abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 juni 2014 @ 23:59:54 #1
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_141560335
Laatste post #8:
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 10:21 schreef Cobra4 het volgende:
JSF vliegt weer
WASHINGTON -

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van het type F-35A of 'JSF' vliegen woensdag weer, meldde de Amerikaanse luchtmacht dinsdag. De toestellen bleven sinds maandag in Florida aan de grond. Toen vloog op de luchtmachtbasis Eglin in het noordwesten van de staat een JSF-vliegtuig bij het opstijgen in brand.

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het Amerikaanse ministerie van Defensie neemt aan dat het om een los staand incident gaat en er zijn geen plannen om van voorgenomen vluchten met de F-35 af te zien. Op het programma staan onder meer vluchten van F35B's die in de komende dagen naar een luchtvaartshow in Engeland gaan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)F_vliegt_weer__.html
Toch niet..

quote:
The Air Force continues to ground its F-35s at Eglin Air Force Base after a fire on Monday.

"The Air Force said that training and test flights of the Lockheed Martin F-35A Lightning at Eglin Air Force Base continue to be temporarily suspended after a fire Monday in one of the aircraft while it was on the ground.

In a prepared statement, the commander of the 33rd Fighter Wing said the suspension is “in the interest of safety as we continue to investigate the cause of Monday’s accident.

“We have no further information regarding the nature or extent of the damage as the investigation is currently underway,” according to the statement."
(Pensacola News Journal)

quote:
"We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB [Florida] earlier this week," says Capt. Rich Ulsh, a service spokesman....."

"The Air Force has also issued a "stand-down" on flight operations for its F-35As at Eglin that are used for training, as well as Dutch A models at Eglin, says 1st Lt. Hope Cronin, spokeswoman for the 33rd Fighter Wing, which operates them....."

"Air Force officials had hoped to return to flight early June 25, but there have been no F-35A flights since the fire incident.

The F-35A that was damaged in the fire was towed to a hangar June 23 and secured along with any foreign object debris found on the runway at the time of the incident, and a safety investigation board has been initiated. Cronin said the extent of damage has not yet been assessed...."
(Aviationweek)

quote:
The F-35A struck by fire as it took off from Eglin Air Force Base has been secured and is under armed guard in a secure hanger and the Air Force and Marines are not flying their versions of the Joint Strike Fighter program until they know more about the fire’s causes.

“We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB earlier this week,” Capt. Richard Ulsh, a spokesman for Marine aviation, said in an email.

The 33rd Fighter Wing, responsible for F-35 training at Eglin Air Force Base, said Wednesday morning that its “commander has decided to continue the temporarily (sic) suspension of F-35A flights at Eglin in the interest of safety as we continue to investigate the cause of the mishap...."

"The program does not yet have an initial damage assessment. My [Colin Clark] understanding is detailed photos of the aircraft have not yet been received by the authorities...."
(Breaking Defense)

Toen een week of twee geleden die PAK FA in de fik vloog, kregen we nog wat foto's te zien.
Denk niet dat we zulke openheid van zaken hoeven te verwachten van de yanks..
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_141632600
Volgens de Italiaanse MinDef gaan alle 35 NL'se F-35A's in Italie in elkaar geschroefd worden ipv in Fort Worth.

Ook met de Noren wilde ze zo'n deal maken, maar die hebben liever dat Finmeccanica ver van hun kisten afblijft..
  vrijdag 27 juni 2014 @ 23:35:23 #3
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_141633604
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:03 schreef Radegast het volgende:
Volgens de Italiaanse MinDef gaan alle 35 NL'se F-35A's in Italie in elkaar geschroefd worden ipv in Fort Worth.

Ook met de Noren wilde ze zo'n deal maken, maar die hebben liever dat Finmeccanica ver van hun kisten afblijft..
Ik zie de krantekop in de Telegraaf al voor me:

'VLIEGENDE FYRA' VOORLOPIG AAN DE GROND
Defensie haalt F16 uit de mottenballen na zoveelste incident
Wie dit leest is gek
  zondag 29 juni 2014 @ 15:39:44 #4
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_141682044
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:03 schreef Radegast het volgende:
Volgens de Italiaanse MinDef gaan alle 35 NL'se F-35A's in Italie in elkaar geschroefd worden ipv in Fort Worth.

Ook met de Noren wilde ze zo'n deal maken, maar die hebben liever dat Finmeccanica ver van hun kisten afblijft..
De Italiaanse MinDef roept dat op basis van oude aanschafplannen, waarin de Italianen veel meer toestellen afnemen. Hun plannen zijn echter teruggeschroefd naar Nederlands niveau en zelfs dat is niet zeker. Op dit moment mogen ze al blij zijn als ze de onderhoudscontracten krijgen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 juli 2014 @ 06:03:55 #5
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_141878129
VS houdt alle JSF's aan de grond
vrijdag 4 jul 2014, 05:07 (Update: 04-07-14, 05:24)

Het Amerikaanse leger heeft besloten alle F-35 straaljagers voorlopig aan de grond te houden. Het gaat om 97 toestellen. Het besluit volgt op een brand in een toestel, anderhalve week geleden.

Een dag na het incident werd al besloten om 26 toestellen van het type F-35A aan de grond te houden. Kort daarna mochten ze weer gebruikt worden omdat het om een losstaand incident zou gaan.

Het onderzoek naar de brand heeft sindsdien niets opgeleverd. Om die reden heeft het leger nu besloten om alle vliegtuigen niet meer te gebruiken totdat uitgebreider onderzoek duidelijkheid geeft.

Op 23 juni vloog een toestel in Florida in brand op het moment dat de piloot op het punt stond om weg te vliegen. De piloot bleef ongedeerd.

Het was niet het eerste incident met de Joint Strike Fighter, waarvan Nederland er 37 heeft besteld. Vorige maand was er ook een olielek, dat eveneens leidde tot inspecties van alle F-35's.

De F-35's die Nederland heeft besteld worden waarschijnlijk pas geleverd in 2019. Ze vervangen de F-16's.

Bron: http://nos.nl/artikel/670236-vs-houdt-alle-jsfs-aan-de-grond.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 4 juli 2014 @ 11:12:09 #6
21467 franske19
Hit the deck!
pi_141881882
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:35 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik zie de krantekop in de Telegraaf al voor me:

'VLIEGENDE FYRA' VOORLOPIG AAN DE GROND
Defensie haalt F16 uit de mottenballen na zoveelste incident
Journalisten, kansloos als het defensie gerelateerde zaken betreft.

Het toestel is gewoon nog in ontwikkeling en dan gaan er dingen mis. Het is niet lada maar een hypermodern gevechtsvliegtuig.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  vrijdag 4 juli 2014 @ 17:09:27 #7
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_141893890
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 11:12 schreef franske19 het volgende:

[..]

Journalisten, kansloos als het defensie gerelateerde zaken betreft.

Het toestel is gewoon nog in ontwikkeling en dan gaan er dingen mis. Het is niet lada maar een hypermodern gevechtsvliegtuig.
De Italiaanse helikopters die defensie gekocht heeft bleken ook al op de folder te roesten.
Dan is enig wantrouwen richting de Italiaanse maak-industrie wel op z'n plaats.
Als ik Janine was dan zou ik zelfs onze F16's niet meer boven Italië laten vliegen.
Just in case.
Wie dit leest is gek
  vrijdag 4 juli 2014 @ 19:59:51 #8
21467 franske19
Hit the deck!
pi_141900580
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:09 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

De Italiaanse helikopters die defensie gekocht heeft bleken ook al op de folder te roesten.
Dan is enig wantrouwen richting de Italiaanse maak-industrie wel op z'n plaats.
Als ik Janine was dan zou ik zelfs onze F16's niet meer boven Italië laten vliegen.
Just in case.
Maar die zijn niet meer in ontwikkeling. Die worden al volop ingezet voor missies. Dan moeten dit soort problemen wel weg zijn. Bovendien is dat niet specifiek een Italiaans toestel.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  † In Memoriam † maandag 7 juli 2014 @ 12:42:10 #9
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_142001266
Minister Hennis spreekt in Rome over JSF
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie spreekt maandag in Rome met haar Italiaanse collega Roberta Pinotti over de Joint Strike Fighter (JSF/F-35).

Daarvoor neemt ze een kijkje bij de assemblagefabriek van het vliegtuig in Cameri nabij Milaan. Beide zijn partnerlanden bij de ontwikkeling van de JSF.
Het kabinet wil in totaal 37 van deze toestellen kopen als opvolger van de F-16. Rome en Den Haag kijken op welke wijze ze hierbij kunnen samenwerken.

Nagedacht wordt over de mogelijkheid om de Nederlandse JSF's in Italië te laten maken. In ruil vindt dan het onderhoud van de Italiaanse toestellen dan plaats in ons land.
Ruim twee maanden geleden maakte de krant La Repubblica nog melding van een geheim plan dat de Italiaanse regering veel minder exemplaren wil aanschaffen van het gevechtsvliegtuig.
Het kabinet van Matteo Renzi zou om geld te besparen maar 45 in plaats van 90 toestellen willen kopen. In 2012 was dat aantal te kopen JSF's al teruggebracht van 131 naar 90.

Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)ekt-in-rome-jsf.html
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 juli 2014 @ 11:02:20 #10
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_142038616
Meeste JSF's geïnspecteerd

WASHINGTON -
De meeste van de bijna 100 F-35 straaljagers (JSF's ) zijn geïnspecteerd. De toestellen worden aan de grond gehouden na een motorbrand in een van de vliegtuigen, een F-35A, het type waar Nederland twee testtoestellen van heeft.

De VS, Groot-Brittannië en Nederland bekijken de uitkomsten en bepalen of en onder welke omstandigheden ze de vluchten hervatten. Volgens ingewijden is inmiddels duidelijk wat er met de Pratt & Whitney-motor van het pechvliegtuig is gebeurd, maar is nog onduidelijk waarom het is gebeurd.

Alle 97 F-35 Lightning II's mogen sinds vorige week niet meer de lucht in. De motor van de F-35A viel op 23 juni uit elkaar en vatte vlam toen de piloot zich opmaakte om op te stijgen van Eglin Air Force Base in Florida.

Door het vliegverbod is zeer onzeker of JSF's (F-35B's) op tijd zijn voor de luchtshow Royal International Air Tattoo in Engeland op vrijdag. Dat moest het eerste optreden worden van de F-35 aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De toestellen moeten dan uiterlijk woensdag vertrekken. De JSF heeft volgende week een nieuwe kans bij de Farnborough-show, ook in Engeland.

Door het mankement zijn contractonderhandelingen voor de volgende reeks nieuwe F-35's en motoren voorlopig stilgelegd. „Er is wat aarzeling om de onderhandelingen af te sluiten, voordat de volledige omvang van het probleem duidelijk is”, aldus een bron.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)geinspecteerd__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_142329273
Ze mogen weer de lucht in.

Kans bestaat dat vier F-35B's nog toestemming krijgen om naar de UK te vliegen voor de Farnborough Air Show. Voor deze transatlantische vlucht moet elke F-35 dan 20 keer bijgetankt worden, omdat ze vanwege veiligheidsredenen niet willen dat de inhoud van de brandstoftank onder 75% van de capaciteit komt. Duur geintje..
pi_142344711
Geen F-35's op de Farnborough Air Show.

De F135-motoren moeten nu na elke drie vlieguren grondig gecontroleerd worden, gaat een beetje moeilijk boven een oceaan..
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 23:34:15 #13
257132 crew  Awsom
pi_142345782
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:34 schreef Radegast het volgende:
Ze mogen weer de lucht in.

Kans bestaat dat vier F-35B's nog toestemming krijgen om naar de UK te vliegen voor de Farnborough Air Show. Voor deze transatlantische vlucht moet elke F-35 dan 20 keer bijgetankt worden, omdat ze vanwege veiligheidsredenen niet willen dat de inhoud van de brandstoftank onder 75% van de capaciteit komt. Duur geintje..
_O-
  woensdag 16 juli 2014 @ 19:37:32 #14
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_142372323
De JSF, Fyra, NH90 en hun negatieve beeldvorming

Een voor de verandering aardig geschreven artikel over (onder andere) de F-35
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_142372761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 19:37 schreef RonaldV het volgende:
De JSF, Fyra, NH90 en hun negatieve beeldvorming

Een voor de verandering aardig geschreven artikel over (onder andere) de F-35
Ik vind het nikszeggend: Iedereen die tegen de JSF is heeft er geen verstand van. Zo lust ik er nog wel eentje.
pi_142397092
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:34 schreef Radegast het volgende:
Ze mogen weer de lucht in.

Kans bestaat dat vier F-35B's nog toestemming krijgen om naar de UK te vliegen voor de Farnborough Air Show. Voor deze transatlantische vlucht moet elke F-35 dan 20 keer bijgetankt worden, omdat ze vanwege veiligheidsredenen niet willen dat de inhoud van de brandstoftank onder 75% van de capaciteit komt. Duur geintje..
AAR..... Of per C5?
  donderdag 17 juli 2014 @ 17:58:30 #17
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_142404811
quote:
2s.gif Op woensdag 16 juli 2014 19:49 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ik vind het nikszeggend: Iedereen die tegen de JSF is heeft er geen verstand van. Zo lust ik er nog wel eentje.
Net zo nikszeggend als "natuurlijk willen de militairen de JSF: zij willen alleen maar het duurste speeltje." Zo lust ik er ook nog wel eentje.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_142411086
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 14:25 schreef thesystem het volgende:

[..]

AAR..... Of per C5?
AAR is air-to-air refueling? If so, dan ja want er zouden twee KC-10's mee hebben gevlogen met die 4 F-35B's.

En C5? Dat is een transportvliegtuig toch? Kan die ook tanken?
  donderdag 17 juli 2014 @ 20:34:39 #19
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_142412741
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 17:58 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Net zo nikszeggend als "natuurlijk willen de militairen de JSF: zij willen alleen maar het duurste speeltje." Zo lust ik er ook nog wel eentje.
Daarom moeten voor en tegenstanders alle non-argumenten gewoon blijven gebruiken.
Geld uitgeven aan wapens zal altijd een vuile argumenten-oorlog blijven.
Wie dit leest is gek
pi_142430624
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 20:03 schreef Radegast het volgende:
En C5? Dat is een transportvliegtuig toch? Kan die ook tanken?
KC10, KDC10, KC135 enz, er zijn wel meerdere tankers.
Per C5, ding ontmantelen en in de UK weer opbouwen. Wordt vaker gedaan.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 22:16:03 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_142460247
quote:
99s.gif Op donderdag 17 juli 2014 20:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Daarom moeten voor en tegenstanders alle non-argumenten gewoon blijven gebruiken.
Geld uitgeven aan wapens zal altijd een vuile argumenten-oorlog blijven.
Nee hoor, vaak is het gewoon puur lijfsbehoud. :)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 september 2014 @ 23:28:45 #22
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_144878424
Zuid-Korea koopt veertig Joint Strike Fighters

Zuid-Korea heeft besloten veertig F-35A straaljagers te kopen, beter bekend als Joint Strike Fighters. De wapendeal, met een waarde van omgerekend ruim vijf miljard euro, is de grootste investering tot nu toe in de strijd tegen Noord-Korea.

Zuid-Korea zegde de aanschaf toe in maart en is sindsdien in onderhandeling met de fabrikant over een prijs en de technische details. Het land koopt vaak Amerikaanse wapens.

Volgens de autoriteiten is het de bedoeling om de bestaande, verouderde vloot te vervangen. De nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten doelen in Noord-Korea kunnen aanvallen, mocht het ooit tot een oorlog komen. De verwachting is dat de toestellen geleverd worden tussen 2018 en 2025.

Bron: Zuid-Korea koopt veertig Joint Strike Fighters
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_144881046
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:28 schreef Cobra4 het volgende:
* knip *
Zuid-Korea heeft besloten veertig F-35A straaljagers te kopen... De nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten doelen in Noord-Korea kunnen aanvallen, mocht het ooit tot een oorlog komen.
Als dat geen verzoenend gebaar naar Best Korea is weet ik het ook niet meer! :+
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 september 2014 @ 07:10:11 #24
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_145008506
Program Executive Officer F-35 programma bezoekt Logistiek Centrum Woensdrecht
Nieuwsbericht | 26-09-2014 | 22:03

Luitenant-generaal Christopher C. Bogdan, Program Executive Officer van het F-35-programma, bracht vandaag een bezoek aan het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW). Aanleiding voor het bezoek is de Nederlandse ambitie om een Europees F135 Motorenonderhoudscentrum in Woensdrecht te vestigen. Dit onderhoudscentrum moet in 2019 gereed zijn om de eerste motoren te kunnen onderhouden.

F100-motor
Commandant LCW commodore Schevenhoven, en luitenant-generaal bezochten het 981 squadron Componentenonderhoud dat momenteel de F100- motor onderhoudt. Vervolgens gingen zij naar het 980 squadron Vliegtuig- en Helikopteronderhoud. Het bezoek aan de vliegbasis sloot af met een bezoek aan het nieuwe logistieke warehouse.

Onder de indruk
Bogdan was onder de indruk van de expertise binnen het LCW. "Het is goed om Nederland weer eens te bezoeken en onze bondgenoot en partner in het F-35-programma te ontmoeten. Het LCW is indrukwekkend", zei hij. "Prima om met eigen ogen te zien hoe de luchtmacht haar vliegtuigen tot op het hoogste niveau onderhoudt. De mannen en vrouwen die hier werken, moeten trots zijn op het werk dat ze hier voor hun land doen."

In het kielzog van het F-35 projectteam
Overigens was luitenant-generaal Bogdan niet de eerste die deze week het LCW bezocht in het kader van het F-35 programma. Maandag en dinsdag was een team van deskundigen van het F-35 Joint Program Office (JPO), Pratt & Whitney (de motorfabrikant van de F-35) en Lockheed (de bouwer van de F-35) aanwezig. Zij adviseren de Amerikaanse overheid over de locatie waar het motorenonderhoud moet gaan plaatsvinden. Eind dit jaar wordt daarover de beslissing genomen.

Uitreiking Legion of Merit
Aan het einde van de dag overhandigde luitenant-generaal generaal Bogdan de versierselen, behorend bij Het Legioen van Verdienste aan kolonel Han Schoorlemmer voor zijn inspanningen als National Deputy van het F-35 programma. Deze onderscheiding wordt alleen voor uitzonderlijke diensten verleend.

Bron :http://www.defensie.nl/ac(...)-centrum-woensdrecht
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 oktober 2014 @ 17:19:42 #25
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_145130991
Derde Nederlandse F-35-vlieger voor luchtmacht

Nieuwsbericht | 02-10-2014 | 14:05

De luchtmacht heeft haar derde F-35-vlieger. Gisteren maakte majoor Ian Knight zijn eerste solovlucht van 5 kwartier in een Joint Strike Fighter (JSF) vanaf Eglin Air Force Base in Florida.
Majoor Ian Knight loopt bij zijn toestel vandaan na zijn eerste solovlucht.

Knight is tijdens zijn eerste solovlucht op de opvolger van de F-16 begeleid door majoor Laurens Jan Vijge, de allereerste Nederlandse vlieger op de JSF. Vijge maakte in december vorig jaar zijn eerste solovlucht.

Direct na terugkeer op Eglin AFB feliciteerden minister Jeanine Hennis-Plasschaert en Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger telefonisch de kersverse F-35-vlieger.

Californië

Op Eglin worden de Nederlandse vliegers en het technisch personeel opgeleid dat samen met de Nederlandse testtoestellen gaat deelnemen aan de operational test en evaluatie (OT&E) fase. Die begint volgend jaar op Edwards AFB in Californië. Nederland voert de OT&E uit met de VS en Groot-Brittannië. Op de vliegbasis in Florida staan ook de 2 F-35-testtoestellen die Nederland reeds kocht.

De Nederlands regering wil tenminste 37 F-35's aanschaffen. De toestellen moeten in de loop van 2019 in Nederland vliegen en krijgen de vliegbases Leeuwarden en Volkel als thuis.

Eerder deze week vloog de eerste F-35 bestemd voor de Royal Australian Air Force. Dit toestel krijgt Luke Air Force Base in Arizona als thuisbasis om Australische vliegers te trainen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)eger-voor-luchtmacht
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 12 oktober 2014 @ 13:41:25 #26
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_145453441
quote:
Majoor Ian Knight
Degelijke Nederlandse naam! ^O^

w/
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_146094659
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:41 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Degelijke Nederlandse naam! ^O^

w/
fijn he...exchange vliegers.....zal dus een erg objectief raport worden voor NL
  donderdag 30 oktober 2014 @ 00:29:34 #28
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_146100365
Hij is wel iets meer dan een exchange vlieger.
Heeft en leeft veel met en in Nederland.
Maargoed..keuze staat toch al vast.

[ Bericht 19% gewijzigd door Pumatje op 30-10-2014 00:34:41 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 november 2014 @ 07:39:27 #29
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_146489303
Nederlandse testvliegers Koninklijke Luchtmacht lyrisch over F-35

Op eenzame hoogte

Charles Sanders

Nederlandse vliegers draaien rond de klok uren met beide door Defensie gekochte F-35’s. Volgens Amerikaanse collega’s „op superieure wijze”. Afgelopen week werd ’323’ het eerste operationele JSF testsquadron van de Koninklijke Luchtmacht. De F-001 en F-002 scheren door Florida’s azuurblauwe lucht.

Dreigend staat hij daar, in de tegen fel zonlicht en orkanen beschermende shelter op US Airforce base Eglin. De gespierde, matgrijs gespoten F-001. Eerste Joint Strike Fighter van de Koninklijke Luchtmacht.

Majoor-vlieger Laurens-Jan Vijge is lyrisch. „Alle hightech maakt deze Lightning II zó gemakkelijk te vliegen. Veel werklast en beslommeringen in de cockpit worden zo weggenomen. Daardoor is de focus op de missie zelf optimaal. Multirole: verkenning, luchtgevecht, elektronische oorlogsvoering, grondaanval.”

In ons land werd vervanging van de uit 1979 stammende F-16 een hoofdpijndossier. Besluitvorming duurde uiteindelijk ruim twintig jaar. Tot definitief voor de aankoop van 37 nieuwe JSF’s werd gekozen. Met een prijskaartje van 4,5 miljard euro tevens de grootste militaire aankoop uit de Nederlandse historie.
Defensiebudget

Ook in Amerika ligt het defensiebudget onder vuur, maar dat de sfeer aan de andere kant van de oceaan toch ietsje anders is blijkt vlak bij vliegbasis Eglin, in het slaperige Fort Walton Beach aan de Golf van Mexico. Een reclamebord toont een lasergestuurde bom, in vogelvlucht op weg richting doel. Mét wervende tekst. Mission: change the game. Small Diameter Bomb II. By Raytheon.

Als we op de flightline staan, vliegen F-35’s af en aan. De Nederlandse detachementscommandant slaat zijn vuisten op de borst en steekt vervolgens zijn armen wijd de lucht in als een toestel met Amerikaans registratienummer langs taxiet. De piloot, met futuristische helm die hem op Darth Vader doet lijken, maakt dezelfde vreemde bewegingen.

„Groet van de mensaap, hier traditie”, lacht kolonel Bert de Smit breeduit. „Want we zijn op Eglin ondergebracht bij het 58e ’Mighty Gorilla’-squadron van de Amerikaanse luchtmacht.”

Die gorilla werd al in de Tweede Wereldoorlog door het 58e squadron als mascotte geadopteerd. Toen de piloten nog met het eerste vliegtuig van de Lockheedfabriek dat Lightning heette guerrilla-achtige missies tegen Japan vlogen.

Ze zijn blij, de bijna veertig Nederlanders van het luchtmachtdetachement in de VS, met de keuze voor die in de volksmond nog altijd Joint Strike Fighter (JSF) genoemde opvolger van onze F-16. Hoewel militairen beseffen dat zij zich afzijdig van politieke besluitvorming en uitspraken moeten houden, willen ze best kwijt dat deze ’vijfde-generatie-jager’ geen concurrent kent.

Wereldwijd worden er minstens 3000 gebouwd, waardoor voortdurende verdere ontwikkeling van de F-35 – net als gedurende die lange en succesvolle F-16 loopbaan – gegarandeerd lijkt. Dat is bij andere jachtbommenwerpers, tot voor kort nog in beeld, anders. De Franse Dassault Rafale en de van een Europees consortium afkomstige Eurofighter Typhoon bijvoorbeeld. Veel minder sensoren en infraroodcamera’s, nauwelijks stealth-capaciteit.

Bovendien nóg duurder in aanschaf en onderhoud, mede door de dubbele motoren. Laatste andere mededinger, Saab’s Gripen, overstijgt qua capaciteiten amper de huidige F-16 en zal slechts mondjesmaat uit de Zweedse fabriek rollen. Op lange termijn een stap terug in de tijd.

Ook het JSF-project is zeker niet louter een succesverhaal. Het programma kampte met tegenslagen en vertragingen, onder andere omdat productie en ontwikkeling in dit project worden gecombineerd. Maar nu ligt het schema van fabrikant Lockheed Martin op koers. Als we deze week op Eglin Airforce Base zijn, vliegen de F-35’s af en aan. Het luchtruim lijkt veroverd door de jagers met dubbele staart en korte neus.

De Nederlandse piloten Laurens-Jan Vijge, Bert de Smit, Pascal Smaal en Ian Knight zullen komende jaren een zwaar testprogramma afwerken. Zodat de vliegtuigen, die vanaf 2020 de huidige F-16’s gaan vervangen, in optimale staat op Volkel en Leeuwarden staan. Klaar voor de klus, net als de vliegers.

Vijge ging 18 december vorig jaar als eerste Nederlander met de F-35A Lightning II, officiële naam van de Joint Strike Fighter, omhoog. Nu zit de majoor op bijna honderd vlieguren en leidde hij als ’instructor pilot’ zijn baas en detachementscommandant De Smit op. De vier testvliegers zijn allen wapeninstructeurs en behoren internationaal tot ’de besten van de beste’. Beroemde kreet, sinds bioscoopkraker Top Gun.

Eglin Airforce Base heeft veel weg van de Top Gun Fighter Weapons School waar Tom ’Maverick’ Cruise en zijn kameraden werden klaargestoomd voor hun wittedoekoorlog. Zo is daar ’Boss’, een vrouwelijke militair die als een tweede Kelly McGillis onze vliegers bijstaat tijdens training in de hoogtekamer. Daar wordt onderzocht hoe piloten reageren op het terugschroeven van de zuurstoftoevoer.

In een kraakhelder gebouw op Eglin staan 1:1-kopieën van de F-35, in drie stukken gesneden, om technisch personeel op te leiden. En er is die simulator voor vliegers. Geheim en dus hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Ook vanwege de vrees voor spionage door Chinezen en Russen.

„Serieus item”, zegt Laurens-Jan Vijge, als we met hem onder de warme zon van Florida over het JSF-project praten. „De F-35 is vijfde generatie door het totaalpakket van sensoren, infraroodcamera’s, gebruik van composiet materiaal en stealth-eigenschappen. Alleen de veel duurdere en voor exclusief gebruik van de Amerikaanse luchtmacht gebouwde F-22 Raptor is als grote broer vergelijkbaar.”

Om die geheimen te bewaren, is het verboden foto’s van details als de binnenzijde van het bommenluik, delen van de cockpit en de open uitlaat te maken. Een mysterieus ogende veiligheidsmedewerker van fabrikant Lockheed Martin wijkt tijdens het bezoek aan Eglin geen meter van onze zijde.

Want de Amerikanen hebben geleerd van het verleden, zo is op de basis te horen. Refererend aan het verlies in maart 1999 van een destijds ook topgeheime F-117A Nighthawk boven Budanovci, voormalig Joegoslavië. Het stealth-vliegtuig werd door een luchtdoelraket neergehaald.

De Servische kolonel Zoltan Dani onthulde zes jaar later dat hij door de Russische geheime dienst FSB op de hoogte was gebracht van een kwetsbaar punt in het F-117-concept. Bij open bomluiken kon het toestel door zoekradar worden gevangen. „Vervolgens hebben we onze verouderde SA-3-raketsysteem aangepast en was het gedaan met de Nighthawk”, aldus Dani.

Deze week werd het beroemde 323 squadron – mascotte Diana, godin van de jacht – van vliegbasis Leeuwarden overgeheveld naar de Verenigde Staten. Een van de redenen voor basiscommandant Gerbe Verhaaf om naar Florida te reizen.

De kolonel, met 3500 F-16 uren en missies boven de Balkan en Afghanistan op zijn cv: „Ons jachtwapen is vrijwel 21 jaar internationaal onafgebroken op missie. Hard nodig, deze Lightning II, gezien de wereld om ons heen. Oekraïne, Islamitische Staat, Russen die met Bears en Sukhois steeds vaker hun spierballen laten zien… Het is allemaal niet meer ver weg. We zijn de zestiende mondiale economie en moeten onszelf kunnen verdedigen. Met de F-35 kan dat.”

Als een Amerikaanse F-18 Super Hornet langs de Nederlandse F-001 op Eglin taxiet, oogt dat eerste toestel opeens verouderd. De motoren maken ook veel meer lawaai dan de Pratt & Whitney F135 van de Lightning II. Met de twee toestellen verkast het Nederlandse detachement in januari naar Edwards Airforce Base in Californië. Daar wordt verder gevlogen en getest. Vooral in tactiek en gebruik van alle wapensystemen.

Deze week kreeg de enige vrouw van het detachement, sergeant eerste klas Anna Goinga, haar brevet om als logistiek onderofficier aan het JSF-project te mogen werken. Komende jaren zal ze in de VS wonen, bewuste keuze.

„Er waren 22 sollicitanten, ik bleef over”, zegt ze. „De kans, die uitdaging, een nieuw wapensysteem. Mijn man diende bij het Korps Mariniers, ook in Afghanistan, en ging onlangs over naar de marechaussee. Hij begreep mijn keuze, zegde zijn baan op en komt straks naar Californië. Dit is de toekomst van de luchtmacht en daaraan mag ik meewerken!”
Vederlicht

Majoor Laurens-Jan Vijge laat ons de Generation II vlieghelm zien. Vederlicht en met twee lenzen bovenin die alle gegevens op het vizier projecteren. Ook die helm wordt komende jaren verder ontwikkeld. Over het prijskaartje doen de wildste verhalen de ronde.

„Van 250.000 euro tot wel 500.000 dollar”, zegt Vijge. „De waarheid zal ergens in het midden liggen. Door al die nieuwe techniek kunnen we ’s nachts 360 graden rondom kijken. Dan hoor ik ’experts’ op tv zeggen dat de cockpit van de F-35 geen zicht naar achteren biedt… Maar dankzij die infraroodsensoren zie ik in het donker de hele wereld om me heen!”

Voor hij wegloopt bij de F-001 aait hij de neus van het toestel en zegt tegen zijn crewchief: „Gooi er even wat olie in, beetje benzine ook. Bandjes oppompen en we kunnen weer gaan!”

Bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)tm_campaign=facebook
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_146504337
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 07:39 schreef Cobra4 het volgende:
Nederlandse testvliegers Koninklijke Luchtmacht lyrisch over F-35

Op eenzame hoogte

bla bla bla

Bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)tm_campaign=facebook
In die 4,5 miljard zit waarschijnlijk ook een budget 'verkapte reclame' verstopt
Wie dit leest is gek
pi_146504615
quote:
99s.gif Op maandag 10 november 2014 17:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

In die 4,5 miljard zit waarschijnlijk ook een budget 'verkapte reclame' verstopt
Tja want de mening van degene die er mee vliegen en die over een paar jaar hun leven vertrouwen op dat apparaat die doet er natuurlijk totaal niet toe. Wat weten die gasten er nou van? Nee de echte kenners zitten hier, de mannen en vrouwen die van hun leven nog niet binnen 50 meter van een straaljager zijn geweest. Die weten van de hoed en de rand, ze hebben het immers gelezen, ergens op een of andere site. En Saab zegt toch ook dat de Gripen echt net zo goed gaat worden als de F35 dus tjah!?
pi_146504880
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 17:42 schreef Isee het volgende:

[..]

Tja want de mening van degene die er mee vliegen en die over een paar jaar hun leven vertrouwen op dat apparaat die doet er natuurlijk totaal niet toe.
Als ik die verhalen mag geloven zijn de tegenstanders volkomen kansloos en is het grootste risico de autorit naar het vliegveld.
Wie dit leest is gek
  maandag 10 november 2014 @ 18:09:46 #33
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_146505575
quote:
99s.gif Op maandag 10 november 2014 17:50 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Als ik die verhalen mag geloven zijn de tegenstanders volkomen kansloos en is het grootste risico de autorit naar het vliegveld.
Als je Saab moet geloven is de Gripen NG even prima als de F-35.
Enige verschil is dat er nog geen vliegend/tastbaar/operationeel exemplaar van de Gripen NG is en dan is het natuurlijk erg makkelijk praten.

Tot die tijd vertrouw ik wel op de KLu, zij hebben tenslotte wat meer kennis en zijn betrokken bij het project terwijl wij het moeten doen met de blogs van boze internet "experts" of huiskamervaders met heul veul boeken over vogels en aerodynamica.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_146505910
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:09 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Als je Saab moet geloven is de Gripen NG even prima als de F-35.
Enige verschil is dat er nog geen vliegend/tastbaar/operationeel exemplaar van de Gripen NG is en dan is het natuurlijk erg makkelijk praten.

Tot die tijd vertrouw ik wel op de KLu, zij hebben tenslotte wat meer kennis en zijn betrokken bij het project terwijl wij het moeten doen met de blogs van boze internet "experts" of huiskamervaders met heul veul boeken over vogels en aerodynamica.
"De wetten van de vliegkunst" van H. Tennekes. Prachtig en leerzaam boek. :)
Wie dit leest is gek
  maandag 10 november 2014 @ 18:41:50 #35
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_146506652
quote:
99s.gif Op maandag 10 november 2014 18:20 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

"De wetten van de vliegkunst" van H. Tennekes. Prachtig en leerzaam boek. :)
is het vast, maar aangezien de F-16 al niet voldoet aan al die wetten en computers zorgen voor het stabiliseren helpt dat niet lijkt me :P.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_146734135
De keuze is natuurlijk volledig politiek, zeker omdat we in Nederland nog een kernwapen taak hebben. Als we de F16 willen vervangen is er maar 1 keus.

Filmpje uit de oude doos, waaruit blijkt dat de F16 ook een JSF is;
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 november 2014 @ 23:13:54 #37
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_146857264
Fokker krijgt nieuwe opdracht bij bouw JSF

Fokker heeft een nieuwe opdracht binnengesleept in verband met de bouw van de JSF-straaljager (F-35). Het Nederlandse luchtvaarttechnologiebedrijf mag de klep gaan maken waaruit de remparachute klapt.

Daarover sloot Fokker donderdag een contract met de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin. De werkzaamheden starten nog voor het eind van dit jaar op de vestiging in Hoogeveen.

Fokker ziet de opdracht als mooie aanvulling op de andere onderdelen die het bedrijf al maakt voor de JSF. Maar het gaat nu wel om een kleine opdracht, goed voor ''een aantal miljoenen euro's'', zegt een woordvoerster.

De remparachute is slechts een optioneel onderdeel van de JSF. Tot nu toe heeft alleen Noorwegen besloten om zijn vijftig JSF's van de betreffende klep te voorzien.

Fokker verwacht dat ook Nederland en Canada, en mogelijk meer landen, voor het aanschaffen van het onderdeel zullen kiezen. Een remparachute is vooral handig bij gebruik van de straaljager op ijzige of korte landingsbanen.

Fokker sloot eerder al contracten af voor het vervaardigen van onder meer de bekabeling van de JSF, de vliegkleppen en de stophaak voor het landen op vliegdekschepen. Fokkers totale orderportefeuille gerelateerd aan de straaljager is verspreid over tientallen jaren goed voor circa 5 miljard euro.

Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ht-bij-bouw-jsf.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 20 november 2014 @ 23:23:42 #38
104871 remlof
Europees federalist
pi_146857610
En nu gaat de KLu alsnog voor die remparachute kiezen alleen omdat de klep ervoor door Fokker wordt gemaakt? :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 november 2014 @ 23:36:18 #39
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_146858011
Dat zal wel gaan gebeuren ja. :P
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 23 november 2014 @ 17:17:53 #40
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_146930463
quote:
10s.gif Op donderdag 20 november 2014 23:23 schreef remlof het volgende:
En nu gaat de KLu alsnog voor die remparachute kiezen alleen omdat de klep ervoor door Fokker wordt gemaakt? :')
Nee, ook omdat wij (net als de Noren) al remparachutes hebben op de F-16, zodat we er mee in ijzige condities kunnen opereren. Een belangrijk voordeel, waardoor in het verleden Nederlandse en Noorse F-16s operationeel bleven in omstandigheden waarin Amerikaanse F-16s en F-15 Strike Eagles aan de grond moesten blijven.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 12 december 2014 @ 20:01:34 #41
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_147524493
Nederland kan motoronderhoud F-35 uitvoeren
Nieuwsbericht | 11-12-2014 | 21:31

Het F-35 Joint Program Office in de Verenigde Staten heeft vandaag bekendgemaakt dat Nederland een van de Europese landen is die in de toekomst het onderhoud aan de F-35-motoren kan gaan uitvoeren. Andere Europese landen aan wie dit is toegekend zijn Noorwegen en Turkije.

Al in 2006 heeft Nederland de ambitie geformuleerd om op termijn het onderhoud aan F-35-motoren uit te voeren voor Nederlandse toestellen en die van andere Europese F-35 gebruikers. Deze bekendmaking is dan ook goed nieuws. Minister Hennis van Defensie is blij met de selectie van Nederland: “Nu het signaal vanuit de Verenigde Staten op groen staat, moeten we niet aarzelen om die kans te verzilveren.”

Hoogwaardige kennis
Als het toekomstige F-35-motorenonderhoud in Nederland plaatsvindt, betekent dit onder meer dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden blijft en dat op het Logistiek Centrum Woensdrecht een stevige basis voor onderhoudsactiviteiten voor de komende 30 jaar ontstaat. Dat is ook gunstig voor onderhoud aan andere wapensystemen.

Nieuwe kansen
Minister Kamp van Economische Zaken: “De keuze voor Nederland biedt nieuwe kansen voor de defensie-industrie om opdrachten voor motorenonderhoud uit te voeren. Dit versterkt de innovatiekracht van de Nederlandse economie en is goed voor de werkgelegenheid, met name in Zuidwest-Brabant”.

Stevige impuls
Het motorenonderhoud is een stevige impuls voor Maintenance Valley, een gezamenlijk initiatief van de Rijksoverheid en de Nederlandse industrie waarbij onderhoudsactiviteiten centraal staan. Ook komt dit de gebiedsontwikkeling Aviolanda in Zuid West Brabant ten goede. Bert Pauli, gedeputeerde Economische zaken en Bestuur van de provincie Noord-Brabant: ‘We zijn blij met dit besluit. Voor Brabant is dit echt een prachtige kans om samen met deskundigen te werken aan innovatie en daarmee West-Brabant van perspectief te voorzien. Met het motorenonderhoud als basis ontstaan er mogelijkheden om verbindingen met sectoren als high tech, maintenance en logistiek te leggen en zo de economische structuur van Brabant te verstevigen.‘

Het streven is dat de motorenonderhoudsfaciliteit eind 2019 volledig operationeel is. Turkije begint in 2018 met het daadwerkelijk uitvoeren van het motorenonderhoud, Nederland start 2 tot 3 jaar later. Met het oog op economische en werkgelegenheidseffecten van de toekenning op regionaal en nationaal niveau voeren de ministeries van Economische Zaken, Defensie en de provincie Noord-Brabant gesprekken. Het ministerie van Economische Zaken en de provincie Noord-Brabant zullen bij een investeringsbesluit de bredere economische effecten meewegen en laten daartoe nader onderzoek doen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)-f-35-gaan-uitvoeren
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 16 december 2014 @ 23:45:38 #42
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_147658641
Bestelling eerste 8 F-35 toestellen in zicht
Nieuwsbericht | 15-12-2014 | 22:40

Defensie is klaar om de eerste 8 F-35-jachtvliegtuigen te bestellen, die in 2019 moeten binnenkomen. Deze week heeft Defensie de zogeheten ‘verwervingsvoorbereidingsfase’ van het project Vervanging F-16 voltooid. Dat gebeurde via een brief aan de Tweede Kamer.

F-35
In deze brief concluderen de ministers Hennis en Kamp dat de aanschaf van de F-35 past binnen de eerder vastgestelde financiële kaders. Verder gaat Defensie in op vragen of het aantal toestellen voldoende is voor het ambitieniveau en of het toestel geschikt is voor de beoogde taken. Ook aspecten als geluid en de prognoses voor de werkgelegenheid komen aan de orde. Eerder nam Defensie 2 F-35 testtoestellen af. Vanaf volgend jaar nemen die deel aan de operationele testfase in de Verenigde Staten.

Toekomstgericht
Vorig jaar besloot het kabinet de F-16 te vervangen door de F-35. Met de aanschaf van de F-35 kiest Defensie weloverwogen voor een technisch hoogwaardig en toekomstgericht jachtvliegtuig. De F-35 biedt in militair-operationeel perspectief de meeste opties. Het toestel is het beste opgewassen tegen mobiele luchtverdedigingssystemen en biedt sterk verbeterde waarnemingscapaciteiten die bij alle voorkomende missies van grote waarde zijn. Met de F-35 levert Nederland ook een belangrijke bijdrage aan het oplossen van militaire tekortkomingen die de NAVO en de EU hebben vastgesteld.

37 F-35's
In totaal schaft Nederland 37 F-35 toestellen aan. Als thuisbasis krijgen die de vliegbases Leeuwarden en Volkel. In de tweede helft van 2019 arriveren de eerste 2 toestellen op Leeuwarden, eind 2021 volgen de eerste F-35's voor Volkel. Tijdens de transitiefase van 2019 tot en met 2023 beschikt Defensie over zowel de F-16 als de F-35. Het aantal F-16’s neemt in die periode wel af, terwijl het aantal F-35’s toeneemt.

Nederland en België
Van de 37 F-35's komen er 32 in Nederland. De andere 5 blijven in de Verenigde Staten voor opleiding en testen. Naast de permanente inzet voor bewaking van het eigen en bondgenootschappelijk luchtruim, zijn er 4 gevechtsvliegtuigen gelijktijdig en onafgebroken inzetbaar voor missies. Dit kan vanaf 2024, wanneer alle toestellen volledig zijn ingevoerd. Ook willen België en Nederland gaan samenwerken op het gebied van luchtruimbewaking. De voorbereiding van een verdrag vordert. De beoogde samenwerking zal leiden tot het beter benutten van de operationele capaciteit voor beide landen. Er zijn dan 9 vliegers beschikbaar voor missies, waardoor in een inzetgebied meerdere vluchten per dag per toestel mogelijk zijn.

Geluid
Voor omwonenden van de vliegbases en Leeuwarden en Volkel is de komst van de F-35 een belangrijke verandering. De komende jaren zorgt Defensie voor uitgebreide voorlichting en is er op verschillende niveaus overleg. Er zijn regels om de geluidsbelasting voor omwonenden en het milieu te beperken. Hierbij wordt gekeken naar het geluid in de lucht en op de grond. De kennisinstituten TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium hebben aan de hand van recente meetgegevens over de geluidsproductie vastgesteld dat de F-35 valt in te zetten binnen de geluidszones op Leeuwarden en Volkel. Wel zal de helft van het aantal avondvluchten op Volkel elders, bijvoorbeeld in het buitenland, moeten worden uitgevoerd.

9 miljard
Niet alleen Defensie heeft belang bij de F-35. De komst van het gevechtstoestel levert ook opdrachten, en daarmee werkgelegenheid op voor de Nederlandse industrie. De totale waarde van gesloten productiecontracten ligt op dit moment boven een miljard dollar, met een potentieel voor 9 miljard over de gehele productieperiode tot 2040. Daarnaast worden vanaf dit jaar ook contracten voor de instandhoudingsfase afgesloten.

Afgelopen donderdag maakte het F-35 Joint Program Office in de Verenigde Staten bekend dat Nederland één van de Europese landen is die in de toekomst het onderhoud van de F-35 motoren gaat uitvoeren. Als het toekomstige F-35 motorenonderhoud in Nederland is, betekent dit onder meer dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden blijft. Daarnaast geeft dit onderhoud de werkgelegenheid een positieve impuls.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/12/15/bestelling-f35

Kamerbrief minister Jeanine Hennis-Plasschaert vervanging F-16
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 16 december 2014 @ 23:50:04 #43
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_147658804
Zit weer vol met militaire luchtvaarttechniek experts op de frontpage :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 17 december 2014 @ 00:13:02 #44
104871 remlof
Europees federalist
pi_147659481
Ah, dus de F-16 wordt in slechts vier jaar uitgefaseerd van 2020 t/m 2023.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 december 2014 @ 00:45:49 #45
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_147659965
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:13 schreef remlof het volgende:
Ah, dus de F-16 wordt in slechts vier jaar uitgefaseerd van 2020 t/m 2023.
Ja, gaat snel dan. :)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 17 december 2014 @ 00:53:29 #46
104871 remlof
Europees federalist
pi_147660064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:45 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ja, gaat snel dan. :)
Nou ja, de F-104 is er in vijf jaar uitgegaan volgens mij, tussen 1979 en 1984 en dat waren veel meer toestellen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 december 2014 @ 00:57:17 #47
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_147660129
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:53 schreef remlof het volgende:

[..]

Nou ja, de F-104 is er in vijf jaar uitgegaan volgens mij, tussen 1979 en 1984 en dat waren veel meer toestellen.
Scheelt dat we toen een eigen productielijn hadden bij Fokker gok ik.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_147682696
quote:
Met de F-35 levert Nederland ook een belangrijke bijdrage aan het oplossen van militaire tekortkomingen die de NAVO en de EU hebben vastgesteld.
Over welke tekortkomingen hebben we het dan? ISR?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 december 2014 @ 00:37:42 #49
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_147694266
It could yet prove to be the most expensive defense purchase in Canadian history -- $25 billion and counting. The military promises it's the best fighter jet available, but some critics are saying it's a turkey hatched from a bad idea: a do-it-all plane that might not do anything well-at-all.

"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_147970171
De f16 heeft een extra zitplaats zodat je een passagier/extra piloot kan meenemen, de jsf heeft dat niet, hoe gaan ze dat oplossen?
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:32:48 #51
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_147974915
Met de simulator. Hoe denk je dat de huidige 200 of zo piloten zijn opgeleid? :)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:36:42 #52
104871 remlof
Europees federalist
pi_147975010
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 11:34 schreef icloud het volgende:
De f16 heeft een extra zitplaats zodat je een passagier/extra piloot kan meenemen, de jsf heeft dat niet, hoe gaan ze dat oplossen?
Dat zijn speciale versies, in het geval van de KLu de F-16B, daar zijn er destijds 22 van aangeschaft.
pi_147975911
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:32 schreef RonaldV het volgende:
Met de simulator. Hoe denk je dat de huidige 200 of zo piloten zijn opgeleid? :)
Jij snapt toch wel dat deze speciale f16's niet alleen vervangen kunnen worden door een simulator.

Ik neem aan dat de tweede stoel meer nut had dan alleen lesvluchten
  vrijdag 26 december 2014 @ 15:52:35 #54
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_147976525
Deze 'speciale' F-16s zijn in zoverre speciaal dat er een tweede zitplaats met volledige besturing in zit en dat het bereik door het verwijderen van één tank (die stoel moest ergens staan) wat kleiner is. Ja, ze zijn bedoeld om op te leiden en voor checkrides (en onofficeel voor meevliegen om speciale redenen). Maar voor de vliegopleiding zijn ze niet strict noodzakelijk. De F-117A bijvoorbeeld was nooit voorzien van een tweezitsversie en toch vlogen er ooit 60 rond met een gekwalificeerde piloot.

En moderne simulatoren zijn zo goed dat de vliegopleiding en type conversie op de simulator gegeven kan worden, dus je hebt geen tweezitters meer nodig. Ze zijn dan ook niet voorzien, bij geen enkele klant. En toch zijn er al zo'n 200 piloten gekwalificeerd op 3 verschillende subtypes (Conventionele, STOVL en Vliegdek varianten).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_147976754
Je kunt met een F-35 natuurlijk altijd een passagier meenemen. Gewoon ophangen in het wapenruim.
pi_147979359
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 11:34 schreef icloud het volgende:
De f16 heeft een extra zitplaats zodat je een passagier/extra piloot kan meenemen, de jsf heeft dat niet, hoe gaan ze dat oplossen?
Dat wordt uitbesteed aan het bedrijfsleven zodat de lokale MKB er profijt van heeft.
pi_147981071
http://www.thedailybeast.(...)hind-older-jets.html

quote:
Newest U.S. Stealth Fighter ’10 Years Behind’ Older Jets
America’s $400 billion, top-of-the-line aircraft can’t see the battlefield all that well. Which means it’s actually worse than its predecessors at fighting today’s wars.

By Dave Majumdar | Daily Beast | 12-26-2014

"When the Pentagon’s nearly $400 billion F-35 Joint Strike Fighter finally enters service next year after nearly two decades in development, it won’t be able to support troops on the ground the way older planes can today...."

"“The F-35 will, in my opinion, be 10 years behind legacy fighters when it achieves [initial operational capability],” said one Air Force official affiliated with the F-35 program. “When the F-35 achieves [initial operational capability], it will not have the weapons or sensor capability, with respect to the CAS [close air support] mission set, that legacy multi-role fighters had by the mid-2000s.”..."

"The problem stems from the fact that the technology found on one of the stealth fighter’s primary air-to-ground sensors—its nose-mounted Electro-Optical Targeting System (EOTS)—is more than a decade old and hopelessly obsolete. ...."

"“EOTS is a big step backwards. The technology is 10-plus years old, hasn’t been able to take advantage of all the pod upgrades in the meantime, and there were some performance tradeoffs to accommodate space and stealth,” said another Air Force official familiar with the F-35 program. “I think it’s one area where the guys are going to be disappointed in the avionics.”...."

"Ironically, older jets currently in service with the Air Force, Navy and Marine Corps can carry the latest generation of sensor pods, which are far more advanced than the EOTS sensor carried by the F-35. The latest generation pods—the Lockheed Martin Sniper ATP-SE and Northrop Grumman LITENING-SE—display far clearer high-definition video imagery in both in the infrared and optical spectrum—and from greater distances. Further, both pods have the ability to beam those full-motion video feeds to ground troops, which provides those forces with burial intelligence information....."

"Both pods also incorporate the ability to mark targets with an infrared laser beam—which the EOTS lacks—that helps pilots and ground controllers coordinate their attacks. Some pilots consider the infrared marker to be crucial to the close air-support mission to support ground troops. The F-35 EOTS, which is an integral component of the new stealth fighter, was envisioned as a replacement for targeting pods altogether to preserve the JSF’s stealth frame. (Targeting pods can bulge out a bit, and leak out unwanted signals.) But along with the stealth came performance compromises that also hinder the ability to upgrade the system—the specifications of which were set more that 15 years ago—far before anyone imagined a jet would be providing video imagery to ground forces..."

"“It was an awesome system when the F-35 specs were drawn-up in the late ’90s—LANTIRN [targeting pod] was the most advanced pod at that time,” said the first Air Force official affiliated with the F-35 program. “But we’re now a couple of generations beyond that spec with the targeting pods. EOTS is about a [1990s-era Northrop Grumman AN/AAQ-28(V)] LITENING II-equivalent targeting pod.”..."

"“At no point is F-35 fragged to have VDL [video down-link] unless it carries a targeting pod and the F-35 EOTS does not have and will not get an IR [infrared] marker,” the first F-35 official said. “It won’t fit in the space available.”

The lack of an infrared pointer is a huge problem, according to multiple Air Force pilots with experience flying combat missions in support of ground forces. In aircraft like the A-10, F-15E or F/A-18 Hornet, when ground troops pass target coordinates—or if the pilot spots enemy forces shooting—that pilot can turn on the infrared pointer to highlight the target. If the ground controller—known as a Joint Terminal Attack Controller—sees the “sparkle” from the infrared pointer, he can confirm that the pilot is illuminating the correct target.

Further, if a pilot sees something of interest, he or she can use the infrared pointer to draw the attention of the ground controller, who can then confirm if the target is hostile or not. “F-35s will never have this,” the first F-35 official said. “It also helps pilots orientate themselves during weapons delivery passes.”..."

"One of the JSF officials agreed that the EOTS does not speak well for the Pentagon’s ability to buy new weapons. “EOTS is a poster child for one of the ills of the acquisition process,” the official said. “Because all of the subsystems depend on each other, requirements aren’t allowed to change after the design is ‘finalized.’ It’s not a big deal, unless it takes 20 years to field the jet… then it’s a problem.”

The end result is that when the F-35 finally becomes operational after its myriad technical problems, cost overruns, and massive delays, in some ways it will be less capable than current fighters in the Pentagon’s inventory.

“Will the F-35 even have parity with those jets in the CAS mission set 10 years from now? I don’t know, dude. It doesn’t look good.”
pi_147981388
quote:
Als de F16 niet zo handig was geweest als vliegend frame waar je altijd de modernste versie van apparatuur en wapens aan kunt hangen dan had ie het ook niet zo lang volgehouden.
Ik ben benieuwd of de F35 over 35 jaar ook nog alle pods en bommen binnenboord heeft zoals nu de bedoeling is en zo niet welk effect dat dan heeft op de stealth- en vliegeigenschappen
Wie dit leest is gek
pi_148089943
Stel dat de f-35 na nog vele testen en updates een goed toestel blijkt te zijn...
Wat gaan we dan doen met een handjevol toestellen? Gaan we later nog bijkopen? Wat is de bedoeling?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik hoop natuurlijk wel dat de f-35 een uitstekend toestel blijkt te zijn, de sensoren en gebruiksvriendelijkheid voor de piloot zijn de sterke punten laten we maar zeggen. Maar goed, ook al hadden we de allerbeste toestellen, met slecht een tiental gevechtsklare toestellen sla je nog geen deuk in een pakje boter.
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_148110420
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:33 schreef piekartz87 het volgende:
Stel dat de f-35 na nog vele testen en updates een goed toestel blijkt te zijn...
Wat gaan we dan doen met een handjevol toestellen? Gaan we later nog bijkopen? Wat is de bedoeling?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik hoop natuurlijk wel dat de f-35 een uitstekend toestel blijkt te zijn, de sensoren en gebruiksvriendelijkheid voor de piloot zijn de sterke punten laten we maar zeggen. Maar goed, ook al hadden we de allerbeste toestellen, met slecht een tiental gevechtsklare toestellen sla je nog geen deuk in een pakje boter.
Het totaalbedrag ligt vast: 4,5 miljard geloof ik.
Als het toestel 10% duurder wordt gaat het aantal automatisch met 10% naar beneden.
Wie dit leest is gek
pi_148128075
quote:
99s.gif Op maandag 29 december 2014 20:43 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Het totaalbedrag ligt vast: 4,5 miljard geloof ik.
Als het toestel 10% duurder wordt gaat het aantal automatisch met 10% naar beneden.
Dat ze behoorlijk aan de prijs zijn was bekend inderdaad :P Budget is budget maar het houdt dus wel in dat we na de uitfasering van de f16 ons eigen luchtruim amper kunnen verdedigen.
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_148129574
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 08:55 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

Dat ze behoorlijk aan de prijs zijn was bekend inderdaad :P Budget is budget maar het houdt dus wel in dat we na de uitfasering van de f16 ons eigen luchtruim amper kunnen verdedigen.
Hoe doen we dat eigenlijk als er een paar naar beneden komen? Is al bekend hoe lang hij in productie blijft?
pi_148146987
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 08:55 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

Dat ze behoorlijk aan de prijs zijn was bekend inderdaad :P Budget is budget maar het houdt dus wel in dat we na de uitfasering van de f16 ons eigen luchtruim amper kunnen verdedigen.
In tijd van een grootschalige oorlog wordt alles anders. Dan worden de JSF's desnoods bij Nedcar gemaakt.
Wie dit leest is gek
  woensdag 31 december 2014 @ 01:06:44 #64
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_148171197
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 10:11 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Hoe doen we dat eigenlijk als er een paar naar beneden komen? Is al bekend hoe lang hij in productie blijft?
In die 37 stuks is al verrekend dat er een paar naar beneden zullen komen. Van de F-16 waren dat er uiteindelijk een stuk of 30 (van de 213 die we gekocht hebben), dus zeg 15%. Er mogen er dus 5 crashen en dan is er nog niks aan de hand.

De grote fout is dat de politiek er van uit is gegaan dat zo veel missies in één vliegtuig te proppen zijn waardoor het ding zo belachlijk duur is geworden. Dat rekenwerk is waarschijnlijk uitgevoerd door dezelfde rekenmeester die zei dat als één vrouw er 9 maanden over doet om een kind te baren, 9 vrouwen hetzlefde kunnen in één maand.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de F-35 een slecht toestel is. Ik geloof zeker dat het ding bijzondere dingen kan en geen miskoop is. Ik geloof tegelijktijd echter ook dat generaals die anno nu nog beweren dat je tegenwoordig alleen nog maar alleskunners in dienst moet nemen per direct ontslagen moeten worden. Specialisten zijn veel goedkoper, want dan hoef je a. geen nutteloos gewicht van anderssoortige misies meer mee de lucht in te nemen en b. geen belachelijke bedragen voor integratie meer neer te leggen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_148230002
JSF krijgt in 2019 pas boordwapens
quote:
De reeds geplaagde F-35 Lightning II, voortgekomen uit het Joint Strike Fighter-programma, heeft weer een grote tegenslag te verwerken gekregen. Door een fout in de software is het 25mm-boordkanon onbruikbaar geworden tot 2019.

Het nieuwste stealth-toestel van het Amerikaanse Pentagon kan zijn boordwapen de komende drie á vier jaar niet gebruiken nadat het vliegtuig in gebruik is genomen. Hoewel het toestel zijn boordwapen nog niet ondersteunt, is het zeer de vraag of het al een effectief wapen is, omdat het vliegtuig amper genoeg munitie voor het wapen bij zich heeft. Het boordkanon kan 3300 kogels per minuut schieten, maar het toestel kan slechts 180 kogels aan boord dragen.

Een vertegenwoordiger van de software van het boordwapen vertelt: “er is op dit moment geen software beschikbaar om het wapen correct te laten functioneren, nu en de komende drie tot vier jaar, block 3F wordt verwacht in 2019”.
pi_148230359
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:15 schreef AchJa het volgende:
En dan? Alsof een boordkanon zo belangrijk is... Het is geen 1914 meer.
Nogal lullig als ie volgend jaar in gebruik word genomen :') , en dat er maar voor 3 seconde munitie aanboord is :')
pi_148230743
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nogal lullig als ie volgend jaar in gebruik word genomen :') , en dat er maar voor 3 seconde munitie aanboord is :')
Daarom, niet te druk om maken. Een boordkanon in een jet is een beetje zoals de bajonet is voor de infanterist. Zodat de piloot het idee heeft dat hij nog iets kan doen als echt alles mislukt.
pi_148234340
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarom, niet te druk om maken. Een boordkanon in een jet is een beetje zoals de bajonet is voor de infanterist. Zodat de piloot het idee heeft dat hij nog iets kan doen als echt alles mislukt.
Tenzij het de A-10 is natuurlijk :9~
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:10:24 #70
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148237566
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarom, niet te druk om maken. Een boordkanon in een jet is een beetje zoals de bajonet is voor de infanterist. Zodat de piloot het idee heeft dat hij nog iets kan doen als echt alles mislukt.
Beetje lullig voor al die soldaten die ooit aan een bajonet geregen zijn.
Wie dit leest is gek
pi_148347090
Volgens piloten is een boordcannon wel erg handig voor CAS. Aangezien hij ook de a-10 moet gaan vervangen..
Ik vraag me overigens sterk af hoe de f35 in vredesnaam de a10 moet gaan vervangen..
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  maandag 5 januari 2015 @ 09:30:50 #72
104871 remlof
Europees federalist
pi_148347456
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 08:59 schreef piekartz87 het volgende:
Volgens piloten is een boordcannon wel erg handig voor CAS. Aangezien hij ook de a-10 moet gaan vervangen..
Ik vraag me overigens sterk af hoe de f35 in vredesnaam de a10 moet gaan vervangen..
Van de A-10 kan je de helft afschieten en het ding blijft nog vliegen, dat lijkt me voor de F-35 niet gelden :')
pi_148352012
quote:
Wie was hier ook alweer vol lof over de EOTS? :')

quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2015 09:30 schreef remlof het volgende:

[..]

Van de A-10 kan je de helft afschieten en het ding blijft nog vliegen, dat lijkt me voor de F-35 niet gelden :')
Voor zo'n laagvliegend bakbeest (F-35) heb je niet eens een manpad voor nodig, gewoon wat artillerievuur. :')
  maandag 5 januari 2015 @ 22:27:14 #74
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_148373337
alsof dat kanon zo vaak wordt gebruikt zeg.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 januari 2015 @ 22:34:45 #75
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148373745
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:27 schreef Pumatje het volgende:
alsof dat kanon zo vaak wordt gebruikt zeg.
Als je er voor betaalt wil je ook dat het werkt.
Wie dit leest is gek
  maandag 5 januari 2015 @ 22:40:06 #76
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_148374034
quote:
99s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Als je er voor betaalt wil je ook dat het werkt.
Uiteraard, heb het ook over de munitie capaciteit.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 januari 2015 @ 22:44:12 #77
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148374251
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:40 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Uiteraard, heb het ook over de munitie capaciteit.
Zonder munitie doet ie het niet
Wie dit leest is gek
pi_148374346
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:27 schreef Pumatje het volgende:
alsof dat kanon zo vaak wordt gebruikt zeg.
Als de jsf de a10 ook moet over nemen is wat minutie wel handig ja :')
  Moderator maandag 5 januari 2015 @ 22:52:43 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148374677
neemt de gevechtshelikopter dat werk niet meer en meer over?

dat de A10 vervangen gaat worden door de F35 wil niet per se zeggen dat hij de taken 1 op 1 over gaat nemen natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 januari 2015 @ 22:59:36 #80
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 5 januari 2015 @ 23:02:21 #81
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148375129
De JSF kan alles, maar alles minder goed dan het origineel.
Wie dit leest is gek
  Moderator maandag 5 januari 2015 @ 23:07:08 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148375341
ok bedankt Hans
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_148384520
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:59 schreef AchJa het volgende:
Een dedicated CAS kist vergelijken met de F35... :')
Is ook niet te vergelijken, en toch is dat de aangewezen vervanger.
Hij gaat de f-16, f-18 (niet de superhornet), a-10 en de harrier vervangen.

In allemaal kan ik er wel een beetje inkomen maar de a-10.... wat voor een capabiliteiten biedt de f35 zodat hij dat kan vraag ik me af..
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  Moderator dinsdag 6 januari 2015 @ 12:24:32 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148385357
nogaals .... de A10 is meer dan alleen het kanon dat iedereen kent
een deel van de taken kan prima overgenomen worden door F35, de rest komt bij de (gevechts)helikopters en (als dat een keer door gaat) dat lightweight fighter programme (of hoe het ook heet) op de plank

je moet hier bij vervangen vooral aan geld en infrastructuur denken, feitelijk is het ding iets van vroeger .... gaat er gewoon helemaal uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 22:28:38 #85
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148408258
De vraag is natuurlijk was Nederland met een alternatieve F18, Harrier en A10 moet.
Wie dit leest is gek
  Moderator dinsdag 6 januari 2015 @ 22:33:56 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148408516
waarom stelt hij die vraag dan niet gewoon?

antwoord: de F16 vervangen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 23:24:25 #87
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148410729
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 22:33 schreef sp3c het volgende:
waarom stelt hij die vraag dan niet gewoon?

antwoord: de F16 vervangen
Het is mijn vraag, en meer van retorische aard.
Wie dit leest is gek
  Moderator dinsdag 6 januari 2015 @ 23:25:29 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148410766
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 23:24 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Het is mijn vraag, en meer van retorische aard.
antwoord: de f16 vervangen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_148417746
Bedankt captain obvious
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_148417904
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 09:52 schreef piekartz87 het volgende:
Bedankt captain obvious
Inmiddels wel majoor
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 15 januari 2015 @ 02:23:59 #91
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_148699197
Zorgen over lawaai JSF blijven in Volkel

VEGHEL -
Nader onderzoek naar het lawaai van de JSF heeft zorgen rondom vliegbasis Volkel niet weggenomen. Omwonenden en gemeenten kunnen zich nog steeds geen enkele voorstelling maken van het geluid van de nieuwe straaljager. Ze willen meer concreet inzicht in het verschil tussen de F-16 en de JSF.

In een extra vergadering met de vliegbasis woensdagavond werd het verzoek herhaald om een JSF naar Volkel te laten komen om de omgeving het geluid te laten horen en ervaren.

Volgens tests in de Verenigde Staten maakt de JSF bij overvliegen 110 tot 115 decibel geluid. „Maar het antwoord op de vraag wat dat concreet betekent, is niet gegeven. Wilt u draagvlak krijgen dan moeten er extra stappen gezet worden”, zei burgemeester Henk Hellegers van de gemeente Uden.

Aan het verzoek om een JSF naar Nederland te laten komen kan voorlopig niet worden voldaan. De twee toestellen die Nederland inmiddels heeft aangeschaft, blijven in de Verenigde Staten voor tests en training, aldus basiscommandant André Steur.

De hoop van de omgeving is gevestigd op minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) die op 26 januari naar Odiliapeel komt en de vraag wederom kan verwachten.

Nederland koopt ten minste 37 toestellen. Ze komen te staan in Leeuwarden (vanaf 2019) en in Volkel (vanaf 2021).

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)er_JSF_lawaai__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 15 januari 2015 @ 12:32:30 #92
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_148706630
Mijn god, die geluidskwestie.
Hoe kun je je daar zo druk over maken met 35 toestellen.
Het gaat om je veiligheid, niet omdat ze oefenen voor stuntvliegen.

Kosten/baten.

Zeikerds, en ik woonde 20 jaar onder de aanvliegroute van F-16's en nu woon ik blijkbaar in een gebied waar de vrachtvliegtuigen moeten komen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_148728317
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 12:32 schreef Pumatje het volgende:
Mijn god, die geluidskwestie.
Hoe kun je je daar zo druk over maken met 35 toestellen.
Het gaat om je veiligheid, niet omdat ze oefenen voor stuntvliegen.

Kosten/baten.

Zeikerds, en ik woonde 20 jaar onder de aanvliegroute van F-16's en nu woon ik blijkbaar in een gebied waar de vrachtvliegtuigen moeten komen.
Als het er ooit op aan komt, zullen die 35 waarschijnlijk bar weinig voorstellen.
  Moderator donderdag 15 januari 2015 @ 23:38:25 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148733834
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:30 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Als het er ooit op aan komt, zullen die 35 waarschijnlijk bar weinig voorstellen.
al kopen we er 100 dan stellen ze in dat geval nog weinig voor in hun eentje net als de rest van wat er nog over is van onze krijgsmacht

de vraag is of we er een proportionele bijdrage mee kunnen leveren als het er op aankomt

ik heb geen idee, vier of zes toestellen moet lukken maar wat zou de norm zijn?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:34:12 #95
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_148742661
Nog gemakkelijker: flikker Volkel dicht en heropen Twenthe. Van de drie in 2000 overgebleven F-16 velden had Volkel de kleinste geluidscontouren, maar wel de grootste hoeveelheid squadrons (3). Nog steeds heeft Volkel de kleinste contouren, maar om de één of andere reden vinden de (KMA opgeleide) KLu bozo's dat alles in Noord-Brabant geconcentreerd moet worden.
Waarmee ook gelijk bewezen is dat de KMA (in ieder geval in de jaren 80) een ondermaats product afleverde. Elke militair die zijn geld waard is weet wat er in 1940 gebeurde toen we alles bij elkaar zetten.

Hoe dan ook: Leeuwarden en Twenthe hebben betere geluidscontouren dan Volkel. Noord-Brabant houdt ook na sluiting van Volkel nog 3 militaire vliegvelden over. Uden heeft het stukken rustiger. Friensland en Twenthe winnen in werkgelegeheid. Oh, en het AOCS O+ kan gewoon blijven waar het hoort: in het midden van het land. Iedereen wint. ^O^
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 16 januari 2015 @ 11:38:39 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148742775
twente was sowieso gezelliger dan volkel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:40:03 #97
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_148742812
True that
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 17 januari 2015 @ 11:01:54 #98
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_148771047
quote:
99s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:44 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Zonder munitie doet ie het niet

ca-pa-ci-teit

Oftewel hoeveel hij mee kan nemen. Dat is wat anders dan dat een apparaat werkt of niet.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_148989683
Ik wilde hier een lang verhaal gaan posten, maar bij het lezen van de posts van dit topic is het wel duidelijk dat alles wat de F-35 niet de hemel in prijst hier ongewenst is. Ik doe het wel ergens anders.

Tja, zo werkt dat natuurlijk. De feitelijke capaciteiten van het apparaat zijn totaal ondergeschikt aan de marketing en de preken van de "gelovigen".

Wat doe ik hier?
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:47:29 #100
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_148992485
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 20:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik wilde hier een lang verhaal gaan posten, maar bij het lezen van de posts van dit topic is het wel duidelijk dat alles wat de F-35 niet de hemel in prijst hier ongewenst is. Ik doe het wel ergens anders.

Tja, zo werkt dat natuurlijk. De feitelijke capaciteiten van het apparaat zijn totaal ondergeschikt aan de marketing en de preken van de "gelovigen".

Wat doe ik hier?
Als je daadwerkelijk over informatie van waarde zou beschikken, zou er iets mis zijn met het veiligheidsysteem van het Pentagon en Lockheed Martin. De exacte gegevens die er toe doen zijn van de F-16 niet eens vrijgegeven, en jij met wat andere aluhoedjes is in staat om met wat je hebt gelezen op het internet even te beoordelen of zo'n kist voldoet of niet? Laat me niet lachen.. naast het feit dat je niet over informatie beschikt om te oordelen is je kennis van luchtvaarttechniek ook nihil, of ga je me vertellen dat je een studie hebt gevolgd in lucht&ruimtevaart techniek?

Buiten dit alles is het nog veel vreemder dat je weet hoe een toestel weet te beoordelen wat nog niet eens operationeel is. Het is een product in testfase. En als je een aspect van militaire r&d moet begrijpen is dat er alleen maar een voordeel bij is om juist niemand bij die informatie kan. Sure, anderen weten dit nu inmiddels ook, ik geloof wel dat de Chinezen het gelukt is achter de vitale informatie te komen, maar Fok! user SymbolicFrank? Nah.. denk het niet.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')