De Easton Havoc en Haven zijn volgens mij de MTB wielen. Maar als je het plaatje vergroot of op de Cube-site zelf kijkt, zie je er toch echt EA90 op staan. Vreemd.quote:Op maandag 26 april 2010 22:03 schreef Modus het volgende:
Mijn vraag uit het vorige topic:
Zeg, ben ik nou gek of zijn dit eik racevelgen:
[ afbeelding ]
http://www.bike2build.nl/(...)bon/16-inch-teamline
Easton EA90 dus. Volgens de Easton site is de EA90 altijd een wegvelg. Hoe zit dat dan?
En hoe ging het?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:36 schreef kneiterhard het volgende:
stap zo op de fiets voor de mtb route over brunssumerheide. Ben benieuwd, kleine training voor limburgs mooiste
alleen lus 1 gedaan dus ongeveer 25 km denk ik? anderhalf uurtje over gedaan dus voor de 1e keer sinds lange tijd niet slecht.quote:
Alleen route 1 is 15 km. Heb ik zaterdag nog 48 minuten over gedaan.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:05 schreef kneiterhard het volgende:
[..]
alleen lus 1 gedaan dus ongeveer 25 km denk ik? anderhalf uurtje over gedaan dus voor de 1e keer sinds lange tijd niet slecht.
Leuke route met bijna alleen maar bos soms technisch maar wel zo dat alles gewoon gefietst kan worden.
volgende keer de andere lussen proberen
Mijn fietscomputer geeft 15 km aan. Ik slinger waarschijnlijk veel.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:32 schreef kneiterhard het volgende:
oh ik ben begonnen aan de schaapskooiweg dus het was maar 13, faaak dan kom ik aan het trainen nog haha.
maar dan ga ik binnenkort nog eens terug en dan verbind ik route 1 met route 3.
Ik heb ooit een keer een Geko 201 gekocht, maar niet heel veel gebruikt. In het bos is de ontvangst niet al te best en oplaadbare batterijen zijn in no-time leeg. Maar het is wel erg handig als je een GPS-route hebt gedownload, of als je ergens in Frankrijk aan het dwalen bent (op die IGN stafkaarten staat ook het WGS84 grid). En het is leuk om na het fietsen je route op een kaart te zien met de snelheden erbij. Ik heb zelf in Matlab iets geschreven om de data ook in 3D te laten zien en de kleur van de lijn is dan de snelheid. Dat is erg leuk als je in de Alpen hebt gefietst (met liften omhoog zodat je flink op-en-neer gaat). Dat zou ik eigenlijk nog een keer moeten combineren met Google Earth (bestaat vast al voor nieuwere GPS units).quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:48 schreef kneiterhard het volgende:
moet zelf echt die km-teller erop gaan zetten. Heb echt totaal geen gevoel voor afstand wanneer ik door het bos,veld en kiezel fiets.
Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
thanks! hier kan ik wel wat meequote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:47 schreef Modus het volgende:
Geen idee maar ms staat hier wat tussen?
http://www.dirty-pages.net/links/overzicht.php?categorie=10
http://www.dirty-pages.net/links/overzicht.php?categorie=15
Ik rij ruim een jaar met gps. SUPERRR! kan het iedereen aanraden, al geeft het wel extra werk om vooraf je route te plannen. Ook gedownloade routes moet je checken op volledigheid en bruikbaarheid.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:48 schreef kneiterhard het volgende:
Fietsen mensen hier op GPS? Ben ik ook wel heel benieuwd na hoe dat bevalt
hoe is het parcours gegaan?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 09:10 schreef Marco001 het volgende:
zo, een paar weken geleden ook een mountainbike gekocht, die ik donderdag even lekker ga testen op het parcours bij Veendam.
Het is een Bulls Comp 5.50 geworden.
Het ging allemaal uitstekend, op die ene boom na, die in de weg stond toen ik een afdaling aan het doen was met een bocht erin. Of ik had natuurlijk gewoon te veel vaart..quote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:24 schreef tubacloud het volgende:
[..]
hoe is het parcours gegaan?
en is het een fijne fiets?
Heb wel interesse wanneer je nog eens in de buurt bent Tenzij het XC is natuurlijkquote:Op woensdag 2 juni 2010 21:13 schreef Osramp het volgende:
Iemand interesse om vrijdag een rondje te doen rondom Maastricht?
Ik had hetzelfde budget in gedachte en heb ook onlangs een nieuwe MTB gekocht. Ik heb een KTM Ultra Sport gekocht nadat ik er behoorlijk wat korting op kreeg waardoor de fiets net in mijn budget kwam Ik ben er uitermate tevreden over, volgens mij net wat betere schakelgroepen dan de Trek.quote:Op woensdag 30 juni 2010 22:01 schreef tubacloud het volgende:
Ben op zoek naar een mountainbike, die niet al te duur moet zijn, denk aan de prijsklasse 500-800 euro zoiets iig.
Ben bij de fietsenzaak geweest, mooie fietsen moet ik zeggen, maar er was er 1 die er voor mij uitsprong in mijn prijsklasse: de Trek 4900
Om maar even aan te geven waarvoor ik hem zoal wil gaan gebruiken:
Het meeste cross country, maar ook bijvoorbeeld in de ardennen ofzo, waar hij toch wel een flinke afdaling aan moet kunnen, dus rotsachtige bodem, naar beneden, met hoge snelheid (wat voor mij rond de 45 kilometer per uur is )
Andere mogelijkheden/ideeën?
Graag hulp
Het zou ook kunnen, oftewel het is afhankelijk van meerdere dingen.quote:Op zondag 18 juli 2010 11:44 schreef Monco10 het volgende:
Ah, nou ik hou het liever bij de bekendere A-merken
Overigens, nog een vraag over de framemaat: als ik meet zou ik uitkomen op een 48 cm / 19" frame.
Is dit meer een richtlijn en zou je in het algemeen ook kunnen gaan voor in dit geval een 18" of 20" of is daar niks over te zeggen?
Ligt eraan wat je ermee wilt doen he. Voor diehard mountainbiken denk ik dat je beter door kunt zoeken, voor die prijs verwacht ik niet al te veel van de afmontage, en dat is waar het uiteindelijk toch om draait...quote:Op maandag 19 juli 2010 15:06 schreef klaasdj het volgende:
Weet iemand of Stratos een goed merk is? Weet niet precies hoe het afgemonteerd is, maar ziet er van afstandje wel aardig uit.
Volgende link:
http://link.marktplaats.nl/357096358
Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan. Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)quote:Op maandag 19 juli 2010 15:19 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je ermee wilt doen he. Voor diehard mountainbiken denk ik dat je beter door kunt zoeken, voor die prijs verwacht ik niet al te veel van de afmontage, en dat is waar het uiteindelijk toch om draait...
Kan. Luchtvering is meestal lichter. Stalen vering lijkt mij minder fragiel.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
Ik ben ook van de partij. Gisteren ingeschreven voor de 100 km. Wij gaan em met een lang weekend Ardennen combineren. Vanuit daar is het minder dan 1 uur rijden naar Eijsden.quote:Op maandag 19 juli 2010 22:39 schreef nzw het volgende:
Ik ga op 10 oktober voor het eerst de Bart Brentjes Challenge rijden. Dit wordt me eerste tourtocht, dus ik doe de 55 km. Ben toch wel benieuwd. Ik ga er ook wat fanatieker voor trainen. Zijn er nog meer mensen die 10 oktober naar Limburg afzakken?
Gr
Het is eigenlijk andersom: als je een crosscountry fiets bouwt, zet je er (meestal) een luchtveer in en als je een FR/DH fiets bouwt een stalen (of titanium) veer. Een luchtveer is lichter, dat is voordelig voor crosscountry en iets minder van belang voor FR/DH. Maar een metalen veer is weer gevoeliger en reageert dus meer op kleine hobbeltjes (een luchtveer heeft strakke afdichtingen die wat wrijving hebben). En een nadeel van een luchtveer voor DH is dat tijdens een run de lucht in de demper opwarmt door de compressies en daardoor (en door opwarmen van de demperolie) gaat de demper anders reageren.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik heb me gister wat ingelezen over de type mountainbikes. Kan ik de conclusie trekken dat wanneer een Mountainbike luchtvering heeft, hij meer geschikt is voor CrossCountry, en bij een stalen vering hij meer geschikt is voor enduro/Allmountain ?
netjes,quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets
[ afbeelding ]
heb nog niet echt door de bossen gereden, wel naar mijn opa en oma 40 km verderopquote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:44 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
netjes,
al wat leuks mee gereden?
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:59 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Okay, thanks voor de info. Ik heb nu mijn oog op een Bulls Crossmover 2, maar er liggen vrij smalle bandjes op, dus ik ben bang dat die niet is gemaakt voor offroad te gaan, heb ik dat goed ?
[edit] Hij valt op de bulls site onder crosscountry, dus niet echt iets om heel wild mee te gaan doen
Mja, zo'n vermoeden had ik al. Het frame zag er bij die Bulls ook vrij dun uit, vandaar dat ik er maar vanaf heb gezien.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 08:13 schreef FHR het volgende:
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen tussen XC en FR/DH dan alleen het type vering en de hoeveelheid veerweg. De frames zijn voor DH veel steviger, dus zwaarder maar ook een hele andere geometrie (balhoofdhoek van 66 graden in plaats van 70 voor een XC fiets bijvoorbeeld). En andere onderdelen, wielen..... noem het maar op.
Ik ben nu gewoon marktplaats aan het afstruinen. Het hoeft voor nu nog niet zo heel duur te zijn, aangezien ik nog aan het kijken ben of ik dit wil blijven doen, maar er is weinig in mijn maat te vindenquote:Bij de Bulls site waar ik even op keek, valt die Crossmover onder de 'Cross' groep, niet onder 'Crosscountry' groep . Het is een hybride, soort mix van een mountainbike met een straatfiets, vandaar de smalle en gladde bandjes en de dunne (lees: slap in de verkeerde richtingen) voorvork en de grote tandwielen voor. Als je bij Bulls wilt blijven voor een XC mountainbike, kom je uit op een Copperhead 1 voor dezelfde prijs. Die heeft wel brede banden en een redelijke voorvork (maar is wel ietsie zwaarder). Als je bij de geometrie kijkt, zie je ook dat de Copperhead wat compacter is (bovenbuis korter, achterbrug korter) en een iets minder steile balhoofdhoek heeft. Dat laatste is gunstig, dan is de fiets wat stabieler.
Ik raad je aan ook 's te kijken bij Cube of Canyon. Succes met uitzoeken.
Ben geen fan van CUBE maar qua looks doen ze het vrij goed.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef tubacloud het volgende:
heb maar eens foto's gemaakt van mijn neue fiets
[ afbeelding ]
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:46 schreef Jort227 het volgende:
Ik had even een vraagje. Tijdje geleden ging ik MTB'en net nadat het geregend had. Oftewel ik kwam redelijk onder de modder thuis. Nu vroeg ik me af hoe je het beste te werk kan gaan met schoonmaken. Ik heb m'n fiets meteen afgespoten met de tuinslang en vervolgens gewoon laten drogen.
Ik zit een beetje met dezelfde overweging. Voor mijn voornaamste gebruik zou ik zo een racefiets kunnen kiezen maar omdat ik ook wel hobbeltje op en stoeprandje afros ga ik toch voor de mountainbike kiezen.quote:Op maandag 19 juli 2010 15:29 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Alleen de alpen in op de weg. Verder af en toe een bospaadje misschien. Ik wilde voor een racefiets of veldfiets gaan, maar budgetmountainbikes spreken me wel aan. Scheelt zo 200 euro voor vergelijkbare kwaliteit. (hoewel verschillende doelen.)
Ik gebruik sowieso geen hogedrukspuit alleen tuinslang . Maar bedankt voor de tip. En wat ik zei is het echt nodig iedere keer de ketting te smeren? En mijn kleding (vooral m'n schoenen) kan ik die ook gewoon onder de kraan afspoelen of kunnen ze daar niet tegen (of ligt dat eraan wat voor schoenen ik heb)?quote:Op zondag 15 augustus 2010 17:33 schreef Skwish het volgende:
[..]
In ieder gevaal GEEN hogedrukspuit gebruiken.
Afspoelen met water met een een beetje zeepsop. Ik gebruik er zelf een borstel erbij. Alles laten drogen en ketting en andere draaiende delen goed smeren .
sooww... mooie bike!quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Monco10 het volgende:
Ook eindelijk een nieuwe bike gekocht:
[ afbeelding ]
De ketting van 9-speed is smaller dan van 8-speed, dus de bladen zitten denk ik iets dichter bij elkaar. Het schijnt wel te werken, maar je hebt iets meer kans dat de ketting langs de bladen gaat schuren als je flink scheef geschakeld hebt (van klein blad voor naar klein tandwiel achter, maar ja, dat moet je sowieso niet doen). Je zou ook een 9-speed ketting kunnen gaan gebruiken, die werkt volgens mij ook op 8-speed cassettes.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:16 schreef Un-X-PecteD het volgende:
Ik vind Scott ook echt mooie fietsen hebben.
Ik heb een vraagje. Ik heb een aantal weken geleden een mountainbike overgenomen, maar de casette en tandwielen moeten vervangen worden. Nu wil ik de losse onderdelen bestellen en deze zelf gaan vervangen, om er ook nog eens wat van te leren. Nu heeft de mtb 8 versnellingen, en ik wil er een Deore crankstel opleggen, maar daarbij staat dat die voor 9speed kettingen is.
https://rose.nl/onderdele(...)ail=10&detail2=22561
https://rose.nl/onderdele(...)tail=10&detail2=2173
Vallen deze 2 onderdelen te combineren ?
Ah een Cubequote:Op zondag 12 september 2010 15:37 schreef SnowLeopard het volgende:
Tweedehandsje, maar die kerel heeft hem zo gigantisch goed onderhouden..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
¤500,- voor betaald
Upgraden zit er even niet in ivm geld, ik heb wel al SPD pedalen liggen (kreeg ik erbij ) maar ik heb het niet zo op die dingen ..quote:Op zondag 12 september 2010 20:03 schreef Skwish het volgende:
[..]
Ah een Cube
Al een kleine upgrade in gedachten? SPD pedaaltjes?
Beter voor XT gaan. Ikzelf ben er zeer over te spreken en het prijsverschil in een 2ehands fiets met deore en XT is niet grootquote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nadat m'n mountainbike geruime tijd gestolen was en ik hiervoor een hybridefiets had gehaald merk ik nu echt wel dat het lastig fietsen in het bos is met die dunnere banden.
Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef McGilles het volgende:
Nu zit ik dus weer even te kijken voor een tweedehands mtb, maximaal 500 euro. Ben zelf 1.92m dus denk aan een 60cm frame. Mensen hier nog tips waar ik op moet letten of wat aan te raden is? Deore minimum of toch maar voor XT gaan?
Thanks Heb het even doorgenomen. Toch maar eens kijken of ik tweedehands voor weinig iets op de kop kan tikken. Behalve Bergschenhoek zijn er geloof ik niet zo heel veel goede/leuke opties in de omgeving Rotterdam geloof ik?quote:Op woensdag 15 september 2010 23:09 schreef Skwish het volgende:
Lees dit topic maar eens door waar je op kan letten bij aanschaf van eerste fiets.
Ik heb vandaag 2 uurtjes gereden maar het voornamelijk bij asfalt gehoudenquote:Op zondag 26 september 2010 17:00 schreef McGilles het volgende:
Vandaag bij de laatste afdaling twee banden tegelijkertijd lek gereden, zwaar balen.
Gelukkig was er iemand zo behulpzaam om mij op te halen waardoor ik nu weer op tijd op m'n werk zit, vanavond eens even kijken hoe de banden erbij staan, zal wel niet al te best zijn.
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.quote:Op zondag 31 oktober 2010 20:13 schreef Jort227 het volgende:
Vandaag na een lange tijd (door tijdgebrek) weer eens een tochtje gemaakt door het bos. Door de regen van vandaag en gisteren was het lekker modderig, dus heb me wel vermaakt .
Merkte alleen wel dat ik nog heel erg moet wennen aan m'n SPD pedalen. 't Was m'n tweede keer ermee, maar het inklikken gaat nog steeds niet heel vlekkeloos. Kan het ook zijn dat als je door het zand hebt gelopen je schoenplaatjes niet meer zo goed inklikken, door het zand? Is hier iets aan te doen?
En heeft iemand misschien algemene tips om beter in te klikken? Want ik heb beetje moeite met het "vinden" van waar ik moet inklikken zeg maar (dus de positie van de plaatjes op m'n schoen).
Leuk inderdaad al die plassen en modder, maar vandaag in Drunen zeer veel last van chainsuck, heel irritant en dat met een fiets waar nog geen 250km mee is gefietst in het bos.quote:Op maandag 1 november 2010 22:54 schreef Jort227 het volgende:
Ik heb trouwens qua fietsen wel zin in de herfst/winter. Lekker veel modder en plassen in het bos om doorheen te raggen . Dat vind ik wel 1 van de leuke dingen aan mountainbiken, en ook dat het zo lekker "variabel" is... Niet gewoon saai over een weg, maar echt heuveltje op, heuveltje af, door een plas, over zandpad enzo .
Ik heb mijn Copperhead 3 bij Dokman in Culemborg gekocht! Superservice, behulpzame mensen en kenning aanwezig, misschien de moeite waard om daar een kijkje te nemen!quote:Op donderdag 11 november 2010 08:45 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,
Ik sta op het moment een MTB te kopen en heb momenteel mijn zinnen gezet op de Bulls Copperhead 3 (2010). Echter zie ik deze bijna overal voor 999,- staan behalve bij Mantel. Nou ving ik van een bekende op dat deze club dozenschuivers waren en je er beter niks kon kopen.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een leverancier waar je wel (of meer) van op aan kan, maar die 10% korting die er bij Matel op zit is natuurlijk ook niet verkeerd.
Iemand tips?
Mvg. Jeroen
Aah oke, thanks voor de tip, ga ik dat eens proberen .quote:Op maandag 1 november 2010 07:47 schreef nzw het volgende:
[..]
Je kan ze "stellen". Dan schieten ze er wat sneller in, echter schieten ze er ook wat sneller uit. Dit is misschien voor het wennen wel wat makkelijker, dan kan je ze over een paar weken altijd nog wat strakker zetten.
Hmm, ja ik gooi het niet in de wasmachine, stond op de kaartjes erbij, dat dat niet mocht .quote:Op donderdag 11 november 2010 10:43 schreef Tommeke het volgende:
@Jort: Kleding gooi ik altijd in we wasmachine, en als het er vies is smeer ik wat afwasmiddel op de vieze plekken.
Soms kan er wat modder tussen je pedalen en/of schoenplaatjes zitten. Gewoon een paar keer met het plaatje op het pedaal trappen en de boel komt hopelijk los
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:16 schreef Tommeke het volgende:
Dat kan ook, hardnekkige modder
Hoe meer bagger, hoe beter
QFTquote:Op woensdag 17 november 2010 00:58 schreef McGilles het volgende:
[..]
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
Een vriend van me heeft schijfremmen, dat gaat idd erg snel! M'n crosser en ATB hebben gelukkig alleen af en toe nieuwe remblokken nodig. In de sneeuw fietsen is trouwens wel vet lachen.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:58 schreef McGilles het volgende:
[..]
Als het echt zo extreem is sla ik liever een weekendje over. Ik vind het zelf wel leuk die bagger maar mijn fiets niet en heb geen zin om elke 500km vanalles te vervangen.
En killing voor je onderdelen die pekel.quote:Op zondag 26 december 2010 10:48 schreef Tommeke het volgende:
In de sneeuw fietsen is trouwens wel vet lachen.
Daarom fiets ik zoveel mogelijk in het bos en heb ik een 8-speed groep op m'n fiets. Kost niet veel qua vervanging. Tiagra is goed genoeg voor mijn manier van fietsen, en het schakelt niet veel minder als m'n Ultegra racefiets.quote:Op zondag 26 december 2010 12:47 schreef Monco10 het volgende:
[..]
En killing voor je onderdelen die pekel.
Zwarte markt? bedoel je niet gewoon een B-merk?quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:06 schreef ukga het volgende:
ik kom me even melden als redelijk onervaren mountainbiker. Een vriend van me heeft een maandje geleden een cube gekocht en mij zijn oude mtb gegeven zodat we samen kunnen mtb-en
tot nu toe zijn we 2 x naar Spaarnwoude geweest en 1 x (vandaag) naar 't Twiske
Echt een vette sport! De fiets die ik van hem heb is alleen zo een 'zwarte markt mtb'
Leuk om af en toe te klooien, maar voor het ruigere werk is het geen beginnen aan. Dus zit er over te denken om een beetje een leuke cannondale o.i.d. te halen, mits ik er fantiek in blijf
ja precies! daarom zette ik het f tussen wat aanhalings tekensquote:Op zondag 9 januari 2011 12:51 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Zwarte markt? bedoel je niet gewoon een B-merk?
mooi filmpjequote:Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.
Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
Dankje!quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:59 schreef McGilles het volgende:
Inderdaad echt een leuk en mooi filmpje! Klasse
Leuk filmpje!quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.
Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
Leuk filmpje.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:19 schreef Impry het volgende:
Gisteren een stuk gemountainbiked in de Loonse en Drunense Duinen en daar opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten.
Vanaf 2:16 min. zie je verschillende standpunten naast de basispositie op het stuur.
Het trillende geluid is storend, maar ben er al achter hoe ik dat de volgende keer waarschijnlijk kan verhelpen.
Camera is een GoPro HD en een Manfrotto 035 klem.
Bekijk de video in HD1080 op Youtube:
een lange fietsbroek (decathlon "bwin" voor 14 euro en een trui/shirtje. En mtb-handschoenen (tevens bij Decathlon gehaald voor 15 euro)quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan (heb een Cube Acid)
- welke kleding hebben jullie?
Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje
- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm
mja gaat me meer om vaste routes te rijden. Wil ook zoveel mogelijk met de fiets naar de routes toe.quote:Op zaterdag 16 april 2011 17:42 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.
Ach, de meeste routes hebben wel brede stukken waar je er langs kunt. Of anders laat men je er wel even langs als ze 't door hebben. Ik heb 't vaak op de technischere stukken of stukken omlaag. Dan ben ik op 't brede, rechte saaie stuk omhoog ingehaald (lekker relaxed naar boven cruisen) en dan gaan ze voor je langzaam omlaag. Meestal laat ik dan gewoon maar een extra groot gat vallen.quote:Op zaterdag 16 april 2011 18:20 schreef Crazy-M het volgende:
thanks voor kleding tips, zal is even kijken
[..]
mja gaat me meer om vaste routes te rijden. Wil ook zoveel mogelijk met de fiets naar de routes toe.
Maar is niet irritant als er een langzamere Mountainbiker op je pad zit ?
kan voorstellen niet iedereen even snel rijdt.
mooie kleding bij Foxquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:42 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik heb een oude Garmin, maar niet zo heel veel gebruikt. Dat was nog ééntje zonder kaarten erin, maar alleen met de waypoints/track. Het werkte in principe best goed, maar in Nederland niet echt nodig omdat de meeste routes toch wel goed zijn aangegeven. En als ik zonder route ga fietsen, dan rijd ik gewoon maar iets en vind daarna m'n weg wel weer terug. Verdwalen kan je hier toch niet echt.
Kleding: ik heb diverse fietsshirts (lange mouwen (die gaan over m'n bodyarmour, korte mouwen) van Fox, Troy Lee Design, Sun Valley etc. en broeken van Dainese (lange broek met bescherming) en van Fox (korte shorts). En ook jassen en handschoenen van Fox. Voor koudere dagen een thermoshirt van Falke eronder. Ik draag geen strakke kleding, ik wel er wel een beetje fatsoenlijk bij lopen. Spul van Fox kan je prima online bestellen (http://www.foxhead.com/eu) en boven een bepaald bedrag versturen ze 't gratis.
kan je helaas niet echt helpen. maar zo te zien alleen voor vering. Heb ik ook en moet zeggen wel redelijk wat kan hebben. Denk de normale routes wel te doen moeten zijn die niet te technische zijn. Maar kan de rest het beste mee helpen.quote:Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.
Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en?
Het grootste deel van de onderdelen op die fiets is prima volgens mij. Grote onbekende zijn te Tektro schijfremmen denk ik. Ik ken het merk wel, maar weet niet goed wat de kwaliteit is. In ieder geval goed genoeg voor Nederland en de Ardennen. Het zou alleen wel eens lastig kunnen zijn om er nieuwe remblokken voor te vinden. En de voorvork is geen topmodel, maar Suntour heeft volgens mij wel vooruitgang geboekt de afgelopen jaren.quote:Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.
Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en?
Perry sport heeft nu een actie: 2de artikel 50% korting, ook op fietskledingquote:Op zondag 17 april 2011 19:38 schreef Pino112 het volgende:
Wij hebben vorig najaar een mountainbike gewonnen, de Haibike Edition SL 27-G SLX.
Daar ik géén flauw idee heb hoe goed ie is, staan hier de specs.
[ afbeelding ]
Ik wil binnenkort beginnen met een beetje mountainbiken, omdat ie toch maar stof staat te happen nu. Dichtsbijzijnde bos is bij de Zwarte Dennen in Staphorst, maar ik kan natuurlijk ook naar een Lemelerberg of evt omgeving Havelte.
Ik heb dan natuurlijk ook kleding nodig, voldoet de kleding die Aldi nu op de folder heeft staan? Het hoeft echt niet heel professioneel, dus ik wil er niet te veel geld aan besteden.
Dus kan ik hier een beetje goed mee MTB'en?
Een beetje laat, maar ik gebruik een Garmin Edge 605 op mijn Acid. Geen touchscreen, maar dat heb ik nooit gemist. Ik heb er twee extra kaarten bij, citynavigator en een fietskaart. De routeplanning is leuk, maar berekend meestal niet de kortste route. Als ik ergens snel wil wezen, zet ik een rechte lijn naar mijn doel op het scherm, en navigeer ik zelf wel. Wat wel erg handig is dat er een database inzit van winkels, restaurants, enz. Erg fijn als je ergens fietst waar je onbekend bent, en je even naar de geldautomaat wilt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
zo vorige week zondag weer een heerlijk stuk met de mountainbike gefietst. alleen niet off road. ben langs de drunense duinen enzo gereden. ff wat algemene vragen aangezien ik toch weer vaker wil gaa nfietsen en ook offroad waar het kan (heb een Cube Acid)
- gebruikt er hier iemand een fietsnavigatie of heeft iemand hier ervaring mee? Ben wat rond aan het zoeken op internet en kom toch wel erg vaak bij Garmin apparatuur uit. Mijn wensen voor een navigatiesysteem: Een route inladen (met offroad) en touchscreen voor onderweg. En als het kan een duidelijk kaartje
- welke kleding hebben jullie? Ik zat meer in een spijkerbroek en shirt te fietsen maar spijkerbroek is eigenlijk te warm
- voor de drunense duinen, dat vignet van 5 euro. Is het hele jaar geldig. Maar zitten er nog meer verplichtingen aan om daar te crossen op de mountainbike paden of voor de rest niks meer ?
- Laatste vraag: Ik wil binnenkort beginnen met een echte parcour. Nu heb ik op de nominatie staan Alphen of Dorst. Iemand met deze parcours ervaring en misschien tips om met welke te beginnen ?
Bunny Hop lijkt me nu niet echt helemaal goedquote:Op zondag 24 april 2011 20:06 schreef Moffol het volgende:
Vandaag weer heerlijk gemountainbiked. Lekker over kleine zandpaadjes gereden en steile hellingen beklommen. Ook geoefend op de 'bunny hop', na tien minuten kreeg ik heel de fiets omhoog. Jammer genoeg nog maar zo'n 15 centimeter, maar oefening baart kunst.
Hoezo niet? Ik hoef niet af te remmen als er een boomstam op de grond ligt..quote:Op donderdag 28 april 2011 07:18 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Bunny Hop lijkt me nu niet echt helemaal goed
Iemand een tip of oplossing ?quote:Op vrijdag 22 april 2011 23:45 schreef Jort227 het volgende:
Heb wel m'n langste afstand tot nu toe gefietst; ruim 20km. Nu zal dat voor velen van jullie niet veel zijn, maar ik was er best trots op . Wat ik wel merkte is dat ik na een tijdje best last kreeg van zadelpijn (of ja, pijn aan m'n achterste). In de winter fietste ik nog met een lange hardlooptight over m'n fietsbroek heen en toen had ik daar niet zo'n last van. Kan ik hier iets aan doen? Anders zadel kopen wellicht? Ik heb een Agu broek, van team Rabobank met (volgens mij) een Nalini zeem. Is niet echt de slechtste kwaliteit toch, dus lijkt me dat het niet aan de broek ligt?
Broek met dikkere zeem, zadel anders zetten (kantelen, hoger/lager, voor/achter), ander zadel of creme op je kont. Misschien dat je nu last krijgt door zweet en in de winter niet doordat 't dan kouder is? Fietsbroek in ieder geval vaak uitspoelen. Fiets je nu veel langer dan in de winter of ander terrein? Dat kan 't natuurlijk ook nog zijn.quote:
Ja gewoon door bijten!!!! wordt iets minder naarmate er meer eelt op je billen komtquote:
mja tot je met je hoofd ergens tegen aanvaltquote:Op zondag 1 mei 2011 23:19 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe niet aan speciale kleding, behalve handschoenen + vans. Beide voor de grip Helm doe ik ook niet aan, hard fietsen kan iedereen, goed vallen kun je leren (en daar heb ik jaren ervaring in ).
Ik bike in een 3 kwart broek, knee/shin pads, body protector, handschoenen en een TLD fullface helm Ligt een beetje aan wat je doet qua biken, maar met freeride zweer ik daarbijquote:Op zondag 1 mei 2011 23:14 schreef Moffol het volgende:
Vandaag weer lekker gemountainbiked. Op veel mooie paadjes gefietst en snelheden van 48 km/u op vlakke stukken gehaald en 55km/u berg af. Overigens op een klein stukje hoor. Het heet de Nedereindse Plassen; een enorme berg met allerlei paadjes en om de berg heen nog meer paadjes en bergjes. Ik kwam op een stukje waar in pas één keer was geweest, er was een heuveltje waar je via een normaal paadje op kon komen. Er waren twee weggetjes naar beneden, en ik kan je verzekeren, die waren steil. Ik denk zo'n 60 á 63 graden. Twee, ik denk toch wel professionele mountainbikers ginger eraf.
Ze hadden een fiets met allemaal sponsor logo's erop, prachtige duuruitziende pakken, een mooie helm, een tas met alle benodigdheden et cetera. Ik, dare-devil als ik ben, ging er ook van af. En met succes, gekleed in een spijkerbroek, hemd, sokken en Vans schoenen (m'n standaard mountainbikekloffie). De twee mannen stonden te kijken hoe ik naar beneden kwam en spraken me erop aan dat ik echt een helm MOEST dragen omdat zij anders degene zijn die 112 hadden kunnen bellen. Ik vind het alleen zo fijn fietsen in normale kleding.
Daarom mijn vraag, met wat voor kleding fietsen jullie?
Waarom die 3 modellen? Over Suntour vorken is men over het algemeen niet zo te spreken meen ik. In die prijsklasse moet er wel iets beters te regelen zijn denk ik? Al eens naar een Canyon gekeken? (Bv: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052)quote:Op zondag 8 mei 2011 22:39 schreef joers1 het volgende:
Ik sta op het punt een knoop door te hakken voor een nieuwe ATB....ik wielren zo'n 150-200 km. per week en wil nu ook een ATB erbij, om in het naseizoen atb-tochten te rijden, maar ook om nu al, naast het wielrennen, offroad te kunnen.
Ik heb mijn zoektocht tot 3 fietsen (merken/modellen) kunnen terugbrengen. Wie kan me helpen met een juiste keuze? Of zijn er wellicht mensen die een van de hieronder genoemde bikes hebben en ervaringen kunnen geven?
- Trek 6000 (2011)
- Stevens 7S (2011)
- Cube LTD Comp
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomenquote:Op maandag 2 mei 2011 05:23 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja tot je met je hoofd ergens tegen aanvalt
Risico op de mountainbikeroutes is stuk groter.
Als ik gewoon ga fietsen doe ik geen Helm, maar zit er serieus over naar te denken om er 1 aan te schaffen voor op de mountainbike routes. Die Bomen staan soms dicht langs het pad.
Lock-ons kopen. Bijvoorbeeld van ODI, Lizard Skins. Of Iodine grips van Crank Brothers. In ieder geval iets dat je met schroefjes vast zet. Wel even opletten als je een carbon stuur hebt of de klem goed iets en niet je stuur sloopt.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:29 schreef Crazy-M het volgende:
iemand nog tips tegen handvaten die van je stuur glijden bij lange afstand ?
Tot je een klapband krijgt, of er een stronk onder de blaadjes zat, of je stuur afbreekt, of het toch iets zanderiger/modderiger is of je stuur toch net wel achter dat boompje blijft haken. Helm werkt ook goed tegen laaghangende takken en opspattende stenen. Een beetje fatsoenlijke helm ventileert ook goed en houdt het zweet uit je ogen. En nee, het is niet stoer om zonder helm te rijden, maar gewoon achterlijk.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
thanks, is even kijken.quote:Op maandag 9 mei 2011 07:16 schreef FHR het volgende:
[..]
Lock-ons kopen. Bijvoorbeeld van ODI, Lizard Skins. Of Iodine grips van Crank Brothers. In ieder geval iets dat je met schroefjes vast zet. Wel even opletten als je een carbon stuur hebt of de klem goed iets en niet je stuur sloopt.
Omdat ik perse bij mijn vaste wielershop wil kopen (om diverse redenen) en die deze merken in beheer heeft.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:10 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Waarom die 3 modellen? Over Suntour vorken is men over het algemeen niet zo te spreken meen ik. In die prijsklasse moet er wel iets beters te regelen zijn denk ik? Al eens naar een Canyon gekeken? (Bv: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052)
rijd zelf al een aantal jaren een Cube (acid) zeer tevreden over, alleen de handvaten glijden er dus af bij lange afstanden maar dat is denk ik bij de meeste standaard. Nog geen problemen gehad dat er iets kapot is.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:51 schreef joers1 het volgende:
[..]
Omdat ik perse bij mijn vaste wielershop wil kopen (om diverse redenen) en die deze merken in beheer heeft.
Ik heb uitvoerig gekeken naar de verschillen en had eerst ook een lijst met Merida's erop...die heb ik al geskipped. Deze drie modellen zijn nog over en daar gaat het ook echt tussen (en ja, heb Canyon bekeken...maar ook X-trail en andere merken maar nogmaals, wil perse bij mn vaste wielershop kopen).
De Suntour Epicon is van een beduidend hoger plan (heb ik inmiddels al op dirtypages en wat bikeforums gevonden) dan menig RockShox Dart-vork. De vorken schijnen behoorlijk gelijkwaardig te zijn aan elkaar van deze 3 bikes.
Maar er zijn hier geen mensen met ervaringen met een van deze fietsen? Deze 3 fietsen schijnen behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn, waarbij ik op Dirtypages lees, dat de Stevens van deze drie op punten schijnt te winnen (zijn ook diverse ervaringen mee). Op uiterlijk kan ik wel kiezen....maar ik lees graag veel ervaringen Over de Cube lees ik ook veel goeds overigens, maar daar schijnt de afmontage, in vergelijking met de Stevens, iets op achter te blijven.
Maar goed. Ik sta open voor alle ervaringen en meningen hoor.
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..quote:Op maandag 9 mei 2011 07:20 schreef FHR het volgende:
[..]
Tot je een klapband krijgt, of er een stronk onder de blaadjes zat, of je stuur afbreekt, of het toch iets zanderiger/modderiger is of je stuur toch net wel achter dat boompje blijft haken. Helm werkt ook goed tegen laaghangende takken en opspattende stenen. Een beetje fatsoenlijke helm ventileert ook goed en houdt het zweet uit je ogen. En nee, het is niet stoer om zonder helm te rijden, maar gewoon achterlijk.
..en dan JOUWE haha...geen google-afbeeldingquote:
mja zo ziet hij er ook uitquote:Op maandag 9 mei 2011 17:23 schreef joers1 het volgende:
[..]
..en dan JOUWE haha...geen google-afbeelding
Dit slaat nergens op Wanneer ik naar de winkel fiets draag ik echt geen helm, want loop een STUK minder risico dan wanneer ik ga freeriden of downhillen.. Ik rijd niet voor niets met een fullface TLD. Deze heeft mij toch al behoed voor gaten in mijn hoofd en missende tanden.quote:Op maandag 9 mei 2011 17:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..
Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen..
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want.....
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
ehm als je echt gaat mountainbike, freeride of whatever heb je wel meer risico dan in de stad.quote:Op maandag 9 mei 2011 17:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of een jager die je voor fazant aanziet, of spelende kinderen die oversteken, of een groep hooligans die het op je fiets hebben voorzien..
Precies ja, het is gewoon een helm moeten dragen om het dragen..
Als je valt dan val je, thats it. Maar op de fiets is een helm in nederland echt niet nodig; je neemt immers niet meer risico dan normaal. Volgens jou zou ik op de stationsfiets naar de super ook een helm op moeten doen want.....
Op de motor draag ik compleet pak ja, fiets niet.
Die van jou is dus in absolute nieuwstaat?quote:Op maandag 9 mei 2011 19:30 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja zo ziet hij er ook uit
alleen foto van oud model kunnen vinden
Heb je het nu over mtb-en, wielrennen of stadsfietsen? Ik vind het van blinde overmoed getuigen als je bij de eerste twee geen helm draagt. Het gaat bij dit soort dingen om de verhouding tussen factoren die je zelf kunt beinvloeden en externe factoren. De laatste is bij mtb-en en wielrennen dermate groot dat ieder weldenkend mens een helm zou dragen.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Risico afweging. Ik kan nergens tegenaan knallen, of het zou een auto moeten zijn, maar dan zou ie mij van achter aan moeten rijden.. Heb de techiek en inzicht om veilig te rijden (vanaf 8e comp bmxen en circuit rijden is een hobby) en brengt een helm voor mij geen toegevoegde waarde; ik heb liever een koel hoofd om het ongeluk te voorkomen
Niet dat ik iedereen het aan ga raden, maar ik weet precies wat ik, en mijn fiets wel en niet kunnen.
hehe jah hij ziet er nog goed uitquote:Op maandag 9 mei 2011 20:39 schreef joers1 het volgende:
[..]
Die van jou is dus in absolute nieuwstaat?
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 01:26 schreef thettes het volgende:
[..]
Heb je het nu over mtb-en, wielrennen of stadsfietsen? Ik vind het van blinde overmoed getuigen als je bij de eerste twee geen helm draagt. Het gaat bij dit soort dingen om de verhouding tussen factoren die je zelf kunt beinvloeden en externe factoren. De laatste is bij mtb-en en wielrennen dermate groot dat ieder weldenkend mens een helm zou dragen.
En dat betekent ook dat het argument dat jij alles goed kunt inschatten (wat ik overigens betwijfel) niet opgaat.
Zodra jij met een flinke afdaling een keer je stuur kopt of een boom aantikt met je stuur piep je wel anders. Het is je eige keuze, maar de vergelijkingen die ie maakt met lopen raken kant nog wal. Ikzelf heb al harde wipeouts gemaakt en er zaten er bij die ik zonder helm warsch. niet na had kunnen vertellen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets
Je hebt met mountainbiken nou eenmaal meer kans om te vallen. De wegen (paadjes) zijn meestal een stuk smaller dan normale fietspaden, het oppervlak is een stuk hobbeliger en losser waardoor je best eens goed kan weg slippen en lelijk terecht kan komen. Daarnaast, als je van een heuvel afrijdt en niet genoeg naar achter leunt kan je over je stuur heen klappen en een faceplant maken. Dit heeft een vriend van me vorige week maandag gehad, ik was erbij. Hij moest naar het ziekenhuis en wat bleek; een scheve kaak, voortanden en hoektanden waren naar achter geschoven en zaten los, hartritmestoornis en andere vervelende dingen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mtb + stadsfiets. Maakt ook niet uit, ik snap dat dergelijke gebruiken nogal op onderbuikgevoelens stuiten, men heeft nou eenmaal het idee dat je boven de 20 km/u opeens een helm moet dragen.. Wellicht dat het enig verschil maakt als je een compleet gebrek aan inzicht hebt.. Je kunt stellen dat er een objectief gevaar is als je geen helm draagt, maar dat is onzin.
Jij draagt lopend ook een helm niet? De kans dat een auto je aanrijdt is namelijkl groter dan op de fiets
Weylandt ja. Triest zoietsquote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:00 schreef Dalliance het volgende:
Neem die wielrenner nou... ook plots dood.
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Ben van plan om binnenkort een mountainbike van ongeveer 500 euro te kopen. Heb namelijk een weekendje Schoorl, en een tijd geleden een weekje schotland, erop zitten. Heb daar een fiets gehuurd om mooi door de bossen te crossen. Eenmaal thuis wil ik er dus ook eentje!
Even kijken welke bij mij past. Woon nog niet zo heel lang in Apeldoorn, dus hoop hier nog wat mooie fietsplekjes te vinden!
Wt voor Merida heb je?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:42 schreef Moffol het volgende:
[..]
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!
Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
Thanks!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:42 schreef Moffol het volgende:
[..]
Overal zijn mooie plekjes. Waar je ook bent, als je de stad uitrijdt kom je sowieso wel wat mooie plekjes, paadjes en rare heuveltjes tegen!
Succes met het vinden van een mountainbike. Is het merk Merida iets voor je? Daar heb ik die van mij gekocht, die was maar 290 euro, en ik moet zeggen dat het ontzettend solide en fijn aanvoelt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik kan toch wel zeggen dat ik er ruig mee ben.
Merci! Zal komende week eens wat reviews opzoekenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:14 schreef Moffol het volgende:
Ook een goede:
http://www.merida-bikes.c(...)+Hardtail/MATTS+10-V
Precies onder de 500 euro:
http://www.merida-bikes.c(...)Hardtail/MATTS+40-D+
Ik freeride niet in BC hoorquote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:55 schreef x3ro het volgende:
[..]
Zodra jij met een flinke afdaling een keer je stuur kopt of een boom aantikt met je stuur piep je wel anders. Het is je eige keuze, maar de vergelijkingen die ie maakt met lopen raken kant nog wal. Ikzelf heb al harde wipeouts gemaakt en er zaten er bij die ik zonder helm warsch. niet na had kunnen vertellen.
Ja ach, vergeleken met de duurdere modellen van Merida of de duurdere modellen van andere fietsen zal de degelijkheid inderdaad iets minder zijn. Maar als je de instapmodellen van Merida vergelijkt met die van andere modellen zijn wel weer erg goed. En inderdaad, wat je al zegt, als beginner maak je nog geen drops van 2 meter en ga je nog niet met 40 km/u over allemaal obstakels!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:05 schreef joers1 het volgende:
Merida is toch best bekend in de ATB-wereld...maar de instapmodellen ( vrijwel alle Matts / Matts TFS modellen) staan nou niet bepaald bekend om hun hele degelijke afmontage en hun goede vorken.
Het zijn (en blijven) instappers. maar voor mensen die starten met het ATB' en moeten het prima fietsen zijn.
Met snowboarden heeft een helm me toch al eens uit het ziekenhuis gehoudenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik freeride niet in BC hoor
En met de stadsfiets kan ik de 50 ook wel halen, ben je afhankelijk van meer factoren dan solo mtben, die trut die voorrang niet snapt, de scooterrijder die liever op zn achterwiel rijdt, de forens die snel de pda checkt terwijl hij de weg al oprijdt..
Als je mountainbike zo gevaarlijk vind, hoe overleven jullie de normale wereld?
Ik bmx, rij motor, snowboard, wielrennen en mountainbiken, heb ik mijn leven wel eens pijn gedaan, mn kop gestoten en wat littekens opgelopen. Maar dat belet me niet in het plezier en de vrijheid Twee jaar terug met bijna 50 aangereden, deed pijn ja, draag ik nu een helm lopend? Hell no!
Nogmaals: ik woon in de randstad, niet canada
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |