Oh noes, dat was mijn eerste project in CF (en ook eerste default). Had er 1500 inzitten.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 07:25 schreef brulaap112 het volgende:
De Eik Slagharen is failliet, https://gvemailer.nl/projects/10701 ¤ 345000 http://www.faillissements(...)de-eik-zorg-b-v.aspx
Ouchquote:Op zaterdag 6 februari 2016 08:33 schreef crowdiefunder het volgende:
[..]
Oh noes, dat was mijn eerste project in CF (en ook eerste default). Had er 1500 inzitten.
Ik heb het ook serieus overwogen, maar uiteindelijk ben ik gelukkig niet ingestapt. Dit omdat ik vond en vind dat het nogal rommelt in de zorg. Gedoe met PGB's die niet op tijd betaald werden, gemeentes die achterstanden hadden, enz.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Mja, niet gek met die ratings lijkt me, voor mij was het ook nog een beetje de gunfactor erbovenop.
Toch is het dus echt een loterij. Gelukkig had ik het geld al afgeschreven en zie ik alle return nu als 'winst'. Maar als je bekijkt hoe de cijfers er na een ruim jaar investeren voor staan is dat toch wel treurig. Vooral als je bedenkt dat er het afgelopen jaar nog veel meer dubieuze projecten voorbij zijn gekomen. De latere instappers en blindinvesteerders kunnen hier wel eens flink pijn van gaan hebben.
Ik ben denk ik ongeveer een compleet jaarrendement kwijt van al mijn projecten. Maar wellicht komt er nog wat terug uit de holding van de ondernemer, al zal daar wel iets voor "geregeld" zijn.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:58 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Het wordt nu echt tijd dat ook gve openheid geeft over hun defaults. Simpel een Excel met ratings, startdatum, looptijd, omvang, betaalde termijnen en huidige status. Ik ben benieuwd hoe een 'gemiddeld' rendement er dan uit ziet. Ook ik ben het schip in met De Eik. Mijn totaal ontvangen rente overstijgt mijn defaults nog maar de rente wordt minder en minder en mijn defaults lopen op.
Ik ben nu zo'n 10 maanden bezig en de schade uit deze default overstijgt de tot nu toe ontvangen rente op al mijn projecten. Vanuit die insteek sta ik dus in de min.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:58 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Het wordt nu echt tijd dat ook gve openheid geeft over hun defaults. Simpel een Excel met ratings, startdatum, looptijd, omvang, betaalde termijnen en huidige status. Ik ben benieuwd hoe een 'gemiddeld' rendement er dan uit ziet. Ook ik ben het schip in met De Eik. Mijn totaal ontvangen rente overstijgt mijn defaults nog maar de rente wordt minder en minder en mijn defaults lopen op.
Dan heb ik toch een (goedbedoelde) kritische vraag.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:42 schreef komrad het volgende:
[..]
Ik ben nu zo'n 10 maanden bezig en de schade uit deze default overstijgt de tot nu toe ontvangen rente op al mijn projecten. Vanuit die insteek sta ik dus in de min.
Tot vanochtend dacht ik dat dit een van mijn minst risicovolle projecten was...
die heb ik mezelf ook gesteld dus dat mag zekerquote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:45 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Dan heb ik toch een (goedbedoelde) kritische vraag.
Waarom denk je dat een starter die 350K leent een minder risicovol project is?
Ok. In ieder geval van geleerd.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:58 schreef komrad het volgende:
[..]
die heb ik mezelf ook gesteld dus dat mag zeker
Ik zag hem niet helemaal als een starter, omdat er ervaring opgedaan was met een ander zorgconcept. Daarnaast dacht ik dat dit een business is waar de inkomsten tot op bepaalde hoogte wel redelijk zeker zijn. En de ratings zagen er goed uit. Tenslotte ook wel een gunfactor.
Nu ik het nogmaals bekijken met een wat kritischer blik en met een aantal maanden meer crowdfund ervaring zie ik het een stuk minder positief. Wat vooral het probleem is geweest is dat er te weinig bezettingsgraad van de kamers is geweest. Daarbij weinig harde zekerheden en onduidelijkheid over de holding.
Dit geval gaat wel impact hebben op mijn investeringen, ik denk dat ik voorlopig een stuk minder in zal stappen. Als ik op een portefeuille van 25 projecten nog 2 vroege defaults krijg had ik net zo goed het geld op een deposito kunnen zetten. En 2-3 defaults is best een reëel scenario.
Daar heb ik al over nagedacht. Daarbij is de vraag of ik in staat ben betere beslissingen te nemen. Realiteit is dat het maar weinig mensen gegeven is de markt structureel te outperformen en we weten niet eens wat de performance van deze markt is.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:05 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Ok. In ieder geval van geleerd.
Wellicht juist intensiever investeren met de kennis van nu. Kun je je rendement omhoog halen. Anders blijft het natuurlijk slecht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |