abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78904947
In het kort: ik heb al jaren schapen. Dat is handig, want die houden het gras kort. Verder krijgen ze gewoonlijk lammetjes en om geen verhongerende kudde te krijgen eten wij lamsvlees. En af en toe een schaap.
Vroeger hadden we zelf een ram. Vorig jaar hebben we er een gehuurd. Afgelopen herfst hebben we geen ram gehad bij de schapen, dus deze lente geen lammetjes. Dit omdat we de kudde kleiner willen maken - we hebben er nu teveel, waardoor we steeds meer vlees hebben dan we makkelijk op/kwijt kunnen.

Kippen hebben we ook al een paar jaar. Vorig jaar hebben ze wel gebroed maar waren de eieren blijkbaar niet bevrucht. Dit jaar hebben we een nieuwe haan, dus we hopen op kuikens. Twee jaar terug hadden we wel kuikens, leuk spul. Uiteindelijk werd het toom er niet groter van: haantjes kan je niet aanhouden en de hoeveelheid hennen groeide niet dankzij een wezeltje, een buizerd en een vos.

En dan het echte nieuws: we nemen varkens! Bonte Bentheimers.

Dit is een 'ouderwets' ras, bijna uitgestorven door de concurrentie van de moderne, snelgroeiende magere vleesvarkens. Een modern vleesvarken is in een half jaar slachtrijp, een Bentheimer moet minstens een jaar oud zijn. En het vlees is smakelijk (dus vet).
Er zijn een aantal mensen in Duitsland en tegenwoordig ook in Nederland, bezig dit ras weer nieuw leven in te blazen. En die moeten dus van varkentjes af..

We moeten nog een landje voor ze in gereedheid brengen: boompjes eruit, want die wilden we graag in leven houden. Schrikdraad erom, want de varkens moeten bij ons blijven. Hok erop, voor wat schaduw in de zomer en beschutting in de winter. En dan komen er over een paar maanden 4 bargjes. Gecastreerde mannetjesvarkens dus. Biggetjes van zomer 2009, dus ongeveer 1 jaar oud als ze hier komen. We hebben ze bekeken, het zijn geen kleine biggetjes meer maar ook nog geen grote varkens. De moederzeugen waren vast wel vier keer zo groot .
Wel lief, leuk en speels. De moederdieren waren groot, indrukwekkend, nieuwsgierig en vriendelijk. Dit ras staat bekend als zeer stressvrij en goedmoedig.
Euh, en buitengewoon smakelijk dus. Maar voordat we dat gaan beproeven zal het wel winter 2010 zijn..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_78905201
Ga je hierin het verloop bijhouden, of dient het topic een ander doel?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_78905735
Ik krijg honger van dit topic.
Google is your friend, abuse your friends
pi_78910118
Ohhh ik ga meelezen. Ik moet nog steeds een keertje bij je op visite, moet ik echt eens doen!
pi_78912674
hoe regel je het slachten / afmaken van je lammetjes en toekomstige bargjes die je krijgt/koopt doen jullie dat zelf of laten jullie dat doen?

fixed

[ Bericht 17% gewijzigd door Ra-z op 09-03-2010 12:13:54 ]
pi_78914983
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:36 schreef Ra-z het volgende:
hoe regel je het slachten / afmaken van je lammetjes en toekomstige biggetjes doen jullie dat zelf of laten jullie dat doen?
Dat mag je niet eens zelf doen.
pi_78918662
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:36 schreef Ra-z het volgende:
hoe regel je het slachten / afmaken van je lammetjes en toekomstige biggetjes doen jullie dat zelf of laten jullie dat doen?
Zoals Isegrim al opmerkt, dat mag je niet zelf doen. Dus de dieren gaan in een karretje, naar de slager, alwaar ik ze afgeef en dan meestal een week later in onderdelen weer ophaal.
Het vinden van een goeie slager is nog geen sinecure, maar op dit moment hebben we twee adressen waar we tevreden over zijn, waarvan eentje in elk geval ook varkens slacht.

En biggetjes komen er niet van 4 gecastreerde varkens .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_78924749
Iemand niet goed opgelet bij biologie.

Varkens lijken me wel leuk om te houden. Het is alleen jammer dat je er bij leven niet zoveel producten vanaf kunt halen. Varkensharen kwasten?
pi_78928648
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:26 schreef Metalfrost het volgende:
Ik krijg honger van dit topic.
En weet je wat ik nou altijd grappig vind? Dat mensen altijd positief zijn over het eten van lamsvlees e.d. maar de hele bereiding(slachten e.d.) niet willen zien of horen of in het ergste geval dan met zogenaamde PvDD argumenten komen waarom het eten van lamsvlees toch tegen het algemeen moraal en goed fatsoen is.
75 topics = FIN
pi_78929401
Van alle dieren die wij in Nederland gewoonlijk eten, hebben schapen het beste leven.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 14:39:07 #11
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_78930321
Wat een leuk topic weer, deze ga ik volgen!
Vroeger slachtte ik samen met mn opa op zijn boerderij wel kippen en konijnen en zo trouwens, mag dat tegenwoordig ook niet meer?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_78931617
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:39 schreef oh-oh het volgende:
Vroeger slachtte ik samen met mn opa op zijn boerderij wel kippen en konijnen en zo trouwens, mag dat tegenwoordig ook niet meer?
Dat volgens mij wel. Of althans, een bevriende boer deed dat ook altijd. Gok dat áls het al niet mag, er niet echt streng op gecontroleerd wordt.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 16:15:17 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_78933977
Wat leuk, varkentjes!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:29:03 #14
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_78934559
Kippen mag dacht ik wel...en is natuurlijk makkelijk stiekum te doen. Een varken is wat groter..Leuke aanvulling op je moestuin onderwerp Sigme! Ga je het vlees van die varkens ook nog doorverkopen als je toevallig te veel hebt (wink wink nudge nudge)
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:32:58 #15
176471 oh-oh
pi_78934748
Ik zou ook echt met liefde wat schaap overnemen , tis jammer dat je wss ver weg woont
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_78943241
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:39 schreef oh-oh het volgende:
Van dat kleinspul mag je wel zelf slachten, mits met de nodige kennis van zaken.

Die grote beesten mag niet op eigen terrein geslacht worden, ook niet door een erkende slager. En illegaal kan natuurlijk vanalles, maar ik ben geregistreerd beestenhouder, en de schapen en varkens hebben oormerken en die moet ik allemaal in een boekhouding kunnen verantwoorden. Zeggen dat ze in de pot verdwenen zijn levert boze inspecteurs op .

Wat betreft het varkensvlees, ik moet nog zien hoeveel een varken uiteindelijk weegt enzo. Van later zorg .

Oh oh-oh: ik zit helemaal de andere kant van het land
  dinsdag 9 maart 2010 @ 20:09:07 #17
176471 oh-oh
pi_78943542
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Van dat kleinspul mag je wel zelf slachten, mits met de nodige kennis van zaken.

Die grote beesten mag niet op eigen terrein geslacht worden, ook niet door een erkende slager. En illegaal kan natuurlijk vanalles, maar ik ben geregistreerd beestenhouder, en de schapen en varkens hebben oormerken en die moet ik allemaal in een boekhouding kunnen verantwoorden. Zeggen dat ze in de pot verdwenen zijn levert boze inspecteurs op .

Wat betreft het varkensvlees, ik moet nog zien hoeveel een varken uiteindelijk weegt enzo. Van later zorg .

Oh oh-oh: ik zit helemaal de andere kant van het land
Ik heb als klein meisje kippen konijnen en duiven leren slachten, volgens mij kan ik dat nog gewoon
Varkensvlees vind ik niet interessant, dat eet ik bijna nooit.
Alhoewel het geweldig moet zijn om zelf hammetjes te kunnen roken of zo
Op BBC was altijd dat programma van die mensen met die varkensboerderij, geweldig vond ik dat!
Maar schaap en lam, dat is zoooo heerlijk, en zo belachelijk duur en slecht van kwaliteit hier, das echt jammer. In de UK aten wel echt drie keer per week lam
( Groucho Marx )
pi_78943699
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:51 schreef FP128 het volgende:

[..]

En weet je wat ik nou altijd grappig vind? Dat mensen altijd positief zijn over het eten van lamsvlees e.d. maar de hele bereiding(slachten e.d.) niet willen zien of horen of in het ergste geval dan met zogenaamde PvDD argumenten komen waarom het eten van lamsvlees toch tegen het algemeen moraal en goed fatsoen is.
Ik heb gehoord dat een goed doorbloede kip beter smaakt dan een fabriekskip dat in veel te kleine hokjes is gepropt om vervolgens onder het mom van 'voldoen aan de vraag van de markt' aan de consument aangeboden te worden.

Beter houdt men zelf kippen en gaat zelf de beestjes slachten, voor de komst van de Fransen met hun ge-kak wisten we niet beter.
Google is your friend, abuse your friends
pi_78943926
Mwah. Eigen kip is stevig ja. Ouderwets stevig. Wij moderne mensen noemen dat droog & taai.
Volgende lichting haantjes gaan we proberen wat luier & vetter te maken.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 20:20:23 #20
176471 oh-oh
pi_78944135
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:16 schreef sigme het volgende:
Mwah. Eigen kip is stevig ja. Ouderwets stevig. Wij moderne mensen noemen dat droog & taai.
Volgende lichting haantjes gaan we proberen wat luier & vetter te maken.
Das echt zo he, die gespierde kipjes die te veel rondrennen die zijn niet te vreten
( Groucho Marx )
pi_78944464
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:09 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ik heb als klein meisje kippen konijnen en duiven leren slachten, volgens mij kan ik dat nog gewoon
Varkensvlees vind ik niet interessant, dat eet ik bijna nooit.
Alhoewel het geweldig moet zijn om zelf hammetjes te kunnen roken of zo
Op BBC was altijd dat programma van die mensen met die varkensboerderij, geweldig vond ik dat!
Maar schaap en lam, dat is zoooo heerlijk, en zo belachelijk duur en slecht van kwaliteit hier, das echt jammer. In de UK aten wel echt drie keer per week lam
Koop lamsvlees bij de natuurbeheerorganisaties in de buurt.
http://www.natuurlijkleudal.nl/nl/initiatieven/information/26
http://www.natuurlam.nl/nieuws.php?id=6

Of kom komend weekend naar de heggevlechtkampioenschappen in Oeffelt, dan kan ik wat voor je meenemen (ik heb helemaal geen lamsvlees dit jaar, uitsluitend schaap).
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:41:07 #22
176471 oh-oh
pi_78948352
Op BBC2 is een heel tof programma over schapen bezig
( Groucho Marx )
  dinsdag 9 maart 2010 @ 22:19:34 #23
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_78950450
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:15 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat leuk lekker, varkentjes!

Ik twijfel of dit topic in F&F thuis hoort, of misschien toch in CUL
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_78951046
Oh wat ben ik toch jaloers. Ruimte voor beesten, moestuin, fruitgaarde, je kachel en grotendeels zelfvoorzienend zijn. En wat een leuke varkens... heb er vroeger wel wat geslacht zien worden (en kippen ook). Leuk, leuk, leuk.
pi_79307843
Wat ontzettend gaaf. Zo jammer dat er nauwelijks nog een varken buiten te zien is.
Ontzettend leuk, wil het echt volgen.
Go hard or go home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')