abonnement Unibet Coolblue
pi_85068844
Vervolg van sigme's diergaarde (kip, schapen, varkens, kuikentjes, kalfje!)
Bijgewerkte OP:

In het kort: ik heb al jaren schapen. Dat is handig, want die houden het gras kort. Verder krijgen ze gewoonlijk lammetjes en om geen verhongerende kudde te krijgen eten wij lamsvlees. En af en toe een schaap.
Eerst hadden we zelf een ram, de eerste ging dood en de tweede hebben we opgegeten. Vorig jaar hebben we er een gehuurd. Afgelopen herfst hebben we geen ram gehad bij de schapen, dus deze lente geen lammetjes.
Sinds een maand ongeveer hebben we een nieuwe ram, een hele mooie. Hij en de drie dames vermeien zich momenteel in de winterwei en wij hopen op lentelammetjes.

Kippen hebben we ook al een paar jaar. Vorig jaar hebben ze wel gebroed maar waren de eieren blijkbaar niet bevrucht. Dit jaar hebben we een nieuwe haan, dus we hoopten op kuikens. Twee jaar terug hadden we wel kuikens, leuk spul. Uiteindelijk werd het toom er niet groter van: haantjes kan je niet aanhouden en de hoeveelheid hennen groeide niet dankzij een wezeltje, een buizerd en een vos.
Dit jaar raakten de hennen ondanks de nieuwe haan niet broeds, het weer zat niet mee. Niet getreurd maar een broedmachine in de arm genomen. Veel gedoe later hebben we nu dan toch 5 kuikens, al behoorlijk in de veren.

Sinds deze lente hebben we 4 varkens. Bargen, dat zijn gecastreerde mannetjevarkens. Van het ras Bunte Bentheimer. Dit is een 'ouderwets' ras, bijna uitgestorven door de concurrentie van de moderne, snelgroeiende magere vleesvarkens. Een modern vleesvarken is in een half jaar slachtrijp, een Bentheimer moet minstens een jaar oud zijn. En het vlees is smakelijk (dus vet).
Er zijn een aantal mensen in Duitsland en tegenwoordig ook in Nederland, bezig dit ras weer nieuw leven in te blazen. En die moeten dus van varkentjes af..
Dit ras staat bekend als zeer stressvrij en goedmoedig.
Euh, en buitengewoon smakelijk dus. Maar voordat we dat gaan beproeven zal het wel winter 2010 zijn.. Ze zijn inmiddels flink groot, en leven van gemaaid gras en een beetje krachtvoer.

Oh ja, zomer 2010 kwam er een pup, een Friese Stabij. Katten hadden we al en houden zich sindsdien schuil,

Alsof deze beestenboel nog niet van wedstrijdganzebordachtige proporties was, bestond mijn kersverse schoonfamilie het een paar weken geleden ons te verrassen met een klein kalfje. Na van de schrik bekomen te zijn besloten we dat 1 kalfje alleen ons tezeer aan het hart gaat, en dus is er sinds gister een tweede bij.Blaartje de rode blaarkop komt Klaartje, de geboren zwartbonte melkkoe gezelschap houden.


Laat ik beginnen met een herhaling van wat foto's.

Klaartje & Blaartje voor het eerst samen (gister):


Foto's van eergister:

Klaartje & hond:


Kippen & kuikens:


Varkens & Klaartje


De schaapskudde nog in de zomerwei:


[ Bericht 23% gewijzigd door sigme op 10-08-2010 22:26:58 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85068916
De voorlopige langetermijnplannen met Klaartje & Blaartje zijn: ze door de winter te slepen, eind volgend jaar te laten KI'en, begin 2012 kalfjes, daarna af en toe stiekem een litertje melk stelen en daarvan boter, kaas en slagroom maken en daarna de kalfjes op te eten / te verkopen (in elk geval: kudde niet uitbreiden) en daarna weer van voren af aan. Maar plannen kunnen wijzigen.

We hebben 2 hectare grond bijgepacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-08-2010 21:57:47 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85069062
Dat ziet er leuk en keurig uit, sigme.
pi_85069090
Klinkt wel heel erg veelbelovend moet ik zeggen! Ben vooral benieuwd hoe dat kaas/room/boter maken zal gaan werken. Ik blijf in ieder geval volgen en wacht vol spanning op verdere avonturen ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_85069109
Leuk topic :Y.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_85069858
O+ O+ O+ Klaartje en Blaartje O+ O+ O+
En slim dat je extra grond hebt bijgepacht :7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_85070060
Ik had een handvol schapen om mijn lap grond bij te houden. Nu moet ik een lap grond bijpachten om m'n beesten bij te houden. Hmm.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:04:16 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85070176
Wat een leuke foto's Sigme. Vooral je varkens zijn erg mooi.

Smaken ze nu ook beter dan een gewoon varken uit de winkel? Ik vind eigen kippen veel lekkerder, vanwege het meer gevarieerde voedsel en de beweging en de leeftijd (wit kipvlees dat binnen een paar maanden is opgefokt heeft helemaal geen smaak). Geldt dat ook voor je varkens?

PS: nog gefeliciteerd! Wist niet precies welke dag, maar het was in Juli dus het moet gebeurd zijn!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_85070319
Nou, ik heb ze nog niet geproefd, maar naar verluid zijn deze varkens veel smakelijker dan de magere spoedvarkens. Langzamer gegroeid & meer vet.
Ik ben heel benieuwd..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85070359
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:02 schreef sigme het volgende:
Ik had een handvol schapen om mijn lap grond bij te houden. Nu moet ik een lap grond bijpachten om m'n beesten bij te houden. Hmm.
_O- _O- _O- _O-
Heb je ook al een moestuin? Ben je al zelfvoorzienend? O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:07:00 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85070377
Jammer dat je niet alvast een hapje kunt voorproeven. Het is alles of niks.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_85070455
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:02 schreef sigme het volgende:
Ik had een handvol schapen om mijn lap grond bij te houden. Nu moet ik een lap grond bijpachten om m'n beesten bij te houden. Hmm.
En dan volgend jaar nog konijnen, een paard, geiten?
pi_85070602
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:06 schreef tombolafan het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O-
Heb je ook al een moestuin? Ben je al zelfvoorzienend? O+
sigme's moestuin, 2e jaar
sigme's fruitgaarde

en dan ook maar
Een autarkisch experiment
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85070787
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:08 schreef Gellius het volgende:

[..]

En dan volgend jaar nog konijnen, een paard, geiten?
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85070860
Kwartels? Pauwen?
pi_85070927
quote:
WAUW _O_ _O_ _O_
Achteraf gezien heb ik wel eens kwijlend je moestuin-topic gelezen :D
Fantastisch ^O^
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_85070989
Op de uitbreidingslijst staan:
melkschaap vervallen ivm koe
• ganzen
• bijen

Op z'n vroegst in 2011 }:|
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:20:00 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85071299
Ik heb dit jaar wederom last van de appelboorworm. Ik denk dat 80% van mijn appels verprutst is. Ik kan wel gaan spuiten, maar wat is dan nog de zin van eigen kweek? Bovendien vind ik dat niet alles met die kleintjes in de tuin.
Weet jij toevallig nog een alternatieve methode tegen de appelboorworm, Sigme? Heb je er zelf last van?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:21:37 #19
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_85071418
Ohhh dan kun je zelf paneer (Indiase verse kaas) maken. Hou je van Indiaas eten? Kom ik een keer een lekkere curry met paneer voor je maken. *O*
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_85071742
Ganzen, ja? Voor de eieren of voor het vlees? Of beide? Heb zelf nog nooit gans gegeten, is dat nog een beetje lekker? Ze schijnen trouwens erg waaks te zijn, bijna nog meer dan honden heb ik wel eens gehoord :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:27:16 #21
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_85071785
Ja, aan ganzen kun je de bewaking van je erf wel overlaten. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_85072409
Appelboorwormen ken ik niet en weet ik dus ook niets tegen. Ze doorboren je appel, gok ik zo?
Biologische bestrijden zou ik proberen via veel nestkastjes. Baat het niet..

Ganzen, als ze ooit komen, zou ik ik van het ras Steinbacher gans willen hebben.
quote:
De Steinbacher is een middelgrote gans met een grijze en blauwe wildkleur en een stabiele lichaamsbouw. Het gewicht van de gent ligt tussen de 5,5 tot 6,5 kg. De gans is met 4,5 tot 5,5 kg wat lichter.
De Steinbacher is een uitstekende weidegans, kan goed worden gehouden bij extensief beheer. Een gans heeft zo’n 30 tot 50 vierkante meter nodig. Het dier is redelijk bestand tegen kou, wind en regen.
De gans wordt gemakkelijk broeds, legt vanaf februari en gaat na zo’n vier weken op het nest zitten, waarin ze met gemak twintig tot dertig eieren van elk ongeveer 200 gram legt. http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/steinbacher-gans
Vlees en eieren dus, waarbij ik meer hou van ganzevlees dan van ganze-eieren. 't Vlees is erg lekker, van eieren bak ik liever cake denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85082801
Nog een verlaat welkom aan Blaartje O+ ! Mooi beestje. Kunnen Klaar & Blaar het goed vinden, of is dat nooit een issue bij kalfjes?

En de schaapjes nu al naar de winterwei? Lijkt zo vroeg!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_85087535
Ik weet niet hou het zit met kalfjesvriendschappen, maar koeien horen in kuddes en met z'n tweetjes hebben ze weinig keuze in vriendinnen.

De schapen hebben 7 maanden op de zomerwei gelopen, dat is erg lang. In verband met wormbesmetting etc is het beter als ze regelmatig schone wei krijgen en dan niet meer op de oude wei lopen. De winterwei is zo groot (die 2 hectare dus) dat de besmettingdruk daar zo laag is dat ze daar bijna eindeloos kunnen lopen. Dat verandert een beetje als er twee koetjes bij komen lopen, maar dat duurt nog wel even.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85103116
Wat zijn die kuikens verschrikkelijk lelijk _O- !
Leuk altijd, die tussenfases bij beesten (bij mensen ook).
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:46:49 #26
163650 Greys
pi_85103265
Dit is toch veel leuker dan Farmville!

Bijen!
Ik ben nu al benieuwd! :o
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_85103297
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 17:46 schreef Greys het volgende:
Dit is toch veel leuker dan Farmville!

Bijen!
Ik ben nu al benieuwd! :o
Idd O+
Maar ik heb geen land :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:05:53 #28
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_85106585
:)
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_85118230
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 11:39 schreef sigme het volgende:
Ik weet niet hou het zit met kalfjesvriendschappen, maar koeien horen in kuddes en met z'n tweetjes hebben ze weinig keuze in vriendinnen.

Mijn vader hield wel in de gaten welke koeien vriendinnen waren: die zette hij 's winters op stal naast elkaar.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:58:24 #30
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85285068
Wat wordt de volgende stap? Kangoeroes? (lekker met kerst :Y) )
pi_85287748
Sigme, ik ben echt dol op je topics. En bij al die beesten (met uitzondering van Hond) denk ik stiekem aan al het lekkers dat je met (of met behulp van) die leuke beesten kan maken :9
pi_85306018
Soep }:|.
Vier haantjes :( !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85306467
En nummer 5 een hennetje? En ach, je kan ze ook in de oven doen hoor, hoeft geen soep te worden toch :9 ? En wat ook lekker is, kippenragout O+ Eten we hier standaard met Kerst en Pasen, ideaal om een iets oudere haan of kip in te verwerken!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:29:22 #34
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_85308351
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:25 schreef sigme het volgende:
Soep }:|.
Vier haantjes :( !
Misschien staan er ook wel kippensoeprecepten in het soepboekje. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_85588370
Wat leuk zeg, al die dieren O+ .

Het is een soort droom van mij om een huis met een mooie grote tuin te kopen. En dan het liefst met een boomgaard, moestuin en vlindertuin. Schapen en kippen lijkt me ook wel wat! Eerst mijn studie maar afmaken :Y .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_85660617
Damn, ik ben echt jaloers als ik die plaatjes zie... En al dat lekkers wat je er van kunt maken. :9~
Ooit, ooit, komt dat boerderijtje in Limburg of de Ardennen bij mij er ook aan. Maar dan moet ik eerst maar eens ophouden met weer een leuke baan in Amsterdam tegen te komen.

Heb jij het trouwens bewust bij 4 varkens gehouden, om niet aan de administratieve rompslomp te moeten doen?
En hoe ga je er voor zorgen dat er tzt melk uit Klaartje & Blaartje komt? Ik neem aan dat daar een leuke stier een zekere rol in hoort te spelen :@.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_85660912
Friese stabij! O+
pi_85662710
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:26 schreef stavromulabeta het volgende:

Heb jij het trouwens bewust bij 4 varkens gehouden, om niet aan de administratieve rompslomp te moeten doen?
Ja. Maximaal vier mag als hobbyist, dus we halen het maximale eruit.

quote:
En hoe ga je er voor zorgen dat er tzt melk uit Klaartje & Blaartje komt? Ik neem aan dat daar een leuke stier een zekere rol in hoort te spelen :@.
Nee, joh, koeien zijn allang modern. Dan bel ik een mannetje en die goochelt met rietjes en dan tocht het en komt er een kalf. En die melk volgt vanzelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 24-08-2010 21:25:15 (koeien googelen nog niet..) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85662814
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 21:10 schreef sigme het volgende:

Nee, joh, koeien zijn allang modern. Dan bel ik een mannetje en die googelt met rietjes en dan tocht het en komt er een kalf. En die melk volgt vanzelf.
Poeh zeg, zelfs elke vorm van romantiek wordt om zeep geholpen in de moderne bio-industrie })
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_85848618
Vroege Vogels had vanmorgen een item over je varkens, Sigme! Nou ja, niet letterlijk de jouwe, maar het ging over het ras Bonte Bentheimers.

quote:
Dag van het levend erfgoed

Deze zondag wordt in Liempde voor het eerst de 'Dag van het Levend Erfgoed' georganiseerd. De Stichting Zeldzame Huisdierrassen vraagt daar aandacht voor die huisdierrassen die net als de Zonnebloemen van Van Gogh of de Nachtwacht van Rembrandt bescherming verdienen. Vroege Vogels is gaan kijken bij de bonte bentheimers (varkens) van de Ouwendorperhoeve in Garderen.

Nelleke Meersma en Adraan Antonis houden de bentheimers op hun Ouwendorperhoeve niet alleen om de wei (vocht dat overblijft na het kazen van de melk) van hun schapenkaasmakerij een goede bestemming te geven. 'We willen ook graag bijdragen aan het in stand houden van dit bijzondere varkensras.'

De Dag van het Levend Erfgoed begint direct na onze uitzending, in Liempde. Meer informatie op www.dagvanhetlevenderfgoed.nl.

(De Ouwendorperhoeve heeft ook een plek op het web: www.ouwendorperhoeve.nl)

Bron


Je kunt het vast wel terugluisteren via bovenstaande link, mocht het je interesseren. :@ :)
Eeuwig vijfentwintig
pi_85849299
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:18 schreef Reese het volgende:
Vroege Vogels had vanmorgen een item over je varkens, Sigme! Nou ja, niet letterlijk de jouwe, maar het ging over het ras Bonte Bentheimers.
[..]


Bron


Je kunt het vast wel terugluisteren via bovenstaande link, mocht het je interesseren. :@ :)
Ik heb het gehoord, vanochtend :Y. Met het berenbos.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85849443
Ah leuk! Jij bent natuurlijk ook een 'vroege vogel' :)
Eeuwig vijfentwintig
  woensdag 8 september 2010 @ 23:10:21 #43
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_86225067
Wanneer krijgen we weer een update? *O* Hoe gaat het met de koekies? O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_86231091
Gister hebben we afscheid genomen van een deel van de hond. Het is nu een jeweetwelhond.
Met de komende tien dagen een roeptoeter rond z'n kop.

De dierenarts die 's ochtend de hond bij de ballen had, was 's middags op huisbezoek voor Blaartje.
Blaartje kucht namelijk wat, en toen ik belde om een afspraak te maken voor de hond heb ik daar de veearts even over geraadpleegd. Tot mijn schrik was een beetje hoesten veel erger dan ik dacht, dus veearts gevraagd langs te komen.

Blaartje ziet er prima uit maar hoest dus een beetje, is een beetje kortademig en heeft wat snot. De veearts kan aan de symptomen niet met zekerheid zien wat het veroorzaakt, virale of bacteriele infectie, of longworm. Ze is door de veearts beluisterd en heeft vervolgens 3 injecties gekregen; iets tegen longworm, een antibioticum en nog iets. Klaartje heeft dan ook maar een prik tegen longworm gekregen. Over 5 dagen moeten wij Blaartje nog een herhaalprik geven met AB, en er zou over een aantal dagen al verbetering moeten optreden. Eigenlijk moeten we d'r ook temperaturen maar dan moet ik nog even ergens een thermometer opscharrelen.

De kuikens maken het goed, ze worden nu met enige regelmaat vrijgelaten zodat ze met de kippen in de ren kunnen lopen. Ze krijgen een pik op de kop als ze een kip in de weg lopen (de haan ziet ze niet staan), maar ze worden niet actief bejaagd door de kippen.

De schapen staan in het verre veld. Van het verre veld geen nieuws.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86231658
Ik schrok bij je eerste zin, dacht dat er iets met de hond was. :'(

Wens Blaartje beterschap van ons! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_86569362
quote:
Op donderdag 9 september 2010 06:54 schreef sigme het volgende:
Gister hebben we afscheid genomen van een deel van de hond. Het is nu een jeweetwelhond.
Met de komende tien dagen een roeptoeter rond z'n kop.


Doet me denken aan die scene uit Jan, Jans en de kinderen, waarin die dikke rode kater zijn kop met een sadistische grijns om het douchegordijn steekt als Jan staat te douchen en een klauw met nagels naar boven steekt........
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_86570088
quote:
[b]Op donderdag 9 september 2010 06:54

De kuikens maken het goed, ze worden nu met enige regelmaat vrijgelaten zodat ze met de kippen in de ren kunnen lopen. Ze krijgen een pik op de kop als ze een kip in de weg lopen (de haan ziet ze niet staan), maar ze worden niet actief bejaagd door de kippen.

Wat een agressieve kutbeesten zijn het toch ook eigenlijk :D
pi_86570402
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 17:46 schreef Greys het volgende:
Dit is toch veel leuker dan Farmville!
This ain't rock 'n roll. This is genocide!
pi_86779383
Even een voortgangsverslag.

We hebben de kuikens vrije toegang gegeven tot de ren (en dus ook het echte kippenhok), terwijl de kippen en de haan voorlopig die ren niet uit mogen. Dat gaat erg goed.
De kleine haantjes hebben hun toetertje ontdekt :'). Als er een klein haantje onbeholpen toetert komt de grote haan er snel op afgestapt en kukelt dan groots. De haan ruit wat en is dus z'n imposante staart kwijt, maar imponerend kukelen kan hij als de beste. De hennen zijn erger in de rui, eentje ziet eruit alsof ze doodziek is en schuifelt wankelend rond. Gelukkig weet ik inmiddels dat het maar ruien is en dat het wel weer goedkomt. Eieren leggen doen ze nauwelijks. Eentje per 4 dagen ofzo.

