abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45692029
quote:
‘Als ik joker wil zijn, mag dat’

HELLEVOETSLUIS - Wat meteen opvalt is dat Rob Coleman uit Hellevoetsluis vandaag geen joker meer is.

,,Ik ben vanmorgen met een nieuwe levensovertuiging opgestaan,’’ grijnst hij.

Toch staat de 35-jarige beveiliger als De Joker uit de Batman-films afgebeeld op zijn nieuwe identiteitskaart. Want, zo voerde hij bij het loket burgerzaken van de gemeente Hellevoetsluis aan, joker zijn is z’n levensovertuiging. En juist om die reden mag de gemeente hem niet weigeren om als joker - inclusief toverhoedje - op zijn ID-kaart te staan. Over drie dagen zou Coleman ook nog een nieuw rijbewijs krijgen, waarop hij als clown staat en zelfs zijn oren zijn afgedekt.

Maar de gemeente Hellevoetsluis grijpt in. Zijn rijbewijs krijgt hij niet en de ID-kaart moet hij inleveren.

Een maas in de wet, dacht de Hellevoeter. Eindeloos trok hij erover aan de bel bij de overheid, waarbij hij naar eigen zeggen in de beveiliging werkt. Maar niemand die naar hem wilde luisteren. Dan moeten ‘ze’ het maar voelen, dacht de voormalige hacker. En hij belde het NOS Journaal. Niet veel later was Coleman met zijn gat in de Wet op de Identificatieplicht landelijk nieuws.

,,Ze stonden wel raar te kijken, toen ik mij geschminkt en al voor een nieuwe identiteitskaart meldde,’’ blikt Coleman terug. ,,Maar ze moesten de aanvraag wel inwilligen.’’

Nu zegt de gemeente: ,,Meneer heeft bij zijn aanvraag niet de waarheid verteld.’’ Coleman kan daar alleen maar om lachen. ,,Heb ik gelogen dan? Was ‘joker zijn’ op dat moment niet mijn levensovertuiging? Die ID-kaart pakken ze me echt niet af.’’

Woordvoerster Mireille Beentjes van het ministerie van Binnenlandse Zaken is op z’n zachtst gezegd ‘not amused’: ,,Clown is natuurlijk geen levensbeschouwing. Dan claimen rappers zo dadelijk ook een levensbeschouwing te zijn en gaan die met honkbalpetjes op de foto. Nou ja! Dan is het eind zoek.’’

De regel is dat het hoofd onbedekt moet zijn. Uitzonderingen moeten gebaseerd zijn op medische of levensbeschouwelijke grond. ,,Dat moeten gemeenteambtenaren beoordelen, en we gaan er daarbij vanuit dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt. Het heeft geen zin die regels aan te scherpen,’’ aldus Beentjes, die dit geval als ‘een geïsoleerd’ incident ziet.

Volgens Coleman is daar geen sprake van. Hij vreest zelfs misbruik. ,,Een terrorist kan zich als Hollandse kaaskop laten afbeelden, zonder dat je daar iets tegen kunt doen. En morgen ‘verliest’ hij die ID-kaart, vraagt een nieuwe aan en neemt zo weer een andere identiteit aan. Het is gewoon een enorme fout.’’

De PvdA en SGP hebben Kamervragen gesteld.
Ik vind deze opmerkingen van deze mevrouw echt absurd en absoluut niet kunnen.

"Clown is natuurlijk geen levensbeschouwing"

Oh, omdat het verzonnen is? Wie zegt dat de islam, het christendom en het jodendom niet verzonnen zijn?

Wat deze mevrouw zegt is dat je wel een bekend geloof moet hebben, want als je Clown, Voodoo of een andere levensbeschouwing hebt is dat natuurlijk geen geloof. Wat is dit voor rare discriminerende voortrekkerij van de gevestigde geloven?

Als rappers in hun profeet 50 Cent geloven en daarvoor petjes moeten dragen moet dat uiteraard kunnen als hoofddoeken ook mogen.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 12:42:54 #2
3542 Gia
User under construction
pi_45692337
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:31 schreef pberends het volgende:

Als rappers in hun profeet 50 Cent geloven en daarvoor petjes moeten dragen moet dat uiteraard kunnen als hoofddoeken ook mogen.
Precies, maar als je dat zegt ben je een moslimhater, volgens sommigen.

Maar je hebt gelijk.

Deze discussie is al begonnen over het mogen dragen van de hoofddoekjes op scholen. Petjes mogen tenslotte ook niet. Zelfs niet met de klep naar achter, zodat de ogen goed zichtbaar zijn.

Wat is het toch dat er gediscrimineerd wordt in Nederland op levensbeschouwelijke gronden? Positief wel te verstaan voor de gediscrimineerde. Gebeurt het in negatieve zin, dan heb je de poppen aan 't dansen.
pi_45692822
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar je hebt gelijk.

Deze discussie is al begonnen over het mogen dragen van de hoofddoekjes op scholen. Petjes mogen tenslotte ook niet. Zelfs niet met de klep naar achter, zodat de ogen goed zichtbaar zijn.

Wat is het toch dat er gediscrimineerd wordt in Nederland op levensbeschouwelijke gronden? Positief wel te verstaan voor de gediscrimineerde. Gebeurt het in negatieve zin, dan heb je de poppen aan 't dansen.
Inderdaad, zelfs als je een petje uit geen levensbeschouwelijke gronden wil dragen, mag dat toch gewoon? Anders zouden religieuzen dus worden voorgetrokken, ten koste van ongelovigen. Dat is discriminatie.

Waarom kan je niet zeggen: ik draag een pet, want ik ben ongelovig?
pi_45692829
Helemaal mee eens. Of iedereen hoofddoek etc af. Of iedereen mag opdoen wat hij wil.
lollig
pi_45692915
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar je hebt gelijk.

Het gaat toch gewoon om misbruik van levensovertuiging? Ook in het geval van Oversight. Hij verzint een levensovertuiging om zich er vervolgens op te beroepen bij het aanvragen van een IDkaart. Het verzinnen van een levensovertuiging is niet hetzelfde als het hebben van een levensovertuiging. Voorts heeft een levensovertuiging ook weinig te maken met een bepaalde kledingsmaak of muziekvoorkeur. Rappers geven met hun petjes en vreemde kleding nog geen uiting aan een levensovertuiging die zou moeten worden beschermd.Een echte, oprechte levensovertuiging heb je niet alleen als het je uitkomt. Die heb je ook als het je helemaal niet uitkomt. Dan draag je die hoofddoek ook bij 35 graden celsius. Niet omdat je dat fijn vindt, maar omdat je nu eenmaal de levensovertuiging hebt waar dat bij hoort.

Dan nog vind ik dat levensovertuiging nog geen waarde is die in absolute zin beschermd moet worden. Ik zie er op zich geen probleem in om in voorkomende gevallen een afweging te maken tussen de belangen van het beschermen van die levensovertuiging en de belangen van datgene waar die levensovertuiging aan in de weg staat of kan staan (zoals bijvoorbeeld de regelgeving omtrent ID-kaarten).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_45692993
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:04 schreef Argento het volgende:

[..]

Het gaat toch gewoon om misbruik van levensovertuiging? Ook in het geval van Oversight. Hij verzint een levensovertuiging om zich er vervolgens op te beroepen bij het aanvragen van een IDkaart. Het verzinnen van een levensovertuiging is niet hetzelfde als het hebben van een levensovertuiging. Voorts heeft een levensovertuiging ook weinig te maken met een bepaalde kledingsmaak of muziekvoorkeur. Rappers geven met hun petjes en vreemde kleding nog geen uiting aan een levensovertuiging die zou moeten worden beschermd.Een echte, oprechte levensovertuiging heb je niet alleen als het je uitkomt. Die heb je ook als het je helemaal niet uitkomt. Dan draag je die hoofddoek ook bij 35 graden celsius. Niet omdat je dat fijn vindt, maar omdat je nu eenmaal de levensovertuiging hebt waar dat bij hoort.

Dan nog vind ik dat levensovertuiging nog geen waarde is die in absolute zin beschermd moet worden. Ik zie er op zich geen probleem in om in voorkomende gevallen een afweging te maken tussen de belangen van het beschermen van die levensovertuiging en de belangen van datgene waar die levensovertuiging aan in de weg staat of kan staan (zoals bijvoorbeeld de regelgeving omtrent ID-kaarten).
Waarom hebben gelovigen wel recht om een hoofddeksel op te houden en een ongelovige niet? Dat is 100% discriminatie, dat kan niet anders.
pi_45693316
quote:

[..]

Er staat notabene in de instructie voor de paspoortfoto dat het dragen van een petje een levensovertuiging kan zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45693366
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:06 schreef pberends het volgende:

[..]

Waarom hebben gelovigen wel recht om een hoofddeksel op te houden en een ongelovige niet? Dat is 100% discriminatie, dat kan niet anders.
Het heeft niet zoveel te maken met het onderscheid tussen religieus en niet-religieus. Maar los daarvan is een godsdienstovertuiging nu eenmaal een overtuiging die in het maatschappelijk verkeer beschermd te worden. Je kunt nu eenmaal niet de vrijheid van godsdienst eerbiedigen om vervolgens het belijden van die godsdienst door allerlei regels en maatregelen te beperken.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_45693401
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:06 schreef pberends het volgende:

[..]

Gelovigen dienen dat recht helemaal niet te hebben. Herkenbaarheid is de doelstelling. Staat je dat niet aan, dan ga je maar ergens politiek asiel aanvragen. Kom nou zeg.
pi_45693439
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Er staat notabene in de instructie voor de paspoortfoto dat het dragen van een petje een levensovertuiging kan zijn.
kan zijn ja
dat wil nog niet zeggen dat iedereen die zijn petje wenst op te houden, zich daartoe op een oprechte levensovertuiging kan beroepen. Sterker nog, ik denk dat niemand die een petje draagt, dat uit levensovertuiging doet.
pi_45693447
quote:

[..]

Weinig mensen zijn zo consequent in het uitdragen van hun levensovertuiging.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_45693454
quote:

[..]

deze gedachtengang snijdt geen hout. als ik op een dag besluit moslim te worden en een hoofddoek te dragen op mijn ID mag dat wel, ookal ben ik de volgende dag geen moslim meer, maar als ik op een dag besluit om een minder bekend geloof aan te hangen, is dat volgens jou niet 'echt' een levensovertuiging. punt is dat deze wetgeving zo krom is als het maar kan, en daarom vind ik het een zeer goede zaak dat dit nu op deze wijze aan de kaak gesteld wordt. levensbeschouwing dient geen uitzondering te vormen binnen de wet.
pi_45693465
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:19 schreef Argento het volgende:

[..]

Het heeft niet zoveel te maken met het onderscheid tussen religieus en niet-religieus. Maar los daarvan is een godsdienstovertuiging nu eenmaal een overtuiging die in het maatschappelijk verkeer beschermd te worden. Je kunt nu eenmaal niet de vrijheid van godsdienst eerbiedigen om vervolgens het belijden van die godsdienst door allerlei regels en maatregelen te beperken.
Het kan niet zo zijn dat een godsdienst boven de staat gaat.
pi_45693473
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:20 schreef Kjew het volgende:

[..]

Gelovigen dienen dat recht helemaal niet te hebben. Herkenbaarheid is de doelstelling. Staat je dat niet aan, dan ga je maar ergens politiek asiel aanvragen. Kom nou zeg.
Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto zonder hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend mét hoofddoek de straat op gaat?
pi_45693488
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:22 schreef Kjew het volgende:

[..]

Het kan niet zo zijn dat een godsdienst boven de staat gaat.
Ten eerste kun je je dat afvragen, ten tweede heb ik dat niet betoogd.
pi_45693508
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:21 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

deze gedachtengang snijdt geen hout. als ik op een dag besluit moslim te worden en een hoofddoek te dragen op mijn ID mag dat wel, ookal ben ik de volgende dag geen moslim meer, maar als ik op een dag besluit om een minder bekend geloof aan te hangen, is dat volgens jou niet 'echt' een levensovertuiging. punt is dat deze wetgeving zo krom is als het maar kan, en daarom vind ik het een zeer goede zaak dat dit nu op deze wijze aan de kaak gesteld wordt. levensbeschouwing dient geen uitzondering te vormen binnen de wet.
beter lezen.
pi_45693519
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:21 schreef Argento het volgende:

[..]

kan zijn ja
dat wil nog niet zeggen dat iedereen die zijn petje wenst op te houden, zich daartoe op een oprechte levensovertuiging kan beroepen. Sterker nog, ik denk dat niemand die een petje draagt, dat uit levensovertuiging doet.
Gelukkig kan geen staatsdienaar de oprechtheid van een levensovertuiging nagaan, ik kan vandaag als overtuigde moslima met hoofddoek aankomen, morgen als joker en overmorgen als jodin met pruik.

Overigens kan ik er ook als jodin van overtuigd zijn een dophoedje op te moeten, er is geen staatsdienaar die een boekje kan pakken waarin staat dat beroep op geloof x recht geeft op hoofdbedekking y.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45693541
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:22 schreef Argento het volgende:

[..]

Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto zonder hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend mét hoofddoek de straat op gaat?
vervang gelovige door neger en hoofddoek door petje.
pi_45693562
quote:

[..]

Dat is anders. Op straat kan je naar je ID gevraagd worden en ik neem aan dat als je door een ambtenaar gevraagd wordt je hoofddoek even af te nemen dat je dat dan doet. Bovendien kan iedereen een zonnebril, muts of petje dragen ondanks dat dit niet op de ID staat.
pi_45693581
quote:

[..]

Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto met hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend zonder hoofddoek de straat op gaat? Bijvoorbeeld omdat ze netjes op d'r paspoort wil staan als ze naar een hé, geen toeval! islamitische land reist.

En is zij op enige wijze verplicht die doek te dragen in Nederland omdat ze 'm op haar identiteitsbewijs draagt?
pi_45693617
quote:

[..]

Ten eerste kun je je dat afvragen, ten tweede heb ik dat niet betoogd.
Ik stel niet dat je het betoogd hebt. Je kunt je dat afvragen, maar dat heeft geen zin, want het wordt uitgebuit.
pi_45693629
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Gelukkig kan geen staatsdienaar de oprechtheid van een levensovertuiging nagaan, ik kan vandaag als overtuigde moslima met hoofddoek aankomen, morgen als joker en overmorgen als jodin met pruik.
Dat heeft met bewijstechnische kwesties te maken. Dat is buiten het bestek van de stelling.
pi_45693632
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:20 schreef Kjew het volgende:

[..]

Beweer jij nou hier dat iedere gelovige in dit land een asielzoekr is?
Waar wil je nou naar toe met deze opmerking?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_45693641
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto met hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend zonder hoofddoek de straat op gaat?

En is zij op enige wijze verplicht die doek te dragen omdat ze 'm op haar identiteitsbewijs draagt?
Sterker nog, hoe wil je dat in godsnaam gaan controleren? Een jaar lang elke dag langskomen op het stadshuis om te laten zien of je wel of niet een hoofddoek draagt?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 13:27:31 #25
3542 Gia
User under construction
pi_45693648
quote:

[..]

Dat verschil is er ook als ik mijn haar op de foto strak naar achteren in een paardestaart draag en in het dagelijkse leven los laat hangen. Op de foto moet mijn ooraanzet zichtbaar zijn, dus vandaar de paardestaart. Als ik dan ook nog eens zonder make-up op de foto sta en dagelijks met make-up rondloop, is er nog een verschil. En uiteraard staat het mij vrij mijn haar te verven of gewoon af te knippen. Permanentje of zo?

Oftewel: het al dan niet dragen van een hoofddoek doet er niet toe.
pi_45693662
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:24 schreef Kjew het volgende:

[..]

Dat is anders. Op straat kan je naar je ID gevraagd worden en ik neem aan dat als je door een ambtenaar gevraagd wordt je hoofddoek even af te nemen dat je dat dan doet.
Want? De vordering tot het afnemen van een hoofddoek zou je niet kunnen of mogen weigeren uit levensovertuiging?
pi_45693709
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:27 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Beweer jij nou hier dat iedere gelovige in dit land een asielzoekr is?
Waar wil je nou naar toe met deze opmerking?
Lezen. Dat staat er niet. Ik bedoel ermee dat naar mijn mening de staat boven godsdienst gaat en als je het in een ander land beter kunt krijgen dan ga je daar maar naartoe. Ik doel niet op asielzoekers, ik doel op godsdienstigen die zich gediscrimineerd voelen door een ID-plicht waarop ze duidelijk te herkennen zijn.
pi_45693715
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:27 schreef Gia het volgende:
Oftewel: het al dan niet dragen van een hoofddoek doet er niet toe.
dus mag het op zichzelf weinig uitmaken als iemand uit levensovertuiging met een hoofddoek op op de foto wil, maar los daarvan dient herkenbaarheid het uitgangspunt te zijn.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 13:29:28 #29
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_45693721
echt de reinste onzin dat daarvoor een uitzondering wordt gemaakt.

het is toch zo dat staat en kerk gescheiden zijn, dan moet rechtspraak en regels toch ook vrij zijn van geloof?

of moeten we iedereer voor die irritante moslims een uitzondering maken?
ik ben lief :)
pi_45693766
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:27 schreef Argento het volgende:

[..]

Want? De vordering tot het afnemen van een hoofddoek zou je niet kunnen of mogen weigeren uit levensovertuiging?
Naar mijn mening ja. Als iedereen maar een beetje uit zgn. overtuiging zich overal onindentificeerbaar kan vertonen, waardoor een beetje conrole geenszins mogelijk is, waar zijn we dan mee bezig? Laten we dan de staat maar opheffen.
pi_45693788
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:29 schreef Kjew het volgende:

[..]

Lezen. Dat staat er niet. Ik bedoel ermee dat naar mijn mening de staat boven godsdienst gaat en als je het in een ander land beter kunt krijgen dan ga je daar maar naartoe. Ik doel niet op asielzoekers, ik doel op godsdienstigen die zich gediscrimineerd voelen door een ID-plicht waarop ze duidelijk te herkennen zijn.
Wat jij vindt of wat je mening is, is niet zo belangrijk. Waar het om gaat is hoe het geregeld is. En in zoverre hebben wij hier in Nederland nu eenmaal bepaalde vrijheidsrechten. Opgenomen in de grondwet maar ook in verdragen waaraan Nederland gebonden is. Die vrijheidsrechten strekken ertoe het individu te beschermen tegen staatsbemoeienis. Een van die vrijheidsrechten is de vrijheid van godsdienst. Een vrijheid die niet alleen ziet op het hebben van een godsdienst, maar ook op het belijden c.q. uitdragen daarvan. Een en ander behoudens een ieders verantwoordelijkheid jegens de wet (in formele zin).
pi_45693827
quote:

[..]

Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto met hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend zonder hoofddoek de straat op gaat? Bijvoorbeeld omdat ze netjes op d'r paspoort wil staan als ze naar een hé, geen toeval! islamitische land reist.

En is zij op enige wijze verplicht die doek te dragen in Nederland omdat ze 'm op haar identiteitsbewijs draagt?
Argento?
pi_45693828
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:29 schreef Argento het volgende:

[..]

dus mag het op zichzelf weinig uitmaken als iemand uit levensovertuiging met een hoofddoek op op de foto wil, maar los daarvan dient herkenbaarheid het uitgangspunt te zijn.
Geen hoofddoek op de foto dus als dit ten koste gaat van de herkenbaarheid. Het ID is een officieel document, daar hoort op en top duidelijk te zijn hoe en wat. Op straat kan iedereen wel zeggen dat hij die of die is als hij onherkenbaar is. Onzin om daar uitzonderingen voor te maken.
pi_45693916
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:31 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat jij vindt of wat je mening is, is niet zo belangrijk. Waar het om gaat is hoe het geregeld is. En in zoverre hebben wij hier in Nederland nu eenmaal bepaalde vrijheidsrechten. Opgenomen in de grondwet maar ook in verdragen waaraan Nederland gebonden is. Die vrijheidsrechten strekken ertoe het individu te beschermen tegen staatsbemoeienis. Een van die vrijheidsrechten is de vrijheid van godsdienst. Een vrijheid die niet alleen ziet op het hebben van een godsdienst, maar ook op het belijden c.q. uitdragen daarvan. Een en ander behoudens een ieders verantwoordelijkheid jegens de wet (in formele zin).
Wat ik vind is net zo belangerijk als wat een ander vindt. Het moge duidelijk zijn dat ik erop doel dat ik het niet helemaal eens met de wijze waarop het geregeld is. Hoe het geregeld is was al duidelijk uit de TT. HOE het geregeld is betekent niet persé dat iets GOED geregeld is. Dat is hier de discussie.

Vrijheidsrechten tav de staat zijn van fundamenteel belang, maar die hoeven niet ten koste te gaan van een beetje controle door middel van identificatie. Dat is klinkklare nonsens.
pi_45693944
quote:

[..]

Oh, omdat het verzonnen is? Wie zegt dat de islam, het christendom en het jodendom niet verzonnen zijn?

Wat deze mevrouw zegt is dat je wel een bekend geloof moet hebben, want als je Clown, Voodoo of een andere levensbeschouwing hebt is dat natuurlijk geen geloof. Wat is dit voor rare discriminerende voortrekkerij van de gevestigde geloven?

idd daarom vindt ik die uitzonderingen voor gelovigen ook zo krom.

zet er dan op zijn minst staatsgeloven bij
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_45693989
quote:

[..]

een dergelijke gelovige kan zich niet met recht op een godsdienst- of levensovertuiging beroepen terzake het dragen van een hoofddoek. Die overtuiging heb je niet alleen voor de camera van de ID-fotograaf. Als zij door het dagelijks leven gaat zonder hoofddoek, dan ook zonder hoofddoek op de foto. Dan is er simpelweg geen sprake van een overtuiging op grond waarvan zijn gedwongen zou zijn met die hoofddoek op de foto te gaan. Dat ze er een goede reden voor kan hebben, maakt dat nog niet anders.
pi_45694047
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:37 schreef Argento het volgende:

[..]

een dergelijke gelovige kan zich niet met recht op een godsdienst- of levensovertuiging beroepen terzake het dragen van een hoofddoek. Die overtuiging heb je niet alleen voor de camera van de ID-fotograaf. Als zij door het dagelijks leven gaat zonder hoofddoek, dan ook zonder hoofddoek op de foto. Dan is er simpelweg geen sprake van een overtuiging op grond waarvan zijn gedwongen zou zijn met die hoofddoek op de foto te gaan. Dat ze er een goede reden voor kan hebben, maakt dat nog niet anders.
Kortom: het kan alleen gemeten worden door burgers in hun dagelijks leven te monitoren.
En dan zal er beleid moeten worden gemaakt, hoeveel afwijken van de 'uiterlijke levensovertuiging' nog tolerabel is. Zie je het voor je?
pi_45694058
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:32 schreef Kjew het volgende:

[..]

Geen hoofddoek op de foto dus als dit ten koste gaat van de herkenbaarheid. Het ID is een officieel document, daar hoort op en top duidelijk te zijn hoe en wat. Op straat kan iedereen wel zeggen dat hij die of die is als hij onherkenbaar is. Onzin om daar uitzonderingen voor te maken.
Dat heeft alles te maken met keuzes. Dienen de regels voor het maken van een IDkaart zwaarder te wegen dan de in de grondwet verankerde vrijheidsrechten of niet? De wetgever heeft die keus kennelijk gemaakt ten faveure van de vrijheidsrechten (en de vraag is of die keuze anders had kunnen uitvallen voor wat betreft de verdragsrechtelijke verplichtingen die Nederland terzake heeft). Daar kun je het mee eens zijn of niet mee eens zijn, het is nu eenmaal een gegeven.
pi_45694105
quote:

[..]

wat maakt het uit of een gelovige zijn oren bedekt of een nietgelovige
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_45694109
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:40 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat heeft alles te maken met keuzes. Dienen de regels voor het maken van een IDkaart zwaarder te wegen dan de in de grondwet verankerde vrijheidsrechten of niet? De wetgever heeft die keus kennelijk gemaakt ten faveure van de vrijheidsrechten (en de vraag is of die keuze anders had kunnen uitvallen voor wat betreft de verdragsrechtelijke verplichtingen die Nederland terzake heeft). Daar kun je het mee eens zijn of niet mee eens zijn, het is nu eenmaal een gegeven.
Zie de laatste reactie van Sigme. Dat is wat ik bedoel.

Nogmaals, dat het ZO geregeld is begrijpt men hier ook. Het gaat erom of dat terecht is of niet, verdragen en besluiten buiten beschouwing gelaten.
pi_45694184
de fout die keer op keer gemaakt wordt is dat zijn "joker" make-up helemaal niet het issue is.
Er zijn twee factoren.

Dat is make-up, verfraaiing... geef het een naam...
daar zijn geen wetten tegen,
er staat nergens dat je je niet mag opmaken, je haar niet rood en volgende week groen mag verfen.
De reden voor het opmaken is dus niet van belang bij de aanvraag van een IDkaart en kan zeker niet een reden voor inname zijn.

Los daarvan staat het hoofddeksel.
Dat kan volgens de matrix wel een reden tot afkeuren van de pasfoto zijn, maar is het duidelijk in zijn geval niet. Zijn overtuiging.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_45694226
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Kortom: het kan alleen gemeten worden door burgers in hun dagelijks leven te monitoren.
En dan zal er beleid moeten worden gemaakt, hoeveel afwijken van de 'uiterlijke levensovertuiging' nog tolerabel is. Zie je het voor je?
Dat is weer die bewijskwestie.

Uitgangspunt is de herkenbaarheid. Een IDkaart is bedoeld ter identitficatie van de houder, dus de houder moet op enige wijze via die IDkaart te herkennen zijn als zijnde de (rechtmatig) houder. Nu zijn er kennelijk houders wiens godsdienst- of levensovertuiging in het uiterlijk zichtbaar is. Op zichzelf geen probleem om met die uitingen op de foto te gaan. Zo ziet de houder er immers uit. Geen probleem ten aanzien van de herkenbaarheid. Dat is ook het wezen van een overtuiging; die heb je, of die heb je niet. In ieder geval niet alleen ten tijde van het maken van de pasfoto.

Waar een bepaalde overtuiging de herkenbaarheid geweld aan doet, bevind je je in een spanningsveld tussen de vrijheidsrechten die op die overtuiging van toepassing zijn en de herkenbaarheid die noodzakelijk is voor een fatsoenlijke IDkaart. Mijns inziens kunnen de daarbij behorende afwegingen enkel en alleen in het voordeel van die vrijheidsrechten uitvallen, indien sprake is van een oprechte overtuiging. Dus niet van een verzonnen overtuiging. Ik zie er voorts ook geen problemen mee om de potentiele houder te belasten met de bewijslast dat de overtuiging waar hij zich op beroept, een oprechte overtuiging is. Hoe dat bewijs kan worden geleverd, weet ik op dit moment even niet.
pi_45694238
en wat met de satanskerk dat is een officieel geloof in de UK
pi_45694257
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

wat maakt het uit of een gelovige zijn oren bedekt of een nietgelovige
voor ons niks, maar voor de gelovige in kwestie van alles.
pi_45694270
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:43 schreef Mirage het volgende:
Dat kan volgens de matrix wel een reden tot afkeuren van de pasfoto zijn, maar is het duidelijk in zijn geval niet. Zijn overtuiging.
en dat is dus gewoon bullshit.
pi_45694303
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en wat met de satanskerk dat is een officieel geloof in de UK
wat is daarmee?
pi_45694391
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:45 schreef Argento het volgende:

[..]

Uitgangspunt is de herkenbaarheid. Een IDkaart is bedoeld ter identitficatie van de houder, dus de houder moet op enige wijze via die IDkaart te herkennen zijn als zijnde de (rechtmatig) houder. Nu zijn er kennelijk houders wiens godsdienst- of levensovertuiging in het uiterlijk zichtbaar is. Op zichzelf geen probleem om met die uitingen op de foto te gaan. Zo ziet de houder er immers uit. Geen probleem ten aanzien van de herkenbaarheid. Dat is ook het wezen van een overtuiging; die heb je, of die heb je niet. In ieder geval niet alleen ten tijde van het maken van de pasfoto.
Je gooit nou dingen door elkaar. Je hebt het nu over de identificerende waarde van een legitimatiebewijs enige tijd nadat het verstrekt is. De punten die daarbij komen kijken staan geheel los van levensovertuigingen.
quote:
Waar een bepaalde overtuiging de herkenbaarheid geweld aan doet, bevind je je in een spanningsveld tussen de vrijheidsrechten die op die overtuiging van toepassing zijn en de herkenbaarheid die noodzakelijk is voor een fatsoenlijke IDkaart. Mijns inziens kunnen de daarbij behorende afwegingen enkel en alleen in het voordeel van die vrijheidsrechten uitvallen, indien sprake is van een oprechte overtuiging. Dus niet van een verzonnen overtuiging.
Wat is in godesnaam een verzonnen overtuiging? Dat is in zichzelf tegenstrijdig. Geen mens beroept zich op een verzonnen overtuiging, of allen, dat is gelijk.
quote:
Ik zie er voorts ook geen problemen mee om de potentiele houder te belasten met de bewijslast dat de overtuiging waar hij zich op beroept, een oprechte overtuiging is. Hoe dat bewijs kan worden geleverd, weet ik op dit moment even niet.
Ow. Dat is anders vrij precies het probleem. Het probleem dat niet gecreeerd wordt door een lastig in te passen levensovertuiging, maar door een regel waarop een ondefinieerbare uitzondering wordt toegestaan.

Het is overigens wel op te lossen: laat de overheid een lijst met geaccepteerde levensovertuigingen vaststellen, met bijbehorende uiterlijke kenmerken, en een registratie welke burger tot welke overtuiging behoort. Dat heb je 'm dicht.
pi_45694450
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:45 schreef Argento het volgende:

[..]

Waar een bepaalde overtuiging de herkenbaarheid geweld aan doet, bevind je je in een spanningsveld tussen de vrijheidsrechten die op die overtuiging van toepassing zijn en de herkenbaarheid die noodzakelijk is voor een fatsoenlijke IDkaart. Mijns inziens kunnen de daarbij behorende afwegingen enkel en alleen in het voordeel van die vrijheidsrechten uitvallen, indien sprake is van een oprechte overtuiging. Dus niet van een verzonnen overtuiging. Ik zie er voorts ook geen problemen mee om de potentiele houder te belasten met de bewijslast dat de overtuiging waar hij zich op beroept, een oprechte overtuiging is. Hoe dat bewijs kan worden geleverd, weet ik op dit moment even niet.
Dit is toch in geen enkel opzicht realistisch! Dit is ideologisch.
pi_45694485
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:43 schreef Mirage het volgende:
de fout die keer op keer gemaakt wordt is dat zijn "joker" make-up helemaal niet het issue is.
Er zijn twee factoren.

Dat is make-up, verfraaiing... geef het een naam...
daar zijn geen wetten tegen,
er staat nergens dat je je niet mag opmaken, je haar niet rood en volgende week groen mag verfen.
De reden voor het opmaken is dus niet van belang bij de aanvraag van een IDkaart en kan zeker niet een reden voor inname zijn.

Los daarvan staat het hoofddeksel.
Ik ben me bewust van deze twee gescheiden punten, al ben ik het niet eens met je conclusie over die make-up. Juist dat kan wél een geldige reden tot inname zijn: onvoldoende gelijkenis met de foto. Dat is verder niet omschreven, en zal dus volstaan (volgens de innemende partij).

Laat onverlet dat het áfgeven van het identiteitsbewijs er niet door verhinderd kan worden. Uitgifte is onvermijdelijk; inname daarna een keuze.
pi_45694488
quote:

[..]

Ongelovigen moeten net zo hard beschermd worden. Die zijn immers een minderheid in de wereld.
pi_45694493
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:48 schreef Argento het volgende:

[..]

wat is daarmee?
dat ik als satan op de foto mag
pi_45694539
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:51 schreef sigme het volgende:

Wat is in godesnaam een verzonnen overtuiging? Dat is in zichzelf tegenstrijdig. Geen mens beroept zich op een verzonnen overtuiging, of allen, dat is gelijk.
[..]

Ow. Dat is anders vrij precies het probleem. Het probleem dat niet gecreeerd wordt door een lastig in te passen levensovertuiging, maar door een regel waarop een ondefinieerbare uitzondering wordt toegestaan.
idd en wat heeft de overheid daar mee te maken hoe ik mijn levenbetuiging beleid
pi_45694558
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:54 schreef pberends het volgende:

[..]

Ongelovigen moeten net zo hard beschermd worden. Die zijn immers een minderheid in de wereld.
pi_45694598
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:51 schreef sigme het volgende:
Een verzonnen overtuiging is de overtuiging waar je je op beroept zonder dat je die overtuiging oprecht hebt. Zie Oversight.
quote:
Het is overigens wel op te lossen: laat de overheid een lijst met geaccepteerde levensovertuigingen vaststellen, met bijbehorende uiterlijke kenmerken, en een registratie welke burger tot welke overtuiging behoort. Dat heb je 'm dicht.
Vind je? Dan krijg je dit probleem slechts eerder in de keten, namelijk bij de registratie: heeft degene die zich op registratie beroept ook oprecht de overtuiging waarvan hij registratie wenst?
pi_45694653
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:54 schreef pberends het volgende:

[..]

beschermd tegen wat of wie?

ongelovigen hebben ook vrijheidsrechten hoor. Privacy bijvoorbeeld.

Gelovigen hebben nu eenmaal een godsdienst die moet worden beschermd. Ongelovigen niet. Hoeft ook niet, want ongelovigen hoeven niet beschermd te worden tegen regels die hen beperken in hun ongelovigheid. Die regels bestaan immers niet.
pi_45694757
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:58 schreef Argento het volgende:

[..]

Een verzonnen overtuiging is de overtuiging waar je je op beroept zonder dat je die overtuiging oprecht hebt. Zie Oversight.
[..]

Vind je? Dan krijg je dit probleem slechts eerder in de keten, namelijk bij de registratie: heeft degene die zich op registratie beroept ook oprecht de overtuiging waarvan hij registratie wenst?
Kortom: een onmogelijke situatie. Conclusie: gelijke rechten en plichten voor iedereen. Of iedereen mag zelf bepalen hoe en wat (daar ben ik tegen) of je stelt gewoon de regel dat iedereen herkenbaar ("naakt") op zijn ID staat. Dat werkt en is realistisch. Daar beperk ik niemand mee in zijn persoonlijke vrijheid. Als we dat beperking noemen dan is een staat op zichzelf een beperking, bijvoorbeeld omdat deze niet religieus en het mijn overtuiging is dat mijn staat religieus dient te zijn, en is deze discussie zinloos.
pi_45694851
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:00 schreef Argento het volgende:

[..]

beschermd tegen wat of wie?

ongelovigen hebben ook vrijheidsrechten hoor. Privacy bijvoorbeeld.

Gelovigen hebben nu eenmaal een godsdienst die moet worden beschermd. Ongelovigen niet. Hoeft ook niet, want ongelovigen hoeven niet beschermd te worden tegen regels die hen beperken in hun ongelovigheid. Die regels bestaan immers niet.
Echte overtuiging zit van binnen, daar is geen petje/doekje/etc. voor nodig.
pi_45694998
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:03 schreef Kjew het volgende:

[..]

Kortom: een onmogelijke situatie. Conclusie: gelijke rechten en plichten voor iedereen. Of iedereen mag zelf bepalen hoe en wat (daar ben ik tegen) of je stelt gewoon de regel dat iedereen herkenbaar ("naakt") op zijn ID staat. Dat werkt en is realistisch. Daar beperk ik niemand mee in zijn persoonlijke vrijheid. Als we dat beperking noemen dan is een staat op zichzelf een beperking, bijvoorbeeld omdat deze niet religieus en het mijn overtuiging is dat mijn staat religieus dient te zijn, en is deze discussie zinloos.
De staat hoeft natuurlijk niet iedere overtuiging te faciliteren. Feit blijft nu eenmaal dat sprake is van vrijheidsrechten die de staat niet of slechts met uitgebreide waarborgen kan beperken. De vrijheid van godsdienst en levensovertuiging is daar één van.

Ik ben het met je eens dat het spanningsveld tussen de belangen van regels die een beperking op die vrijheden kunnen hebben en de belangen van die vrijheden zelf tot lastige situaties kan leiden, maar dat kan onmogelijk betekenen om alle vrijheden maar overboord te gooien.
pi_45695014
quote:

[..]

[..]

dat kan ik met de islam precies hetzelfde doen
pi_45695027
quote:

[..]

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_45695045
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:07 schreef Kjew het volgende:

[..]

Echte overtuiging zit van binnen, daar is geen petje/doekje/etc. voor nodig.
iid
pi_45695065
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat kan ik met de islam precies hetzelfde doen
wat? Zeggen dat de Islam een verzonnen overtuiging is? Succes!
pi_45695071
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:12 schreef sizzler het volgende:

[..]

van 50 cent een miljoenenbedrijf maken is ook bijna net zoiets als water in wijn veranderen.
pi_45695156
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd en wat heeft de overheid daar mee te maken hoe ik mijn levenbetuiging beleid
Hoe wil de overheid uberhaupt een geloof toetsen? Het zijn verdomme toch geloven, het is geen wetenschap. Dat je moet overtuigen dat je een geloof en daarom een hoofddeksel op hebt is eigenlijk al absurd. Daar hoeft de overheid helemaal niet over te oordelen.
pi_45695196
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:14 schreef Monolith het volgende:

[..]

van 50 cent een miljoenenbedrijf maken is ook bijna net zoiets als water in wijn veranderen.
Wat een leuke religieuze zinspeling
pi_45695227
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:17 schreef pberends het volgende:
Daar hoeft de overheid helemaal niet over te oordelen.
wel als het die overheid niet zondermeer is toegestaan regels te maken die de belijdenis van een geloof beperken.

maar je kunt je natuurlijk ook tegen de vrijheid van godsdienst in het geheel richten. Stel dan dat die vrijheid in zijn geheel moet worden afgeschaft en dat niemand zich op geloofs- of levensovertuiging kan beroepen zodra de overheid regels maakt die het individu in die overtuiging beperken. Ik vind het prima hoor.
pi_45695296
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:14 schreef Argento het volgende:

[..]

wat? Zeggen dat de Islam een verzonnen overtuiging is? Succes!
ook maar dat is niet wat ik bedoel (al denk ik het wel)
Wat ik bedoel is het gebruiken voor een foto moment
pi_45695303
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:17 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoe wil de overheid uberhaupt een geloof toetsen? Het zijn verdomme toch geloven, het is geen wetenschap. Dat je moet overtuigen dat je een geloof en daarom een hoofddeksel op hebt is eigenlijk al absurd Daar hoeft de overheid helemaal niet over te oordelen.
Dat is wat ik zei; ware overtuiging zit van binnen. Hoofddeksel mag je van mij in je vrije tijd overal dragen. Op je ID ga je zonder, wanneer het dragen tegen de herkenbaarheid indruist. Op je werk gaat ie ook af, als je een ambtelijke functie bekleedt of dit gewenst is binnen de bedrijfcultuur.
pi_45695343
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:20 schreef Argento het volgende:

[..]

wel als het die overheid niet zondermeer is toegestaan regels te maken die de belijdenis van een geloof beperken.

maar je kunt je natuurlijk ook tegen de vrijheid van godsdienst in het geheel richten. Stel dan dat die vrijheid in zijn geheel moet worden afgeschaft en dat niemand zich op geloofs- of levensovertuiging kan beroepen zodra de overheid regels maakt die het individu in die overtuiging beperken. Ik vind het prima hoor.
er mag/moet wel vrijheid van godsdienst zijn alleen de staat moet geen uitzonderingen maken voor gelovigen
pi_45695349
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:20 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is ziek, maar geloof hoeft niet boven statelijke ordelijkheid te staan.
pi_45695362
quote:

[..]

Oversight heeft oprecht de overtuiging dat hij op die wijze op de foto wou.
Nogmaals: er is geen beperking, of criterium aan die 'overtuiging' gebonden. Ga 'm maar zoeken: succes!
quote:
[..]

Oh nee, da's simpel: eenmaal in de boeken staat het vast: je hoeft nergens van overtuigd te zijn, je moet alleen als geregisteerd moslim een hoofddoek of baard ,als officiele jood een keppeltje of pruik, kinderen zijn automatisch wat hun ouders zijn, huwelijken tussen verschillende geloven verboden. Er is alleen een probleem met onechte kinderen, maar dat lossen we samen wel op.

Bij scheiding van kerk & staat Argento, ontkomt de overheid er niet aan dat ze géén enkele methode heeft de levensovertuiging in te vullen van de burgers. Nul niks nada. Geen mogelijkkheid voor te schrijven of deze dagelijks beleden moet worden, of 'ie zich dient te manifesteren als hoofddoek of als basballpetje etc etc.
pi_45695470
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Oversight heeft oprecht de overtuiging dat hij op die wijze op de foto wou.
Tja, die overtuiging heeft weinig met levensovertuiging te maken.
quote:
Oh nee, da's simpel: eenmaal in de boeken staat het vast: je hoeft nergens van overtuigd te zijn, je moet alleen als geregisteerd moslim een hoofddoek of baard ,als officiele jood een keppeltje of pruik, kinderen zijn automatisch wat hun ouders zijn, huwelijken tussen verschillende geloven verboden. Er is alleen een probleem met onechte kinderen, maar dat lossen we samen wel op.
kortom, bezijden de realiteit.
quote:
Bij scheiding van kerk & staat Argento, ontkomt de overheid er niet aan dat ze géén enkele methode heeft de levensovertuiging in te vullen van de burgers. Nul niks nada. Geen mogelijkkheid voor te schrijven of deze dagelijks beleden moet worden, of 'ie zich dient te manifesteren als hoofddoek of als basballpetje etc etc.
Klopt, en de overheid schrijft dan ook geen overtuigingen voor. Integendeel, zij beschermt deze.
pi_45695551
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:26 schreef Argento het volgende:

Klopt, en de overheid schrijft dan ook geen overtuigingen voor. Integendeel, zij beschermt deze.
Dus: iemand die de overtuiging aanhangt dat 'ie op officiele reisbewijzen een hoofddeksel dient te dragen is daartoe gerechtigd. De ambtenaar mag (en zal) niet vragen of het excuus ervoor moslimdom, jokerdom of wat dan ook is.
pi_45695780
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Dus: iemand die de overtuiging aanhangt dat 'ie op officiele reisbewijzen een hoofddeksel dient te dragen is daartoe gerechtigd. De ambtenaar mag (en zal) niet vragen of het excuus ervoor moslimdom, jokerdom of wat dan ook is.
godsdienst- en levensovertuigingen dienen te worden beschermd. Mensen die een overtuiging verzinnen om zich er vervolgens op te beroepen zodat ze met een gek hoedje op op de foto kunnen, niet omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is maar omdat ze de overheid om een of andere reden een hak willen zetten, hebben geen recht op die bescherming.

Trekkies zijn ook nog steeds geen erkende overtuiging, maar kennelijk is het wachten op iemand die met spock-oortjes op de foto wil.
pi_45695843
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:28 schreef sigme het volgende:
De ambtenaar mag (en zal) niet vragen of het excuus ervoor moslimdom, jokerdom of wat dan ook is.
De ambtenaar dient in eerste instantie te vorderen dat de hoofddeksel voor de foto wordt afgenomen. Als de drager zich vervolgens beroept op enige overtuiging die hem noopt het hoofddeksel ook op de foto te dragen, dan zal de drager mijns inziens moeten bewijzen dat daadwerkelijk sprake is van een overtuiging die bescherming behoeft tegen de vordering van de ambtenaar.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 14:38:45 #76
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45695928
Gewoon de uitzonderingen op levensbeschouwelijke grond afschaffen uit de wetgeving. En het is weer opgelost.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_45695979
Die actie van Coleman is natuurlijk super. Om dit soort problemen op te lossen moet je gewoon zonder hoofddeksels of doeken, smink of zonnebril op de foto. En mag dat niet van je geloofsovertuiging? Dan rot je maar lekker op naar een ander land. Dit is Nederland, niet arabie. Dat gezeik met geloofsovertuiging heb ik wel een beetje gehad.
pi_45696095
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:40 schreef Corelli het volgende:
Die actie van Coleman is natuurlijk super. Om dit soort problemen op te lossen moet je gewoon zonder hoofddeksels of doeken, smink of zonnebril op de foto. En mag dat niet van je geloofsovertuiging? Dan rot je maar lekker op naar een ander land. Dit is Nederland, niet arabie. Dat gezeik met geloofsovertuiging heb ik wel een beetje gehad.
Sneu dat de problematiek rond geloofsovertuiging direct weer beperkt wordt tot de groep van moslims.

Wat loopt hier toch ook achterlijk volk rond.
pi_45696113
quote:

[..]

Te gek voor woorden dat de overheid eventjes voor ons gaat uitmaken wat onze levensovertuiging is. Je doet die hoofddoek of dat keppeltje maar lekker af, en zo niet, opkrassen.
pi_45696145
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:44 schreef Argento het volgende:

[..]

Sneu dat de problematiek rond geloofsovertuiging direct weer beperkt wordt tot de groep van moslims.
hoe zou dat nou komen
pi_45696178
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:44 schreef Corelli het volgende:

[..]

Te gek voor woorden dat de overheid eventjes voor ons gaat uitmaken wat onze levensovertuiging is. Je doet die hoofddoek of dat keppeltje maar lekker af, en zo niet, opkrassen.
Doe die met die keppeltjes anders gewoon even in de gaskamer, is ook weer goedkoper dan ze het land uitzetten
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_45696291
quote:

[..]

je mag best je godsdient vrij belijden alleen als je op de pasfoto voor het id bewijs moet dan doe je je hoofddoek af. Heel simpel en als je dat niet bevalt dan remigreer je maar.
pi_45696333
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Doe die met die keppeltjes anders gewoon even in de gaskamer, is ook weer goedkoper dan ze het land uitzetten
*high five*
pi_45696381
quote:

[..]

jij wilt hoofd deksels gaan ontsmetten
pi_45696396
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:44 schreef Corelli het volgende:

[..]

Te gek voor woorden dat de overheid eventjes voor ons gaat uitmaken wat onze levensovertuiging is.
Dat doet de overheid dan ook niet.
pi_45696397
serieus: Je hoofd bedekken met een petje, keppel of doek of whatever. Wat is dat nou voor achterlijks. Ons gezicht is een van de fundamentele kenmerken waarop we ons van elkaar onderscheiden en dat willen die gekke gelovigen nou net gaan bedekken. Heel leuk maar NIET in Nederland
pi_45696437
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:52 schreef Corelli het volgende:
serieus: Je hoofd bedekken met een petje, keppel of doek of whatever. Wat is dat nou voor achterlijks. Ons gezicht is een van de fundamentele kenmerken waarop we ons van elkaar idnerscheiden en dat willen die gekke gelovigen nou net gaan bedekken. Heel leuk maar NIET in Nederland
Ik herken mensen met een hoofddoek ook hoor. Ik weet niet wat jij voor 'n afwijking hebt, maar ....
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_45696487
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:44 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat loopt hier toch ook achterlijk volk rond.
nu als die er niet geweest zouden zijn zou er geen uitzondering nodig geweest zijn dat zijn degene die moeilijk doen om hun hoofddeksel af te zetten
pi_45696489
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:36 schreef Argento het volgende:

[..]

De ambtenaar dient in eerste instantie te vorderen dat de hoofddeksel voor de foto wordt afgenomen. Als de drager zich vervolgens beroept op enige overtuiging die hem noopt het hoofddeksel ook op de foto te dragen, dan zal de drager mijns inziens moeten bewijzen dat daadwerkelijk sprake is van een overtuiging die bescherming behoeft tegen de vordering van de ambtenaar.
Oh. Tot nu toe hebben alle adviserende diensten daarover anders gedacht, ik *denk* dat er bij paspoortdingen ook wel wat juristen meekijken.
pi_45696526
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik herken mensen met een hoofddoek ook hoor. Ik weet niet wat jij voor 'n afwijking hebt, maar ....
en met burqa want reken maar dat die dat ook gaan afdwingen
pi_45696530
quote:

[..]

Ohja, wacht, kritiek hebben op gelovigen is verboden.

Wat een geweldig argument is de holocaust eigenlijk. Je hebt altijd gelijk!
pi_45696555
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:40 schreef Corelli het volgende:
Zonder schmink? Wat dacht je: alle dames zonder make-up?

Wou je ook nog iedereen een verplicht kapsel & een mao-pakje aanmeten?
pi_45696581
quote:
serieus: Je hoofd bedekken met een petje, keppel of doek of whatever. Wat is dat nou voor achterlijks. Ons gezicht is een van de fundamentele kenmerken waarop we ons van elkaar onderscheiden en dat willen die gekke gelovigen nou net gaan bedekken. Heel leuk maar NIET in Nederland
behalve als de temperaturen onder nul liggen zeker. Dan mag het wel uit hoofde van behoud van lichaamswarmte. Niet?
pi_45696722
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:55 schreef sizzler het volgende:

Oei Sizzler.... dit is beneden jouw niveau..
pi_45696809
quote:
serieus: Je hoofd bedekken met een petje, keppel of doek of whatever.
Oud-hollandse traditie ... misschien niet jouw smaak, ook niet de mijne...maar nogal achterlijk om dit achterlijk te noemen.
Of het gewenst is op een identiteitsfoto is wat anders...
pi_45696823
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:57 schreef Argento het volgende:

[..]

behalve als de temperaturen onder nul liggen zeker. Dan mag het wel uit hoofde van behoud van lichaamswarmte. Niet?
kerel, als jij bij de fotograaf zit is het niet onder 0.
pi_45696849
Christendom en Islam zijn ook gewoon verzonnen levensovertuigingen dus een clows levenovertuiging is niks minder dan het christendom of de islam.
lollig
pi_45696908
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 15:04 schreef Corelli het volgende:

[..]

kerel, als jij bij de fotograaf zit is het niet onder 0.
ik dacht dat jij in algemene termen sprak. Ik kon namelijk geen nuance ontdekken. Sorry!
pi_45696956
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:55 schreef sizzler het volgende:

[..]

Wat een geweldig argument is de holocaust eigenlijk. Je hebt altijd gelijk!
Hé, ik begin er niet over dat keppeltjes niet thuis horen in onze (op Joods-Christelijk traditie geschoeide) samenleving. Don't shoot the messenger
pi_45697534
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 15:08 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Hé, ik begin er niet over dat keppeltjes niet thuis horen in onze (op Joods-Christelijk traditie geschoeide) samenleving.
Nee, maar er is een groot verschil tussen "niet bij onze cultuur passen" en "naar de gaskamers met dat tuig!"
quote:
Don't shoot the messenger
Draag je een keppeltje?
pi_45697576
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 15:26 schreef sizzler het volgende:

[..]

Nee, maar er is een groot verschil tussen "niet bij onze cultuur passen" en "naar de gaskamers met dat tuig!"
[..]
Weg is weg toch?
quote:
Draag je een keppeltje?
Alleen in de Synagoge en als Ajax thuis speelt
pi_45698249
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 15:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Weg is weg toch?
[..]
Dan wel ja.
pi_45699642
Snap niet waarom de TS het voortrekken noemt. Het is gewoon een manier van omgaan met de verschillen in de samenleving, ik vind dat een overheid er juist ook voor is om daar rekening mee te houden en uit te gaan van de diversiteit.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 16:28:38 #104
153940 Corelli
1653 - 1713
pi_45699771
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 16:25 schreef SCH het volgende:
Snap niet waarom de TS het voortrekken noemt. Het is gewoon een manier van omgaan met de verschillen in de samenleving, ik vind dat een overheid er juist ook voor is om daar rekening mee te houden en uit te gaan van de diversiteit.
Jij vindt het dus prima dat er iemand als een Joker op de foto gaat.
pi_45699835
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 16:28 schreef Corelli het volgende:

[..]

Jij vindt het dus prima dat er iemand als een Joker op de foto gaat.
Het is geen levensovertuiging, dit gaat om een foutje in de regelgeving.
pi_45701024
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 16:30 schreef SCH het volgende:

[..]

wie bepaalt dat?
pi_45701702
Naar mijn mening: Levensovertuigingen horen niet boven de staat te staan. De staat dient rekening te houden met levensovertuigingen, maar in zoverre dat deze niet tot overlast zijn van de openbare orde. Het niet herkenbaar op een ID staan en/of het zich niet willen tonen (bijvoorbeeld bij een controle) aan een daartoe bevoegde ambtenaar in functie is aantasting van de openbare orde. Op basis van levensovertuiging dit weigeren is misbruik maken van je godsdienstvrijheid.
pi_45703125
quote:

[..]

Het is een foutje in de regelgeving dat de burger niet de overheid hoeft te vertellen wélke levensovertuiging hij heeft? Aantonen dat deze voldoende levensovertuigd is? Of dat de overheid geen lijst met goedgekeurde levensovertuigingen en bijbehorende hoofddeksels heeft?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:48:11 #109
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_45703769
Ik zie niet in waarom er anders omgegaan moet worden tussen gelovigen en ongelovigen als het neerkomt op het openbaar handelen.
pi_45704387
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:38 schreef Kjew het volgende:
Naar mijn mening: Levensovertuigingen horen niet boven de staat te staan. De staat dient rekening te houden met levensovertuigingen, maar in zoverre dat deze niet tot overlast zijn van de openbare orde.
Dat is in grote lijnen waar. Ik kan even geen voorbeeld verzinnen waarin de bescherming van een vrijheidsrecht verstoring van de openbare orde tot gevolg heeft.
quote:
Het niet herkenbaar op een ID staan en/of het zich niet willen tonen (bijvoorbeeld bij een controle) aan een daartoe bevoegde ambtenaar in functie is aantasting van de openbare orde.
euh, nee, op zichzelf niet.
quote:
Op basis van levensovertuiging dit weigeren is misbruik maken van je godsdienstvrijheid.
Nee, ook niet. Als die vrijheid er is, dient de overheid deze vrijheid te garanderen en dat betekent dus ook dat je er gebruik van mag maken, voorzover het gaat om regelgeving die ondergeschikt is aan dat vrijheidsrecht.

En waarom zou iemand die met een hoofddoek op de foto gaat, per definitie onherkenbaar zijn? Het lijkt mij nog steeds dat juist die mensen sowieso met hoofddoek om door het leven gaan.
pi_45704612
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een foutje in de regelgeving dat de burger niet de overheid hoeft te vertellen wélke levensovertuiging hij heeft? Aantonen dat deze voldoende levensovertuigd is? Of dat de overheid geen lijst met goedgekeurde levensovertuigingen en bijbehorende hoofddeksels heeft?
Ik begrijp die gedachtegang niet: dat de overheid de vrijheid van godsdienst- of levensovertuiging garandeert, betekent dat de overheid het individu vertelt welke overtuiging hij heeft of moet hebben? Hoe werkt dat?

Natuurlijk is het zo dat de vrijheid van godsdienst- en levensovertuiging niet onbegrensd is. Het enkele begrip 'overtuiging' heeft al inherente beperkingen. De overtuiging om met een gek hoedje op op de foto te gaan, is naar haar aard geen 'levensovertuiging' en zeker geen overtuiging die bescherming behoeft. De uitzonderingen voor levensovertuiging betekenen niet dat iedere wens van het individu, zolang daarvan maar wordt gesteld dat die wens voortvloeit uit overtuiging, ook meteen ingewilligd moet worden, ook als dat strijd met de geldende regelgeving oplevert. Het gaat immers om een uitzondering niet om het gangbare.

We kennen wel meer regels waarvoor uitzonderingen op grond van levensovertuiging gelden. De verplichting om je voor gebruik van een motorrijtuig voor aansprakelijkheid te verzekeren bijvoorbeeld. Of destijds de dienstplicht.

Dat betekent toch niet dat degene die zich op overtuiging beroept niet op enigerlei wijze zou hoeven aantonen dat daadwerkelijk van die overtuiging sprake is. En let wel, een overtuiging die niet oprecht is (en het willen dragen van een gek hoedje bij het maken van een pasfoto van een IDkaart, met geen ander doel om met een gek hoedje op die pasfoto te staan, is natuurlijk geen oprechte overtuiging. Hoe hard je ook het tegendeel roept) is geen overtuiging en behoeft geen bescherming.
pi_45704789
Voor zowel die verzekering als die dienstweigering goldt méér dan alleen een beroep op levensovertuiging, terwijl voor de geldigheid van een pasfoto (want dáár gaat dit over), niets anders geldt.

Je vergelijk deugt niet. Een bruikbaar vergelijk is het recht een school te stichten op grond van een levensovertuiging. Ook daar geldt dat de overheid geen énkel instrument heeft (en om die reden ook geen enkel instrument gebruikt), om dat levensbeschouwelijke element te toetsen als voldoend als grond voor het stichten van een school.
pi_45704892
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:07 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is in grote lijnen waar. Ik kan even geen voorbeeld verzinnen waarin de bescherming van een vrijheidsrecht verstoring van de openbare orde tot gevolg heeft.
[..]

euh, nee, op zichzelf niet.
Ik begrijp dat dat wettelijk gezien misschien niet zo is, maar ik vind dat persoonlijk. Je liet al weten dat wat ik vind er niet zoveel toe doet, maar zo zou het mi kunnen (en beter) zijn.
[..]
quote:
Nee, ook niet. Als die vrijheid er is, dient de overheid deze vrijheid te garanderen en dat betekent dus ook dat je er gebruik van mag maken, voorzover het gaat om regelgeving die ondergeschikt is aan dat vrijheidsrecht.
Het is niet nodig om toegekende vrijheid te misbruiken voor zoiets onzinnigs. Het is onzinnig om onderscheid te maken tussen een willekeurige hoofddoek en bijvoorbeeld een baseballpetje, wanneer men in beide gevallen herkenbaar is. Geloof is voor jezelf, op je ID ben je gewoon een staatsburger, net als ieder ander. Je creeert onderscheid en ongelijkheid door alleen het dragen van hoofddeksels uit overtuiging toe te staan.
quote:
En waarom zou iemand die met een hoofddoek op de foto gaat, per definitie onherkenbaar zijn? Het lijkt mij nog steeds dat juist die mensen sowieso met hoofddoek om door het leven gaan.
Van mij mag iemand wel met een hoofddoek op op de foto, maar dan moet iemand anders ook rustig met een petje op de foto kunnen als deze dat wenst. Overtuiging of niet. Jij bepaalt in dat geval hoe je op de foto wilt, mits herkenbaar.
pi_45705171
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:07 schreef Argento het volgende:

[..]

Het recht in uniform te marcheren?
quote:
Wat een levensgrote aanname is, die op geen enkele wijze wordt voorgeschreven om in aanmerking te komen voor het recht een hoofddoek te mogen dragen op een pasfoto.
pi_45705267
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:38 schreef Kjew het volgende:
Naar mijn mening: Levensovertuigingen horen niet boven de staat te staan. De staat dient rekening te houden met levensovertuigingen, maar in zoverre dat deze niet tot overlast zijn van de openbare orde. Het niet herkenbaar op een ID staan en/of het zich niet willen tonen (bijvoorbeeld bij een controle) aan een daartoe bevoegde ambtenaar in functie is aantasting van de openbare orde. Op basis van levensovertuiging dit weigeren is misbruik maken van je godsdienstvrijheid.
Maar dat gebeurt toch ook helemaal niet?
Iedereen moet herkenbaar op een ID-foto staan.
pi_45705280
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:20 schreef sigme het volgende:
Voor zowel die verzekering als die dienstweigering goldt méér dan alleen een beroep op levensovertuiging, terwijl voor de geldigheid van een pasfoto (want dáár gaat dit over), niets anders geldt.
Wat zijn de aanvullende criteria?
pi_45705316
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar dat gebeurt toch ook helemaal niet?
Iedereen moet herkenbaar op een ID-foto staan.
Hoe herkenbaar was Oversight? (of is dit nu achterhaald)
pi_45705336
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Het recht in uniform te marcheren?
Dat recht bestaat niet. Een vrijheidsrecht beschermt bepaalde vrijheden, maar creeert daarmee nog geen rechten.
quote:
Wat een levensgrote aanname is, die op geen enkele wijze wordt voorgeschreven om in aanmerking te komen voor het recht een hoofddoek te mogen dragen op een pasfoto.
Als de ambtenaar in kwestie het beroep op levensovertuiging honoreert, dan is er niks aan de hand. Honoreert hij niet en blijft het individu zich erop beroepen dan zal uiteindelijk, lijkt mij, de rechter een uitspraak moeten doen over de afweging van het vrijheidsrecht van het individu en het belang van de regel waarop de ambtenaar zich beroept.
pi_45705384
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:39 schreef Kjew het volgende:

[..]

ik ken die knaap niet, maar iemand die alleen op de pasfoto in Joker uitdossing te zien is en verder helemaal nooit, is niet herkenbaar.
pi_45705443
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:37 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat zijn de aanvullende criteria?
Voor niet hoeven te zorgverzekeren: je mag geen enkele andere verzekering hebben.
Voor dienstweigeren: je moet de gevangenis in / vervangende dienstplicht vervullen.
pi_45705465
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:39 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat recht bestaat niet. Een vrijheidsrecht beschermt bepaalde vrijheden, maar creeert daarmee nog geen rechten.
Er bestaat wel een actief verbod op.
pi_45705515
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:39 schreef Kjew het volgende:

[..]

Dat is achterhaald, al is het goed dat hij het gedaan heeft zodat de regels helderder en wat minder stringent kunnen worden.
pi_45705547
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:41 schreef Argento het volgende:

[..]

ik ken die knaap niet, maar iemand die alleen op de pasfoto in Joker uitdossing te zien is en verder helemaal nooit, is niet herkenbaar.
Kom nou, hij heeft dat gezicht, dat beetje lippestift maakt 'm niet onherkenbaar. En een hoedje kan je makkelijk over iemand gezicht denken, desnoods een hoedje opdoen, ter vergelijk.

Een dame met hoofdoek, bijgetekende & gestifte lippen, kohlomrande ogen, geëpileerde wenkbrouwen met een mooi getekend boogje en een weggeharste snor mag óók op maandagochtend met krulspelden, stoppels, kunstgebit uit, bleek, even naar d'r moeder wandelen. Of willekeurig wat doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 26-01-2007 19:58:07 ]
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:49:54 #124
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_45705570
Alleen omdat religies nog niet in de DSM-IV-TR staan, zijn ze nog niet erkend als geestesziekten.
In 2010 komt de nieuwe DSM-V, waarschijnlijk zullen daarin de meeste religies onder dwangneuroses gerangschikt worden.

http://nl.wikipedia.org/w(...)_of_Mental_Disorders
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_45705597
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Kon nou, hij heeft dat gezicht, dat beetje lippestift maakt 'm niet onherkenbaar. En een hoedje kan je makkelijk over iemand gezicht denken, desnoods een hoedje opdoen, ter vergelijk.

Een dame met hoofdoek, bijgetekende & gestifte lippen, kohlomrande ogen, geëpileerde wenkbrouwen met een mooi getekend boogje en een weggeharste snor mag óók op maandagochtend met krulspelden, stoppels, kunstgebit uit, bleek, even naar d'r moeder wandelen. Of willekeurig wat doen.
BS-vergelijking. Oversight was onacceptabel onherkenbaar.
pi_45705901
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:50 schreef Kjew het volgende:

[..]

BS-vergelijking. Oversight was onacceptabel onherkenbaar.
Nee, Oversight kan nu wel onvoldoende gelijkenis vertonen met z'n foto, dan kan het ding ongeldig zijn geworden. Maar dát iemand een foto aanlevert, waarbij aan diens gezicht allerlei aanpassingen zijn gepleegd die over een week allemeel verdwenen kunnen zijn is geen reden de pasfoto af te keuren / het identiteitsbewijs niet uit te reiken. Vergelijk de mevrouw met makeup, gezichtshaar, etc.

En dat mensen bij momentopnamen weinig gelijkenis vertonen met hun foto is gewoonlijk geen reden hun paspoort in te nemen. Zo'n ding is vijf jaar geldig, veruit de meeste mensen vertonen die 5 jaar slechts een zeer oppervlakkige gelijkenis met de foto van hun identiteitsbewijs.
pi_45705926
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, Oversight kan nu wel onvoldoende gelijkenis vertonen met z'n foto, dan kan het ding ongeldig zijn geworden. Maar dát iemand een foto aanlevert, waarbij aan diens gezicht allerlei aanpassingen zijn gepleegd die over een week allemeel verdwenen kunnen zijn is geen reden de pasfoto af te keuren / het identiteitsbewijs niet uit te reiken. Vergelijk de mevrouw met makeup, gezichtshaar, etc.

En dat mensen bij momentopnamen weinig gelijkenis vertonen met hun foto is gewoonlijk geen reden hun paspoort in te nemen. Zo'n ding is vijf jaar geldig, veruit de meeste mensen vertonen die 5 jaar slecht een zeer oppervlakkige gelijkenis met de foto van hun identiteitsbewijs.
Dat ben ik met je eens, maar je dwaalt een beetje af als het om de TT en de insteek van dit topic gaat.
pi_45723316
quote:

[..]

waarom niet het is net zo verzonnen als de bijbel en de koran
pi_45725418
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:39 schreef Argento het volgende:

[..]

[..]

Als de ambtenaar in kwestie het beroep op levensovertuiging honoreert, dan is er niks aan de hand. Honoreert hij niet en blijft het individu zich erop beroepen dan zal uiteindelijk, lijkt mij, de rechter een uitspraak moeten doen over de afweging van het vrijheidsrecht van het individu en het belang van de regel waarop de ambtenaar zich beroept.
dat op zichzelf staand is al discriminatie. waarom moet een aanhanger van een onbekende levensovertuiging zijn recht halen via de rechter (kosten+procedures+tijd+ellende), en waarom kan een christen/moslim/etc wel zonder problemen door de 'keuring' van de gemeenteambtenaar komen? is de ene overtuiging meer waard dan de andere?
pi_45827908
Ha, iemand anders heeft het ook door:
quote:
Islam niet waardevoller dan Batman-geloof

De man uit Hellevoetsluis die zich als De Joker liet fotograferen voor identiteitsbewijs, toont aan dat de overheid met twee maten meet. Aanhangers van traditionele religies worden bevoordeeld.

Gerry van der List

Clowns kunnen soms interessante vragen opwerpen. Dat geldt zeker voor de beveilingsbeambte uit Hellevoetsluis die voor een foto voor zijn identiteitsbewijs als De Joker uit Batman poseerde. Gisteren is zijn identiteitsbewijs ingenomen omdat de autoriteiten zijn geloof in de stripfiguur Batman niet serieus nemen.

Het was een ludieke actie van deze Robert Coleman, met een serieuze ondertoon. De regels bepalen dat op een foto voor een identiteitsbewijs geen hoofddeksels mogen voorkomen. Maar een uitzondering wordt gemaakt voor mensen die zich vanwege godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuigingen niet met onbedekt hoofd willen laten fotograferen. Een moslima mag gerust met een hoofddoek poseren.

De overheid meet dus met twee maten.
Een discriminatie waartegen de Commissie Gelijke Behandeling vreemd genoeg nooit heeft geprotesteerd. Hoewel, zo vreemd is het ook weer niet. Als de discriminatie in het voordeel is van allochtonen, weigert die commissie immers de problemen onder ogen te zien.

Ergernis over het optreden van Coleman verplicht de overheid aannemelijk te maken dat een traditionele religie als de islam waardevoller is dan het geloof in Batman. En dat is praktisch onmogelijk, zeker als de scheiding van kerk en staat wordt gerespecteerd.

De Joker maakt duidelijk dat de overheid redelijkerwijs maar één ding kan doen: maak een eind aan de bevoordeling van traditionele religies. Het is niet meer ‘gelijke monniken, gelijke kappen’, maar: gelijke burgers, allemaal zonder kap.
Bron: Elsevier
pi_45828205
Sinds de Satanskerk begin jaren 80 werd aangepakt mag bekend worden verondersteld dat levensovertuiging een geldig argument is. Maar simpelweg beweren dat je een bepaalde levensovertuiging hebt is niet voldoende.

Je kunt dus heel goed een beroep doen op je levensovertuiging, maar je moet dat dan ook aannemelijk maken als daar om gevraagd wordt. Aan de andere kant dient de gemeente, of in het geval van de Satanskerk de fiscus, ook aannemelijk te maken dat je niet uit levensovertuiging handelt, maar andere motieven hebt. Tegen OS is dat niet zo moeilijk omdat hij zijn eigenlijke motieven ook zelf heeft genoemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2007 17:01:43 ]
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:45:19 #132
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45834013
Berends, je hebt helemaal gelijk.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_46979211
Nu wordt ie al helemaal te krank voor woorden:
quote:
Joker kreeg zijn ID-kaart te makkelijk

FOK!gebruiker Oversight, Robert Coleman uit Hellevoetsluis, heeft zijn Joker ID-kaart veel te gemakkelijk van de gemeente gekregen. Dat blijkt uit een antwoord van voormalig minister Atzo Nicolaï (bestuurlijke vernieuwing) op Kamervragen van de SGP.

Volgens Nicolaï had Hellevoetsluis ''meneer Coleman om meer onderbouwing moeten vragen, toen hij stelde dat hij uit levensovertuiging als De Joker uit de Batman-films door het leven gaat''. De 35-jarige Hellevoeter voerde aan dat hij dat deed omdat hij een bepaalde stroming van het boeddhisme zou aanhangen.

Op de foto droeg Coleman bovendien een hoedje. Volgens de huidige paspoortregels dient het hoofd onbedekt te zijn. In uitzonderlijke gevallen mag daar op grond van godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen van worden afgeweken, zoals bij een islamitisch hoofddoekje. Gemeenten moeten zelf inschatten of er een uitzondering mag worden gemaakt. De kwestie met de Joker-ID-kaart werd extra saillant, toen bleek dat Coleman beveiliger van het Torentje van premier Balkenende was.

'Fout voorgelicht'
Coleman, die zijn ID-kaart moest inleveren nadat hij met zijn pas op kosten van FOK! probleemloos een vliegreisje naar Londen had gemaakt, vindt dat de minister zich niet goed heeft laten voorlichten. ''Laat ze maar eens aantonen dat dit niet mijn levensbeschouwing is.'' Hij heeft bezwaar aangetekend bij de gemeente Hellevoetsluis tegen de gang van zaken. Hij eist zijn pas terug. Op dit moment heeft hij helemaal geen identiteitspapieren meer, op een kleurenkopie van zijn Joker-id-kaart na.

De SGP is tevreden met het antwoord van de minister. '' Hellevoetsluis was inderdaad te klakkeloos. Maar ook in de toekomst zal het lastig blijven om de regels toe te passen. Want wie bepaalt wat wel of niet een uitzondering is? Alle gemeenten weten nu in ieder geval dat ze een stuk strenger moeten zijn'', aldus een woordvoerder van de Staatkundig Gereformeerden.
Onderbouwing ?????????? Moet elke moslim bij het aanvragen van een paspoort soms ook de Koran overhandigen, en elke christen een Bijbel? Wat zijn dit voor praktijken?

De SGP stelt hierbij duidelijk gevestigde geloven en dan met name het christendom ver boven andere geloven. Dit is sterk in de strijd met de scheiding tussen kerk en staat en kan absoluut niet.
pi_46980003
Gelovigen genieten sowieso al meer bescherming en hebben sowieso al meer rechten dan niet-gelovigen. Ik vind dat zeer zorgwekkend.

Ik overweeg om die reden aansluiting bij deze nieuwe religie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:45:27 #135
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_46980052
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:23 schreef pberends het volgende:
Nu wordt ie al helemaal te krank voor woorden:
[..]

Onderbouwing ?????????? Moet elke moslim bij het aanvragen van een paspoort soms ook de Koran overhandigen, en elke christen een Bijbel? Wat zijn dit voor praktijken?

De SGP stelt hierbij duidelijk gevestigde geloven en dan met name het christendom ver boven andere geloven. Dit is sterk in de strijd met de scheiding tussen kerk en staat en kan absoluut niet.
het lijkt wel een slechte b film. Regels zijn er om het mensen makkelijker te maken, niet moeilijker. uitzonderingen werken in dit geval gewoon niet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:05:48 #136
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_46980906
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:45 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

het lijkt wel een slechte b film. Regels zijn er om het mensen makkelijker te maken, niet moeilijker. uitzonderingen werken in dit geval gewoon niet.
idd belachelijk gebeuren
pi_46982472
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Sinds de Satanskerk begin jaren 80 werd aangepakt mag bekend worden verondersteld dat levensovertuiging een geldig argument is. Maar simpelweg beweren dat je een bepaalde levensovertuiging hebt is niet voldoende.

Je kunt dus heel goed een beroep doen op je levensovertuiging, maar je moet dat dan ook aannemelijk maken als daar om gevraagd wordt. Aan de andere kant dient de gemeente, of in het geval van de Satanskerk de fiscus, ook aannemelijk te maken dat je niet uit levensovertuiging handelt, maar andere motieven hebt. Tegen OS is dat niet zo moeilijk omdat hij zijn eigenlijke motieven ook zelf heeft genoemd.
Dank voor het opfrissen van mijn geheugen, dit is een hilarisch arrest! Voor de liefhebebrs: Kloosterorde Zusters Sint Walburga/Staat (HR NJ 1987, 173), alsmede idem HR 22 maart 1989, BNB 1990, 181. Prachtige illustratie van deze problematiek.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 18:09:10 #138
168821 Luigi_
Forza Milano
pi_46983442
Het probleem is....waar trek je de grens. Hoever kan je gaan in het beschermen van mensen die hun hoofd niet voldoende zichtbaar maken door bijv. de oren te bedekken. En het probleem is hoe maak je daar een goede wet voor.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:05:56 #139
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46987957
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 18:09 schreef Luigi_ het volgende:
Het probleem is....waar trek je de grens. Hoever kan je gaan in het beschermen van mensen die hun hoofd niet voldoende zichtbaar maken door bijv. de oren te bedekken. En het probleem is hoe maak je daar een goede wet voor.
Idd dat maakt het een heel lastig verhaal want dan moet je integraal helmen enzo ook gaan verbieden.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:50:08 #140
168821 Luigi_
Forza Milano
pi_46990152
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:05 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd dat maakt het een heel lastig verhaal want dan moet je integraal helmen enzo ook gaan verbieden.

Het lijkt me alleen wel duidelijk dat als het om ID-fotos gaat je gewoon duidelijk zichtbaar moet zijn, ongeacht godsdienst of weet ik wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')