En hoe wil je dat praktisch doen? Kind kan niet naar school omdat leerkracht thuis werkt vandaag? Of hij kan pas om 10 uur naar school omdat leerkracht om 10 uur gaat beginnen?quote:Op woensdag 21 november 2018 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
meerijden, werktijden aanpassen io chef , niet gaan enz
Als de weg 5 euro kost ,......................... x 200 werkdagen
Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan
Herstel van het kapitalisme zou al een flinke verbetering zijn.quote:Op woensdag 21 november 2018 02:00 schreef Jellereppe het volgende:
Hopelijk ooit de transformatie naar een post-kapitalistische wereld.
Ga jij zelf met de auto naar 't werk toe?quote:Op woensdag 21 november 2018 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan
https://www.blablacar.nl/
ik werk niet meer, maar ik ging de laatste jaren met de bus of met de fiets +_ 25 km heen en 25 km terug, s winters met de busquote:Op woensdag 21 november 2018 11:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ga jij zelf met de auto naar 't werk toe?
Nee hoor, voor iedereen met een wat betere baan zal zijn baas die kosten gewoon ophoesten als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Vooral de arbeider zal hierdoor worden getroffen. Verder woon ik in rotterdam. mijn dichtsbijzijndste collega woont hemelsbreed misschien 3 km verderop maar als ik hem op zou moeten pikken zou me dat minimaal 3 kwartier kosten. Dat ga ik dus niet doen.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
meerijden, werktijden aanpassen io chef , niet gaan enz
Als de weg 5 euro kost ,......................... x 200 werkdagen
Dan gaan er opeens heel veel auto s over de weg die dezelfde route gaan
https://www.blablacar.nl/
je collega kan ook met de fiets naar jou toe komen iedere dag, heeft ie geljjk wat bewegingquote:Op woensdag 21 november 2018 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor, voor iedereen met een wat betere baan zal zijn baas die kosten gewoon ophoesten als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Vooral de arbeider zal hierdoor worden getroffen. Verder woon ik in rotterdam. mijn dichtsbijzijndste collega woont hemelsbreed misschien 3 km verderop maar als ik hem op zou moeten pikken zou me dat minimaal 3 kwartier kosten. Dat ga ik dus niet doen.
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je collega kan ook met de fiets naar jou toe komen iedere dag, heeft ie geljjk wat beweging
Ah nuff said.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik werk niet meer, maar ik ging de laatste jaren met de bus of met de fiets +_ 25 km heen en 25 km terug, s winters met de bus
Ik zou nu een whatsapp groepje opzetten want er gaan heel veel mensen van hier met de bus naar dezelfde werkgever
mijn vroegere werkgever zou er maling aan gehad hebben hoe jij naar het werk gaatquote:Op woensdag 21 november 2018 11:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen.
klopt 100%quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef Merkie het volgende:
Het is zeer kortzichtig om te denken dat rekeningrijden enkel gaat om het veiligstellen van inkomsten van automobilisten.
De feiten:
• Infrastructuur (capaciteit) kost heel veel geld
• Files kosten heel veel geld
• Dure infrastructuur wordt 95% van de tijd vrijwel niet gebruikt (bezetting < 50% van piekcapaciteit)
• 5% minder autoverkeer heeft al een significante reductie in filezwaarte tot gevolg
Een logische manier om files te bestrijden is om rijkosten afhankelijk te maken van het moment waarop gereden wordt (spitsheffing). Op deze manier is er een prikkel om buiten de spits om te gaan rijden. De hoogte van deze spitsheffing bepaalt het succes.
Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen:
• Fiets
• Thuiswerken
• Na de spits wegrijden
• Carpoolen
De keuze voor de auto is de weg van de minste weerstand, het is heel logisch dat veel mensen deze keuze maken. De huidige kosten (in de spits in de file staan) vinden mensen het comfort van een auto waard. Wil je mensen bewegen de auto te laten staan dan zal je deze kosten dus moeten verhogen.
Wel is het zo dat er een aantal langetermijndoelen in het oog gehouden moeten worden:
• Terugdringen van de 9-tot-5-cultuur. Uiteindelijk is het het bedrijfsleven die ons allemaal doet bewegen in de spits naar ons werk te reizen. Er zal voor gezorgd moeten worden dat ook de bedrijven het effect van een spitsheffing voelen zodat thuiswerken of buiten de spits om rijden gefaciliteerd wordt vanuit het bedrijfsleven.
• Geen lastenverhoging. De kosten moeten anders verdeeld worden zodat er een prikkel is om buiten de spits om te rijden, er moet wel rekening mee gehouden worden dat de totale kosten voor de burger niet hoger worden. Dit zou moeten kunnen door het verlagen van wegenbelasting. Dat de totale inkomsten voor de overheid lager worden is niet erg, want als er minders files staan is er ook minder geld nodig voor nieuwe infrastructuur.
Al met al zie ik geen reden waarom rekeningrijden niet voor zowel overheid als burger tot een win-win-situatie zou leiden. Alleen voor het bedrijfsleven zal het even wennen worden, maar dat zou ook op de lange termijn ook geen probleem moeten zijn.
Einde bericht.
Uitstekende bijdrage.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef Merkie het volgende:
Het is zeer kortzichtig om te denken dat rekeningrijden enkel gaat om het veiligstellen van inkomsten van automobilisten.
De feiten:
• Infrastructuur (capaciteit) kost heel veel geld
• Files kosten heel veel geld
• Dure infrastructuur wordt 95% van de tijd vrijwel niet gebruikt (bezetting < 50% van piekcapaciteit)
• 5% minder autoverkeer heeft al een significante reductie in filezwaarte tot gevolg
Een logische manier om files te bestrijden is om rijkosten afhankelijk te maken van het moment waarop gereden wordt (spitsheffing). Op deze manier is er een prikkel om buiten de spits om te gaan rijden. De hoogte van deze spitsheffing bepaalt het succes.
Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen:
• Fiets
• Thuiswerken
• Na de spits wegrijden
• Carpoolen
De keuze voor de auto is de weg van de minste weerstand, het is heel logisch dat veel mensen deze keuze maken. De huidige kosten (in de spits in de file staan) vinden mensen het comfort van een auto waard. Wil je mensen bewegen de auto te laten staan dan zal je deze kosten dus moeten verhogen.
Wel is het zo dat er een aantal langetermijndoelen in het oog gehouden moeten worden:
• Terugdringen van de 9-tot-5-cultuur. Uiteindelijk is het het bedrijfsleven die ons allemaal doet bewegen in de spits naar ons werk te reizen. Er zal voor gezorgd moeten worden dat ook de bedrijven het effect van een spitsheffing voelen zodat thuiswerken of buiten de spits om rijden gefaciliteerd wordt vanuit het bedrijfsleven.
• Geen lastenverhoging. De kosten moeten anders verdeeld worden zodat er een prikkel is om buiten de spits om te rijden, er moet wel rekening mee gehouden worden dat de totale kosten voor de burger niet hoger worden. Dit zou moeten kunnen door het verlagen van wegenbelasting. Dat de totale inkomsten voor de overheid lager worden is niet erg, want als er minders files staan is er ook minder geld nodig voor nieuwe infrastructuur.
Al met al zie ik geen reden waarom rekeningrijden niet voor zowel overheid als burger tot een win-win-situatie zou leiden. Alleen voor het bedrijfsleven zal het even wennen worden, maar dat zou ook op de lange termijn ook geen probleem moeten zijn.
Einde bericht.
De huidige situatie heeft dus onvoldoende motivatie om dit werkelijk ook te gaan doenquote:Op woensdag 21 november 2018 11:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat onze werkgever dit gewoon zou betalen.
