abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 23 februari 2007 @ 14:38:53 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46594381

Hier alweer deel 50 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige stel in de groene NoordNed-kleurstelling, en rijdt nu voor Veolia. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.

ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort.

Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
- Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
- Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje.

Interieur van de ICM

Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst).

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia.

Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel.
De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je.

Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje).

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

Interieur van de CityPendel

Om de Sprinter-formule verder uit te kunnen worden, heeft NS nieuwe treinen besteld (gebaseerd op een al bestaand Duits model), de eerste worden ergens in 2008 verwacht:




Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje

In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden.


Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 23 februari 2007 @ 14:56:42 #2
11102 knep
Mountainfreak
pi_46594898
quote:
roblemen op spoor rond Utrecht nog niet voorbij

Uitgegeven: 23 februari 2007 14:23
UTRECHT - Treinreizigers van en naar Utrecht moeten de hele dag rekening houden met vertragingen van 30 tot 60 minuten door een systeemstoring. De problemen begonnen donderdagmiddag en sindsdien rijden er minder treinen tussen Amersfoort en Utrecht en Den Haag en Rotterdam.

Een woordvoerder van ProRail zei vrijdagmiddag dat de storing niet voor de avondspits verholpen zal zijn.

De storing ontstond in het systeem dat de seinen en wissels bedient, waardoor dit met de hand moet gebeuren.
Moet je eens naar Amsterdam voor de 1e keer in 1,5 jaar weer krijgen we dit .
Gisteravond ook weer 15 minuten vertraging bij de laatste trein van Eindhoven naar het zuiden .

[ Bericht 39% gewijzigd door knep op 23-02-2007 15:09:32 ]
pi_46594930
Die OP

We moeten denk ik maar es wat plaatjes gaan schrappen. Zoals maar 1 fototje bij dat Randstad rail... of eigenlijk maar helemaal schrappen...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 23 februari 2007 @ 15:00:25 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46595018
De OP heeft eigenlijk wel weer een revisie nodig. Ik zelf heb er geen tijd voor, maar als iedereen een kleine bijdrage levert, dan kan het er mooi uit komen te zien.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46596687
ik stel tumbnails voor.. die worden aanzienlijk sneller geladen...
pi_46597122
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik stel tumbnails voor.. die worden aanzienlijk sneller geladen...
Ik stel voor duidelijker en wat mooiere fotos. Want sommige fotos zijn genomen nog met QVGA webcam lijkt het .
pi_46597149
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 16:09 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik stel voor duidelijker en wat mooiere fotos. Want sommige fotos zijn genomen nog met QVGA webcam lijkt het .
Ah ook!


wie heeft er volgende week ook vakantie? kunnen we nieuwe plaatjes regelen
pi_46598309
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_46598819
tvp
*
  vrijdag 23 februari 2007 @ 17:22:19 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46599680
Blablabla snel de eerste pagina vol bla bla bla.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46599871
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 17:22 schreef Duvel het volgende:
Blablabla snel de eerste pagina vol bla bla bla.
K heb 300 posts/pagina
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 17:34:21 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46600017
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 17:29 schreef Areyoutalkingtome het volgende:

[..]

K heb 300 posts/pagina
Ja kut voor je, dat wordt flink baggeren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46600075
100 per page hier !
pi_46600760
TVP
hier 50
pi_46600810
Koploper!
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 23 februari 2007 @ 19:37:21 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46603106
Jezus

Ik weet niet op wat voor windows95 Lego-doos die KUTzooi bij Amarail draait, maar de lol is er inmiddels wel goeddeels vanaf hoor

Tevens hoi
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46603275
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Jezus

Ik weet niet op wat voor windows95 Lego-doos die KUTzooi bij Amarail draait, maar de lol is er inmiddels wel goeddeels vanaf hoor

Tevens hoi
windows 95?

zo luxe?
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 23 februari 2007 @ 20:05:23 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46604030
Wel lachen even goed, 4 keer per jaar een dag plat, en NIEMAND die het woord "Backupsysteem" kan bedenken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46604040
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 16:10 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]
wie heeft er volgende week ook vakantie? kunnen we nieuwe plaatjes regelen
Aan wat voor foto's denk je dan?

Ik heb wel foto's van interieuren van DM'90, DH en ICM. Ook ICRm heb ik volgens mij
pi_46604200
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:05 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Aan wat voor foto's denk je dan?

Ik heb wel foto's van interieuren van DM'90, DH en ICM. Ook ICRm heb ik volgens mij
voor in de OP
pi_46604554
Zat vanochtend edit: vanMiddag in trein 7946, net naar vertrek uit Es.
Maakten we tijdens optrekken (rond de 40km/h), na het rangeerterein, op het viaduct boven de Tubantia singel, een snel remming binnen 20 sec kwam er een lege koploper rechts langs ons heen rijden.

De situatie http://www.mypixshare.com/images/7702/9531/00000010.jpg

Overgenens werd er niets omgeroepen.

Iemand iedeetje waarom deze trein deze route moest nemen? Roest rijden?
En waarom moesten wij plotseling remmen, zou dit niet eerder aan gegeven moeten zijn met de seinen?

[ Bericht 2% gewijzigd door thats-me op 23-02-2007 20:33:28 ]
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 23 februari 2007 @ 20:27:13 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46604703
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:22 schreef thats-me het volgende:

Overgenens werd er niets omgeroepen.
Gisterochtend ook: Op tijd uit Utrecht vertrokken (8:17) en gewoon +8 in Rotterdam. Nul info.

EN gisteren op de terugweg uiteindelijk +141 (!!) vanuit Delft Zuid terug naar Utrecht. Ook bijzonder weinig info. Computerstoring Ga toch weg man
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:06:16 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46606010
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gisterochtend ook: Op tijd uit Utrecht vertrokken (8:17) en gewoon +8 in Rotterdam. Nul info.

EN gisteren op de terugweg uiteindelijk +141 (!!) vanuit Delft Zuid terug naar Utrecht. Ook bijzonder weinig info. Computerstoring Ga toch weg man
Gistermiddag grassprieten geteld bij Gouda, plus een uur. Gelukkig niet zo erg als +141. Je kunt in elk geval claimen. Vanmorgen de helft van de ic's eruit gemikt omdat dat kreng in Utrecht nog steeds naar de klote was. Vanmiddag had ik geluk, maar vele anderen niet...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 23 februari 2007 @ 21:10:20 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46606131
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gistermiddag grassprieten geteld bij Gouda, plus een uur. Gelukkig niet zo erg als +141. Je kunt in elk geval claimen. Vanmorgen de helft van de ic's eruit gemikt omdat dat kreng in Utrecht nog steeds naar de klote was. Vanmiddag had ik geluk, maar vele anderen niet...
Niks claimen. Ik had een retourtje, en dat wordt door de baas 1:1 vergoed. En ik kan dat ene kaartniet niet EN naar de baas EN Naar de NS sturen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:33:26 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46606873
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niks claimen. Ik had een retourtje, en dat wordt door de baas 1:1 vergoed. En ik kan dat ene kaartniet niet EN naar de baas EN Naar de NS sturen
Ik heb een jaartrajectkaart (ook op kosten van de baas overigens). Claimen zal ik!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 23 februari 2007 @ 21:39:39 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46607045
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb een jaartrajectkaart (ook op kosten van de baas overigens). Claimen zal ik!
Maandtrajectabo's Ut - Hto waren altijd wel een aardig zakcentje idd ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:56:56 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46607565
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maandtrajectabo's Ut - Hto waren altijd wel een aardig zakcentje idd ja
Aan claims of de baas die ze lapte? Deze kaart komt eens in de twee jaar in de post, er gaat geen geld over en weer...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 23 februari 2007 @ 22:21:37 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46608306
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Aan claims of de baas die ze lapte? Deze kaart komt eens in de twee jaar in de post, er gaat geen geld over en weer...
Nou ja ik schiet ze wel voor, en de baas betaalt ze 1:1 terug. GtbV is munnie in de pokket dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 februari 2007 @ 22:59:14 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46609677
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ja ik schiet ze wel voor, en de baas betaalt ze 1:1 terug. GtbV is munnie in de pokket dus
Eigenlijk ben ik liever gewoon op tijd thuis dan zo'n kutfooi van NS op te strijken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46610276
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Eigenlijk ben ik liever gewoon op tijd thuis dan zo'n kutfooi van NS op te strijken.
jammer dat ik met mn OV kaart niks kan vangen
pi_46612134
Ik heb vandaag vrij weinig van het gedoe in Ut gemerkt. Heenweg Zwolle - Arnhem - Gilze-Rijen gedaan, terug via 's Hertogenbosch en Utrecht en naar Lw. Met +10 uit Utrecht vertrokken, uiteraard op tijd in Leeuwarden

Foto's komen morgen
pi_46612374
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 00:12 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik heb vandaag vrij weinig van het gedoe in Ut gemerkt. Heenweg Zwolle - Arnhem - Gilze-Rijen gedaan, terug via 's Hertogenbosch en Utrecht en naar Lw. Met +10 uit Utrecht vertrokken, uiteraard op tijd in Leeuwarden

Foto's komen morgen
ga je volgende week ook nog on route?
pi_46612488
Vast wel, mits het aardig weer wordt natuurlijk. Wil nog een keer in de eempolder staan, een keer tussen Vleuten en Gouda, en maybe ook nog bij Venlo grens. Maar goed, ik zie wel
pi_46612683
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 00:24 schreef Zug-Chef het volgende:
Vast wel, mits het aardig weer wordt natuurlijk. Wil nog een keer in de eempolder staan, een keer tussen Vleuten en Gouda, en maybe ook nog bij Venlo grens. Maar goed, ik zie wel
oh kondig dan ff op tijd aan :p
  zaterdag 24 februari 2007 @ 01:13:43 #35
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_46614009
Vandaag iets raars meegemaakt in Sittard. De IC van 16.21 ( deel ri. Maastricht) en 16.24 (ri. Heerlen) vertrok zoals gewoonlijk. Vervolgens kwam om 16.29 mijn Stoptrein binnen. Tot nu toe niks bijzonders, echter moesten wij vervolgens wachten op een vertraagde IC ( 800 serie ) die over enkele ogenblikken binnen zou komen. Heb niet precies gezien wat er nu aan de hand was, maar volgens mij was de eerste IC die van het vorige half uur met +30 en zat daarachter de reguliere IC met een kleine tien minuten vertraging. Zag later een Plan V langs razen uit de ri. Maastricht dus volgens mij werd er tot Sittard met vervangend mat gereden en vervolgens daar gekeerd.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 07:45:07 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46617054
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Eigenlijk ben ik liever gewoon op tijd thuis dan zo'n kutfooi van NS op te strijken.
Dat dus, inderdaad
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 24 februari 2007 @ 10:19:34 #37
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_46617856
Thalys was meesterlijk op stuk van Brussel - Parijs en weer terug
  zaterdag 24 februari 2007 @ 10:23:43 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46617913
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 10:19 schreef jorienvdherik het volgende:
Thalys was meesterlijk op stuk van Brussel - Parijs en weer terug
Et pourquoi? La vitesse?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 24 februari 2007 @ 11:50:05 #39
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46619353
En de SM90 die vorige week nog op Zwolle stond is alweer weg... Er stond nu een halve DM90, iemand enig idee wat daarmee gebeurt is?

Wat me ook opviel, waren 3-4 fel gele Plan U treinen, net nieuw gespoten leek het wel. Zijn dat die treinen die naar het oostblok gaan?
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_46619737
geloof het wel..

alleen 1 van de Plan U's ( de 115 ) is van een stichting..
  zaterdag 24 februari 2007 @ 12:14:10 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46619877
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 11:50 schreef Luco het volgende:
En de SM90 die vorige week nog op Zwolle stond is alweer weg... Er stond nu een halve DM90, iemand enig idee wat daarmee gebeurt is?
Is dat niet de overgebleven helft van de bij Roermond gebotste DM?

Wie weet er trouwens meer van de vanmorgen gegrillde IC bij Dedemsvaart? Op nu.nl wordt gezegd dat het kwam door een te lage bovenleidingspanning, maar dat lijkt mij stug (als vonkentrekker).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46620498
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Eigenlijk ben ik liever gewoon op tijd thuis dan zo'n kutfooi van NS op te strijken.
Als je OV-kaart houder bent verdient het nog aardig, maar als OV-studentkaart mwah is het geen vetpot. Meestal als ik toch echt serieuse vertraging heb en ik heb tijd over in de trein . Dan tekenen ik hem, vind het alelen zo lastig, als de trein rijdt en je moeder onderaan plaats neerzetten, moet ik dat dan doen aan de plaats waar ik dan ben
pi_46620530
mag je dan als OV-Studentkaart houder ( bij een gratis reis ) uberhaubt wle terug cashen?
pi_46621047
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 12:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat niet de overgebleven helft van de bij Roermond gebotste DM?

Wie weet er trouwens meer van de vanmorgen gegrillde IC bij Dedemsvaart? Op nu.nl wordt gezegd dat het kwam door een te lage bovenleidingspanning, maar dat lijkt mij stug (als vonkentrekker).
quote:
Treinreizigers onwel door rook

Uitgegeven: 24 februari 2007 11:16
Laatst gewijzigd: 24 februari 2007 11:56
UTRECHT/AMSTERDAM - Door rookontwikkeling in een defecte trein bij het Overijsselse Dedemsvaart zijn zaterdagochtend tien reizigers onwel geworden. Eén passagier is voor onderzoek naar het ziekenhuis vervoerd, meldt ProRail. De intercity was onderweg van Groningen naar Den Haag.

De trein strandde tussen Zwolle en Meppel. Volgens ProRail was de rookontwikkeling het gevolg van kortsluiting in een schakelkast in de trein. Dit werd veroorzaakt door een te lage spanning op de bovenleiding.


De reizigers werden opgehaald door een andere trein die langszij kwam en de passagiers naaar Zwolle bracht waar ze werden opgevangen. Enkele reizigers werden ter plekke door ambulancepersoneel behandeld. Een van de passagiers is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht.

De problemen met de trein ontstonden rond 09.30 uur. De reizigers zijn in Zwolle opgevangen. Rond 10.30 uur was het spoor weer vrij. Het voorval leidde tot een halfuur vertraging.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 13:24:08 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46621451
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 12:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
mag je dan als OV-Studentkaart houder ( bij een gratis reis ) uberhaubt wle terug cashen?
tuuk.

2,27 bij 30-59, 4,54 bij 60+

zo gratis is het ook weer niet hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46622193
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 12:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
mag je dan als OV-Studentkaart houder ( bij een gratis reis ) uberhaubt wle terug cashen?
Jep, mijn teller staat na een half jaar op 40 euro . Het is geen vet pot, en ik dien ook alleen de routes in die ik ook reis. Dus ga niet thuis zitten en wachten tot ik ergens hoor dat er geen treinen rijden _o-.
pi_46622231
hoe steekt dat dan in zn werk? gezien ik geen kaartje koop?
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 14:00:30 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46622434
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 13:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
hoe steekt dat dan in zn werk? gezien ik geen kaartje koop?
je kruist gewoon een eind raak op zo'n formulier of zo? Nadenken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46622768
Ja, inderdaad, pfff, hoe moeilijk kan het zijn...
pi_46622799
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je kruist gewoon een eind raak op zo'n formulier of zo? Nadenken
* Ou-Tannu doet dat nooit he
  zaterdag 24 februari 2007 @ 14:15:53 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46622833
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 13:06 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]


[..]
Ja pipo, nu.nl kan ik ook vinden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46622924
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja pipo, nu.nl kan ik ook vinden.
ja maar is makkelijker he
pi_46623148
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je kruist gewoon een eind raak op zo'n formulier of zo? Nadenken
Ergens staat een hokje voor OV-Studentenkaart invullen, en ja je bent wel 5 min bezig met invullen . En je moet een kopie maken van je OV-kaart, nou heb er gewoon weer 10 liggen . Vertraging en je stuurt ze weer mee .
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 14:57:02 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46623979
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:28 schreef Brembo het volgende:
je bent wel 5 min bezig met invullen .
Mwoa, daar heb ik een HP LaserJet 5n voor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 24 februari 2007 @ 15:12:21 #55
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_46624407
Oh, en je krijgt natuurlijk wel een standaardbedrag uitgekeerd, 5 gulden voor een half uur, 10 gulden vanaf een uur (vertaald naar Euro's werd dat dus 2,27 of 4,54)
pi_46627941
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mwoa, daar heb ik een HP LaserJet 5n voor
prefilled paper?

en waar krijg je die formuliertjes eiks?
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 17:07:52 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46627967
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 17:07 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

prefilled paper?
PDFje genereren, blanco form in de handinvoerbak
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46628241
Plaatjes van gisteren:



2 hele korte ICK-stammetjes....










Testritje van de nieuwe locs voor de HSL-zuid:


ICM als IC Venlo - Den Haag Centraal:










De rest staat op http://spoorvinder.fotopic.net
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 17:31:26 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46628632
Je hebt het weer een dagje leuk naar je zin gehad Zug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46629842
Zugje altijd
pi_46630201
Jawel.
pi_46636956
tvp
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_46637095
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 12:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wie weet er trouwens meer van de vanmorgen gegrillde IC bij Dedemsvaart? Op nu.nl wordt gezegd dat het kwam door een te lage bovenleidingspanning, maar dat lijkt mij stug (als vonkentrekker).
Het was de 526, en dat is 2x VIRM. Dan weet je het wel........ Die treinen lijken zo verdomt gevoelig voor allerlei zaken, niet normaal meer.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 22:17:54 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46638643
iemand morgen in de buurt van Groningen - Nieuweschans EN niks te doen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 22:19:31 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46638697
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
iemand morgen in de buurt van Groningen - Nieuweschans EN niks te doen?
EN tijd en zin en geld om ff mee te gaan naar Norddeich Mole en Meppen (Ems)? Toevallig?

na ja, zou toch kunnen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46639144
goed topic

op geupdated op wiki
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zaterdag 24 februari 2007 @ 22:42:00 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46639412
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:39 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Het was de 526, en dat is 2x VIRM. Dan weet je het wel........ Die treinen lijken zo verdomt gevoelig voor allerlei zaken, niet normaal meer.
Ik snap het alleen niet. Bij een te lage bovenleidingspanning moet de snelschakelaar in de trein gewoon uit. Normaal gesproken is dat bij 900V o.i.d. Bij Dedemsvaart staat volgens mij een onderstation, dus hoe de spanning daar zo laag kan zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 22:44:43 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46639528
kortsluiting was het toch?

Dan kan je onder- of overspanning hebben naar keuze, maar dat boeit dan niet echt meer. Toch? Denk ik dan hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46639697
* Ou-Tannu niet
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 22:49:45 #70
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46639732
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu niet
Jij gaat over olieroerdozen, jij moet gewoon je smoel houwuh
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46639785
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij gaat over olieroerdozen, jij moet gewoon je smoel houwuh
geen geld enzo :w
pi_46639873
Mooie foto's
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 24 februari 2007 @ 22:55:34 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46639960
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:51 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

geen geld enzo :w
Oh ik dacht dat je ergens anders op reageerde
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46640673
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat je ergens anders op reageerde
fles toch!
  zaterdag 24 februari 2007 @ 23:46:26 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46641915
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:
kortsluiting was het toch?

Dan kan je onder- of overspanning hebben naar keuze, maar dat boeit dan niet echt meer. Toch? Denk ik dan hoor
Mja, 't maakt op zich wel uit omdat bij nul volt geen stroom zal lopen, maar meestal ontstaan kortsluitingen door overspanningen. Een kortsluiting is bij gelijkstroom wel vervelender: kortsluitstromen slopen meer.

Hoe dan ook: er deed een VIRM gek, en toen begon het te stinken. Bad luck.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46642288
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Mja, 't maakt op zich wel uit omdat bij nul volt geen stroom zal lopen, maar meestal ontstaan kortsluitingen door overspanningen. Een kortsluiting is bij gelijkstroom wel vervelender: kortsluitstromen slopen meer.

Hoe dan ook: er deed een VIRM gek, en toen begon het te stinken. Bad luck.
Verlengd Idioot Rokend Materieel?
  zondag 25 februari 2007 @ 00:03:59 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46642486
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:57 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Verlengd Idioot Rokend Materieel?
Volledig Inflammabel Rollend Materieel?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46642533
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volledig Inflammabel Rollend Materieel?
Ken ook!
  zondag 25 februari 2007 @ 00:06:50 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46642568
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:05 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Ken ook!
Ja, dat blijkt telkens weer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46642921
hehe
pi_46642972
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:39 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Het was de 526, en dat is 2x VIRM. Dan weet je het wel........ Die treinen lijken zo verdomt gevoelig voor allerlei zaken, niet normaal meer.
In het weekend tot aan Zwolle is het 1x VIRM-VI
pi_46658323
TVP
Iedereen aan het treinen? zo rustig hier.
pi_46658373
nee morgen pas weer :w
pi_46659144
Ik ga morgen ook weg, weet nog niet waarheen, amar afhankelijk van het weer ga ik of heel veel kilometers maken, of ergens fotograferen
pi_46659150
Wat ga jij eik doen ou-t morgen
pi_46664051
Donderdag ga ik iig heerlen - kerkrade centrum ff invullen om mn kaart.en ik moet nog t nodig in noord-holland scheuren..

sugessties?
pi_46664348
Die trein kan nooit problemen gehad hebben bij Dedemsvaart. Dedemsvaart ligt 10 kilomter af van het meest nabije spoor en dat is niet eens de lijn Zwolle Meppel daar ligt het echt 15 kilometer vanaf .

Moet dus Nieuwleusen of Staphorst ofzo geweest zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46665171
ik zat laatst in een koploper. Enn we trokken op en ik denk rond 50 km/h hikte de trein gingen we weer zachter ging de trein weer versnellen en weer precies hetzelfde een soort "hik"..dit ging wel 10 minuten zo door..iemand die weet wat dat kan zijn geweest?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_46665615
ATB?
pi_46665671
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:16 schreef du_ke het volgende:
Die trein kan nooit problemen gehad hebben bij Dedemsvaart. Dedemsvaart ligt 10 kilomter af van het meest nabije spoor en dat is niet eens de lijn Zwolle Meppel daar ligt het echt 15 kilometer vanaf .

Moet dus Nieuwleusen of Staphorst ofzo geweest zijn.
Dedemsvaart is een officieel dienstregelingspunt op de lijn Meppel - Zwolle
pi_46665699
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:39 schreef kebabkever het volgende:
ik zat laatst in een koploper. Enn we trokken op en ik denk rond 50 km/h hikte de trein gingen we weer zachter ging de trein weer versnellen en weer precies hetzelfde een soort "hik"..dit ging wel 10 minuten zo door..iemand die weet wat dat kan zijn geweest?
Meestal komt dat door gladde rails. Dan slippen de wiels een stukje door
pi_46665783
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:39 schreef kebabkever het volgende:
ik zat laatst in een koploper. Enn we trokken op en ik denk rond 50 km/h hikte de trein gingen we weer zachter ging de trein weer versnellen en weer precies hetzelfde een soort "hik"..dit ging wel 10 minuten zo door..iemand die weet wat dat kan zijn geweest?
Kan wel komen dat het spoor glad is, en dat de wielen door blijven slippen. Merk je bij V-IRM's ook veel, zeker als het goed geregend heeft. Dan is het toch echt moeite om weg te komen / blijven rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Brembo op 25-02-2007 22:12:06 ]
pi_46665875
Zugje! had je nog suggesties?
  zondag 25 februari 2007 @ 20:08:33 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46668711
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:52 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Dedemsvaart is een officieel dienstregelingspunt op de lijn Meppel - Zwolle
Ja, er ligt daar ook ergens een onderstation (op km 80.157 als ik me niet vergis ), dus het is geen rare melding op zich!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46673734
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
Zugje! had je nog suggesties?
Noord Noord Holland is dodelijk saai, ik zou daar heen gaan en zo snel mogelijk weer vandaan gaan... Tijdverspilling ook. Dagje ICK-en is veel leuker
pi_46674270
quote:
Op zondag 25 februari 2007 21:52 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Noord Noord Holland is dodelijk saai, ik zou daar heen gaan en zo snel mogelijk weer vandaan gaan... Tijdverspilling ook. Dagje ICK-en is veel leuker
wat ga jij dan doen ?

en noord-holland ligt om die reden nog in het blauw op mn kaart idd
pi_46677111
In 5 maanden al 3 keer geld terug gevraagd van de NS vanwege meer dan 30 minuten vertraging..

2 keer daarvan zelfs meer dan 1 uur
pi_46684861
quote:
Op zondag 25 februari 2007 22:01 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

wat ga jij dan doen ?

en noord-holland ligt om die reden nog in het blauw op mn kaart idd
Ik pak zo de eerste trein en dan zie ik wel waar ik strand. Wil proberen veel km's te maken vandaag, maar als het mooi weer is, ik heb wat doorkomststaten mee, dus misschien wel ergens fotograferen enzo Dus als je nog mee wil, 5.02 gaat mn trein
  maandag 26 februari 2007 @ 07:44:10 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46685350
quote:
Op zondag 25 februari 2007 21:52 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Noord Noord Holland is dodelijk saai, ik zou daar heen gaan en zo snel mogelijk weer vandaan gaan... Tijdverspilling ook. Dagje ICK-en is veel leuker
Noord Holland is mooi, sufferd!

Alleen rijden er weinig interessante treinen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46691473
quote:
Op maandag 26 februari 2007 04:32 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ik pak zo de eerste trein en dan zie ik wel waar ik strand. Wil proberen veel km's te maken vandaag, maar als het mooi weer is, ik heb wat doorkomststaten mee, dus misschien wel ergens fotograferen enzo Dus als je nog mee wil, 5.02 gaat mn trein
5.02? fak!

dan rijd er nog geen bus naar t station hier
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 13:19:07 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46692173
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:39 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Het was de 526, en dat is 2x VIRM. Dan weet je het wel........ Die treinen lijken zo verdomt gevoelig voor allerlei zaken, niet normaal meer.
In het weekend is het een enkele op het traject Gn-Zl. Vanaf Lw komt dan de 10526 ook met een enkele VIRM VI
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 13:21:48 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46692253
Vrijdag 2 opvallende dingen gezien. Mijn eigen trein, de 30262 is in de richting Leeuwarden bij Camminghaburen uit de ATB geraakt, waardoor een paar honderd meter niet sneller dan 15 km/h kon worden gereden. Verder reed in trein 12764 een VIRM VI, namelijk de 8644.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 februari 2007 @ 13:29:22 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46692548
quote:
Op maandag 26 februari 2007 12:58 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

5.02? fak!

dan rijd er nog geen bus naar t station hier
Uit wat voor gat moet je komen dan?

Oh wacht, dan rijdt er in Rotterdam ook nog geen metro geloof ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 februari 2007 @ 13:29:43 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46692561
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:21 schreef Peterselieman het volgende:
Vrijdag 2 opvallende dingen gezien. Mijn eigen trein, de 30262 is in de richting Leeuwarden bij Camminghaburen uit de ATB geraakt, waardoor een paar honderd meter niet sneller dan 15 km/h kon worden gereden. Verder reed in trein 12764 een VIRM VI, namelijk de 8644.
Mwh, dan kun je nog minstens 40, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46692788
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Uit wat voor gat moet je komen dan?

Oh wacht, dan rijdt er in Rotterdam ook nog geen metro geloof ik.
Joure :w
pi_46692835
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Mwh, dan kun je nog minstens 40, toch?
dr ligt ATB-NG... heeft die ook geen registratie onder de 40km/h ?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 13:48:10 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46693174
ATB-NG grijpt zelfs onder de 40 km/h in. De grens bij ATB-NG ligt op 15 km/h. De trein reed echt niet sneller, eerder langzamer. Net na het passeren van het sein, alwaar ook een baken ligt, werd de trein weer opgenomen in de ATB en kon weer versnellen naar 60 km/h, want veel sneller mag het stad in niet.
quote:
Omdat ATB-NG puntsgewijs werkt, onthoudt een trein het laatst ontvangen baken. Het passeren van een geel sein betekent dat een rood sein genaderd wordt. Met behulp van de remcurvebewaking komt de trein vlak voor het rode sein tot stilstand. Als het sein na passage van het gele sein op groen springt, kan de trein dat niet waarnemen omdat hij het nieuwe baken nog niet is gepasseerd. De trein kan het sein dan slechts passeren met een snelheid van 15 km/h. Dit nadeel kan ondervangen worden door het toepassen van extra bakens of lussen.
Bron: Wikipedia
Niet helemaal van toepassing op de situatie waar mijn trein in zat, maar de strekking is denk ik wel duidelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46693268
harder dan 60 heeft op dat stuk toch geen zin nee is die opsnelheid kan die uitrollen
  maandag 26 februari 2007 @ 13:52:23 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46693352
Oh ja, shit, Camminghaburen is ATB-NG, stom! Sorry!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46693457
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:52 schreef Duvel het volgende:
Oh ja, shit, Camminghaburen is ATB-NG, stom! Sorry!
al het dieselspoor int noorden is toch NG?
  maandag 26 februari 2007 @ 13:57:19 #111
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46693533
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:55 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

al het dieselspoor int noorden is toch NG?
Ja, dat klopt. Zo ongeveer álle diesellijntjes zijn NG volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46694786
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Zo ongeveer álle diesellijntjes zijn NG volgens mij.
dunno.. hier int noorden iig wel
  maandag 26 februari 2007 @ 15:20:03 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46696356
quote:
Op maandag 26 februari 2007 14:31 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dunno.. hier int noorden iig wel
Ja omdat die als laatste van ATB voorzien zijn!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 15:25:44 #114
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46696549
Behalve Lw-Gn dan, want dat traject had al sinds midden/eind jaren '90 ATB-NG tegelijkertijd aangelegd met de gedeeltelijke spoorverdubbeling
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 februari 2007 @ 15:30:09 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46696722
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:25 schreef Peterselieman het volgende:
Behalve Lw-Gn dan, want dat traject had al sinds midden/eind jaren '90 ATB-NG tegelijkertijd aangelegd met de gedeeltelijke spoorverdubbeling
Vergeleken met de rest van Nederland is dat nog steeds vrij laat!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46698565
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:25 schreef Peterselieman het volgende:
Behalve Lw-Gn dan, want dat traject had al sinds midden/eind jaren '90 ATB-NG tegelijkertijd aangelegd met de gedeeltelijke spoorverdubbeling
ja anders mocht er geen sneltrein rijden zeker
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 16:44:52 #117
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46699187
Met alleen kruisingen te hdg, bp en zh was er niets aan de hand. Dat waren vaste kruisingen en was rijden op zicht nog mogelijk. Maar met de sneltrein waren deze kruisingen niet heilig meer en moest er een beveiligingssysteem komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46699324
hehe goed gegokt dus

en check bustopic es jij
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 16:52:15 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46699430
ik zie niks nieuws staan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46699450
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:52 schreef Peterselieman het volgende:
ik zie niks nieuws staan
blind?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 16:55:06 #121
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46699529
Zat even naar buiten te kijken welke stadsbus hier voorbij reed.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46700043
En welke was het?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 17:11:59 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46700123
Dat hoort niet in dit topic thuis
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46700323
Dan doe je t ff melden in het andere topique..

en zal Zugje al terug zijn?:+
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 17:25:16 #125
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46700630
Geen idee.

Herinner me nog wel een opvallende spots van vanochtend op Lw-Gn. Allereerst was ik al blij dat ik een negatieve overstap van -1 kon halen in Lw en dat terwijl alle treinen op dat traject mooi op tijd reden. In Bp een sneltrein gezien die de dubbele lengte had van wat normaal was om 9.11 uur. Daarna te Gk GTW'tjes gezien in de .01 dienst, iets wat ik nog niet eerder gezien had. Dat waren de bijzondere dingen wel weer voor vandaag
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46701638
Waarschijnlijk zijn er helemaal geen stellen naar veolisloper gegaan gisteren, kon niets ontdekken in ieder geval
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 18:02:21 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46701919
Het is even afwachten natuurlijk. Ik gok erop dat het pas volgende week is, aan het einde van de vakantie hier.

Vrijdagmiddag stonden wel enkele GTW'tjes reserve in Lw, waaronder de 303.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46702387
de 303 staat volgens mij vaak op lw?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 18:20:29 #129
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46702543
Volgens mij niet. het is een stel met het duitsland pakket. Daarom zal het stel veel in Groningen te vinden zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46702886
heb de 303 iig vaak op lw gezien hoor

mischien dat die wat kuren heeft
  maandag 26 februari 2007 @ 18:35:08 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46702987
quote:
Op maandag 26 februari 2007 18:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
heb de 303 iig vaak op lw gezien hoor

mischien dat die wat kuren heeft
Ja, z'n TomTom is stuk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46703099
quote:
Op maandag 26 februari 2007 18:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, z'n TomTom is stuk.
zn je moet ook een TamTam hebben voor de trein!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 18:55:12 #133
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46703568
Een van de motoren van het stel liep geloof ik niet helemaal lekker. Daarom moest ie even naar Lw toe.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 februari 2007 @ 18:57:28 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46703631
quote:
Op maandag 26 februari 2007 18:55 schreef Peterselieman het volgende:
Een van de motoren van het stel liep geloof ik niet helemaal lekker. Daarom moest ie even naar Lw toe.
Waar haal je die info??
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 19:06:46 #135
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46703993
Voornamelijk Somda, maar af en toe ook bij andere bronnen. De info van een minder goed werkende motor van de 303 komt van spotter j.jager. Hij heeft dat op somda gemeld, inclusief fimpjes. Daarop was het geluid duidelijk hoorbaar. Tsja en dan is het makkelijk he.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46704226
Arriva moet gewoon dus ff een extra motor bak bestellen

motor stuk..hm oh dan hangen we toch ff de reserve bak er in! !
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 19:42:50 #137
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46705430
Dat schijnt dus lastiger te zijn dan gedacht. Er zijn namelijk vrij weinig assen onder de trein. De motorbak heeft er 2, de bakken die er aan vast zitten hangen echt aan de motorbak vast, waardoor het lastig is om een motorbak te verwisselen met ondersteuning van de overige bakken. En zie die motorbak er maar eens uit te takelen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46707053
Klopt, dat geluid had ik ook gehoord Niet normaal meer

Hij stond vandaag wel weer in Groningen GDST te wezen om 11.40
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 21:01:19 #139
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46709306
Nog even een foto uit den ouden doosch, toen de SM'90 nog maar net op de baan was:


Foto: Arthur ...

Het betreft in Leeuwarden stel 2102 en ????
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46710044
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:42 schreef Peterselieman het volgende:
Dat schijnt dus lastiger te zijn dan gedacht. Er zijn namelijk vrij weinig assen onder de trein. De motorbak heeft er 2, de bakken die er aan vast zitten hangen echt aan de motorbak vast, waardoor het lastig is om een motorbak te verwisselen met ondersteuning van de overige bakken. En zie die motorbak er maar eens uit te takelen
lijkt me toch wel dat daar oplossingen voor te bedenken zijn

in de takels of een krik er onder!
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:01 schreef Peterselieman het volgende:
Nog even een foto uit den ouden doosch, toen de SM'90 nog maar net op de baan was:

[afbeelding]
Foto: Arthur ...

Het betreft in Leeuwarden stel 2102 en ????
conservenblik trein
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 21:15:34 #141
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46710251
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
lijkt me toch wel dat daar oplossingen voor te bedenken zijn

in de takels of een krik er onder!
Een Voith monteur vertelde mij dat ze het alleen bij zeer zeer zeer zeer hoge uitzondering zouden doen. Vergeet alle leidingen, etc ook niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46710479
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 23:16 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

jammer dat ik met mn OV kaart niks kan vangen
Not true...dat kan wel
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  maandag 26 februari 2007 @ 22:04:47 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46713326
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:01 schreef Peterselieman het volgende:
Nog even een foto uit den ouden doosch, toen de SM'90 nog maar net op de baan was:

[afbeelding]
Foto: Arthur ...

Het betreft in Leeuwarden stel 2102 en ????
Dat is te zien aan de glimmende lak. Voor de lijders aan geheugenverlies: zie DD-AR voor de staat van de lak uit begin jaren '90.

[ Bericht 1% gewijzigd door Duvel op 26-02-2007 22:05:01 (La Trappe...) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 februari 2007 @ 22:05:17 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46713351
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
Voornamelijk Somda, maar af en toe ook bij andere bronnen. De info van een minder goed werkende motor van de 303 komt van spotter j.jager. Hij heeft dat op somda gemeld, inclusief fimpjes. Daarop was het geluid duidelijk hoorbaar. Tsja en dan is het makkelijk he.
Ah ok! Helder!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46713834
Morgen rondje scheuren!
  maandag 26 februari 2007 @ 22:25:06 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46714306
quote:
Op maandag 26 februari 2007 22:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
Morgen rondje scheuren!
Veel plezier, waar ga je heen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 februari 2007 @ 22:25:52 #147
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_46714346
Vandaag op station Oisterwijk, alwaar een stammetje ICK leegliep nadat bleek dat deze IC uit de 1900-serie voorlopig niet verder zou rijden door een aanrijding.

De trein stond midden op de twee overwegen die het perron richting Tilburg met het dorp verbinden, dus reizigers liepen om de trein heen .

It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  maandag 26 februari 2007 @ 22:34:47 #148
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46714762
Vandaag iemand voor de trein gesprongen in Haren...
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_46715139
quote:
Op maandag 26 februari 2007 22:25 schreef Duvel het volgende:

[..]

Veel plezier, waar ga je heen?
rondje noord-holland ff doen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 februari 2007 @ 22:43:40 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46715208
Ook even met de boot over vanuit stavoren?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46715366
quote:
Op maandag 26 februari 2007 22:43 schreef Peterselieman het volgende:
Ook even met de boot over vanuit stavoren?
nee.. Rails all the way.. nja stukje bus dan naar t station..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')