AchJa | dinsdag 1 januari 2013 @ 17:54 |
Verder met deeltje 5. Lapo: Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was. | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:23 |
heb je een andere brief dan die ik krijg en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift? [ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 01-01-2013 19:33:57 ] | |
Hyperdude | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:27 |
Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen. En tegen de tijd dat ik met pensioen ga, kan ik vast naar belastingkorting fluiten. | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:35 |
das waar maar ik knap geen auto's meer op. ik hou ze bij met hammerrite of andere roeststoppers en ben dan trots op alle verschillende kleuren [ Bericht 0% gewijzigd door T42 op 01-01-2013 19:54:03 ] | |
Hyperdude | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:44 |
Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers. | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:54 |
die ook. stoppers zetten roest om in hard spul ooit bij weelerdealers gezien | |
AchJa | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:56 |
Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden. | |
RemcoDelft | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:56 |
Dit vraagt om wat fotootjes... | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:00 |
rest heb ik zo ff niks bij de hand http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHSBTDIZ-D.jpg | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:01 |
ik krijg ze al sinds 2002 altijd zelfde laaste staat in die reaktie jij quote alleen die toeslag is nieuw erbij | |
RemcoDelft | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:17 |
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen... | |
#ANONIEM | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:20 |
Sinds de belastingvrijstelling voor auto's van 25 jaar en ouder zijn de liefhebbers in de minderheid. Het is handel geworden. | |
CafeRoker | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:24 |
Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten. | |
Hyperdude | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:25 |
En dit dan? En weg was me zakgeld. | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:39 |
klopt en ik hem dan nog een te nieuw model mijne moet nog een nieuwe bodem krijgen met een 70pk blok (orgineel was het 44pk) | |
CafeRoker | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:40 |
Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar? | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:41 |
das al snel een leuke 365 of 912 staan nog op mijn lijstje | |
RemcoDelft | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:45 |
Als je hem netjes maakt: mooi! Als je er alleen een wiel onder zet en zo mee gaat rijden: weinig mensen die dat een verbetering van het straatbeeld zullen noemen. | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:45 |
was apk technisch goed gekeurd 2 jaar maar ik durfte er niet meer mee te rijden heb hem toen uitelkaar gehaald en nu zitten er alleen 4 wielen onder en een trekstang. http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGOXXOQV-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-LXLDS73Z-D.jpg maar hij staat nu rustig te wachten langs al mijn projecten passat ziet er ook zo uit. eenigste die er goed uit ziet is mijn witte kever maar die heb ik ook ooit gewonnen. | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:49 |
maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijd ik rij in auto's die mijn persoonlijkheid dragen | |
CafeRoker | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:50 |
Wat, is die ook verrot? | |
T42 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:53 |
zoiets maar wel betrouwbaar want mijn auto's starten altijd meer zin van ruw van buiten | |
Bart-Willem | donderdag 3 januari 2013 @ 16:35 |
Hmpf, ik hoop wel dat er snel duidelijkheid komt. Want m'n 240 is op dit moment onverkoopbaar. :/ | |
powerflux | donderdag 3 januari 2013 @ 16:42 |
idem voor m'n 360. zat aandacht, maar geen redelijk bod. | |
Bart-Willem | donderdag 3 januari 2013 @ 17:28 |
Heb 'm op speurders staan voor 2750 (eigenlijk is 'ie veel meer waard, want er zit voor 2k aan nieuwe onderdelen in, 't ding is geheel gelast en ook nog eens deels herspoten) en dan krijg je een beledigend bod van 1000 Euro. Vóór het regeerakkoord was ik 'm waarschijnlijk zo kwijt geweest voor 3000-4000 Euro (eerder richting het laatste). Balen dat 'ie net 3 weken "te laat" klaar was. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:08 |
Ik wil de mijne ook verkopen voor een andere maar de markt lijkt wel redelijk verzadigd. | |
Prowl | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:28 |
och ja, zo kwam ik wel ineens spotgoedkoop aan mijn CX diesel | |
T42 | zaterdag 5 januari 2013 @ 21:39 |
heb mijn kever ook te koop staan heb 2 andere leuke auto's gezien. | |
Bart-Willem | zondag 6 januari 2013 @ 23:35 |
Interview met staatssecretaris Weekers over de oldtimer-belastingplannen: http://www.tros.nl/tros-r(...)64ca24f4b4f45d492917 (vanaf 1:38). Weekers geeft zelf ook al aan niet heel erg voorstander te zijn voor de verhoging naar 30 jaar, omdat hij dan verwacht dat auto's van precies 30 jaar oud ineens massaal geïmporteerd gaan worden. Ik vind het vooral opvallend dat Weekers vermeldt dat auto's die niet dagelijks gebruikt worden "minder hoeven te betalen", wat dus betekent dat geheel belastingvrij sowieso gaat verdwijnen. Nog een ding dat opvalt: Weekers haalt vooral moderne technieken aan, en dat is ook wat ik eerder al liet weten en de Bovag meldde: door middel van een digitaal systeem (grote kans dat 't gekoppeld wordt aan iDeal) kan je melden wanneer je met je oldtimer de weg op gaat. Lijkt er dus op dat Weekers het meest ziet in een soort-van dagenkaartsysteem. | |
#ANONIEM | zondag 6 januari 2013 @ 23:41 |
Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen. | |
#ANONIEM | zondag 6 januari 2013 @ 23:41 |
Ik heb in een eerder topic gepleit voor het digitaal regelen van een oldtimervrijstelling in plaats van de vrijstelling geheel af te schaffen. Bij nader inzien denk ik echter dat dit te omslachtig zal zijn, te duur gaat worden en zeer waarschijnlijk gewoon niet fatsoenlijk gaat werken, de overheid kennende. Laat het lekker zoals het is, met eventueel een verhoging van de termijn naar dertig jaar. Het medicijn zal in dit geval erger zijn dan de kwaal. | |
#ANONIEM | zondag 6 januari 2013 @ 23:45 |
In het weekend vrij rijden voor alles ouder dan 30 jaar. Simpel te controleren met alle camera's die er inmiddels hangen. | |
Bart-Willem | zondag 6 januari 2013 @ 23:47 |
Dit is niet die diesel maar een andere. De diesel is allang weg. De 240 waar 't nu om gaat is eentje die net klaar is (moest e.e.a. aan gelast worden en is nu supernetjes gelast en deels herspoten). | |
#ANONIEM | zondag 6 januari 2013 @ 23:49 |
Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. | |
Prowl | zondag 6 januari 2013 @ 23:59 |
Mwoah, achterstallig onderhoud in het veersysteem (stuiterbak/BMW mode) maar zo goed als geen roest Zeer goed onderhouden motorblok met maar 120.000 km Heb al een bod afgeslagen van 3x wat ik er voor betaald heb (en dat zou een gemiddelde CX waarde zijn) | |
#ANONIEM | maandag 7 januari 2013 @ 00:01 |
Te mooi om waar te zijn. | |
Prowl | maandag 7 januari 2013 @ 00:02 |
Dat dacht ik dus ook, viel toch ff mooi mee en hij wou er snel vanaf | |
#ANONIEM | maandag 7 januari 2013 @ 00:04 |
Een Xantia en DS zijn simpel vergeleken met zo'n CX, je wilt niet weten wat daar allemaal aan kapot kan gaan. | |
Prowl | maandag 7 januari 2013 @ 00:14 |
Een BX is nog simpeler, alleen die roest hè....?! (type 1 dan vooral) | |
#ANONIEM | maandag 7 januari 2013 @ 00:17 |
Je wilt niet weten waar een CX zoal roest en daarnaast is de bouwkwaliteit niet echt geweldig. | |
Prowl | maandag 7 januari 2013 @ 07:28 |
Deze heeft echt nergens roest op de standaard plekken alleen een lelijke roestblaar onder de voorruit rubber maar die is nog wel hard de lak is niet zo mooi en tja met een witte blijf je zitte..... | |
T42 | dinsdag 8 januari 2013 @ 01:44 |
Piet_piraat ik werk in het weekend en toer doordeweeks en nu? Teven beginnen mijn automeetins al donderdags of vrijdags en na afbreken rij ik pas maandags naarhuis | |
daNpy | dinsdag 8 januari 2013 @ 08:23 |
Dat kan niet want je werkt in het weekend | |
T42 | dinsdag 8 januari 2013 @ 09:15 |
je hebt zoiets als vrije dagen en misschien is zo'n meeting wel werk | |
CafeRoker | zaterdag 19 januari 2013 @ 08:45 |
Verdeel en heers.. De belangrijkste reden waarom dit ook nog eens inhoudelijk flauwekul is, is dat men de Brein/Buma calculatie gebruikt heeft. Men is er net als bij illegale downloads en bijbehorende 'gemiste' inkomsten van uitgegaan dat gemiste inkomsten 1:1 nu wel binnen gaan komen. Dat is niet zo omdat net als niet alle downloads ook gekocht zouden worden veel van de belastingtechnisch dure oldtimers zoals de dieselbenzen weer over de grens zullen vertrekken als er betaald voor moet worden. bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html [ Bericht 3% gewijzigd door CafeRoker op 19-01-2013 08:53:46 ] | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 19 januari 2013 @ 08:50 |
Ik vind nog meer belasting voor normale auto's een nóg slechter idee. Ongelofelijk wat een aluminium hoedjes. De oldtimermarkt ligt trouwens compleet op z'n gat. Sprak laatst een handelaar van oldtimers (geen belastingontduikersauto's) en hij zei ook dat hij sinds dit nieuws niks meer verkoopt. | |
CafeRoker | zaterdag 19 januari 2013 @ 08:53 |
dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 19 januari 2013 @ 08:58 |
Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol. En ja, op je geld zitten is Nederlands, doe het zelf ook | |
CafeRoker | zaterdag 19 januari 2013 @ 09:05 |
Ik niet. Heb je de prijzen van de oldtimers tegenwoordig gezien? | |
powerflux | zaterdag 19 januari 2013 @ 09:21 |
telegraaf... in de nieuwsbrief van de fehac wordt dit 'plan' niet genoemd hoor. dit is ordinair stoken. edit: nieuwsbrief maar gelijk gequote http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf [ Bericht 49% gewijzigd door powerflux op 19-01-2013 10:52:08 ] | |
virl3 | zaterdag 19 januari 2013 @ 11:57 |
Oftewel je laat een bereking maken op basis van het huidige aantal klassiekers waar een hoop mensen al vraagtekens bij zetten, je houd geen rekening met het feit dat een groot deel als ze belasting moeten gaan betalen die klassieker wegdoen, daarna bedenk je van goh dat is toch niet aardig dus verhoog je de reguliere belasting maar om toch alvast dat bedrag binnen te slepen..... Enfin.. Iemand enig idee wat de MRB klassieker verzachting voor 2014 wel gaat worden? Ik ben nieuwschierig .. | |
RemcoDelft | zaterdag 19 januari 2013 @ 11:58 |
En de motor-motorrijtuigenbelasting gaat jaarlijks al 20% omhoog... Graaiers zijn het! | |
Bart-Willem | zaterdag 19 januari 2013 @ 12:30 |
Inmiddels heeft de Fehac een rapport samengesteld om het rapport van het CPL te tackelen. Alleen om te zeggen dat het geweldig is? Niet echt. Leesch: http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf Er staan heel veel aannames in die ongefundeerd zijn, zoals de 80-20-verdeling van liefhebbers vs goedkooprijders (is nergens op gebaseerd, ik denk dat de laatste groep groter is namelijk, en men kijkt niet naar de kilometer-verdeling) en veel gegevens zijn gebaseerd op een eigen onderzoek van inmiddels 6 jaar oud, terwijl juist in die 6 jaar de toename gigantisch was. Wat betreft het verhogen van de normale wegenbelastingen om de oldtimer te ontzien: dat zou ik écht belachelijk vinden (en dat als oldtimerliefhebber): waarom moeten mensen dan betalen voor andermans hobby? Dan betaal ik liever gewoon belasting voor m'n oldtimer! Een ander bij-effect is dat mensen dan een belastingplichtige auto gaan vervangen voor een oldtimer om de kosten te beheersen (mits er genoeg ruimte en creativiteit is in geval dagelijks gebruik van een 100% belastingvrije oldtimer wel moeilijker wordt). Slechte zaak dus. | |
CafeRoker | zaterdag 19 januari 2013 @ 14:33 |
Dat stukje ben ik zoals het er staat helemaal met je eens. In dit geval is het echter zo dat het gebruik van een oldtimer voor een paar duizend km per jaar (dus verre van dagelijks gebruik) nauwelijks werkelijke kosten voor de overheid met zich meebrengt. De zgn 'kosten' in dit geval zijn misgelopen inkomsten omdat de opbrengst al voordat het goed en wel ingevoerd was ingeboekt was en nu dus gemist wordt. Men heeft de huid verkocht voor de beer geschoten was. Daarnaast gaat dit extra geld naar de algemene middelen aangezien het wegonderhoud al met de huidige inkomsten meer dan betaald kan worden. Je kunt je dan analoog aan je eigen redenering afvragen waarom een kleine groep hobbyisten logischerwijs extra aan de algemene middelen bij zou moeten dragen vergeleken met de rest van Nederland. | |
Bart-Willem | zaterdag 19 januari 2013 @ 15:18 |
De vraag ergens hierboven is waarom de Fehac niet reageert op het bericht van de Telegraaf: de Fehac is sowieso héél erg laat met reageren. Een dag nadat het regeerakkoord bekend was waren ze niet bereikbaar voor commentaar (pas enkele weken later een reactie vanuit hun kant) en ook hier zijn ze vrij laat: dit rapport is een (late) reactie op het rapport van ruim een half jaar geleden van het CPL. Dat ze binnen 5 minuten reageren op een artikel van Autovisie/Telegraaf zou dan wel een droomscenario zijn. Over de betrouwbaarheid van de Telegraaf: dit artikel is geschreven door Autovisie, die doorgaans wel goed geïnformeerd zijn. Een snelle rekensom leert het volgende: er zijn nu meer dan 8 miljoen auto's in Nederland, haal daar alle belastingvrije modellen (Prius, Aygo, electrische auto's, Bluemotions etc etc) en oldtimers van af en je houdt er een stuk of 7 miljoen over. Per auto zou je dan circa 25 Euro per jaar extra wegenbelasting moeten betalen om die 156 miljoen die begroot was te halen (met daarbij als kanttekening dat je moet hopen dat het provincie-deel ook niet verhoogd wordt). Probleem is echter dat jaarlijks de wegenbelasting omhoog gaat met minstens de inflatiecorrectie. Dus over een jaar of 10 is die 25 Euro geen 25 meer, maar 32 Euro (of meer). Het levert dus de overheid elk jaar 156 miljoen op, plus nog eens ieder jaar een miljoen of 4 aan verhogingen cq inflatiecorrectie op. Ziehier: een nieuwe melkkoe is geboren en met dit rekenvoorbeeld kan je al bijna op je klompen aanvoelen dat ze dit er doorheen drukken. Want in het artikel staat al niet voor niets vermeld dat het reeds ingecalculeerd is. | |
Fer | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:47 |
Ach, doen we het toch op dezelfde manier als bij de zorgpolissen? Een kleine groep, zoals de +1400kg groep alle lasten laten dragen, en de rest vrijuit. Ergens voel ik er wel, zodra er weer een Jeep Wrangler met 70 op je af komt donderen in de binnenstad, en dan met zo;n blonde doos uit Laren achter het stuur. | |
Bart-Willem | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:57 |
Probleem van dit land is dat er eigenlijk 17 miljoen individuele belastingplannen gemaakt moeten worden, omdat er altijd wel 1 uitzondering gevonden kan worden die "ontzien" moet worden. Waar ik eerst (fel) tegenstander was van het afschaffen van de oldtimerregeling was, ben ik nu voor. Dit idee slaat gewoon compleet nergens op, en als je geen paar tientjes kan missen voor je hobby dan heb je gewoon een te dure hobby. Ik vind hobbyen met computers leuk, maar ze vreten stroom. Kan ik nu vrijstelling op de stroom krijgen omdat ik anders m'n hobby lastiger kan uitvoeren? Gaat de rest van NL maar 1 Euro per maand meer betalen voor hun stroom zodat 't voor de hobbyist gratis blijft. Ergens valt er wat voor te zeggen om auto's die 25 jaar wegenbelasting betaald hebben om die belastingvrij te maken, want dat was het argument om destijds deze regeling in te voeren. Het import-verhaal heeft gewoon de boel kapot gemaakt. | |
daNpy | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:02 |
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren. Omdat in Duitsland oude diesels worden geweerd zijn ze daar niets meer waard en wil iedereen er vanaf. Hier zijn ze wegenbelastingvrij. 1+1 is 2 en waar de oude diesels nu de schuld krijgen is wat Volvo rijders al jaren doen; misbruik maken door een goedkope dagelijkse auto te zijn, waarbij van liefhebberij geen sprake is. | |
BlackFrancis | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:06 |
Die vergelijking is natuurlijk een beetje scheef. Een MRB betaal je voor een vervoersmiddel, een standaard bedrag om jouw belasting op het wegennet te rechtvaardigen. Echte oldtimers rijden niet dagelijks, dus vind je een vrijstelling dan nog steeds onrechtvaardig? | |
Bart-Willem | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:16 |
Niet geheel waar: de Fehac heeft destijds de lobby gestart omdat zij van mening waren dat 25 jaar belasting betalen wel meer dan genoeg was. Door de (forse) belasting op auto's die relatief weinig gebruikt werden had je het probleem dat cultureel erfgoed zou kunnen verdwijnen. Die lobby was dus gelukt. Het probleem is nu dat er veels teveel dagelijkse oldtimers rond rijden: de regeling wordt dik misbruikt en de cijfers zijn anders dan de Fehac ons laat geloven. Bij de specialist waar ik werkte was ongeveer helft van de auto's gewoon voor dagelijks gebruik (ook Amazons en PV's en zelfs een enkele 6V-auto), dus ik snap niet waar die 80-20-verdeling van de Fehac vandaan komt (collega-bedrijven ervaren hetzelfde). Ik denk dat het een combinatie gaat worden van wat we vandaag horen/lezen en een aantal weken terug: een electronische dagenkaart en voor het deel van de (reeds ingecalculeerde!)156 miljoen die nog ontbreekt wordt de MRB voor alle overige auto's verhoogd. Nog een update: interview bij de Tros Autoshow met minister Schultz met o.a. oldtimer-regeling. Schultz vindt dat de echte hobby-auto's belastingvrij moeten blijven en de dagelijks gebruikte wagens gewoon de volle mep belasting gaan betalen. Het interview is hier terug te luisteren: http://radiobox2.omroep.nl/broadcaststream/file/375543.mp3 (vanaf 6:50 voor het volledige interview, en vanaf 16:30 voor het oldtimer-deel). | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:50 |
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt en dat er nu ineens wordt gesproken van misbruik slaat helemaal nergens op, want er wordt nergens over gesproken in de wet!! Rijden in een oude auto is geen misbruik. Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen. | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:52 |
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:57 |
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:59 |
trouwens waarom kan een liefhebber niet dagelijks in zijn auto rijden, dat slaat ook nergens op, moet je je oldtimer dan gaan schorsen en een garage huren zal ook praktisch lekker handig zijn. maar niet heus, wat als ik nu 5 oldtimers heb en rij steeds in een andere, moet ik dan garages gaan huren, ik rij er dan niet in, maar de auto staat wel aan de openbare weg. | |
CafeRoker | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:02 |
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers? | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:06 |
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:08 |
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren. | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:09 |
je kunt wel schreeuwen maar het is gewoon zo. | |
RemcoDelft | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:16 |
Het hele "een liefhebber" zou buiten de discussie moeten blijven... Net alsof mensen die nu wel motorrijtuigenbelasting betalen geen liefhebber kunnen zijn. | |
Bart-Willem | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:47 |
Dit was verre van een DHZ/garageonderhoud-specialist. De garage (waar particulieren absoluut níet zelf mogen sleutelen) was bijzaak, het ging vooral om de verkoop van nieuwe onderdelen voor oldtimers. En dan te bedenken dat knakenrijders juist helemaal geen nieuwe onderdelen kopen. | |
powerflux | zondag 20 januari 2013 @ 12:51 |
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar. klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat. | |
Kentoet | zondag 20 januari 2013 @ 13:05 |
Volgens mij gaat het wel goed komen. Er zijn zoveel vermogende en invloedrijke mensen die oldtimers rijden, dat ik sterk het gevoel heb dat ik nu eens aan "de goede kant sta" | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 13:17 |
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten? | |
powerflux | zondag 20 januari 2013 @ 13:18 |
'scusi. | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 14:11 |
Hmm als al die belangenclubs die dagenkaart gaan tegenwerken, is de kans dus heel groot dat de normale autobezitters dus extra moeten gaan betalen. Ik voorzie straks een nieuwe afgunst (en eventueel vandalisme) tegen oldtimerbezitters. | |
Sounddragon | zondag 20 januari 2013 @ 14:38 |
En waarom? omdat het een storm in een glas water-verhaal blijkt dus; want er is voor het gemak maar weer eens geklootzakt met de cijfers om het geheel als een nieuwe haring bij het volk door de strot te laten glijden. Wederom zakt onze graairegering door het ijs; want op dun ijs moet je niet lopen, zeker niet als het ook nog glad blijkt te zijn Nu krijgen we dus idd deze reaktie weer, waardoor men het gaat doen lijken dat andere autobezitters moeten gaan betalen voor oldtimers, die al die tijd geen enkel probleem waren. En dus wordt nu met een andere toonzetting geprobeerd hetzelfde te bereiken. Klein kind wil een snoepje, klein kind krijgt niet, dus nu wordt het stampvoeten en gaan we onder de gordel.. sjiek hoor Het verhaal is- en blijft: onze regering zoekt een mogelijkheid om via de automobiele belastingbetaler een X bedrag extra binnen te halen. Eerst waren oldtimers vies, toen werd er te veel mee gereden, nu blijkt dat dat bullshit is, en gaan we het over een andere boeg gooien, want hoe dan ook; dat geld moet binnen, want als je goed leest, hebben ze die centen dus al uitgegegven aan het één of ander, dus koste wat kost; dat geld moet er komen. Trieste josti's | |
Sounddragon | zondag 20 januari 2013 @ 14:42 |
Don't shoot de messenger.. hoewel wellicht wel op die manier geschreven, maar de schimmel van het verhaal zit toch echt in het pluche, en niet in het papier | |
T42 | zondag 20 januari 2013 @ 15:09 |
ik rij altijd achter jonge stink diesels..... | |
T42 | zondag 20 januari 2013 @ 15:11 |
alles op de brandstof! geen probleem voor mij. welke regeling is bevroren? ik hoef sinds 2 jan 2013 voor mijn niksan geen belasting meer te betalen | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 15:20 |
Agree. Wat ik alleen totaal niet snap: ze willen de dagenkaart wellicht toch niet doorvoeren omdat je dan niet meer aan de openbare weg mag parkeren met een oldtimer (zie ook dat artikel hierboven). Maar bij campers, caravans en aanhangwagens geldt daar al een verbod voor (max 3 dagen, afhankelijk van de AVP van de gemeente), waarom moeten oldtimers daar weer voor vrijgesteld worden? Zoals ik al eeder zei: in dit land wil men kennelijk 17 miljoen verschillende belastingplannen. | |
powerflux | zondag 20 januari 2013 @ 15:42 |
helemaal mee eens. Omdat je met je oldtimer misschien 1x in de week rijd, misschien vaker, misschien minder vaak. Lastig te zeggen. Over campers kun je een stuk makkelijker algemeen stellen dat ze wellicht 350 van de de 365 dagen stil staan, en nemen dan vaak twee vakken tegelijk in. Dat is wel een graadje irritanter. | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 15:45 |
Maar met een 20-dagenkaart (zie dat artikel) kan je toch niet elke week rijden? | |
powerflux | zondag 20 januari 2013 @ 15:47 |
het is dan ook een kutplan | |
virl3 | zondag 20 januari 2013 @ 16:01 |
<niet serieus modus aan..> Hangt er vanaf.. 20 x 24 is toch zeker 480 uur. Stel dat ik 100 km per uur rijd dan kan ik toch wel 48000 km met m'n rokende 190D rijden!! <niet serieus modus uit..> Hmm.. Ik heb geen mercedes.. Enfin, mischien gaat 't idd per uur en niet per dag? | |
T42 | zondag 20 januari 2013 @ 16:23 |
wel als je meerdere auto's hebt | |
T42 | zondag 20 januari 2013 @ 16:25 |
camper mag gewoon op straat. caravan en aanhanger niet volgens AVP. (busje mag ook dus camper ook) maar niet iedereen heeft een stalling of garage tot zijn beschikking. en wat als je meerdere auto's bezit? (zoals ik) staan ze op de parkeerplaats. (soms wel een jaar niks te doen maar de stalling is al vol) | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 17:50 |
Hier in Ehv mag een camper cq "recreatiewagen" ook niet op straat staan. Toen er een half jaar terug een grapjas van het bejaardenhuis hiernaast zijn oversized camper op straat liet staan omdat meneer (waarschijnlijk wegens wanbetaling) zijn stalling uitgejaagd was, kreeg 'ie na een paar weken vanzelf een aantal boetes. Dat heeft 2 weken geduurd en toen was het ding opgeruimd. | |
T42 | zondag 20 januari 2013 @ 17:59 |
cabrio is ook een recreatie wagen. maar als ie oldtimer is kun je een camper voor paar 10tjes weer omzetten naar bus. maar je betaalt voor een camper toch gewoon wegenbelasting? (al wat minder) | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 18:28 |
Ja, die korting is er wegens het mindere gebruik. Een cabrio is geen recreatiewagen op kenteken. | |
T42 | zondag 20 januari 2013 @ 19:03 |
gelukkig geen probleem in helmond mijn camper heeft half jaar voor het huis gestaan zonder motor en zonder wielen | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 19:05 |
Zou me niets verbazen als de AVP in Helmond er niets over zegt. Overigens lijkt de Fehac ook niet echt gelukkig te zijn met het idee om de dagelijkse auto's meer te belasten om de oldtimers te ontzien. Van Twitter: Aldus de voorzitter van de Fehac: https://twitter.com/bertpronk1 [ Bericht 62% gewijzigd door Bart-Willem op 20-01-2013 19:17:09 ] | |
powerflux | zondag 20 januari 2013 @ 20:44 |
Geef die lui van de Fehac alsjblieft een communicatiecursus. Shit hee, met zo knullig als ze zich altijd verwoorden is het ongelofelijk als ze nog iets gedaan krijgen. | |
Sounddragon | zondag 20 januari 2013 @ 21:01 |
Wat ik nog enger vind, is dat er in het artikel gesproken wordt over die 20 (!) dagen kaart, die je dan voor PAAR HONDERD EURO zou kunnen kopen bij de overheid.. dus NIKS BELASTINGVRIJ, een beperking plús gewoon belasting betalen als je dan bij gods gratie en keertje wél wilt rijden... enge nare mensjes | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 21:46 |
Inderdaad, sowieso is het eigenlijk wel sneu dat ze nu pas met een reactie komen op dat rapport van meer dan een half jaar geleden. Toen het regeerakkoord bekend was bleven ze ook weken uit met een reactie. @ Sounddragon: het is inderdaad absurd dat zo'n dagenkaart een paar honderd Euro moet kosten, dan kan je beter normaal wegenbelasting betalen zonder beperkingen. | |
RemcoDelft | zondag 20 januari 2013 @ 21:47 |
Andere weggebruikers laten opdraaien voor de belastingvrijstelling van een kleine groep is natuurlijk niets nieuws: dat gebeurt nu ook al! Alleen wil de overheid meer geld hebben, en leek het logisch om daarvoor naar de groep te kijken die nu niets bijdraagt. Maar omdat die groep niet wil, zou de rest nu nog meer moeten betalen? Raar. En dat gaat ook COMPLEET voorbij aan de oorspronkelijke (officiele) reden: de relatief grote vervuiling van die oude auto's. Daar komt bij dat dit geintje iets is wat de politiek nog heel veel keer kan flikken: over 2 jaar weer dreigen met afschaffing van de oldtimervrijstelling, en opnieuw de rest van de weggebruikers ervoor op laten draaien! Afschaffen kan slechts eenmalig, doorberekenen bij anderen kan vele malen opnieuw. | |
virl3 | zondag 20 januari 2013 @ 23:11 |
Dan moeten ze wel over 2 jaar iets nieuws verzinnen qua reden.. De millieu maatregelreden mbt klassiekers is inmiddels wel onderuit gehaald dus ik denk dat ze over 2 jaar de elektrische auto's gaan aanpakken in verband met een vernietigend rapport wat eind 2014 uitkomt over de millieu effecten van al die accu's.. | |
Bart-Willem | zondag 20 januari 2013 @ 23:42 |
Erg goed punt van Remcodelft, en ze krijgen altijd wel wat verzonnen. Bijvoorbeeld de brandstof, leeftijd, wel/geen import, aantal kilometers, wel/geen hoofdauto ernaast, etc etc. Daarmee heb je al 10 jaar gewonnen als je elke 2 jaar de boel omgooit. | |
RemcoDelft | maandag 21 januari 2013 @ 00:02 |
Bron? De rapporten waaruit blijkt dat oude auto's tot honderd keer zoveel uitstoten per km (en dan heb ik het niet over CO2, dat blaas ik ook uit, maar over schadelijke deeltjes en gassen) kloppen voor zover mij bekend. | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 00:18 |
Vergeet niet dat een groot deel in beide groepen valt. Ik heb een belastingvrije Volvo 740 uit 1986 én een Volvo 945 uit 1996 als dagelijkse auto waar ik 63 Euro per maand voor aftik. | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 00:42 |
Kan sowieso maar in 1 auto tegelijk rijden. Als ik volle belasting moet betalen, gaat de 740 weg. Levert overheid niets extra op. | |
CafeRoker | maandag 21 januari 2013 @ 08:16 |
Heuj, dat was niet de afspraak. Zo komt dat bedrag dat begroot is nooit binnen! | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 08:21 |
Dat komt ook niet binnen, zodra alle ontslagen in deze branche erdoor zijn, het verlies aan omzet. Er wordt geen auto verkocht, veel minder gerestaureerd/gerepareerd, geen dure onderdelen meer vervangen, minder loodvervangers, etc. Vergeet niet hoeveel bedrijven er zijn, van Amerikaanse camper- tot autoschade-, velgen-restauratie-, onderdelenbedrijven, gespecialiseerde sloperijen, toeleveranciers, etc. 8000 WW uitkeringen + flink BTW verlies... Nieuwe auto's zijn zuiniger dus na vervanging gaat het ook accijns-inkomsten schelen maar dat lossen ze wel weer op door de accijns te verhogen. Overigens verwacht ik niet dat iemand zijn Kever naar de sloop rijdt omdat hij/zij weer belasting moet betalen. Maar alle oudere, grote auto's, vooral als het "projecten" zijn zullen nooit meer een stuk asfalt zien. Onnodig. En dat allemaal omdat we jaloers zijn op een groep mensen die liever in oude, goedkope Mercedessen tuft? Misschien moeten we ons eens gaan afvragen waarom die mensen allemaal in zo'n oude Mercedes zijn gejaagd? Typisch Hollands: ipv klagen over de belachelijke belastingen (BPM, torenhoge wegenbelasting, hoge accijnsen en de BTW ook nog eens daarover) gaan we klagen over mensen die slim/sluw genoeg zijn om het te omzeilen, nog los van de groep die hem als 2e auto heeft en er amper mee rijdt. Maar dat kan jij niet zien zodra je een willekeurige klassieker ziet. Heb overigens ook jarenlang >25.000 in m'n 740 gereden maar toen was hij nog niet belastingvrij. Netjes 123 Euro wegenbelasting afgetikt maar nu mag hij met pensioen en gaat m'n 940 de vlag dragen als dagelijkse auto (ook nog maar 10-12.000 per jaar ofzo, dus benzine). [ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2013 08:33:13 ] | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 08:33 |
Het valt me op dat je je in dit topic ineens wel heel Groen Links opstelt. Ben ik niet van je gewend | |
T42 | maandag 21 januari 2013 @ 08:56 |
Zie nu al kever projecten weg gaan voor onder 500 euro... | |
virl3 | maandag 21 januari 2013 @ 09:02 |
Bron is het rapport van de fehac: http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf Je heb idd 100 procent gelijk wat betreft de schadelijke deeltjes per individuele auto .. | |
RemcoDelft | maandag 21 januari 2013 @ 09:29 |
Niks "Groen Links" aan! Het zijn simpelweg feiten. En dit keer gaat het om uitstoot die wel schadelijk is (i.t.t. CO2, waarbij het mondiaal gezien werkelijk niets uitmaakt wat we in Nederland doen). Daarbij was het milieu-argument van de politiek afkomstig! Mijn hele punt is dat ze dat opeens vergeten bij de gedachte elders geld binnen te harken. Schijnheilig heet zoiets... Als zelfs de belangenclub het ermee eens is... Maar hey, de politiek is het opeens vergeten. Tot de volgende betalingsronde... | |
FkTwkGs2012 | maandag 21 januari 2013 @ 18:55 |
die ruik je heel wat minder. | |
ZwartmetSuiker | maandag 21 januari 2013 @ 18:57 |
Terwijl zoiets minder dan ¤200,- per jaar zou doen. Gierige idioten | |
Bart-Willem | maandag 21 januari 2013 @ 19:19 |
Jep, da's het kromme van Nederland: de oldtimerstatus wordt bepaald door wel/niet belastingvrij. Zo had ik ooit een mooie Volvo 240 GLT (die voor een 240 best zeldzaam is) te koop, met de "exclusieve" Turbo-velgen (doen los al 4-500 Euro), luxe Pullman-interieur in goede staat (los al 350 Euro), die iets sterkere motor, extra klokjes etc etc. Het probleem was dat 'ie uit 1989 kwam, en dan op een liefhebbersforum te koop zetten resulteerde in reacties als: "te jong", "te duur in belasting" en "jammer dat 'ie niet belastingvrij is". De waarde van dat ding ligt dan rond de 1000-1250 Euro. Was 'ie 5 jaar ouder geweest, dan kon hij op dat moment 5000 Euro opbrengen. Maar ja: Nederlanders zijn altijd goed in gebakken lucht toevoegen. | |
FkTwkGs2012 | maandag 21 januari 2013 @ 19:20 |
de OVERHEID. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 19:20 |
Maar wat is dan de echte prijs, de duizend euro die mensen er normaal voor willen betalen of die vijfduizend die alleen betaald wordt als hij goedkoop in gebruik is? | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 19:21 |
Als ik het goed begrijp heb je dus geen moeite meer met de vrijstelling van de MRB zodra klassiekers omgebouwd zijn met een retrofit katalysator of roetfilter. Zou sowieso goed voor de branche zijn, kunnen al die bedrijven de geleden schade weer terughalen door het inbouwen van deze aftermarket onderdelen. Overigens waren deze "vieze" auto's tot eind jaren '80 het gehele personenwagenpark in Nederland. Nu is dat nog slechts 3% die het totaal 1 tot 1,5% van alle in personenwagens afgelegde kilometers vertegenwoordigt, ofwel zo'n 1 tot 1,5 miljard kilometers per jaar. Dit op een totaal van 113 miljard kilometer van alle personenauto's bij elkaar. | |
FkTwkGs2012 | maandag 21 januari 2013 @ 19:26 |
het worden er steeds meer omdat import. en ik zie eigenlijk niet echt een goede reden waarom iemand die dagelijks zijn mercedes 190 d gebruikt GEEN wegenbelasting moet betalen en iemand die dagelijks een toyota aygo rijdt wel. | |
ZwartmetSuiker | maandag 21 januari 2013 @ 19:27 |
Omdat de persoon in de 190D meer accijns betaalt. | |
FkTwkGs2012 | maandag 21 januari 2013 @ 19:33 |
ja met dat argument zou je de hele wegenbelasting af moeten schaffen (wat ik overigens een puik plan zou vinden ware het niet dat ze het dan wel weer ergens anders vandaan jatten ) | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 19:47 |
Dat punt bestrijd ik totaal niet. Ik zou echter wel graag een goede regeling willen behouden voor mensen die hooguit zo'n 50-60 dagen per jaar met die auto naar een APK, garage, vereniging, meeting gaan of hooguit naar buiten komen als de zon schijnt of op bevrijdingsdag in een optocht (denk aan "Keep them rolling"). Er zijn genoeg verzamelaars die 5 of meer klassiekers hebben en deze in tip-top conditie houden en hooguit met 1 of 2 exemplaren de weg op gaan zodra het mooi weer is. Na heel veel nadenken kom ik tot het volgende, het schorsen! Hoe zit dat nu? - kost 73 Euro voor iets dat je zelf online kan doen - heb je de auto toch 1 keer nodig in dat kwartaal, betaal je alsnog het hele kwartaal MRB - je moet het ieder jaar verlengen, vergeet je het dan ben je de lul. - wil je een 2e keer schorsen binnen een jaar, kost het je 120 Euro... Waar zijn we mee bezig? Juist deze regeling zou voor klassiekers een uitkomst kunnen zijn. Als je de regels voor "Oldtimer schorsen" aanpast, wat een wetgever toch zou moeten kunnen, is die hele wegenbelasting voor klassiekers geen probleem meer. Hoe ik het graag zou zien voor oldtimers (boven 25 jaar): - je schorst je auto via je DigID, dit kost 5 Euro per schorsing / ontschorsing - als je wil rijden, gooi je je auto uit de schorsing voor minimaal 1 week - als je niet meer rijdt, gooi je je auto terug in de schorsing - aan het eind van ieder kwartaal ontvang je een factuur voor de niet geschorste weken, ofwel, je betaalt daarvoor MRB belasting, zoals ieder ander - als je auto geschorst is, ben je verplicht om een "schorsvignet" achter het voorraam te plaatsen, word je rijdend gespot met dit vignet dan ben je de lul (logisch) - daarnaast de normale controles zoals nu ook al gelden voor geschorste auto's; rijden terwijl je geschorst bent is 1 jaar wegenbelasting ineens betalen + boete van X Euro - je mag op de openbare weg staan met dit vignet onder voorwaarden die ook voor andere auto's gelden (echte klassiekers staan overigens meestal toch gestald) - het MRB tarief van klassiekers uit de MRB is 2x hoger dan die van niet klassiekers, om misbruik te voorkomen - je kan er ook voor kiezen om je auto normaal in de belasting te houden, dan betaal je het normale tarief maar kan je niet gratis schorsen onder boven genoemde voorwaarden Ga je dus 26 weken per jaar schorsen, ben je net zo duur uit als een vergelijkbare auto die normaal wegenbelasting betaalt. Misbruik is hierdoor lastig maar ben je een liefhebber die weinig tot niets rijdt dan kan je rustig je hobby blijven beoefenen. Wie schiet? | |
powerflux | maandag 21 januari 2013 @ 19:53 |
schorsen is voor oldtimers gratis toch? alleen opnieuw schorsen binnen hetzelfde jaar kost iets. | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2013 @ 19:56 |
Je hebt gelijk, het is goedkoper, echter niet gratis. Het ging me echter ook om de mogelijkheid om deze regeling aan te passen waarmee je het gehele "Oldtimer MRB" vraagstuk te lijf kan gaan, misbruik voorkomt en hobbyisten spaart. | |
T42 | maandag 21 januari 2013 @ 21:31 |
nou die afgetrapte leasebakken? die zwarte rook wolken uitspugen | |
T42 | maandag 21 januari 2013 @ 21:33 |
die aygo is ook nog belasting vrij... | |
T42 | maandag 21 januari 2013 @ 21:38 |
als dit door gaat schors ik de meeste van mijn auto's niet maar flikker ik het kenteken eraf. want: gratis geen boete na vergeten te verlengen dus meerdere jaren je kunt dag kenteken aanvragen en dagje rijden of op garage platen scheel veel geld als je 18 auto's hebt... kenteken zit er zo weer op na herkeuring maar systeem van jou kost vast meer dan het opbrengt gewoon 30/35 (benzine) en 35/40 (diesel) jaar maken vanaf nu (zegmaar 01-01-2014) | |
daNpy | maandag 21 januari 2013 @ 21:39 |
Dit. De Golf gaat direct van kenteken af, hij rijdt nagenoeg niet op de openbare weg. | |
T42 | maandag 21 januari 2013 @ 21:41 |
heb al paar auto's zonder kenteken omdat die toch niet rijden de eerste jaren. (of misschien nooit meer) heb papieren gecopyeerd dan krijg je orginele kenteken weer terug. | |
daNpy | maandag 21 januari 2013 @ 21:41 |
Als een chassisnr eenmaal in NL is geweest krijg je altijd hetzelfde kenteken terug | |
T42 | maandag 21 januari 2013 @ 21:42 |
nope heb een kever bodem en rdw kan kenteken niet terug vinden als die weer af is krijgt die een nieuwe kenteken (oude stijl) bodem is van 1960 en orgineel nl | |
daNpy | maandag 21 januari 2013 @ 21:44 |
Ik wilde nog typen, uitzonderingen daargelaten | |
Bart-Willem | maandag 21 januari 2013 @ 22:14 |
Niks "de overheid": vraag en aanbod worden nog altijd door de markt (in dit geval dus gewoon het volk) bepaald. Dat ineens de spelregels veranderd lijken te worden geeft al aan hoe knakenrijderig Nederlanders zijn: een auto die 4-5k waard was is nu ineens niets meer waard (nou ja: bijna niets meer). De normale prijs is de echte prijs, alles er bovenop is gebakken lucht (goedkoop in gebruik etc dus). | |
daNpy | maandag 21 januari 2013 @ 22:16 |
Dan weet je iig dat je met een groep échte liefhebbers te maken hebt | |
CafeRoker | maandag 21 januari 2013 @ 22:17 |
Tja, je kunt het zuur vinden, maar je kunt het 'de nederlander' toch moeilijk kwalijk nemen zo'n 1000 euro aan extra vaste lasten per jaar niet mee te laten wegen in z'n afweging voor een auto van een jaartje ouder te kijken. | |
Bart-Willem | maandag 21 januari 2013 @ 22:30 |
Voor die 4000 Euro verschil kan je anders heel wat jaren rijden. Om over zaken als laswerk etc maar niet te beginnen. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 23:44 |
Juist. Hoe vervelend het ook kan zijn voor de liefhebber. | |
BloodhoundFromHell | woensdag 23 januari 2013 @ 19:55 |
Je moet het dan niet over oldtimers hebben. een diesel uit 2004 heeft ook geen roetfilter. Verder moet je je afvragen wat dan "schadelijke" deeltjes zijn. De fijnstof uit een moderne direct ingesptoen benzine motor (TSI e,d,) is vele malen schadelijker voor de gezondheid dan de fijnstof uit een oude diesel! ik adem liever de lekker ruikende dampen van een oldtimer in, dan dat ik straks met asbest achtige verschijnselen in het ziekenhuis lig door de kankerverwekkende eco-benzine motoren. Om maar niet te zwijgen van de ,milieuramp die de elektrische auto veroorzaakt. http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-diesels | |
ZwartmetSuiker | woensdag 23 januari 2013 @ 21:56 |
Dat niet alleen, maar men kijkt alleen naar de huidige uitstoot. Persoonlijk ben ik tegenstander van de consumptiemaatschappij en ik denk dat het op termijn beter is om een oude auto te rijden dan om een nieuwe te laten maken en deze te rijden. | |
BloodhoundFromHell | woensdag 23 januari 2013 @ 22:07 |
ook dat punt heb ik al meerdere malen aangehaald. je moet naar de hele keten kijken. Aardig onderzoek vind ik ook waaruit bleek dat je in feite een grotere milieucrimineel bent in in een prius, dan in een hummer. Elke oldtimer voor dagelijks gebruik is een wagen die minder uit de fabriek hoeft te rollen, met alle verspilling van dien! | |
BloodhoundFromHell | woensdag 23 januari 2013 @ 22:25 |
Je kunt eenvoudig alle MRB in de brandstofaccijns verrekenen. Absurd dat dit niet gebeurt natuurlijk. | |
RemcoDelft | woensdag 23 januari 2013 @ 22:45 |
Die MRB zit allang in de brandstofaccijns, meerdere keren zelfs. Maar de politiek wil graag op zoveel mogelijk verschillende manieren belasting heffen. | |
BloodhoundFromHell | woensdag 23 januari 2013 @ 22:49 |
men kan er gewoon een euro per liter bij doen en de mrb afschaffen. | |
RemcoDelft | woensdag 23 januari 2013 @ 22:53 |
Die euro per liter zit er al bij! Ik herinner me de "wisselkoers" van het kwartje van Kok: daarvoor ging de MRB misschien een paar euro per kwartaal omlaag. Probleem daarmee is dat het rendabeler wordt om in het buitenland te tanken. Helaas heb ik geen gegevens hoeveel honderden miljoenen accijns er jaarlijks over de grens getankt wordt, maar dat is allemaal geld wat het land verlaat. Probleem 1 is de enorme geldhonger van de overheid. Het milieu komt pas veel verderop aan bod. Is er nu trouwens nog steeds geen duidelijkheid over wat hiermee gaat gebeuren? De politiek houdt zichzelf wel lekker bezig he! | |
BloodhoundFromHell | donderdag 24 januari 2013 @ 11:24 |
je kunt ook een kleurstof aan de brandstof toevoegen. NL kentekens zijn verplicht NL brandstof in de tank hebben. Verbied nederlanders gewoon in het buitenland te tanken, of om meer dan 10 liter brandstof over de grens te nemen. | |
virl3 | donderdag 24 januari 2013 @ 11:36 |
Stel je gaat op wintersport.. En je tank is leeg halverwege duitsland. Moet je dan dmv hogere rekenkunde gaan berekenen hoeveel liter je moet gaan tanken om niet per ongeluk meer dan 10 liter deutsche benzine je tank te hebben als je de grens weer overgaat? | |
RemcoDelft | donderdag 24 januari 2013 @ 11:54 |
http://www.europa-nu.nl/id/vh7douva6mo0/vrij_verkeer_van_goederen : Iets met EU | |
T42 | donderdag 24 januari 2013 @ 12:51 |
Kleurstof is zo nagemaakt en ik mag nu al bio diesel tanken in duitsland en daarmee naar hier rijden maar mag het hier niet tanken | |
ZwartmetSuiker | donderdag 24 januari 2013 @ 19:23 |
Handig op vakantie inderdaad. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 24 januari 2013 @ 21:47 |
op basis van het laatste lid kan men zeggen dat omwille het milieu men niet wil dat er goedkoop getankt wordt door Nederlanders. Sjengen kan eenvoudig aan de kant geschoven worden. met heeft het ook over uitzonderlijke gevallen. In dit geval kun je zeggen Brandstof in NL "uitzonderlijk" duur, dus is er een uitzondering op Sjengen te maken. | |
T42 | vrijdag 25 januari 2013 @ 11:21 |
tis moeilijker de kleurstof uit je tankt te krijgen dan er in | |
AchJa | vrijdag 25 januari 2013 @ 11:38 |
Rood lijkt me wel een goed kleurtje... Edit: Kut, is waar ook, afgeschaft sinds dit jaar... | |
TheFreshPrince | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:09 |
Oplossing: - voer kilometerheffing in - gebruik een GPS bakje dat alleen verreden kilometers registreert, geen locaties - rij je niet, betaal je niet, rij je veel, betaal je veel | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:35 |
Ik wil geen kastje in mijn auto. Nooit. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:37 |
ik wel hoor. lijkt me heerlijk | |
Captain_Ghost | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:44 |
kastje kan tegenwoordig net goed bij de computer van auto staan. Alleen heeft oldtimer dat juist niet. hoe wil je dat aanpakken. Ennog hoe wil je de kilometers laten aflezen!. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:48 |
ff de boormachine op de teller. ik heb geen idee van de kmstand nu, die klopt toch al van geen kanten. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:49 |
je kunt ook invoeren dat NL gekentekende auto;s niet in het buitenland mogen komen. Als ze dan naar het buitenland moeten stallen, of huren ze daar maar een auto., wn waarom moeten ze naar het buitenland, in NL is toch alles al. | |
CafeRoker | vrijdag 25 januari 2013 @ 21:51 |
Dat klinkt wat omslachtig, het is veel eenvoudiger dat gewoon ook naar Nederlandse mensen door te trekken | |
RemcoDelft | vrijdag 25 januari 2013 @ 23:18 |
Kan je mooi combineren met een boeteprinter: te hard rijden: PRRRT PRRRT PRRRT uit het dashboard. | |
TheFreshPrince | vrijdag 25 januari 2013 @ 23:38 |
Zomaar een voorbeeld hoe dat er uit kan zien, werkt in iedere auto. | |
TheFreshPrince | vrijdag 25 januari 2013 @ 23:40 |
Je auto zit vol met kastjes. Wat heb je tegen op kilometerbeprijzing? | |
TheFreshPrince | vrijdag 25 januari 2013 @ 23:40 |
Ja, dat lijkt me fantastisch | |
Captain_Ghost | zaterdag 26 januari 2013 @ 00:15 |
Zo kastje wil ik niet in mobiel telefoon hebben. En GPS signaal kan gestoord worden. wie betaal de mobiel verkeer. En die kan wellicht gehackt worden. Je kan beter met auto km teller laten koppelen. hoewel dat met oude auto lastig is. ennog wie betaal de kastje?. ik niet. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 januari 2013 @ 07:28 |
gps signaal lijkt me geen optie. Ik denk niet dat je steeds gevolgd wil worden, men heeft er niets mee te maken waar ik rij, lijkt me gevaarlijke big brother optie!. Laat men dan maar een papieren administratie verplichten (rittenstaten) bovendien zullen hier ook kosten aan verbonden zijn, wie gaat dat betalen? | |
RemcoDelft | zaterdag 26 januari 2013 @ 08:48 |
Zijn er nu serieus mensen die om een paar mensen hun belastingvrijstelling te laten houden, heel Nederland aan de kilometerheffing wil? De overheid wil MEER geld ophalen. Mag ik ter herinnering roepen dat de FAALCLUB van de OV Chipkaart (TLS) al een miljard+ euro belastinggeld heeft gekost? Rekeningrijden wordt een VEEL grotere faal, JSF is er niets bij qua kosten. | |
CafeRoker | zaterdag 26 januari 2013 @ 09:00 |
Deze zinsnede is fantastisch. Wat hier staat is 'eigenlijk werkt het gewoon net een beetje en gaat het doffe ellende en hoge kosten opleveren om het echt aan de gang te krijgen. Omdat het echter nu gewoon lijkt te werken kunnen onze account managers dat met een mooi praatje wel verbloemen. Achteraf zijn we gedekt en factureren we kosten voor het afmaken van ons brakke prototype toch gewoon door omdat er immers gezegd hebben dat er nog verfijningen nodig waren. ' | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 26 januari 2013 @ 10:12 |
Wat voor een kastjes dan? Ik rijd oldtimers, wellicht weet jij er meer van dan ik. Ben benieuwd. | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 januari 2013 @ 11:52 |
Dashboardkastje? Wat heb je tegen kilometerbeprijzing? Ik zie uiteraard ook de beren op de weg maar het is wel de eerlijkste manier voor iedereen. Rij je? Betaal je. Sta je stil? Betaal je niet. Oma die 2x per week met de auto naar supermarkt in dorpje verderop gaat betaalt een prikje. Oldtimers die in de garage staan en 10x per jaar naar buiten komen, betalen een prikje. Jan, die iedere dag woon-werkverkeer doet en 20.000 per jaar rijdt, is hetzelfde kwijt. Vertegenwoordiger die per jaar 80.000 aflegt en net zoveel betaalt als oma, gaat straks wat meer betalen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 januari 2013 @ 11:53 |
Grappig, je quote net de uitleg van deze zin niet en vult het zelf maar in:
| |
CafeRoker | zaterdag 26 januari 2013 @ 12:04 |
Dat is geen uitleg, dat is een toelichting die betekent dat men de overheid pusht om ervoor te zorgen dat er ineens ca. 7 miljoen verplichte klanten voor hun kastje zijn. Vanzelfsprekend zijn de makers helemaal voor het ding en zou het volgens hun eerder vandaag dan morgen ingevoerd moeten worden. En het is natuurlijk niet zo dat ze er recht op hebben dat het ingevoerd wordt. Dat is een beetje het geluid dat ik in hun reactie door hoor klinken. Soms wed je als bedrijf ook wel eens op een niet-winnend paard. | |
CafeRoker | zaterdag 26 januari 2013 @ 12:05 |
Ik ben trouwens volledig voor het concept van rekeningrijden, maar er zitten dermate veel praktische haken en ogen aan dat ik het voor de komende lange tijd niet als een realistische optie zie. | |
RemcoDelft | zaterdag 26 januari 2013 @ 12:15 |
En zelfs als ze dat voor elkaar krijgen, is er nog de EU-wetgeving die zegt dat iedereen gelijk behandeld moet worden, dus het kan niet zo zijn dat een Nederlander per km moet betalen, en een Italiaan die hier op vakantie is niet. Daar hebben de Franse tolpoorten geen last van, maar dat gaat met het o zo gehate rekeningrijden niet gebeuren. Dat rekeningrijden broeit al heel lang bij de politiek, en wordt telkens onder protest weer "afgeschaft" om een paar jaar later weer op te borrelen met een andere naam (kilometerheffing? rekeningrijden? Tineke Tolpoort?). De politiek wil twee dingen: 1. ultieme controle over wie waar wanneer is en 2. een knop om aan te draaien zodat de belastingen omhoog gaan en ze meer geld/macht krijgen. Bij het OV hebben ze punt 1. al heel aardig voor elkaar. | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 januari 2013 @ 12:29 |
Je wil zeggen dat Italianen hier nu wel wegenbelasting betalen als ze hier op vakantie zijn? | |
RemcoDelft | zaterdag 26 januari 2013 @ 12:42 |
Houderschapsbelasting is per land toegestaan, betalen per km niet. Zoiets. | |
T42 | zaterdag 26 januari 2013 @ 12:54 |
dan is vuurwerk halen ineens makelijker als ik met een belgiesche plaat rij | |
virl3 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:04 |
Ik zat ff te surfen over dit onderwerp, en ik kwam de UK regeling tegen.. En dat bracht me op een idee. Waarom niet simpelweg een vast bedrag op basis het gemiddelde aantal kilometers zoals dat nu onderzocht is door de fehac oid. Bestuurder van oude auto's maken gebruik van de weg dus een beetje belasting daar over betalen kan best en dikke amerikanen blijven mogelijk want het is een vast bedrag, | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:10 |
Hoe houdt je het bij? Tellermanipulatie is zeker bij oude auto's extreem simpel. Daarbij kost de verwerking en controle erg veel manuren en dus veel geld. Dat zal meer kosten dan het ooit kan opleveren. Dat is niet in lijn met de intenties om geld te verdienen voor de roverheid. | |
virl3 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:28 |
Niets geen tellergedoe, gewoon heb je een auto ouder dan 30 jaar? Dan betaal je 100 euro per jaar, ongeacht of je een ouwe eend hebt of een verhoogde chevrolet suburban met 3 gastanken en bullbar. De overheid verdient geld aan klassiekers, maar 't is niet zo hoog dat de liefhebbers massaal hun hobby opgeven want te duur. Simpel doch doeltreffend. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:34 |
Oh zo. Tja liever niet, maar ik vind het een beter idee dan hetzelfde bedrag optellen bij de wegenbelasting van gewone auto's. | |
RemcoDelft | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:45 |
Nee, het verandert niets aan de twee hoofdredenen: -de overheid wil meer geld hebben -tot 20% van de fijnstof uitstoot komt van zeer weinig auto's die goedkoop veel rijden | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:25 |
Dat van die fijnstof is absoluut niet bewezen, en ontkracht. | |
RemcoDelft | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:40 |
NOx dan, verhaal blijft hetzelfde. | |
virl3 | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:06 |
Meer dan 156 miljoen? Of meer dan mijn ideetje opbrengt? Dat is waar, er zijn iets van 304.109 oldtimers volgens het fehac rapport, dus 304.109 maal 100 = een dikke 30 miljoen, maar die 156 miljoen halen ze ook ammenooit niet.. Beetje geven en nemen hoor.. | |
T42 | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:34 |
alle diesels kunnen neutraal rijden als ze biologische brand stof nu eens toestaan! | |
T42 | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:34 |
geef me een uur en me teller staat op 00000 | |
ursel | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:39 |
Zal je dan geld toe krijgen? | |
virl3 | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:44 |
Lezen ajb.. Ik zei vast bedrag, niet op basis van een kilometerstand.. | |
T42 | zaterdag 2 februari 2013 @ 01:23 |
en het gemiddelde bij een club is 1500km | |
CafeRoker | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:47 |
Nee, het verhaal blijft niet hetzelfde. Er wordt maar iets geroepen, al riep je het wat betreft NOx toevallig goed.. als je het per individuele auto bekijkt tenminste. Gelet op het geheel is de invloed niet significant en is het dus de vraag waarom er op basis daarvan maatregelen genomen moeten worden. | |
virl3 | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:54 |
Oh maar dat is eenvoudig te verklaren. Lalalala..geld! | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:17 |
Daarbij dient de productie en het onderhoud ook meegerekend te worden maar dat is dermate complex dat het eigenlijk niet mogelijk is. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:21 |
biobrandstoffen zijn juist enorm slecht voor het milieu, daar worden oerwouden en bossen voor gekapt. bovendien lijdt het tot opdrijving van de voedselprijzen. er is overigens niemand die je tegenhoudt afgewerkte frituurolie in je wagen te gooien als je die mogelijkheid hebt. zolang het niet massaal gebeurt, zal er geen haan naar kraaien. | |
virl3 | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:00 |
Niet alle biobrandstoffen.. Als ze nou 's opschieten met olie uit http://www.scientias.nl/w(...)en-minuut-olie/75060 algen en uit lucht | |
RemcoDelft | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:21 |
Jawel: de belastingdienst! Als je braaf accijns afdraagt kom je wellicht een heel eind. Olie uit lucht... Natuurlijk kan je CO2 en water omzetten in olie, dat kost echter iets meer energie dan het oplevert. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:18 |
hoe willen ze dat controleren, | |
RemcoDelft | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:21 |
Als je oliebollen ruikt achter je auto valt het aardig op | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:21 |
ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier een boete voor kreeg. | |
RemcoDelft | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:28 |
http://www.ppo.nu/showthread.php/3617-Aanhouding-Douane De boete valt aardig mee t.o.v. het te behalen voordeel. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:30 |
er wordt al verplicht biodiesel bijgemengd aan de pomp, ofwel men kan het NOOIT controleren! | |
T42 | zondag 3 februari 2013 @ 17:43 |
Bio diesel en frievvet ruik je niet! Rij er al sinds 2004 op afentoe | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 22:43 |
Ik kom regelmatig bij de IKEA, het past prima. | |
Turquaz52 | maandag 4 februari 2013 @ 02:07 |
En hoe je het ruikt.. Been there done that. Ook met een volle tank puur op zonnebloemolie of frietolie. | |
T42 | maandag 4 februari 2013 @ 17:33 |
alleen met starten rook je oliebollen lucht maar met warme motor rook het precies naar diesel | |
powerflux | woensdag 6 februari 2013 @ 17:27 |
Komt er nou nog nieuws? | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 13:35 |
Er is weer nieuws: http://www.bnr.nl/?servic(...)5148&audioId=1795535 (jammer dat de mp3-link momenteel niet werkt, anders kon je een flink stuk skippen). Interview met Bert Pronk (voorzitter van de Fehac) die blijft hameren dat de grens naar 30 jaar moet. Leuk en aardig, maar dan gaat men in 2014 massaal auto's uit 1983 en 1984 importeren. Iets wat Weekers in een eerder interview absoluut niet ziet zitten. Men verwacht overigens dat over 10 jaar de MRB-vrijstelling en oldtimerregeling sowieso niet meer zal bestaan. Edit: op een of andere manier wil 'ie niet verder laden dan 6m58. :/ Edit2: nu doet de mp3 het wel, vanaf 7m05 ongeveer. [ Bericht 7% gewijzigd door Bart-Willem op 12-02-2013 13:40:53 ] | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:00 |
Hoezo zou die vrijstelling op lange termijn niet meer bestaan? | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:03 |
Europa, en het gros van de oldtimer-liefhebbers cq berijders zijn babyboomers en ouder (dus uitstervend ras) en als die straks allen gehemeld zijn is er een veel kleinere groep liefhebbers dus is er minder draagvlak en zal een afschaffing tot minder protesten en lobbies leiden. Je ziet dat al bij de oldtimer-clubs: die slinken behoorlijk: ouderen die er wegens gezondheidsklachten mee stoppen en een piepkleine aanwas van jongeren. Dus het aantal leden loopt bij sommige clubs al sterk terug (afhankelijk van merk/type) en bij de meeste clubs is er een langzame daling te zien (ten gevolge van de vergrijzing). | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:28 |
vieze gore stinkbakken, dat zijn ut. | |
virl3 | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:39 |
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren.. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:48 |
Ik zie in mijn omgeving juist dat er een hele nieuwe generatie van oldtimerliefhebbers opstaat, juist met jonge mensen. | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:50 |
och nog 15 jaar dan is alles electrisch en is het een echte hobby geworden. | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:57 |
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden. Dat er genoeg zijn ben ik het met je eens, en dat voor je gevoel het ook toeneemt komt vooral omdat veel jongeren 't idee hebben van "nu kan het nog". Maar de trend is helaas toch echt dat de clubs lichtelijk krimpen. En de jaren 80-auto's zijn voor onze generaties juist meer de klassiekers. Ik zie iemand van 20-25 niet snel een Volvo PV 444 of een Duett of een of andere 1951-Mercedes kopen, maar eerder een BMW 6-serie of een Volvo 240 uit begin jaren 80. Overigens word je als jongere met een auto van 1980 of jonger ook weggekeken door de senioren bij de oldtimer-clubs omdat ze dat geen oldtimer vinden. Als jongere met een jongere auto voel je je dan ook niet welkom, en dat verklaart ook deels de krimp van de oldtimerclubs. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 18:09 |
Dat de clubs het zwaar hebben betekent natuurlijk niet dat er minder liefhebbers zijn. Jongeren zijn misschien minder geneigd zich aan te sluiten bij dergelijke verenigingen. En zo'n 444 vind ik toch wel mooi hoor, hoewel ik de 544 en de Amazon nog een stukje mooier vind. | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 18:46 |
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar. Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben. Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240. | |
CafeRoker | dinsdag 12 februari 2013 @ 18:53 |
Zijn merk/typeforums op internet niet de nieuwe club-achtige dingen die geen clubs zijn en daarmee het alternatief zijn waar jongeren bij terechtkomen? [ Bericht 1% gewijzigd door CafeRoker op 12-02-2013 19:05:06 ] | |
CafeRoker | dinsdag 12 februari 2013 @ 18:54 |
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan. Zo'n 240 wordt dan nog vaker door mensen gekocht die hem dagelijks willen gebruiken en in die zin is het dan een besparing althans, dat denkt men ipv een kostenpost. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:13 |
Ik merk wel dat jongeren online forums meer gebruiken dan fysieke oldtimerclubs. | |
Q.C.Passed | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:44 |
En als je al eens naar een meeting gaat, dan moet je heel goed je best doen om je zelf een baan te waden door alle kliekjes en incrowd business voordat je er als nieuwkomer/outsider een beetje leuk mee kan doen. | |
virl3 | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:11 |
Het afgelopen jaar idd. Door dat ene regeltje in het regeringsakkoord dat hier al 5 topics gevuld heeft met name.. | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:17 |
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt). Forums zijn inderdaad de vervanger voor jongeren voor clubs, maar het aantal afsteldagen en clubmeetings zijn bij forums natuurlijk wel een stuk lager. En je hebt zaken als een tijdschrift, naslagwerk etc een stuk minder. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:32 |
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten. | |
Q.C.Passed | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:57 |
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebben | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:59 |
Dat moet niet maar is wel een groot pluspunt. | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:59 |
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden. Het gros van de 2CV's die in NL rondrijden zijn ook van 1982-1987, en in mijn ogen ook oldtimers. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:01 |
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is. Een Mini is ontwerp uit de jaren 60 en 2CV uit de jaren 50. | |
virl3 | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:08 |
Echt niet!! | |
virl3 | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:12 |
Oh ja.. En deze En deze | |
Hyperdude | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:14 |
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal. | |
virl3 | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:16 |
En mijn eigen allereerste otootje.. | |
virl3 | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:19 |
Dammit vertil, I can't think of a way to make this wheel square! 2:19 Edit.. Oh sorry. Dit gaat over jaren 70 auto's... Foutje | |
Bart-Willem | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:37 |
De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers. Een 164 is veel leuker en een 240 is ook toffer dan een 140. Een 740 vind ik op zich ook wel een oldtimer: lekker lomp, vierkant en duidelijk gericht op de USA-markt. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:38 |
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:42 |
Ik heb toch iets ander idee van oldtimer, een 164 is ok, een mooie 144S is tijdloos. Die latere vierkante bakken zijn minder geslaagd maar da's mijn mening. | |
CafeRoker | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:43 |
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet? | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:44 |
Die Porsche is de enige die predikaat klassieker op den duur kan verdienen. | |
Hyperdude | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:56 |
Wellus. Dubbele bovenliggende nokkenassen Twee maal dubbele Weber/Dell'Orto Volledig alu blok Transaxle 5 bak 4 schijfremmen Vanaf 1973, en betaalbaar voor vrijwel iedereen. Oude Volvo´s 240 ed. zijn alleen maar "klassieker" omdat ze niet zijn weggeroest. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 februari 2013 @ 23:06 |
Volgens mij is de hele tweedehandsmarkt behoorlijk ingekakt sinds het uitbreken van de crisis (alweer 5 jaar geleden, kun je nagaan...). Motoren, gitaren... het ligt allemaal nog steeds op z'n gat. | |
Bart-Willem | woensdag 13 februari 2013 @ 00:01 |
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren. Bij de garage waar ik werkzaam was, was het zelfs niet vreemd dat je iedere dag wel 2 auto's verkocht en dat een paar weken lang totdat de voorraad geheel op was (voornamelijk 240's maar ook 740's, Amazons verkocht je maar 1-2x per jaar en een PV stond gemiddeld 2 tot 3 jaar voordat die verkocht werd) Speelt al wat langer: een jaren 30-Ford bracht een jaar of 15-20 terug kennelijk enorm veel geld op, dat was een jaar of 10-15 later ineens niet meer het geval. Doordat de oldtimer-liefhebbers vergrijzen vervalt de interesse voor de oudere auto's, en jongere oldtimer-liefhebbers hebben meer iets met de auto's waarin ze zijn opgegroeid of vroeger als ultieme droomauto zien dan een auto uit 1958 of 1960. Zeg nou zelf: zullen de meesten in dit topic een Lamborghini Countach leuk vinden, of een Lamborghini Espada? En onder de nóg jongeren: een Countach of een Diablo? | |
#ANONIEM | woensdag 13 februari 2013 @ 00:09 |
Altijd een Countach. | |
CafeRoker | woensdag 13 februari 2013 @ 06:36 |
Ah, het postzegelverzamelings-effect. | |
Bart-Willem | woensdag 13 februari 2013 @ 12:57 |
Postzegelverzamelings-effect? | |
CafeRoker | woensdag 13 februari 2013 @ 18:47 |
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen. Dat heeft nogal gevolgen voor de prijs. | |
T42 | woensdag 13 februari 2013 @ 18:59 |
morderne auto zitten ook geen klasiekers tussen joh rij in een jaren 80 nissan sunny zolang ik hem heb ben ik er nog geen 1 tegen gekomen op de weg. (alleen nieuwere modelen) zelfde met mijn passat uit 82 die kom ik alleen als station tegen en 2 weken geleden voor het eerst in een sedan en zelfde model. sinds 2009 of jaren 80 mooi is.. das smaak kever is ook tot 2003 gemaakt, golf1 tot 2009 (dacht ik) en een t2 bus tot 2012 [ Bericht 4% gewijzigd door T42 op 13-02-2013 20:38:07 ] | |
Bart-Willem | woensdag 13 februari 2013 @ 19:02 |
Ah zo, wel een goede vergelijking al zullen auto's altijd wel in trek blijven (terwijl postzegels wellicht in de toekomst niet eens meer zullen bestaan). | |
BloodhoundFromHell | woensdag 13 februari 2013 @ 21:46 |
onzin, jij vind een auto uit de jaren 80 geen oldtimer, omdat je er zelf mee bent opgegroeid, het zijn de auto's uit je jeugd, dus voor jou "normaal." Voor mensen van na die generatie zeker niet. Het zijn auto's uit een andere generatie dan die uit de jaren 60, of 70, of 50 Maar zeker ook een andere dan de "moderne" auto. Wel degelijk oldtimers. :-) | |
Amoeba | woensdag 13 februari 2013 @ 23:56 |
Hoihoi Ik heb een vraagje. Naar aanleiding van de motie van de SP afgelopen december wil ik 'n oldtimer gaan kopen. Link: www.autoblog.nl/tweede-kamer-schrapt-belasting-oldtimerliefhebber Autoblog is duidelijk niet gecharmeerd van 'n 190D, ik wel. Een 190D uit '88, is deze dan direct belastingvrij (afgezien van de bouwmaand) of geldt daar die idiote overgangsregeling voor waar ze 't ooit over hadden. (25-30 jaar oud) | |
virl3 | donderdag 14 februari 2013 @ 00:03 |
Ook hoihoi, Op dit moment is idd de huidige overgangs regel nog van toepassing, de langzaam naar 30 jaar belasting vrij regel. Een auto uit 88 wordt na 27 jaar belastingvrij dus in 2015 bron: autoblog. In gebruik name tot en met 1986 blijft na 25 jaar volledig belastingvrij een 87-er wordt na 26 jaar belastingvrij een 88-er wordt na 27 jaar belastingvrij een 89-er wordt na 28 jaar belastingvrij een 90-er wordt na 29 jaar belastingvrij na 1990 belastingvrijstelling vanaf 30 jaar | |
Amoeba | donderdag 14 februari 2013 @ 01:21 |
Thanks | |
Bart-Willem | donderdag 14 februari 2013 @ 13:15 |
Dus ga er maar van uit dat 'ie niet belastingvrij wordt aangezien de regeling per 1-1-2014 op de schop gaat. Zeker omdat 't een diesel is. | |
T42 | donderdag 14 februari 2013 @ 13:45 |
daar zit ik ook mee kan een T3 syncro kopen uit 88 diesel.... | |
ZwartmetSuiker | donderdag 14 februari 2013 @ 15:18 |
Tuurlijk, verneuk het maar weer met die 190D | |
Amoeba | donderdag 14 februari 2013 @ 16:02 |
Link? Kan daar niets over vinden. | |
Bart-Willem | donderdag 14 februari 2013 @ 16:10 |
Ehm heel internet? De oldtimerregeling komt juist (al dan niet deels) te vervallen dankzij de import van al die 85-86'er diesels. Zie Fehac/Autoweek/Nu/KNAC/Autoblog/etc/etc. Wat het minstens wordt: de diesels worden belastingvrij bij 35 jaar en ouder, maar de kans is groter dat de maatregelen veel erger worden dan dit. | |
Amoeba | donderdag 14 februari 2013 @ 16:15 |
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen? | |
CafeRoker | donderdag 14 februari 2013 @ 16:28 |
In de huidige regeling is het al zo dat auto's van 1987 en jonger nog steeds dieseltoeslag moeten betalen. Dat is dus het grootste deel van hun wegenbelasting, alleen het benzinedeel vervalt. Dus: Ja | |
virl3 | donderdag 14 februari 2013 @ 17:46 |
Uhmm.. Je bent ingehaakt op 5 topics vol, met en over dit onderwerp .. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 14 februari 2013 @ 17:55 |
http://www.groen7.nl/na-p(...)ting-voor-oldtimers/ | |
powerflux | donderdag 14 februari 2013 @ 18:00 |
Mooi! | |
ZwartmetSuiker | donderdag 14 februari 2013 @ 18:00 |
Of juist niet. | |
virl3 | donderdag 14 februari 2013 @ 19:26 |
Spannnuuunnnd! | |
Prowl | donderdag 14 februari 2013 @ 19:48 |
Vandaag gehoord dat iemand hier uit de omgeving al zn belastingvrije "opknappers" aan het demonteren is en de chassis als ijzer weg brengt omdat ie het afgelopen jaar maar 2 auto's heeft verkocht tegenover 80 in 2010 Hij gaat nu een camper stalling van zn hobby loods maken want dat verdient meer | |
CafeRoker | donderdag 14 februari 2013 @ 20:21 |
Daar gaat; vast niet veel aan verloren. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 14 februari 2013 @ 21:09 |
Dat is gewoon zo iemand zichzelf heel zielig vindt en teveel geld ziet in verrotte kut auto's. | |
powerflux | donderdag 14 februari 2013 @ 21:24 |
inderdaad. eikel. verkoop ze dan voor die paar knaken of iets meer aan iemand die er nog wat mee wil doen. gaat echt alleen om het geld dus. heeft 'ie een website? misschien valt er nog iets te redden. | |
Prowl | donderdag 14 februari 2013 @ 21:26 |
Gewoon iemand die het zwart doet als hobby, hij haalde ze echt overal en nergens vandaan Hij had wel eens wat duurdere nette wagens op marktplaats staan maar de meeste waren ouwe barrels die nog net door de apk kwamen | |
daNpy | donderdag 14 februari 2013 @ 21:28 |
Echte liefhebber dus | |
CafeRoker | donderdag 14 februari 2013 @ 21:29 |
Tja. Ik kan er geen medelijden mee hebben. Niet dat dat handelen een probleem is, maar als je als een kip zonder kop ouwe wagens koopt en het liefst zo veel mogelijk ben je gewoon dom bezig. Als hij wel wat selectiever was geweest en gewoon goede auto's gekocht had kwam hij ze nu nog gewoon kwijt. | |
Bart-Willem | donderdag 14 februari 2013 @ 21:30 |
Ja, diesels na 1987 gaan toeslag betalen maar je kan je klok erop gelijk zetten dat men oldtimer-diesels gaat wegjagen. | |
#ANONIEM | vrijdag 15 februari 2013 @ 01:02 |
Dat schept veel duidelijkheid ja. | |
Bart-Willem | vrijdag 15 februari 2013 @ 12:25 |
Eigenlijk alleen dat er na Pasen een aantal opties komen te liggen, de rest is gewoon het standaardverhaal wat we al kennen. Nu is "na Pasen" wel heel relatief: als ze 31 december pas beslissen is dat ook "na Pasen". | |
Sounddragon | maandag 4 maart 2013 @ 17:18 |
Voorlopig is het nog helemaal geen pasen | |
powerflux | maandag 4 maart 2013 @ 17:52 |
Dankjewel voor de update | |
Sounddragon | maandag 4 maart 2013 @ 18:01 |
Nog steeds redelijk actueel, en ik was het topic kwiet, dus ik denk; ik schop hem effe | |
T42 | maandag 4 maart 2013 @ 21:53 |
das geen hobbyist das een handelaar heb trouwens een kever uit 1960 verkocht vrijdag voor 100 euro. | |
powerflux | maandag 4 maart 2013 @ 22:03 |
je bedoelt dat stuk roest wat uit de grond kwam? | |
T42 | dinsdag 5 maart 2013 @ 10:09 |
jup heb ruimte gebrek anders had ik hem gehouden. al zat er op de bodem bijna geen roest zie bij de apk auto's erdoor komen die er veel slechter aantoe zijn. | |
T42 | zondag 24 maart 2013 @ 23:39 |
zie op facebook steeds berichten van dat oldtimers mogen blijven maar kan nergens een bron vinden http://www.knac.nl/2013/02/14/na-pasen-duidelijkheid-oldtimers/ | |
Nucky | maandag 25 maart 2013 @ 09:44 |
Eens, de eerste bron die ik heb gezien is die van Groen7. Deze bron is gebaseerd op berichtgeving van de RAI: http://www.raivereniging.(...)de-tweede-kamer.aspx Dat lijkt me een redelijke bron, gezien het feit dat deze groep deel uitmaakt van het overleg met het Ministerie van Financiën. Hopen dat er snel duidelijkheid komt, voor de liefhebbers maar met name voor de bedrijven die hier hun brood mee verdienen. | |
ZwartmetSuiker | maandag 25 maart 2013 @ 12:04 |
Ik heb een gerucht gehoord over importauto's. | |
Nucky | maandag 25 maart 2013 @ 14:17 |
Ben benieuwd. | |
#ANONIEM | maandag 25 maart 2013 @ 14:44 |
ok | |
T42 | maandag 25 maart 2013 @ 15:08 |
en dat is? | |
powerflux | maandag 25 maart 2013 @ 15:50 |
ohjajoh? | |
Prowl | maandag 25 maart 2013 @ 16:18 |
Nog meer geruchten, daar hebben we wat aan | |
virl3 | maandag 25 maart 2013 @ 19:06 |
Ik denk dat er een commissie komt die moet oordelen hoeveel belasting d'r moet worden betaald per auto op basis van toonbaarheid tijdens jaarlijkse toertochtjes, het nivo van opleuking van de jaarlijkse braderie en fotogeniekheid tijden koning(inne)dag. Bij het predikaat "ah die is schattig!!" van het minst autotechnisch onderlegde persoon (blond) van deze commissie géén belasting. Indien het een slaolie verslindend ganz grundlich automobiel betreft met eigenaar met snor en naam met een van de letters ç, ğ, ı, ö, ș of ü extra heffing dmv van blauwe brief.. Enfin, 't is bijna pasen za'k maar zeggen.. Ben benieuwd. | |
Sjoegerd | maandag 25 maart 2013 @ 21:51 |
Maarja of iets schattig is, is ook maar relatief. Een Fiat 500 zal snel als schattig gezien worden maar een Volvo 145 of een Opel Manta (om maar wat grepen te nemen uit oldtimerland) niet. Terwijl die voertuigen niet minder oldtimer zijn dan de "schattige" autootjes. | |
virl3 | maandag 25 maart 2013 @ 22:34 |
Correct!! En dat is een auto met een 479 cc motortje, héél zuinig en dus weinig uitstoot.. Hebben ze de milieu maatregelen ook gelijk gehaald... | |
Bart-Willem | woensdag 3 april 2013 @ 02:14 |
Helaas lijkt het erop dat die brief een week uitgesteld is. Hier heeft men het over de tweede week na pasen: http://www.knac.nl/2013/0(...)-oldtimer-bezitters/ | |
virl3 | woensdag 3 april 2013 @ 08:30 |
En dan duurt 't wellicht nog tot prinsjedag tot 't definitieve plan op papier staat en bekend wordt gemaakt.. Hebben ze tot bijna een jaar gehad om met deze miskleum geld te verliezen dmv faillissement diverse bedrijven in de autobranche. straks hebben we wellicht een chipkaart voor klassekers.. mijn nieuwste idee!! Eigenaren moeten inloggen met een chipknip bij een NS station en mogen vervolgens 1000 kilometer belastingvrij rijden (berekend mbv het spoornet natuurlijk) alles daarboven word belast! | |
Bart-Willem | woensdag 3 april 2013 @ 13:12 |
Bij mijn weten is er nog geen bedrijf failliet gegaan door de onduidelijkheid. De paar bedrijven die omgevallen zijn stonden er voorheen al (heel) slecht voor. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 3 april 2013 @ 18:50 |
Las laatst een bericht over een W126-boer die de tent heeft gesloten. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 18:51 |
er zullen er nog veel volgen. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 3 april 2013 @ 18:53 |
Ongetwijfeld. Ik hoor ook van veel handelaren dat ze het lastig hebben. En dat zijn geen bedrijven die het puur doen voor belastingvrije importhokken. Gelukkig kunnen dat soort bedrijven zich enigszins redden met onderhoud en restauraties. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 18:55 |
mensen blijven nu langer doorrijden met hun auto hoorde ik. er zijn ook weer genoeg kansen daarmee. maar onveranderd doorgaan zal voor veel bedrijven geen reële optie blijken, zeker niet die bedrijven die het van de 'goedkope oldtimer voor ww verkeer' moeten hebben (geen idee of dat er veel zijn maar kan me voorstellen dat er specialistische bedrijven zijn inmiddels voor bv oude benz-en) | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 19:05 |
Volgens mij zijn de meeste 'bedrijven' die auto's importeren, gewoon partikulieren en/of mensen met een flinke schuur of loods ide dat voor de 'hobby' doen. M.a.w.; die schnabbelen er een beetje bij. Er zijn wel wat bedrijven die oldtimers zelf halen, maar die zijn daar waarschijnlijk inderdaad nu even mee gestopt/hebben die tak van sport even op een laag pitje staan, wat inderdaad omzet kost, maar of ze eraan kapot gaan weet ik niet. Bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in onderdelen hebben het denk ik wel benauwd, net zoals bedrijven die restaureren en eventueel de gespecialiseerde spuiterijen en dergelijke hebben er wél last van. Zéker als er straks een beslissing komt die het dagelijks rijden met een klassieker de nek omdraait. Vergeet ook niet dat er een fikse groep mensen is die daily classics rijden die NIET op trekkerfuel rijden. Die gaan straks ook hun auto wegdoen als ze er het volle pond voor moeten gaan betalen; dan is de lol er wel rap vanaf met het extra onderhoud erbij. | |
2cv | woensdag 3 april 2013 @ 20:17 |
Ik vind het wel raar dat er gediscrimineerd wordt op brandstof, volgens de huidige regels. Ik ben dieselfan. Het rijdt lekker vind ik. Moet ik daarom meer belasting betalen ? Maar ik geef wel toe dat mijn belastingvrije Saab op benzine rijdt dus ik ontloop de regels (nog). | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2013 @ 20:19 |
Daarbij zijn dieselauto's tegenwoordig stukken zuiniger dan benzineauto's en is de uitstoot de laatste jaren flink verminderd. Volgens mij is er geen enkele reden meer om het onderscheid tussen diesel en benzine in MRB te laten bestaan. Als ik het mis heb hoor ik het graag. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2013 20:21:02 ] | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 20:30 |
De meeste oldtimer diesels, waar het hier nog steeds over gaat, zijn niet bepaald schoon hoor | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2013 @ 20:31 |
Klopt, ik reageerde op 2cv die het wat betreft het onderscheid voor de MRB over moderne auto's leek te hebben. | |
Scrutinizer | woensdag 3 april 2013 @ 20:31 |
De accijns op diesel is lager dan die op benzine. | |
Captain_Ghost | woensdag 3 april 2013 @ 20:32 |
je kan ook oldtimer met oude diesel blok vervangen door moderne. Maar dan is zeker zin geen origineel meer. | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 20:34 |
Ja, als je zin hebt in een complete verbouwing van je auto inclusief bijkomende kosten. Alles kan, als je maar bereid bent om geld af te staan | |
Captain_Ghost | woensdag 3 april 2013 @ 21:05 |
Hangt ook af welke auto is. Met sommige auto is makkelijk te doen. Vaak moet je idd daar en der lassen en verbouwen. Zo heeft iemand al oldtimer landrover 109 elektrische aandrijving erin gebouwd. | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 21:12 |
Ja, daar zijn pakketten voor, maar 'even' een moderne diesel in een oude auto hangen is borrelpraat; kan allemaal wel; alles kan, maar geloof maar niet dat je dat 'eventjes' doet; er past namelijk geen kont meer; motorsteunen, bak inclusief steunen, aandrijfassen, remmen, ophanging redt nieuwerwetse dieselpower vaak niet, kabelboompje aanpassen op je ouwe bak, sensoren, computers, tank, pompen.. En dan hebben we het nog niet over RDW keuren als je teveel vermogenstoename hebt. Maargoed, is een beetje offtopic aan het worden | |
Skv | woensdag 3 april 2013 @ 21:13 |
Hoe staat het er voor met deze regeling op het moment? | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 21:18 |
Scroll eens naar boven? |