abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 12:24:22 #126
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_173180657
Wat een ongelooflijke flauwekul. :')
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_173180688
Als we dan toch bezig zijn... wil ik dit als volkslied!


Frysk bloed tsjoch op! Wol no ris brūze en siede,
En būnzje troch śs ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bźste lān fan d'ierde,
It Fryske lān fol eare en rom.

Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_173180856
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:08 schreef Eenskijken het volgende:
de halve wereld staat in brand maar laten we het breekpunt inderdaad het wilhelmus maken!
Waar lees jij dat dit een breekpunt is?
  woensdag 16 augustus 2017 @ 12:42:23 #129
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_173181166
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:11 schreef speknek het volgende:
Het is belangrijk dat we het nationalisme aanwakkeren zodat ook wij Amerikaanse toestanden kunnen krijgen hier.

En natuurlijk de slavernij ontkennen want waarom zouden we niet leren van het gedoe rond de confederatiebeelden.
Niemand ontkent slavernij, of dat het fout is naar moderne maatstaven. Als je de historische context meeneemt zie je dat Nederland eigenlijk niets bijzonders deed. Ik zie dan ook geen reden om dat uittentreure te behandelen. Het Nederlandse slavernijverleden is ook heel anders dan in de USA, dus waarom je dat erbij haalt snap ik ook niet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 16 augustus 2017 @ 12:57:01 #130
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173181522
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:27 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Laten we dan nog wat verder terug gaan in de tijd. Zie jij het als een zwarte vlek in onze geschiedenis toen onze mannelijke voorouders nog in bomen slingerden en zonder toestemming elk vrouwtje bezwangerde?
Aangezien Nederland toen nog niet bestond, is het wel heel raar om dat te zien als zwarte vlek in onze geschiedenis. Aangezien die voorouders meer dier dan mens waren, zou ik dit soort dingen sowieso eerder in de biologieles verwachten.

Maar goed, ik zou geļnstitutionaliseerde verkrachting inderdaad als een zwarte vlek op onze geschiedenis zien. Jij niet dan?
  woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58:35 #131
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173181559
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context.

Zoals bepaalde mensen het slavernijverleden afwijzen is het ook een goed recht de voordelen van die toenmalige slavernij te mogen benoemen.
De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen.
pi_173181625
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen.
Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Aziė en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:02:59 #134
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_173181656
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen.
niks weg relativeren, in context plaatsen..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_173181694
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Aziė en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest.
Wat snap je niet aan slavernij weg relativeren door naar anderen te wijzen?

Dat slavernij een wereldwijd fenomeen was/is doet daar niks aan af maar dat wil elzies natuurlijk niet horen die blijft liever "feitelijk" janken over "maar hunnie doen het ook"
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:07:07 #136
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173181747
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:31 schreef nixxx het volgende:

[..]

Het probleem is dat er groepen zijn die nu nog schuldgevoel over slavernij op willen wekken. En dat lijkt mij de motivatie om dit op de agenda te zetten. Voor mij is dat de grootst mogelijke onzin.
Neuh, de motivatie om dit op de agenda te laten zetten is volgens mij het bar slechte besef van ons kolonisatie- en slavernijverleden bij veel Nederlanders. Ik denk niet dat iemand bij D66 van zins is om anderen een schuldgevoel aan te praten.

Sowieso, als je je een schuldgevoel laat aanpraten doordat je voorouders iets fout hebben gedaan, dan heb je het niet helemaal vergeten.
quote:
Als je het complete verhaal vertelt, bijv dat die slaven vaak aangeleverd werden door andere inheemse stammen, dan geef je minder gronden voor een onterecht schuldgevoel.
De stelling was niet dat het complete verhaal verteld moest worden, maar dat er allemaal irrelevante verhalen bijgehaald moesten worden om de aandacht af te leiden van het Nederlandse slavernijverleden.
pi_173181805
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:04 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan slavernij weg relativeren door naar anderen te wijzen?

Dat slavernij een wereldwijd fenomeen was/is doet daar niks aan af maar dat wil elzies natuurlijk niet horen die blijft liever "feitelijk" janken over "maar hunnie doen het ook"
Neuh, mij zal je niet horen janken over het slavenverleden van Nederland.

Overigens ook geen enkele reden toe.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:10:28 #138
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173181821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Aziė en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest.
Nu doe je het weer.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14:28 #139
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173181910
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:02 schreef nixxx het volgende:

[..]

niks weg relativeren, in context plaatsen..
Nee, je haalt er irrelevante dingen bij om ook naar anderen te kunnen wijzen.

Als iemand het waagt om bij een aanslag te zeggen dat die terrorist dacht dat hij iets goeds deed en daarbij gaat wijzen naar anderen die aanslagen hebben gepleegd, zul je daar terecht over vallen. Waarom verdedig je het hier dan?
pi_173181918
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:09 schreef Elzies het volgende:

[..]

Neuh, mij zal je niet horen janken over het slavenverleden van Nederland.

Overigens ook geen enkele reden toe.
Ik zeg ook dat je jankt over dat "hunnie het ook doen" wat natuurlijk helemaal geen argument is.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14:55 #141
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_173181919
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Neuh, de motivatie om dit op de agenda te laten zetten is volgens mij het bar slechte besef van ons kolonisatie- en slavernijverleden bij veel Nederlanders. Ik denk niet dat iemand bij D66 van zins is om anderen een schuldgevoel aan te praten.

Sowieso, als je je een schuldgevoel laat aanpraten doordat je voorouders iets fout hebben gedaan, dan heb je het niet helemaal vergeten.

[..]

De stelling was niet dat het complete verhaal verteld moest worden, maar dat er allemaal irrelevante verhalen bijgehaald moesten worden om de aandacht af te leiden van het Nederlandse slavernijverleden.
Kolonisatie en slavernij zou ik verder apart willen behandelen. Qua slavernij was er niet zoveel bijzonders vind ik, maar wat Nederland in Indonesiė allemaal uitgespookt heeft is toch wel van een wat andere orde.

Schuldgevoel heb ik geen last van, maar als je jonge kinderen op een gekleurde (hihi) wijze over geschiedenis gaat leren dan kan dat wel impact hebben. Zeker als je sociale druk uit gaat oefenen dat iedereen het toch maar verschrikkelijk moet vinden.

En alweer, een bredere context belichten is niet om de aandacht van neerlands slavernij verleden af te leiden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_173181955
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik zeg ook dat je jankt over dat "hunnie het ook doen" wat natuurlijk helemaal geen argument is.
Dat is jouw weergave van de werkelijkheid. Ik schrijf zoiets helemaal niet op.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:18:18 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173181996
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:14 schreef nixxx het volgende:

[..]

Kolonisatie en slavernij zou ik verder apart willen behandelen. Qua slavernij was er niet zoveel bijzonders vind ik, maar wat Nederland in Indonesiė allemaal uitgespookt heeft is toch wel van een wat andere orde.

Schuldgevoel heb ik geen last van, maar als je jonge kinderen op een gekleurde (hihi) wijze over geschiedenis gaat leren dan kan dat wel impact hebben. Zeker als je sociale druk uit gaat oefenen dat iedereen het toch maar verschrikkelijk moet vinden.
Ik hoop dat jij geen sociale druk nodig hebt om het verschrikkelijk te vinden dat we mensen als vee behandeld hebben uit winstbejag.
quote:
En alweer, een bredere context belichten is niet om de aandacht van neerlands slavernij verleden af te leiden.
Als ik met mijn leerlingen slavernij bij de Grieken en Romeinen behandel, valt ook niemand erover dat ik niet vertel dat de Perzen en de Galliėrs en de Arabieren en de Nederlanders het ook deden. Waarom is dat hier opeens zo'n issue?
pi_173182198
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 08:40 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Verplichte extra lessen over dit onderwerp is dan ook niet noodzakelijk.
Ik weet niet hoe lang geleden je op school zat, maar alle scholen waar ik heb gewerkt hebben een hele module hierover. Staat gewoon in de meest gebruikte boeken.
Dit dus.

Wel triest dat de politiek zich in de formatie op zulk detailniveau met de inhoud van lessen in het onderwijs gaat bezighouden. Lessen over kolonialisme en slavernij zijn de norm al. :') Grondwet kun je volgens mij ook bijna niet onderuit als je regulier onderwijs gevolgd hebt.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:28:22 #145
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_173182211
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen sociale druk nodig hebt om het verschrikkelijk te vinden dat we mensen als vee behandeld hebben uit winstbejag.

[..]

Als ik met mijn leerlingen slavernij bij de Grieken en Romeinen behandel, valt ook niemand erover dat ik niet vertel dat de Perzen en de Galliėrs en de Arabieren en de Nederlanders het ook deden. Waarom is dat hier opeens zo'n issue?
We?
Ik heb nog nooit slaven gehouden, jij wel? Sowieso hoe iedereen vroeger behandeld werd is verschrikkelijk, door een moderne bril bekeken. Dat heeft dus geen zin om daar emotioneel over te gaan doen en het heeft niets met de tegenwoordige tijd en met de mensen die nu leven van doen.

Als je lesgeeft over de Grieken en Romeinen is het nog steeds nuttig om een bredere context aan te geven hoe ze wel of juist niet verschilden van de omringende volken. Al is het voor die tijd moeilijker bronnen te vinden dan voor de 17de eeuw.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:30:50 #146
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173182267
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:28 schreef nixxx het volgende:

[..]

We?
Ik heb nog nooit slaven gehouden, jij wel?
Wij Nederlanders.
quote:
Sowieso hoe iedereen vroeger behandeld werd is verschrikkelijk, door een moderne bril bekeken. Dat heeft dus geen zin om daar emotioneel over te gaan doen en het heeft niets met de tegenwoordige tijd en met de mensen die nu leven van doen.
De enige reden dat we die dingen tegenwoordig niet meer doen, is omdat we emotioneel zijn gaan doen en hebben ingezien dat het verschrikkelijk is om mensen zo te behandelen.
quote:
Als je lesgeeft over de Grieken en Romeinen is het nog steeds nuttig om een bredere context aan te geven hoe ze wel of juist niet verschilden van de omringende volken. Al is het voor die tijd moeilijker bronnen te vinden dan voor de 17de eeuw.
Maar toch, ik heb nog nergens een oververhitte persoon gezien die eist dat we een hoop ongerelateerde gevallen erbij slepen 'om een compleet beeld te geven'.
pi_173182338
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 08:56 schreef Cherna het volgende:

[..]

Voor mij hoeft het allemaal niet. Geschiedenis is iets voor de hobby.
Geschiedenis als verhaal van het verleden of zelf geschiedenis op tekenen? Dat laatste wordt veel als hobby bedreven, maar is ook een academische discipline geworden ergens in de 18/19de eeuw. Het kwam wel voort uit hobby en ontstond steeds meer naar mate de natie-staten zich echt gingen ontwikkelen. Daar hoorde een verhaal bij. Een natie is een volk dat dezelfde geschiedenis kent en normaliter dezelfde taal spreekt en hierdoor verbonden is. Door hierbij het verhaal van die geschiedenis en een traditie te ontwikkelen dacht men de nieuwe bestaande situatie te kunnen ondersteunen. Immers in de periode voor de natie-staten, tijdens het feodalisme, waren dat soort loyaliteiten aan een natie, een volk etc. vrij onbekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 16-08-2017 13:45:13 ]
I´m back.
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 13:37:08 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173182395
ik vond het ook helemaal niet interessant als de leraar zijn/onze/dehuidige moraal er op gaat zitten plakken

dit is er gebeurt, dit was de reden, dit was het resultaat

de rest ... mweh, wmb hebben jullie beiden geleik een lesje kolonialisme hoeft geen overwegend negatief verhaal te zijn maar om het nu volledig over de andere boeg te gooien lijkt me ook niet goed

gewoon zakelijk uitleggen wat er gebeurt is is genoeg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 13:41:07 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173182478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik ben republikein dus ik erken dit koningshuis niet.

En om nu als Nederlander Duits bloed te gaan vereren, zoals deze tekst in het Wilhelmus luidt. We kunnen onze kinderen wel iets beters leren.
kostelijk

maar dan nog is er niets mis met ons volkslied
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 13:42:28 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_173182517
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:42 schreef nixxx het volgende:

[..]

Niemand ontkent slavernij, of dat het fout is naar moderne maatstaven. Als je de historische context meeneemt zie je dat Nederland eigenlijk niets bijzonders deed. Ik zie dan ook geen reden om dat uittentreure te behandelen. Het Nederlandse slavernijverleden is ook heel anders dan in de USA, dus waarom je dat erbij haalt snap ik ook niet.
Nederland deed op zich wel iets bijzonders. We hadden het hier verboden omdat we het ongristelijk vonden, maar werden er tegelijkertijd rijk van door het buiten beeld in Afrika te doen. Zo'n stukje gereformeerde hypocrisie is sterk verankerd in de Nederlandse cultuur en een goed leermoment voor zelfreflectie. Zul je het CDA dan weer niet over horen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')