Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 100K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente) • SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente). • Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Capital circle, leningen voor MKB • Moneybrothers, leningen voor MKB • Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl . Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund
Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Je zou geen samenvatting willen zien, maar de complete uitspraak. Dan is gelijk zichtbaar waar de 25k op is gebaseerd. Kom op KOM: openheid van zaken.
Is er ook wat gezegd over de verhaal van de gerechtigde kosten die door de investeerders?zijn betaald? Ik neem aan dat ze hier ook voor veroordeeld zijn.
Ik ben zelf ook verrast overde mail van KoM en had toch wel meer onderbouwing verwacht. Wellicht is dit een onderbouwing: ongeveer 50% van de Vinovat uitleners heeft zich gemeld om mee te betalen aan de juridische procedure. Wellicht is dit (25K) het bedrag exclusief juridische kosten wat is gevorderd in het belang van de deelnemers. Dus de overige 30K kan opgehaald worden door de overige deelnemers op Eigen titel. Anders begrijp ik er helemaal niets van.
Op dinsdag 7 februari 2017 17:06 schreef bambricks het volgende: Ik ben zelf ook verrast overde mail van KoM en had toch wel meer onderbouwing verwacht. Wellicht is dit een onderbouwing: ongeveer 50% van de Vinovat uitleners heeft zich gemeld om mee te betalen aan de juridische procedure. Wellicht is dit (25K) het bedrag exclusief juridische kosten wat is gevorderd in het belang van de deelnemers. Dus de overige 30K kan opgehaald worden door de overige deelnemers op Eigen titel. Anders begrijp ik er helemaal niets van.
Dat zou best eens waar kunnen zijn. Zijn hier ook fokkers die niet met de procedure meededen?
Misschien domme vraag maar de rechter heeft nu bekrachtigd dat de investeerders 25k ontvangen van een schuld die nog open staat en sowieso al terug betaald moet worden. Hebben we nu meer voorrang tov andere schuldeisers? Waar komt die 25k nu vandaan? Er zijn nu extra kosten gemaakt om die 25k alsnog te krijgen maar de kans is toch niet groter geworden.
Ik ben zeker geen expert maar ik vind onderstaande link interessant. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de mensen die met de procedure meededen nu beslag kunnen leggen op de rekening van de wijnboer: https://www.judex.nl/rech(...)ij-de-rechtbank_.htm
Volgens het faillissementsverslag is "de lening waar mevrouw ... Persoonlijk borg voor stond op 30 September via een activa transactie verkocht aan dwmworks4u b.v.". Morgen toch maar eens via de mail aan GvE om verduidelijking vragen.
En nog iets gehoord? Ik heb nog geen reactie op mijn mail gehad. Laten we hopen dat het dit is:
Volgens mij zit de lening nu in de nieuwe bv. Met dus als doel deze door te betalen. Als hij in de oude bv zou zitten en hij wordt niet doorbetaald dan zou ze hem persoonlijk moeten terugbetalen. Nu kan ze dat doen via de nieuwe bv. Het LIJKT dus dat het haar bedoeling is om door te betalen.
In je link komt ook het bedrag van ¤25.000 terug. Toeval of niet?
Ik doe trouwens niet mee aan de procedure.
Ik denk toeval maar weet het niet. Heb jij wel de mail gehad en zie jij de update op de KoM site? Ik ben iig zeer benieuwd naar een volgende update van KoM.
Ik denk toeval maar weet het niet. Heb jij wel de mail gehad en zie jij de update op de KoM site? Ik ben iig zeer benieuwd naar een volgende update van KoM.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee over welke mail jij het hebt (dit zegt waarschijnlijk al genoeg). De updates kan ik gewoon zien.
De kantonrechter heeft onze vordering van ¤ 25.000,-- toegewezen.
Ik ken deze zaak en dit project niet, maar wat mij onmiddellijk opvalt is dat 25k de max is voor kantonzaken. Een schuldeiser kan zijn vordering (Inc rente tot moment van dagvaarding) beperken, om zo bij de kantonrechter terecht te kunnen (dat scheelt advocaatkosten). Is wel erg raar om dat namens de investeerders te doen als de originele vordering (veel) hoger ligt. Wellicht iets om na te vragen bij KOM.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zat helaas ook in dit project. Toen ik gisteren het faillissementsverslag las zag ik dat in 2013 slechts ¤ 183 winst was geboekt en in 2014 meer dan ¤ 70.000 verlies (en het leenbedrag in 2015 bedraagt toevallig ¤ 80.000). Als ik dat had geweten was ik nooit ingestapt. In de pitch stonden alleen de omzetcijfers genoemd. Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt. In de pitch stond overigens ook dat er goede verhaalsmogelijkheden zouden zijn en dat het geld zo'n beetje gegarandeerd terug zou komen. Dat mag nu gaan blijken.
Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt.
De conclusie die ik zelf had getrokken toen me opviel dat men af en toe dat soort informatie weg liet was: niet instappen op platformen waar men structureel de pitch opleukt door belangrijke informatie weg te laten.
De conclusie die ik zelf had getrokken toen me opviel dat men af en toe dat soort informatie weg liet was: niet instappen op platformen waar men structureel de pitch opleukt door belangrijke informatie weg te laten.
Haha, dus je bent bijna opgehouden met crowdfunding
Op woensdag 8 februari 2017 08:58 schreef Benger het volgende: De conclusie die ik zelf had getrokken toen me opviel dat men af en toe dat soort informatie weg liet was: niet instappen op platformen waar men structureel de pitch opleukt door belangrijke informatie weg te laten.
Als er in een pitch balangrijke zijn weggelaten die later bij de reacties naar boven komen dan doe ik in elk geval niet mee. Dan wil ik de rede van het weglaten niet meer weten, dan is het gewoon over. Dan kan het verdere verhaal nog zo mooi zijn, ik ben weg. (voorbeeld: de hypotheek-chalets bij KOM wat later caravans zonder HYP bleken te zijn) (voorbeeld: sport-auto's verhuren en niet melden dat ze op duits kenteken staan)
Zat helaas ook in dit project. Toen ik gisteren het faillissementsverslag las zag ik dat in 2013 slechts ¤ 183 winst was geboekt en in 2014 meer dan ¤ 70.000 verlies (en het leenbedrag in 2015 bedraagt toevallig ¤ 80.000). Als ik dat had geweten was ik nooit ingestapt. In de pitch stonden alleen de omzetcijfers genoemd. Leermoment voor mezelf: niet instappen als niet duidelijk is of er winst of verlies wordt gemaakt. In de pitch stond overigens ook dat er goede verhaalsmogelijkheden zouden zijn en dat het geld zo'n beetje gegarandeerd terug zou komen. Dat mag nu gaan blijken.
Inderdaad, hier net zo. Ik wacht ook nog op antwoord op mijn vraag aan GvE. Blijkbaar moeten ze er heel goed over nadenken, normaal reageren ze altijd heel snel.