Voor zover mij bekend heeft Tesla weinig te zoeken in Duitsland behalve klanten. Veel red tape, machtige vakbond (IGM). Hun assemblage doen ze in Nederland en mogelijk komt er een Gigafactory in Groningen.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:49 schreef john2406 het volgende:
Tesla begrijp ik wel hoor, geloof dat ze hun fabriek naar Duitsland hebben verplaatst?
Okay dacht iets gehoord te hebben over grote frabriekshal in Duitsland?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 14:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend heeft Tesla weinig te zoeken in Duitsland behalve klanten. Veel red tape, machtige vakbond (IGM). Hun assemblage doen ze in Nederland en mogelijk komt er een Gigafactory in Groningen.
Zo hard gaat het nog niet volgens mij. Maar ik verwacht wel snelle ontwikkelingen als er nieuwe soorten accu's uitkomen.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 13:32 schreef john2406 het volgende:
Het zal wel hetzelfde zijn als met een computer dat het gisteren al achterhaald is.
Tsja, hij zegt niet voor niets ¨op langere termijn¨, hij houdt ze een wortel voor wetende dat Duitsland voorlopig niet aan zijn condities kan voldoen zoals, morgen de spa in de grond. In Nederland is de red tape miniem voor een bedrijf als Tesla, in groningen of limburg kan bij wijze van morgen de spa al in de grond. IGM is al helemaal een gruwel voor een bedrijf als Tesla dat een kleiner bedrijf heeft overgenomen in Duitland en is al snel in een juridisch conflict is geraakt met de vakbonden.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 15:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Okay dacht iets gehoord te hebben over grote frabriekshal in Duitsland?
http://www.nu.nl/beurs/39(...)uitsland-bouwen.html
Echter, als Tesla in de voormalige DDR een fabriek wil bouwen wordt de hele boel, de grond, de fabriek, loonkosten van de medewerkers zwaar gesubsideerd door de Duitse overheid, uit de Solidariteitsbijdrage.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, hij zegt niet voor niets ¨op langere termijn¨, hij houdt ze een wortel voor wetende dat Duitsland voorlopig niet aan zijn condities kan voldoen zoals, morgen de spa in de grond. In Nederland is de red tape miniem voor een bedrijf als Tesla, in groningen of limburg kan bij wijze van morgen de spa al in de grond. IGM is al helemaal een gruwel voor een bedrijf als Tesla dat een kleiner bedrijf heeft overgenomen in Duitland en is al snel in een juridisch conflict is geraakt met de vakbonden.
Elon heeft aangegeven dat hij productiecapaciteit wil hebben in europa en het betreft zowel gigafactories als autoproductie. Net zoals hij deed in de US. t.a.v. de Gigafactory bekijkt hij wat voor voorstellen er boven tafel komen. Voormalige DDR zou kunnen. In Nederland wordt de arbeidsmarkt al krap en daar heb je waarschijnlijk minder last van in de voormalige DDR. De macht van de vakbonden zoals IGM blijft problematisch vermoed ik. Groningen zal ook wel met de nodige subsidies in de hand lobbyen, zij willen graag een vestiging van Tesla hebben.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Echter, als Tesla in de voormalige DDR een fabriek wil bouwen wordt de hele boel, de grond, de fabriek, loonkosten van de medewerkers zwaar gesubsideerd door de Duitse overheid, uit de Solidariteitsbijdrage.
Ik weet dat ze machinebouwer Grohmann hebben overgenomen en sindsdien in de clinch liggen met de vakbonden. Bedoel je dat misschien?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 22:13 schreef nils7 het volgende:
Er staat al een fabriek van Tesla in Duitsland
Dat ze Grohmann hebben overgenomen ja.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 22:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik weet dat ze machinebouwer Grohmann hebben overgenomen en sindsdien in de clinch liggen met de vakbonden. Bedoel je dat misschien?
Jep zo zie ik het ook, en als dan een brievenbusfirma hier in Nederland!quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Echter, als Tesla in de voormalige DDR een fabriek wil bouwen wordt de hele boel, de grond, de fabriek, loonkosten van de medewerkers zwaar gesubsideerd door de Duitse overheid, uit de Solidariteitsbijdrage.
Europees hoofdkantoor staat in Amsterdamquote:Op donderdag 3 augustus 2017 22:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jep zo zie ik het ook, en als dan een brievenbusfirma hier in Nederland!
quote:Die geringe Fläche des Landes eignet sich gut für Elektrofahrzeuge
Möglich wird dies natürlich auch durch die eher kleinen Distanzen innerhalb des Großherzogtums: Das Land ist nur rund 82 Kilometer lang und 57 Kilometer breit. Dies entspricht einer Fläche von 2.586,4 Quadratkilometern.
Toe maar...quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 11:54 schreef Digi2 het volgende:
Politiewagens Luxemburg worden Tesla Model S.
[ afbeelding ]
[..]
quote:eHighway: Deutschland bekommt eine elektrifizierte Autobahn
Ende nächsten Jahres geht Deutschlands erster eHighway als Teilstück einer normalen Autobahn in Betrieb. Siemens hat jetzt den Auftrag erhalten, die A5 zwischen den Anschlussstellen Zeppelinheim/Cargo City Süd des Frankfurter Flughafens und Darmstadt/Weiterstadt mit Oberleitungen auszustatten. Genutzt werden kann er von Lkw mit Hybridantrieb. Auf der Teststrecke fahren sie rein elektrisch, außerhalb mit einem Dieselmotor. Stets wird Bremsenergie zurückgewonnen und in der Bordbatterie gespeichert.
Definieer 'goedkoper'. Goedkoper dan een S, waarschijnlijk. Maar dan blijft het nog steeds een heel ruim begrip. Het zal in ieder geval niet in de buurt van en Opel Astra of Renault Megane gaan uitkomen.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:23 schreef Digi2 het volgende:
Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla
2....ze kopen er 2....quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 11:54 schreef Digi2 het volgende:
Politiewagens Luxemburg worden Tesla Model S.
Manoeuvreren ze die tussen de Baustellen door?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 12:06 schreef Digi2 het volgende:
Na Zweden begint ook in Duitsland een systeem waarbij vrachtwagens van stroom door bovenleidingen worden voorzien en elektrisch voortgedreven.
[..]
[ afbeelding ]
Niet meteen, maar in de toekomst? Lijkt me onvermijdelijk eigenlijk.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 22:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Definieer 'goedkoper'. Goedkoper dan een S, waarschijnlijk. Maar dan blijft het nog steeds een heel ruim begrip. Het zal in ieder geval niet in de buurt van en Opel Astra of Renault Megane gaan uitkomen.
Het zijn hybride voertuigen, ze kunnen op batterij of diesel overschakelen als de beschikbaarheid tot de bovenleiding ontbreekt.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 22:15 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Manoeuvreren ze die tussen de Baustellen door?
Dat is dan een goed begin.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 22:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
2....ze kopen er 2....
Waarom met een bovenleiding? Waarom niet in het asfalt? Want dan kun je het gelijk combineren als je een stuk snelweg moet herasfalteren. Lijkt me ook minder gevoelig voor weersinvloeden denk aan omgewaaide bovenleidingen bij treinen enzo.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 12:06 schreef Digi2 het volgende:
Na Zweden begint ook in Duitsland een systeem waarbij vrachtwagens van stroom door bovenleidingen worden voorzien en elektrisch voortgedreven.
[..]
[ afbeelding ]
Ik gok door dezelfde redenen waarom we bovenleidingen voor treinen hebben. Het lijkt me niet zo fijn om over zo'n spoor te moeten lopen na een ongeluk. Of dat mijn anti-statische strip over zo'n spoor sleept.quote:Op vrijdag 1 september 2017 11:02 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Waarom met een bovenleiding? Waarom niet in het asfalt? Want dan kun je het gelijk combineren als je een stuk snelweg moet herasfalteren. Lijkt me ook minder gevoelig voor weersinvloeden denk aan omgewaaide bovenleidingen bij treinen enzo.
Bij gemeentelijke parkeerplaatsen zullen steeds meer laadplekken komen naarmate het aantal elektrische autos toeneemt. Daarnaast zullen o.a. tankstations snellaad fasciliteiten gaan aanbieden.quote:Op vrijdag 1 september 2017 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?
Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.
1 Van de redenen waarom ik voor een huis met minimaal een oprit ben gegaan zodat ik gewoon op eigen terrein kan gaan laden mocht dat in de toekomst gaan spelen.quote:Op vrijdag 1 september 2017 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?
Ik kan me voorstellen dat lui met een Tesla momenteel vaak ook wel een huis met garage of eigen parkeerplek hebben en makkelijk op eigen terrein kunnen opladen. Incidenteel zie je ook wel in een straat een laadpaal staan met een "gereserveerde" parkeerplek.
Maar wat als op een gegeven moment (zeg over 15 jaar) "de gewone man" ook massaal electrisch gaat rijden, hoe gaat het opladen dan plaatsvinden? Er zal dan een hele instrastructuur voor moeten worden aangelegd. Is men daar op landelijk niveau over aan het nadenken of ligt dat nog bij de gemeentes?
Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.
Ik ben erg benieuwd of er momenteel al plannen worden gemaakt hoe dit (centraal) aan te pakken.
edit: kwam zelf dit rapport net tegen: https://www.rvo.nl/sites/(...)trisch%20vervoer.PDF
Even lezen...
Nice, maar niet iedereen is natuurlijk in de positie om een eigen oprit te hebben. Je kunt hier geloof ik ook wel een paal aanvragen, maar de gezien de drukte in de wijk is de kans dat er al iemand anders staat als je daar wilt parkeren zo'n 99%.quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
1 Van de redenen waarom ik voor een huis met minimaal een oprit ben gegaan zodat ik gewoon op eigen terrein kan gaan laden mocht dat in de toekomst gaan spelen.
Nu kan ik ook op het werk laden dus is dat niet zo'n heel groot probleem maar voorheen woonde ik in een appartementencomplex en is het dus lastig.
De gemeente bij ons kan een paal zetten als je die aanvraagt maar gegarandeerd plek heb je niet.
Daarnaast zal over pakweg 10 jaar je auto zelf naar een laadstation kunnen gaan rijden en kunnen gaan laden.
Waarom niet, wij doen het al jaren.quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:40 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Lijkt me lastig om daar goed beleid voor op te stellen, want je wilt natuurlijk ook geen miljarden investeren in een laad-infrastructuur die te snel al weer verouderd is.
Dit is tegen die tijd een non-issue. Ik heb nu al een buurman met een Zoe Z.E 40. die gewoon aangewezen is op een openbare parkeerplaats zonder laadmogelijkheid. Laden doet hij op het werk of bij Fastned.quote:Op vrijdag 1 september 2017 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
Weet er iemand hoe het zit met praktische zaken rond het opladen van electrische auto's in de toekomst?
Ik kan me voorstellen dat lui met een Tesla momenteel vaak ook wel een huis met garage of eigen parkeerplek hebben en makkelijk op eigen terrein kunnen opladen. Incidenteel zie je ook wel in een straat een laadpaal staan met een "gereserveerde" parkeerplek.
Maar wat als op een gegeven moment (zeg over 15 jaar) "de gewone man" ook massaal electrisch gaat rijden, hoe gaat het opladen dan plaatsvinden? Er zal dan een hele instrastructuur voor moeten worden aangelegd. Is men daar op landelijk niveau over aan het nadenken of ligt dat nog bij de gemeentes?
Praktijkvoorbeeld: ik woon in een appartement zonder eigen parkeergelegenheid, bij parkeren ben ik dus aangewezen op de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Dit maakt het voor mij op dit moment lastig electrisch te gaan rijden. Krijgen alle parkeerplaatsen op termijn een laadpaal? Moet je daar dan een pasje voor hebben? Of misschien een laadaansluiting netjes weggewerkt in de straat? Dat gaat wel klauwen met geld kosten om die infrastructuur aan te leggen.
Ik ben erg benieuwd of er momenteel al plannen worden gemaakt hoe dit (centraal) aan te pakken.
edit: kwam zelf dit rapport net tegen: https://www.rvo.nl/sites/(...)trisch%20vervoer.PDF
Even lezen...
Inductie lijkt me vrij onschuldig.quote:Op vrijdag 1 september 2017 11:21 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Ik gok door dezelfde redenen waarom we bovenleidingen voor treinen hebben. Het lijkt me niet zo fijn om over zo'n spoor te moeten lopen na een ongeluk. Of dat mijn anti-statische strip over zo'n spoor sleept.
ja, maar dat lijkt me weer nogal duur. Vooral voor een test, en voor vrachtwagens op een snelweg.quote:Op vrijdag 1 september 2017 16:07 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Inductie lijkt me vrij onschuldig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Online_Electric_Vehiclequote:Benefits
Zero emissions
31% operating costs compared to gas powered counterparts
Lower maintenance and manufacturing costs
No charging station necessary
Can be stored like regular vehicles
Issues
Modern power grids cannot handle OLEV's on a large scale
Installation is costly
Can run out of power in heavy traffic
40 mph speed limit
Cannot operate during power outages
Inductie lijkt mij energetisch vrij inefficiënt, een beetje zoals waterstof.quote:Op vrijdag 1 september 2017 17:02 schreef zuchtje het volgende:
[..]
ja, maar dat lijkt me weer nogal duur. Vooral voor een test, en voor vrachtwagens op een snelweg.
Maar het werkt wel voor bussen blijkbaar:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Online_Electric_Vehicle
Dat is goed voor tandenborstels. In dat soort constructies staan de beide spoelen veel te ver van elkaar verwijderd om efficiënt te zijn. Bij hoge vermogens geeft dat verschrikkelijke verliezen en heftige warmteontwikkeling vanzelf. Ik moet erbij zeggen dat dat "oude kennis" is. Maar je hebt daar te maken met natuurkundige principes dus het zal nog steeds wel waar zijn.quote:Op vrijdag 1 september 2017 17:04 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Inductie lijkt mij energetisch vrij inefficiënt, een beetje zoals waterstof.
Ik ben sceptisch. Voordat we alle voertuigen die we nu hebben, op accu's kunnen laten rijden, moet er gigantisch veel meer electriciteit worden opgewekt. Hoe gaan we dat doen? Kolen? Kernenergie?quote:Op vrijdag 1 september 2017 10:36 schreef Solstice1 het volgende:
Niet meteen, maar in de toekomst? Lijkt me onvermijdelijk eigenlijk.
Cool filmpje!quote:Op vrijdag 1 september 2017 15:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit is tegen die tijd een non-issue. Ik heb nu al een buurman met een Zoe Z.E 40. die gewoon aangewezen is op een openbare parkeerplaats zonder laadmogelijkheid. Laden doet hij op het werk of bij Fastned.
Met de nieuwe generaties EV's zoals de 60kWh Leaf dan hoef je niet vaak meer te laden, over 10 jaar zal dat helemaal geen issue meer zijn . Als je dan 1x in de 4 a 500km bij een snellader of op het werk kan stekkeren is dat prima.
Zoals hierboven al gezegd wordt, het is ook niet ondenkbaar dat een auto over 15 a 20 jaar autonoom bijv. de kinderen naar school brengt en zelf een laadstation zoekt als jij ligt te slapen
De ontwikkelingen gaan veel harder dan je denkt.
Leuk filmpje over de nieuwe generatie Nissan Pro Pilot
Dat elektrische auto's goedkoper worden heeft denk ik meer met vooruitgang in accu's te maken.quote:Op vrijdag 1 september 2017 18:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik ben sceptisch. Voordat we alle voertuigen die we nu hebben, op accu's kunnen laten rijden, moet er gigantisch veel meer electriciteit worden opgewekt. Hoe gaan we dat doen? Kolen? Kernenergie?
Electriciteit kan op diverse manieren opgewekt worden. De voorkeur gaat uit naar een mix van renewables zoals wind en solar met aardgas op korte termijn. Aardgas is in grote hoeveelheden beschikbaar en verbranding ervan levert relatief weinig CO2 op. Voor de lange termijn zijn waterstoffusie en Thoriumfission een optie.quote:Op vrijdag 1 september 2017 18:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik ben sceptisch. Voordat we alle voertuigen die we nu hebben, op accu's kunnen laten rijden, moet er gigantisch veel meer electriciteit worden opgewekt. Hoe gaan we dat doen? Kolen? Kernenergie?
