf. De dag is langer dan dat.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:40 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Ja bij mijn vorige werkgever stond ik iedere dag in die kut file maar geloof maar niet dat daar mogelijkheden waren om later te beginnen / ochtenden thuis te werken.
Mijn oplossing was wegwezen daar en dichter bij thuis gaan werken, nu kon dat gelukkig in mijn situatie maar lang niet voor iedereen, in Limburg heb je niet zoveel bedrijven zitten zoals in de grotere steden, en om dan voor je werk te gaan verhuizen dat is natuurlijk ook nogal een dingetje.
Dat kan bijna niet er komt al een metroachtig systeem voor de trein maar het spoor in NL zit ook ramvol.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:
met de auto van deur tot deur in 41 minuten,
met het openbaar vervoer in 1 uur 30 minuten....
Lijkt me dat ze eerst eens het openbaar vervoer buiten de randstad flink moeten verbeteren voor ze aan het rekeningrijden beginnen...
Gezien de winter-/ zomertijd discussie die hier een tijdje geleden liep lijkt het me niet zo eenvoudig om mensen buiten de reguliere kantoortijden te laten werken.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook wel helpen als het gros van de werkgevers eens niet zo krampachtig zou vasthouden aan werktijden van half negen tot vijf. De dag is langer dan dat.
wij konden werken binnen en time frame van 07:00 uur tot 19:00 uurquote:Op woensdag 21 november 2018 16:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gezien de winter-/ zomertijd discussie die hier een tijdje geleden liep lijkt het me niet zo eenvoudig om mensen buiten de reguliere kantoortijden te laten werken.
moet wel infrastructuur voor zijnquote:Op woensdag 21 november 2018 16:57 schreef Drogonno het volgende:
Tijd dat iedereen overgaat op de elektrische fiets?, Nederland is toch een fietsstaat
Onder de presumptie dat mensen het inderdaad vervelend vinden om in de file te staan, zal het toch voor een aardige groep interessant worden om bijvoorbeeld van half zeven tot drie of half elf tot zeven te gaan werken als hun werkgever die optie tenminste geeft.quote:Op woensdag 21 november 2018 16:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gezien de winter-/ zomertijd discussie die hier een tijdje geleden liep lijkt het me niet zo eenvoudig om mensen buiten de reguliere kantoortijden te laten werken.
waarom lopen die kapitalen mis? Hierboven schrijf je zelf dat de klussers bij invoering van km heffing de kosten maar door moeten berekenen. Dus dan doet de transportsector dat natuurlijk ook. Files zijn geen probleem, als mensen het een probleem vonden gingen ze wel iets anders bedenken.quote:Op dinsdag 20 november 2018 22:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je beseft dat files ook klauwen met geld kosten? Transportsector loopt kapitalen mis en als werknemer kost het je zowel tijd als brandstof.
Dan ga je er alweer vanuit dat iedereen maar een beetje achter een bureau zit.quote:Op woensdag 21 november 2018 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
Geheel andere discussie, maar we moeten natuurlijk sowieso een beetje af van de gedachte dat het aantal uur dat je achter je bureau zit interessant is voor of je je werk goed doet.
5 Euro extra bij verschuiven? Of 5 euro inleveren als je daar niet aan meedoet?quote:Op woensdag 21 november 2018 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
wij konden werken binnen en time frame van 07:00 uur tot 19:00 uur
sommigen deden dat ja :
begon je om 10:00 uur dan ging je om 18:30 huiswaarts
dus kan best
moet wel een reden voor zijn 5 euro per werkdag is zeker een reden
Nee, dat doe ik zeker niet. Maar een hoop functies waarvoor het echt van belang is dat je op een bepaald moment op een bepaalde plek bent zijn juist niet achter een bureau. Zorg, transport, winkelbedrijf, storingsmonteurs, politie, etc. Die hebben al gespreide- en ploegendiensten, terwijl het juist het ingesleten half-negen-tot-vijf-werk is dat, in veel gevallen, ook prima op een ander tijdstip kan.quote:Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan ga je er alweer vanuit dat iedereen maar een beetje achter een bureau zit.
Bouwvakkers, schilders, constructie, winkels, leraren, gemeente, kinderopvang etc. Allemaal globaal reguliere werktijden en hands on werk op locatie. Dus die ga je allemaal vervelen met rekeningrijden + een spitsheffing zodat de bureautijgers lekker thuis kunnen werken.quote:Op woensdag 21 november 2018 17:17 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, dat doe ik zeker niet. Maar een hoop functies waarvoor het echt van belang is dat je op een bepaald moment op een bepaalde plek bent zijn juist niet achter een bureau. Zorg, transport, winkelbedrijf, storingsmonteurs, politie, etc. Die hebben al gespreide- en ploegendiensten, terwijl het juist het ingesleten half-negen-tot-vijf-werk is dat, in veel gevallen, ook prima op een ander tijdstip kan.
De meeste ploegenwissels vallen net voor de reguliere spitstijden.quote:Op woensdag 21 november 2018 17:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bouwvakkers, schilders, constructie, winkels, leraren, gemeente, kinderopvang etc. Allemaal globaal reguliere werktijden en hands on werk op locatie. Dus die ga je allemaal vervelen met rekeningrijden + een spitsheffing zodat de bureautijgers lekker thuis kunnen werken.
En vergeet niet dat je bij ploegendiensten ook dagdiensten draait waardoor je weer binnen de reguliere tijden valt.
ik zeg maar wat, maar stel dat de KM SPITS heffing per dag 5 euro zou zijnquote:Op woensdag 21 november 2018 17:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
5 Euro extra bij verschuiven? Of 5 euro inleveren als je daar niet aan meedoet?
nee de SPITS heffing zal alleen werken in de spitsquote:Op woensdag 21 november 2018 17:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bouwvakkers, schilders, constructie, winkels, leraren, gemeente, kinderopvang etc. Allemaal globaal reguliere werktijden en hands on werk op locatie. Dus die ga je allemaal vervelen met rekeningrijden + een spitsheffing zodat de bureautijgers lekker thuis kunnen werken.
En vergeet niet dat je bij ploegendiensten ook dagdiensten draait waardoor je weer binnen de reguliere tijden valt.
Dat is wat moet veranderen. Deze krampachtige houding van het bedrijfsleven jaagt de hele samenleving onnodig op kosten.quote:Op woensdag 21 november 2018 13:52 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
Bijzondere is dat men roept dat het verkeer gespreid moet worden, of mensen meer thuiswerken, echter veel bedrijven willen helemaal niet graag dat mensen thuiswerken, die zijn bang dat ze de controle kwijtraken.
Ja, dat is nu ook al zo. Het hele idee van rekeningrijden is juist dat je in de spits meer betaalt en buiten de spits minder. Als je dit fundamentele uitgangspunt niet begrijpt is de hele discussie vrij zinloos geweest.quote:
nee de heffing is variabel, kan zelfs positief zijnquote:
Dat is een heffing bovenop de kilometerheffing, dat was nl. het plan:quote:Op woensdag 21 november 2018 17:42 schreef michaelmoore het volgende:
nee de SPITS heffing zal alleen werken in de spits
Mensen zien vaak het verschil niet met tolheffing
Het basistarief zou gemiddeld 6.7ct/km worden in 2018...quote:Het gaat om de invoering van een basistarief in heel Nederland in de vorm van een bestemmingsheffing en om de mogelijkheid om op bepaalde plaatsen en tijden naast het basistarief op geleidelijke wijze een spitstarief te heffen.
Vooral de laatste alinea is tekenend, het gaat alleen maar om geld:quote:Het kabinet heeft overeenstemming bereikt over de Wet Kilometerprijs. Bij invoering van de kilometerheffing gaat de automobilist gemiddeld een tarief betalen van 3 eurocent per gereden kilometer. Dat bedrag loopt op tot gemiddeld 6,7 cent in 2018. Wanneer de heffing van kracht wordt, is nog onduidelijk.
quote:Eurlings heeft in het kabinet klaarblijkelijk een ruzie met collega Wouter Bos van Financiën weten te beslechten in zijn voordeel. Bos leek donderdag nog gekant tegen invoering van de heffing in deze vorm, omdat ze een fors gat in de belastinginkomsten zou slaan. Doel van de heffing is namelijk dat mensen vaker de auto laten staan en samen zo'n 15 procent minder kilometers gaan afleggen, wat om te beginnen de accijnsinkomsten vermindert. Worden tegelijk hun vaste autolasten lager, dan schiet de fiscus er aanzienlijk bij in.
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...quote:Hoeveel kost het?
Het systeem moet kostenneutraal worden. Alle autobezitters zijn nu 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat bedrag blijft gelijk, maar de individuele kosten hangen straks af van het rijgedrag.
Lees gerust de plannen zoals gepresenteerd destijds (basistarief!) in mijn vorige post... Maar goed, als jij echt denkt dat je goedkoper uit gaat zijn als je uit de spits blijft dan nu dan begrijp je de consequenties van de plannen niet helemaal.quote:Op woensdag 21 november 2018 17:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, dat is nu ook al zo. Het hele idee van rekeningrijden is juist dat je in de spits meer betaalt en buiten de spits minder. Als je dit fundamentele uitgangspunt niet begrijpt is de hele discussie vrij zinloos geweest.
als de heffing niet variabel dan werkt het niet \quote:Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een heffing bovenop de kilometerheffing, dat was nl. het plan:
[..]
Het basistarief zou gemiddeld 6.7ct/km worden in 2018...
https://web.archive.org/w(...)ilometerheffing.html
[..]
Vooral de laatste alinea is tekenend, het gaat alleen maar om geld:
[..]
[..]
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
quote:Op woensdag 21 november 2018 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Maar belangrijker, en dat heb je in het begin van dit topic waarschijnlijk even gemist: ik ben mordicus tegen een kilometerheffing. Juist omdat het een straf is voor mensen zonder alternatief.
Klopt, maar ik denk dat de club die daadwerkelijk heel makkelijk kan schuiven niet heel erg groot is en weinig impact zal hebben op de files. Het is hier al eerder gezegd, mensen gaan niet voor de lol in de file staan.quote:Het fileprobleem is er echter, en het laat zich maar moeilijk oplossen. Juist door werktijden voor kantoorurengroepen verder te flexibiliseren haal je meer mensen uit de spitstijden op de wegen, verminderen de files, en heb je die hele verrekte kilometerheffing dus niet nodig.
Maar dan moet het wel een stuk gebruikelijker worden om te schuiven met je werktijden dan het nu is, of minder dan 40 uur per week op je fysieke werkplek door te brengen terwijl je toch gewoon je werk af hebt. Nogmaals, dat kan niet voor iedere functie - maar overal waar het wel kan is het natuurlijk winst.
Hoe je het ook wendt of keert als Nederland aan de km heffing gaat komt er een basistarief met daarbovenop een variabel tarief anders droogt een groot deel van de inkomsten van de belastingdienst op.quote:Op woensdag 21 november 2018 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
als de heffing niet variabel dan werkt het niet
Dat is ook wel logisch met slechts 4 rijstroken. Voordat men de stap naar rekeningrijden neemt zou het goed zijn om eerst eens de grootste knooppunten weg te nemen. Delen van het Nederlandse snelwegwegennet zijn nog altijd onderontwikkeld.quote:Op woensdag 21 november 2018 13:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan weet ik niet op welke A12 jij rijdt maar die van Den Haag naar Arnhem is ook na 10:00 gewoon druk.
Ik leg alleen uit dat het concept van een spitsheffing kan werken om filezwaarte te reduceren. Elk plan kan misbruikt worden voor andere doeleinden. Dat staat los van het concept zelf.quote:Op woensdag 21 november 2018 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lees gerust de plannen zoals gepresenteerd destijds (basistarief!) in mijn vorige post... Maar goed, als jij echt denkt dat je goedkoper uit gaat zijn als je uit de spits blijft dan nu dan begrijp je de consequenties van de plannen niet helemaal.
Zoals je kunt lezen ligt er een concept.quote:Op woensdag 21 november 2018 18:45 schreef Merkie het volgende:
Ik leg alleen uit dat het concept van een spitsheffing kan werken om filezwaarte te reduceren. Elk plan kan misbruikt worden voor andere doeleinden. Dat staat los van het concept zelf.
Ben je tegen rekeningrijden of tegen rekeningrijden zoals het het in huidige concept staat?quote:Op woensdag 21 november 2018 18:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen ligt er een concept.
Per definitie tegen beide versies. Ik vind het huidige systeem prima.quote:Op woensdag 21 november 2018 18:54 schreef Merkie het volgende:
Ben je tegen rekeningrijden of tegen rekeningrijden zoals het het in huidige concept staat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |