abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 oktober 2010 @ 03:41:02 #81
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_87375809
Da's waar.. :)
Overigens begin ik hier ook m'n eigen "diergaarde" ik krijg maandag een katje O+
Ik zal maar geen topic openen met "SiGNe's diergaarde" om verwarringen te voorkomen _O-
pi_87887958
Herfst zuigt.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87889825
LOL :')
pi_87890318
lekkere modderbende :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_87890703
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 08:49 schreef sigme het volgende:
Herfst zuigt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat geeft "een varkentje wassen" wel een hele nieuwe impact.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_87895112
:D Wat een modderbende! Is het hele weilandje zo'n grote modderpoel?

Wij hadden daar ook vaak last van en hebben toen een grote betonnen plaat (van restbeton, zo'n 10-15 cm dik denk ik) gestort bij de ingang van beide weilanden zodat de dieren daar droog kunnen staan en eten. Werkt erg goed :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87899268
Niet het hele weiland is zo'n zuigende drab, maar het is wel vrij laaggelegen en dus wel overal vrij nat. Hun hok staat wel op een flink hogergelegen stuk en heeft een stevige betonnen vloer, dus ze kunnen goed droog liggen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88477478
Een hoop omschakelingen.

Tot nu toe maaiden we steeds gras voor de varkens - dagelijks twee kruiwagens. Dat was niet meer te doen, het gras is te nat, te lang, en het groeit ook niet meer bij, en de kalfjes hebben het ook nodig. In plaats van gras moeten de varkens nu hun buik vullen met voordroogkuil.
Daarvan hadden we laatst 25 pakken gekocht. In plastic gewikkelde balen (van een kg of 30, niet van die enorme grote dus). We waren ook erg benieuwd wat daar nou precies in zou zitten.
Het lijkt nog het meest op hooi, lang droog gras. Maar het ruikt een klein beetje zuur - de lucht die kuil in het groot heeft zeg maar.
De varkens vinden het armoe. De eerste paar dagen begrepen ze het echt niet; veel honger, geen ruwvoer. Chagrijnig en bijterig werden ze ervan, en voordat ze uitbraakpogingen zouden gaan doen heb ik maar een paar zakken winterwortels voor ze gekocht. Dat snapten ze prima en inmiddels vreten ze die droge rommel ook wel. Het rantsoen krachtvoer (muesli) hebben we ook maar wat vergroot. Niet voor lang, voor 2 varkens is er een afspraak gemaakt..

De kalfjes hebben voor 't laatst melk gehad:

In het normale boerenbedrijf krijgen ze zo'n twee maanden melk, de onze hebben melk gekregen tot eind vorige week; Klaartje bijna 4 maanden, Blaartje zelfs 5.

Van de schapen geen nieuws. Soms krijgen ze biks. Hond kijkt toe.
pi_88478495
Mooie grote kalfjes zijn het geworden zeg! Zijn ze ook al een beetje tam of aaien/knuffelen jullie ze verder niet? En ben erg benieuwd hoe de varkens gaan smaken en of het jullie bevalt :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_88481137
De kalfjes zijn heel behoorlijk tam. Juist om ze wat handelbaar te maken hebben we ze extra lang melk gevoerd. Blaartje is wel duidelijk afstandelijker dan Klaartje. Van de veearts leerden we dat dat ook samenhangt met het ras; melkkoeien zijn meer gefokt op meegaandheid.
Ze hobbelen met z'n tweeën elke dag braaf achter ons aan van het ene weitje naar het ander, waarbij Blaartje op de terugweg _altijd_ draalt. Maar nog net op tijd toch komt.

Ik ben ook reuze benieuwd naar de varkenssmaak. Ze gaan elk naar een eigen slager, dus dat zal ook nog verschil maken. Niet voor de smaak van de karbonade, maar misschien wel voor de gedroogde ham. Slager 1 maakt ook bloed- en leverworst en rollades, slager 2 ruilt de lever van je eigen varken voor een willekeurig leverworst, dus daar ga ik gewoon de eigen lever geheel meenemen. Maar tegen die tijd maak ik wel een apart CULtopic ;).

Bij de diergaarde hoort meer de administratie:
vervoerspapieren aangevraagd (gezondheidsdienst voor dieren)
slachtblikjes aangevraagd (gezondheidsdienst voor dieren)
slachtblikjestang gekocht (op marktplaats)
vki-formulieren: procedure afgesproken met slager (moet van te voren bespreken: papier of digitaal)
vki-formulieren geprint (productschap vlees & eieren)

En als het dan zover is moet transport van te voren worden aangemeld in Identificatie & Registratie, en zodra uitgevoerd worden afgemeld.

[ Bericht 21% gewijzigd door sigme op 08-11-2010 18:24:44 ]
pi_88494337
De kalfjes zitten al lekker dicht in de vacht. :)

Vinden varkens echte kuil niet lekkerder? Of is dat niet goed voor ze / duurder o.i.d.?

Ons paard krijgt ook voordroog. Ik vind het heerlijk ruiken. :9
pi_88501523
Op de foto's die de 24 oktober plaatste. zien je varkjes er nog helemaal niet zo groot uit.
Zijn ze zo snel gegroeid, ondanks hun afkeer van kuilvoer?

Tip: wordt het geen tijd om ze eikels en knoflook en zo te voeren? Marineren van binnenuit, zogezegd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_88516207
quote:
2s.gif Op zondag 24 oktober 2010 08:49 schreef sigme het volgende:
Herfst zuigt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bij ons op stal hebben ze het meest modderige deel laatst +/- 20 centimeter afgegraven en volgestort met houtsnippers. Mocht de modder echt een probleem worden, dan is dat misschien wel een idee :)

quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 16:43 schreef sigme het volgende:
In plaats van gras moeten de varkens nu hun buik vullen met voordroogkuil.
Daarvan hadden we laatst 25 pakken gekocht. In plastic gewikkelde balen (van een kg of 30, niet van die enorme grote dus). We waren ook erg benieuwd wat daar nou precies in zou zitten.
Het lijkt nog het meest op hooi, lang droog gras. Maar het ruikt een klein beetje zuur - de lucht die kuil in het groot heeft zeg maar.
Voordroog ruikt een beetje zoetig als rozijntjes ofzo :D Ons paard is altijd aan het 'graven' in de baal naar het meest natte stuk, dat is schijnbaar lekkerder :D
pi_88516235
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 01:10 schreef Kees22 het volgende:
Op de foto's die de 24 oktober plaatste. zien je varkjes er nog helemaal niet zo groot uit.
Zijn ze zo snel gegroeid, ondanks hun afkeer van kuilvoer?

Tip: wordt het geen tijd om ze eikels en knoflook en zo te voeren? Marineren van binnenuit, zogezegd.
Pata Negra O+
  dinsdag 9 november 2010 @ 18:11:12 #95
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_88523846
ik ben vlieft op de kalfjes O+

en wat een leuke foto van de varkens, zo lekker door de modder sjokkend :D
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_88551979
Mijn paard vindt (voordroog)kuil ook niet zo lekker als hooi of vers gras, dus die zou de varkentjes wel snappen!
Leuk om te zien hoe de beesten er bij staan!
pi_88565088
Ik zou zelf denken dat voordroog lekkerder is dan hooi. Maar ik ben dan ook geen paard. :')
pi_88565458
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 22:21 schreef Isegrim het volgende:
De kalfjes zitten al lekker dicht in de vacht. :)
Zeg dat wel! Het worden vast van die schotse hooglangers, met een pony voor de ogen :D.

quote:
Vinden varkens echte kuil niet lekkerder? Of is dat niet goed voor ze / duurder o.i.d.?

Ons paard krijgt ook voordroog. Ik vind het heerlijk ruiken. :9
Kuil is ook prima, en ik denk dat ze dat lekkerder zouden vinden. Maar volgens mij zit dat altijd in van die enorme pakketten (400kg), en dan moet het eigenlijk in een week op.
Gelukkig eten ze de voordroog nu wel, anders hadden we inderdaad op zoek gemoeten naar ander voer. Volgend jaar willen we wat voederbieten gaan verbouwen, dan kunnen we misschien overwinteren met bieten? Paarden houden volgens mij ook van voederbiet? Maar ook daar is nog niet zo makkelijk aan te komen..
pi_88565985
Bietjes!!! Jaaaahaa, dat lust die van mij zeker graag! Alleen die krijgt ze niet want dan wordt ze moddervet... :P
pi_88973695
1 varkje weg :'(
In de kar krijgen was nog best moeilijk, op een zeker moment dacht ik dat het echt niet ging lukken. Maar goed, het is gelukt. Slachtblikje ukte ook en uitladen bij de slachterij ging ook goed.
't Blijft een naar karwei.

Woensdag ophalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')