Zou kunnen. Maar ik denk dat je een combinatie moet zoeken. Aan de ene kant batterijen/accu's die een bepaalde actieradius hebben en als de nood hoog wordt kan er tijdens het tijdens het rijden bijgeladen worden. Dan creeer je dus ook geen overbelasting want dan verdeel je de behoefte.quote:Op vrijdag 1 september 2017 17:04 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Inductie lijkt mij energetisch vrij inefficiënt, een beetje zoals waterstof.
Ah, wondermiddeltjes. Ik vroeg me al af wanneer ze zouden komen.quote:Op zaterdag 2 september 2017 09:28 schreef Digi2 het volgende:
Electriciteit kan op diverse manieren opgewekt worden. De voorkeur gaat uit naar een mix van renewables zoals wind en solar met aardgas op korte termijn. Aardgas is in grote hoeveelheden beschikbaar en verbranding ervan levert relatief weinig CO2 op. Voor de lange termijn zijn waterstoffusie en Thoriumfission een optie.
Aardgas gestookte centrales die de intermittency opvangen van renewables zijn een oplossing die al gebruikt wordt. Dit kan verder worden uitgebreid. Thoriumfission is een route die India gaat (India bulkt van de thorium) en die technologie kan worden overgenomen. Komende jaren zullen ITER en Wendelstein de nodige info opleveren t.a.v. de kosten en haalbaarheid van waterstoffusie.quote:Op maandag 4 september 2017 10:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, wondermiddeltjes. Ik vroeg me al af wanneer ze zouden komen.
Ik blijf sceptisch.
Goed initiatief maar het lijkt me beter om vanuit de optimale specs voor een elektrische auto te beginnen ontwerpen zoals bijv. Tesla doet.quote:Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
De Volkswagen Group, het moederbedrijf van merken van Volkswagen, Audi, Porsche en Lamborghini, maakt vanaf 2030 van alle modellen elektrische varianten. Dat heeft het bedrijf aangekondigd. Daarom bouwt het bovendien vier grote fabrieken voor het vervaardigen van accu's.
Vanaf 2025 wil de Volkswagen Group naar eigen zeggen rond tachtig modellen in het assortiment hebben met een elektrische motor. Daarvan zullen er rond vijftig alleen op een accu lopen en dertig plug-in hybrids zijn. Uiterlijk vijf jaar later moeten alle nieuwe auto's een elektrische motor hebben. Het gaat in totaal om een investering van meer dan zeventig miljard euro in de omslag naar elektrische auto's.
Topman Mattias Müller wil dat VW Group leidend zal zijn op het gebied van elektrische auto's. "De transformatie in onze industrie is niet te stoppen", aldus de topman van het Duitse concern. VW Group is niet de enige autofabrikant die bezig is met het ontwikkelen van meer elektrische auto's. Mercedes-Benz biedt bijvoorbeeld vanaf 2022 elektrische versies aan van al zijn auto's.
Update, 8:22: In eerste instantie stond in de kop en inleiding dat VW Group alleen nog elektrische auto's zou uitbrengen. Dat is verbeterd naar een elektrische variant van elk model.
Nee, dat is commercieel gezien zelfmoord.quote:Op dinsdag 12 september 2017 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goed initiatief maar het lijkt me beter om vanuit de optimale specs voor een elektrische auto te beginnen ontwerpen zoals bijv. Tesla doet.
Vanaf 2030 al. Zo zo!quote:Op dinsdag 12 september 2017 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goed initiatief maar het lijkt me beter om vanuit de optimale specs voor een elektrische auto te beginnen ontwerpen zoals bijv. Tesla doet.
Tesla heeft direct aangegeven dat er lange levertijden zouden zijn en wat de strategie is. Ik denk dat Musk meer goodwill heeft onder consumenten dan de duitse conglomeraten, zeker na de recente schandalen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 15:43 schreef Gunner het volgende:
Tesla's grootste probleem is dat ze niet goed kunnen leveren. Waarom meer dan 1,5 jaar wachten op een Model 3 als je volgende week in een ander model EV kan stappen. Voorraad genoeg bij andere merken.
Ze lijken er nog mee weg te komen, maar elk ander bedrijf was allang kopje onder gegaan.
Overigens is de eerste Model 3 al in Nederland gesignaleerd las ik op Autoweek.quote:Op dinsdag 12 september 2017 15:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla heeft direct aangegeven dat er lange levertijden zouden zijn en wat de strategie is. Ik denk dat Musk meer goodwill heeft onder consumenten dan de duitse conglomeraten, zeker na de recente schandalen.
Met de orkanen in de VS hadden ze een softwareupdate gestuurd naar bepaalde modellen zodat ze nu wel het maximale uit hun accu konden halen. Tesla had die modellen verkocht met verschillende prijspunten, waarvan de laagste softwarematige begrenzing op precies dezelfde accu's had. Zo'n bedrijf kan van mij de tyfus krijgen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 15:43 schreef Gunner het volgende:
Tesla's grootste probleem is dat ze niet goed kunnen leveren. Waarom meer dan 1,5 jaar wachten op een Model 3 als je volgende week in een ander model EV kan stappen. Voorraad genoeg bij andere merken.
Ze lijken er nog mee weg te komen, maar elk ander bedrijf was allang kopje onder gegaan.