De ontmande hond is afgelopen maandag ontdaan van de hechting en de dierenarts was tevreden. Hij blijft wel erg klein voor een Friese Stabij, maar verder is 'ie gezond en fief. Sinds enige tijd voeren we 'm vers vlees (in plaats van brokken). Vindt hij een stuk lekkerder (de brokken at hij met lange tanden) en hij schijt een stuk hanteerbaarder.

De schapen lopen in de verre wei. Uit de verre wei geen nieuws.

De katten hebben een nieuw evenwicht gevonden. Pootjes bivakkeert in de kas en komt op vrijdag- en zaterdagochtend, als wij meestal ergens tussen 3 en 4 opstaan, even buurten om geaaid te worden. Hij weet dat de hond dan vast slaapt en nooit binnen is.
De zwarte ligt in het hooi op de deel. Die komt bijna elke avond even binnen, wanneer hij hoort dat de hond buiten wordt gesloten. Opvallend is dat ze echt voor ons komen, ze willen aandacht/geaaid worden. Wanneer we naar bed gaan, gaan ze weer naar de deel / buiten.

De varkens hebben er een grote modderbende van gemaakt, het gaat prima met ze. Er is er nu wel duidelijk eentje het grootste en de baas; die wil een trog voor zich alleen en de andere drie moeten zich maar redden met de andere trog. Kortom, er is bekend welk vark eind 2010 als eerste gaat.

En dan de koetjes.
Blaartje kucht heel af en toe nog, maar heeft geen verhoging en dus laten we het voorlopig zo.
Liefste heeft een nieuw schuilstalletje gebouwd, flink groter dan het noodhok. Als m'n fototoestel het doet maak ik straks wel even een foto'tje. Het weitje waarin de koetjes (en hun stalletje) staan is een ideaal winterweitje, omdat het vrij hoog ligt en dus niet drassig wordt.
Het zomerweitje van de schapen wordt in de winter wel heel nat, maar is dat nu nog niet, staat vol lang gras en is nu bijna 2 maand schapenvrij. Dus we dachten dat we de koetjes maar overdag daar moeten gaan weiden. Dan hoeven ze maar een meter of 5 te lopen van de ene wei naar de andere, en kunnen ze mooi leren braaf achter ons-met-bakje-biks aan te lopen - handig als we ze later vaak willen verweiden over een meter of 100.
Dus wij gisterochtend koetjes lokken. Eerste stuk ging prima (hun weitje uit). Klaartje liep ook netjes het andere weitje in, maar Blaartje sloeg rechtsaf, richting varkenswei. Dus moest ik met m'n klompen de 25cm hoge varkensdrek inspringen, door die drek rennen en Blaartje terugdrijven. Ik verloor slechts 1 klomp in de zuigende modder en Blaartje kwam alsnog netjes in de nieuwe wei.
Alwaar ze natuurlijk gingen galopperen, want dat doen ze in een nieuwe wei. En dan keihard op de afrastering af en hopelijk die zien en op tijd remmen. Nou ja, na een half uurtje toezicht houden wij toch maar eens een hapje eten, uit het raam kijkend of de koetjes nog in de wei stonden.
Blaartje niet te zien. Wij naar buiten. Blaartje stond naast de wei. Druipend en met groen kroos in d'r oranje vacht :').
Ze wou graag weer terug maar wist niet hoe, en ze had nu geleerd wat kroos was en waar de sloot loopt. Hek voor d'r open gezet en ze is snel weer teruggerend naar Klaartje.

Hekje van hun normale weitje heeft de hele dag open gestaan, de hond heeft zich vermaakt met koeievlaaien. En blijkbaar daar nogal veel van gevreten, hij had vannacht gescheten en vanochtend eenmaal buiten nog twee enorme drollen. Tussendoor heeft de hond ook nog een mol gevangen en gemold.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 24-09-2010 18:16:56 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86797626
Wat een beestenbende :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 24 september 2010 @ 18:28:02 #51
163650 Greys
pi_86798835
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:40 schreef sigme het volgende:Blaartje stond naast de wei. Druipend en met groen kroos in d'r oranje vacht :').
Ze wou graag weer terug maar wist niet hoe, en ze had nu geleerd wat kroos was en waar de sloot loopt. Hek voor d'r open gezet en ze is snel weer teruggerend naar Klaartje.
:D O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:18:26 #52
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_86800918
Leuke update. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_86819774
Fijn dat het goed gaat met alle beesten :) Wanneer gaat het varken naar de slacht? In november? En zijn de haantjes al rijp voor de oven? Wij gaan (bij nader inzien vrij ironisch) op dierendag waarschijnlijk onze eigen haantjes proeven. Het is dan mijn vaders verjaardag en hij wil dan graag Poule de Bresse eten. Jammer voor Moriaantje, Witte, Mustafa en Ibrahim, maar hopelijk wel lekker voor ons :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_86822482
Die kalfjes _O_ _O- _O_ O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_86887161
Als wij in het voorjaar de koeien en kalveren in de wei lieten, kregen we de opdracht om ze goed het prikkeldraad te laten voelen. Zodat ze wisten waar de grenzen waren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_87147373
Gister was er een symposium over het voeren van de Bonte Bentheimer, met het oog op de vleeskwaliteit. De lezingen waren wat theoretisch en technisch, maar onze eindconclusie was dat we ze best aardig voeren en dat de echte test bij het slachten komt. Dan kunnen we zien of we heel veel of gewoon veel spek/vet hebben gekweekt door het voeren van veel gras en een beetje graan & brokjes.

De serie lezingen werd verluchtigd met plakjes ham en afgesloten met een bord met aardappels, groente en een flinke plak procureur. Procureur en ham natuurlijk van Bonte Bentheimers. Ik bezie onze varkjes opeens met heel andere ogen :9.

Nu nog leren om een gedroogde ham te maken van twee jaar oud en een barbecue-smoker aanschaffen voor de karbonaadjes ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:32:40 #57
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87147544
Oeh als je zo eentje aanschaf komen wij zeker nog eens langs. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87156731
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:30 schreef sigme het volgende:
Gister was er een symposium over het voeren van de Bonte Bentheimer, met het oog op de vleeskwaliteit. De lezingen waren wat theoretisch en technisch, maar onze eindconclusie was dat we ze best aardig voeren en dat de echte test bij het slachten komt. Dan kunnen we zien of we heel veel of gewoon veel spek/vet hebben gekweekt door het voeren van veel gras en een beetje graan & brokjes.

De serie lezingen werd verluchtigd met plakjes ham en afgesloten met een bord met aardappels, groente en een flinke plak procureur. Procureur en ham natuurlijk van Bonte Bentheimers. Ik bezie onze varkjes opeens met heel andere ogen :9.

Nu nog leren om een gedroogde ham te maken van twee jaar oud en een barbecue-smoker aanschaffen voor de karbonaadjes ;)
[ afbeelding ]
Een symposium over het voeren van varkens! _O-
Ik moet zeggen: dat appeleert aan mijn wetenschappelijke (tellen en meten) instelling. Maar het contrasteert met de anarchistische en vrijgevochten neiging tot vrijuit dieren houden, planten kweken en brandhout stoken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_87190729
Sigme, schakel even in op NL2: een documentaire over een varkje dat mee naar het strand mag en mee mag wandelen in het dorp.

En tegen het eind van zijn leven extra knoflook en eikels te eten krijgt!

Het gaat op holland.doc de hele week over varkens, maar dat zijn maar een paar programma's, uiteindelijk.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 08:11:12 #60
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87197221
Was een erg leuke sofi!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:36:42 #61
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87203771
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 08:11 schreef Isegrim het volgende:
Was een erg leuke sofi!
Klote auto-correctie. :') Docu bedoelde ik.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87227273
Bedankt voor de Hollanddoctips! Een en ander bekeken, waaronder het varken Dorus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:17:44 #63
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87227988
Leuk hè? :D Die slager had toch wel even flink de balen net nadat het was gebeurd. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:22:42 #64
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87228286
Ik zou trouwens wel een keer naar die slager toe willen. Alles zelf gemaakt, waar vind je dat nog?

http://www.scharrelslager(...)l&id=15283&variant=2
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87231818
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou trouwens wel een keer naar die slager toe willen. Alles zelf gemaakt, waar vind je dat nog?

http://www.scharrelslager(...)l&id=15283&variant=2
Sterker nog: ik zie opeens kansen om wèl een varken te gaan houden.
In het bos hiernaast mag je eigenlijk geen honden los laten lopen. In verband met reeën en zo, denk ik. Maar varkens worden volgens mij nergens verboden. En er staan eiken genoeg.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_87235774
Tvp, omdat ik, later als ik groot ben en mijn eigen hutje op de hei heb ver weg van alle mensen, toch ook wel erg graag wat dieren rond heb scharrelen. En dit is gewoon een tof topic O+
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_87324216
bij deze ook van mij een tvp, prachtige topics van sigme, en heb ze met "jaloezie" zitten lezen.. het lijkt me prachtig om op deze manier proberen te leven.. ook al is dat maar voor een deel..

ga je trouwens de hanen ook zelf klaarmaken?? en wil je deze kennis ook via het forum delen?
pi_87330727
We hebben de haantjes een paar dagen geleden gevangen ('s nachts, een voor een).
Ze zitten nu met z'n vieren in een apart hok met een rennetje en onbepekt graan in een voersilo. Ik weet nog niet wanneer we ze slachten - ik denk wanneer ze gaan vechten.

Vorige keer hebben we er twee of drie zelf geslacht, eenmaal met een bijl de kop af slaan, een van de andere keren met een mes. Dat laatste heeft mijn voorkeur want dat kan ik alleen. Met een bijl moet het met z'n tweeen en dat geeft stress. We slaan een haan overigens altijd eerst bewusteloos, beter voor alle partijen.

Daarna onderdompelen in heet water, plukken, ingewanden eruit en onderpoten eraf. Dan een dagje rusten en daarna klaarmaken. Erg lekker waren ze de vorige keer niet; mager en taai. We hopen ze deze keer wat vetter te mesten.

Vandaag een slachterij gebeld. Ze nemen een varken wel aan, 3 weken van tevoren maar eens bellen voor een definitieve afspraak.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87330918
Misschien de haantjes volgende keer met een indisch recept proberen, ajam ketjap of ajam pedis bijvoorbeeld? En dan lang laten sudderen!
pi_87331034
Gewoon niet teveel laten bewegen :P
pi_87331161
Mijn opa voelde altijd aan de gewrichten van een Nederlandse kip en mopperde dan dat de kippen vroeger een stuk steviger in elkaar zaten. Misschien had hij dan wel de Oostindische kippen van daarvoor voor ogen, zou goed kunnen.

Ik kom tegen die tijd wel vragen om een recept ^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87334072
Ik ben benieuwd hoe je haantjes gaan bevallen sigme, en hoe het zal gaan met het varken binnenkort :)

Hier gaan waarschijnlijk morgen 3 hanen geslacht worden. Ik zat er aan te denken om er een foto-verslagje van te maken voor in CUL misschien (voor in F&F lijkt me wat ongepast :P ). Dan kan ik meteen een vergelijkend waren onderzoekje doen, eens kijken of de poule de Bresse nog anders smaakt dan onze eigen gefokte haantjes.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87347811
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik ben benieuwd hoe je haantjes gaan bevallen sigme, en hoe het zal gaan met het varken binnenkort :)

Hier gaan waarschijnlijk morgen 3 hanen geslacht worden. Ik zat er aan te denken om er een foto-verslagje van te maken voor in CUL misschien (voor in F&F lijkt me wat ongepast :P ). Dan kan ik meteen een vergelijkend waren onderzoekje doen, eens kijken of de poule de Bresse nog anders smaakt dan onze eigen gefokte haantjes.
In F&F ongepast?
Wie vlees eet moet niet moeilijk doen over het slachten!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:43:20 #74
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87350282
Als je zo'n topic in F&F opent heb je binnen de kortste keren een knokploeg voor de deur. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87366972
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Als je zo'n topic in F&F opent heb je binnen de kortste keren een knokploeg voor de deur. :')
Tja, vanmiddag zijn er hier vijf hanen geslacht en ik heb de foto's inmiddels. Nu maar eens kijken waar ik het topic open ;) Zo heel verschrikkelijk is het trouwens niet hoor, mijn neefje en nichtje van 9 waren ook op bezoek en na uitleg en een beetje mentale voorbereiding wilden ze toch wel graag meehelpen en kijken. Ze hebben dus geholpen met het vangen van de hanen (het hok in drijven, niet het daadwerkelijke vasthouden) en vervolgens wilden ze zien hoe ze geslacht werden. Nou, dat mocht wel dus ze zijn nu weer een ervaring rijker. We hebben het nog uitvoerig gehad over zielig/niet zielig en supermarkt-kip versus zelf geslachte kip. De conclusie was dat het wel een beetje zielig is, maar toch ook wel lekker. Maar na de eerste haan geslacht te zien worden ('Waarom beweegt hij nog? Zijn hoofd ligt toch al daar?') wilden ze toch wel naar binnen om pepernoten te bakken en hoefden ze het verder niet te zien. Al is mijn neefje nog wel een keer extra naar buiten gegaan om nog even te kijken en nog wat foto's te maken. Anyway, ik denk dat het maar CUL wordt :')

/topic kaap (sorry sigme :@ )
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:12:16 #76
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87367407
CUL lijkt me een goede keus. :Y Linkje graag!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87368656
Bij deze! Wel expliciete foto's, dus je bent gewaarschuwd ;) Kip! (Bresse vs standaard) houden, slachten, en opeten.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87375174
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Als je zo'n topic in F&F opent heb je binnen de kortste keren een knokploeg voor de deur. :')
Tja, ik heb zoiets wel eens meegemaakt.
Mensen die katten aanduiden als "hun lieve kindjes" hebben er geen probleem mee om mensen dood te slaan.
Gelukkig virtueel.
Maar ik dacht dat hier de aanwezigen wel meer verstand hadden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 oktober 2010 @ 02:56:10 #79
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_87375319
Ach, het hoort erbij en als je dit topic een beetje volgt weet je dat ze niet alleen als leuke huisdieren gehouden worden.
Persoonlijk vind ik het wel goed om te zien wat er gebeurt als een dier geslacht wordt en hoe de organen eruit gehaald worden, het is ook een onderdeel van het eten van vlees.
En niet alleen met kippen, ook de varkens, schapen en koeien, je weet dat ze als voedsel dienen en die kan mag ook best gezien worden.

Alleen de hond en de katten niet, maar die zijn alleen spreekwoordelijk om op te eten :P
pi_87375336
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 02:56 schreef SiGNe het volgende:
Ach, het hoort erbij en als je dit topic een beetje volgt weet je dat ze niet alleen als leuke huisdieren gehouden worden.
Persoonlijk vind ik het wel goed om te zien wat er gebeurt als een dier geslacht wordt en hoe de organen eruit gehaald worden, het is ook een onderdeel van het eten van vlees.
En niet alleen met kippen, ook de varkens, schapen en koeien, je weet dat ze als voedsel dienen en die kan mag ook best gezien worden.

Alleen de hond en de katten niet, maar die zijn alleen spreekwoordelijk om op te eten :P
En je geliefde natuurlijk!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 oktober 2010 @ 03:41:02 #81
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_87375809
Da's waar.. :)
Overigens begin ik hier ook m'n eigen "diergaarde" ik krijg maandag een katje O+
Ik zal maar geen topic openen met "SiGNe's diergaarde" om verwarringen te voorkomen _O-
pi_87887958
Herfst zuigt.



ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 oktober 2010 @ 11:18:26 #83
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87889825
LOL :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87890318
lekkere modderbende :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_87890703
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 08:49 schreef sigme het volgende:
Herfst zuigt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat geeft "een varkentje wassen" wel een hele nieuwe impact.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_87895112
:D Wat een modderbende! Is het hele weilandje zo'n grote modderpoel?

Wij hadden daar ook vaak last van en hebben toen een grote betonnen plaat (van restbeton, zo'n 10-15 cm dik denk ik) gestort bij de ingang van beide weilanden zodat de dieren daar droog kunnen staan en eten. Werkt erg goed :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87899268
Niet het hele weiland is zo'n zuigende drab, maar het is wel vrij laaggelegen en dus wel overal vrij nat. Hun hok staat wel op een flink hogergelegen stuk en heeft een stevige betonnen vloer, dus ze kunnen goed droog liggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88477478
Een hoop omschakelingen.

Tot nu toe maaiden we steeds gras voor de varkens - dagelijks twee kruiwagens. Dat was niet meer te doen, het gras is te nat, te lang, en het groeit ook niet meer bij, en de kalfjes hebben het ook nodig. In plaats van gras moeten de varkens nu hun buik vullen met voordroogkuil.
Daarvan hadden we laatst 25 pakken gekocht. In plastic gewikkelde balen (van een kg of 30, niet van die enorme grote dus). We waren ook erg benieuwd wat daar nou precies in zou zitten.
Het lijkt nog het meest op hooi, lang droog gras. Maar het ruikt een klein beetje zuur - de lucht die kuil in het groot heeft zeg maar.
De varkens vinden het armoe. De eerste paar dagen begrepen ze het echt niet; veel honger, geen ruwvoer. Chagrijnig en bijterig werden ze ervan, en voordat ze uitbraakpogingen zouden gaan doen heb ik maar een paar zakken winterwortels voor ze gekocht. Dat snapten ze prima en inmiddels vreten ze die droge rommel ook wel. Het rantsoen krachtvoer (muesli) hebben we ook maar wat vergroot. Niet voor lang, voor 2 varkens is er een afspraak gemaakt..

De kalfjes hebben voor 't laatst melk gehad:


In het normale boerenbedrijf krijgen ze zo'n twee maanden melk, de onze hebben melk gekregen tot eind vorige week; Klaartje bijna 4 maanden, Blaartje zelfs 5.

Van de schapen geen nieuws. Soms krijgen ze biks. Hond kijkt toe.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88478495
Mooie grote kalfjes zijn het geworden zeg! Zijn ze ook al een beetje tam of aaien/knuffelen jullie ze verder niet? En ben erg benieuwd hoe de varkens gaan smaken en of het jullie bevalt :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_88481137
De kalfjes zijn heel behoorlijk tam. Juist om ze wat handelbaar te maken hebben we ze extra lang melk gevoerd. Blaartje is wel duidelijk afstandelijker dan Klaartje. Van de veearts leerden we dat dat ook samenhangt met het ras; melkkoeien zijn meer gefokt op meegaandheid.
Ze hobbelen met z'n tweeën elke dag braaf achter ons aan van het ene weitje naar het ander, waarbij Blaartje op de terugweg _altijd_ draalt. Maar nog net op tijd toch komt.

Ik ben ook reuze benieuwd naar de varkenssmaak. Ze gaan elk naar een eigen slager, dus dat zal ook nog verschil maken. Niet voor de smaak van de karbonade, maar misschien wel voor de gedroogde ham. Slager 1 maakt ook bloed- en leverworst en rollades, slager 2 ruilt de lever van je eigen varken voor een willekeurig leverworst, dus daar ga ik gewoon de eigen lever geheel meenemen. Maar tegen die tijd maak ik wel een apart CULtopic ;).

Bij de diergaarde hoort meer de administratie:
vervoerspapieren aangevraagd (gezondheidsdienst voor dieren)
slachtblikjes aangevraagd (gezondheidsdienst voor dieren)
slachtblikjestang gekocht (op marktplaats)
vki-formulieren: procedure afgesproken met slager (moet van te voren bespreken: papier of digitaal)
vki-formulieren geprint (productschap vlees & eieren)

En als het dan zover is moet transport van te voren worden aangemeld in Identificatie & Registratie, en zodra uitgevoerd worden afgemeld.

[ Bericht 21% gewijzigd door sigme op 08-11-2010 18:24:44 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 8 november 2010 @ 22:21:55 #91
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_88494337
De kalfjes zitten al lekker dicht in de vacht. :)

Vinden varkens echte kuil niet lekkerder? Of is dat niet goed voor ze / duurder o.i.d.?

Ons paard krijgt ook voordroog. Ik vind het heerlijk ruiken. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_88501523
Op de foto's die de 24 oktober plaatste. zien je varkjes er nog helemaal niet zo groot uit.
Zijn ze zo snel gegroeid, ondanks hun afkeer van kuilvoer?

Tip: wordt het geen tijd om ze eikels en knoflook en zo te voeren? Marineren van binnenuit, zogezegd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_88516207
quote:
2s.gif Op zondag 24 oktober 2010 08:49 schreef sigme het volgende:
Herfst zuigt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bij ons op stal hebben ze het meest modderige deel laatst +/- 20 centimeter afgegraven en volgestort met houtsnippers. Mocht de modder echt een probleem worden, dan is dat misschien wel een idee :)

quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 16:43 schreef sigme het volgende:
In plaats van gras moeten de varkens nu hun buik vullen met voordroogkuil.
Daarvan hadden we laatst 25 pakken gekocht. In plastic gewikkelde balen (van een kg of 30, niet van die enorme grote dus). We waren ook erg benieuwd wat daar nou precies in zou zitten.
Het lijkt nog het meest op hooi, lang droog gras. Maar het ruikt een klein beetje zuur - de lucht die kuil in het groot heeft zeg maar.
Voordroog ruikt een beetje zoetig als rozijntjes ofzo :D Ons paard is altijd aan het 'graven' in de baal naar het meest natte stuk, dat is schijnbaar lekkerder :D
pi_88516235
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 01:10 schreef Kees22 het volgende:
Op de foto's die de 24 oktober plaatste. zien je varkjes er nog helemaal niet zo groot uit.
Zijn ze zo snel gegroeid, ondanks hun afkeer van kuilvoer?

Tip: wordt het geen tijd om ze eikels en knoflook en zo te voeren? Marineren van binnenuit, zogezegd.
Pata Negra O+
  dinsdag 9 november 2010 @ 18:11:12 #95
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_88523846
ik ben vlieft op de kalfjes O+

en wat een leuke foto van de varkens, zo lekker door de modder sjokkend :D
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_88551979
Mijn paard vindt (voordroog)kuil ook niet zo lekker als hooi of vers gras, dus die zou de varkentjes wel snappen!
Leuk om te zien hoe de beesten er bij staan!
  woensdag 10 november 2010 @ 18:41:21 #97
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_88565088
Ik zou zelf denken dat voordroog lekkerder is dan hooi. Maar ik ben dan ook geen paard. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_88565458
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 22:21 schreef Isegrim het volgende:
De kalfjes zitten al lekker dicht in de vacht. :)
Zeg dat wel! Het worden vast van die schotse hooglangers, met een pony voor de ogen :D.

quote:
Vinden varkens echte kuil niet lekkerder? Of is dat niet goed voor ze / duurder o.i.d.?

Ons paard krijgt ook voordroog. Ik vind het heerlijk ruiken. :9
Kuil is ook prima, en ik denk dat ze dat lekkerder zouden vinden. Maar volgens mij zit dat altijd in van die enorme pakketten (400kg), en dan moet het eigenlijk in een week op.
Gelukkig eten ze de voordroog nu wel, anders hadden we inderdaad op zoek gemoeten naar ander voer. Volgend jaar willen we wat voederbieten gaan verbouwen, dan kunnen we misschien overwinteren met bieten? Paarden houden volgens mij ook van voederbiet? Maar ook daar is nog niet zo makkelijk aan te komen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88565985
Bietjes!!! Jaaaahaa, dat lust die van mij zeker graag! Alleen die krijgt ze niet want dan wordt ze moddervet... :P
pi_88973695
1 varkje weg :'(
In de kar krijgen was nog best moeilijk, op een zeker moment dacht ik dat het echt niet ging lukken. Maar goed, het is gelukt. Slachtblikje ukte ook en uitladen bij de slachterij ging ook goed.
't Blijft een naar karwei.

Woensdag ophalen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88973789
Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar ze hebben wel een prachtleven bij je (gehad).
Hoe haal je hem/haar weer op, in 1 stuk ?
pi_88974019
Hem, het is een borgje, net als de anderen. Slager dacht dat 'ie zo'n 65kg schoon aan de haak zou zijn. Hij mocht bij de slachter in een hok met een andere (hele grote!) borg.

Ik heb de slager gevraagd de achterhammen & schenkels te pekelen & drogen - die haal ik dus pas over iets meer dan een maand op.
Verder wordt een varkens altijd doormidden gekliefd. Ik heb gevraagd de ene helft in 'gewone' stukjes te snijden (dus karbonade, speklap etc) en de andere helft in grote stukken die ik zelf verwerk. Van die helft dan nog wel de hele schouder laten malen tot gehakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88974756
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 14:21 schreef sigme het volgende:
Hem, het is een borgje, net als de anderen. Slager dacht dat 'ie zo'n 65kg schoon aan de haak zou zijn. Hij mocht bij de slachter in een hok met een andere (hele grote!) borg.

Ik heb de slager gevraagd de achterhammen & schenkels te pekelen & drogen - die haal ik dus pas over iets meer dan een maand op.
Verder wordt een varkens altijd doormidden gekliefd. Ik heb gevraagd de ene helft in 'gewone' stukjes te snijden (dus karbonade, speklap etc) en de andere helft in grote stukken die ik zelf verwerk. Van die helft dan nog wel de hele schouder laten malen tot gehakt.
Ok, ik ben benieuwd... (maak je daar ook foto's van voor in cul of zo?)
  zondag 21 november 2010 @ 16:06:56 #104
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_88977692
Hij stribbelde erg tegen?

Varkens zijn ook niet echt gemakkelijk te leiden zoals koeien, schapen, paarden.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 21 november 2010 @ 16:08:51 #105
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_88977761
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ok, ik ben benieuwd... (maak je daar ook foto's van voor in cul of zo?)
Ik hoop het! :)

Ik heb vandaag bij onze favoriete Italiaanse broodjeszaak Coppa di Testa (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdkaas_(gerecht)) gehad, was lekker. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_88977973
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:06 schreef Isegrim het volgende:
Hij stribbelde erg tegen?

Varkens zijn ook niet echt gemakkelijk te leiden zoals koeien, schapen, paarden.
Nou, zeg dat!
De schapen stribbelen ook vaak tegen, zeker het eerste, maar die wegen maar 40kg, desnoods tillen we ze op.

Over een dag of tien gaat de volgende, die is nog wat zwaarder. Ik hoop dat we die wat rustiger die kant op krijgen. Eigenlijk viel het nog mee, maar er waren twee hele moeilijke stukken: de wei úit wou 'ie echt niet, en de kar niet in. Het stuk ertussen wou best.
We hebben 'm uiteindelijk een riem omgedaan, om z'n nek, en de moeilijk stukken echt gesleurd. Veel zwaarder moet een varken dan niet zijn, pff.

Ik zal een CUL-topic openen voor de meer culinaire aspecten van het varken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 21 november 2010 @ 16:17:00 #107
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_88978033
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 16:15 schreef sigme het volgende:

[..]


Nou, zeg dat!
De schapen stribbelen ook vaak tegen, zeker het eerste, maar die wegen maar 40kg, desnoods tillen we ze op.

Over een dag of tien gaat de volgende, die is nog wat zwaarder. Ik hoop dat we die wat rustiger die kant op krijgen. Eigenlijk viel het nog mee, maar er waren twee hele moeilijke stukken: de wei úit wou 'ie echt niet, en de kar niet in. Het stuk ertussen wou best.
We hebben 'm uiteindelijk een riem omgedaan, om z'n nek, en de moeilijk stukken echt gesleurd. Veel zwaarder moet een varken dan niet zijn, pff.
De kar kan zeker niet het weitje in?

En lokken met iets wat ze héél erg lekker vinden gaat ook niet?

quote:
Ik zal een CUL-topic openen voor de meer culinaire aspecten van het varken.
Nice. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_88978241
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De kar kan zeker niet het weitje in?

En lokken met iets wat ze héél erg lekker vinden gaat ook niet?
Nee, kar kan niet het weitje in. Toen ze hier kwamen was de vorige eigenaar zo eigenwijs wel met auto en kar de wei in de rijden om de kar dichterbij de varkenswei te krijgen.. dat was weer een hoop gedoe met krikken en plankjes en krikken en plankjes en graven en gevloek. En toen was het kurkdroog..

Lokken werkt niet echt. Als ze zelf willen, dan wel. Maar als ze niet willen, willen ze óók niet voor iets lekkers. Volgende keer wil ik het wel nog eens proberen, een emmer gekookte nog iets warme aardappeltjes buiten de wei zetten, en dan rustig wachten. Misschien doen ze het wel.
En dan maar drie die kant op, en twee later weer terug, mischien wil dat beter dan ééntje.

Wanneer we nieuwe varkjes nemen, nemen we jongere biggetjes en dan moeten we vanaf het begin hier iets op verzinnen. Of een andere plek, of met enige regelmaat mee uit wandelen nemen (naar de plaats waar de kar staat op De Dag).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 21 november 2010 @ 16:26:18 #109
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_88978373
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:23 schreef sigme het volgende:

[..]


Nee, kar kan niet het weitje in. Toen ze hier kwamen was de vorige eigenaar zo eigenwijs wel met auto en kar de wei in de rijden om de kar dichterbij de varkenswei te krijgen.. dat was weer een hoop gedoe met krikken en plankjes en krikken en plankjes en graven en gevloek. En toen was het kurkdroog..

Lokken werkt niet echt. Als ze zelf willen, dan wel. Maar als ze niet willen, willen ze óók niet voor iets lekkers. Volgende keer wil ik het wel nog eens proberen, een emmer gekookte nog iets warme aardappeltjes buiten de wei zetten, en dan rustig wachten. Misschien doen ze het wel.
En dan maar drie die kant op, en twee later weer terug, mischien wil dat beter dan ééntje.

Wanneer we nieuwe varkjes nemen, nemen we jongere biggetjes en dan moeten we vanaf het begin hier iets op verzinnen. Of een andere plek, of met enige regelmaat mee uit wandelen nemen (naar de plaats waar de kar staat op De Dag).
Dat is een goed idee inderdaad. Je zou ook klikker- / target-training kunnen proberen, kost vrij weinig moeite, snel resultaat, varkens zijn er slim genoeg voor volgens mij. :) Wij gebruiken dat bij ons paard en het is zeer effectief.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_88982443
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ok, ik ben benieuwd... (maak je daar ook foto's van voor in cul of zo?)
Ik ben ook wel benieuwd in een mooie foto-rapportage... Zelfs bij de slager zie ik varkens meestal alleen in kleine anonieme stukjes. Levende varkens in hun geheel kom ik ook nog wel eens tegen, maar de tussenfase (niet meer heel, maar toch nog herkenbaar) ontbreek helemaal...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_88989274
Ah, het eerste vark is dus al niet meer. Nou, ik ben echt heel benieuwd hoe het jou/jullie gaat bevallen! :) Is 65 kg schoon trouwens niet wat weinig? Volgens mij waren de onze 150 kg schoon aan de haak. Of groeit het ras dat jij hebt zo langzaam..?

Het kan idd lastig zijn om varkens ergens in te jagen, maar wat bij ons heel goed werkte is vanaf het begin heel tam maken en laten wennen aan hun naam. Gewoon elke dag aaien en uit de hand voeren en ze stukjes mee laten lopen, dan gaat dat op den duur vanzelf. Uiteindelijk lopen ze dan met een beetje geluk zo de kar in als het moet. Je voelt je dan wel een beetje een Judas, maar goed, toch minder stress voor het dier... Onze varkjes waren dol op fruit en rozijntjes, maar ook restjes gerookte makreel (ruikt heel sterk) waren ze helemaal gek van. Dat was ideaal spul om ze ergens mee naartoe te lokken. En verder riepen we ze gewoon en dan kwamen ze er ook aan rennen. Ik hoop dat vark twee wat makkelijker mee gaat, en ik zie het cul topic graag tegemoet! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_88989780
Merk je ook een verandering in gedrag van de resterende varkens nu er eentje niet meer is?
pi_88999514
quote:
2s.gif Op zondag 21 november 2010 14:11 schreef sigme het volgende:
1 varkje weg :'(
In de kar krijgen was nog best moeilijk, op een zeker moment dacht ik dat het echt niet ging lukken. Maar goed, het is gelukt. Slachtblikje ukte ook en uitladen bij de slachterij ging ook goed.
't Blijft een naar karwei.

Woensdag ophalen.
Ah shit!

Maar ja: ophalen is dan weer wel plezierig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_89439614
En het tweede vark is weg. Deze keer lukte het een stuk beter om het uit de wei en in de kar te krijgen. Die twee stukjes zijn lastig, het stuk ertussen wil makkelijk. Dit vark was nogal dol op voer, ik hem 'm met geduld en gekookte aardappeltjes de wei uit laten scharrelen.

Voor de achterblijvende varkjes is het vooral een stuk rustiger, 3 was al rustiger dan 4, 2 zal helemaal makkelijk zijn. Twee varkjes twee troggen.

Omdat het zo vreselijk vriest hebben we laatst een heel pak stro in het varkenshok gegooid; ze liggen prinsheerlijk in een enorm stronest.
Water geven werd wel erg lastig; de ton bevroor snel en de varkens vinden ijskoud water maar niks. We hebben bietenpulp gekocht, een halve kilo daarvan kan met een emmer water zwellen tot een dikke brij. Met nog wat lekkers erdoor (muesli & biks) vreten ze dat slobberend op - en zo gaat er dan toch liters water naar binnen.
Eergister een bietenmolen gekocht, nu kunnen we ons voorraadje suikerbieten mooi fijnhakken. Varkjes vinden het heerlijk. We gaan proberen om ergens in de komende weken nog een ton voederbieten op te scharrelen.

De kalfjes drinken wel gewoon ijskoud water; het volstaat om 1 à 2 maal daags een 20-liter emmer die kant op te sjouwen. Veel gras staat er niet meer voor ze, dus nu vreten ze stevig door in het hooi.

Schapen redden zich nog prima in hun wei, wel krijgen ze sinds een week of twee dagelijks een bakje biks. Ze kunnen namelijk al best ver in de dracht zijn (je ziet er nooit wat van, dus het is altijd weer afwachten). Maar als ze in de 2e helft van de dracht zijn is wat extra's niet overbodig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_89440984
Hebben die 2 varkens niet in de gate dat nummer 3 ineens mist?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 2 december 2010 @ 18:52:59 #116
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_89441083
Ik vroeg me al af hoe het met de varkjes ging met dit weer...
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_89442832
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef stavromulabeta het volgende:
Hebben die 2 varkens niet in de gate dat nummer 3 ineens mist?
Nou, dat weet ik niet zo goed. Ik zou denken dat het ze wel opvalt dat ze niet meer keihard in kont en schouders gebeten worden. Maar ze gaan niet op zoek ofzo.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:52 schreef Isegrim het volgende:
Ik vroeg me al af hoe het met de varkjes ging met dit weer...
O+
Toen het opeens zo koud werd maakte ik me er wel wat zorgen om, hoewel ik wéét dat ze goed tegen kou moeten kunnen. Maar nu, met zoveel stro, hebben ze het echt prima. Meestal blaast de wind niet rechtstreeks het hol in, en het is natuurlijk wel goed droog en het zonnetje schijnt ook best vaak. Ze scharrelen niet veel meer rond, hoewel vandaag 1 varkje wel een uurtje in de wei gewandeld heeft. Maar ze liggen ook hele dagen in hun hok alleen maar even eruit voor miegen / schijten / vreten. Ik heb de blubber rond het hok weggeschept, daar hebben ze nu veel plezier van want de droge grond loopt een stuk beter dan de bevroren modder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_89574994
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:14 schreef sigme het volgende:
En het tweede vark is weg. Deze keer lukte het een stuk beter om het uit de wei en in de kar te krijgen. Die twee stukjes zijn lastig, het stuk ertussen wil makkelijk. Dit vark was nogal dol op voer, ik hem 'm met geduld en gekookte aardappeltjes de wei uit laten scharrelen.

Voor de achterblijvende varkjes is het vooral een stuk rustiger, 3 was al rustiger dan 4, 2 zal helemaal makkelijk zijn. Twee varkjes twee troggen.

Omdat het zo vreselijk vriest hebben we laatst een heel pak stro in het varkenshok gegooid; ze liggen prinsheerlijk in een enorm stronest.
Water geven werd wel erg lastig; de ton bevroor snel en de varkens vinden ijskoud water maar niks. We hebben bietenpulp gekocht, een halve kilo daarvan kan met een emmer water zwellen tot een dikke brij. Met nog wat lekkers erdoor (muesli & biks) vreten ze dat slobberend op - en zo gaat er dan toch liters water naar binnen.
Eergister een bietenmolen gekocht, nu kunnen we ons voorraadje suikerbieten mooi fijnhakken. Varkjes vinden het heerlijk. We gaan proberen om ergens in de komende weken nog een ton voederbieten op te scharrelen.

De kalfjes drinken wel gewoon ijskoud water; het volstaat om 1 à 2 maal daags een 20-liter emmer die kant op te sjouwen. Veel gras staat er niet meer voor ze, dus nu vreten ze stevig door in het hooi.

Schapen redden zich nog prima in hun wei, wel krijgen ze sinds een week of twee dagelijks een bakje biks. Ze kunnen namelijk al best ver in de dracht zijn (je ziet er nooit wat van, dus het is altijd weer afwachten). Maar als ze in de 2e helft van de dracht zijn is wat extra's niet overbodig.
Ik vind het zo leuk hoe je je verplaatst in de dieren en hoe je hen waarneemt in hun eigenheid en hoe je hen verzorgt naar hun behoeften.
Goed hoor!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90255591
De haantjes zijn niet meer.
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.

De andere beesten maken het goed. Schapen hebben we verweid, naar de dichterbij gelegen zomerwei. In alle weides is weinig gras en veel sneeuw, en dit is makkelijker wanneer ze hooi gevoerd moeten krijgen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_90257852
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef sigme het volgende:
De haantjes zijn niet meer.
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.
Agressieve kutbeesten zijn het toch ook eigenlijk :') :D
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 22:06:53 #121
155227 crew  Guppy
dus
pi_90258100
quote:
Op dinsdag 21 december 2010 22:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Agressieve kutbeesten zijn het toch ook eigenlijk :') :D
Tjoptjop :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_90258132
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Tjoptjop :D
.. deed het mes...
pi_90258853
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef sigme het volgende:
De haantjes zijn niet meer.
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.

De andere beesten maken het goed. Schapen hebben we verweid, naar de dichterbij gelegen zomerwei. In alle weides is weinig gras en veel sneeuw, en dit is makkelijker wanneer ze hooi gevoerd moeten krijgen.
:D Wat een dubieus genoegen om een 'methode' naar me vernoemd te hebben... :') Hoe ga je ze klaarmaken Sigme? Hier lopen er ook nog aardig wat rond, deze week gaat er weer eentje het tijdige voor het eeuwige verwisselen om verwerkt te worden in de kerst-kippenragout :9 Als je het recept wil moet je maar zeggen ;)

En hoe is het met je varkjes? Hebben jullie er al van gegeten? En hoe gaat het met de nog levende varkjes? Blijven die tot volgend jaar of gaan ze ook in de loop van deze winter nog richting slager?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_90298437
Oh ja, al vanalles aan vark gegeten. Een CUL-topic erover maken staat nog steeds op de lijst goede voornemens, ik probeer het voor kerst. In F&F vind ik het zo.. ongepast.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De twee overgebleven varkjes zullen nog wel enige tijd bij ons blijven. Misschien wel nog een jaar. Het waren de wat kleinere varkjes en die zouden eigenlijk best wat mogen bijgroeien en voorlopig is er geen behoefte aan meer vlees.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 22 december 2010 @ 21:05:56 #125
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_90308264
Je zou je varkens wel wat meer mogen voederen. ;) Ze maakten vanmiddag meer dan duidelijk dat ze honger hadden. :D
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_90328870
Een varken zonder eetlust is een dood varken.
Ik hoop dat ze je smaken ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 25 december 2010 @ 12:15:37 #127
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_90427448
Dat gaat helemaal goedkomen. :) Het zijn mooie stukjes vlees!
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_90664702
*stil*
*mooi*















ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 31 december 2010 @ 09:40:10 #129
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_90665728
Zo pittoresk!
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  vrijdag 31 december 2010 @ 09:47:56 #130
66825 Reya
Fier Wallon
pi_90665881
Zijn dat Bentheimers?

Ja dus, voortaan ook maar de openingspost lezen :P
  vrijdag 31 december 2010 @ 09:50:20 #131
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_90665931
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 december 2010 09:47 schreef Reya het volgende:
Zijn dat Bentheimers?

Ja dus, voortaan ook maar de openingspost lezen :P
Heel goed.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  vrijdag 31 december 2010 @ 10:02:47 #132
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_90666253
Oh wat is die kleine hond al groot. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_90666307
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 december 2010 09:47 schreef Reya het volgende:
Zijn dat Bentheimers?

Ja dus, voortaan ook maar de openingspost lezen :P
Bij jou uit de omgeving toch? Heb je ze wel eens zien rondlopen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 31 december 2010 @ 10:11:40 #134
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_90666518
Zo'n schuilstal, mag dat zomaar waar jullie wonen?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_90666579
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:11 schreef Isegrim het volgende:
Zo'n schuilstal, mag dat zomaar waar jullie wonen?
Valt dat niet onder vergunningsvrije bouwwerken?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 31 december 2010 @ 10:20:37 #136
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_90666761
quote:
Op vrijdag 31 december 2010 10:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Valt dat niet onder vergunningsvrije bouwwerken?
In heel veel gemeentes mag het niet, iets met landschapsvervuiling. Vervolgens gaan mensen de dierenbescherming bellen omdat je dieren geen schuilmogelijkheid hebben.

Verrijdbare objecten mogen meestal wel. Dus dan staat er een trailer midden in het land. Dan vind ik een stalletje als hierboven een stuk mooier...
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 31 december 2010 @ 10:41:18 #137
66825 Reya
Fier Wallon
pi_90667382
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Bij jou uit de omgeving toch? Heb je ze wel eens zien rondlopen?
Ja, een boerderij hier vlakbij houdt ze; volgensmij hobbyisten, gezien het uiteenlopende pluimage van de veestapel.
pi_90672319
Die varkens O+

Dat veld wordt echt een grote modderpoel zodra de dooi in gaat zetten :D
pi_90697267
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

In heel veel gemeentes mag het niet, iets met landschapsvervuiling. Vervolgens gaan mensen de dierenbescherming bellen omdat je dieren geen schuilmogelijkheid hebben.

Verrijdbare objecten mogen meestal wel. Dus dan staat er een trailer midden in het land. Dan vind ik een stalletje als hierboven een stuk mooier...
Ja, dat kan een probleem zijn. Dat je geen dingen hoger dan 1,5 m mag neerzetten in je volkstuin, of rode compostvaten of zo. Maar ja, met een rode auto naar de volkstuin komen en die daar neerzetten mag dan weer wel.
In onze gemeente hangt dat af van het gebied.
Ook is het de vraag of iets gefundeerd is of gewoon los op de grond staat. Vraag is dan, of hoekpalen die ingegraven zijn, ook onder fundatie vallen. Want dan zouden heiningen ook vergunningsplichtig kunnen zijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 1 januari 2011 @ 03:33:28 #140
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_90700919
wat n mooie schapen :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_90976836
Wat een cool topic is dit! ben heel erg benieuwd naar het CUL topic.
pi_90977890
Sigme, wat zijn de beestjes groot geworden! :o Vooral hond, wat wordt dat een mooi beest O+ . Gedraagt hij zich al wat volwassener?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_94201649
We waren al ernstig de vruchtbaarheid van onze nieuwe ram aan het betwijfelen, maar..



Twee! lammetjes! O+ *O*
Nog wel van het jongste ooitje, dat nog nooit gelammerd had. Maar ze doet het helemaal goed, ze gromt dat de lammetjes niet te ver weg mogen en ze laat ze rustig drinken O+.
De oudste, een zwartje:


Een half uurtje jonger, een bontje:


En Hond vindt 't maar wat spannend:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:17:52 #144
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94201829
O+ Lente!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:23:23 #145
66825 Reya
Fier Wallon
pi_94202087
Heb je zelf een ram, of huur je hem?
pi_94202386
O+
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94203802
O+
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 19:49:27 #148
155227 crew  Guppy
dus
pi_94206861
O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_94208497
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 18:23 schreef Reya het volgende:
Heb je zelf een ram, of huur je hem?
We hebben er sinds vorige zomer weer zelf een. Hiervoor eenmaal een ram gehuurd, daarvoor hebben we twee rammen zelf gehad (of drie, maar een van de drie werd geacht geen ooien te dekken. Hij kreeg vier lammetjes bij vier sletterige ooitjes ):O ).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94222857
Wauw :D
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:52:18 #151
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_94230553
:9~
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_94232747
Ah! D'r gebeurt weer wat.
pi_94236823
quote:
12s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
:9~
Ja, dat ook. Vorig jaar geen lammeren (opzettelijk, maar toch). De bodem komt in zicht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94250947
Ahhhh, wat een mooie lammetjes O+ Vooral de bonte is erg leuk :) zijn het rammetjes of ooitjes? En hou je ze of zijn ze voor de slacht?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_94278331
Ik weet nog niet wat het voor lammetjes zijn, we zien vanzelf wel of geen balletjes verschijnen.
Rammetjes worden uiteindelijk geslacht, als er ooitjes bij zitten breiden we de kudde uit. Die is nu wat klein naar onze smaak. Wel passend bij onze eigen hoeveelheid grond, maar vanwege destijds onverwachte uitbreiding van de veestapel met twee koetjes hebben we er nu 2 hectare bij gehuurd en dan is vier schaapjes opeens weer veel te weinig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94589346
Het bonte lammetje is een ramlam, het zwartje een ooitje.

Afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het koebestendig maken van de afrastering van de grote zomerwei. Daar stond wel een schapenomheining omheen, maar die hebben maar een paar lage draadjes nodig , en die stonden ook nog voor een groot deel aan van die tijdelijke prikpaaltjes.

Dus via markplaats gezocht tot er een partij niet te dure redelijk goeie bielzen op de kop te tikken viel. Daarna twee landhekken gekocht (3,5 meter). 12 rollen glad ijzerdraad van 2,4 mm, 2 rollen hadden we nog liggen.

De bielzen (12 stuks) zijn op de hoeken ingegraven (er zitten wat obstakels en bochtjes in het terrein), daartussen dan het draad gespannen, met ook nog de nodige veren en draadspanners en een lading w-potjes.
Als paaltjes tussen de hoekbielzen hebben we gekozen voor insultimber. Staatsbosbeheer gebruikt dat ook veel. Het zijn vrij kleine vierkante paaltjes, van een houtsoort die geen stroom geleidt. Dus hoeven er geen isolatoren gebruikt te worden voor het schrikdraad. Beetje duur in aanschaf, maar het is hardhout (en dan nog verantwoord ook), zou een erg lange levensduur moeten hebben.

Die koetjes zuipen inmiddels bijna 50 liter per dag, en dan zijn ze nog niet eens volwassen en is het nog geen zomer. Daar valt niet tegenop te lopen met emmertjes en kruiwagens, dus hebben we een zelfdrinker gekocht.

Kortom, duizend euro verder, hebben we een wei waar een koe in kan. Moet je je voorstellen dat je dat geld terug zou moeten verdienen :o.

Vanochtend hebben de koetjes hun wei uit gelokt, met een koekje (lust Blaartje graag) en een bakje biks (voor Klaartje, die snapt koekjes niet). Ik voorop met koekje en biks, liefste achter de koetjes met hond en stok. Hond hield zich verder nergens aan en rende vrolijk op en neer.
Koetjes over de weg laten lopen, her en der wat aftakkingen hadden we afgezet met roodwit lint. En dan door de hekken de nieuwe wei in. Altijd reuze spannend of niet halverwege een beest de benen neemt..

Maar 't ging goed en ze grazen nu de poten onder hun lijf vandaan. Schapen wilden ook heel graag naar echt gras dus die hebben we erachteraan gestuurd.

Bedoeling is om de koetjes 's avonds weer terug te laten lopen naar hun "oude" weitje. Dan krijgen ze daar biks en hooi. Op die manier zouden we ze wat tam en gezeggelijk houden, en bovendien is het beter als ze niet in 1 keer helemaal overstappen van hooi naar gras.
Vanavond maar eens zien of ze wat willen meewerken.

De zelfdrinker moeten we ook nog aan ze uitleggen, ook dat moeten we nog maar zien of ze het snappen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:32:14 #157
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94590133
Kun je ze niet beter trainen om aan een halster te lopen? Lijkt me makkelijker.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94607338
Aan een halster lopen zou makkelijk zijn ja. Het is het leren lopen aan een halster wat me weerhoudt.. Maar misschien gaan we het wel proberen.

Het is wel gelukt ze mee terug te wandelen, met enige moeite. Ze gingen de verkeerde kant op en vervolgens maar treuzelend achter me aan, en hadden ook nog moeite om over de dam te komen. Schapen daarentegen huppelden in volle vaart naar hun vertrouwde wei, in afwachting van biks.

Die combinatie was niet heel handig, dus het nieuwe plan is om de schapen morgen mee te nemen naar de grazige weide en ze daar een eigen afgeschoten stukje te geven. Waar ze dan ook 's avonds biks krijgen en ze dus niet meer mee terug gaan.

Koetjes lijken de zelfdrinker nog niet te begrijpen, dus ze hadden dorst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 25 maart 2011 @ 18:01:16 #159
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94607795
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94608109
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:01 schreef Isegrim het volgende:
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
_O-
Je weet ons te vinden! Deze keer krijg je lunch met ham van eigen varken :Y).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 25 maart 2011 @ 18:17:24 #161
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94608346
Oeh lekker. :9 Daar moeten we dan maar ff een datum met mooi tuinweer voor prikken binnenkort. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94608986
Top!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94628183
Bielzen ingraven als hoekpalen! Wij trokken vroeger dan prikkeldraad met de hand strak. Dat klinkt griezelig, maar is goed te doen.
En de kalveren in de wei laten! Rondbokken en springen. Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_94631355
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 01:44 schreef Kees22 het volgende:

En de kalveren in de wei laten! () Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 26 maart 2011 @ 11:39:49 #165
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94633737
Ik begrijp hem ook niet. :N
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94700436
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
OK, dat snap ik.

In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 28 maart 2011 @ 02:46:42 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94700907
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, dat snap ik.

In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
Resistance is futile.
pi_94700990
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:46 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 28 maart 2011 @ 03:05:48 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94701086
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).

Bij paarden gebruik je juist geen prikkeldraad omdat die kilometers rennen (en hard) en ze zien het ook niet. Veel te gevaarlijk, er gaan er ook veel dood die zich vastwerken in prikkeldraad.
Resistance is futile.
pi_94701822
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest :Y.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.

Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.

Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 maart 2011 @ 08:33:57 #171
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94702477
In werking stellen met de koe vlak ernaast? Vol met water zetten zodat ze er gaan drinken en dan per ongeluk de lepel indrukken? Brokjes die ze lekker vinden erin leggen, onder de lepel?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94702788
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94702936
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:57 schreef sigme het volgende:
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
pi_94704252
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
Nou, zo dom lijken ze voorlopig wel. Ze hebben het reservoir leeg & nogal dorst 's avonds als ze naar hun avondwei mogen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 maart 2011 @ 10:14:37 #175
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704466
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2011 07:02 schreef sigme het volgende:
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest :Y.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.

Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.

Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
Is het een lage bak? Dan zijn ze puur de beweging omlaag niet gewend. Ik zag dat je ze melk uit een hoge emmer gaf. Ik leerde ze altijd vanaf de geboorte uit een lage emmer drinken omdat dit later makkelijker was. Het kostte standaard 2 dagen, vingers in de bek en laten slobberen. Zodra ze met hun kop omhoog wilden komen dan gaf ik ze een tik op die verdikking waar de hoorns later uitkomen. Mijn opa zat er altijd een week mee te worstelen :P , wij werkten nooit met flessen maar probeerden ze direct te leren om uit een lage emmer te drinken. Niet makkelijk want ze zijn de uier gewend. Maar goed, dit waren dan kalfjes van 3 dagen oud die al zelf uit de emmer konden drinken. Uitzonderlijk. Ik weet wel zeker dat de buren het anders deden want die hadden ook hoge emmers en toch hebben al die koeien normaal leren drinken.
Resistance is futile.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:19:37 #176
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704616
Oh wacht, het gaat om het aandrukken van die knop. Hmm. Zal het eens aan mijn vader vragen als ik er aan denk.
Resistance is futile.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:20:37 #177
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704642
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
Geloof me maar, koeien zijn écht zo dom. :+
Resistance is futile.
pi_94704901
Ik zie nu dat de benaming "weidepomp" gangbaarder is.
Het is zo'n ding:

Koe dient met neus dat gele ding naar achter te douwen en daardoor wordt water opgepompt de zwarte bak in.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94734300
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:19 schreef Seven. het volgende:
Oh wacht, het gaat om het aandrukken van die knop. Hmm. Zal het eens aan mijn vader vragen als ik er aan denk.
haha ok. Ik kon me nog herinneren van vroeger toen ik geregeld bij de boer kwam (buren) dat ik het nog verdraaid snuggere beesten vond, dit itt bijv. paarden.

Maar dat is ook alweer bijna 15-20 jaar terug, kan zijn dat ik m'n beeld ietwat geromantiseerd heb :+
  maandag 28 maart 2011 @ 22:45:54 #180
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94741091
Volgens mij zijn paarden toch iets slimmer, al ontloopt het elkaar denk ik niet zoveel. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94748276
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 03:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).

Bij paarden gebruik je juist geen prikkeldraad omdat die kilometers rennen (en hard) en ze zien het ook niet. Veel te gevaarlijk, er gaan er ook veel dood die zich vastwerken in prikkeldraad.
Je zet me wel aan het denken.
Ik ben zelf veel te dom om boer te worden, maar mijn vader was daar heel goed in. Hij was ook goed met dieren, kon ze goed observeren.
Ik weet wel dat de koeien dansten en sprongen als ze voor het eerst de wei ingingen.
(Ik zit er nog van te glimmen, bij de herinnering.)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_94792979
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:29 schreef sigme het volgende:
Ik zie nu dat de benaming "weidepomp" gangbaarder is.
Het is zo'n ding:
[ afbeelding ]
Koe dient met neus dat gele ding naar achter te douwen en daardoor wordt water opgepompt de zwarte bak in.
Volgens mij moet je 'm een klein beetje achterover zetten zodat het water achteraan zit. Om bij dat water te komen moeten ze dan de lepel naar achter duwen met hun snuit, en dan pompt hij water.

Als het eerste kalf het doorheeft kijken de anderen het wel af.

Komende zondag zie ik mijn vader. Ik zal hem nog wel tips vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door loodgietertje op 30-03-2011 15:53:49 ]
pi_94814932
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 01:00 schreef loodgietertje het volgende:

[..]

Volgens mij moet je 'm een klein beetje achterover zetten zodat het water achteraan zit. Om bij dat water te komen moeten ze dan de lepel naar achter duwen met hun snuit, en dan pompt hij water.

Als het eerste kalf het doorheeft kijken de anderen het wel af.

Komende zondag zie ik mijn vader. Ik zal hem nog wel tips vragen.
Dank voor de tips! Het lijkt te helpen, vanmiddag heb ik Blaartje zo gek gekregen dat ze naar het buiten bereik liggende water reikte, waarna ik de lepel heb ingeduwd en toen tegen haar neus heb laten rusten. Zo dronk ze het verse opgepompte water met de druk van de lepel tegen haar snuit.
Iemand anders meldde dat Klaartje zijdelings te pomp opgeduwd leek te hebben.

Ondertussen hebben we ook de halsters nu goed om, en zijn we voorzichtig wat aan het oefenen met vaststaan en meelopen aan een touw. Hele mooie zelfgemaakte dikke touwen van getwijnde pakjestouwtjes trouwens, maar dat terzijde.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 30 maart 2011 @ 17:06:11 #184
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_94815020
Ik maakte vroeger nog wel eens zelf een paardenhalster van pakjestouw. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_94816702
Dit vraagt natuurlijk wel om nieuwe foto's van de koetjes met hun mooie halsters om hè?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_94841661
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2011 17:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank voor de tips! Het lijkt te helpen, vanmiddag heb ik Blaartje zo gek gekregen dat ze naar het buiten bereik liggende water reikte, waarna ik de lepel heb ingeduwd en toen tegen haar neus heb laten rusten. Zo dronk ze het verse opgepompte water met de druk van de lepel tegen haar snuit.
Iemand anders meldde dat Klaartje zijdelings te pomp opgeduwd leek te hebben.

Ondertussen hebben we ook de halsters nu goed om, en zijn we voorzichtig wat aan het oefenen met vaststaan en meelopen aan een touw. Hele mooie zelfgemaakte dikke touwen van getwijnde pakjestouwtjes trouwens, maar dat terzijde.
Leuk he, dat gevlochten pakjestouw?
Ik ben eens begonnen aan een bol van een kilometer, maar die ben ik kwijtgeraakt.

Halsters vlechten is leuker, maar heb ik nooit gedaan.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_95038100
Ik heb m'n vader gesproken hierover.

Hij heeft er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Als er maar iets water in de pomp staat vinden de koeien het wel zelf uit.
Een kalf moet natuurlijk wel sterk genoeg zijn om de lepel vooruit te duwen. Daarvoor moet ze toch al gauw een paar maanden oud zijn, anders is ze gewoon niet bij achte om de lepel met d'r snuit naar voren te duwen.

We maakte vroeger wel een paar dwarsbalkjes aan de voetjes van de pomp. De pomp staat dan breder, en wordt niet zo gemakkelijk omgelopen als de koeien staan te dringen en te klieren bij de pomp.

Maar ik begreep dat het al een beetje werkt.

Volgens mijn vader zijn de koeien een stuk slimmer dan de meeste mensen........................

Ik heb vroeger wel (veel) koeietouwen gevlochten van stooitouw. We sneden expres de touwtjes bij de knoop door als we een pak openmaakte, omdat je dan makkelijker kan vlechten. Ik vlocht meestal 6 touwtjes bij elkaar, om een sterk koeietouw te krijgen.
pi_95039107
Het lijkt steeds beter te gaan, gister zagen we Blaartje echt lepelen. Onze weidepomp staat ook op dwarsbalkjes. De truuk om 'm iets naar achter te laten leunen was wel de gouden tip!

Overigens hebben we ons koetouw niet gevlochten, maar gedraaid. Ik denk dat dat slaan heet?
Vlechten is niet bij me opgekomen :@.
Dit is in elk geval heel mooi stevig touw geworden. En ik snij inderdaad al een hele tijd de touwtjes ter hoogte van de knoop door :Y.

We nemen nu al een paar dagen de koetjes (die nu bijna 10 en 9 maanden oud zijn, als ik het goed heb) aan het touw mee heen en weer, en dat gaat prima. Klaartje heeft inmiddels ook gesnapt hoe koekjes te eten, dat lokt en beloont wel makkelijker dan een bakje biks.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 april 2011 @ 22:22:16 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95048795
Mijn vader zegt net dat ze normaal gezien vanzelf wel leren, eigenlijk. Maar goed, Blaartje kent het wel blijkbaar. En ja, als één het kent, leert de rest het vanzelf in het koppel.
Resistance is futile.
  maandag 4 april 2011 @ 22:29:14 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95049218
Oh, mijn opa maakte ook altijd dikke touwen van die strotouwtjes. Hij begon met twee die hij steeds op nieuw dubbel deed. Hij maakte ze trouwens met een boormachine, ging véél sneller. Gewoon vastmaken aan een krom geslagen spijker en aan de andere kant draaien.
Resistance is futile.
pi_95057441
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 22:29 schreef Seven. het volgende:
Oh, mijn opa maakte ook altijd dikke touwen van die strotouwtjes. Hij begon met twee die hij steeds op nieuw dubbel deed. Hij maakte ze trouwens met een boormachine, ging véél sneller. Gewoon vastmaken aan een krom geslagen spijker en aan de andere kant draaien.
Wij hebben ze ook met een boormachine gedraaid. Een lange dubbele lus van pakjestouwen, opdraaien, in drie stukken verdelen, dit weer opdraaien, nog een keer in drie stukken (dan staat er enorm spanning op dat er allemaal kronkel in willen springen), Die drie tegengesteld draaien totdat de spanning eruit is en het touw daarmee klaar is. Dik & stevig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95102671
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2011 06:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Wij hebben ze ook met een boormachine gedraaid. Een lange dubbele lus van pakjestouwen, opdraaien, in drie stukken verdelen, dit weer opdraaien, nog een keer in drie stukken (dan staat er enorm spanning op dat er allemaal kronkel in willen springen), Die drie tegengesteld draaien totdat de spanning eruit is en het touw daarmee klaar is. Dik & stevig.
Strooitouw aan elkaar knopen.
Een dubbele lus maken, dat zijn dus vier touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 12 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 36 touwtjes naast elkaar. ?? Is dat niet wat veel?

Overigens is dat tegengesteld draaien wel slim!
Zal het eens proberen als ik genoeg touw kan krijgen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_95107280
Pakjestouw aan elkaar knopen.
Een lus maken, dat zijn dus twee touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 6 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 18 touwtjes naast elkaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95152043
quote:
2s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:28 schreef sigme het volgende:
Pakjestouw aan elkaar knopen.
Een lus maken, dat zijn dus twee touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 6 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 18 touwtjes naast elkaar.
OK, ik had de dubbele lus verkeerd bwegrepen.
Ga het eens proberen als ik weer een bos touwtje heb.

Overigens: een nadeel van het plastic touw is dat het slijt en overal plastic achterlaat. Sisal, hennep of vlas slijt ook wel, maar verteert gewoon als plantaardig materiaal.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 13 april 2011 @ 21:15:18 #195
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95463171
volgt
pi_95562638
en ik zet hier brutaalweg ook een lurkers aantekening.

Het is hard werken, wat jullie doen !
Ben je een stadse deerne van huisuit? of van het platteland ?
excuses als ik de info gemist heb.

edit: via via kwam ik hier terecht: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6640
en op de homepage : Workshop worst maken
30 maart 2011 - Eindelijk is het weer zover. Anne van Annes Kookpunt heeft weer een workshop worst maken gepland. Op 4 september 2011 te Zevenaar. Met vlees van een Bonte Bentheimer.

[ Bericht 46% gewijzigd door AnneX op 17-04-2011 20:49:03 ]
pi_95684533
Ik kom van het platteland maar niet van boerenbloed, mijn liefste komt meer uit een keuterboertjesfamilie.
Leuke tip van die worstworkshop, maar verse worst maken kan ik al wel, dus ik denk dat ik oversla en doorspaar totdat ik de jongens van het worstlog een keer een middagje kan huren.

Foto van afgelopen zaterdag:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95720434
Twee lammetjes erbij!




Twee ramlammetjes. Dat maakt de score tot op heden 3 - 1.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:56:55 #199
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_95722696
Liev. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_95729302
Hoe mooi :)
pi_95743394
Kalfje is geboren door een keizersnee. Die beslissing was heel snel gemaakt. We hebben nu een grote en kleine variant van de moeder. Lijken echt als 2 druppels water op elkaar.

Andere koe kan nog steeds niet in de benen komen. Die gaat morgen vroeg weer in een warm bad (graad of 35/40 volgens mij). Zij was vandaag na een paar uurtjes gewoon nog te moe om er in te blijven en daarom het water eruit laten lopen.

Mijn moeder heeft een oude hobbyboer iets verder op wijs gemaakt dat we de koeien elke week in bad doen en we ze ook graag leren zwemmen. Nou, dat water moest er maar meteen uit, want dat kon natuurlijk niet. Ondanks de grapjes leeft toch iedereen mee, terwijl het maar 'gewoon' een koe is. Het is denk ik de situaties die samenkomen. Bij de één wel gelukt, de andere niet. En koeien zijn echt roedeldieren. Als je dan ziet dat die ene koe echt niet weet wat die met de andere koe aan moet is dat best raar om te zien. De hond is ook helemaal gek op onze koeien. En die waakt nu steeds over haar. Uren lang zit die bij het hek het weiland in te turen.

Mijn respect voor koeien is wel wat groter geworden. Mede door het vermenselijken van de situatie, al ben ik mij daar wel erg van bewust. Maar ach, dat is over een paar dagen vast al een stuk minder geworden.. :)
pi_95958786
Hoe is het met de koeien en het kalfje, Kabolter?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95958934
Hier is het zomer.. ook al is het april.
Klaartje raakte wat aan de dunne van al het verse gras, we hebben daarom de koetjes een paar dagen in de -nog kale- winterwei gezet zodat ze hooi vraten. Daar knapte het mooi van op, en nu lopen ze weer in de paardebloemenzomerweide.





De varkjes vinden het maar warm. Door de droogte is de poel leeg, die vul ik handmatig door water te putten uit de moerassloot een endje buiten hun wei. Ze zijn dankbaar.




Nou, en dan is het ook nog zo dat op deze Paasmaandag het eerste ei uit de broedmachine aangepikt is! Straks hebben we paaskuikens oO< .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95959743
quote:
5s.gif Op maandag 25 april 2011 16:39 schreef sigme het volgende:
Hoe is het met de koeien en het kalfje, Kabolter?
Wat een mooi foto's zeg.

We hebben de hele week met man en macht geprobeerd de koe te redden. Ze is 5x in bad geweest volgens mij. Dat is een soort van container waar ze nog maar net vrij in kon staan en dat wordt dan gevuld met warm water (39 graden volgens mij). 5 keer zijn ze dus langs geweest om het bad te vullen. We hebben er nog een grote parasol boven geplaatst, anders was het met dit weer veel te warm. Dat was een grappig gezicht. Midden in het weiland een koe in een container met een grote parasol er boven. :)

De eerste paar dagen waren hulpeloos en er zat totaal geen verbetering in. Ze kon echt niet op haar poten staan, zowel qua voor- als achterpoten. Ik kan aardig wat hebben, maar kon het niet meer aanzien. Vooral als er dan zo'n contrast is met de andere koe en dat kleine eigenwijze kalfje, waar het door middel van een keizersnede wel is gelukt. Weet niet of je die beelden nog kent van de gekkekoeienziekte, maar dat ging hier dus de hele dag door. Heel graag willen staan, maar haar poten leken net sprietjes, zo makkelijk zakte ze daar doorheen.

Na 3 dagen hebben we het plan lichtjes aangepast. Na een uurtje al het water er langzaam uit laten stromen zodat ze zelf wat sneller werk moest verzetten. Dat bad is namelijk bedoeld om iets minder druk op de poten te zetten en door het warme water worden de spieren en zenuwen wat warmer en losser. 3 dagen terug, bij het 4de bad ging het ineens een stuk beter. Ze kon al aardig vrij in het water staan, zonder water was echter nog een probleem. De linkerkant was het zwakste, dus daar zakte ze doorheen. Op die kant liggen was dus niet goed, onder andere voor de doorbloeding en het proberen om op te staan (wat onze koe de hele dag bleef proberen, ondanks dat dat maar niet lukte).

En sinds 2 dagen kan ze gewoon staan! Echt geweldig om te zien. Eerste dag 5 minuten en de dag erna 10 minuten. Toen kon ze ook ineens vanuit zichzelf opstaan, als ze op de goede kant lag. Lopen gaat nog zeer moeizaam. Ze zet de hoef vaak nog niet goed neer. Ze hebben daar een woord/begrip voor die ik echter niet meer weet. Maar het goede nieuws daaraan is dat dat binnen een week zo over kan zijn. We zijn al super gelukkig dat ze kan staan en het gaat elke dag met sprongen vooruit.

Gisteren begonnen met melken en dat ging goed. Ze gaf nog melk. Ze heeft een paar injecties gehad, vorige week zondag, die nu ook zijn uitgewerkt (niet meer aanwezig in het lichaam). Volgens mij mag ze zelfs weer voor de slacht, maar dat doen wij natuurlijk niet meer. Het is het lievelingetje van de buurt nu.

En het mooiste nieuws is: er is nu een pleegzoon op de weg hier naartoe. Dus het plaatje wat we voor ogen hadden is weer compleet. Kan echt gaan zo'n week. Vorige week bijna afgeschreven en nu is alles weer mogelijk.
pi_95961165
Goed om te horen dat het opknapt! Is het gebruikelijk dat een koe een pleegkalf accepteert of is dat ook nog afwachten? En melk je nu om de melkstroom op gang te brengen/houden voor dat kalf, of voor jezelf?

De stier was Belgisch Witblauw zei je, maar wat voor koetjes heb je eigenlijk? En hoe lang al, en met welk doel enzo?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 25 april 2011 @ 18:08:32 #206
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_95961284
Wat een geweldige foto's en wat zijn de koetjes al groot!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_95979895
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 18:03 schreef sigme het volgende:
Goed om te horen dat het opknapt! Is het gebruikelijk dat een koe een pleegkalf accepteert of is dat ook nog afwachten? En melk je nu om de melkstroom op gang te brengen/houden voor dat kalf, of voor jezelf?

De stier was Belgisch Witblauw zei je, maar wat voor koetjes heb je eigenlijk? En hoe lang al, en met welk doel enzo?
Ik zal hier morgen even weer posten en misschien wat foto's plaatsen.

Met de koe is het weer helemaal mis. Waarschijnlijk een zware ontsteking in de poot. Dierenarts is er vanavond bij geweest. Antibiotica, koortsremmer en een flinke pijnstiller. Temperatuur was opgelopen tot minimaal 41,1 graden. Mooi triest dus. En dat terwijl het zo goed ging. Ze zat te knarsetanden van de pijn.

We hebben 2 koeien, een mix tussen een gewone melkkoe en Belgisch Witblauw.
Het stiertje is dezelfde mix. Het andere kalf, die dus van onze koe is, is geïnsemineerd met Belgisch Witblauw. Die speelt zo af en toe met de hond. De hond is al grote vriendjes met de 2 koeien en ze accepteert hem ook gewoon bij het kalf. Af en toe is de koe het zat en dat heeft ie ook meteen door. Ze hoeft maar te kijken en dan druipt ie af.

We hebben ze om ons kleine weiland te onderhouden. Was eerst de bedoeling voor het vlees, maar er is 1 partij hier die tegenwerkt.. :)

Melk hebben we nog niks mee gedaan. De koe waar het slecht mee gaat heeft meer dan genoeg melk. Dus misschien dat we zo af en toe toch wat voor eigen gebruik doen. Is wel hele vette melk.
pi_95983461
1 kuiken uit!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 26 april 2011 @ 08:15:07 #209
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95983515
O+
Resistance is futile.
  dinsdag 26 april 2011 @ 08:31:18 #210
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_95983727
@Kabolter: hele vette melk is juist goed, kun je de heerlijkste dingen van maken. Vooral de Indiase keuken maakt veel van verse, vette melk. Bijvoorbeeld paneer, een verse kaassoort die niet smelt, en allerlei zoetigheden. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_95987081
Dat kuiken :D En dat varken, wat een heerlijke dieren!
pi_96027542
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
Dus misschien is het onzin, maar ik vraag me toch af of een Belgisch Witblauwe stier met een gewone Nederlandse koe of zelfs met een kruising wel goed gaat. Ik heb er hier wel eens een zien lopen, maar dat zijn toch wel forse beesten. En ik weet dat dikbillen toch ook wel problemen hebben.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 27 april 2011 @ 07:03:22 #213
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_96031595
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
Dus misschien is het onzin, maar ik vraag me toch af of een Belgisch Witblauwe stier met een gewone Nederlandse koe of zelfs met een kruising wel goed gaat. Ik heb er hier wel eens een zien lopen, maar dat zijn toch wel forse beesten. En ik weet dat dikbillen toch ook wel problemen hebben.
Het is zeker geen onzin. Een belgische blauwe op een melkras geeft een veel ruimer bespierd kalf, daardoor krijg je ook een groter risico dat de koe moeilijker afkalft. Als de koe al eerder bewezen heeft makkelijk af te kalven is het risico wel wat kleiner. Door een zware bevalling is er een grotere kans op beschadigingen aan t kalf en t bekken van de koe, bijvoorbeeld beschadiging aan de zenuwen die hierdoorheen lopen. Maar gelukkig gaat het ook vaak goed.
pi_96032012
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
Het begin van zijn verhaal stond ietwat offtopic in het autarkie-topic.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:02 schreef Kabolter het volgende:
Een tip: bekijk goed wat je nu precies wil met de koeien. Wij komen er nu achter dat niet elk ras overal voor is geschikt. We hebben nu 2 koeien rondlopen die echt op springen staan. Wat blijkt? Een melkkoe met Belgisch Witblauw combineren levert bij de bevalling soms problemen op.

Eentje is nu al even over tijd en staat echt op springen.
Die uiers zijn net van die plastic handschoentjes die opgeblazen zijn. :)
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:53 schreef Kabolter het volgende:
()
Kalf bij ons heeft het overigens niet gered. Kwam er heel mooi uit, was zomaar halverwege maar hij bleef steken. Koe heeft het nu heel zwaar. Echt klote om te zien, kan niet meer in de benen komen. We moesten vanochtend kiezen, of naar de noodslachting en 200 euro krijgen of een paar spuiten er in en niet meer geschikt voor de slacht. Echt belachelijk hoe je gedachtes dan ineens 180 graden draaien. Heb er nu bijna evenveel sympathie voor als onze hond, terwijl ik een koe altijd maar als een aardig zinloos beest zag. Als het morgen niet beter gaat komt er morgenvroeg een man met een soort van koeien-bad. Zodat hij vrij van de grond komt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 27 april 2011 @ 08:14:44 #215
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96032127
Ik wist dat helemaal niet. Bevriende melkveehouder laat altijd een melkkoe dekken door een Belgisch blauw en dat kalf is dan voor het vlees (voor zichzelf), maar heb 'm nooit gehoord over bevallingsproblemen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96032250
Een van de boeren in de buurt die rundvlees verkoopt, is van de Belgisch Blauwen afgestapt omdat er bijna altijd een veearts te pas moest komen aan het afkalven.
Het zal ook een kwestie van preciese lijn en ervaring zijn, welke koeien, wat voor historie hebben ze, van welke stier neem je rietjes etcetera.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96055681
Een van de eieren in de broedmachine piepte sinds 24 uur luid en duidelijk, maar kwam niet verder dan een klein gaatje in de eierschil. Liefste heeft het ei vanochtend gepeld, en het kuiken kwam er wonderwel uit. Voorlopig gaat 't goed - twee kuikentjes in een warme bak.

De andere eieren piepten en kraakten niet. Vandaag dan toch maar een schouwlamp gekocht en geschouwd, en daarna de eieren gebroken.

Van 8 eieren in de broedmachine kwam:
• 1 kuiken zelf uit het ei gekropen
• 1 kuiken gepeld
• 2 compleet ontwikkelde kuikens dood in de dop
• 1 embryonaal aanzetsel
• 3 onbevrucht

Dat is een slechte score :(.
Dood in de dop kan komen door erfelijke afwijkingen, maar daar staat dit ras niet om bekend. Of door te nat of te heet broeden in de laatste dagen, maar dat is niet zo geweest. Gebrek aan vitamine B kan ook dit veroorzaken, dus nu gaan we biergist kopen voor de kippen. En appelschillen voeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 27 april 2011 @ 19:17:22 #218
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96055842
Jammer. -O- Vorig jaar hadden jullie er best veel toch?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96056069
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:17 schreef Isegrim het volgende:
Jammer. -O- Vorig jaar hadden jullie er best veel toch?
5 uit 8. Waarvan 4 hanen :(

Het ene hennetje uit dat broed doet 't prima trouwens. Legt ook goed, al kan ik niet zien welke kip wat legt: ze leggen er op een dag soms 4 en er zijn 4 kippen. Dus ze legt en dat is goed. De oudste kippen leggen (dus) ook nog steeds, en we hebben ze nu bijna 4 jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96057123
Mooie foto's weer, de koetjes zien er goed ui! En zonde van de kuikentjes... 2 is wel wat weinig. Als wij er zo weinig hebben kopen we er wel eens een paar eendagskuikens bij uit een kuikenbroederij. Gewone plofkipjes dus, voor de opeet :Y) Dan hebben ze toch nog wat gezelschap aan elkaar en heb je zeker weten lekkere kip na een poosje. Maar goed, dat is dan weer niet heel autarkisch :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_96059303
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:42 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooie foto's weer, de koetjes zien er goed ui! En zonde van de kuikentjes... 2 is wel wat weinig. Als wij er zo weinig hebben kopen we er wel eens een paar eendagskuikens bij uit een kuikenbroederij. Gewone plofkipjes dus, voor de opeet :Y) Dan hebben ze toch nog wat gezelschap aan elkaar en heb je zeker weten lekkere kip na een poosje. Maar goed, dat is dan weer niet heel autarkisch :P
Ik heb aan je gedacht en de aanschaf van een stel Egberts overwogen. Maar ik ken geen kuikenboerderij in de buurt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96090513
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb aan je gedacht en de aanschaf van een stel Egberts overwogen. Maar ik ken geen kuikenboerderij in de buurt.
Je woont in Drenthe toch? Je zou eens in de telefoongids kunnen zoeken op pluimveebedrijf of kuikenbroederij. Ik heb net zelf ff gezocht en kon er eentje vinden in Meppel en Groenlo en eentje in Ruinen. Maar geen idee hoe dicht dat bij jou in de buurt is. Ach, en twee kuikentjes houden het samen ook nog wel uit. Gewoon weer een lading nieuwe eieren in het broedmasjien en over 3 weken hebben ze nieuwe broertjes en zusjes ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_96092030
quote:
10s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:01 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Je woont in Drenthe toch? Je zou eens in de telefoongids kunnen zoeken op pluimveebedrijf of kuikenbroederij. Ik heb net zelf ff gezocht en kon er eentje vinden in Meppel en Groenlo en eentje in Ruinen. Maar geen idee hoe dicht dat bij jou in de buurt is. Ach, en twee kuikentjes houden het samen ook nog wel uit. Gewoon weer een lading nieuwe eieren in het broedmasjien en over 3 weken hebben ze nieuwe broertjes en zusjes ;)
We gaan de kippen aan de dope zetten (biergist) en over een kleine week weer eieren verzamelen en opnieuw erop broeden. Als ik dan nog Egberts erbij wil ga ik eens op zoek naar nog-niet-bevroren eendagskuikens ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96093320

In de waterbak. Water nemen ze zelf mee en hij wordt er door middel van een lier naar binnen getrokken.


Water staat erg hoog. Kan net met de kop boven het water, maar door het water worden ze niet echt angstig.


Dat is wel goed te zien op deze foto. Tik zelf de 2 meter bijna aan.


Pasgeboren eigen kalf. Snapt nog niks van de wereld.


We vonden metallic-grijs wel een mooi kleurtje om de koe te pimpen..


Eigen kalf. Lijkt alsof ze de hele tijd bij de moeder is. Maar vaak is ze helemaal aan de andere kant van het weiland te vinden.


Eigenwijs aangekocht stiertje.


Onze labrador bij zijn favoriete koe, toen het ineens weer veel minder met haar ging. Ze bleef de hele tijd bij haar en moest steeds piepen. Na deze foto haalde ze al haar speelgoed op en bracht het naar de koe. Ze snapte zelf niet helemaal volgens mij dat een koe niet zo gecharmeerd is van speelgoedknuffels. Laat staan een kluif.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kabolter op 28-04-2011 16:23:28 ]
pi_96105320
Die koe ziet er wel liggend een beetje zielig uit op die eerste foto. Hoe gaat het nu? En je hond, wat een schat! Mooi dat ze zon band opbouwen!
pi_96181256
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 20:31 schreef Ansu het volgende:
Die koe ziet er wel liggend een beetje zielig uit op die eerste foto. Hoe gaat het nu? En je hond, wat een schat! Mooi dat ze zon band opbouwen!
Ze kan niet staan. En een dier van honderden kilo's krijg je niet zomaar een bak in. Het in de bak krijgen van de koe gaat er vaak nog wat hardhandiger aan toe.

Met die hond hebben we inderdaad erg veel geluk. De andere koe is wat argwanender maar ze mag wel met de kalfjes spelen.

Sigme: dat biergist zorgt voor een hogere ei-productie? Of wordt de kwaliteit van de eieren qua ontwikkeling beter?
  zaterdag 30 april 2011 @ 19:31:53 #227
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96181750
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:14 schreef Kabolter het volgende:
Onze labrador bij zijn favoriete koe, toen het ineens weer veel minder met haar ging. Ze bleef de hele tijd bij haar en moest steeds piepen. Na deze foto haalde ze al haar speelgoed op en bracht het naar de koe. Ze snapte zelf niet helemaal volgens mij dat een koe niet zo gecharmeerd is van speelgoedknuffels. Laat staan een kluif.
_O-
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96182877
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 19:13 schreef Kabolter het volgende:

Sigme: dat biergist zorgt voor een hogere ei-productie? Of wordt de kwaliteit van de eieren qua ontwikkeling beter?
De vruchtbaarheid van de haan zou er iets van kunnen verbeteren, maar het voornaamste punt is dat als er wat weinig vitamine B in de eieren zit, de kuikens dan meer kans hebben op dood-in-de-dop: dus complete ontwikkeling maar er niet uitkomen. Omdat ze de vitamine B nodig hebben om de stress aan te kunnen, en een broedmachine is stressvoller dan een kloek.

't Gaat nog steeds niet goed met je koe?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 30 april 2011 @ 20:15:18 #229
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96183055
Gestorven van stress. ;(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96183443
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 20:09 schreef sigme het volgende:

[..]

De vruchtbaarheid van de haan zou er iets van kunnen verbeteren, maar het voornaamste punt is dat als er wat weinig vitamine B in de eieren zit, de kuikens dan meer kans hebben op dood-in-de-dop: dus complete ontwikkeling maar er niet uitkomen. Omdat ze de vitamine B nodig hebben om de stress aan te kunnen, en een broedmachine is stressvoller dan een kloek.

't Gaat nog steeds niet goed met je koe?
Het gaat de laatste dagen heel erg goed. Ze komt zelf in 'de poten', bewegen gaat alleen nog moeizaam. Pijn heeft ze naar mijn idee niet. Ze moet vandaag alleen nog even een antibiotica hebben, alleen gaat dat lastig met maar 2 mensen die nu thuis zijn.

Durf het alleen nog niet zo uit te spreken. Want de vorige keer was ik er heilig van overtuigd dat ze weer beter was. We hebben wel heel veel geluk met het weer. Ik denk niet dat het nu zo goed zou gaan als er veel regen was gevallen.

Blijf het erg dom van mij vinden. Vind die koe een stuk leuker nu het één en ander is gebeurd. Had er daarvoor heel weinig mee. Maar die drang om door te blijven gaan. Vond het normaal altijd van die slome passieve dieren. :)

Wist niet dat er zoveel bij kippen kwam kijken. Wel leuk dat je er fanatiek mee bezig bent, ondanks dat het nu even niet mee zit. Vind het erg interessant om te volgen.

Misschien al eerder beantwoord. Maar wat is het voordeel van een broedmachine? Dat de kippen dan eieren blijven leggen?
pi_96184079
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 20:15 schreef Isegrim het volgende:
Gestorven van stress. ;(
Ja sneu he ;( ? Het pellen van zo'n compleet ontwikkeld maar dood kuikentje voelt ook heel zielig. Het is zo mooi en helemaal gaaf en past precies is dat ei. Maar het doet het niet..

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 20:27 schreef Kabolter het volgende:

Misschien al eerder beantwoord. Maar wat is het voordeel van een broedmachine? Dat de kippen dan eieren blijven leggen?
Neu, dat we kuikens krijgen ondanks dat die stomme kippen niet gaan broeden }:|. 't Is altijd maar afwachten of er wel een broeds wordt. Vorig jaar niks (hele koude meimaand), toen hebben we op 't laatste nippertje die broedmachine gekocht. Het jaar daarvoor was er wel een broeds maar de eieren onbevrucht (daarna ging die haan ook vlot dood). Het jaar dáárvoor hadden we drie broedse kippen (waarvan twee op één nest oO< ).


Wat fijn dat er wel vooruitgang zit in de koe ^O^!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:41:27 #232
43653 sigme
Veraan
pi_96449733
We zijn een paar dagen weg geweest. Mét hond naar de wadden. Hij heeft zich vermaakt (en keurig gedragen).

Bij thuiskomst bleek een van de kuikentjes dood, dus toen was er nog maar een. Stond tegenover dat we een extra hondje hadden toen we thuis waren:

Gezelschapsdier voor Hond1 :Y. Een teefje, wat stevig van postuur en niet bang van aard.
Eén hond was toch wat sneu voor de hond.

Eén kuiken is ook niks. Dus:

Kuikentjes bijgekocht. Van het soort Vorwerk en dan in de krieluitvoering. Die grote vooraan is onze eigen Twent.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:26:31 #233
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96455858
Ohhhh O+ O+ O+ Die pup lijkt op mijn vroegere stabij/wetterhoun-kruising. O+ Impuls-aanschaf? :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96465447
Geen impulsaankoop! Paar weken geleden al uitgezocht, toen zag ze er zo uit:


We zitten al maanden te dubben over een hond erbij, omdat die ene zo vreselijk smacht naar hondjes. Asielhond hebben we wel geprobeerd maar dat schoot niet op: ik geloof dat het asiel de honden niet kwijt wil. Uiteindelijk besloten er dan maar een pup bij te nemen. Een kooikertje werd ons te duur, dus toen werd het maar weer gewoon een boerderij-stabij. Deze keer wel van een gewone hofhond. Hond1 kwam van een broodfokker - lastig dat je dat niet kan zien vantevoren.

Eerste twee nachten heeft Hond2 bij ons binnen geslapen, in de draadkooi. Elke twee uur wakker, piepen, ik eruit om haar buiten te laten piesen, dan kwartiertje aaien en dan weer slapen. Vannacht voor het eerst buiten bij Hond1, in de ren / in het hok. De ren puppy-ontsnap-bestendig maken heeft me de hele vrijdag gekost, maar nu kan ze er niet meer uit en heeft ze er wel plekjes in waar die grote Hond1 niet kan komen. Vannacht heeft ze wel een hele tijd gepiept en gejammerd, maar uiteindelijk toch ook de halve nacht geslapen (en wij dus ook een halve nacht geslapen).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 mei 2011 @ 08:14:59 #235
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96465579
Ze is megaschattig. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96635969
Hond2 doet het uitstekend, Hond1 ook, en samen zijn ze koddig.

De kuikens maken het ook goed, we hebben een nieuwe grote bak voor ze gemaakt met een warmtelamp, en gister 8 nieuwe eieren in de broedmachine gelegd. Deze keer na de kippen een tijd extra vitamine B te hebben bijgevoerd, hopelijk nu dan een beter resultaat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96636363
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 11 mei 2011 @ 08:52:46 #238
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96636586
O+ O+ O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96766151
Oh getverderre. Maden.
Een schaap had opeens een rare kale staart. Kudde gevangen, schaap gevangen, staart bekeken. Pluim kaalgeknipt en ja hoor: krioelende maden. Schaap was nog niet eens suf, dus de besmetting zal van vandaag geweest zijn. Nu is ze weer schoon, morgen de kudde nog maar een keer vangen en bespuiten met neocidol.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:25:21 #240
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_96768347
Owh getver, dat is vroeg in het jaar. Heel fijn dat je er zo snel bij was, zo een vieze, zielige aandoening! Bleh

De pup is echt O+
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:28:17 #241
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96772402
Da's altijd zo zielig, maden. ;( Arm schaap!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96786447
quote:
18s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:49 schreef sigme het volgende:
Oh getverderre. Maden.
Een schaap had opeens een rare kale staart. Kudde gevangen, schaap gevangen, staart bekeken. Pluim kaalgeknipt en ja hoor: krioelende maden. Schaap was nog niet eens suf, dus de besmetting zal van vandaag geweest zijn. Nu is ze weer schoon, morgen de kudde nog maar een keer vangen en bespuiten met neocidol.
Toch maar niet: de schaapscheerder belde vanochtend dat hij maandagavond komt scheren. Dan hou ik de schapen wel gewoon goed in de gaten, vanaf dinsdag zijn ze dan grotendeels risicovrij wegens gebrek aan vacht (en anders moet er daarna maar gif op, maar als het kan doe ik het liever niet).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96786517
Er zijn geen natuurlijke middelen beschikbaar om maden te voorkomen of te genezen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_96786707
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:43 schreef du_ke het volgende:
Er zijn geen natuurlijke middelen beschikbaar om maden te voorkomen of te genezen?
Nee, daarom is neocidol, ondanks alle bezwaren, tóch weer toegelaten op de markt (na een verbod van een paar jaar).

Wat wel helpt is op tijd scheren, maar dat voorkomt het niet geheel. De vacht groeit weer aan en als het erg mooi madenweer is doen ze het ook wel op kort haar.
Bovendien weet je niet van te voren wanneer het weer het meest made-gevoelig gaat zijn en als je vroeg scheert loopt je risico aan het eind van het seizoen, bij laat scheren aan het begin. Lammeren worden niet geschoren en ook daar hebben we wel eens maden op gehad.

Wat ook helpt is schone schapen (geen schijt op de vacht). Maar wij hebben schone gezonde schapen.. Commerciële boeren halen om die reden de staart van de schapen af, dan loopt de dunne poep van hun zieke Texelaars beter weg. Ook het verbod op couperen van staarten is na een paar jaar weer ingetrokken - beter ongezonde beesten zonder staart dan ongezonde beesten levend opgevroten door maden (een landbouwsector met gezonde schapen is blijkbaar geen optie).

Zodra ze eenmaal maden hebben is er wel tamelijk natuurlijk middel, dat heet Repel en is zo'n ontiegelijk geconcentreerde pepermuntlucht dat de maden op de loop gaan. Ik ruik het ook nu nog aan mijn handen.

Toen de neocidol verboden was (hadden gewone boeren natuurlijk een voorraad ingekocht en werd er gesmokkeld vanuit Oosteuropa), moesten we uitwijken naar Animec, een goedje dat bedoeld is voor koeien en tegen steekvliegen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96787274
Ok, jammer is dat, je wilt die beesten toch zoveel mogelijk ontzien waar het om gif gaat. Maar soms is het niet anders helaas.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_96787444
Eigenlijk geloof ik dat die schapen weinig last hebben van dat gif. Het is meer dat het zo ontzettend slecht is voor werkelijk álle geleedpotigen. Spinnen, bijen, vlinders, torretjes, alles valt dood neer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96788089
Wat een vervelend gedoe met die maden... Is het geen optie om alle schapen zodra het voorjaar begint alvast de achterkant (staartje, deel achterpoten/kont) kaal of iig kort te scheren? Ik ben echt blij dat wij er nooit gedoe mee hebben, onze schapen hebben haar ipv wol en verharen geheel uit zichzelf. Nog nooit een made gezien die zich op hun kale kontjes heeft gewaagd :P

Wat een schattige pup trouwens O+ leuk voor hond1 dat hij nu een vriendinnetje heeft om mee te spelen :)

En hoe is het met de kuikens? Wat ga je eigenlijk doen met die krieltjes als ze straks 'groot' zijn? Houden of slachten?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_96788451
Twee keer de schaapscheerder laten komen is niet echt een optie, en zelf scheren hebben we eenmaal geprobeerd en een bezoekje aan de huisartsenpost voor een tetanusprik laten maar weer afgezworen (en het scheerapparaat gelukkig mogen retourneren). Een fijne scheerder vinden valt ook nog niet mee, die die we nu hebben hield ik over aan de schaapsscheercursus, waarna ik een scheerapparaat gekocht heb, zelf ben gaan scheren en na twee-en-een-half schaap mezelf akelig in de vingers hakte. Met nog 3,5 schaap te gaan heb ik toen hem maar gebeld..

En het is vervelend, die maden, en vies enzo, en zeer pijnlijk voor de schapen, maar meestal hebben we niks, en soms dus een beperkte hap in een schaap. Alleen de eerste keer zagen we het erg laat en was het halve schaap aangevreten, maar zelfs die heeft het overleefd.

Overigens vallen deze schapen officieel ook onder de haarschapen. Maar dit haar blijft er dan wel aanzitten tot het afgeschoren wordt.

Wat we met de kuikens gaan doen hangt eerst af van de haan/hen-ratio. Maar als die een beetje gunstig is gaan we er maar een 2e koppeltje van maken, aan de andere kant van het terrein. Vraag is nog een beetje of we dan een hok voor ze maken of dat we het boomkipjes laten worden.

Hond & pup vermaken zich uitstekend samen! Ik heb een fietskar wat gemodificeerd zodat ze er samen in kunnen, en zo zijn we gedrieën gister naar de veearts gefiets zodat de kleine ingeënt kon worden. Veearts is tevreden over pup en ook tevreden of het gewicht van de hond (liefst dacht dat 'ie wat mager werd, ik vond 'm juist moddervet. Dus is 'ie goed :')).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:15:49 #249
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96805656
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:53 schreef sigme het volgende:
Commerciële boeren halen om die reden de staart van de schapen af, dan loopt de dunne poep van hun zieke Texelaars beter weg. Ook het verbod op couperen van staarten is na een paar jaar weer ingetrokken - beter ongezonde beesten zonder staart dan ongezonde beesten levend opgevroten door maden (een landbouwsector met gezonde schapen is blijkbaar geen optie).
Hm... Maar waarom/waardoor zijn die schapen dan ongezond? De keutels van de schapen van de commerciële boer waar ik wel eens kom, waren (toen hij nog schapen had) altijd gewoon hard. Maar de staartjes werden er idd wel afgehaald. Met een elastiekje afgebonden, alleen bij de ooitjes (omdat de rammetjes toch niet lang mee gingen :P ).

Van koeien heb ik wel eens gehoord dat de vlaaien zoals wij die kennen, eigenlijk niet horen, dat dat diarree is, en dat oerrunderen hardere mest hebben. Geen idee of het waar is.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96806048
Ik weet niet waarom die arme schaapjes massaal zo smerig schijten, maar wel dat er regelmatig hele weilanden vol staan met halfgroene Texelaars. In eerdere jaren hebben wij een schaap gehad dat niet best tegen gras kon, in de winter op hooi was ze prima, zodra het gras ging groeien werden de drollen zachte flatsen.

Onze koetjes draaien deze winter, toen ze puur op hooi (en biks) stonden, práchtige drollen. Een soort van olifantdrollen - en soms wel zo groot ook :').
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 mei 2011 @ 00:26:00 #251
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96821997
Als ik dit zo zie, krijg ik als rasechte stadsjongen gewoon de neiging een boerderij te beginnen O+
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_96850984
Zeg Sigme, ik had nog een vraagje... Hoeveel zijn jullie eigenlijk kwijt voor het laten slachten van de schapen/lammeren? Hoe gaat dat precies in zijn werk; brengt dat net zoveel gedoe met zich mee als voor varkens?

Wij hebben de schapen eigenlijk meer voor de lol, maar ik vind het geen verkeerd idee om ipv ze voor bijna niets te verkopen er een paar te laten slachten. Zelfde geldt eigenlijk voor de geitenbokjes. We hebben dat nog nooit laten doen (en we eten ook nooit geit of schaap dus zou niet weten hoe het smaakt) maar het is wel iets om over na te denken wat mij betreft... :Y)


Oh, en hopelijk hier over drie weken ook kuikentjes O+ vanmiddag een broedse kip met 11 eieren apart gezet in de schuur. Hopelijk blijft ze lang genoeg zitten en zijn alle eieren bevrucht :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 15 mei 2011 @ 19:07:11 #253
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_96851019
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:41 schreef sigme het volgende:
We zijn een paar dagen weg geweest. Mét hond naar de wadden. Hij heeft zich vermaakt (en keurig gedragen).

Bij thuiskomst bleek een van de kuikentjes dood, dus toen was er nog maar een. Stond tegenover dat we een extra hondje hadden toen we thuis waren:
[ afbeelding ]
Gezelschapsdier voor Hond1 :Y. Een teefje, wat stevig van postuur en niet bang van aard.
Eén hond was toch wat sneu voor de hond.

Eén kuiken is ook niks. Dus:
[ afbeelding ]
Kuikentjes bijgekocht. Van het soort Vorwerk en dan in de krieluitvoering. Die grote vooraan is onze eigen Twent.
die kuikens :D _O_
blablablablablablablablablablablablablabla
  zondag 15 mei 2011 @ 19:38:53 #254
43653 sigme
Veraan
pi_96852388
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Zeg Sigme, ik had nog een vraagje... Hoeveel zijn jullie eigenlijk kwijt voor het laten slachten van de schapen/lammeren? Hoe gaat dat precies in zijn werk; brengt dat net zoveel gedoe met zich mee als voor varkens?
Schapen zijn iets makkelijker, want ze hoeven geen apart slachtblikje in. Dat scheelt, nietwaar :D?

Papierwerk:
• Transportformulier aanvragen bij LNV / printen & invullen : vervoersdocument (pdf)
• VKI invullen van het PVE, meest eenvoudig gewoon op papier (*) : VKIformulier (pdf)
• Schapen afmelden in I&R bij LNV, dat weet je vast wel

Dat stelt allemaal niet veel voor.
* : overleg even met de slager dat je het VKI-formulier op papier aanlevert.

Een schaap (of lam, maakt niks uit) laten slachten kost zo tussen de 45 en 55 euro. Wat verschil maakt is hoeveel kosten gerekend worden voor "meerwerk" en wat er gezien wordt als meerwerk.
Ik heb hier een vrij goedkope slachter in de buurt, maar zodra je die de ribbetjes laat uitbenen rekent 'ie 100 euro per uur - en het kost zo een kwartiertje per schaap.. Rollade, worstjes, alles kost extra.
Een andere nabije slager rekent een tientje meer voor het slachten van een heel dier, maar al laat je het beest compleet uitbenen en verwerken tot gehakt, worst en rollade: dat zit er gewoon bij in.

Een slager vínden is ook niet eens zo makkelijk als je niet toevallig weet welke waar zit.
Ik heb een lijst, ik weet niet of 'ie compleet is, maar ook mijn wat obscuurdere adresjes staan erop dus ik vind het een goede lijst. Lijst slachterijen (pdf)

Mocht het voor je binnen berijdbare afstand liggen kan ik Schutten in Coevorden aanbevelen.
Een wat ouder schaap zou ik trouwens geheel of bijna geheel (zeg, minus 1 bout en 10 koteletjes) tot gehakt laten verwerken.

quote:
Wij hebben de schapen eigenlijk meer voor de lol, maar ik vind het geen verkeerd idee om ipv ze voor bijna niets te verkopen er een paar te laten slachten. Zelfde geldt eigenlijk voor de geitenbokjes. We hebben dat nog nooit laten doen (en we eten ook nooit geit of schaap dus zou niet weten hoe het smaakt) maar het is wel iets om over na te denken wat mij betreft... :Y)


Oh, en hopelijk hier over drie weken ook kuikentjes O+ vanmiddag een broedse kip met 11 eieren apart gezet in de schuur. Hopelijk blijft ze lang genoeg zitten en zijn alle eieren bevrucht :)

Succes met de kip! Heb je een schouwlamp? Wij (nu) wel, en vanochtend eens gekoekeloerd: alle 8 eieren in de broedmachine lijken in elk geval bevrucht te zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 mei 2011 @ 20:51:00 #255
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96856077
Ik zou het denk ik leuk vinden om het uitbenen zelf te doen. Zal wel wat aandacht kosten om het te leren, maar lijkt me wel tof om te doen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 15 mei 2011 @ 21:07:58 #256
43653 sigme
Veraan
pi_96857296
Voordeel van láten uitbenen is dat je daarna het gehaktmalen ook door de slager kan laten doen. Bij het tot gehakt laten maken van een heel schaap wil ik dat graag uitbesteden.
Uitbenen van ribbetjes heb ik wel eens zelf gedaan, en ook het gehaktmalen daarna. Kan wel, maar heeft nadelen. Slager kan het sneller en in een betere ruimte, dus koeler & hygiënischer.

Slager worst laten maken heeft hetzelfde voordeel, maar ik vind het nadeel van de standaard-slagerskruidenworstsmaak te groot. Dus ik laat veel gehakt maken, waarvan een deel extra grof, en verpak het zelf (kan je ook laten doen, ook weer schoner dan je zelf kan, maar duurder). Ik verpak het grove gehakt in kiloporties en draai daar later, per kilo of twee, worstjes van - met eigen kruiderij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96859956
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Schapen zijn iets makkelijker, want ze hoeven geen apart slachtblikje in. Dat scheelt, nietwaar :D?

Papierwerk:
• Transportformulier aanvragen bij LNV / printen & invullen : vervoersdocument (pdf)
• VKI invullen van het PVE, meest eenvoudig gewoon op papier (*) : VKIformulier (pdf)
• Schapen afmelden in I&R bij LNV, dat weet je vast wel

Dat stelt allemaal niet veel voor.
* : overleg even met de slager dat je het VKI-formulier op papier aanlevert.

Een schaap (of lam, maakt niks uit) laten slachten kost zo tussen de 45 en 55 euro. Wat verschil maakt is hoeveel kosten gerekend worden voor "meerwerk" en wat er gezien wordt als meerwerk.
Ik heb hier een vrij goedkope slachter in de buurt, maar zodra je die de ribbetjes laat uitbenen rekent 'ie 100 euro per uur - en het kost zo een kwartiertje per schaap.. Rollade, worstjes, alles kost extra.
Een andere nabije slager rekent een tientje meer voor het slachten van een heel dier, maar al laat je het beest compleet uitbenen en verwerken tot gehakt, worst en rollade: dat zit er gewoon bij in.

Een slager vínden is ook niet eens zo makkelijk als je niet toevallig weet welke waar zit.
Ik heb een lijst, ik weet niet of 'ie compleet is, maar ook mijn wat obscuurdere adresjes staan erop dus ik vind het een goede lijst. Lijst slachterijen (pdf)

Mocht het voor je binnen berijdbare afstand liggen kan ik Schutten in Coevorden aanbevelen.
Een wat ouder schaap zou ik trouwens geheel of bijna geheel (zeg, minus 1 bout en 10 koteletjes) tot gehakt laten verwerken.

[..]

Succes met de kip! Heb je een schouwlamp? Wij (nu) wel, en vanochtend eens gekoekeloerd: alle 8 eieren in de broedmachine lijken in elk geval bevrucht te zijn.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Coevorden is voor ons totaal niet in de buurt, maar de slager/slachter waar we onze varkens hebben laten slachten (hij staat ook in jouw lijst) zit hier slecht 1 km vandaan.

De oudere schapen zullen we sowieso niet laten slachten, we zijn al te veel aan ze gehecht :P En de ooien leveren in principe nog wel iets op, dus dan kiezen we liever voor de verkoop aan een andere liefhebber. Voor de rammetjes is het soms lastiger; net als voor de geitenbokjes. We hebben nu een rammetje en vier bokjes van dit voorjaar en mochten we daar geen geschikt huis voor vinden dan is slachten dus een optie. Uitbenen is trouwens iets dat we waarschijnlijk wel de slager zouden laten doen, net als gehakt en worst maken.

Wat betreft de kuikentjes-in-wording; we hebben geen schouwlamp, maar die gebruiken we eigenlijk ook niet. Een broedmachine hebben we niet, en als je de eieren onder de kip wegpakt loop je toch altijd enig risico op beschadigde handen en/of op een gestreste kip die niet meer wil broeden. Meestal laten we ze dus maar gewoon hun gang gaan en zien we na 3 weken wel wat er uit komt :)

We gaan er van uit dat (bijna) alle eieren wel bevrucht zijn, we hebben twee jonge hanen rondlopen die hard hun best doen op een stuk of 10 hennen dus dat zit wel goed. Eieren die na een dag of 23/24 niet uit zijn gekomen worden beluisterd, bevoeld, en als er niets levends inzit gooien we ze weg. Gewoon afwachten en hopen op veel kuikentjes dus :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 15 mei 2011 @ 22:05:19 #258
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96861752
Geit is wel erg lekker. :Y Lekker voor stoofpotjes enzo. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_96909546
Is het drie maanden kurkdroog, gaat het gestaag miezeren op de dag dat er geschoren moet worden :(. Natte schapen kunnen niet geschoren worden..

Dus dan maar weer voor dag en dauw in de weer: de schapen opgedreven en in het koestalletje opgehokt. Ruif met hooi erbij, bak water, mooi de hele dag droog in het hok. En dus konden we ze vanavond toch laten scheren. Gelijk ook even de klauwtjes laten bekappen.

Volgens de schaapscheerder is onze derde ooi weer gust ( = niet drachtig). Vorig jaar was ze ook al niet drachtig, ondanks een aanwezige ram. Da's niet zo mooi. Maar het is wel een heel mooi schaapje om te zien, dus voorlopig mag ze toch blijven.

Ons ene ooilam willen we eigenlijk graag kwijt - het is ons te zwart ( :@ ). Gelukkig wil onze scheerder wel ruilen tegen een witte en dan kopen we er gelijk nog 2 ooilammetjes van hem bij. De kudde moet namelijk eigenlijk wel iets uitgebreid worden. Die ruil/koop komt dan ergens in de zomer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 16 mei 2011 @ 21:33:29 #260
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_96909788
Racist! :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_97548172
De grote nieuwe bak voor de grote kuikens (1 eigen Twentje, 4 Vorwerkkrieltjes):


Ze zien er wat voddig uit momenteel.


Het lijkt erop dat ons Twentje een hennetje is, en de Vorwerkertjes 1 haantje en 3 hennetjes. Dat zou een onwaarschijnlijk goed resultaat zijn.

Ondertussen hadden we nog nieuw broedsel liggen, dat van de extra vitamine B voor de kippen.



7 van de 8 eieren waren aangepikt, en in het 8e ei bleek ook een compleet ontwikkeld kuiken te zitten. Dat is een veel beter resultaat dan het vorige, vitamine B vóór broedeieren verzamelen houden we er maar in.

Omdat we nu twee koppeltjes kuikens hebben moest er een warmtebron bij, we hebben een sjieke kuikenwarmteplaat gekocht:


Daar kunnen ze lekker onder zitten, met ruggetje tegen de warmte (het ding kan in de hoogte bijgesteld worden voor als ze groeien):


8 ontwikkelde kuikens, 7 aangepikte eieren, maar nu al 4 verloren.. Het ene kuiken dat niet eens aanpikte, het 1e kuiken dat uit het ei kwam haalde de nacht niet, 2 kuikens kwamen maar niet uit het ei en toen we ze kwamen halen waren ze al dood.
Dus nu hebben we (nog) maar 4 kuikentjes erbij, waarvan 2 ook een moeilijk begin hebben.
Volgende keer moeten we ze echt éérder handmatig pellen. Van de boekjes mag dat niet enzo, maar wij merken dat als ze niet zelf een beetje opschieten, dat het ze dan gewoon niet lukt.
Volgend jaar gaan we noteren wanneer we het eerste aanpiksel zien bij een ei, en als er 8 uur later niet al bijna een kuiken bevrijd is, doen wij het.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97552568
Oh, kuikjes! en wat ziet die op de foto er schattig uit zo door z'n hurkjes onder die warmteplaat O+ Jammer trouwens dat het uitkomen zo slecht gaat... Heeft dat te maken met het gebruik van een broedmachine of krijg je met eieren onder een echte kloek het zelfde resultaat? Of is er gewoon iets mis met de kuikentjes zelf, inteelt of zo misschien?

Op dit moment hebben we hier twee kloeken zitten, beide bijna gelijk uitgeteld op komende zondag en maandag/dinsdag. De ene zit op ik geloof 8 of 9 eieren en de ander op 6 of 7 eieren. Ik ben heel benieuwd hoeveel eieren daarvan uit zullen komen en hoeveel levende kuikens we over gaan houden. De ene kloek deed heel moeilijk toen we haar eieren gaven en apart zetten in een kooi naast de andere kloek, ze wilde absoluut niet gaan zitten en probeerde steeds te vluchten. Het duurde een paar uur voor ze weer rustig ging zitten. Echt een stresskip dus, controleren van de eieren en dergelijke zit er dan ook totaal niet in. De kans is groot dat ze dan van de eieren af gaat. Wat dat betreft lijkt een broedmachine me een stuk minder gedoe :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_97553539
Inteelt? Hmm. Dat zou niet moeten; de hennen & haan komen bij een officiële stamboekfokker vandaan. Wel bedankt voor de invalshoek, ik kan er bij een eventuele nieuwe haan wel rekening mee houden. De kuikentjes ontwikkelen wel goed. De kippen hebben één jaar succesvol gebroed, toen hadden zij ook een niet geweldig uitkomstpercentage. Het jaar dat er een kip op onbevruchte eieren zat reken ik ze maar niet aan.

Zo'n stresskip moet je gewoon laten zitten :Y. Ik vind de broedmachine ook best gedoe, tenminste bij de onze waarbij we zelf tweemaal daags moeten draaien. Drie weken lang.
Ben benieuwd hoe jouw kloeken het ervan afbrengen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97555052
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:45 schreef sigme het volgende:
Inteelt? Hmm. Dat zou niet moeten; de hennen & haan komen bij een officiële stamboekfokker vandaan. Wel bedankt voor de invalshoek, ik kan er bij een eventuele nieuwe haan wel rekening mee houden. De kuikentjes ontwikkelen wel goed. De kippen hebben één jaar succesvol gebroed, toen hadden zij ook een niet geweldig uitkomstpercentage. Het jaar dat er een kip op onbevruchte eieren zat reken ik ze maar niet aan.

Zo'n stresskip moet je gewoon laten zitten :Y. Ik vind de broedmachine ook best gedoe, tenminste bij de onze waarbij we zelf tweemaal daags moeten draaien. Drie weken lang.
Ben benieuwd hoe jouw kloeken het ervan afbrengen!
Ik moest er toevallig aan denken omdat we afgelopen zaterdag twee Vlaamse Reusjes (projectje voor 2012; zelf gefokt konijnenvlees) hebben gekocht bij een vrouw die ook Welsumer kippen fokte. Zij had een stel kuikentjes zitten en vertelde hoe ze het jaar daarvoor nauwelijks gezonde kuikens had en veel kuikens die niet goed uitkwamen en/of niet overleefden. Toen bleek dat de haan die ze had gekocht directe familie was van haar hennen. Dit jaar had ze een nieuwe haan en die deed z'n werk wel goed, getuige de gezonde kuikentjes die we zagen lopen :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:54:07 #265
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_97560240
Oeh, dat is zo lekker, tam konijn. :9~
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_97560637
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:54 schreef Isegrim het volgende:
Oeh, dat is zo lekker, tam konijn. :9~
Voorlopig zijn ze vooral heel erg lief O+ Het zijn eigenlijk alleen nog een paar oren met een beetje konijn eraan. Deze twee moeten groot en sterk groeien en dan komt er begin volgend jaar een mooie grote ram bij om voor het nageslacht (met de nadruk op slacht... :') ) te zorgen. Weet alleen niet of ik het dan over m'n hart kan verkrijgen om ze daadwerkelijk op te eten, misschien dat ik dat maar aan mijn vader, ooms en overige familieleden overlaat die daar meer van houden.

Misschien wil Sigme tegen die tijd ook wel twee voedstertjes overnemen om haar veestapel uit te breiden en/of diepvries mee te vullen 8-) ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 31 mei 2011 @ 22:02:52 #267
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_97560755
Mijn Vlaamse reus was vals (vloog je letterlijk naar de keel :o ), dus het was kiezen: òf een spuitje, òf lekker opeten. We hebben voor het laatste gekozen. Hij heeft me heerlijk gesmaakt! Ik heb hem klaargemaakt met rozemarijn. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_97695699
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:45 schreef sigme het volgende:
Ben benieuwd hoe jouw kloeken het ervan afbrengen!
Op dit moment heeft kloek 1 (1/2 new Hampshire, 1/2 wyandotte kriel) minstens 5 levende kuikentjes onder haar veren zitten. Ze is nog niet van het nest af geweest en we hebben haar nog niet opgetild, maar net even snel-snel zag ik 5 pluizige lijfjes. 3 kuikentjes waren al zo actief dat ze onder moeders vandaan kropen om een stukje brood te proeven dat ik voor de kloek had neergestrooid. Die andere twee zag ik zitten toen ik (heel laf :') ) met een stukje triplex de kloek een klein stukje omhoog duwde. We laten haar nog even met rust en over een dag of twee zal de eindscore wel duidelijk zijn. Volgens mij zat ze op 8 of 9 eieren, dus als deze kuikentjes allemaal blijven leven heeft ze in ieder geval al een success rate van over de 50% :)

Kloek 2 (1/2 wyandotte kriel, 1/2 poule de Bresse) is op maandag uitgeteld, daar verwachten we dus pas over twee dagen iets van. Zeker één van haar eieren (in totaal volgens mij 6 of 7) lijkt mij niet uit te zullen komen, deze is erg vies en ligt niet netjes onder haar. Weghalen doen we echter pas zodra we zeker weten dat ze klaar is met broeden en van het nest af gaat, vanwege haar stressgevoeligheid.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_97697103
Leuk hoor, Miss_Isis :Y. Ik wou dat ik broedende kippen had!

Hier is een van de vier jongste kuikentjes er slecht aan toe, het heeft een scheve teen en kan nauwelijks lopen. Het drinkt wel en blijft voorlopig wel in leven. We proberen wat te redderen, vorig jaar is er ook een heel lamlendig kuikentje uiteindelijk een gezond haantje (natuurlijk }:| ) geworden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97697754
He Sigme wat een gedoe met die kuikentjes! En zo jammer dat de kuikentjes die wel uitkomen dan nog niet allemaal gezond zijn/blijven... Zou je niet liever een paar hennen kopen van een ras dat snel broeds wordt om bij je twenten in te laten lopen? Op het moment dat die broeds zijn kun je ze apart zetten en er een stuk of 10 eieren van je twenten onder leggen zodat je alsnog 'pure' kuikens hebt. Wyandotten bijvoorbeeld staan bekend als uitstekende broeders (en goede leggers ook trouwens), en als je het grote soort neemt passen daar makkelijk 10 tot 12 eieren onder. Ze zijn ook heel rustig van karakter, dus afgezien het apart zetten en voorzien van voer en water is het minder gedoe dan een broedmachine ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_97698610
Precies dat hopen we nu dat die toevallig aangeschafte Vorwerkertjes voor ons gaan opknappen. Omdat het krieltjes zijn, en bij mijn weten krieltjes nogal broedsig van aard zijn. Mogen zij het voorwerk voor ons opknappen ;).
Nou nog zien of het lukt om dat toompje ergens een plek te geven.

Vorig jaar hebben we een stel eieren meegegeven aan een zwager met een broedse kip (zonder haan). Geen Wyandotte maar iets soortgelijks. Nu zijn de uitgebroede kuikentjes groot en pikken ze hun broedstoof dood..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 juni 2011 @ 15:58:05 #272
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97698616
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:05 schreef sigme het volgende:
Leuk hoor, Miss_Isis :Y. Ik wou dat ik broedende kippen had!

Hier is een van de vier jongste kuikentjes er slecht aan toe, het heeft een scheve teen en kan nauwelijks lopen. Het drinkt wel en blijft voorlopig wel in leven. We proberen wat te redderen, vorig jaar is er ook een heel lamlendig kuikentje uiteindelijk een gezond haantje (natuurlijk }:| ) geworden.
Wyandotte staan bekend om hun broedse gedrag,en voeden direct de kuikens goed op, zoek er een of twee van( ik ben verliefd op de kriel variant, en ik hoop er zelf ook een of twee te krijgen als mijn kippenhok zover is).
Sommige haantjes , lijken misschien wel heel mooi maar bevruchten niet goed, da's echt balen.

Probeer mijn vader zo gek te krijgen dat hij ook varkens neemt , Hij woont in duitsland maar hij is bang voor het administratieve gedoe. Ik vind ze zo leuk (en lekker)
pi_97698742
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:58 schreef rac het volgende:
()

Probeer mijn vader zo gek te krijgen dat hij ook varkens neemt , Hij woont in duitsland maar hij is bang voor het administratieve gedoe. Ik vind ze zo leuk (en lekker)
In Nederland valt het administratieve gedoe erg mee. Misschien kan hij eens informeren bij de Bonte Bentheimer vereniging? Dat zijn de varkens die ik ook heb. Die kunnen in het geval van jouw vader wel eens extra goed van pas komen, omdat die Bentheimers uit Duitsland komen en er dus bij die vereniging veel kennis zit van de Duitse administratie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 juni 2011 @ 16:15:05 #274
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97699196
Oh fijn kan ik 'm toch overhalen!!

Overgens heeft hij wat dieren hoor , maar ik mis varkens....

Bijen , kippen(leg en voor het eerst slachthaantjes) een hond en van iemand anders een paar schaapjes
vorige week heeft hij 60 kilo honing geslingerd.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 17:04:00 #275
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_97700848
Ik zou zijdehoenders willen, die zijn zo lief. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_97700986
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:04 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou zijdehoenders willen, die zijn zo lief. O+
Zijdehoenders vind ik vooral heel suf (en daardoor te dom om weg te lopen als iemand ze wil knuffelen). Maar als ik een nieuw ras zou introduceren speciaal om te broeden, dan nam ik een zijdehoen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 juni 2011 @ 17:09:19 #277
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_97701111
Maar ze zijn ook zo knuffelbaar. O+ En je kunt ze ook gewoon eten, heb ik net van RobinOok geleerd. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_97701355
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:09 schreef Isegrim het volgende:
Maar ze zijn ook zo knuffelbaar. O+ En je kunt ze ook gewoon eten, heb ik net van RobinOok geleerd. :Y
Ook handig om je dekbed te hervullen
  zondag 5 juni 2011 @ 07:48:01 #279
43653 sigme
Veraan
pi_97726872
Nu zijn er nog 3 kleine kuikentjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97727790
Scheefteen is niet meer?
  zondag 5 juni 2011 @ 10:09:20 #281
43653 sigme
Veraan
pi_97727889
Scheefteen is hemelen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97731615
Arme scheefteen ;( Hopelijk gaat het volgend jaar beter als je een paar krieltjes aan het broeden hebt ^O^

Hier een totaalscore van 7 levende kuikentjes uit 8 eieren bij kloek 1. Het 8ste kuikentje was volledig gevormd en had keurig zijn ei aangepikt maar toen is er een lege eierdop tegen het aangepikte gaatje vastgeplakt. Dit heeft het kuikentje helaas niet overleefd. De andere 7 lijken allemaal in uitstekende conditie. Kloek 1 en kloek 2 lijken intussen een soort van commune te vormen, kloek 2 toont ook zeer veel interesse in de kuikentjes van kloek 1. Na dat kloek 1 van haar nest kwam is ze, na een korte tussenstop bij de voerbak, letterlijk boven op kloek 2 gaan zitten. De kuikentjes lopen nu een beetje tussen en onder alles door. Hopelijk laat kloek 2 zich niet teveel van de wijs brengen door dit alles en broed ze rustig haar eigen eitjes er bij uit. Deze moeten nog maximaal anderhalve dag.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_97984582
Hoe is het met jouw kuikens Sigme? Klopt de hennetjes/haantjes verhouding nog of heb je hem bij moeten stellen?

Hier ondertussen in totaal 15 kerngezonde kuikentjes uit 17 eieren onder twee kippen. 1 ei van kloek 1 was goed aangepikt maar het kuikentje verstikte door een lege eierdop die er aan vast plakte, en 1 ei van kloek 2 werd niet bebroed door de kip en kon dus niet uit komen. Een behoorlijk goede score dus wat mij betreft oO<

Ondertussen is er trouwens alweer een andere hen broeds geworden. We moeten nog eens even nadenken hoe we daar mee om gaan, of we haar ook laten broeden (en zo ja, waar dan) of kijken of we haar er af kunnen krijgen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juni 2011 @ 16:48:27 #284
148247 taxibabe
pi_97987030
Ik vind dit zo'n leuk topic! Ik lurk al een hele tijd mee, maar nu heb ik een vraagje.
Wij hebben hier ook 3 wyandotte kippies rondhuppelen, nu is er 1 heel erg broeds.

Weten jullie ook hoe je zo'n kipje daar weer vanaf kunt krijgen? Kipje legt geen eieren meer en heeft de buik al helemaal kaal. We gooien haar steeds het hok uit, maar dan gaat ze in de haag of gewoon op het gras liggen.
pi_97997661
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 16:48 schreef taxibabe het volgende:
Ik vind dit zo'n leuk topic! Ik lurk al een hele tijd mee, maar nu heb ik een vraagje.
Wij hebben hier ook 3 wyandotte kippies rondhuppelen, nu is er 1 heel erg broeds.

Weten jullie ook hoe je zo'n kipje daar weer vanaf kunt krijgen? Kipje legt geen eieren meer en heeft de buik al helemaal kaal. We gooien haar steeds het hok uit, maar dan gaat ze in de haag of gewoon op het gras liggen.
Wij hebben het wel eens geprobeerd door de hen met haar buik even in een bak koud water te houden, maar dat werkt niet altijd. Meestal als ze niet op houden met broeden geven we ze gewoon hun zin eigenlijk... één keer hield de kip maar niet op met broeden en kwamen de eieren steeds niet uit (waren steeds verse eieren waar ze op ging zitten) en toen hebben we de hen op het laatst maar een stel kant-en-klare kuikentjes gegeven. Ze was er heel erg blij mee oO<
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juni 2011 @ 21:22:36 #286
148247 taxibabe
pi_97999258
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 20:53 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wij hebben het wel eens geprobeerd door de hen met haar buik even in een bak koud water te houden, maar dat werkt niet altijd. Meestal als ze niet op houden met broeden geven we ze gewoon hun zin eigenlijk... één keer hield de kip maar niet op met broeden en kwamen de eieren steeds niet uit (waren steeds verse eieren waar ze op ging zitten) en toen hebben we de hen op het laatst maar een stel kant-en-klare kuikentjes gegeven. Ze was er heel erg blij mee oO<
Dat doet die gekke kip hier nu ook. Ze legt zelf geen eieren meer, maar gaat op de verse eitjes van de andere 2 kipjes zitten.
pi_98009667
Mijn broer heeft ooit vertelt dat je een kip van de broed af krijgt door haar op gaas te zetten. Dan blijft haar buik koud als ze zit.

Hij had ook een tip om een kip broeds te krijgen, maar die weet ik niet meer, en ik kan het ook niet meer vragen aan hem.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 00:44:33 #288
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_98011146
Wat ik me altijd afvraag: leggen kippen in het wild ook steeds eieren, of alleen als ze ook bevrucht worden? Ik bedoel, het leggen van eieren die niet bevrucht worden is toch een enorme verspilling van energie?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_98013510
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 20:53 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wij hebben het wel eens geprobeerd door de hen met haar buik even in een bak koud water te houden, maar dat werkt niet altijd. Meestal als ze niet op houden met broeden geven we ze gewoon hun zin eigenlijk... één keer hield de kip maar niet op met broeden en kwamen de eieren steeds niet uit (waren steeds verse eieren waar ze op ging zitten) en toen hebben we de hen op het laatst maar een stel kant-en-klare kuikentjes gegeven. Ze was er heel erg blij mee oO<
Wat een lieve en invoelende reactie!!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_98016147
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 00:44 schreef Isegrim het volgende:
Wat ik me altijd afvraag: leggen kippen in het wild ook steeds eieren, of alleen als ze ook bevrucht worden? Ik bedoel, het leggen van eieren die niet bevrucht worden is toch een enorme verspilling van energie?
Nou, de eieren worden het hele jaar rond bevrucht en ik zou niet weten hoe een kip erop zou selecteren.
Ik denk dat de vraag of ze ook eieren legt terwijl ze niet van plan is broeds te worden dan eerder gesteld moet worden. Ik weet het antwoord niet :).
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:49 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoe is het met jouw kuikens Sigme? Klopt de hennetjes/haantjes verhouding nog of heb je hem bij moeten stellen?

Hier ondertussen in totaal 15 kerngezonde kuikentjes uit 17 eieren onder twee kippen. 1 ei van kloek 1 was goed aangepikt maar het kuikentje verstikte door een lege eierdop die er aan vast plakte, en 1 ei van kloek 2 werd niet bebroed door de kip en kon dus niet uit komen. Een behoorlijk goede score dus wat mij betreft oO<

Ondertussen is er trouwens alweer een andere hen broeds geworden. We moeten nog eens even nadenken hoe we daar mee om gaan, of we haar ook laten broeden (en zo ja, waar dan) of kijken of we haar er af kunnen krijgen.
Mooi resultaat! De Vorwerkertjes zouden ook wel 2 haantjes, 2 hennetjes kunnen zijn. Het Twentje blijft een hen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 16:48 schreef taxibabe het volgende:
Ik vind dit zo'n leuk topic! Ik lurk al een hele tijd mee, maar nu heb ik een vraagje.
Wij hebben hier ook 3 wyandotte kippies rondhuppelen, nu is er 1 heel erg broeds.

Weten jullie ook hoe je zo'n kipje daar weer vanaf kunt krijgen? Kipje legt geen eieren meer en heeft de buik al helemaal kaal. We gooien haar steeds het hok uit, maar dan gaat ze in de haag of gewoon op het gras liggen.
Waarom laat je haar niet broeden? Als je geen bevruchte eieren hebt kan je die kopen, bijvoorbeeld hier.
Methoden om een kip broeds-af te maken komen allemaal neer op mishandeling. Op gaas zetten, in een mandje achterop de fiets over keienpaadjes gaan fietsen, 24 uur ophangen in een jute zak.
Dat laatste werkte bij ons. Het is wel vrij viezig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juni 2011 @ 09:55:01 #291
148247 taxibabe
pi_98017039
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 07:56 schreef sigme het volgende:

Waarom laat je haar niet broeden? Als je geen bevruchte eieren hebt kan je die kopen, bijvoorbeeld hier.
Methoden om een kip broeds-af te maken komen allemaal neer op mishandeling. Op gaas zetten, in een mandje achterop de fiets over keienpaadjes gaan fietsen, 24 uur ophangen in een jute zak.
Dat laatste werkte bij ons. Het is wel vrij viezig.
Het lijkt me wel leuk om kuikentjes te hebben O+ , maar we zitten gewoon in een woonwijk (hoekhuis, dus de buren hebben geen last).

Als de eitjes uitkomen moet je de kuikens later natuurlijk ook nog weer kwijt zien te raken, zeker als er een haantje tussen zit (hoe kun je dat eigenlijk zien bij kuikens??) En die link die je gaf, ik zie dat je dan minimaal 20 eieren moet kopen :?
pi_98017187
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 09:55 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Het lijkt me wel leuk om kuikentjes te hebben O+ , maar we zitten gewoon in een woonwijk (hoekhuis, dus de buren hebben geen last).

Als de eitjes uitkomen moet je de kuikens later natuurlijk ook nog weer kwijt zien te raken, zeker als er een haantje tussen zit (hoe kun je dat eigenlijk zien bij kuikens??) En die link die je gaf, ik zie dat je dan minimaal 20 eieren moet kopen :?
Oh, dat van die 20 eieren minimaal had ik niet gezien, sorry. Je kan ook een kippenhouder in de buurt zoeken, er is vast wel iemand met Wyandottes in de buurt (en anders informeer je via de Wyandotteclub). Op Marktplaats worden ook broedeieren aangeboden, zoek op "broedeieren wyandotte". Prijs is zo te zien standaard 0,50 per ei.

Wanneer je kan zien of een kuiken een haantje of hennetje is verschilt per ras. Geen idee hoe dat bij Wyandottes zit. Als je je kuikens kwijt wil kan je ze ook weer op marktplaats zitten. Het zal je geen winst opleveren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juni 2011 @ 10:11:43 #293
148247 taxibabe
pi_98017232
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, dat van die 20 eieren minimaal had ik niet gezien, sorry. Je kan ook een kippenhouder in de buurt zoeken, er is vast wel iemand met Wyandottes in de buurt (en anders informeer je via de Wyandotteclub). Op Marktplaats worden ook broedeieren aangeboden, zoek op "broedeieren wyandotte". Prijs is zo te zien standaard 0,50 per ei.

Wanneer je kan zien of een kuiken een haantje of hennetje is verschilt per ras. Geen idee hoe dat bij Wyandottes zit. Als je je kuikens kwijt wil kan je ze ook weer op marktplaats zitten. Het zal je geen winst opleveren.
Ik ga eens op marktplaats kijken! Winst hoeft natuurlijk ook niet, maar stel, er zitten haantjes bij, hoe lastig is het om die kwijt te raken, die zijn natuurlijk niet echt gewild lijkt me.
pi_98017661
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:11 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Ik ga eens op marktplaats kijken! Winst hoeft natuurlijk ook niet, maar stel, er zitten haantjes bij, hoe lastig is het om die kwijt te raken, die zijn natuurlijk niet echt gewild lijkt me.
Reken maar op meer haantjes dan hennetjes..
Ik weet niet hoe makkelijk je er weer af raakt. Als je ze gratis aanbiedt raak je ze wel kwijt, denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98017668
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:11 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Ik ga eens op marktplaats kijken! Winst hoeft natuurlijk ook niet, maar stel, er zitten haantjes bij, hoe lastig is het om die kwijt te raken, die zijn natuurlijk niet echt gewild lijkt me.
De kans dat je (in ieder geval een paar) haantjes krijgt is vrij groot natuurlijk. Vaak bieden mensen die als ze groter zijn op marktplaats aan, meestal gratis want het is inderdaad lastig er af te komen. Wat de mensen die ze dan ophalen er mee doen... tja.... Persoonlijk vind ik dat een beetje zonde, want je kan ze ook gewoon zelf opeten :Y)

In jouw geval zou ik de kip denk ik ook gewoon laten broeden, en dan maar een stuk of 3 broedeieren kopen. Dan heb je in ieder geval weinig kuikentjes en dus ook weinig haantjes als het tijd wordt ze weg te doen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juni 2011 @ 10:53:35 #296
148247 taxibabe
pi_98017817
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:43 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

De kans dat je (in ieder geval een paar) haantjes krijgt is vrij groot natuurlijk. Vaak bieden mensen die als ze groter zijn op marktplaats aan, meestal gratis want het is inderdaad lastig er af te komen. Wat de mensen die ze dan ophalen er mee doen... tja.... Persoonlijk vind ik dat een beetje zonde, want je kan ze ook gewoon zelf opeten :Y)

In jouw geval zou ik de kip denk ik ook gewoon laten broeden, en dan maar een stuk of 3 broedeieren kopen. Dan heb je in ieder geval weinig kuikentjes en dus ook weinig haantjes als het tijd wordt ze weg te doen.
Ik zou ze echt niet dood kunnen maken hoor! :@
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:09:06 #297
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_98018085
Zo moeilijk is dat niet hoor. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_98018351
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:53 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Ik zou ze echt niet dood kunnen maken hoor! :@
Dat geeft niks en dat hoef je ook niet te kunnen. Maar je moet je ook niet te druk maken over wat iemand anders met jouw haantjes gaat doen, want als je ook dat niet aankan, kom je er niet af.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juni 2011 @ 11:38:55 #299
148247 taxibabe
pi_98018632
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat geeft niks en dat hoef je ook niet te kunnen. Maar je moet je ook niet te druk maken over wat iemand anders met jouw haantjes gaat doen, want als je ook dat niet aankan, kom je er niet af.
Dat laatste maakt mij ook niet zoveel uit, ik eet tenslotte ook gewoon vlees. Als iemand zou komen en de haantjes dan zou slachten, zou ik het ook wel kunnen eten. Maar het punt van doden en zo zou ik niet kunnen, een muis kan ik al niet doden laat staan een haantje.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:42:22 #300
285174 Evienne
never odd or even
pi_98018687
Ik doe dit topic even bij mijn bookmarks.

Héél interessant om te volgen. :s)
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_98093910
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 00:44 schreef Isegrim het volgende:
Wat ik me altijd afvraag: leggen kippen in het wild ook steeds eieren, of alleen als ze ook bevrucht worden? Ik bedoel, het leggen van eieren die niet bevrucht worden is toch een enorme verspilling van energie?
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_%28vogel%29.

Het Bankiva-hoen, waar onze kip van af zou stammen, legt 12 eieren per jaar.
Het zal net zo zijn gegaan als met onze koeien: die geven tegenwoordig ook bijna het hele jaar door melk, terwijl ze normaal gesproken alleen biest en melk geven zolang het kalf die nodig heeft.

Omdat hennen al snel eieren gaat leggen, is de kip ook vrij snel te veredelen. En kijk naar honden, katten, konijnen en allerlei andere huisdieren en vee: je kunt de gekste eigenschappen veredelen.

Er moeten natuurlijk genoeg eicellen in een pasgeboren hen zitten, maar dat zal wel net zo zijn als met menselijke vrouwen: er is bij de geboorte een overmaat aan eicellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')