abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88973789
Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar ze hebben wel een prachtleven bij je (gehad).
Hoe haal je hem/haar weer op, in 1 stuk ?
pi_88974019
Hem, het is een borgje, net als de anderen. Slager dacht dat 'ie zo'n 65kg schoon aan de haak zou zijn. Hij mocht bij de slachter in een hok met een andere (hele grote!) borg.

Ik heb de slager gevraagd de achterhammen & schenkels te pekelen & drogen - die haal ik dus pas over iets meer dan een maand op.
Verder wordt een varkens altijd doormidden gekliefd. Ik heb gevraagd de ene helft in 'gewone' stukjes te snijden (dus karbonade, speklap etc) en de andere helft in grote stukken die ik zelf verwerk. Van die helft dan nog wel de hele schouder laten malen tot gehakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88974756
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 14:21 schreef sigme het volgende:
Hem, het is een borgje, net als de anderen. Slager dacht dat 'ie zo'n 65kg schoon aan de haak zou zijn. Hij mocht bij de slachter in een hok met een andere (hele grote!) borg.

Ik heb de slager gevraagd de achterhammen & schenkels te pekelen & drogen - die haal ik dus pas over iets meer dan een maand op.
Verder wordt een varkens altijd doormidden gekliefd. Ik heb gevraagd de ene helft in 'gewone' stukjes te snijden (dus karbonade, speklap etc) en de andere helft in grote stukken die ik zelf verwerk. Van die helft dan nog wel de hele schouder laten malen tot gehakt.
Ok, ik ben benieuwd... (maak je daar ook foto's van voor in cul of zo?)
pi_88977692
Hij stribbelde erg tegen?

Varkens zijn ook niet echt gemakkelijk te leiden zoals koeien, schapen, paarden.
pi_88977761
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik hoop het! :)

Ik heb vandaag bij onze favoriete Italiaanse broodjeszaak Coppa di Testa (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdkaas_(gerecht)) gehad, was lekker. :9
pi_88977973
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:06 schreef Isegrim het volgende:
Hij stribbelde erg tegen?

Varkens zijn ook niet echt gemakkelijk te leiden zoals koeien, schapen, paarden.
Nou, zeg dat!
De schapen stribbelen ook vaak tegen, zeker het eerste, maar die wegen maar 40kg, desnoods tillen we ze op.

Over een dag of tien gaat de volgende, die is nog wat zwaarder. Ik hoop dat we die wat rustiger die kant op krijgen. Eigenlijk viel het nog mee, maar er waren twee hele moeilijke stukken: de wei úit wou 'ie echt niet, en de kar niet in. Het stuk ertussen wou best.
We hebben 'm uiteindelijk een riem omgedaan, om z'n nek, en de moeilijk stukken echt gesleurd. Veel zwaarder moet een varken dan niet zijn, pff.

Ik zal een CUL-topic openen voor de meer culinaire aspecten van het varken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88978033
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 16:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, zeg dat!
De schapen stribbelen ook vaak tegen, zeker het eerste, maar die wegen maar 40kg, desnoods tillen we ze op.

Over een dag of tien gaat de volgende, die is nog wat zwaarder. Ik hoop dat we die wat rustiger die kant op krijgen. Eigenlijk viel het nog mee, maar er waren twee hele moeilijke stukken: de wei úit wou 'ie echt niet, en de kar niet in. Het stuk ertussen wou best.
We hebben 'm uiteindelijk een riem omgedaan, om z'n nek, en de moeilijk stukken echt gesleurd. Veel zwaarder moet een varken dan niet zijn, pff.
De kar kan zeker niet het weitje in?

En lokken met iets wat ze héél erg lekker vinden gaat ook niet?

quote:
Ik zal een CUL-topic openen voor de meer culinaire aspecten van het varken.
Nice. :)
pi_88978241
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De kar kan zeker niet het weitje in?

En lokken met iets wat ze héél erg lekker vinden gaat ook niet?
Nee, kar kan niet het weitje in. Toen ze hier kwamen was de vorige eigenaar zo eigenwijs wel met auto en kar de wei in de rijden om de kar dichterbij de varkenswei te krijgen.. dat was weer een hoop gedoe met krikken en plankjes en krikken en plankjes en graven en gevloek. En toen was het kurkdroog..

Lokken werkt niet echt. Als ze zelf willen, dan wel. Maar als ze niet willen, willen ze óók niet voor iets lekkers. Volgende keer wil ik het wel nog eens proberen, een emmer gekookte nog iets warme aardappeltjes buiten de wei zetten, en dan rustig wachten. Misschien doen ze het wel.
En dan maar drie die kant op, en twee later weer terug, mischien wil dat beter dan ééntje.

Wanneer we nieuwe varkjes nemen, nemen we jongere biggetjes en dan moeten we vanaf het begin hier iets op verzinnen. Of een andere plek, of met enige regelmaat mee uit wandelen nemen (naar de plaats waar de kar staat op De Dag).
pi_88978373
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, kar kan niet het weitje in. Toen ze hier kwamen was de vorige eigenaar zo eigenwijs wel met auto en kar de wei in de rijden om de kar dichterbij de varkenswei te krijgen.. dat was weer een hoop gedoe met krikken en plankjes en krikken en plankjes en graven en gevloek. En toen was het kurkdroog..

Lokken werkt niet echt. Als ze zelf willen, dan wel. Maar als ze niet willen, willen ze óók niet voor iets lekkers. Volgende keer wil ik het wel nog eens proberen, een emmer gekookte nog iets warme aardappeltjes buiten de wei zetten, en dan rustig wachten. Misschien doen ze het wel.
En dan maar drie die kant op, en twee later weer terug, mischien wil dat beter dan ééntje.

Wanneer we nieuwe varkjes nemen, nemen we jongere biggetjes en dan moeten we vanaf het begin hier iets op verzinnen. Of een andere plek, of met enige regelmaat mee uit wandelen nemen (naar de plaats waar de kar staat op De Dag).
Dat is een goed idee inderdaad. Je zou ook klikker- / target-training kunnen proberen, kost vrij weinig moeite, snel resultaat, varkens zijn er slim genoeg voor volgens mij. :) Wij gebruiken dat bij ons paard en het is zeer effectief.
pi_88982443
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik ben ook wel benieuwd in een mooie foto-rapportage... Zelfs bij de slager zie ik varkens meestal alleen in kleine anonieme stukjes. Levende varkens in hun geheel kom ik ook nog wel eens tegen, maar de tussenfase (niet meer heel, maar toch nog herkenbaar) ontbreek helemaal...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_88989274
Ah, het eerste vark is dus al niet meer. Nou, ik ben echt heel benieuwd hoe het jou/jullie gaat bevallen! :) Is 65 kg schoon trouwens niet wat weinig? Volgens mij waren de onze 150 kg schoon aan de haak. Of groeit het ras dat jij hebt zo langzaam..?

Het kan idd lastig zijn om varkens ergens in te jagen, maar wat bij ons heel goed werkte is vanaf het begin heel tam maken en laten wennen aan hun naam. Gewoon elke dag aaien en uit de hand voeren en ze stukjes mee laten lopen, dan gaat dat op den duur vanzelf. Uiteindelijk lopen ze dan met een beetje geluk zo de kar in als het moet. Je voelt je dan wel een beetje een Judas, maar goed, toch minder stress voor het dier... Onze varkjes waren dol op fruit en rozijntjes, maar ook restjes gerookte makreel (ruikt heel sterk) waren ze helemaal gek van. Dat was ideaal spul om ze ergens mee naartoe te lokken. En verder riepen we ze gewoon en dan kwamen ze er ook aan rennen. Ik hoop dat vark twee wat makkelijker mee gaat, en ik zie het cul topic graag tegemoet! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_88989780
Merk je ook een verandering in gedrag van de resterende varkens nu er eentje niet meer is?
pi_88999514
quote:
2s.gif Op zondag 21 november 2010 14:11 schreef sigme het volgende:
1 varkje weg :'(
In de kar krijgen was nog best moeilijk, op een zeker moment dacht ik dat het echt niet ging lukken. Maar goed, het is gelukt. Slachtblikje ukte ook en uitladen bij de slachterij ging ook goed.
't Blijft een naar karwei.

Woensdag ophalen.
Ah shit!

Maar ja: ophalen is dan weer wel plezierig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_89439614
En het tweede vark is weg. Deze keer lukte het een stuk beter om het uit de wei en in de kar te krijgen. Die twee stukjes zijn lastig, het stuk ertussen wil makkelijk. Dit vark was nogal dol op voer, ik hem 'm met geduld en gekookte aardappeltjes de wei uit laten scharrelen.

Voor de achterblijvende varkjes is het vooral een stuk rustiger, 3 was al rustiger dan 4, 2 zal helemaal makkelijk zijn. Twee varkjes twee troggen.

Omdat het zo vreselijk vriest hebben we laatst een heel pak stro in het varkenshok gegooid; ze liggen prinsheerlijk in een enorm stronest.
Water geven werd wel erg lastig; de ton bevroor snel en de varkens vinden ijskoud water maar niks. We hebben bietenpulp gekocht, een halve kilo daarvan kan met een emmer water zwellen tot een dikke brij. Met nog wat lekkers erdoor (muesli & biks) vreten ze dat slobberend op - en zo gaat er dan toch liters water naar binnen.
Eergister een bietenmolen gekocht, nu kunnen we ons voorraadje suikerbieten mooi fijnhakken. Varkjes vinden het heerlijk. We gaan proberen om ergens in de komende weken nog een ton voederbieten op te scharrelen.

De kalfjes drinken wel gewoon ijskoud water; het volstaat om 1 à 2 maal daags een 20-liter emmer die kant op te sjouwen. Veel gras staat er niet meer voor ze, dus nu vreten ze stevig door in het hooi.

Schapen redden zich nog prima in hun wei, wel krijgen ze sinds een week of twee dagelijks een bakje biks. Ze kunnen namelijk al best ver in de dracht zijn (je ziet er nooit wat van, dus het is altijd weer afwachten). Maar als ze in de 2e helft van de dracht zijn is wat extra's niet overbodig.
pi_89440984
Hebben die 2 varkens niet in de gate dat nummer 3 ineens mist?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_89441083
Ik vroeg me al af hoe het met de varkjes ging met dit weer...
pi_89442832
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef stavromulabeta het volgende:
Hebben die 2 varkens niet in de gate dat nummer 3 ineens mist?
Nou, dat weet ik niet zo goed. Ik zou denken dat het ze wel opvalt dat ze niet meer keihard in kont en schouders gebeten worden. Maar ze gaan niet op zoek ofzo.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:52 schreef Isegrim het volgende:
Ik vroeg me al af hoe het met de varkjes ging met dit weer...
O+
Toen het opeens zo koud werd maakte ik me er wel wat zorgen om, hoewel ik wéét dat ze goed tegen kou moeten kunnen. Maar nu, met zoveel stro, hebben ze het echt prima. Meestal blaast de wind niet rechtstreeks het hol in, en het is natuurlijk wel goed droog en het zonnetje schijnt ook best vaak. Ze scharrelen niet veel meer rond, hoewel vandaag 1 varkje wel een uurtje in de wei gewandeld heeft. Maar ze liggen ook hele dagen in hun hok alleen maar even eruit voor miegen / schijten / vreten. Ik heb de blubber rond het hok weggeschept, daar hebben ze nu veel plezier van want de droge grond loopt een stuk beter dan de bevroren modder.
pi_89574994
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:14 schreef sigme het volgende:
En het tweede vark is weg. Deze keer lukte het een stuk beter om het uit de wei en in de kar te krijgen. Die twee stukjes zijn lastig, het stuk ertussen wil makkelijk. Dit vark was nogal dol op voer, ik hem 'm met geduld en gekookte aardappeltjes de wei uit laten scharrelen.

Voor de achterblijvende varkjes is het vooral een stuk rustiger, 3 was al rustiger dan 4, 2 zal helemaal makkelijk zijn. Twee varkjes twee troggen.

Omdat het zo vreselijk vriest hebben we laatst een heel pak stro in het varkenshok gegooid; ze liggen prinsheerlijk in een enorm stronest.
Water geven werd wel erg lastig; de ton bevroor snel en de varkens vinden ijskoud water maar niks. We hebben bietenpulp gekocht, een halve kilo daarvan kan met een emmer water zwellen tot een dikke brij. Met nog wat lekkers erdoor (muesli & biks) vreten ze dat slobberend op - en zo gaat er dan toch liters water naar binnen.
Eergister een bietenmolen gekocht, nu kunnen we ons voorraadje suikerbieten mooi fijnhakken. Varkjes vinden het heerlijk. We gaan proberen om ergens in de komende weken nog een ton voederbieten op te scharrelen.

De kalfjes drinken wel gewoon ijskoud water; het volstaat om 1 à 2 maal daags een 20-liter emmer die kant op te sjouwen. Veel gras staat er niet meer voor ze, dus nu vreten ze stevig door in het hooi.

Schapen redden zich nog prima in hun wei, wel krijgen ze sinds een week of twee dagelijks een bakje biks. Ze kunnen namelijk al best ver in de dracht zijn (je ziet er nooit wat van, dus het is altijd weer afwachten). Maar als ze in de 2e helft van de dracht zijn is wat extra's niet overbodig.
Ik vind het zo leuk hoe je je verplaatst in de dieren en hoe je hen waarneemt in hun eigenheid en hoe je hen verzorgt naar hun behoeften.
Goed hoor!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90255591
De haantjes zijn niet meer.
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.

De andere beesten maken het goed. Schapen hebben we verweid, naar de dichterbij gelegen zomerwei. In alle weides is weinig gras en veel sneeuw, en dit is makkelijker wanneer ze hooi gevoerd moeten krijgen.
pi_90257852
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef sigme het volgende:
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.
Agressieve kutbeesten zijn het toch ook eigenlijk :') :D
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 22:06:53 #121
155227 crew  Guppy
dus
pi_90258100
quote:
Op dinsdag 21 december 2010 22:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Agressieve kutbeesten zijn het toch ook eigenlijk :') :D
Tjoptjop :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_90258132
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Tjoptjop :D
.. deed het mes...
pi_90258853
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef sigme het volgende:

De andere beesten maken het goed. Schapen hebben we verweid, naar de dichterbij gelegen zomerwei. In alle weides is weinig gras en veel sneeuw, en dit is makkelijker wanneer ze hooi gevoerd moeten krijgen.
:D Wat een dubieus genoegen om een 'methode' naar me vernoemd te hebben... :') Hoe ga je ze klaarmaken Sigme? Hier lopen er ook nog aardig wat rond, deze week gaat er weer eentje het tijdige voor het eeuwige verwisselen om verwerkt te worden in de kerst-kippenragout :9 Als je het recept wil moet je maar zeggen ;)

En hoe is het met je varkjes? Hebben jullie er al van gegeten? En hoe gaat het met de nog levende varkjes? Blijven die tot volgend jaar of gaan ze ook in de loop van deze winter nog richting slager?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_90298437
Oh ja, al vanalles aan vark gegeten. Een CUL-topic erover maken staat nog steeds op de lijst goede voornemens, ik probeer het voor kerst. In F&F vind ik het zo.. ongepast.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De twee overgebleven varkjes zullen nog wel enige tijd bij ons blijven. Misschien wel nog een jaar. Het waren de wat kleinere varkjes en die zouden eigenlijk best wat mogen bijgroeien en voorlopig is er geen behoefte aan meer vlees.
  woensdag 22 december 2010 @ 21:05:56 #125
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_90308264
Je zou je varkens wel wat meer mogen voederen. ;) Ze maakten vanmiddag meer dan duidelijk dat ze honger hadden. :D
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_90328870
Een varken zonder eetlust is een dood varken.
Ik hoop dat ze je smaken ;).
  zaterdag 25 december 2010 @ 12:15:37 #127
Stranger than fiction
pi_90427448
Dat gaat helemaal goedkomen. :) Het zijn mooie stukjes vlees!
pi_90664702
*stil*
*mooi*

vrijdag 31 december 2010 @ 09:40:10 #129
Stranger than fiction
pi_90665728
Zo pittoresk!
  vrijdag 31 december 2010 @ 09:47:56 #130
66825 Reya
Fier Wallon
pi_90665881
Zijn dat Bentheimers?

Ja dus, voortaan ook maar de openingspost lezen :P
  vrijdag 31 december 2010 @ 09:50:20 #131
Stranger than fiction
pi_90665931
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 december 2010 09:47 schreef Reya het volgende:
Zijn dat Bentheimers?

Heel goed.
pi_90666253
Oh wat is die kleine hond al groot. O+
pi_90666307
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 december 2010 09:47 schreef Reya het volgende:
Zijn dat Bentheimers?

Bij jou uit de omgeving toch? Heb je ze wel eens zien rondlopen?
pi_90666518
Zo'n schuilstal, mag dat zomaar waar jullie wonen?
pi_90666579
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:11 schreef Isegrim het volgende:
Zo'n schuilstal, mag dat zomaar waar jullie wonen?
Valt dat niet onder vergunningsvrije bouwwerken?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_90666761
quote:
Op vrijdag 31 december 2010 10:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Valt dat niet onder vergunningsvrije bouwwerken?
In heel veel gemeentes mag het niet, iets met landschapsvervuiling. Vervolgens gaan mensen de dierenbescherming bellen omdat je dieren geen schuilmogelijkheid hebben.

Verrijdbare objecten mogen meestal wel. Dus dan staat er een trailer midden in het land. Dan vind ik een stalletje als hierboven een stuk mooier...
  vrijdag 31 december 2010 @ 10:41:18 #137
66825 Reya
Fier Wallon
pi_90667382
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Bij jou uit de omgeving toch? Heb je ze wel eens zien rondlopen?
Ja, een boerderij hier vlakbij houdt ze; volgensmij hobbyisten, gezien het uiteenlopende pluimage van de veestapel.
pi_90672319
Die varkens O+

Dat veld wordt echt een grote modderpoel zodra de dooi in gaat zetten :D
pi_90697267
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

In heel veel gemeentes mag het niet, iets met landschapsvervuiling. Vervolgens gaan mensen de dierenbescherming bellen omdat je dieren geen schuilmogelijkheid hebben.

Verrijdbare objecten mogen meestal wel. Dus dan staat er een trailer midden in het land. Dan vind ik een stalletje als hierboven een stuk mooier...
Ja, dat kan een probleem zijn. Dat je geen dingen hoger dan 1,5 m mag neerzetten in je volkstuin, of rode compostvaten of zo. Maar ja, met een rode auto naar de volkstuin komen en die daar neerzetten mag dan weer wel.
In onze gemeente hangt dat af van het gebied.
Ook is het de vraag of iets gefundeerd is of gewoon los op de grond staat. Vraag is dan, of hoekpalen die ingegraven zijn, ook onder fundatie vallen. Want dan zouden heiningen ook vergunningsplichtig kunnen zijn.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 03:33:28 #140
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_90700919
wat n mooie schapen :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_90976836
Wat een cool topic is dit! ben heel erg benieuwd naar het CUL topic.
pi_90977890
Sigme, wat zijn de beestjes groot geworden! :o Vooral hond, wat wordt dat een mooi beest O+ . Gedraagt hij zich al wat volwassener?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_94201649
We waren al ernstig de vruchtbaarheid van onze nieuwe ram aan het betwijfelen, maar..

Twee! lammetjes! O+ *O*
Nog wel van het jongste ooitje, dat nog nooit gelammerd had. Maar ze doet het helemaal goed, ze gromt dat de lammetjes niet te ver weg mogen en ze laat ze rustig drinken O+.
De oudste, een zwartje:

Een half uurtje jonger, een bontje:

En Hond vindt 't maar wat spannend:
pi_94201829
O+ Lente!
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:23:23 #145
66825 Reya
Fier Wallon
pi_94202087
Heb je zelf een ram, of huur je hem?
pi_94202386
O+
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94203802
O+
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 19:49:27 #148
155227 crew  Guppy
dus
pi_94206861
O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_94208497
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 18:23 schreef Reya het volgende:
Heb je zelf een ram, of huur je hem?
We hebben er sinds vorige zomer weer zelf een. Hiervoor eenmaal een ram gehuurd, daarvoor hebben we twee rammen zelf gehad (of drie, maar een van de drie werd geacht geen ooien te dekken. Hij kreeg vier lammetjes bij vier sletterige ooitjes ):O ).
pi_94222857
Wauw :D
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:52:18 #151
Stranger than fiction
pi_94230553
:9~
pi_94232747
Ah! D'r gebeurt weer wat.
pi_94236823
quote:
12s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
:9~
Ja, dat ook. Vorig jaar geen lammeren (opzettelijk, maar toch). De bodem komt in zicht.
pi_94250947
Ahhhh, wat een mooie lammetjes O+ Vooral de bonte is erg leuk :) zijn het rammetjes of ooitjes? En hou je ze of zijn ze voor de slacht?
pi_94278331
Ik weet nog niet wat het voor lammetjes zijn, we zien vanzelf wel of geen balletjes verschijnen.
Rammetjes worden uiteindelijk geslacht, als er ooitjes bij zitten breiden we de kudde uit. Die is nu wat klein naar onze smaak. Wel passend bij onze eigen hoeveelheid grond, maar vanwege destijds onverwachte uitbreiding van de veestapel met twee koetjes hebben we er nu 2 hectare bij gehuurd en dan is vier schaapjes opeens weer veel te weinig.
pi_94589346
Het bonte lammetje is een ramlam, het zwartje een ooitje.

Afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het koebestendig maken van de afrastering van de grote zomerwei. Daar stond wel een schapenomheining omheen, maar die hebben maar een paar lage draadjes nodig , en die stonden ook nog voor een groot deel aan van die tijdelijke prikpaaltjes.

Dus via markplaats gezocht tot er een partij niet te dure redelijk goeie bielzen op de kop te tikken viel. Daarna twee landhekken gekocht (3,5 meter). 12 rollen glad ijzerdraad van 2,4 mm, 2 rollen hadden we nog liggen.

De bielzen (12 stuks) zijn op de hoeken ingegraven (er zitten wat obstakels en bochtjes in het terrein), daartussen dan het draad gespannen, met ook nog de nodige veren en draadspanners en een lading w-potjes.
Als paaltjes tussen de hoekbielzen hebben we gekozen voor insultimber. Staatsbosbeheer gebruikt dat ook veel. Het zijn vrij kleine vierkante paaltjes, van een houtsoort die geen stroom geleidt. Dus hoeven er geen isolatoren gebruikt te worden voor het schrikdraad. Beetje duur in aanschaf, maar het is hardhout (en dan nog verantwoord ook), zou een erg lange levensduur moeten hebben.

Die koetjes zuipen inmiddels bijna 50 liter per dag, en dan zijn ze nog niet eens volwassen en is het nog geen zomer. Daar valt niet tegenop te lopen met emmertjes en kruiwagens, dus hebben we een zelfdrinker gekocht.

Kortom, duizend euro verder, hebben we een wei waar een koe in kan. Moet je je voorstellen dat je dat geld terug zou moeten verdienen :o.

Vanochtend hebben de koetjes hun wei uit gelokt, met een koekje (lust Blaartje graag) en een bakje biks (voor Klaartje, die snapt koekjes niet). Ik voorop met koekje en biks, liefste achter de koetjes met hond en stok. Hond hield zich verder nergens aan en rende vrolijk op en neer.
Koetjes over de weg laten lopen, her en der wat aftakkingen hadden we afgezet met roodwit lint. En dan door de hekken de nieuwe wei in. Altijd reuze spannend of niet halverwege een beest de benen neemt..

Maar 't ging goed en ze grazen nu de poten onder hun lijf vandaan. Schapen wilden ook heel graag naar echt gras dus die hebben we erachteraan gestuurd.

Bedoeling is om de koetjes 's avonds weer terug te laten lopen naar hun "oude" weitje. Dan krijgen ze daar biks en hooi. Op die manier zouden we ze wat tam en gezeggelijk houden, en bovendien is het beter als ze niet in 1 keer helemaal overstappen van hooi naar gras.
Vanavond maar eens zien of ze wat willen meewerken.

De zelfdrinker moeten we ook nog aan ze uitleggen, ook dat moeten we nog maar zien of ze het snappen.
pi_94590133
Kun je ze niet beter trainen om aan een halster te lopen? Lijkt me makkelijker.
pi_94607338
Aan een halster lopen zou makkelijk zijn ja. Het is het leren lopen aan een halster wat me weerhoudt.. Maar misschien gaan we het wel proberen.

Het is wel gelukt ze mee terug te wandelen, met enige moeite. Ze gingen de verkeerde kant op en vervolgens maar treuzelend achter me aan, en hadden ook nog moeite om over de dam te komen. Schapen daarentegen huppelden in volle vaart naar hun vertrouwde wei, in afwachting van biks.

Die combinatie was niet heel handig, dus het nieuwe plan is om de schapen morgen mee te nemen naar de grazige weide en ze daar een eigen afgeschoten stukje te geven. Waar ze dan ook 's avonds biks krijgen en ze dus niet meer mee terug gaan.

Koetjes lijken de zelfdrinker nog niet te begrijpen, dus ze hadden dorst.
pi_94607795
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
pi_94608109
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:01 schreef Isegrim het volgende:
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
_O-
Je weet ons te vinden! Deze keer krijg je lunch met ham van eigen varken :Y).
pi_94608346
Oeh lekker. :9 Daar moeten we dan maar ff een datum met mooi tuinweer voor prikken binnenkort. :Y
pi_94608986
Top!
pi_94628183
Bielzen ingraven als hoekpalen! Wij trokken vroeger dan prikkeldraad met de hand strak. Dat klinkt griezelig, maar is goed te doen.
En de kalveren in de wei laten! Rondbokken en springen. Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
pi_94631355
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 01:44 schreef Kees22 het volgende:

En de kalveren in de wei laten! () Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
pi_94633737
Ik begrijp hem ook niet. :N
pi_94700436
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
OK, dat snap ik.

In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
  maandag 28 maart 2011 @ 02:46:42 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94700907
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, dat snap ik.

In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
Resistance is futile.
pi_94700990
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:46 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
  maandag 28 maart 2011 @ 03:05:48 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94701086
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).

Bij paarden gebruik je juist geen prikkeldraad omdat die kilometers rennen (en hard) en ze zien het ook niet. Veel te gevaarlijk, er gaan er ook veel dood die zich vastwerken in prikkeldraad.
Resistance is futile.
pi_94701822
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest :Y.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.

Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.

Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
pi_94702477
In werking stellen met de koe vlak ernaast? Vol met water zetten zodat ze er gaan drinken en dan per ongeluk de lepel indrukken? Brokjes die ze lekker vinden erin leggen, onder de lepel?
pi_94702788
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
pi_94702936
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:57 schreef sigme het volgende:
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
pi_94704252
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
Nou, zo dom lijken ze voorlopig wel. Ze hebben het reservoir leeg & nogal dorst 's avonds als ze naar hun avondwei mogen.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:14:37 #175
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704466
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2011 07:02 schreef sigme het volgende:
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest :Y.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.

Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.

Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
Is het een lage bak? Dan zijn ze puur de beweging omlaag niet gewend. Ik zag dat je ze melk uit een hoge emmer gaf. Ik leerde ze altijd vanaf de geboorte uit een lage emmer drinken omdat dit later makkelijker was. Het kostte standaard 2 dagen, vingers in de bek en laten slobberen. Zodra ze met hun kop omhoog wilden komen dan gaf ik ze een tik op die verdikking waar de hoorns later uitkomen. Mijn opa zat er altijd een week mee te worstelen :P , wij werkten nooit met flessen maar probeerden ze direct te leren om uit een lage emmer te drinken. Niet makkelijk want ze zijn de uier gewend. Maar goed, dit waren dan kalfjes van 3 dagen oud die al zelf uit de emmer konden drinken. Uitzonderlijk. Ik weet wel zeker dat de buren het anders deden want die hadden ook hoge emmers en toch hebben al die koeien normaal leren drinken.
Resistance is futile.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:19:37 #176
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704616
Oh wacht, het gaat om het aandrukken van die knop. Hmm. Zal het eens aan mijn vader vragen als ik er aan denk.
Resistance is futile.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:20:37 #177
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704642
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Geloof me maar, koeien zijn écht zo dom. :+
Resistance is futile.
pi_94704901
Ik zie nu dat de benaming "weidepomp" gangbaarder is.
Het is zo'n ding:

Koe dient met neus dat gele ding naar achter te douwen en daardoor wordt water opgepompt de zwarte bak in.
pi_94734300
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:19 schreef Seven. het volgende:
Oh wacht, het gaat om het aandrukken van die knop. Hmm. Zal het eens aan mijn vader vragen als ik er aan denk.
haha ok. Ik kon me nog herinneren van vroeger toen ik geregeld bij de boer kwam (buren) dat ik het nog verdraaid snuggere beesten vond, dit itt bijv. paarden.

Maar dat is ook alweer bijna 15-20 jaar terug, kan zijn dat ik m'n beeld ietwat geromantiseerd heb :+
pi_94741091
Volgens mij zijn paarden toch iets slimmer, al ontloopt het elkaar denk ik niet zoveel. :)
pi_94748276
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 03:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).

Bij paarden gebruik je juist geen prikkeldraad omdat die kilometers rennen (en hard) en ze zien het ook niet. Veel te gevaarlijk, er gaan er ook veel dood die zich vastwerken in prikkeldraad.
Je zet me wel aan het denken.
Ik ben zelf veel te dom om boer te worden, maar mijn vader was daar heel goed in. Hij was ook goed met dieren, kon ze goed observeren.
Ik weet wel dat de koeien dansten en sprongen als ze voor het eerst de wei ingingen.
(Ik zit er nog van te glimmen, bij de herinnering.)
pi_94792979
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:29 schreef sigme het volgende:
Ik zie nu dat de benaming "weidepomp" gangbaarder is.
Het is zo'n ding:
[ afbeelding ]
Koe dient met neus dat gele ding naar achter te douwen en daardoor wordt water opgepompt de zwarte bak in.
Volgens mij moet je 'm een klein beetje achterover zetten zodat het water achteraan zit. Om bij dat water te komen moeten ze dan de lepel naar achter duwen met hun snuit, en dan pompt hij water.

Als het eerste kalf het doorheeft kijken de anderen het wel af.

Komende zondag zie ik mijn vader. Ik zal hem nog wel tips vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door loodgietertje op 30-03-2011 15:53:49 ]
pi_94814932
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 01:00 schreef loodgietertje het volgende:

[..]

Volgens mij moet je 'm een klein beetje achterover zetten zodat het water achteraan zit. Om bij dat water te komen moeten ze dan de lepel naar achter duwen met hun snuit, en dan pompt hij water.

Als het eerste kalf het doorheeft kijken de anderen het wel af.

Komende zondag zie ik mijn vader. Ik zal hem nog wel tips vragen.
Dank voor de tips! Het lijkt te helpen, vanmiddag heb ik Blaartje zo gek gekregen dat ze naar het buiten bereik liggende water reikte, waarna ik de lepel heb ingeduwd en toen tegen haar neus heb laten rusten. Zo dronk ze het verse opgepompte water met de druk van de lepel tegen haar snuit.
Iemand anders meldde dat Klaartje zijdelings te pomp opgeduwd leek te hebben.

Ondertussen hebben we ook de halsters nu goed om, en zijn we voorzichtig wat aan het oefenen met vaststaan en meelopen aan een touw. Hele mooie zelfgemaakte dikke touwen van getwijnde pakjestouwtjes trouwens, maar dat terzijde.
pi_94815020
Ik maakte vroeger nog wel eens zelf een paardenhalster van pakjestouw. O+
pi_94816702
Dit vraagt natuurlijk wel om nieuwe foto's van de koetjes met hun mooie halsters om hè?
pi_94841661
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2011 17:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank voor de tips! Het lijkt te helpen, vanmiddag heb ik Blaartje zo gek gekregen dat ze naar het buiten bereik liggende water reikte, waarna ik de lepel heb ingeduwd en toen tegen haar neus heb laten rusten. Zo dronk ze het verse opgepompte water met de druk van de lepel tegen haar snuit.
Iemand anders meldde dat Klaartje zijdelings te pomp opgeduwd leek te hebben.

Ondertussen hebben we ook de halsters nu goed om, en zijn we voorzichtig wat aan het oefenen met vaststaan en meelopen aan een touw. Hele mooie zelfgemaakte dikke touwen van getwijnde pakjestouwtjes trouwens, maar dat terzijde.
Leuk he, dat gevlochten pakjestouw?
Ik ben eens begonnen aan een bol van een kilometer, maar die ben ik kwijtgeraakt.

Halsters vlechten is leuker, maar heb ik nooit gedaan.
pi_95038100
Ik heb m'n vader gesproken hierover.

Hij heeft er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Als er maar iets water in de pomp staat vinden de koeien het wel zelf uit.
Een kalf moet natuurlijk wel sterk genoeg zijn om de lepel vooruit te duwen. Daarvoor moet ze toch al gauw een paar maanden oud zijn, anders is ze gewoon niet bij achte om de lepel met d'r snuit naar voren te duwen.

We maakte vroeger wel een paar dwarsbalkjes aan de voetjes van de pomp. De pomp staat dan breder, en wordt niet zo gemakkelijk omgelopen als de koeien staan te dringen en te klieren bij de pomp.

Maar ik begreep dat het al een beetje werkt.

Volgens mijn vader zijn de koeien een stuk slimmer dan de meeste mensen........................

Ik heb vroeger wel (veel) koeietouwen gevlochten van stooitouw. We sneden expres de touwtjes bij de knoop door als we een pak openmaakte, omdat je dan makkelijker kan vlechten. Ik vlocht meestal 6 touwtjes bij elkaar, om een sterk koeietouw te krijgen.
pi_95039107
Het lijkt steeds beter te gaan, gister zagen we Blaartje echt lepelen. Onze weidepomp staat ook op dwarsbalkjes. De truuk om 'm iets naar achter te laten leunen was wel de gouden tip!

Overigens hebben we ons koetouw niet gevlochten, maar gedraaid. Ik denk dat dat slaan heet?
Vlechten is niet bij me opgekomen :@.
Dit is in elk geval heel mooi stevig touw geworden. En ik snij inderdaad al een hele tijd de touwtjes ter hoogte van de knoop door :Y.

We nemen nu al een paar dagen de koetjes (die nu bijna 10 en 9 maanden oud zijn, als ik het goed heb) aan het touw mee heen en weer, en dat gaat prima. Klaartje heeft inmiddels ook gesnapt hoe koekjes te eten, dat lokt en beloont wel makkelijker dan een bakje biks.
  maandag 4 april 2011 @ 22:22:16 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95048795
Mijn vader zegt net dat ze normaal gezien vanzelf wel leren, eigenlijk. Maar goed, Blaartje kent het wel blijkbaar. En ja, als één het kent, leert de rest het vanzelf in het koppel.
Resistance is futile.
  maandag 4 april 2011 @ 22:29:14 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95049218
Oh, mijn opa maakte ook altijd dikke touwen van die strotouwtjes. Hij begon met twee die hij steeds op nieuw dubbel deed. Hij maakte ze trouwens met een boormachine, ging véél sneller. Gewoon vastmaken aan een krom geslagen spijker en aan de andere kant draaien.
Resistance is futile.
pi_95057441
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 22:29 schreef Seven. het volgende:
Oh, mijn opa maakte ook altijd dikke touwen van die strotouwtjes. Hij begon met twee die hij steeds op nieuw dubbel deed. Hij maakte ze trouwens met een boormachine, ging véél sneller. Gewoon vastmaken aan een krom geslagen spijker en aan de andere kant draaien.
Wij hebben ze ook met een boormachine gedraaid. Een lange dubbele lus van pakjestouwen, opdraaien, in drie stukken verdelen, dit weer opdraaien, nog een keer in drie stukken (dan staat er enorm spanning op dat er allemaal kronkel in willen springen), Die drie tegengesteld draaien totdat de spanning eruit is en het touw daarmee klaar is. Dik & stevig.
pi_95102671
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2011 06:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Wij hebben ze ook met een boormachine gedraaid. Een lange dubbele lus van pakjestouwen, opdraaien, in drie stukken verdelen, dit weer opdraaien, nog een keer in drie stukken (dan staat er enorm spanning op dat er allemaal kronkel in willen springen), Die drie tegengesteld draaien totdat de spanning eruit is en het touw daarmee klaar is. Dik & stevig.
Strooitouw aan elkaar knopen.
Een dubbele lus maken, dat zijn dus vier touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 12 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 36 touwtjes naast elkaar. ?? Is dat niet wat veel?

Overigens is dat tegengesteld draaien wel slim!
Zal het eens proberen als ik genoeg touw kan krijgen.
pi_95107280
Pakjestouw aan elkaar knopen.
Een lus maken, dat zijn dus twee touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 6 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 18 touwtjes naast elkaar.
pi_95152043
quote:
2s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:28 schreef sigme het volgende:
Pakjestouw aan elkaar knopen.
Een lus maken, dat zijn dus twee touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 6 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 18 touwtjes naast elkaar.
OK, ik had de dubbele lus verkeerd bwegrepen.
Ga het eens proberen als ik weer een bos touwtje heb.

Overigens: een nadeel van het plastic touw is dat het slijt en overal plastic achterlaat. Sisal, hennep of vlas slijt ook wel, maar verteert gewoon als plantaardig materiaal.
  woensdag 13 april 2011 @ 21:15:18 #195
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95463171
volgt
pi_95562638
en ik zet hier brutaalweg ook een lurkers aantekening.

Het is hard werken, wat jullie doen !
Ben je een stadse deerne van huisuit? of van het platteland ?
excuses als ik de info gemist heb.

edit: via via kwam ik hier terecht: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6640
en op de homepage : Workshop worst maken
30 maart 2011 - Eindelijk is het weer zover. Anne van Annes Kookpunt heeft weer een workshop worst maken gepland. Op 4 september 2011 te Zevenaar. Met vlees van een Bonte Bentheimer.

[ Bericht 46% gewijzigd door AnneX op 17-04-2011 20:49:03 ]
pi_95684533
Ik kom van het platteland maar niet van boerenbloed, mijn liefste komt meer uit een keuterboertjesfamilie.
Leuke tip van die worstworkshop, maar verse worst maken kan ik al wel, dus ik denk dat ik oversla en doorspaar totdat ik de jongens van het worstlog een keer een middagje kan huren.

Foto van afgelopen zaterdag:
pi_95720434
Twee lammetjes erbij!

Twee ramlammetjes. Dat maakt de score tot op heden 3 - 1.
pi_95722696
Liev. O+
pi_95729302
Hoe mooi :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')