quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.quote:Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'
De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.
Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.
Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.
Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:38 schreef raptorix het volgende:
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:02 schreef Bugno het volgende:
[..]
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.
Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICEquote:Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?
Volgens mij is direct productie van waterstof efficienter, je hebt bij beiden 1 transmissie (optimaal gezien), maar ik meen dat waterstof efficienter is.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Waterstof = opslag = transformatiequote:Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Kijk eensquote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE
[ afbeelding ]
FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie
Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
Heel ruw gerekendquote:Op donderdag 13 juli 2017 08:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
Daarom gaf ik ook aan dat waterstof pas interessant word als energie maken ook heel goedkoop word Zeker voor zwaarder transportmiddelen zoals auto's en bussen.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heel ruw gerekend
Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.
Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.
Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. De FCEV verbruik 1:27 op benzine.
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
Logisch maar laten we wel wezen in Duitsland zitten ook Bosch en Siemens die prima motoren maken.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
De auto industrie lobbyt nog steeds flink in Duitsland (en de EU for that matter... Dieselgate anyone?). De lobby blijft ervoor zorgen dat de grote Duitse merken hun zware auto's en dito motoren blijvend kunnen afzetten. Best tegenstrijdig met de energiewende.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Dit klinkt als een markt kans. Overigens zou ik mij als pomphouder ook eens op gaan oriënteren.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Dat laatste is zonder meer waar. Maar de situatie van voor de olievondsten en nu is natuurlijk niet meer te vergelijken. Nu is de gehele economie in de Golfstaten gebaseerd op olie. De marges op duurzame energie wordt op termijn steeds lager, niet in verhouding tot die op olie.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
Olie werd daar al begin 20ste eeuw gevonden en dat was de reden waarom de Britten er zo hun best voor deden het Ottomaanse rijk ineen te laten storten (Als Turkije Neutraal of aan de geallieerde zijde was geweest tijdens de eerste wereldoorlog was de hele Golf wellicht nog steeds Turks geweest)quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?
Daarnaast hebben deze landen dermate veel geld dat ze dat echt wel afdekken door ook in dit soort projecten te steken. Daarnaast moet je niet vergeten dat olie nog steeds een belangrijke grondstof is voor heel veel andere producten.
En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
In de docu komt trouwens naar voren dat de productiekosten van een electroauto duidelijk lager liggen (even afgezien van de onderdelen met name de accu's) omdat ze veel eenvoudiger in elkaar te zetten zijn.
Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 ook gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).
Er is onderzoek gaande naar brandstofcellen zonder platina-achtigen. Een doorbraak kan brandstofcellen in grote volumes betaalbaar maken maar zover is het nog niet. De ontwikkelingen in batterijtechnologie staan ondertussen ook niet stil.quote:Op donderdag 13 juli 2017 12:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Of tot innovatie. Dat hebben we in de jaren 80 gezien toen de broertjes Hunt de zilverprijs probeerden op te drijven.
Yepquote:Op donderdag 13 juli 2017 12:06 schreef Freak188 het volgende:
[..]
En denk ook maar aan onderhoud. Oliefilters, brandstoffilters, V-snaren, kleppen, koppakking..... niks daarvan. Garages.... ik voorzie niet veel goeds voor hen.
Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:
https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1
Waar deze "ongemakkelijke waarheid" nog eens wordt genoemd:
Eén Tesla kost de samenleving zo’n 19.000 euro per jaar. En daar blijft het niet bij: de Nederlandse overheid verstrekt in de praktijk jaarlijks ruim 145 miljoen euro indirecte subsidie om momenteel 7500 elektrische auto’s te kunnen laten rondrijden. ‘Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten,’ schreef Gooskens.
En:
Kortom: voor ‘gewone’ mensen is elektrisch rijden veelal te duur. Subsidies voor elektrische voertuigen komen vooral bij de rijken terecht, en werken dus denivellerend. De CO2-doelstellingen worden met de 'Tesla-subiside' nauwelijks sneller gehaald.
Die conclusie kwam hard aan. Elektrische auto’s, vooral die van Tesla, werken statusverhogend; de eigenaar maakt er een statement mee. ‘Ik geef om het klimaat, geloof in de vooruitgang, hou van mooie auto’s, maar draag met mijn keuze toch een steentje bij aan een beter milieu.’
Gooskens’ cijferwerk vergalde het plezier van menig Tesla-rijder. Ineens was hij of zij niet meer cool, maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
Op zich wel grappig dat ze vanuit die sector nog wat tegenspartelen, tegenhouden kunnen ze toch niks meer.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeveel kost de subsidie op Ottomotoren, Bart?
Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 06:56 schreef Bart2002 het volgende:
FTM gaat door met het onderzoek:
https://www.ftm.nl/artike(...)en-op-straat?share=1
maar werd hij neergezet als een ordinaire subsidieprofiteur.
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wie is er op dit moment geen ordinaire subsidie profiteur?
HRA
Huurtoeslag
Zorgtoeslag
Om maar wat te noemen.
Zonder van 1 of andere subsidie gebruik te maken ziet men je eerder als een looser vermoed ik.
Het betreft de dure Model S, geen doorsnee elektrische auto.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
quote:Verbrennungsmotoren-Verbot Wirtschaft bangt um Arbeitsplätze
Das Auto der Zukunft soll elektrisch sein: Aber was bedeutet der Umstieg auf Elektromobilität für den Standort Deutschland? Dies hat das ifo-Institut im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie untersucht und warnt für die Zukunft vor Arbeitsplatzverlusten.
Das Ifo-Institut für Wirtschaftsforschung spricht sich dagegen aus, Neuwagen mit Verbrennungsmotoren zu verbieten. Ein Verbot ab dem Jahr 2030 könnte deutliche Einbußen für Beschäftigung und Wertschöpfung in Deutschland haben, heißt es in einer Studie des ifo-Instituts im Auftrag des Verbandes der Automobilindustrie (VDA).
Demnach wären mehr als 600.000 der derzeitigen Industriearbeitsplätze direkt oder indirekt betroffen. Das seien zehn Prozent der Industriebeschäftigung. In der Autobranche direkt wären demzufolge 436.000 Jobs gefährdet.
"Verbot wäre Bärendienst an Umwelt"
Klimaschutzziele sollten ohne Technikvorschriften vorgegeben werden, sagte ifo-Chef Clemens Fuest. "Wer den Wettbewerb der Umweltschutztechniken mit Verboten ausschaltet, verschwendet Ressourcen und leistet dem Klimaschutz einen Bärendienst." Besonders Sorgen bereiten Fuest kleine und mittelständische Unternehmen, die hochspezialisiert seien.
VDA-Chef Matthias Wissmann sagte, der hocheffektive Verbrennungsmotor und das Elektroauto seien keine Gegner. "Beide sind notwendig, wenn man die ambitionierten Klimaschutzziele erreichen will." Der Verbrennungsmotor könne später etwa auch mit Kraftstoffen auf Basis regenerativer Energie betrieben werden und so "einen zweiten Frühling" erleben.
"Aufgabe der Industrie, Arbeitsplätze zu erhalten"
Umweltverbände werten dies als eine klare Sackgasse. Gerd Lottsiepen, Sprecher des Verkehrsclubs Deutschland (VCD), sieht es als Aufgabe der Industrie, trotz einer Umstellung auf Elektromobilität Arbeitsplätze zu sichern. "Wenn die deutsche Autoindustrie weiterhin auf den Verbrennungsmotor setzt, ist das so, als ob man nach wie vor Röhrenfernseher produzieren würde", so Lottsiepen in der ARD.
Die Grünen machen sich für ein Aus für den Verbrennungsmotor bis 2030 stark. Damit soll der Elektromobilität schneller zum Durchbruch verholfen werden. Grünen-Spitzenkandidat Cem Özdemir verteidigt die Pläne seiner Partei: "Gerade weil so viele Arbeitsplätze am fossilen Verbrennungsmotor hängen, brauchen wir einen Weckruf."
