abonnement Unibet Coolblue
pi_80744718
Mijn vraag uit het vorige topic:

Zeg, ben ik nou gek of zijn dit eik racevelgen:


http://www.bike2build.nl/(...)bon/16-inch-teamline

Easton EA90 dus. Volgens de Easton site is de EA90 altijd een wegvelg. Hoe zit dat dan?
pi_80754903
Ja, vreemd. EA90 zijn racevelgen. Passen niet eens in een ATB.
pi_80774095
Wat vinden jullie van de Cube Acid 2010? Wil namelijk graag gaan beginnen, maar met een beperkt budget (lees tot ¤ 750) zijn er niet veel alternatieven mijn inziens. Het zal voornamelijk crosscountry zijn en in het begin nog niet heel intensief, meer rond de 40 of 50 kilometer per week.
  dinsdag 27 april 2010 @ 21:23:21 #5
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_80782682
TeeVeePee

Tevens is het na deze school en werkweek af te hebben gemaakt, weer bike tijd

Gisteren even moeite genomen het balhoofd te fixen en hij is weer klaar
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  woensdag 28 april 2010 @ 08:16:54 #6
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_80793628
quote:
Op maandag 26 april 2010 22:03 schreef Modus het volgende:
Mijn vraag uit het vorige topic:

Zeg, ben ik nou gek of zijn dit eik racevelgen:

[ afbeelding ]
http://www.bike2build.nl/(...)bon/16-inch-teamline

Easton EA90 dus. Volgens de Easton site is de EA90 altijd een wegvelg. Hoe zit dat dan?
De Easton Havoc en Haven zijn volgens mij de MTB wielen. Maar als je het plaatje vergroot of op de Cube-site zelf kijkt, zie je er toch echt EA90 op staan. Vreemd.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_80876939
tvp
pi_80877654
Niemand bekend met de Cube Acid?
pi_80906040
Hier een recente review http://www.mtbr.com/cat/b(...)_417651_1527crx.aspx Zo'n ding valt heus niet na 1 ritje offroad uit elkaar, maar uiteindelijk is de lagere prijs toch bepalend voor de levensduur van de verschillende onderdelen. Verder bieden Cubes volgens mij over het algemeen wel veel waar voor hun geld.
pi_80908827
De Cube Acid is een prima fiets, doe je absoluut geen miskoop aan. Maar als je nog wat budget wil overhouden voor helm, kleding en schoenen, dan nam ik deze: http://www.fietssportief.(...)ail-mountainbike/643
Scheelt ¤100,- in prijs, afmontage (met name crankset) is beter, vork is beter. Dus meer fiets voor minder geld. En Xtrail komt goed uit alle testen, prijs/kwalitei winnaar #1.
pi_80925607
tvp
Go hard or go home
pi_80939673
Bedankt voor de tips! Het is toch een aardige investering en aangezien ik een echte beginner ben waardeer ik goede info natuurlijk enorm.
pi_81003210
stap zo op de fiets voor de mtb route over brunssumerheide. Ben benieuwd, kleine training voor limburgs mooiste
Seal my heart and brake my pride
I've nowhere to stand and now nowhere to hide
Align my heart, my body, my mind
To face what I've done and do my time
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:05:09 #14
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_81009055
tvp!
is er trouwens mogelijkheid om in Limburg downhill te mountainbiken?
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_81033662
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:36 schreef kneiterhard het volgende:
stap zo op de fiets voor de mtb route over brunssumerheide. Ben benieuwd, kleine training voor limburgs mooiste
En hoe ging het?
pi_81040331
Ik wil zo graag beginnen, maar heb het geld voor 'n fiets nog niet bij elkaar
pi_81044865
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 23:29 schreef ZoneKill het volgende:

[..]

En hoe ging het?
alleen lus 1 gedaan dus ongeveer 25 km denk ik? anderhalf uurtje over gedaan dus voor de 1e keer sinds lange tijd niet slecht.

Leuke route met bijna alleen maar bos soms technisch maar wel zo dat alles gewoon gefietst kan worden.

volgende keer de andere lussen proberen
Seal my heart and brake my pride
I've nowhere to stand and now nowhere to hide
Align my heart, my body, my mind
To face what I've done and do my time
pi_81047041
Ik stel de eerste rit maar weer uit tot 2011, ga beginnen aan de winterslaap.

[TK] Mountainbike Turner Flux

[ Bericht 40% gewijzigd door Osramp op 05-05-2010 13:24:59 ]
pi_81051837
meer mensen die Limburgs mooiste gaan mountainbiken?Ik heb me ingeschreven voor de 40 km, wat kan ik verwachten?

Is het zwaarder dan een vaste route hier in limburg?
Seal my heart and brake my pride
I've nowhere to stand and now nowhere to hide
Align my heart, my body, my mind
To face what I've done and do my time
pi_81070186
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:05 schreef kneiterhard het volgende:

[..]

alleen lus 1 gedaan dus ongeveer 25 km denk ik? anderhalf uurtje over gedaan dus voor de 1e keer sinds lange tijd niet slecht.

Leuke route met bijna alleen maar bos soms technisch maar wel zo dat alles gewoon gefietst kan worden.

volgende keer de andere lussen proberen
Alleen route 1 is 15 km. Heb ik zaterdag nog 48 minuten over gedaan.
Route 3 gaat door schinveldse bossen dacht ik, die heb ik zelf nog nooit gereden. Route 2 gaat langs Snowworld en is de zwaarste route van de 3.

De routes:

* Route 1: Brunssummerheide, 13.5 kilometer, 292 hoogtemeters
Dit is de "hoofdlus" rond de Brunssummerheide. Deze bevat zeer veel single trails en korte maar ook langere klimmetjes. Het grootste gedeelte gaat door bos met een vaak zanderige ondergrond. Op veel plekken zijn de paden speciaal voor de mountainbike aangelegd om zo de wandelpaden te ontlasten. Het officiele startpunt is gelegen bij de parkeerplaats van het Bezoekerscentrum "Brunssummerheide" in Heerlen.

* Route 2: Strijthagen, 23.4 kilometer, 549 hoogtemeters
Deze route gaat voor het grootste deel over de Wilhelmina steenberg, maar ook door omliggende bossen. De wilhelmina steenberg is een flinke (afval) berg ontstaan door het opgegraven afval-steen uit de toenmalige Wilhelmina Steenkoolmijn. De beklimmingen en afdalingen van deze berg zijn zeker voor Nederlandse begrippen niet mis.

* Route 3: Rode Beek, 16.5 kilometer, 228 hoogtemeters
Zoals de naam al zegt gaat deze route voor het grootste deel door de Schinvelds bossen. Dit is een vrij groot aan elkaar geschakeld bosgebied tegen de Duitse grens en het daargelegen militaire AWACS vliegveld.

[ Bericht 43% gewijzigd door ZoneKill op 06-05-2010 00:08:51 ]
pi_81078027
oh ik ben begonnen aan de schaapskooiweg dus het was maar 13, faaak dan kom ik aan het trainen nog haha.

maar dan ga ik binnenkort nog eens terug en dan verbind ik route 1 met route 3.
Seal my heart and brake my pride
I've nowhere to stand and now nowhere to hide
Align my heart, my body, my mind
To face what I've done and do my time
pi_81097245
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:32 schreef kneiterhard het volgende:
oh ik ben begonnen aan de schaapskooiweg dus het was maar 13, faaak dan kom ik aan het trainen nog haha.

maar dan ga ik binnenkort nog eens terug en dan verbind ik route 1 met route 3.
Mijn fietscomputer geeft 15 km aan. Ik slinger waarschijnlijk veel.
pi_81122780
moet zelf echt die km-teller erop gaan zetten. Heb echt totaal geen gevoel voor afstand wanneer ik door het bos,veld en kiezel fiets.

Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
Seal my heart and brake my pride
I've nowhere to stand and now nowhere to hide
Align my heart, my body, my mind
To face what I've done and do my time
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:57:55 #25
52636 M2theC
You designed yourself
pi_81123080
TVP... alleen het weer moet beter worden!!!
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 18:32:56 #26
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_81143978
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:48 schreef kneiterhard het volgende:
moet zelf echt die km-teller erop gaan zetten. Heb echt totaal geen gevoel voor afstand wanneer ik door het bos,veld en kiezel fiets.

Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
Ik heb ooit een keer een Geko 201 gekocht, maar niet heel veel gebruikt. In het bos is de ontvangst niet al te best en oplaadbare batterijen zijn in no-time leeg. Maar het is wel erg handig als je een GPS-route hebt gedownload, of als je ergens in Frankrijk aan het dwalen bent (op die IGN stafkaarten staat ook het WGS84 grid). En het is leuk om na het fietsen je route op een kaart te zien met de snelheden erbij. Ik heb zelf in Matlab iets geschreven om de data ook in 3D te laten zien en de kleur van de lijn is dan de snelheid. Dat is erg leuk als je in de Alpen hebt gefietst (met liften omhoog zodat je flink op-en-neer gaat). Dat zou ik eigenlijk nog een keer moeten combineren met Google Earth (bestaat vast al voor nieuwere GPS units).

Het is leuk en ook wel handig (routes downloaden), maar een gewone goede kilometerteller vertelt je eigenlijk alles wat je wilt weten. Alhoewel nieuwere GPS units vast alweer stukken beter zijn dan die van mij (betere ontvangst, batterijen minder snel leeg), dus dan wordt het ook weer aantrekkelijker.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zaterdag 8 mei 2010 @ 21:23:05 #27
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_81191661
quote:
thanks! hier kan ik wel wat mee

owja, heeft er iemand ervaring met een fiets als de Kona One20?
Ik zit een beetje te kijken naar een redelijk betaalbare Allmountain fiets, dus die downhill aankan, freeride etc.
Is dit een geschikte fiets daarvoor?

bedankt voor de hulp!
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_81196439
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:48 schreef kneiterhard het volgende:

Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
Ik rij ruim een jaar met gps. SUPERRR! kan het iedereen aanraden, al geeft het wel extra werk om vooraf je route te plannen. Ook gedownloade routes moet je checken op volledigheid en bruikbaarheid.
Als alternatief voor een fietsklokje, is een gps wat overdone. Gaat prima maar is wel iets erover. Mijn toestel is een oudere Garmin GPSmap 60CSx.
pi_81284926
zo, een paar weken geleden ook een mountainbike gekocht, die ik donderdag even lekker ga testen op het parcours bij Veendam.
Het is een Bulls Comp 5.50 geworden.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_81432707
vandaag lus 1 en lus 3 van de brunssumerheide gedaan. Conditioneel ging het goed alleen met benen zijn nu dood.
Seal my heart and brake my pride
I've nowhere to stand and now nowhere to hide
Align my heart, my body, my mind
To face what I've done and do my time
  vrijdag 14 mei 2010 @ 23:24:00 #31
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_81440825
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 09:10 schreef Marco001 het volgende:
zo, een paar weken geleden ook een mountainbike gekocht, die ik donderdag even lekker ga testen op het parcours bij Veendam.
Het is een Bulls Comp 5.50 geworden.
hoe is het parcours gegaan?
en is het een fijne fiets?
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_81580205
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 23:24 schreef tubacloud het volgende:

[..]

hoe is het parcours gegaan?
en is het een fijne fiets?
Het ging allemaal uitstekend, op die ene boom na, die in de weg stond toen ik een afdaling aan het doen was met een bocht erin. Of ik had natuurlijk gewoon te veel vaart..
Maar Veendam is een uitmuntende route! zit wel een saai stuk in, maar de rest is echt geweldig, lekker veel heuvels, door (droge) sloten, paar kleine jumpheuveltjes.
Een route die ik zeker vaker ga rijden. sommige stukken waren ook behoorlijk technisch.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:12:58 #33
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_81638631
TVP, sinds 2 jaar weer opnieuw aan de MTB
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_82254699
Iemand interesse om vrijdag een rondje te doen rondom Maastricht?
  maandag 21 juni 2010 @ 12:10:07 #35
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_83092712
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:13 schreef Osramp het volgende:
Iemand interesse om vrijdag een rondje te doen rondom Maastricht?
Heb wel interesse wanneer je nog eens in de buurt bent Tenzij het XC is natuurlijk
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_83508416
Ik wist niet dat dit topic er was . Ik heb pas een MTB gekocht. Nu heb ik eigenlijk nog wel wat spullen nodig. Ik heb al wel een fietsbroek (van Rabo) omdat die bij de fietsenwinkel in de opruiming was, maar het liefst heb ik er ook nog een bijpassend shirt bij. De enige winkel waar ik die - best goedkoop - heb gezien was bij Cyclewear, maar daar hebben ze mijn maat niet meer. Weet iemand misschien nog andere goeie online winkels waar ze fietskleding hebben?

Verder moet ik denk ik ook schoenen hebben, omdat ik nu soms van m'n trapper afschiet. Zijn er daar nog dingen waar ik echt op moet letten?
pi_83510054
Ben op zoek naar een mountainbike, die niet al te duur moet zijn, denk aan de prijsklasse 500-800 euro zoiets iig.
Ben bij de fietsenzaak geweest, mooie fietsen moet ik zeggen, maar er was er 1 die er voor mij uitsprong in mijn prijsklasse: de Trek 4900
Om maar even aan te geven waarvoor ik hem zoal wil gaan gebruiken:
Het meeste cross country, maar ook bijvoorbeeld in de ardennen ofzo, waar hij toch wel een flinke afdaling aan moet kunnen, dus rotsachtige bodem, naar beneden, met hoge snelheid (wat voor mij rond de 45 kilometer per uur is )
Andere mogelijkheden/ideeën?
Graag hulp
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_83645269
Ik ben van plan om binnenkort een mountainbike te gaan kopen. Gewoon recreatief, ik ben een beginner en zal de fiets niet overdreven veel gaan gebruiken. Met name in het bos en omgeving hier als het mooi weer is. Gezien de doeleinden wil ik er dus ook niet teveel geld aan uitgeven, tussen de 300-400 euro max.

Nu twijfel ik erg wat voor mountainbike ik zal kopen. Ik ben bij de Halfords langsgeweest en die hebben voor 300 euro een Gitane staan, wat me op zich vrij degelijk lijkt voor mijn situatie. Voor iets meer geld heb je via internet echter ook een Target of Giant bijvoorbeeld, nadeel hiervan is alleen dat ik er geen testrit op kan maken.

Is een Gitane voldoende voor mij of is dit echt niets en kan ik beter toch verder kijken? Ik snap dat Gitane niet het allerbeste verkrijgbaar is, maar uiteraard rekeninghoudend met mijn doeleinden en budget. Duizenden euro's heb ik niet over voor een beginnende hobby.
pi_83736637
Ik heb vandeweek zelf (jaja ) een spacer weer teruggezet onder mijn stuurpen omdat ik anders wel errug laag/diep zat, maar als ik nu mijn stuur draai maakt het een stuk meer geluid dan wanneer mijn sleutelaar dat doet. Oftewel, hij maakte eerst geen geluid en nu hoor ik wel wat.

Kan je die dingen (boutjes in stuurpen en balhoofdset) ook té vast draaien ofzo? Of hoe zit dat. .
  woensdag 7 juli 2010 @ 20:47:26 #40
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_83778867
De Batavus B1 Torix is goed bevallen de afgelopen 2 dagen. Gebruik hem niet echt als mountainbike, eerder voor langere afstanden te fietsen. Had voor m'n tripje van Eindhoven naar Maastricht toch maar even andere bandjes erop gelegd (CTS Trend) omdat crossbandjes toch niet zo lekker rijden op normale weg. Deze bandjes bevallen uitstekend! (zeker voor wat ze gekost hebben) Ook door bos met losliggend zand was prima te doen. Vandaag nog een stukje gefietst van Utrecht naar Geldermalsen. Volgende week ergens hoop ik vanaf Anna Pauwlowna over de afsluitdijk te fietsen richting Sneek.

Kortom: blij dat ik weer 'n goede fiets heb
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_83783100
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:01 schreef tubacloud het volgende:
Ben op zoek naar een mountainbike, die niet al te duur moet zijn, denk aan de prijsklasse 500-800 euro zoiets iig.
Ben bij de fietsenzaak geweest, mooie fietsen moet ik zeggen, maar er was er 1 die er voor mij uitsprong in mijn prijsklasse: de Trek 4900
Om maar even aan te geven waarvoor ik hem zoal wil gaan gebruiken:
Het meeste cross country, maar ook bijvoorbeeld in de ardennen ofzo, waar hij toch wel een flinke afdaling aan moet kunnen, dus rotsachtige bodem, naar beneden, met hoge snelheid (wat voor mij rond de 45 kilometer per uur is )
Andere mogelijkheden/ideeën?
Graag hulp
Ik had hetzelfde budget in gedachte en heb ook onlangs een nieuwe MTB gekocht. Ik heb een KTM Ultra Sport gekocht nadat ik er behoorlijk wat korting op kreeg waardoor de fiets net in mijn budget kwam Ik ben er uitermate tevreden over, volgens mij net wat betere schakelgroepen dan de Trek.
pi_84067858
Wie is er hier bekend met Red Bull fietsen? Is het een budgetmerk ?
pi_84068658
Nee het is het 'huismerk' van een grote Duitse fiets(web)winkel. Kwalitatief best goede frames volgens mij maar uiteindelijk komt het veel meer neer op wat voor componenten je er verder allemaal op hebt.
pi_84193027
Ah, nou ik hou het liever bij de bekendere A-merken

Overigens, nog een vraag over de framemaat: als ik meet zou ik uitkomen op een 48 cm / 19" frame.

Is dit meer een richtlijn en zou je in het algemeen ook kunnen gaan voor in dit geval een 18" of 20" of is daar niks over te zeggen?
pi_84193629
quote:
Op zondag 18 juli 2010 11:44 schreef Monco10 het volgende:
Ah, nou ik hou het liever bij de bekendere A-merken

Overigens, nog een vraag over de framemaat: als ik meet zou ik uitkomen op een 48 cm / 19" frame.

Is dit meer een richtlijn en zou je in het algemeen ook kunnen gaan voor in dit geval een 18" of 20" of is daar niks over te zeggen?
Het zou ook kunnen, oftewel het is afhankelijk van meerdere dingen.
Als ik jou was zou ik proberen te achterhalen welke bovenbuislengte en dan horizontaal gemeten, jou het beste past. Dat is naar mijn mening een veel betere maatstaaf om te bepalen of een fiets passend is.
Maar de 19" is dus inderdaad meer een richtlijn de verhoudingen van fietsen kunnen nogal verschillen per merk/type. Canadese MTB's hebben bijvoorbeeld een relatief korte bovenbuis, Amerikaanse merken hebben juist weer een relatief langere bovenbuis.
De bovenbuis lengte kun je lastiger aanpassen, je kunt een beetje stoeien met een setback zadelpen en een langere/kortere stuurpen, maar dit gaat niet zo makkelijk als het verhogen/verlagen van het zadel, waarmee je dus de zitbuis lengte aanpast.
De maat van het frame is gebaseerd op de lengte van de zitbuis.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  maandag 19 juli 2010 @ 15:06:40 #46
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_84235911
Weet iemand of Stratos een goed merk is? Weet niet precies hoe het afgemonteerd is, maar ziet er van afstandje wel aardig uit.

Volgende link:
http://link.marktplaats.nl/357096358
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_84236283
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:06 schreef klaasdj het volgende:
Weet iemand of Stratos een goed merk is? Weet niet precies hoe het afgemonteerd is, maar ziet er van afstandje wel aardig uit.

Volgende link:
http://link.marktplaats.nl/357096358
Ligt eraan wat je ermee wilt doen he. Voor diehard mountainbiken denk ik dat je beter door kunt zoeken, voor die prijs verwacht ik niet al te veel van de afmontage, en dat is waar het uiteindelijk toch om draait...
  maandag 19 juli 2010 @ 15:29:54 #48
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_84236560
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:19 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je ermee wilt doen he. Voor diehard mountainbiken denk ik dat je beter door kunt zoeken, voor die prijs verwacht ik niet al te veel van de afmontage, en dat is waar het uiteindelijk toch om draait...
Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan. Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_84237939
Dan zou ik toch gaan kijken naar een normale tour/racefiets als ik jou was. Als je toch graag voor een MTB gaat zou ik eerst even navragen hoe de fiets precies is afgemonteerd. Ook is het wel goed om te weten wat voor een verzet je ermee kunt rijden, zeker als je de bergen in wilt
  maandag 19 juli 2010 @ 22:39:27 #50
138259 nzw
incl fotoboek
pi_84254068
Ik ga op 10 oktober voor het eerst de Bart Brentjes Challenge rijden. Dit wordt me eerste tourtocht, dus ik doe de 55 km. Ben toch wel benieuwd. Ik ga er ook wat fanatieker voor trainen. Zijn er nog meer mensen die 10 oktober naar Limburg afzakken?

Gr
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
pi_84520689
Heb als het goed is woensdag de Cube LTD Team *O*
Was eerst van plan de LTD Pro te kopen, maar nu wordt het toch de LTD Team
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_84622571
Heb de Cube LTD Team gisteren gekocht, erg mooie en fijne fiets ^O^
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_84734890
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Un-X-PecteD op 01-08-2010 15:08:50 ]
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_84833409
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
Kan. Luchtvering is meestal lichter. Stalen vering lijkt mij minder fragiel.
pi_84833932
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:39 schreef nzw het volgende:
Ik ga op 10 oktober voor het eerst de Bart Brentjes Challenge rijden. Dit wordt me eerste tourtocht, dus ik doe de 55 km. Ben toch wel benieuwd. Ik ga er ook wat fanatieker voor trainen. Zijn er nog meer mensen die 10 oktober naar Limburg afzakken?

Gr
Ik ben ook van de partij. :s) Gisteren ingeschreven voor de 100 km. *O* Wij gaan em met een lang weekend Ardennen combineren. Vanuit daar is het minder dan 1 uur rijden naar Eijsden.
Vorig jaar ook de 100 km marathon gereden. Was toen mijn eerste marathon en meteen in zeer natte omstandigheden.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 08:52:09 #56
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_84842212
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
Het is eigenlijk andersom: als je een crosscountry fiets bouwt, zet je er (meestal) een luchtveer in en als je een FR/DH fiets bouwt een stalen (of titanium) veer. Een luchtveer is lichter, dat is voordelig voor crosscountry en iets minder van belang voor FR/DH. Maar een metalen veer is weer gevoeliger en reageert dus meer op kleine hobbeltjes (een luchtveer heeft strakke afdichtingen die wat wrijving hebben). En een nadeel van een luchtveer voor DH is dat tijdens een run de lucht in de demper opwarmt door de compressies en daardoor (en door opwarmen van de demperolie) gaat de demper anders reageren.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, goedkope crosscountry fietsen met een goedkope merkloze stalen veer en FR/DH fietsen met een luchtdemper (die zijn dan juist weer duur, Fox DHX Air enzo). Santa Cruz Syndicate gaat volgens mij ook met een luchtdemper op hun wedstrijd DH-fietsen rijden met een systeem om de demping constant te houden zelfs al verandert de temperatuur (RockShox Vivid Air met Hot Rod).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_84890923
Okay, thanks voor de info. Ik heb nu mijn oog op een Bulls Crossmover 2, maar er liggen vrij smalle bandjes op, dus ik ben bang dat die niet is gemaakt voor offroad te gaan, heb ik dat goed ?

[edit] Hij valt op de bulls site onder crosscountry, dus niet echt iets om heel wild mee te gaan doen :{

[ Bericht 35% gewijzigd door Un-X-PecteD op 05-08-2010 14:09:26 ]
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_84914533
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets *O*

**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
  Designer donderdag 5 augustus 2010 @ 22:44:01 #59
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_84914734
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets *O*

[ afbeelding ]
netjes, *O*

al wat leuks mee gereden?
🐙
pi_84915556
Leuk fietsie.
pi_84915647
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:44 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

netjes, *O*

al wat leuks mee gereden?
heb nog niet echt door de bossen gereden, wel naar mijn opa en oma 40 km verderop :D
gaat veel beter dan met de vorige fiets die ik gebruikte... de daadwerkelijke veerweg is ook veel groter, die zit nu op 9 cm ofzo, terwijl ik met de suntour vork nog geen 3 cm haalde :')
fiets gaat morgen mee naar spanje, hopelijk kan ik daar nog een paar leuke offroad paadjes vinden :D
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 08:13:16 #62
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_84925893
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:59 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Okay, thanks voor de info. Ik heb nu mijn oog op een Bulls Crossmover 2, maar er liggen vrij smalle bandjes op, dus ik ben bang dat die niet is gemaakt voor offroad te gaan, heb ik dat goed ?

[edit] Hij valt op de bulls site onder crosscountry, dus niet echt iets om heel wild mee te gaan doen :{
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.

Bij de Bulls site waar ik even op keek, valt die Crossmover onder de 'Cross' groep, niet onder 'Crosscountry' groep ;). Het is een hybride, soort mix van een mountainbike met een straatfiets, vandaar de smalle en gladde bandjes en de dunne (lees: slap in de verkeerde richtingen) voorvork en de grote tandwielen voor. Als je bij Bulls wilt blijven voor een XC mountainbike, kom je uit op een Copperhead 1 voor dezelfde prijs. Die heeft wel brede banden en een redelijke voorvork (maar is wel ietsie zwaarder). Als je bij de geometrie kijkt, zie je ook dat de Copperhead wat compacter is (bovenbuis korter, achterbrug korter) en een iets minder steile balhoofdhoek heeft. Dat laatste is gunstig, dan is de fiets wat stabieler.

Ik raad je aan ook 's te kijken bij Cube of Canyon. Succes met uitzoeken.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_84934525
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 08:13 schreef FHR het volgende:

Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.
Mja, zo'n vermoeden had ik al. Het frame zag er bij die Bulls ook vrij dun uit, vandaar dat ik er maar vanaf heb gezien.

quote:
Bij de Bulls site waar ik even op keek, valt die Crossmover onder de 'Cross' groep, niet onder 'Crosscountry' groep ;). Het is een hybride, soort mix van een mountainbike met een straatfiets, vandaar de smalle en gladde bandjes en de dunne (lees: slap in de verkeerde richtingen) voorvork en de grote tandwielen voor. Als je bij Bulls wilt blijven voor een XC mountainbike, kom je uit op een Copperhead 1 voor dezelfde prijs. Die heeft wel brede banden en een redelijke voorvork (maar is wel ietsie zwaarder). Als je bij de geometrie kijkt, zie je ook dat de Copperhead wat compacter is (bovenbuis korter, achterbrug korter) en een iets minder steile balhoofdhoek heeft. Dat laatste is gunstig, dan is de fiets wat stabieler.

Ik raad je aan ook 's te kijken bij Cube of Canyon. Succes met uitzoeken.
Ik ben nu gewoon marktplaats aan het afstruinen. Het hoeft voor nu nog niet zo heel duur te zijn, aangezien ik nog aan het kijken ben of ik dit wil blijven doen, maar er is weinig in mijn maat te vinden :{
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_85001392
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets *O*

[ afbeelding ]
Ben geen fan van CUBE maar qua looks doen ze het vrij goed.
Ik zou er nog een flatbar op leggen ipv dat stuur wat er nu opzit.
pi_85280872
Ik had even een vraagje. Tijdje geleden ging ik MTB'en net nadat het geregend had. Oftewel ik kwam redelijk onder de modder thuis. Nu vroeg ik me af hoe je het beste te werk kan gaan met schoonmaken. Ik heb m'n fiets meteen afgespoten met de tuinslang en vervolgens gewoon laten drogen. Heb de metingen ofzo niet ingespoten of iets. Is dat nodig of niet?
En m'n kleding kreeg ik ook niet helemaal schoon. Heb m'n broek en shirt in een emmer met een handwarm sopje gezet maar in m'n shirt gingen niet alle vlekken helemaal uit. Is het slim om - net als m'n fiets - ook mezelf even af te sproeien met de tuinslang? En m'n MTB schoenen kunnen die daar ook gewoon tegen?

Het viel nu nog wel mee qua modder (hier en daar een flinke plas) maar kan me voorstellen dat als ik in de herfst door de bossen ga rijden ik wel wat modderiger thuis kom, dus daarom dat ik maar vast even wat schoonmaak/onderhoud tips vraag ;).
pi_85314771
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 15:46 schreef Jort227 het volgende:
Ik had even een vraagje. Tijdje geleden ging ik MTB'en net nadat het geregend had. Oftewel ik kwam redelijk onder de modder thuis. Nu vroeg ik me af hoe je het beste te werk kan gaan met schoonmaken. Ik heb m'n fiets meteen afgespoten met de tuinslang en vervolgens gewoon laten drogen.
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.

Afspoelen met water met een een beetje zeepsop. Ik gebruik er zelf een borstel erbij. Alles laten drogen en ketting en andere draaiende delen goed smeren .
  maandag 16 augustus 2010 @ 23:11:30 #67
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_85372189
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:29 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan. 8-) Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)
Ik zit een beetje met dezelfde overweging. Voor mijn voornaamste gebruik zou ik zo een racefiets kunnen kiezen maar omdat ik ook wel hobbeltje op en stoeprandje afros ga ik toch voor de mountainbike kiezen.
Life is what you make it.
pi_85725347
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 17:33 schreef Skwish het volgende:

[..]

In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.

Afspoelen met water met een een beetje zeepsop. Ik gebruik er zelf een borstel erbij. Alles laten drogen en ketting en andere draaiende delen goed smeren .
Ik gebruik sowieso geen hogedrukspuit alleen tuinslang ;). Maar bedankt voor de tip. En wat ik zei is het echt nodig iedere keer de ketting te smeren? En mijn kleding (vooral m'n schoenen) kan ik die ook gewoon onder de kraan afspoelen of kunnen ze daar niet tegen (of ligt dat eraan wat voor schoenen ik heb)?

En ik had nog 2 vraagjes: is er een richtlijn voor de hoogte van het zadel of moet je gewoon zittend met je voeten aan de grond kunnen?
En wat is slimmer voor in de winter/herfst: lange zeembroek en lang shirt kopen of gewoon been en armstukken?
pi_85741706
Ook eindelijk een nieuwe bike gekocht:

pi_85840200
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Monco10 het volgende:
Ook eindelijk een nieuwe bike gekocht:

[ afbeelding ]
sooww... mooie bike!
pi_85946223
Ik vind Scott ook echt mooie fietsen hebben.

Ik heb een vraagje. Ik heb een aantal weken geleden een mountainbike overgenomen, maar de casette en tandwielen moeten vervangen worden. Nu wil ik de losse onderdelen bestellen en deze zelf gaan vervangen, om er ook nog eens wat van te leren. Nu heeft de mtb 8 versnellingen, en ik wil er een Deore crankstel opleggen, maar daarbij staat dat die voor 9speed kettingen is.

https://rose.nl/onderdele(...)ail=10&detail2=22561

https://rose.nl/onderdele(...)tail=10&detail2=2173

Vallen deze 2 onderdelen te combineren ?
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
  woensdag 1 september 2010 @ 22:10:23 #72
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_85966288
quote:
Op woensdag 1 september 2010 13:16 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik vind Scott ook echt mooie fietsen hebben.

Ik heb een vraagje. Ik heb een aantal weken geleden een mountainbike overgenomen, maar de casette en tandwielen moeten vervangen worden. Nu wil ik de losse onderdelen bestellen en deze zelf gaan vervangen, om er ook nog eens wat van te leren. Nu heeft de mtb 8 versnellingen, en ik wil er een Deore crankstel opleggen, maar daarbij staat dat die voor 9speed kettingen is.

https://rose.nl/onderdele(...)ail=10&detail2=22561

https://rose.nl/onderdele(...)tail=10&detail2=2173

Vallen deze 2 onderdelen te combineren ?
De ketting van 9-speed is smaller dan van 8-speed, dus de bladen zitten denk ik iets dichter bij elkaar. Het schijnt wel te werken, maar je hebt iets meer kans dat de ketting langs de bladen gaat schuren als je flink scheef geschakeld hebt (van klein blad voor naar klein tandwiel achter, maar ja, dat moet je sowieso niet doen). Je zou ook een 9-speed ketting kunnen gaan gebruiken, die werkt volgens mij ook op 8-speed cassettes.

Je kan natuurlijk ook (als het budget het toe laat) helemaal over gaan op 9-speed. Maar dan moet je er ook nog een achterderailleur en shifter bij kopen. En een nieuwe derailleurkabel (of twee, ook één voor voor) is ook wel prettig. De 9-speed cassette past gewoon op een 8-speed achternaaf als ik me goed herinner.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_86034913
Thanks voor de info, ik heb gister mijn onderdelen besteld, en vanmiddag ontvangen. Ik kom er alleen achter dat ik vergeten ben een cassette afnemer te bestellen, dus die heb ik nog niet vervangen. Crankstel ligt er nu wel op :)

Ik zit alleen met een nieuw probleempje. Gisteren tijdens het fietsen maakte de fiets een hard tikkend geluid, ook wanneer ik mijn trappers niet bewoog. Fietsenmaker concludeerde dat er iets met de achteras/naaf was.

Nu zijn die dingen niet zo heel duur, maar als ik het goed heb moet je dus alle spaken loshalen, en daar heb ik dan minder trek in. Mij viel net wel op dat ik dat binnenste gedeelte van de naaf ietsjes losser kon draaien, waardoor ik de kogeltjes kon zien zitten. Nu vraag ik me af of dit verstandig is om uit elkaar te halen, en proberen schoon te maken ?

En een cassette, worden die in het engels ook wel freewheels en sprockets genoemd ?
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_86345198
Tweedehandsje, maar die kerel heeft hem zo gigantisch goed onderhouden..



¤500,- voor betaald :7
pi_86354452
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:37 schreef SnowLeopard het volgende:
Tweedehandsje, maar die kerel heeft hem zo gigantisch goed onderhouden..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

¤500,- voor betaald :7
Ah een Cube _O_

Al een kleine upgrade in gedachten? SPD pedaaltjes?
pi_86374982
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:03 schreef Skwish het volgende:

[..]

Ah een Cube _O_

Al een kleine upgrade in gedachten? SPD pedaaltjes?
Upgraden zit er even niet in ivm geld, ik heb wel al SPD pedalen liggen (kreeg ik erbij :) ) maar ik heb het niet zo op die dingen :P ..
pi_86462884
Nicolai is intussen met een volledig nieuwe Rohloff 'powered' freeride/downhiller gekomen :o

Ding heeft dus een Rohloff versnellingsbak met 14 verzetten. IMO is dit toch wel de weg vooruit met die downhill bakken. Het lijkt wel alsof de grote bedrijven niets nieuws durven te proberen..



Enige nadeel, basisframe zonder demper, met gearbox; 4649 euro
Frame only zoals op de foto qua kleuren en met demper; 5999 euro..

Hier mijn eigen Nicolai beestje weer helemaal in orde gemaakt vandaag in het zonnetje :D



[ Bericht 0% gewijzigd door x3ro op 15-09-2010 19:33:57 ]
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_86470633
Nadat m'n mountainbike geruime tijd gestolen was en ik hiervoor een hybridefiets had gehaald merk ik nu echt wel dat het lastig fietsen in het bos is met die dunnere banden.

Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
pi_86471607
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nadat m'n mountainbike geruime tijd gestolen was en ik hiervoor een hybridefiets had gehaald merk ik nu echt wel dat het lastig fietsen in het bos is met die dunnere banden.

Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Beter voor XT gaan. Ikzelf ben er zeer over te spreken en het prijsverschil in een 2ehands fiets met deore en XT is niet groot :)
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_86481540
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:

Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.
pi_86509971
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:09 schreef Skwish het volgende:
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.
Thanks ^O^ Heb het even doorgenomen. Toch maar eens kijken of ik tweedehands voor weinig iets op de kop kan tikken. Behalve Bergschenhoek zijn er geloof ik niet zo heel veel goede/leuke opties in de omgeving Rotterdam geloof ik?

Vind het zoeken en selecteren van MTBs wel erg lastig overigens. Wil er toch niet al teveel geld aan uit geven omdat ik mezelf een beetje ken O-)

Om wat meer gevoel te krijgen, wat zijn de ideeen bij;
http://fietsen-brommers.m(...)jws7Kfj%2B4VB4M&df=1
en
http://fietsen-brommers.m(...)jws7Kfj%2B4VB4M&df=1

Lijkt me wel grappig speelgoed nml..

[ Bericht 41% gewijzigd door FJD op 16-09-2010 21:11:50 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_86537875
Die met xt erop is een prima fiets voor dat geld. de XT die erop ligt zal een wat oudere reeks zijn, maar zolang ze nog in prima staat zijn is er niks mis mee. Alleen jammer dat het zo'n lelijke fiets is.

Die andere vind ik er een stuk beter uitzien. Aliveo/Deore is prima om mee te beginnen, maar na een tijdje zul je erachter komen dat wanneer je actiever gaat fietsen, deze snel slijten, en je toch voor een lx/slx ofzo gaat kijken. Maar als je die fiets voor een 100 euro kunt meenemen, en hij schakelt nog prima, en trap niet door, dan heb je een prima fiets om mee te beginnen.

Waar je vooral op moet letten is de framemaat, deze staat bijna altijd in inches op het frame. even uitzoeken naar welke maat je op zoek bent.
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_86567316
Thanks ^O^ Heb zojuist voor 80,- een Merida met Alivio/Deore gekocht. Heeft nog flink wat liefde nodig maar ach dat mag ook wel voor dat geld :) Straks meteen naar t parcours hiero :D

-edit-
en weer terug, leuk parcours, boven verwachting eigenlijk. Kon maar 1 rondje doen maar goed. Moet nog wel afstelwerk doen maar dat komt goed.

[ Bericht 17% gewijzigd door FJD op 18-09-2010 18:08:03 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_86833165
Gisteravond een ATB gekocht, vandaag voor het eerst gefietst. Tocht hier in Twente (Enter). Erg mooi, erg snel, erg tof. Zit normaal op de racefiets trouwens.. :)



275 euro. Heeft nieuwe kettingbladen nodig. Afgemonteerd met Deore LX geloof ik.
pi_86865255
Vandaag bij de laatste afdaling twee banden tegelijkertijd lek gereden, zwaar balen.

Gelukkig was er iemand zo behulpzaam om mij op te halen waardoor ik nu weer op tijd op m'n werk zit, vanavond eens even kijken hoe de banden erbij staan, zal wel niet al te best zijn.
pi_86868548
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:00 schreef McGilles het volgende:
Vandaag bij de laatste afdaling twee banden tegelijkertijd lek gereden, zwaar balen.

Gelukkig was er iemand zo behulpzaam om mij op te halen waardoor ik nu weer op tijd op m'n werk zit, vanavond eens even kijken hoe de banden erbij staan, zal wel niet al te best zijn.
Ik heb vandaag 2 uurtjes gereden maar het voornamelijk bij asfalt gehouden ;)
pi_87166105
Gisteren weer 40km door het bos zitten crossen, zwaar veel modder door al die regen zaterdagavond :)
pi_87436171
Gisteren met een stralend zonnetje de 100 km Bart Brentjens Challenge gereden. ^O^ Waren er nog meer fok!kers van de partij?
pi_88184232
Vandaag na een lange tijd (door tijdgebrek) weer eens een tochtje gemaakt door het bos. Door de regen van vandaag en gisteren was het lekker modderig, dus heb me wel vermaakt :P.

Merkte alleen wel dat ik nog heel erg moet wennen aan m'n SPD pedalen. 't Was m'n tweede keer ermee, maar het inklikken gaat nog steeds niet heel vlekkeloos. Kan het ook zijn dat als je door het zand hebt gelopen je schoenplaatjes niet meer zo goed inklikken, door het zand? Is hier iets aan te doen?
En heeft iemand misschien algemene tips om beter in te klikken? Want ik heb beetje moeite met het "vinden" van waar ik moet inklikken zeg maar (dus de positie van de plaatjes op m'n schoen).
  maandag 1 november 2010 @ 07:47:30 #90
138259 nzw
incl fotoboek
pi_88199004
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 20:13 schreef Jort227 het volgende:
Vandaag na een lange tijd (door tijdgebrek) weer eens een tochtje gemaakt door het bos. Door de regen van vandaag en gisteren was het lekker modderig, dus heb me wel vermaakt :P.

Merkte alleen wel dat ik nog heel erg moet wennen aan m'n SPD pedalen. 't Was m'n tweede keer ermee, maar het inklikken gaat nog steeds niet heel vlekkeloos. Kan het ook zijn dat als je door het zand hebt gelopen je schoenplaatjes niet meer zo goed inklikken, door het zand? Is hier iets aan te doen?
En heeft iemand misschien algemene tips om beter in te klikken? Want ik heb beetje moeite met het "vinden" van waar ik moet inklikken zeg maar (dus de positie van de plaatjes op m'n schoen).
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
pi_88231290
Aah oke, dan ga ik dat eens proberen :).

Dan nog een vraag. Hoe wassen jullie altijd je kleding? Ik ben nu al een paar keer nogal modderig thuisgekomen, en doe m'n fietsbroek en shirt altijd in een emmer met handwarm water en zeep goed afspoelen enzo (op het kaartje bij de broek stond dat hij neit in de wasmachine mocht), maar merk nu toch wel dat er een paar moddervlekken niet meer helemaal uitgaan... Dus iemand misschien tips :P?

Ik heb trouwens qua fietsen wel zin in de herfst/winter. Lekker veel modder en plassen in het bos om doorheen te raggen :D. Dat vind ik wel 1 van de leuke dingen aan mountainbiken, en ook dat het zo lekker "variabel" is... Niet gewoon saai over een weg, maar echt heuveltje op, heuveltje af, door een plas, over zandpad enzo :D.
pi_88407689
quote:
Op maandag 1 november 2010 22:54 schreef Jort227 het volgende:

Ik heb trouwens qua fietsen wel zin in de herfst/winter. Lekker veel modder en plassen in het bos om doorheen te raggen :D. Dat vind ik wel 1 van de leuke dingen aan mountainbiken, en ook dat het zo lekker "variabel" is... Niet gewoon saai over een weg, maar echt heuveltje op, heuveltje af, door een plas, over zandpad enzo :D.
Leuk inderdaad al die plassen en modder, maar vandaag in Drunen zeer veel last van chainsuck, heel irritant en dat met een fiets waar nog geen 250km mee is gefietst in het bos.

Vanavond op m'n gemak maar eens kijken waar het nou precies aan ligt, hoe de tandwielen erbij staan.
pi_88434209
Vandaag weer mooi stukje bosgebied ontdekt, het laatste stuk voert je hoog in de heuvels vlak langs het kanaal met een prachtig uitzicht en vooral onbegaanbaar terrein :) En wat een verschil nu ik scott rijdt, hiervoor had ik een koga in de beginnersklasse, nu snap ik waarom een beetje fiets ook iets mag kosten ;)
pi_88583599
Beste Fokkers,

Ik sta op het moment een MTB te kopen en heb momenteel mijn zinnen gezet op de Bulls Copperhead 3 (2010). Echter zie ik deze bijna overal voor 999,- staan behalve bij Mantel. Nou ving ik van een bekende op dat deze club dozenschuivers waren en je er beter niks kon kopen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een leverancier waar je wel (of meer) van op aan kan, maar die 10% korting die er bij Matel op zit is natuurlijk ook niet verkeerd.

Iemand tips?

Mvg. Jeroen
pi_88586348
@Jort: Kleding gooi ik altijd in we wasmachine, en als het er vies is smeer ik wat afwasmiddel op de vieze plekken.

Soms kan er wat modder tussen je pedalen en/of schoenplaatjes zitten. Gewoon een paar keer met het plaatje op het pedaal trappen en de boel komt hopelijk los ;)

Ik rij eigenlijk altijd op een veldrijfiets, maar ik heb ook een ATB en ben van plan daar ook eens een wedstrijdje op te rijden.
pi_88590369
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 08:45 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,

Ik sta op het moment een MTB te kopen en heb momenteel mijn zinnen gezet op de Bulls Copperhead 3 (2010). Echter zie ik deze bijna overal voor 999,- staan behalve bij Mantel. Nou ving ik van een bekende op dat deze club dozenschuivers waren en je er beter niks kon kopen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een leverancier waar je wel (of meer) van op aan kan, maar die 10% korting die er bij Matel op zit is natuurlijk ook niet verkeerd.

Iemand tips?

Mvg. Jeroen
Ik heb mijn Copperhead 3 bij Dokman in Culemborg gekocht! Superservice, behulpzame mensen en kenning aanwezig, misschien de moeite waard om daar een kijkje te nemen!
pi_88805841
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 07:47 schreef nzw het volgende:

[..]

Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.
Aah oke, thanks voor de tip, ga ik dat eens proberen :D.

quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 10:43 schreef Tommeke het volgende:
@Jort: Kleding gooi ik altijd in we wasmachine, en als het er vies is smeer ik wat afwasmiddel op de vieze plekken.

Soms kan er wat modder tussen je pedalen en/of schoenplaatjes zitten. Gewoon een paar keer met het plaatje op het pedaal trappen en de boel komt hopelijk los ;)
Hmm, ja ik gooi het niet in de wasmachine, stond op de kaartjes erbij, dat dat niet mocht :P.
De vorige keer dat ik ging fietsen had ik al wat op m'n pedaal getrapt enzo, maar het ging niet echt los. Misschien ook omdat het wat natte "blubber" modder was, dat het dan beter blijft zitten ofzo?

Iemand van jullie die nog gewoon gaat biken ook al heeft het net hard geregend (zoals afgelopen weekend)? Ik had dit weekend geen tijd, anders was ik wel lekker door de bossen gaan biken :D.
pi_88806012
Dat kan ook, hardnekkige modder :P

Hoe meer bagger, hoe beter :D
pi_88806861
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 00:16 schreef Tommeke het volgende:
Dat kan ook, hardnekkige modder :P

Hoe meer bagger, hoe beter :D
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
pi_90421668
Iemand beken met het merk Willier? Hebben ze een beetje goede naam? Ik heb er zelf één (tweedehandsje) waar ik zeer tevreden mee ben, maar ik weet eigenlijk helemaal niet zo veel over de reputatie van het merk, vandaar.
pi_90452580
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 00:58 schreef McGilles het volgende:

[..]

Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
QFT
pi_90452794
quote:
Op woensdag 17 november 2010 00:58 schreef McGilles het volgende:

[..]

Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
Een vriend van me heeft schijfremmen, dat gaat idd erg snel! M'n crosser en ATB hebben gelukkig alleen af en toe nieuwe remblokken nodig. In de sneeuw fietsen is trouwens wel vet lachen.
pi_90455341
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 10:48 schreef Tommeke het volgende:
In de sneeuw fietsen is trouwens wel vet lachen.
En killing voor je onderdelen die pekel.
pi_90462632
quote:
Op zondag 26 december 2010 12:47 schreef Monco10 het volgende:

[..]

En killing voor je onderdelen die pekel.
Daarom fiets ik zoveel mogelijk in het bos en heb ik een 8-speed groep op m'n fiets. Kost niet veel qua vervanging. Tiagra is goed genoeg voor mijn manier van fietsen, en het schakelt niet veel minder als m'n Ultegra racefiets.
pi_90516494
Zo, ook maar eens meedoen hier! Hieronder mijn fietsje. Favoriete spots Noordhollands Duingebied (NHD), Schoorl en Spaarnwoude. Met dit weer inderdaad maar even niet...

En nu, de bike!











De rest op: http://stefankoelman.nl/fritzz/
pi_90517102
Mooi! Rijdt dat lekker, een fully?
pi_90545588
Dat rijdt heerlijk, een fully! In combinatie met een enorm breed stuur geeft het je een controle waar je u tegen zegt... In Schoorl word ik vaak genoeg voorbij gestoven door XC'ers met hun ultralichte, superstijve, verklede racefietsen, waar ik in de technische en steile afdalingen dan weer vrolijk voorbij dender!

Maar serieus, ik zou niet meer anders willen!
pi_90546723
Verlies je niet veel vermogen met al die vering?

Ik heb op m'n crosser op technische passages altijd moeite om ATB'ers bij te houden, wel een goede training tough ;)
Op rechte stukken haal ik ze wel weer in ;)

Ik hou trouwens wel van een wat zenuwachtigere fiets, als stuurt en rijdt een ATB veel beter.
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:06:08 #109
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90950497
ik kom me even melden als redelijk onervaren mountainbiker. Een vriend van me heeft een maandje geleden een cube gekocht en mij zijn oude mtb gegeven zodat we samen kunnen mtb-en
tot nu toe zijn we 2 x naar Spaarnwoude geweest en 1 x (vandaag) naar 't Twiske

Echt een vette sport! :D De fiets die ik van hem heb is alleen zo een 'zwarte markt mtb'
Leuk om af en toe te klooien, maar voor het ruigere werk is het geen beginnen aan. Dus zit er over te denken om een beetje een leuke cannondale o.i.d. te halen, mits ik er fantiek in blijf :)
pi_91061332
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:06 schreef ukga het volgende:
ik kom me even melden als redelijk onervaren mountainbiker. Een vriend van me heeft een maandje geleden een cube gekocht en mij zijn oude mtb gegeven zodat we samen kunnen mtb-en
tot nu toe zijn we 2 x naar Spaarnwoude geweest en 1 x (vandaag) naar 't Twiske

Echt een vette sport! :D De fiets die ik van hem heb is alleen zo een 'zwarte markt mtb'
Leuk om af en toe te klooien, maar voor het ruigere werk is het geen beginnen aan. Dus zit er over te denken om een beetje een leuke cannondale o.i.d. te halen, mits ik er fantiek in blijf :)
Zwarte markt? bedoel je niet gewoon een B-merk? ;)
  zondag 9 januari 2011 @ 12:55:04 #111
97111 ukga
Siewosie baas
pi_91061492
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:51 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Zwarte markt? bedoel je niet gewoon een B-merk? ;)
ja precies! daarom zette ik het f tussen wat aanhalings tekens :D
pi_93856998
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.

Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
  woensdag 9 maart 2011 @ 14:23:29 #113
97111 ukga
Siewosie baas
pi_93859312
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.

Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
mooi filmpje :D
leuk gedaan emt die verschillende camera posities

zelf moet ik nog steeds een nieuwe velg regelen (achter) :') Dan kan ik eindelijk weer eens MTB-en
pi_93896546
Dankje! Beste positie is uiteindelijk toch op het stuur, of achteruit kijkend, maar voor de afwisseling zijn andere punten soms wel leuk.
pi_93897264
Inderdaad echt een leuk en mooi filmpje! Klasse :)
pi_94675361
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:59 schreef McGilles het volgende:
Inderdaad echt een leuk en mooi filmpje! Klasse :)
Dankje! :)

Gisteren een prima Lichtjestocht in Esbeek gehad, rond uurtje of 8 gestart, lekker druk!
Wel minder boerderijen dan vorig jaar, maar verder genoeg te doen, zelfs een schuimparty op de route. :D

Heb m'n GoPro HD op het stuur gehad, filmt niet goed in het donker, maar toch de nodige beelden kunnen maken. Zie deze Youtube video:



pi_94677452
Vandaag lekker door de bossen gecrossed zonder blubber, goede rit !
  zondag 27 maart 2011 @ 17:56:26 #118
97111 ukga
Siewosie baas
pi_94679631
Nu dit topic in MyAt verschijnt; ik moet nog steeds een achtervelg regelen :D :')
pi_94745874
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.

Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
Leuk filmpje!

Toevallig afgelopen zondag voor het eerst gemountainbiked. Ook datzelfde parcours. Wat een ontzettend gave sport zeg. Denk dat ik daar nog wel vaker ga fietsen :)
pi_94900397
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.

Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
Leuk filmpje.
Die GoPro HD camera kost US$300,- is ongeveer ¤210,- dat valt mij nog mee had verwacht dat zoiets veel duurder was.
pi_94901643
Ja, is best te betalen. Komen alleen nog wel verzendkosten bij, accessoires (Manfrotto-klem, SDHC-kaartje), douanekosten. In totaal moet je rekenen op ongeveer ¤ 350,-.
pi_94902942
Ik zoek een mountainbike voor licht off road rijden. Ik denk dat ik 75% van de tijd op wegen rijd, 25 % op bospaden in NL. Mijn huidige fiets is versleten, was een goedkopie en nu begint te uit mekaar te vallen. Zoek dus nu een beginnersfiets een tweedehands met wat betere spullen dan dat ik nu heb. Wil alleen voorvering, want van de achtervering had ik alleen maar last.

Heb een redelijke fiets gezien, een tweedehands Focus Whistler met allemaal deore spullen erop. Tandwielen zijn recentelijk vervangen.
Waar moet ik vooral op letten als ik een tweedehandsje koop? Waar ik nu naar kijk is hoe de tandwielen eruit zien en hoe het fietsen voelt.
Iemand nog tips?
  zaterdag 2 april 2011 @ 21:24:56 #123
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_94955178
oei, tvp :)
Hier vandaag ook een MTB aangeschaft:


Ghost SE 2000, ¤550

Aangezien ik in Granada woon krijg je hier itt NL wel te maken met 'echte' bergen, ben van plan wat mooie tochtjes te gaan rijden in de Sierra Nevada hier om de hoek. Fiets is er dinsdag, kan niet wachten :D
pi_95069984
Heb afgelopen weekend 2ehands mountainbike gekocht.
Focus Whistler
Rijdt en schakelt soepel. Nieuwe tandwielen etc dus leek me wel goed toe.

Heb nu vooral nog op de weg gereden. Ik wil eerst mijn conditie nog wat verbeteren voor ik naar het echte werk in het bos ga. Ik fiets nu rondje van 20 km. Gemiddelde snelheid is 25-26 km/u. Piek op 50 precies. (klein heuveltje af)
Wat doen jullie gemiddeld qua snelheid op de weg over zo'n afstand? 30 ofzo? Ik merk wel vooral dat ik het moet hebben van 'trekkracht' en niet van hoog in toeren trappen. Is er een manier om je rpm's van je benen te meten? Ik merk als ik lichtere verzetten ga fietsen, dus hoger in toeren, dat ik eerder verzuur. Is dat logisch/normaal?
  woensdag 6 april 2011 @ 12:27:14 #125
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_95114544
Ik heb afgelopen week een crossroad gekocht.
Wel even wennen dat je iets andere spiergroepen moet gebruiken dan op mijn oude, brave fietsje.
Life is what you make it.
pi_95127510
Ben vandaag voor het eerst in het bos wezen fietsen met mn fietsje. Ik was naar Lage Vuursche geweest. Mooie route, niet te lang maar het begin (voor mij) technisch moeilijk. Ik ken mn fiets niet goed genoeg om volle bak naar beneden te klappen om dan weer omhoog te klimmen. En ik koos iedere keer een iets te zwaar verzet aan het begin van een klimmetje. Gemiddelde snelheid was maar 17...
Op het eind was het een stuk vlakker en daar kon ik mn energie er even uit trappen.. daar een stukje rond de 35 gereden. Merk toch dat het niet mn conditie is die beter moet, maar vooral mijn techniek/ervaring. Heb nog maar 50 km om fiets gefietst en dat heb ik vandaag gemerkt. Maar ik vond het mooi om te doen!
  donderdag 7 april 2011 @ 00:56:27 #127
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_95152325
Ik ben vanavond ook op stap geweest. Een stuk door het Nationaal Park Kennemerduinen. Ruim een uur en uiteindelijk gemiddeld 23 km/u. Ik was niet ontevreden! Plus een fijne foto van mijn nieuwe aanwinst.

Foto op Flickr
Life is what you make it.
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:17:32 #128
97111 ukga
Siewosie baas
pi_95541806
morgen heb ik mn nieuwe achterwiel :D
pi_95542403
Laatst ook nog even in Zeist gereden. Makkelijke route. Vlakke stukken met af en toe een bochtje. Gemiddeld hier was 24-25 over 2 rondjes..
Technisch niet uitdagend, maar wel goed om conditie te trainen.
pi_95554425
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan :) (heb een Cube Acid)

- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje ;)

- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm :X :X

- voor de drunense duinen, dat vignet van 5 euro. Is het hele jaar geldig. Maar zitten er nog meer verplichtingen aan om daar te crossen op de mountainbike paden of voor de rest niks meer ?

- Laatste vraag: Ik wil binnenkort beginnen met een echte parcour. Nu heb ik op de nominatie staan Alphen of Dorst. Iemand met deze parcours ervaring en misschien tips om met welke te beginnen ?
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_95580527
Loonse en Drunense Duinen is toch wel een van de betere routes van NL.
Dorst is heel anders, behoorlijk vlak, maar wel heel veel leuk stuurwerk.

MTB-sticker is ¤ 5,- voor ene jaar inderdaad. Verder geen verplichtingen daar.
Vignet is geldig voor meerdere routes in NL. Weet zo uit m'n hoofd nit welke.
  zaterdag 16 april 2011 @ 14:38:18 #132
97111 ukga
Siewosie baas
pi_95580935
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan :) (heb een Cube Acid)

- welke kleding hebben jullie?

een lange fietsbroek (decathlon "bwin" voor 14 euro en een trui/shirtje. En mtb-handschoenen (tevens bij Decathlon gehaald voor 15 euro)
http://www.decathlon.nl/NL/handschoenen-rr-freeride-35719294/

heb btw me wiel binnen (gekocht via marktplaats) dus vandaag of morgen kan ik weer knalle!
  zaterdag 16 april 2011 @ 17:42:48 #133
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_95586600
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:

- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje ;)

- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm :X :X

Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.

Kleding: ik heb diverse fietsshirts (lange mouwen (die gaan over m'n bodyarmour, korte mouwen) van Fox, Troy Lee Design, Sun Valley etc. en broeken van Dainese (lange broek met bescherming) en van Fox (korte shorts). En ook jassen en handschoenen van Fox. Voor koudere dagen een thermoshirt van Falke eronder. Ik draag geen strakke kleding, ik wel er wel een beetje fatsoenlijk bij lopen. Spul van Fox kan je prima online bestellen (http://www.foxhead.com/eu) en boven een bepaald bedrag versturen ze 't gratis.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_95587748
thanks voor kleding tips, zal is even kijken :)
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:42 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.

mja gaat me meer om vaste routes te rijden. Wil ook zoveel mogelijk met de fiets naar de routes toe.

Maar is niet irritant als er een langzamere Mountainbiker op je pad zit ?
kan voorstellen niet iedereen even snel rijdt.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 17 april 2011 @ 09:34:49 #135
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_95611973
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 april 2011 18:20 schreef Crazy-M het volgende:
thanks voor kleding tips, zal is even kijken :)

[..]

mja gaat me meer om vaste routes te rijden. Wil ook zoveel mogelijk met de fiets naar de routes toe.

Maar is niet irritant als er een langzamere Mountainbiker op je pad zit ?
kan voorstellen niet iedereen even snel rijdt.
Ach, de meeste routes hebben wel brede stukken waar je er langs kunt. Of anders laat men je er wel even langs als ze 't door hebben. Ik heb 't vaak op de technischere stukken of stukken omlaag. Dan ben ik op 't brede, rechte saaie stuk omhoog ingehaald (lekker relaxed naar boven cruisen) en dan gaan ze voor je langzaam omlaag. Meestal laat ik dan gewoon maar een extra groot gat vallen.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_95616003
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:42 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.

Kleding: ik heb diverse fietsshirts (lange mouwen (die gaan over m'n bodyarmour, korte mouwen) van Fox, Troy Lee Design, Sun Valley etc. en broeken van Dainese (lange broek met bescherming) en van Fox (korte shorts). En ook jassen en handschoenen van Fox. Voor koudere dagen een thermoshirt van Falke eronder. Ik draag geen strakke kleding, ik wel er wel een beetje fatsoenlijk bij lopen. Spul van Fox kan je prima online bestellen (http://www.foxhead.com/eu) en boven een bepaald bedrag versturen ze 't gratis.
mooie kleding bij Fox :)
ga denk ik voor een lange wijde broek en een kortere. nog ff bij de shirts kijken in elk geval :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  Redactie Sport / Supervogel zondag 17 april 2011 @ 19:38:03 #137
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_95633902
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.

Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.

Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en? :)
pi_95643409
quote:
17s.gif Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.

Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en? :)
kan je helaas niet echt helpen. maar zo te zien alleen voor vering. Heb ik ook en moet zeggen wel redelijk wat kan hebben. Denk de normale routes wel te doen moeten zijn die niet te technische zijn. Maar kan de rest het beste mee helpen.

Kleding. zelf ook aan het kijken, Fox kan ik alleen niet met ideal betalen volgens mij, en denk toch eerst even in een winkel hier ga kijken om te passen en de maten te weten.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 17 april 2011 @ 22:20:58 #139
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_95644468
quote:
17s.gif Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.

Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en? :)
Het grootste deel van de onderdelen op die fiets is prima volgens mij. Grote onbekende zijn te Tektro schijfremmen denk ik. Ik ken het merk wel, maar weet niet goed wat de kwaliteit is. In ieder geval goed genoeg voor Nederland en de Ardennen. Het zou alleen wel eens lastig kunnen zijn om er nieuwe remblokken voor te vinden. En de voorvork is geen topmodel, maar Suntour heeft volgens mij wel vooruitgang geboekt de afgelopen jaren.

En over de kleding: tja, dat spul van de Aldi zal best werken. Het gaat er vooral om dat je een goede zeem hebt (wel met je blote reet erin, geen boxer ofzo aanhouden) zonder stiknaden (die gaan schuren). Meeste zemen zijn antibacterieel, maar toch vaak uitspoelen/wassen. En je shirt moet je zweet goed afvoeren, maar niet te koud zijn als je even stil staat. Je merkt wel dat over sommige ontwerpen wat beter is nagedacht dan over andere: langere achterkant zodat je rug niet bloot is, zachte boorden zodat 't niet schuurt, mouwen die niet opkruipen etc. Maar dat soort dingen komt je eigenlijk alleen maar achter door 't te proberen.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_95654183
kwam net uit op http://www.bobshop.de/nl/
Ook wel een winkel met veel keus :D
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_95701011
quote:
17s.gif Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.

Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en? :)
Perry sport heeft nu een actie: 2de artikel 50% korting, ook op fietskleding ;)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_95721462
Gister weer even gefietst. Met een vriend dit keer. Ik kan toch wel merken dat ik veel gefietst heb, want mijn eigen tempo ligt normaal veel hoger dan dat we nu fietsten. Maar was wel mooi.
Na afloop nog naar huis gefietst, 13 km, half uurtje. Over de weg dat wel, maar voor na een bosrit vond ik het wel netjes.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:34:42 #143
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_95721697
Zo toch maar weer eens de wat sterkere double track wiel(blijft tenminste recht met drops naar flat) met hookworm bandjes onder de Nicolai leggen. Kan ik tegen een uur of 7 lekker wat urban downhill en freeride gaan rijden hier in 't centrum :D _O_
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_95817755
Dus ikke naar de perry sport voor fietskleding,
hangt er niks bijzonders :(

Shirt heb ik gave op online web winkel gezien en dan valle effen shirts snel af.
Broekjes hadden ze maar in 1 soort :X en echt alleen de strakke. Wil eigenlijk meer de wat lossere broeken
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_95842886
Je hebt wel wijdere broeken. Oa. van Scott.
pi_95874577
Gisteren voor het eerst dit jaar in korte broek en shirt gefietst, wat een lekker weer zeg. Niet het bos in geweest, aangezien er een klein bosbrandje was geweest vlak voor ik ging fietsen :P.

Heb wel m'n langste afstand tot nu toe gefietst; ruim 20km. Nu zal dat voor velen van jullie niet veel zijn, maar ik was er best trots op :D. Wat ik wel merkte is dat ik na een tijdje best last kreeg van zadelpijn (of ja, pijn aan m'n achterste). In de winter fietste ik nog met een lange hardlooptight over m'n fietsbroek heen en toen had ik daar niet zo'n last van. Kan ik hier iets aan doen? Anders zadel kopen wellicht? Ik heb een Agu broek, van team Rabobank met (volgens mij) een Nalini zeem. Is niet echt de slechtste kwaliteit toch, dus lijkt me dat het niet aan de broek ligt?
  FOK!fotograaf zondag 24 april 2011 @ 12:25:34 #147
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_95914554
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan :) (heb een Cube Acid)

- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje ;)

- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm :X :X

- voor de drunense duinen, dat vignet van 5 euro. Is het hele jaar geldig. Maar zitten er nog meer verplichtingen aan om daar te crossen op de mountainbike paden of voor de rest niks meer ?

- Laatste vraag: Ik wil binnenkort beginnen met een echte parcour. Nu heb ik op de nominatie staan Alphen of Dorst. Iemand met deze parcours ervaring en misschien tips om met welke te beginnen ?
Een beetje laat, maar ik gebruik een Garmin Edge 605 op mijn Acid. Geen touchscreen, maar dat heb ik nooit gemist. Ik heb er twee extra kaarten bij, citynavigator en een fietskaart. De routeplanning is leuk, maar berekend meestal niet de kortste route. Als ik ergens snel wil wezen, zet ik een rechte lijn naar mijn doel op het scherm, en navigeer ik zelf wel. Wat wel erg handig is dat er een database inzit van winkels, restaurants, enz. Erg fijn als je ergens fietst waar je onbekend bent, en je even naar de geldautomaat wilt.
Wat een groot voordeel is boven een gewone fietscomputer, geen draden en geen wielsensor. de baseplate bevestig je met twee zip ties. Er zitten er twee bij, een voor op het stuur, en een voor de stuurpen, dus je kan hem op twee fietsen gebruiken. Hier en daar lees je wel eens dat mensen problemen hebben met kapotte bevestiging, maar nog geen problemen mee gehad.
Stroomvoorziening gaat met een accu. Je laad hem op dmv een USB aansluiting. Accu is goed voor zo'n voor 15 uur volgens de opgave, en daar heb ik wel vertrouwen in.Als je thuis komt wil je toch meestal je gegevens even op de pc bekijken, en dan laat je hem gewoon meteen opladen voor de volgende keer.
Plaatsbepaling is snel en nauwkeurig. Wegvallen van de plaatsbepaling heb ik nog niet meegemaakt, en ik heb hem al zo'n twee jaar.

Kleding: Ik prefereer de gewone wielerbroek, zo'n strakke. Echte wielershirts kunnen, maar ik prefereer gewone tshirts van nike dry-fit. zweet wordt lekker snel door de stof afgevoerd, en de wind blaast er vrij makkelijk doorheen, waardoor het niet warm aanvoelt. Nadeel is dat als het wat koeler wordt, het ook kouder aanvoelt.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_95921016
Zooo,

net vanuit Tilburg over de belslijntje tot aan Alpen. Daar richting Chaam en de Mountainbike route opgedoken.

Begin punt was slecht aangegeven. op de site stond bij het bankje begon dus daar de bossen in gedoken. Uiteindelijk hiel het pad op bij een T-splitsing. daar naar rechts gegaan en op geluk de route gevonden. Vanaf dat punt gereden. Viel me tegen dat op de steile afdalingen veel kuilen zaten en de bomen dicht op de weg stonden.

Ook het eind punt gemist waardoor ik opeens weer door het volgen van de bordjes bij het punt kwam waar ik begonnen was ipv bij het eindpunt uit zou komen.

Daarna door gegeaan richting Chaam en vervolgens naar T Zand. Om vanaf daar richting Gilze terug te gaan richting Home
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_95928099
Vandaag weer heerlijk gemountainbiked. Lekker over kleine zandpaadjes gereden en steile hellingen beklommen. Ook geoefend op de 'bunny hop', na tien minuten kreeg ik heel de fiets omhoog. Jammer genoeg nog maar zo'n 15 centimeter, maar oefening baart kunst.
pi_96032705
Met Mountainbiken altijd gewoon een relaxte korte broek + shirt aan.
Ben niet zo van de wielerbroeken en strakke shirts.

Overigens nu al 10 jaar bezitter van een blauw rode Trek, ik geloof de 6000.
Nog altijd in goede staat.
U MAD?
pi_96077952
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 20:06 schreef Moffol het volgende:
Vandaag weer heerlijk gemountainbiked. Lekker over kleine zandpaadjes gereden en steile hellingen beklommen. Ook geoefend op de 'bunny hop', na tien minuten kreeg ik heel de fiets omhoog. Jammer genoeg nog maar zo'n 15 centimeter, maar oefening baart kunst.
Bunny Hop lijkt me nu niet echt helemaal goed :P :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_96159228
quote:
6s.gif Op donderdag 28 april 2011 07:18 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Bunny Hop lijkt me nu niet echt helemaal goed :P :P
Hoezo niet? Ik hoef niet af te remmen als er een boomstam op de grond ligt..
pi_96184025
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:45 schreef Jort227 het volgende:
Heb wel m'n langste afstand tot nu toe gefietst; ruim 20km. Nu zal dat voor velen van jullie niet veel zijn, maar ik was er best trots op :D. Wat ik wel merkte is dat ik na een tijdje best last kreeg van zadelpijn (of ja, pijn aan m'n achterste). In de winter fietste ik nog met een lange hardlooptight over m'n fietsbroek heen en toen had ik daar niet zo'n last van. Kan ik hier iets aan doen? Anders zadel kopen wellicht? Ik heb een Agu broek, van team Rabobank met (volgens mij) een Nalini zeem. Is niet echt de slechtste kwaliteit toch, dus lijkt me dat het niet aan de broek ligt?
Iemand een tip of oplossing :P?
  zaterdag 30 april 2011 @ 22:26:39 #154
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96187885
Hard worden (nee niet dat..)
  zaterdag 30 april 2011 @ 22:44:05 #155
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96188856
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 20:45 schreef Jort227 het volgende:

[..]

Iemand een tip of oplossing :P?
Broek met dikkere zeem, zadel anders zetten (kantelen, hoger/lager, voor/achter), ander zadel of creme op je kont. Misschien dat je nu last krijgt door zweet en in de winter niet doordat 't dan kouder is? Fietsbroek in ieder geval vaak uitspoelen. Fiets je nu veel langer dan in de winter of ander terrein? Dat kan 't natuurlijk ook nog zijn.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_96224994
Gisteren 50 km gefietst..... man wat is dat lekker.
Ik baal er wel van dat ik mijn uitrusting nog niet op orde heb.

Ik moet nog wat doen aan mijn 'zadelpijn'

Vraagje, mijn fiets is vorige week voor een grote beurt geweest. Hij rijdt weer bijna perfect.
Ik vernam echter dat de ketting iets aanloopt op de voorste grootste tandwiel, (door de geleider).
Is dit eenvoudig aan te passen?
  zondag 1 mei 2011 @ 22:25:04 #157
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96226330
Kun je of met imbusje of met de hand verstellen.
  zondag 1 mei 2011 @ 22:43:57 #158
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96227228
zo mijn fietsbroek, shirt en handschoenen komen er ook aan. Binnenkort nog kijken voor een helm en dan ben ik compleet.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 1 mei 2011 @ 23:14:33 #159
329333 Moffol
Tietne.
pi_96228790
Vandaag weer lekker gemountainbiked. Op veel mooie paadjes gefietst en snelheden van 48 km/u op vlakke stukken gehaald en 55km/u berg af. Overigens op een klein stukje hoor. Het heet de Nedereindse Plassen; een enorme berg met allerlei paadjes en om de berg heen nog meer paadjes en bergjes. Ik kwam op een stukje waar in pas één keer was geweest, er was een heuveltje waar je via een normaal paadje op kon komen. Er waren twee weggetjes naar beneden, en ik kan je verzekeren, die waren steil. Ik denk zo'n 60 á 63 graden. Twee, ik denk toch wel professionele mountainbikers ginger eraf.

Ze hadden een fiets met allemaal sponsor logo's erop, prachtige duuruitziende pakken, een mooie helm, een tas met alle benodigdheden et cetera. Ik, dare-devil als ik ben, ging er ook van af. En met succes, gekleed in een spijkerbroek, hemd, sokken en Vans schoenen (m'n standaard mountainbikekloffie). De twee mannen stonden te kijken hoe ik naar beneden kwam en spraken me erop aan dat ik echt een helm MOEST dragen omdat zij anders degene zijn die 112 hadden kunnen bellen. Ik vind het alleen zo fijn fietsen in normale kleding.

Daarom mijn vraag, met wat voor kleding fietsen jullie? :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Moffol op 01-05-2011 23:29:31 ]
  zondag 1 mei 2011 @ 23:19:39 #160
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96229063
Ik doe niet aan speciale kleding, behalve handschoenen + vans. Beide voor de grip :Y Helm doe ik ook niet aan, hard fietsen kan iedereen, goed vallen kun je leren (en daar heb ik jaren ervaring in :7 ).
  zondag 1 mei 2011 @ 23:24:21 #161
343718 Robby83
Nil volentibus arduum
pi_96229302
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 20:45 schreef Jort227 het volgende:

[..]

Iemand een tip of oplossing :P?
Ja gewoon door bijten!!!! wordt iets minder naarmate er meer eelt op je billen komt ;)

Ik heb gisteren 60km gefietst (ja wel koniginnedag geviert alleen vroeger opgestaan om een paar uur te fietsen) en heb ook dan last van mn billen, tja doorzetten wordt vanzelf dragelijker naar mate je langer fietst. Als het echt niet te houden is moet je eens met je zadel gaan spelen (voor achter, kantelen enz) Helpt dat niet ga dan naar een speciaalzaak en vraag om advies. Misschien andere zadel. Maar denk dat je ff moet doorbijten.... be a men!!!
Er zijn wel honderden openingszinnen, dus als jij nou eens zegt welke bij jou werkt....
  maandag 2 mei 2011 @ 05:23:33 #162
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96236137
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 23:19 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe niet aan speciale kleding, behalve handschoenen + vans. Beide voor de grip :Y Helm doe ik ook niet aan, hard fietsen kan iedereen, goed vallen kun je leren (en daar heb ik jaren ervaring in :7 ).
mja tot je met je hoofd ergens tegen aanvalt :)
Risico op de mountainbikeroutes is stuk groter.

Als ik gewoon ga fietsen doe ik geen Helm, maar zit er serieus over naar te denken om er 1 aan te schaffen voor op de mountainbike routes. Die Bomen staan soms dicht langs het pad.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 3 mei 2011 @ 17:15:21 #163
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96301809
zo fietskleding binnen :)
Handschoentjes zitten goed :)
De broek is precies wat ik zocht, het wijde type :) er bij zit een aparte onderbroek met voering.
Shirt ook prima in orde :)

Zondag maar ff fietsen denk ik :D
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 8 mei 2011 @ 19:29:01 #164
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96514403
iemand nog tips tegen handvaten die van je stuur glijden bij lange afstand ?
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 8 mei 2011 @ 22:39:56 #165
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96527226
Ik sta op het punt een knoop door te hakken voor een nieuwe ATB....ik wielren zo'n 150-200 km. per week en wil nu ook een ATB erbij, om in het naseizoen atb-tochten te rijden, maar ook om nu al, naast het wielrennen, offroad te kunnen.

Ik heb mijn zoektocht tot 3 fietsen (merken/modellen) kunnen terugbrengen. Wie kan me helpen met een juiste keuze? Of zijn er wellicht mensen die een van de hieronder genoemde bikes hebben en ervaringen kunnen geven?

- Trek 6000 (2011)
- Stevens 7S (2011)
- Cube LTD Comp
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  zondag 8 mei 2011 @ 22:57:08 #166
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_96528397
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 23:14 schreef Moffol het volgende:
Vandaag weer lekker gemountainbiked. Op veel mooie paadjes gefietst en snelheden van 48 km/u op vlakke stukken gehaald en 55km/u berg af. Overigens op een klein stukje hoor. Het heet de Nedereindse Plassen; een enorme berg met allerlei paadjes en om de berg heen nog meer paadjes en bergjes. Ik kwam op een stukje waar in pas één keer was geweest, er was een heuveltje waar je via een normaal paadje op kon komen. Er waren twee weggetjes naar beneden, en ik kan je verzekeren, die waren steil. Ik denk zo'n 60 á 63 graden. Twee, ik denk toch wel professionele mountainbikers ginger eraf.

Ze hadden een fiets met allemaal sponsor logo's erop, prachtige duuruitziende pakken, een mooie helm, een tas met alle benodigdheden et cetera. Ik, dare-devil als ik ben, ging er ook van af. En met succes, gekleed in een spijkerbroek, hemd, sokken en Vans schoenen (m'n standaard mountainbikekloffie). De twee mannen stonden te kijken hoe ik naar beneden kwam en spraken me erop aan dat ik echt een helm MOEST dragen omdat zij anders degene zijn die 112 hadden kunnen bellen. Ik vind het alleen zo fijn fietsen in normale kleding.

Daarom mijn vraag, met wat voor kleding fietsen jullie? :)
Ik bike in een 3 kwart broek, knee/shin pads, body protector, handschoenen en een TLD fullface helm :) Ligt een beetje aan wat je doet qua biken, maar met freeride zweer ik daarbij :)
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  zondag 8 mei 2011 @ 23:10:44 #167
258860 Cliffy
Groovy!
pi_96529187
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 22:39 schreef joers1 het volgende:
Ik sta op het punt een knoop door te hakken voor een nieuwe ATB....ik wielren zo'n 150-200 km. per week en wil nu ook een ATB erbij, om in het naseizoen atb-tochten te rijden, maar ook om nu al, naast het wielrennen, offroad te kunnen.

Ik heb mijn zoektocht tot 3 fietsen (merken/modellen) kunnen terugbrengen. Wie kan me helpen met een juiste keuze? Of zijn er wellicht mensen die een van de hieronder genoemde bikes hebben en ervaringen kunnen geven?

- Trek 6000 (2011)
- Stevens 7S (2011)
- Cube LTD Comp
Waarom die 3 modellen? Over Suntour vorken is men over het algemeen niet zo te spreken meen ik. In die prijsklasse moet er wel iets beters te regelen zijn denk ik? Al eens naar een Canyon gekeken? (Bv: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052)
  zondag 8 mei 2011 @ 23:26:12 #168
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96529875
quote:
6s.gif Op maandag 2 mei 2011 05:23 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

mja tot je met je hoofd ergens tegen aanvalt :)
Risico op de mountainbikeroutes is stuk groter.

Als ik gewoon ga fietsen doe ik geen Helm, maar zit er serieus over naar te denken om er 1 aan te schaffen voor op de mountainbike routes. Die Bomen staan soms dicht langs het pad.
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen ;)
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
  maandag 9 mei 2011 @ 07:16:51 #169
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96534686
quote:
6s.gif Op zondag 8 mei 2011 19:29 schreef Crazy-M het volgende:
iemand nog tips tegen handvaten die van je stuur glijden bij lange afstand ?
Lock-ons kopen. Bijvoorbeeld van ODI, Lizard Skins. Of Iodine grips van Crank Brothers. In ieder geval iets dat je met schroefjes vast zet. Wel even opletten als je een carbon stuur hebt of de klem goed iets en niet je stuur sloopt.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 9 mei 2011 @ 07:20:21 #170
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96534707
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:26 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen ;)
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
Tot je een klapband krijgt, of er een stronk onder de blaadjes zat, of je stuur afbreekt, of het toch iets zanderiger/modderiger is of je stuur toch net wel achter dat boompje blijft haken. Helm werkt ook goed tegen laaghangende takken en opspattende stenen. Een beetje fatsoenlijke helm ventileert ook goed en houdt het zweet uit je ogen. En nee, het is niet stoer om zonder helm te rijden, maar gewoon achterlijk.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 9 mei 2011 @ 08:51:23 #171
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96535532
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:16 schreef FHR het volgende:

[..]

Lock-ons kopen. Bijvoorbeeld van ODI, Lizard Skins. Of Iodine grips van Crank Brothers. In ieder geval iets dat je met schroefjes vast zet. Wel even opletten als je een carbon stuur hebt of de klem goed iets en niet je stuur sloopt.
thanks, is even kijken.

gisteren halverwege even moeten stoppen om de handvaten terug te draaien :') Zaten nog maar voor de helft op het stuur vast
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 9 mei 2011 @ 08:51:45 #172
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96535539
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:10 schreef Cliffy het volgende:

[..]

Waarom die 3 modellen? Over Suntour vorken is men over het algemeen niet zo te spreken meen ik. In die prijsklasse moet er wel iets beters te regelen zijn denk ik? Al eens naar een Canyon gekeken? (Bv: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052)
Omdat ik perse bij mijn vaste wielershop wil kopen (om diverse redenen) en die deze merken in beheer heeft.
Ik heb uitvoerig gekeken naar de verschillen en had eerst ook een lijst met Merida's erop...die heb ik al geskipped. Deze drie modellen zijn nog over en daar gaat het ook echt tussen (en ja, heb Canyon bekeken...maar ook X-trail en andere merken maar nogmaals, wil perse bij mn vaste wielershop kopen).
De Suntour Epicon is van een beduidend hoger plan (heb ik inmiddels al op dirtypages en wat bikeforums gevonden) dan menig RockShox Dart-vork. De vorken schijnen behoorlijk gelijkwaardig te zijn aan elkaar van deze 3 bikes.
Maar er zijn hier geen mensen met ervaringen met een van deze fietsen? Deze 3 fietsen schijnen behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn, waarbij ik op Dirtypages lees, dat de Stevens van deze drie op punten schijnt te winnen (zijn ook diverse ervaringen mee). Op uiterlijk kan ik wel kiezen....maar ik lees graag veel ervaringen ;) Over de Cube lees ik ook veel goeds overigens, maar daar schijnt de afmontage, in vergelijking met de Stevens, iets op achter te blijven.
Maar goed. Ik sta open voor alle ervaringen en meningen hoor.
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  maandag 9 mei 2011 @ 09:29:40 #173
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96536170
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 08:51 schreef joers1 het volgende:

[..]

Omdat ik perse bij mijn vaste wielershop wil kopen (om diverse redenen) en die deze merken in beheer heeft.
Ik heb uitvoerig gekeken naar de verschillen en had eerst ook een lijst met Merida's erop...die heb ik al geskipped. Deze drie modellen zijn nog over en daar gaat het ook echt tussen (en ja, heb Canyon bekeken...maar ook X-trail en andere merken maar nogmaals, wil perse bij mn vaste wielershop kopen).
De Suntour Epicon is van een beduidend hoger plan (heb ik inmiddels al op dirtypages en wat bikeforums gevonden) dan menig RockShox Dart-vork. De vorken schijnen behoorlijk gelijkwaardig te zijn aan elkaar van deze 3 bikes.
Maar er zijn hier geen mensen met ervaringen met een van deze fietsen? Deze 3 fietsen schijnen behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn, waarbij ik op Dirtypages lees, dat de Stevens van deze drie op punten schijnt te winnen (zijn ook diverse ervaringen mee). Op uiterlijk kan ik wel kiezen....maar ik lees graag veel ervaringen ;) Over de Cube lees ik ook veel goeds overigens, maar daar schijnt de afmontage, in vergelijking met de Stevens, iets op achter te blijven.
Maar goed. Ik sta open voor alle ervaringen en meningen hoor.
rijd zelf al een aantal jaren een Cube (acid) zeer tevreden over, alleen de handvaten glijden er dus af bij lange afstanden :') maar dat is denk ik bij de meeste standaard. Nog geen problemen gehad dat er iets kapot is.

wel 2 kleine puntjes:
*mijn lockout blijft hangen. maar kwestie van smeren ;) en dan doet die het weer goed.
*schijfrem achter schiet snel vuil in (stof) maar zal denk ik ook wel algemeen zijn ;)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 9 mei 2011 @ 15:05:16 #174
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96547751
De Cube Acid van modeljaar 2011 is wel heel fraai qua kleurstelling: dat mat-grijs met lime...ik heb er ook naar gekeken ;)
Heb je geen foto van jouw huidige bike?
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  maandag 9 mei 2011 @ 16:50:10 #175
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96552718
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 9 mei 2011 @ 17:19:36 #176
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96554108
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:20 schreef FHR het volgende:

[..]

Tot je een klapband krijgt, of er een stronk onder de blaadjes zat, of je stuur afbreekt, of het toch iets zanderiger/modderiger is of je stuur toch net wel achter dat boompje blijft haken. Helm werkt ook goed tegen laaghangende takken en opspattende stenen. Een beetje fatsoenlijke helm ventileert ook goed en houdt het zweet uit je ogen. En nee, het is niet stoer om zonder helm te rijden, maar gewoon achterlijk.
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..

Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen.. :N
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want..... :')
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
  maandag 9 mei 2011 @ 17:23:21 #177
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96554280
quote:
6s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:50 schreef Crazy-M het volgende:
[ afbeelding ]
..en dan JOUWE haha...geen google-afbeelding ;)
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  maandag 9 mei 2011 @ 19:30:35 #178
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96560487
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:23 schreef joers1 het volgende:

[..]

..en dan JOUWE haha...geen google-afbeelding ;)
mja zo ziet hij er ook uit ;)
alleen foto van oud model kunnen vinden
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 9 mei 2011 @ 19:38:05 #179
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_96561001
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:19 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..

Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen.. :N
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want..... :')
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
Dit slaat nergens op :') Wanneer ik naar de winkel fiets draag ik echt geen helm, want loop een STUK minder risico dan wanneer ik ga freeriden of downhillen.. Ik rijd niet voor niets met een fullface TLD. Deze heeft mij toch al behoed voor gaten in mijn hoofd en missende tanden.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  maandag 9 mei 2011 @ 19:58:18 #180
135434 Crazy-M
Just Me
pi_96562449
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:19 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..

Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen.. :N
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want..... :')
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
ehm als je echt gaat mountainbike, freeride of whatever heb je wel meer risico dan in de stad.
laag hangende takken, kuilen noem maar op.

ik zal ook alleen een helm dragen tijdens het off road rijden
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 9 mei 2011 @ 20:39:29 #181
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96565700
quote:
6s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:30 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

mja zo ziet hij er ook uit ;)
alleen foto van oud model kunnen vinden
Die van jou is dus in absolute nieuwstaat? ;)
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_96582237
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:26 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen ;)
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
Heb je het nu over mtb-en, wielrennen of stadsfietsen? Ik vind het van blinde overmoed getuigen als je bij de eerste twee geen helm draagt. Het gaat bij dit soort dingen om de verhouding tussen factoren die je zelf kunt beinvloeden en externe factoren. De laatste is bij mtb-en en wielrennen dermate groot dat ieder weldenkend mens een helm zou dragen.

En dat betekent ook dat het argument dat jij alles goed kunt inschatten (wat ik overigens betwijfel) niet opgaat.
pi_96583579
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 20:39 schreef joers1 het volgende:

[..]

Die van jou is dus in absolute nieuwstaat? ;)
hehe jah hij ziet er nog goed uit :)
maar zal vanmiddag foto maken / opzoeken
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:11:15 #184
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96591597
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:26 schreef thettes het volgende:

[..]

Heb je het nu over mtb-en, wielrennen of stadsfietsen? Ik vind het van blinde overmoed getuigen als je bij de eerste twee geen helm draagt. Het gaat bij dit soort dingen om de verhouding tussen factoren die je zelf kunt beinvloeden en externe factoren. De laatste is bij mtb-en en wielrennen dermate groot dat ieder weldenkend mens een helm zou dragen.

En dat betekent ook dat het argument dat jij alles goed kunt inschatten (wat ik overigens betwijfel) niet opgaat.
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets :W
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:55:58 #185
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_96604228
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:11 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets :W
Zodra jij met een flinke afdaling een keer je stuur kopt of een boom aantikt met je stuur piep je wel anders. Het is je eige keuze, maar de vergelijkingen die ie maakt met lopen raken kant nog wal. Ikzelf heb al harde wipeouts gemaakt en er zaten er bij die ik zonder helm warsch. niet na had kunnen vertellen.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_96604878
zonder helm is dan ook dom :)

Ff vraagje,

Tijd geleden met aantal vrienden op de MTB baan in schoorl gefietst. Baantje van 15 kilometer.

Nu gaan we komende zondag weer fietsen, maar helaas niet in schoorl ivm met de branden :P fietsen door een maanlandschap is ook niet zo leuk :P

Nu zijn we een beetje aan het zoeken naar een andere MTB baan. Mij leek de baan in Rheden (veluwezoom) wel wat, echter is deze een stukje langer (52km). Iemand ervaring met beide banen en kan aangeven of Rheden net zo loopt als de baan in Schoorl (dus berg op, berg af, enkel minipaadjes met gaten in de weg etc). Of is die 52 km grotendeels over redelijk plat gereden vlak terrein?
hardcoholic
  dinsdag 10 mei 2011 @ 17:34:50 #187
329333 Moffol
Tietne.
pi_96605962
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:11 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets :W
Je hebt met mountainbiken nou eenmaal meer kans om te vallen. De wegen (paadjes) zijn meestal een stuk smaller dan normale fietspaden, het oppervlak is een stuk hobbeliger en losser waardoor je best eens goed kan weg slippen en lelijk terecht kan komen. Daarnaast, als je van een heuvel afrijdt en niet genoeg naar achter leunt kan je over je stuur heen klappen en een faceplant maken. Dit heeft een vriend van me vorige week maandag gehad, ik was erbij. Hij moest naar het ziekenhuis en wat bleek; een scheve kaak, voortanden en hoektanden waren naar achter geschoven en zaten los, hartritmestoornis en andere vervelende dingen.

Een helm maakt het gewoon veiliger, want geef nou toe, mountainbiken doe je op andere wegen dan normaal fietsen, je maakt scherpere bochten, gaat van steile heuvels en ga zo maar door.

Misschien dat jij echt mtb routes rijdt die bekend zijn onder het mtb publiek, dan snap ik het wel dat je geen helm draagt. Maar als je freeride, en gewoon op willekeurige plekken van heuveltjes rijdt et cetera die helemaal niet voor mountainbiken zijn bedoeld is het al helemaal slim om een helm te dragen!
pi_96609682
Neem die wielrenner nou... ook plots dood.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:16:13 #189
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_96610402
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:00 schreef Dalliance het volgende:
Neem die wielrenner nou... ook plots dood.
Weylandt ja. Triest zoiets ;(

Deze donderdag avond ga ik weer urban freeride rijden :D De doubletrack velgjes met hookworm banden zijn weer klaar voor flinke drops naar flat :7
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_96618760
Ben van plan om binnenkort een mountainbike van ongeveer 500 euro te kopen. Heb namelijk een weekendje Schoorl, en een tijd geleden een weekje schotland, erop zitten. Heb daar een fiets gehuurd om mooi door de bossen te crossen. Eenmaal thuis wil ik er dus ook eentje! :P

Even kijken welke bij mij past. Woon nog niet zo heel lang in Apeldoorn, dus hoop hier nog wat mooie fietsplekjes te vinden!
  dinsdag 10 mei 2011 @ 21:42:35 #191
329333 Moffol
Tietne.
pi_96620692
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Ben van plan om binnenkort een mountainbike van ongeveer 500 euro te kopen. Heb namelijk een weekendje Schoorl, en een tijd geleden een weekje schotland, erop zitten. Heb daar een fiets gehuurd om mooi door de bossen te crossen. Eenmaal thuis wil ik er dus ook eentje! :P

Even kijken welke bij mij past. Woon nog niet zo heel lang in Apeldoorn, dus hoop hier nog wat mooie fietsplekjes te vinden!
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!

Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 22:02:39 #192
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96622455
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:42 schreef Moffol het volgende:

[..]

Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!

Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
Wt voor Merida heb je?
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 22:08:23 #193
329333 Moffol
Tietne.
pi_96622983
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:02 schreef joers1 het volgende:

[..]

Wt voor Merida heb je?
Kalahari 106. ;)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 22:14:25 #194
329333 Moffol
Tietne.
pi_96626043
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:42 schreef Moffol het volgende:

[..]

Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!

Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
Thanks! :)

Ik heb nul verstand van mountainbikes. Heb dus ook nooit van Marida gehoord!

quote:
Merci! Zal komende week eens wat reviews opzoeken :)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 22:52:53 #196
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96626697
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:55 schreef x3ro het volgende:

[..]

Zodra jij met een flinke afdaling een keer je stuur kopt of een boom aantikt met je stuur piep je wel anders. Het is je eige keuze, maar de vergelijkingen die ie maakt met lopen raken kant nog wal. Ikzelf heb al harde wipeouts gemaakt en er zaten er bij die ik zonder helm warsch. niet na had kunnen vertellen.
Ik freeride niet in BC hoor :')
En met de stadsfiets kan ik de 50 ook wel halen, ben je afhankelijk van meer factoren dan solo mtben, die trut die voorrang niet snapt, de scooterrijder die liever op zn achterwiel rijdt, de forens die snel de pda checkt terwijl hij de weg al oprijdt..
Als je mountainbike zo gevaarlijk vind, hoe overleven jullie de normale wereld? :?

Ik bmx, rij motor, snowboard, wielrennen en mountainbiken, heb ik mijn leven wel eens pijn gedaan, mn kop gestoten en wat littekens opgelopen. Maar dat belet me niet in het plezier en de vrijheid ;) Twee jaar terug met bijna 50 aangereden, deed pijn ja, draag ik nu een helm lopend? Hell no!

Nogmaals: ik woon in de randstad, niet canada :')
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:05:16 #197
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96627718
Merida is toch best bekend in de ATB-wereld...maar de instapmodellen ( vrijwel alle Matts / Matts TFS modellen) staan nou niet bepaald bekend om hun hele degelijke afmontage en hun goede vorken.
Het zijn (en blijven) instappers. maar voor mensen die starten met het ATB' en moeten het prima fietsen zijn.
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_96628554
De merida matts 40 D (heb ik) is een leuk speeltje maar verwacht er niet te veel van. de shockdempers zijn gewoon van Suntours en de verf komt er makkelijk af. ook zijn de tanwiellen niet al te best, heb er al 2 tanden afgereden terwijl ik er niks extreems mee doe. Leuk/prima fietsje maar geen super ding :)
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:18:31 #199
329333 Moffol
Tietne.
pi_96628803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:05 schreef joers1 het volgende:
Merida is toch best bekend in de ATB-wereld...maar de instapmodellen ( vrijwel alle Matts / Matts TFS modellen) staan nou niet bepaald bekend om hun hele degelijke afmontage en hun goede vorken.
Het zijn (en blijven) instappers. maar voor mensen die starten met het ATB' en moeten het prima fietsen zijn.
Ja ach, vergeleken met de duurdere modellen van Merida of de duurdere modellen van andere fietsen zal de degelijkheid inderdaad iets minder zijn. Maar als je de instapmodellen van Merida vergelijkt met die van andere modellen zijn wel weer erg goed. En inderdaad, wat je al zegt, als beginner maak je nog geen drops van 2 meter en ga je nog niet met 40 km/u over allemaal obstakels! :)

Ben zelf van plan deze te kopen, ik wil graag beginnen met bmx'en:

http://www.urbanassault.n(...)t%202011%20Purple%22

En deze helm:

http://bit.ly/m1LCcY

Ik zie mezelf namelijk wel ergens afspringen, niet genoeg naar achteren buigen en op m'n voorwiel landen en een goede face plant maken. Deze full face helm die er, vind ik, best gaaf uitziet en super licht is kan mijn gezicht en tanden hopelijk goed beschermen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Moffol op 10-05-2011 23:23:47 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:21:52 #200
258860 Cliffy
Groovy!
pi_96629010
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:52 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Ik freeride niet in BC hoor :')
En met de stadsfiets kan ik de 50 ook wel halen, ben je afhankelijk van meer factoren dan solo mtben, die trut die voorrang niet snapt, de scooterrijder die liever op zn achterwiel rijdt, de forens die snel de pda checkt terwijl hij de weg al oprijdt..
Als je mountainbike zo gevaarlijk vind, hoe overleven jullie de normale wereld? :?

Ik bmx, rij motor, snowboard, wielrennen en mountainbiken, heb ik mijn leven wel eens pijn gedaan, mn kop gestoten en wat littekens opgelopen. Maar dat belet me niet in het plezier en de vrijheid ;) Twee jaar terug met bijna 50 aangereden, deed pijn ja, draag ik nu een helm lopend? Hell no!

Nogmaals: ik woon in de randstad, niet canada :')
Met snowboarden heeft een helm me toch al eens uit het ziekenhuis gehouden ;)
Verder ligt het er toch wel aan waar en hoe je rijd.. Ben net begonnen met mountainbike en ga toc nog wel een helmpje halen hoor ;)
pi_96639849
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:21 schreef Cliffy het volgende:

[..]

Met snowboarden heeft een helm me toch al eens uit het ziekenhuis gehouden ;)
Verder ligt het er toch wel aan waar en hoe je rijd.. Ben net begonnen met mountainbike en ga toc nog wel een helmpje halen hoor ;)
mja voor offroad ga ik ook helmpje aanschaffen :D
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_96642826
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 17:08 schreef Ferdii het volgende:
zonder helm is dan ook dom :)

Ff vraagje,

Tijd geleden met aantal vrienden op de MTB baan in schoorl gefietst. Baantje van 15 kilometer.

Nu gaan we komende zondag weer fietsen, maar helaas niet in schoorl ivm met de branden :P fietsen door een maanlandschap is ook niet zo leuk :P

Nu zijn we een beetje aan het zoeken naar een andere MTB baan. Mij leek de baan in Rheden (veluwezoom) wel wat, echter is deze een stukje langer (52km). Iemand ervaring met beide banen en kan aangeven of Rheden net zo loopt als de baan in Schoorl (dus berg op, berg af, enkel minipaadjes met gaten in de weg etc). Of is die 52 km grotendeels over redelijk plat gereden vlak terrein?
iemand die op beide banen is geweest of iets over de baan in rheden kan zeggen? :P
hardcoholic
pi_96646385
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:52 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Ik freeride niet in BC hoor :')
En met de stadsfiets kan ik de 50 ook wel halen, ben je afhankelijk van meer factoren dan solo mtben, die trut die voorrang niet snapt, de scooterrijder die liever op zn achterwiel rijdt, de forens die snel de pda checkt terwijl hij de weg al oprijdt..
Als je mountainbike zo gevaarlijk vind, hoe overleven jullie de normale wereld? :?

Ik bmx, rij motor, snowboard, wielrennen en mountainbiken, heb ik mijn leven wel eens pijn gedaan, mn kop gestoten en wat littekens opgelopen. Maar dat belet me niet in het plezier en de vrijheid ;) Twee jaar terug met bijna 50 aangereden, deed pijn ja, draag ik nu een helm lopend? Hell no!

Nogmaals: ik woon in de randstad, niet canada :')
Ik woon middenin amsterdam en daar rij je nooit 50 met je stadsfiets. En je doel is niet snelheid, maar op de plaats van bestemming komen. Omdat je met een mtb wel standaard snel rijdt heb je simpelweg minder controle en kun je harder vallen.

Maar als je het niet wilt snappen moet je het zelf weten. Het is alleen pertinent onwaar dat stadsfietsen of wandelen net zo 'gevaarlijk' is als racefietsen of mountainbiken.
pi_96646430
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:57 schreef Ferdii het volgende:

[..]

iemand die op beide banen is geweest of iets over de baan in rheden kan zeggen? :P
Ik ken alleen Schoorl en weet uit allerlei verslagen van mensen en in boekjes dat het een van de allermooiste van Nederland is.
  woensdag 11 mei 2011 @ 13:46:52 #205
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96647107
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:29 schreef thettes het volgende:

[..]

Ik woon middenin amsterdam en daar rij je nooit 50 met je stadsfiets. En je doel is niet snelheid, maar op de plaats van bestemming komen. Omdat je met een mtb wel standaard snel rijdt heb je simpelweg minder controle en kun je harder vallen.

Maar als je het niet wilt snappen moet je het zelf weten. Het is alleen pertinent onwaar dat stadsfietsen of wandelen net zo 'gevaarlijk' is als racefietsen of mountainbiken.
Oh de "ik heb het niet gezien dus het kan niet"-logica
pi_96648827
Is het bij een bmx echt een meerwaarde als het stuur 360 graden kan draaien en als de fiets zelf 360 graden om het stuur kan draaien?

Ik wilde namelijk een Verde Cadet kopen:
http://www.urbanassault.n(...)t%202011%20Purple%22

Alleen ik kwam er achter dat het stuur niet 360 graden kan draaien. Met de Hoffman Condor kan dit wel alleen die is wel echt een stuk zwaarder. Op de site staat dat die rond de 12 kilogram is, maar heel veel andere sites vertellen me dat die rond de 13 á 13.5 kilogram is.
http://www.urbanassault.n(...)or%202011%20Black%22

Is het dus een meerwaarde als het stuur 360 graden kan draaien?
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:32:32 #207
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96649143
Als je barspins en tailwhips wilt doen..
pi_96649291
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:32 schreef Life2.0 het volgende:
Als je barspins en tailwhips wilt doen..
Ja, dat weet ik dus niet... Ik ben pas een beginner, heb het nog nooit gedaan. Ik weet dus niet wat ik wil. Is het echt vet om die barspins en tailwhips te kunnen?
  donderdag 12 mei 2011 @ 08:16:36 #209
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96684538
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:30 schreef thettes het volgende:

[..]

Ik ken alleen Schoorl en weet uit allerlei verslagen van mensen en in boekjes dat het een van de allermooiste van Nederland is.
Kijk ook even op http://www.mtbroutes.nl. Als je richting 't oosten wilt, dan zou ik naar Nijmegen gaan. Die route is bijna net zo lang (43 km als je groen + rood pakt), maar m.i. veel leuker en afwisselender. Bovendien moet je bij de Posbank (Rheden) een sticker op je fiets hebben (soort vignet dus, kost een paar euro). In ieder geval was dat een paar jaar geleden, daarna ben ik er nooit meer geweest. Die route bij Rheden is ook twee kanten op aangegeven, dus continue tegenliggers en de helft is over de hei terug (dus vlak). Vaak ook slecht onderhouden/aangegeven (terwijl je dus wel moet betalen....). Maar zoals ik zei, dat was een paar jaar geleden, misschien is 't verbeterd.

De Montferland route is ook leuk (bij Zeddam/Beek). Vaak wel zanderig, dus dat zal nu met de droogte wel helemaal zo zijn. Hier heb je ook een sticker nodig helaas, maar deze route wordt tenminste een beetje onderhouden, dus dan vind ik betalen minder erg.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_96686613
http://www.fietsersbond.nl/op-fiets/fietsroute-planner
voor als je een keertje gaat toure ipv offroad dan kun je hier routes en rondes plannen :D
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_96698291
*Meldt zich alvast even in dit topic, en gaat even lekker lezen ^O^

Ik heb al 12 jaar geen mountainbike meer.. :@
Maar morgen ga ik een Cube Analog Disc 2011 kopen *O*
Ik ben niet iemand die het hele land doorgaat, daar heb ik de mogelijkheden niet voor, en voordat ik mijzelf weer een mountainbiker mag noemen moet echt eerst de conditie een stukje omhoog maar kan in mijn omgeving wel leuk fietsen/mountainbiken. Spaarnwoude, Kennemerduinen.
Echt super wilde dingen ben ik niet van plan, dus geen jumps enzo.

Ik heb meteen een vraagje, ik wil best graag een cameraatje op mijn stuur en zie veel moois maar het is erg duur. Nu heb ik wel een FullHD pocketcamera en die kan je op een statief zetten (dat is een standaard schroefmaat geloof ik). Weet iemand hier toevallig of er stuurbeugeltjes verkrijgbaar zijn met een statiefschroef? Dat zou ideaal zijn.
-weg-
pi_96701878
Ik fiets nooit speciale routes, ik rij gewoon een beetje door mijn wijk of wat verder natuurlijk en zie wel of daar grappige paadjes zijn, rare jumps van stoepjes of openstaand hekken bij weilanden.

Is het rijden van deze speciale mountainbike-routes echt een aanrader of is het best wel saai? Want ik vind het wel leuk als het een beetje ruig is.
pi_96704755
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:12 schreef Moffol het volgende:
Ik fiets nooit speciale routes, ik rij gewoon een beetje door mijn wijk of wat verder natuurlijk en zie wel of daar grappige paadjes zijn, rare jumps van stoepjes of openstaand hekken bij weilanden.

Is het rijden van deze speciale mountainbike-routes echt een aanrader of is het best wel saai? Want ik vind het wel leuk als het een beetje ruig is.
In Schoorl/Bergen voel ik me echt niet alsof ik in Noord-Holland fiets. Prachtige omgeving, uitdagende paadjes, constant op en af en als bonus nog een pittig klimmetje op het eind.

Toen ik daar voor het eerst ging mountainbiken was ik dan ook echt aangenaam verrast. Verder ken ik overigens niet zoveel parcoursen in Nederland, want in mijn omgeving heb je verder niet echt heel veel, en wat er wel is dat is niet zo leuk als Schoorl.
pi_96712149
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 08:16 schreef FHR het volgende:

[..]

Kijk ook even op http://www.mtbroutes.nl. Als je richting 't oosten wilt, dan zou ik naar Nijmegen gaan. Die route is bijna net zo lang (43 km als je groen + rood pakt), maar m.i. veel leuker en afwisselender. Bovendien moet je bij de Posbank (Rheden) een sticker op je fiets hebben (soort vignet dus, kost een paar euro). In ieder geval was dat een paar jaar geleden, daarna ben ik er nooit meer geweest. Die route bij Rheden is ook twee kanten op aangegeven, dus continue tegenliggers en de helft is over de hei terug (dus vlak). Vaak ook slecht onderhouden/aangegeven (terwijl je dus wel moet betalen....). Maar zoals ik zei, dat was een paar jaar geleden, misschien is 't verbeterd.

De Montferland route is ook leuk (bij Zeddam/Beek). Vaak wel zanderig, dus dat zal nu met de droogte wel helemaal zo zijn. Hier heb je ook een sticker nodig helaas, maar deze route wordt tenminste een beetje onderhouden, dus dan vind ik betalen minder erg.
thanks voor de tip :) na wat overleg met vrienden en routes afstruinen op internet gaan we naar Nijmegen toe (rijk van Nijmegen) :) Ben erg benieuwd :)
hardcoholic
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:28:49 #215
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96719249
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:00 schreef Ferdii het volgende:

[..]

thanks voor de tip :) na wat overleg met vrienden en routes afstruinen op internet gaan we naar Nijmegen toe (rijk van Nijmegen) :) Ben erg benieuwd :)
Op sommige stukken hebben ze nieuwere stukjes singletrack aangelegd. Dat is met name op stukken waar je anders op een fietspad of grindpad zou rijden. Alleen is bij deze nieuwe stukjes niet altijd goed aangegeven waar ze beginnen. Je verdwaalt niet, maar je kan hierdoor soms leuke stukjes missen. Goed je ogen open houden dus!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:53:57 #216
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_96732317
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:47 schreef Auti het volgende:
*Meldt zich alvast even in dit topic, en gaat even lekker lezen ^O^

Ik heb al 12 jaar geen mountainbike meer.. :@
Maar morgen ga ik een Cube Analog Disc 2011 kopen *O*
Ik ben niet iemand die het hele land doorgaat, daar heb ik de mogelijkheden niet voor, en voordat ik mijzelf weer een mountainbiker mag noemen moet echt eerst de conditie een stukje omhoog maar kan in mijn omgeving wel leuk fietsen/mountainbiken. Spaarnwoude, Kennemerduinen.
Echt super wilde dingen ben ik niet van plan, dus geen jumps enzo.

Ik heb meteen een vraagje, ik wil best graag een cameraatje op mijn stuur en zie veel moois maar het is erg duur. Nu heb ik wel een FullHD pocketcamera en die kan je op een statief zetten (dat is een standaard schroefmaat geloof ik). Weet iemand hier toevallig of er stuurbeugeltjes verkrijgbaar zijn met een statiefschroef? Dat zou ideaal zijn.
Hey, dat is ook mijn 'achtertuin'. Een camera op je stuur is volgens mij veel te schokgevoelig. Ik krijg de indruk dat het gangbaar is om een camera op de helm te bevestigen omdat de nek dan een goede schokbreker is.
Life is what you make it.
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:59:21 #217
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96732676
Helmcam nemen ja, op je stuur zetten wordt één grote waas.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 07:38:32 #218
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96737023
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:47 schreef Auti het volgende:

Ik heb meteen een vraagje, ik wil best graag een cameraatje op mijn stuur en zie veel moois maar het is erg duur. Nu heb ik wel een FullHD pocketcamera en die kan je op een statief zetten (dat is een standaard schroefmaat geloof ik). Weet iemand hier toevallig of er stuurbeugeltjes verkrijgbaar zijn met een statiefschroef? Dat zou ideaal zijn.
Zoals hier boven ook al gezegd: zet 'em op je helm ipv op je stuur. Je hoofd draai je namelijk naar waar je naar toe gaat (je kijkt vooruit), maar je stuur staat in een raaklijn aan de bocht. Je stuur (en dus de camera erop) kijkt dus altijd direct "de bocht uit" en van het pad af waardoor je maar weinig ziet. Wat nog wel aardig is ter afwisseling is de camera ergens aan je frame maken, bij voorkeur met de voorvork in zicht. Of achteruit (op je frame of rugzak) als je voor iemand fietst. Of (toch) aan je stuur en dan terug omhoog kijkend zodat je je zelf filmt.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_96743527
Hmm, jullie hebben inderdaad wel een goed punt! Dat wordt sparen dus. Een helmcam is wel een mooie leuke gadget, maar ook prijzig.
Bedankt voor de adviezen ^O^

Vandaag mijn fiets besteld en ik kan hem woensdag ophalen *O*
Volgens mij is het wel 1 van de beste fietsen dat je kan kopen voor 650 euro.
-weg-
pi_96760670
Hebben er hier mensen ervaring met Xtrail bikes? Deze heeft op zich een mooie prijs (voor een beginner) en schijnt een van de beste mtb's te zijn voor 500 euro, aldus verschillende fora.

http://www.fietssportief.(...)ke-2011-save-4-0/763
  vrijdag 13 mei 2011 @ 18:56:26 #221
329333 Moffol
Tietne.
pi_96760886
quote:
99s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 18:51 schreef GuitarJJ het volgende:
Hebben er hier mensen ervaring met Xtrail bikes? Deze heeft op zich een mooie prijs (voor een beginner) en schijnt een van de beste mtb's te zijn voor 500 euro, aldus verschillende fora.

http://www.fietssportief.(...)ke-2011-save-4-0/763
Geen ervaring mee, maar als er gezegd wordt dat het een goede bike is, op verschillende fora, dan kan je er wel vanuit gaan dat het een goede koop is! ;)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:29:26 #222
258860 Cliffy
Groovy!
pi_96765071
quote:
99s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 18:51 schreef GuitarJJ het volgende:
Hebben er hier mensen ervaring met Xtrail bikes? Deze heeft op zich een mooie prijs (voor een beginner) en schijnt een van de beste mtb's te zijn voor 500 euro, aldus verschillende fora.

http://www.fietssportief.(...)ke-2011-save-4-0/763
Voor die prijs zul je weinig nieuws vinden dat beter is afgemonteerd :)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 17:12:38 #223
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_96798753
Zit ook te denken om een Mountainbike aan te schaffen.

Heb verder nog nooit gemountainbiked, en ben voorlopig ook niet van plan om het super fanatiek te doen. Gewoon af en toe lekker fietsen op een niet al te moeilijk/zwaar parcour.
Verder heb ik ook het geld niet om er veel aan uit te geven.
Nu kwam ik dit tegen:
http://www.mountainbikeco(...)nch-zwart-10817.html
Zeer goedkoop dus voor een mountainbike (125 euro). Nu snap ik dat het niet de beste kwaliteit is maar is het goed genoeg voor het doel dat ik ermee heb? Of denken jullie dat het naar 2 keer fietsen al uit elkaar valt en dat er totaal niet fijn op te fietsen zal zijn?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 17:16:30 #224
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96798875
Waarom niet gewoon een vergelijkbare op martkplaats voor 4 tientjes?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 17:23:49 #225
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_96799174
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:16 schreef Life2.0 het volgende:
Waarom niet gewoon een vergelijkbare op martkplaats voor 4 tientjes?
Bij een vergelijkbare fiets die ook nog eens 2e hands is heb ik niet veel vertrouwen in dat hij het lang vol gaat houden/beetje fijn fietst :P
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:46:50 #226
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96802241
Ik zou persoonlijk niet de moeite doen voor een halfords fiets van 125 euro en vertrouwen dat je daar enige kwaliteit voor krijgt, dan zou ik voor die paar tientjes een stationmtb kopen die eigenlijk gewoon hetzelfde is, als je toch beetje kennis wilt maken met mountainbiken..
Dergelijke fietsen, zowel nieuw of oud zijn simpelweg niet geschikt voor mountainbiken, dus dan maakt het niet uit welke je neemt
Voor grind/zandpaden is dus geen verschil tussen een stationfiets of een halfordsfiets, maar zodra je ook een keer over een bult of van een bergje af kun je het met beide vergeten.. Het verschil tussen 'rijden' (paadjes volgen) en mtben (het echte werk) is te groot om met zo'n fiets te kunnen, dus zou ik zeggen bespaar je de moeite en het geld :P
pi_96814974
Ik heb laatst een 2ehands mountainbike gekocht. Een Focus met allemaal deore spullen erop. Dat is wel al redelijk voor de beginnende fietser. Nieuwe set tandwielen zaten erop en dat voor 200 euro. En ik kom van zo'n halfgaar halfords ding af. Verschil is echt groot. Beter een redelijke tweedehands, dan een bagger nieuwe.
pi_96847008
Giant Talon 2, van 800 euro nu voor 599 euro. Is dit wat? Een vriend heeft pas de Talon 1 gekocht en is er zeer tevreden mee.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Frame:           Aluxx Alu Fluid formed
Versnellingen:    27 versnellingen
Remsysteem:    Giant Root hydraulic disc
Banden:           Maxxis Crossmark 2.1
Voorvork:           Rock Shox Dart 2 100mm
Zadel    :               Giant Cross Trail D2
Zadelpen:           Giant Connect
Stuurpen:           Giant Connect
Wielmaat:           26 inch
Gewicht:           ca. 13.8 kg
Wielen:           Giant Wielset
Derailleur voor:      Shimano Alivio
Derailleur achter:  Shimano Deore shadow
Shifters:           Shimano Deore 27 speed
Crackstel:           Shimano Octalink Triple
Pedalen:           Giant platform

  zondag 15 mei 2011 @ 17:27:14 #229
329333 Moffol
Tietne.
pi_96847399
@ Life2.0

Als je met een van een halfpipe afrijdt of gewoon van een steil iets moet je dan erg naar achter hangen? Of flikker je niet zo snel voorover als je van een steil iets afrijdt met een bmx (omdat die zo klein is en het zwaartepunt meer in het midden zit). Met een mtb namelijk wel als ik het gezicht van een vriend van me zie die niet genoeg naar achter leunde bij een korte steile afdaling.
  FOK!fotograaf zondag 15 mei 2011 @ 17:38:41 #230
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_96847788
quote:
99s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:17 schreef GuitarJJ het volgende:
Giant Talon 2, van 800 euro nu voor 599 euro. Is dit wat? Een vriend heeft pas de Talon 1 gekocht en is er zeer tevreden mee.

Giant bouwt over het algemeen goede fietsen. Als ik zo naar de specs kijk is het een leuke fiets. De Rock Shocks Dart is een instap vork, maar beter als het suntour spul je vaak tegen komt op fietsen van die prijsklasse. Ik heb de Dart 3 op mijn fiets zitten, en die bevalt redelijk.

Paar klikpedalen erop, en gaan.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  zondag 15 mei 2011 @ 18:42:09 #231
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96850028
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:27 schreef Moffol het volgende:
@ Life2.0

Als je met een van een halfpipe afrijdt of gewoon van een steil iets moet je dan erg naar achter hangen? Of flikker je niet zo snel voorover als je van een steil iets afrijdt met een bmx (omdat die zo klein is en het zwaartepunt meer in het midden zit). Met een mtb namelijk wel als ik het gezicht van een vriend van me zie die niet genoeg naar achter leunde bij een korte steile afdaling.
Naar achter leunen hoeft helemaal niet, gewoon paralel aan de 'weg' blijven..
  zondag 15 mei 2011 @ 18:52:42 #232
329333 Moffol
Tietne.
pi_96850439
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 18:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Naar achter leunen hoeft helemaal niet, gewoon paralel aan de 'weg' blijven..
Hoe bedoel je parallel aan de weg blijven? Kun je 't misschien even painten..?

Als je een steile afdaling doet met de mtb, en dan bedoel ik dus 50 graden naar beneden of zo dan moet je toch wel een beetje naar achteren hangen?
  zondag 15 mei 2011 @ 19:06:45 #233
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96851002
Hangt nogal van de situatie af, maar met momentum en gestrekte armen kun je aardig wat afdalinen maken.. Het 'reet boven achterwiel' heb je meer wat aan als je langzamer gaat. Let wel dat je je zwaartepunt wel naar achter/beneden gooit en maar ik zou niet weten hoe ik dat goed uit moet leggen :+
  zondag 15 mei 2011 @ 19:10:18 #234
329333 Moffol
Tietne.
pi_96851131
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:06 schreef Life2.0 het volgende:
Hangt nogal van de situatie af, maar met momentum en gestrekte armen kun je aardig wat afdalinen maken.. Het 'reet boven achterwiel' heb je meer wat aan als je langzamer gaat. Let wel dat je je zwaartepunt wel naar achter/beneden gooit en maar ik zou niet weten hoe ik dat goed uit moet leggen :+
Ja, dan ga ik gewoon wat meer aan m'n stuur hangen, haha. Dat ik een beetje boven het achterwiel hang.
  zondag 15 mei 2011 @ 19:33:39 #235
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96852132
Ga maar eerst nose manuals oefenen, je moet behoorlijk over je stuur leunen om over je balanspunt te komen
  zondag 15 mei 2011 @ 19:34:34 #236
329333 Moffol
Tietne.
pi_96852169
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:33 schreef Life2.0 het volgende:
Ga maar eerst nose manuals oefenen, je moet behoorlijk over je stuur leunen om over je balanspunt te komen
Ja da's zeker waar. Maar als je steil naar beneden gaat, ga je toch veel sneller over je balanspunt?
pi_96852718
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:38 schreef Marc H het volgende:

[..]

Giant bouwt over het algemeen goede fietsen. Als ik zo naar de specs kijk is het een leuke fiets. De Rock Shocks Dart is een instap vork, maar beter als het suntour spul je vaak tegen komt op fietsen van die prijsklasse. Ik heb de Dart 3 op mijn fiets zitten, en die bevalt redelijk.

Paar klikpedalen erop, en gaan.
Thanks! Denk dat ik hem dan maar eens moet gaan testen! :)
  zondag 15 mei 2011 @ 19:52:14 #238
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96853007
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:34 schreef Moffol het volgende:

[..]

Ja da's zeker waar. Maar als je steil naar beneden gaat, ga je toch veel sneller over je balanspunt?
Klopt, daarom op vlakke grond, of manualen vanaf kleine heuveltjes, om gevoel te krijgen
  maandag 16 mei 2011 @ 18:49:21 #239
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_96897409
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 18:46 schreef Life2.0 het volgende:
Ik zou persoonlijk niet de moeite doen voor een halfords fiets van 125 euro en vertrouwen dat je daar enige kwaliteit voor krijgt, dan zou ik voor die paar tientjes een stationmtb kopen die eigenlijk gewoon hetzelfde is, als je toch beetje kennis wilt maken met mountainbiken..
Dergelijke fietsen, zowel nieuw of oud zijn simpelweg niet geschikt voor mountainbiken, dus dan maakt het niet uit welke je neemt
Voor grind/zandpaden is dus geen verschil tussen een stationfiets of een halfordsfiets, maar zodra je ook een keer over een bult of van een bergje af kun je het met beide vergeten.. Het verschil tussen 'rijden' (paadjes volgen) en mtben (het echte werk) is te groot om met zo'n fiets te kunnen, dus zou ik zeggen bespaar je de moeite en het geld :P
http://fietsen-brommers.m(...)3D%3D&fta_ind=1&df=1
En wat vinden jullie van deze fiets voor een beginner die er niet al teveel aan uit wil geven?
Voor en achtervering, schijfremmen..
  maandag 16 mei 2011 @ 22:08:42 #240
329333 Moffol
Tietne.
pi_96912841
Hier een super noob filmpje van mij met m'n 3 dagen oude bmx. Ik kan er geen reet van, maar toch.

Life2.0, hoe kan je zo'n bunny hop hoog krijgen? Veel oefenen of die ik iets fout?

(Let niet op het einde, "Stop maar" met een droge stem :') )

  maandag 16 mei 2011 @ 22:15:42 #241
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96913447
Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Techiek heb je al dus vooral oefenen, stoepjes op is het makkelijkste; kun je steeds een hoger stoepje zoeken..

En dan eens proberen met een blikje, en 2 blikjes.. en dan 3 :P
  dinsdag 17 mei 2011 @ 08:11:53 #242
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_96926833
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 22:08 schreef Moffol het volgende:
Hier een super noob filmpje van mij met m'n 3 dagen oude bmx. Ik kan er geen reet van, maar toch.

Life2.0, hoe kan je zo'n bunny hop hoog krijgen? Veel oefenen of die ik iets fout?

(Let niet op het einde, "Stop maar" met een droge stem :') )

Als je voorwiel in de lucht is, je hand naar voren draaien en je voeten naar achter en omhoog duwen, dan komt je achterwiel mee. Het helpt ook als je de fiets eerst even iets omlaag duwt, door de banden veert 'ie dan al iets omhoog.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_96963976
In het weekend wezen mountainbiken (nooit eerder gedaan) in Schoorl. Best wel tof moet ik zeggen :D
Had geen helm op overigens. Naderhand misschien wel handiger, soms ga je toch best steil naar beneden met onderweg genoeg kuiltjes, stronken en bomen (kom je wel eens tegen in een bos) waar je tegenaan kan knallen.
Zo'n beetje de laatste helling wilden alleen mijn kuiten niet meer. Sowieso hebben we iets meer afstand afgelegd. Na een km of 5 brak de ketting van de vriend met wie ik mee was :') Wisten daar de weg niet dus op goed geluk voetgangerspad gezocht en ook op goed geluk een richting gekozen bij kruisingen. Nieuwe bike meegekregen en een stuk verderop het parcours weer opgedoken.

In ieder geval aangenaam verrast, leuke bezigheid.

Overigens best bizar om door het verbrande stuk te rijden. Je ruikt het uiteraard, alles zwart.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:51:11 #244
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_96967973
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:38 schreef Marc H het volgende:

[..]
De Rock Shocks Dart is een instap vork, maar beter als het suntour spul je vaak tegen komt op fietsen van die prijsklasse.
Hoho...de Suntour Epicon is van een ander niveau dan de instap-suntours hoor. Een Epicon kan zich echt wel meten met de Dart 3 (wat ook gewoon een instapvork is)
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_96992509
Vandaag mijn Cube Analog Disc opgehaald *O*
Wat een lekker ding! :D Ik ben er erg tevreden over.
Het enige minpuntje vind ik dat de handvaten wat dun zijn en erg hard, ik krijg al snel last van mijn palmen maar dat zal ook even wennen zijn. Toch denk ik dat ik wel ga kijken voor wat dikkere en zachtere exemplaren.

Hij fietst heerlijk! En remt als een gek :P

Ik heb ook nog een fietscomputertje gekocht, een draadloze, want bij het monteren van mijn oude computertje knipte ik gewoon het draadje door :@ :') .

Tzt wil ik graag upgraden naar Sram X0 gripshifters en achterderailleur. Ik vind gripshift veel beter en vroeger had ik ook Sram 1:1 spul en dan wil je eigenlijk niets anders meer.
-weg-
  donderdag 19 mei 2011 @ 08:47:22 #246
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97020466
CUBE is mooi spul...ben momenteel bezig met de aankoop van een ATB en daarbij gaat het tussen 3 bikes:

- Stevens 7S
- Cube Acid
- Cube LTD Comp

De Analog is toch die mat-grijze, met rood? Kleurstelling vind ik wel héél fraai, maar de afmontage was me iets te mager evenals de vork. Kom maar op met de foto';s van je bike zou ik zeggen ;)
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97040025
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 08:47 schreef joers1 het volgende:

De Analog is toch die mat-grijze, met rood? Kleurstelling vind ik wel héél fraai, maar de afmontage was me iets te mager evenals de vork. Kom maar op met de foto';s van je bike zou ik zeggen ;)
Klopt ja, ik vind het ook een erg mooie kleurstelling. Bij mij lag de keuze ook aan het budget, en ik ben ook van plan om nog te gaan upgraden.
Over de voorvork ben ik vooralsnog niet ontevreden, hij voldoet en ik ga er van uit dat hij dat ook nog wel eventjes blijft doen.. alleen het merkje is niet zo mooi.
Ik zal morgen wat foto's maken :Y

Vandaag 55 kilometer gefietst, dat voel ik nu wel.. ik moet echt weer helemaal conditie gaan opbouwen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Auti op 19-05-2011 19:58:25 ]
-weg-
pi_97043878
M'n BULLS Copperhead 3 is weer helemaal nagekeken dus binnenkort maar weer eens gebruiken :)

Vriend van m'n zus is fietsenmaker en verdomde handig en behulpzaam, wat ideaal!
pi_97066329
Hier is alvast een, niet zo mooie, foto

-weg-
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:24:00 #250
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97067485
Hee...hebben Cube Analog's geen remote lockout?
In elk geval een mooiie bike...vind de kleurstelling ook wel fraai. Ik zelf ga vanavond proefrijden o peen Cube Acid en een Cube LTD Comp. De Acid heeft exact hetzelfde frame, maar een iets andere afmontage/vork en andere kleuren.
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97068039
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 11:24 schreef joers1 het volgende:
Hee...hebben Cube Analog's geen remote lockout?
In elk geval een mooiie bike...vind de kleurstelling ook wel fraai. Ik zelf ga vanavond proefrijden o peen Cube Acid en een Cube LTD Comp. De Acid heeft exact hetzelfde frame, maar een iets andere afmontage/vork en andere kleuren.
Nee, geen remote zoals wel op de Dart3 zit, maar ik zal het weinig gebruiken dus voor mij was het geen punt.
Zelf wou ik ook erg graag een Acid (al vind ik deze kleuren wel mooier, maar daar koop je geen fiets op), maar die is 200 euro duurder en dan nog zou ik graag dingen later willen veranderen.
Dus ik heb erg zitten twijfelen en zitten denken en ook nog gekeken naar de Attention, die zit er tussenin, uiteindelijk is het toch de Analog Disc geworden.

Wel moet ik zeggen dat ik na gisteren gereden te hebben echt zo spoedig mogelijk die Alivio en slx "rommel" eraf wil hebben.. Het werkt maar ik kan er niet vrolijk enthousiast om worden.
Mijn vorige fiets (jaren terug) was XTR/XT + Sram ESP 7.0 afgemonteerd, en het verschil merk ik echt wel.

Ik wil een XTR voorderailleur, een Sram X9 achter en X0 gripshifters, dan zit ik wel goed.
Ik ben benieuwd wat je van de Acid vindt.

Welke kettingspray raden jullie aan?
-weg-
pi_97068883
Straks even naar de fietsenwinkel. Kijken of die Talon 2 wat is :)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 13:44:15 #253
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97072817
Bij mijn dealer is de Acid maar 100 euro duurder dan de Attention...;)
Ik ga wss. voor de Acid...de zwart-witte dan, want die grijz-lime vind ik iets te "gewaagd"
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 13:44:41 #254
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97072836
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:02 schreef GuitarJJ het volgende:
Straks even naar de fietsenwinkel. Kijken of die Talon 2 wat is :)
De 29' er? Of de "normale" ?
Voor dat geld heb je wellicht fietsen met een betere vork en betere afmontage, Tenzij je echt perse Giant wilt...
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97073726
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:28 schreef FHR het volgende:

[..]

Op sommige stukken hebben ze nieuwere stukjes singletrack aangelegd. Dat is met name op stukken waar je anders op een fietspad of grindpad zou rijden. Alleen is bij deze nieuwe stukjes niet altijd goed aangegeven waar ze beginnen. Je verdwaalt niet, maar je kan hierdoor soms leuke stukjes missen. Goed je ogen open houden dus!
Afgelopen zondag in nijmegen geweest! mooi parcours met leuke klimmetjes en prachtige omgeving! Aantal keer verkeerd gereden of stil gestaan om de goede weg te zoeken. Was niet heel goed aangegeven af en toe! Verder was het een erg mooi gebied en leuk om door te fietsen!
hardcoholic
pi_97077508






-weg-
  vrijdag 20 mei 2011 @ 15:39:16 #257
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97077682
Hele nette bike hoor, absoluut. Draadloos tellertje neem ik aan?

Ik vind dat mat-zwarte/grijze echt fraai!
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97078747
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 15:39 schreef joers1 het volgende:
Hele nette bike hoor, absoluut. Draadloos tellertje neem ik aan?

Ik vind dat mat-zwarte/grijze echt fraai!
Draadloos ja, staat er ook op ;)
Ik ben ook erg blij met de kleur, het heeft wel een klein beetje geholpen bij de keuze.
Om terug te komen op je vorige post, bij mijn dealer is de Acid ook 100 euro duurder dan de Attention, maar ik doelde op het verschil tussen de Analog en de Acid. Toen ik de Acid had weggestreept heb ik nog gedacht aan een Attention, maar omdat ik toch wil upgraden en ik geen probleem zag in de voorvork, heb ik 100 euro bespaard op de basis.
Daarnaast heb ik deze mee voor 599 ipv 649.
-weg-
  vrijdag 20 mei 2011 @ 16:48:31 #259
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97080766
Oow okido, ik ga zelf vanavond kijken voor óf een Attention of een Acid.
Beide in de zwart-witte varient. Ik vind de grijze Acid erg gaf, maar die is wel heel mode-gevoelig, met zn mat-grijs en lime :)
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 16:57:13 #260
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97081179
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 15:34 schreef Auti het volgende:

[ link | afbeelding ]
:D Ik wist niet eens dat er een parcours was hier in Spaarnwoude. Binnenkort ook eens kijken of mijn hybride dat trekt.
Life is what you make it.
pi_97084060
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 16:57 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

:D Ik wist niet eens dat er een parcours was hier in Spaarnwoude. Binnenkort ook eens kijken of mijn hybride dat trekt.
Al jaren! Rondom de klimmuur, dus eigenlijk midden in het Dance Valley gebied, als je langs de parkeerplaats van SnowPlanet omhoog gaat richting de klimmuur dan begint het parcours aan je rechterhand. En buiten het parcours is er daar rondom ook nog genoeg te klimmen en naar beneden te stuiteren (maar dat zijn voetpaden of de sleeheuvel :o ) of gewoon asfalt.
-weg-
pi_97085137
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 13:44 schreef joers1 het volgende:

[..]

De 29' er? Of de "normale" ?
Voor dat geld heb je wellicht fietsen met een betere vork en betere afmontage, Tenzij je echt perse Giant wilt...
De "normale". Hij was afgeprijsd van 800 euro naar 599 euro, dus het leek mij een mooie deal. Volgens de verkoper en een vriend is het ook een prima (beginners)fiets en is er niet veel beters te krijgen voor 600 euro. Daarnaast krijg ik er een draadloze kilometerteller en wat standaardzooi (reflectoren, bel, etc.) bij.

Het is niet zo dat ik op extreme parcours ga rijden oid. Meer het wat softe fietsen op fietspaden, bospaadjes etc. ;)



1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Kleuren            Team Blue
Frame              New Giant AluxX aluminium, Fluid formed
Voorvork           Rock Shox Dart 2 100mm TurnkeyTM lockout
Stuur                Giant Connect, low rise 31.8
Stuurpen           Giant Connect
Zadelpen           Giant Connect, 375x30.9
Zadel                Giant Cross Trail, D2
Pedalen            Giant platform (similar to Escape)
Shifters             Shimano Deore 27 speed
Voor derailleur   Shimano Alivio
Achter derailleur Shimano Deore shadow
Remmen           Giant Root hydraulic disc, White edition
Remhendels      Giant Root, White edition
Cassette           Shimano HG50 11-34
Ketting              Shimano HG73
Crankset           FSA Dyna Drive 44/32/22
Bottom              BracketFSA RPM Cartridge
Velgen              Alex custom for Giant, double wall aluminium
Naven               Formula disc
Spaken             Black stainless steel
Banden             Maxxis Cross+Mark 2.0"
  vrijdag 20 mei 2011 @ 22:06:03 #263
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97096698
Dat is een mooie deal inderdaad, voor dat geld heb je een prima bike.
Ik heb net een Cube Acid gekocht...zal over een week geleverd worden. Ongelooflijk, in dat uur dat ik in de winkel was, zijn er werkelijk 7 cube atb's verkocht!

Dit is 'm geworden:
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97110231
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:06 schreef joers1 het volgende:
Dat is een mooie deal inderdaad, voor dat geld heb je een prima bike.
Ik heb net een Cube Acid gekocht...zal over een week geleverd worden. Ongelooflijk, in dat uur dat ik in de winkel was, zijn er werkelijk 7 cube atb's verkocht!

Dit is 'm geworden:
[ afbeelding ]
Cube is erg populair :Y
Nice, die Acid ^O^ Ook in die kleuren of toch de zwart-wit?
-weg-
  zaterdag 21 mei 2011 @ 11:46:11 #265
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_97112068
Kom hier ook eens kijken... :+
10 jaar geleden heb ik een tijdje z'n Aldi/Lidl/Halfords mountainbike gehad, en toen wel veel plezier ermee gehad.
Inmiddels begin ik weer intresse in het mountainbike te krijgen, en nu is het dus de zoektocht naar een nieuwe fiets. Probleem is alleen dat ik er eigenlijk niks vanaf weet. :P

Het zullen alleen zandpaadjes en bospaadjes worden op een loze zaterdagmiddag, maar wil wel graag wat kwaliteit, dat ik niet na elke rit nog lig te sleutelen van onderdelen die eraf gestuiterd zijn.

Wat voor fiets is dan aan te raden? Zijn gebruikte fietsen bijvoorbeeld ook goed? Ik wil vanwege het opstarten ook niet gelijk duizenden euro eraan uitgeven..
pi_97113275
Waar hebben jullie je fietskleding gekocht? En wat is handig om te hebben?

Korte fietsbroek + zeem (ik zie dat de meeste een soort van 'bretels' hebben)
Fietsshirt
Handschoentjes?
  zaterdag 21 mei 2011 @ 13:05:59 #267
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97114379
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 10:19 schreef Auti het volgende:

[..]

Cube is erg populair :Y
Nice, die Acid ^O^ Ook in die kleuren of toch de zwart-wit?
Ook in deze kleuren...heb ze beiden bekeken, maar deze kleur sprak me echt mega aan :)
Ik heb al een matzwart-witte racefiets en dus wilde ik voor m natb wat anders ;)

Wat betreft de vraag voor fietskleding? Ik draag zelf kleding van de club (onze TWC). Maar heb ook wat setjes prive. Een goedkope winkel, waar ik goede ervaring mee heb is: www.cyclewear.nl
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 13:25:42 #268
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_97114991
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 11:39 schreef Auti het volgende:

[..]

Wel moet ik zeggen dat ik na gisteren gereden te hebben echt zo spoedig mogelijk die Alivio en slx "rommel" eraf wil hebben.. Het werkt maar ik kan er niet vrolijk enthousiast om worden.
Mijn vorige fiets (jaren terug) was XTR/XT + Sram ESP 7.0 afgemonteerd, en het verschil merk ik echt wel.

Ik wil een XTR voorderailleur, een Sram X9 achter en X0 gripshifters, dan zit ik wel goed.
Ik ben benieuwd wat je van de Acid vindt.

Welke kettingspray raden jullie aan?
SLX wordt juist veel geroemd omdat het zo goed is. Werkt goed, niet te zwaar, goede levensduur. Alivio zou ik er wel af halen inderdaad, maar SLX pas vervangen zodra het versleten is. Ik heb ook jaren met gripshifts gereden, maar ik ben er nu helemaal vanaf. Toch te vaak dat ik per ongeluk schakelde als ik m'n handen verdraaide op het stuur of als 't erg bumpy was. En ook one-finger remmen gaat minder goed doordat die dingen altijd zo dik zijn en met rapidfire kan ik de shifters en remmer beter positioneren op het stuur. Met gripshifts had ik ook nog wel eens dat het stuk gewone grip ging meedraaien. Maar het is persoonlijke voorkeur....

En qua kettingspul: Pedros Icewax of ChainJ (afhankelijk van de omstandigheden). En Motorex heeft ook wel goed spul, bijvoorbeeld de Wet Lube.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zondag 22 mei 2011 @ 12:20:39 #269
318754 Auti
-weg-
pi_97149399
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:25 schreef FHR het volgende:

[..]

SLX wordt juist veel geroemd omdat het zo goed is. Werkt goed, niet te zwaar, goede levensduur. Alivio zou ik er wel af halen inderdaad, maar SLX pas vervangen zodra het versleten is. Ik heb ook jaren met gripshifts gereden, maar ik ben er nu helemaal vanaf. Toch te vaak dat ik per ongeluk schakelde als ik m'n handen verdraaide op het stuur of als 't erg bumpy was. En ook one-finger remmen gaat minder goed doordat die dingen altijd zo dik zijn en met rapidfire kan ik de shifters en remmer beter positioneren op het stuur. Met gripshifts had ik ook nog wel eens dat het stuk gewone grip ging meedraaien. Maar het is persoonlijke voorkeur....

En qua kettingspul: Pedros Icewax of ChainJ (afhankelijk van de omstandigheden). En Motorex heeft ook wel goed spul, bijvoorbeeld de Wet Lube.
Het is inderdaad erg persoonlijk, ik zweer zelf dus echt bij gripshift (van Sram), ik heb verschillende systeempjes van Shimano geprobeerd, weet de namen niet maar ik weet wel vrijwel zeker dat ik niet met XTR shifters heb gereden dus daarvan kan ik niet zeggen of ik het goed vind werken, zal ongetwijfeld maar ik vind de bediening gewoon niet prettig en gripshift vind ik veel prettiger.

Het punt nu, bij mijn Analog, is dat ik het echt te traag vind schakelen, en bij last kan je het wel vergeten. Ik heb een SLX achterderailleur, maar die is echt te traag.. dit zal wel door de Alivio shifters komen? Voorderailleur is Alivio en die is nooit thuis ;) Ik moet echt heel technisch rijden en het parcours kennen want als ik bij een stevige klim kom en ik zit op het verkeerde voorblad dan ben ik al te laat..

Maar goed, ik ben iemand die erg stug is in dingen die ik gewend ben, ik weet nog heel erg goed hoe goed mijn vorige fiets schakelde.. zo snel, en altijd en klik PANG klik PANG.. 1:1 van Sram _O_ , daar wil ik echt naar terug.

Er is maar 1 minpuntje, Sram shifters werken alleen op Sram 1:1 achterderailleurs..
-weg-
pi_97151225
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:05 schreef joers1 het volgende:

[..]

Wat betreft de vraag voor fietskleding? Ik draag zelf kleding van de club (onze TWC). Maar heb ook wat setjes prive. Een goedkope winkel, waar ik goede ervaring mee heb is: www.cyclewear.nl
Thanks!
Kwam gisteren toevallig nog bij de Perry Sport, dus heb daar al het een en ander gekocht. Ze hadden toevallig kleding in de aanbieding :)
pi_97190998
quote:
99s.gif Op zondag 22 mei 2011 13:14 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Thanks!
Kwam gisteren toevallig nog bij de Perry Sport, dus heb daar al het een en ander gekocht. Ze hadden toevallig kleding in de aanbieding :)
heb mijn kleding in een duitse winkel gekocht, ook goede service, levertijd duurde 2 weken ivm overboekingsbetaling die hier nog goedgekeurd moest worden enzo.

* Crazy-M is van plan om een fietscomputer aan te schaffen.
iemand hier ervaring mee? hoor dat ze op een mtb niet altijd makkelijk te monteren zijn. liefst draadloos ;)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  FOK!fotograaf maandag 23 mei 2011 @ 12:04:01 #272
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_97193550
Ik zat daar ook mee, en wilde ook geen kabels, en voorzag ook problemen door de verende vork, sensoren die achter takken bleef hangen, enz. Toen zag ik de Garmin Edge. Het is een GPS, dus geen sensoren op de wielen. Ik gebruik een Edge 605 een van de simpelere uitvoeringen. Duurdere hebben hartfrequentie monitor en trapfrequentie, maar dat had ik toch niet nodig. Ik geef toe, het is een dure oplossing(+/200), maar het is een fijn apparaat.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_97193638
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 12:04 schreef Marc H het volgende:
Ik zat daar ook mee, en wilde ook geen kabels, en voorzag ook problemen door de verende vork, sensoren die achter takken bleef hangen, enz. Toen zag ik de Garmin Edge. Het is een GPS, dus geen sensoren op de wielen. Ik gebruik een Edge 605 een van de simpelere uitvoeringen. Duurdere hebben hartfrequentie monitor en trapfrequentie, maar dat had ik toch niet nodig. Ik geef toe, het is een dure oplossing(+/200), maar het is een fijn apparaat.
idd stuk duurder dan de 25 euro dingetjes :P :P
maar is nog wel iets om te overwegen via de GPS
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 23 mei 2011 @ 12:51:21 #274
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97195255
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Of denk je dat je echt dat scherm gaat gebruiken om je route te bepalen?
Life is what you make it.
pi_97197444
Ik heb zelf een simpel 30 euro draadloos fietscomputertje. De VDO A8+. GPS is te duur voor mij.
Ik gebruik het vooral om de afgelegde afstand te meten, snelheid vind ik niet eens zo heel belangrijk maar is altijd leuk natuurlijk.
Het werkt, ziet er leuk uit, en is niet duur. Maar hij is wel een beetje traag van begrip, dat komt door het draadloze. Bij versnellen duurt het even voordat hij de snelheid goed weergeeft. Er zit dus een lichte vertraging in het signaal, mijn A8 met draadje had dit niet.
De zender van de draadloze versie is ook een stuk groter, maar imho niet hinderlijk.. Ik heb hem goed weten te plaatsen.
-weg-
  maandag 23 mei 2011 @ 22:26:03 #276
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_97225931
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 12:20 schreef Auti het volgende:

[..]

Het punt nu, bij mijn Analog, is dat ik het echt te traag vind schakelen, en bij last kan je het wel vergeten. Ik heb een SLX achterderailleur, maar die is echt te traag.. dit zal wel door de Alivio shifters komen? Voorderailleur is Alivio en die is nooit thuis ;) Ik moet echt heel technisch rijden en het parcours kennen want als ik bij een stevige klim kom en ik zit op het verkeerde voorblad dan ben ik al te laat..

Maar goed, ik ben iemand die erg stug is in dingen die ik gewend ben, ik weet nog heel erg goed hoe goed mijn vorige fiets schakelde.. zo snel, en altijd en klik PANG klik PANG.. 1:1 van Sram _O_ , daar wil ik echt naar terug.

Langzaam schakelen ligt meestal niet aan het derailleur an sich, maar aan de afstelling en vooral aan de tandwielen. Bij duurdere tandwielen zijn de up- en downshifts ramps en pinnetjes beter. Ik heb zelf compleet XT erop zitten en dat schakelt inderdaad wel snel, zelfs naar groter tandwiel (zowel voor als achter).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_97235071
quote:
11s.gif Op maandag 23 mei 2011 12:51 schreef Schanulleke het volgende:
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Of denk je dat je echt dat scherm gaat gebruiken om je route te bepalen?
Wat je niet hebt, dat gebruik je niet ;) zo is het altijd ;)
Heb wel een keer zitten kijken voor een fiets computer die ook de route kan tonen. En kun je er ook de MTB routes in dumpen ;) is wel weer makkelijk ...
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:35:49 #278
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97246918
quote:
11s.gif Op maandag 23 mei 2011 12:51 schreef Schanulleke het volgende:
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Ik gebruik de gps alleen om achteraf de gereden routes online te kunnen bekijken....maar de forerunner is meer specifiek een hardloophorloge.En de emeerprijs met een Edge 500 is erg klein
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97246980
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:26 schreef FHR het volgende:

[..]

Langzaam schakelen ligt meestal niet aan het derailleur an sich, maar aan de afstelling en vooral aan de tandwielen. Bij duurdere tandwielen zijn de up- en downshifts ramps en pinnetjes beter. Ik heb zelf compleet XT erop zitten en dat schakelt inderdaad wel snel, zelfs naar groter tandwiel (zowel voor als achter).
Hmm, ik wist niet dat dat ook nog zo veel invloed zou hebben. Een XT cassette staat nu ook op het verlanglijstje :D En dan heel hard gaan sparen voor dit setje
http://www.bike2build.nl/(...)peed/170mm-44x32x22t
-weg-
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:47:22 #280
258860 Cliffy
Groovy!
pi_97268593
Mijn bike :s)

pi_97338409
quote:
99s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:57 schreef GuitarJJ het volgende:
[ afbeelding ]

Net opgehaald :)
Nice! Maar ik vind het wel een soort van smurfen blauw, niet de mooiste kleur blauw igg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik had vroeger deze Giant.



Dat was verrassend goed spul! :Y
-weg-
  donderdag 26 mei 2011 @ 18:17:10 #283
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97347725
Mijn Cube is klaar, mag m ophalen
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97376548
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:32 schreef Auti het volgende:

[..]

Nice! Maar ik vind het wel een soort van smurfen blauw, niet de mooiste kleur blauw igg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik had vroeger deze Giant.

[ afbeelding ]

Dat was verrassend goed spul! :Y
Ik vind het wel een mooie kleur. Past ook wel goed bij de witte onderdelen!
De kleur blauw op jouw foto vind ik dan weer wat minder! :P
pi_97454110
TVP. Ik wil weer gaan sporten en mountainbiken is iets wat me wel heel erg leuk lijkt. Fietsen vind ik leuk, natuur vind ik leuk dus het lijkt me een hele leuke combinatie :) Mountainbiken jullie 's winters ook?
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  zondag 29 mei 2011 @ 14:24:23 #286
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97456017
Als het maar niet ijzelt (of het moet juist sneeuwen :9 ) of regent.
pi_97457012
Ok dan :) Heb je nog tips m.b.t. het kijken naar mountainbikes? Als ik zo door de topics lees hoor ik dat Cube een heel degelijk merk is. Klopt dat?
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  zondag 29 mei 2011 @ 15:38:26 #288
258860 Cliffy
Groovy!
pi_97457926
Dit is handig om eens door te lezen.. Cube maakt leuke fietsen voor leuke prijzen, door MTB fanatiekelingen word er nog wel eens op neergekeken maar dat slaat eigenlijk nergens op.. ;) Kijk bv ook eens op www.canyon.com
pi_97458894
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:38 schreef Cliffy het volgende:
Dit is handig om eens door te lezen.. Cube maakt leuke fietsen voor leuke prijzen, door MTB fanatiekelingen word er nog wel eens op neergekeken maar dat slaat eigenlijk nergens op.. ;) Kijk bv ook eens op www.canyon.com
Thanks voor de tip, ik ga even lezen :)
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  zondag 29 mei 2011 @ 21:59:50 #290
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97474328
Niets mis met Cube...en over dat imago?? Dat valt echt heel erg mee. Ik merk in onze twc juist, dat merken als X-Trail en Focus meer "neerkijkers" trekt en de meningen daarover veel negatiever zijn (als het gaat om imago dan!) dan bij Cube of Canyon. Laatstgenoemden zijn behoorlijk "upcoming"
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97486049
Rijd zelf al een aantal jaren Cube Acids
Prima fietsen :)

iemand een idee om schijfremmen schoon te maken ? die van mij piepen en kraken als een gek met het remmen....
heb wel busje luchtdruk maar denk niet echt helpt :X :X
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 30 mei 2011 @ 15:35:07 #292
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97497991
Toevallig gister remmen eens bijgesteld, such powerrr! :D

Gewoon loshalen, remmenreiniger erover, terugzetten maar nog niet vastdraaien, rem vol indrukken en vastmaken :Y
pi_97505947
Vanmiddag m'n eerste rondje gefietst. 20 km. Niet zo heel ver, maar moet toch ergens mee beginnen! :) Gemiddelde snelheid was 23 km/h, topsnelheid 35 km/h.

Was trouwens vooral "on road". Moet de mooie plekjes hier nog ontdekken!

Handschoentjes zijn trouwens erg fijn! Geen last van zere en/of zweethanden ^O^
  maandag 30 mei 2011 @ 19:54:00 #294
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_97508797
quote:
6s.gif Op maandag 30 mei 2011 08:56 schreef Crazy-M het volgende:
Rijd zelf al een aantal jaren Cube Acids
Prima fietsen :)

iemand een idee om schijfremmen schoon te maken ? die van mij piepen en kraken als een gek met het remmen....
heb wel busje luchtdruk maar denk niet echt helpt :X :X
Piepen heb ik eigenlijk alleen maar als ze nat zijn (Formula The One, die zijn berucht daarom met de sintered blokken). Maar kraken? Zitten de remklauwen wel goed vast? En zit er nog wel remvoering op je blokken of ben je met metaal op metaal aan het remmen?

De schijf kan je het beste schoonmaken met brake cleaner (bij de autohandel halen) of wat andere alcohol-achtige meuk zoals spiritus (geen terpentine, dat is vet). Als de zuiger vies zijn (waardoor ze niet meer goed naar binnen/buiten bewegen) dan blokken eruit, rem beetje inknijpen zodat de zuigers naar buiten komen en afspuiten met brake cleaner en met een tandenborstel er langs. Als ze opgedroogd zijn (kwestie van halve minuut ofzo), dan blokken er weer in en met een grote platte schroevendraaier voorzichtig de blokken weer terug naar buiten duwen.

Als de klauw niet goed uitgelijnd staat, heb je ook kans op geluid. Als het postmount is (zie hieronder), is het makkelijk: boutjes iets los draaien zodat de klauw heen-en-weer kan, rem inknijpen, boutjes aandraaien en rem loslaten. Als je International standaard is het lastiger, dan moet je er ringen tussen zetten of er tussen uit halen.

Postmount (boutjes staan "langs" het wiel):


International Standard (boutjes wijzen naar het wiel):


Piepen/kraken kan ook komen doordat de bevestigingspunten vies of niet vlak zijn. Er zijn speciale tools om deze te vlakken. Daarna de boel weer met schone/nieuwe ringen en boutjes (met wat Loctite) vast zetten.

Kromme schijven kan je repareren door 'em gewoon wat terug te buigen met een flinke tang, of timmeren op een werkbank. Als 'ie echt erg krom is, een nieuwe kopen (maar dan past 'ie meestal ook niet meer door de remklauw heen).

En ontluchten is ook erg aan te raden. Helpt niet tegen piepen/kraken, maar dan doen ze 't wel opeens weer beter.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 30 mei 2011 @ 20:04:33 #295
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97509318
^Uitgebreide versie :P

Maar loctide om je klauwen vast te zetten, lijkt me ietswat overdreven; alleen maar gezeik als het weer los moet.
  maandag 30 mei 2011 @ 20:09:57 #296
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_97509543
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 20:04 schreef Life2.0 het volgende:
^Uitgebreide versie :P

Maar loctide om je klauwen vast te zetten, lijkt me ietswat overdreven; alleen maar gezeik als het weer los moet.
Je moet ook niet die muurvaste Loctite hebben, maar die ene tegen kraken en vastzitten door roest/troep. Weet even niet meer uit m'n hoofd welk nummer dat dat is. Of Shimano montagepasta, Park Tools anti-seize, in ieder geval zoiets is wel handig. Dan krijg je ze juist nog een keer los ipv dat ze vast gaan zitten door troep.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 30 mei 2011 @ 20:43:59 #297
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97511210
Gewoon onderhoud+goed gereedschap
pi_97513408
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:54 schreef FHR het volgende:

[..]

Piepen heb ik eigenlijk alleen maar als ze nat zijn (Formula The One, die zijn berucht daarom met de sintered blokken). Maar kraken? Zitten de remklauwen wel goed vast? En zit er nog wel remvoering op je blokken of ben je met metaal op metaal aan het remmen?

De schijf kan je het beste schoonmaken met brake cleaner (bij de autohandel halen) of wat andere alcohol-achtige meuk zoals spiritus (geen terpentine, dat is vet). Als de zuiger vies zijn (waardoor ze niet meer goed naar binnen/buiten bewegen) dan blokken eruit, rem beetje inknijpen zodat de zuigers naar buiten komen en afspuiten met brake cleaner en met een tandenborstel er langs. Als ze opgedroogd zijn (kwestie van halve minuut ofzo), dan blokken er weer in en met een grote platte schroevendraaier voorzichtig de blokken weer terug naar buiten duwen.

Als de klauw niet goed uitgelijnd staat, heb je ook kans op geluid. Als het postmount is (zie hieronder), is het makkelijk: boutjes iets los draaien zodat de klauw heen-en-weer kan, rem inknijpen, boutjes aandraaien en rem loslaten. Als je International standaard is het lastiger, dan moet je er ringen tussen zetten of er tussen uit halen.

Postmount (boutjes staan "langs" het wiel):
[ afbeelding ]

International Standard (boutjes wijzen naar het wiel):
[ afbeelding ]

Piepen/kraken kan ook komen doordat de bevestigingspunten vies of niet vlak zijn. Er zijn speciale tools om deze te vlakken. Daarna de boel weer met schone/nieuwe ringen en boutjes (met wat Loctite) vast zetten.

Kromme schijven kan je repareren door 'em gewoon wat terug te buigen met een flinke tang, of timmeren op een werkbank. Als 'ie echt erg krom is, een nieuwe kopen (maar dan past 'ie meestal ook niet meer door de remklauw heen).

En ontluchten is ook erg aan te raden. Helpt niet tegen piepen/kraken, maar dan doen ze 't wel opeens weer beter.
mja hij was bij de fietsenmaker voor een onderhoud en toen had ik het al aangegeven. hebben ze hem gereinigd maar nog geen week later kwam het weer terug.
Dit weekend even naar kijken, remmen enzo doet hij nog wel goed
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:38:49 #299
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97559490
quote:
99s.gif Op maandag 30 mei 2011 18:47 schreef GuitarJJ het volgende:

Handschoentjes zijn trouwens erg fijn! Geen last van zere en/of zweethanden ^O^
Wat voor handschoentjes heb je?
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_97567018
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:38 schreef joers1 het volgende:

[..]

Wat voor handschoentjes heb je?
Standaarddingetjes :) Handschoentjes zonder vingertoppen. Verder zitten er nog van die 'gripkussentjes' bij de handpalm.

Kostte een euro of 20 bij de Perry Sport. Merk is Ultima.
  donderdag 2 juni 2011 @ 09:42:58 #301
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_97613031
ooow ok.
Net een rugzak in bestelling gedaan...voor het mtb' en en racefietsen.

Deuter Superbike 18 EXP
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')