abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_73383812
TS is vegetariër van huis uit. Omdat je dan toch een aantal belangrijke bouwstoffen mist, zijn er vrij veel vleesvervangers te krijgen (wordt ook steeds vaker door niet-vegetariërs gekocht).

En omdat er niks mis is met wat verandering, vraag ik me af welke jullie zoal kopen en het lekkerst vinden.

TS begint: Tival oosterse wokblokjes, Tival toscaanse carre, Valesh Toscaanse burger.
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself.
  maandag 5 oktober 2009 @ 09:27:27 #2
167923 appelsjap
All the above
pi_73383968
Waarom zou je als niet-vegetarier vleesvervangers kopen?
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_73384024
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:27 schreef appelsjap het volgende:
Waarom zou je als niet-vegetarier vleesvervangers kopen?
- "Weer eens wat anders"
- Gezonder dan vlees, omdat het bijvoorbeeld veel minder vetten bevat
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself.
pi_73384084
Mijn vriendin is vegetariër, ik niet.
Dus kopen we regelmatig vleesvervangers.

Quorn krokante stukjes o.a.
En Hamburgers (volgens mij van Tival, maar ik kan het mis hebben) voor m'n vriendin (en echte burgers voor mij) als we zelf Burgers maken
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73384222
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:35 schreef spijkerbroek het volgende:
Mijn vriendin is vegetariër, ik niet.
Dus kopen we regelmatig vleesvervangers.

Quorn krokante stukjes o.a.
En Hamburgers (volgens mij van Tival, maar ik kan het mis hebben) voor m'n vriendin (en echte burgers voor mij) als we zelf Burgers maken
Waarom willen vegetariërs eten hebben dat op vlees lijkt qua smaak, vorm en textuur? Waarom dan niet gewoon vlees?

Sowieso snap ik het hele vegetariër zijn niet Ik ben een mens en mensen zijn omnivoren geen herbivoren.
Het is natuurlijk duidelijk dat we vlees nodig hebben (zie TS), waarom dan zo'n onnatuurlijke gewoonte?
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73384284
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:43 schreef LetoII het volgende:

[..]

Waarom willen vegetariërs eten hebben dat op vlees lijkt qua smaak, vorm en textuur? Waarom dan niet gewoon vlees?
als vlees-eter zeg ik: die dingen lijken qua smaak, vorm en textuur totaal niet op vlees maar zijn wel erg lekker dan heb ik het niet over quorn of tofu, maar dus de 'luxere stuff' zoals de (toscaanse) burger.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  maandag 5 oktober 2009 @ 09:47:51 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_73384285
Ik vind de groenteballetjes van de AH wel lekker. En Valess absoluut niet, vooral die neppe varianten met ananasvulling e.d. ik ben overigens geen vegetariër.
pi_73384320
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:43 schreef LetoII het volgende:
Waarom willen vegetariërs eten hebben dat op vlees lijkt qua smaak, vorm en textuur? Waarom dan niet gewoon vlees?
Voor mijn vriendin hoeft het niet, maar ik wil het.
En zoals al eerder gezegd: vegetariërs missen bouwstoffen die in vlees zitten, en die zitten dus ook in vleesvervangers.
quote:
Sowieso snap ik het hele vegetariër zijn niet Ik ben een mens en mensen zijn omnivoren geen herbivoren.
Het is natuurlijk duidelijk dat we vlees nodig hebben (zie TS), waarom dan zo'n onnatuurlijke gewoonte?
Sja, waarom eten we hier in 'het Westen' geen ratten? Als je die goed bereidt, zijn ze prima te eten en kennelijk ook lekker. En ze zijn er en masse.
Waarom heeft de mens geen sex met elke persoon die hij/zij tegenkomt. Voortplanting is ook een natuurlijke gewoonte, waarom doen we dat dan niet?

Kortom, mensen zijn niet rationeel. Gelukkig niet. Niet rationeel zijn maakt de mens interessant. Wees blij dat we niet allemaal gelijk zijn.

Live and let live enzo.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73384381
Ik vind Quorn altijd het lekkerst!!!
En van de Jumbo en Albert heijn eigen merk de burgers zijn ook erg lekker
En maaslander heeft heerlijke kaasplakken (hoewel je die net zo makkelijk en lekker zelf kunt maken)

En van mij hoeft het helemaal niet op vlees te lijken, liever niet zelfs
Maar van de valess fabriek en zo wel blijkbaar
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_73384400
owja en mensen zijn misschien wel vleeseters, maar dat is in mijn ogen nooit zo bedoeld als dat er nu mee omgegaan word
elke dag vlees is echt niet nodig en ook ontzettend belastend voor het milleu
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_73384423
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:35 schreef spijkerbroek het volgende:
Mijn vriendin is vegetariër, ik niet.
Dus kopen we regelmatig vleesvervangers.

Quorn krokante stukjes o.a.
En Hamburgers (volgens mij van Tival, maar ik kan het mis hebben) voor m'n vriendin (en echte burgers voor mij) als we zelf Burgers maken
Zelfde situatie hier al eet ik thuis helemaal geen vlees meer als zij erbij is (2 uitzonderingen daargelaten in de afgelopen 2,5 jaar). Als ik voor mezelf kook wil ik nog wel eens vlees erbij kopen, maar heb gemerkt dat ik het lang zo lekker niet meer vind als 'vroeger'.

Ben zelf vooral verslaafd aan de Quorn Saté stukjes
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_73384482
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:55 schreef rhubarbje het volgende:
owja en mensen zijn misschien wel vleeseters, maar dat is in mijn ogen nooit zo bedoeld als dat er nu mee omgegaan word
elke dag vlees is echt niet nodig en ook ontzettend belastend voor het milleu
Ok niet elke dag vlees... maar dan toch ook geen vleesvervangers op de dagen dat je geen vlees eet?
En waarom is vlees eten belastend voor het milieu?
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
  maandag 5 oktober 2009 @ 10:00:59 #13
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_73384490
Hier in huis eten we regelmatig een vleesvervanger in huis, gewoon omdat het kan. Niet dat we veel vlees eten, 2 of 3 x per week ipv elke dag.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_73384493
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:56 schreef Ceased2Be het volgende:
Als ik voor mezelf kook wil ik nog wel eens vlees erbij kopen, maar heb gemerkt dat ik het lang zo lekker niet meer vind als 'vroeger'.
Ik heb hetzelfde
Vroeger wilde ik elke dag vlees, maar nu kan ik het prima doen zonder vlees voor een paar weken.
Geen enkel probleem.
Als we uit eten gaan, kies ik wat mij lekker lijkt, of daar nu vlees in zit of niet, dat boeit me niet zoveel, en zij kiest dan iets zonder vlees.

Ik vind het zo vreemd dat de meeste mensen vinden dat je OF altijd vlees eet, OF nooit. Er schijnt geen middenweg te zijn.

Anyway: Quorn
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73384525
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:00 schreef LetoII het volgende:
En waarom is vlees eten belastend voor het milieu?
Omdat die dieren wel hebben moeten eten en schijten.
Dat is wat meer belastend voor het milieu dan het laten groeien van paddestoelsoorten (waar veel vleesvervangers van gemaakt zijn).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73384568
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:00 schreef LetoII het volgende:
En waarom is vlees eten belastend voor het milieu?
De veehouderij is met 61% veruit de grootste bron van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, zelfs nog ver boven het verkeer (18%). Een recente publikatie wijst erop dat de methaan die wordt gevormd in de spijsvertering van de vele tientallen miljoenen koeien die over de hele wereld worden gehouden, een duidelijke bijdrage levert aan het broeikaseffekt
pi_73384608
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:02 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Omdat die dieren wel hebben moeten eten en schijten.
Dat is wat meer belastend voor het milieu dan het laten groeien van paddestoelsoorten (waar veel vleesvervangers van gemaakt zijn).
Dus jij wil minder dieren?

Daarbij zijn dieren die eten en schijten helemaal niet belastend voor het milieu. Hoe kom je erbij? Het enige wat belastend voor het milieu aan een koe is, is de tractor die de boer heeft. Maar ik denk dat de paddenstoelen kwekers ook wel benzine verbranden.

Daarbij kan een koe zelfs biobrandstof leveren wat juist goed is voor het milieu (want minder fossiele brandstof nodig).
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73384680
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:07 schreef LetoII het volgende:
Daarbij zijn dieren die eten en schijten helemaal niet belastend voor het milieu. Hoe kom je erbij? Het enige wat belastend voor het milieu aan een koe is, is de tractor die de boer heeft. Maar ik denk dat de paddenstoelen kwekers ook wel benzine verbranden.
In 1997 produceerde de Nederlandse veestapel 77.093 miljoen kilo mest; genoeg om de hele gemeente Amsterdam met een 25 cm dikke laag te bedekken!

Enkele algemene effecten van veehouderij op het Nederlandse milieu:
- penetratie van de bodem door stikstof en fosfaat;
- bijdrage aan de zure regen door de uitstoot van ammoniak: 30-35% van de totale zure regenbelasting door Nederlandse emissiebronnen;
- verspreiding van zware metalen (koper, cadmium, zink e.a. via veevoer) en pesticiden in bodem en grondwater;
- belasting van bodem en water door kalium.
Hoeveelheid diergeneesmiddelen die jaarlijks in het milieu belandt: 500.000 kg

In het algemeen kost de (melk)veehouderij aanzienlijk meer fossiele energie dan de produktie van plantaardige voeding.

Dossier van september 2009:
http://www.trouw.nl/groen(...)es__amp__Milieu.html
pi_73384691
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:04 schreef Trusten het volgende:

[..]

De veehouderij is met 61% veruit de grootste bron van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, zelfs nog ver boven het verkeer (18%). Een recente publikatie wijst erop dat de methaan die wordt gevormd in de spijsvertering van de vele tientallen miljoenen koeien die over de hele wereld worden gehouden, een duidelijke bijdrage levert aan het broeikaseffekt
Dat van die zure neerslag weet ik niet, zou best kunnen en ik zal er eens wat verder naar gaan kijken. Maar dat broeikas verhaaltje van je is totale onzin. Een koe kan niet op magische wijze meer broeikasgassen opwekken dan wat de planten (die het beestje opeet) zelf eerst uit de atmosfeer hebben gehaald. Dat is het verschil tussen fossiele en niet-fossiele brandstof. De fossiele brandstof brengt weer gassen in de lucht die er miljoenen jaren geleden al uit de lucht zijn gehaald.

Maar dan blijf je natuurlijk met die zure regen zitten... heb je een bron voor me waar ik wat meer info kan vinden?
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73384703
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:07 schreef LetoII het volgende:
Dus jij wil minder dieren?
Minder dieren voor de vleesconsumptie zou goed zijn ja.
quote:
Daarbij zijn dieren die eten en schijten helemaal niet belastend voor het milieu. Hoe kom je erbij?
http://www.voordewereldva(...)den/list_messages/59
Elke Nederlandse koe heeft jaarlijks net zoveel broeikasgas uitstoot als een auto die 70.000 kilometers rijdt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73384738
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:11 schreef LetoII het volgende:

[..]

Een koe kan niet op magische wijze meer broeikasgassen opwekken dan wat de planten (die het beestje opeet) zelf eerst uit de atmosfeer hebben gehaald.
Welkom iin de wondere wereld van scheikunde
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  maandag 5 oktober 2009 @ 10:16:40 #22
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_73384791
ik snap dat ook niet: veggie zijn en dan toch vleesvervangers willen eten. Ik eet ook niet altijd vlees en als ik vlees eet doe ik dit bewust door scharrel/biologisch vlees te kopen. Stel je nu voor dat iedereen een vegetarier zou zijn dan zouden een hoop beesten evengoed afgemaakt moeten worden ivm overschot. Bewust eten is verstandiger dan veggie zijn naar mijn idee.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_73384846
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:16 schreef controlaltdelete het volgende:
Bewust eten is verstandiger dan veggie zijn naar mijn idee.
Een vegetariër kan ook bewust eten....
Net zoals een niet-vegetariër.

M.a.w. onzinargument.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73384880
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:11 schreef Trusten het volgende:

[..]

In 1997 produceerde de Nederlandse veestapel 77.093 miljoen kilo mest; genoeg om de hele gemeente Amsterdam met een 25 cm dikke laag te bedekken!
Ja... dus?
quote:
Enkele algemene effecten van veehouderij op het Nederlandse milieu:
- penetratie van de bodem door stikstof en fosfaat;
- bijdrage aan de zure regen door de uitstoot van ammoniak: 30-35% van de totale zure regenbelasting door Nederlandse emissiebronnen;
- verspreiding van zware metalen (koper, cadmium, zink e.a. via veevoer) en pesticiden in bodem en grondwater;
- belasting van bodem en water door kalium.
Kijk dat zijn interessante gegevens.
quote:
Hoeveelheid diergeneesmiddelen die jaarlijks in het milieu belandt: 500.000 kg
Ja... dus?
quote:
In het algemeen kost de (melk)veehouderij aanzienlijk meer fossiele energie dan de produktie van plantaardige voeding.
In totaal? Of per hamburgertje gerekend?
quote:
Maar goed al met al is de boodschap duidelijk: De vleesindustrie is blijkbaar wel schadelijk voor ons milieu.

Gelukkig geef ik geen zier om ons milieu (het milieu/de natuur zal het ook niets uitmaken), dus ik zal gewoon vlees blijven eten.

Wel heeft deze discussie mijn ogen geopend en heb ik iets meer respect voor de vegetariërs die het doen uit een gevoel van 'ik wil mijn milieu verbeteren'.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73384933
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:16 schreef controlaltdelete het volgende:
ik snap dat ook niet: veggie zijn en dan toch vleesvervangers willen eten. Ik eet ook niet altijd vlees en als ik vlees eet doe ik dit bewust door scharrel/biologisch vlees te kopen. Stel je nu voor dat iedereen een vegetarier zou zijn dan zouden een hoop beesten evengoed afgemaakt moeten worden ivm overschot. Bewust eten is verstandiger dan veggie zijn naar mijn idee.
Dat is dan weer een discussie die volledig buiten de OP van dit topic valt, maar goed. Stel je nu voor dat IEDEREEN ineens zou stoppen met vlees eten dan zou er in eerste instantie hier een hoop beesten (uiteindelijk) afgemaakt worden ivm overschot, maar die zullen niet vervangen worden kwestie van vraag en aanbod.
Als je mensen nu gaat aanleren om te minderen met vlees dan zal de vleesproductie op een natuurlijkere wijze afvloeien, je hoeft niet meteen 'cold turkey' te stoppen.

En om op je eerste punt terug te komen; vleesvervangers is natuurlijk een beetje mislijdend. het meeste spul lijkt in de verste verte niet op vlees (niet qua smaak noch qua textuur) maar hoe wil je het anders verkopen? 'SCHIMMEL MET SATÉSAUS' klinkt toch net iets minder lekker
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_73385066
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:14 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Welkom iin de wondere wereld van scheikunde
Ja welkom. Mag jij mij uitleggen hoe een koe iets uit niets kan maken?

Precies dat kan een koe niet. En voor die 'schadelijke' stoffen heeft hij dus bouwsteentjes nodig uit andere stoffen. (om het maar even heel simpel te stellen)
Deze bouwsteentjes haalt de koe uit zijn eten (+ drinken).
Wat eet de koe? Precies planten.
Wat eten planten? Precies die 'schadelijke' stoffen.

Dat is wat we dus een kringloop noemen. En die is voor zover het de koe betreft gewoon gesloten, aangezien een koe geen kolen/olie eet. Dus het resultaat is gewoon nul extra 'schadelijke' stoffen.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73385223
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:30 schreef LetoII het volgende:

[..]

Ja welkom. Mag jij mij uitleggen hoe een koe iets uit niets kan maken?

Precies dat kan een koe niet. En voor die 'schadelijke' stoffen heeft hij dus bouwsteentjes nodig uit andere stoffen. (om het maar even heel simpel te stellen)
Deze bouwsteentjes haalt de koe uit zijn eten (+ drinken).
Wat eet de koe? Precies planten.
Wat eten planten? Precies die 'schadelijke' stoffen.

Dat is wat we dus een kringloop noemen. En die is voor zover het de koe betreft gewoon gesloten, aangezien een koe geen kolen/olie eet. Dus het resultaat is gewoon nul extra 'schadelijke' stoffen.
Een koe is een groot producent van Methaan en lachgas, mag jij dat weer even terug gaan bouwen naar de niet-schadelijke stoffen die hij inneemt

Methaan is CH4 (ofwel Koolstof en Waterstof) en dat neemt krijgt mevrouw koe toch aardig wat binnen.
Lachgas N2O (stikstof en zuurstof) zijn ook niet echt vreemde chemische verbindingen.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_73385244
Krijgen we weer die discussie hier

Ik eet niet volledig vegetarisch maar veel dingen vind ik lekkerder zonder vlees. Vleesvervangers (zoals tivall of valess) koop ik eigenlijk nooit, die ene keer in de maand dat ik vlees eet neem ik wel de echte variant. Heb wel 2 jaar een volledig vegetarisch menu gehad, maar ik vond het erg lastig als ik bij vrienden of familie kwam, dat zij dan zoveel rekening met mij moesten houden.

Nu eet ik nog steeds niet veel vlees, deels vanwege de milieu reden (vee is niet alleen belastend vanwege de mest, ze moeten ook eten en koeien/ varkens eten een groot gedeelte van het graan wat voor menselijke consumptie geschikt zou kunnen zijn), en als ik vlees eet is het altijd biologisch, ook omdat ik nogal tegen de bioindustriele productie methode ben. De mens is in mijn optiek inderdaad gemaakt om (ook) vlees te eten, maar hoe we het nu doen met mooie rode lapjes uit de markt lijkt me ook niet het toppunt van 'natuurlijk'.

Als vervanger voor de mineralen in vlees eet ik tahoe/ tofu, champignons, seitan. Eet trouwens wel vis, maar ook niet te vaak, en liefst ook van visjes uit de zee en altijd rekening houdend met de viswijzer
  maandag 5 oktober 2009 @ 10:41:05 #29
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73385332
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:00 schreef LetoII het volgende:

[..]

Ok niet elke dag vlees... maar dan toch ook geen vleesvervangers op de dagen dat je geen vlees eet?
En waarom is vlees eten belastend voor het milieu?
Jij moet echt meer het nieuws gaan volgen dude . Al die gassen die ze uitstoten per dag (schijnt een autorit van 60 km te kunnen compenseren)

Buiten dat veeteelt echt een 30 keer intensievere belasting op het milieu is dan gewoon plantaardige shit.
  maandag 5 oktober 2009 @ 10:43:01 #30
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73385387
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:21 schreef LetoII het volgende:

[..]

Ja... dus?
[..]

Kijk dat zijn interessante gegevens.
[..]

Ja... dus?
[..]

In totaal? Of per hamburgertje gerekend?
[..]

Maar goed al met al is de boodschap duidelijk: De vleesindustrie is blijkbaar wel schadelijk voor ons milieu.

Gelukkig geef ik geen zier om ons milieu (het milieu/de natuur zal het ook niets uitmaken), dus ik zal gewoon vlees blijven eten.

Wel heeft deze discussie mijn ogen geopend en heb ik iets meer respect voor de vegetariërs die het doen uit een gevoel van 'ik wil mijn milieu verbeteren'.
Je-zus, wat ben jij dom
pi_73385444
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:36 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Een koe is een groot producent van Methaan en lachgas, mag jij dat weer even terug gaan bouwen naar de niet-schadelijke stoffen die hij inneemt

Methaan is CH4 (ofwel Koolstof en Waterstof) en dat neemt krijgt mevrouw koe toch aardig wat binnen.
Lachgas N2O (stikstof en zuurstof) zijn ook niet echt vreemde chemische verbindingen.
Wat denk je dat planten uitstoten als ze gewoon sterven (op worden gegeten door andere dieren e.g. bacteriën)? Precies.

Koe kan dan wel die gassen uitstoten, maar hij kan ze niet uit niets maken. Het eindresultaat is dus 0,0 extra 'schadelijke' gassen.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73385469
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:43 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Je-zus, wat ben jij dom
Jij hebt lekker intelligente reacties
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73385514
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:41 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Jij moet echt meer het nieuws gaan volgen dude . Al die gassen die ze uitstoten per dag (schijnt een autorit van 60 km te kunnen compenseren)

Buiten dat veeteelt echt een 30 keer intensievere belasting op het milieu is dan gewoon plantaardige shit.
Jij moet echt wat breder nieuws gaan volgen dude Wellicht leer je dan het verschil tussen fossiele en niet-fossiele brandstoffen.

Verder zou ik graag willen weten hoe je op het mooie ronde getal 30 komt? Of vond je dat gewoon lekker klinken?
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73385639
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:45 schreef LetoII het volgende:

[..]

Wat denk je dat planten uitstoten als ze gewoon sterven (op worden gegeten door andere dieren e.g. bacteriën)? Precies.

Koe kan dan wel die gassen uitstoten, maar hij kan ze niet uit niets maken. Het eindresultaat is dus 0,0 extra 'schadelijke' gassen.
Als een plant begint te rotten komt er CO2 vrij, wat nog steeds een broeikasgas is maar minder belastend dan methaan.
Daarbij heb je natuurlijk ook de kwantiteit mee te nemen, er moeten toch fiks wat kevers aan te pas komen om de methaanuitstoot van 1 koe te evenaren.

Daarbij; roep je de hele tijd 'uit niets maken' dat beweer ik ook nergens natuurlijk; bestaande verbindingen worden afgebroken en nieuwe verbindingen worden gevormd, maar dat is weer scheikunde 101.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  maandag 5 oktober 2009 @ 10:55:41 #35
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73385672
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:49 schreef LetoII het volgende:

[..]

Jij moet echt wat breder nieuws gaan volgen dude Wellicht leer je dan het verschil tussen fossiele en niet-fossiele brandstoffen.

Verder zou ik graag willen weten hoe je op het mooie ronde getal 30 komt? Of vond je dat gewoon lekker klinken?
Het gaat om de milieubelasting, niet om wat de bron is van die belasting . Volgens mij heb jij dat nieuwsitem niet eens gelezen, gezien je zwakzinnige reactie.
  maandag 5 oktober 2009 @ 11:15:25 #36
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73386165
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:43 schreef LetoII het volgende:

[..]

Waarom willen vegetariërs eten hebben dat op vlees lijkt qua smaak, vorm en textuur? Waarom dan niet gewoon vlees?

Sowieso snap ik het hele vegetariër zijn niet Ik ben een mens en mensen zijn omnivoren geen herbivoren.
Het is natuurlijk duidelijk dat we vlees nodig hebben (zie TS), waarom dan zo'n onnatuurlijke gewoonte?
Waarom ben je daar zo zeker van? Omdat mensen het handig vonden om vlees te eten? Er zijn ook zat mensen die dat niet zo zien
quote:
VLEES ETEN IS ONNATUURLIJK

In vrijwel ieder discussie over het eten van vlees komt al gauw de vraag op of de mens van nature een vlees-eter (carnivoor), planten/vruchten-eter (herbivoor/frugivoor) of alles-eter (omnivoor) is. Vegetariers houden dan meestal vast aan de stelling dat de mens herbivoor is en mensen die nog vlees eten houden vol dat de mens een omnivoor is. De laatsten gebruiken dan vaak argumenten als "De mens heeft altijd vlees gegeten" of "In vlees zitten stoffen die de mens nodig heeft en die niet in planten zitten". Het argument dat de mens "altijd" vlees heeft gegeten is natuurlijk op niets gebaseerd. Hoe lang is "altijd" ? Wat weten wij van de voeding van mensen van b.v. 20.000 jaar geleden ? Of van 100.000 jaar geleden ? En als "de mensen" toen al vlees aten, gold dat dan voor alle mensen ? En hoeveel vlees aten ze dan ? En als ze dat al deden was dat dan omdat er op dat moment niets anders te eten was (Eskimos b.v.) ? Kortom, dit is geen feitelijk argument, maar eerder een gemakkelijke dooddoener om de discussie in de door de vlees-eters gewenste richting te sturen. Volgens de wetenschap is de mens geevolueerd uit de apen en op een sporadische uitzondering na zijn alle apen herbivoor of frugivoor. Ook het argument dat er in vlees "stoffen" zouden zitten die niet in planten voorkomen en die voor de mens onontbeerlijk zouden zijn, is natuurlijk op niets gefundeerd. Dit wordt alleen al overduidelijk bewezen door het feit dat er vele honderden miljoenen vegetariers met een prima gezondheid op de aarde rondlopen ! Ook vele topsporters zijn vegetarier (zie bij ONNODIG). De enig juiste manier om vast te stellen of de mens een vlees-eter of een alles eter is, is een analyse van het menselijk lichaam in vergelijking met dat van zuiver plantenetende dieren en alles etenden dieren. Deze analyse leidt slechts tot 1 conclusie:

De mens is een herbivoor.

John Coleman: Comparative Anatomy & Taxonomy

Comparative anatomy works on the simple and demonstrable fact that the biological form usually defines function. Human is closest to frugivore animals (fruit eaters), from the anatomic and taxonomic point of view. Individual features, or species may break the rules, but a look at many factors will reveal a species true biological role. Certainly science does not really validate the typical vegan diet, as this serves cultural imperitives. Science provides us with an indicator of human nutrition which was not established by culture, but is certainly that of a herbivore or frugivore and not a carnivore or omnivore.
  maandag 5 oktober 2009 @ 11:17:31 #37
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73386217
Maar goed, ontopic:

die javaburgers van valess zijn ook erg goed te doen. Ik ben verre van vegetariër, maar di dingen eet ik met veel plezier

Ook gewoon blokken naturel tofu in je pasta, bami of nasi is briljant. beter dan vlees zelfs
pi_73386344
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:54 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Als een plant begint te rotten komt er CO2 vrij, wat nog steeds een broeikasgas is maar minder belastend dan methaan.
Daarbij heb je natuurlijk ook de kwantiteit mee te nemen, er moeten toch fiks wat kevers aan te pas komen om de methaanuitstoot van 1 koe te evenaren.

Daarbij; roep je de hele tijd 'uit niets maken' dat beweer ik ook nergens natuurlijk; bestaande verbindingen worden afgebroken en nieuwe verbindingen worden gevormd, maar dat is weer scheikunde 101.
Ja methaan is minder belastend dan CO2, maar heeft dan ook een veel lagere atmosferische levensverwachting: iets van 12 jaar tegen +/- 100 jaar voor CO2. Met andere woorden de natuur zet methaan binnen 12 jaar weer om in andere stoffen. Stoffen waar plantjes dan weer van groeien. Als je een heel oude boom omhakt zul je dan ook goed kunnen zien dat de boom de laatste tijd flink hard is gegroeid in vergelijking met de tijd voor de industriële revolutie.

Punt is dus dat een scheet van een koe binnen 12 jaar weer terug in een plant zit. Dus van plant naar plant is een tijd van 12 jaar. In vergelijking met de gassen uit olie die van plant tot plant er miljoenen jaren over doen.

Daarnaast produceren planten zelf ook gewoon methaan, vooral rijst produceert veel methaan gas (geen goed nieuws voor de vegetariërs lijkt me).
En moet je niet vergeten dat het aantal wilde beesten in de wereld de laatste eeuwen ook drastisch is afgenomen. Ik vraag me af hoeveel methaan een dino scheet opleverde? (zijn ze daarom uitgestorven )
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73386623
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 11:15 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Waarom ben je daar zo zeker van? Omdat mensen het handig vonden om vlees te eten? Er zijn ook zat mensen die dat niet zo zien
[..]

[ afbeelding ]
http://www.beyondveg.com/(...)tml#contrary%20facts

Gelukkig zijn er ook mensen die dat wel zo zien.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73386765
Ik ben totaal geen vegetarier en dat Quorn spul vind ik niet wat, maar ik vind deze wel lekker.



Ze hebben bij de AH ook nog andere kaasschnitzels oid, die moet ik ook nog eens proberen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_73387270
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:55 schreef rhubarbje het volgende:
owja en mensen zijn misschien wel vleeseters, maar dat is in mijn ogen nooit zo bedoeld als dat er nu mee omgegaan word
elke dag vlees is echt niet nodig en ook ontzettend belastend voor het milleu
Even heel wat anders, maar je weet wel dat er voor een kilo kaas meer CO2 uitgestoten wordt dan voor een kilo (bioindustrie)kip?

M.a.w. het is beter voor het milieu om kip te eten dan kaas. En dan heb ik het nog niet eens over de "ongezonde" verzadigde vetten van kaas.

Edit: even een bron toevoegen voor de volledigheid: http://www.foodlog.nl/van(...)liever_kip_dan_kaas/
  maandag 5 oktober 2009 @ 12:12:00 #42
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73387572
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 11:33 schreef LetoII het volgende:

[..]

http://www.beyondveg.com/(...)tml#contrary%20facts

Gelukkig zijn er ook mensen die dat wel zo zien.

Hebben die ook zo gedetailleerd naar de bouw van mensen gekeken?
pi_73388238
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 12:12 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Hebben die ook zo gedetailleerd naar de bouw van mensen gekeken?
Ik zou zeggen lees het. Dan zie je al vrij snel de kop van deel 1!!!
quote:
PART 1:
Brief Overview--What is the
Relevance of Comparative Anatomical/Physiological "Proofs"?"
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
  maandag 5 oktober 2009 @ 12:54:16 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73388593
Als je echt wat voor het milieu wil doen pleeg je gewoon zelfmoord voordat je je voortplant, of next best thing, je niet voortplanten. Op de lange termijn is dat echt het beste. Als je iedere dag steak eet, auto rijdt en je huis lekker warm stookt maar geen kinderen krijgt, ben je milieuvriendelijker dan een fietsende veganist met kinderen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73388659
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je echt wat voor het milieu wil doen pleeg je gewoon zelfmoord voordat je je voortplant, of next best thing, je niet voortplanten. Op de lange termijn is dat echt het beste. Als je iedere dag steak eet, auto rijdt en je huis lekker warm stookt maar geen kinderen krijgt, ben je milieuvriendelijker dan een fietsende veganist met kinderen.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
  maandag 5 oktober 2009 @ 13:06:12 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73388905
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:31 schreef kmaestro het volgende:


- Gezonder dan vlees, omdat het bijvoorbeeld veel minder vetten bevat
Vet is niet ongezond, sterker nog, je hebt vetten nodig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 13:10:08 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73388996
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 11:59 schreef Weird- het volgende:


M.a.w. het is beter voor het milieu om kip te eten dan kaas. En dan heb ik het nog niet eens over de "ongezonde" verzadigde vetten van kaas.

Wist je dat fransen die veel meer verzadigde vetten eten minder hart en vaatziekten hebben?
Dat in de gebieden van frankrijk waar traditioneel veel dierlijke vetten worden gegeten zoals boter, kaas, confit de canard etc het aantal hart en vaatziekten lager is dan in frankrijk gemiddeld?
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/frenchparadox.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 13:16:41 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73389164
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 11:15 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Waarom ben je daar zo zeker van? Omdat mensen het handig vonden om vlees te eten? Er zijn ook zat mensen die dat niet zo zien

Mensen en hun voorouders hebben miljoenen jaren als jager verzamelaar geleefd, de moderne mens is ongeveer 200.000 jaar oud en heeft de langste tijd daarvan als jager verzamelaar geleefd.
Pas een 10.000 jaar geleden begon men met landbouw.
Wat begrijp je niet aan JAGER verzamelaar?
Al het archeologisch bewijs duid hierop, sterker nog wat moet je met pijl en boog als je vegetarier bent?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73389184
Zijn er niet al genoeg topics met discussies over het nut van vegetarisch eten?

Ontopic: de Toscaanse Carré vind ik inderdaad best lekker, net als Valess, vooral die met satésaus, die met kaas erin of die met tomatensaus. Als ik stukjes moet hebben neem ik die gegrilde van AH Tivall of de stukjes van Quorn maar dat doe ik de laatste tijd steeds minder. Dan gebruik ik liever iets als kikkererwten.
Are you pondering what I'm pondering?
  maandag 5 oktober 2009 @ 13:20:00 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73389240
Als je dus geen vlees wilt eten, prima, maar loop dus niet te zeuren over milieu, gezondheid of dat mensen geen vleeseters zijn.
Vleesvervangers zijn een gotspe, als je tegen bontjassen bent ga je toch ook geen nepbont dragen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73389377
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je dus geen vlees wilt eten, prima, maar loop dus niet te zeuren over milieu, gezondheid of dat mensen geen vleeseters zijn.
Vleesvervangers zijn een gotspe, als je tegen bontjassen bent ga je toch ook geen nepbont dragen?
Precies!

Maar mijn excuses aan de TS. Het was niet mijn bedoeling om de boel over te nemen, mijn vraag had beter in een andere topic kunnen staan.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_73390770
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wist je dat fransen die veel meer verzadigde vetten eten minder hart en vaatziekten hebben?
Dat in de gebieden van frankrijk waar traditioneel veel dierlijke vetten worden gegeten zoals boter, kaas, confit de canard etc het aantal hart en vaatziekten lager is dan in frankrijk gemiddeld?
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/frenchparadox.html
Vandaar de ""
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:09:51 #53
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73394061
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mensen en hun voorouders hebben miljoenen jaren als jager verzamelaar geleefd, de moderne mens is ongeveer 200.000 jaar oud en heeft de langste tijd daarvan als jager verzamelaar geleefd.
Pas een 10.000 jaar geleden begon men met landbouw.
Wat begrijp je niet aan JAGER verzamelaar?
Al het archeologisch bewijs duid hierop, sterker nog wat moet je met pijl en boog als je vegetarier bent?
Niemand heeft t woord JAGER genoemd?
pi_73394222
Waarom moet elk vega topic weer uitdraaien op dezelfde onzin? Er zijn mensen die er voor kiezen geen of minder vlees te eten en die willen kennelijk een topic over vleesvervangers. Misschien kunnen de vleeseters die kennelijk graag zien dat iedereen vlees eet zelf een leuk topic open over waarom dat nou zo goed en fijn is?

Zelf eet ik weining vlees, maar gebruik ik weinig vleesvervangers. Eigenlijk alleen maar tofu en af en toe een vegaburger of vegaworst.
pi_73394351
Het is inderdaad in elk topic hetzelfde liedje. Deze bijvoorbeeld: [Centraal] Vegetarisch eten deel 5
Of deze: Waarom kies jij ervoor om vegetariër te zijn

Er wordt gevraagd om ervaringen uit te wisselen maar daar is nu totaal geen ruimte meer voor, terwijl dat voor veel mensen best leuk had kunnen worden. Ik ga toch ook niet elk topic over voedsel dat ik zelf nooit eet volspammen met discussie?
Are you pondering what I'm pondering?
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:31:51 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73394736
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:09 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Niemand heeft t woord JAGER genoemd?
Ik haalde even de door jou aangehaalde meneer coleman onderuit. Het is in strijd met het archeologische bewijs, wat ik zei, wat moet je anders met een pijl en boog?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:39:10 #57
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73395003
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik haalde even de door jou aangehaalde meneer coleman onderuit. Het is in strijd met het archeologische bewijs, wat ik zei, wat moet je anders met een pijl en boog?
quote:
Er zijn in Europa aanwijzingen voor het gebruik van bogen gevonden die teruggaan tot 8000 of 9000 voor Christus. Het gaat hierbij om Ahrensburgcultuurvondsten in het Stellmoor bij Hamburg; hierbij werden al goed ontwikkelde pijlen gevonden bestaande uit een punt met een losse voorschacht en een hoofdschacht, die dus waarschijnlijk al een aanzienlijke ontwikkelingsfase achter de rug hadden. Dit zijn waarschijnlijk de oudste zekere bewijzen in de wereld. Helaas zijn ze in de Tweede Wereldoorlog bij een brand verloren gegaan. In de jaren 70 van de vorige eeuw zijn Duitsland (Mannheim-Vogelstang) een paar dennenhouten fragmenten gevonden die waarschijnlijk deel hebben uitgemaakt van een boog, die ca 110 cm lang was en wellicht 80 m ver kon hebben geschoten. De fragmenten werden met behulp van de koolstof-14 techniek gedateerd op 17600 jaar oud. Het dennenhout, dat niet zeer geschikt is, was in die tijd (nog in de ijstijd) waarschijnlijk het enige beschikbare.
Tja. 17000 jaar is niet oud.

En ik weet niet wat jij niet begrijpt aan verzamelen? Landbouw is redelijk complex en zodoende moeilijk te bewerkstelligen voor primitieve mensen
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:42:06 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73395085
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:39 schreef wallofdolls het volgende:

[..]


[..]

Tja. 17000 jaar is niet oud.

En ik weet niet wat jij niet begrijpt aan verzamelen? Landbouw is redelijk complex en zodoende moeilijk te bewerkstelligen voor primitieve mensen
Wat is je punt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73395209
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Vleesvervangers zijn een gotspe, als je tegen bontjassen bent ga je toch ook geen nepbont dragen?
Wat een onzin. Mogen mensen misschien gewoon eten wat ze lekker vinden?? En met nepbont vind ik weinig mis eigenlijk, beter dan echt! Als iemand dan per se de look van bont wil dan vind ik het heel verstandig als het nep is.. Gewoon omdat het kan!
Ik eet zelf vlees, niet eens heel erg weinig, maar ik vind soms een 'vleesvervanger' erg lekker ter afwisseling. En ik kan me voorstellen dat er vegetariërs zijn die het graag eten, laat ze lekker.

Oh en ja, ik probeer zeker wel iets minder vlees te eten ivm milieu en dierenwelzijn. Het is niet nodig iedere dag vlees te eten namelijk.. Dus als er lekkere alternatieven zijn vind ik het absoluut geen probleem daar voor te kiezen. Want het is gewoon lekker om naast bijv. aardappelen en wat groente iets 'vlezigs' te eten (eiwitrijk dus). Dat is gewenning. Dus zo'n valess kaasding of een groenteburger vind ik dan een leuk alternatief!
En tofu hoort gewoon bij de oosterse keuken dus dat zie ik niet eens als een vervanger of zo..
pi_73395331
interessante discussie
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_73395478
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:49 schreef FutureFairytale het volgende:
interessante discussie
Vind je?? Vind het eigenlijk helemaal nergens over gaan en totaal nutteloos..
pi_73395795
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:53 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Vind je?? Vind het eigenlijk helemaal nergens over gaan en totaal nutteloos..
was meer sarcastisch bedoeld. TS komt niet echt verder zo..
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_73395838
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:00 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

was meer sarcastisch bedoeld. TS komt niet echt verder zo..
ik schrok al
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:12:59 #64
92279 N.icka
Windforce 11
pi_73396275
Ik vind die javaanse schijven erg lekker
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:28:55 #65
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73396740
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is je punt?
Dat, laten we zeggen, 50000 jaar op een mensenleven niets voorstelt als je beweert dat mensen van nature jagers zijn. Ze hebben geen klauwen, wat valt er dan te jagen.

Verzamelen lukte ze daarentegen wel. En het is logisch dat ze niet al weet ik hoeveel honderdduizend jaar de landbouw bedrijven. Dat was toen gewoon niet mogelijk
pi_73396996
Annyway....

Ik gebruik zelf vaak de pittige roerbakstukjes van AH in de nasi en wokschotels. En mijn vleesetende gezinsleden vinden de vegetrarische ballen (ook AH) goed te knagen.
Verder eet ik eigenlijk zelden een vleesvervanger ter vervanging van een lapje vlees, maar dat komt omdat ik vlees oprecht (ja, echt!) niet lekker vind, en hoef het dus ook niet te vervangen voor een soya alternatief.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:40:42 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73397103
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:28 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Dat, laten we zeggen, 50000 jaar op een mensenleven niets voorstelt als je beweert dat mensen van nature jagers zijn. Ze hebben geen klauwen, wat valt er dan te jagen.

Verzamelen lukte ze daarentegen wel. En het is logisch dat ze niet al weet ik hoeveel honderdduizend jaar de landbouw bedrijven. Dat was toen gewoon niet mogelijk
oudste gevonden vuurstenen pijlpunten zijn een 45.000 jaar oud, de oudste speerpunten 100.000 jaar. De moderne mens bestaat 200.000 jaar ongeveer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73397315
Vleesvervangers, waarom zou je die smerige troep eten?
Als je genoeg eieren en ander zuivel nuttigt, zal je geen groter risico lopen om een vitamine B12 deficiëntie te krijgen dan niet-vegetariërs. Vit. B12-deficiëntie is het enige "risico" dat je loopt op den duur als je geen vlees nuttigt.
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:52:52 #69
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73397508
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:47 schreef OldJeller het volgende:
Vleesvervangers, waarom zou je die smerige troep eten?
Als je genoeg eieren en ander zuivel nuttigt, zal je geen groter risico lopen om een vitamine B12 deficiëntie te krijgen dan niet-vegetariërs. Vit. B12-deficiëntie is het enige "risico" dat je loopt op den duur als je geen vlees nuttigt.
Valt mee hoor. Je moet gewoon s tofu frituren en meebakken. Die gehaktdingen zijn ook best te eten.

Maar inderdaad er gaat niets boven een lekker stukje (biologisch) vlees.
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:55:08 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73397590
De bij veganisten geliefde Nep B12 uit Algen is trouwens niet actief als vitamine, sterker nog, als je dit neemt blokkeerd het de opname van de echte vitamine B12
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73397633
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:52 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Valt mee hoor. Je moet gewoon s tofu frituren en meebakken. Die gehaktdingen zijn ook best te eten.

Maar inderdaad er gaat niets boven een lekker stukje (biologisch) vlees.
Best te eten klinkt niet erg denderend.
Zo zie ik soms ook weleens "groenteburgers" in de schappen liggen. Van die dingen waar oude groente inzitten en dan een laagje paneermeel omheen. !
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:01:40 #72
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73397786
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:56 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Best te eten klinkt niet erg denderend.
Zo zie ik soms ook weleens "groenteburgers" in de schappen liggen. Van die dingen waar oude groente inzitten en dan een laagje paneermeel omheen. !
Tofu is briljant. Die gehaktdingen zijn 'best te eten'.

Die groenteburgers zijn inderdaad te ranzig om aan te raken, maar de meeste kaasdingen schijnen erg lekker e zijn (ik lust geen kaas dus dat weet ik niet)
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:03:28 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73397842
Ik heb in veel vegetarische restaurants en bij vegetariers thuis gegeten, maar nog nooit iets gehad waarvan ik zei, wow, dat is lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:04:12 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73397865
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:01 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Tofu is briljant.
tofu is werkelijk het enige product wat ik ken waar absoluut geen smaak aan zit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:08:33 #75
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73397994
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

tofu is werkelijk het enige product wat ik ken waar absoluut geen smaak aan zit
.

Dat is juist de clue van tofu. Je kunt het iedere smaak meegeven die je wilt.

Een rundertartaartje zit ook amper smaak aan. Voeg wat kruiden toe en voila, je hebt n hamburger
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:17:23 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73398263
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:08 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

.

Dat is juist de clue van tofu. Je kunt het iedere smaak meegeven die je wilt.
Dan smaakt het naar de smaakmaker, de tofu is niet te nassen, de structuur is vreselijk, dat mondgevoel, juk, als je een soja product wilt met smaak neem je tempeh
quote:
Een rundertartaartje zit ook amper smaak aan. Voeg wat kruiden toe en voila, je hebt n hamburger
Rook jij? Rauwe tartaar heeft weg degelijk een prachtige vleessmaak.

Tartaar als hamburger eten...

Tartaar eet je rauw met wat zout, peper en een eidooier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:45:48 #77
3878 Vork
Manisch creatief
pi_73399090
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 16:18 schreef Mini_rulez het volgende:
Het is inderdaad in elk topic hetzelfde liedje. Deze bijvoorbeeld: [Centraal] Vegetarisch eten deel 5
Of deze: Waarom kies jij ervoor om vegetariër te zijn

Er wordt gevraagd om ervaringen uit te wisselen maar daar is nu totaal geen ruimte meer voor, terwijl dat voor veel mensen best leuk had kunnen worden. Ik ga toch ook niet elk topic over voedsel dat ik zelf nooit eet volspammen met discussie?
Dat dus.

Misschien wat laat, maar probeer allen toch wel om een beetje ontopic te blijven. Het gaat tenslotte om de vleesvervangers (ongeacht de wat ongelukkige benaming van deze categorie levensmiddelen) en welke al dan niet eetbaar zijn. Hele verhalen over bont, nep B12 capsules en jagende mensen is allemaal leuk, aardig en vast niet voor het eerst gevoerd, maar passen niet zo goed binnen dit topic.

Als jullie daar een beetje om willen denken, dan maken jullie mij ook weer blij.
pi_73399128
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Tartaar eet je rauw met wat zout, peper en een eidooier.
Gatverdamme!! Dat vind ik zo ranzig goor.. Eet ik echt 100x liever een groenteburger.. (of je moet het tartaartje heel even om en om bakken natuurlijk..)

Kortom: smaken verschillen!

En nu weer OT!
  maandag 5 oktober 2009 @ 18:47:33 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73399146
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:45 schreef Vork het volgende:

[..]

Dat dus.

Misschien wat laat, maar probeer allen toch wel om een beetje ontopic te blijven. Het gaat tenslotte om de vleesvervangers (ongeacht de wat ongelukkige benaming van deze categorie levensmiddelen) en welke al dan niet eetbaar zijn. Hele verhalen over bont, nep B12 capsules en jagende mensen is allemaal leuk, aardig en vast niet voor het eerst gevoerd, maar passen niet zo goed binnen dit topic.

Als jullie daar een beetje om willen denken, dan maken jullie mij ook weer blij.

Sorry Vork, zal het niet meer doen Vork
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73399697
Zo, ff een middagje werken en ik heb een hele discussie om na te lezen
Maar het was idd niet de bedoeling om een discussie te krijgen over vegetariërs. Dus thanks voor de ontopic reacties!
Weet er nog iemand lekker spul dat niet bij AH te koop is? Ik wil namelijk nog wel eens iets anders. De shoarmareepjes bij Jumbo schijnen lekker te zijn..
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself.
pi_73399971
Ik eet ongeveer één keer per week vlees (en één keer vis), maar vleesvervangers komen er bij mij niet in.
Ik heb er ontzettend veel geprobeerd, maar ik vind ze qua smaak én vooral ook qua structuur allemaal enorm smerig.
Ik blief gewoon groenten, peulvruchten, kaas en paddestoelen op mijn bord op mijn vijf vegetarische dagen per week!



En nu heb ik me toch een trek in een rauw tartaartje!
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:14:16 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73400137
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:10 schreef minilot het volgende:
Ik eet ongeveer één keer per week vlees (en één keer vis), maar vleesvervangers komen er bij mij niet in.
Ik heb er ontzettend veel geprobeerd, maar ik vind ze qua smaak én vooral ook qua structuur allemaal enorm smerig.
Ik blief gewoon groenten, peulvruchten, kaas en paddestoelen op mijn bord op mijn vijf vegetarische dagen per week!



En nu heb ik me toch een trek in een rauw tartaartje!
* Pietverdriet geeft minilot een kusje en maakt een ommelet met morieljes voor haar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73400683
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:02 schreef kmaestro het volgende:
Zo, ff een middagje werken en ik heb een hele discussie om na te lezen
Maar het was idd niet de bedoeling om een discussie te krijgen over vegetariërs. Dus thanks voor de ontopic reacties!
Weet er nog iemand lekker spul dat niet bij AH te koop is? Ik wil namelijk nog wel eens iets anders. De shoarmareepjes bij Jumbo schijnen lekker te zijn..
Ik haal wel eens falafel bij de Deen. Weet alleen niet van welk merk. Goed te eten op een pita met sla en knof
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_73400844
Ik vind groenteburgers wel heerlijk verder ben ik gewoon een vleeseter hoor
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:53:41 #85
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73402052
Ik vind al die vleesvervangers smerig. Net zoals ik van die geperste hamburgers en weet ik veel wat voor schijven of ballen of voorgekruid gehakt smerig vind. Eet wel regelmatig tofu, maar dat zie ik niet als vleesvervanger, dat is gewoon tofu. En dan liever niet van die lang houdbare, sponzige uit de supermarkt, maar lekker verse, zachte tofu.
pi_73402922
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

* Pietverdriet geeft minilot een kusje en maakt een ommelet met morieljes voor haar
O, als jij toch eens niet van de herenliefde was, dan trouwde ik jou! Eetheld!
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 5 oktober 2009 @ 20:18:15 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73403085
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 20:14 schreef minilot het volgende:

[..]

O, als jij toch eens niet van de herenliefde was, dan trouwde ik jou! Eetheld!
Had jij geen vriendje?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73403148
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 20:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had jij geen vriendje?
Die eet doorgaans alleen op, die heeft geen Mening over eten.
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:26 schreef Jurk het volgende:
Ik haal wel eens falafel bij de Deen. Weet alleen niet van welk merk. Goed te eten op een pita met sla en knof
Ja, falafel! Maar om de één of andere reden voelt dat toch meer als een serieus te nemen snack dan als een vleesvervanger. En, natuurlijk, zelfgemaakt nog veel lekkerder.
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 5 oktober 2009 @ 20:53:18 #89
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_73404619
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mensen en hun voorouders hebben miljoenen jaren als jager verzamelaar geleefd, de moderne mens is ongeveer 200.000 jaar oud en heeft de langste tijd daarvan als jager verzamelaar geleefd.
Pas een 10.000 jaar geleden begon men met landbouw.
Wat begrijp je niet aan JAGER verzamelaar?
Al het archeologisch bewijs duid hierop, sterker nog wat moet je met pijl en boog als je vegetarier bent?
Een pijl en boog diende voor het doden van dieren het bewijst niet direct dat ze het vlees ook daadwerkelijk aten. (al ben ik er van overtuigd dat ze dat wel deden)
Mischien stookte ze de kachel er wel mee op.

De huiden gebruikten ze in ieder geval wel.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_73476284
TS vraagt welke dingen mensen eten van vleesvervangers... En uiteraard krijg je weer een half topic met een discussie waarom mensen vega zijn of af en toe geen vlees eten.
Dit is CUL niet KLB.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_73476432
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 01:34 schreef Pisces29 het volgende:
TS vraagt welke dingen mensen eten van vleesvervangers... En uiteraard krijg je weer een half topic met een discussie waarom mensen vega zijn of af en toe geen vlees eten.
Dit is CUL niet KLB.
Ja, jammer is dat.
Had graag wat tips gehad maar nu heb ik geen behoefte meer om dit topic te gaan volgen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')