Wellicht, dan zou ik zeggen: "zoek maar een ander" en dan zou ik ergens anders gaan werken. Dichter bij huis of bij een bedrijf dat de kosten wel op zich neemt.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn vroegere werkgever zou er maling aan gehad hebben hoe jij naar het werk gaat
En hoe precies levert dat brood op de plank op? Of moet die tijd dan gebruikt worden voor een krantenwijk om het rekeningrijden te betalen?quote:
Mensen die kunnen poolen doen dat nu al.quote:en er gaan meer meerij sites en meerij whatsapp groepen geopend worden
Plus dat het de schatkist minstens net zoveel (het liefst meer) moet opleveren dan wat er nu binnengeharkt wordt met de MRB en brandstofaccijnzen, of dacht je dat rupsje nooit genoeg het wel met wat minder af zou kunnen?quote:Op woensdag 21 november 2018 10:57 schreef skrn het volgende:
De investeringen van de techniek zullen op zijn minst terugverdiend moeten worden inderdaad
Een aantal ja... De kantoortijgers die een beetje in de buurt van hun werk wonen en alleen maar wat typwerk te doen hebben kunnen dit redelijk organiseren. Maar voor de eerste de beste klussenbus, bouwvakker, vuilnisman of wie dan ook die wel met de handen werken vaak buiten 0900-1700 en vaak ook nog een halve auto met shitzooi mee moeten nemen is dit natuurlijk een onmogelijke opgave. Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland...quote:Op woensdag 21 november 2018 11:45 schreef Merkie het volgende:
Veelgehoorde tegenargument is dat "mensen toch wel naar hun werk" moeten. Dit klinkt als een onomstotelijk feit, maar dat is het niet. Er zijn best een aantal mensen die wel kunnen kiezen:
• Fiets
• Thuiswerken
• Na de spits wegrijden
• Carpoolen
Beleid kan altijd misbruikt worden voor secundaire doeleinden, dat staat toch los van de discussie over de effectiviteit van rekeningrijden? Volgens deze redenatie is er letterlijk geen enkele maatregel die wél werkt.quote:Op woensdag 21 november 2018 11:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Plus dat het de schatkist minstens net zoveel (het liefst meer) moet opleveren dan wat er nu binnengeharkt wordt met de MRB en brandstofaccijnzen, of dacht je dat rupsje nooit genoeg het wel met wat minder af zou kunnen?
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeld .quote:Op woensdag 21 november 2018 12:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een aantal ja... De kantoortijgers die een beetje in de buurt van hun werk wonen en alleen maar wat typwerk te doen hebben kunnen dit redelijk organiseren. Maar voor de eerste de beste klussenbus, bouwvakker, vuilnisman of wie dan ook die wel met de handen werken vaak buiten 0900-1700 en vaak ook nog een halve auto met shitzooi mee moeten nemen is dit natuurlijk een onmogelijke opgave. Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland...
Niet doorhebben dat het juist om de arbeiders op die auto zelf gaat...quote:Op woensdag 21 november 2018 12:03 schreef Merkie het volgende:
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeld .
De klant hoeft niet te werken? Of zijn alle klanten tegenwoordig thuiswerker ofzo?quote:De bouwvakker uit jouw voorbeeld kan de kosten doorberekenen aan de klant trouwens. Ik wil best een uur eerder uit mijn bed als de stucadoor daardoor een spitsheffing van ¤10 vermijdt en de voorrijkosten daar voor mij minder hoog door worden.
Je weet dat de vuilniswagenman geen vuilniswagen voor de deur heeft staan toch?quote:Op woensdag 21 november 2018 12:03 schreef Merkie het volgende:
[..]
Een vuilniswagen lijkt me nou typisch een voertuig wat niets in de spits te zoeken heeft. Bedankt voor dit voorbeeld .
Fok! in een notendopquote:Op woensdag 21 november 2018 12:02 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, gelukkig weten de thuiswerkende toetsenbordridders wel wat goed is voor Nederland...
Dat begrijpen sommige mensen niet.quote:Op dinsdag 20 november 2018 22:32 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
ja want iedereen staat voor zn lol in de file.
Zon parel zet je natuurlijk niet buiten op straat maar in je garage !quote:Op woensdag 21 november 2018 12:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je weet dat de vuilniswagenman geen vuilniswagen voor de deur heeft staan toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |