Ik vind deze opmerkingen van deze mevrouw echt absurd en absoluut niet kunnen.quote:‘Als ik joker wil zijn, mag dat’
HELLEVOETSLUIS - Wat meteen opvalt is dat Rob Coleman uit Hellevoetsluis vandaag geen joker meer is.
,,Ik ben vanmorgen met een nieuwe levensovertuiging opgestaan,’’ grijnst hij.
Toch staat de 35-jarige beveiliger als De Joker uit de Batman-films afgebeeld op zijn nieuwe identiteitskaart. Want, zo voerde hij bij het loket burgerzaken van de gemeente Hellevoetsluis aan, joker zijn is z’n levensovertuiging. En juist om die reden mag de gemeente hem niet weigeren om als joker - inclusief toverhoedje - op zijn ID-kaart te staan. Over drie dagen zou Coleman ook nog een nieuw rijbewijs krijgen, waarop hij als clown staat en zelfs zijn oren zijn afgedekt.
Maar de gemeente Hellevoetsluis grijpt in. Zijn rijbewijs krijgt hij niet en de ID-kaart moet hij inleveren.
Een maas in de wet, dacht de Hellevoeter. Eindeloos trok hij erover aan de bel bij de overheid, waarbij hij naar eigen zeggen in de beveiliging werkt. Maar niemand die naar hem wilde luisteren. Dan moeten ‘ze’ het maar voelen, dacht de voormalige hacker. En hij belde het NOS Journaal. Niet veel later was Coleman met zijn gat in de Wet op de Identificatieplicht landelijk nieuws.
,,Ze stonden wel raar te kijken, toen ik mij geschminkt en al voor een nieuwe identiteitskaart meldde,’’ blikt Coleman terug. ,,Maar ze moesten de aanvraag wel inwilligen.’’
Nu zegt de gemeente: ,,Meneer heeft bij zijn aanvraag niet de waarheid verteld.’’ Coleman kan daar alleen maar om lachen. ,,Heb ik gelogen dan? Was ‘joker zijn’ op dat moment niet mijn levensovertuiging? Die ID-kaart pakken ze me echt niet af.’’
Woordvoerster Mireille Beentjes van het ministerie van Binnenlandse Zaken is op z’n zachtst gezegd ‘not amused’: ,,Clown is natuurlijk geen levensbeschouwing. Dan claimen rappers zo dadelijk ook een levensbeschouwing te zijn en gaan die met honkbalpetjes op de foto. Nou ja! Dan is het eind zoek.’’
De regel is dat het hoofd onbedekt moet zijn. Uitzonderingen moeten gebaseerd zijn op medische of levensbeschouwelijke grond. ,,Dat moeten gemeenteambtenaren beoordelen, en we gaan er daarbij vanuit dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt. Het heeft geen zin die regels aan te scherpen,’’ aldus Beentjes, die dit geval als ‘een geïsoleerd’ incident ziet.
Volgens Coleman is daar geen sprake van. Hij vreest zelfs misbruik. ,,Een terrorist kan zich als Hollandse kaaskop laten afbeelden, zonder dat je daar iets tegen kunt doen. En morgen ‘verliest’ hij die ID-kaart, vraagt een nieuwe aan en neemt zo weer een andere identiteit aan. Het is gewoon een enorme fout.’’
De PvdA en SGP hebben Kamervragen gesteld.
Precies, maar als je dat zegt ben je een moslimhater, volgens sommigen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:31 schreef pberends het volgende:
Als rappers in hun profeet 50 Cent geloven en daarvoor petjes moeten dragen moet dat uiteraard kunnen als hoofddoeken ook mogen.
Inderdaad, zelfs als je een petje uit geen levensbeschouwelijke gronden wil dragen, mag dat toch gewoon? Anders zouden religieuzen dus worden voorgetrokken, ten koste van ongelovigen. Dat is discriminatie.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies, maar als je dat zegt ben je een moslimhater, volgens sommigen.
Maar je hebt gelijk.
Deze discussie is al begonnen over het mogen dragen van de hoofddoekjes op scholen. Petjes mogen tenslotte ook niet. Zelfs niet met de klep naar achter, zodat de ogen goed zichtbaar zijn.
Wat is het toch dat er gediscrimineerd wordt in Nederland op levensbeschouwelijke gronden? Positief wel te verstaan voor de gediscrimineerde. Gebeurt het in negatieve zin, dan heb je de poppen aan 't dansen.
Het gaat toch gewoon om misbruik van levensovertuiging? Ook in het geval van Oversight. Hij verzint een levensovertuiging om zich er vervolgens op te beroepen bij het aanvragen van een IDkaart. Het verzinnen van een levensovertuiging is niet hetzelfde als het hebben van een levensovertuiging. Voorts heeft een levensovertuiging ook weinig te maken met een bepaalde kledingsmaak of muziekvoorkeur. Rappers geven met hun petjes en vreemde kleding nog geen uiting aan een levensovertuiging die zou moeten worden beschermd.Een echte, oprechte levensovertuiging heb je niet alleen als het je uitkomt. Die heb je ook als het je helemaal niet uitkomt. Dan draag je die hoofddoek ook bij 35 graden celsius. Niet omdat je dat fijn vindt, maar omdat je nu eenmaal de levensovertuiging hebt waar dat bij hoort.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies, maar als je dat zegt ben je een moslimhater, volgens sommigen.
Maar je hebt gelijk.
Deze discussie is al begonnen over het mogen dragen van de hoofddoekjes op scholen. Petjes mogen tenslotte ook niet. Zelfs niet met de klep naar achter, zodat de ogen goed zichtbaar zijn.
Wat is het toch dat er gediscrimineerd wordt in Nederland op levensbeschouwelijke gronden? Positief wel te verstaan voor de gediscrimineerde. Gebeurt het in negatieve zin, dan heb je de poppen aan 't dansen.
Waarom hebben gelovigen wel recht om een hoofddeksel op te houden en een ongelovige niet? Dat is 100% discriminatie, dat kan niet anders.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat toch gewoon om misbruik van levensovertuiging? Ook in het geval van Oversight. Hij verzint een levensovertuiging om zich er vervolgens op te beroepen bij het aanvragen van een IDkaart. Het verzinnen van een levensovertuiging is niet hetzelfde als het hebben van een levensovertuiging. Voorts heeft een levensovertuiging ook weinig te maken met een bepaalde kledingsmaak of muziekvoorkeur. Rappers geven met hun petjes en vreemde kleding nog geen uiting aan een levensovertuiging die zou moeten worden beschermd.Een echte, oprechte levensovertuiging heb je niet alleen als het je uitkomt. Die heb je ook als het je helemaal niet uitkomt. Dan draag je die hoofddoek ook bij 35 graden celsius. Niet omdat je dat fijn vindt, maar omdat je nu eenmaal de levensovertuiging hebt waar dat bij hoort.
Dan nog vind ik dat levensovertuiging nog geen waarde is die in absolute zin beschermd moet worden. Ik zie er op zich geen probleem in om in voorkomende gevallen een afweging te maken tussen de belangen van het beschermen van die levensovertuiging en de belangen van datgene waar die levensovertuiging aan in de weg staat of kan staan (zoals bijvoorbeeld de regelgeving omtrent ID-kaarten).
Er staat notabene in de instructie voor de paspoortfoto dat het dragen van een petje een levensovertuiging kan zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat toch gewoon om misbruik van levensovertuiging? Ook in het geval van Oversight. Hij verzint een levensovertuiging om zich er vervolgens op te beroepen bij het aanvragen van een IDkaart. Het verzinnen van een levensovertuiging is niet hetzelfde als het hebben van een levensovertuiging. Voorts heeft een levensovertuiging ook weinig te maken met een bepaalde kledingsmaak of muziekvoorkeur. Rappers geven met hun petjes en vreemde kleding nog geen uiting aan een levensovertuiging die zou moeten worden beschermd.Een echte, oprechte levensovertuiging heb je niet alleen als het je uitkomt. Die heb je ook als het je helemaal niet uitkomt. Dan draag je die hoofddoek ook bij 35 graden celsius. Niet omdat je dat fijn vindt, maar omdat je nu eenmaal de levensovertuiging hebt waar dat bij hoort.
Dan nog vind ik dat levensovertuiging nog geen waarde is die in absolute zin beschermd moet worden. Ik zie er op zich geen probleem in om in voorkomende gevallen een afweging te maken tussen de belangen van het beschermen van die levensovertuiging en de belangen van datgene waar die levensovertuiging aan in de weg staat of kan staan (zoals bijvoorbeeld de regelgeving omtrent ID-kaarten).
Het heeft niet zoveel te maken met het onderscheid tussen religieus en niet-religieus. Maar los daarvan is een godsdienstovertuiging nu eenmaal een overtuiging die in het maatschappelijk verkeer beschermd te worden. Je kunt nu eenmaal niet de vrijheid van godsdienst eerbiedigen om vervolgens het belijden van die godsdienst door allerlei regels en maatregelen te beperken.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom hebben gelovigen wel recht om een hoofddeksel op te houden en een ongelovige niet? Dat is 100% discriminatie, dat kan niet anders.
Gelovigen dienen dat recht helemaal niet te hebben. Herkenbaarheid is de doelstelling. Staat je dat niet aan, dan ga je maar ergens politiek asiel aanvragen. Kom nou zeg.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom hebben gelovigen wel recht om een hoofddeksel op te houden en een ongelovige niet? Dat is 100% discriminatie, dat kan niet anders.
kan zijn jaquote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Er staat notabene in de instructie voor de paspoortfoto dat het dragen van een petje een levensovertuiging kan zijn.
Weinig mensen zijn zo consequent in het uitdragen van hun levensovertuiging.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:04 schreef Argento het volgende:
[..]
deze gedachtengang snijdt geen hout. als ik op een dag besluit moslim te worden en een hoofddoek te dragen op mijn ID mag dat wel, ookal ben ik de volgende dag geen moslim meer, maar als ik op een dag besluit om een minder bekend geloof aan te hangen, is dat volgens jou niet 'echt' een levensovertuiging. punt is dat deze wetgeving zo krom is als het maar kan, en daarom vind ik het een zeer goede zaak dat dit nu op deze wijze aan de kaak gesteld wordt. levensbeschouwing dient geen uitzondering te vormen binnen de wet.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Het kan niet zo zijn dat een godsdienst boven de staat gaat.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Het heeft niet zoveel te maken met het onderscheid tussen religieus en niet-religieus. Maar los daarvan is een godsdienstovertuiging nu eenmaal een overtuiging die in het maatschappelijk verkeer beschermd te worden. Je kunt nu eenmaal niet de vrijheid van godsdienst eerbiedigen om vervolgens het belijden van die godsdienst door allerlei regels en maatregelen te beperken.
Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto zonder hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend mét hoofddoek de straat op gaat?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:20 schreef Kjew het volgende:
[..]
Gelovigen dienen dat recht helemaal niet te hebben. Herkenbaarheid is de doelstelling. Staat je dat niet aan, dan ga je maar ergens politiek asiel aanvragen. Kom nou zeg.
Ten eerste kun je je dat afvragen, ten tweede heb ik dat niet betoogd.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:22 schreef Kjew het volgende:
[..]
Het kan niet zo zijn dat een godsdienst boven de staat gaat.
beter lezen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:21 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
deze gedachtengang snijdt geen hout. als ik op een dag besluit moslim te worden en een hoofddoek te dragen op mijn ID mag dat wel, ookal ben ik de volgende dag geen moslim meer, maar als ik op een dag besluit om een minder bekend geloof aan te hangen, is dat volgens jou niet 'echt' een levensovertuiging. punt is dat deze wetgeving zo krom is als het maar kan, en daarom vind ik het een zeer goede zaak dat dit nu op deze wijze aan de kaak gesteld wordt. levensbeschouwing dient geen uitzondering te vormen binnen de wet.
Gelukkig kan geen staatsdienaar de oprechtheid van een levensovertuiging nagaan, ik kan vandaag als overtuigde moslima met hoofddoek aankomen, morgen als joker en overmorgen als jodin met pruik.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:21 schreef Argento het volgende:
[..]
kan zijn ja
dat wil nog niet zeggen dat iedereen die zijn petje wenst op te houden, zich daartoe op een oprechte levensovertuiging kan beroepen. Sterker nog, ik denk dat niemand die een petje draagt, dat uit levensovertuiging doet.
vervang gelovige door neger en hoofddoek door petje.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:22 schreef Argento het volgende:
[..]
Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto zonder hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend mét hoofddoek de straat op gaat?
Dat is anders. Op straat kan je naar je ID gevraagd worden en ik neem aan dat als je door een ambtenaar gevraagd wordt je hoofddoek even af te nemen dat je dat dan doet. Bovendien kan iedereen een zonnebril, muts of petje dragen ondanks dat dit niet op de ID staat.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:22 schreef Argento het volgende:
[..]
Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto zonder hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend mét hoofddoek de straat op gaat?
Hoe herkenbaar is een gelovige die op de foto met hoofddoek staat afgebeeld maar in het maatschappelijk leven voortdurend zonder hoofddoek de straat op gaat? Bijvoorbeeld omdat ze netjes op d'r paspoort wil staan als ze naar een hé, geen toeval! islamitische land reist.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:22 schreef Argento het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |