abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 maart 2007 @ 16:51:55 #101
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46945917
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Aanstaande donderdag een zeer interessante documentaire op BBC 4:

The Great Global Warming Swindle

Waarin vele prominente wetenschappers, alsmede mensen als Patrick Moore, de mede-oprichter van Greenpeace (!) aantonen dat de vermeende opwarming van de aarde natuurlijke oorzaken heeft en niets met menselijke CO2 uitstoot.

Hoe lang zal het duren voordat deze docu in Nederland te zien zal zijn? Durft iemand een gokje te doen?
Interessant. Jammer dat ikgeen bbc4 kan ontvangen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_46946014
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:47 schreef Monidique het volgende:
Dat is een documentaire die zo bij het grof vuil kan, natuurlijk.
Omdat?
pi_46946295
quote:

Waarin vele prominente wetenschappers, alsmede mensen als Patrick Moore, de mede-oprichter van Greenpeace (!) aantonen dat de vermeende opwarming van de aarde natuurlijke oorzaken heeft en niets met menselijke CO2 uitstoot.

Hoe lang zal het duren voordat deze docu in Nederland te zien zal zijn? Durft iemand een gokje te doen?
Laten we hopen dat de Belg het ook uitzend.
pi_46950092
quote:
Op maandag 5 maart 2007 15:58 schreef Chewie het volgende:
Er is bijvoorbeeld geen sprake van klimaatvluchtelingen
Dat is niet helemaal het geval. Het is kleinschalig maar er is wel degelijk sprake van. En als het nu nog niet zo is dan zeker in de nabije toekomst. En in het verleden speelde het uiteraard ook een rol.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46950205
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ah als die klopt dan zijn dus alle mogelijke manieren om de mensen te overtuigen geoorloofd?

We hebben vroeger wel meer groeperingen gezien met die denkwijze, lijkt me niet voor herhaling vatbaar.
Dan zijn helemaal niet alle middelen geoorloofd. Echter het is gewoon dat de acceptatie van feiten soms gewoon lang duurt. Tussen de ontdekking dat asbest toch niet zo'n wondermateriaal is en de uitbanning ervan in gebouwen zat ook een jaar of 70. Hetzelfde gaat min of meer op voor roken. Bij CFK's ging het wat sneller omdat dit verband wel erg duidelijk was.
Dat er een paar mensen die zeggen dat er niets aan de hand is wil niet zeggen dat er niets aan de hand is.. Dat hebben we ook eerder gezien en bleek evenmin voor herhaling vatbaar.
pi_46950337
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je wilt actief tegengaan dat de economieën van China en India groeien? Hoe had je dat in gedachten?
Ook china en India kunnen schoon groeien al zal jij dat wel niet willen zien .

Economische groei en een lagere milieubelasting kunnen prima samengaan. Het lijkt me zelfs een noodzakelijke voorwaarde om het op langere termijn vol te houden.
pi_46950402
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:26 schreef more het volgende:
Als ondernemer begrijp ik heel goed wat Günter Verheugen bedoeld. In mijn eigen bedrijf zijn door allerlei milieumaatregelen de kosten al behoorlijk opgelopen, terwijl ik mijn producten moet afzetten op de internationale markt.
Dus als een groothandel in bijvoorbeeld Duitsland mijn vis wil kopen, moet ik kunnen concurreren met de vis die uit de milieu vervuilende kwekerijen uit China komen (hebben geen dure waterzuiverings installaties; geen dure energiebelastingen etc.)
De schade aan het milieu is met Chinese kweekvis gigantisch terwijl wij door allerlei zuiveringsinstallaties dit ontzettend beperkt hebben. Gaat de Nederlandse overheid ons nog meer energiebelastingen e.d. opleggen en zou onze sector daardoor niet meer kunnen concurreren met de Chinezen, dan wordt het milieu er alleen maar slechter op want dan komt voortaan "alle" vis uit milieuonvriendelijke viskwekerijen uit Azië.
En natuurlijk geldt dit niet alleen voor mijn sector, maar voor veel bedrijfstakken.
Dan moeten we als westerse landen dus kwaliteitseisen op gaan leggen aan wat we importeren. Lijkt me geen slecht plan en gebeurt op veel gebieden ook al.
  maandag 5 maart 2007 @ 19:51:55 #108
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46952727
quote:

Hoe laat komt die precies?
quote:
Dat kan nog wel even duren zeker met de gekleurde media hier
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 5 maart 2007 @ 19:53:29 #109
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46952781
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:56 schreef du_ke het volgende:
Dan moeten we als westerse landen dus kwaliteitseisen op gaan leggen aan wat we importeren. Lijkt me geen slecht plan en gebeurt op veel gebieden ook al.
Kortom, jouw fundamentalisme gaat iedereen were geld kosten.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_46952880
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:53 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kortom, jouw fundamentalisme gaat iedereen were geld kosten.
Waarom?

En als het zo is waarom is het erg om kwaliteitseisen te stellen aan wat we importeren?

In hoeverre mag jouw behoefte aan goedkoop vreten de gezondheid van anderen aantasten?
pi_46955925
quote:
Op maandag 5 maart 2007 09:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Gelukkig zijn er ook nog Europeanen met gezond verstand zoals de Tsjechische president Vaclav Klaus die in een interview vakkundig de vloer aanveegt met de politisering van het klimaatdebat en de global warming hype. Een interview dat door onze onafhankelijke kwaliteitsmedia uiteraard vakkundig is genegeerd.
Alleen de kop geeft al aan wat voor "kwaliteitsmedia" dit gepubliceerd hebben.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_46956035
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:52 schreef du_ke het volgende:
Dan zijn helemaal niet alle middelen geoorloofd. Echter het is gewoon dat de acceptatie van feiten soms gewoon lang duurt. Tussen de ontdekking dat asbest toch niet zo'n wondermateriaal is en de uitbanning ervan in gebouwen zat ook een jaar of 70.
Waarbij ik pas nog iemand aan hoorde geven die zei dat er slechts een paar gevaarlijke soorten asbest waren maar dat het leeuwendeel ongevaarlijk was wat ook aantoont dat we niet te hard van stapel moeten lopen. Iets wat het gedoe rondom biomassa ook laat zien en op dat punt heeft deze eurocommissaris gelijk
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_46956186
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:14 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarbij ik pas nog iemand aan hoorde geven die zei dat er slechts een paar gevaarlijke soorten asbest waren maar dat het leeuwendeel ongevaarlijk was wat ook aantoont dat we niet te hard van stapel moeten lopen. Iets wat het gedoe rondom biomassa ook laat zien en op dat punt heeft deze eurocommissaris gelijk
Oh maar van hard van stapel lopen is natuurlijk ook nog geen sprake. Zelfs Kyoto is gerommel in de marge.
pi_46956380
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:17 schreef du_ke het volgende:
Oh maar van hard van stapel lopen is natuurlijk ook nog geen sprake. Zelfs Kyoto is gerommel in de marge.
Dat is maar net hoe je het ziet. Je kunt zeggen ja het is gerommel in de marge dus lopen we niet te hard van stapel maar ik zeg daarentegen dat er een peperduur akkoord ligt waarbij landen moreel veroordeeld worden als ze niet meedoen maar vervolgens heeft een dergelijk duur akkoord zo goed als geen effect (gerommel in de marge).
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 5 maart 2007 @ 21:23:17 #115
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46956434
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:55 schreef du_ke het volgende:
In hoeverre mag jouw behoefte aan goedkoop vreten de gezondheid van anderen aantasten?
Je kan niet bewijzen dat dat gebeurt.
pi_46956606
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je kan niet bewijzen dat dat gebeurt.
Toch wel. Het is aangetoond dat overmatig gebruik van pesticiden, insecticiden en andere bestrijdingsmiddelen slecht is voor de mensen die daarmee werken. Of zware lichamelijke arbeid of kwistig gebruik van antibiotica bij de vis of veekweek (wat meer een lange termijn effect resistentie enzo)
Met aankoop en import van dergelijke artikelen werk je daar dus aan mee.

Ja je kan niet aantonen wat precies de schuldige component is. Maar je kan ook niet aanwijzen van welke asbestvezel of sigaret je kanker hebt gekregen zijn die daarom ook niet schadelijk?
pi_46956710
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:21 schreef FJD het volgende:

[..]

Dat is maar net hoe je het ziet. Je kunt zeggen ja het is gerommel in de marge dus lopen we niet te hard van stapel maar ik zeg daarentegen dat er een peperduur akkoord ligt waarbij landen moreel veroordeeld worden als ze niet meedoen maar vervolgens heeft een dergelijk duur akkoord zo goed als geen effect (gerommel in de marge).
Kyoto is inderdaad te beperkt maar wel een goede start. En die kosten worden erg overdreven zeker als je bedenkt dat die tot effect hebben dat we, als het lukt, veel minder grondstoffen gaan gebruiken, dan is het prima terug te verdienen.
Minder milieubelasting en een grote economische groei zijn prima te combineren. Het is nu al te zien dat de Japanse en Europese autofabrikanten het winnen van de Amerikaanse.
pi_46981564
Nog meer goed nieuws:

Senator sees momentum shifting toward Global Warming skepticism

Gelukkig beginnen er steeds meer mensen hun ogen te openen en hun verstand weer 'ns te gebruiken.
pi_46987909
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nog meer goed nieuws:

Senator sees momentum shifting toward Global Warming skepticism

Gelukkig beginnen er steeds meer mensen hun ogen te openen en hun verstand weer 'ns te gebruiken.
Steeds meer? Waar heb je het over? Die man is al vele jaren bezig. Op de gebruikelijke "sceptische" wijze en, wat jou toch zeker niet moet aanstaan, met belastinggeld.
pi_46988213
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:04 schreef Monidique het volgende:

[..]

Steeds meer? Waar heb je het over? Die man is al vele jaren bezig. Op de gebruikelijke "sceptische" wijze en, wat jou toch zeker niet moet aanstaan, met belastinggeld.
Hoho! Hij heeft toch maar wel mooit het aantal ijsberen geteld:

The subject of polar bears also figured into the senator's talk.
quote:
Contrary to what has been widely reported, he said, the polar bear population is on increase, and has risen to 25,000 in comparison with 10,000 50 years ago.
Dit bewijst wel dat de menselijke uitstoot van CO2 niks te maken kan hebben met de huidige temperatuurstijging! Mijn ogen zijn geopend!

...

"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:16:44 #121
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46988484
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:04 schreef Monidique het volgende:
De voorstanders vangen toch veel meer belastinggeld?
pi_46988519
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De voorstanders vangen toch veel meer belastinggeld?
Geen idee. Niet zo relevant ook, me dunkt.
pi_46988603
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Hoho! Hij heeft toch maar wel mooit het aantal ijsberen geteld:

The subject of polar bears also figured into the senator's talk.
[..]

Dit bewijst wel dat de menselijke uitstoot van CO2 niks te maken kan hebben met de huidige temperatuurstijging! Mijn ogen zijn geopend!

...

quote:
Since 1895, the media has alternated between global cooling and warming scares during four separate and sometimes overlapping time periods. From 1895 until the 1930’s the media peddled a coming ice age.

From the late 1920’s until the 1960’s they warned of global warming. From the 1950’s until the 1970’s they warned us again of a coming ice age. This makes modern global warming the fourth estate’s fourth attempt to promote opposing climate change fears during the last 100 years.

(...)

However, the analysis in Science Magazine excluded nearly 11,000 studies or more than 90 percent of the papers dealing with global warming, according to a critique by British social scientist Benny Peiser.

Peiser also pointed out that less than two percent of the climate studies in the survey actually endorsed the so-called “consensus view” that human activity is driving global warming and some of the studies actually opposed that view.

But despite this manufactured “consensus,” the media continued to ignore any attempt to question the orthodoxy of climate alarmism.
http://epw.senate.gov/speechitem.cfm?party=rep&id=263759

Je zou zo'n clown maar aan je zijde willen hebben...

En meer: http://gristmill.grist.org/story/2006/9/25/17124/9789
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:22:43 #124
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46988838
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:17 schreef Monidique het volgende:
Geen idee. Niet zo relevant ook, me dunkt.
Jawel hoor. No level playing field, en zo.
pi_46988960
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Jawel hoor. No level playing field, en zo.
Vast wel. In deze niet relevant. Meneer schijnt nogal tegen belastinggeld en het verspillen daarvan zijn, maar daar hoor ik 'm niet over wanneer zo'n senator zijn mening deelt. Daar ging het mij om. Ik vind het niet hypocriet, ofzo, het viel mij alleen op.
pi_46990114
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:18 schreef Monidique het volgende:
Je zou zo'n clown maar aan je zijde willen hebben...
Shooting the messenger, once again. Arguments please.
pi_46990217
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:24 schreef Monidique het volgende:
Vast wel. In deze niet relevant. Meneer schijnt nogal tegen belastinggeld en het verspillen daarvan zijn, maar daar hoor ik 'm niet over wanneer zo'n senator zijn mening deelt. Daar ging het mij om. Ik vind het niet hypocriet, ofzo, het viel mij alleen op.
Als ik moet kiezen tussen een senator-salaris en de vele vele honderden miljarden euro's die Kyoto en haar opvolgers ons gaan kosten is die keuze niet zo moeilijk. Je argument dat ik geen senator die dat wil voorkomen mag aanhalen omdat die ook uit belastinggeld betaald wordt slaat echt iedere mogelijke plank mis.
pi_46990326
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Arguments please.
Hee, dat is precies wat ik wel eens van die senator wil zien.

En dan heb ik het niet over de ijsberenpopulatie of de zeer onwaarschijnlijke "cosmic-ray" uitleg.
pi_46990515
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Hee, dat is precies wat ik wel eens van die senator wil zien.
Als je mensen een slordige 1000 miljard euro onder dwang wil afnemen lijkt het me toch dat de argumenten vooral van die kant moeten komen. "Dat geld kan ik beter besteden" is dan voorlopig al tegen-argument genoeg.
pi_46990702
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Shooting the messenger, once again. Arguments please.
Of je klikt even op de link onder dat zinnetje waarin de 'inhoud' behandeld wordt. De argumenten zijn van hetzelfde niveau als creationistische kritiek op de evolutietheorie. 'Computer models aren't real science!' is nog wel de stompzinnigste van allemaal.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_46991144
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:03 schreef Monolith het volgende:
Of je klikt even op de link onder dat zinnetje waarin de 'inhoud' behandeld wordt. De argumenten zijn van hetzelfde niveau als creationistische kritiek op de evolutietheorie. 'Computer models aren't real science!' is nog wel de stompzinnigste van allemaal.
Computer modellen zijn wél 'real science'? Als de computer het zegt is het waar? Over stompzinnigheid gesproken.

Verder lijkt juist het geloof in de zondvloed zonder daarbij acht te slaan op ieder mogelijk tegen-argument sprekend op creationisme. Het zoeken naar de waarheid zonder vooringenomen overtuigingen getuigt van goede wetenschap.
pi_46991347
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als je mensen een slordige 1000 miljard euro onder dwang wil afnemen lijkt het me toch dat de argumenten vooral van die kant moeten komen. "Dat geld kan ik beter besteden" is dan voorlopig al tegen-argument genoeg.
Antropogene opwarming bestaat niet omdat het geld naar onderzoek daarvoor beter besteed kan worden?

Ik vraag ook niet om tegen-argumenten, ik vraag om argumenten die de stelling ondersteunen dat de recente opwarming natuurlijke oorzaken heeft. Die "cosmic-ray" theorie is zo gammel dat je het eigenlijk geen theorie kan noemen. Of iig een zeer slecht uitgewerkte. Dat vind ik altijd typisch bij de "sceptici" het gebrek aan volwaardige alternatieve theoriën. Meestal is het óf totale onzin óf geneuzel in de marge.
pi_46991583
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Verder lijkt juist het geloof in de zondvloed zonder daarbij acht te slaan op ieder mogelijk tegen-argument sprekend op creationisme. Het zoeken naar de waarheid zonder vooringenomen overtuigingen getuigt van goede wetenschap.
Klopt. Je zou er goed aan doen die raad eens zelf op te volgen aangezien jij structureel alle wetenschap die wél wijst op een antropogeen effect verwerpt. Maak jij je dan niet schuldig aan hetzelfde?
pi_46991585
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Antropogene opwarming bestaat niet omdat het geld naar onderzoek daarvoor beter besteed kan worden?
De 1000 miljard (en dat is pas het begin, er liggen al plannen voor nog veel grotere sommen) is niet bedoeld voor onderzoek hoor. Het is bedoeld om maatregelen te nemen tegen een veronderstelling waar nog lang niet genoeg onderzoek naar gedaan is. Niet voor niets stelden Canadese wetenschappers, waar onze senator naar verwijst, onlangs een brief aan de beleidsmakers op waarin gesteld werd dat Kyoto er waarschijnlijk nooit gekomen was als we in 1990 geweten hadden wat we nu weten. Als je er dan toch mee door wil gaan en het zelfs wil uitbreiden verlaat je het terrein van de wetenschap en betreed je het terrein van geloof en angst.
quote:
Ik vraag ook niet om tegen-argumenten, ik vraag om argumenten die de stelling ondersteunen dat de recente opwarming natuurlijke oorzaken heeft. Die "cosmic-ray" theorie is zo gammel dat je het eigenlijk geen theorie kan noemen. Of iig een zeer slecht uitgewerkte. Dat vind ik altijd typisch bij de "sceptici" het gebrek aan volwaardige alternatieve theoriën. Meestal is het óf totale onzin óf geneuzel in de marge.
Vooralsnog zul je eerst moeten bewijzen dat er uberhaupt iets vreemds aan de hand is. Temperatuur schommelt, dat doet het al sinds het begin der tijden. Als het dat niet meer deed, DAN zou ik 'ns achter m'n oren gaan krabben of er niet iets aan de hand is.
pi_46991624
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Klopt. Je zou er goed aan doen die raad eens zelf op te volgen aangezien jij structureel alle wetenschap die wél wijst op een antropogeen effect verwerpt. Maak jij je dan niet schuldig aan hetzelfde?
Als die er was zou ik die zeker niet verwerpen. Ik zie echter alleen maar slechte statistieken en grove overdrijvingen.
pi_46991631
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Computer modellen zijn wél 'real science'? Als de computer het zegt is het waar? Over stompzinnigheid gesproken.
'computer models are real science' betekent niet 'als de computer het zegt is het waar'. Het betekent dat ze wel degelijk wetenschappelijke waarde hebben. Zou een mooie boel worden als dat niet zo was. Alleen al in de ingeneursdisciplines zou het desastreuse gevolgen hebben.
quote:
Dat is dan ook het beeld dat graag gecreëerd wordt door mensen die de (financiële) gevolgen van eventuele maatregelen tegen een dergelijjk scenario niet bevallen(Ik zie weer een parallel ). Zoals ik al aangaf wordt de kritiek in de eerder gegeven link inhoudelijk behandeld.
pi_46991748
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het is bedoeld om maatregelen te nemen tegen een veronderstelling waar nog lang niet genoeg onderzoek naar gedaan is.
Je pleit voor meer onderzoek, hulde!
quote:
Vooralsnog zul je eerst moeten bewijzen dat er uberhaupt iets vreemds aan de hand is. Temperatuur schommelt, dat doet het al sinds het begin der tijden. Als het dat niet meer deed, DAN zou ik 'ns achter m'n oren gaan krabben of er niet iets aan de hand is.
Nou, het vreemde is dat we de recente opwarming niet kunnen verklaren zonder er menselijke uitstoot van broeikasgassen bij te halen.
pi_46991805
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:29 schreef Monolith het volgende:
'computer models are real science' betekent niet 'als de computer het zegt is het waar'. Het betekent dat ze wel degelijk wetenschappelijke waarde hebben. Zou een mooie boel worden als dat niet zo was. Alleen al in de ingeneursdisciplines zou het desastreuse gevolgen hebben.
Computer modellen hebben zeker hun waarde in kleine gebieden met een beperkt aantal variabelen. In het doen van voorspellingen over systemen met oneindig veel variabelen, zoals het weer of de economie of zelfs maar de beurskoersen, falen ze nog hopeloos. Dergelijke modellen leveren alleen voorspellingen die de bouwer graag wil zien. Ze zijn van nul en generlei waarde.
quote:
Dat is dan ook het beeld dat graag gecreëerd wordt door mensen die de (financiële) gevolgen van eventuele maatregelen tegen een dergelijjk scenario niet bevallen(Ik zie weer een parallel ). Zoals ik al aangaf wordt de kritiek in de eerder gegeven link inhoudelijk behandeld.
Jou bevalt het wel dat van de helft die je nu nog mag overhouden van je inkomen straks nog 'ns de helft afgaat om een waanidee na te jagen?
pi_46991996
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Je pleit voor meer onderzoek, hulde!
Deed jij dat ook maar.
quote:
Nou, het vreemde is dat we de recente opwarming niet kunnen verklaren zonder er menselijke uitstoot van broeikasgassen bij te halen.
Is dat zo? Of wil je dat graag? En zelfs ALS het waar zou zijn denk je dan niet dat we mensen hun geld beter in hun zak kunnen laten houden zodat ze hoger dijken of wat dan ook kunnen betalen? Wat heeft het in godsnaam voor zin de gehele wereldbevolking aan de bedelstaf te brengen als er, volgens jou, grote rampen staan te gebeuren?
pi_46991999
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Jou bevalt het wel dat van de helft die je nu nog mag overhouden van je inkomen straks nog 'ns de helft afgaat om een waanidee na te jagen?
Over grove overdrijvingen gesproken.

Sorry Henri, maar je maakt je schuldig aan alles waarvan je anderen beschuldigt. Ik sta best open voor andere geluiden maar dit soort dingen doen je overtuigingskracht geen goed.
pi_46992062
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Over grove overdrijvingen gesproken.

Sorry Henri, maar je maakt je schuldig aan alles waarvan je anderen beschuldigt. Ik sta best open voor andere geluiden maar dit soort dingen doen je overtuigingskracht geen goed.
Je kent de cijfers van het Kyoto-akkoord en haar opvolgers? Vertel mij maar 'ns hoe je dat zónder ongekende belastingverhogingen wil gaan ophoesten.
pi_46992514
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Deed jij dat ook maar.
[..]
Van mij mag het onderzoek veel uitgebreider hoor .
quote:
Is dat zo? Of wil je dat graag?
Daar lijkt het wel op, aangezien zelfs "jouw" wetenschappers het niet voor elkaar krijgen om met een alternatieve verklaring op de proppen te komen. Nogmaals: geef mij een volwaardige theorie die uitlegt waarom onze CO2 geen effect heeft en de temperatuur tóch stijgt.

Ik zal je eerlijk toegeven dat ik een tijdje geleden ook twijfelde of onze invloed wel zo groot was, mede door mensen zoals jij. Toen ik me echter wat meer in het onderwerp ging verdiepen kwam ik erachter dat veel sceptici halve waarheden vertellen. Ook viel het mij op dat ze zelden meer doen dan twijfel zaaien over bestaande theoriën zonder ze echt definitief onderuit te kunnen halen of met alternatieven op de proppen te komen.

quote:
En zelfs ALS het waar zou zijn denk je dan niet dat we mensen hun geld beter in hun zak kunnen laten houden zodat ze hoger dijken of wat dan ook kunnen betalen? Wat heeft het in godsnaam voor zin de gehele wereldbevolking aan de bedelstaf te brengen als er, volgens jou, grote rampen staan te gebeuren?
Ik maak me daar niet zo;n zorgen over eerlijk gezegd. Het zal wel meevallen met die "bedelstaf".
pi_46992626
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je kent de cijfers van het Kyoto-akkoord en haar opvolgers? Vertel mij maar 'ns hoe je dat zónder ongekende belastingverhogingen wil gaan ophoesten.
Nee, maar ik weet wel dat er nóóit politiek draagvlak zal zijn om de belastingen zo ver te verhogen als jij beweert. Zodra dat draagvlak er wel is is het waarschijnlijk ook echt een kwestie van leven of dood, dan staat het water ons zogezegd tot aan de lippen .
pi_46992842
quote:

[..]

Computer modellen hebben zeker hun waarde in kleine gebieden met een beperkt aantal variabelen. In het doen van voorspellingen over systemen met oneindig veel variabelen, zoals het weer of de economie of zelfs maar de beurskoersen, falen ze nog hopeloos. Dergelijke modellen leveren alleen voorspellingen die de bouwer graag wil zien. Ze zijn van nul en generlei waarde.
Bij het weer zou ik zeker niet willen spreken van hopeloos falen. Perfect zijn ze niet, maar de nauwkeurigheid is ook weer niet zo dramatisch laag. Bij modellen voor economische gevolgen en beurskoersen speelt m.i. ook dat het onvoorspelbare handelen van de mens lastig te vatten is in modelvariabelen. Van nul en generlei waarde zou ik niet willen spreken.
quote:
Nee, ik zeg dat ik de wetenschappelijke kant scheid van de gevolgen van politieke maatregelen. Je kunt natuurlijk gaan beweren dat wetenschappers in hun eigen belang de resultaten van hun onderzoeken manipuleren, maar dat kun je voor wetenschappers op praktisch elk gebied zeggen en dan zou wetenschap waardeloos worden. Ware het niet dat bij fatsoenlijk uitgevoerd onderzoek de resultaten te verifieren zijn en de conclusies die getrokken worden uit deze resultaten betwist kunnen worden. Dat gebeurt ook zeker, maar ik zie in dit soort discussies altijd 'bronnen' aangehaald worden als een of andere senator die een aantal willekeurige feitjes bij elkaar gooit en daarmee wordt geschermd alsof het bewijs tegen de klimaathysterie geleverd is.
pi_46992950
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nee, maar ik weet wel dat er nóóit politiek draagvlak zal zijn om de belastingen zo ver te verhogen als jij beweert. Zodra dat draagvlak er wel is is het waarschijnlijk ook echt een kwestie van leven of dood, dan staat het water ons zogezegd tot aan de lippen .
Je gelooft dat echt he? De zondvloedverhaaltjes van Al Gore. Mag ik je erop wijzen dat zelfs "jouw" IPCC in haar laatste rapport nog maar uitgaat van een zeespiegelstijging van 14 tot maximaal 43 centimeter. En dat Rijkswaterstaat al heeft laten weten daar bepaald niet wakker van te liggen.
pi_46994942
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je argument dat ik geen senator die dat wil voorkomen mag aanhalen omdat die ook uit belastinggeld betaald wordt slaat echt iedere mogelijke plank mis.
Je leest niet goed.
pi_46994998
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je gelooft dat echt he? De zondvloedverhaaltjes van Al Gore. Mag ik je erop wijzen dat zelfs "jouw" IPCC in haar laatste rapport nog maar uitgaat van een zeespiegelstijging van 14 tot maximaal 43 centimeter. En dat Rijkswaterstaat al heeft laten weten daar bepaald niet wakker van te liggen.
Gelukkig zeg je nu al niet meer dat Al Gore daarentegen zes meter voorspeld heeft.
pi_46995666
En trouwens, er wordt uitgegaan van een stijging van 18 tot 59 centimeter, zonder rekening te houden met het eventuele smelten van ijs en dat soort dingen, waarmee het zo'n 79 centimeter gestegen zou kunnen zijn in 2100.
pi_46995813
quote:

[..]

Dude, dat was een woordgrapje.

En volgens mij kloppen je cijfers niet en "vergeet" je erbij te vertellen dat het KNMI van een hogere stijging uitgaat.

Zorgen maak ik mij niet over een eventuele stijging eerlijk gezegd. Mocht de nood aan de man zijn dan moeten we gewoon met zijn allen maar wat meer belasting betalen om maatregelen te nemen, toch?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:05:17 #150
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46996503
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dude, dat was een woordgrapje.

En volgens mij kloppen je cijfers niet en "vergeet" je erbij te vertellen dat het KNMI van een hogere stijging uitgaat.

Zorgen maak ik mij niet over een eventuele stijging eerlijk gezegd. Mocht de nood aan de man zijn dan moeten we gewoon met zijn allen maar wat meer belasting betalen om maatregelen te nemen, toch?
Nee joh, dat moeten we aan de vrije markt overlaten. Bedrijven gaan wel dijken bouwen enzo. En dan eisen dat je betaalt anders laten ze precies jouw woning overstromen.

Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_47004460
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:05 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Nee joh, dat moeten we aan de vrije markt overlaten. Bedrijven gaan wel dijken bouwen enzo. En dan eisen dat je betaalt anders laten ze precies jouw woning overstromen.

Weet je hoe en door wie de dijken in eerste instantie aangelegd en onderhouden zijn? Daar was geen overheid voor nodig
  woensdag 7 maart 2007 @ 08:15:27 #152
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_47004818
Vroegah werden legers ook door privepersonen betaald. Zullen we legers dan ook maar afschaffen en door bedrijven laten financieren?
pi_47004894
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 08:15 schreef ethiraseth het volgende:
Vroegah werden legers ook door privepersonen betaald. Zullen we legers dan ook maar afschaffen en door bedrijven laten financieren?
Je weet dus niet hoe de dijjkbewaking in Nederland tot stand is gekomen?
pi_47004953
quote:
Volgens de eurocommissaris is niet alleen het effect van deze eenzijdige Europese maatregelen gering, maar brengen ze de Europese economie mogelijk schade toe. 'Onze belangrijkste opgave is dat de VS, China, India en Rusland net zo meedoen met klimaatbescherming als wij,' aldus Verheugen.
Tenminste nog een eurocommissaris met gezond verstand.
Zelfs de meest idiote milieufundamentalist moet toch toegeven dat als ik een euro uitgeef in de VS en met name India, China of Rusland, dat de hoeveelheid CO2 die daarmee bespaard wordt vele malen groter is dan wanneer die in Europa wordt uitgegeven.

Pas was nog te zien hoe in China de kolenproductie gigantisch stijgt, omdat de prijs de laatste tijd is gestegen. De kolen worden in meer dan 10.000 (!) kleine mijnen gewonnen. Naast de weinig efficiente winning is de omzetting naar energie ook zeer inefficient,
Daar zou een investering in kolenvergassing of alternatieve energie veel CO2 uitstoot kunnen besparen. Daarnaast heb je in China het fenomeen van ondergrondse branden van kolenlagen een natuurlijk proces dat al 1000den jaren aan de gang is. Ook hier zou je energie kunnen winnen en zo de uitstoot van CO2 besparen.
En zo zijn er nog wel 1000 projecten te bedenken waarmee veel meer CO2 uitstoot kan worden bespaard, ipv. naar de zeer efficiente motoren van auto's te kijken.
Volkomen idioterie dus.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 7 maart 2007 @ 09:30:16 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47005998
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 08:29 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Tenminste nog een eurocommissaris met gezond verstand.
Zelfs de meest idiote milieufundamentalist moet toch toegeven dat als ik een euro uitgeef in de VS en met name India, China of Rusland, dat de hoeveelheid CO2 die daarmee bespaard wordt vele malen groter is dan wanneer die in Europa wordt uitgegeven.
Tja, en als wij hier zo streng worden zijn wij de autoindustrie kwijt, een autoindustrie die zuiniger en schonere autos bouwt dan bv in noord amerika, india of china.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47006149
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, en als wij hier zo streng worden zijn wij de autoindustrie kwijt, een autoindustrie die zuiniger en schonere autos bouwt dan bv in noord amerika, india of china.
En dat geldt voor tig andere sectoren!

Het grootste nadeel vind ik dat het milieubeleid gebaseerd is op allerlei heffingen die in de algemene pot verdwijnen. Ik kreeg toevallig gisteren de eerste factuur voor elektriciteit over de maand januari 2007: de energiebelasting bedraagt maar liefst Ī 3500,-
pi_47006285
quote:
[..]
[..]
Klimaat is wat anders dan het gedrag van consumenten en speculanten.
pi_47006315
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:42 schreef Doderok het volgende:

[..]

Klimaat is wat anders dan het gedrag van consumenten en speculanten.
Klopt bij klimaat heb je nog meer variabelen, dus nog onnauwkeuriger
pi_47006352
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 08:23 schreef Chewie het volgende:

[..]

Je weet dus niet hoe de dijjkbewaking in Nederland tot stand is gekomen?
Vertel het ons dan!
pi_47006708
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:43 schreef more het volgende:

[..]

Klopt bij klimaat heb je nog meer variabelen, dus nog onnauwkeuriger

Nevermind, discussies met mensen die wetenschap niet begrijpen zijn hopeloos.
pi_47006712
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 07:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

Weet je hoe en door wie de dijken in eerste instantie aangelegd en onderhouden zijn? Daar was geen overheid voor nodig
Dat waren veelal monikken en kerk was de staat in die tijd. En later kwamen daar de eerste overheidsorganen van Nederland aan te pas (hoogheemraadschappen/ waterschappen). Vooral ook om goede coordinatie mogelijk te maken.
pi_47007601
Over de werkwijze van het IPCC: Chris Landsea leaves IPCC

Van iemand die voor het IPCC gewerkt heeft maar eruit gestapt is wegens verregaande politisering van het panel en grove misrepresentatie van de feiten.

"I personally cannot in good faith continue to contribute to a process that I view as both being motivated by pre-conceived agendas and being scientifically unsound" (Chris Landsea)
pi_47007987
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat waren veelal monikken en kerk was de staat in die tijd. En later kwamen daar de eerste overheidsorganen van Nederland aan te pas (hoogheemraadschappen/ waterschappen). Vooral ook om goede coordinatie mogelijk te maken.
Waterschappen werden later pas een overheidsorgaan eerst was het een orgaan bestaande uit direct belanghebbenden. Mag je overheid noemen maar dat klopt niet helemaal.
pi_47009163
quote:

Het is trouwens op Channel 4, niet BBC 4!
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  woensdag 7 maart 2007 @ 11:21:38 #165
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_47009197
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Van iemand die voor het IPCC gewerkt heeft maar eruit gestapt is wegens verregaande politisering van het panel en grove misrepresentatie van de feiten.

"I personally cannot in good faith continue to contribute to a process that I view as both being motivated by pre-conceived agendas and being scientifically unsound" (Chris Landsea)
nu trek je de bron in twijfel terwijl je hieronder die bron gebruikt om je gelijk te halen:
quote:

[..]

Lijkt me het 1 of het ander. Buiten het feit dat de laastte post ook niet helemaal klopt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_47009212
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 11:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Helaas, want BBC4 kan ik wel ontvangen.
pi_47009214
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 11:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Je hebt gelijk. Bedankt voor de verbetering. Jammer genoeg kan ik beiden niet ontvangen. Toch maar 'ns aan de digitale tv misschien.
pi_47009429
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 11:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Bedankt voor de verbetering. Jammer genoeg kan ik beiden niet ontvangen. Toch maar 'ns aan de digitale tv misschien.
Ik denk dat-ie wel op de bekende torrent-sites verschijnen.

En ik ga eens even een paar mensen in de UK polsen of ze een HD recorder hebben .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_47009439
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:57 schreef Doderok het volgende:

[..]

Nevermind
Is juist heel belangrijk, een kleine afwijking in een van de vele variabelen, kan tot een heel ander klimaat leiden.
pi_47010539
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Hij zegt dus dat één persoon van de IPCC tegenover de media zijn persoonlijke mening over een verband tussen het orkaanseizoen van 2004 en global warming heeft verkondigd in de media, en dat deze ongefundeerde speculaties het IPCC in een slecht daglicht stellen, ook al sprak hij uit persoonlijke naam.

Ik kan nergens uit afleiden dat de rapporten van het IPCC door zulke meningen beïnvloed worden, anders had hij dat wel vermeld. Hij stapt dus op omdat deze persoon voor zijn uitspraken niet gesanctioneerd werd. Tja...
pi_47010698
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 11:30 schreef more het volgende:

[..]

Is juist heel belangrijk, een kleine afwijking in een van de vele variabelen, kan tot een heel ander klimaat leiden.
Heb je het over complexiteit en het "butterfly-effect? Dat slaat op weersvoorspellingen, iets heel anders dan klimaatvoorspellingen.
  woensdag 7 maart 2007 @ 12:14:23 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47010781
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:12 schreef Doderok het volgende:

[..]

Heb je het over complexiteit en het "butterfly-effect? Dat slaat op weersvoorspellingen, iets heel anders dan klimaatvoorspellingen.
Yep, das nog complexer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47011333
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:07 schreef Doderok het volgende:
Hij zegt dus dat één persoon van de IPCC tegenover de media zijn persoonlijke mening over een verband tussen het orkaanseizoen van 2004 en global warming heeft verkondigd in de media, en dat deze ongefundeerde speculaties het IPCC in een slecht daglicht stellen, ook al sprak hij uit persoonlijke naam.

Ik kan nergens uit afleiden dat de rapporten van het IPCC door zulke meningen beïnvloed worden, anders had hij dat wel vermeld. Hij stapt dus op omdat deze persoon voor zijn uitspraken niet gesanctioneerd werd. Tja...
Deze ene persoon is de 'IPCC lead author for the chapter that covers hurricanes'. Iemand dus die zijn baan kwijt is als blijkt, en daar heeft het alle schijn naar, dat orkanen en klimaatsverandering weinig tot niets met elkaar te maken hebben. Om op een persconferentie vervolgens naar buiten te brengen dat dat wel degelijk het geval zou zijn, zonder dat daar ook maar enig bewijs of zelfs aanwijzing voor was is een knap staaltje misleiding en angstzaaierij.
pi_47011465
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:07 schreef Doderok het volgende:

Je verwoordt het goed, het is een behoorlijk overdreven zaak. Sterker nog, als je op diezelfde website kijkt, zie je dat Roger Pielke Jr. het eens is met de conclusie van het rapport van 2007, twee jaar nadat deze Landsea zijn ontslag had ingediend. Had die andere wetenschapper zich handiger moeten uitspreken? Ja, natuurlijk. Zegt het iets over de wetenschap achter de consensus? Nee.
pi_47011535
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:36 schreef Monidique het volgende:
Je verwoordt het goed, het is een behoorlijk overdreven zaak. Sterker nog, als je op diezelfde website kijkt, zie je dat Roger Pielke Jr. het eens is met de conclusie van het rapport van 2007, twee jaar nadat deze Landsea zijn ontslag had ingediend. Had die andere wetenschapper zich handiger moeten uitspreken? Ja, natuurlijk. Zegt het iets over de wetenschap achter de consensus? Nee.
Zegt het iets over politieke belangen die prevaleren boven wetenschappelijke feiten? Ja.
pi_47011551
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Zegt het iets over politieke belangen die prevaleren boven wetenschappelijke feiten? Ja.
Nee, dat zegt het niet.
pi_47011586
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:43 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waterschappen werden later pas een overheidsorgaan eerst was het een orgaan bestaande uit direct belanghebbenden. Mag je overheid noemen maar dat klopt niet helemaal.
Het was een organisatie waar je als boer in een gebied min of meer verplicht lid van moest worden. Dus gewoon een vorm van overheid lijkt me. En het werden pas echt efficiente organen toen het inderdaad officieel overheden werden.
En de monikken die zich nog eerder met de aanleg van dijken bezig hielden inden in ruil daarvoor ook pacht.
pi_47011630
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Yep, das nog complexer.
In beide gevallen is het heel goed mogelijk om trends te voorspellen.
pi_47011715
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:38 schreef Monidique het volgende:
Nee, dat zegt het niet.
Wat is jouw verklaring dan voor de uitlating van meneer Trenberth dat het uitzonderlijk actieve orkaanseizoen van 2004 een rechtstreeks gevolg was van het antropogeen broeikaseffect terwijl zijn eigen onderzoekers aangetoond hadden dat daar geen enkele feitelijke onderbouwing voor bestond?
pi_47011856
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat is jouw verklaring dan voor de uitlating van meneer Trenberth dat het uitzonderlijk actieve orkaanseizoen van 2004 een rechtstreeks gevolg was van het antropogeen broeikaseffect?
quote:
"Human activities are changing the composition of the atmosphere and global warming is happening as a result," says Kevin Trenberth, head of the Climate Analysis Section at NCAR and a convening lead author of the 2007 IPCC report for the chapter on observed changes. "Global warming is manifested in many ways, some unexpected. Sea level has risen 1.25 inches in the past 10 years as a result of warming of the oceans and glacier melting. The environment in which hurricanes form is changing. The result was a hurricane in late March 2004 in the South Atlantic, off the coast of Brazil: the first and only such hurricane in that region. Several factors go into forming hurricanes and where they track. But the evidence strongly suggests more intense storms and risk of greater flooding events, so that the North Atlantic hurricane season of 2004 may well be a harbinger of the future."
Deze uitlating? Ten eerste dat het overdreven is te zeggen dat hij gezegd heeft dat het een rechtstreeks gevolg ervan is, hij zegt dat het bewijs erg lijkt te suggereren dat de opwarming zorgt voor zwaardere stormen en dat het seizoen van 2004, in die regio, mogelijk een voorbode is. Ten tweede dat dat kennelijk zijn mening was, op dat moment. Ten derde dat hij het beter niet had kunnen zeggen zonder het verder te onderbouwen (hoewel het wel te beargumenteren valt). Ten vierde dat deze Landsea het er niet mee eens is. Wat bedoel jij nou precies?
pi_47011911
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het was een organisatie waar je als boer in een gebied min of meer verplicht lid van moest worden. Dus gewoon een vorm van overheid lijkt me.
Nee dat kun je geen overheid noemen
quote:
En het werden pas echt efficiente organen toen het inderdaad officieel overheden werden.
Probeer dat eens te onderbouwen en neem dan ook de strijd mee die Friesland en Groningen nu hebben om geld te krijgen voor de broodnodige onderhoud en ophoging. Nu wordt er vanuit Den Haag gemeldt dat het niet duidelijk is of Noord Nederland geld hiervoor krijgt of west- Nederland. Dat was in de oude situatie nooit een discussiepunt geworden.
quote:
En de monikken die zich nog eerder met de aanleg van dijken bezig hielden inden in ruil daarvoor ook pacht.
En? Land werd geschikt gemaakt voor landbouw en was eigendom van de kerk.

2500 jaar geleden waren er overigens nog geen monikken in het reitdiepdal.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2007 12:59:25 ]
pi_47012051
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:49 schreef Monidique het volgende:
Deze uitlating? Ten eerste dat het overdreven is te zeggen dat hij gezegd heeft dat het een rechtstreeks gevolg ervan is, hij zegt dat het bewijs erg lijkt te suggereren dat de opwarming zorgt voor zwaardere stormen en dat het seizoen van 2004, in die regio, mogelijk een voorbode is. Ten tweede dat dat kennelijk zijn mening was, op dat moment. Ten derde dat hij het beter niet had kunnen zeggen zonder het verder te onderbouwen (hoewel het wel te beargumenteren valt). Ten vierde dat deze Landsea het er niet mee eens is. Wat bedoel jij nou precies?
Dat Trenberth heel goed wist dat er geen enkele aanwijzing voor de correlatie tussen orkanen en opwarming was. Als er iemand was die het had kunnen en moeten weten was hij het want hij stond aan het hoofd van de wetenschappers die dat onderzochten. Toch koos hij ervoor in de media dat verband uitdrukkelijk wél te leggen. Je zult nu nog de mensen de kost moeten geven die hardop beweren dat orkaan Katrina een gevolg was van global warming, dat zijn er een heleboel.
pi_47012163
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Yep, das nog complexer.
De wetenschap is misschien complexer maar dat betekent niet dat de modellen chaotischer zijn (in de wiskundige betekenis van chaos). Een weersmodel voor één maand is misschien even chaotisch als een klimaatsmodel voor duizend jaar. Zeker als je globale klimaatsmodellen beschouwt (en dus niet het klimaat in West-Europa tijdens de middeleeuwen, om maar iets te noemen )
pi_47012170
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee dat kun je geen overheid noemen
[..]
Toch wel, je ontkwam als landeigenaar niet aan deelname.
quote:
Probeer dat eens te onderbouwen en neem dan ook de strijd mee die Friesland en Groningen nu hebben om geld te krijgen voor de broodnodige onderhoud en ophoging. Nu wordt er vanuit Den Haag gemeldt dat het niet duidelijk is of Noord Nederland geld hiervoor krijgt of west- Nederland. Dat was in de oude situatie nooit een discussiepunt geworden.
[..]
Vergelijk het aantal overstromingen en de ernst ervan maar eens voor de periode van ca. 1850-2007 en wat daarvoor zat. Waarbij de watersnoodramp in 1953 inderdaad een negatieve uitschieter was maar dat ging veelal om zeedijken en die waren vaak niet in onderhoud bij de waterschappen en een plan om de dijken op te hogen was niet door gegaan door de oorlog en alles wat daar bij kwam kijken.
Voor Noord Nederland moet je er rekening mee houden dat je zit met het verschil zeedijken (Grotendeels onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat) en de andere dijken. De dijken die onder de waterschappen vallen worden meestal wel behoorlijk onderhouden en dat wordt opgebracht door de ingezetenen van dat waterschap daar heeft het rijk niet zoveel mee te maken.
dat de zeedijken in het noorden minder aandacht krijgen dan die in het westen is natuurlijk niets nieuws. Het noorden is niet waar het geld verdiend wordt.
quote:
En? Land werd geschikt gemaakt voor landbouw en was eigendom van de kerk.
Ja dus van de overheid die het op dat moment veelal voor het zeggen had.
pi_47012246
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat Trenberth heel goed wist dat er geen enkele aanwijzing voor de correlatie tussen orkanen en opwarming was.
Die aanwijzingen waren er toen, maar ook nu. Van Landsea's NOAA:
quote:
6. It is likely that some increase in tropical cyclone peak wind-speed and rainfall will occur if the climate continues to warm. Model studies and theory project a 3-5% increase in wind-speed per degree Celsius increase of tropical sea surface temperatures.

(...)

8. Although recent climate model simulations project a decrease or no change in global tropical cyclone numbers in a warmer climate there is low confidence in this projection. In addition, it is unknown how tropical cyclone tracks or areas of impact will change in the future.
http://www.gfdl.noaa.gov/~tk/glob_warm_hurr.html

Hoe dan ook is het onderwerp 'orkanen' nog steeds erg interessant en weet men nog niet zeker hoe het allemaal werkt, precies zoals in het rapport van het IPCC staat. Heeft Landsea toch nog z'n zin.
quote:
Je zult nu nog de mensen de kost moeten geven die hardop beweren dat orkaan Katrina een gevolg was van global warming, dat zijn er een heleboel.
Het zou kunnen dat het aan de stijgende temperatuur lag, maar dat kun je niet vaststellen. Het was alleen jammer dat de orkaan zo'n vernietigende koers volgde. Als beeld is was Katrina erg sterk, maar je kunt inderdaad niet zeggen dat het aan de klimaatverandering lag.
pi_47012251
@Chewie en 2500 jaar geleden waren er ook nog geen dijken in het Reitdiepdal, toen ontstonden de Wierden dat is een heel andere tak van sport, de dijken zijn vanaf ca. 1000 na Chr.
pi_47012383
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:02 schreef Monidique het volgende:
Hoe dan ook is het onderwerp 'orkanen' nog steeds erg interessant en weet men nog niet zeker hoe het allemaal werkt, precies zoals in het rapport van het IPCC staat. Heeft Landsea toch nog z'n zin.
Als hij niet aan de bel getrokken had vraag ik me ten zeerste af of het er precies zo gestaan had.

Wat vind je verder van de 'hockeystick' grafiek van Mann waar het IPCC ons in haar eerste rapport de stuipen mee op het lijf jaagde en waarvan onderzoekers McIntyre en McKitrick werkelijk geen spaan heel lieten? Ook weer een 'toevallige persoonlijke uitlating die hij beter niet had kunnen doen'? Ook weer geen enkele aanwijzing dat het IPCC een politiek orgaan is en geen wetenschappelijk?
pi_47012420
De hockeystick is niet onderuit gehaald door die personen, dus er valt weinig over te zeggen. En het stond in het derde rapport.
pi_47012505
quote:
Hoe belangrijk is de hockeystick voor de menselijke invloed op het klimaat?
De hockeystick is in de media gaan fungeren als een soort beeldmerk van klimaatverandering. De belangrijkste conclusie van het IPCC (de mens is waarschijnlijk verantwoordelijk voor het grootste deel van de wereldwijde opwarming vanaf 1950) wordt evenwel niet getrokken op basis van de hockeystick, maar op basis van wetenschappelijk inzicht in de werking van de atmosfeer en de (bewezen) significante invloed van de mens op de hoeveelheid broeikasgassen (+35 % CO2 sinds aanvang industriële revolutie). Dit is voornamelijk gebaseerd op de gegevens van de 20e eeuw, die veel nauwkeuriger zijn dan de gegevens tussen 1000 en 1900. Ook McIntyre en McKitrick beweren in hun publicatie dat de herberekeningen niets zeggen over de huidige opwarming en de menselijke invloed op het klimaat. Overigens zouden grotere klimaatfluctuaties dan in de hockeystick kunnen duiden op een grotere gevoeligheid van het klimaatsysteem voor verstoringen. In dat geval zouden de prognoses voor de temperatuurstijging (+1,4 tot 5,8 graden temperatuurstijging in de loop van de 21ste eeuw) naar boven moeten worden bijgesteld.
http://www.knmi.nl/VinkCMS/news_detail.jsp?id=19760
pi_47012555
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:07 schreef Monidique het volgende:
De hockeystick is niet onderuit gehaald door die personen, dus er valt weinig over te zeggen. En het stond in het derde rapport.
Niet onderuit gehaald?? Dat kun je niet serieus menen.
pi_47012560
quote:
Als hij niet aan de bel getrokken had vraag ik me ten zeerste af of het er precies zo gestaan had.
Als dat dan zus, volgens mij, gebaseerd op niets.

Oké.
pi_47012564
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niet onderuit gehaald?? Dat kun je niet serieus menen.
Zeker wel.
pi_47012569
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Toch wel, je ontkwam als landeigenaar niet aan deelname.
Als deelname verplicht is spreek je van een overheid?

[..]
quote:
Vergelijk het aantal overstromingen en de ernst ervan maar eens voor de periode van ca. 1850-2007 en wat daarvoor zat. Waarbij de watersnoodramp in 1953 inderdaad een negatieve uitschieter was maar dat ging veelal om zeedijken en die waren vaak niet in onderhoud bij de waterschappen en een plan om de dijken op te hogen was niet door gegaan door de oorlog en alles wat daar bij kwam kijken.
Je vergeet de factor technologische vooruitgang, zeedijken zover aanwezig waren vroeger ook in handen van de waterschappen en niet de landelijke overheid.
quote:
Voor Noord Nederland moet je er rekening mee houden dat je zit met het verschil zeedijken (Grotendeels onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat) en de andere dijken. De dijken die onder de waterschappen vallen worden meestal wel behoorlijk onderhouden en dat wordt opgebracht door de ingezetenen van dat waterschap daar heeft het rijk niet zoveel mee te maken.
dat de zeedijken in het noorden minder aandacht krijgen dan die in het westen is natuurlijk niets nieuws. Het noorden is niet waar het geld verdiend wordt.
Daarom is de oude situatie dus wenselijker, belanghebbenden hadden meer inspraak en geen last van Den Haag. Overigens is Groningen nu net wel 1 van de geldmakers voor Nederland.
[..]
quote:
Ja dus van de overheid die het op dat moment veelal voor het zeggen had.
Grond bezitten maakt je niet gelijk overheid.
pi_47012728
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:11 schreef Monidique het volgende:
Zeker wel.
Jij staat nog geheel achter de hockeystick-grafiek van Mann?? Sorry maar je begint nu toch wel erg oogkleppen-gedrag te vertonen.
pi_47012892
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Jij staat nog geheel achter de hockeystick-grafiek van Mann?? Sorry maar je begint nu toch wel erg oogkleppen-gedrag te vertonen.
Het onderzoek indertijd van Mann kan inderdaad wat fouten hebben hier en daar, maar de algemene conclusie dat de laatste eeuw hoogstwaarschijnlijk de warmste was van de afgelopen duizend jaar, staat nog steeds als een huis en is onlangs nog eens bevestigd.

Natuurlijk is dat oogkleppen-gedrag. Het is mij ondertussen wel bekend dat het gemakkelijk en gebruikelijk is om te smijten met termen als 'oogkleppen-gedrag', 'milieu-inquisitie', 'ecoterrorisme' en dat soort dingen.
pi_47012989
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als deelname verplicht is spreek je van een overheid?

[..]
[..]
Dat niet direct maar het speelt wel mee. Het waren (min of meer democratische) organisaties die het recht hadden zelfstandig in te grijpen in het peilbeheer en het dijkonderhoud. In gebieden waar ze niet bestonden waren de dijken van mindere kwaliteit.
quote:
Je vergeet de factor technologische vooruitgang, zeedijken zover aanwezig waren vroeger ook in handen van de waterschappen en niet de landelijke overheid.
[..]
Nee hoor technische vooruitgang speelt wel mee maar is niet de hoofdfactor aan hetprincipe van een dijk is niet zo gek veel veranderd de afgelopen 1000 jaar ze zijn vooral groter en sterker geworden. Ook oude dijken voldeden over het algemeen prima mits ze maar goed werden onderhouden. En daar ging het juist mis, aandacht verslapt als het een paar decennia goed is gegaan. Een goed functionerend waterschap met macht kan goed onderhoud afdwingen en dat is ook wat in veel gevallen is gebeurd.
quote:
Daarom is de oude situatie dus wenselijker, belanghebbenden hadden meer inspraak en geen last van Den Haag. Overigens is Groningen nu net wel 1 van de geldmakers voor Nederland.
[..]
Ik weet niet of die oude situatie wenselijker was. Zeedijken zijn een heel ander vakgebied dan polders. Daarnaast heb ik er wel vertrouwen in de RWS z'n middelen redelijk eerlijk verdeelt.
in de door jou geschetste situatie zouden de inwoners van de kustgebieden (tot een paar kilometer van de kust veel groter waren die waterschappen niet) dus alle lasten van die dijken moeten dragen terwijl het hele andere mensen (veel verder landinwaarts) zijn die er van profiteren. Nu dragen alle belanghebbenden bij aan het onderhoud van de zeeweringen en hebben ze invloed via de stembus.
[..]
quote:
Grond bezitten maakt je niet gelijk overheid.
In de praktijk was de kerk overheid in die periode (vroege middeleeuwen), zeker op het platteland.
pi_47013025
pi_47013552
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De afwijzing van de hockeystick theorie is gebaseerd op een paper van McIntyre en McKitrick. Heb je eigenlijk de betreffende paper gelezen en bijvoorbeeld onderstaande kritiek op de paper gelezen?
quote:
Principal Components Analysis (PCA) is a traditional tool for representing a large spatiotemporal dataset in terms of a smaller number of leading patterns of variation in the data. The choice of how the data are 'centered' in PCA (i.e., what time interval is used to define the 'zero' baseline for the data series) in general simply changes the relative ordering of the leading patterns of variance (or linear combinations thereof), the means of the associated Principal Components (PC) time series, and the number of statistically significant patterns in the data. The centering convention does not influence important properties of PCA such as the orthornormality of the Empirical Orthogonal Functions (EOFS) or the completeness of the eigenvector basis set. The MBH98 reconstruction is indeed almost completely insensitive to whether the centering convention of MBH98 (data centered over 1902-1980 calibration interval) or MM (data centered over the 1400-1971 interval) is used. Claims by MM to the contrary are based on their failure to apply standard 'selection rules' used to determine how many Principal Component (PC) series should be retained in the analysis. Application of the standard selection rule (Preisendorfer’s "Rule N’") used by MBH98, selects 2 PC series using the MBH98 centering convention, but a larger number (5 PC series) using the MM centering convention. Curiously undisclosed by MM in their criticism is the fact that precisely the same ‘hockey stick’ pattern that appears using the MBH98 convention (as PC series #1) also appears using the MM convention, albeit slightly lower down in rank (PC series #4) (Figure 1). If MM had applied standard selection procedures, they would have retained the first 5 PC series, which includes the important 'hockey stick' pattern.
Het is natuurlijk prima dat er dit soort kritische beschouwingen zijn, maar in deze discussie wordt wel heel erg makkelijk kritiekloos de inhoud van een andere paper overgenomen als 'het bewijs' dat de hockeysticktheorie onzin is. McIntyre en McKitrick hebben natuurlijk volkomen gelijk als ze zeggen dat de juiste methodiek voor analyse van de data gebruikt dient te worden, maar dat geldt dus ook voor hun eigen paper.
pi_47014050
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Deze ene persoon is de 'IPCC lead author for the chapter that covers hurricanes'. Iemand dus die zijn baan kwijt is als blijkt, en daar heeft het alle schijn naar, dat orkanen en klimaatsverandering weinig tot niets met elkaar te maken hebben. Om op een persconferentie vervolgens naar buiten te brengen dat dat wel degelijk het geval zou zijn, zonder dat daar ook maar enig bewijs of zelfs aanwijzing voor was is een knap staaltje misleiding en angstzaaierij.
Orkanen zijn niet zijn belangrijkste vakgebied, zijn expertise is eerder El Niņo, denk niet dat hij aangenomen is wegens z'n werk op gebied van orkanen. Dat men hem als lead author voor AR4 handhaaft lijkt inderdaad een foute beslissing (als ik me op de brief van Landsea baseer). Misschien ging men er bij de IPCC inderdaad vanuit dat de media zijn verklaringen overdreven had? We zullen zien hoe het verder gaat, de suggestie dat hij dit gedaan heeft om z'n baan veilig te stellen is nergens op gebaseerd, noem het arrogantie of stommiteit, een mening verkondigen die niet gedeeld wordt door de wetenschappers wiens bevindingen hij moet rapporteren kan niet echt voordelig voor z'n carričre zijn. De IPCC weet ook dat hun geloofwaardigheid belangrijk is. Misschien leek het hen de beste oplossing om AR4 (waarin naar ik aanneem zijn speculaties niet aan bod zullen komen) met zijn naam eronder te laten verschijnen en op die manier zowel hemzelf als de IPCC gezichtsverlies te besparen. Kan men volhouden dat de uitspraken uit hun verband waren gerukt. De oplossing die zo weinig mogelijk negatieve publiciteit zou opleveren maw.

Of moet ik aannemen dat het ontslag van Trenberth voor jou geen reden zou zijn geweest zijn om de betrouwbaarheid van eerdere rapporten met zijn naam onder in twijfel te trekken?
pi_47020648
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat vind je verder van de 'hockeystick' grafiek van Mann waar het IPCC ons in haar eerste rapport de stuipen mee op het lijf jaagde en waarvan onderzoekers McIntyre en McKitrick werkelijk geen spaan heel lieten? Ook weer een 'toevallige persoonlijke uitlating die hij beter niet had kunnen doen'? Ook weer geen enkele aanwijzing dat het IPCC een politiek orgaan is en geen wetenschappelijk?
Sorry henri, maar als je jij denkt dat McIntyre En McKitrick "geen spaan heel lieten" van de hockeystick ken je de feiten niet goed.

Je maakt de fout om de hockeystick volledig toe te schrijven aan Mann, de hockeystick bestaat uit meerdere studies die allemaal het beeld van de studie van Mann laten zien. Volgens mij liet de herberekening waarin rekening werd gehouden met de kritiek ook maar marginale verschillen zien met het beeld wat de studie van Mann gaf. Dit is dus een gevalletje van "geneuzel in de marge" waar sceptici vaak gebruik van maken.

Typisch ook weer dat 1 punt wordt aangevallen en aangegrepen om de hele broeikastheorie te verwerpen. Past precies in het welbekende recept: twijfel zaaien, inspelen op kleine onzekerheden en dan insinueren dat er dus niks klopt van de broeikastheorie. Het is hetzelfde als bij een puzzel van 10.000 stukjes zeggen dat de hele puzzel fout is als blijkt dat er 10 steentjes verkeerd liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')