Kan. Luchtvering is meestal lichter. Stalen vering lijkt mij minder fragiel.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
Ik ben ook van de partij.quote:Op maandag 19 juli 2010 22:39 schreef nzw het volgende:
Ik ga op 10 oktober voor het eerst de Bart Brentjes Challenge rijden. Dit wordt me eerste tourtocht, dus ik doe de 55 km. Ben toch wel benieuwd. Ik ga er ook wat fanatieker voor trainen. Zijn er nog meer mensen die 10 oktober naar Limburg afzakken?
Gr
Het is eigenlijk andersom: als je een crosscountry fiets bouwt, zet je er (meestal) een luchtveer in en als je een FR/DH fiets bouwt een stalen (of titanium) veer. Een luchtveer is lichter, dat is voordelig voor crosscountry en iets minder van belang voor FR/DH. Maar een metalen veer is weer gevoeliger en reageert dus meer op kleine hobbeltjes (een luchtveer heeft strakke afdichtingen die wat wrijving hebben). En een nadeel van een luchtveer voor DH is dat tijdens een run de lucht in de demper opwarmt door de compressies en daardoor (en door opwarmen van de demperolie) gaat de demper anders reageren.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
netjes,quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets![]()
[ afbeelding ]
heb nog niet echt door de bossen gereden, wel naar mijn opa en oma 40 km verderopquote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:44 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
netjes,![]()
al wat leuks mee gereden?
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:59 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Okay, thanks voor de info. Ik heb nu mijn oog op een Bulls Crossmover 2, maar er liggen vrij smalle bandjes op, dus ik ben bang dat die niet is gemaakt voor offroad te gaan, heb ik dat goed ?
[edit] Hij valt op de bulls site onder crosscountry, dus niet echt iets om heel wild mee te gaan doen![]()
Mja, zo'n vermoeden had ik al. Het frame zag er bij die Bulls ook vrij dun uit, vandaar dat ik er maar vanaf heb gezien.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 08:13 schreef FHR het volgende:
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.
Ik ben nu gewoon marktplaats aan het afstruinen. Het hoeft voor nu nog niet zo heel duur te zijn, aangezien ik nog aan het kijken ben of ik dit wil blijven doen, maar er is weinig in mijn maat te vindenquote:Bij de Bulls site waar ik even op keek, valt die Crossmover onder de 'Cross' groep, niet onder 'Crosscountry' groep. Het is een hybride, soort mix van een mountainbike met een straatfiets, vandaar de smalle en gladde bandjes en de dunne (lees: slap in de verkeerde richtingen) voorvork en de grote tandwielen voor. Als je bij Bulls wilt blijven voor een XC mountainbike, kom je uit op een Copperhead 1 voor dezelfde prijs. Die heeft wel brede banden en een redelijke voorvork (maar is wel ietsie zwaarder). Als je bij de geometrie kijkt, zie je ook dat de Copperhead wat compacter is (bovenbuis korter, achterbrug korter) en een iets minder steile balhoofdhoek heeft. Dat laatste is gunstig, dan is de fiets wat stabieler.
Ik raad je aan ook 's te kijken bij Cube of Canyon. Succes met uitzoeken.
Ben geen fan van CUBE maar qua looks doen ze het vrij goed.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets![]()
[ afbeelding ]
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:46 schreef Jort227 het volgende:
Ik had even een vraagje. Tijdje geleden ging ik MTB'en net nadat het geregend had. Oftewel ik kwam redelijk onder de modder thuis. Nu vroeg ik me af hoe je het beste te werk kan gaan met schoonmaken. Ik heb m'n fiets meteen afgespoten met de tuinslang en vervolgens gewoon laten drogen.
Ik zit een beetje met dezelfde overweging. Voor mijn voornaamste gebruik zou ik zo een racefiets kunnen kiezen maar omdat ik ook wel hobbeltje op en stoeprandje afros ga ik toch voor de mountainbike kiezen.quote:Op maandag 19 juli 2010 15:29 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan.Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)
Ik gebruik sowieso geen hogedrukspuit alleen tuinslangquote:Op zondag 15 augustus 2010 17:33 schreef Skwish het volgende:
[..]
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.
Afspoelen met water met een een beetje zeepsop. Ik gebruik er zelf een borstel erbij. Alles laten drogen en ketting en andere draaiende delen goed smeren .
sooww... mooie bike!quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Monco10 het volgende:
Ook eindelijk een nieuwe bike gekocht:
[ afbeelding ]
De ketting van 9-speed is smaller dan van 8-speed, dus de bladen zitten denk ik iets dichter bij elkaar. Het schijnt wel te werken, maar je hebt iets meer kans dat de ketting langs de bladen gaat schuren als je flink scheef geschakeld hebt (van klein blad voor naar klein tandwiel achter, maar ja, dat moet je sowieso niet doen). Je zou ook een 9-speed ketting kunnen gaan gebruiken, die werkt volgens mij ook op 8-speed cassettes.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:16 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik vind Scott ook echt mooie fietsen hebben.
Ik heb een vraagje. Ik heb een aantal weken geleden een mountainbike overgenomen, maar de casette en tandwielen moeten vervangen worden. Nu wil ik de losse onderdelen bestellen en deze zelf gaan vervangen, om er ook nog eens wat van te leren. Nu heeft de mtb 8 versnellingen, en ik wil er een Deore crankstel opleggen, maar daarbij staat dat die voor 9speed kettingen is.
https://rose.nl/onderdele(...)ail=10&detail2=22561
https://rose.nl/onderdele(...)tail=10&detail2=2173
Vallen deze 2 onderdelen te combineren ?
Ah een Cubequote:Op zondag 12 september 2010 15:37 schreef SnowLeopard het volgende:
Tweedehandsje, maar die kerel heeft hem zo gigantisch goed onderhouden..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
¤500,- voor betaald
Upgraden zit er even niet in ivm geld, ik heb wel al SPD pedalen liggen (kreeg ik erbijquote:Op zondag 12 september 2010 20:03 schreef Skwish het volgende:
[..]
Ah een Cube![]()
Al een kleine upgrade in gedachten? SPD pedaaltjes?
Beter voor XT gaan. Ikzelf ben er zeer over te spreken en het prijsverschil in een 2ehands fiets met deore en XT is niet grootquote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nadat m'n mountainbike geruime tijd gestolen was en ik hiervoor een hybridefiets had gehaald merk ik nu echt wel dat het lastig fietsen in het bos is met die dunnere banden.
Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Thanksquote:Op woensdag 15 september 2010 23:09 schreef Skwish het volgende:
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.
Ik heb vandaag 2 uurtjes gereden maar het voornamelijk bij asfalt gehoudenquote:Op zondag 26 september 2010 17:00 schreef McGilles het volgende:
Vandaag bij de laatste afdaling twee banden tegelijkertijd lek gereden, zwaar balen.
Gelukkig was er iemand zo behulpzaam om mij op te halen waardoor ik nu weer op tijd op m'n werk zit, vanavond eens even kijken hoe de banden erbij staan, zal wel niet al te best zijn.
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.quote:Op zondag 31 oktober 2010 20:13 schreef Jort227 het volgende:
Vandaag na een lange tijd (door tijdgebrek) weer eens een tochtje gemaakt door het bos. Door de regen van vandaag en gisteren was het lekker modderig, dus heb me wel vermaakt.
Merkte alleen wel dat ik nog heel erg moet wennen aan m'n SPD pedalen. 't Was m'n tweede keer ermee, maar het inklikken gaat nog steeds niet heel vlekkeloos. Kan het ook zijn dat als je door het zand hebt gelopen je schoenplaatjes niet meer zo goed inklikken, door het zand? Is hier iets aan te doen?
En heeft iemand misschien algemene tips om beter in te klikken? Want ik heb beetje moeite met het "vinden" van waar ik moet inklikken zeg maar (dus de positie van de plaatjes op m'n schoen).
Leuk inderdaad al die plassen en modder, maar vandaag in Drunen zeer veel last van chainsuck, heel irritant en dat met een fiets waar nog geen 250km mee is gefietst in het bos.quote:Op maandag 1 november 2010 22:54 schreef Jort227 het volgende:
Ik heb trouwens qua fietsen wel zin in de herfst/winter. Lekker veel modder en plassen in het bos om doorheen te raggen. Dat vind ik wel 1 van de leuke dingen aan mountainbiken, en ook dat het zo lekker "variabel" is... Niet gewoon saai over een weg, maar echt heuveltje op, heuveltje af, door een plas, over zandpad enzo
.
Ik heb mijn Copperhead 3 bij Dokman in Culemborg gekocht! Superservice, behulpzame mensen en kenning aanwezig, misschien de moeite waard om daar een kijkje te nemen!quote:Op donderdag 11 november 2010 08:45 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,
Ik sta op het moment een MTB te kopen en heb momenteel mijn zinnen gezet op de Bulls Copperhead 3 (2010). Echter zie ik deze bijna overal voor 999,- staan behalve bij Mantel. Nou ving ik van een bekende op dat deze club dozenschuivers waren en je er beter niks kon kopen.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een leverancier waar je wel (of meer) van op aan kan, maar die 10% korting die er bij Matel op zit is natuurlijk ook niet verkeerd.
Iemand tips?
Mvg. Jeroen
Aah oke, thanks voor de tip, ga ik dat eens proberenquote:Op maandag 1 november 2010 07:47 schreef nzw het volgende:
[..]
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.
Hmm, ja ik gooi het niet in de wasmachine, stond op de kaartjes erbij, dat dat niet mochtquote:Op donderdag 11 november 2010 10:43 schreef Tommeke het volgende:
@Jort: Kleding gooi ik altijd in we wasmachine, en als het er vies is smeer ik wat afwasmiddel op de vieze plekken.
Soms kan er wat modder tussen je pedalen en/of schoenplaatjes zitten. Gewoon een paar keer met het plaatje op het pedaal trappen en de boel komt hopelijk los
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:16 schreef Tommeke het volgende:
Dat kan ook, hardnekkige modder
Hoe meer bagger, hoe beter
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |