quote:Op woensdag 9 december 2009 16:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Met zo'n missing link als in de afbeelding, niet. (Met de nuance van Gripper erbij)
[..]
Dan is vervangen idd nog niet nodig
Schoonmaakspul is overrated. Daarmee haal je namelijk ook het vet/olie uit de ketting en dat moet er juist in blijven.
Beste is om de ketting regelmatig af te nemen met een doek (zoals je gedaan hebt) en dan evt. weer wat olie/smeer op te doen. Ik gebruik meestal teflonspray, maar heb laatst juist ergens gelezen dat teflon- en siliconenspray maar amper een smerende werking heeft en eigenlijk vooral een reinigende.
Hier staat ook dat je de missing link moet vervangen bij vervanging van de ketting. Je kunt 'm dus veilig hergebruiken voor de levensduur van de ketting.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:50 schreef Wombcat het volgende:
Een missing link kun je overigens wel hergebruiken, gaat net zolang mee als de ketting.
Edit: Hier wordt iets anders beweerd.
Ik zou niet huiverig zijn om Campa kettingen te sluiten met een missing link van KMC/Connex. Als je de voordelen ervan ziet, waarom niet. Je kunt ook in het vervolg een KMC ketting gebruiken. De kans dat je iets verkeerd doet bij het sluiten met zo'n pinnetje is volgens mij groterquote:Voor Campa 10speed zou ik een missing-link niet aanraden. De pennetjes van een Campa (10speed)-ketting zijn iets dikker dan die van bijvoorbeeld een Mavic of Whipperman-ketting. Of de sluting dan goed, durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Bij calamiteiten kun je het even doen. BIjvoorbeeld als je onderweg je ketting breekt en 'm met zijn missinglink sluit om naar huis te komen. Voor dat doel heb ik er altijd eentje bij in mijn zadeltas. Maar ik zou 'm dus niet als permanente oplossing gebruiken.
Bij Campa werken ze met speciale sluitpinnen. Campa geeft zelf aan dat je de ketting alleen met een sluitpin mag sluiten (dus ook niet op de ouderwetse manier). Die sluitpinnen zul ook wel los verkrijgbaar zijn.
Zoals ik al zei, zijn de pinnen groter bij een Campa ketting. Daardoor kan een missinglink meer bewegen.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:37 schreef eentwee het volgende:
Ik zou niet huiverig zijn om Campa kettingen te sluiten met een missing link van KMC/Connex. Als je de voordelen ervan ziet, waarom niet. Je kunt ook in het vervolg een KMC ketting gebruiken. De kans dat je iets verkeerd doet bij het sluiten met zo'n pinnetje is volgens mij groter
Ik heb een soort reinigingsspul gekocht op basis van citroen, dat is er speciaal voor gemaakt om vuil en smeer van de ketting te halen. Ik heb daar laatst mijn ketting (hoewel ik hem niet los heb gehaald) en mijn tandwieltjes achter mee gereinigd. Daarna smeer ik alles natuurlijk wel met speciale smeerolie. Reed weer als een trein daarna.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:25 schreef Wombcat het volgende:
We hadden het dus over kettingen :
[..]
Ik rij meestal met SRAM kettingen. Voorheen met Sachs maar dat is dor SRAM overgenomen.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:44 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, zijn de pinnen groter bij een Campa ketting. Daardoor kan een missinglink meer bewegen.
En idd bij het sluiten met een pennetje moet je goed oppassen.
Ik heb wel Connex en Mavic kettingen gebruikt, maar mijn ervaring is dat Campa kettingen langer meegaan en beter schakelen.
Wij kunnen elkaar een hand geven! Ik wil komend seizoen ook een hele rits tijdritten rijden. Vorig jaar heb ik 't een keer gedaan en dat beviel wel. Ik merk alleen wel dat ik de laatste tijd veel duurritten heb gedaan. Ik zit heerlijk op m'n fiets, maar de kracht, explosiviteit en snelheid zijn er een beetje uitquote:Op woensdag 9 december 2009 17:10 schreef Pritt het volgende:
Ga in 2010 meer focussen op tijdrijden, merk toch dat daar mijn kwaliteiten liggen. Heerlijk alleen tegen de wind inbeuken. En tevens nog steeds opzoek naar mooie 2e hands fiets
Lijkt me een beetje onzin om lid te worden van een club in Engeland als je ook prima tijdritten kunt rijden in Nederland. Alsof iedereen genoeg geld dan wel tijd heeft om meerdere keren per jaar naar Engeland te gaan voor een tijdritje.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:25 schreef ultra_ivo het volgende:
In Engeland zijn er heel veel tijdritten. Gewoon lid worden van een plaatselijke club (kost weinig) en je kunt er een paar meerijden.
Leuk! Een paar mensen van het fietsforum willen ook een langere tijdrit organiseren. Iets wat mij in principe meer moet liggen. Ik rij het begin van volgend seizoen denk ik eerst ook nog even zonder licentie. Eerst maar eens even aftasten wat het allemaal is. Maar gelukkig worden er veel tijdritten georganiseerd waar je geen licentie voor nodig hebt.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Ook zonder UCI licentie lukt het je daar. En ook over langere afstanden. Ik heb er een paar jaar geleden een 24 uurs tijdrit gereden.
Ik zat met hetzelfde probleem, met dit systeempje krijg je je ketting helemaal schoon.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:01 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Waar ik een beetje mee zat was vuil (zand, smeer, of wat het ook is, iets zwarts), dat binnen in de schakels van de ketting blijft zitten en dat ik er niet goed uit krijg zonder de ketting los te halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |