abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88973789
Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar ze hebben wel een prachtleven bij je (gehad).
Hoe haal je hem/haar weer op, in 1 stuk ?
pi_88974019
Hem, het is een borgje, net als de anderen. Slager dacht dat 'ie zo'n 65kg schoon aan de haak zou zijn. Hij mocht bij de slachter in een hok met een andere (hele grote!) borg.

Ik heb de slager gevraagd de achterhammen & schenkels te pekelen & drogen - die haal ik dus pas over iets meer dan een maand op.
Verder wordt een varkens altijd doormidden gekliefd. Ik heb gevraagd de ene helft in 'gewone' stukjes te snijden (dus karbonade, speklap etc) en de andere helft in grote stukken die ik zelf verwerk. Van die helft dan nog wel de hele schouder laten malen tot gehakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88974756
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 14:21 schreef sigme het volgende:
Hem, het is een borgje, net als de anderen. Slager dacht dat 'ie zo'n 65kg schoon aan de haak zou zijn. Hij mocht bij de slachter in een hok met een andere (hele grote!) borg.

Ik heb de slager gevraagd de achterhammen & schenkels te pekelen & drogen - die haal ik dus pas over iets meer dan een maand op.
Verder wordt een varkens altijd doormidden gekliefd. Ik heb gevraagd de ene helft in 'gewone' stukjes te snijden (dus karbonade, speklap etc) en de andere helft in grote stukken die ik zelf verwerk. Van die helft dan nog wel de hele schouder laten malen tot gehakt.
Ok, ik ben benieuwd... (maak je daar ook foto's van voor in cul of zo?)
pi_88977692
Hij stribbelde erg tegen?

Varkens zijn ook niet echt gemakkelijk te leiden zoals koeien, schapen, paarden.
pi_88977761
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik hoop het! :)

Ik heb vandaag bij onze favoriete Italiaanse broodjeszaak Coppa di Testa (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdkaas_(gerecht)) gehad, was lekker. :9
pi_88977973
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:06 schreef Isegrim het volgende:
Hij stribbelde erg tegen?

Varkens zijn ook niet echt gemakkelijk te leiden zoals koeien, schapen, paarden.
Nou, zeg dat!
De schapen stribbelen ook vaak tegen, zeker het eerste, maar die wegen maar 40kg, desnoods tillen we ze op.

Over een dag of tien gaat de volgende, die is nog wat zwaarder. Ik hoop dat we die wat rustiger die kant op krijgen. Eigenlijk viel het nog mee, maar er waren twee hele moeilijke stukken: de wei úit wou 'ie echt niet, en de kar niet in. Het stuk ertussen wou best.
We hebben 'm uiteindelijk een riem omgedaan, om z'n nek, en de moeilijk stukken echt gesleurd. Veel zwaarder moet een varken dan niet zijn, pff.

Ik zal een CUL-topic openen voor de meer culinaire aspecten van het varken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88978033
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 16:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, zeg dat!
De schapen stribbelen ook vaak tegen, zeker het eerste, maar die wegen maar 40kg, desnoods tillen we ze op.

Over een dag of tien gaat de volgende, die is nog wat zwaarder. Ik hoop dat we die wat rustiger die kant op krijgen. Eigenlijk viel het nog mee, maar er waren twee hele moeilijke stukken: de wei úit wou 'ie echt niet, en de kar niet in. Het stuk ertussen wou best.
We hebben 'm uiteindelijk een riem omgedaan, om z'n nek, en de moeilijk stukken echt gesleurd. Veel zwaarder moet een varken dan niet zijn, pff.
De kar kan zeker niet het weitje in?

En lokken met iets wat ze héél erg lekker vinden gaat ook niet?

quote:
Ik zal een CUL-topic openen voor de meer culinaire aspecten van het varken.
Nice. :)
pi_88978241
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De kar kan zeker niet het weitje in?

En lokken met iets wat ze héél erg lekker vinden gaat ook niet?
Nee, kar kan niet het weitje in. Toen ze hier kwamen was de vorige eigenaar zo eigenwijs wel met auto en kar de wei in de rijden om de kar dichterbij de varkenswei te krijgen.. dat was weer een hoop gedoe met krikken en plankjes en krikken en plankjes en graven en gevloek. En toen was het kurkdroog..

Lokken werkt niet echt. Als ze zelf willen, dan wel. Maar als ze niet willen, willen ze óók niet voor iets lekkers. Volgende keer wil ik het wel nog eens proberen, een emmer gekookte nog iets warme aardappeltjes buiten de wei zetten, en dan rustig wachten. Misschien doen ze het wel.
En dan maar drie die kant op, en twee later weer terug, mischien wil dat beter dan ééntje.

Wanneer we nieuwe varkjes nemen, nemen we jongere biggetjes en dan moeten we vanaf het begin hier iets op verzinnen. Of een andere plek, of met enige regelmaat mee uit wandelen nemen (naar de plaats waar de kar staat op De Dag).
pi_88978373
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, kar kan niet het weitje in. Toen ze hier kwamen was de vorige eigenaar zo eigenwijs wel met auto en kar de wei in de rijden om de kar dichterbij de varkenswei te krijgen.. dat was weer een hoop gedoe met krikken en plankjes en krikken en plankjes en graven en gevloek. En toen was het kurkdroog..

Lokken werkt niet echt. Als ze zelf willen, dan wel. Maar als ze niet willen, willen ze óók niet voor iets lekkers. Volgende keer wil ik het wel nog eens proberen, een emmer gekookte nog iets warme aardappeltjes buiten de wei zetten, en dan rustig wachten. Misschien doen ze het wel.
En dan maar drie die kant op, en twee later weer terug, mischien wil dat beter dan ééntje.

Wanneer we nieuwe varkjes nemen, nemen we jongere biggetjes en dan moeten we vanaf het begin hier iets op verzinnen. Of een andere plek, of met enige regelmaat mee uit wandelen nemen (naar de plaats waar de kar staat op De Dag).
Dat is een goed idee inderdaad. Je zou ook klikker- / target-training kunnen proberen, kost vrij weinig moeite, snel resultaat, varkens zijn er slim genoeg voor volgens mij. :) Wij gebruiken dat bij ons paard en het is zeer effectief.
pi_88982443
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik ben ook wel benieuwd in een mooie foto-rapportage... Zelfs bij de slager zie ik varkens meestal alleen in kleine anonieme stukjes. Levende varkens in hun geheel kom ik ook nog wel eens tegen, maar de tussenfase (niet meer heel, maar toch nog herkenbaar) ontbreek helemaal...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_88989274
Ah, het eerste vark is dus al niet meer. Nou, ik ben echt heel benieuwd hoe het jou/jullie gaat bevallen! :) Is 65 kg schoon trouwens niet wat weinig? Volgens mij waren de onze 150 kg schoon aan de haak. Of groeit het ras dat jij hebt zo langzaam..?

Het kan idd lastig zijn om varkens ergens in te jagen, maar wat bij ons heel goed werkte is vanaf het begin heel tam maken en laten wennen aan hun naam. Gewoon elke dag aaien en uit de hand voeren en ze stukjes mee laten lopen, dan gaat dat op den duur vanzelf. Uiteindelijk lopen ze dan met een beetje geluk zo de kar in als het moet. Je voelt je dan wel een beetje een Judas, maar goed, toch minder stress voor het dier... Onze varkjes waren dol op fruit en rozijntjes, maar ook restjes gerookte makreel (ruikt heel sterk) waren ze helemaal gek van. Dat was ideaal spul om ze ergens mee naartoe te lokken. En verder riepen we ze gewoon en dan kwamen ze er ook aan rennen. Ik hoop dat vark twee wat makkelijker mee gaat, en ik zie het cul topic graag tegemoet! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_88989780
Merk je ook een verandering in gedrag van de resterende varkens nu er eentje niet meer is?
pi_88999514
quote:
2s.gif Op zondag 21 november 2010 14:11 schreef sigme het volgende:
1 varkje weg :'(
In de kar krijgen was nog best moeilijk, op een zeker moment dacht ik dat het echt niet ging lukken. Maar goed, het is gelukt. Slachtblikje ukte ook en uitladen bij de slachterij ging ook goed.
't Blijft een naar karwei.

Woensdag ophalen.
Ah shit!

Maar ja: ophalen is dan weer wel plezierig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_89439614
En het tweede vark is weg. Deze keer lukte het een stuk beter om het uit de wei en in de kar te krijgen. Die twee stukjes zijn lastig, het stuk ertussen wil makkelijk. Dit vark was nogal dol op voer, ik hem 'm met geduld en gekookte aardappeltjes de wei uit laten scharrelen.

Voor de achterblijvende varkjes is het vooral een stuk rustiger, 3 was al rustiger dan 4, 2 zal helemaal makkelijk zijn. Twee varkjes twee troggen.

Omdat het zo vreselijk vriest hebben we laatst een heel pak stro in het varkenshok gegooid; ze liggen prinsheerlijk in een enorm stronest.
Water geven werd wel erg lastig; de ton bevroor snel en de varkens vinden ijskoud water maar niks. We hebben bietenpulp gekocht, een halve kilo daarvan kan met een emmer water zwellen tot een dikke brij. Met nog wat lekkers erdoor (muesli & biks) vreten ze dat slobberend op - en zo gaat er dan toch liters water naar binnen.
Eergister een bietenmolen gekocht, nu kunnen we ons voorraadje suikerbieten mooi fijnhakken. Varkjes vinden het heerlijk. We gaan proberen om ergens in de komende weken nog een ton voederbieten op te scharrelen.

De kalfjes drinken wel gewoon ijskoud water; het volstaat om 1 à 2 maal daags een 20-liter emmer die kant op te sjouwen. Veel gras staat er niet meer voor ze, dus nu vreten ze stevig door in het hooi.

Schapen redden zich nog prima in hun wei, wel krijgen ze sinds een week of twee dagelijks een bakje biks. Ze kunnen namelijk al best ver in de dracht zijn (je ziet er nooit wat van, dus het is altijd weer afwachten). Maar als ze in de 2e helft van de dracht zijn is wat extra's niet overbodig.
pi_89440984
Hebben die 2 varkens niet in de gate dat nummer 3 ineens mist?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_89441083
Ik vroeg me al af hoe het met de varkjes ging met dit weer...
pi_89442832
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef stavromulabeta het volgende:
Hebben die 2 varkens niet in de gate dat nummer 3 ineens mist?
Nou, dat weet ik niet zo goed. Ik zou denken dat het ze wel opvalt dat ze niet meer keihard in kont en schouders gebeten worden. Maar ze gaan niet op zoek ofzo.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:52 schreef Isegrim het volgende:
Ik vroeg me al af hoe het met de varkjes ging met dit weer...
O+
Toen het opeens zo koud werd maakte ik me er wel wat zorgen om, hoewel ik wéét dat ze goed tegen kou moeten kunnen. Maar nu, met zoveel stro, hebben ze het echt prima. Meestal blaast de wind niet rechtstreeks het hol in, en het is natuurlijk wel goed droog en het zonnetje schijnt ook best vaak. Ze scharrelen niet veel meer rond, hoewel vandaag 1 varkje wel een uurtje in de wei gewandeld heeft. Maar ze liggen ook hele dagen in hun hok alleen maar even eruit voor miegen / schijten / vreten. Ik heb de blubber rond het hok weggeschept, daar hebben ze nu veel plezier van want de droge grond loopt een stuk beter dan de bevroren modder.
pi_89574994
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:14 schreef sigme het volgende:
En het tweede vark is weg. Deze keer lukte het een stuk beter om het uit de wei en in de kar te krijgen. Die twee stukjes zijn lastig, het stuk ertussen wil makkelijk. Dit vark was nogal dol op voer, ik hem 'm met geduld en gekookte aardappeltjes de wei uit laten scharrelen.

Voor de achterblijvende varkjes is het vooral een stuk rustiger, 3 was al rustiger dan 4, 2 zal helemaal makkelijk zijn. Twee varkjes twee troggen.

Omdat het zo vreselijk vriest hebben we laatst een heel pak stro in het varkenshok gegooid; ze liggen prinsheerlijk in een enorm stronest.
Water geven werd wel erg lastig; de ton bevroor snel en de varkens vinden ijskoud water maar niks. We hebben bietenpulp gekocht, een halve kilo daarvan kan met een emmer water zwellen tot een dikke brij. Met nog wat lekkers erdoor (muesli & biks) vreten ze dat slobberend op - en zo gaat er dan toch liters water naar binnen.
Eergister een bietenmolen gekocht, nu kunnen we ons voorraadje suikerbieten mooi fijnhakken. Varkjes vinden het heerlijk. We gaan proberen om ergens in de komende weken nog een ton voederbieten op te scharrelen.

De kalfjes drinken wel gewoon ijskoud water; het volstaat om 1 à 2 maal daags een 20-liter emmer die kant op te sjouwen. Veel gras staat er niet meer voor ze, dus nu vreten ze stevig door in het hooi.

Schapen redden zich nog prima in hun wei, wel krijgen ze sinds een week of twee dagelijks een bakje biks. Ze kunnen namelijk al best ver in de dracht zijn (je ziet er nooit wat van, dus het is altijd weer afwachten). Maar als ze in de 2e helft van de dracht zijn is wat extra's niet overbodig.
Ik vind het zo leuk hoe je je verplaatst in de dieren en hoe je hen waarneemt in hun eigenheid en hoe je hen verzorgt naar hun behoeften.
Goed hoor!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90255591
De haantjes zijn niet meer.
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.

De andere beesten maken het goed. Schapen hebben we verweid, naar de dichterbij gelegen zomerwei. In alle weides is weinig gras en veel sneeuw, en dit is makkelijker wanneer ze hooi gevoerd moeten krijgen.
pi_90257852
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef sigme het volgende:
De haantjes zijn niet meer.
Zaterdag waren ze nog goed gemutst maar zondag hadden er drie bebloede koppen. Daarmee hadden ze zelf hun lot bezegeld en nog voordat mijn liefste goed en wel gedouched was, had ik de hanen onthoofd. Volgens de methode-Miss_Isis.
Agressieve kutbeesten zijn het toch ook eigenlijk :') :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')