abonnement Unibet Coolblue
pi_159644989

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_159645726
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 16:21 schreef Whenpigsfly het volgende:
Damn... Krijg net weer een bericht van een wanbetaler. GvE, iets met kisten. (kan niks in spoiler zetten via mobiel?)
@Whenpigsfly of een andere investeerder in dit project.Krijgen wij nog een wat betere (minder cryptische) update over de problemen bij deze kisten begeleider in een spoiler?
pi_159645807
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:15 schreef Fundvlees het volgende:
Interessant stuk over gestapeld financieren

https://www.linkedin.com/(...)rticle-title-publish
Helemaal mee eens. Ik zal de link ook eens delen met de AFM.
pi_159645856
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 10:19 schreef GeneralV het volgende:

[..]

Hartelijk dank! :) Inmiddels investeer ik sinds iets meer dan een half jaar in crowdfunding projecten. Of nuja eigenlijk al langer als ik een van de eerste verschijningsvormen van crowdfunding in Nederland - SellABand - mee mag tellen. Maar we weten denk ik allemaal hoe dat afgelopen is.

Ik investeer alleen via Geldvoorelkaar en steeds bedragen van 100¤ per project. Momenteel zit er geld in 25 projecten, en dat aantal hoop ik in de toekomst verder uit te breiden. Steeds met kleine bedragen gespreid over veel projecten.

Hoe doe jij dat? Ook veel projecten met kleinere bedragen of stop je meer vermogen in crowdfunding?
Ik zit momenteel in 112 projecten. Deze lopen vooral bij GvE en KoM en in mindere maten bij AgD, IvM, HcN en Collin. Ik investeer ook met relatief kleinere bedragen met in principe altijd de zelfde inleg. Als uitzondering verhoog ik de inleg wel eens, zoals voor een interessante incentive of zoals het project van KoM in december waar een 1e hypotheekrecht op zat.
pi_159646050
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik zal de link ook eens delen met de AFM.
Wel mee eens met dien verstande dat wij dit hier weten en over het algemeen deze projecten met gestapelde financiering mijden. Bij dit voorbeeld is de gecombineerde financiering duidelijk vermeld.
Wat ik veel kwalijker vind is wanneer er geen goed beeld gegeven wordt welke financieringen er naast de CF financiering nog meer gegeven zijn.
Of dat er na ruim een half jaar een nieuwe lening aangegaan wordt zonder dat je daar invloed op hebt of een mogelijkheid hebt om uit te stappen zoals in een topic hiervoor besproken bij de kampeerauto jongens.
pi_159646238
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wel mee eens met dien verstande dat wij dit hier weten en over het algemeen deze projecten met gestapelde financiering mijden. Bij dit voorbeeld is de gecombineerde financiering duidelijk vermeld.
Wat ik veel kwalijker vind is wanneer er geen goed beeld gegeven wordt welke financieringen er naast de CF financiering nog meer gegeven zijn.
Of dat er na ruim een half jaar een nieuwe lening aangegaan wordt zonder dat je daar invloed op hebt of een mogelijkheid hebt om uit te stappen zoals in een topic hiervoor besproken bij de kampeerauto jongens.
Inderdaad mijd ik alle projecten waar al een bank in zit.
Wat ik echt een probleem vind zijn projecten die, nadat ik erin gestapt ben, nog een aantal rondes doen bij hetzelfde platform dan wel bij de concurrent. Daar sta je als investeerder compleet machteloos tegenover.
pi_159646268
De oldtimer meneer van IVM loopt goed door voor een klein platform. nog zo'n 10K van de 42K te gaan. Die kan vanavond wel eens vol zitten.

@GeneralV Als je een auto project in je portfolio wil hebben kan je deze beter nemen dan de auto jongen op GVE naar mijn idee.
pi_159646441
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De oldtimer meneer van IVM loopt goed door voor een klein platform. nog zo'n 10K van de 42K te gaan. Die kan vanavond wel eens vol zitten.

@GeneralV Als je een auto project in je portfolio wil hebben kan je deze beter nemen dan de auto jongen op GVE naar mijn idee.
Helemaal mee eens en bijkomend voordeel is dat IVM geen fee rekent.
pi_159646642
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wel mee eens met dien verstande dat wij dit hier weten en over het algemeen deze projecten met gestapelde financiering mijden. Bij dit voorbeeld is de gecombineerde financiering duidelijk vermeld.
Wat ik veel kwalijker vind is wanneer er geen goed beeld gegeven wordt welke financieringen er naast de CF financiering nog meer gegeven zijn.
Of dat er na ruim een half jaar een nieuwe lening aangegaan wordt zonder dat je daar invloed op hebt of een mogelijkheid hebt om uit te stappen zoals in een topic hiervoor besproken bij de kampeerauto jongens.
Wij weten dat wel ja, maar waar het vooral om gaat is dat de platformen het aan de gemiddelde investeerder niet of op zijn minst niet duidelijk uitleggen wat de consequenties zijn van een dergelijke lening. Daarnaast is de gegeven informatie, zoals inderdaad de overige financieringen zo wie zo onder de maat.
Het vast leggen van een bedrijf om na het aangaan van een lening gedurende deze lening geen vervolg lening (al dan niet met het zelfde onderpand) te mogen doen is denk ik erg moeilijk, maar ik begrijp dat het zuur is.
pi_159646869
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wij weten dat wel ja, maar waar het vooral om gaat is dat de platformen het aan de gemiddelde investeerder niet of op zijn minst niet duidelijk uitleggen wat de consequenties zijn van een dergelijke lening. Daarnaast is de gegeven informatie, zoals inderdaad de overige financieringen zo wie zo onder de maat.
Het vast leggen van een bedrijf om na het aangaan van een lening gedurende deze lening geen vervolg lening (al dan niet met het zelfde onderpand) te mogen doen is denk ik erg moeilijk, maar ik begrijp dat het zuur is.
Het pandrecht wat het eerst gevestigd is (oudst is) staat hoger in rang dan de pandrechten erna. Moeten ze natuurlijk wel gevestigd worden (he KoM!?)
pi_159648115
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De oldtimer meneer van IVM loopt goed door voor een klein platform. nog zo'n 10K van de 42K te gaan. Die kan vanavond wel eens vol zitten.

@GeneralV Als je een auto project in je portfolio wil hebben kan je deze beter nemen dan de auto jongen op GVE naar mijn idee.
Als ik google lijkt de ondernemer betrokken te zijn bij een faillissement: STRADA ICT SOLUTIONS BVBA. (te Belgie)
Echter wel een tijd geleden. Zeker gezien de ondernemer uit de ICT hoek afkomstig is zal het wel erg toevallig zijn mocht dit niet dezelfde zijn.
In de Belgische registers zie ik dat hij 50% aandeelhouder was samen met waarschijnlijk broer/vader (iig familie)
Het weerhoudt mij iig nog om te investeren.


Datum gebeurtenis 17-1-2013
Beschrijving gebeurtenis Sluiting faillissement
Details gebeurtenis

Datum gebeurtenis 8-6-2006 0
Beschrijving gebeurtenis Opening faillissement
Details gebeurtenis

Datum gebeurtenis 5-11-2004
Beschrijving gebeurtenis Juridische oprichting
Details gebeurtenis
pi_159648142
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:45 schreef impact9 het volgende:

[..]

Als ik google lijkt de ondernemer betrokken te zijn bij een faillissement: STRADA ICT SOLUTIONS BVBA. (te Belgie)
Echter wel een tijd geleden. Zeker gezien de ondernemer uit de ICT hoek afkomstig is zal het wel erg toevallig zijn mocht dit niet dezelfde zijn.
In de Belgische registers zie ik dat hij 50% aandeelhouder was samen met waarschijnlijk broer/vader (iig familie)
Hoe lang geleden?

Edit: al antwoord _O_
pi_159648152
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:46 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Hoe lang geleden?
Zie bewerkte post

Kan iemand wellicht de vraag stellen bij de pitch?

Ik krijg een melding dat ik niet anoniem een vraag kan stellen, hetgeen ik wel op prijs stel;)
pi_159648633
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:46 schreef impact9 het volgende:

[..]

Zie bewerkte post

Kan iemand wellicht de vraag stellen bij de pitch?

Ik krijg een melding dat ik niet anoniem een vraag kan stellen, hetgeen ik wel op prijs stel;)
Dat kan ik me voorstellen. Heb de post van je als mailtje naar IVM gestuurd en gevraagd om een reactie van de ondernemer.
pi_159648668
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat kan ik me voorstellen. Heb de post van je als mailtje naar IVM gestuurd en gevraagd om een reactie van de ondernemer.
Top, ik was net het zelfde van plan.
Ik heb er overigens, afhankelijk van de achtergrond van e.e.a., geen probleem mee als iemand ooit betrokken is geweest bij faillissement. Daar kan iemand ook heel veel van leren namelijk. Ik heb er wel een broertje aan dood als dit niet netjes vooraf gemeld is in de pitch en dit dus later boven water komt. Ik wacht even de reactie af maar als dit zo is trek ik mij hoogstwaarschijnlijk terug.

[ Bericht 13% gewijzigd door Horsemen op 04-02-2016 13:15:22 ]
pi_159649352
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:45 schreef impact9 het volgende:

[..]

Als ik google lijkt de ondernemer betrokken te zijn bij een faillissement: STRADA ICT SOLUTIONS BVBA. (te Belgie)
Echter wel een tijd geleden. Zeker gezien de ondernemer uit de ICT hoek afkomstig is zal het wel erg toevallig zijn mocht dit niet dezelfde zijn.
In de Belgische registers zie ik dat hij 50% aandeelhouder was samen met waarschijnlijk broer/vader (iig familie)
Het weerhoudt mij iig nog om te investeren.
[...]
@Impact9: Top, nuttige informatie en bedankt voor je speurwerk!
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:07 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Top, ik was net het zelfde van plan.
Ik heb er overigens, afhankelijk van de achtergrond van e.e.a., geen probleem mee als iemand ooit betrokken is geweest bij faillissement. Daar kan iemand ook heel veel van leren namelijk. Ik heb er wel een broertje aan dood als dit niet netjes vooraf gemeld is in de pitch en dit dus later boven water komt. Ik wacht even de reactie af maar als dit zo is trek ik mij hoogstwaarschijnlijk terug.
Hier sluit ik me bij aan. Dit soort informatie dient vooraf beschikbaar te zijn, als dit achteraf uit de hoge hoed komt is dit ook voor mij reden om me terug te trekken. Even de reactie afwachten dan maar... Neem aan dat die bij de pitch onder 'vragen' zal komen? Of worden vragen per mail ook per mail beantwoord?

(Raar trouwens dat er een anonieme vraagsteller is maar daaronder doodleuk staat dat vragen stellen niet anoniem kan 8)7)
pi_159649427
Mijn favoriete project is toch niet helemaal goed gegaan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar verwacht nog wel dat het uiteindelijk toch wel onze centjes terug zien.
pi_159649899
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:38 schreef Murene het volgende:
Mijn favoriete project is toch niet helemaal goed gegaan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar verwacht nog wel dat het uiteindelijk toch wel onze centjes terug zien.
Ik denk ook dat wel komt. En ach 4 termijnen omzetten in 8 is een nette oplossing. Denk dat mevrouw Wiepke echt blij mag zijn dat we geen geld hebben gegeven voor een kerstwinkel in de negenstraatjes. Daar had ze met dat grote bedrag nooit weggekomen met een verdubbeling van de termijnen! :)
pi_159649979
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:38 schreef Murene het volgende:
Mijn favoriete project is toch niet helemaal goed gegaan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar verwacht nog wel dat het uiteindelijk toch wel onze centjes terug zien.
Ze weet het leuk te brengen om nu jullie/ons (ik zit er niet in) geld te gaan besteden aan goederen die nu wel in trek zijn en daarmee op de markt te gaan staan en zo te hopen winst te maken om de termijnen terug te betalen. Veel geloof heb ik er (nog steeds) niet in :)
pi_159650135
Antwoord investormatch
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Duidelijke en snelle reactie. Ik heb een kleine investering gedaan.
pi_159650337
Weer een update op aygodutch (3-2-2016). Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het heel erg fijn vind om deze informatie te krijgen.
pi_159650371
Snel (goed) antwoord van investormatch, top!

Iemand nog nieuws of updates over Adobe (KoM)? Al een tijdje radiostilte..
  donderdag 4 februari 2016 @ 14:15:42 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159650550
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:38 schreef Murene het volgende:
Mijn favoriete project is toch niet helemaal goed gegaan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar verwacht nog wel dat het uiteindelijk toch wel onze centjes terug zien.
netjes ook dat het antwoord niet is dat ze er onder uit wil. Maar ze biedt gelijk een oplossing.
Tot nooit .......
pi_159650787
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:37 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens en bijkomend voordeel is dat IVM geen fee rekent.
Dank voor de tip Ernie58 en NaRegenDeZon Dat platform kende ik nog niet en het project ziet er goed uit. Ook daar een klein bedrag in geïnvesteerd. Heeft Investormatch overigens net als GvE een derdegeldrekening?

@Horsemen: wow, dat is een behoorlijk aantal projecten. Ik weet dat het niet netjes is om te vragen maar is dat nog wel 'een verantwoord deel van het vermogen'?
pi_159650926
Benaderd door iemand van Active Ants of ik mijn posts wil verwijderen van dit forum moet niet gekker worden _O-
pi_159651043
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:21 schreef GeneralV het volgende:
@Horsemen: wow, dat is een behoorlijk aantal projecten. Ik weet dat het niet netjes is om te vragen maar is dat nog wel 'een verantwoord deel van het vermogen'?
Uiteraard.
pi_159651131
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Uiteraard.
Zou jij een lijstje kunnen maken van alle projecten waar je inzet inc. de bedragen en rentepercentages?
pi_159651242
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:31 schreef cofox het volgende:

[..]

Zou jij een lijstje kunnen maken van alle projecten waar je inzet inc. de bedragen en rentepercentages?
Als jij nou eens begint, grappenmaker.

[ Bericht 24% gewijzigd door Nizno op 04-02-2016 14:48:43 ]
pi_159651257
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:34 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Als jij nou eens begint, grappenmaker.
Dan word het een heel kort lijstje
  donderdag 4 februari 2016 @ 14:35:41 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159651265
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:25 schreef cofox het volgende:
Benaderd door iemand van Active Ants of ik mijn posts wil verwijderen van dit forum moet niet gekker worden _O-
Een troost, draadje 90 is al gesloten. Al zou je het willen, het lukt niet eens.
Tot nooit .......
pi_159651292
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Een troost, draadje 90 is al gesloten. Al zou je het willen, het lukt niet eens.
Was het ook niet van plan
pi_159651341
[quote]1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:21 schreef GeneralV het volgende:

[..]

Dank voor de tip Ernie58 en NaRegenDeZon Dat platform kende ik nog niet en het project ziet er goed uit. Ook daar een klein bedrag in geïnvesteerd. Heeft Investormatch overigens net als GvE een derdegeldrekening?

Ja IVM heeft ook een derdegeldrekening.
pi_159651438
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:31 schreef cofox het volgende:

[..]

Zou jij een lijstje kunnen maken van alle projecten waar je inzet inc. de bedragen en rentepercentages?
Dat hoef ik niet te maken want dat heb ik uiteraard maar dat ga ik hier niet delen en al helemaal niet met jou.
pi_159651484
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat hoef ik niet te maken want dat heb ik uiteraard maar dat ga ik hier niet delen en al helemaal niet met jou.
Waarom durf je het dan wel meerdere keren aan mij te vragen aangezien je er ook niet zo happig bent om het te delen?
pi_159651523
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:43 schreef cofox het volgende:

[..]

Waarom durf je het dan wel meerdere keren aan mij te vragen aangezien je er ook niet zo happig bent om het te delen?
Dat heb ik je niet gevraagd maar ik ga verder niet meer met je in discussie.
Ik heb voor de duidelijkheid de informatie die ik meerdere keren aan jou heb gevraagd vanmiddag nog gedeeld en dat is net even andere informatie.
Succes verder.

[ Bericht 10% gewijzigd door Horsemen op 04-02-2016 14:50:57 ]
pi_159651661
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat heb ik je niet gevraagd maar ik ga verder niet meer met je in discussie. Succes verder.
Vooral niet doen wel je neus willen steken in iemand anders zijn zaken nog al brutaal vind ik dat
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 4 februari 2016 @ 14:49:38 #37
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_159651679
Zullen we het rustig houden onderling?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_159651975
quote:
99s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:49 schreef Nizno het volgende:
Zullen we het rustig houden onderling?
Ik hoop het wel ik word een beetje moe van al die onzin hier.

Zijn er nog mensen die meedoen in het herfinancieren van vastgoed in Groningen via GvE?
pi_159652044
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:59 schreef cofox het volgende:

[..]

Ik hoop het wel ik word een beetje moe van al die onzin hier.

Zijn er nog mensen die meedoen in het herfinancieren van vastgoed in Groningen via GvE?
Als je moe wordt van die onzin hier kan je dus beter vertrekken. Vanaf nu zal ik je negeren en ik hoop dat een ieder hier dit volgt.
pi_159652092
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 15:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als je moe wordt van die onzin hier kan je dus beter vertrekken. Vanaf nu zal ik je negeren en ik hoop dat een ieder hier dit volgt.
Ik sluit me hier bij aan.
pi_159652095
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 15:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als je moe wordt van die onzin hier kan je dus beter vertrekken. Vanaf nu zal ik je negeren en ik hoop dat een ieder hier dit volgt.
Veel plezier ermee met negeren en toch stiekem mijn posts lezen want waar krijg je anders je inside informatie vandaan ;(
pi_159652304
[quote Zijn er nog mensen die meedoen in het herfinancieren van vastgoed in Groningen via GvE?
[/quote]
Jij?

[ Bericht 4% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 04-02-2016 15:24:30 ]
pi_159654346
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:25 schreef cofox het volgende:
Benaderd door iemand van Active Ants of ik mijn posts wil verwijderen van dit forum moet niet gekker worden _O-
Misschien stellen ze je aansprakelijk voor de gevolgen? Hoe anoniem zijn we hier echt? :X
Pecunia non olet
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 4 februari 2016 @ 16:39:44 #44
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_159654708
Ik heb een voorstel. Blijf het over Crowdfund houden en ga elkaar niet opzoeken als je liever niet met elkaar te maken hebt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_159654845
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 14:59 schreef cofox het volgende:

[..]

Ik hoop het wel ik word een beetje moe van al die onzin hier.

Zijn er nog mensen die meedoen in het herfinancieren van vastgoed in Groningen via GvE?
Ik heb besloten hier nog een keer een klein bedrag in te doen, het loopt wel aardig op maar met een balans van (uit mijn hoofd) 21 miljoen moet het toch te doen zijn.

Weet niet of ik bij een eventueel 4e traject ook mee zal doen.
pi_159655652
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:38 schreef Murene het volgende:
Mijn favoriete project is toch niet helemaal goed gegaan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar verwacht nog wel dat het uiteindelijk toch wel onze centjes terug zien.
Toch ben ik blij dat er uitgestapt ben. Was een beetje te enthousiast gemaakt door Wiebke. Rendement was niet super, zeg maar slecht. Was meer gunfactor project. Heb geleerd dat ik hier niet meer in moet stappen

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 04-02-2016 17:27:13 ]
pi_159655838
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 17:20 schreef djh77 het volgende:

[..]

Toch ben ik blij dat er uitgestapt ben. Was een beetje te enthousiast gemaakt doir Wiebke. Rendement was niet super. Was meer gunfactor project. Heb geleerd dat ik hier niet meer in moet stappen
Ik zit er ook niet in maar is er al een internet adres vanwaar ze de restpartij wil verkopen?
pi_159657368
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:39 schreef Nizno het volgende:
Ik heb een voorstel. Blijf het over Crowdfund houden en ga elkaar niet opzoeken als je liever niet met elkaar te maken hebt.
^O^ helemaal mee eens. Ik waardeer deze reeks nu juist omdat er veel uitgewisseld wordt over zowel projecten waar op ingeschreven kan worden als op lopende projecten. We zijn het echt niet altijd eens over de kwaliteit van alle projecten maar over het algemeen worden vooral argumenten en informatie gedeeld met als doel dat je zelf een zo goed mogelijk besluit kunt nemen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159658745
Vanmiddag even gauw de reactie van KoM gelezen op mijn mail over Jonkeren&Vos. Kreeg er in eerste instantie kromme tenen van, maar aan het werk dus niet uitgebreid nogmaals gelezen om het wat te nuanceren. Zal ik zo even doen en dan plaatsen.
Schip ahoy!
pi_159660712
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:44 schreef namliam het volgende:

[..]

Ik heb besloten hier nog een keer een klein bedrag in te doen, het loopt wel aardig op maar met een balans van (uit mijn hoofd) 21 miljoen moet het toch te doen zijn.

Weet niet of ik bij een eventueel 4e traject ook mee zal doen.
Leuk ken de mensen achter dit project persoonlijk hebben een mooie portefeuille vastgoed en een gezonde cashflow. Dus dat komt zeker goed met dit project dat is af en toe ook lekker 5,5% je zou bijna balen dat het annuïtair is.
pi_159662607
Zie hieronder voor mijn mail naar KoM en de reactie hierop:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reactie KoM:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien ben ik te kritisch, maar ik kan weinig met dit antwoord. Het afnemende risico en de hogere rentevergoeding hebben geen betrekking op mijn zekerheden. In feite komt het erop neer dat we de wijziging van voorwaarden maar moeten slikken omdat investeren en ondernemen kennelijk dynamische activiteiten zijn. :?
Schip ahoy!
pi_159663582
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:21 schreef cofox het volgende:

[..]

Leuk ken de mensen achter dit project persoonlijk hebben een mooie portefeuille vastgoed en een gezonde cashflow. Dus dat komt zeker goed met dit project dat is af en toe ook lekker 5,5% je zou bijna balen dat het annuïtair is.
Ik hoop dat het goed gaat en blijft gaan... ook een beetje eigen belang :P
De vergoeding is niet hoog, maar als het echt zo goed als een garantie heeft dat het de looptijd loopt is het voor mij voldoende... blijft toch altijd een beetje gokken.... de beste zaken gaan af en toe op de fles.
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:38:53 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159664128
Ik zou KOM nog even melden dat voorraad wel kwantificeerbaar is maar dat je dan wel zekerheid wil dat die netjes verpand is. Bij Vinovat bleek dat ook geen zekerheid.

Eigenlijk wil KOM dat je niet leest maar gewoon geld stort. Ze hebben niet voor niets een optie 'automatisch investeren'.
Tot nooit .......
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:05:19 #54
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159665436
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 15:02 schreef cofox het volgende:

[..]

Veel plezier ermee met negeren en toch stiekem mijn posts lezen want waar krijg je anders je inside informatie vandaan ;(
Gokje: cofox is de COmpagnon of het alter ego van de vos die wel zijn haren verliest (Verhaar-t) maar niet zijn streken.
Om maar verder bij dit topic te blijven: jammer dat KoM reageert zoals gedaan. Zoals al eerder aangegeven: mijn "zekerheden" bij de camperboeren zijn op z'n minst gehalveerd omdat ook ik ze moet delen met de nieuwe investeerders.
Als hoofdelijke aansprakelijkheid alleen maar uitdrukking is van commitment, ja, dan begrijp ik dat verpanding alleen maar een kraaltje is om een investeerder te lokken.

Toch ook nog even iets positiefs over KoM: goed dat ze even melden dat er een storing is in het boekhoudpakket, waardoor er vandaag niets is gestort.

[ Bericht 13% gewijzigd door crowd-fundi op 04-02-2016 22:28:30 ]
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:59:48 #55
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159667870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:05 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Gokje: cofox is de COmpagnon of het alter ego van de vos die wel zijn haren verliest (Verhaar-t) maar niet zijn streken.
Om maar verder bij dit topic te blijven: jammer dat KoM reageert zoals gedaan. Zoals al eerder aangegeven: mijn "zekerheden" bij de camperboeren zijn op z'n minst gehalveerd omdat ook ik ze moet delen met de nieuwe investeerders.
Als hoofdelijke aansprakelijkheid alleen maar uitdrukking is van commitment, ja, dan begrijp ik dat verpanding alleen maar een kraaltje is om een investeerder te lokken.

Toch ook nog even iets positiefs over KoM: goed dat ze even melden dat er een storing is in het boekhoudpakket, waardoor er vandaag niets is gestort.
Dat geloof ik niet. Cofox is positief over een project van gve. Dat kan verhaar niet over zijn hart verkrijgen. HA als commitment slaat natuurlijk nergens op. Zeker als je vervolgens de verpanding ook niet regelt.

Ik kijk eigenlijk vooral naar zekerheden en heb me erop betrapt dat ik deze maand nog niets heb geinvesteerd. Blijkbaar is het daar op dit moment droevig mee gesteld.
Tot nooit .......
pi_159668513
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. Cofox is positief over een project van gve. Dat kan verhaar niet over zijn hart verkrijgen. HA als commitment slaat natuurlijk nergens op. Zeker als je vervolgens de verpanding ook niet regelt.

Vooropgesteld dat je mij niet hoort zeggen dat het Verhaar is, dat weet ik namelijk niet, klopt het niet helemaal dat Verhaar zich nooit positief uitlaat over GvE. Dat gebeurt een enkele keer wel degelijk en zo heeft hij volgens zijn Twitterbericht ook in Groningen geïnvesteerd. Dit was het berichtje van gisteren:
lening verstrekt voor aankoop appartementen in Groningen via GeldvoorElkaar #crowdlending
Maar ook met bijvoorbeeld Dutch Electronics doet hij mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 04-02-2016 23:34:57 ]
  donderdag 4 februari 2016 @ 23:21:37 #57
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159668604
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:59 schreef Speekselklier het volgende:
Ik kijk eigenlijk vooral naar zekerheden en heb me erop betrapt dat ik deze maand nog niets heb geinvesteerd. Blijkbaar is het daar op dit moment droevig mee gesteld.
Zo superveel projecten zijn er in die vier dagen ook nog niet voorbij gekomen. Of bedoel je dit jaar? Die van regiofund bood toch hypothecaire zekerheid? Wel wat langdurig en lage rente.
  donderdag 4 februari 2016 @ 23:31:05 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159668915
Ik doelde inderdaad op di jaar. En in december heb ik ook niets gedaan.
Wat betreft regiofund. nieuw platform, lange looptijd met lage rente.
Tot nooit .......
pi_159669208
Dutch Electronics en Contini zijn uitstekende projecten deze maand. Ze zijn er echt wel.
Pecunia non olet
  donderdag 4 februari 2016 @ 23:52:52 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159669721
Klopt, maar zit niet op CCF. Zit op ivm, kom, gve en agd en dat vind ik vrij veel om bij te houden. Ik moet me nog eens in ccf verdiepen. Er komt vaker moois voorbij.
Tot nooit .......
  donderdag 4 februari 2016 @ 23:54:09 #61
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159669761
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:52 schreef Speekselklier het volgende:
Klopt, maar zit niet op CCF. Zit op ivm, kom, gve lah en agd en dat vind ik vrij veel om bij te houden. Ik moet me nog eens in ccf verdiepen. Er komt vaker moois voorbij.
Tot nooit .......
pi_159670123
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:52 schreef Speekselklier het volgende:
Klopt, maar zit niet op CCF. Zit op ivm, kom, gve en agd en dat vind ik vrij veel om bij te houden. Ik moet me nog eens in ccf verdiepen. Er komt vaker moois voorbij.
Dutch Electronics was via GvE.
pi_159673100
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:05 schreef crowd-fundi het volgende:
Om maar verder bij dit topic te blijven: jammer dat KoM reageert zoals gedaan. Zoals al eerder aangegeven: mijn "zekerheden" bij de camperboeren zijn op z'n minst gehalveerd omdat ook ik ze moet delen met de nieuwe investeerders.
Als hoofdelijke aansprakelijkheid alleen maar uitdrukking is van commitment, ja, dan begrijp ik dat verpanding alleen maar een kraaltje is om een investeerder te lokken.
Dat is dus het jammere inderdaad: er wordt aangegeven dat de boel nu eenmaal veranderlijk is. Maar dat ze zekerheden uithollen doordat bij faillissement nu ineens 2x zo veel investeerders uit dezelfde ruif moeten eten, daar wordt niets over gezegd. En dat stelt me teleur.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:38 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zou KOM nog even melden dat voorraad wel kwantificeerbaar is maar dat je dan wel zekerheid wil dat die netjes verpand is. Bij Vinovat bleek dat ook geen zekerheid.

Eigenlijk wil KOM dat je niet leest maar gewoon geld stort. Ze hebben niet voor niets een optie 'automatisch investeren'.
Mja, de waarde van voorraad bij faillissement is moeilijk kwantificeerbaar omdat je niet weet wat er voor terugkomt. Dat snap ik dan wel.
Schip ahoy!
pi_159673164
Toch nog even teruggemaild naar KoM. Eens zien of er nog reactie komt.
Schip ahoy!
pi_159674173
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelden zo'n onzin gelezen maar door het wollige taalgebruik van KOM valt dat misschien wat minder op.

Hoofdelijke aansprakelijkheid brengt met zich mee dat privé bezittingen kunnen worden verkocht om de schuldeisers (deels) te compenseren. Uiteraard is dat privé bezit wel kwantificeerbaar al zal de waarde door de jaren heen verschillen en mag je er van uit gaan dat de ondernemer zal trachten (bij zwaar weer) deze bezittingen 'onzichtbaar' te maken voor de schuldeisers.Maar hoe dan ook: wiskundig is een onbekend getal, gedeeld door twee, nog steeds de helft van dat getal.

En dat het risico elke maand iets afneemt, dat is onjuist. De hoofdsom wordt weliswaar steeds iets minder groot, maar het restant van de lening kan aan hogere risico's bloot komen te staan dus dat hoeft zeer zeker geen verbetering in te houden van het risicoprofiel.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 05-02-2016 10:14:46 ]
Pecunia non olet
  vrijdag 5 februari 2016 @ 10:15:19 #66
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159674372
Het feit dat de waarde moeilijk is vast te stellen is in elk geval geen rede om het niet te verpanden. De waarde moet in elk geval naar mij en niet naar een ander.
Tot nooit .......
pi_159674387
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 09:58 schreef obligataire het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelden zo'n onzin gelezen maar door het wollige taalgebruik valt dat misschien wat minder op.

Hoofdelijke aansprakelijkheid brengt met zich mee dat privé bezittingen kunnen worden verkocht om de schuldeisers (deels) te compenseren. Uiteraard is dat privé bezit wel kwantificeerbaar al zal de waarde door de jaren heen verschillen en mag je er van uit gaan dat de ondernemer zal trachten (bij zwaar weer) deze bezittingen 'onzichtbaar' te maken voor de schuldeisers.

En dat het risico elke maand iets afneemt, dat klopt, maar minder hard dan zou zijn voorzien bij ongewijzigde omstandigheden.

Maar hoe dan ook: wiskundig is een onbekend getal, gedeeld door twee, nog steeds de helft.
De reactie van KOM is inderdaad vrij treurig, veel woorden maar inhoudelijk rammelt het. Wat ik me afvraag is wat er zou gebeuren als je dit aanvecht (niet specifiek voor deze pitch maar in algemene zin). Ze hollen de zekerheidspositie zelf uit en daarmee schaden ze het belang van de investeerders in de eerdere tranches.
En dat is het belang dat ze ook moeten verdedigen....
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159674416
In dit geval is de ondernemer nog zo netjes om de herfinanciering bij hetzelfde platform aan te melden. Hadden ze bij een derde partij/platform geherfinancierd dan hadden we het niet eens geweten.
Pecunia non olet
pi_159674453
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 10:18 schreef obligataire het volgende:
In dit geval is de ondernemer nog zo netjes om de herfinanciering bij hetzelfde platform aan te melden. Hadden ze bij een derde partij/platform geherfinancierd dan hadden we het niet eens geweten.
dat klopt en dan was KOM weinig te verwijten, behalve dat ze deze zaken natuurlijk ook in een overeenkomst met geldnemer moeten regelen. Nu is het zo dat ze óf nieuwe zekerheden hadden moeten stellen óf in deze tranche geen zekerheden stellen óf vooraf toestemming moeten vragen aan de belanghebbende eerdere investeerders.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159674975
De zekerheden bij KoM stellen niets voor. Bij Vinovat gaan ze ook geen juridisch proces beginnen met het uitwinnen van hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit neemt te veel kosten met zich mee, aldus KoM.

Of te wel: Verpanding en hoofdelijke aansprakelijkheid stellen niets voor.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 11:07:16 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159675071
Dat is wel heel makkelijk. De kosten zijn voor de investeerder, niet voor KoM. De investeerder moet bepalen of de kosten te hoog zijn.
Tot nooit .......
pi_159675137
Op Collin staat weer een nieuwe klaar: Phoundry.

Véél te veel Engels, en allerlei afkortingen die ik niet begrijp. Dat gaat hem niet worden. Ik wil wel ongeveer snappen waarin ik investeer.
Pecunia non olet
pi_159675218
Blij dat jullie hetzelfde denken over de bullshitmail van KoM. Veel geblaat, weinig wol. Eens kijken of er nog een reactie komt op mijn antwoord.
Schip ahoy!
pi_159675265
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:11 schreef obligataire het volgende:
Op Collin staat weer een nieuwe klaar: Phoundry.

Véél te veel Engels, en allerlei afkortingen die ik niet begrijp. Dat gaat hem niet worden. Ik wil wel ongeveer snappen waarin ik investeer.
Veel engelsen aan het investeren bij Collin. Zit al vol. :)
pi_159675280
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:11 schreef obligataire het volgende:
Op Collin staat weer een nieuwe klaar: Phoundry.

Véél te veel Engels, en allerlei afkortingen die ik niet begrijp. Dat gaat hem niet worden. Ik wil wel ongeveer snappen waarin ik investeer.
Tja, ik zat hem net ook te lezen en dacht precies het zelfde. Ik ben niet thuis in deze handel en ze hebben mij niet voldoende kunnen uitleggen / overtuigen van hetgeen ze nu eigenlijk doen. Ik pas dus ook.
pi_159675852
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:15 schreef Piet__Piraat het volgende:
Blij dat jullie hetzelfde denken over de bullshitmail van KoM. Veel geblaat, weinig wol. Eens kijken of er nog een reactie komt op mijn antwoord.
Tja wat een mail................... Als het dan dynamisch is dan alleen voor de crowdfunder want de Rabobank deelt ook zijn zekerheden niet met de twee latere leningen. :(
pi_159676220
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 16:24 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Komt uit een e-mail van KoM.

Bij deze de hele mail.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vind het ook knap dat de persoonlijke reserves zijn geminimaliseerd, maar dat hij dan wel 13.000 eigen vermogen kan inbrengen. Zal wel puur op papier zijn geweest.
Ik denk dat KoM in deze echt zijn zorgplicht niet nakomt. Ze bieden bij verschillende projecten zekerheden aan in de vorm van verpanding. Ik denk dat ze dan ook de plicht hebben om er voor te zorgen dat e.e.a., bijvoorbeeld zoals AgD dit doet, ook op papier goed geregeld is en blijft.
Ik heb alleen meer de indruk dat KoM vooral druk is met zaken zoals het aanpassen van de website met toevoegingen als “een nieuwe post ‘afschrijvingen’. Zodat helder is welk bedrag u moet afschrijven op uw totale portfolio investeringen.” Nou juich ik dit op zich toe echter het moet niet zo gaan worden dat ze projecten in de problemen snel overschrijven naar deze nieuwe categorie en denken dat ze dan klaar zijn.

Ik denk dat KoM de aangeboden zekerheden in probleemsituaties gewoon moet uitwinnen en er voor moet zorgen dat dit ook mogelijk is door het voortraject goed te regelen. Ik proef een beetje uit de reacties van KoM dat ze dit (nog?) niet echt van plan zijn. Als dat onverhoopt inderdaad het geval is kunnen “we” ons bij een van de toekomstige projecten in de problemen wel gaan opmaken voor de eerste rechtszaak van een investeerder, of nog beter van de crowd, tegen KoM. Ik hoop dat KoM op tijd inziet dat dit echt veel beter moet allemaal en tot actie overgaat.

Ik denk dat het voor iedere investeerder die nu of in de toekomst meerdere investeringen heeft lopen via crowdfunding het verstandig is om te overwegen om, als hij/zij deze nog niet heeft, een rechtsbijstandverzekering af te sluiten met hierbij in ieder geval het onderdeel fiscaal en vermogen.
pi_159676669
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja wat een mail................... Als het dan dynamisch is dan alleen voor de crowdfunder want de Rabobank deelt ook zijn zekerheden niet met de twee latere leningen. :(
Helemaal raak! Ik denk dat de banken hard in hun vuistje lachen. Alle onzekerheden worden doorgeschoven naar particuliere crowdfunders (niet-bankpartijen), en het beperkt de risico's van de bankleningen. Het verschil in zekerheden legt bovendien stiekem een bommetje onder de hele crowdfunding. Ik vraag mij af of de banken met die stapelfinanciering, gelaagde financiering etc. niet juist dat laatste op het oog hebben...
pi_159676834
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 12:16 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Helemaal raak! Ik denk dat de banken hard in hun vuistje lachen. Alle onzekerheden worden doorgeschoven naar particuliere crowdfunders (niet-bankpartijen), en het beperkt de risico's van de bankleningen. Het verschil in zekerheden legt bovendien stiekem een bommetje onder de hele crowdfunding. Ik vraag mij af of de banken met die stapelfinanciering, gelaagde financiering etc. niet juist dat laatste op het oog hebben...
Volgens mij is het nog steeds zoals ik eerder schreef:

Bij een tweede lening zouden de mensen van de eerste lening op dat moment moeten kunnen zeggen dat ze uitstappen of doorgaan. De grootte van de tweede lening zou dan moeten zijn het bedrag van de gezamelijke uitstappers + het bedrag van de beoogde tweede trans.
Komt de tweede lening niet vol dan blijft de eerste lening gewoon bestaan met alle oorspronkelijke inschrijvers, komt de tweede trans lening wel vol dan krijgen de uitstappers van de eerste lening hun nog uitstaande kapitaal terug.


Een andere optie is natuurlijk ook nog dat de tweede lening aan de crowd achtergesteld wordt aan de eerste lening van de crowd. Heb je ook al de verwaterings problemen van de zekerheden in een keer opgelost!
pi_159677075
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 12:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij is het nog steeds zoals ik eerder schreef:

Bij een tweede lening zouden de mensen van de eerste lening op dat moment moeten kunnen zeggen dat ze uitstappen of doorgaan. De grootte van de tweede lening zou dan moeten zijn het bedrag van de gezamelijke uitstappers + het bedrag van de beoogde tweede trans.
Komt de tweede lening niet vol dan blijft de eerste lening gewoon bestaan met alle oorspronkelijke inschrijvers, komt de tweede trans lening wel vol dan krijgen de uitstappers van de eerste lening hun nog uitstaande kapitaal terug.


Een andere optie is natuurlijk ook nog dat de tweede lening aan de crowd achtergesteld wordt aan de eerste lening van de crowd. Heb je ook al de verwaterings problemen van de zekerheden in een keer opgelost!
De eerste optie gaat m.i. niet werken, de tweede lijkt een correcte werkwijze echter daar zullen cf-sites niet zomaar (ongedwongen) aan gaan meewerken vrees ik. Want nu schermen ze maar al te graag met zekerheden (die er in werkelijkheid niet zijn) om geld binnen te harken. Expliciet aangeven dat de nieuwe leentranche achtergesteld is t.o.v. de eerste zou leners en uitleners wel eens kunnen afremmen.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 12:54:34 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159677438
Bij banken werkt dat toch ook zo? de uitleners met de achtergestelde lening krijgen dan een hogere rente omdat het risico groter is.

De huidige manier van werken werkt stapelfinanciering in de hand.

Het niet inwinnen van de hoofdelijke aansprakelijkheid kan ook niet. Het is nog maar de vraag of Vinovat te goede trouw de lening heeft afgesloten en op deze manier komt hij er gewoon mee weg.

Als deze aktie bekend wordt dan zal een lange rij met bewuste fraudeuers langskomen om even geld op te halen. Door niet achter de hoofdelijke aansprakelijkheid aan te gaan zie ik het heel somber in voor crowdfunding.Dat je niet het volledige bedrag terug kan krijgen is tot daar aan toe. Maar iemand die voor HA heeft getekend moet MINSTENS gedurende looptijd van de lening alles inleveren wat hij heeft en verdient.
Tot nooit .......
pi_159677447
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 12:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]Volgens mij is het nog steeds zoals ik eerder schreef:

Bij een tweede lening zouden de mensen van de eerste lening op dat moment moeten kunnen zeggen dat ze uitstappen of doorgaan. De grootte van de tweede lening zou dan moeten zijn het bedrag van de gezamelijke uitstappers + het bedrag van de beoogde tweede trans.
Komt de tweede lening niet vol dan blijft de eerste lening gewoon bestaan met alle oorspronkelijke inschrijvers, komt de tweede trans lening wel vol dan krijgen de uitstappers van de eerste lening hun nog uitstaande kapitaal terug.


Een andere optie is natuurlijk ook nog dat de tweede lening aan de crowd achtergesteld wordt aan de eerste lening van de crowd. Heb je ook al de verwaterings problemen van de zekerheden in een keer opgelost!
Normaal gesproken gaat het oudste pandrecht (dat van de eerste lening) voor op latere pandrechten. Het probleem bij KoM is gewoon dat ze hun zaken niet op orde hebben. Daardoor zijn de zekerheden in de praktijk niets waard.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:10:45 #83
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159677746
groeien de schulden je boven je hoofd?
- schrijf een mooie pitch, doe grote beloftes wat betreft zekerheden.
- het te lenen bedrag zijn uiteraard de hoogte van de schulden+kosten KOM+half jaar aflossing,
- haal het geld op en betaal al je schuldeisers,
-betaal met het overgebleven geld de maandelijkse termijnen en ga ook lekker op vakantie.
- na een half jaar bel je KOM dat je de lening niet meer kan betalen,
-een maand later zijn je schulden gesaneerd en heb je een schone lei!


Niemand zal de schuldsanering meer bellen na het zien van deze procedure.
Tot nooit .......
pi_159677818
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:10 schreef Speekselklier het volgende:
groeien de schulden je boven je hoofd?
- schrijf een mooie pitch, doe grote beloftes wat betreft zekerheden.
- het te lenen bedrag zijn uiteraard de hoogte van de schulden+kosten KOM+half jaar aflossing,
- haal het geld op en betaal al je schuldeisers,
-betaal met het overgebleven geld de maandelijkse termijnen en ga ook lekker op vakantie.
- na een half jaar bel je KOM dat je de lening niet meer kan betalen,
-een maand later zijn je schulden gesaneerd en heb je een schone lei!
Misschien moet je zelf een crowdfunding platform beginnen. Aan de voorkant een bedrag incasseren van investeerders en aanvragers. En als er problemen zijn zeggen: tja....risicootje.
pi_159677819
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 12:54 schreef Speekselklier het volgende:

Als deze aktie bekend wordt dan zal een lange rij met bewuste fraudeuers langskomen om even geld op te halen.
Ik heb de indruk dat die al langer aan het langskomen zijn ...
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:17:52 #86
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159677877
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:10 schreef Speekselklier het volgende:
groeien de schulden je boven je hoofd?
- schrijf een mooie pitch, doe grote beloftes wat betreft zekerheden.
- het te lenen bedrag zijn uiteraard de hoogte van de schulden+kosten KOM+half jaar aflossing,
- haal het geld op en betaal al je schuldeisers,
-betaal met het overgebleven geld de maandelijkse termijnen en ga ook lekker op vakantie.
- na een half jaar bel je KOM dat je de lening niet meer kan betalen,
-een maand later zijn je schulden gesaneerd en heb je een schone lei!
Je moet er toch niet aan denken dat dit horror-scenario werkelijkheid zou worden!
De mededelingen van KOM geven er wel aanleiding toe om zo'n scenario op te stellen.
Uiteraard zal KOM zeggen: nee meneer Klier, zo kan het niet gaan, want wij hebben Agium.
Nou, dan weet je helemaal genoeg :X
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:25:17 #87
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159678018
Als ik het volledige verhaal van de wijnboer zo lees.
Incl. de historie met het bierfeest.
Dan ben ik bang dat we al een eind op weg zijn.
Tot nooit .......
pi_159678035
NaRegenDe Zon zei:
Een andere optie is natuurlijk ook nog dat de tweede lening aan de crowd achtergesteld wordt aan de eerste lening van de crowd. Heb je ook al de verwaterings problemen van de zekerheden in een keer opgelost!

Zekraut zei:
De eerste optie gaat m.i. niet werken, de tweede lijkt een correcte werkwijze echter daar zullen cf-sites niet zomaar (ongedwongen) aan gaan meewerken vrees ik. Want nu schermen ze maar al te graag met zekerheden (die er in werkelijkheid niet zijn) om geld binnen te harken. Expliciet aangeven dat de nieuwe leentranche achtergesteld is t.o.v. de eerste zou leners en uitleners wel eens kunnen afremmen.

Ik denk ook dat optie 2 van NaRegenDeZon een hele goeie optie is. En dan is het aan de AFM om toezicht te houden op de naleving door de platforms. Op die manier kan de AFM ook echt iets betekenen voor de investeerders.
pi_159678083
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:25 schreef Ernie58 het volgende:
NaRegenDe Zon zei:
Een andere optie is natuurlijk ook nog dat de tweede lening aan de crowd achtergesteld wordt aan de eerste lening van de crowd. Heb je ook al de verwaterings problemen van de zekerheden in een keer opgelost!

Ik denk ook dat optie 2 van NaRegenDeZon een hele goeie optie is. En dan is het aan de AFM om toezicht te houden op de naleving door de platforms. Op die manier kan de AFM ook echt iets betekenen voor de investeerders.
Eens. Lijkt me de enige mogelijkheid om investeerders te beschermen!
pi_159678174
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:27 schreef djh77 het volgende:

[..]

Eens. Lijkt me de enige mogelijkheid om investeerders te beschermen!
Maar is dat te controleren? Als er eerst bv. een lening bij KOM is afgesloten, hoe kan GvE dan achterhalen dat er een lening loopt? Dan moet daar een systeem zoals BKR voor komen.
pi_159678213
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:32 schreef didi80 het volgende:

[..]

Maar is dat te controleren? Als er eerst bv. een lening bij KOM is afgesloten, hoe kan GvE dan achterhalen dat er een lening loopt? Dan moet daar een systeem zoals BKR voor komen.
Goed onderzoek doen naar de ondernemer.
pi_159678219
quote:
[...] Ik denk ook dat optie 2 van NaRegenDeZon een hele goeie optie is. En dan is het aan de AFM om toezicht te houden op de naleving door de platforms. Op die manier kan de AFM ook echt iets betekenen voor de investeerders.
Toezicht door de AFM is duur. Daar zie ik niet veel in. Dan kunnen een aantal platforms direct sluiten.
Wat mij betreft zou KOM gewoon aansprakelijk gesteld moeten worden als zekerheden waardeloos zijn geworden door hun nalatigheid.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:42:44 #93
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159678335
Het begint r denk ik mee om het contractueel vast te leggen.
Als de lener dan alsnog een tw de financiering aangaat kkan je hem in elk geval op het contract wijzen en mogelijk betichten van fraude.
Tot nooit .......
pi_159678350
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:32 schreef didi80 het volgende:

[..]

Maar is dat te controleren? Als er eerst bv. een lening bij KOM is afgesloten, hoe kan GvE dan achterhalen dat er een lening loopt? Dan moet daar een systeem zoals BKR voor komen.
Ik denk dat een platform op zijn minst aan de indiener van een project moet vragen of hij elders geld opgehaald heeft. Is dat het geval, dan een achtergestelde 2e lening.
Mocht de indiener het verzwijgen en er komt bijv. vanuit dit forum een signaal dat men al bij een ander platform geld opgehaald heeft, dan dient de AFM in te grijpen als het 2e crowdfundproject niet achtergesteld wordt aan het eerste.
pi_159678835
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat KoM in deze echt zijn zorgplicht niet nakomt. Ze bieden bij verschillende projecten zekerheden aan in de vorm van verpanding. Ik denk dat ze dan ook de plicht hebben om er voor te zorgen dat e.e.a., bijvoorbeeld zoals AgD dit doet, ook op papier goed geregeld is en blijft.
Ik heb alleen meer de indruk dat KoM vooral druk is met zaken zoals het aanpassen van de website met toevoegingen als “een nieuwe post ‘afschrijvingen’. Zodat helder is welk bedrag u moet afschrijven op uw totale portfolio investeringen.” Nou juich ik dit op zich toe echter het moet niet zo gaan worden dat ze projecten in de problemen snel overschrijven naar deze nieuwe categorie en denken dat ze dan klaar zijn.

Ik denk dat KoM de aangeboden zekerheden in probleemsituaties gewoon moet uitwinnen en er voor moet zorgen dat dit ook mogelijk is door het voortraject goed te regelen. Ik proef een beetje uit de reacties van KoM dat ze dit (nog?) niet echt van plan zijn. Als dat onverhoopt inderdaad het geval is kunnen “we” ons bij een van de toekomstige projecten in de problemen wel gaan opmaken voor de eerste rechtszaak van een investeerder, of nog beter van de crowd, tegen KoM. Ik hoop dat KoM op tijd inziet dat dit echt veel beter moet allemaal en tot actie overgaat.

Ik denk dat het voor iedere investeerder die nu of in de toekomst meerdere investeringen heeft lopen via crowdfunding het verstandig is om te overwegen om, als hij/zij deze nog niet heeft, een rechtsbijstandverzekering af te sluiten met hierbij in ieder geval het onderdeel fiscaal en vermogen.
IK heb ook als investeerder over de verpanding vragen gesteld, niet alleen over Vinovat maar ook over de overige waar dit op van toepassing is. Als het antwoord mij niet bevalt ga ik in ieder geval met mijn rechtbijstand verzekering ( ik die m0dule die dit dekt ) kijken of dit rechtmatig is en wat te doen.
pi_159679044
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:09 schreef bambricks het volgende:

[..]

IK heb ook als investeerder over de verpanding vragen gesteld, niet alleen over Vinovat maar ook over de overige waar dit op van toepassing is. Als het antwoord mij niet bevalt ga ik in ieder geval met mijn rechtbijstand verzekering ( ik die m0dule die dit dekt ) kijken of dit rechtmatig is en wat te doen.
Nu je dit geschreven hebt zal KOM wel geen, dan wel een summier antwoord geven waar je weinig mee kan.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 14:40:40 #97
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159679499
Gelukkig! De storing bij KOM is voorbij. Althans: deels.
We spraken af niet te gaan klagen over betalingen die een dag of wat te laat zijn. Ik klaag niet, maar merk op dat o.a. uitgerekend het project waar hier uitgebreid over gesproken wordt, nog niet op de betaallijst staat...
pi_159679618
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:40 schreef crowd-fundi het volgende:
Gelukkig! De storing bij KOM is voorbij. Althans: deels.
We spraken af niet te gaan klagen over betalingen die een dag of wat te laat zijn. Ik klaag niet, maar merk op dat o.a. uitgerekend het project waar hier uitgebreid over gesproken wordt, nog niet op de betaallijst staat...
X

[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-02-2016 15:02:21 ]
pi_159679680
Iedereen kan hier wel doen als of ze door de bliksem zijn getroffen. Maar iemand met een beetje boerenverstand had hier al gauw door heen geprikt. Feitjes worden niet gecheckt en de zekerheden die platformen afgeven daar kan je je reet mee afvegen.

Op het moment dat het de spuigaten uitloopt verwacht ik de eerste jankverhalen eind van het jaar bij Kassa en Radar. Hoe ze zijn belazerd en al hun spaargeld en overwaarde op hun woning is verdampt door het crowdfunden van houtje touwtje projecten.

Wat ga je dan krijgen geluiden uit de samenleving dat overheid moet gaan ingrijpen verder regulering van de crowdfundingmarkt AFM erbij. Ja en en dan is het afgelopen met het feest kunnen we weer ouderwets terug naar de tante Agaath leningen ;(

Ik begin alvast een Claim stichting voor gedupeerde van crowdfunding inleg vanaf 40 euro p.p.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 14:49:47 #100
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159679690
quote:
verwijderd op verzoek NRDZ

[ Bericht 41% gewijzigd door crowd-fundi op 05-02-2016 15:00:22 ]
pi_159679788
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:49 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Nee, zo erg is het nog niet. Ik wil best aannemen dat het nog altijd aan de storing ligt. Er zijn nl meerdere betalingen nog niet verwerkt. Dat kan gebeuren. Nog steeds blij dat ze het even gemeld hebben. Ik vertrouw er echt nog wel op, dat maandag bij al mijn projecten staat dat er betaald is.
Ik heb mijn post verwijderd. Laten we niet in de negatieve spiraal speculeren. Misschien kan jij mijn aangehaalde post ook even aanpassen.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:04:04 #102
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159679974
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:49 schreef cofox het volgende:
Iedereen kan hier wel doen als of ze door de bliksem zijn getroffen. Maar iemand met een beetje boerenverstand had hier al gauw door heen geprikt. Feitjes worden niet gecheckt en de zekerheden die platformen afgeven daar kan je je reet mee afvegen.

Op het moment dat het de spuigaten uitloopt verwacht ik de eerste jankverhalen eind van het jaar bij Kassa en Radar. Hoe ze zijn belazerd en al hun spaargeld en overwaarde op hun woning is verdampt door het crowdfunden van houtje touwtje projecten.

Wat ga je dan krijgen geluiden uit de samenleving dat overheid moet gaan ingrijpen verder regulering van de crowdfundingmarkt AFM erbij. Ja en en dan is het afgelopen met het feest kunnen we weer ouderwets terug naar de tante Agaath leningen ;(

Ik begin alvast een Claim stichting voor gedupeerde van crowdfunding inleg vanaf 40 euro p.p.
Feiten hoef je niet te checken. Beweringen dat er feiten zijn wel. Dat gebeurt dus ook volop op dit platform. Lees de voorgaande 90 topics maar even terug. Huilie huilie is er niet bij. Op dit forum althans. De mensen die hier posten weten heel erg goed dat ze behoorlijk wat risico lopen. Die risico's proberen we hier met z'n allen in beeld te krijgen en te minimaliseren. Dat is tenminste mijn ervaring hier. Jij ervaart de posts hier ongetwijfeld geheel anders. Dat komt omdat je zelf niet meedoet. Je zet hier geen feiten neer maar verkondigt slechts je soms wat ongezouten mening.
Ik ben geneigd om je laatste zin nog serieus te nemen ook. Je zoekt een markt voor je claimstichting, of probeert die markt te creëren.
pi_159679998
De top 10 van week 5:
pi_159680035
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

[quote]0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:05 schreef djh77 het volgende:
De top 10 van week 5:
[ afbeelding ]
GvE deze week duidelijk weer ouderwets aan kop.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:11:31 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159680148
Nou de camperboer heeft betaald hoor.
Het zou ook wel heel erg dom zijn om nu niet te betalen. Als KoM dan alsnog de lening door laat gaan hebben ze echt een probleem.

Ik denk dat ze de betaling handmatig online zetten want mijn oudste projecten zijn allemaal binnen en van de jongere nog niet een.

Ik zie ze nu een voor een op het scherm verschijnen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Speekselklier op 05-02-2016 15:23:39 ]
Tot nooit .......
pi_159681312
Ik heb nog een paar parelprojectjes van KoM bekeken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159681397
Keiharde concurrentie voor de Fok-mailer: GvE gaat zelf nieuwe projecten aankondigen via Whatsapp! Net gevonden op de GvE-site:

Melding nieuwe projecten
Vanaf heden is het mogelijk om bij nieuw gepubliceerde projecten een notificatie te ontvangen via Whatsapp. Hiervoor kunt u zich aanmelden door de volgende stappen te doorlopen:

• Voeg ons nummer 06 252 272 23 toe aan uw contactenlijst;
• Stuur via Whatsapp het woord AAN;
• Wilt u zich afmelden? Stuur dan via Whatsapp het woord UIT. Wij halen u dan van de lijst.
pi_159681437
Geen probleem toch? De Fokmailer had puur informatievoorziening als doel, geen inkomsten. Als de platforms dat zelf goed gaan regelen lijkt me dat niet verkeerd.
Schip ahoy!
pi_159681694
Vanavond weer een bodytec pitch op KoM. De zoveelste...
  vrijdag 5 februari 2016 @ 16:54:28 #110
132191 -jos-
Money=Power
pi_159682077
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:16 schreef dbrmnn het volgende:
Keiharde concurrentie voor de Fok-mailer: GvE gaat zelf nieuwe projecten aankondigen via Whatsapp! Net gevonden op de GvE-site:

Melding nieuwe projecten
Vanaf heden is het mogelijk om bij nieuw gepubliceerde projecten een notificatie te ontvangen via Whatsapp. Hiervoor kunt u zich aanmelden door de volgende stappen te doorlopen:

• Voeg ons nummer 06 252 272 23 toe aan uw contactenlijst;
• Stuur via Whatsapp het woord AAN;
• Wilt u zich afmelden? Stuur dan via Whatsapp het woord UIT. Wij halen u dan van de lijst.
Handig, ben benieuwd of dat nog sneller is dan de Fok mailer.

edit:

waar op de site staat dit? ik zie niks?
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 17:05:28 #111
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159682196
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:11 schreef Baklapper het volgende:
Ik heb nog een paar parelprojectjes van KoM bekeken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja maar daar zijn het startups voor he.
Gelukkig een borgstelling door een kapitaalkrachtige partij. En KoM heeft in de v&a bevestigt dat de jaarrekeningen van die partij zijn gecontroleerd.
Geen zorgen dus, we zullen snel horen over een volledige aflossing.
Tot nooit .......
pi_159682554
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja maar daar zijn het startups voor he.
Gelukkig een borgstelling door een kapitaalkrachtige partij. En KoM heeft in de v&a bevestigt dat de jaarrekeningen van die partij zijn gecontroleerd.
Geen zorgen dus, we zullen snel horen over een volledige aflossing.
Nou de bedrijven bestonden al een paar jaar. Ik heb gekeken naar waar het "kapitaalkrachtige" bedrijf uit bestaat. Voornamelijk deelnemingen. Dit is niet bepaalt liquide.

Laat de twee genoemde "startups" nou ook net deelnemingen zijn. Ben wel benieuwd wat er van de post financiële vaste activa overblijft. Bij het andere bedrijf van de directeur steeg die post ineens met meer dan een miljoen. Lijkt mij dat het vooral veel lucht is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Baklapper op 05-02-2016 17:34:45 ]
pi_159683277
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:10 schreef Speekselklier het volgende:
groeien de schulden je boven je hoofd?
- schrijf een mooie pitch, doe grote beloftes wat betreft zekerheden.
- het te lenen bedrag zijn uiteraard de hoogte van de schulden+kosten KOM+half jaar aflossing,
- haal het geld op en betaal al je schuldeisers,
-betaal met het overgebleven geld de maandelijkse termijnen en ga ook lekker op vakantie.
- na een half jaar bel je KOM dat je de lening niet meer kan betalen,
-een maand later zijn je schulden gesaneerd en heb je een schone lei!

Niemand zal de schuldsanering meer bellen na het zien van deze procedure.
Ik moet hierbij onmiddellijk aan restaurant De Smederij denken. Eerder geleend van familie wat zeer waarschijnlijk is terugbetaald. Na precies een jaar stopten de betalingen maar heeft GvE nog een paar maanden de zaak verbloemt door de betaling over te nemen.
pi_159683984
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:54 schreef -jos- het volgende:

[..]

Handig, ben benieuwd of dat nog sneller is dan de Fok mailer.

edit:

waar op de site staat dit? ik zie niks?
Staat inderdaad onder 'berichten' als je bent ingelogd. Kolom rechts op het scherm. Nu maar hopen dat dit niet gaat leiden tot nog meer ondoordachte investeringen, omdat je de boot niet wil missen en er snel bij moet zijn -daar heb ik er helaas ook wel 1 of 2 van-
  vrijdag 5 februari 2016 @ 18:56:16 #115
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159684165
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:26 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Nou de bedrijven bestonden al een paar jaar. Ik heb gekeken naar waar het "kapitaalkrachtige" bedrijf uit bestaat. Voornamelijk deelnemingen. Dit is niet bepaalt liquide.

Laat de twee genoemde "startups" nou ook net deelnemingen zijn. Ben wel benieuwd wat er van de post financiële vaste activa overblijft. Bij het andere bedrijf van de directeur steeg die post ineens met meer dan een miljoen. Lijkt mij dat het vooral veel lucht is.
Kom bakklapper, niet zo negatief. Bij de pitch stonden geen waarschuwingen en de jaarrekeningen zijn ook gecontroleerd. Je doet nu net alsof ze bij KoM zitten te slapen.
Tot nooit .......
pi_159689649
Als nieuwkomer wil ik hier mijn verhaal -en strategie- delen:

Het afgelopen jaar ben ik mij meer gaan verdiepen in Crowdfunding. Wij zijn een gezin met twee jonge kinderen. Voor de kids hebben we voor allebei een spaarrekening (geen zilvervloot oid!) die steeds minder rente opbrengt. We storten elke maand een klein bedrag zodat ze rond hun achttiende een bedragje hebben waar ze wat leuks mee kunnen doen. Zodoende gaan kijken naar alternatieven die wat beter rendement kunnen geven. Ik ben zelf niet zo heel gecharmeerd van de beurs en zou eerder in een tracker ofzo inleggen als er net een enorme krach is geweest, wat m.i. niet het geval is nu.

Sinds eind november vorig jaar heb ik voorzichtig geïnvesteerd in een aantal projecten bij GVE, KOM en Lendico.

De strategie is als volgt:
1. Geen fitness, starters waar ik niets van snap en horeca
2. Zorg projecten hebben een streepje voor, dit komt door het werk van mijn vrouw.
3. Technische projecten hebben bij mij de aandacht, evenals agrarisch en medisch.
4. Medische start-ups hebben daarentegen bij mij een lagere interesse. Vanwege het vrij speculatieve karakter.
5. Zekerheden en partijen die meer dan 10 jaar een zaak hebben scoren hoog
6. Mocht er een default optreden, dan garandeer ik het resterende bedrag.
7. Looptijd is niet heel belangrijk, het duurt nog een hele poos voor ze de 18 aantikken. Dit gaat op den duur wel een rol spelen natuurlijk.
8. Zoveel mogelijk spreiden door het laagste bedrag in te leggen. Enige uitzondering als er hoog gescoord wordt op bovenstaande punten, dan leg ik dubbel het laagste bedrag in.
9. Als het project in de buurt is waar ik woon, heeft het ook net wat meer aandacht vanwege de mogelijkheid er een bezoekje te brengen.

Ik wil trouwens binnenkort eens een bij een project langs, gewoon om te kijken wat de ondernemerszijde inhoud/ te melden heeft.

Overzicht:
GVE: 14 projecten
KOM: 2 (1 teruggetrokken door KOM)
Lendico: 1 (ben niet zo gecharmeerd van deze site)

Mocht iemand nog vragen hebben, of opmerkingen, dan hoor ik het graag!

[ Bericht 0% gewijzigd door chmistry op 05-02-2016 22:48:37 ]
  vrijdag 5 februari 2016 @ 23:04:39 #117
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_159690883
Welkom! Wat bedoel je met punt 6? Persoonlijk steek ik de helft van de tijd in het onderzoeken van het concept en de andere helft in het onderzoeken van het team dat erachter staat.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_159691142
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 22:30 schreef chmistry het volgende:
Als nieuwkomer wil ik hier mijn verhaal -en strategie- delen:

Het afgelopen jaar ben ik mij meer gaan verdiepen in Crowdfunding. Wij zijn een gezin met twee jonge kinderen. Voor de kids hebben we voor allebei een spaarrekening (geen zilvervloot oid!) die steeds minder rente opbrengt. We storten elke maand een klein bedrag zodat ze rond hun achttiende een bedragje hebben waar ze wat leuks mee kunnen doen. Zodoende gaan kijken naar alternatieven die wat beter rendement kunnen geven. Ik ben zelf niet zo heel gecharmeerd van de beurs en zou eerder in een tracker ofzo inleggen als er net een enorme krach is geweest, wat m.i. niet het geval is nu.

Sinds eind november vorig jaar heb ik voorzichtig geïnvesteerd in een aantal projecten bij GVE, KOM en Lendico.

De strategie is als volgt:
1. Geen fitness, starters waar ik niets van snap en horeca
2. Zorg projecten hebben een streepje voor, dit komt door het werk van mijn vrouw.
3. Technische projecten hebben bij mij de aandacht, evenals agrarisch en medisch.
4. Medische start-ups hebben daarentegen bij mij een lagere interesse. Vanwege het vrij speculatieve karakter.
5. Zekerheden en partijen die meer dan 10 jaar een zaak hebben scoren hoog
6. Mocht er een default optreden, dan garandeer ik het resterende bedrag.
7. Looptijd is niet heel belangrijk, het duurt nog een hele poos voor ze de 18 aantikken. Dit gaat op den duur wel een rol spelen natuurlijk.
8. Zoveel mogelijk spreiden door het laagste bedrag in te leggen. Enige uitzondering als er hoog gescoord wordt op bovenstaande punten, dan leg ik dubbel het laagste bedrag in.
9. Als het project in de buurt is waar ik woon, heeft het ook net wat meer aandacht vanwege de mogelijkheid er een bezoekje te brengen.

Ik wil trouwens binnenkort eens een bij een project langs, gewoon om te kijken wat de ondernemerszijde inhoud/ te melden heeft.

Overzicht:
GVE: 14 projecten
KOM: 2 (1 teruggetrokken door KOM)
Lendico: 1 (ben niet zo gecharmeerd van deze site)

Mocht iemand nog vragen hebben, of opmerkingen, dan hoor ik het graag!
Hallo! Welkom hier.
Het lijkt mij een weloverwogen strategie en dat is in mijn ogen altijd goed.
Ik ga er vanuit dat je de eventuele cijfermatige onderbouwing ook meeneemt in je overwegingen.
Heel veel succes, hou ons op de hoogte van je ervaringen en deel hier zoveel mogelijk jou overwegingen om wel of niet in een project te stappen, daar kunnen wij dan ook weer van leren. En als je zelf vragen hebt horen we het graag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 05-02-2016 23:18:24 ]
pi_159691275
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 23:04 schreef Klokov het volgende:
Welkom! Wat bedoel je met punt 6? Persoonlijk steek ik de helft van de tijd in het onderzoeken van het concept en de andere helft in het onderzoeken van het team dat erachter staat.
Ik betaal het resterende bedrag van de default aan mijn dochters uit eigen zak. Uiteraard onderzoek ik alle projecten ook zoveel mogelijk, heb een commerciële baan in een zeer conservatieve business waar veel geld in omgaat, dus dat zit in mijn bloed.
pi_159691323
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 23:04 schreef Klokov het volgende:
Welkom! Wat bedoel je met punt 6?
Ik denk dat hij dit geld aanvult naar zijn kinderen toe, zodat de kinderen wel de voordelen van het hogere rendement hebben maar niet de nadelen. Op het echte rendement heeft dit dus geen invloed.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 00:15:47 #121
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159693386
dan raad ik de kinderen aan om alleen naar de rente te kijken.
als het mis gaat betaald pappie toch..
Tot nooit .......
pi_159694622
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 00:15 schreef Speekselklier het volgende:
dan raad ik de kinderen aan om alleen naar de rente te kijken.
als het mis gaat betaald pappie toch..
Ja dat zou een wijze les zijn voor ze ;) . Ze zijn 2 en 5, ik beheer hun spaargeld, als ze wat ouder zijn mogen ze zelf lessen gaan trekken.
pi_159696627
Project Gym Fitness (KoM) beëindigd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja.... e 7.400 opgehaald in 50 dagen was wel erg dramatisch
pi_159696898
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slecht nieuws: In mei 2015 even E 344.000 opgehaald. In 2 dgn 100% gefund. Classificatie 3. Hele lage G-PD percentage (0,09). Hoge creditsafescore. Er zijn 7 termijnen van de 60 afgelost

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is trouwens sprake van 3 BV's waarvan er in ieder geval 2 failliet zijn.

Hierbij de link naar de discussie van dit forum:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door djh77 op 06-02-2016 08:41:16 ]
pi_159696967
quote:
Oh noes, dat was mijn eerste project in CF (en ook eerste default). Had er 1500 inzitten.
pi_159696980
Ik heb hier in geïnvesteerd en ook mijn eerste default. Wel vreemd inderdaad dat het mis gaat met zo´n lage GPD (< 1/1000 in het eerste jaar). Nu afwachten hoe het verder gaat en wat er nog terug komt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159697244
Misschien kunnen we dit allemaal in een spoiler zetten? Ik denk niet dat dit goed is voor het bedrijf zelf.
pi_159697246
Godver. Da's m'n derde default. Met zulke ratings binnen 8 maanden over de kop, dat is eigenlijk gewoon idioot. Ik haal op m'n CF-projecten nu minder op dan ik aan spaarrente had behaald. Het was een leuk, maar erg risicovol spelletje. Dat blijkt wel als met deze ratings ook nog van alles omvalt :{
Schip ahoy!
pi_159697413
Faillissement is toch al uitgesproken? Maakt niet zoveel uit meer.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 09:42:55 #131
62913 Blik
The one and Only!
pi_159697511
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 08:33 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Oh noes, dat was mijn eerste project in CF (en ook eerste default). Had er 1500 inzitten.
Ouch

Best wel wat uit dit topic hebben daarin geinvesteerd, pijnlijk
pi_159697555
Mja, niet gek met die ratings lijkt me, voor mij was het ook nog een beetje de gunfactor erbovenop.
Toch is het dus echt een loterij. Gelukkig had ik het geld al afgeschreven en zie ik alle return nu als 'winst'. Maar als je bekijkt hoe de cijfers er na een ruim jaar investeren voor staan is dat toch wel treurig. Vooral als je bedenkt dat er het afgelopen jaar nog veel meer dubieuze projecten voorbij zijn gekomen. De latere instappers en blindinvesteerders kunnen hier wel eens flink pijn van gaan hebben.
Schip ahoy!
pi_159697633
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Mja, niet gek met die ratings lijkt me, voor mij was het ook nog een beetje de gunfactor erbovenop.
Toch is het dus echt een loterij. Gelukkig had ik het geld al afgeschreven en zie ik alle return nu als 'winst'. Maar als je bekijkt hoe de cijfers er na een ruim jaar investeren voor staan is dat toch wel treurig. Vooral als je bedenkt dat er het afgelopen jaar nog veel meer dubieuze projecten voorbij zijn gekomen. De latere instappers en blindinvesteerders kunnen hier wel eens flink pijn van gaan hebben.
Ik heb het ook serieus overwogen, maar uiteindelijk ben ik gelukkig niet ingestapt. Dit omdat ik vond en vind dat het nogal rommelt in de zorg. Gedoe met PGB's die niet op tijd betaald werden, gemeentes die achterstanden hadden, enz.
pi_159697735
Het wordt nu echt tijd dat ook gve openheid geeft over hun defaults. Simpel een Excel met ratings, startdatum, looptijd, omvang, betaalde termijnen en huidige status. Ik ben benieuwd hoe een 'gemiddeld' rendement er dan uit ziet. Ook ik ben het schip in met De Eik. Mijn totaal ontvangen rente overstijgt mijn defaults nog maar de rente wordt minder en minder en mijn defaults lopen op.
pi_159697824
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:58 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Het wordt nu echt tijd dat ook gve openheid geeft over hun defaults. Simpel een Excel met ratings, startdatum, looptijd, omvang, betaalde termijnen en huidige status. Ik ben benieuwd hoe een 'gemiddeld' rendement er dan uit ziet. Ook ik ben het schip in met De Eik. Mijn totaal ontvangen rente overstijgt mijn defaults nog maar de rente wordt minder en minder en mijn defaults lopen op.
Ik ben denk ik ongeveer een compleet jaarrendement kwijt van al mijn projecten. Maar wellicht komt er nog wat terug uit de holding van de ondernemer, al zal daar wel iets voor "geregeld" zijn.

Ik zat overigens gisteren voor het eerst op hun site en Facebook te kijken om te zien wat ze ervan gemaakt hebben. Zag er allemaal goed uit :)
pi_159697945
Wat ik er zo zorgelijk aan vind is dat de projecten zo snel al falen. Je houdt wel rekening met een bepaald percentage maar dan toch pas gemiddeld na een jaar of twee.

Hadden we het kunnen weten/vermoeden? De ratings waren goed maar weinigzeggend omdat ze gebaseerd waren op de situatie vóór de investering. Het is een starter, deels horeca, hobby natuurgeneeskunde(!), jammer dat hij niet ook een glazen bol had. Of misschien juist wel.
Pecunia non olet
pi_159698128
http://www.de-eik-slagharen.nl/

Tsja, als je het zo leest, dan hoeft de verhuurder van de locatie alleen maar een nieuwe 'gek' aan te werven die de exploitatie aansluitend kan voortzetten.
Kamertjes en restaurant zijn nu netjes op kosten van de GVE investeerders opgeknapt en zijn eigendom verhuurder, dus die mist alleen een paar huurtermijnen.
Pecunia non olet
pi_159698207
Ik vrees dat hier weinig te halen gaat zijn, misschien komt er nog wat geld terug uit de inboedel maar we mogen blij zijn als we daarmee 5-10% van de hoofdsom bereiken. Als er dan nog zo'n 3 ton overblijft, gaat het om 21k rente per jaar dus dat gaat lastig worden. Of er geld uit zijn andere zorgconcept terug kan komen, geen idee. Dat zal dan via de holding of de hoofdelijke aansprakelijkheid moeten gaan.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159698332
De Holding is inderdaad ook voor de financiering aansprakelijk. Wat daarvan de draagkracht is is helemaal onduidelijk. De creditsafe cijfers zijn van 2013 en de bezittingen bestaan hoofdzakelijk uit financiële vaste activa (120K) wat zou kunnen duiden op de deelneming in de andere vestiging. Daar zie ik geen 3 ton uit komen. En zijn privé spulletjes staan vast al bij zijn familie gestald.
Pecunia non olet
pi_159698368
Ik begrijp werkelijk niet waarom de platforms die zekerheden niet goed organiseren. Als een project niet voldoende zekerheden kan bieden dan moet hetzelfde gelden als bij de bank; geen financiering. Het succes wordt, ook hier, afgemeten aan de snelheid waarmee een project volloopt. De succesverhalen van KoM, GvE en Collin zijn hier een bewijs van. Heel trots op het feit dat een project binnen een paar uur gefund is maar waar ze trots op zouden moeten zijn is dat de achterdeur (lees zekerheden) ook goed geregeld zijn en het, met een simpel boerenverstand, te beredeneren projecten zijn. (projectjes op IvM zijn hier een uitstekend voorbeeld van).

pff dat moest er ff uit. Lucht wel op. :)
pi_159698383
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:58 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Het wordt nu echt tijd dat ook gve openheid geeft over hun defaults. Simpel een Excel met ratings, startdatum, looptijd, omvang, betaalde termijnen en huidige status. Ik ben benieuwd hoe een 'gemiddeld' rendement er dan uit ziet. Ook ik ben het schip in met De Eik. Mijn totaal ontvangen rente overstijgt mijn defaults nog maar de rente wordt minder en minder en mijn defaults lopen op.
Ik ben nu zo'n 10 maanden bezig en de schade uit deze default overstijgt de tot nu toe ontvangen rente op al mijn projecten. Vanuit die insteek sta ik dus in de min.

Tot vanochtend dacht ik dat dit een van mijn minst risicovolle projecten was...
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159698435
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:42 schreef komrad het volgende:

[..]

Ik ben nu zo'n 10 maanden bezig en de schade uit deze default overstijgt de tot nu toe ontvangen rente op al mijn projecten. Vanuit die insteek sta ik dus in de min.

Tot vanochtend dacht ik dat dit een van mijn minst risicovolle projecten was...
Dan heb ik toch een (goedbedoelde) kritische vraag.

Waarom denk je dat een starter die 350K leent een minder risicovol project is?
pi_159698647
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:45 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Dan heb ik toch een (goedbedoelde) kritische vraag.

Waarom denk je dat een starter die 350K leent een minder risicovol project is?
die heb ik mezelf ook gesteld dus dat mag zeker :)

Ik zag hem niet helemaal als een starter, omdat er ervaring opgedaan was met een ander zorgconcept. Daarnaast dacht ik dat dit een business is waar de inkomsten tot op bepaalde hoogte wel redelijk zeker zijn. En de ratings zagen er goed uit. Tenslotte ook wel een gunfactor.

Nu ik het nogmaals bekijken met een wat kritischer blik en met een aantal maanden meer crowdfund ervaring zie ik het een stuk minder positief. Wat vooral het probleem is geweest is dat er te weinig bezettingsgraad van de kamers is geweest. Daarbij weinig harde zekerheden en onduidelijkheid over de holding.

Dit geval gaat wel impact hebben op mijn investeringen, ik denk dat ik voorlopig een stuk minder in zal stappen. Als ik op een portefeuille van 25 projecten nog 2 vroege defaults krijg had ik net zo goed het geld op een deposito kunnen zetten. En 2-3 defaults is best een reëel scenario.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159698800
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:58 schreef komrad het volgende:

[..]

die heb ik mezelf ook gesteld dus dat mag zeker :)

Ik zag hem niet helemaal als een starter, omdat er ervaring opgedaan was met een ander zorgconcept. Daarnaast dacht ik dat dit een business is waar de inkomsten tot op bepaalde hoogte wel redelijk zeker zijn. En de ratings zagen er goed uit. Tenslotte ook wel een gunfactor.

Nu ik het nogmaals bekijken met een wat kritischer blik en met een aantal maanden meer crowdfund ervaring zie ik het een stuk minder positief. Wat vooral het probleem is geweest is dat er te weinig bezettingsgraad van de kamers is geweest. Daarbij weinig harde zekerheden en onduidelijkheid over de holding.

Dit geval gaat wel impact hebben op mijn investeringen, ik denk dat ik voorlopig een stuk minder in zal stappen. Als ik op een portefeuille van 25 projecten nog 2 vroege defaults krijg had ik net zo goed het geld op een deposito kunnen zetten. En 2-3 defaults is best een reëel scenario.
Ok. In ieder geval van geleerd.

Wellicht juist intensiever investeren met de kennis van nu. Kun je je rendement omhoog halen. Anders blijft het natuurlijk slecht
pi_159698973
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:05 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ok. In ieder geval van geleerd.

Wellicht juist intensiever investeren met de kennis van nu. Kun je je rendement omhoog halen. Anders blijft het natuurlijk slecht
Daar heb ik al over nagedacht. Daarbij is de vraag of ik in staat ben betere beslissingen te nemen. Realiteit is dat het maar weinig mensen gegeven is de markt structureel te outperformen en we weten niet eens wat de performance van deze markt is.

Bijkomend is dat we beslissingen moeten nemen op zeer beperkte informatie. En die informatie is veelal ook nog van twijfelachtige kwaliteit. We hebben hier op het platform al een aantal keer gesproken over de data van KOM. In dit geval is een GPD afgegeven van 0,09% door GvE. Dat betekent dat de kans op een faillissement in het eerste jaar < 1/1000 is. Nu kan dit geval toeval zijn maar ik vrees dat dat niet zo is en dat er structureel probleem is met de kwaliteit van de data. Zowel in de wijze waarop de ratings bepaald worden als in de kwaliteit (en de toetsing daarvan) van de data die de leningnemers aanleveren.

Hoe dan verder voor mij? Ik geef crowdfunding niet op vanwege dit geval, ik wist dat er risico's aan zaten en dat dit kon gebeuren. Maar ik stel me wel wat terughoudender op en zal waarschijnlijk ook de focus verleggen naar kleinere platforms waar de zaken betere geregeld lijken te zijn.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159699176
Ai, in de Eik zat ik voor mijn doen vrij stevig in. Ik was wel gecharmeerd van het verhaal en de cijfers. Klote dat deze al zo vroeg klapt (~90% van de oorspronkelijke inleg staat nog uit), dat betekent een flinke knauw in m'n rendement.

[ Bericht 6% gewijzigd door Graankorrel op 06-02-2016 11:47:53 ]
pi_159699558
Wat een drama's. Het restant terugbetalen wordt wel heel lastig als de werkmaatschappij is weggevallen. Ik zit er niet in, maar veel fokkers wel, Wel een klotezooi weer.

Naar mijn mening te gek voor woorden dat dergelijke projecten zo snel omvallen. Gebrek aan inzicht? geen businessplan? geen onderzoek? Of gaten dichten met de lening, met medeweten dat het niet gaat slagen..... of hopen op een wonder..
pi_159699625
De 0,09 GPD slaat op de holding. Deze zal niet failliet zijn. Cijfer zal dus wel kloppen. De andere bv's zouden waarschijnlijk een hele andere GPD hebben gehad
pi_159699638
Ik baal er zelf ook erg van dat de zekerheden toch niet zoveel voorstellen ten opzichte van hoe ze in eerste instantie worden voorgespiegeld.
Nu zal de KoM administratie het wel druk hebben met alles in kaart te brengen, maar ik wil toch over een week of 2 eens met hun in contact treden hoe dat nu zit bij de lopende projecten.

Als er een voorraad verpand is, verwacht ik niet dat deze claim bij een faillissement simpel te weigeren is door een curator. Wat is dan de verpanding waard? Dan gaat er ergens in het proces toch iets niet goed.

PS. Op mijn vragen aan de camperman van 28-januari is nooit een antwoord gekomen. :(
Heb ik te hoge verwachtingen dat op elke vraag een antwoord komt?
pi_159699828
Ik wacht nog op een antwoord van kom op een vraag uit december 2015 :')
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159699944
Naar wie mailen jullie van KoM? Pim reageert bij mij binnen een paar uur. De riskmanager heeft nog nooit gereageerd op een vraag.
pi_159699970
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:54 schreef dyna18 het volgende:
Ik baal er zelf ook erg van dat de zekerheden toch niet zoveel voorstellen ten opzichte van hoe ze in eerste instantie worden voorgespiegeld.
Nu zal de KoM administratie het wel druk hebben met alles in kaart te brengen, maar ik wil toch over een week of 2 eens met hun in contact treden hoe dat nu zit bij de lopende projecten.

Als er een voorraad verpand is, verwacht ik niet dat deze claim bij een faillissement simpel te weigeren is door een curator. Wat is dan de verpanding waard? Dan gaat er ergens in het proces toch iets niet goed.

PS. Op mijn vragen aan de camperman van 28-januari is nooit een antwoord gekomen. :(
Heb ik te hoge verwachtingen dat op elke vraag een antwoord komt?
Curator kan niet om een verpanding heen als dit juridisch juist is gebeurd
pi_159700216
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:41 schreef rockenfeller het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet waarom de platforms die zekerheden niet goed organiseren. Als een project niet voldoende zekerheden kan bieden dan moet hetzelfde gelden als bij de bank; geen financiering. Het succes wordt, ook hier, afgemeten aan de snelheid waarmee een project volloopt. De succesverhalen van KoM, GvE en Collin zijn hier een bewijs van. Heel trots op het feit dat een project binnen een paar uur gefund is maar waar ze trots op zouden moeten zijn is dat de achterdeur (lees zekerheden) ook goed geregeld zijn en het, met een simpel boerenverstand, te beredeneren projecten zijn. (projectjes op IvM zijn hier een uitstekend voorbeeld van).

pff dat moest er ff uit. Lucht wel op. :)
Ja. Het debiele is dat de platformen op sociale media trots vermelden dat een project binnen een paar uur vol is. Deden ze dat ook maar bij de faillissementen.

KoM had bijvoorbeeld een tweet over Vinovat dat het project binnen 7.5 uur was gefund en dat crowdfunding een veilige investering was met een goed rendement.

Uiteraard is die tweet nu uit de lucht gehaald :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Baklapper op 06-02-2016 12:31:24 ]
pi_159700827
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 12:25 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Ja. Het debiele is dat de platformen op sociale media trots vermelden dat een project binnen een paar uur vol is. Deden ze dat ook maar bij de faillissementen.

KoM had bijvoorbeeld een tweet over Vinovat dat het project binnen 7.5 uur was gefund en dat crowdfunding een veilige investering was met een goed rendement.

Uiteraard is die tweet nu uit de lucht gehaald :')
Werkelijk? Dat is echt *** schandalig! Wees dan ook een vent en laat die tweet lekker staan zeg.
De Eik is al mijn tweede default en ik ben net een jaar en een klein beetje bezig. Zulke ratings en dan na 7 maanden al failliet, dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Ik hoop dat ik op zijn minst neutraal de eindstreep haal op deze manier. :')

Ik ben nu echter wel een stuk kritischer geworden, een hoop leergeld betaald dus, zo kritisch dat ik eigenlijk praktisch alles wat langskom wegwuif. En als er eentje bijzit die wel goed is ben ik te laat. :)
pi_159700895
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:49 schreef cofox het volgende:
Iedereen kan hier wel doen als of ze door de bliksem zijn getroffen. Maar iemand met een beetje boerenverstand had hier al gauw door heen geprikt. Feitjes worden niet gecheckt en de zekerheden die platformen afgeven daar kan je je reet mee afvegen.

Op het moment dat het de spuigaten uitloopt verwacht ik de eerste jankverhalen eind van het jaar bij Kassa en Radar. Hoe ze zijn belazerd en al hun spaargeld en overwaarde op hun woning is verdampt door het crowdfunden van houtje touwtje projecten.

Wat ga je dan krijgen geluiden uit de samenleving dat overheid moet gaan ingrijpen verder regulering van de crowdfundingmarkt AFM erbij. Ja en en dan is het afgelopen met het feest kunnen we weer ouderwets terug naar de tante Agaath leningen ;(

Ik begin alvast een Claim stichting voor gedupeerde van crowdfunding inleg vanaf 40 euro p.p.
Jullie kunnen altijd bij mij terecht.
pi_159700959
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 12:57 schreef cofox het volgende:

[..]

Jullie kunnen altijd bij mij terecht.
Ik ben zelf in deze projecten gestapt, zonder enige dwang, dus mij zal je niet horen huilen. Dit is het risico, alhoewel de omstandigheden alsnog opmerkelijk te noemen zijn.
pi_159701028
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:52 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Ik heb het ook serieus overwogen, maar uiteindelijk ben ik gelukkig niet ingestapt. Dit omdat ik vond en vind dat het nogal rommelt in de zorg. Gedoe met PGB's die niet op tijd betaald werden, gemeentes die achterstanden hadden, enz.
Ik zit ook gelukkig bij de investeerders die het alleen serieus overwogen hebben. Ben er inderdaad toen niet ingestapt door het gedoe met die openings data etc. Achteraf geluk gehad. Hoop voor jullie dat er nog wat te halen is bij de holding. Zo zie je inderdaad maar weer dat een 3tje en gpd0.09 voor een holding 0.0 bijna niets zegt over de haalbaarheid van het project. De prestaties van de werkmaatschappij zijn veel belangrijker. Die waren hier niet, dus eigenlijk een 5S met veel opstart kosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-02-2016 13:10:04 ]
pi_159701155
Ja, mijn eerste default.
Wat mij (is hier al gemeld) verbaasd is 'zo snel'. Maar 7 maanden uitbetaald (25 januari laatste betaling).
Voor zo'n rating is dit volgens mij erg snel allemaal. Ik had zo'n default pas na 2 jaar ingeschat, of liever helemaal geen default ;)
pi_159701244
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 12:10 schreef Baklapper het volgende:
Naar wie mailen jullie van KoM? Pim reageert bij mij binnen een paar uur. De riskmanager heeft nog nooit gereageerd op een vraag.
naar het algemene emailadres van KOM.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159702046
Even een druk weekje gehad dus geen tijd om even actief mee te posten. Ik was eens aan het teruglezen en verbaas me toch wel over een aantal zaken van KOM die ik hier voorbij zie komen:

1. Niet goed geregelde verpanding. Als er verpanding in de pitch staat lijkt het me de taak van het platform die goed te regelen. Ik vind het dan ook bijzonder dat KOM doodleuk zegt je verpanding is niks waard.. Goed om te weten, gelukkig heb ik maar 1 project (waar ik ook nog eens veel vertrouwen in heb) bij KOM lopen en daar blijft het voorlopig bij.

2. Opzich bij die Jonkeren en Vos campers, ook weer een persoonlijke aansprakelijkheid voor deze lening is niet gek. Dan moeten we immers maar eisen dat we die exclusief hebben als crowd, wel vind ik tenenkrommend de reactie van KOM op de vraag die hierover wat eerder in dit topic naar KOM werd gemaild. Deze zin alleen al: "Zowel ondernemen als ook investeren is een dynamische activiteit waardoor randvoorwaarden en omstandigheden (vertaald in rendement en risico) aan verandering onderhevig zijn."

Verder gaat het hard met de defaults en betalingsproblemen, gelukkig gaan mijn projecten voorlopig nog goed (even snel afkloppen deze uitspraak..), hopelijk is dit een eye-opener voor de mensen in de crowd die al die projecten in een paar minuten zonder te lezen volstoppen..
pi_159702229
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 12:54 schreef MSR het volgende:

[..]

Werkelijk? Dat is echt *** schandalig! Wees dan ook een vent en laat die tweet lekker staan zeg.
Oeps. Ik heb het bij het verkeerde eind. Staat nog wel op facebook.

https://m.facebook.com/kapitaalopmaat/posts/446112235549642
pi_159702678
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 12:54 schreef MSR het volgende:
De Eik is al mijn tweede default en ik ben net een jaar en een klein beetje bezig. Zulke ratings en dan na 7 maanden al failliet, dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Ik hoop dat ik op zijn minst neutraal de eindstreep haal op deze manier. :')
Ik zou rekenen op een verlies. Ik schrijf inmiddels alles in mijn hoofd af en wat nog binnenkomt is meegenomen. Leuk spelletje geweest, maar de risico's met onvolledige informatie en schimmige constructies rondom holdings en BV's worden nu steeds duidelijker.

Zo'n Eik ook. Het ziet er goed uit, maar als je na 7 maanden, dus iets meer dan 10% van de looptijd al op de fles gaat, heeft er dus iets fundamenteel verkeerd gezeten.
Schip ahoy!
pi_159704127
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 14:25 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik zou rekenen op een verlies. Ik schrijf inmiddels alles in mijn hoofd af en wat nog binnenkomt is meegenomen. Leuk spelletje geweest, maar de risico's met onvolledige informatie en schimmige constructies rondom holdings en BV's worden nu steeds duidelijker.

Zo'n Eik ook. Het ziet er goed uit, maar als je na 7 maanden, dus iets meer dan 10% van de looptijd al op de fles gaat, heeft er dus iets fundamenteel verkeerd gezeten.
Ben ik de enige die denkt dat deze maand misschien nog betaald word? GvE heeft nog niks definitief gezegd over het wel of niet uitbetalen. Dus misschien dat deze meneer nog ergens een paar afbetalingen heeft liggen.
pi_159704537
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 15:23 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Ben ik de enige die denkt dat deze maand misschien nog betaald word? GvE heeft nog niks definitief gezegd over het wel of niet uitbetalen. Dus misschien dat deze meneer nog ergens een paar afbetalingen heeft liggen.
het zou kunnen, de holding kan de betalingen overnemen maar of dat gebeurt zal blijken
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_159704576
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 15:41 schreef komrad het volgende:

[..]

het zou kunnen, de holding kan de betalingen overnemen maar of dat gebeurt zal blijken
De holding is de lener, dus dat zal wel moeten. De onderliggende BV's zijn failliet.

Faillissement is van vrijdag, dus gve zal niet gelijk zaterdag mailen verwacht ik.
pi_159704832
Weet iemand trouwens wat de status van gve ten opzichte van trustbuddy is? Hebben ze hun aandelen al terug?
pi_159704894
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 14:25 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik zou rekenen op een verlies. Ik schrijf inmiddels alles in mijn hoofd af en wat nog binnenkomt is meegenomen. Leuk spelletje geweest, maar de risico's met onvolledige informatie en schimmige constructies rondom holdings en BV's worden nu steeds duidelijker.

Zo'n Eik ook. Het ziet er goed uit, maar als je na 7 maanden, dus iets meer dan 10% van de looptijd al op de fles gaat, heeft er dus iets fundamenteel verkeerd gezeten.
Helemaal mee eens, en Eik schrijf ik binnenkort ook af. Ik doelde op het eindresultaat over mijn gehele cf portefeuille bezien. Of bedoelde je dat ook al?
pi_159705184
De ontwikkelingen van de laatste maanden hebben mij aan het denken gezet. Kan ik met crowdfunding nog wel een positief rendement behalen? Ik ben daarom gaan rekenen. Het resultaat is interessant om te delen.

Mijn projecten bij AGD
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn projecten bij CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn projecten bij GVE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn projecten bij IVM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn projecten bij KOM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn projecten bij Lendico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Totaal:
Aantal actieve projecten: 54
Aantal projecten met een probleem: 10
Aantal uitbetaalde projecten: 0
Totaal aantal projecten: 64
Eerste toezegging: 07-07-2013

Conclusie:
Ik kijk eerst naar de classificaties, G-PD percentages, Creditsafe scores en wat al niet meer zij. Bevallen die mij niet, dan lees ik de pitch al niet meer. Bevallen ze wel, dan probeer ik de pitch kritisch te lezen. Ik lees de informatie en opinies die hier gedeeld worden. En toch lijkt vooral de geluksfactor bepalend te zijn voor het totaalrendement dat je maakt. Bij Lendico heb ik inderdaad projecten met een verhoogd risico, maar bij GVE hadden de meeste projecten die nu een probleem hebben geen slechte rapportcijfers.
pi_159706081
Aai, daar is dan ook mijn eerste default. Jammer! Je weet dat er een risico is, maar dit is dan wel weer heel snel... Jammer ook dat je zoiets als crowd zelf moet uitvinden en een ondernemer niet van tevoren een mail stuurt met de boodschap: dank voor het vertrouwen, maar het is helaas niet gelukt. Al is het maar het gebaar. Investeerders zijn zich echt wel bewust van het risico en willen, denk ik, ook wel graag weten waarom het dan mis ging. Ik in ieder geval wel... Dit voelt toch een beetje als: take the money and run. Als je drie ton verspeelt, wees dan mans genoeg om actief contact op te nemen met je investeerders, ook als je niets meer te bieden hebt.
pi_159706381
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 16:50 schreef Incitatus3 het volgende:
Aai, daar is dan ook mijn eerste default. Jammer! Je weet dat er een risico is, maar dit is dan wel weer heel snel... Jammer ook dat je zoiets als crowd zelf moet uitvinden en een ondernemer niet van tevoren een mail stuurt met de boodschap: dank voor het vertrouwen, maar het is helaas niet gelukt. Al is het maar het gebaar. Investeerders zijn zich echt wel bewust van het risico en willen, denk ik, ook wel graag weten waarom het dan mis ging. Ik in ieder geval wel... Dit voelt toch een beetje als: take the money and run. Als je drie ton verspeelt, wees dan mans genoeg om actief contact op te nemen met je investeerders, ook als je niets meer te bieden hebt.
We weten nog helemaal niet wat hij van plan is. Wellicht wil hij proberen door te blijven betalen, en heeft hij daarom geen contact opgenomen. De kans is klein, maar we moeten geen conclusies trekken voordat we definitief weten hoe het zit.
pi_159706600
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 15:23 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Ben ik de enige die denkt dat deze maand misschien nog betaald word? GvE heeft nog niks definitief gezegd over het wel of niet uitbetalen. Dus misschien dat deze meneer nog ergens een paar afbetalingen heeft liggen.
Lijkt me goed als een van de mensen die in de zorgondernemer geinvesteerd heeft maandag contact legt met GvE, dit faillisement van 4-02-2016 voorlegt en vraagt hoe de zaak er voor staat vanuit het perspectief van GvE. Het zou kunnen dat de ondernemer GvE nog niet eens ingelicht heeft.
pi_159707189
Zat nog eens terug te lezen bij Eik. Hulde voor de analyse van Justme7005. Die had het dus goed gezien!

quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 09:47 schreef Justme7005 het volgende:
Twijfel over de Eik. De ratings zijn goed maar nadat de lening is ingevoegd en alle kosten zijn gemaakt ziet het plaatje er natuurlijk heel anders uit. Het eigen vermogen wordt dan negatief. De Eik was tot voor kort een asielzoekerscentrum. Een zorghotel moet het hebben van doorverwijzing uit het ziekenhuis. Alleen het kleine ziekenhuis in Hardenberg zit in de buurt en ziekenhuizen verwijzen bij voorkeur naar zotels die aan hunzelf zijn gelieerd. Om de omzet te halen moet er bij 100% bezetting ¤ 110,- per nacht per persoon worden gerealiseerd. Twijfel nog steeds..
pi_159709907
Netjes inderdaad. Die post toen niet gezien, anders was ik waarschijnlijk wel gaan twijfelen. Maar goed, nu niets meer aan te doen. Wel een idee om maandag eens contact te leggen met GvE inderdaad.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 16:59 schreef didi80 het volgende:

[..]

We weten nog helemaal niet wat hij van plan is. Wellicht wil hij proberen door te blijven betalen, en heeft hij daarom geen contact opgenomen. De kans is klein, maar we moeten geen conclusies trekken voordat we definitief weten hoe het zit.
Deels mee eens. Hij had ook een mail kunnen sturen met melding van het faillissement, maar dat er andere plannen zijn om dit op te vangen. Informatievoorziening kan al veel goodwill kweken (al is onder de streep als investeerder je rendement natuurlijk verreweg het belangrijkst), maar juist daar blijft vaak veel liggen. En -ik ben nu even negatief- stel dat de hele boel klapt, de eigenaar onder een (andere?) holding een andere BV opstart die de boel overneemt en alsnog die toko gaat starten...dan snap ik wel dat er geen communicatie is. :{

En thanks voor je overzicht Groepfunder. In totaal dus al 18% van je CF-projecten in de problemen, da's serieus veel. GvE en Lendico springen er opvallend negatief uit, helaas. Het zal nog even duren voor de CF-bubble gaat barsten, maar dat er zaken niet op orde is wel duidelijk. Met bijv. Vinovat, Gelmo en nu De Eik is wel duidelijk dat er te vaak financiering voor dromen óf problemen wordt gezocht. De crowd gaat daar last van krijgen en het hele concept van CF ook. Het is wachten tot de rentes weer stijgen tot 10% en hoger omdat de goede lijden onder de 'kwaden'.
Schip ahoy!
pi_159711160
Binnenkort ga ik cursussen jaarrekening lezen geven zal ik voornamelijk stil staan bij de begrippen Eigen Vermogen, Liquide middelen, het verschil tussen kosten en uitgaven.
pi_159711634
Ik ben pas een paar maanden bezig. Ik heb nu het volgende lopend waarvan ik ook al betalingen heb ontvangen (of zou moeten ontvangen):
Funding Circle 5
Lendico 4
Collin CF 3
KOM 2
IVM 2
GVE 1
AGD 1
Ik heb daarnaast een hele serie projecten waarvan de termijn voor de eerste betaling nog moet verstrijken.
Alleen bij Lendico lopen de betalingen nu een paar dagen achter. Van de vier hebben er drie hun geld nog niet aan Lendico over gemaakt. Ongeveer de helft van mijn speelgeld zit in Funding Circle. Dat zijn vaak lopende bedrijven waar je op basis van historische cijfers zelf een redelijke inschatting kunt maken. Ik doe weinig projecten bij GVE, omdat de rendementen lager zijn. Ik hecht weinig waarde aan de door de fondsen gegeven waarderingen. Zowel bij FundingCircle als Lendico heb ik veel risicovolle projecten. Het betalingsgedrag bij Lendico is echter zorgwekkend, dus ik zal daar voortaan wat voorzichtiger worden.
pi_159713589
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:54 schreef dyna18 het volgende:
Ik baal er zelf ook erg van dat de zekerheden toch niet zoveel voorstellen ten opzichte van hoe ze in eerste instantie worden voorgespiegeld.
Nu zal de KoM administratie het wel druk hebben met alles in kaart te brengen, maar ik wil toch over een week of 2 eens met hun in contact treden hoe dat nu zit bij de lopende projecten.

Als er een voorraad verpand is, verwacht ik niet dat deze claim bij een faillissement simpel te weigeren is door een curator. Wat is dan de verpanding waard? Dan gaat er ergens in het proces toch iets niet goed.

PS. Op mijn vragen aan de camperman van 28-januari is nooit een antwoord gekomen. :(
Heb ik te hoge verwachtingen dat op elke vraag een antwoord komt?
ook ik heb GEEN enkel antwoord ontvangen.

Ik zit eigenlijk met het volgende Vinovat heeft een Sparkholder bewaking die had ik gedownload
en gaf over een aantal maanden al een 3,3. Dan had KoM met hun kennis van het systeem
toch juist bij de fiscus moeten melden. Ik ga het allemaal nog een keer lezen, alleen gevoelsmatig
bekruipt mij toch het gevoel dat KoM hier een steek laat vallen. Waar KoM toch echt zelf verantwoordelijk voor is.
pi_159714255
Ondertussen de overeenkomst m.b.t. Vinovat gelezen:

Volgens artikel 1.3 kan alleen de ondernemer door de investeerders worden aangesproken en kan er geen enkele claim bij de stichting KoM worden ingediend. ( er zijn maar 3 partijen, investerder , lener en de stichting KoM )

Bij 7.4 staat dat de ondernemer de zekerheden bij geen enkele derden mag verpanden.

Verder kan KoM ieder fout maken en kunnen we verder niets.

Behoudens daar niets meer investeren alvorens deze voorwaarden naar redelijkheid en ieder zijn eigenverantwoordelijkheid zijn aangepast.
Dat is althans wat ik ga doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door bambricks op 06-02-2016 22:20:19 ]
pi_159714676
quote:
Verder kan KoM ieder fout maken en kunnen we verder niets.
Dat is nog maar de vraag. De wet gaat boven die overeenkomst. Als KoM fouten heeft gemaakt kun je nog steeds schade claimen.
pi_159716517
Als ik het goed begrijp valt er nog een zorgboerderij onder de holding die de geldnemer was -ik noem de naam hier maar even niet-. Zou dat nog enig soelaas bieden? Of is het inmidds als niet meer het geval? Heeft iemand daar enig zicht op?
pi_159716564
Weli
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 22:30 schreef Benger het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag. De wet gaat boven die overeenkomst. Als KoM fouten heeft gemaakt kun je nog steeds schade claimen.
Wellicht via een civiele procedure.
Alleen de pitch en de site staan op Kapitaal op maat b.v.
De overeenkomst is met de stichting Kapitaal op Maat.
Verder is er een gedragscode bij de branch vereniging Nederland Crowdfunding.
Alleen zie ik over dit onderwerp geen grond om daar een klacht over in te dienen.
AFM daar ga ik me nog in verdiepen.
pi_159718863
Door de continue betalingsproblemen met vinovat heb ik die pim erop.gewezen dat hij aan het lijntje werd gehouden en een default in het verschiet,lag, dan moet je toch juist even naar je zekerheden kijken? Investeer al meer dan 6 maand niet meer in kom,en voorlopig blijft dat zo tot e.e.a. duidelijk verbeterd is. Zit zelf niet in de Eik maar een cat 3 projet na 9 maanden is een teken dat ze daar de zaken ook niet onder controle hebben. De enige mogelijkheid is dat meer en meer projecten niet mee vol komen en platforms eens serieus moeten nadenken wat belangrijker is, veel volle projecten in default of minder succesvolle.projecten, wat dat betreft heeft harm het wel goed gezien. Toch zal dit voorlopig wel niet gebeuren als ik zie hoe graag mensen hun geld kwijt willen😀. Voor mij blijft het enige platform met een goede business strategie ccf, duur maar goede continue kasstroom, ook als er geen nieuwe projecten zijn.
pi_159719806
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 20:26 schreef cofox het volgende:
Binnenkort ga ik cursussen jaarrekening lezen geven zal ik voornamelijk stil staan bij de begrippen Eigen Vermogen, Liquide middelen, het verschil tussen kosten en uitgaven.
Waar, wanneer en voor wie ga jij dit doen? Mogelijk is dat voor mensen die aan crowdfunding (willen) doen ook interessant.
pi_159720267
De beste man van eik komt op mij wel goed over.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat het niet is gelukt. Hoge gunfactor, maar die gunfactor wordt zo ook steeds minder waard. Het lijkt me dat hier nog wel iets te halen valt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Mijnenveger op 07-02-2016 11:22:47 ]
pi_159725874
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 08:36 schreef snoopy40 het volgende:
Door de continue betalingsproblemen met vinovat heb ik die pim erop.gewezen dat hij aan het lijntje werd gehouden en een default in het verschiet,lag, dan moet je toch juist even naar je zekerheden kijken? Investeer al meer dan 6 maand niet meer in kom,en voorlopig blijft dat zo tot e.e.a. duidelijk verbeterd is. Zit zelf niet in de Eik maar een cat 3 projet na 9 maanden is een teken dat ze daar de zaken ook niet onder controle hebben. De enige mogelijkheid is dat meer en meer projecten niet mee vol komen en platforms eens serieus moeten nadenken wat belangrijker is, veel volle projecten in default of minder succesvolle.projecten, wat dat betreft heeft harm het wel goed gezien. Toch zal dit voorlopig wel niet gebeuren als ik zie hoe graag mensen hun geld kwijt willen😀. Voor mij blijft het enige platform met een goede business strategie ccf, duur maar goede continue kasstroom, ook als er geen nieuwe projecten zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 08:36 schreef snoopy40 het volgende:
Door de continue betalingsproblemen met vinovat heb ik die pim erop.gewezen dat hij aan het lijntje werd gehouden en een default in het verschiet,lag, dan moet je toch juist even naar je zekerheden kijken? Investeer al meer dan 6 maand niet meer in kom,en voorlopig blijft dat zo tot e.e.a. duidelijk verbeterd is. Zit zelf niet in de Eik maar een cat 3 projet na 9 maanden is een teken dat ze daar de zaken ook niet onder controle hebben. De enige mogelijkheid is dat meer en meer projecten niet mee vol komen en platforms eens serieus moeten nadenken wat belangrijker is, veel volle projecten in default of minder succesvolle.projecten, wat dat betreft heeft harm het wel goed gezien. Toch zal dit voorlopig wel niet gebeuren als ik zie hoe graag mensen hun geld kwijt willen😀. Voor mij blijft het enige platform met een goede business strategie ccf, duur maar goede continue kasstroom, ook als er geen nieuwe projecten zijn.
Daar bovenop sloeg Sparkholder volledig donker rood uit. Dus zelfs je eigen volgsysteem zegt er is iets serieus aan de hand!!
pi_159726828
quote:
2s.gif Op zondag 7 februari 2016 11:17 schreef Mijnenveger het volgende:
De beste man van eik komt op mij wel goed over.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat het niet is gelukt. Hoge gunfactor, maar die gunfactor wordt zo ook steeds minder waard. Het lijkt me dat hier nog wel iets te halen valt.
Gunfactor? Crowdfunding is geen liefdadigheidsinstelling mensen willen gewoon rendement maken. Een zielig verhaal en een hoog rentepercentage van 8% beloven en het project loopt weer vol :')

[ Bericht 0% gewijzigd door cofox op 07-02-2016 15:11:44 ]
pi_159727287
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 14:55 schreef cofox het volgende:

[..]

Gunfactor? Crowdfunding is geen liefdadigheidsinstelling mensen willen gewoon rendement maken. Een zielig verhaal en een hoog rentepercentage van 8% beloven in project loopt weer vol :')
Jammer genoeg is dat zielige verhaal zelfs niet nodig. Zolang je maar voldoende rente geeft loopt alles vol zonder dat mensen de tijd hebben gehad er fatsoenlijk naar te kijken.
pi_159727827
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:10 schreef MT10 het volgende:

[..]

Jammer genoeg is dat zielige verhaal zelfs niet nodig. Zolang je maar voldoende rente geeft loopt alles vol zonder dat mensen de tijd hebben gehad er fatsoenlijk naar te kijken.
Ik heb de projecten waar ik in heb geïnvesteerd dit weekend eens goed doorgenomen (lees jaarverslagen doorgenomen). Wat mij opviel is dat bij een aantal projecten aan de cijfers een mooie draai wordt gegeven zodat ze positief worden geïnterpreteerd, terwijl ze eigenlijk zorgwekkend zijn.

Met de informatie die ik nu heb zou ik maar in 10 van de 21 projecten geïnvesteerd hebben.
pi_159728056
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:29 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Ik heb de projecten waar ik in heb geïnvesteerd dit weekend eens goed doorgenomen (lees jaarverslagen doorgenomen). Wat mij opviel is dat bij een aantal projecten aan de cijfers een mooie draai wordt gegeven zodat ze positief worden geïnterpreteerd, terwijl ze eigenlijk zorgwekkend zijn.

Met de informatie die ik nu heb zou ik maar in 10 van de 21 projecten geïnvesteerd hebben.
Precies zelfde gebeurd bij Active Ants winstcijfers voor de komende jaren worden op basis van EBITDA gepresenteerd staan letterlijk in de pitch _O- ik denk dat 97% niet eens weet waar EBIDTA voorstaat _O-
pi_159729047
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 14:55 schreef cofox het volgende:

[..]

Gunfactor? Crowdfunding is geen liefdadigheidsinstelling mensen willen gewoon rendement maken. Een zielig verhaal en een hoog rentepercentage van 8% beloven en het project loopt weer vol :')
Ik doe het persoonlijk niet alleen voor rendement, maar dat ben ik. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat wel doen en die zou ik dan ook willen adviseren om maar een beperkt deel in crowdfunding te steken.
pi_159741906
De Jeep man is volgeschreven.
Wel fijn voor het IVM platform ook.
pi_159747640
Over de Eik schreef ik op 21 mei:

quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 09:47 schreef Justme7005 het volgende:
Twijfel over de Eik. De ratings zijn goed maar nadat de lening is ingevoegd en alle kosten zijn gemaakt ziet het plaatje er natuurlijk heel anders uit. Het eigen vermogen wordt dan negatief. De Eik was tot voor kort een asielzoekerscentrum. Een zorghotel moet het hebben van doorverwijzing uit het ziekenhuis. Alleen het kleine ziekenhuis in Hardenberg zit in de buurt en ziekenhuizen verwijzen bij voorkeur naar zotels die aan hunzelf zijn gelieerd. Om de omzet te halen moet er bij 100% bezetting ¤ 110,- per nacht per persoon worden gerealiseerd. Twijfel nog steeds..
Helaas bleek ik hiermee de plank niet zo ver mis te hebben geslagen.

Wat mij trouwens opvalt is dat er best veel mensen hier naar de ratings kijken. Wellicht ten overvloede: die ratings van kredietburo's hebben altijd betrekking op de situatie vóórdat de lening wordt aangegaan. En de ratings van KoM....tja......dat zijn vaak toekomstige ratings ingeval de prognose voor de komende jaren wordt gehaald oftewel: luchtfietserij
pi_159747665
quote:
2s.gif Op zondag 7 februari 2016 16:13 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Ik doe het persoonlijk niet alleen voor rendement, maar dat ben ik. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat wel doen en die zou ik dan ook willen adviseren om maar een beperkt deel in crowdfunding te steken.
Same here. Ik zit ook voor wat kleine bedragen bij Lendahand bijvoorbeeld, dat doet je ook niet voor het rendement. Want je houdt er geen klap aan over en kunt de projecten niet tegen het licht houden.
Schip ahoy!
pi_159747791
Na 2 jaar crowdfunden staat het er zo voor:

Platform Projecten Defaults

GvE 101 5
KoM 23 1
CCF 7 0
FC 2 0

Als ik alle defaults als volledig afgeschreven beschouw, is dat ongeveer 15% van alle rente die ik tot nog toe heb ontvangen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Justme7005 op 08-02-2016 09:10:50 ]
pi_159748146
Zoals al, vele malen, eerder aangegeven, is het succes van een platform met name af te meten aan hun back-end.
m.a.w. hoe gaan ze om met uitwinning zekerheden.

Naar mijn mening moet er veel verbeteren op het gebied van screening, informatievoorziening, inregelen zekerheden en het incassotraject.

Vooralsnog ben ik geneigd te zeggen dat Aygodutch het het beste doet qua zekerheden en dan met name hoe serieus zij dat aanpakken.

Mag ik Cofox eens vragen om zijn (ongezouten) mening te geven over project Eurostolz (Aygodutch)?

Ik hou wel van zijn directe manier van kritiek en ben erg benieuwd naar zijn mening.

KoM maakt er echt een potje van en ik heb wat vragen gesteld waar ik met belangstelling naar de antwoorden uitkijk.

GvE zal echt ook iets moeten veranderen aan zowel de aanname van projecten alswel het hele afwikkelingstraject bij een default.

Dat is een vak apart wat ze denk ik niet helemaal in de vingers hebben.
pi_159749045
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 09:33 schreef bleyenburg het volgende:
KoM maakt er echt een potje van en ik heb wat vragen gesteld waar ik met belangstelling naar de antwoorden uitkijk.

GvE zal echt ook iets moeten veranderen aan zowel de aanname van projecten alswel het hele afwikkelingstraject bij een default.
Deze laatste twee wekken heel sterk de indruk vooral hun eigen omzet als eerste prioriteit te hebben.
Dat platformen niet constant alle afgeronde projecten kunnen volgen, dat begrijp ik. Maar zoals al eerder opgemerkt, als zich betalingsachterstanden voordoen dan zou dat een moment moeten zijn om nog eens heel goed naar de zekerheden te kijken en daarop actie te ondernemen als dat onvoldoende geregeld blijkt te zijn.
Pecunia non olet
pi_159750803
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 10:33 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze laatste twee wekken heel sterk de indruk vooral hun eigen omzet als eerste prioriteit te hebben.
Dat platformen niet constant alle afgeronde projecten kunnen volgen, dat begrijp ik. Maar zoals al eerder opgemerkt, als zich betalingsachterstanden voordoen dan zou dat een moment moeten zijn om nog eens heel goed naar de zekerheden te kijken en daarop actie te ondernemen als dat onvoldoende geregeld blijkt te zijn.
KoM zou dit gedeeltelijk inderdaad via zijn Sparkholder moeten kunnen zien maar verder gaan natuurlijk pas de alarmbellen af als de ondernemer zelf contact opneemt of als de betalingen niet binnen komen. Bij GvE dus alleen bij de laatste twee opties. Naar ik heb begrepen is bij het zorg hotel overigens t/m januari alles voldaan, dus dan rinkelt er nog niet veel.
pi_159751702
Bij de Eik ligt het voor de hand dat er vanuit de holding gewoon doorbetaald wordt.
pi_159751767
Verder blijf ik van mening dat Eurostolz op Aygodutch een beter lot verdient.
Indien iemand hier van mening is dat het daar qua gepresenteerd cijfermateriaal niet in orde is, lees ik dat graag.
Ik denk wel dat Harm van Aygodutch zijn zaakjes qua veiligstellen van de zekerheden goed voor elkaar heeft.
pi_159752175
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:05 schreef bleyenburg het volgende:
Verder blijf ik van mening dat Eurostolz op Aygodutch een beter lot verdient.
Indien iemand hier van mening is dat het daar qua gepresenteerd cijfermateriaal niet in orde is, lees ik dat graag.
Ik denk wel dat Harm van Aygodutch zijn zaakjes qua veiligstellen van de zekerheden goed voor elkaar heeft.
Misschien dat het bijwerken van de cijfers nog voor een boost bij de investeringen voor Eurostolz kan zorgen. 2015 even bijwerken ipv prognose voor december, eerste cijfers van 2016 en een balans per 31-12-2015.
pi_159752227
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:05 schreef bleyenburg het volgende:
Verder blijf ik van mening dat Eurostolz op Aygodutch een beter lot verdient.
Indien iemand hier van mening is dat het daar qua gepresenteerd cijfermateriaal niet in orde is, lees ik dat graag.
Ik denk wel dat Harm van Aygodutch zijn zaakjes qua veiligstellen van de zekerheden goed voor elkaar heeft.[quote]0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:01 schreef bleyenburg het volgende:
Bij de Eik ligt het voor de hand dat er vanuit de holding gewoon doorbetaald wordt.
De holding is inderdaad buiten het faillissement gebleven, echter waardoor denk je dat deze voldoende middelen heeft om (blijvend) te kunnen betalen?

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 08-02-2016 14:34:50 ]
Pecunia non olet
pi_159752250
quote:
14s.gif Op maandag 8 februari 2016 12:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

KoM zou dit gedeeltelijk inderdaad via zijn Sparkholder moeten kunnen zien maar verder gaan natuurlijk pas de alarmbellen af als de ondernemer zelf contact opneemt of als de betalingen niet binnen komen. Bij GvE dus alleen bij de laatste twee opties. Naar ik heb begrepen is bij het zorg hotel overigens t/m januari alles voldaan, dus dan rinkelt er nog niet veel.
Er is toch ook een haal plicht qua informatie. Als KoM ziet dat Sparkholder een andere kleur krijgt dan in het begin dan moeten daar toch de alarmbellen afgaan. Lees check de borgstellingen, pandrechten en wat al nog meer.

Dan ben je prudent bezig.
pi_159752597
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:27 schreef bambricks het volgende:

[..]

Er is toch ook een haal plicht qua informatie. Als KoM ziet dat Sparkholder een andere kleur krijgt dan in het begin dan moeten daar toch de alarmbellen afgaan. Lees check de borgstellingen, pandrechten en wat al nog meer.

Dan ben je prudent bezig.
Mee eens. Zeker daar KOM in de pitch meestal schrijft verpanding van xxxxxxx. Dan mag je verwachten dat de verpanding geregeld is in alle gevallen, maar zeer zeker als er signalen zijn van problemen via Sparkholder, of omdat er te laat betaald wordt,of als de ondernemer zich zelf meldt met zijn problemen.
pi_159755491
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:27 schreef bambricks het volgende:

[..]

Er is toch ook een haal plicht qua informatie. Als KoM ziet dat Sparkholder een andere kleur krijgt dan in het begin dan moeten daar toch de alarmbellen afgaan. Lees check de borgstellingen, pandrechten en wat al nog meer.

Dan ben je prudent bezig.
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens. Zeker daar KOM in de pitch meestal schrijft verpanding van xxxxxxx. Dan mag je verwachten dat de verpanding geregeld is in alle gevallen, maar zeer zeker als er signalen zijn van problemen via Sparkholder, of omdat er te laat betaald wordt,of als de ondernemer zich zelf meldt met zijn problemen.
Ook ik sluit mij hier volledig bij aan. Als er zaken toegezegd of aangeboden worden moet je er ook vanuit kunnen gaan dat de achtervang goed geregeld is.
pi_159755555
Weer een probleem (Het was voorspeld op dit forum):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door djh77 op 08-02-2016 15:40:39 ]
pi_159755690
IVM heeft wederom de zaakjes netjes op orde, en garandeert ook nu voor de investeerders geen renteverlies. Mooi opgelost, net als vorige keer bij het project van Niezen Transport.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159755755
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:30 schreef djh77 het volgende:
Weer een probleem (Het was voorspeld op dit forum):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was dat niet die pakken boer?
pi_159755817
quote:
14s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Was dat niet die pakken boer?
Klopt. Enkele topics geleden was het nog de vraag hoe het zou gaan. Was een van mijn eerste projecten. Zou er nu nooit meer ingestapt zijn.
pi_159755892
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:38 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klopt. Enkele topics geleden was het nog de vraag hoe het zou gaan. Was een van mijn eerste projecten. Zou er nu nooit meer ingestapt zijn.
De meningen over dit project waren hier indertijd niet erg positief...

Edit: net als bij de laatst besproken default lijkt Justme7005 er weer goede kijk op gehad te hebben ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:55 schreef Justme7005 het volgende:
Projecten zonder eigen inbreng sla ik sowieso over tenzij er een keiharde zekerheid/boorgstelling is. De eigen inbreng van DiMarco is 15k volgens de beschrijving maar feitelijk is er geen eigen inbreng. Op de investering in voorraad en inventaris wordt immers vooraftrek BTW verkregen. En door de aanloopkosten is er bij de start van de ondernemng al gelijk een fors negatief eigen vermogen.
pi_159755992
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:41 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

De meningen over dit project waren hier indertijd niet erg positief...

Edit: net als bij de laatst besproken default lijkt Justme7005 er weer goede kijk op gehad te hebben ;) Hoe gaat het eigenlijk met jouw projecten Justme? :)

[..]

Hoe vinden jullie dat altijd zo snel terug?
pi_159756064
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:41 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

De meningen over dit project waren hier indertijd niet erg positief...

Edit: net als bij de laatst besproken default lijkt Justme7005 er weer goede kijk op gehad te hebben ;)

[..]

Na 2 jaar crowdfunden staat het er zo voor:

Platform Projecten Defaults

GvE 101 5
KoM 23 1
CCF 7 0
FC 2 0

Als ik alle defaults als volledig afgeschreven beschouw, is dat ongeveer 15% van alle rente die ik tot nog toe heb ontvangen.
[/quote]
pi_159756069
quote:
14s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hoe vinden jullie dat altijd zo snel terug?
Ik kon me nog herinneren dat dit project langs kwam toen, en dat de meningen niet heel positief waren ;)

Daarna google op "site:forum.fok.nl dimarco".
pi_159756118
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:46 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Ik kon me nog herinneren dat dit project langs kwam toen, en dat de meningen niet heel positief waren ;)

Daarna google op "site:forum.fok.nl dimarco".
^O^
pi_159756439
JustMe7005 was niet de enige:

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

In ieder geval erg risicovol.......starter, weinig zekerheden, onbekende borgsteller, kennis van de stomerij/horeca impliceert niet dat je ook verstand hebt van de modewereld. In de lage lonen landen maken ze trouwens voor hetzelfde geld 10 pakken, al zullen die iets minder lang meegaan.

Deze zou zomaar over een tijdje in de OP kunnen staan, bij de omgevallen projecten :) Mits hij tot stand komt natuurlijk maar dat zou me verbazen.
Ik ben blij dat ik er niet in zit, al lijk ik tot nu toe sowieso de dans aardig te ontspringen (ongeveer anderhalf jaar bezig, 40 projecten gestart, 1 project in de problemen, 1 volledig uitbetaald). Ik blijf prudent duimen.
pi_159756938
hmmm, was mijn glazen bol bij de Twentsche modeboer, de ontspoorde visboer en de handopleggende zorgboer, maar net zo scherp afgesteld geweest |:(
Pecunia non olet
pi_159757212
Ik schrok even. Dacht dat ik er ook inzat.gelukkig toch niet. Met plusminus 130 crowdfundingprojecten is het lastig om uit het hoofd nog te weten waar ik in geïnvesteerd heb. Heb deze wel overwogen maar gelukkig vanaf gezien
pi_159757427
De pakken gelukkig meteen afgewezen. En ook de processor van AGD heeft vandaag weer gewoon netjes uitbetaald - voelt toch een beetje als een (bescheiden) meevaller. Is er al eens iemand in Emmen wezen kijken? Zou dat dit er niet deze maand moeten komen te staan?
pi_159757676
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:31 schreef Incitatus3 het volgende:
En ook de processor van AGD heeft vandaag weer gewoon netjes uitbetaald - voelt toch een beetje als een (bescheiden) meevaller. Is er al eens iemand in Emmen wezen kijken? Zou dat dit er niet deze maand moeten komen te staan?
De vraag is 'doet ie het of doet ie het niet' ?
Pecunia non olet
pi_159757811
KoM-mailer staat weer aan.
జ్ఞ‌ా
pi_159757867
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 15:46 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Na 2 jaar crowdfunden staat het er zo voor:

Platform Projecten Defaults

GvE 101 5
KoM 23 1
CCF 7 0
FC 2 0

Als ik alle defaults als volledig afgeschreven beschouw, is dat ongeveer 15% van alle rente die ik tot nog toe heb ontvangen.
netjes

Platform Projecten Defaults

GvE 48 0 (1 project klaar)
AgD 2 1

De afschrijving hier is ongeveer 60% van de ontvangen rente, maar verwacht dat daar nog wel wat terug van komt. Ook al heb ik hem hier volledig afgeschreven.

Ik blijf voorlopig dezelfde tactiek aanhouden.

quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 14:55 schreef cofox het volgende:

[..]

Gunfactor? Crowdfunding is geen liefdadigheidsinstelling mensen willen gewoon rendement maken. Een zielig verhaal en een hoog rentepercentage van 8% beloven en het project loopt weer vol :')
Soms wel, WakaWaka is zo een project, net als de ICC/zorgboederij projecten.
Als je puur op rendement zit doe je niet aan crowdfunding, dan koop je aandelen/etf's of vastgoed.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_159757894
quote:
14s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:44 schreef µ het volgende:
KoM-mailer staat weer aan.
Fijn!
^O^
pi_159758249
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 13:05 schreef bleyenburg het volgende:
Verder blijf ik van mening dat Eurostolz op Aygodutch een beter lot verdient.
Indien iemand hier van mening is dat het daar qua gepresenteerd cijfermateriaal niet in orde is, lees ik dat graag.
Ik denk wel dat Harm van Aygodutch zijn zaakjes qua veiligstellen van de zekerheden goed voor elkaar heeft.
Je mening over Eurostolz is enkel gebaseerd op basis van je gevoel wat je hebt bij dit project?
pi_159758494
Dat DiMarco geploft is lijkt me niet heel gek. Zuur voor de investeerders, maar dat was een inkoppertje...
Schip ahoy!
pi_159758746
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat [de Pakkenman] geploft is lijkt me niet heel gek. Zuur voor de investeerders, maar dat was een inkoppertje...
De pakkenman is nog niet geploft. Wel is de uitbetaling minder zeker helaas. De ondernemers verwachten dat het nog steeds goed komt. Ik wacht eventjes af :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door GeneralV op 08-02-2016 18:57:18 ]
pi_159758777
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:02 schreef cofox het volgende:

[..]

Je mening over Eurostolz is enkel gebaseerd op basis van je gevoel wat je hebt bij dit project?
Er wordt ook naar jouw mening gevraagd; doe je ding!

quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 09:33 schreef bleyenburg het volgende:
Mag ik Cofox eens vragen om zijn (ongezouten) mening te geven over project Eurostolz (Aygodutch)?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_159758835
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:24 schreef GeneralV het volgende:

[..]

DiMarco is nog niet geploft. Wel is de uitbetaling minder zeker helaas. De ondernemers verwachten dat het nog steeds goed komt. Ik wacht eventjes af :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou heb ik de ballen verstand van de modesector, maar in zo ongeveer elke branche waar iets verkocht wordt, is december toch juist dé maand? Nog even een nieuw pak voor Kerstmis / de kerstborrels / de nieuwjaarsbijeenkomsten?
pi_159759067
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:24 schreef GeneralV het volgende:

[..]

De pakkenman is nog niet geploft. Wel is de uitbetaling minder zeker helaas. De ondernemers verwachten dat het nog steeds goed komt. Ik wacht eventjes af :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoewel velen ( inclusief ik zelf) hier niet in het sprookje van deze pakkenmensen geloven is het naar mijn idee wel verstandig deze mensen die blijkbaar wel op tijd gecommuniceerd hebben hun kans nog te geven. Dus neem even de moeite je posts van vandaag nog even na te lopen om hun naam weg te halen dan wel in een spoiler te zetten.
pi_159759217
quote:
99s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:25 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Er wordt ook naar jouw mening gevraagd; doe je ding!

[..]

Eurostolz daar kan ik kort over zijn, niet doen!
pi_159759273
pfff :X
  maandag 8 februari 2016 @ 17:52:28 #229
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_159759308
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:46 schreef cofox het volgende:

[..]

Eurostolz daar kan ik kort over zijn, niet doen!
Op basis van dit sterke betoog haal ik per direct mijn geld er weer uit.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_159759529
quote:
7s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Nou heb ik de ballen verstand van de modesector, maar in zo ongeveer elke branche waar iets verkocht wordt, is december toch juist dé maand? Nog even een nieuw pak voor Kerstmis / de kerstborrels / de nieuwjaarsbijeenkomsten?
Lijkt mij ook. De markt voor pakken voor Pinksteren e.d. lijkt me bijzonder klein :'). Maar hey, kudo's voor hun optimisme. Hopelijk redden ze het nog.
Schip ahoy!
pi_159759631
quote:
10s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:52 schreef Klokov het volgende:

[..]

Op basis van dit sterke betoog haal ik per direct mijn geld er weer uit.
Geen dank
pi_159760578
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hoewel velen ( inclusief ik zelf) hier niet in het sprookje van deze pakkenmensen geloven is het naar mijn idee wel verstandig deze mensen die blijkbaar wel op tijd gecommuniceerd hebben hun kans nog te geven. Dus neem even de moeite je posts van vandaag nog even na te lopen om hun naam weg te halen dan wel in een spoiler te zetten.
Goed punt. Wel denk ik dat het duidelijk is uit de rest van de opmerkingen over welke 'pakkenman' we het heben. De communicatie is inderdaad duidelijk en op tijd vanuit 'de pakkenman'
pi_159760587
Dubbel
pi_159762179
Dank je wel Cofox.
Ik alleen gehoopt op een antwoord met wat meer toelichting.

Verder, in antwoord op jouw vraag: Nee, het is wat mij betreft niet alleen op gevoel.
Cijfermatig is Eurostolz niet al te sterk, maar ik zou graag van jou weten waar ik eventueel overheen kijk.
Met name de wijze waarop Aygodutch de zekerheden inregelt en het traject van een dreigend default behandelt geeft mij meer vertrouwen dan hoe andere platforms dit doen.
pi_159762311
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 19:44 schreef bleyenburg het volgende:
Met name de wijze waarop Aygodutch de zekerheden inregelt en het traject van een dreigend default behandelt geeft mij meer vertrouwen dan hoe andere platforms dit doen.
Is ook een kwestie van niet veel te doen hebben. Dan kun je er bij ieder project boven op zitten. Als je 100+ projecten hebt gedaan wordt dat al weer een stuk lastiger.
pi_159762509
quote:
2s.gif Op maandag 8 februari 2016 19:47 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Is ook een kwestie van niet veel te doen hebben. Dan kun je er bij ieder project boven op zitten. Als je 100+ projecten hebt gedaan wordt dat al weer een stuk lastiger.
Veel of weinig te doen is niet van belang. Dit moet altijd goed geregeld worden. Zoals Bleyenburg dit eerder schreef; 1 van de meest essentiële zaken
pi_159762585
quote:
2s.gif Op maandag 8 februari 2016 19:47 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Is ook een kwestie van niet veel te doen hebben. Dan kun je er bij ieder project boven op zitten. Als je 100+ projecten hebt gedaan wordt dat al weer een stuk lastiger.
Niets weerhoudt de grotere platformen ervan om meer personeel aan te nemen (behalve de kosten dan....en dat zal het probleem wel zijn)
Pecunia non olet
pi_159762725
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:31 schreef Incitatus3 het volgende:
De pakken gelukkig meteen afgewezen. En ook de processor van AGD heeft vandaag weer gewoon netjes uitbetaald - voelt toch een beetje als een (bescheiden) meevaller. Is er al eens iemand in Emmen wezen kijken? Zou dat dit er niet deze maand moeten komen te staan?
Ik heb er navraag naar gedaan. Het zou dit kwartaal zijn en dat is nog steeds de bedoeling. Er is tevens een rapport die de zuiverheid van de olie bevestigt. Wie weet komt het allemaal goed met de BPP en is het storm in een glas water geweest.
  maandag 8 februari 2016 @ 19:59:40 #239
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159762751
quote:
2s.gif Op maandag 8 februari 2016 19:47 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Is ook een kwestie van niet veel te doen hebben. Dan kun je er bij ieder project boven op zitten. Als je 100+ projecten hebt gedaan wordt dat al weer een stuk lastiger.
Daar ben ik het niet mee eens. Als veel projecten hebt dan komt er ook meer geld in het laatje.En kan he dus meer mensen aannemen voor controles. Heb je de inkomsten wel eens uutgerekend voor een project van 100k? Daar kunnen ze echt wel wat voor doen hoor.


Een bank heeft wel 10.000 projecten. En denk je dat er ook maar 1 niet goed is ingeregeld? Betaal maar een 3 maanden je zakelijke krediet niet.
Tot nooit .......
pi_159762893
Een maand geleden schreef iemand hier dat hij/zij ook bij twino had ingelegd. Ik heb hier eind vorig jaar een bedrag ingelegd om eens te kijken of het wat is... Tot nu toe word alles netjes uitbetaald en de delayed loans worden na 30 dagen netjes terug betaald. Ik heb nu alle nog openstaande leningen in de uitverkoop gedaan (je kan ze ook weer makkelijk doorverkopen) en laat dan alles uitbetalen.


Het gaat allemaal goed, maar heb toch een gevoel van te mooi om waar te zijn... Zo'n rendement "gegarandeerd". ik zit nu op een daadwerkelijk gerealiseerd rendement van 2% in anderhalve maand. Als ik zo doorga heb ik aan het einde van het jaar zo'n 16%...

Wat is jullie mening hierover en waar zit het addertje onder het gras?

[ Bericht 8% gewijzigd door flexion op 08-02-2016 20:12:19 ]
pi_159763093
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 18:03 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. De markt voor pakken voor Pinksteren e.d. lijkt me bijzonder klein :'). Maar hey, kudo's voor hun optimisme. Hopelijk redden ze het nog.
Het trouwseizoen is in de zomer maanden. De mannen gaan vanaf februari op pakken jacht. Dus het klopt wel wat ze zeggen. Hopelijk voor de investeerders krijgen ze gelijk en gaat het vanaf nu lopen.
pi_159763339
Argument van weinig projecten dus veel tijd gaat m.i. niet echt op.
Punt is dat Aygodutch de zekerheden en verpandingen echt erg goed ingeregeld heeft.
In geval van calamiteit kán AGD er nog iets mee, in tegenstelling tot enkele van hun collega's die gelijk de handdoek al in de ring gooien
pi_159765223
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:11 schreef didi80 het volgende:

[..]

Het trouwseizoen is in de zomer maanden. De mannen gaan vanaf februari op pakken jacht. Dus het klopt wel wat ze zeggen. Hopelijk voor de investeerders krijgen ze gelijk en gaat het vanaf nu lopen.
Toch lijkt het me bijzonder als deze toko het red.. Ze verkopen maatpakken, daar is je naam enorm belangrijk. Het resultaat van een goed maatpak zie je zelfs nog niet als hij klaar is, maar als je hem een paar jaar gebruikt. Dan is het aan de late kant natuurlijk om je geld terug te eisen als het toch niet zo'n top maatpak is. Je ziet dus ook dat mensen voor maatpakken vaak naar gevestigde namen gaan of mensen met de juiste ervaring. En het runnen van een stomerij maakt je volgens mij nog steeds geen goede kleermaker :)

Maar goed ik hoop voor de investeerders dat ze mij verbazen!
pi_159765545
quote:
99s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:47 schreef CaLeX het volgende:

[..]

netjes

Platform Projecten Defaults

GvE 48 0 (1 project klaar)
AgD 2 1

De afschrijving hier is ongeveer 60% van de ontvangen rente, maar verwacht dat daar nog wel wat terug van komt. Ook al heb ik hem hier volledig afgeschreven.

Ik blijf voorlopig dezelfde tactiek aanhouden.

[..]

Soms wel, WakaWaka is zo een project, net als de ICC/zorgboederij projecten.
Als je puur op rendement zit doe je niet aan crowdfunding, dan koop je aandelen/etf's of vastgoed.
Waarom zou je niet voor rendement in crowdfunding kunnen zitten? Vastgoed is je startbedrag toch wel een stuk hoger en het is maar net hoe je naar de verschillende opties kijkt. Ik geloof bijvoorbeeld niet in het handmatig uitzoeken van aandelen op de lange termijn, wel in etfs. Echter zie ik crowdfunding als een extra manier om mijn geld wat te verspreiden naast mijn etfs. De AEX etf heeft bijvoorbeeld een historisch rendement van rond de 7%, daar kun je ook echt wel bij de in de buurt komen met crowdfunding denk ik.. Op dit moment lukt het mij nog, en ja ook ik wil mezelf over 10 jaar wel eens spreken of het me op langere termijn ook lukt, maar ik zou het zeker niet zomaar afschrijven als pure rendementsbelegging.
pi_159766247
Nieuw op KOM:
https://www.kapitaalopmaa(...)stiging-3#financieel

Wateringen en verwateringen ;)

Al vol trouwens.........
Pecunia non olet
pi_159766570
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 21:35 schreef obligataire het volgende:
Nieuw op KOM:
https://www.kapitaalopmaa(...)stiging-3#financieel

Wateringen en verwateringen ;)

Al vol trouwens.........
dat is snel
pi_159766776
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 21:17 schreef MT10 het volgende:

[..]

Waarom zou je niet voor rendement in crowdfunding kunnen zitten? Vastgoed is je startbedrag toch wel een stuk hoger en het is maar net hoe je naar de verschillende opties kijkt. Ik geloof bijvoorbeeld niet in het handmatig uitzoeken van aandelen op de lange termijn, wel in etfs. Echter zie ik crowdfunding als een extra manier om mijn geld wat te verspreiden naast mijn etfs. De AEX etf heeft bijvoorbeeld een historisch rendement van rond de 7%, daar kun je ook echt wel bij de in de buurt komen met crowdfunding denk ik.. Op dit moment lukt het mij nog, en ja ook ik wil mezelf over 10 jaar wel eens spreken of het me op langere termijn ook lukt, maar ik zou het zeker niet zomaar afschrijven als pure rendementsbelegging.
op dit moment kom ik ook nog een eind, maar etfs en vastgoed fluctueren in waarde. Ze zullen deze nooit helemaal kwijt raken. In cf kan je wel zomaar een hap kwijt zijn
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_159767018
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 21:49 schreef CaLeX het volgende:

[..]

op dit moment kom ik ook nog een eind, maar etfs en vastgoed fluctueren in waarde. Ze zullen deze nooit helemaal kwijt raken. In cf kan je wel zomaar een hap kwijt zijn
Die hap hangt natuurlijk van je spreiding af. Tuurlijk met een grote spreiding kan natuurlijk ook ineens de helft failliet gaan in horrorscenario en de beurs kan ook crashen.

Vastgoed ben ik met je eens, maar zoals ik al eerder zei is daar je startkapitaal toch van een iets andere orde grote. Voorlopig nog even niet haalbaar voor mij in mijn ogen. Daarnaast is vastgoed natuurlijk niet echt snel terug om te zetten in geld mocht je dat willen. En dan heb ik het nog niet over huurders risico's gehad e.d.

Ik vind het overigens alle drie goede opties hoor, maar ik schrijf crowdfunding niet zo maar af naast vastgoed en ETFs. Voorlopig zie ik het nog als een goede aanvulling.
pi_159767477
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:11 schreef didi80 het volgende:

[..]

Het trouwseizoen is in de zomer maanden. De mannen gaan vanaf februari op pakken jacht. Dus het klopt wel wat ze zeggen. Hopelijk voor de investeerders krijgen ze gelijk en gaat het vanaf nu lopen.
Ze doen toch niet specifiek in trouwpakken? Het zijn reguliere maatpakken. Heren die zakelijk pakken dragen lijkt me dan een stuk grotere markt dan de man die eens in zijn leven een trouwpak koopt.
pi_159768449
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 21:35 schreef obligataire het volgende:
Nieuw op KOM:
https://www.kapitaalopmaa(...)stiging-3#financieel

Wateringen en verwateringen ;)

Al vol trouwens.........
Hij is al vol omdat hij niet nieuw is. Hij is van vorige week vrijdag.;-)
pi_159769776
OK :) Het bericht zat vandaag pas bij de mail, vreemd genoeg. I
Pecunia non olet
  maandag 8 februari 2016 @ 23:36:35 #252
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159770196
het is er een uit de serie van de WOS. De omroep van het Westland.
Elke vrijdag om 19u wordt er een pitch live gezet bij KoM en daar wordt bij de omroep dan over gesproken.
Tot nooit .......
pi_159771292
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 23:20 schreef obligataire het volgende:
OK :) Het bericht zat vandaag pas bij de mail, vreemd genoeg. I
Er is een storing geweest in de mailserver. Zou nu weer goed moeten werken.
pi_159773257
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:21 schreef bleyenburg het volgende:
Argument van weinig projecten dus veel tijd gaat m.i. niet echt op.
Punt is dat Aygodutch de zekerheden en verpandingen echt erg goed ingeregeld heeft.
In geval van calamiteit kán AGD er nog iets mee, in tegenstelling tot enkele van hun collega's die gelijk de handdoek al in de ring gooien
Bij een eerste pandrecht sta je vooraan in de rij dus maakt het minder uit hoe de passiva eruit ziet
pi_159774303
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:46 schreef cofox het volgende:

[..]

Eurostolz daar kan ik kort over zijn, niet doen!
Gezien je korte antwoord, geldt deze ook voor jezelf?
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 17:02 schreef cofox het volgende:

[..]

Je mening over Eurostolz is enkel gebaseerd op basis van je gevoel wat je hebt bij dit project?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_159775155
Het begin van de week is rustig met projecten. Ook geen nieuwe Collin gezien. Puur kloosterhoeve is daar nu ook eindelijk vol. Heeft er voor Collin begrippen erg lang over gedaan om vol te geraken.

Ook net nog even de projecten op Funding Circle doorgelezen. Daar zie je ook alleen maar bedrijven met een behoorlijke hoge schuld die meer willen lenen dan wel met een te vaag plan voor wat ze met het extra geld willen doen. Voor mij alleen nee's dus.

[ Bericht 20% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-02-2016 11:28:42 ]
pi_159775912
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het begin van de week is rustig met projecten. Ook geen nieuwe Collin gezien. Puur kloosterhoeve is daar nu ook eindelijk vol. Heeft er voor Collin begrippen erg lang over gedaan om vol te geraken.

Ook net nog even de projecten op Funding Circle doorgelezen. Daar zie je ook alleen maar bedrijven met een behoorlijke hoge schuld die meer willen lenen dan wel met een te vaag plan voor wat ze met het extra geld willen doen. Voor mij alleen nee's dus.
In het algemeen zeer met je eens tav FC. Laat er vandaag nou net eentje op staan waar ik wel een goed gevoel bij heb, betreft een advocaat. Ik ga me er ff verder in verdiepen
pi_159775914
Funding Circle:
Ik begrijp niet goed waarom Beijersbergen (A, 7.37%) niet is volgelopen. Leuk bedrijfje, goede balans en resultaten.
Wat ze nu precies met die 150K gaan doen is niet helemaal duidelijk en misschien is dat ook wel de reden dat het niet volloopt. Dat mis ik bij FC dan weer.
Pecunia non olet
pi_159776053
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:51 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

In het algemeen zeer met je eens tav FC. Laat er vandaag nou net eentje op staan waar ik wel een goed gevoel bij heb, betreft een advocaat. Ik ga me er ff verder in verdiepen
Die advocaat roept bij mij anders héél veel vraagtekens op. Een lening voor een nieuw personeelslid, dat is nieuw voor mij. Zo'n persoon zou eigenlijk vanaf dag 1 een bijdrage aan de winst moeten leveren, niet dat daar nog geld bij moet......... Natuurlijk kost die opleiding geld maar zij zal de eerste tijd ook geen topsalaris hebben.

En dan dat negatieve eigen vermogen, bij zulke bedrijfswinsten, zou die man een gokverslaving of drie ex-vrouwen hebben?
Pecunia non olet
pi_159776113
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die advocaat roept bij mij anders héél veel vraagtekens op. Een lening voor een nieuw personeelslid, dat is nieuw voor mij. Zo'n persoon zou eigenlijk vanaf dag 1 een bijdrage aan de winst moeten leveren, niet dat daar nog geld bij moet.........

En dan dat negatieve eigen vermogen, bij zulke bedrijfswinsten, zou die man een gokverslaving of drie ex-vrouwen hebben?
Kom nog niet verder dan één vrouw en zes kinderen
pi_159776147
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die advocaat roept bij mij anders héél veel vraagtekens op. Een lening voor een nieuw personeelslid, dat is nieuw voor mij. Zo'n persoon zou eigenlijk vanaf dag 1 een bijdrage aan de winst moeten leveren, niet dat daar nog geld bij moet.........

En dan dat negatieve eigen vermogen, bij zulke bedrijfswinsten, zou die man een gokverslaving of drie ex-vrouwen hebben?
Dat was ook mijn idee bij die Advocaat. Als je dit toch leest zou ik deze advocaat nooit ergens voor inschakelen! Misschien is de nieuwe werkneemster zijn 4e vrouw :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159776174
hier slechts een kind (disclaimer: voor zover bekend)
ben wel aan de 2e vrouw bezig :)
pi_159776192
Ik hoop nog steeds op een onderbouwing voor het negatieve advies van Cofox.
pi_159776285
Tja, dat is de tijd van het jaar. Na de Kerst en de zomervakantie heb je de inruilweken....
pi_159776673
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 12:05 schreef bleyenburg het volgende:
Ik hoop nog steeds op een onderbouwing voor het negatieve advies van Cofox.
De cijfers van dit project spreken voor zich
pi_159776975
Iemand zin in een uitje? :)

Investormatch geeft een gratis masterclass

Masterclass crowdfunding voor (potentiële) investeerders
Crowdfunding wordt steeds populairder onder investeerders. Maar hoe weet u als investeerder wat het werkelijke risico is en of een project de moeite waard is om in te investeren? Investormatch legt u in ca. 1,5 uur uit over bedrijfsanalyses, risicoclassificaties, portfolio building, rendementscalculaties en meer om het maximale uit crowdfunding te halen.

Datum: 3 maart 2015
Locatie: Sciencepark 400, 1098XH, Amsterdam

Programma:
• 15.30 inloop
• 16.00 start programma
• 17.30 borrel

https://app.investormatch(...)cjbmbfcnbbclcbhqhhgh
pi_159777281
Beetje lullig dat IVM nu concurreert met de borrel van Frankendael, nota bene een IVM project. :(
Zelfde datum, praktisch zelfde tijd.
pi_159777299
Ik begrijp dat mijn hoop op een nadere toelichting van Cofox op het cijfermateriaal tevergeefs is?
Jammer, ik had graag wat willen leren
  dinsdag 9 februari 2016 @ 13:16:13 #269
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_159777678
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 12:59 schreef bleyenburg het volgende:
Beetje lullig dat IVM nu concurreert met de borrel van Frankendael, nota bene een IVM project. :(
Zelfde datum, praktisch zelfde tijd.
Het is vlakbij elkaar, ik zit er aan te denken om het te combineren. Moet dan wel een half dagje vrij kunnen krijgen van werk
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_159778517
Kritische berichten van Peter Verhaar over GVE en KoM. (ik ben benieuwd hoe lang hij nog adviseur is daar) en positieve over AGD:

peterverhaar twitterde op zaterdag 06-02-2016 om 11:36:14 Alarmerende berichten uit #crowdlending land: bij geldvoorelkaar project na 7 termijnen al failliet, nul zekerheden,zorgplicht platform? reageer retweet
peterverhaar twitterde op zaterdag 06-02-2016 om 11:37:44 Overigens ook kapitaal op maat had een default na 8 maanden, doen platformen wel hun werk? #crowdlending reageer retweet
peterverhaar twitterde op dinsdag 09-02-2016 om 09:20:48 #crowdlending platform @aygodutch registreert elke week het pandrecht bij de belastingdienst; zo hoort het! reageer retweet
  dinsdag 9 februari 2016 @ 13:54:04 #271
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_159778662
Interessante wending. Zou hij aan Harm hebben gevraagd of ie op de koffie mag komen?
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_159778788
Meneer Verhaar: Gevalletje voortschrijdend inzicht? ;)
pi_159778825
Groot gelijk wat AGD betreft.
Mede daarom jammer en tevens ook onbegrijpelijk dat Eurostolz niet al vol is.Tenzij Cofox nog even zijn licht hierop zou willen laten schijnen.... :)
pi_159778830
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 13:54 schreef Fundvlees het volgende:
Interessante wending. Zou hij aan Harm hebben gevraagd of ie op de koffie mag komen?
Ja, ik had de berichtjes ook voorbij zien komen en ook nog meer als deze drie. Verhaar en Harm? Ik zou er niet op rekenen, maar Verhaar zal inmiddels ook wel inzien dat er in de crowdfunding wereld, inclusief KoM veel mis is.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 14:03:15 #275
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_159778894
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, ik had de berichtjes ook voorbij zien komen en ook nog meer als deze drie. Verhaar en Harm? Ik zou er niet op rekenen, maar Verhaar zal inmiddels ook wel inzien dat er in de crowdfunding wereld, inclusief KoM veel mis is.
Ik denk inderdaad dat Harm verstandig genoeg is om gekke PV op afstand te houden
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_159778944
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:01 schreef bleyenburg het volgende:
Groot gelijk wat AGD betreft.
Mede daarom jammer en tevens ook onbegrijpelijk dat Eurostolz niet al vol is.Tenzij Cofox nog even zijn licht hierop zou willen laten schijnen.... :)
Ik zou graag de cijfers 2015 van Eurostolz willen zien. (of zijn deze toevallig al toegevoegd?)
Pecunia non olet
pi_159778985
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]
.......... maar Verhaar zal inmiddels ook wel inzien dat er in de crowdfunding wereld, inclusief KoM veel mis is.
Tsja hij zal zelf ook in die projecten zitten denk ik en dan waarschijnlijk niet met 100 euro (gna gna gna _O- )
Pecunia non olet
pi_159779013
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:01 schreef bleyenburg het volgende:
Groot gelijk wat AGD betreft.
Mede daarom jammer en tevens ook onbegrijpelijk dat Eurostolz niet al vol is.Tenzij Cofox nog even zijn licht hierop zou willen laten schijnen.... :)
De reden dat hij nog niet vol is dat is natuurlijk heel simpel. AgD is nog te klein voor dergelijke projecten. Ik denk dat de meeste hier zitten te snakken naar wat kleinere projecten via AgD maar dan wel met de goede AgD zekerheden. Maar ja, dat heb ik AgD al wel tien keer gezegd.
pi_159779078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zou graag de cijfers 2015 van Eurostolz willen zien. (of zijn deze toevallig al toegevoegd?)
@Harm ???!!!
pi_159779739
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 12:30 schreef cofox het volgende:

[..]

De cijfers van dit project spreken voor zich
In ieder geval spreekt deze 'analyse' voor zich ...
pi_159780062
Heb ik iets gemist?

Sinds wanneer heeft GVE een whatsApp dienst?
https://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/nieuws/whatsapp.aspx
pi_159780164
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:52 schreef PvN1 het volgende:
Heb ik iets gemist?

Sinds wanneer heeft GVE een whatsApp dienst?
https://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/nieuws/whatsapp.aspx
Je hebt inderdaad wat gemist.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:16 schreef dbrmnn het volgende:
Keiharde concurrentie voor de Fok-mailer: GvE gaat zelf nieuwe projecten aankondigen via Whatsapp! Net gevonden op de GvE-site:

Melding nieuwe projecten
Vanaf heden is het mogelijk om bij nieuw gepubliceerde projecten een notificatie te ontvangen via Whatsapp. Hiervoor kunt u zich aanmelden door de volgende stappen te doorlopen:

• Voeg ons nummer 06 252 272 23 toe aan uw contactenlijst;
• Stuur via Whatsapp het woord AAN;
• Wilt u zich afmelden? Stuur dan via Whatsapp het woord UIT. Wij halen u dan van de lijst.
pi_159780744
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
voor Horsemen
pi_159780998
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 15:22 schreef bleyenburg het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
voor Horsemen
Dank je wel maar de vraag van o.a. obligataire is of er al definitieve cijfers over 2015 beschikbaar zijn. Voor zo ver ik weet zijn die er nog niet.
pi_159781127
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 15:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank je wel maar de vraag van o.a. obligataire is of er al definitieve cijfers over 2015 beschikbaar zijn. Voor zo ver ik weet zijn die er nog niet.
Omzet 2015 is gebaseerd op de omzet tot en met november, waar de prognose voor december bijgeteld is
pi_159781481
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 15:39 schreef djh77 het volgende:

[..]

Omzet 2015 is gebaseerd op de omzet tot en met november, waar de prognose voor december bijgeteld is
Precies en daarom zou ik graag de gerealiseerde cijfers willen zien, en dat hoeft echt niet op centen achter de komma nauwkeurig.

Aangezien 2014 verliesgevend was, en voor 2015 een klein plusje is voorzien, is het definitieve cijfer 2015 zeer relevant. Het komt niet goed over als er alsnog (weer) verlies is geleden. Maar misschien verrassen ze ons positief. Hoe dan ook moeten ze niet nog meer verlies lijden want ze gaan nu al langs de rand van de afgrond.

Ik vind het fijn dat er goed cijfermateriaal is, maar dat is an sich nog geen reden om te gaan investeren want die cijfers leggen natuurlijk wel de zwakten van het bedrijf bloot.

40% omzetstijging in twee jaar tijd is vrij ambitieus (hockeystick prognose......)

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 09-02-2016 16:02:51 ]
Pecunia non olet
pi_159783305
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:51 schreef obligataire het volgende:
Funding Circle:
Ik begrijp niet goed waarom Beijersbergen (A, 7.37%) niet is volgelopen. Leuk bedrijfje, goede balans en resultaten.
Wat ze nu precies met die 150K gaan doen is niet helemaal duidelijk en misschien is dat ook wel de reden dat het niet volloopt. Dat mis ik bij FC dan weer.
Ik heb de eigenaar de vraag gesteld antwoord tot nu toe:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat brengt ons niet verder. Ik heb de vervolg vraag gesteld (zie ingesloten), met tot nog toe geen antwoord.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik wat hoor zal ik het melden.
pi_159784342
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad wat gemist.

[..]

komt nog niet in mijn what app contacten tevoorschijn
pi_159784483
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:06 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile/441364]/url] het volgende:
Op woensdag 3 februari 2016 16:21 schreef Whenpigsfly het volgende:

Damn... Krijg net weer een bericht van een wanbetaler. GvE, iets met kisten. (kan niks in spoiler zetten via mobiel?)
@Whenpigsfly of een andere investeerder in dit project.Krijgen wij nog een wat betere (minder cryptische) update over de problemen bij deze kisten begeleider in een spoiler? Ik zou graag mijn default statestiek met dit item bijwerken.
pi_159785898
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 15:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Precies en daarom zou ik graag de gerealiseerde cijfers willen zien, en dat hoeft echt niet op centen achter de komma nauwkeurig.

Aangezien 2014 verliesgevend was, en voor 2015 een klein plusje is voorzien, is het definitieve cijfer 2015 zeer relevant. Het komt niet goed over als er alsnog (weer) verlies is geleden. Maar misschien verrassen ze ons positief. Hoe dan ook moeten ze niet nog meer verlies lijden want ze gaan nu al langs de rand van de afgrond.

Ik vind het fijn dat er goed cijfermateriaal is, maar dat is an sich nog geen reden om te gaan investeren want die cijfers leggen natuurlijk wel de zwakten van het bedrijf bloot.

40% omzetstijging in twee jaar tijd is vrij ambitieus (hockeystick prognose......)

Naast de omzetstijging vind ik vooral ook de 'margestijging' nogal fors. Tuurlijk haal je schakels weg in de keten wat wat scheelt. Maar meestal met dit soort projecten gaat er in het begin e.e.a. fout, gebeuren er wat onverziene dingen etc. waardoor je het eerste jaar en regelmatig zelfs de eerste jaren na zo een project het effect vaak nog niet zo fors ziet.

Daarnaast uitgaand van de prognose 2015, nog geen 5k ev is gewoon heel weinig. In de financiering is ook niet nog wat 'onvoorzien' meegefinancierd dus er is 0 buffer ten opzichte van de begroting voor het opzetten van die productielijn. Ook dat vind ik een vrij groot risico.
pi_159786117
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 19:01 schreef MT10 het volgende:

[..]

Naast de omzetstijging vind ik vooral ook de 'margestijging' nogal fors. Tuurlijk haal je schakels weg in de keten wat wat scheelt. Maar meestal met dit soort projecten gaat er in het begin e.e.a. fout, gebeuren er wat onverziene dingen etc. waardoor je het eerste jaar en regelmatig zelfs de eerste jaren na zo een project het effect vaak nog niet zo fors ziet.

Daarnaast uitgaand van de prognose 2015, nog geen 5k ev is gewoon heel weinig. In de financiering is ook niet nog wat 'onvoorzien' meegefinancierd dus er is 0 buffer ten opzichte van de begroting voor het opzetten van die productielijn. Ook dat vind ik een vrij groot risico.
Het zijn volgens de pitch twee mengers. Zo ingewikkeld lijkt me dat productieproces niet. Ik geloof niet dat het de naam "productielijn" verdient
pi_159788068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 17:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb de eigenaar de vraag gesteld antwoord tot nu toe:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat brengt ons niet verder. Ik heb de vervolg vraag gesteld (zie ingesloten), met tot nog toe geen antwoord.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik wat hoor zal ik het melden.
Vervolg antwoord.( zie onder) Ik kan ook niets met dit nieuwe vervolg antwoord en laat dus dit project op FC lopen. Deze ondernemer kan in ieder geval aan mij zijn project (letterlijk en figuurlijk) niet verkopen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159788377
Als ik dat antwoord lees vraag ik me serieus af hoe dat project ooit door een screening is gekomen.
pi_159788409
Ik kan 'm trouwens niet vinden op FNC.
Kijk ik ergens overheen?
pi_159788606
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Vervolg antwoord.( zie onder) Ik kan ook niets met dit nieuwe vervolg antwoord en laat dus dit project op FC lopen. Deze ondernemer kan in ieder geval aan mij zijn project (letterlijk en figuurlijk) niet verkopen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw! Hoe krijgt hij/zij het op papier...

Dit bewijst maar weer eens de meerwaarde van het kunnen stellen van vragen. Met zulke antwoorden vallen geldvragers hard door de mand...
pi_159788931
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 19:08 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Het zijn volgens de pitch twee mengers. Zo ingewikkeld lijkt me dat productieproces niet. Ik geloof niet dat het de naam "productielijn" verdient
Dat was ik nog even vergeten te melden. Dat je alleen mengers nodig hebt lijkt me nogal raar. Ik neem aan dat je producten ook verpakt moeten worden?

Maar goed stel dat ze niks verpakken en alleen mengen, een keer per ongeluk verkeerde verhouding (menselijke fouten gebeuren vaak zat in productieprocessen) en voor tig euro aan onbruikbaar geworden product kan weg gegooid worden. Machines tijdelijk kapot en wat langer in reparatie dan verwacht? Als je pech hebt geraak je door je voorraad heen en mis je weer wat omzet. Bij een productieproces hoe simpel ook gaan nu eenmaal dingen fout. Als je begint zijn het er alleen maar meer dingen. Het kan best dat dit goed komt en met een buffer van een 40-50K had ik het ook helemaal prima gevonden, maar als je zo op het randje zit vind ik het allemaal opgeteld net een te groot risico.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 20:48:01 #297
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159789584
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:17 schreef bleyenburg het volgende:
Ik kan 'm trouwens niet vinden op FNC.
Kijk ik ergens overheen?
Beijersbergen. Oftewel: toekomstige Nederlandse woonomgeving.
@NRDZ: Wat zouden ze bedoelen met w.side?
pi_159789877
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:32 schreef MT10 het volgende:

[..]

Dat was ik nog even vergeten te melden. Dat je alleen mengers nodig hebt lijkt me nogal raar. Ik neem aan dat je producten ook verpakt moeten worden?

Maar goed stel dat ze niks verpakken en alleen mengen, een keer per ongeluk verkeerde verhouding (menselijke fouten gebeuren vaak zat in productieprocessen) en voor tig euro aan onbruikbaar geworden product kan weg gegooid worden. Machines tijdelijk kapot en wat langer in reparatie dan verwacht? Als je pech hebt geraak je door je voorraad heen en mis je weer wat omzet. Bij een productieproces hoe simpel ook gaan nu eenmaal dingen fout. Als je begint zijn het er alleen maar meer dingen. Het kan best dat dit goed komt en met een buffer van een 40-50K had ik het ook helemaal prima gevonden, maar als je zo op het randje zit vind ik het allemaal opgeteld net een te groot risico.
Voor de mensen die zochten naar een onderbouwing voor Eurostolz MT10 slaat hier de spijker op zijn kop.

Persoonlijk vind ik het zelfs onverantwoord dat Aygodutch dit project doorzet zo wel voor de investeerders als voor Eurostolz zelf, hier komen alleen maar verliezers uit.
pi_159790017
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:48 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Beijersbergen. Oftewel: toekomstige Nederlandse woonomgeving.
@NRDZ: Wat zouden ze bedoelen met w.side?
Wellicht de website? Ik zie dit vaker geschreven als webside :)
  dinsdag 9 februari 2016 @ 21:08:24 #300
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_159790427
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:58 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Wellicht de website? Ik zie dit vaker geschreven als webside :)
Och natuurlijk! Zo kun je het inderdaad ook lezen. Bedankt voor je uitleg. ;)
pi_159790733
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:58 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Wellicht de website? Ik zie dit vaker geschreven als webside :)
Ook maar een afkorting van niks om twee letters te besparen. En dan nog is het volgens mij een website. Met een t ipv een d. Dus dan slaat die afkorting helemaal nergens op
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')