VW verkoopt beter dan ooit, zelfs in Nederland.quote:Op dinsdag 12 september 2017 15:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla heeft direct aangegeven dat er lange levertijden zouden zijn en wat de strategie is. Ik denk dat Musk meer goodwill heeft onder consumenten dan de duitse conglomeraten, zeker na de recente schandalen.
Als Tesla de auto's voor verschillende prijzen verkoopt die dan andere ranges haalt dan is dat op zich niet vreemd. Het is wel een beetje schofferend naar de rest van je klanten als je ineens voor een select gedeelte de beperking verwijderd ja.quote:Op dinsdag 12 september 2017 16:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met de orkanen in de VS hadden ze een softwareupdate gestuurd naar bepaalde modellen zodat ze nu wel het maximale uit hun accu konden halen. Tesla had die modellen verkocht met verschillende prijspunten, waarvan de laagste softwarematige begrenzing op precies dezelfde accu's had. Zo'n bedrijf kan van mij de tyfus krijgen.
Jij koopt zeker ook Apple producten?quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als Tesla de auto's voor verschillende prijzen verkoopt die dan andere ranges haalt dan is dat op zich niet vreemd. Het is wel een beetje schofferend naar de rest van je klanten als je ineens voor een select gedeelte de beperking verwijderd ja.
Ik ben het met je eens he, dus leg het eens beter uitquote:Op dinsdag 12 september 2017 17:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jij koopt zeker ook Apple producten?
quote:Op dinsdag 12 september 2017 16:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met de orkanen in de VS hadden ze een softwareupdate gestuurd naar bepaalde modellen zodat ze nu wel het maximale uit hun accu konden halen. Tesla had die modellen verkocht met verschillende prijspunten, waarvan de laagste softwarematige begrenzing op precies dezelfde accu's had. Zo'n bedrijf kan van mij de tyfus krijgen.
Jullie weten wel dat het verwijderen van de rangebeperking tijdelijk was en met een software update weer terug wordt gezet?quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als Tesla de auto's voor verschillende prijzen verkoopt die dan andere ranges haalt dan is dat op zich niet vreemd. Het is wel een beetje schofferend naar de rest van je klanten als je ineens voor een select gedeelte de beperking verwijderd ja.
Het gaat mij om wie eigenaar is van een apparaat. Ik koop een auto en dan mag ik beslissen wat ik met de auto doe binnen de grenzen van de wet. Als jij een Tesla koopt bepaald Tesla waar jij toegang tot krijgt alsof zij nog de eigenaar zijn. Apple doet precies hetzelfde. Als jij wat wil doen wat Apple niet cool vindt moet je je Iphone jailbreaken. Apple beslist voor jou of je een emulator of thema mag installeren op jouw apparaat. Tesla gaat zelfs nog een stapje verder aangezien haar restricties voor milieuschade zorgen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:22 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens he, dus leg het eens beter uit
Je apple-referentie begrijp ik niet helemaal.
Het is dan ook een tijdelijke verwijdering, zaterdag loopt het af.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als Tesla de auto's voor verschillende prijzen verkoopt die dan andere ranges haalt dan is dat op zich niet vreemd. Het is wel een beetje schofferend naar de rest van je klanten als je ineens voor een select gedeelte de beperking verwijderd ja.
Dat stond nog niet in het artikel wat ik erover las en maakt Tesla alleen maar kutter.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:25 schreef nils7 het volgende:
[..]
[..]
Jullie weten wel dat het verwijderen van de rangebeperking tijdelijk was en met een software update weer terug wordt gezet?
quote:De Tesla (S) is een auto met een behoorlijke actieradius en een mooie afwerking. En dankzij het subsidiebeleid van de Nederlandse overheid kun je als zakelijke rijder al in deze auto rijden voor minder dan 874 euro netto per maand. De overheid laat per Tesla over een leasetermijn van vijf jaar 95.000 euro (5 maal 19.000 euro) aan inkomsten lopen om dit allemaal mogelijk te maken.
CPU fabrikanten schakelen ook features of cores uit om ze vervolgens als goedkopere modelen te verkopen. Van deze fabrikanten wens je ook geen CPU meer?quote:Op dinsdag 12 september 2017 16:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met de orkanen in de VS hadden ze een softwareupdate gestuurd naar bepaalde modellen zodat ze nu wel het maximale uit hun accu konden halen. Tesla had die modellen verkocht met verschillende prijspunten, waarvan de laagste softwarematige begrenzing op precies dezelfde accu's had. Zo'n bedrijf kan van mij de tyfus krijgen.
Niet vergelijkbaar. De goedkopere CPU's zijn vaak dezelfde modellen als de duurdere versies, maar bepaalde onderdelen werken niet of minder goed. In plaats van de hele processor weg te gooien worden de slechte cores uitgezet of lager geklokt en het geheel verkocht tegen een lagere prijs.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
CPU fabrikanten schakelen ook features of cores uit om ze vervolgens als goedkopere modelen te verkopen. Van deze fabrikanten wens je ook geen CPU meer?
Kun je dan concluderen dat ze het pakket dan voor "teveel" verkopen in de volledig operationele vorm? Als ze hetzelfde ook voor minder verkopen in een softwarematig gehandicapte versie dan zou je zeggen van wel. Natuurlijk zijn ze daar vrij in maar helemaal kosjer komt het niet over.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:39 schreef Glazenmaker het volgende:
Tesla heeft perfect werkende batterijen die een aanslag zijn op het milieu uitgezet voor de gebruiker.
Weet het niet of dit artikel gelijk heeft, veel elektrische rijders (of dat nu een Model S is of een leaf) rijden ook elektrisch vanwege het imago.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Weer een fijn artikeltje op FTM:
https://www.ftm.nl/artike(...)risch-rijden?share=1
[..]
Ze mogen het verkopen voor wat de gek ervoor over heeft. Maar in de meeste westerse landen komt die Tesla logo tax neer op een verhoging van de prijs voor belastingbetalers die over het algemeen niet genoeg geld voor een Tesla hebben. Dus fuck ze alsnog.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kun je dan controleren dat ze het pakket dan voor "teveel" verkopen in de volledig operationele vorm? Als ze hetzelfde ook voor minder verkopen in een softwarematig gehandicapte versie dan zou je zeggen van wel. Natuurlijk zijn ze daar vrij in maar helemaal kosjer komt het niet over.
Hoe sta jij tegenover Volkswagen en hun Dieselschandaal?quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze mogen het verkopen voor wat de gek ervoor over heeft. Maar in de meeste westerse landen komt die Tesla logo tax neer op een verhoging van de prijs voor belastingbetalers die over het algemeen niet genoeg geld voor een Tesla hebben. Dus fuck ze alsnog.
Mjah als er onrealistische regels worden ingevoerd gaan mensen daar oplossingen voor bedenken.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Hoe sta jij tegenover Volkswagen en hun Dieselschandaal?
Ik bedoel als je al zo reageert op dat Tesla een batterijtje softwarematig meer of minder bereik geeft ben ik benieuwd of je je al hebt aangemeld bij Milieu defensie om die schoften uit Wolfsburg eens goed aan te pakken voor hun list en bedrog.
De regels waren wel realistisch maar daardoor zouden de autos duurder worden, grotere ureum-tank en kostbaarder katalisator zijn nodig.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mjah als er onrealistische regels worden ingevoerd gaan mensen daar oplossingen voor bedenken.
Dat de politiek te a-technisch is om fatsoenlijk beleid te voeren kunnen die bedrijven ook niks aan doen
"verlengen".
quote:Kurzerklaert diesel
Lohnt sich Diesel noch?
Und die Stickstoffdioxid-Probleme wollen die Autohersteller mit sauberer Abgastechnik auch in den Griff bekommen. Helfen soll zum Beispiel Chemie: Die SCR-Technologie, also ein System, das Harnstofflösung ins Abgas spritzt, um Stickstoffdioxid zu binden. Und auch der Einbau eines Stickoxid-Speicherkatalysators ist denkbar. Doch das braucht Platz und ist teuer.
Vor allem für kleinere Diesel-Autos lohnt sich das nicht. Zudem steigen die Umweltauflagen in den nächsten Jahren, und gleichzeitig dürften Elektroautos günstiger werden. Da hat sogar VW-Chef Matthias Müller in Interviews schon in Frage gestellt, ob es sich ab einem gewissen Zeitpunkt noch lohne, viel Geld in die Weiterentwicklung des Diesels zu stecken. Nach einer unbegrenzten Zukunft für Diesel-Autos klingt das nicht, 125 Jahre nach der Anmeldung des Diesel-Patents.
ik zou graag zien dat er meer subsidie gegeven zou worden aan de particuliere rijder. dan ga ik het serieus overwegen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:45 schreef nils7 het volgende:
Het verder inperken van de elektrische subsidie zal nou niet echt bijdragen aan het succes.
Geen wegenbelasting en geen bpm zouden ze voor de particulier kunnen behouden. Is ook een soort subsidie.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:14 schreef Gunner het volgende:
[..]
ik zou graag zien dat er meer subsidie gegeven zou worden aan de particuliere rijder. dan ga ik het serieus overwegen.
Klopt, maar dat maakt de auto niet ineens heel goedkoop. Verlaging van de BTW zou al een leuke geste zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:15 schreef nils7 het volgende:
[..]
Geen wegenbelasting en geen bpm zouden ze voor de particulier kunnen behouden. Is ook een soort subsidie.
In Noorwegen zijn volledig elektrische autos vrijgesteld van BTW maar dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Klopt, maar dat maakt de auto niet ineens heel goedkoop. Verlaging van de BTW zou al een leuke geste zijn.
Ja en laat dat nu net een land zijn waar EV's erg populair zijn onder particuliere rijders. Hier geeft de staat alleen voordeeltjes aan zakelijke rijders. En krijg je dat dat gedrocht wat ze hybride noemen heel veel verkocht wordt. Maar als ik in m'n straat kijk zie ik er enkele staan die nog nooit aan huis een stekker hebben gezien.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Noorwegen zijn volledig elektrische autos vrijgesteld van BTW maar dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.
Volgens mij zijn in Noorwegen al die voordeeltjes ook alweer teruggedraaid.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Noorwegen zijn volledig elektrische autos vrijgesteld van BTW maar dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.
Zodat iedereen meebetaalt aan de hobby. Ik vind dat geen goed plan eigenlijk. Hobby's dien je zelf te bekostigen. Dat geldt overigens ook voor zakelijke berijders der Tesla S. Die pakken tot 19.000 euro per jaar subsidie. Is ook nergens voor nodig. Als die subsidie er niet was geweest reden er precies 0 Tesla S rond in Nederland. Of een handjevol door hen die het zelf ook wel konden betalen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:14 schreef Gunner het volgende:
[..]
ik zou graag zien dat er meer subsidie gegeven zou worden aan de particuliere rijder. dan ga ik het serieus overwegen.
Ja dus? Jij betaalt nu ook al mee aan de hobby van de mensen die lekker goedkoop in een hybride rijden zonder dat ze ooit opgeladen worden.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zodat iedereen meebetaalt aan de hobby. Ik vind dat geen goed plan eigenlijk.
Yep helemaal waar. Net zoals die Outlanders. Mitsubishi kraaide victorie toen ze het best verkochte merk waren in nederland ooit. Nu wil geen hond er meer in gezien worden.quote:Als die subsidie er niet was geweest reden er precies 0 Tesla S rond in Nederland.
Ben ik het ook niet mee eens. Als ik het voor het zeggen had zou dat per direct stoppen. En waren al die schertsregelingen niet eens ingevoerd.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja dus? Jij betaalt nu ook al mee aan de hobby van de mensen die lekker goedkoop in een hybride rijden zonder dat ze ooit opgeladen worden.
Heb je daar een bron van?quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij zijn in Noorwegen al die voordeeltjes ook alweer teruggedraaid.
Goed artikel trouwens. bedankt voor het delen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Weer een fijn artikeltje op FTM:
https://www.ftm.nl/artike(...)risch-rijden?share=1
[..]
quote:
Trouwquote:Het is niet het enige probleem. Volgens een schatting van de minister van financiën Siv Jensen slaan de ontheffingen een gat van 4 miljard Noorse kronen, zo'n 500 miljoen euro, in de staatskas. In 2012 werd een deadline gesteld: begin 2018 zouden de fiscale voordelen vervallen. De enige manier waarop de geldkraan eerder dichtgedraaid zou worden was de verkoop van de 50.000ste elektrische auto. Die vond op 20 april van dit jaar plaats, toen een zwarte Tesla model S bijna drie jaar voor het ultimatum verkocht werd in het havenplaatsje Drammen Havn.
Geen Nieuwsquote:Maar aan de pret komt uiterlijk 2018 een einde, want de Noorse regering die veel belasting en andere inkomsten ziet verdwijnen heeft besloten dat indien er 50.000 EV’s staan geregistreerd of uiterlijk 2018, wat eerder komt, de subsidies en andere voordelen zullen stoppen
Wilde Volkswagen net gebruiken als munitie tegen de onvermijdelijke Tesla goedpraat response. Hoe sta jij er tegenover dat Volkswagen met een software-update de auto milieuvriendelijker kon maken, maar er bewust uit geldmotieven voor koos om het niet te doen? Zin om Volkswagen te verdedigen? Nee? Waarom Tesla wel?quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Hoe sta jij tegenover Volkswagen en hun Dieselschandaal?
Ik bedoel als je al zo reageert op dat Tesla een batterijtje softwarematig meer of minder bereik geeft ben ik benieuwd of je je al hebt aangemeld bij Milieu defensie om die schoften uit Wolfsburg eens goed aan te pakken voor hun list en bedrog.
Bedankt voor de info. Ik ben benieuwd hoe de verkoop van elektrische autos zich daar nu gaat ontwikkelen.quote:
Alsof dit iets nieuws is. Gebeurt regelmatig dat met een beetje variëren met instellingen dezefde auto met verschillende motorvermogens verkocht wordt. Soms softwarematig in bijvoorbeeld de regeling van de turbo-druk, soms door iets stoms als een extra ring van een paar cent die de luchttoevoer belemmert, soms door een combinatie van beiden. In elk geval is het niet zo bijzonder dat verschillende uitvoeringen helemaal niet zo verschillend zijn als het op papier lijkt.quote:Op dinsdag 12 september 2017 16:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met de orkanen in de VS hadden ze een softwareupdate gestuurd naar bepaalde modellen zodat ze nu wel het maximale uit hun accu konden halen. Tesla had die modellen verkocht met verschillende prijspunten, waarvan de laagste softwarematige begrenzing op precies dezelfde accu's had. Zo'n bedrijf kan van mij de tyfus krijgen.
Ik hoef Tesla niet te verdedigen. Vind het een geste van het bedrijf om mensen te helpen met een wat verdere range in tijd van nood. Niet meer en niet minder dan dat.quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wilde Volkswagen net gebruiken als munitie tegen de onvermijdelijke Tesla goedpraat response. Hoe sta jij er tegenover dat Volkswagen met een software-update de auto milieuvriendelijker kon maken, maar er bewust uit geldmotieven voor koos om het niet te doen? Zin om Volkswagen te verdedigen? Nee? Waarom Tesla wel?
quote:In Nederland zou er daarentegen wél heel veel geleerd kunnen worden van de introductie van de elektrische fiets. Zonder enige overheidsbemoeienis is deze introductie een enorm succes: over 2016 bestond 29 procent van de fietsverkopen uit elektrische fietsen. Deze fietsen leveren ook een bijdrage aan het verlagen van de CO2-uitstoot, doordat zij het aantrekkelijker maken de fiets naar het werk te nemen. Zo kan het autogebruik omlaag.
Het verschil: de elektrische fiets verkocht zichzelf dankzij zijn goede specificaties. De technologie is leidend, niet de overheid.
Zou jij een waterflesje kopen die je maar 70% van het water in het flesje geeft? Of überhaupt iets van een bedrijf dat zo met de grondstoffen omgaat?quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:52 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik hoef Tesla niet te verdedigen. Vind het een geste van het bedrijf om mensen te helpen met een wat verdere range in tijd van nood. Niet meer en niet minder dan dat.
Zo te lezen vind jij het erg dat jij niet met je auto mag doen wat zij niet willen dat je dat doet. Ik moet bekennen dat ik niet weet wat er precies in elk verkoopcontract staat van een auto, niet van een Tesla en ook niet bij die van mezelf. Wel heb ik eens van horen zeggen dat je garantie vervalt als je je auto laat chip tunen. Dus andere auto merken reageren daar ook wel op. Daarnaast koop jij een Tesla met een X range die ze in dit geval tijdelijk vergroten voor mensen in nood. Het is dus minimaal die range, je krijgt wat je hebt gekozen. Ik snap niet wat het probleem daarmee is, of zit je gefrustreerd in je auto die harder kan dan 130 maar dat niet mag?
Overigens heb ik verre van zin om Volkswagen te verdedigen. Ik ben blij dat ze de stap nu willen zetten. Wel jammer dat ze pas concreet zijn over 13 jaar, zo oud is Tesla nu.
Dan koop jij toch wat anders, huiliequote:Op dinsdag 12 september 2017 19:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zou jij een waterflesje kopen die je maar 70% van het water in het flesje geeft? Of überhaupt iets van een bedrijf dat zo met de grondstoffen omgaat?
Ik begrijp niet zo goed hoe een electrische fiets voor minder CO2 uitstoot zorgt, zie er vooral bejaarden op sjeezen voor hun plezier.quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
Nog een aardig detail uit het FTM artikel:
[..]
Waarom een 5.20 als je ook een 5.23 (BMW heb ik t over) kan kopen?quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zou jij een waterflesje kopen die je maar 70% van het water in het flesje geeft? Of überhaupt iets van een bedrijf dat zo met de grondstoffen omgaat?
Ik kan niet wat anders kopen want ik betaal belasting en geef daarmee geld aan een bedrijf dat niet alleen grondstoffen weggooit, maar daarmee ook nog eens zorgt voor onnodig energieverbruik en de daarbij behorende vervuiling.quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan koop jij toch wat anders, huilie
Is een 5.20 eigenlijk een 5.23, maar dan verneukt met een software-update die de vervuiling, brandstofkosten en gebruikerservaring bewust verneukt?quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:13 schreef nils7 het volgende:
[..]
Waarom een 5.20 als je ook een 5.23 (BMW heb ik t over) kan kopen?
Als je tevreden bent met die 5.20 boeiend dat er ook een M5 rond rijdt, toch?
Over welk bedrijf heb je het nu?quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik kan niet wat anders kopen want ik betaal belasting en geef daarmee geld aan een bedrijf dat niet alleen grondstoffen weggooit, maar daarmee ook nog eens zorgt voor onnodig energieverbruik en de daarbij behorende vervuiling.
Wat ik dan weer zie is vooral veel forenzen die ook een auto hebben maar met niet al te slecht weer de gewone elektrische fiets pakken. Ook veel die-hard speed pedelec mannen. Die doen b.v. Beverwijk-Schiphol, met de pont. Zij kopen die fiets overigens doorgaans van hun mobiliteitsbudget. Al met al lijkt me dat best een opsteker voor het milieu. Al is het dan vooralsnog een druppel op de bekende gloeiende plaat.quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed hoe een electrische fiets voor minder CO2 uitstoot zorgt, zie er vooral bejaarden op sjeezen voor hun plezier.
En subsidie! Want zonder dat blijken die dingen die jij noemt lang niet zo dominant te zijn als de portemonnee. Ze willen die dingen wel graag maar ze willen er liever niet zelf voor betalen. Dat moet de belastingbetaler maar voor ze doen. Zie de Tesla S berijder en de jaarlijkse subsidie tot wel 19.000 euro die mogelijk is.quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Je wilt een EV wel omdat deze superieur is aan ICE als het gaat om koppel, souplesse en stilte, kortom comfort!
De auteur en ook de EEG moeten zich nog wat meer verdiepen in de vele zeer grote nadelen van waterstof. Best verbazend dit dan weer.quote:Maar wellicht verrassen andere energiebronnen — waterstof bijvoorbeeld — ons nog. Recent werd bekend dat de EEG Nederland een subsidie heeft toegekend om extra waterstoflaadstations te bouwen naast de 3 bestaande stations. Ook in een recent artikel in het Financieele Dagblad wordt uitgebreid stilgestaan bij de mogelijkheden van het rijden op waterstof. De Duitse overheid ondersteunt het onderzoek naar het rijden op waterstof met forse subsidies en bijdragen.
Tesla. Of heeft Volkswagen ook een wagen met een paar honderd kilo extra aan lood in de auto zodat ze die goedkoper kunnen verkopen dan de versie zonder honderden kilo's aan lood?quote:
Lood?quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Tesla. Of heeft Volkswagen ook een wagen met een paar honderd kilo extra aan lood in de auto zodat ze die goedkoper kunnen verkopen dan de versie zonder honderden kilo's aan lood?
Hij bedoelt w.s. dat het geen loodaccu's zijn. Maar toch accu >500 kg in zo'n Tesla S. Voor een totaalgewicht >2.000 kg... Eigenlijk belachelijk dat we moeten denken dat rijden met zo'n tank "goed" voor het milieu is en toekomst heeft. We moeten juist naar zeer licht en lean. Beetje a la de flevobike. Dat idee.quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat is een metaal met een hoog gewicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |