De Easton Havoc en Haven zijn volgens mij de MTB wielen. Maar als je het plaatje vergroot of op de Cube-site zelf kijkt, zie je er toch echt EA90 op staan. Vreemd.quote:Op maandag 26 april 2010 22:03 schreef Modus het volgende:
Mijn vraag uit het vorige topic:
Zeg, ben ik nou gek of zijn dit eik racevelgen:
[ afbeelding ]
http://www.bike2build.nl/(...)bon/16-inch-teamline
Easton EA90 dus. Volgens de Easton site is de EA90 altijd een wegvelg. Hoe zit dat dan?
En hoe ging het?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:36 schreef kneiterhard het volgende:
stap zo op de fiets voor de mtb route over brunssumerheide. Ben benieuwd, kleine training voor limburgs mooiste
alleen lus 1 gedaan dus ongeveer 25 km denk ik? anderhalf uurtje over gedaan dus voor de 1e keer sinds lange tijd niet slecht.quote:
Alleen route 1 is 15 km. Heb ik zaterdag nog 48 minuten over gedaan.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:05 schreef kneiterhard het volgende:
[..]
alleen lus 1 gedaan dus ongeveer 25 km denk ik? anderhalf uurtje over gedaan dus voor de 1e keer sinds lange tijd niet slecht.
Leuke route met bijna alleen maar bos soms technisch maar wel zo dat alles gewoon gefietst kan worden.
volgende keer de andere lussen proberen
Mijn fietscomputer geeft 15 km aan. Ik slinger waarschijnlijk veel.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:32 schreef kneiterhard het volgende:
oh ik ben begonnen aan de schaapskooiweg dus het was maar 13, faaak dan kom ik aan het trainen nog haha.
maar dan ga ik binnenkort nog eens terug en dan verbind ik route 1 met route 3.
Ik heb ooit een keer een Geko 201 gekocht, maar niet heel veel gebruikt. In het bos is de ontvangst niet al te best en oplaadbare batterijen zijn in no-time leeg. Maar het is wel erg handig als je een GPS-route hebt gedownload, of als je ergens in Frankrijk aan het dwalen bent (op die IGN stafkaarten staat ook het WGS84 grid). En het is leuk om na het fietsen je route op een kaart te zien met de snelheden erbij. Ik heb zelf in Matlab iets geschreven om de data ook in 3D te laten zien en de kleur van de lijn is dan de snelheid. Dat is erg leuk als je in de Alpen hebt gefietst (met liften omhoog zodat je flink op-en-neer gaat). Dat zou ik eigenlijk nog een keer moeten combineren met Google Earth (bestaat vast al voor nieuwere GPS units).quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:48 schreef kneiterhard het volgende:
moet zelf echt die km-teller erop gaan zetten. Heb echt totaal geen gevoel voor afstand wanneer ik door het bos,veld en kiezel fiets.
Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
thanks! hier kan ik wel wat meequote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:47 schreef Modus het volgende:
Geen idee maar ms staat hier wat tussen?
http://www.dirty-pages.net/links/overzicht.php?categorie=10
http://www.dirty-pages.net/links/overzicht.php?categorie=15
Ik rij ruim een jaar met gps. SUPERRR! kan het iedereen aanraden, al geeft het wel extra werk om vooraf je route te plannen. Ook gedownloade routes moet je checken op volledigheid en bruikbaarheid.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:48 schreef kneiterhard het volgende:
Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
hoe is het parcours gegaan?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 09:10 schreef Marco001 het volgende:
zo, een paar weken geleden ook een mountainbike gekocht, die ik donderdag even lekker ga testen op het parcours bij Veendam.
Het is een Bulls Comp 5.50 geworden.
Het ging allemaal uitstekend, op die ene boom na, die in de weg stond toen ik een afdaling aan het doen was met een bocht erin. Of ik had natuurlijk gewoon te veel vaart..quote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:24 schreef tubacloud het volgende:
[..]
hoe is het parcours gegaan?
en is het een fijne fiets?
Heb wel interesse wanneer je nog eens in de buurt bent Tenzij het XC is natuurlijkquote:Op woensdag 2 juni 2010 21:13 schreef Osramp het volgende:
Iemand interesse om vrijdag een rondje te doen rondom Maastricht?
Ik had hetzelfde budget in gedachte en heb ook onlangs een nieuwe MTB gekocht. Ik heb een KTM Ultra Sport gekocht nadat ik er behoorlijk wat korting op kreeg waardoor de fiets net in mijn budget kwam Ik ben er uitermate tevreden over, volgens mij net wat betere schakelgroepen dan de Trek.quote:Op woensdag 30 juni 2010 22:01 schreef tubacloud het volgende:
Ben op zoek naar een mountainbike, die niet al te duur moet zijn, denk aan de prijsklasse 500-800 euro zoiets iig.
Ben bij de fietsenzaak geweest, mooie fietsen moet ik zeggen, maar er was er 1 die er voor mij uitsprong in mijn prijsklasse: de Trek 4900
Om maar even aan te geven waarvoor ik hem zoal wil gaan gebruiken:
Het meeste cross country, maar ook bijvoorbeeld in de ardennen ofzo, waar hij toch wel een flinke afdaling aan moet kunnen, dus rotsachtige bodem, naar beneden, met hoge snelheid (wat voor mij rond de 45 kilometer per uur is )
Andere mogelijkheden/ideeën?
Graag hulp
Het zou ook kunnen, oftewel het is afhankelijk van meerdere dingen.quote:Op zondag 18 juli 2010 11:44 schreef Monco10 het volgende:
Ah, nou ik hou het liever bij de bekendere A-merken
Overigens, nog een vraag over de framemaat: als ik meet zou ik uitkomen op een 48 cm / 19" frame.
Is dit meer een richtlijn en zou je in het algemeen ook kunnen gaan voor in dit geval een 18" of 20" of is daar niks over te zeggen?
Ligt eraan wat je ermee wilt doen he. Voor diehard mountainbiken denk ik dat je beter door kunt zoeken, voor die prijs verwacht ik niet al te veel van de afmontage, en dat is waar het uiteindelijk toch om draait...quote:Op maandag 19 juli 2010 15:06 schreef klaasdj het volgende:
Weet iemand of Stratos een goed merk is? Weet niet precies hoe het afgemonteerd is, maar ziet er van afstandje wel aardig uit.
Volgende link:
http://link.marktplaats.nl/357096358
Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan. Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)quote:Op maandag 19 juli 2010 15:19 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je ermee wilt doen he. Voor diehard mountainbiken denk ik dat je beter door kunt zoeken, voor die prijs verwacht ik niet al te veel van de afmontage, en dat is waar het uiteindelijk toch om draait...
Kan. Luchtvering is meestal lichter. Stalen vering lijkt mij minder fragiel.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
Ik ben ook van de partij. Gisteren ingeschreven voor de 100 km. Wij gaan em met een lang weekend Ardennen combineren. Vanuit daar is het minder dan 1 uur rijden naar Eijsden.quote:Op maandag 19 juli 2010 22:39 schreef nzw het volgende:
Ik ga op 10 oktober voor het eerst de Bart Brentjes Challenge rijden. Dit wordt me eerste tourtocht, dus ik doe de 55 km. Ben toch wel benieuwd. Ik ga er ook wat fanatieker voor trainen. Zijn er nog meer mensen die 10 oktober naar Limburg afzakken?
Gr
Het is eigenlijk andersom: als je een crosscountry fiets bouwt, zet je er (meestal) een luchtveer in en als je een FR/DH fiets bouwt een stalen (of titanium) veer. Een luchtveer is lichter, dat is voordelig voor crosscountry en iets minder van belang voor FR/DH. Maar een metalen veer is weer gevoeliger en reageert dus meer op kleine hobbeltjes (een luchtveer heeft strakke afdichtingen die wat wrijving hebben). En een nadeel van een luchtveer voor DH is dat tijdens een run de lucht in de demper opwarmt door de compressies en daardoor (en door opwarmen van de demperolie) gaat de demper anders reageren.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
netjes,quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets
[ afbeelding ]
heb nog niet echt door de bossen gereden, wel naar mijn opa en oma 40 km verderopquote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:44 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
netjes,
al wat leuks mee gereden?
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:59 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Okay, thanks voor de info. Ik heb nu mijn oog op een Bulls Crossmover 2, maar er liggen vrij smalle bandjes op, dus ik ben bang dat die niet is gemaakt voor offroad te gaan, heb ik dat goed ?
[edit] Hij valt op de bulls site onder crosscountry, dus niet echt iets om heel wild mee te gaan doen
Mja, zo'n vermoeden had ik al. Het frame zag er bij die Bulls ook vrij dun uit, vandaar dat ik er maar vanaf heb gezien.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 08:13 schreef FHR het volgende:
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.
Ik ben nu gewoon marktplaats aan het afstruinen. Het hoeft voor nu nog niet zo heel duur te zijn, aangezien ik nog aan het kijken ben of ik dit wil blijven doen, maar er is weinig in mijn maat te vindenquote:Bij de Bulls site waar ik even op keek, valt die Crossmover onder de 'Cross' groep, niet onder 'Crosscountry' groep . Het is een hybride, soort mix van een mountainbike met een straatfiets, vandaar de smalle en gladde bandjes en de dunne (lees: slap in de verkeerde richtingen) voorvork en de grote tandwielen voor. Als je bij Bulls wilt blijven voor een XC mountainbike, kom je uit op een Copperhead 1 voor dezelfde prijs. Die heeft wel brede banden en een redelijke voorvork (maar is wel ietsie zwaarder). Als je bij de geometrie kijkt, zie je ook dat de Copperhead wat compacter is (bovenbuis korter, achterbrug korter) en een iets minder steile balhoofdhoek heeft. Dat laatste is gunstig, dan is de fiets wat stabieler.
Ik raad je aan ook 's te kijken bij Cube of Canyon. Succes met uitzoeken.
Ben geen fan van CUBE maar qua looks doen ze het vrij goed.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets
[ afbeelding ]
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:46 schreef Jort227 het volgende:
Ik had even een vraagje. Tijdje geleden ging ik MTB'en net nadat het geregend had. Oftewel ik kwam redelijk onder de modder thuis. Nu vroeg ik me af hoe je het beste te werk kan gaan met schoonmaken. Ik heb m'n fiets meteen afgespoten met de tuinslang en vervolgens gewoon laten drogen.
Ik zit een beetje met dezelfde overweging. Voor mijn voornaamste gebruik zou ik zo een racefiets kunnen kiezen maar omdat ik ook wel hobbeltje op en stoeprandje afros ga ik toch voor de mountainbike kiezen.quote:Op maandag 19 juli 2010 15:29 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan. Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)
Ik gebruik sowieso geen hogedrukspuit alleen tuinslang . Maar bedankt voor de tip. En wat ik zei is het echt nodig iedere keer de ketting te smeren? En mijn kleding (vooral m'n schoenen) kan ik die ook gewoon onder de kraan afspoelen of kunnen ze daar niet tegen (of ligt dat eraan wat voor schoenen ik heb)?quote:Op zondag 15 augustus 2010 17:33 schreef Skwish het volgende:
[..]
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.
Afspoelen met water met een een beetje zeepsop. Ik gebruik er zelf een borstel erbij. Alles laten drogen en ketting en andere draaiende delen goed smeren .
sooww... mooie bike!quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Monco10 het volgende:
Ook eindelijk een nieuwe bike gekocht:
[ afbeelding ]
De ketting van 9-speed is smaller dan van 8-speed, dus de bladen zitten denk ik iets dichter bij elkaar. Het schijnt wel te werken, maar je hebt iets meer kans dat de ketting langs de bladen gaat schuren als je flink scheef geschakeld hebt (van klein blad voor naar klein tandwiel achter, maar ja, dat moet je sowieso niet doen). Je zou ook een 9-speed ketting kunnen gaan gebruiken, die werkt volgens mij ook op 8-speed cassettes.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:16 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik vind Scott ook echt mooie fietsen hebben.
Ik heb een vraagje. Ik heb een aantal weken geleden een mountainbike overgenomen, maar de casette en tandwielen moeten vervangen worden. Nu wil ik de losse onderdelen bestellen en deze zelf gaan vervangen, om er ook nog eens wat van te leren. Nu heeft de mtb 8 versnellingen, en ik wil er een Deore crankstel opleggen, maar daarbij staat dat die voor 9speed kettingen is.
https://rose.nl/onderdele(...)ail=10&detail2=22561
https://rose.nl/onderdele(...)tail=10&detail2=2173
Vallen deze 2 onderdelen te combineren ?
Ah een Cubequote:Op zondag 12 september 2010 15:37 schreef SnowLeopard het volgende:
Tweedehandsje, maar die kerel heeft hem zo gigantisch goed onderhouden..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
¤500,- voor betaald
Upgraden zit er even niet in ivm geld, ik heb wel al SPD pedalen liggen (kreeg ik erbij ) maar ik heb het niet zo op die dingen ..quote:Op zondag 12 september 2010 20:03 schreef Skwish het volgende:
[..]
Ah een Cube
Al een kleine upgrade in gedachten? SPD pedaaltjes?
Beter voor XT gaan. Ikzelf ben er zeer over te spreken en het prijsverschil in een 2ehands fiets met deore en XT is niet grootquote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nadat m'n mountainbike geruime tijd gestolen was en ik hiervoor een hybridefiets had gehaald merk ik nu echt wel dat het lastig fietsen in het bos is met die dunnere banden.
Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Thanks Heb het even doorgenomen. Toch maar eens kijken of ik tweedehands voor weinig iets op de kop kan tikken. Behalve Bergschenhoek zijn er geloof ik niet zo heel veel goede/leuke opties in de omgeving Rotterdam geloof ik?quote:Op woensdag 15 september 2010 23:09 schreef Skwish het volgende:
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.
Ik heb vandaag 2 uurtjes gereden maar het voornamelijk bij asfalt gehoudenquote:Op zondag 26 september 2010 17:00 schreef McGilles het volgende:
Vandaag bij de laatste afdaling twee banden tegelijkertijd lek gereden, zwaar balen.
Gelukkig was er iemand zo behulpzaam om mij op te halen waardoor ik nu weer op tijd op m'n werk zit, vanavond eens even kijken hoe de banden erbij staan, zal wel niet al te best zijn.
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.quote:Op zondag 31 oktober 2010 20:13 schreef Jort227 het volgende:
Vandaag na een lange tijd (door tijdgebrek) weer eens een tochtje gemaakt door het bos. Door de regen van vandaag en gisteren was het lekker modderig, dus heb me wel vermaakt .
Merkte alleen wel dat ik nog heel erg moet wennen aan m'n SPD pedalen. 't Was m'n tweede keer ermee, maar het inklikken gaat nog steeds niet heel vlekkeloos. Kan het ook zijn dat als je door het zand hebt gelopen je schoenplaatjes niet meer zo goed inklikken, door het zand? Is hier iets aan te doen?
En heeft iemand misschien algemene tips om beter in te klikken? Want ik heb beetje moeite met het "vinden" van waar ik moet inklikken zeg maar (dus de positie van de plaatjes op m'n schoen).
Leuk inderdaad al die plassen en modder, maar vandaag in Drunen zeer veel last van chainsuck, heel irritant en dat met een fiets waar nog geen 250km mee is gefietst in het bos.quote:Op maandag 1 november 2010 22:54 schreef Jort227 het volgende:
Ik heb trouwens qua fietsen wel zin in de herfst/winter. Lekker veel modder en plassen in het bos om doorheen te raggen . Dat vind ik wel 1 van de leuke dingen aan mountainbiken, en ook dat het zo lekker "variabel" is... Niet gewoon saai over een weg, maar echt heuveltje op, heuveltje af, door een plas, over zandpad enzo .
Ik heb mijn Copperhead 3 bij Dokman in Culemborg gekocht! Superservice, behulpzame mensen en kenning aanwezig, misschien de moeite waard om daar een kijkje te nemen!quote:Op donderdag 11 november 2010 08:45 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,
Ik sta op het moment een MTB te kopen en heb momenteel mijn zinnen gezet op de Bulls Copperhead 3 (2010). Echter zie ik deze bijna overal voor 999,- staan behalve bij Mantel. Nou ving ik van een bekende op dat deze club dozenschuivers waren en je er beter niks kon kopen.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een leverancier waar je wel (of meer) van op aan kan, maar die 10% korting die er bij Matel op zit is natuurlijk ook niet verkeerd.
Iemand tips?
Mvg. Jeroen
Aah oke, thanks voor de tip, ga ik dat eens proberen .quote:Op maandag 1 november 2010 07:47 schreef nzw het volgende:
[..]
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.
Hmm, ja ik gooi het niet in de wasmachine, stond op de kaartjes erbij, dat dat niet mocht .quote:Op donderdag 11 november 2010 10:43 schreef Tommeke het volgende:
@Jort: Kleding gooi ik altijd in we wasmachine, en als het er vies is smeer ik wat afwasmiddel op de vieze plekken.
Soms kan er wat modder tussen je pedalen en/of schoenplaatjes zitten. Gewoon een paar keer met het plaatje op het pedaal trappen en de boel komt hopelijk los
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:16 schreef Tommeke het volgende:
Dat kan ook, hardnekkige modder
Hoe meer bagger, hoe beter
QFTquote:Op woensdag 17 november 2010 00:58 schreef McGilles het volgende:
[..]
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
Een vriend van me heeft schijfremmen, dat gaat idd erg snel! M'n crosser en ATB hebben gelukkig alleen af en toe nieuwe remblokken nodig. In de sneeuw fietsen is trouwens wel vet lachen.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:58 schreef McGilles het volgende:
[..]
