abonnement Unibet Coolblue
pi_168735923

Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 100K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente)
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Capital circle, leningen voor MKB
Moneybrothers, leningen voor MKB
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 16:11:57 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168736021
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 16:06 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Bijzonder dat de vordering maar de helft van de resterende schuld is....
Je zou geen samenvatting willen zien, maar de complete uitspraak. Dan is gelijk zichtbaar waar de 25k op is gebaseerd. Kom op KOM: openheid van zaken.
Tot nooit .......
pi_168736097
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 16:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je zou geen samenvatting willen zien, maar de complete uitspraak. Dan is gelijk zichtbaar waar de 25k op is gebaseerd. Kom op KOM: openheid van zaken.
Men zal toch wel "uitvoerbaar bij voorraad" geeist hebben?? Waarom dan wachten op een eventueel hoger beroep bij uitvoering van het vonnis?
pi_168736175
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 16:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je zou geen samenvatting willen zien, maar de complete uitspraak. Dan is gelijk zichtbaar waar de 25k op is gebaseerd. Kom op KOM: openheid van zaken.
Is er ook wat gezegd over de verhaal van de gerechtigde kosten die door de investeerders?zijn betaald? Ik neem aan dat ze hier ook voor veroordeeld zijn.
pi_168736233
Wat ik heb geplaatst is was ik heb ontvangen. Niets meer helaas.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 16:23:02 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168736279
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 16:20 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Wat ik heb geplaatst is was ik heb ontvangen. Niets meer helaas.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat KOM wel wat meer heeft ontvangen.
Tot nooit .......
pi_168737027
Ik ben zelf ook verrast overde mail van KoM en had toch wel meer onderbouwing verwacht.
Wellicht is dit een onderbouwing: ongeveer 50% van de Vinovat uitleners heeft zich gemeld om mee te betalen aan de juridische procedure. Wellicht is dit (25K) het bedrag exclusief juridische kosten wat is gevorderd in het belang van de deelnemers.
Dus de overige 30K kan opgehaald worden door de overige deelnemers op Eigen titel.
Anders begrijp ik er helemaal niets van.
pi_168737291
Zit er hier nog iemand in Brownies & Downies Arnhem van Kom?

Is daar al meer info over bekend?
pi_168737401
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 17:06 schreef bambricks het volgende:
Ik ben zelf ook verrast overde mail van KoM en had toch wel meer onderbouwing verwacht.
Wellicht is dit een onderbouwing: ongeveer 50% van de Vinovat uitleners heeft zich gemeld om mee te betalen aan de juridische procedure. Wellicht is dit (25K) het bedrag exclusief juridische kosten wat is gevorderd in het belang van de deelnemers.
Dus de overige 30K kan opgehaald worden door de overige deelnemers op Eigen titel.
Anders begrijp ik er helemaal niets van.
Dat zou best eens waar kunnen zijn. Zijn hier ook fokkers die niet met de procedure meededen?
pi_168737484
Weer een LAH Zambia 12mnd 4% aan het einde van de dag:
https://www.lendahand.com(...)nis-kavaza-and-sons/
pi_168737708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 17:31 schreef marathon2000 het volgende:
Weer een LAH Zambia 12mnd 4% aan het einde van de dag:
https://www.lendahand.com(...)nis-kavaza-and-sons/
Tx! De Zambianen zijn in opkomst.....
pi_168739431
Misschien domme vraag maar de rechter heeft nu bekrachtigd dat de investeerders 25k ontvangen van een schuld die nog open staat en sowieso al terug betaald moet worden. Hebben we nu meer voorrang tov andere schuldeisers? Waar komt die 25k nu vandaan? Er zijn nu extra kosten gemaakt om die 25k alsnog te krijgen maar de kans is toch niet groter geworden.
pi_168740263
Ik ben zeker geen expert maar ik vind onderstaande link interessant. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de mensen die met de procedure meededen nu beslag kunnen leggen op de rekening van de wijnboer:
https://www.judex.nl/rech(...)ij-de-rechtbank_.htm
pi_168740891
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 19:25 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Ik ben zeker geen expert maar ik vind onderstaande link interessant. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de mensen die met de procedure meededen nu beslag kunnen leggen op de rekening van de wijnboer:
https://www.judex.nl/rech(...)ij-de-rechtbank_.htm
In je link komt ook het bedrag van ¤25.000 terug. Toeval of niet?

Ik doe trouwens niet mee aan de procedure.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 19:54:22 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168740995
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 19:43 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Volgens het faillissementsverslag is "de lening waar mevrouw ... Persoonlijk borg voor stond op 30 September via een activa transactie verkocht aan dwmworks4u b.v.".
Morgen toch maar eens via de mail aan GvE om verduidelijking vragen.
En nog iets gehoord? Ik heb nog geen reactie op mijn mail gehad. Laten we hopen dat het dit is:

quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 22:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij zit de lening nu in de nieuwe bv. Met dus als doel deze door te betalen.
Als hij in de oude bv zou zitten en hij wordt niet doorbetaald dan zou ze hem persoonlijk moeten terugbetalen. Nu kan ze dat doen via de nieuwe bv. Het LIJKT dus dat het haar bedoeling is om door te betalen.
pi_168741190
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 19:50 schreef Baklapper het volgende:

[..]

In je link komt ook het bedrag van ¤25.000 terug. Toeval of niet?

Ik doe trouwens niet mee aan de procedure.
Ik denk toeval maar weet het niet. Heb jij wel de mail gehad en zie jij de update op de KoM site? Ik ben iig zeer benieuwd naar een volgende update van KoM.
pi_168742719
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 17:20 schreef didi80 het volgende:
Zit er hier nog iemand in Brownies & Downies Arnhem van Kom?

Is daar al meer info over bekend?
Ja, maar nog steeds niets over gehoord.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_168746941
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:01 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

Ik denk toeval maar weet het niet. Heb jij wel de mail gehad en zie jij de update op de KoM site? Ik ben iig zeer benieuwd naar een volgende update van KoM.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee over welke mail jij het hebt (dit zegt waarschijnlijk al genoeg).
De updates kan ik gewoon zien.
pi_168748859
quote:
De kantonrechter heeft onze vordering van ¤ 25.000,-- toegewezen.
Ik ken deze zaak en dit project niet, maar wat mij onmiddellijk opvalt is dat 25k de max is voor kantonzaken. Een schuldeiser kan zijn vordering (Inc rente tot moment van dagvaarding) beperken, om zo bij de kantonrechter terecht te kunnen (dat scheelt advocaatkosten). Is wel erg raar om dat namens de investeerders te doen als de originele vordering (veel) hoger ligt. Wellicht iets om na te vragen bij KOM.
pi_168749992
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 18:54 schreef leolinedance het volgende:
Default bij GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zat helaas ook in dit project. Toen ik gisteren het faillissementsverslag las zag ik dat in 2013 slechts ¤ 183 winst was geboekt en in 2014 meer dan ¤ 70.000 verlies (en het leenbedrag in 2015 bedraagt toevallig ¤ 80.000). Als ik dat had geweten was ik nooit ingestapt. In de pitch stonden alleen de omzetcijfers genoemd. Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt.
In de pitch stond overigens ook dat er goede verhaalsmogelijkheden zouden zijn en dat het geld zo'n beetje gegarandeerd terug zou komen. Dat mag nu gaan blijken.
pi_168751793
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 01:02 schreef UU7 het volgende:

[..]

Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt.
De conclusie die ik zelf had getrokken toen me opviel dat men af en toe dat soort informatie weg liet was: niet instappen op platformen waar men structureel de pitch opleukt door belangrijke informatie weg te laten.
pi_168751883
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:58 schreef Benger het volgende:

[..]

De conclusie die ik zelf had getrokken toen me opviel dat men af en toe dat soort informatie weg liet was: niet instappen op platformen waar men structureel de pitch opleukt door belangrijke informatie weg te laten.
Haha, dus je bent bijna opgehouden met crowdfunding
  woensdag 8 februari 2017 @ 09:18:11 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168752012
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:58 schreef Benger het volgende:
De conclusie die ik zelf had getrokken toen me opviel dat men af en toe dat soort informatie weg liet was: niet instappen op platformen waar men structureel de pitch opleukt door belangrijke informatie weg te laten.
Als er in een pitch balangrijke zijn weggelaten die later bij de reacties naar boven komen dan doe ik in elk geval niet mee. Dan wil ik de rede van het weglaten niet meer weten, dan is het gewoon over. Dan kan het verdere verhaal nog zo mooi zijn, ik ben weg. (voorbeeld: de hypotheek-chalets bij KOM wat later caravans zonder HYP bleken te zijn) (voorbeeld: sport-auto's verhuren en niet melden dat ze op duits kenteken staan)
Tot nooit .......
  woensdag 8 februari 2017 @ 09:39:23 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168752288
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 01:02 schreef UU7 het volgende:

[..]

Zat helaas ook in dit project. Toen ik gisteren het faillissementsverslag las zag ik dat in 2013 slechts ¤ 183 winst was geboekt en in 2014 meer dan ¤ 70.000 verlies (en het leenbedrag in 2015 bedraagt toevallig ¤ 80.000). Als ik dat had geweten was ik nooit ingestapt. In de pitch stonden alleen de omzetcijfers genoemd. Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt.
In de pitch stond overigens ook dat er goede verhaalsmogelijkheden zouden zijn en dat het geld zo'n beetje gegarandeerd terug zou komen. Dat mag nu gaan blijken.
Inderdaad, hier net zo. Ik wacht ook nog op antwoord op mijn vraag aan GvE. Blijkbaar moeten ze er heel goed over nadenken, normaal reageren ze altijd heel snel.
pi_168753595
De "dokters" van https://www.collincrowdfund.nl/meduprof-s/ staan nu online.
Volgens mij was dit de laatste in onze pipeline van Collin.
pi_168753701
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 11:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De "dokters" van https://www.collincrowdfund.nl/meduprof-s/ staan nu online.
Volgens mij was dit de laatste in onze pipeline van Collin.

En is al vol...
pi_168753969
"Nieuwe" GvE:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16068
Naam: Curves Purmerend
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 45.000 euro

quote:
Dit betreft de herpublicatie van project 15619 in verband met het vervallen van de medegeldnemer en een gewijzigde invulling van de kredietbehoefte.
Beetje aparte situatie. GvE heeft die oude niet meer online staan maar gelukkig heeft Google hem nog in de cache staan (https://webcache.googleus(...)ct.aspx%3Fid%3D15619)
In plaats van 2x HA nu nog 1x, maar dan wel een lager bedrag. Het verschil lijkt te worden bijgepast door curves zelf in een lening.

Ik twijfel.
pi_168755231
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 20:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tien jaars annuitair met eerste hypotheek en 5 jaars aflossingsvrij met dezelfde 1 ste hypotheek, dus twee soorten leningen erop en samen een eerste hypotheek. Hoe werkt dat? Bijvoorbeeld als na 3 jaar de boel op de fles gaat en de panden verkocht worden voor een bedrag dat niet de schuld dekt. Hoe wordt het dan verdeeld? Na rato van wat je dan nog te eisen hebt van de dan uitstaande schuld?
Inmiddels heb ik op deze terechte vraag een reactie van GvE ontvangen en deze komt hier op neer:

Beide thans gepubliceerde leningen zullen gezamenlijk het eerste hypotheekrecht hebben en dat wordt in 1 hypotheekakte vastgelegd. Dit betekent dat in de voorgelegde hypothetische casus van 'misgaan na 3 jaar met onvoldoende dekking' de verdeling zal plaats vinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering en dit geldt voor beide leningen.

Na 5 jaar wordt het aflossingsvrije deel afgelost en vervalt dus dat deel van het eerste hypotheekrecht. Vanaf dat moment hebben alleen de investeerders in de 10-jarige annuïtaire lening nog het eerste hypotheekrecht.

Mocht de herfinanciering middels een nieuwe lening via GvE hebben plaats gevonden, dan zullen de investeerders in deze nieuwe lening het tweede hypotheekrecht krijgen.

Wat mij betreft is er zo voldoende duidelijkheid. Ik pak de 10 jarige mee. 6% met hypothekeren zekerheden is gewoon netjes. Ik vraag mij alleen af of hij voor 28 februari wel vol gaat komen.
pi_168755846
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Ik pak de 10 jarige mee. 6% met hypothekeren zekerheden is gewoon netjes.
Ik kies voor de 5 jarige lening:
• totale rente minus fee is bijna gelijk bij beide projecten (rendement 30% (in 10 jaar) tov 28% (in 5 jaar))
• inleg is eerder terug (7,5 jaar tov 5 jaar)
• de aflossingsvrije lening profiteert mee van de annuiteitenlening omdat de ltv elke maand daalt.
----> na 3 jaar is de ltv 80% (zonder waardestijging pand)
----> na 4 jaar is de ltv 75% (zonder waardestijging pand)
----> na 5 jaar (voor aflossing) is de ltv 72% (zonder waardestijging pand)
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Ik vraag mij alleen af of hij voor 28 februari wel vol gaat komen.
Eens. Ze hebben een valse start gehad. Het heeft bijna geen zin om de zekerheden of voorwaarden tijdens de looptijd aan te passen. Als ze direct hypothecaire zekerheid hadden geboden was er in de eerste dagen veel meer geïnvesteerd denk ik

[ Bericht 35% gewijzigd door djh77 op 08-02-2017 13:31:05 ]
pi_168755945
dubbel
pi_168756225
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik kies voor de 5 jarige lening:
• totale rente minus fee is bijna gelijk bij beide projecten (rendement 30% (in 10 jaar) tov 28% (in 5 jaar))
• inleg is eerder terug (5 jaar tov 7,5 jaar)
• de aflossingsvrije lening profiteert mee van de annuiteitenlening omdat de ltv elke maand daalt. Na 3 jaar is de ltv 80%, na 4 jaar 75% en na 5 jaar (voor aflossing 72% (allen zonder waardestijging pand)

[..]

Eens. Ze hebben een valse start gehad. Het heeft bijna geen zin om de zekerheden of voorwaarden tijdens de looptijd aan te passen. Als ze direct hypothecaire zekerheid hadden geboden was er in de eerste dagen veel meer geïnvesteerd denk ik
Dat is waar.
Er zijn ook wel voordelen om voor de 10 jaars lening te gaan. Stel dat de boel na 5 jaar niet te herfinancieren is of binnen de 5 jaar in de problemen komt. Dan heb je bij de 10 jaars lening al een deel van je inleg terug en de rest zal plaatsvinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering van beide leningen. Na de eerste 5 jaar heb je natuurlijk helemaal een luxe positie.
pi_168756335
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is waar.
Er zijn ook wel voordelen om voor de 10 jaars lening te gaan. Stel dat de boel na 5 jaar niet te herfinancieren is of binnen de 5 jaar in de problemen komt. Dan heb je bij de 10 jaars lening al een deel van je inleg terug en de rest zal plaatsvinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering van beide leningen. Na de eerste 5 jaar heb je natuurlijk helemaal een luxe positie.
Ik zou wel de toezegging mbt de 2e hypotheekrecht na 5 jaar goed bewaren. Ze kunnen er zomaar toch weer een 1e hypotheek van maken bij gve.
pi_168756365
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:37 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik zou wel de toezegging mbt de 2e hypotheekrecht na 5 jaar goed bewaren. Ze kunnen er zomaar toch weer een 1e hypotheek van maken bij gve.
Ja, dat doe ik zeker. Dit gaat keurig in het elektronische dossier.
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:06:38 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168756790
Een stichting met twee hypotheekrechten? Voor de notaris is er toch echt maar een geldschieter.
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Ik vind dat er al iets in de huidige overeenkomst met de leningnemer moet komen te staan.

Dan moet het verhaal ook in de overeenkomst voor de toekomstige lening anders ben ik bang dat GVE de makkelijke weg kiest.
Tot nooit .......
pi_168756975
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:06 schreef Speekselklier het volgende:
Een stichting met twee hypotheekrechten? Voor de notaris is er toch echt maar een geldschieter.
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Ik vind dat er al iets in de huidige overeenkomst met de leningnemer moet komen te staan.

Dan moet het verhaal ook in de overeenkomst voor de toekomstige lening anders ben ik bang dat GVE de makkelijke weg kiest.
Het kan wel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168757084
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is waar.
Er zijn ook wel voordelen om voor de 10 jaars lening te gaan. Stel dat de boel na 5 jaar niet te herfinancieren is of binnen de 5 jaar in de problemen komt. Dan heb je bij de 10 jaars lening al een deel van je inleg terug en de rest zal plaatsvinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering van beide leningen. Na de eerste 5 jaar heb je natuurlijk helemaal een luxe positie.
Ik twijfel heel erg over deze. Met de hypotheek zal het ongetwijfeld goed komen. Maar ik maak me toch wat zorgen over de continuïteit van de inkomsten van deze man. Hij werkt als zzp'er bij/voor een golfclub. Dat kan in principe snel over zijn, en dan heeft hij geen recht op WW.
De vaste lasten vind ik ook erg hoog in relatie tot de huuropbrengsten, die uiteraard ook nog kunnen fluctueren.
Pecunia non olet
pi_168757366
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik kies voor de 5 jarige lening:
• totale rente minus fee is bijna gelijk bij beide projecten (rendement 30% (in 10 jaar) tov 28% (in 5 jaar))
• inleg is eerder terug (7,5 jaar tov 5 jaar)
• de aflossingsvrije lening profiteert mee van de annuiteitenlening omdat de ltv elke maand daalt.
----> na 3 jaar is de ltv 80% (zonder waardestijging pand)
----> na 4 jaar is de ltv 75% (zonder waardestijging pand)
----> na 5 jaar (voor aflossing) is de ltv 72% (zonder waardestijging pand)

[..]

Eens. Ze hebben een valse start gehad. Het heeft bijna geen zin om de zekerheden of voorwaarden tijdens de looptijd aan te passen. Als ze direct hypothecaire zekerheid hadden geboden was er in de eerste dagen veel meer geïnvesteerd denk ik
Ik ga voor een combinatie van.

Met de 10jarige heb je wat meer cashflow wat weer geïnvesteerd kan worden. ( met gewoon op de bank zetten levert dat alweer een flinke verhoging op op de door jou genoemde 30%)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:43:49 #38
286575 Roces18
Chef de party
pi_168757499
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 11:33 schreef gerbennn het volgende:
"Nieuwe" GvE:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16068
Naam: Curves Purmerend
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 45.000 euro

[..]

Beetje aparte situatie. GvE heeft die oude niet meer online staan maar gelukkig heeft Google hem nog in de cache staan (https://webcache.googleus(...)ct.aspx%3Fid%3D15619)
In plaats van 2x HA nu nog 1x, maar dan wel een lager bedrag. Het verschil lijkt te worden bijgepast door curves zelf in een lening.

Ik twijfel.
Moet zeggen dat omzet makkelijk te behalen is voor fitnesscholen maar winst valt wel vies tegen. En dan dan dat pittige vrouwenkapsel daar kan ik helemaal niet tegen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:48:45 #39
286575 Roces18
Chef de party
pi_168757616
En die johnny burgers dan;

ik heb 3 jaar pizzas rondgereden voor al capone pizza en die ander heeft gewerkt bij burger king, geef me even 200 duizend euro om een bedrijf te beginnen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:51:30 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168757681
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:17 schreef djh77 het volgende:
Het kan wel:
Uiteraard kan het wat betreft de notaris.
Maar als er niet voldoende geld beschikbaar komt om de tweede hypotheek terug te betalen dan zal dat wel duidelijk moeten zijn dat het beschikbare geld in eerste instantie naar de eerste tranche gaat.

En daar gaat de notaris niet over. Je zal er dus wat over moeten vastleggen.
Tot nooit .......
pi_168758144
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Uiteraard kan het wat betreft de notaris.
Maar als er niet voldoende geld beschikbaar komt om de tweede hypotheek terug te betalen dan zal dat wel duidelijk moeten zijn dat het beschikbare geld in eerste instantie naar de eerste tranche gaat.

En daar gaat de notaris niet over. Je zal er dus wat over moeten vastleggen.
Daarom heet het een 1e recht dan wel een 2e recht van hypotheek. Iets wat eventueel overigens pas op zijn vroegst oven 5 jaar gaat spelen in dit geval.
  woensdag 8 februari 2017 @ 15:24:44 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168758345
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daarom heet het een 1e recht dan wel een 2e recht van hypotheek. Iets wat eventueel overigens pas op zijn vroegst oven 5 jaar gaat spelen in dit geval.
Dat snap ik.

En hoe omschrijf je dan welke uitleners van DEZELFDE stichting zekerheden het eerste en welke tweede hypotheekrecht hebben?
Het hoeft trouwens niet over 5 jaar te spelen. Er kan volgende maand al geld opgehaald worden voor een verbouwing. (en die wil je dan toch als tweede recht hebben)
Tot nooit .......
pi_168758496
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:24 schreef Speekselklier het volgende:
En hoe omschrijf je dan welke uitleners van DEZELFDE stichting zekerheden het eerste en welke tweede hypotheekrecht hebben?
Zo
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:24 schreef Speekselklier het volgende:
Het hoeft trouwens niet over 5 jaar te spelen. Er kan volgende maand al geld opgehaald worden voor een verbouwing. (en die wil je dan toch als tweede recht hebben)
In theorie kan dat inderdaad. GvE zal hier dan wel toestemming voor moeten geven.

[ Bericht 14% gewijzigd door djh77 op 08-02-2017 15:38:46 ]
pi_168758799
Nieuwe op SiG:
https://investeren.sameni(...)at-36-a-te-rotterdam

1e hypotheek:4,8%, looptijd 5jr
2e hypotheek:5,3%, looptijd 5jr



Slaapt er nu eentje in de woonkamer boven een kast? :?


[ Bericht 20% gewijzigd door djh77 op 08-02-2017 15:56:33 ]
  woensdag 8 februari 2017 @ 15:45:52 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168758800
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:31 schreef djh77 het volgende:
In theorie kan dat inderdaad. GvE zal hier dan wel toestemming voor moeten geven.
Uiteraard wordt dat een lening van GVE dus die toestemming komt er wel. :)
Tot nooit .......
pi_168758848
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Uiteraard wordt dat een lening van GVE dus die toestemming komt er wel. :)
"Mocht de herfinanciering middels een nieuwe lening via GvE hebben plaats gevonden, dan zullen de investeerders in deze nieuwe lening het tweede hypotheekrecht krijgen."
pi_168759089
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:45 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG:
https://investeren.sameni(...)at-36-a-te-rotterdam

1e hypotheek:4,8%, looptijd 5jr
2e hypotheek:5,3%, looptijd 5jr

[ afbeelding ]

Slaapt er nu eentje in de woonkamer boven een kast? :?
[ afbeelding ]
Ik zou toch liever zien dat ze hun hele terugbetalingssysteem eerst eens op de rit zouden zetten voordat ze aan nieuwe projecten gaan denken. Wat een puinbak is dat nog, pfff. Beloftes, beloftes en beloftes maar er klopt echt nog helemaal niets van. Ik wacht echt dat dit eerst op de rit is want de terugbetalingen kloppen niet en zijn nauwelijks te controleren op dit moment :( .
Laat dit nou net zijn waar het om gaat als je geld uitleent.
  woensdag 8 februari 2017 @ 16:02:12 #48
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_168759133
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:45 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG:
https://investeren.sameni(...)at-36-a-te-rotterdam

1e hypotheek:4,8%, looptijd 5jr
2e hypotheek:5,3%, looptijd 5jr

[ afbeelding ]

Slaapt er nu eentje in de woonkamer boven een kast? :?
[ afbeelding ]
Zag 'm ook, echt een hoogslaper. handig in gebruik van de woonruimte, maar praktisch lijkt het mij wat minder..

edit: tijd geleden dat ik echt wat gepost heb hier op FOK!. Wat betreft Crowdfunding heb ik het wat op een lager pitje gezet, nog geen defaults in mijn huidige 'portofolio' (als je dat zo mag noemen, stuk of 6 in totaal), en nu het binnenkomende geld aan het opsparen voor als er weer echt wat leuks langskomt.
pi_168759473
Update over de partyboot:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_168759632
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:18 schreef obligataire het volgende:
Update over de partyboot:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hoeveel van het totale leenbedrag staat er op dit moment dan nog open als ik vragen mag?

Edit:
Ik schat een dikke 200k. Begrijp ik hieruit dat ze nu de komende 5,5 jaar ongeveer 80k gaan aflossen en dat er dan over 5,5 jaar nog 120k open staat???

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 08-02-2017 16:37:44 ]
pi_168759854
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zou toch liever zien dat ze hun hele terugbetalingssysteem eerst eens op de rit zouden zetten voordat ze aan nieuwe projecten gaan denken. Wat een puinbak is dat nog, pfff. Beloftes, beloftes en beloftes maar er klopt echt nog helemaal niets van. Ik wacht echt dat dit eerst op de rit is want de terugbetalingen kloppen niet en zijn nauwelijks te controleren op dit moment :( .
Laat dit nou net zijn waar het om gaat als je geld uitleent.
En de pitch zit weer vol met slordigheidsfoutjes:
quote:
Crowdfunding haalt deze dure schakel er tussenuit en geeft zowel de investeerder en geldgever beide een faire de
quote:
Financieringsbehoefte

Er wordt ¤ 100.880,- gevraagd waarvan

In schijf 1 ¤ 69.300,- In schijf 2 ¤ 31.500,-
Maar ik ga denk toch mee doen. Het zijn mensen met ervaring, met een al renderende vastgoed portefeuille en ze hebben blijkbaar genoeg eigen vermogen aangezien dit object al voor 100% met eigen vermogen is aangekocht.
pi_168760157
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:35 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

En de pitch zit weer vol met slordigheidsfoutjes:

[..]

[..]

Maar ik ga denk toch mee doen. Het zijn mensen met ervaring, met een al renderende vastgoed portefeuille en ze hebben blijkbaar genoeg eigen vermogen aangezien dit object al voor 100% met eigen vermogen is aangekocht.
Ja, en deze komt ook iedere keer weer terug terwijl het er wederom niet bij zit.

“Tevens treft u het taxatierapport en de huurdersovereenkomst aan in de bijlagen.”

Ik heb hier al vaker op gewezen echter ze blijven het maar vermelden bij alle projecten terwijl het er nooit bij zit.
pi_168760333
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En hoeveel van het totale leenbedrag staat er op dit moment dan nog open als ik vragen mag?

Edit:
Ik schat een dikke 200k. Begrijp ik hieruit dat ze nu de komende 5,5 jaar ongeveer 80k gaan aflossen en dat er dan over 5,5 jaar nog 120k open staat???
Het totaal is 240K. Dus ze nemen eerst 6 maanden (ok, dat kan...) maar dan slechts de helft aflossen, dat is wel het andere uiterste. En hoe ze dan die laatste 120 denken af te lossen, dat zal dan wel weer een 5 jaren plan worden. Zeg dan meteen dat het 10 jaar wordt........ :6
Pecunia non olet
pi_168760348
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Ik pak de 10 jarige mee.
Bedankt voor het plaatsen van deze reactie! Ik was inmiddels al in de 10jr gestapt.

Ik verwacht dat deze wel goed komt, heb hier meer vertrouwen in dan bij SiG. Het gaat alleen nog niet echt hard en vraag me af of deze wel snelgenoeg vol gaat lopen.

Over de nieuwe bij SiG
Marktwaarde vrije verkoop ¤ 145.000,-
Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 126.000,-
WOZ waarde ¤ 100.000,-

Is de marktwaarde echt zoveeel boven een WOZ waarde? Daarnaast lijkt me sterk dat in verhuurde staat aan 87% van marktwaarde komt. Heeft iemand hier meer kennis van?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  woensdag 8 februari 2017 @ 17:11:23 #55
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_168760552
Nieuwe op funding circle

Uitbreiding IT bedrijf, risicoklasse A, 24 mndn, 6,57%
  woensdag 8 februari 2017 @ 17:16:19 #56
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168760638
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:00 schreef obligataire het volgende:
Het totaal is 240K. Dus ze nemen eerst 6 maanden (ok, dat kan...) maar dan slechts de helft aflossen, dat is wel het andere uiterste. En hoe ze dan die laatste 120 denken af te lossen, dat zal dan wel weer een 5 jaren plan worden. Zeg dan meteen dat het 10 jaar wordt.......
Na 5 jaar volgt er een slotsom. Als die niet komt verkopen we toch gewoon de boot?
Ik neem aan dat de investeerders die in het project zitten akkoord gaan met deze gang van zaken. (toch?)
Tot nooit .......
pi_168760677
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Na 5 jaar volgt er een slotsom. Als die niet komt verkopen we toch gewoon de boot?
Ik neem aan dat de investeerders die in het project zitten akkoord gaan met deze gang van zaken. (toch?)
Een bekende vraag ;)
Of is het vragen naar de bekende weg O-)
pi_168761245
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:11 schreef dubbeltjez het volgende:
Nieuwe op funding circle

Uitbreiding IT bedrijf, risicoklasse A, 24 mndn, 6,57%
Even op hun site gekeken: ik heb echt géén idee wat ze nu eigenlijk doen.
Zou eigenlijk de balans van eind 2016 willen zien, om te kijken of ze in dat jaar ook de winst eruit hebben getrokken (lijkt in 2015 gebeurd te zijn).

Ik twijfel nog.
pi_168762675
^)
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:47 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Even op hun site gekeken: ik heb echt géén idee wat ze nu eigenlijk doen.
Zou eigenlijk de balans van eind 2016 willen zien, om te kijken of ze in dat jaar ook de winst eruit hebben getrokken (lijkt in 2015 gebeurd te zijn).

Ik twijfel nog.
De W&V 2016 is er, de balans nog niet, laten nog niet zien of de winst er ook in 2016 uitgaat.

Waarom zou je 100k lenen als je 264k winst hebt gemaakt.
Of heeft er activering van ontwikkelingen plaatsgevonden.
Er is blijkbaar toch enige druk op de liq midd. Winst eruit, activering van ontwikkelkosten.

.
De afname van de overige kosten is ook opvallend, zal in de eerdere jaren ook wel inhuur personeel /zzp in hebben gezeten.

Een balans en een toelichting op de cashflow zal duidelijkheid geven.
pi_168762982
Voor 6,57% ga ik echt niet zo'n risico lopen. Dan wacht ik liever op een bouwproject met hypothecaire zekerheid voor 5%
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_168763040
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:47 schreef papernote het volgende:

[..]

Ja, maar nog steeds niets over gehoord.
Er staat inmiddels een update op de site. Heel raar dat je dit nieuws niet per mail krijgt, maar dat je zelf op de site moet kijken.
Verwachten ze nu echt dat we dagelijks gaan kijken of er een update is?

De update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168763235
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:31 schreef didi80 het volgende:

[..]

Er staat inmiddels een update op de site. Heel raar dat je dit nieuws niet per mail krijgt, maar dat je zelf op de site moet kijken.
Verwachten ze nu echt dat we dagelijks gaan kijken of er een update is?

De update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik krijg daar al enige tijd keurig een mail over op het moment dat er een update is. Heb je e-mail mij updates van projecten waar ik in geïnvesteerd heb wel aan staan?
  woensdag 8 februari 2017 @ 19:43:30 #63
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168763345
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 01:02 schreef UU7 het volgende:

[..]

Zat helaas ook in dit project. Toen ik gisteren het faillissementsverslag las zag ik dat in 2013 slechts ¤ 183 winst was geboekt en in 2014 meer dan ¤ 70.000 verlies (en het leenbedrag in 2015 bedraagt toevallig ¤ 80.000). Als ik dat had geweten was ik nooit ingestapt. In de pitch stonden alleen de omzetcijfers genoemd. Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt.
In de pitch stond overigens ook dat er goede verhaalsmogelijkheden zouden zijn en dat het geld zo'n beetje gegarandeerd terug zou komen. Dat mag nu gaan blijken.
Geen antwoord ontvangen van GvE. Ik wacht nu ruim 2 dagen. Voelt niet goed, zou niet zo moeilijk moeten zijn om antwoord te geven.
pi_168763373
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik krijg daar al enige tijd keurig een mail over op het moment dat er een update is. Heb je e-mail mij updates van projecten waar ik in geïnvesteerd heb wel aan staan?
Ja dat heb ik net nog even nagekeken voordat ik dit bericht plaatste. Maar blijkbaar gaat er iets verkeerd in mijn account en is het dus geen onwil vanuit KoM. Ik zal eens een berichtje die kant op sturen of ze eens mee willen kijken bij mij. Hopelijk is het daarmee dan opgelost.
pi_168767451
quote:
12s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:16 schreef peterc het volgende:
^)

[..]

De W&V 2016 is er, de balans nog niet, laten nog niet zien of de winst er ook in 2016 uitgaat.

Waarom zou je 100k lenen als je 264k winst hebt gemaakt.
Of heeft er activering van ontwikkelingen plaatsgevonden.
Er is blijkbaar toch enige druk op de liq midd. Winst eruit, activering van ontwikkelkosten.

.
De afname van de overige kosten is ook opvallend, zal in de eerdere jaren ook wel inhuur personeel /zzp in hebben gezeten.

Een balans en een toelichting op de cashflow zal duidelijkheid geven.
Ik blijf er ook van af, ik vertrouw het voor geen meter. Ik denk niet dat ze veel ontwikkelkosten hebben geactiveerd want het zijn juist de vlottende activa die enorm oplopen. Dat kan betekenen dat er heel veel geld in slechte debiteuren zit of een vordering op de directie. Dat laatste zou wel heel erg slecht zijn want dat zou betekenen dat ze niet alleen de gerealiseerde winsten opvreten maar misschien zelfs al een voorschot op toekomstige winsten hebben genomen. Gevalletje van gokverslaving of zo; :) Geen idee maar absoluut ongezond.
Pecunia non olet
pi_168767569
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Geen antwoord ontvangen van GvE. Ik wacht nu ruim 2 dagen. Voelt niet goed, zou niet zo moeilijk moeten zijn om antwoord te geven.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Geen antwoord ontvangen van GvE. Ik wacht nu ruim 2 dagen. Voelt niet goed, zou niet zo moeilijk moeten zijn om antwoord te geven.
Och, ik heb een week geleden een vraag gesteld aan Lendico en daar ook nog geen antwoord op gekregen. En nee, het was geen moeilijke vraag ;)
Maar goed, misschien is geen nieuws wel goed nieuws in de zin van dat er nu iets in de pijplijn zit en GvE dat nog heel even wil afwachten voordat ze jou berichten.
pi_168767684
quote:
99s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik ga voor een combinatie van.

Met de 10jarige heb je wat meer cashflow wat weer geïnvesteerd kan worden. ( met gewoon op de bank zetten levert dat alweer een flinke verhoging op op de door jou genoemde 30%)

Ik doe ook een beetje in beide voor de mix.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 8 februari 2017 @ 22:46:28 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168768830
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 22:05 schreef UU7 het volgende:

[..]

[..]

Och, ik heb een week geleden een vraag gesteld aan Lendico en daar ook nog geen antwoord op gekregen. En nee, het was geen moeilijke vraag ;)
Maar goed, misschien is geen nieuws wel goed nieuws in de zin van dat er nu iets in de pijplijn zit en GvE dat nog heel even wil afwachten voordat ze jou berichten.
Tsja, Lendico. Dat is nooit wat geweest, echt compleet waardeloos. Mijn ervaring met GvE is dat ze vrij snel zijn. We gaan het vast nog wel horen..
pi_168772427
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 22:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik blijf er ook van af, ik vertrouw het voor geen meter. Ik denk niet dat ze veel ontwikkelkosten hebben geactiveerd want het zijn juist de vlottende activa die enorm oplopen. Dat kan betekenen dat er heel veel geld in slechte debiteuren zit of een vordering op de directie. Dat laatste zou wel heel erg slecht zijn want dat zou betekenen dat ze niet alleen de gerealiseerde winsten opvreten maar misschien zelfs al een voorschot op toekomstige winsten hebben genomen. Gevalletje van gokverslaving of zo; :) Geen idee maar absoluut ongezond.

Je hebt gelijk, niet goed gelezen in de hurry, MVA = nihil, dit maakt het zeker niet beter.
Hierbij komt ook de 100k schuld LT nog.
pi_168773105
quote:
12s.gif Op donderdag 9 februari 2017 09:14 schreef peterc het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, niet goed gelezen in de hurry, MVA = nihil, dit maakt het zeker niet beter.
Hierbij komt ook de 100k schuld LT nog.
Als het allemaal solide debiteuren waren (de vlottende activa) dan was het geen probleem. Maar dat zal wel niet, want dan zou deze kredietaanvraag compleet overbodig moeten zijn :) Het klopt gewoon niet.
Pecunia non olet
  donderdag 9 februari 2017 @ 10:02:43 #71
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_168773265
Als je wilt, kun je nu bij LAH in de Zambiaanse pruiken.

16200 euro
4%
12 maanden
partner: AMZ
pi_168773280
Nog een nieuwe op FNC:

Inkoopkorting Steenexporteur, ¤ 40.000, 13.47 %, risicoklasse D, 3 jaar

Ik laat hem lopen. Sterk wisselende resultaten, oplopend negatief EV en kortlopende schuld.
pi_168773745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 10:03 schreef OpDieFiets het volgende:
Nog een nieuwe op FNC:

Inkoopkorting Steenexporteur, ¤ 40.000, 13.47 %, risicoklasse D, 3 jaar

Ik laat hem lopen. Sterk wisselende resultaten, oplopend negatief EV en kortlopende schuld.
En het lijkt er op dat de w.c. al een keer eerder doorgetrokken is, dus nee, van mij ook geen bijdrage.
pi_168774273
We hebben weer een nieuwe grote update van Wiebke. Toen ik het mailtje over het plaatsen van de update zag van KOM dacht ik het zal toch niet weer..................
Maar nee het was een heel hosanna verhaal over de afgelopen periode in Amstelveen en de eventuele start van drie tijdelijke Kerstwinkels volgend jaar. Nieuw was dat ze denkt over een cadeau winkel met wisselde collectie die het gehele jaar open is, daarnaast denkt ze aan een shop in shop in een boek filiaalbedrijf. Nog geen uitgewerkte plannen en gelukkig geen bericht dat ze niet aan haar betalings verplichting kan voldoen. pff............. :)
pi_168774363
Bij Collin staat het bij de inner crowd al bekende ingenieursbureau nu online.
https://www.collincrowdfund.nl/improvia/
pi_168774845
LAH heeft weer een nieuwe directe lening voor SolarNow BV (6% 24mnd)
https://www.lendahand.com(...)4585-solarnow-b-v-4/

Ik heb er al eens eerdere meegepakt, zonder extra zekerheden is dat wel genoeg.
  donderdag 9 februari 2017 @ 11:30:56 #77
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168774889
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 11:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
eventuele start van drie tijdelijke Kerstwinkels volgend jaar. Nieuw was dat ze denkt over een cadeau winkel met wisselde collectie die het gehele jaar open is, daarnaast denkt ze aan een shop in shop in een boek filiaalbedrijf.
Het wordt een echt imperium op deze manier.
't wel een doorzetter.
Tot nooit .......
pi_168778262
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 11:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het wordt een echt imperium op deze manier.
't wel een doorzetter.
ambitie, drive & power, respect daarvoor, moesten meer mensen hebben deze eigenschappen
pi_168779606
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 22:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Tsja, Lendico. Dat is nooit wat geweest, echt compleet waardeloos. Mijn ervaring met GvE is dat ze vrij snel zijn. We gaan het vast nog wel horen..
Vandaag Lendico een paar keer gebeld. Je staat twee minuten in de wacht en krijgt dan de mededeling dat er geen vrije medewerker is. Vervolgens krijg je de suggestie een email te sturen (week geleden al gedaan, nog steeds geen antwoord) of je telefoonnummer achter te laten na de piep, zodat je zo snel mogelijk teruggebeld zal worden. Dat heb ik gedaan, maar tot op heden nog niet teruggebeld natuurlijk.
Ik had al weinig vertrouwen in die club (daarom investeer ik er al bijna een jaar niet meer), maar nu al helemaal niet meer.
pi_168779732
Nieuwe gegevens voor investeerders op MijnLendahand:

Mooi schema om de spreiding per partner in te gaten te houden
  donderdag 9 februari 2017 @ 15:37:06 #81
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_168779847
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:27 schreef UU7 het volgende:

[..]

Vandaag Lendico een paar keer gebeld. Je staat twee minuten in de wacht en krijgt dan de mededeling dat er geen vrije medewerker is. Vervolgens krijg je de suggestie een email te sturen (week geleden al gedaan, nog steeds geen antwoord) of je telefoonnummer achter te laten na de piep, zodat je zo snel mogelijk teruggebeld zal worden. Dat heb ik gedaan, maar tot op heden nog niet teruggebeld natuurlijk.
Ik had al weinig vertrouwen in die club (daarom investeer ik er al bijna een jaar niet meer), maar nu al helemaal niet meer.
Vorige week een mail gestuurd over een afbetaling die niet doorgeboekt is naar mij. Vandaag antwoord dat het uitgezocht gaat worden. Dat is dus ver binnen de 21 dagen die ze daar voor zichzelf voor hebben uitgetrokken.
Ik investeer al lang niet meer in Lendico. Toch is dat voor mij, met Lendahand en RegioFund, een platform zonder default. Soms moet je wat langer wachten, maar tot nu toe kwam het altijd wel binnen. Ik hoop maar dat het de komende twee jaar ook nog zo blijft. Dan ben ik er van af.
pi_168779912
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:27 schreef UU7 het volgende:

[..]

Vandaag Lendico een paar keer gebeld. Je staat twee minuten in de wacht en krijgt dan de mededeling dat er geen vrije medewerker is. Vervolgens krijg je de suggestie een email te sturen (week geleden al gedaan, nog steeds geen antwoord) of je telefoonnummer achter te laten na de piep, zodat je zo snel mogelijk teruggebeld zal worden. Dat heb ik gedaan, maar tot op heden nog niet teruggebeld natuurlijk.
Ik had al weinig vertrouwen in die club (daarom investeer ik er al bijna een jaar niet meer), maar nu al helemaal niet meer.
Er wordt hier dus moedwillig contact vermeden.
Misschien moet je overwegen hen een nette mail te sturen over deze onmogelijkheid van het in contact komen met data en tijden met een cc naar de AFM. Zou kunnen dat men daar wel gevoelig voor is.
pi_168779997
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Er wordt hier dus moedwillig contact vermeden.
Misschien moet je overwegen hen een nette mail te sturen over deze onmogelijkheid van het in contact komen met data en tijden met een cc naar de AFM. Zou kunnen dat men daar wel gevoelig voor is.
Het is me wel opgevallen dat ze geen particuliere leningen meer aanbieden terwijl ze daar wel een ontheffing voor hadden. Of de ontheffing is ingetrokken of zelf teruggegeven. Ik weet het niet, er is niet over gecommuniceerd. De leningen die ze wel aanbieden (MKB) zijn veelal minder interessant dan die van FNC. Ik zie ook geen reden om nog te investeren. Ik heb nog 5 leningen lopen. Zit er nog 4 jaar aan vast... helaas....
pi_168780098
Rente onroerend goed Tilburg (GvE) is verhoogd naar 6,5%. Of dit gaat helpen...
geldvoorelkaar twitterde op donderdag 09-02-2017 om 15:35:37 Update - Hogere rente projecten Herfinanciering van onroerend goed en hypothecaire zekerheid... http://ow.ly/8HhX308ng6V http://ow.ly/sxiZ308ngex reageer retweet


[ Bericht 44% gewijzigd door djh77 op 09-02-2017 15:57:56 ]
pi_168780376
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:47 schreef djh77 het volgende:
Rente onroerend goed Tilburg (GvE) is verhoogd naar 6,5%. Of dit gaat helpen...
geldvoorelkaar twitterde op donderdag 09-02-2017 om 15:35:37 Update - Hogere rente projecten Herfinanciering van onroerend goed en hypothecaire zekerheid... http://ow.ly/8HhX308ng6V http://ow.ly/sxiZ308ngex reageer retweet
Ik moet toch zeggen dat ik ook niet begrijp dat dit project (want eigenlijk is het één project) niet volloopt. De zekerheden zijn nu goed en ik heb echt heel wat slechtere projecten in no time vol zien lopen.
pi_168780446
Ik vind dat ze dat toch wel een beetje snel doen, is het geld zo snel nodig? Project loopt nog 47 dagen.
pi_168780505
quote:
14s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik moet toch zeggen dat ik ook niet begrijp dat dit project (want eigenlijk is het één project) niet volloopt. De zekerheden zijn nu goed en ik heb echt heel wat slechtere projecten in no time vol zien lopen.
Rente en risico zijn nu, met de hypothecaire zekerheid, goed in balans. Maar ik denk dat de gemiddelde (GvE) crowdfunder een hoger rendement (en dus risico) wil behalen en dit soort projecten liever links laat liggen. Blijkbaar is er meer geld beschikbaar in de markt voor risicovollere projecten.

Het helpt ook niet echt dat de zekerheid pas later is toegevoegd. Zoals eerder al door iemand opgemerkt: je ziet gewoon keer op keer dat aanpassing aan de pitch maar zeer beperkt effect hebben.
pi_168780655
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:04 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik vind dat ze dat toch wel een beetje snel doen, is het geld zo snel nodig? Project loopt nog 47 dagen.
Zoals ook in de pitch staat is het geld 28 februari nodig.
pi_168780785
quote:
14s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik moet toch zeggen dat ik ook niet begrijp dat dit project (want eigenlijk is het één project) niet volloopt. De zekerheden zijn nu goed en ik heb echt heel wat slechtere projecten in no time vol zien lopen.
Ik begrijp het eigenlijk ook niet helemaal, ben ook bang dat hij niet op tijd vol gaat lopen (voor het einde van de maand).

Één van de betere GvE/vastgoed projecten van de laatste tijd.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 9 februari 2017 @ 16:24:08 #90
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_168780885
Lijst met meest succesvolle platforms in januari in termen van ¤¤¤ gefunde projecten



Fundwijzer
pi_168780974
De fabelachtige/beroemde frietzaak bij Collin is ook in de problemen. Pas 8 van de 60 termijnen voldaan.

Wel is er een voorstel gedaan voor een reorganisatie waarbij de uiteindelijke keuze/beslissing ligt bij de investeerders door middel van een voor of tegen stem welke binnen 14 dagen gegeven kan worden.

Ik ga er nog eens over nadenken maar ik wil in deze zaak in ieder geval Collin de complimenten geven voor de manier van presenteren van de optie en de mogelijkheid van een keuze hierin voor de investeerders. Gewoon zo als het hoort! Hopelijk zien ze bij GvE hoe het ook kan.

Mijn eerste inschatting is dat het nieuwe voorstel het meeste kans van slagen geeft op het terug komen van mijn investering, ondanks dat de zekerheden wel wijzigen in zowel positieve als negatieve zin.
pi_168781121
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:20 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ik begrijp het eigenlijk ook niet helemaal, ben ook bang dat hij niet op tijd vol gaat lopen (voor het einde van de maand).

Één van de betere GvE/vastgoed projecten van de laatste tijd.
Ik denk dat het tijd wordt dat GvE eens bij zichzelf te rade gaat en de afhandeling van en communicatie rondom defaults grondig herziet. Investeerders beginnen weg te lopen.
pi_168781213
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:36 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Ik denk dat het tijd wordt dat GvE eens bij zichzelf te rade gaat en de afhandeling van en communicatie rondom defaults grondig herziet. Investeerders beginnen weg te lopen.
Om eerlijk te zijn vind ik juist GvE de meest transparante hierin.
Ze laten heus wel eens een steekje vallen, echter vind ik de communicatie richting investeerders in het algemeen snel en goed.
  donderdag 9 februari 2017 @ 16:51:08 #94
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_168781439
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:41 schreef impact9 het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn vind ik juist GvE de meest transparante hierin.
Ze laten heus wel eens een steekje vallen, echter vind ik de communicatie richting investeerders in het algemeen snel en goed.
Ze zijn met mijn vragen idd altijd heel open omgegaan.
Met IVM en AGD (gezegend zij zijn nagedachtenis) hebben de meesten hier denk ik de beste ervaringen. Die zijn proactief bezig. En de vragen die dát weer oproept worden snel en accuraat beantwoord.
pi_168781640
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:51 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ze zijn met mijn vragen idd altijd heel open omgegaan.
Met IVM en AGD (gezegend zij zijn nagedachtenis) hebben de meesten hier denk ik de beste ervaringen. Die zijn proactief bezig. En de vragen die dát weer oproept worden snel en accuraat beantwoord.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:41 schreef impact9 het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn vind ik juist GvE de meest transparante hierin.
Ze laten heus wel eens een steekje vallen, echter vind ik de communicatie richting investeerders in het algemeen snel en goed.
Als hierover vragen stelt is de reactie altijd snel, correct en onderneemt men ook echt actie is ook mijn ervaring. Helaas moet je er zelf te vaak om vragen. Dit zou gewoon consequent op vaste termijnen van bijvoorbeeld eens per kwartaal moeten gebeuren. Helaas wil GvE zich (nog?) niet committeren aan vaste termijnen.
pi_168781969
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2017 15:33 schreef Horsemen het volgende:
Nu dit onderwerp toch aan de orde is. Als ik het goed heb zijn een aantal mensen een procedure bij het Kifid begonnen tegen een platform. Kunnen jullie al zeggen wat de eerste indruk is van de afhandeling en wat de stand van zaken is?
Niemand?
pi_168782428
quote:
14s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Als hierover vragen stelt is de reactie altijd snel, correct en onderneemt men ook echt actie is ook mijn ervaring. Helaas moet je er zelf te vaak om vragen. Dit zou gewoon consequent op vaste termijnen van bijvoorbeeld eens per kwartaal moeten gebeuren. Helaas wil GvE zich (nog?) niet committeren aan vaste termijnen.
Dat is nou precies het punt, je moet er steeds weer zelf om vragen.
Ik zou graag een proactieve houding zien, want dat geeft mij het vertrouwen dat ze opkomen voor de belangen van hun investeerders.
pi_168783303
Ik lees net dat GVE vandaag de 100 miljoen heeft aangetikt. Zeer mooie mijlpaal niet alleen voor GVE maar zeker ook voor crowdfunding in Nederland.
pi_168783318
Ik kom hier behoorlijk laat mee, maar ik was op vakantie tijdens dat de pitch liep en dus niet meegekregen. Vanwege een mail van GvE dan toch door dat er iets aan de hand is en dus nu.

Het gaat om de Nationale Notaris. Deze is hier begin van het jaar besproken. Ik zet het even allemaal in spoiler want een aantal details die ik ga vernoemen zijn niet openbaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb dan ook een pittige mail naar GvE gestuurd waar ik om opheldering vraag.
pi_168783390
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:32 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe gegevens voor investeerders op MijnLendahand:
[ afbeelding ]
Mooi schema om de spreiding per partner in te gaten te houden
Ziet er erg gelikt uit! Complimenten voor LAH. Het zou mooi zijn als andere platformen een vergelijkbaar overzicht maken.
pi_168784245
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:20 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ik begrijp het eigenlijk ook niet helemaal, ben ook bang dat hij niet op tijd vol gaat lopen (voor het einde van de maand).

Één van de betere GvE/vastgoed projecten van de laatste tijd.
is particuliere lening, bedrijven kunnen daar niet op inschrijven, scheelt natuurlijk ook weer investeerders
pi_168784315
zie proj 25022 Collin BAF group / gedeponeerde cijfers 2015

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168785449
_O_ voor de update bij Lendahand. Ziet er fantastisch uit en erg informatief
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 9 februari 2017 @ 20:13:48 #104
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168786178
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:27 schreef UU7 het volgende:

[..]

Vandaag Lendico een paar keer gebeld. Je staat twee minuten in de wacht en krijgt dan de mededeling dat er geen vrije medewerker is. Vervolgens krijg je de suggestie een email te sturen (week geleden al gedaan, nog steeds geen antwoord) of je telefoonnummer achter te laten na de piep, zodat je zo snel mogelijk teruggebeld zal worden. Dat heb ik gedaan, maar tot op heden nog niet teruggebeld natuurlijk.
Ik had al weinig vertrouwen in die club (daarom investeer ik er al bijna een jaar niet meer), maar nu al helemaal niet meer.
En weer een dag voorbij zonder antwoord van GvE...
pi_168787003
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Er wordt hier dus moedwillig contact vermeden.
Misschien moet je overwegen hen een nette mail te sturen over deze onmogelijkheid van het in contact komen met data en tijden met een cc naar de AFM. Zou kunnen dat men daar wel gevoelig voor is.
Heb vanmiddag al een mail gestuurd naar Lendico over deze kwestie. Geen idee of ze daar op gaan reageren, ze zijn immers onbereikbaar. Mochten ze hier niet op reageren zal ik ik het zeker nog eens proberen met een cc naar de AFM (of uberhaupt gewoon eens de AFM inlichten).
  donderdag 9 februari 2017 @ 20:58:42 #106
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168787595
Luister net mijn voicemail af, heeft GvE mij proberen te bellen n.a.v. mijn mail.
Ook prima natuurlijk!
  donderdag 9 februari 2017 @ 21:23:00 #107
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_168788434
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 18:23 schreef lelijkebrandlatter het volgende:
Ik kom hier behoorlijk laat mee, maar ik was op vakantie tijdens dat de pitch liep en dus niet meegekregen. Vanwege een mail van GvE dan toch door dat er iets aan de hand is en dus nu.

Het gaat om de Nationale Notaris. Deze is hier begin van het jaar besproken. Ik zet het even allemaal in spoiler want een aantal details die ik ga vernoemen zijn niet openbaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb dan ook een pittige mail naar GvE gestuurd waar ik om opheldering vraag.
Laat even weten als je iets hoort, ik zit in die 2de.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 9 februari 2017 @ 21:38:09 #108
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_168788865
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 20:39 schreef UU7 het volgende:

[..]

Heb vanmiddag al een mail gestuurd naar Lendico over deze kwestie. Geen idee of ze daar op gaan reageren, ze zijn immers onbereikbaar. Mochten ze hier niet op reageren zal ik ik het zeker nog eens proberen met een cc naar de AFM (of uberhaupt gewoon eens de AFM inlichten).
Hou er rekening mee, dat ze in de algemene voorwaarden in hoofdstuk 8.1 o.a. het volgende stellen:
quote:
Ontvangen klachten zullen worden verwerkt en behandeld binnen 21 dagen na ontvangst, mits de strekking van de klacht eenduidig en begrijpelijk is.
Dat is best lang...!
pi_168791958
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 21:38 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Hou er rekening mee, dat ze in de algemene voorwaarden in hoofdstuk 8.1 o.a. het volgende stellen:

[..]

Dat is best lang...!
Dat geeft niet, ik heb de mail namelijk niet als klacht geformuleerd, maar meer als aanmaning om hun contractueel overeengekomen verplichting na te komen om mij als investeerder te informeren over een kredietnemer die zijn verplichtingen niet meer nakomt.
pi_168796528
quote:
12s.gif Op donderdag 9 februari 2017 19:01 schreef peterc het volgende:
zie proj 25022 Collin BAF group / gedeponeerde cijfers 2015

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Keurig toch?
Pecunia non olet
pi_168798294
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 20:58 schreef leolinedance het volgende:
Luister net mijn voicemail af, heeft GvE mij proberen te bellen n.a.v. mijn mail.
Ook prima natuurlijk!
Soms is wat opheldering via de telefoon prima maar vaak ook niet. Zeker als het gaat om geld wil ik de zaken het liefst zwart op wit zodat je sterker staat wanneer de nood aan de man komt
pi_168798376
Zouden er nu echt mensen zijn die 2.5K in een twijfelachtig project stoppen vanwege de kans op een voetbalwedstrijd + een paar bitterballen?
Pecunia non olet
pi_168798997
Ik vermoed dat er weer een default aan zit te komen bij GvE.
Naar aanleiding van uitblijven van de betaling van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kwam ik onderstaande bericht van 15 december 2016 op hun Facebook pagina tegen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168799075
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 11:32 schreef Ernie58 het volgende:
Ik vermoed dat er weer een default aan zit te komen bij GvE.
Naar aanleiding van uitblijven van de betaling van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kwam ik onderstaande bericht van 15 december 2016 op hun Facebook pagina tegen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Denk dat je gelijk hebt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168799088
Een bericht van SIG:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer en een boeterente van 1% vind ik wel heel erg weinig. (en ik ben sowieso al 0,5% daarvan kwijt aan de administratiekosten)

[ Bericht 2% gewijzigd door Mynheer007 op 10-02-2017 12:05:06 ]
  vrijdag 10 februari 2017 @ 11:51:53 #116
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168799380
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 10:53 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Soms is wat opheldering via de telefoon prima maar vaak ook niet. Zeker als het gaat om geld wil ik de zaken het liefst zwart op wit zodat je sterker staat wanneer de nood aan de man komt
Als het nodig is zal ik GvE vragen e.e.a. per mail te bevestigen. Ondanks dat ik wel weet dat dit beter is, toch bedankt voor de herinnering. Het zijn van die zaken die soms in de heat of the moment vergeten worden. Althans, door mij.
pi_168799916
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 11:37 schreef Mynheer007 het volgende:
"Dit kan bij SamenInGeld op voorwaarde dat er 1% boeterente wordt betaald over het nog uitstaande saldo.
Dit gehele bedrag komt ten goede aan de investeerders in dit project.
Voor deelnemers is schijf 1 is dit 1% van uw inleg en voor deelnemers in schijf 2 en 3 is dit 1% over het saldo dat op 1 februari nog open stond."

