De kalfjes zijn heel behoorlijk tam. Juist om ze wat handelbaar te maken hebben we ze extra lang melk gevoerd. Blaartje is wel duidelijk afstandelijker dan Klaartje. Van de veearts leerden we dat dat ook samenhangt met het ras; melkkoeien zijn meer gefokt op meegaandheid.
Ze hobbelen met z'n tweeën elke dag braaf achter ons aan van het ene weitje naar het ander, waarbij Blaartje op de terugweg _altijd_ draalt. Maar nog net op tijd toch komt.
Ik ben ook reuze benieuwd naar de varkenssmaak. Ze gaan elk naar een eigen slager, dus dat zal ook nog verschil maken. Niet voor de smaak van de karbonade, maar misschien wel voor de gedroogde ham. Slager 1 maakt ook bloed- en leverworst en rollades, slager 2 ruilt de lever van je eigen varken voor een willekeurig leverworst, dus daar ga ik gewoon de eigen lever geheel meenemen. Maar tegen die tijd maak ik wel een apart CULtopic

.
Bij de diergaarde hoort meer de administratie:
vervoerspapieren aangevraagd (gezondheidsdienst voor dieren)
slachtblikjes aangevraagd (gezondheidsdienst voor dieren)
slachtblikjestang gekocht (op marktplaats)
vki-formulieren: procedure afgesproken met slager (moet van te voren bespreken: papier of digitaal)
vki-formulieren geprint (productschap vlees & eieren)
En als het dan zover is moet transport van te voren worden aangemeld in Identificatie & Registratie, en zodra uitgevoerd worden afgemeld.
[ Bericht 21% gewijzigd door sigme op 08-11-2010 18:24:44 ]