Mit dem Verbot von Neuwagen mit Verbrennungsmotoren lasse sich verhindern, dass es der deutschen Autoindustrie gehe wie den Energiekonzernen, die den Atomausstieg erst bekämpft und verschlafen hätten, so Özdemir weiter. "Auf dem Weltmarkt ist der fossile Verbrennungsmotor ein Auslaufmodell." Die Frage sei nicht mehr, ob sich das emissionsfreie Auto durchsetze, sondern wer es baue.
Je zegt het zelf, het gaat om één model auto. Er zijn ook de Hyundai IONIQ Electric, de BMW i3 BEV, de Renault ZOE die afaik dit jaar beter verkopen dan de Teslaquote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
http://engr.utexas.edu/news/8203-goodenough-batteriesquote:“Cost, safety, energy density, rates of charge and discharge and cycle life are critical for battery-driven cars to be more widely adopted. We believe our discovery solves many of the problems that are inherent in today’s batteries,” Goodenough said.
The researchers demonstrated that their new battery cells have at least three times as much energy density as today’s lithium-ion batteries. A battery cell’s energy density gives an electric vehicle its driving range, so a higher energy density means that a car can drive more miles between charges. The UT Austin battery formulation also allows for a greater number of charging and discharging cycles, which equates to longer-lasting batteries, as well as a faster rate of recharge (minutes rather than hours).
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.quote:Op dinsdag 18 juli 2017 15:26 schreef Digi2 het volgende:
Vrees voor verlies van arbeidsplaatsen door verbod verbrandingsmotoren.
[..]
Het lijkt mij toch beter om een duidelijk signaal te geven zodat de industrie niet blijft hangen in de verbrandingmotoren maar de focus duidelijk verlegt. Een verbod op wat langere termijn is een duidelijk signaal.
De marges die de industrie maakt op brandstofautos zijn (nog) hoger dan die op elektrisch aangedreven. Musk kan uit de voeten met flink lagere marges, dit geldt zowel voor Tesla als SpaceX. De autoindustrie zal zich moeten gaan instellen op langdurige margedruk.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.
En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.
En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
De les zou moeten zijn dat als men al subsidie overweegt deze het best aan ontwikkeling en overgang naar nieuwe technologie en arbeidsmarkt kan gaan en niet aan het in stand houden van "verouderde" technologie en arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
Het steekwoord is volgens mij "technologische en institutionele lock-in". Het is makkelijk te verklaren maar moeilijk te doorbreken.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe men de politici gehaat heeft die dat niet deden.
Den Uyl sloot de kolenmijnen omdat ze niet meer van de tijd waren, alleen met subsidie open te houden waren. De PvdA heeft daarna decennialang nauwelijks nog stemmen gekregen in Limburg.
In het Ruhrgebied richt de kolenafbouw al decennialang meer schade aan dan het oplevert. maar toch bleef men subsidiëren.
Grappig dat je die leugen maar blijft herhalen terwijl ik je al een paar maal voorrekende dat dit niet kloptquote:Op vrijdag 14 juli 2017 10:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja. Maar 19.000 euro per jaar. Voor 1 zo'n auto. Zeg nu zelf... En dan gaat die subsidie nog eens juist naar zij die het eigenlijk niet nodig hebben. Kan dat nou niet anders? Je zult het met me eens zijn dat hier in hoge mate sprake is van symboolpolitiek. Een regeling die zij w.s. met zichzelf als begunstigde in het leven hebben geroepen.
Dat is een goede analogie denk ik. Met dien verschil dat de Duitse autobedrijven nog genoeg geld, kennis (Bosch, Siemens) en tijd hebben om zich aan te passen.quote:Op woensdag 19 juli 2017 09:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de reacties op de eerste tekenen van crisis in de kolenmijnbouw vergelijkbaar waren.
En we weten allemaal hoe het in het Ruhrgebied, in Zuid-Limburg en in Wallonie heeft uitgepakt, om zo lang mogelijk vast te houden aan achterhaalde bedrijven en achterhaalde werkgelegenheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |