abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73294074

Hier alweer deel 185 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 oktober 2009 @ 00:26:52 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73294114
Ik maak mijn treinkilometers ook wel deze week. Aan het eind van de week staat de teller op 336 kilometer en dat terwijl ik normaal niet verder dan 112 per week kom
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73294132
NL zou toch ook ooit eens een vertrouwd bewezen systeem invoeren...
(OV-chipkaart, Fyra... )
dag
pi_73294167
nice TT
............................
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 00:47:31 #5
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73294466
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:27 schreef Peter het volgende:
NL zou toch ook ooit eens een vertrouwd bewezen systeem invoeren...
(OV-chipkaart, Fyra... )
OV- Chipkaart werkt toch.....
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_73294536
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:26 schreef Peterselieman het volgende:
Ik maak mijn treinkilometers ook wel deze week. Aan het eind van de week staat de teller op 336 kilometer en dat terwijl ik normaal niet verder dan 112 per week kom
Kom op Peterselieman! Wat meer dan één retourtje Leeuwarden - Groningen? moet wel te doen zijn per week toch?
pi_73294602
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:47 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

OV- Chipkaart werkt toch.....
Hij is volgens plan in 2007 landelijk ingevoerd? het wordt makkelijker voor de reiziger? goedkoper? minder fraude-gevoelig?

dag
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 oktober 2009 @ 01:05:07 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73294726
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:51 schreef Socios het volgende:

[..]

Kom op Peterselieman! Wat meer dan één retourtje Leeuwarden - Groningen? moet wel te doen zijn per week toch?
Ik doe het alleen als ik een reden heb
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73294889
Ze hebben nu ook van die lelijke roze cirkels op het perron geplakt waar die automaten staan
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 06:50:38 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73295941
In Breda staan die cirkels nu ook overal. De ironie? De meeste cico's (check-in, check-outs ) hebben een rood lampje en zijn buiten bedrijf.
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nou geniet er nog maar van, over 2 maanden is die hele treinserie opgetieft, zodat je als Hagenees, Dordtenaar of Roosendaler aanzienlijk meer tijd, geld en moeite kwijt bent om in Antwerpen te komen. Met dank aan de ontzettende achterlijke kansloze kutpaupers van NSHispeed
Dat lijkt me niet, er is tenslotte nog niks wat de Benelux kan vervangen. De V250's zijn er tenslotte nog niet, de de Traxx + Prio's is slechts een tijdelijke oplossing tussen Amsterdam en Rotterdam. Voor zover mij bekend is het enige dat naar de HSL wordt verplaatst de Thalys.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 07:34:37 #11
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_73296117
quote:
Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een aanrijding.
Er rijden stopbussen.
quote:
Reizigers tussen Eindhoven en Rotterdam Centraal kunnen omreizen via Utrecht Centraal.
Waarom kan je van Rotterdam niet naar Tilburg zonder om te rijden? Of is dat enkel vanuit Eindhoven?

Toch even de NS bellen voor de zekerheid.

[ Bericht 7% gewijzigd door TommyGun op 02-10-2009 07:44:32 ]
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 07:48:58 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73296176
Je kunt wel gewoon vanuit Rotterdam in Tilburg komen... alleen verder door naar Eindhoven lukt dus niet door die aanrijding.
pi_73296345
Vandaag mag ik weer met de trein Hopen dat ik verder dan Meppel kom
hula
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:20:40 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73296431


Dresden, stadspark 2009
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:24:06 #15
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_73296463
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 07:48 schreef James1988 het volgende:
Je kunt wel gewoon vanuit Rotterdam in Tilburg komen... alleen verder door naar Eindhoven lukt dus niet door die aanrijding.
Inderdaad, inmiddels bevestigd. Bedankt!
pi_73296509
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:20 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

Dresden, stadspark 2009
Is dat niet overkill voor een rondrittreintje of is dat zo'n livesteam schaal spoorbaan voor allerhande hobbyisten
hula
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:33:31 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73296555
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:29 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Is dat niet overkill voor een rondrittreintje of is dat zo'n livesteam schaal spoorbaan voor allerhande hobbyisten
Het is huge, giga-park met diverse locs, mede gerund door kinderen.

http://www.parkeisenbahn-dresden.de/index.php

http://www.waymarking.com/waymarks/WM6BYN_Dresdner_Parkeisenbahn
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_73296591
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:36 schreef RubenK het volgende:
lekker is dit moet morgen met mijn vriendin van tilburg naar eindhoven voor een of andere studie beurs...
Nounou, dat gaat maar liefst een heel kwartier langer duren..
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 06:50 schreef James1988 het volgende:

Dat lijkt me niet, er is tenslotte nog niks wat de Benelux kan vervangen. De V250's zijn er tenslotte nog niet, de de Traxx + Prio's is slechts een tijdelijke oplossing tussen Amsterdam en Rotterdam. Voor zover mij bekend is het enige dat naar de HSL wordt verplaatst de Thalys.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan.. 'k Raak ook helemaal in de war door de Dienstregeling 2010 die al volledig uitgaat van het rijden over de HSL..

Ook leuk trouwens, dat de Intercity Amsterdam - Vlissingen niet meer via Schiphol rijdt en tussen Vlissingen en Roosendaal langs elke plank hout stopt.. Ach, het is maar een minuut of 10 langer dus waarom zouden ze het niet doen hè Directe verbinding schiphol weg? Ach, 't zijn maar Zeeuwen en Brabo's.. Alsof je de IC Asd - Mt gaat vervangen door een stoptrein via Leiden en Den Haag HS.. ongelofelijk wat een achterlijke klapjosti's daar zitten..
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:37:35 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73296595
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:33 schreef bork het volgende:

[..]

Het is huge, giga-park met diverse locs, mede gerund door kinderen.

http://www.parkeisenbahn-dresden.de/index.php

http://www.waymarking.com/waymarks/WM6BYN_Dresdner_Parkeisenbahn


Grappig treintje
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73296632
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Grappig treintje
Grappiger dan zijn equivalent in Wenen
hula
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:47:07 #21
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_73296708
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nounou, dat gaat maar liefst een heel kwartier langer duren..
[..]
Die stopbussen, rijden die vanaf Tilburg (en wat is de eindbestemming) of moet je eerst nog met een stoptrein naar Oisterwijk waarna de stopbus je naar Boxtel brengt om vanaf daar met de trein verder naar Eindhoven te gaan?
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:49:25 #22
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73296743
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:47 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Die stopbussen, rijden die vanaf Tilburg (en wat is de eindbestemming) of moet je eerst nog met een stoptrein naar Oisterwijk waarna de stopbus je naar Boxtel brengt om vanaf daar met de trein verder naar Eindhoven te gaan?
quote:
tussen boxtel en oisterwijk moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 45 minuten. door herstelwerkzaamheden rijden er tussen boxtel en oisterwijk geen treinen maar bussen. *doorgaande reizigers tussen eindhoven en den haag centraal en tussen eindhoven en rotterdam centraal kunnen omreizen via utrecht centraal. *reizigers tussen eindhoven en tilburg kunnen omreizen via den bosch.
9292ov.nl

Het lijkt erop dat de bussen alleen rijden tussen Boxtel en Oisterwijk dus, waarschijnlijk is via Den Bosch inderdaad sneller.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:52:29 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_73296792
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_73296823
Wat een draak van een TT zeg

Dan keutel ik er maar ff een TVP in, bekijk het maar. En nu teruglezen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73297205
Ellew. ^^/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')