Jammer en een boeterente van 1% vind ik wel heel erg weinig. (en ik ben sowieso al 0,5% daarvan kwijt aan de administratiekosten)
1% is inderdaad erg weinig. We kunnen dit als investeerders wel aangeven dat we dit te laag vinden lijkt me. De afwikkeling van de 1% boeterente is trouwens ook niet conform de algemene voorwaarden:
quote:
18.2: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht 1% boete te betalen over de hoofdsom en brengt SamenInGeld daarnaast administratiekosten in rekening
Boeterente moet dus over de hoofdsom en niet over het openstaande bedrag. In dit geval zal dit niet zo veel schelen omdat het project nog maar pas loopt. Ben alleen wat allergisch dat platformen niet handelen conform hun eigen voorwaarden
pi_168799969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 11:37 schreef Mynheer007 het volgende:
Een bericht van SIG:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer en een boeterente van 1% vind ik wel heel erg weinig. (en ik ben sowieso al 0,5% daarvan kwijt aan de administratiekosten)
Ja, mee eens.
Ik denk dat een systeem van de volledige rente over de gehele nog openstaande looptijd bij projecten met een hypotheek ook niet realistisch is. Ik denk dat de boete rente beste naar bijvoorbeeld de rente van 6 maanden kan en dat dit reëel is voor beide partijen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 10-02-2017 13:23:59 ]
pi_168800033
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 11:37 schreef Mynheer007 het volgende:
Daarnaast ontvangt u nog een bedrag voor de 8 dagen februari waar rente en aflossing voor verschuldigd is.
Heb je op grond van dit artikel uit de algemene voorwaarde niet recht op de rente voor de hele maand februari? Het is wat cryptisch omschreven:
quote:
17.3: Door vervroegde aflossing wordt het bedrag aangepast dat Geldlener maandelijks verschuldigd is. SamenInGeld regelt dat het maandelijks verschuldigde bedrag is aangepast van het leningdeel waarop is afgelost met ingang van de eerste werkdag van de maand volgend op de maand waarin vervroegd is afgelost.


[ Bericht 13% gewijzigd door djh77 op 10-02-2017 12:53:37 ]
pi_168800094
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 12:21 schreef Horsemen het volgende:
Ik denk dat de boete rente beste naar bijvoorbeeld de rente van 6 maanden reëel is voor beide partijen.
Ongeveer 2,5% dus ipv 1%? Je kan ook kijken naar de nog openstaande duur van de overeenkomst. Deze lening zou nog iets van 14,5 jaar lopen. Lijkt mij een hogere boete reëel dan een lening die nog maar 2 jaar zou lopen. Aan de andere kant bij normale hypotheken is er meestal helemaal geen boete bij verkoop. Bij GvE en KoM moet er wel weer over de hele termijn de rente betaald worden.
pi_168800113
Nog een puntje uit de algemene voorwaarden:

quote:
19. Aankondigen algehele aflossing
De Geldnemer is verplicht om ten minste 30 dagen voordat hij de Geldlening in zijn geheel wenst af te lossen, hiervan kennis te geven aan SamenInGeld die op haar beurt de Crowd, de Stichting Investeerders SamenInGeld, de backoffice en alle partijen die betrokken zijn bij de administratie op de hoogte brengt. Als de aflossing plaatsvindt op een datum die ligt na de datum die Geldlener heeft aangekondigd als zijnde de aflossingsdatum, is SamenInGeld gerechtigd om namens de Crowd dagrente in rekening te brengen.
Op basis hiervan heb je wellicht nogmaals recht op 30 dagen rente.

[ Bericht 99% gewijzigd door djh77 op 10-02-2017 12:53:43 ]
  vrijdag 10 februari 2017 @ 12:40:46 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168800246
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 11:36 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Denk dat je gelijk hebt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vreemd, het eerste bericht klinkt als een vrijwillige sluiting.
Het tweede als een faillisement.
Tot nooit .......
pi_168800570
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 12:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Vreemd, het eerste bericht klinkt als een vrijwillige sluiting.
Het tweede als een faillisement.
Obv van Kvk nr en/of naam kun je in www.faillissementdossier.nl zoeken naar een evt faillissement
pi_168800828
De voetbalshop lijkt zowaar gewoon vol te komen: Het bewijs dat ze elke pitch vol kunnen krijgen
pi_168800888
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 19:43 schreef komrad het volgende:
_O_ voor de update bij Lendahand. Ziet er fantastisch uit en erg informatief
Heel mooi inderdaad! ^O^
Vooral het overzicht van de totaal openstaande bedragen per lokale partner is echt een nuttige toevoeging. Toevallig had ik me net voorgenomen om ze binnenkort eens een mail te sturen met precies deze suggestie, maar dat hoeft nu dus niet meer :)
pi_168801127
Vandaag pas E 600 gestort in het onroerend goed van GvE. Ik denk dat de heer Seepma de zenuwen begint te krijgen...
pi_168801717
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 10:53 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Soms is wat opheldering via de telefoon prima maar vaak ook niet. Zeker als het gaat om geld wil ik de zaken het liefst zwart op wit zodat je sterker staat wanneer de nood aan de man komt
Ik merk ook dat steeds meer crowdfundingsplatformen alleen per telefoon vragen willen beantwoorden en informatie willen geven over defaults. Mails met vragen blijven gewoon onbeantwoord, bijvoorbeeld vragen over of en wanneer de pandrechten zijn uitgewonnen. Of we inningsbevoegd zijn, of de debiteureninformatie conform het informatierecht gedeeld zijn. Als je dat soort antwoorden wil moet je blijkbaar bellen ..

Vind het een beetje flauw dat men zulke zaken niet zwart op wit per mail wil sturen.
In de goede tijden kon alles wel per mail ;(
pi_168801729
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 13:41 schreef djh77 het volgende:
Vandaag pas E 600 gestort in het onroerend goed van GvE. Ik denk dat de heer Seepma de zenuwen begint te krijgen...
Tsja de eerste dag van een pitch, het eerste uur zelfs, zijn bepalend voor het succes.

Laat hem nog maar wat zenuwachtiger worden. Ik ben niet zo enthousiast als de meesten hier. Het is een zzp'er met weinig vastigheden. Het zal hem maar in de rug schieten bij een poging een birdie of eagle te scoren :) . Geen idee of hij een AOV heeft.

Maar bij 7,5% ga ik eens denken over.
Pecunia non olet
pi_168801819
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 14:14 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Ik merk ook dat steeds meer crowdfundingsplatformen alleen per telefoon vragen willen beantwoorden en informatie willen geven over defaults. Mails met vragen blijven gewoon onbeantwoord, bijvoorbeeld vragen over of en wanneer de pandrechten zijn uitgewonnen. Of we inningsbevoegd zijn, of de debiteureninformatie conform het informatierecht gedeeld zijn. Als je dat soort antwoorden wil moet je blijkbaar bellen ..

Vind het een beetje flauw dat men zulke zaken niet zwart op wit per mail wil sturen.
In de goede tijden kon alles wel per mail ;(
Bij mails loop je de kans dat ze op internet belanden, hier op Fok! bijvoorbeeld :)
Pecunia non olet
pi_168801829
De top 10 van week 6:
pi_168803192
Nieuwe update op KOM ober de boot:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bezopen idee en uitstel van executie want hij gaat na (opnieuw!) 5 jaar nooit 120K af kunnen lossen en dan gaat alsnog de stekker eruit en wat die boot dan nog oplevert is een grote vraag. Ik vind dat KOM in gebreke is. Nieuwe leningen afsluiten zonder medeweten of overleg met de investeerders is not done. Het project had gewoon moeten klappen en de HA zouden moeten worden uitgewonnen alsmede de boot verkocht. Schandelijk dat dit zo gebeurd.
pi_168803353
Huh? 3x Unlimited Snow online?
జ్ఞ‌ా
pi_168803397
quote:
14s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:29 schreef Horsemen het volgende:
De fabelachtige/beroemde frietzaak bij Collin is ook in de problemen. Pas 8 van de 60 termijnen voldaan.

Wel is er een voorstel gedaan voor een reorganisatie waarbij de uiteindelijke keuze/beslissing ligt bij de investeerders door middel van een voor of tegen stem welke binnen 14 dagen gegeven kan worden.

Ik ga er nog eens over nadenken maar ik wil in deze zaak in ieder geval Collin de complimenten geven voor de manier van presenteren van de optie en de mogelijkheid van een keuze hierin voor de investeerders. Gewoon zo als het hoort! Hopelijk zien ze bij GvE hoe het ook kan.

Mijn eerste inschatting is dat het nieuwe voorstel het meeste kans van slagen geeft op het terug komen van mijn investering, ondanks dat de zekerheden wel wijzigen in zowel positieve als negatieve zin.
Ik heb overtuigd voor oneens gekozen en wijs het voorstel dus af.. De uittredende jonge vennoot komt zo van zijn HA af. Hij heeft werk en zou zo de lening kunnen aflossen. De achterblijvende vennoot, de al ervaring heeft met de schuldsanering, heeft geen ander werk. Het zal mij niet verbazen als hij er over een half jaartje de stekker er helemaal uittrekt, en dan is er voor de investeerders niets meer te halen. Al denk ik dat mijn oneens niet veel zin heeft en zal een ruime meerderheid voor het advies van Collin gaan die zo nog slim wat tijd koopt.
pi_168803492
quote:
5s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:40 schreef µ het volgende:
Huh? 3x Unlimited Snow online?
En de twee die ik zie kennen beslist geen enkele vorm van realiteitszin over de verwachte omzetten. van 500K naar 36.000K in 5 jaartjes. LOL. Alleen daarom al: hard weglopen.
pi_168803502
quote:
Interessant bedrijf, ik ga voor de 36m
pi_168803506
quote:
Wat zou er gebeuren als één van de twee niet vol komt? :?
pi_168803546
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:47 schreef mike79_n het volgende:

[..]

En de twee die ik zie kennen beslist geen enkele vorm van realiteitszin over de verwachte omzetten. van 500K naar 36.000K in 5 jaartjes. LOL. Alleen daarom al: hard weglopen.
Het is slechts ten dele een verwachting. Tussen 2013 en 2015 is de omzet al vertienvoudigd.
pi_168803585
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij mails loop je de kans dat ze op internet belanden, hier op Fok! bijvoorbeeld :)
Stel je voor dat mensen je aan je woord gaan houden als het er op aan komt. Dan kun je altijd nog beter een situatie hebben met:....helaas meneer......dat hebt u toen verkeerd begrepen aan de telefoon en ik heb het u toen wel correct verteld.....helaas kunnen we niets meer voor u betekenen.
pi_168803840
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:31 schreef mike79_n het volgende:
Bezopen idee en uitstel van executie want hij gaat na (opnieuw!) 5 jaar nooit 120K af kunnen lossen en dan gaat alsnog de stekker eruit en wat die boot dan nog oplevert is een grote vraag. Ik vind dat KOM in gebreke is. Nieuwe leningen afsluiten zonder medeweten of overleg met de investeerders is not done. Het project had gewoon moeten klappen en de HA zouden moeten worden uitgewonnen alsmede de boot verkocht. Schandelijk dat dit zo gebeurd.
Ik vind het een prima oplossing. Beter zo dan lange tijd moeten wachten op een andere oplossing die mogelijk minder oplevert.
pi_168804237
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij mails loop je de kans dat ze op internet belanden, hier op Fok! bijvoorbeeld :)
Dat argument komt ook in veel standaard update-mails voor : gelieve de informatie niet openbaar te maken. Eigenlijk wel triest om te constateren dat vervolgens het crowdfundplatform zelf een enorm datalek heeft waardoor ze zelf alles openbaar op het internet hebben gezet : schuldbekentenissen, pandaktes, brieven van advocaten, kopieën van identiteitsbewijzen.
Extreem fraude-gevoelig en vooral een enorm grote invloed op de verhaalmogelijkheden tenslotte kan de wanbetaler zich hierdoor voorbereiden op alle stappen die het platform onderneemt.
En dan geen antwoorden geven op de vragen van investeerders vanwege angst voor minder verhaalmogelijkheden, opmerkelijk en frustrerend -O-
pi_168804432
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:52 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Stel je voor dat mensen je aan je woord gaan houden als het er op aan komt. Dan kun je altijd nog beter een situatie hebben met:....helaas meneer......dat hebt u toen verkeerd begrepen aan de telefoon en ik heb het u toen wel correct verteld.....helaas kunnen we niets meer voor u betekenen.
Ik kan het ergens wel begrijpen... als alle mails binnen 5 minuten hier geplaatst worden en je daarna nog eens 5 mails krijgt die weer opheldering vragen over de geplaatste mail.
Tuurlijk, het is zo niet echt transparant maar ik neem aan dat het vooral om het delen van gevoelige informatie gaat, iets wat in sommige gevallen ook in het belang van investeerders is dat dat niet hier geplaatst wordt.
pi_168804659
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 16:02 schreef M.anoniem het volgende:

[..]

Ik vind het een prima oplossing. Beter zo dan lange tijd moeten wachten op een andere oplossing die mogelijk minder oplevert.
Misschien dat jij meer weet, ik zou graag wat bedragen weten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168806210
Nieuwe op CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pitch wordt mede mogelijk gemaakt door stapelfinancieringen


[ Bericht 10% gewijzigd door djh77 op 10-02-2017 19:23:57 ]
pi_168806456
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 18:02 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pitch wordt mede mogelijk gemaakt door stapelfinancieringen
Dan bespaar ik me de moeite om de pitch te lezen.
pi_168806720
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 18:17 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Dan bespaar ik me de moeite om de pitch te lezen.
Ik ga er nog over denken. Voor 100 euro zou ik zeker mee doen. Voor 500 twijfel ik. De stapelfinanciering is niet fijn maar de partner is wel een goede financiele steun voor haar. En een sympathiek project.
pi_168809692
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 18:32 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

Ik ga er nog over denken. Voor 100 euro zou ik zeker mee doen. Voor 500 twijfel ik. De stapelfinanciering is niet fijn maar de partner is wel een goede financiele steun voor haar. En een sympathiek project.
Ik vind het nogal wat, een lening ter grootte van de hele omzet van vorig jaar en gelijk maar zo ongeveer een verviervoudiging voor komend jaar. Het hoeft niet onmogelijk te zijn, maar ik vind het wel heel erg hard van stapel lopen. Zoiets kan toch ook nog wel behoorlijk groeien met een aanzienlijk kleinere financiering lijkt me. In dat geval had ik misschien ook meegedaan, nu vind ik het te ambitieus en daarmee te riskant. Zekerheden vind ik ook matig.
pi_168810275
FnC heeft weer een nieuwe.

Alweer geen balans van het afgelopen jaar helaas, ik wacht vanaf nu maar met investeren tot ze de balans van afgelopen jaar weer gaan plaatsen. Bij een bank kom je ook niet aan met ander halfjaar oude cijfers.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_168811268
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:47 schreef mike79_n het volgende:

[..]

En de twee die ik zie kennen beslist geen enkele vorm van realiteitszin over de verwachte omzetten. van 500K naar 36.000K in 5 jaartjes. LOL. Alleen daarom al: hard weglopen.
Die omzetprognose neem ik ook met een korreltje zout, maarruhh, wat kan er misgaan met je inleg bij een eerste hypotheek van 8 ton op een taxatie van 1,35 mio? En daarnaast nog HA in privé. Ik pak hem mee.

Edit: de aflossingvrije van 300K zit al vol. Forse bedragen, zelfs eentje van 100K.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 10-02-2017 21:39:00 ]
Pecunia non olet
pi_168813118
Zijn er echt mensen die geld gestoken hebben in een fietsenzaak? Dat is niet zo slim want daar valt weinig eer aan te behalen. Er zijn juist veel zaken die slecht lopen. De electrische fiets heeft voor een opleving gezorgd maar dat is maar één segment. Als je kijkt naar de laatste 10 jaar dan zijn er veel zaken verdwenen, waaronder een aantal grote leveranciers! Vertegenwoordigers van onderdelen klagen steen en been en krijgen steeds grotere regio's onder hun hoede omdat bestellingen teruglopen. Dat is natuurlijk niet zonder reden.
pi_168813155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:42 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik heb overtuigd voor oneens gekozen en wijs het voorstel dus af.. De uittredende jonge vennoot komt zo van zijn HA af. Hij heeft werk en zou zo de lening kunnen aflossen. De achterblijvende vennoot, de al ervaring heeft met de schuldsanering, heeft geen ander werk. Het zal mij niet verbazen als hij er over een half jaartje de stekker er helemaal uittrekt, en dan is er voor de investeerders niets meer te halen. Al denk ik dat mijn oneens niet veel zin heeft en zal een ruime meerderheid voor het advies van Collin gaan die zo nog slim wat tijd koopt.
Mbt de HA van de uittredende vennoot ben ik het met je eens dat hij er met de overname van de lening van 10k erg makkelijk vanaf komt.

Als we niet mee gaan zal het bedrijf zo goed als zeker snel omvallen en moet je toch maar afwachten of er inderdaad nog 1 cent terug komt.

Het voordeel van mee gaan in dit verhaal is dat het bedrijf, met de lagere kosten, misschien toch een bestaansrecht heeft of op zijn minst t/m het volgende seizoen kan overleven en in die periode nog wat terug kan betalen. Daarnaast zijn een 3-tal private partijen bereid om voor een gezamenlijk bedrag van ¤ 20.000,- liquide middelen te verpanden voor de verplichtingen. Ik ga er dan wel vanuit dat Collin dit goed gaat regelen. Deze 20k, die gelijk beschikbaar zou moeten komen als het toch mis gaat (en die kans is best groot inderdaad) is toch 38% van de momenteel nog openstaande schuld.

Allemaal verre van rooskleurig en beiden opties geven een grote kans op een default maar ik neig toch naar een vóór.
pi_168814392
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 18:02 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pitch wordt mede mogelijk gemaakt door stapelfinancieringen
[ afbeelding ]
Leuke dames maar ik ga ze niet sponsoren. De borgstelling dekt slechts de helft van de lening, de bank zit er in met alle zekerheden en de aansprakelijkheid van die andere (management) B.V. kan makkelijk worden omzeild door de activiteiten in een ander B.V.'tje voort te zetten. Van al die (aanloop)verliezen word ik ook niet echt vrolijk.
Pecunia non olet
pi_168814585
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuke dames maar ik ga ze niet sponsoren. De borgstelling dekt slechts de helft van de lening, de bank zit er in met alle zekerheden en de aansprakelijkheid van die andere (management) B.V. kan makkelijk worden omzeild door de activiteiten in een ander B.V.'tje voort te zetten.
Volledig mee eens, ik zie ook helemaal niets in deze stapelaar.
pi_168819231
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die omzetprognose neem ik ook met een korreltje zout, maarruhh, wat kan er misgaan met je inleg bij een eerste hypotheek van 8 ton op een taxatie van 1,35 mio? En daarnaast nog HA in privé. Ik pak hem mee.
Zien jullie de leeftijd van de ondernemer als risico mbt de 10 jarige lening? Hij is nu 63.

Anders dan bij het onroerend goed in Tilburg staat er niets genoemd mbt komende hypotheekrechten. Er staat niet dat GvE hier toestemming voor moet geven en ook niet dat evt herfinanciering na 3 jaar obv 2e hypotheek zal plaatsvinden.
pi_168819727
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuke dames maar ik ga ze niet sponsoren. De borgstelling dekt slechts de helft van de lening, de bank zit er in met alle zekerheden en de aansprakelijkheid van die andere (management) B.V. kan makkelijk worden omzeild door de activiteiten in een ander B.V.'tje voort te zetten. Van al die (aanloop)verliezen word ik ook niet echt vrolijk.
Bovendien geeft D&B een "verhoogd risico" rating aan alle drie de B.V.'s (met wederom geen enkele nadere toelichting van Collin hieromtrent).
pi_168821463
Ff mijn defaultportefeuille doorgelopen, daar word je niet vrolijk van...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo, nu ga ik weer leuke dingen doen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door ZeKraut op 12-02-2017 15:52:54 ]
pi_168821565
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 07:19 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zien jullie de leeftijd van de ondernemer als risico mbt de 10 jarige lening? Hij is nu 63.

Anders dan bij het onroerend goed in Tilburg staat er niets genoemd mbt komende hypotheekrechten. Er staat niet dat GvE hier toestemming voor moet geven en ook niet dat evt herfinanciering na 3 jaar obv 2e hypotheek zal plaatsvinden.
Een levensverzekering die ten goede zou komen van de investeerders zou fijn zijn. Echter acht ik de kans niet groot dat wanneer je nu nog behoorlijk actief bent binnen 5 jaar komt te overlijden. Na 5 jaar is er van het aflossingsvrije gedeelte genoeg terug zodat je bij gedwongen verkoop voldoende geld kan krijgen via het 1e hypotheekrecht. Tevens is het bedrijf geen 1 pitter dus de continuïteit van het bedrijf hoeft niet bedreigd te worden door het overlijden van de DGA.

Een hypotheekrecht geven aan iemand anders dan de stichting zekerheden maakt in principe niets uit want die kunnen sowieso niet meer het eerste hypotheekrecht krijgen. De situatie hoe het zit met een eventuele GvE-crowdfundlening ter vervanging van het aflossingsvrije deel is wel relevant.

Tevens zou ik graag willen weten hoe de verhouding tussen de twee leningsdelen is geregeld. Ik vrees dat het allemaal op 1 hoop wordt gegooid i.g.v. uitwinning. Het zou mij inziens beter zijn wanneer er een eerste hypotheek van 800k gevestigd wordt waarvan bij uitwinning 5/8 en 3/8 ten goede komt van de twee verschillende tranches. De aflossers hebben daarbij het voordeel dat er bij hen al een gedeelte is afgelost waardoor het voor hen makkelijker is om een hoger percentage van het uitstaande geld terug te krijg dan in het geval dat alles op 1 hoop wordt gegooid.

Ik vrees dat het laatste niet geregeld kan worden. Wel wil ik de toezegging van GvE dat een volgende GvE-lening geen gebruik mag maken van het 1e hypotheekrecht. En dan doe ik wel mee.
pi_168821909
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 11:10 schreef ZeKraut het volgende:
ring... waren tevoren al kansloze projecten. Er zitten ook mislukte initiatieven bij, zoals Anno12, daar heb ik geen enkel probleem mee.

Essentie van de sites: veel tijd winnen, en de vlucht naar voren.

De toezichthouder zou eens een steekhoudende selectie van die projecten moeten doorlichten. Dan komt er wsl een hele bak misleiding en erger naar boven. De succes-, default- en rendementscijfers zijn gebakken lucht en zouden van de sites gehaald moeten worden. Een waardering van de afhandeling van defaults is daarentegen wel nodig.
Terechte punten van kritiek. Maar je ontkomt er ook niet aan dat er dingen rooskleurig worden opgeschreven, als investeerder heb je ook een soort onderzoeksplicht. Als er echter sprake is van misleiding dan zou de AFM wel in moeten grijpen maar ik denk dat de grens een grijs gebied blijft.

Ik heb zojuist even naar mijn GvE defaults gekeken en de weergave van defaults blijft misleidend. Na een structurele onderbreking van de betalingen zouden ze het resterende saldo direct in zijn geheel moeten afboeken en de impact op het rendement laten zien.

Ik heb ook even gekeken naar mijn defaults voor en na het meelezen hier:

Voor meelezen defaults (over een periode van 2 jaar):
GvE: 12
Seeds: 1
Symbid: 1

Na meelezen defaults (zo'n 3 jaar al weer):
GvE: 0
KoM: 1(bomenboer)

Het aantal projecten waarin ik geïnvesteerd heb is sinds ik hier ben mee gaan lezen significant toegenomen. Echter is het aantal defaults voor mij behoorlijk afgenomen. De bovenstaande statistieken zijn voor mij het bewijs dat het meelezen hier je behoedt voor misstappen.
pi_168826454
Hoop onduidelijkheid bij de rondvaartboot van KOM.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168826532
Oei.....Problemen bij dit Collin project nu ook in plaatselijke pers. Als dat maar geen klandizie en vertrouwen van consument gaat kosten voor deze ondernemer. Het wordt er voor haar in ieder geval niet makkelijker door.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168826752
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuke dames maar ik ga ze niet sponsoren. De borgstelling dekt slechts de helft van de lening, de bank zit er in met alle zekerheden en de aansprakelijkheid van die andere (management) B.V. kan makkelijk worden omzeild door de activiteiten in een ander B.V.'tje voort te zetten. Van al die (aanloop)verliezen word ik ook niet echt vrolijk.
Geheel mee eens. Dit zijn typisch de projecten waarbij prognoses niet kloppen en kosten tegenvallen. Op het moment dat het misgaat trekt de Rabo aan het langste eind en blijft de CF investeerder met een lege knip zitten.
pi_168827219
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Oei.....Problemen bij dit Collin project nu ook in plaatselijke pers. Als dat maar geen klandizie en vertrouwen van consument gaat kosten voor deze ondernemer. Het wordt er voor haar in ieder geval niet makkelijker door.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele facebookreacties op het artikel geven ook geen positief beeld. Nee verkopen en te duur.
pi_168827607
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 16:18 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Enkele facebookreacties op het artikel geven ook geen positief beeld. Nee verkopen en te duur.
Onder het artikel staan nog wat artikelen van haar. Hoeveel heeft ze in totaal wel niet opgehaald? Crowdfunding, obligaties ed
pi_168828659
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Oei.....Problemen bij dit Collin project nu ook in plaatselijke pers. Als dat maar geen klandizie en vertrouwen van consument gaat kosten voor deze ondernemer. Het wordt er voor haar in ieder geval niet makkelijker door.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, dat is het risico van geld ophalen bij de crowd. Als het goed gaat kan dit zeker een extra ondersteuning zijn maar als het fout gaat dan gaat het afbreken en afbranden nog sneller.
Daar naast lees ik irritatie omdat Collin een hele terechte mail heeft rondgestuurd terwijl ze zelf de betalingen heeft stop gezet.
Al met al niet snugger allemaal en weinig hoopvol.
Hopelijk kunnen ze er een positieve draai aan gegeven.
pi_168832472
De rest is weinig hoopvol ja. 120k Collin, 130k obligaties en nu weer allerlei acties om de voorraad te kunnen aanvullen, inclusief blijkbaar weer nieuwe leningen, maar dan onderhands? Lijkt een bodemloze put. En ik zou me ook afvragen of al dat geld ook écht in stenen zit.
Schip ahoy!
pi_168835539
Voor de mensen die interesse hebben in de hypotheek van de sneeuwpret firma en die twijfelen aan de waarde en de verkoopbaarheid van het pand nieuwe gracht 11 Haarlem waarop de eerste hypotheek rust. Het naastgelegen pand is redelijk snel(5.5 maand) voor rond de 1500k verkocht.
http://www.funda.nl/koop/(...)360-nieuwe-gracht-9/
pi_168835587
quote:
Ik heb deze nieuwe KOM tegen beter weten in toch nog maar eens doorgelezen. Nou dat gaat hem niet worden. Veel mooie woorden weinig mooie cijfers. Geen "onafhankelijk" rapport over het bedrijf van een financieel expert. Zou het laatste bureau "Cygnus Finance Support" ook alweer afgedaan hebben?

[ Bericht 66% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-02-2017 21:51:52 ]
  zaterdag 11 februari 2017 @ 22:00:55 #169
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_168836946
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 21:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Voor de mensen die interesse hebben in de hypotheek van de sneeuwpret firma en die twijfelen aan de waarde en de verkoopbaarheid van het pand nieuwe gracht 11 Haarlem waarop de eerste hypotheek rust. Het naastgelegen pand is redelijk snel(5.5 maand) voor rond de 1500k verkocht.
http://www.funda.nl/koop/(...)360-nieuwe-gracht-9/
Nice!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_168837515
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuke dames maar ik ga ze niet sponsoren. De borgstelling dekt slechts de helft van de lening, de bank zit er in met alle zekerheden en de aansprakelijkheid van die andere (management) B.V. kan makkelijk worden omzeild door de activiteiten in een ander B.V.'tje voort te zetten. Van al die (aanloop)verliezen word ik ook niet echt vrolijk.
Uit de pitch:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal dit overigens niet andersom zijn? Rabo verstrekt de lening alleen omdat ze nog eens meer dan het dubbele ophalen via crowdfunding... Het is maar net hoe je het verwoord toch? Als het zo is dan is dit zeker misleidend. Overigens dacht ik dat stapelfinancieringen vooral zaken deed met GVE. Het zou best kunnen dat dit project bij GVE is afgewezen en vervolgens bij Collin terechtgekomen is.

Ik zou dat een zeer slechte zaak vinden. Misschien dat de regelgeving van de AFM zich meer moet richten opdat er een uniforme kredietbeoordeling komt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mijnenveger op 11-02-2017 22:22:37 ]
pi_168837969
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 22:14 schreef Mijnenveger het volgende:
(...,...) Overigens dacht ik dat stapelfinancieringen vooral zaken deed met GVE. Het zou best kunnen dat dit project bij GVE is afgewezen en vervolgens bij Collin terechtgekomen is.
De tekstschrijver van Collin zou zelfs condooms kunnen verkopen aan de Paus :7 . Daar kunnen ze bij GvE nog wat van leren.
Pecunia non olet
pi_168839169
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 22:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

De tekstschrijver van Collin zou zelfs condooms kunnen verkopen aan de Paus :7 . Daar kunnen ze bij GvE nog wat van leren.
Dat geloof ik meteen. Het zijn zeer gelikte jongens bij Collin, dat geef ik ze wel mee.
Maar of dat iets is om trots op te zijn als mensen vertrouwen op de kundigheid van een als platform waar ze hun geld aan toevertrouwen? Wat volgens mij ook een rol speelt bij Collin, is de manier waarop zij de succesfee incasseren. In plaats van vooraf de fee in rekening te brengen doen zij dit maandelijks waardoor ze wel moeten blijven publiceren. Het zou me niet verbazen als ze dan af en toe een oogje dichtknijpen omdat ze anders zelf niet uit de kosten komen.

Volgens Douw & Co zit de professionalisering van de markt er al een aantal jaren aan te komen, zou het dan dit jaar toch echt eens zover zijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Mijnenveger op 11-02-2017 23:10:03 ]
pi_168842059
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 23:01 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Dat geloof ik meteen. Het zijn zeer gelikte jongens bij Collin, dat geef ik ze wel mee.
Maar of dat iets is om trots op te zijn als mensen vertrouwen op de kundigheid van een als platform waar ze hun geld aan toevertrouwen? Wat volgens mij ook een rol speelt bij Collin, is de manier waarop zij de succesfee incasseren. In plaats van vooraf de fee in rekening te brengen doen zij dit maandelijks waardoor ze wel moeten blijven publiceren. Het zou me niet verbazen als ze dan af en toe een oogje dichtknijpen omdat ze anders zelf niet uit de kosten komen.

Volgens Douw & Co zit de professionalisering van de markt er al een aantal jaren aan te komen, zou het dan dit jaar toch echt eens zover zijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het feesysteem zorgt er bij collin juist voor dat ze ook inkomsten hebben als er geen pitches gepubliceerd worden. Bij GvE komt er echter geen brood op de plank als er geen nieuwe projecten gefinancieerd worden. Als het aantal projecten dan snel terugloopt zijn er nauwelijks nog inkomsten terwijl nog steeds de vaste lasten en zaken als deurwaarders betaald moeten worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mynheer007 op 12-02-2017 11:27:43 ]
pi_168847998
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 00:20 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Het feesysteem zorgt er bij collin juist voor dat ze ook inkomsten hebben als er geen pitches gepubliceerd worden. Bij GvE komt er echter geen brood op de plank als er geen nieuwe projecten gefinancieerd worden. Als het aantal projecten dan snel terugloopt zijn er nauwelijks nog inkomsten terwijl nog steeds de vaste lasten en zaken als deurwaarders betaald moeten worden.
Klopt wel alleen moet je dus eerst een heleboel succesvolle projecten hebben voordat de inkomsten hoog genoeg zijn om de kosten te dekken. Ik betwijfel of dat nu al het geval is bij Collin. Krijg je te maken met een default dan valt ook weer een deel van je inkomsten weg (al is dit natuurlijk maar een klein deel). Voordeel voor GVE is, draai je een zeer goede maand dan kun je daar weer een aantal maanden op verder teren.

Als het aantal projecten snel terugloopt voor langere tijd dan komen alle grote(re) platformen in de problemen. Het zou overigens niet verkeerd zijn als de platformen ook zelf hun financiële cijfers laten zien.
pi_168856587
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:59 schreef OOST het volgende:
Zijn er echt mensen die geld gestoken hebben in een fietsenzaak? Dat is niet zo slim want daar valt weinig eer aan te behalen. Er zijn juist veel zaken die slecht lopen. De electrische fiets heeft voor een opleving gezorgd maar dat is maar één segment. Als je kijkt naar de laatste 10 jaar dan zijn er veel zaken verdwenen, waaronder een aantal grote leveranciers! Vertegenwoordigers van onderdelen klagen steen en been en krijgen steeds grotere regio's onder hun hoede omdat bestellingen teruglopen. Dat is natuurlijk niet zonder reden.
Maar de Bovag springt te hulp:
http://www.nu.nl/geldzake(...)l-bedrijfsfiets.html
pi_168859793
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 17:40 schreef Beljack het volgende:

[..]

Maar de Bovag springt te hulp:
http://www.nu.nl/geldzake(...)l-bedrijfsfiets.html
De regeling die er in het verleden was zorgde wel voor extra omzet. Maar de verkoop liep al terug ten tijde van de regeling. Voor veel mensen is een nieuwe fiets veel geld en zo'n uitgave wordt dan ook niet elk jaar gedaan. De marges zijn ook niet zo hoog op de A merken (voor de winkelier). De B merken zijn dan veel interessanter. Bij veel zaken wordt je uitgeknepen als je voor een reparatie komt, terwijl het eigenlijk een soort service is. Ik snap ook wel dat veel mensen zelf hun fiets repareren. Dat doe ik ook, of ik laat het mn vader doen, maargoed, die is/was dan ook fietsenmaker ;)
  zondag 12 februari 2017 @ 23:33:42 #177
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_168866550
Fiets repareren kan je ook prima zelf.
pi_168869131
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 11:16 schreef Mynheer007 het volgende:
Een hypotheekrecht geven aan iemand anders dan de stichting zekerheden maakt in principe niets uit want die kunnen sowieso niet meer het eerste hypotheekrecht krijgen. De situatie hoe het zit met een eventuele GvE-crowdfundlening ter vervanging van het aflossingsvrije deel is wel relevant.
Ik heb dit even nagevraagd bij GvE en kreeg als antwoord:
quote:
Indien de aflossingsvrije lening over 36 maanden wordt geherfinancierd via Geldvoorelkaar.nl, dan wordt hier 2e hypotheek op gevestigd.
pi_168869915
FNC: Nieuwe Touringbus
¤ 17.000 3 jaar 10.88 % C Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/17455

Het lijkt erop dat er al een lening is, wordt deze geherfinancierd?

Het investeringsplannetje laat nog wat vraagtekens bij me achter:
Investering nieuwe bus: 250K
Inschatting restwaarde oude bus (obv boekwaarde): 60K
Resteert: 190K
FNC: 17K
Resteert: 173K

Waar komt dat grote bedrag vandaag? Eigen prive geld, achtergestelde lening, lease, bankfinanciering?
De frustratie @FNC dat het niet benoemd is :(
Tijd voor kamervragen. Ik stap voor een klein bedrag in onder voorwaarde dat mijn vraag beantwoord wordt. En mocht ik niets horen of het antwoord me niet bevallen, dan trek ik me alsnog terug.

[ Bericht 62% gewijzigd door marathon2000 op 13-02-2017 10:49:00 ]
pi_168870164
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 09:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik heb dit even nagevraagd bij GvE en kreeg als antwoord:

[..]

Dank voor de terugkoppeling. Ik doe mee. Het hypotheekrecht vermindert het risico genoeg om een investering, ondanks de lagere rente en mijn onkunde om de markt in te kunnen schatten, te rechtvaardigen
  maandag 13 februari 2017 @ 10:53:58 #181
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168870408
Iemand nog nieuws over default GvE 009146 Nice2do? Ik heb helaas nog geen antwoord gekregen van GvE nadat ik aan heb gegeven op een ander telefoonnummer bereikbaar te zijn.
pi_168870600
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 10:28 schreef marathon2000 het volgende:
FNC: Nieuwe Touringbus
¤ 17.000 3 jaar 10.88 % C Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/17455

Het lijkt erop dat er al een lening is, wordt deze geherfinancierd?

Het investeringsplannetje laat nog wat vraagtekens bij me achter:
Investering nieuwe bus: 250K
Inschatting restwaarde oude bus (obv boekwaarde): 60K
Resteert: 190K
FNC: 17K
Resteert: 173K

Waar komt dat grote bedrag vandaag? Eigen prive geld, achtergestelde lening, lease, bankfinanciering?
De frustratie @FNC dat het niet benoemd is :(
Bij mij kwam inderdaad dezelfde vraag op; het geschetste financiele plaatje rond de aanschaf van die nieuwe bus is duidelijk niet compleet.
Wat ik op zich dan wel weer goed vind is dat er (voor de kritische lezers) in ieder geval voldoende informatie in de pitch staat om deze conclusie te kunnen trekken ;)
pi_168870682
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Bij mij kwam inderdaad dezelfde vraag op; het geschetste financiele plaatje rond de aanschaf van die nieuwe bus is duidelijk niet compleet.
Wat ik op zich dan wel weer goed vind is dat er (voor de kritische lezers) in ieder geval voldoende informatie in de pitch staat om deze conclusie te kunnen trekken ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 13 februari 2017 @ 11:11:09 #184
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_168870688
Ik ben niet helemaal op de hoogte of het in het topic is besproken. Ik ben ongeveer een half jaar geleden begonnen met Twino. De laatste tijd komen er geen nieuwe leningen meer bij met een buyback garantie en een looptijd van 1 maand. Dat zijn juist de leningen waar ik gebruik van maakte.

Ben ik de enige die daar last van heeft of hebben meerdere mensen daar last van?

Ik zit er aan te denken om hierdoor helemaal uit Twino te stappen omdat het voor mij niet interessant meer is op deze manier.
pi_168870695
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Bij mij kwam inderdaad dezelfde vraag op; het geschetste financiele plaatje rond de aanschaf van die nieuwe bus is duidelijk niet compleet.
Wat ik op zich dan wel weer goed vind is dat er (voor de kritische lezers) in ieder geval voldoende informatie in de pitch staat om deze conclusie te kunnen trekken ;)
Het zal zowiezo een stapelaar zijn, waar de bus verpand is aan de leninggever die het grotere deep inbrengt. Dus ik laat deze voorbij gaan.
pi_168870800
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 10:53 schreef leolinedance het volgende:
Iemand nog nieuws over default GvE 009146 Nice2do? Ik heb helaas nog geen antwoord gekregen van GvE nadat ik aan heb gegeven op een ander telefoonnummer bereikbaar te zijn.
ET heeft begin vorige week een mail gestuurd, en nog geen antwoord gehad. Nu verwacht ik eerlijk gezegd dat het geen onwil van onderneemster / GvE is, maar dat de juiste procedure gevolgd moet worden inzake het faillissement, en dat men geen behoefte heeft aan besprekingen op fora op dit moment.
Fingers crossed, dat dit geen geval van "de wens is de vader van de gedachte" is.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 13-02-2017 11:25:42 ]
pi_168870994
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:11 schreef ThaBrain het volgende:
Ik ben niet helemaal op de hoogte of het in het topic is besproken. Ik ben ongeveer een half jaar geleden begonnen met Twino. De laatste tijd komen er geen nieuwe leningen meer bij met een buyback garantie en een looptijd van 1 maand. Dat zijn juist de leningen waar ik gebruik van maakte.

Ben ik de enige die daar last van heeft of hebben meerdere mensen daar last van?

Ik zit er aan te denken om hierdoor helemaal uit Twino te stappen omdat het voor mij niet interessant meer is op deze manier.
De leningen bij Twino komen altijd onregelmatig binnen. Soms doen ze alleen leningen zonder buyback en soms komen er ineens 100 pagina's met alleen 1 maand buyback leningen.

Mijn ervaring is dat je zonder problemen je leningen met buyback kan verkopen, dus ik raad je aan om andere leningen met buyback te kopen en ze simpelweg weer te verkopen als je daar weer van af wilt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_168871307
Ik lees iets anders m.b.t. de restwaarde van de bus:
samen met de restwaarde van de bus blijft er 60K over.......
pi_168871405
Ja zo lees ik het ook, maar dat wil dan zeggen dat een tweedehands bus nog 190.000 opbrengt. Dat lijkt me dan nogal veel.

Hij heeft wel wat last van dyslexie (o.a. op zijn website als bestemmingen):
Auswich -> Auswitch/Auswitz
Bacelona -> Barcelona
Wraschauct -> Warschau?
Oberhaussen -> Oberhausen
pi_168871409
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:11 schreef ThaBrain het volgende:
Ik zit er aan te denken om hierdoor helemaal uit Twino te stappen omdat het voor mij niet interessant meer is op deze manier.
Geen last van nog, alles boven de 10 euro word weer geinvesteerd.

Misschien eens kijken naar de auto invest of alles nog wel up to date is? Ik doe ook alleen maar met buyback overigens.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_168871525
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:54 schreef Red_arrow het volgende:
Ja zo lees ik het ook, maar dat wil dan zeggen dat een tweedehands bus nog 190.000 opbrengt. Dat lijkt me dan nogal veel.
Kan prima. Nieuwe touringcar hoeft ook geen compleet nieuwe te zijn:
pi_168871544
man, die 190K is een koopje!!!
pi_168872321
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:54 schreef Red_arrow het volgende:
Ja zo lees ik het ook, maar dat wil dan zeggen dat een tweedehands bus nog 190.000 opbrengt.
Wat niet in overeenstemming lijkt met wat er aan vaste activa op de balans staat, i.e. 85k per eind 2015.
pi_168872383
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:54 schreef Red_arrow het volgende:
Ja zo lees ik het ook, maar dat wil dan zeggen dat een tweedehands bus nog 190.000 opbrengt. Dat lijkt me dan nogal veel.

Hij heeft wel wat last van dyslexie (o.a. op zijn website als bestemmingen):
Auswich -> Auswitch/Auswitz
Bacelona -> Barcelona
Wraschauct -> Warschau?
Oberhaussen -> Oberhausen
Ardenne > Ardennen, volgens mij een eenpitter ; lees> vrije chauffeur met eigen bus, welke als onderaannemer opdrachten aanneemt voor reisorganisaties / touroperators en voor eigen rekening en risico ook nog opdrachten aanneemt, of reisjes organiseert.

Een goede 2e hands bus voor 250k moet zeker kunnen
pi_168872449
We missen dus duidelijk nuttige informatie voor een compleet plaatje...10 regels is ook te weinig om een duidelijk verhaal te vertellen :-)

Ik doe er sowieso niet aan mee, dus voor mij maakt het niet uit.
  maandag 13 februari 2017 @ 13:14:31 #196
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_168872523
Ik weet niet als deze al geplaatst was maar een klein (gekleurd) artikeltje over cf https://www.iexgeld.nl/Ar(...)er-crowdfunding.aspx
pi_168873198
Rendement bij Collin (na fee en defaults) volgens hun eigen opgave tm 31/1/2017: 4,46%
pi_168873537
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:54 schreef Red_arrow het volgende:
Hij heeft wel wat last van dyslexie (o.a. op zijn website als bestemmingen):
Auswich -> Auswitch/Auswitz
Dat komt vaak voor O-)
Pecunia non olet
pi_168874106
Bij het uitpluizen van de jaarverslagen viel me op dat ik bij FnC meer heb geinvesteerd in 2016 (betaald aan FnC) dan op de jaaropgave vermeld staat.

De laatste investering van december is al wel geïncasseerd in december maar stond nog niet vermeld. Hier moet je dus wel op letten bij eventuele belasting aangifte.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_168874433
Ook maar weer eens even de gegevens doorgenomen.

Ziet er nog steeds goed uit 67 projecten (64GVE,1LAH, 2AGD), sinds juli 2014 (maakt gemiddeld 2,1 per maand).

Gemiddelde rente 7,25% en al meer dan 34% van het aantal termijnen terug. Dat is de laatste maanden iets terug gelopen omdat ik een aantal 120 maanden projecten meegenomen heb.

Van de 67 projecten zijn er 2 helemaal terugbetaald en horen er in 2017 nog eens 12 af te lopen. En daarnaast helaas wel 1 default (bij AGD)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_168874687
FNC: Spuitapparatuur Schildersbedrijf

¤ 25.000 3 jaar 13.47 % D Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/18150

Amper eigen vermogen, ondanks omzetgroei geen winstgroei.
Incomplete begeleidende tekst, slordig.
Zie geen aanleiding om hierin mee te doen.
pi_168874846
tekst is ineens afgebroken. lijkt mij FNC foutje
pi_168875089
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:22 schreef bleyenburg het volgende:
tekst is ineens afgebroken. lijkt mij FNC foutje
Al wordt de tekst aangevuld met een heel mooi verhaal dan nog stap ik er niet in, vanwege lage EV en uitblijven winstgroei.
pi_168875121
relatief lage winstgroei kan ik nog mee leven mits ik weet wat er met de activa/passiva is gebeurd in 2016
pi_168875144
@ Billie: Ik zie wel winstgroei.
pi_168875238
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:34 schreef bleyenburg het volgende:
@ Billie: Ik zie wel winstgroei.
Er is inderdaad winstgroei, maar die volgt niet de omzetgroei. Als dat wel gebeurd was, dan had hij de investering makkelijk uit de winst kunnen betalen.
pi_168875293
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:15 schreef marathon2000 het volgende:
FNC: Spuitapparatuur Schildersbedrijf

¤ 25.000 3 jaar 13.47 % D Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/18150

Amper eigen vermogen, ondanks omzetgroei geen winstgroei.
Incomplete begeleidende tekst, slordig.
Zie geen aanleiding om hierin mee te doen.
.
Zijn woonhuis is een eenvoudige twee onder een kap met garage. https://www.google.nl/map(...)13312!8i6656!6m1!1e1

Vermoedelijk wel koop.
  maandag 13 februari 2017 @ 15:44:37 #208
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168875378
Doet me heel erg denken aan het project dat ze rond 8 december hadden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen vroegen we ons gezamenlijk af waarom het een D-tje was en zijn er veel van ons (incl ME) ervoor gegaan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Speekselklier op 13-02-2017 15:54:10 ]
Tot nooit .......
pi_168875530
Fijn, dan weet ik waar ik m'n centen terug moet halen mocht 't scheef lopen.
dank NRDZ :)
pi_168875550
winst groeit never met zelfde percentage als omzet.
ik vind 't nog niet eens heel erg onbehoorlijk.

kan altijd beter, uiteraard
  maandag 13 februari 2017 @ 15:56:43 #211
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168875622
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:53 schreef bleyenburg het volgende:
winst groeit never met zelfde percentage als omzet.
Maar hier blijft de brutomarge wel erg achter bij de omzetstijging.
Tot nooit .......
pi_168875656
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:53 schreef bleyenburg het volgende:
winst groeit never met zelfde percentage als omzet.
ik vind 't nog niet eens heel erg onbehoorlijk.

kan altijd beter, uiteraard
Kijken we naar dezelfde?? Omzet is ten opzichte van voorgaande twee jaar bijna verdubbeld, terwijl de brutomarge nog nagenoeg hetzelfde is als 2 jaar geleden.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:00:49 #213
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168875715
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:58 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Kijken we naar dezelfde?? Omzet is ten opzichte van voorgaande twee jaar bijna verdubbeld, terwijl de brutomarge nog nagenoeg hetzelfde is als 2 jaar geleden.
Ik vind de omzet onwaarschijnlijk gestegen. Ik zie dat ze bij het eerder genoemde schildersbedrijf een zelfde omzet (140k) hebben, maar dan met 2 man.
Tot nooit .......
pi_168875790
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

.
Zijn woonhuis is een eenvoudige twee onder een kap met garage. https://www.google.nl/map(...)13312!8i6656!6m1!1e1

Vermoedelijk wel koop.
Inderdaad koop (iig de buurman). Prijs rond de 400K:

Feiten over De Sprung 10 in Stokkum:
- De eerste stenen van dit pand werden in 2005 neergelegd.
- Het totale oppervlak van de grond is 349 m2.
- Dit pand heeft het energielabel B.
- De woningwaarde is momenteel 300.000 tot 400.000 euro.
- De gemeentelijke woonlasten zijn ongeveer 20 tot 40 euro per maand.
pi_168875937
ik zou de balans over 2016 wel willen inzien
pi_168876019
Wat ik vreemd vind is het bedrag wat hij vraagtvoor een spuit systeem. Zover ik kan nagaan koop je zo'n professioneel verfspuitsyteem voor rond de 7000 euro dan nog wat toeters en bellen erbij dan zit je op rond de 10k en dan heb je niet het goedkoopste systeem! Hij vraagt 25k te leen.
Samen met nog wat onverklaarbare zaken is dit genoeg voor mij om hem te laten lopen.
pi_168876087
m.b.t. de tourbus:

volgens FNC zit het zo:

De touringbus kost totaal ¤250.000. Deze wordt deels betaald met de restwaarde van de oude bus (deze is geleased) en ¤60.000,- met eigen vermogen. Het verschil van ¤17.000,- wil de ondernemer realiseren middels een financiering bij Funding Circle.
pi_168876219
FNC is weer op dreef:
Uitbreiding Communicatiebureau
¤ 30.000 3 jaar 13.47 % D Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Al 11 jaar bezig, maar een negatief vermogen.
Ik ga het gat niet dempen, er gaat meer uit dan in.
pi_168876233
die heb ik eerder ergens gezien, meen ik
pi_168876329
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:32 schreef bleyenburg het volgende:
die heb ik eerder ergens gezien, meen ik
en toen ook niet meegedaan, hoop ik ;)
pi_168876433
@fiets: nope.

Ik meen me te herinneren dat ie ook al eens bij GVE langs is gekomen.

kan het mishebben hoor....
pi_168876593
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:23 schreef bleyenburg het volgende:
m.b.t. de tourbus:

volgens FNC zit het zo:

De touringbus kost totaal ¤250.000. Deze wordt deels betaald met de restwaarde van de oude bus (deze is geleased) en ¤60.000,- met eigen vermogen. Het verschil van ¤17.000,- wil de ondernemer realiseren middels een financiering bij Funding Circle.
bij lease wordt het toch nooit zijn eigendom...dan lijkt het mij koop op afbetaling.
pi_168877326
Zojuist een default van GVE, 25 van de 60 zijn betaald

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168879159
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:30 schreef Raymond-711 het volgende:
Zojuist een default van GVE, 25 van de 60 zijn betaald

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ons team
.
Opening eerste Cycle Trend Servicepunt Groningen bij Erik Gorter Tweewielers

Beste klant van Cycle Trend Groningen,

De huidige winkel van Cycle Trend aan de Hoornsediep zal vanaf 12 december gesloten zijn. Eigenaar Florian Schmidt sluit na 18 jaren zijn winkel en een persoonlijk bericht zal nog volgen via de facebook pagina.
Voor u als trouwe klant van Cycle Trend willen we dan ook via deze weg kenbaar maken dat we per direct al een nieuw servicepunt zullen openen. Er is een samenwerking gestart met Erik Gorter Tweewielers in Groningen. Erik en zijn team staan vanaf nu klaar voor u en zullen tevens alle lopende en toekomstige service, garanties en onderhoud in behandeling nemen.
U zult bij het team van Erik ook een oude bekende tegen het lijf lopen, voormalig Cycle Trend monteur Steven Sloof is hier al werkzaam.
We betreuren natuurlijk dat de winkel aan de Hoornsediep zal verdwijnen maar zien ook tevens een mooie kans voor u als klant om een nieuw vast adres te hebben in uw omgeving. In de toekomst zal Cycle Trend met meer zelfstandige ondernemers winkels en service punten gaan samenwerken. We houden u uiteraard op de hoogte van deze ontwikkelingen.
In Groningen is er dus de primeur van ons eerste nieuwe service punt bij Erik Gorter Tweewielers. Hieronder vindt u alle informatie.


Erik Gorter Tweewielers
Meeuwerderweg 52 - 54
9724 EV Groningen
050 3129256
info@gortertweewielers.nl
pi_168887244
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rabo 2000k en CCF 400k. Zekerheid 2e hypotheek. Totale hypotheek wordt 2100k. Marktwaarde 1800k
pi_168887357
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 05:47 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rabo 2000k en CCF 400k. Zekerheid 2e hypotheek. Totale hypotheek wordt 2100k. Marktwaarde 1800k
En ga er maar vanuit dat de eerste hypotheek van 1600k van de Rabobank zoals gebruikelijk ook nog verhoogd zal worden met eventuele rente en kosten.Verder krijgt de crowd ook nog een persoonlijke borgstelling van 275k met morele waarde. :X
Ik laat hem héél graag aan mij voorbij gaan. :W

[ Bericht 5% gewijzigd door Horsemen op 14-02-2017 07:23:40 ]
pi_168887370
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, en dan krijgt de crowd ook nog een persoonlijke borgstelling voor 275k met morele waarde. :X
Dat is precies het punt waarop ik afhaakte: eigenaar Jos heeft diverse ondernemingen, sommige al weer verkocht maar heeft geen vermogen opgebouwd...
pi_168887493
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:30 schreef Raymond-711 het volgende:
Zojuist een default van GVE, 25 van de 60 zijn betaald

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
12s.gif Op maandag 13 februari 2017 19:11 schreef peterc het volgende:

[..]

Knip: mailtje over de fietsen
Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Ziet er niet direct uit als een faillissement, maar aantal maanden huur niet betaald en vervolgens gedacht 'toedeledokie!'. Bizar wel. En nogal jammer dat de pandhouder al meteen vooraan stond, lijkt me zaak voor GvE om snel in actie te komen.

Wat een prijzen trouwens van die tweedehands bussen zeg. Krap drie ton voor een bus met een half miljoen op de klok. Holy shit. Dat moeten dan wel de topuitvoeringen zijn.
Schip ahoy!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:21:21 #229
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168887720
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:16 schreef Horsemen het volgende:
En ga er maar vanuit dat de eerste hypotheek van 1600k van de Rabobank zoals gebruikelijk ook nog verhoogd zal worden met eventuele rente en kosten.
Ik neem aan dat dat niet het geval is want dan zou dat toch echt gemeld moeten worden.
De tekst heeft het over 1600k.

En de voorraad uitbreiden? Probeer eerst de bestaande voorraad maar eens te verkopen!
De handel in oldtimers in nederland zo dood als een pier. Sinds een paar jaar is het rijden in een auto tussen de 25 en 40 jaar oud fiscaal onaantrekkelijk gemaakt. De auto's die ik op de foto zie voor een groot deel van die leeftijd en die worden nog altijd massaal gedumpt naar het buitenland. Ik denk dat de komende jaren niet beter wordt dankzij de mileuzones en zo. Ik zie met de beste wil van de wereld helemaal niets in deze lening.

En als je de voorraad ziet aan verkochte auto's denk je inderdaad dat de zaak goed loopt. Een groot deel staat als *verkocht*.
Hier de voorraad uit 2015 en 2013 (met dank aan the waybackmachine)
Ik zie toch echt heeeeel veel dezelfde auto's.

Ik trouwens de hele tekst allemaal mooie verhalen, maar niet één keer het woord 'WINST'.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2017 09:03:24 ]
Tot nooit .......
pi_168888265
Nieuwe bij FNC:

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/17823
Uitbreiding Communicatiebureau
30.000
13,47%
Risico D
pi_168888587
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En als je de voorraad ziet aan verkochte auto's denk je inderdaad dat de zaak goed loopt. Een groot deel staat als *verkocht*.

Dat zal zijn om extra mensen op zijn site te krijgen die op zoek zijn naar een amerikaanse auto. Als hij ze van zijn site afhaalt dan worden ze ook niet meer door een zoekmachine gevonden.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 09:50:22 #232
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168888881
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:30 schreef Red_arrow het volgende:
Dat zal zijn om extra mensen op zijn site te krijgen die op zoek zijn naar een amerikaanse auto. Als hij ze van zijn site afhaalt dan worden ze ook niet meer door een zoekmachine gevonden.
Als je claimt dat je met 7 scouts in de us rond te lopen en driehonderd auto's per jaar naar Nederland te halen dan kan je je website toch ook vullen met 50 recent verkochte auto's en niet de auto's van de afgelopen 4 jaar?
Tot nooit .......
pi_168889189
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 05:47 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rabo 2000k en CCF 400k. Zekerheid 2e hypotheek. Totale hypotheek wordt 2100k. Marktwaarde 1800k
Dank voor het delen!
Let op Ik lees: Wij zullen pas definitief live gaan na ontvangst van definitieve goedkeuring door de Rabobank. De verwachting is dat deze uiterlijk 1 maart 2017 zal worden gegeven.
Dus als je zou willen investeren is het misschien zaak om nog even te wachten.
Ik zelf zal wachten tot deze lening geheel vol is geschreven door anderen. :)
Naar mijn idee mooi bedrijf maar veel risico, verder alleen schijnzekerheden voor CF investeerder. Als het mis gaat alles naar de bank en een borgstelling van de eigenaar van op dit moment morele waarde. -O-
pi_168889350
Daar heb je weer een Collin vervroegde aflossing. Het gaat goed met de onderneming en als stank voor dank wordt je met slechts 3 maanden rente afgescheept i.p.v. de rente over de volle contract periode.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou hier geen moeite mee hebben als het risico van mislukte projecten ook afgedekt zou zijn .
pi_168889403
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Daar heb je weer een Collin vervroegde aflossing. Het gaat goed met de onderneming en als stank voor dank wordt je met slechts 3 maanden rente afgescheept i.p.v. de rente over de volle contract periode.
Het was toch 6 maanden geworden? Of is deze lening nog met oude voorwaarden?

quote:
19. Kan ik ook vervroegd aflossen?
• Alleen het vervroegd aflossen van het volledig nog openstaande leningbedrag is mogelijk.
• Er wordt in dat geval een vergoeding ter hoogte van 12 maanden rente in rekening gebracht, waarvan 6 maanden toekomen aan de investeerders en 6 maanden toekomen aan Collin.
pi_168889437
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:33 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het was toch 6 maanden geworden? Of is deze lening nog met oude voorwaarden?

[..]

Dit is er nog een van voor de verandering van voorwaarden. Maar ook 6 maanden voor de investeerder is te weinig gezien de risico's bij default!
pi_168890058
Da's nog altijd beter dan recent bij FC en KOM: nul maanden extra rente, en feitelijk door vertraagde terugbetaling zelfs renteverlies.

Wel vreemd om te zien dat Collin zich ook 6 maanden rente toe-eigent, waarom? Hebben zij extra inspanningen of risico's?

En tja ook met dit soort maatregelen zit de investeerder aan de verkeerde kant van de streep.
Ik blijf zeggen dat er een grote mismatch is: er worden junkleningen gesleten, waarbij de investeerder bij een verliessituatie als een soort aandeelhouder wordt behandeld, en bij winstsituatie als slome leenoom (uitzonderingen daargelaten)
pi_168890343
Voor de statistieken:
https://www.collincrowdfund.nl/het-ware-ambacht/ is vanochtend langs gekomen en binnen een 0.5 uur volgeschreven.
pi_168890478
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef ZeKraut het volgende:
Da's nog altijd beter dan recent bij FC en KOM: nul maanden extra rente, en feitelijk door vertraagde terugbetaling zelfs renteverlies.

Wel vreemd om te zien dat Collin zich ook 6 maanden rente toe-eigent, waarom? Hebben zij extra inspanningen of risico's?

En tja ook met dit soort maatregelen zit de investeerder aan de verkeerde kant van de streep.
Ik blijf zeggen dat er een grote mismatch is: er worden junkleningen gesleten, waarbij de investeerder bij een verliessituatie als een soort aandeelhouder wordt behandeld, en bij winstsituatie als slome leenoom (uitzonderingen daargelaten)
Lees de AV van KoM even.. Gewoon volledige rente bij vervroegde aflossing
pi_168890667
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:21 schreef Speekselklier het volgende:
Ik neem aan dat dat niet het geval is want dan zou dat toch echt gemeld moeten worden.
De tekst heeft het over 1600k.

Ik heb inmiddels ongeveer 10 projecten met als zekerheid een hypotheek (bij meerdere platformen). Ik weet niet of jij, nadat je de akte ontvangen hebt, deze wel eens naleest maar bij allemaal staat er in de akte een opslag voor rente en kosten voor het geval het fout gaat. In geen ene pitch staat dit expliciet genoemd. Volgens mij is dit dan ook standaard bij een hypotheekakte.
pi_168890740
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:30 schreef Raymond-711 het volgende:
Zojuist een default van GVE, 25 van de 60 zijn betaald

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We weten nu waarom de lening in september nooit gepubliceerd is, het reddingsplan is mislukt?

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 09:37 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat wekt wat minder vertrouwen...
Of was dit een andere Bedrijf?
Voor de statistieken ben ik nog op zoek naar het leenbedrag van lening 8406 uit december 2014. Wie kan me dat bezorgen?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-02-2017 12:15:11 ]
pi_168891122
Bedrag project 8406 was 100.000 euro.
pi_168891167
Gebruikteauto project (KoM) verhoogt de rente naar 8%
  dinsdag 14 februari 2017 @ 12:25:57 #244
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_168891253
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef ZeKraut het volgende:
Da's nog altijd beter dan recent bij FC en KOM: nul maanden extra rente, en feitelijk door vertraagde terugbetaling zelfs renteverlies.

Wel vreemd om te zien dat Collin zich ook 6 maanden rente toe-eigent, waarom? Hebben zij extra inspanningen of risico's?

En tja ook met dit soort maatregelen zit de investeerder aan de verkeerde kant van de streep.
Ik blijf zeggen dat er een grote mismatch is: er worden junkleningen gesleten, waarbij de investeerder bij een verliessituatie als een soort aandeelhouder wordt behandeld, en bij winstsituatie als slome leenoom (uitzonderingen daargelaten)
Doet Collin dit serieus?! Wat een schande zeg! Dit noem ik echt latente aftroggeling. Geef mij 1 reden hoe ze kunnen verantwoorden dat zij verdienen op een vervroegde aflossing.

Ik ben blij dat het me nog nooit is gelukt bij Collin te investeren. Naast KoM staat dit platform nu ook definitief op de zwarte lijst bij mij. Gezien hun iedere maand dalende rendement volgens de eigen, in mijn ogen verkeerde, berekening is het trouwens sowieso geen vetpot daar.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_168891257
@impact9: bedankt!
pi_168891601
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:25 schreef Fundvlees het volgende:

[..]

Doet Collin dit serieus?! Wat een schande zeg! Dit noem ik echt latente aftroggeling. Geef mij 1 reden hoe ze kunnen verantwoorden dat zij verdienen op een vervroegde aflossing.

Ik ben blij dat het me nog nooit is gelukt bij Collin te investeren. Naast KoM staat dit platform nu ook definitief op de zwarte lijst bij mij. Gezien hun iedere maand dalende rendement volgens de eigen, in mijn ogen verkeerde, berekening is het trouwens sowieso geen vetpot daar.
Daarmee krijgen ze de maandelijkse administratie vergoeding vergoedt. Zouden ze de 2% van verandering leningsvoorwaarden ook in rekening brengen?? Of denk ik nu te slecht O-)
pi_168891634
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef ZeKraut het volgende:
Wel vreemd om te zien dat Collin zich ook 6 maanden rente toe-eigent, waarom? Hebben zij extra inspanningen of risico's?
Wat mij betreft is de verhouding ook helemaal zoek tussen wat Collin neemt en wat de investeerders krijgen.
De stelling van Collin is dat ze inkomsten mis lopen en willen die op deze manier gecompenseerd hebben.
pi_168891642
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:25 schreef Fundvlees het volgende:

[..]

Doet Collin dit serieus?! Wat een schande zeg! Dit noem ik echt latente aftroggeling. Geef mij 1 reden hoe ze kunnen verantwoorden dat zij verdienen op een vervroegde aflossing.
Ze missen hun jaarlijkse fee over de resterende loopduur.
Pecunia non olet
pi_168891673
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze missen hun jaarlijkse fee over de resterende loopduur. Blijkbaar maken ze daar aardige winst op....😉.
Pecunia non olet
pi_168891681
..
Pecunia non olet
pi_168891701
De resterende fee zal altijd lager zijn dan de resterende rente lijkt me. Dus verhouding CCF en investeerder is scheef.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 12:47:22 #252
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168891735
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:57 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb inmiddels ongeveer 10 projecten met als zekerheid een hypotheek (bij meerdere platformen). Ik weet niet of jij, nadat je de akte ontvangen hebt, deze wel eens naleest maar bij allemaal staat er in de akte een opslag voor rente en kosten voor het geval het fout gaat. In geen ene pitch staat dit expliciet genoemd. Volgens mij is dit dan ook standaard bij een hypotheekakte.
Dat is in aktes waarin we een hypothekaire zekerheid krijgen. In pitch staat dan dat we hypo.zekerheid hebben en dat is dan ter grote van de lening+kosten. De een lening van 100k wordt dan een hypotheek bij bijv. 120k.

In dit geval staat er daadwerkelijk genoemd '1ste hypotheek ter hoogte van ¤ 1.600.000,- ' dat is wat mij betreft maar voor 1 uitleg vastbaar. Een hypotheek is dat wat je inschrijft en niet wat je leent. (die bedragen hebben ook in principe geen relatie).

Verderop staat nog: 'Het bedrijfspand wordt voorbelast met een 1e hypotheek van de Rabobank ter hoogte van ¤ 1.600.000,-.' Ook dat is geen chinees.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2017 12:56:25 ]
Tot nooit .......
pi_168892009
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is in aktes waarin we een hypothekaire zekerheid krijgen. In pitch staat dan dat we hypo.zekerheid hebben en dat is dan ter grote van de lening+kosten. De een lening van 100k wordt dan een hypotheek bij bijv. 120k.

In dit geval staat er daadwerkelijk genoemd '1ste hypotheek ter hoogte van ¤ 1.600.000,- ' dat is wat mij betreft maar voor 1 uitleg vastbaar. Een hypotheek is dat wat je inschrijft en niet wat je leent. (die bedragen hebben ook in principe geen relatie)
Nee hoor, zo werkt het niet in de pitch bij de verschillende platformen.
Kijk bijvoorbeeld maar naar alle projecten van SiG. Daar krijg je ook een 1e of 2e hypotheek (eerste of tweede schijf). Ook daar zijn de bedragen die in de pitch staan exclusief eventuele rente en kosten. In de officiële akte staat dus de hogere inschrijving. Dit is dus een nadeel voor mensen met een tweede hypotheek zoals in dit geval bij de Collin lening waar deze discussie over gaat. Vandaar mijn terechte opmerking hieromtrent aangezien de Collin investeerders een 2e hypotheek krijgen.
pi_168892083
Ik kan Horsemen's uitleg bevestigen. Zit ook in een CCF project met 1e hypotheek; in de pitch staat " Als dekking wordt een 1e hypothecaire inschrijving gevestigd op het pand voor een bedrag gelijk aan de lening, zijnde ¤ 250.000,-." en in de akte staat dat bedrag "plus renten, boete en de kosten die door de schuldeiser voor rekening van de schuldenaar etc. zijn gemaakt tot een maximum van 40% van de hoofdsom."
pi_168892200
Ook ik kan de uitleg van horsemen bevestigen. Ik zit bij zowel KoM als SIG in een project en gaat precies zo als hij het omschrijft. Speekselklier zit er in dit geval helemaal naast maar ik snap zijn verwarring wel.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:17:47 #256
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168892258
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Als dekking wordt een 1e hypothecaire inschrijving gevestigd op het pand voor een bedrag gelijk aan de lening, zijnde ¤ 250.000,-.
In dit geval is het in je voordeel omdat je de eerse bent. Maar het staat dan niet correct in de pitch. In dit geval zou er moeten staan dat er een inschrijving wordt gevestigd voor een bedrag gelijk aan de lening+kosten van 350.000 euro. De inschrijving is immers dat bedrag dat uiteidelijk bij het kadaster komt te staan.

Hypothekaire inschrijving is niet de lening, maar de verpanding op het onderpand.
Tot nooit .......
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:24:47 #257
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168892379
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:14 schreef Crowd001 het volgende:
Ook ik kan de uitleg van horsemen bevestigen. Ik zit bij zowel KoM als SIG in een project en gaat precies zo als hij het omschrijft. Speekselklier zit er in dit geval helemaal naast maar ik snap zijn verwarring wel.
Ik heb het vooral over de term 'hypotheek' dat KOM zijn eigen draai geeft aan alles wat met zekerheden te maken heeft daar ben ik al even eerder achter gekomen. Bij SiG gaat het vooral om 1e hypotheken en dan maakt het bedrag van inschrijving niet zo veel uit. Als het maar hoger is dan de lening.

In dit geval ben je zelf de 2e hypotheek houder en dan is toch wel fijn als ze de juiste termen gebruiken. Een hypotheek van 1600k of 2000k op een pand van 1800k kan een groot verschil opleveren.

Volgens mij dit trouwens de minst lopende lening ever. Er hebben zich nog maar drie investeerders gemeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2017 13:35:08 ]
Tot nooit .......
pi_168892616
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:24 schreef Speekselklier het volgende:
Bij SiG gaat het vooral om 1e hypotheken en dan maakt het bedrag van inschrijving niet zo veel uit. Als het maar hoger is dan de lening.

Echt, ik heb geen idee hoe je daar nu weer bij komt. Bijna alle SiG leningen bestaan uit een 1e en een 2e hypotheek.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:39:15 #259
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168892668
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Echt, ik heb geen idee hoe je daar nu weer bij komt. Bijna alle SiG leningen bestaan uit een 1e en een 2e hypotheek.
Ja dan heeft SiG toch ook altijd de eerste of begrijp ik dat verkeerd. Er is toch geen situatie geweest waar SiG de tweede en de derde had?
Tot nooit .......
pi_168892688
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja dan heeft SiG toch ook altijd de eerste of begrijp ik dat verkeerd.
Ja sorry, dat begrijp je dan verkeerd.
pi_168892722
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja dan heeft SiG toch ook altijd de eerste of begrijp ik dat verkeerd. Er is toch geen situatie geweest waar SiG de tweede en de derde had?
Ja, 1e, 2e en 3e samen op een hypotheek akte. Ze spitsen dit op in lening delen en daar telt de notaris per lening deel (per schijf) 40% bij op voor eventuele rente en kosten.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:47:17 #262
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168892848
Als SiG een eerste lening heeft van 100k met een inschrijving van 150k
en als SiG een tweede lening heeft van 100k met een tweede inschrijving van 150k.

Als bij een gedwongen verkoop het pand 150k opleverd dan gaat er 100k naar de eerste groep en 50k naar de tweede groep. Je mag er vanuit gaan dat Sig de eerste lening niet tussentijds verhoogd en ook de aflossing in de gaten houd.

Als de eerste lening bij een bank zou zitten en de tweede lening bij SiG dan zou ze de bank 1e lening met 50k kunnen ophogen (of aflossingsvrij maken) zonder toestemming van SiG en vist SiG volledig achter het net.

Daarom is het van belang wat de daadwerkelijke 1e inschrijving is, los van de hoogte van de lening. Sterker nog, de hoogte van de lening maakt voor de zekerheid niets uit. Want alles vanaf de 1e inschrijving komt jouw toe. Of de lening nou 1 euro of 10 miljoen is. Als je, zoals bij SiG, beide leningen hebt dan ben je er zelf bij als de 1e lening veranderd.


------
Als de rabobank een lening van 100k had verstrekt op een inschrijving van 2000k had ik er absoluut niet ingestapt want ze kunnen dan nog 1900k uitlenen zonder mijn toestemming. Aks het andersom had geweest had ik er wel in gestapt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2017 13:56:28 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:49:52 #263
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168892909
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:41 schreef Horsemen het volgende:
Ja, 1e, 2e en 3e samen op een hypotheek akte. Ze spitsen dit op in lening delen en daar telt de notaris per lening deel (per schijf) 40% bij op voor eventuele rente en kosten.
Ja maar altijd hebben ze de onderliggende hypotheken ook. Ze hebben nooit alleen 2-3 en 4. Altijd 1 erbij.
Tot nooit .......
pi_168893050
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:47 schreef Speekselklier het volgende:
Als de eerste lening bij een bank zou zitten en de tweede lening bij SiG dan zou ze de bank 1e lening met 50k kunnen ophogen (of aflossingsvrij maken) zonder toestemming van SiG en vist SiG volledig achter het net.
Maar dat komt bij SiG nooit voor maar bij de deze Collin lening dus wel.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:57:40 #265
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168893095
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Maar dat komt bij SiG nooit voor maar bij de deze Collin lening dus wel.
Klopt en daarom wil je de hoogte van de inschrijving weten en niet de hoogte van de lening.
Tot nooit .......
pi_168893117
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja maar altijd hebben ze de onderliggende hypotheken ook. Ze hebben nooit alleen 2-3 en 4. Altijd 1 erbij.
^O^

Maar goed, hier ging de discussie niet over. Die ging er over dat bedragen in een pitch dus meestal niet gelijk zijn aan de inschrijving in de hypotheekakte. Dit maakt het nadeel van een 2e hypotheek in dergelijke gevallen dus groter. Dit is hoogstwaarschijnlijk dus, net als bij de andere platformen, ook het geval bij deze Collin lening, vandaar mijn opmerking.
Pfff.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 14:02:21 #267
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168893206
en omdat het belang van een juist bedrag bij tweede hypotheek veel groter is dan bij een eerste:
quote:
De te bedingen zekerheden zijn:1ste hypotheek ter hoogte van ¤ 1.600.000,- op het aan te kopen bedrijfspand.
Mag Collin dit niet anders uitleggen dan dat er een 1e hypotheek van 1600 euro op het pand zit. Elke andere uitleg is gewoon misleiding.
Tot nooit .......
pi_168893248
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Klopt en daarom wil je de hoogte van de inschrijving weten en niet de hoogte van de lening.
Nou ik wil gewoon beide weten. (over het algemeen is de opslag overigens ongeveer 40% voor rente en kosten) Ik snap echt niet waarom jij niet de hoogte van de lening zou willen weten.
Maar goed, ik geef het op
pi_168893329
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:02 schreef Speekselklier het volgende:
en omdat het belang van een juist bedrag bij tweede hypotheek veel groter is dan bij een eerste:

[..]

Mag Collin dit niet anders uitleggen dan dat er een 1e hypotheek van 1600 euro op het pand zit. Elke andere uitleg is gewoon misleiding.
Ja, dat mag zeker en niet alleen bij collin maar bij alle platformen die dergelijke leningen aanbieden. Het blijkt maar weer dat heel veel investeerders nog niet weten hoe dit werkt en dat er veel meer uitleg nodig is.
pi_168893486
Dergelijke basiskennis zou bij investeerder aanwezig moeten zijn.
Waarschuwing en disclaimer bij dergelijke leningen zou wel op zijn plaats zijn.

Erger is dat vermoedelijk dergelijke kennis bij diverse platforms niet of niet volledig aanwezig is.
pi_168893850
Vers van FNC:
Uitbreiding Milieu Adviesbureau
¤ 75.000 3 jaar 10.88 % C Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Goede rentabiliteit, vooral 2016 springt er uit.
Maar er zit geen liquiditeit/vermogen in de firma.
Ik twijfel, dus maar niet doen.

ps De mailer van Mu werkt nog steeds super, blij mee!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 14:39:34 #272
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168894021
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:16 schreef bleyenburg het volgende:
Dergelijke basiskennis zou bij investeerder aanwezig moeten zijn.
De basiskennis is er wel, als de platform nou nog de juiste getallen bij de juiste termen zetten dan komt het helemaal goed.
quote:
Waarschuwing en disclaimer bij dergelijke leningen zou wel op zijn plaats zijn.
Je bedoeld een soort van vertaaltabel?
officieel -> op het platform
pandrecht -> ondernemer zegt dat platform het mag verkopen, we leggen niets vast.
hypotheek - > lening voor een huis, zonder inschrijving en notariele akte.
hyp.inschrijving -> zeggen we wel, doen we niet
hoogte inschrijving -> we verzinnen een mooi bedrag
verpakkingsmachine (of was het mengmachine) -> we maken het geld gewoon op en vragen een tweede lening
bungalow met hypotheek -> losstaande caravan
1e hypotheek -> kan ook wel eens de tweede zijn omdat er al 1 is
persoonlijke borgstelling directeur -> de lege bv staat borg
hoofdelijke aansprakelijkheid -> je mag me gitaar hebben als het mis gaat.

Dat zal een lekker feestje worden zo. Ik zou zeggen dat ze gewoon de termen gebruiken die er voor staan en dat ze ook doen wat de termen betekenen. Dat maakt het voor iedereen een stuk makelijker.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2017 14:49:50 ]
Tot nooit .......
pi_168894369
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:32 schreef marathon2000 het volgende:
Vers van FNC:
Uitbreiding Milieu Adviesbureau
¤ 75.000 3 jaar 10.88 % C Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Goede rentabiliteit, vooral 2016 springt er uit.
Maar er zit geen liquiditeit/vermogen in de firma.
Ik twijfel, dus maar niet doen.
Vreemd ook dat die winstsprong in 2016 vooral werd bereikt door een plotselinge daling in de personeelskosten. En het EV is in 2015 afgenomen naar bijna nul, ondanks een mooie winst in dat jaar. Hm, ik sla hem ook over.
pi_168894399
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:02 schreef Speekselklier het volgende:
en omdat het belang van een juist bedrag bij tweede hypotheek veel groter is dan bij een eerste:

[quote]De te bedingen zekerheden zijn:1ste hypotheek ter hoogte van ¤ 1.600.000,- op het aan te kopen bedrijfspand.

Mag Collin dit niet anders uitleggen dan dat er een 1e hypotheek van 1600 euro op het pand zit. Elke andere uitleg is gewoon misleiding.
Maar dat staat er toch? Er staat alleen niet bij dat de inschrijven hoger is maar dat zou een investeerder natuurlijk ook zelf kunnen weten (mee lezen op fok :+ ). Daarnaast heeft een investeerder ook een onderzoekplicht als hij het niet begrijpt.
pi_168894405
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:00 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Vreemd ook dat die winstsprong in 2016 vooral werd bereikt door een plotselinge daling in de personeelskosten. En het EV is in 2015 afgenomen naar bijna nul, ondanks een mooie winst in dat jaar. Hm, ik sla hem ook over.
Mid-feb moet er toch wel een ultimo-'16 balans beschikbaar kunnen zijn? Zolang die er niet is, sla ik hem ook zeker over.
pi_168894611
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:02 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Mid-feb moet er toch wel een ultimo-'16 balans beschikbaar kunnen zijn? Zolang die er niet is, sla ik hem ook zeker over.
Tja, als ik even naar mijn eigen FNC projecten kijk zie ik dat ze vorig jaar tot zeker in april nog projecten publiceerden zonder balanscijfers van het voorgaande jaar...
pi_168894629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:32 schreef marathon2000 het volgende:
Vers van FNC:
Uitbreiding Milieu Adviesbureau
¤ 75.000 3 jaar 10.88 % C Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Goede rentabiliteit, vooral 2016 springt er uit.
Maar er zit geen liquiditeit/vermogen in de firma.
Ik twijfel, dus maar niet doen.

ps De mailer van Mu werkt nog steeds super, blij mee!
Volgens mij kloppen de 2016 cijfers niet. Met name de Personeelskosten en Bruto winst klopt niet. Vergelijk maar met 2014 en 2015
pi_168894659
Weer een vliegtuigontmantelaar op GvE. De vorige was hooguit een maand of zo terug? Iemand die weet of de twee gelinkt zijn?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 15:17:44 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168894703
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:02 schreef Crowd001 het volgende:
Daarnaast heeft een investeerder ook een onderzoekplicht als hij het niet begrijpt.
Als er staat dat alle belegde broodjes 3 euro kosten dan hoef ik niet te vragen wat een broodje kaas kost. Als er staat vanaf drie euro dan moet ik onderzoeken wat een broodje kaas kost.

In dit geval staat er 'inschrijving 1600k'. Niet dat het ook hoger kan zijn. Er is dus niets te onderzoeken en ik heb dan ook geen onderzoeksplicht. Als er zou staan 'lening van 1600k met inschrijving' dan heb ik iets te onderzoeken.
Tot nooit .......
pi_168894730
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15415
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Lees verder over crowdfunding via http://bit.ly/2igaysN

Naam: Aircraft End
Leendoel: Groei
Bedrag: 475.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 63 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,92

Weet nog niet wat ik hiervan moet denken
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 15:19:51 #281
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168894748


[ Bericht 54% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2017 15:24:11 ]
Tot nooit .......
pi_168894830
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:19 schreef CaLeX het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15415
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Lees verder over crowdfunding via http://bit.ly/2igaysN

Naam: Aircraft End
Leendoel: Groei
Bedrag: 475.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 63 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,92

Weet nog niet wat ik hiervan moet denken
Er is bij deze lening geen sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid in privé, echter de heer D.J.P. van Heerden tekent een persoonlijke borgstelling van ¤ 150.000,-.

Let op! Het is geldnemer toegestaan vervroegd af te lossen. Hierbij wordt aan de investeerders in totaal ten minste 24 maanden rente vergoed (bijvoorbeeld bij aflossing na 8 maanden is de rentevergoeding 16 maanden toekomstige rente; vindt de aflossing na 36 maanden plaats dan is de rentevergoeding 0 maanden. De resterende schuld wordt in dat laatse geval dus in zijn geheel afgelost zonder toekomstige rente.)


Ik weet wel wat ik hiervan denk! :( :'(
pi_168894967
quote:
Toch maar weggehaald? ;)
pi_168895023
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Er is bij deze lening geen sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid in privé, echter de heer D.J.P. van Heerden tekent een persoonlijke borgstelling van ¤ 150.000,-.

Let op! Het is geldnemer toegestaan vervroegd af te lossen. Hierbij wordt aan de investeerders in totaal ten minste 24 maanden rente vergoed (bijvoorbeeld bij aflossing na 8 maanden is de rentevergoeding 16 maanden toekomstige rente; vindt de aflossing na 36 maanden plaats dan is de rentevergoeding 0 maanden. De resterende schuld wordt in dat laatse geval dus in zijn geheel afgelost zonder toekomstige rente.)


Ik weet wel wat ik hiervan denk! :( :'(
Dit is naar mijn idee een wankel bedrijf.Ik lees:
Het geconsolideerde eigen vermogen per 31 december 2016 bedraagt ¤ 23.500,- op een balanstotaal van ¤ 1.481.000,-. Vanwege de in 2013 t/m 2015 gemaakte (up-front) kosten om de organisatiestructuur van AELS voor te bereiden op de toekomst, waarin de aanschaf van nieuwere (next generation) modellen centraal staat, had AELS de afgelopen 3 jaar een negatief bedrijfsresultaat. In 2016 is het eigen vermogen fors verbeterd omdat STAK Rotables Finance investeerders een belang hebben genomen in AELS, met een gezondere (positieve) balansverhouding als resultaat.
dwz dat er in 2016 na een kapitaal injectie van AELS, het eigenvermogen nog maar 22K is op een balans totaal van 1481K. pffffffffffffff....
Zou deze kapitaal injectie nodig zijn geweest om de curator buiten de deur te houden?
pi_168895072
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als er staat dat alle belegde broodjes 3 euro kosten dan hoef ik niet te vragen wat een broodje kaas kost. Als er staat vanaf drie euro dan moet ik onderzoeken wat een broodje kaas kost.

In dit geval staat er 'inschrijving 1600k'. Niet dat het ook hoger kan zijn. Er is dus niets te onderzoeken en ik heb dan ook geen onderzoeksplicht. Als er zou staan 'lening van 1600k met inschrijving' dan heb ik iets te onderzoeken.
Niet alleen lezen maar misschien is ook crowdfinance wel een vak. :O })
  dinsdag 14 februari 2017 @ 15:39:42 #286
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168895153
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:31 schreef Crowd001 het volgende:

[..]

Toch maar weggehaald? ;)
ja ik dacht dat het hetzelfde bedrijf was, zaten beide in woensdrecht. En er waren meer leningen aangekondigd. Mijn archief zei wat anders.
Tot nooit .......
pi_168895380
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
dwz dat er in 2016 na een kapitaal injectie van AELS, het eigenvermogen nog maar 22K is op een balans totaal van 1481K. pffffffffffffff....
Klopt, het EV per 31-12-15 bedroeg 746K negatief op een balanstotaal van 1.643K. Op de balans staat wel een voorziening gevormd van 696K voor de deelneming.
Al met al lijkt er dus afgelopen jaar flink wat geld in te zijn gestoken, wat ook als positief kan worden beschouwd.
pi_168895524
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:49 schreef william0199 het volgende:

[..]

Klopt, het EV per 31-12-15 bedroeg 746K negatief op een balanstotaal van 1.643K. Op de balans staat wel een voorziening gevormd van 696K voor de deelneming.
Al met al lijkt er dus afgelopen jaar flink wat geld in te zijn gestoken, wat ook als positief kan worden beschouwd.
Als het nieuw kapitaal is zou het positief gezien kunnen worden. Dan heeft de nieuwe aandeelhouder er vertrouwen in. Als het een omzetting is van achtergesteld leengeld naar aandelen is, is het vermoedelijk een noodzakelijk kwaad. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit gebeurd is.

Edit: Bij zekerheden: Deze groep is inmiddels zo overtuigd van ons businessmodel dat er in 2016 besloten is om een deel van de leningen om te zetten naar aandelen.

Dus geen vers kapitaal. Het verse kapitaal moet geleverd worden door de cf investeerders.

Doet me erg denken aan de voetbalshop van Collin ook daar waren de aandeelhouders/ eigenaren aan het eind van hun latijn, werden leningen omgezet in aandelen om het nog wat te doen lijken en moest de CF investeerder voor vers kapitaal zorgen om de tent draaiend te houden. En maar hopen op de verdubbeling van omzetten in deze propositie als wel bij de voetbalwebsite............................ Ik zie daar dus helemaal niets in.

[ Bericht 7% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-02-2017 16:12:27 ]
pi_168896148
Wat zou er met de fee gebeuren als AELS na 36 maanden volledig aflost
pi_168896494
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:49 schreef william0199 het volgende:

[..]

Klopt, het EV per 31-12-15 bedroeg 746K negatief op een balanstotaal van 1.643K. Op de balans staat wel een voorziening gevormd van 696K voor de deelneming.
Al met al lijkt er dus afgelopen jaar flink wat geld in te zijn gestoken, wat ook als positief kan worden beschouwd.
2,4 miljoen schuld (minimaal)........dat lijkt meer als geld dat in een bodemloze put terecht kwam :r
Ik pas!

Die vorige vliegtuigslopert was een stuk aantrekkelijker meen ik, al heb ik daar ook niet aan meegedaan.
Pecunia non olet
  dinsdag 14 februari 2017 @ 16:59:02 #291
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_168896979
Ik heb die APOC al dus deze laat ik sowieso even gaan.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_168898472
Helaas nu een ondernemer die niet terug betaalt. Reageert eerst niet op berichten van het platform, maar als die de investeerders aanbiedt om gratis in een incassoprocedure te voegen stuurt de ondernemer een bedelbrief... (Er speelt wel meer maar dit is het in een notendop.)

Gaan we dit ook eens meemaken..
dag
pi_168899816
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 18:24 schreef Peter het volgende:
Helaas nu een ondernemer die niet terug betaalt. Reageert eerst niet op berichten van het platform, maar als die de investeerders aanbiedt om gratis in een incassoprocedure te voegen stuurt de ondernemer een bedelbrief... (Er speelt wel meer maar dit is het in een notendop.)

Gaan we dit ook eens meemaken..
Welk platform en project? Svp in spoiler
pi_168900035
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

2,4 miljoen schuld (minimaal)........dat lijkt meer als geld dat in een bodemloze put terecht kwam :r
Ik pas!

Die vorige vliegtuigslopert was een stuk aantrekkelijker meen ik, al heb ik daar ook niet aan meegedaan.
Ik zie het meer als een "startup" die nu eindelijk gaat rollen/(vliegen :9)
Er zitten lijkt mij niet voor niets bijna 30 man in die stak die zich nu verbinden aan het bedrijf, daarbij nu weer positief EV en kleine winst (uitgaande van controle bij GVE)

Volgens mij deed die APOC idd ong hetzelfde, ach, er zijn genoeg vliegtuigen om die twee clubs in leven te houden
Vind m zo slecht nog niet, neem m bescheiden mee (net zoals APOC)

Indien Aircraft End of Life Solutions in de toekomst met een tweede tranche komt en de groei heeft zich (flink) doorgezet (lees prognoses behaald!) zal ik meer investeren

[ Bericht 0% gewijzigd door impact9 op 14-02-2017 22:22:26 ]
pi_168912306
quote:
Vind m zo slecht nog niet, neem m bescheiden mee (net zoals APOC)

Indien Aircraft End of Life Solutions in de toekomst met een tweede tranche komt en de groei heeft zich (flink) doorgezet (lees prognoses behaald!) zal ik meer investeren
Geen eigen vermogen, dus technisch gezien vrijwel failliet. Businessmodel wat leunt op heel beperkt aantal leveranciers en klanten. En dan het lef hebben om slechts 7,5% aan te bieden met daarbij als het goed gaat met de business de lening boetevrij vervroegd af te kunnen lossen. Nou werkelijk geen haar op mijn hoofd die erover peinst om hier ook maar één cent in te stekenn
pi_168912311
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Daar heb je weer een Collin vervroegde aflossing. Het gaat goed met de onderneming en als stank voor dank wordt je met slechts 3 maanden rente afgescheept i.p.v. de rente over de volle contract periode.
Dit is mijn eerste officiele "succesvolle" project :)

Het eerder aflossen van een project moet natuurlijk ook profeit hebben voor het bedrijf anders doen deze het nooit...
Ook krijg je nu 3 maanden rente (straks 6) over het huidige bedrag, waardoor je theoretisch je geld ook weer sneller kan beleggen. Ook is de ontvangen rente iets hoger dan 3 maanden ... in dit geval (voor mij met mijn 500 euro) ontvang ik 2.14 * 4 = 8,56 euro aan rente. Terwijl de komende vier aflossingen 2,14 + 2,09 +,2,04 +,1.99 = 8,26 euro zou zijn
Al is het natuurlijk zo dat -naar waarschijnlijkheid- deze bedrijven het voor de wind gaat.... had je hopelijk op deze lening nog 46,01 euro aan rente ontvangen en dan 5,10 aan kosten betaald.

Hoeveel de 6 maanden (van Collin) opleverd is natuurlijk direct afhankelijk van het moment van aflossen, maar I.d.d. zal wel altijd meer zijn dan de kosten die anders door Collin worden gebeurd.
Staat natuurlijk raar dat Collin meer verdient aan een eerdere aflossing terwijl de investeerder er -significant- op achter uit ....

Nu gaan we er natuurlijk van uit dat de "herstructurering van de financiering" komt doordat het het bedrijf voor de wind gaat. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze extra geld nodig hebben en dat de nieuwe lening een iets lagere rente heeft, danwel dat de nieuwe schuldeiser alle borgstellingen wil hebben en daarom dus verlangt/eist dat de aflossing van Collin en/of andere schulden gebeurt. Je weet het niet helemaal..... Maar dat Collin meer opbrengsten heeft bij vervroegde aflossing is toch wel iets wat raar.
  woensdag 15 februari 2017 @ 09:16:50 #298
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168912375
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 09:12 schreef Justme7005 het volgende:
En dan het lef hebben om slechts 7,5% aan te bieden met daarbij als het goed gaat met de business de lening boetevrij vervroegd af te kunnen lossen.
Je kan de lening ook andersom lezen:
Het is een lening voor 24 maanden en ze geven aan deze ook volledig uit te zitten. Bij vervroegd aflossen krijg je de volledige rente. Na die 24 maanden willen ze eventueel nog 36 maanden kunnen verlengen.

Als je het zo leest is die 24 maanden zo gek nog niet. Andere partijen roepen dat ze 60 maanden willen lenen en lossen doe boel vervolgens na 10 maanden volledig af omdat ze beter kunnen krijgen.
Tot nooit .......
pi_168912497
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 09:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je kan de lening ook andersom lezen:
Het is een lening voor 24 maanden en ze geven aan deze ook volledig uit te zitten. Bij vervroegd aflossen krijg je de volledige rente. Na die 24 maanden willen ze eventueel nog 36 maanden kunnen verlengen.

Als je het zo leest is die 24 maanden zo gek nog niet.
Je hebt gelijk. Het is maar net hoe je interpreteert. ik denk dat deze onderneming geen andere keuze heeft dan om via crowdfunding kapitaal te halen. Banken stappen hier niet in. De Stak heeft voor een relatief beperkt bedrag al het halve aandelenkapitaal gekregen. Ik denk dat ze allang blij mogen zijn als ze nog 24 maanden aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Ik mis een passende beloning voor investeerders die in deze (volgens mij zeer hoog risico) lening stappen.
  woensdag 15 februari 2017 @ 09:26:35 #300
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168912580
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 09:22 schreef Justme7005 het volgende:
Ik mis een passende beloning voor investeerders die in deze (volgens mij zeer hoog risico) lening stappen.
Ik doe ook niet mee, ik vind die andere vliegtuigen veel overtuigender. En dan één BV per vliegtuig, je doet mee met 1 project en dan ben je er weer uit.

Lekker compact en overzichtelijk.
Tot nooit .......
pi_168912979
Vandaag nieuw dashboard bij SiG en Lendico
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')