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
En killing voor je onderdelen die pekel.quote:Op zondag 26 december 2010 10:48 schreef Tommeke het volgende:
In de sneeuw fietsen is trouwens wel vet lachen.
Daarom fiets ik zoveel mogelijk in het bos en heb ik een 8-speed groep op m'n fiets. Kost niet veel qua vervanging. Tiagra is goed genoeg voor mijn manier van fietsen, en het schakelt niet veel minder als m'n Ultegra racefiets.quote:Op zondag 26 december 2010 12:47 schreef Monco10 het volgende:
[..]
En killing voor je onderdelen die pekel.
Zwarte markt? bedoel je niet gewoon een B-merk?quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:06 schreef ukga het volgende:
ik kom me even melden als redelijk onervaren mountainbiker. Een vriend van me heeft een maandje geleden een cube gekocht en mij zijn oude mtb gegeven zodat we samen kunnen mtb-en
tot nu toe zijn we 2 x naar Spaarnwoude geweest en 1 x (vandaag) naar 't Twiske
Echt een vette sport! De fiets die ik van hem heb is alleen zo een 'zwarte markt mtb'
Leuk om af en toe te klooien, maar voor het ruigere werk is het geen beginnen aan. Dus zit er over te denken om een beetje een leuke cannondale o.i.d. te halen, mits ik er fantiek in blijf
ja precies! daarom zette ik het f tussen wat aanhalings tekensquote:Op zondag 9 januari 2011 12:51 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Zwarte markt? bedoel je niet gewoon een B-merk?
mooi filmpjequote:Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.
Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
Dankje!quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:59 schreef McGilles het volgende:
Inderdaad echt een leuk en mooi filmpje! Klasse
Leuk filmpje!quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.
Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
Leuk filmpje.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.
Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
een lange fietsbroek (decathlon "bwin" voor 14 euro en een trui/shirtje. En mtb-handschoenen (tevens bij Decathlon gehaald voor 15 euro)quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan (heb een Cube Acid)
- welke kleding hebben jullie?
Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje
- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm
mja gaat me meer om vaste routes te rijden. Wil ook zoveel mogelijk met de fiets naar de routes toe.quote:Op zaterdag 16 april 2011 17:42 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.
Ach, de meeste routes hebben wel brede stukken waar je er langs kunt. Of anders laat men je er wel even langs als ze 't door hebben. Ik heb 't vaak op de technischere stukken of stukken omlaag. Dan ben ik op 't brede, rechte saaie stuk omhoog ingehaald (lekker relaxed naar boven cruisen) en dan gaan ze voor je langzaam omlaag. Meestal laat ik dan gewoon maar een extra groot gat vallen.quote:Op zaterdag 16 april 2011 18:20 schreef Crazy-M het volgende:
thanks voor kleding tips, zal is even kijken
[..]
mja gaat me meer om vaste routes te rijden. Wil ook zoveel mogelijk met de fiets naar de routes toe.
Maar is niet irritant als er een langzamere Mountainbiker op je pad zit ?
kan voorstellen niet iedereen even snel rijdt.
mooie kleding bij Foxquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:42 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.
Kleding: ik heb diverse fietsshirts (lange mouwen (die gaan over m'n bodyarmour, korte mouwen) van Fox, Troy Lee Design, Sun Valley etc. en broeken van Dainese (lange broek met bescherming) en van Fox (korte shorts). En ook jassen en handschoenen van Fox. Voor koudere dagen een thermoshirt van Falke eronder. Ik draag geen strakke kleding, ik wel er wel een beetje fatsoenlijk bij lopen. Spul van Fox kan je prima online bestellen (http://www.foxhead.com/eu) en boven een bepaald bedrag versturen ze 't gratis.
kan je helaas niet echt helpen. maar zo te zien alleen voor vering. Heb ik ook en moet zeggen wel redelijk wat kan hebben. Denk de normale routes wel te doen moeten zijn die niet te technische zijn. Maar kan de rest het beste mee helpen.quote:Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.
Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en?
Het grootste deel van de onderdelen op die fiets is prima volgens mij. Grote onbekende zijn te Tektro schijfremmen denk ik. Ik ken het merk wel, maar weet niet goed wat de kwaliteit is. In ieder geval goed genoeg voor Nederland en de Ardennen. Het zou alleen wel eens lastig kunnen zijn om er nieuwe remblokken voor te vinden. En de voorvork is geen topmodel, maar Suntour heeft volgens mij wel vooruitgang geboekt de afgelopen jaren.quote:Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.
Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en?
Perry sport heeft nu een actie: 2de artikel 50% korting, ook op fietskledingquote:Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.
Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en?
Een beetje laat, maar ik gebruik een Garmin Edge 605 op mijn Acid. Geen touchscreen, maar dat heb ik nooit gemist. Ik heb er twee extra kaarten bij, citynavigator en een fietskaart. De routeplanning is leuk, maar berekend meestal niet de kortste route. Als ik ergens snel wil wezen, zet ik een rechte lijn naar mijn doel op het scherm, en navigeer ik zelf wel. Wat wel erg handig is dat er een database inzit van winkels, restaurants, enz. Erg fijn als je ergens fietst waar je onbekend bent, en je even naar de geldautomaat wilt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan (heb een Cube Acid)
- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje
- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm
- voor de drunense duinen, dat vignet van 5 euro. Is het hele jaar geldig. Maar zitten er nog meer verplichtingen aan om daar te crossen op de mountainbike paden of voor de rest niks meer ?
- Laatste vraag: Ik wil binnenkort beginnen met een echte parcour. Nu heb ik op de nominatie staan Alphen of Dorst. Iemand met deze parcours ervaring en misschien tips om met welke te beginnen ?
Bunny Hop lijkt me nu niet echt helemaal goedquote:Op zondag 24 april 2011 20:06 schreef Moffol het volgende:
Vandaag weer heerlijk gemountainbiked. Lekker over kleine zandpaadjes gereden en steile hellingen beklommen. Ook geoefend op de 'bunny hop', na tien minuten kreeg ik heel de fiets omhoog. Jammer genoeg nog maar zo'n 15 centimeter, maar oefening baart kunst.
Hoezo niet? Ik hoef niet af te remmen als er een boomstam op de grond ligt..quote:Op donderdag 28 april 2011 07:18 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Bunny Hop lijkt me nu niet echt helemaal goed
Iemand een tip of oplossing ?quote:Op vrijdag 22 april 2011 23:45 schreef Jort227 het volgende:
Heb wel m'n langste afstand tot nu toe gefietst; ruim 20km. Nu zal dat voor velen van jullie niet veel zijn, maar ik was er best trots op . Wat ik wel merkte is dat ik na een tijdje best last kreeg van zadelpijn (of ja, pijn aan m'n achterste). In de winter fietste ik nog met een lange hardlooptight over m'n fietsbroek heen en toen had ik daar niet zo'n last van. Kan ik hier iets aan doen? Anders zadel kopen wellicht? Ik heb een Agu broek, van team Rabobank met (volgens mij) een Nalini zeem. Is niet echt de slechtste kwaliteit toch, dus lijkt me dat het niet aan de broek ligt?
Broek met dikkere zeem, zadel anders zetten (kantelen, hoger/lager, voor/achter), ander zadel of creme op je kont. Misschien dat je nu last krijgt door zweet en in de winter niet doordat 't dan kouder is? Fietsbroek in ieder geval vaak uitspoelen. Fiets je nu veel langer dan in de winter of ander terrein? Dat kan 't natuurlijk ook nog zijn.quote:
Ja gewoon door bijten!!!! wordt iets minder naarmate er meer eelt op je billen komtquote:
mja tot je met je hoofd ergens tegen aanvaltquote:Op zondag 1 mei 2011 23:19 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe niet aan speciale kleding, behalve handschoenen + vans. Beide voor de grip Helm doe ik ook niet aan, hard fietsen kan iedereen, goed vallen kun je leren (en daar heb ik jaren ervaring in ).
Ik bike in een 3 kwart broek, knee/shin pads, body protector, handschoenen en een TLD fullface helm Ligt een beetje aan wat je doet qua biken, maar met freeride zweer ik daarbijquote:Op zondag 1 mei 2011 23:14 schreef Moffol het volgende:
Vandaag weer lekker gemountainbiked. Op veel mooie paadjes gefietst en snelheden van 48 km/u op vlakke stukken gehaald en 55km/u berg af. Overigens op een klein stukje hoor. Het heet de Nedereindse Plassen; een enorme berg met allerlei paadjes en om de berg heen nog meer paadjes en bergjes. Ik kwam op een stukje waar in pas één keer was geweest, er was een heuveltje waar je via een normaal paadje op kon komen. Er waren twee weggetjes naar beneden, en ik kan je verzekeren, die waren steil. Ik denk zo'n 60 á 63 graden. Twee, ik denk toch wel professionele mountainbikers ginger eraf.
Ze hadden een fiets met allemaal sponsor logo's erop, prachtige duuruitziende pakken, een mooie helm, een tas met alle benodigdheden et cetera. Ik, dare-devil als ik ben, ging er ook van af. En met succes, gekleed in een spijkerbroek, hemd, sokken en Vans schoenen (m'n standaard mountainbikekloffie). De twee mannen stonden te kijken hoe ik naar beneden kwam en spraken me erop aan dat ik echt een helm MOEST dragen omdat zij anders degene zijn die 112 hadden kunnen bellen. Ik vind het alleen zo fijn fietsen in normale kleding.
Daarom mijn vraag, met wat voor kleding fietsen jullie?
Waarom die 3 modellen? Over Suntour vorken is men over het algemeen niet zo te spreken meen ik. In die prijsklasse moet er wel iets beters te regelen zijn denk ik? Al eens naar een Canyon gekeken? (Bv: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052)quote:Op zondag 8 mei 2011 22:39 schreef joers1 het volgende:
Ik sta op het punt een knoop door te hakken voor een nieuwe ATB....ik wielren zo'n 150-200 km. per week en wil nu ook een ATB erbij, om in het naseizoen atb-tochten te rijden, maar ook om nu al, naast het wielrennen, offroad te kunnen.
Ik heb mijn zoektocht tot 3 fietsen (merken/modellen) kunnen terugbrengen. Wie kan me helpen met een juiste keuze? Of zijn er wellicht mensen die een van de hieronder genoemde bikes hebben en ervaringen kunnen geven?
- Trek 6000 (2011)
- Stevens 7S (2011)
- Cube LTD Comp
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomenquote:Op maandag 2 mei 2011 05:23 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja tot je met je hoofd ergens tegen aanvalt
Risico op de mountainbikeroutes is stuk groter.
Als ik gewoon ga fietsen doe ik geen Helm, maar zit er serieus over naar te denken om er 1 aan te schaffen voor op de mountainbike routes. Die Bomen staan soms dicht langs het pad.
Lock-ons kopen. Bijvoorbeeld van ODI, Lizard Skins. Of Iodine grips van Crank Brothers. In ieder geval iets dat je met schroefjes vast zet. Wel even opletten als je een carbon stuur hebt of de klem goed iets en niet je stuur sloopt.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:29 schreef Crazy-M het volgende:
iemand nog tips tegen handvaten die van je stuur glijden bij lange afstand ?
Tot je een klapband krijgt, of er een stronk onder de blaadjes zat, of je stuur afbreekt, of het toch iets zanderiger/modderiger is of je stuur toch net wel achter dat boompje blijft haken. Helm werkt ook goed tegen laaghangende takken en opspattende stenen. Een beetje fatsoenlijke helm ventileert ook goed en houdt het zweet uit je ogen. En nee, het is niet stoer om zonder helm te rijden, maar gewoon achterlijk.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
thanks, is even kijken.quote:Op maandag 9 mei 2011 07:16 schreef FHR het volgende:
[..]
Lock-ons kopen. Bijvoorbeeld van ODI, Lizard Skins. Of Iodine grips van Crank Brothers. In ieder geval iets dat je met schroefjes vast zet. Wel even opletten als je een carbon stuur hebt of de klem goed iets en niet je stuur sloopt.
Omdat ik perse bij mijn vaste wielershop wil kopen (om diverse redenen) en die deze merken in beheer heeft.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:10 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Waarom die 3 modellen? Over Suntour vorken is men over het algemeen niet zo te spreken meen ik. In die prijsklasse moet er wel iets beters te regelen zijn denk ik? Al eens naar een Canyon gekeken? (Bv: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052)
rijd zelf al een aantal jaren een Cube (acid) zeer tevreden over, alleen de handvaten glijden er dus af bij lange afstanden maar dat is denk ik bij de meeste standaard. Nog geen problemen gehad dat er iets kapot is.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:51 schreef joers1 het volgende:
[..]
Omdat ik perse bij mijn vaste wielershop wil kopen (om diverse redenen) en die deze merken in beheer heeft.
Ik heb uitvoerig gekeken naar de verschillen en had eerst ook een lijst met Merida's erop...die heb ik al geskipped. Deze drie modellen zijn nog over en daar gaat het ook echt tussen (en ja, heb Canyon bekeken...maar ook X-trail en andere merken maar nogmaals, wil perse bij mn vaste wielershop kopen).
De Suntour Epicon is van een beduidend hoger plan (heb ik inmiddels al op dirtypages en wat bikeforums gevonden) dan menig RockShox Dart-vork. De vorken schijnen behoorlijk gelijkwaardig te zijn aan elkaar van deze 3 bikes.
Maar er zijn hier geen mensen met ervaringen met een van deze fietsen? Deze 3 fietsen schijnen behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn, waarbij ik op Dirtypages lees, dat de Stevens van deze drie op punten schijnt te winnen (zijn ook diverse ervaringen mee). Op uiterlijk kan ik wel kiezen....maar ik lees graag veel ervaringen Over de Cube lees ik ook veel goeds overigens, maar daar schijnt de afmontage, in vergelijking met de Stevens, iets op achter te blijven.
Maar goed. Ik sta open voor alle ervaringen en meningen hoor.
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..quote:Op maandag 9 mei 2011 07:20 schreef FHR het volgende:
[..]
Tot je een klapband krijgt, of er een stronk onder de blaadjes zat, of je stuur afbreekt, of het toch iets zanderiger/modderiger is of je stuur toch net wel achter dat boompje blijft haken. Helm werkt ook goed tegen laaghangende takken en opspattende stenen. Een beetje fatsoenlijke helm ventileert ook goed en houdt het zweet uit je ogen. En nee, het is niet stoer om zonder helm te rijden, maar gewoon achterlijk.
..en dan JOUWE haha...geen google-afbeeldingquote:
mja zo ziet hij er ook uitquote:Op maandag 9 mei 2011 17:23 schreef joers1 het volgende:
[..]
..en dan JOUWE haha...geen google-afbeelding
Dit slaat nergens op Wanneer ik naar de winkel fiets draag ik echt geen helm, want loop een STUK minder risico dan wanneer ik ga freeriden of downhillen.. Ik rijd niet voor niets met een fullface TLD. Deze heeft mij toch al behoed voor gaten in mijn hoofd en missende tanden.quote:Op maandag 9 mei 2011 17:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..
Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen..
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want.....
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
ehm als je echt gaat mountainbike, freeride of whatever heb je wel meer risico dan in de stad.quote:Op maandag 9 mei 2011 17:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..
Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen..
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want.....
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
Die van jou is dus in absolute nieuwstaat?quote:Op maandag 9 mei 2011 19:30 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja zo ziet hij er ook uit
alleen foto van oud model kunnen vinden
Heb je het nu over mtb-en, wielrennen of stadsfietsen? Ik vind het van blinde overmoed getuigen als je bij de eerste twee geen helm draagt. Het gaat bij dit soort dingen om de verhouding tussen factoren die je zelf kunt beinvloeden en externe factoren. De laatste is bij mtb-en en wielrennen dermate groot dat ieder weldenkend mens een helm zou dragen.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
hehe jah hij ziet er nog goed uitquote:Op maandag 9 mei 2011 20:39 schreef joers1 het volgende:
[..]
Die van jou is dus in absolute nieuwstaat?
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 01:26 schreef thettes het volgende:
[..]
Heb je het nu over mtb-en, wielrennen of stadsfietsen? Ik vind het van blinde overmoed getuigen als je bij de eerste twee geen helm draagt. Het gaat bij dit soort dingen om de verhouding tussen factoren die je zelf kunt beinvloeden en externe factoren. De laatste is bij mtb-en en wielrennen dermate groot dat ieder weldenkend mens een helm zou dragen.
En dat betekent ook dat het argument dat jij alles goed kunt inschatten (wat ik overigens betwijfel) niet opgaat.
Zodra jij met een flinke afdaling een keer je stuur kopt of een boom aantikt met je stuur piep je wel anders. Het is je eige keuze, maar de vergelijkingen die ie maakt met lopen raken kant nog wal. Ikzelf heb al harde wipeouts gemaakt en er zaten er bij die ik zonder helm warsch. niet na had kunnen vertellen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets
Je hebt met mountainbiken nou eenmaal meer kans om te vallen. De wegen (paadjes) zijn meestal een stuk smaller dan normale fietspaden, het oppervlak is een stuk hobbeliger en losser waardoor je best eens goed kan weg slippen en lelijk terecht kan komen. Daarnaast, als je van een heuvel afrijdt en niet genoeg naar achter leunt kan je over je stuur heen klappen en een faceplant maken. Dit heeft een vriend van me vorige week maandag gehad, ik was erbij. Hij moest naar het ziekenhuis en wat bleek; een scheve kaak, voortanden en hoektanden waren naar achter geschoven en zaten los, hartritmestoornis en andere vervelende dingen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets
Weylandt ja. Triest zoietsquote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:00 schreef Dalliance het volgende:
Neem die wielrenner nou... ook plots dood.
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Ben van plan om binnenkort een mountainbike van ongeveer 500 euro te kopen. Heb namelijk een weekendje Schoorl, en een tijd geleden een weekje schotland, erop zitten. Heb daar een fiets gehuurd om mooi door de bossen te crossen. Eenmaal thuis wil ik er dus ook eentje!
Even kijken welke bij mij past. Woon nog niet zo heel lang in Apeldoorn, dus hoop hier nog wat mooie fietsplekjes te vinden!
Wt voor Merida heb je?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:42 schreef Moffol het volgende:
[..]
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!
Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
Thanks!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:42 schreef Moffol het volgende:
[..]
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!
Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
Merci! Zal komende week eens wat reviews opzoekenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:14 schreef Moffol het volgende:
Ook een goede:
http://www.merida-bikes.c(...)+Hardtail/MATTS+10-V
Precies onder de 500 euro:
http://www.merida-bikes.c(...)Hardtail/MATTS+40-D+
Ik freeride niet in BC hoorquote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:55 schreef x3ro het volgende:
[..]
Zodra jij met een flinke afdaling een keer je stuur kopt of een boom aantikt met je stuur piep je wel anders. Het is je eige keuze, maar de vergelijkingen die ie maakt met lopen raken kant nog wal. Ikzelf heb al harde wipeouts gemaakt en er zaten er bij die ik zonder helm warsch. niet na had kunnen vertellen.
Ja ach, vergeleken met de duurdere modellen van Merida of de duurdere modellen van andere fietsen zal de degelijkheid inderdaad iets minder zijn. Maar als je de instapmodellen van Merida vergelijkt met die van andere modellen zijn wel weer erg goed. En inderdaad, wat je al zegt, als beginner maak je nog geen drops van 2 meter en ga je nog niet met 40 km/u over allemaal obstakels!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:05 schreef joers1 het volgende:
Merida is toch best bekend in de ATB-wereld...maar de instapmodellen ( vrijwel alle Matts / Matts TFS modellen) staan nou niet bepaald bekend om hun hele degelijke afmontage en hun goede vorken.
Het zijn (en blijven) instappers. maar voor mensen die starten met het ATB' en moeten het prima fietsen zijn.
Met snowboarden heeft een helm me toch al eens uit het ziekenhuis gehoudenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik freeride niet in BC hoor
En met de stadsfiets kan ik de 50 ook wel halen, ben je afhankelijk van meer factoren dan solo mtben, die trut die voorrang niet snapt, de scooterrijder die liever op zn achterwiel rijdt, de forens die snel de pda checkt terwijl hij de weg al oprijdt..
Als je mountainbike zo gevaarlijk vind, hoe overleven jullie de normale wereld?
Ik bmx, rij motor, snowboard, wielrennen en mountainbiken, heb ik mijn leven wel eens pijn gedaan, mn kop gestoten en wat littekens opgelopen. Maar dat belet me niet in het plezier en de vrijheid Twee jaar terug met bijna 50 aangereden, deed pijn ja, draag ik nu een helm lopend? Hell no!
Nogmaals: ik woon in de randstad, niet canada
mja voor offroad ga ik ook helmpje aanschaffenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:21 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Met snowboarden heeft een helm me toch al eens uit het ziekenhuis gehouden
Verder ligt het er toch wel aan waar en hoe je rijd.. Ben net begonnen met mountainbike en ga toc nog wel een helmpje halen hoor
iemand die op beide banen is geweest of iets over de baan in rheden kan zeggen?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:08 schreef Ferdii het volgende:
zonder helm is dan ook dom
Ff vraagje,
Tijd geleden met aantal vrienden op de MTB baan in schoorl gefietst. Baantje van 15 kilometer.
Nu gaan we komende zondag weer fietsen, maar helaas niet in schoorl ivm met de branden fietsen door een maanlandschap is ook niet zo leuk
Nu zijn we een beetje aan het zoeken naar een andere MTB baan. Mij leek de baan in Rheden (veluwezoom) wel wat, echter is deze een stukje langer (52km). Iemand ervaring met beide banen en kan aangeven of Rheden net zo loopt als de baan in Schoorl (dus berg op, berg af, enkel minipaadjes met gaten in de weg etc). Of is die 52 km grotendeels over redelijk plat gereden vlak terrein?
Ik woon middenin amsterdam en daar rij je nooit 50 met je stadsfiets. En je doel is niet snelheid, maar op de plaats van bestemming komen. Omdat je met een mtb wel standaard snel rijdt heb je simpelweg minder controle en kun je harder vallen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik freeride niet in BC hoor
En met de stadsfiets kan ik de 50 ook wel halen, ben je afhankelijk van meer factoren dan solo mtben, die trut die voorrang niet snapt, de scooterrijder die liever op zn achterwiel rijdt, de forens die snel de pda checkt terwijl hij de weg al oprijdt..
Als je mountainbike zo gevaarlijk vind, hoe overleven jullie de normale wereld?
Ik bmx, rij motor, snowboard, wielrennen en mountainbiken, heb ik mijn leven wel eens pijn gedaan, mn kop gestoten en wat littekens opgelopen. Maar dat belet me niet in het plezier en de vrijheid Twee jaar terug met bijna 50 aangereden, deed pijn ja, draag ik nu een helm lopend? Hell no!
Nogmaals: ik woon in de randstad, niet canada
Ik ken alleen Schoorl en weet uit allerlei verslagen van mensen en in boekjes dat het een van de allermooiste van Nederland is.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:57 schreef Ferdii het volgende:
[..]
iemand die op beide banen is geweest of iets over de baan in rheden kan zeggen?
Oh de "ik heb het niet gezien dus het kan niet"-logicaquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik woon middenin amsterdam en daar rij je nooit 50 met je stadsfiets. En je doel is niet snelheid, maar op de plaats van bestemming komen. Omdat je met een mtb wel standaard snel rijdt heb je simpelweg minder controle en kun je harder vallen.
Maar als je het niet wilt snappen moet je het zelf weten. Het is alleen pertinent onwaar dat stadsfietsen of wandelen net zo 'gevaarlijk' is als racefietsen of mountainbiken.
Ja, dat weet ik dus niet... Ik ben pas een beginner, heb het nog nooit gedaan. Ik weet dus niet wat ik wil. Is het echt vet om die barspins en tailwhips te kunnen?quote:
Kijk ook even op http://www.mtbroutes.nl. Als je richting 't oosten wilt, dan zou ik naar Nijmegen gaan. Die route is bijna net zo lang (43 km als je groen + rood pakt), maar m.i. veel leuker en afwisselender. Bovendien moet je bij de Posbank (Rheden) een sticker op je fiets hebben (soort vignet dus, kost een paar euro). In ieder geval was dat een paar jaar geleden, daarna ben ik er nooit meer geweest. Die route bij Rheden is ook twee kanten op aangegeven, dus continue tegenliggers en de helft is over de hei terug (dus vlak). Vaak ook slecht onderhouden/aangegeven (terwijl je dus wel moet betalen....). Maar zoals ik zei, dat was een paar jaar geleden, misschien is 't verbeterd.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:30 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik ken alleen Schoorl en weet uit allerlei verslagen van mensen en in boekjes dat het een van de allermooiste van Nederland is.
In Schoorl/Bergen voel ik me echt niet alsof ik in Noord-Holland fiets. Prachtige omgeving, uitdagende paadjes, constant op en af en als bonus nog een pittig klimmetje op het eind.quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:12 schreef Moffol het volgende:
Ik fiets nooit speciale routes, ik rij gewoon een beetje door mijn wijk of wat verder natuurlijk en zie wel of daar grappige paadjes zijn, rare jumps van stoepjes of openstaand hekken bij weilanden.
Is het rijden van deze speciale mountainbike-routes echt een aanrader of is het best wel saai? Want ik vind het wel leuk als het een beetje ruig is.
thanks voor de tip na wat overleg met vrienden en routes afstruinen op internet gaan we naar Nijmegen toe (rijk van Nijmegen) Ben erg benieuwdquote:Op donderdag 12 mei 2011 08:16 schreef FHR het volgende:
[..]
Kijk ook even op http://www.mtbroutes.nl. Als je richting 't oosten wilt, dan zou ik naar Nijmegen gaan. Die route is bijna net zo lang (43 km als je groen + rood pakt), maar m.i. veel leuker en afwisselender. Bovendien moet je bij de Posbank (Rheden) een sticker op je fiets hebben (soort vignet dus, kost een paar euro). In ieder geval was dat een paar jaar geleden, daarna ben ik er nooit meer geweest. Die route bij Rheden is ook twee kanten op aangegeven, dus continue tegenliggers en de helft is over de hei terug (dus vlak). Vaak ook slecht onderhouden/aangegeven (terwijl je dus wel moet betalen....). Maar zoals ik zei, dat was een paar jaar geleden, misschien is 't verbeterd.
De Montferland route is ook leuk (bij Zeddam/Beek). Vaak wel zanderig, dus dat zal nu met de droogte wel helemaal zo zijn. Hier heb je ook een sticker nodig helaas, maar deze route wordt tenminste een beetje onderhouden, dus dan vind ik betalen minder erg.
Op sommige stukken hebben ze nieuwere stukjes singletrack aangelegd. Dat is met name op stukken waar je anders op een fietspad of grindpad zou rijden. Alleen is bij deze nieuwe stukjes niet altijd goed aangegeven waar ze beginnen. Je verdwaalt niet, maar je kan hierdoor soms leuke stukjes missen. Goed je ogen open houden dus!quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:00 schreef Ferdii het volgende:
[..]
thanks voor de tip na wat overleg met vrienden en routes afstruinen op internet gaan we naar Nijmegen toe (rijk van Nijmegen) Ben erg benieuwd
Hey, dat is ook mijn 'achtertuin'. Een camera op je stuur is volgens mij veel te schokgevoelig. Ik krijg de indruk dat het gangbaar is om een camera op de helm te bevestigen omdat de nek dan een goede schokbreker is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:47 schreef Auti het volgende:
*Meldt zich alvast even in dit topic, en gaat even lekker lezen
Ik heb al 12 jaar geen mountainbike meer..
Maar morgen ga ik een Cube Analog Disc 2011 kopen
Ik ben niet iemand die het hele land doorgaat, daar heb ik de mogelijkheden niet voor, en voordat ik mijzelf weer een mountainbiker mag noemen moet echt eerst de conditie een stukje omhoog maar kan in mijn omgeving wel leuk fietsen/mountainbiken. Spaarnwoude, Kennemerduinen.
Echt super wilde dingen ben ik niet van plan, dus geen jumps enzo.
Ik heb meteen een vraagje, ik wil best graag een cameraatje op mijn stuur en zie veel moois maar het is erg duur. Nu heb ik wel een FullHD pocketcamera en die kan je op een statief zetten (dat is een standaard schroefmaat geloof ik). Weet iemand hier toevallig of er stuurbeugeltjes verkrijgbaar zijn met een statiefschroef? Dat zou ideaal zijn.
Zoals hier boven ook al gezegd: zet 'em op je helm ipv op je stuur. Je hoofd draai je namelijk naar waar je naar toe gaat (je kijkt vooruit), maar je stuur staat in een raaklijn aan de bocht. Je stuur (en dus de camera erop) kijkt dus altijd direct "de bocht uit" en van het pad af waardoor je maar weinig ziet. Wat nog wel aardig is ter afwisseling is de camera ergens aan je frame maken, bij voorkeur met de voorvork in zicht. Of achteruit (op je frame of rugzak) als je voor iemand fietst. Of (toch) aan je stuur en dan terug omhoog kijkend zodat je je zelf filmt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:47 schreef Auti het volgende:
Ik heb meteen een vraagje, ik wil best graag een cameraatje op mijn stuur en zie veel moois maar het is erg duur. Nu heb ik wel een FullHD pocketcamera en die kan je op een statief zetten (dat is een standaard schroefmaat geloof ik). Weet iemand hier toevallig of er stuurbeugeltjes verkrijgbaar zijn met een statiefschroef? Dat zou ideaal zijn.
Geen ervaring mee, maar als er gezegd wordt dat het een goede bike is, op verschillende fora, dan kan je er wel vanuit gaan dat het een goede koop is!quote:Op vrijdag 13 mei 2011 18:51 schreef GuitarJJ het volgende:
Hebben er hier mensen ervaring met Xtrail bikes? Deze heeft op zich een mooie prijs (voor een beginner) en schijnt een van de beste mtb's te zijn voor 500 euro, aldus verschillende fora.
http://www.fietssportief.(...)ke-2011-save-4-0/763
Voor die prijs zul je weinig nieuws vinden dat beter is afgemonteerdquote:Op vrijdag 13 mei 2011 18:51 schreef GuitarJJ het volgende:
Hebben er hier mensen ervaring met Xtrail bikes? Deze heeft op zich een mooie prijs (voor een beginner) en schijnt een van de beste mtb's te zijn voor 500 euro, aldus verschillende fora.
http://www.fietssportief.(...)ke-2011-save-4-0/763
Bij een vergelijkbare fiets die ook nog eens 2e hands is heb ik niet veel vertrouwen in dat hij het lang vol gaat houden/beetje fijn fietstquote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:16 schreef Life2.0 het volgende:
Waarom niet gewoon een vergelijkbare op martkplaats voor 4 tientjes?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Frame: Aluxx Alu Fluid formed Versnellingen: 27 versnellingen Remsysteem: Giant Root hydraulic disc Banden: Maxxis Crossmark 2.1 Voorvork: Rock Shox Dart 2 100mm Zadel : Giant Cross Trail D2 Zadelpen: Giant Connect Stuurpen: Giant Connect Wielmaat: 26 inch Gewicht: ca. 13.8 kg Wielen: Giant Wielset Derailleur voor: Shimano Alivio Derailleur achter: Shimano Deore shadow Shifters: Shimano Deore 27 speed Crackstel: Shimano Octalink Triple Pedalen: Giant platform |
Giant bouwt over het algemeen goede fietsen. Als ik zo naar de specs kijk is het een leuke fiets. De Rock Shocks Dart is een instap vork, maar beter als het suntour spul je vaak tegen komt op fietsen van die prijsklasse. Ik heb de Dart 3 op mijn fiets zitten, en die bevalt redelijk.quote:Op zondag 15 mei 2011 17:17 schreef GuitarJJ het volgende:
Giant Talon 2, van 800 euro nu voor 599 euro. Is dit wat? Een vriend heeft pas de Talon 1 gekocht en is er zeer tevreden mee.
Naar achter leunen hoeft helemaal niet, gewoon paralel aan de 'weg' blijven..quote:Op zondag 15 mei 2011 17:27 schreef Moffol het volgende:
@ Life2.0
Als je met een van een halfpipe afrijdt of gewoon van een steil iets moet je dan erg naar achter hangen? Of flikker je niet zo snel voorover als je van een steil iets afrijdt met een bmx (omdat die zo klein is en het zwaartepunt meer in het midden zit). Met een mtb namelijk wel als ik het gezicht van een vriend van me zie die niet genoeg naar achter leunde bij een korte steile afdaling.
Hoe bedoel je parallel aan de weg blijven? Kun je 't misschien even painten..?quote:Op zondag 15 mei 2011 18:42 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Naar achter leunen hoeft helemaal niet, gewoon paralel aan de 'weg' blijven..
Ja, dan ga ik gewoon wat meer aan m'n stuur hangen, haha. Dat ik een beetje boven het achterwiel hang.quote:Op zondag 15 mei 2011 19:06 schreef Life2.0 het volgende:
Hangt nogal van de situatie af, maar met momentum en gestrekte armen kun je aardig wat afdalinen maken.. Het 'reet boven achterwiel' heb je meer wat aan als je langzamer gaat. Let wel dat je je zwaartepunt wel naar achter/beneden gooit en maar ik zou niet weten hoe ik dat goed uit moet leggen
Ja da's zeker waar. Maar als je steil naar beneden gaat, ga je toch veel sneller over je balanspunt?quote:Op zondag 15 mei 2011 19:33 schreef Life2.0 het volgende:
Ga maar eerst nose manuals oefenen, je moet behoorlijk over je stuur leunen om over je balanspunt te komen
Thanks! Denk dat ik hem dan maar eens moet gaan testen!quote:Op zondag 15 mei 2011 17:38 schreef Marc H het volgende:
[..]
Giant bouwt over het algemeen goede fietsen. Als ik zo naar de specs kijk is het een leuke fiets. De Rock Shocks Dart is een instap vork, maar beter als het suntour spul je vaak tegen komt op fietsen van die prijsklasse. Ik heb de Dart 3 op mijn fiets zitten, en die bevalt redelijk.
Paar klikpedalen erop, en gaan.
Klopt, daarom op vlakke grond, of manualen vanaf kleine heuveltjes, om gevoel te krijgenquote:Op zondag 15 mei 2011 19:34 schreef Moffol het volgende:
[..]
Ja da's zeker waar. Maar als je steil naar beneden gaat, ga je toch veel sneller over je balanspunt?
http://fietsen-brommers.m(...)3D%3D&fta_ind=1&df=1quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:46 schreef Life2.0 het volgende:
Ik zou persoonlijk niet de moeite doen voor een halfords fiets van 125 euro en vertrouwen dat je daar enige kwaliteit voor krijgt, dan zou ik voor die paar tientjes een stationmtb kopen die eigenlijk gewoon hetzelfde is, als je toch beetje kennis wilt maken met mountainbiken..
Dergelijke fietsen, zowel nieuw of oud zijn simpelweg niet geschikt voor mountainbiken, dus dan maakt het niet uit welke je neemt
Voor grind/zandpaden is dus geen verschil tussen een stationfiets of een halfordsfiets, maar zodra je ook een keer over een bult of van een bergje af kun je het met beide vergeten.. Het verschil tussen 'rijden' (paadjes volgen) en mtben (het echte werk) is te groot om met zo'n fiets te kunnen, dus zou ik zeggen bespaar je de moeite en het geld
Als je voorwiel in de lucht is, je hand naar voren draaien en je voeten naar achter en omhoog duwen, dan komt je achterwiel mee. Het helpt ook als je de fiets eerst even iets omlaag duwt, door de banden veert 'ie dan al iets omhoog.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:08 schreef Moffol het volgende:
Hier een super noob filmpje van mij met m'n 3 dagen oude bmx. Ik kan er geen reet van, maar toch.
Life2.0, hoe kan je zo'n bunny hop hoog krijgen? Veel oefenen of die ik iets fout?
(Let niet op het einde, "Stop maar" met een droge stem )
Hoho...de Suntour Epicon is van een ander niveau dan de instap-suntours hoor. Een Epicon kan zich echt wel meten met de Dart 3 (wat ook gewoon een instapvork is)quote:Op zondag 15 mei 2011 17:38 schreef Marc H het volgende:
[..]
De Rock Shocks Dart is een instap vork, maar beter als het suntour spul je vaak tegen komt op fietsen van die prijsklasse.
Klopt ja, ik vind het ook een erg mooie kleurstelling. Bij mij lag de keuze ook aan het budget, en ik ben ook van plan om nog te gaan upgraden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:47 schreef joers1 het volgende:
De Analog is toch die mat-grijze, met rood? Kleurstelling vind ik wel héél fraai, maar de afmontage was me iets te mager evenals de vork. Kom maar op met de foto';s van je bike zou ik zeggen
Nee, geen remote zoals wel op de Dart3 zit, maar ik zal het weinig gebruiken dus voor mij was het geen punt.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:24 schreef joers1 het volgende:
Hee...hebben Cube Analog's geen remote lockout?
In elk geval een mooiie bike...vind de kleurstelling ook wel fraai. Ik zelf ga vanavond proefrijden o peen Cube Acid en een Cube LTD Comp. De Acid heeft exact hetzelfde frame, maar een iets andere afmontage/vork en andere kleuren.
De 29' er? Of de "normale" ?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:02 schreef GuitarJJ het volgende:
Straks even naar de fietsenwinkel. Kijken of die Talon 2 wat is
Afgelopen zondag in nijmegen geweest! mooi parcours met leuke klimmetjes en prachtige omgeving! Aantal keer verkeerd gereden of stil gestaan om de goede weg te zoeken. Was niet heel goed aangegeven af en toe! Verder was het een erg mooi gebied en leuk om door te fietsen!quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:28 schreef FHR het volgende:
[..]
Op sommige stukken hebben ze nieuwere stukjes singletrack aangelegd. Dat is met name op stukken waar je anders op een fietspad of grindpad zou rijden. Alleen is bij deze nieuwe stukjes niet altijd goed aangegeven waar ze beginnen. Je verdwaalt niet, maar je kan hierdoor soms leuke stukjes missen. Goed je ogen open houden dus!
Draadloos ja, staat er ook opquote:Op vrijdag 20 mei 2011 15:39 schreef joers1 het volgende:
Hele nette bike hoor, absoluut. Draadloos tellertje neem ik aan?
Ik vind dat mat-zwarte/grijze echt fraai!
Ik wist niet eens dat er een parcours was hier in Spaarnwoude. Binnenkort ook eens kijken of mijn hybride dat trekt.quote:
Al jaren! Rondom de klimmuur, dus eigenlijk midden in het Dance Valley gebied, als je langs de parkeerplaats van SnowPlanet omhoog gaat richting de klimmuur dan begint het parcours aan je rechterhand. En buiten het parcours is er daar rondom ook nog genoeg te klimmen en naar beneden te stuiteren (maar dat zijn voetpaden of de sleeheuvel ) of gewoon asfalt.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 16:57 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat er een parcours was hier in Spaarnwoude. Binnenkort ook eens kijken of mijn hybride dat trekt.
De "normale". Hij was afgeprijsd van 800 euro naar 599 euro, dus het leek mij een mooie deal. Volgens de verkoper en een vriend is het ook een prima (beginners)fiets en is er niet veel beters te krijgen voor 600 euro. Daarnaast krijg ik er een draadloze kilometerteller en wat standaardzooi (reflectoren, bel, etc.) bij.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 13:44 schreef joers1 het volgende:
[..]
De 29' er? Of de "normale" ?
Voor dat geld heb je wellicht fietsen met een betere vork en betere afmontage, Tenzij je echt perse Giant wilt...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | Kleuren Team Blue Frame New Giant AluxX aluminium, Fluid formed Voorvork Rock Shox Dart 2 100mm TurnkeyTM lockout Stuur Giant Connect, low rise 31.8 Stuurpen Giant Connect Zadelpen Giant Connect, 375x30.9 Zadel Giant Cross Trail, D2 Pedalen Giant platform (similar to Escape) Shifters Shimano Deore 27 speed Voor derailleur Shimano Alivio Achter derailleur Shimano Deore shadow Remmen Giant Root hydraulic disc, White edition Remhendels Giant Root, White edition Cassette Shimano HG50 11-34 Ketting Shimano HG73 Crankset FSA Dyna Drive 44/32/22 Bottom BracketFSA RPM Cartridge Velgen Alex custom for Giant, double wall aluminium Naven Formula disc Spaken Black stainless steel Banden Maxxis Cross+Mark 2.0" |
Cube is erg populairquote:Op vrijdag 20 mei 2011 22:06 schreef joers1 het volgende:
Dat is een mooie deal inderdaad, voor dat geld heb je een prima bike.
Ik heb net een Cube Acid gekocht...zal over een week geleverd worden. Ongelooflijk, in dat uur dat ik in de winkel was, zijn er werkelijk 7 cube atb's verkocht!
Dit is 'm geworden:
[ afbeelding ]
Ook in deze kleuren...heb ze beiden bekeken, maar deze kleur sprak me echt mega aanquote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:19 schreef Auti het volgende:
[..]
Cube is erg populair
Nice, die Acid Ook in die kleuren of toch de zwart-wit?
SLX wordt juist veel geroemd omdat het zo goed is. Werkt goed, niet te zwaar, goede levensduur. Alivio zou ik er wel af halen inderdaad, maar SLX pas vervangen zodra het versleten is. Ik heb ook jaren met gripshifts gereden, maar ik ben er nu helemaal vanaf. Toch te vaak dat ik per ongeluk schakelde als ik m'n handen verdraaide op het stuur of als 't erg bumpy was. En ook one-finger remmen gaat minder goed doordat die dingen altijd zo dik zijn en met rapidfire kan ik de shifters en remmer beter positioneren op het stuur. Met gripshifts had ik ook nog wel eens dat het stuk gewone grip ging meedraaien. Maar het is persoonlijke voorkeur....quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:39 schreef Auti het volgende:
[..]
Wel moet ik zeggen dat ik na gisteren gereden te hebben echt zo spoedig mogelijk die Alivio en slx "rommel" eraf wil hebben.. Het werkt maar ik kan er niet vrolijk enthousiast om worden.
Mijn vorige fiets (jaren terug) was XTR/XT + Sram ESP 7.0 afgemonteerd, en het verschil merk ik echt wel.
Ik wil een XTR voorderailleur, een Sram X9 achter en X0 gripshifters, dan zit ik wel goed.
Ik ben benieuwd wat je van de Acid vindt.
Welke kettingspray raden jullie aan?
Het is inderdaad erg persoonlijk, ik zweer zelf dus echt bij gripshift (van Sram), ik heb verschillende systeempjes van Shimano geprobeerd, weet de namen niet maar ik weet wel vrijwel zeker dat ik niet met XTR shifters heb gereden dus daarvan kan ik niet zeggen of ik het goed vind werken, zal ongetwijfeld maar ik vind de bediening gewoon niet prettig en gripshift vind ik veel prettiger.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:25 schreef FHR het volgende:
[..]
SLX wordt juist veel geroemd omdat het zo goed is. Werkt goed, niet te zwaar, goede levensduur. Alivio zou ik er wel af halen inderdaad, maar SLX pas vervangen zodra het versleten is. Ik heb ook jaren met gripshifts gereden, maar ik ben er nu helemaal vanaf. Toch te vaak dat ik per ongeluk schakelde als ik m'n handen verdraaide op het stuur of als 't erg bumpy was. En ook one-finger remmen gaat minder goed doordat die dingen altijd zo dik zijn en met rapidfire kan ik de shifters en remmer beter positioneren op het stuur. Met gripshifts had ik ook nog wel eens dat het stuk gewone grip ging meedraaien. Maar het is persoonlijke voorkeur....
En qua kettingspul: Pedros Icewax of ChainJ (afhankelijk van de omstandigheden). En Motorex heeft ook wel goed spul, bijvoorbeeld de Wet Lube.
Thanks!quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:05 schreef joers1 het volgende:
[..]
Wat betreft de vraag voor fietskleding? Ik draag zelf kleding van de club (onze TWC). Maar heb ook wat setjes prive. Een goedkope winkel, waar ik goede ervaring mee heb is: www.cyclewear.nl
heb mijn kleding in een duitse winkel gekocht, ook goede service, levertijd duurde 2 weken ivm overboekingsbetaling die hier nog goedgekeurd moest worden enzo.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:14 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Thanks!
Kwam gisteren toevallig nog bij de Perry Sport, dus heb daar al het een en ander gekocht. Ze hadden toevallig kleding in de aanbieding
idd stuk duurder dan de 25 euro dingetjesquote:Op maandag 23 mei 2011 12:04 schreef Marc H het volgende:
Ik zat daar ook mee, en wilde ook geen kabels, en voorzag ook problemen door de verende vork, sensoren die achter takken bleef hangen, enz. Toen zag ik de Garmin Edge. Het is een GPS, dus geen sensoren op de wielen. Ik gebruik een Edge 605 een van de simpelere uitvoeringen. Duurdere hebben hartfrequentie monitor en trapfrequentie, maar dat had ik toch niet nodig. Ik geef toe, het is een dure oplossing(+/200), maar het is een fijn apparaat.
Langzaam schakelen ligt meestal niet aan het derailleur an sich, maar aan de afstelling en vooral aan de tandwielen. Bij duurdere tandwielen zijn de up- en downshifts ramps en pinnetjes beter. Ik heb zelf compleet XT erop zitten en dat schakelt inderdaad wel snel, zelfs naar groter tandwiel (zowel voor als achter).quote:Op zondag 22 mei 2011 12:20 schreef Auti het volgende:
[..]
Het punt nu, bij mijn Analog, is dat ik het echt te traag vind schakelen, en bij last kan je het wel vergeten. Ik heb een SLX achterderailleur, maar die is echt te traag.. dit zal wel door de Alivio shifters komen? Voorderailleur is Alivio en die is nooit thuis Ik moet echt heel technisch rijden en het parcours kennen want als ik bij een stevige klim kom en ik zit op het verkeerde voorblad dan ben ik al te laat..
Maar goed, ik ben iemand die erg stug is in dingen die ik gewend ben, ik weet nog heel erg goed hoe goed mijn vorige fiets schakelde.. zo snel, en altijd en klik PANG klik PANG.. 1:1 van Sram , daar wil ik echt naar terug.
Wat je niet hebt, dat gebruik je niet zo is het altijdquote:Op maandag 23 mei 2011 12:51 schreef Schanulleke het volgende:
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Of denk je dat je echt dat scherm gaat gebruiken om je route te bepalen?
Ik gebruik de gps alleen om achteraf de gereden routes online te kunnen bekijken....maar de forerunner is meer specifiek een hardloophorloge.En de emeerprijs met een Edge 500 is erg kleinquote:Op maandag 23 mei 2011 12:51 schreef Schanulleke het volgende:
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Hmm, ik wist niet dat dat ook nog zo veel invloed zou hebben. Een XT cassette staat nu ook op het verlanglijstje En dan heel hard gaan sparen voor dit setjequote:Op maandag 23 mei 2011 22:26 schreef FHR het volgende:
[..]
Langzaam schakelen ligt meestal niet aan het derailleur an sich, maar aan de afstelling en vooral aan de tandwielen. Bij duurdere tandwielen zijn de up- en downshifts ramps en pinnetjes beter. Ik heb zelf compleet XT erop zitten en dat schakelt inderdaad wel snel, zelfs naar groter tandwiel (zowel voor als achter).
Nice! Maar ik vind het wel een soort van smurfen blauw, niet de mooiste kleur blauw igg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik had vroeger deze Giant.quote:
Ik vind het wel een mooie kleur. Past ook wel goed bij de witte onderdelen!quote:Op donderdag 26 mei 2011 14:32 schreef Auti het volgende:
[..]
Nice! Maar ik vind het wel een soort van smurfen blauw, niet de mooiste kleur blauw igg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik had vroeger deze Giant.
[ afbeelding ]
Dat was verrassend goed spul!
Thanks voor de tip, ik ga even lezenquote:Op zondag 29 mei 2011 15:38 schreef Cliffy het volgende:
Dit is handig om eens door te lezen.. Cube maakt leuke fietsen voor leuke prijzen, door MTB fanatiekelingen word er nog wel eens op neergekeken maar dat slaat eigenlijk nergens op.. Kijk bv ook eens op www.canyon.com
Piepen heb ik eigenlijk alleen maar als ze nat zijn (Formula The One, die zijn berucht daarom met de sintered blokken). Maar kraken? Zitten de remklauwen wel goed vast? En zit er nog wel remvoering op je blokken of ben je met metaal op metaal aan het remmen?quote:Op maandag 30 mei 2011 08:56 schreef Crazy-M het volgende:
Rijd zelf al een aantal jaren Cube Acids
Prima fietsen
iemand een idee om schijfremmen schoon te maken ? die van mij piepen en kraken als een gek met het remmen....
heb wel busje luchtdruk maar denk niet echt helpt
Je moet ook niet die muurvaste Loctite hebben, maar die ene tegen kraken en vastzitten door roest/troep. Weet even niet meer uit m'n hoofd welk nummer dat dat is. Of Shimano montagepasta, Park Tools anti-seize, in ieder geval zoiets is wel handig. Dan krijg je ze juist nog een keer los ipv dat ze vast gaan zitten door troep.quote:Op maandag 30 mei 2011 20:04 schreef Life2.0 het volgende:
^Uitgebreide versie
Maar loctide om je klauwen vast te zetten, lijkt me ietswat overdreven; alleen maar gezeik als het weer los moet.
mja hij was bij de fietsenmaker voor een onderhoud en toen had ik het al aangegeven. hebben ze hem gereinigd maar nog geen week later kwam het weer terug.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:54 schreef FHR het volgende:
[..]
Piepen heb ik eigenlijk alleen maar als ze nat zijn (Formula The One, die zijn berucht daarom met de sintered blokken). Maar kraken? Zitten de remklauwen wel goed vast? En zit er nog wel remvoering op je blokken of ben je met metaal op metaal aan het remmen?
De schijf kan je het beste schoonmaken met brake cleaner (bij de autohandel halen) of wat andere alcohol-achtige meuk zoals spiritus (geen terpentine, dat is vet). Als de zuiger vies zijn (waardoor ze niet meer goed naar binnen/buiten bewegen) dan blokken eruit, rem beetje inknijpen zodat de zuigers naar buiten komen en afspuiten met brake cleaner en met een tandenborstel er langs. Als ze opgedroogd zijn (kwestie van halve minuut ofzo), dan blokken er weer in en met een grote platte schroevendraaier voorzichtig de blokken weer terug naar buiten duwen.
Als de klauw niet goed uitgelijnd staat, heb je ook kans op geluid. Als het postmount is (zie hieronder), is het makkelijk: boutjes iets los draaien zodat de klauw heen-en-weer kan, rem inknijpen, boutjes aandraaien en rem loslaten. Als je International standaard is het lastiger, dan moet je er ringen tussen zetten of er tussen uit halen.
Postmount (boutjes staan "langs" het wiel):
[ afbeelding ]
International Standard (boutjes wijzen naar het wiel):
[ afbeelding ]
Piepen/kraken kan ook komen doordat de bevestigingspunten vies of niet vlak zijn. Er zijn speciale tools om deze te vlakken. Daarna de boel weer met schone/nieuwe ringen en boutjes (met wat Loctite) vast zetten.
Kromme schijven kan je repareren door 'em gewoon wat terug te buigen met een flinke tang, of timmeren op een werkbank. Als 'ie echt erg krom is, een nieuwe kopen (maar dan past 'ie meestal ook niet meer door de remklauw heen).
En ontluchten is ook erg aan te raden. Helpt niet tegen piepen/kraken, maar dan doen ze 't wel opeens weer beter.
Wat voor handschoentjes heb je?quote:Op maandag 30 mei 2011 18:47 schreef GuitarJJ het volgende:
Handschoentjes zijn trouwens erg fijn! Geen last van zere en/of zweethanden
Standaarddingetjes Handschoentjes zonder vingertoppen. Verder zitten er nog van die 'gripkussentjes' bij de handpalm.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |