morgen waarschijnelijk een voorwaarschuwing of meteen een weeralarm natuurlijkquote:ECMWF-model tot +240 uur
Beoordeling door meteoroloog
dinsdag 16 januari 2007 05.23 uur, geldig van woensdag 17 januari tot donderdag 25 januari
Synoptische ontwikkeling
De meanderende weststroming weet voorlopig van geen wijken. Sturende Oceaanstoringen, maar af en toe ook randstoringen bepalen in de meerdaagse periode ons weerbeeld, hetgeen inhoudt dat aan het wisselvallige en zachte weertype voorlopig nog geen einde komt. Op DONDERDAG komt een randstoring boven de Noordzee te liggen en krijgen we waarschijnlijk te maken met een ZUIDWESTERSTORM met tamelijk grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. !!!WEERALARM SITUATIE!!! De laatste 6 runs laten donderdag een langs- of overtrekkende randstoring het windpatroon boven Nederland bepalen. Exacte positie/baan en diepte lijken de grootste onzekere factoren te zijn. Tot en met het weekeinde lijkt de wisselvalligheid nog troef. Vanaf het weekeinde vertonen het merendeel van de EPS-members een opbouw van een rug boven de Atlantische Oceaan die boven ons land een noordwestelijke stroming teweeg brengt. Een uitdiepend laag boven het Iberisch Schiereiland lijkt zelfs voor een diffluente blokkade te gaan zorgen. Dit zou inhouden dat na het weekeinde we te maken krijgen met een meer bestendig en kouder weertype met de aanvoer van maritiem polaire lucht.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De onzekerheid op de middenlange termijn wordt bepaald door de onzekerheid over timing en positie van de diverse overtrekkende/schampende laagjes. Voortzetting van het huidige wisselvallig weertype lijkt de meest voor de hand liggende meerdaagse verwachting. De onzekerheid voor donderdag v.w.b. het laagje met ZUIDWESTERSTORM en tamelijk grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN lijkt, naarmate het tijdstip nadert, kleiner te worden. Dit is de reden dat er in de meerdaagse tekst gewag gemaakt wordt van de weeralarm-terminologie. Windsnelheden van 85 knopen op 850 hPa en een overtrekkend frontaal systeem met darkstripe (grote potentiële onstabiliteit) achter koufront zijn de juiste ingrediënten om tot een verticaal transport van horizontale impuls te komen. Een vroege voorwaarschuwing geeft op donderdag 18 januari voor de locatie Den Helder een kans van 69% op ZEER ZWARE WINDSTOTEN (was 44 % bij de vorige run) en voor de Bilt 50 % kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Enkele EPS-members komen voor de Kooy zelfs op een zware storm uit (6 %). Pas na + 144 zien we de helft van het aantal EPS-members een koudere oplossing voorstaan. Een noordwestelijke polair maritieme aanvoer als gevolg van het opbouwen van een diffluente blokkade, wordt door de helft van de EPS-members berekend.
Toelichting bij aanpassingen in tabel
Samenvatting meerdaagse-periode
Donderdag grote KANS op ZUIDWESTERSTORM en ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Verder aanhoudend zacht met van tijd tot tijd regen of buien.
Samenvatting EPS-periode
Grote kans (ca. 70%) op overgang naar een meer stabiel en kouder weertype.
Uit diezelfde guidance dusquote:Een vroege voorwaarschuwing geeft op donderdag 18 januari voor de locatie Den Helder een kans van 69% op ZEER ZWARE WINDSTOTEN (was 44 % bij de vorige run) en voor de Bilt 50 % kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Enkele EPS-members komen voor de Kooy zelfs op een zware storm uit (6 %).
Wat mensen van weerwoord. Dus je moet er niet al te veel waarde aan hechten. Ookal kan het misschien best wel kloppen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:20 schreef indahnesia.com het volgende:
ik zie iets zwarts.
wie heeft dat eerste plaatje gemaakt?
volgens mij komt dat eerste plaatje van het weerwoord forum (wat i2Them2 ook zegy). Misschien is bronvermelding wel makkelijkquote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:20 schreef indahnesia.com het volgende:
ik zie iets zwarts.
wie heeft dat eerste plaatje gemaakt?
Zwarte = 11 bftquote:
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Zwarte = 11 bft
rose = 10 bft
donker rood = 9 bft
donker oranje = 8bt
licht oranje 7bft
voor degenen die dat niet weten
lijkt mij ook. Op dit moment is de situatie interessant voor de liefhebbers. Als straks blijkt dat het echt goed gaat stormen heeft het ook nieuwswaarde en kan het eventueel naar NWS.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
NWS kan denk ik het beste als er een weeralarm of voorwaarschuwing komt van het KNMI.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
NWS kan denk ik het beste als er een weeralarm of voorwaarschuwing komt van het KNMI.
goed puntquote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:27 schreef Againzender het volgende:
[..]
lijkt mij ook. Op dit moment is de situatie interessant voor de liefhebbers. Als straks blijkt dat het echt goed gaat stormen heeft het ook nieuwswaarde en kan het eventueel naar NWS.
ja, maar dat is maar weer één run, het is even wachten op de volgende runs om een trend te kunnen zien.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:36 schreef flugeltje het volgende:
Ik begreep op weerwoord dat de modellen alweer wat minder wind laten zien. Nog wel heel veel, maar geen dubbele cijfers meer.
denk dat vrijdag nog wat rukwinden voorkomen enzo maar al stukkie rustiger...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:26 schreef Tally het volgende:
Word er dan alleen de donderdag een storm verwacht?
Of kan het zo zijn dat de dagen er na ook nog meewaaien?
Met andere woorden is de storm binnen 24 uur voorbij?
Hoe kan je dat zien/weten/voelen..
Vrijdag rukwindenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
denk dat vrijdag nog wat rukwinden voorkomen enzo maar al stukkie rustiger...
zaterdag weer 'normaal'... stevig briesje..maar nix bijzonders hoop ik![]()
en ut moet DROOG..das nog belangrijker..
Aan die zwarte vlek te zien wel ja..quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Texel wordt met de grond gelijk gemaakt
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:42 schreef Tally het volgende:
[..]
Maar kan me voorstellen dat de wind opeens om 12 uur zegt hej mijn tijd zit er op ik mag naar huis
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:42 schreef Tally het volgende:
[..]
Vrijdag rukwinden
Het moet idd droog..
Maar kan me voorstellen dat de wind opeens om 12 uur zegt hej mijn tijd zit er op ik mag naar huis
Wat ik me dan altijd afvraagt hoe weet je hoelang de wind woeit
Daar moest dus tussen.. Niet..quote:
ja ik las zelfs niet er tussen, daarom dat ik lachtequote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:56 schreef Tally het volgende:
[..]
Daar moest dus tussen.. Niet..
Ik kan me NIET voorstellen....
25 graden.. Veel zon.. 10% kans op regenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:19 schreef INViCTuS het volgende:
Ik moet donderdag wederom van Zutphen naar Groningen. Maar is even kijken hoe het weer dan donderdag is...
quote:
hahaquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:24 schreef Keromane het volgende:
Soms zeggen ze dat je aan het gedrag van mensen kunt merken dat er storm komt...
http://forum.weeronline.com/pl/nl/start_nl.pl?read=465894
Ik denk Scheveningen. Handigste voor mij qua OV.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
waar ga jij heen?
't wordt in iedergeval smullen![]()
![]()
ik zat iig aan den helder te denken maar 'k moet ff kijken hoe ik dat met het ov regelquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:35 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ik denk Scheveningen. Handigste voor mij qua OV.
Trein pakken in Arnhem, lekker studeren onderweg, tram pakken in Den Haag, even genieten, cappocino doen in één of andere strandtent en proberen weer voor de spits in de trein te zitten![]()
is dat wel slim? Als het echt gaat hard waaien dan zie ik grote problemen met de treinen...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:35 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ik denk Scheveningen. Handigste voor mij qua OV.
Trein pakken in Arnhem, lekker studeren onderweg, tram pakken in Den Haag, even genieten, cappocino doen in één of andere strandtent en proberen weer voor de spits in de trein te zitten![]()
Tja... Dan ben ik nogal hard gepwnd en moet ik een nacht doorbrengen op het strandquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:37 schreef kepler het volgende:
[..]
is dat wel slim? Als het echt gaat hard waaien dan zie ik grote problemen met de treinen...
Vorige week donderdag was dat al het geval met de tram in Den Haag, en nu gaat het dus ietsje harder stormen (ook in het binnenland, wat vorige week niet echt het geval was)
heeft ook zo z'n charmesquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:38 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Tja... Dan ben ik nogal hard gepwnd en moet ik een nacht doorbrengen op het strand![]()
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:38 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Tja... Dan ben ik nogal hard gepwnd en moet ik een nacht doorbrengen op het strand![]()
nou ja, als er echt storm is dan zit je snel vast in Den Haag lijkt mequote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:42 schreef -skippybal- het volgende:
Nee, maar ik kan terecht in Rotterdam, Amsterdam of Utrecht als het nodig is.
Dat moet heus wel te bereiken zijn![]()
als het zoiets wordt als 25 januari 1990 lukt dat niet denk ikquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:42 schreef -skippybal- het volgende:
Nee, maar ik kan terecht in Rotterdam, Amsterdam of Utrecht als het nodig is.
Dat moet heus wel te bereiken zijn![]()
Het probleem in de Randstad zal vooral dgebroken kabels zijn ed. Daar zijn niet echt veel bomen langs het spoor, itt tot Arnhemquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
als het zoiets wordt als 25 januari 1990 lukt dat niet denk ik
maar dat was wel heel extreem
Dat maakt dus niks uitquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:48 schreef highway101 het volgende:
donderdag hoef ik pas eind van de middag de weg op. We zien wel
Iets? Die storm is ongeveer wegquote:Op dinsdag 16 januari 2007 17:35 schreef -skippybal- het volgende:
New cards:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ietsjes afgezwakt?
quote:
Ik denk niet dat het weer zich daar veel van aantrekt...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:19 schreef flugeltje het volgende:
Ergens heb ik het idee dat het allemaal wel weer naar beneden bijgesteld zal worden. Heftige stormen heb je maar eens in de tien jaar. We hadden 1990, we hadden 2002... Eigenlijk nog iets te vroeg dus...
Dat niet, maar het is een behoorlijk uitzonderlijke situatie. De voorspellingen worden al naar beneden bijgesteld. Vorige week zijn we hier in Brabant niet eens op windkracht 7 uitgekomen, dus ik verwacht niet veel anders voor overmorgen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:22 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het weer zich daar veel van aantrekt...
Waar heb je dat gehoord dan?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:48 schreef bommel17 het volgende:
het valt allemaal wel weer mee hoor ik. als die storm net zo was al 11 jan.. vind ik het nog wel meevallen.. helaaas
Vorige week is er in grote delen van brabant toch echt windkracht 7 gemeten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:27 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Dat niet, maar het is een behoorlijk uitzonderlijke situatie. De voorspellingen worden al naar beneden bijgesteld. Vorige week zijn we hier in Brabant niet eens op windkracht 7 uitgekomen, dus ik verwacht niet veel anders voor overmorgen.
Wanneer komt de volgende run?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:01 schreef 61neorej het volgende:
Vergleken met de 06 juist weer iets toegenomen.
kracht 10 is nog steeds goed mogelijk aan de kust en in het binnenland een 8.
Vergleken met gisteravond wel ietsjes verzwakt, maar dat was ook een zeer extreme run.
Windstoten zijn overigens nauwelijks veranderd.
Dat is vrijwel altijd hier, ook met neerslag e.d. Het lijkt een soort van bubbel te zijn waar we inzittenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:13 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Vorige week is er in grote delen van brabant toch echt windkracht 7 gemeten.
Alleen in de regio tilburg leek een soort windluw gat te liggen. vraag me af hoe dat kon
Ik zeg ook niet dat het niet stevig zal zijn... Voor mijn gevoel is een hele harde woei gewoon geen storm. 27 oktober 2002, dát was een storm voor mij. Al viel het hier in Tilburg toen ook best wel mee in vergelijking met de rest van het land. Juist doordat we hier met die bubbel zitten moet het allemaal nét ff harder om ook hier voor aktie te zorgen. Natuurlijk zit ook ik niet op gewonden of misschien wel erger te wachten, maar ik hou wel behoorlijk van het geweld dat de natuur kan veroorzaken.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:18 schreef 61neorej het volgende:
Volgende run van GFS begint rond half 11.
Mjh windkracht 7 is voor het binnenland toch al behoorlijk veel meer moet je buiten de zeer extrreme gevallen hier niet verwachten. En donderdag kan het nog steeds een 8 worden. Toch wel wat zwaarder dus, bovendien lijken de windstoten nu nog veel gevaarlijker te worden.
maar zonder storm is het maar een glaasje water..quote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:16 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Dat is vrijwel altijd hier, ook met neerslag e.d. Het lijkt een soort van bubbel te zijn waar we inzitten
Ik verwacht dan ook dat het a.s. donderdag van hetzelfde laken een pak zal zijn.
Overigens valt windkracht 7 bij mij niet direct onder een storm waar ik mezelf druk over maak. Ik vond de modellen van eerder deze week veelbelovender dan die van nu. En als men dan ook nog eens gaat melden dat het een soortgelijke storm zal zijn als vorige week zet ik m'n glaasje water alvast klaar.
Maaaaar, je moet niet de windsnelheden op 850hpa vergeten, zulke snelheden was er vorig week niet, dit maakt het juist nu extra gevaarlijk!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:27 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Dat niet, maar het is een behoorlijk uitzonderlijke situatie. De voorspellingen worden al naar beneden bijgesteld. Vorige week zijn we hier in Brabant niet eens op windkracht 7 uitgekomen, dus ik verwacht niet veel anders voor overmorgen.
Er bestaat niet zoiets als regelmaat in het weer hoor.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:11 schreef fok_king_me het volgende:
stel je niet aan het duurt nog 1,5 dag er nog veel gebeuren..
en een storm die jij denkt te hebben kunnen krijgen kom eens in de 10 jaar voor de laatste was in '02 en daarvoor in 1990
Ik wel, als alles veilig blijft wordt het leven zo mat.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:28 schreef 61neorej het volgende:
Maar als je kijkt wat er in 90 gebeurd is wil je zo'n storm niet eens.
quote:
Grappig. In die ene zin haal je gelijk al je theorie onderuitquote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:11 schreef fok_king_me het volgende:
en een storm die jij denkt te hebben kunnen krijgen kom eens in de 10 jaar voor de laatste was in '02 en daarvoor in 1990
en bij die storm was de kracht ook moeilijk voorspelbaar. Ook toen was het: potentieel gevaarlijk, in de gaten houden. Dat het zo erg zou worden werd eigenlijk pas kort van tevoren duidelijk.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:28 schreef 61neorej het volgende:
Maar als je kijkt wat er in 90 gebeurd is wil je zo'n storm niet eens.
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat je juist dit verslag kennende wat de enorme schade laat zien en zelfs laat zien dat er flink wat slachtoffers vielen nog steeds graag zo'n storm wilt.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
![]()
Gaaf verslagje van 1990 trouwens:
http://archief.weer.nl/?menu=view&cat=storm&item=storm25januari199513012004.wn
Dat stuk met dat stuifwater op het Wolderwijd![]()
Ik denk dat het wel wat zwaarder weer is dan vorige week, windkracht 10 tipt bijna aan de westkust. Maar er wordt heel veel regen voorspeld, dat is echt minder als je dan langs de zee loopt.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:23 schreef Hi_flyer het volgende:
Jammer, te ver weg, ik ga niet eens naar Scheveningen, het zal wel vergelijkbaar zijn met vorige week denk ik?
Het is de spanning die mij trekt in dat weer, zelfs als dat mensen gaan bungy-jumpen, of gaan parachute springen, dat is ook geen rationeel gedrag toch doen ze het. Doden vallen dagelijks in het verkeer, door ongelukken binnenshuis of bij het klussen, hete zomers, doden horen bij het leven, dus eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n goed argument. Blijft over de economische schade, daarvan moet ik inderdaad erkennen dat het de keerzijde is. Alles heeft blijkbaar zijn prijs, bereken overigens eens wat een dagje sneeuw in Nederland kost, dat zal ook niet mis zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:27 schreef 61neorej het volgende:
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat je juist dit verslag kennende wat de enorme schade laat zien en zelfs laat zien dat er flink wat slachtoffers vielen nog steeds graag zo'n storm wilt.
Dat je stormweer leuk vind ok, dat vind ik ook, maar hierop hopen vind ik onbegrijpelijk.
Ik heb begrepen dat de onstabiliteit wat afgenomen is, nog steeds zeer zware windstoten maar de echte 'orkaanstoten' blijven uit als de voorspellingen uitkomen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:24 schreef Againzender het volgende:
Toen trouwens extreem zware windstoten, en daarvoor hebben we donderdag, als we de kaarten mogen geloven, ook de ingredienten.
en zo blijft het spannend tot op het laatste momentquote:
Bij mij kriebelt het ook hoor, de sensatie van dit soort weer. Maar aan de andere kant: mij vader heeft een kas, en die houden nooit echt van stormweer. In 1990 waren net de week voor die storm alle zwakke ramen vervangen, anders was de schade destijds waarschijnlijk nog wel groter geweest.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:27 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat je juist dit verslag kennende wat de enorme schade laat zien en zelfs laat zien dat er flink wat slachtoffers vielen nog steeds graag zo'n storm wilt.
Dat je stormweer leuk vind ok, dat vind ik ook, maar hierop hopen vind ik onbegrijpelijk.
ja, duitsquote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:19 schreef INViCTuS het volgende:
Zur Wochenmitte nimmt der Wind deutlich an Stärke zu. Am Mittwoch ist an den Küsten schon mit ersten schweren Sturmböen, in Gipfellagen der nördlichen Mittelgebirge sogar mit Orkanböen bis 120 km/h zu rechnen. Am Donnerstag droht dann in ganz Deutschland eine Sturmlage. Im Norddeutschen Tiefland erreicht der Wind Stärke 8 bis 9, an der Küste Stärke 10, in Hochlagen sogar Stärke 12 im Mittel. An der See und im äußersten Norden sind Orkanböen bis 130 km/h, auf dem Brocken im Oberharz schwere Orkanböen bis 180 km/h zu erwarten!
Im Binnenland erreicht der Südwest- bis Westwind Stärke 6 bis 8, es muss auch im Flachland mit schweren Sturmböen, teils auch mit orkanartigen Böen von 90 bis 110 km/h gerechnet werden. Mit einer Kaltfrontpassage am Abend und in der Nacht zum Freitag sind dann auch Orkanböen von 120 bis 130 km/h möglich!
Durch den Sturm ist mit Behinderungen durch umherfliegende Gegenstände, mit herunterstürzenden Ästen und Dachziegeln sowie mit umstürzenden Bäumen zu rechnen. Schäden an Gebäuden sind nicht auszuschließen. Von einer Fahrt durch bewaldete Gebiete ist dringend abzuraten! Zudem fällt besonders im Norden und Westen intensiver Regen, der örtlich zu Überschwemmungen führen kann. Am Freitag bleibt es windig, wobei dann orkanartige Böen und Orkanböen nur noch in den Hochlagen auftreten.
beetje scholier of student weet wel wat er staat
Vorige week stond er ook een 10 aan de kust (Vlissingen) en landinwaarts (Zestienhoven R'dam) een windkracht 9.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel wat zwaarder weer is dan vorige week, windkracht 10 tipt bijna aan de westkust. Maar er wordt heel veel regen voorspeld, dat is echt minder als je dan langs de zee loopt.
ik ook op de wetteronline forum zeggen ze zelfs dat er een orkaan komt hierquote:Op woensdag 17 januari 2007 00:04 schreef aloa het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor waarschuwing er morgen staat
[afbeelding]
Tuurlijkquote:Op woensdag 17 januari 2007 00:07 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ik ook op de wetteronline forum zeggen ze zelfs dat er een orkaan komt hier![]()
'Hollland weiter voll im Orkan drin!''quote:Op woensdag 17 januari 2007 00:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Tuurlijkdikke 9 a 10 momenteel, maar ach, morgen nog 2 boven op en je hebt er 1
![]()
Profetische woorden. Kunnen jullie trouwens ook altijd slecht slapen als er zwaar weer op komst is? Zeker morgen zal het wel erg zijn, als de verwachtingen nog wat aangescherpt worden. Nog iets sneller uitdiepend laag en zuidelijker.quote:Op woensdag 17 januari 2007 00:07 schreef michiel_merk het volgende:
ik ook op de wetteronline forum zeggen ze zelfs dat er een orkaan komt hier![]()
Straks krijgen ze nog gelijk ookquote:Op woensdag 17 januari 2007 00:14 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
'Hollland weiter voll im Orkan drin!''idd overdreven maargoed duitsers he
![]()
Nu is het ook nieuwswaardig en is er ook een sticky-gesloten topic in [NWS], met een verwijzing deze kant op.quote:Bron : Nu.Nl
KNMI waarschuwt voor storm en regen
Uitgegeven: 16 januari 2007 19:14
AMSTERDAM - Nederland krijgt donderdag voor de tweede keer in korte tijd te maken met een storm. Dat meldt het KNMI. Het instituut verwacht zeer onstuimig weer met zeer zware windstoten van meer dan 100 kilometer per uur.
Een verschil met de storm van vorige week donderdag is dat er nu veel regen gaat vallen.
Weeralarm
Het KNMI komt woensdag mogelijk met een voorwaarschuwing van een weeralarm voor de zuidwesterstorm. Op zijn vroegst twaalf uur van tevoren wordt zo'n weeralarm afgegeven, omdat dan voor minstens negentig procent zeker is dat er extreem weer komt. Vorige week werd er al een weeralarm afgegeven.
De VerkeersInformatieDienst (VID) verwacht dat het weer van donderdag grote invloed zal hebben op het verkeer op de snelwegen. De ochtendspits ondervindt donderdag volgens de VID nog niet zoveel hinder, maar in de loop van de dag zal het weer een steeds grote rol gaan spelen. De dienst verwacht een zeer zware avondspits.
Zelfmoord?quote:Op woensdag 17 januari 2007 01:23 schreef -skippybal- het volgende:
100% zeker nu dat ik in Scheveningen zitHeb zin an!
Neuh, pure tofheid!quote:
http://www.knmi.nl/waarsc(...)a/guidance_ecmwf.phpquote:Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is zeer consistent. Zowel in de storingen voor donderdag en zaterdag als de meridionalisering op de Oceaan en het vervolg daarvan. De onzekerheid voor donderdag v.w.b. de stormdepressie met ZUIDWESTERSTORM en grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN wordt steeds kleiner. De kans op grond van de verdeling in de Eps Uitvoer ligt voor zeer zware windstoten op voor De Kooy en Vlissingen op 40%, voor de landinwaarts gelegen stations tussen 15 en 20%. De kans op 9 Bft is voor de kuststations verrassend laag (ca 10%). Dit heeft mogelijk meer met de resolutie van de Uitvoer te maken dan met de optredende gradiënt. Ten opzichte van de Uitvoer van vorige runs is de kans op zeer zware windstoten, resp. storm wel verminderd.
hehe viel me iets op wat er tussenstond op die site:quote:Op woensdag 17 januari 2007 04:50 schreef Keromane het volgende:
[..]
http://www.knmi.nl/waarsc(...)a/guidance_ecmwf.php
nou geloof ik niet in het de-goden-verzoeken, maar nu is het echt een Telegraaf-kop die titel.quote:Op woensdag 17 januari 2007 07:20 schreef indahnesia.com het volgende:
volgens mij gaat het tegenvallen, zeker met een TT als deze
Lijkt mij dat er daarna wel een voorwaarschuwing gaat volgen.quote:Om 11 uur vanochtend vindt een bijeenkomst van het expertteam Weeralarmen plaats.
titel is onzinnig tot het KNMI met een voorwaarschuwing/alarm komtquote:Op woensdag 17 januari 2007 07:22 schreef Againzender het volgende:
[..]
nou geloof ik niet in het de-goden-verzoeken, maar nu is het echt een Telegraaf-kop die titel.
Overigens:
[..]
dat denk ik ook wel ja..quote:Lijkt mij dat er daarna wel een voorwaarschuwing gaat volgen.
waarom niet? Eindhoven is niet gesloten hoor..quote:Op woensdag 17 januari 2007 07:22 schreef Maisnon het volgende:
Nu ben ik ook wel benieuwdmaar Tilburg valt altijd redelijk mee. Wel hoerig dat ik net morgen naar Eindhoven wou, zit er dus niet meer in
eens kijken of ik bij Gerard een toepasselijk muziekje kan aanvragen vandaagquote:Op woensdag 17 januari 2007 07:24 schreef Maisnon het volgende:
en tot die tijd: een spannend muziekje!Zo grappig om dat er onder te lezen
Nouja ik moet gedurende die reis drie kwartier fietsen ofzoquote:Op woensdag 17 januari 2007 07:29 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
waarom niet? Eindhoven is niet gesloten hoor..
ooh.. whehe.. dat wordt wellicht wat moeilijk, maar je hebt wellicht wind mee naar Eindhoven toe..quote:Op woensdag 17 januari 2007 07:47 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Nouja ik moet gedurende die reis drie kwartier fietsen ofzono way
quote:Modellenbeoordeling
MODELBEOORDELING: De Uitvoer is consistent met die van vorige runs en die van EC12 en Ukreg00. In de (na)middag passeert een koufront van west naar oost. Donderdag trekt een actieve stormdepressie langs 55 NB oostwaarts. De timing van het frontensysteem, de drukgradiënt en de koers van de kern zijn consistent en eensluidend in de diverse Uitvoer. In de Ukreg Uitvoer lijkt het warmtefront iets sneller te lopen, de kern is wat dieper en loopt wat noordelijker. Voor het gradiëntveld in ons kustgebied maakt het weinig uit. Er is een grote (>80% kans) op zeer zware windstoten (kustprovincies 110-120 km/uur, wat meer landinwaarts 100-110 km/uur) vanaf ongeveer 9 uur UTC in het zuidwesten, noordoostwaarts uitbreidend, 15 UTC boven het noordoosten. Om 11 uur vanochtend vindt een bijeenkomst van het expertteam Weeralarmen plaats.
Aandachtspunten
WIND: Vanmiddag op de kust 7-8 bft. Windstoten bij het koufront tot ongeveer 48 kt op de kust, in het zuidoosten tot ongeveer 50 kt. Donderdagochtend zien we het warmtefront van zuidwest naar noordoost over het land trekken waarna de wind sterk toeneemt. Aan de kust 9 Bft, buitengaats in de kustdistricten rond 15 UTC een kleine 10 Bft. Boven land is de wind in het algemeen 7 Bft. Maximale wind zien we bij het koufront rond 850 hPa, ongeveer 85-90 kt. Uitschieters aan de kust tot 65 kt, in de kustprovincies tot ongeveer 60 kt, verder landinwaarts in het algemeen ongeveer 55 kt, in het zuidoosten mogelijk wat hoger. Uitschieters komen vooral bij het koufront (ligt ZW-NO) voor (15 UTC in het noordwesten, 18 UTC midden, 21 UTC zuidoosten). Wind op geringe hoogte zorgt voor uitwisseling, zware tot zeer zware turbulentie. NEERSLAG: Donderdag 20-30 mm regen, in perioden over de dag verdeeld, meeste bij de fronten. TEMPERATUUR KTG en HiRLAM bruikbaar. Tmin 6-7 gr, Tmax donderdag 11 graden, bij en net achter het koufront.
ik denk dat er niet gelijk een weeralarm komt, maar een voorwaarschuwing voor een weeralarm.quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:16 schreef IkWilbert het volgende:
vandaag valt de beslissing of er een weeralarm komt of niet...
[..]
quote:# VOORWAARSCHUWING VOOR DE KANS OP WEERALARM, uitgiftetermijn 12-24 uur voordat het verschijnsel optreedt
# WEERALARM, uitgiftetermijn: 0 tot 12 uur voordat het verschijnsel optreedt
Een hoop doden, wateroverlast, dijdoorbraken en zoquote:Op woensdag 17 januari 2007 08:33 schreef Drugshond het volgende:
Wat komt er erigenlijk na zwart, of zijn dan de kleurpotloden op ?
Den Helder + Texel krijgt de volle laag
whehe.. bereid je maar voor.. drinken en een snack meenemen kan vast geen kwaad.quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:38 schreef appelsientje het volgende:
Maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.... (ik hoop 't ook, want ik moet om 5 uur van Amsterdam richting Den Haagmet de auto )
voor rdam is het weer lichtgroen natuurlijk.. niks aan de hand hierquote:Op woensdag 17 januari 2007 07:38 schreef Caesu het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
kaarten zijn toch weer stukje heftiger geworden.
zwart betekent toch wel windkracht 11 (zeer zware storm - vanaf 56 knopen).
dat is dus vooral voor kop van n-holland, westelijk waddengebied.
eeh, het is een animated Gif hoor..quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:40 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
voor rdam is het weer lichtgroen natuurlijk.. niks aan de hand hier
Dat laatste wordt nu ook interesant om bij te houden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:34 schreef indahnesia.com het volgende:
Een hoop doden, wateroverlast, dijdoorbraken en zo
Het is nieuwe maan op 19 januari.... dat dagje verschil neem ik maar even op de koop toe.quote:Getijde (eb, vloed, springvloed, doodtij)
Springtij treedt op bij nieuwe maan en bij volle maan, wanneer de zon, de aarde en de maan min of meer op één lijn staan. Daardoor is de totale kracht op de watermassa het grootst. Hierdoor is de waterstand tijdens het hoogtij hoger en tijdens het laagtij lager. Tussen volle en nieuwe maan in, bij halve maan werken de zwaartekracht van de zon en de maan elkaar tegen. De getijdenverschillen zijn dan minder groot, dit noemt men doodtij. Spring- en doodtij komen dus twee maal per synodische maand voor.
best veel wind en hoge golvenquote:Op woensdag 17 januari 2007 09:56 schreef FJD het volgende:
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=97nog erger dan vorige storm
springtij treedt in Nederland toch niet exact gelijk met volle en nieuwe maan op, maar een paar dagen later?quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:43 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat laatste wordt nu ook interesant om bij te houden.
[..]
Het is nieuwe maan op 19 januari.... dat dagje verschil neem ik maar even op de koop toe.
SVSD Actuele stand - Den Helder
ff opzoeken met de watersnoodramp van 1953.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:04 schreef Againzender het volgende:
[..]
springtij treedt in Nederland toch niet exact gelijk met volle en nieuwe maan op, maar een paar dagen later?
Was het toen ook een zuidwester storm, of toch meer noordwest. Ik kan me namelijk voorstellen dat een noordwester de zee een stuk meer opstuwd dan een zuidwester.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:05 schreef Drugshond het volgende:
[..]
ff opzoeken met de watersnoodramp van 1953.
NW.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was het toen ook een zuidwester storm, of toch meer noordwest. Ik kan me namelijk voorstellen dat een noordwester de zee een stuk meer opstuwd dan een zuidwester.
had ik nog niet eens gezienquote:
Lijkt me eng! Bloed je dan dood?quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:34 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Een hoop doden, wateroverlast, dijdoorbraken en zo
die K is weggewaaidquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:17 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Lijkt me eng! Bloed je dan dood?![]()
Als dit 'for real' is zou het mij zeer plezieren als het KNMI nu maar alvast begint met het uitgeven van een weeralarm. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk mensen te bereiken met je waarschuwing...quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:30 schreef minkuukel het volgende:
Laat maar komen die storm, heerlijk.![]()
afzinken doet dat eiland straks.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dan neem ik morgen de boot en sluit ik me 1 dag op op Texel.Ik ga bidden dat alles nog wat zuidelijker zakt.
quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:29 schreef flugeltje het volgende:
Natuurlijk moet ik het allemaal nog maar zien gebeuren, maar dit kan volgens de laatste modellen zomaar eens een klapper gaan worden.
De vergadering hierover begint om 11 uur.. maar eerst komt een voorwaarschuwing, de alarmen komen pas maximaal 12 uur tevoren, maar dat zou dus vanavond laat zijn.. Dat is een kut-tijd om mensen op tijd te waarschuwen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:32 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Als dit 'for real' is zou het mij zeer plezieren als het KNMI nu maar alvast begint met het uitgeven van een weeralarm. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk mensen te bereiken met je waarschuwing...
Dat is dus precies wat ik bedoel. Als het er echt zo serieus uit gaat zien moet je mensen nu vast maar gaan waarschuwen. Zeker in de journaals vanavond.... Mensen kunnen dan hun plannen voor morgen nog aanpassen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:34 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
De vergadering hierover begint om 11 uur.. maar eerst komt een voorwaarschuwing, de alarmen komen pas maximaal 12 uur tevoren, maar dat zou dus vanavond laat zijn.. Dat is een kut-tijd om mensen op tijd te waarschuwen.
wellicht zullen de werkzaamheden stilgelegd worden, maar ik weet verder niet hoe dat ding vast zit. Als iemand in Scheveningen dat ding op het strand ziet liggen morgen, dan lag ie niet goed vast in ieder geval.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:38 schreef Drugshond het volgende:
Op basis van deze voorspellingen krijgen Weerstation K13A en F3 de volle laag.
Overigens F3 en K13A zijn boorplatformen, die blijven toch wel op hun plek...... toch ?
het noorden is niet het noorden van deze kaart. De windrichting is ZW.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:46 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zie ik dit goed ? Windrichting = West
F3 wordt zo-ie-zo een aanrader om bij te houden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:40 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
wellicht zullen de werkzaamheden stilgelegd worden, maar ik weet verder niet hoe dat ding vast zit. Als iemand in Scheveningen dat ding op het strand ziet liggen morgen, dan lag ie niet goed vast in ieder geval.
Ergens denk ik dat je misschien wel gelijk hebt dat het allemaal mee gaat vallen. Maar dat is meer ingegeven door eerdere teleurstellingen dan door echte wijsheidquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef INViCTuS het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kaarten van vanochtend 7uur voor morgenavond 6 en 9 uur.
meer wind dan vorige week maar ik denk zelf dat het wel iets opgeblazen is op het moment. En er een laatste koerwijziging plaats gaat vinden van die depressie. We wachten rustig af...ik moet iig treinen van Zutphen naar Groningen.
het gaat iig hard waaienquote:Op woensdag 17 januari 2007 11:12 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ergens denk ik dat je misschien wel gelijk hebt dat het allemaal mee gaat vallen. Maar dat is meer ingegeven door eerdere teleurstellingen dan door echte wijsheid
Ik moet zeggen dat ik al voorzichtig optimistisch begin te worden nu... Het zou zomaar kunnen... Zelfs op weerwoord begint men er steeds zekerder van te worden terwijl ze daar over het algemeen toch vrij pessimistisch zijn ingesteld.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is de spanning die mij trekt in dat weer, zelfs als dat mensen gaan bungy-jumpen, of gaan parachute springen, dat is ook geen rationeel gedrag toch doen ze het. Doden vallen dagelijks in het verkeer, door ongelukken binnenshuis of bij het klussen, hete zomers, doden horen bij het leven, dus eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n goed argument. Blijft over de economische schade, daarvan moet ik inderdaad erkennen dat het de keerzijde is. Alles heeft blijkbaar zijn prijs, bereken overigens eens wat een dagje sneeuw in Nederland kost, dat zal ook niet mis zijn.
Nu ik de laatste kaarten zie begint het bij mij eigenlijk ook te kriebelen aan de ene kant.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:57 schreef Againzender het volgende:
[..]
Bij mij kriebelt het ook hoor, de sensatie van dit soort weer. Maar aan de andere kant: mij vader heeft een kas, en die houden nooit echt van stormweer. In 1990 waren net de week voor die storm alle zwakke ramen vervangen, anders was de schade destijds waarschijnlijk nog wel groter geweest.
Dat lijdt geen twijfel dat er een weeralarm komt. Die storm is zeker, de windstoten zijn flink, misschien een windkracht 10....weeralarm dus. (maar eerst een voorwaarschuwing natuurlijk)quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:09 schreef IkWilbert het volgende:
Nou het is iets over elf, de boys van het KNMI zullen nu wel aan het debateren zijn over een weeralarm. Ik denk dat ie er wel gaat komen![]()
quote:Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
woensdag 17 januari 2007 11.31 uur, geldig tot vrijdag 19 januari 2007, 00 UTC.
Rob Slikker
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
MODELBEOORDELING: Initialisatie past over waarnemingen en druk/wind/neerslagevolutie is consistent en in relatie tot andere modeluitvoer betrouwbaar. Rond 12 UTC wordt een voorwaarschuwing voor een weeralarm uitgegeven. Vanmiddag/vooravond passeert een koufront van west naar oost. Donderdag trekt een actieve stormdepressie langs 55 NB oostwaarts. De timing van het frontensysteem, de drukgradiënt en de koers van de kern zijn consistent en vrijwel eensluidend in de diverse uitvoer. Geringe verschillen in timing en diepte van de kern van de stormdepressie heeft nauwelijks invloed op dat van het max windveld zuid ervan. Er is een grote (>80% kans) op zeer zware windstoten (kustprovincies 110-120 km/uur, wat meer landinwaarts 100-110 km/uur) tegen 12 UTC langs de westkust, noordoostwaarts uitbreidend, 15 UTC boven het noordoosten. Erachter komt bij de backbent-occlusie de max windklasse 10 Bft rond 21 UTC boven de Wadden!! Om 14.30 uur vindt een volgende bijeenkomst van het expertteam Weeralarmen plaats.
Aandachtspunten
WIND: Nu langs de kust 7-8 bft. Windstoten bij het koufront tot ongeveer 48 kt op de kust, in het zuidoosten tot ongeveer 50 kt. Donderdagochtend trekt een warmtefront van zuidwest naar noordoost over het land waarna de wind sterk toeneemt. Aan de kust 9 Bft, buitengaats vooral in noordelijke kustdistricten rond 18-21 UTC een kleine 10 Bft. Boven land is de wind in het algemeen 7 Bft. Maximale wind zien we bij het koufront rond 850 hPa, ongeveer 85-90 kt. Uitschieters aan de kust tot 65 kt, in de kustprovincies tot ongeveer 60 kt, verder landinwaarts in het algemeen ongeveer 55 kt, in het zuidoosten mogelijk wat hoger. Uitschieters komen vooral bij het koufront (ligt ZW-NO) voor (15 UTC in het westen, 18 UTC midden en noorden , 21 UTC noord en zuidoost). Wind op geringe hoogte zorgt voor uitwisseling, zware tot zeer zware turbulentie. NEERSLAG: Donderdag 20-30 mm regen, in perioden over de dag verdeeld, meeste bij de fronten. TEMPERATUUR KTG en HiRLAM bruikbaar. Tmin 6-7 gr, Tmax donderdag 11 graden, bij en net achter het koufront. WATEROPZET: Alarmpeil kan hierbij worden overschreden in Waddengebied rond 21 UTC . (Dollart!)
Het KNMI gebruikt niet alleen het GFS model natuurlijk.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:48 schreef flugeltje het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de modellen voor wat betreft de kust wél worden overgenomen (windkracht 10) en dat landinwaarts lager wordt ingezet. (7 ipv 8 a 9)... Iemand enig idee hoe dit komt?
Ja, maar windkracht 7 valt bij mij niet direct onder échte storm. M'n hoop begint dus alweer een beetje af te nemen...quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:52 schreef Againzender het volgende:
[..]
Het KNMI gebruikt niet alleen het GFS model natuurlijk.
storm boven land is dan ook vrij zeldzaam. De kust krijgt altijd een stuk meer wind. Het weeralarm zal ook voor de windstoten zijn, want die zijn boven land ook bijzonder fors.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ja, maar windkracht 7 valt bij mij niet direct onder échte storm. M'n hoop begint dus alweer een beetje af te nemen...
Op de KNMI site gevondenquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:07 schreef 61neorej het volgende:
Heb je een kaartje van 2002?
In het binnenland gaat het sowieso nergens over. Een windkracht 7....pfff daar kom ik pas net m'n bed voor uitquote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef flugeltje het volgende:
Ja, maar windkracht 7 valt bij mij niet direct onder échte storm. M'n hoop begint dus alweer een beetje af te nemen...
Kijk, daar heb je wat aan... Zo'n vergelijking maakt het een stuk duidelijker voor mij.quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:13 schreef 61neorej het volgende:
Ik denk dat de wind in zeeland iets minder word, in een groot deel van het Noorden zal het waarschijnlijk wat meer kunnen worden. Vooral in de provincies groningen en friesland inclusief de wadden.
het zuiden van het land gaat vermoedelijk verglijkbare windsnelheden krijgen.
Voor de windstoten verwacht ik een beetje eenzelfde verhaal.
Is dit nou weer een afname van de eerdere voorspellingen?quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:19 schreef IkWilbert het volgende:
Voorwaarschuwing Weeralarm
STORM MET NAME AAN DE KUST EN KANS OP (ZEER) ZWARE WINDSTOTEN IN HET BINNENLAND
Tegen donderdagmiddag bereikt een zuidwesterstorm, 9 Bft de westkust. Zowel aan de kust als in het binnenland komen tot in de avond zeer zware windstoten voor tot 100-120 km/uur.
Die windstoten kunnen verraderlijk zijn en grote schade aanrichten.
De kans dat het KNMI hiervoor later vandaag een weeralarm uitgeeft is met ongeveer 80 % heel groot.
woensdag 17 januari 2007 12.11 uur
quote:Voorwaarschuwing voor extreem weer
Opgesteld door het KNMI op zaterdag 26 oktober 2002, om 11.32 uur
Bericht nummer: 1
Zware storm aan de kust met kans op zeer zware windstoten in het binnenland
Zondagmiddag en zondagavond bestaat in de kustgebieden kans op een ZWARE ZUIDWESTERSTORM (windkracht 10), boven land kunnen dan ZEER ZWARE WINDSTOTEN voorkomen van meer dan 100 km/u.
Update: Uiterlijk 1800 Lokale tijd
Bron: KNMI, De Bilt
Precies wat ik dus ook al concludeerde, in het binnenland een soorgelijk effect als 2002 en aan de kust iets minder. (maar nog steeds heel hard) Ik ben ontzettend benieuwd. Morgenmiddag vrij en ik vermoed dat de geplande shoppingexpeditie dan niet door zal gaanquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:29 schreef 61neorej het volgende:
Nu idd geen zware storm. Windstoten die vooral voor jou van belang zijn wil je zwaar weer zie ik toch geen verschil.
Maar de details zullen uitmaken of het een 9, een krappe of een ruime 10 word, en die details zullen tot het hoogtepunt van de storm nog wel gaan verschillen, dus het is gewoon afwachten nu, die storm komt er vrijwel zeker.
stormlooptopicquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:58 schreef -skippybal- het volgende:
Dit topic is gewoon al vol voor de storm![]()
quote:n de loop van de middag en 's avonds wordt een ZWARE STORM op de Wadden verwacht! Landinwaarts zal het dan ook stormachtig waaien en zijn er zeer zware windstoten te verwachten die tot windkracht 11 of 12 kunnen reiken. In de kustgebieden zijn zeer zware windstoten tot orkaankracht (12 Bft, 120 - 135 km/uur) te verwachten
Dan beginnen toch weer overnieuw met een andere TT.quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:58 schreef -skippybal- het volgende:
Dit topic is gewoon al vol voor de storm![]()
Lijkt mij dat morgen de veerboten niet varen toch?quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:01 schreef FJD het volgende:
Damn als ik de mogelijkheid had zou ik wel een dagje Texel doen
Was in dat geval ook niet van plan om midden in de storm te gaan danquote:Op woensdag 17 januari 2007 13:03 schreef -skippybal- het volgende:
Lijkt mij dat morgen de veerboten niet varen toch?
arm Denemarkenquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:36 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
Denemarken krijgt het wel zwaar.
Nou ik denk dat ze er niet zo heel blij mee zijn. Vorige week al flinke schade gehad en nu weerquote:
Ik dacht zelfs ze GFS helemaal niet gebruiken, als ze een ander model gebruiken dan het gebruikelijk pakket van EC en Hirlam, zal het denk ik het model van UKMO zijn.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:52 schreef Againzender het volgende:
Het KNMI gebruikt niet alleen het GFS model natuurlijk.
Zeker huizen van de Ikea.quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:20 schreef -skippybal- het volgende:
Nou ik denk dat ze er niet zo heel blij mee zijn. Vorige week al flinke schade gehad en nu weer![]()
quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:25 schreef Drugshond het volgende:
Voorspelling : 7:30 vanmorgen
[afbeelding]
Voorspelling : 13:25
[afbeelding]
Zwart gebied wordt groter voor de kust
WOOOOWWW wat een enoooorm 50Kt-gebied, ongelooflijk! Dit is een behoorlijke verzwaring, niet zozeer voor Nederland, maar meer voor heel de Noordzee met aanliggende landen!quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:25 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
de poel des doodsquote:Op woensdag 17 januari 2007 13:25 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
BFT 11quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:31 schreef paultjuhhh het volgende:
Wat betekent dat zwarte dan
En misschien ook wel 12, wie zal het zeggen. Het zwarte gebied valt gewoon buiten de schaal van het kaartje. En betekent dus zowel windkracht 11 als 12.quote:
mocht dit uitkomen gaan er veel bomen sneuvelen, grond is verzadigd na al dat geregen van de afgelopen tijdquote:Op woensdag 17 januari 2007 13:25 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Naar Den Helder gaan manquote:
ik was vorige week donderdag al op Scheveningen, en toen vond ik het al te hard waaien. Ik kon me nog net staande houden (ben ik niet zo zwaarquote:
wel handig inderdaad om vast extra te gaan malen nu. Hier in het westen zeikt het al van de regen, en morgen komt er nog een bak water bij. En met die harde wind zal het lastig kunnen worden om voldoende water te kunnen spuien morgen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:01 schreef kepler het volgende:
net op de radio:
In Friesland gaat een gemaal extra aan en er komen waarschijnlijk Dijkwachten
Hmmm, dan zal ik voordat ik wegga de boot maar goed vastleggen. Zou jammer zijn als 'ie er vandoor ging haha.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:01 schreef kepler het volgende:
net op de radio:
In Friesland gaat een gemaal extra aan en er komen waarschijnlijk Dijkwachten
Als je op de vorige pagina de kaartjes bekijkt, zie je een grote zwarte vlek. Zwart is dus een windsnelheid waar de legenda niet bij kan. Derhalve raken we hier een beetje opgewonden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:11 schreef PizzaSalami het volgende:
Hoi.
Ten eerste, ik snap dat hier bovengemiddeld veel personen komen die iets meer opgewonden raken van een flinke storm of onweersbui. Zelf ben ik meteorlogisch gezien niet bijzonder goed onderbouwd, maar kan iemand mij eens kort uitleggen waarom en waar we nu zo 'n 'enorme zware storm' mogen verwachten?
Omdat het hard gaat waaien.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:11 schreef PizzaSalami het volgende:
Hoi.
Ten eerste, ik snap dat hier bovengemiddeld veel personen komen die iets meer opgewonden raken van een flinke storm of onweersbui. Zelf ben ik meteorlogisch gezien niet bijzonder goed onderbouwd, maar kan iemand mij eens kort uitleggen waarom en waar we nu zo 'n 'enorme zware storm' mogen verwachten?
Snap al iets beter. Maar wat voor legenda is dat dan als er dingen bestaan die de legenda niet aankanquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:16 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Als je op de vorige pagina de kaartjes bekijkt, zie je een grote zwarte vlek. Zwart is dus een windsnelheid waar de legenda niet bij kan. Derhalve raken we hier een beetje opgewonden.
snap?
Het is gewoon een slechte legenda.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:18 schreef PizzaSalami het volgende:
[..]
Snap al iets beter. Maar wat voor legenda is dat dan als er dingen bestaan die de legenda niet aankan. Als zwart 11 bft is, wat mag 12 dan wel niet zijn.
Waarom die storm komt?? Die andwoord kunnen wij zelfs niet eens geven, het weer gaat zijn gangquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:11 schreef PizzaSalami het volgende:
Hoi.
Gaat erg leuk worden iigquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:18 schreef Drugshond het volgende:
Als die kaartjes van Windfinder kloppen dan heeft Den Helder een storm te pakken van 50+ kt en dat van 16:00 tot 22:00 (6 uur lang beuken dus).
Jaquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:18 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het is gewoon een slechte legenda.
Het is wel bijzonder, maar niet zeldzaam.
Een orkaan is toch 12 BFT?
Dus in tegenstelling tot de 'januaristorm' van 1990 blijven de dakpannen dit keer liggen in het midden van het landquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:18 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het is gewoon een slechte legenda.
Het is wel bijzonder, maar niet zeldzaam.
Een orkaan is toch 12 BFT?
Ja, dat weten we dus niet.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:27 schreef PizzaSalami het volgende:
[..]
Dus in tegenstelling tot de 'januaristorm' van 1990 blijven de dakpannen dit keer liggen in het midden van het land?
quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:18 schreef Drugshond het volgende:
Als die kaartjes van Windfinder kloppen dan heeft Den Helder een storm te pakken van 50+ kt en dat van 16:00 tot 22:00 (6 uur lang beuken dus).
Niet gezienquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:33 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Daar heb ik een halfuur geleden pas een linkje geplaatst naar dit topic![]()
Ik hoop toch niet op de manier van ... he?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:34 schreef PizzaSalami het volgende:
Nou, dan zal ik nu alvast wat boodschappen doen. Hopen dat morgenmiddag de treinen rond utrecht wat meewerken. Bedankt voor de uitleg mensen, ik ben nu ook bovengemiddeld opgewonden voor deze 'zware storm'.
Graag gedaanquote:Op woensdag 17 januari 2007 @ 14:34 schreef Drugshond op de FPhet volgende:
Thx Hi_flyer, je was me net voor.![]()
Thenkx, ik was te laat.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:33 schreef Hi_flyer het volgende:
Daar heb ik een halfuur geleden pas een linkje geplaatst naar dit topic![]()
Maar wel noordelijker toch?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
Daar gaan we al, depressie diept verder in![]()
OMG! Ik zou de Nationale Reserve maar stand-by houden voor bepaalde delen...quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
Weet ik niet, heb de vorige kaart niet gezien, en hij kan nog lager gaan, en misschien dat die nog was zuidelijker gaat.....maar hij kan ook noordelijker gaan, afwachten dus.quote:
Is dat gunstiger voor de aankomende storm of niet ?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Is dat gunstiger voor de aankomende storm of niet ?
Hoe dieper de depressie, hoe heftiger het gaat wordenquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je gunstig vindquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
jup als dat echt gebeurd hebben miss code rood te pakkenquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
of it gjit oan wat al eerder gezegt is hierquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:50 schreef Drugshond het volgende:
Eigenlijk zou ik voor de grap dit topic moeten hernoemen.
Zwaai hier de inwoners van Texel uit.![]()
code rood? Dat lijkt me niet... voordat ze daar mee gaan komen met het land wel bijna vergaanquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:49 schreef INViCTuS het volgende:
Ik wou um net posten. Die is wel erg recent. Dat zou dan een wat ik las code rood moeten gaan worden?!
nieuw topic komt binnenkortquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:50 schreef Drugshond het volgende:
Eigenlijk zou ik voor de grap dit topic moeten hernoemen.
Zwaai hier de inwoners van Texel uit.![]()
zoals die laatste kaart eruit zag is 't toch behoorlijk extreem hoorquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:51 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
code rood? Dat lijkt me niet... voordat ze daar mee gaan komen met het land wel bijna vergaan![]()
Kun je deze nederige onwetende heel kort uitleggen wat het verschil is tussen de bovenste en de onderste?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zoek de verschillen![]()
(kaarten niet opgeslagen, ook niet nodig)
[afbeelding]
[afbeelding]
Heftig, Waddeneilanden: was eilanden?quote:
lolquote:
Maar het is denk ik te plaatselijk, voor rood gelden denk ik hele strenge criteria, zoiets als 4 provincies windkracht 11.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
zoals die laatste kaart eruit zag is 't toch behoorlijk extreem hoor
hier kan ik het alleen maar mee eens zijnquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
"Beetje naar rechts"," ja goedzo, laat maar zakken".
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |