abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168753701
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 11:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De "dokters" van https://www.collincrowdfund.nl/meduprof-s/ staan nu online.
Volgens mij was dit de laatste in onze pipeline van Collin.

En is al vol...
pi_168753969
"Nieuwe" GvE:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16068
Naam: Curves Purmerend
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 45.000 euro

quote:
Dit betreft de herpublicatie van project 15619 in verband met het vervallen van de medegeldnemer en een gewijzigde invulling van de kredietbehoefte.
Beetje aparte situatie. GvE heeft die oude niet meer online staan maar gelukkig heeft Google hem nog in de cache staan (https://webcache.googleus(...)ct.aspx%3Fid%3D15619)
In plaats van 2x HA nu nog 1x, maar dan wel een lager bedrag. Het verschil lijkt te worden bijgepast door curves zelf in een lening.

Ik twijfel.
pi_168755231
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 20:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tien jaars annuitair met eerste hypotheek en 5 jaars aflossingsvrij met dezelfde 1 ste hypotheek, dus twee soorten leningen erop en samen een eerste hypotheek. Hoe werkt dat? Bijvoorbeeld als na 3 jaar de boel op de fles gaat en de panden verkocht worden voor een bedrag dat niet de schuld dekt. Hoe wordt het dan verdeeld? Na rato van wat je dan nog te eisen hebt van de dan uitstaande schuld?
Inmiddels heb ik op deze terechte vraag een reactie van GvE ontvangen en deze komt hier op neer:

Beide thans gepubliceerde leningen zullen gezamenlijk het eerste hypotheekrecht hebben en dat wordt in 1 hypotheekakte vastgelegd. Dit betekent dat in de voorgelegde hypothetische casus van 'misgaan na 3 jaar met onvoldoende dekking' de verdeling zal plaats vinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering en dit geldt voor beide leningen.

Na 5 jaar wordt het aflossingsvrije deel afgelost en vervalt dus dat deel van het eerste hypotheekrecht. Vanaf dat moment hebben alleen de investeerders in de 10-jarige annuïtaire lening nog het eerste hypotheekrecht.

Mocht de herfinanciering middels een nieuwe lening via GvE hebben plaats gevonden, dan zullen de investeerders in deze nieuwe lening het tweede hypotheekrecht krijgen.

Wat mij betreft is er zo voldoende duidelijkheid. Ik pak de 10 jarige mee. 6% met hypothekeren zekerheden is gewoon netjes. Ik vraag mij alleen af of hij voor 28 februari wel vol gaat komen.
pi_168755846
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Ik pak de 10 jarige mee. 6% met hypothekeren zekerheden is gewoon netjes.
Ik kies voor de 5 jarige lening:
• totale rente minus fee is bijna gelijk bij beide projecten (rendement 30% (in 10 jaar) tov 28% (in 5 jaar))
• inleg is eerder terug (7,5 jaar tov 5 jaar)
• de aflossingsvrije lening profiteert mee van de annuiteitenlening omdat de ltv elke maand daalt.
----> na 3 jaar is de ltv 80% (zonder waardestijging pand)
----> na 4 jaar is de ltv 75% (zonder waardestijging pand)
----> na 5 jaar (voor aflossing) is de ltv 72% (zonder waardestijging pand)
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Ik vraag mij alleen af of hij voor 28 februari wel vol gaat komen.
Eens. Ze hebben een valse start gehad. Het heeft bijna geen zin om de zekerheden of voorwaarden tijdens de looptijd aan te passen. Als ze direct hypothecaire zekerheid hadden geboden was er in de eerste dagen veel meer geïnvesteerd denk ik

[ Bericht 35% gewijzigd door djh77 op 08-02-2017 13:31:05 ]
pi_168755945
dubbel
pi_168756225
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

• totale rente minus fee is bijna gelijk bij beide projecten (rendement 30% (in 10 jaar) tov 28% (in 5 jaar))
• inleg is eerder terug (5 jaar tov 7,5 jaar)
• de aflossingsvrije lening profiteert mee van de annuiteitenlening omdat de ltv elke maand daalt. Na 3 jaar is de ltv 80%, na 4 jaar 75% en na 5 jaar (voor aflossing 72% (allen zonder waardestijging pand)

[..]

Eens. Ze hebben een valse start gehad. Het heeft bijna geen zin om de zekerheden of voorwaarden tijdens de looptijd aan te passen. Als ze direct hypothecaire zekerheid hadden geboden was er in de eerste dagen veel meer geïnvesteerd denk ik
Dat is waar.
Er zijn ook wel voordelen om voor de 10 jaars lening te gaan. Stel dat de boel na 5 jaar niet te herfinancieren is of binnen de 5 jaar in de problemen komt. Dan heb je bij de 10 jaars lening al een deel van je inleg terug en de rest zal plaatsvinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering van beide leningen. Na de eerste 5 jaar heb je natuurlijk helemaal een luxe positie.
pi_168756335
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is waar.
Er zijn ook wel voordelen om voor de 10 jaars lening te gaan. Stel dat de boel na 5 jaar niet te herfinancieren is of binnen de 5 jaar in de problemen komt. Dan heb je bij de 10 jaars lening al een deel van je inleg terug en de rest zal plaatsvinden naar rato van de op dat moment uitstaande vordering van beide leningen. Na de eerste 5 jaar heb je natuurlijk helemaal een luxe positie.
Ik zou wel de toezegging mbt de 2e hypotheekrecht na 5 jaar goed bewaren. Ze kunnen er zomaar toch weer een 1e hypotheek van maken bij gve.
pi_168756365
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:37 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik zou wel de toezegging mbt de 2e hypotheekrecht na 5 jaar goed bewaren. Ze kunnen er zomaar toch weer een 1e hypotheek van maken bij gve.
Ja, dat doe ik zeker. Dit gaat keurig in het elektronische dossier.
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:06:38 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168756790
Een stichting met twee hypotheekrechten? Voor de notaris is er toch echt maar een geldschieter.
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Ik vind dat er al iets in de huidige overeenkomst met de leningnemer moet komen te staan.

Dan moet het verhaal ook in de overeenkomst voor de toekomstige lening anders ben ik bang dat GVE de makkelijke weg kiest.
Tot nooit .......
pi_168756975
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:06 schreef Speekselklier het volgende:
Een stichting met twee hypotheekrechten? Voor de notaris is er toch echt maar een geldschieter.
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Ik vind dat er al iets in de huidige overeenkomst met de leningnemer moet komen te staan.

Dan moet het verhaal ook in de overeenkomst voor de toekomstige lening anders ben ik bang dat GVE de makkelijke weg kiest.
Het kan wel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168757084
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is waar.
Ik twijfel heel erg over deze. Met de hypotheek zal het ongetwijfeld goed komen. Maar ik maak me toch wat zorgen over de continuïteit van de inkomsten van deze man. Hij werkt als zzp'er bij/voor een golfclub. Dat kan in principe snel over zijn, en dan heeft hij geen recht op WW.
De vaste lasten vind ik ook erg hoog in relatie tot de huuropbrengsten, die uiteraard ook nog kunnen fluctueren.
Pecunia non olet
pi_168757366
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

• inleg is eerder terug (7,5 jaar tov 5 jaar)
• de aflossingsvrije lening profiteert mee van de annuiteitenlening omdat de ltv elke maand daalt.
----> na 3 jaar is de ltv 80% (zonder waardestijging pand)
----> na 4 jaar is de ltv 75% (zonder waardestijging pand)
----> na 5 jaar (voor aflossing) is de ltv 72% (zonder waardestijging pand)

[..]

Ik ga voor een combinatie van.

Met de 10jarige heb je wat meer cashflow wat weer geïnvesteerd kan worden. ( met gewoon op de bank zetten levert dat alweer een flinke verhoging op op de door jou genoemde 30%)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:43:49 #38
286575 Roces18
Chef de party
pi_168757499
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 11:33 schreef gerbennn het volgende:
"Nieuwe" GvE:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16068
Naam: Curves Purmerend
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 45.000 euro

[..]

Beetje aparte situatie. GvE heeft die oude niet meer online staan maar gelukkig heeft Google hem nog in de cache staan (https://webcache.googleus(...)ct.aspx%3Fid%3D15619)
In plaats van 2x HA nu nog 1x, maar dan wel een lager bedrag. Het verschil lijkt te worden bijgepast door curves zelf in een lening.

Ik twijfel.
Moet zeggen dat omzet makkelijk te behalen is voor fitnesscholen maar winst valt wel vies tegen. En dan dan dat pittige vrouwenkapsel daar kan ik helemaal niet tegen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:48:45 #39
286575 Roces18
Chef de party
pi_168757616
En die johnny burgers dan;

ik heb 3 jaar pizzas rondgereden voor al capone pizza en die ander heeft gewerkt bij burger king, geef me even 200 duizend euro om een bedrijf te beginnen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 8 februari 2017 @ 14:51:30 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168757681
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:17 schreef djh77 het volgende:
Het kan wel:
Uiteraard kan het wat betreft de notaris.
Maar als er niet voldoende geld beschikbaar komt om de tweede hypotheek terug te betalen dan zal dat wel duidelijk moeten zijn dat het beschikbare geld in eerste instantie naar de eerste tranche gaat.

En daar gaat de notaris niet over. Je zal er dus wat over moeten vastleggen.
Tot nooit .......
pi_168758144
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Uiteraard kan het wat betreft de notaris.
Maar als er niet voldoende geld beschikbaar komt om de tweede hypotheek terug te betalen dan zal dat wel duidelijk moeten zijn dat het beschikbare geld in eerste instantie naar de eerste tranche gaat.

En daar gaat de notaris niet over. Je zal er dus wat over moeten vastleggen.
Daarom heet het een 1e recht dan wel een 2e recht van hypotheek. Iets wat eventueel overigens pas op zijn vroegst oven 5 jaar gaat spelen in dit geval.
  woensdag 8 februari 2017 @ 15:24:44 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168758345
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daarom heet het een 1e recht dan wel een 2e recht van hypotheek. Iets wat eventueel overigens pas op zijn vroegst oven 5 jaar gaat spelen in dit geval.
Dat snap ik.

En hoe omschrijf je dan welke uitleners van DEZELFDE stichting zekerheden het eerste en welke tweede hypotheekrecht hebben?
Het hoeft trouwens niet over 5 jaar te spelen. Er kan volgende maand al geld opgehaald worden voor een verbouwing. (en die wil je dan toch als tweede recht hebben)
Tot nooit .......
pi_168758496
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:24 schreef Speekselklier het volgende:
En hoe omschrijf je dan welke uitleners van DEZELFDE stichting zekerheden het eerste en welke tweede hypotheekrecht hebben?
Zo
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:24 schreef Speekselklier het volgende:
Het hoeft trouwens niet over 5 jaar te spelen. Er kan volgende maand al geld opgehaald worden voor een verbouwing. (en die wil je dan toch als tweede recht hebben)
In theorie kan dat inderdaad. GvE zal hier dan wel toestemming voor moeten geven.

[ Bericht 14% gewijzigd door djh77 op 08-02-2017 15:38:46 ]
pi_168758799
Nieuwe op SiG:
https://investeren.sameni(...)at-36-a-te-rotterdam

1e hypotheek:4,8%, looptijd 5jr
2e hypotheek:5,3%, looptijd 5jr

Slaapt er nu eentje in de woonkamer boven een kast? :?

[ Bericht 20% gewijzigd door djh77 op 08-02-2017 15:56:33 ]
  woensdag 8 februari 2017 @ 15:45:52 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168758800
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:31 schreef djh77 het volgende:
In theorie kan dat inderdaad. GvE zal hier dan wel toestemming voor moeten geven.
Uiteraard wordt dat een lening van GVE dus die toestemming komt er wel. :)
Tot nooit .......
pi_168758848
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Uiteraard wordt dat een lening van GVE dus die toestemming komt er wel. :)
"Mocht de herfinanciering middels een nieuwe lening via GvE hebben plaats gevonden, dan zullen de investeerders in deze nieuwe lening het tweede hypotheekrecht krijgen."
pi_168759089
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:45 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik zou toch liever zien dat ze hun hele terugbetalingssysteem eerst eens op de rit zouden zetten voordat ze aan nieuwe projecten gaan denken. Wat een puinbak is dat nog, pfff. Beloftes, beloftes en beloftes maar er klopt echt nog helemaal niets van. Ik wacht echt dat dit eerst op de rit is want de terugbetalingen kloppen niet en zijn nauwelijks te controleren op dit moment :( .
Laat dit nou net zijn waar het om gaat als je geld uitleent.
  woensdag 8 februari 2017 @ 16:02:12 #48
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_168759133
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 15:45 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zag 'm ook, echt een hoogslaper. handig in gebruik van de woonruimte, maar praktisch lijkt het mij wat minder..

edit: tijd geleden dat ik echt wat gepost heb hier op FOK!. Wat betreft Crowdfunding heb ik het wat op een lager pitje gezet, nog geen defaults in mijn huidige 'portofolio' (als je dat zo mag noemen, stuk of 6 in totaal), en nu het binnenkomende geld aan het opsparen voor als er weer echt wat leuks langskomt.
pi_168759473
Update over de partyboot:

SPOILER
Pecunia non olet
pi_168759632
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:18 schreef obligataire het volgende:
Update over de partyboot:

SPOILER
En hoeveel van het totale leenbedrag staat er op dit moment dan nog open als ik vragen mag?

Edit:
Ik schat een dikke 200k. Begrijp ik hieruit dat ze nu de komende 5,5 jaar ongeveer 80k gaan aflossen en dat er dan over 5,5 jaar nog 120k open staat???

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 08-02-2017 16:37:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')