NW.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was het toen ook een zuidwester storm, of toch meer noordwest. Ik kan me namelijk voorstellen dat een noordwester de zee een stuk meer opstuwd dan een zuidwester.
had ik nog niet eens gezienquote:
Lijkt me eng! Bloed je dan dood?quote:Op woensdag 17 januari 2007 08:34 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Een hoop doden, wateroverlast, dijdoorbraken en zo
die K is weggewaaidquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:17 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Lijkt me eng! Bloed je dan dood?![]()
Als dit 'for real' is zou het mij zeer plezieren als het KNMI nu maar alvast begint met het uitgeven van een weeralarm. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk mensen te bereiken met je waarschuwing...quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:30 schreef minkuukel het volgende:
Laat maar komen die storm, heerlijk.![]()
afzinken doet dat eiland straks.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dan neem ik morgen de boot en sluit ik me 1 dag op op Texel.Ik ga bidden dat alles nog wat zuidelijker zakt.
quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:29 schreef flugeltje het volgende:
Natuurlijk moet ik het allemaal nog maar zien gebeuren, maar dit kan volgens de laatste modellen zomaar eens een klapper gaan worden.
De vergadering hierover begint om 11 uur.. maar eerst komt een voorwaarschuwing, de alarmen komen pas maximaal 12 uur tevoren, maar dat zou dus vanavond laat zijn.. Dat is een kut-tijd om mensen op tijd te waarschuwen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:32 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Als dit 'for real' is zou het mij zeer plezieren als het KNMI nu maar alvast begint met het uitgeven van een weeralarm. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk mensen te bereiken met je waarschuwing...
Dat is dus precies wat ik bedoel. Als het er echt zo serieus uit gaat zien moet je mensen nu vast maar gaan waarschuwen. Zeker in de journaals vanavond.... Mensen kunnen dan hun plannen voor morgen nog aanpassen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:34 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
De vergadering hierover begint om 11 uur.. maar eerst komt een voorwaarschuwing, de alarmen komen pas maximaal 12 uur tevoren, maar dat zou dus vanavond laat zijn.. Dat is een kut-tijd om mensen op tijd te waarschuwen.
wellicht zullen de werkzaamheden stilgelegd worden, maar ik weet verder niet hoe dat ding vast zit. Als iemand in Scheveningen dat ding op het strand ziet liggen morgen, dan lag ie niet goed vast in ieder geval.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:38 schreef Drugshond het volgende:
Op basis van deze voorspellingen krijgen Weerstation K13A en F3 de volle laag.
Overigens F3 en K13A zijn boorplatformen, die blijven toch wel op hun plek...... toch ?
het noorden is niet het noorden van deze kaart. De windrichting is ZW.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:46 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zie ik dit goed ? Windrichting = West
F3 wordt zo-ie-zo een aanrader om bij te houden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:40 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
wellicht zullen de werkzaamheden stilgelegd worden, maar ik weet verder niet hoe dat ding vast zit. Als iemand in Scheveningen dat ding op het strand ziet liggen morgen, dan lag ie niet goed vast in ieder geval.
Ergens denk ik dat je misschien wel gelijk hebt dat het allemaal mee gaat vallen. Maar dat is meer ingegeven door eerdere teleurstellingen dan door echte wijsheidquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef INViCTuS het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kaarten van vanochtend 7uur voor morgenavond 6 en 9 uur.
meer wind dan vorige week maar ik denk zelf dat het wel iets opgeblazen is op het moment. En er een laatste koerwijziging plaats gaat vinden van die depressie. We wachten rustig af...ik moet iig treinen van Zutphen naar Groningen.
het gaat iig hard waaienquote:Op woensdag 17 januari 2007 11:12 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ergens denk ik dat je misschien wel gelijk hebt dat het allemaal mee gaat vallen. Maar dat is meer ingegeven door eerdere teleurstellingen dan door echte wijsheid
Ik moet zeggen dat ik al voorzichtig optimistisch begin te worden nu... Het zou zomaar kunnen... Zelfs op weerwoord begint men er steeds zekerder van te worden terwijl ze daar over het algemeen toch vrij pessimistisch zijn ingesteld.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is de spanning die mij trekt in dat weer, zelfs als dat mensen gaan bungy-jumpen, of gaan parachute springen, dat is ook geen rationeel gedrag toch doen ze het. Doden vallen dagelijks in het verkeer, door ongelukken binnenshuis of bij het klussen, hete zomers, doden horen bij het leven, dus eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n goed argument. Blijft over de economische schade, daarvan moet ik inderdaad erkennen dat het de keerzijde is. Alles heeft blijkbaar zijn prijs, bereken overigens eens wat een dagje sneeuw in Nederland kost, dat zal ook niet mis zijn.
Nu ik de laatste kaarten zie begint het bij mij eigenlijk ook te kriebelen aan de ene kant.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:57 schreef Againzender het volgende:
[..]
Bij mij kriebelt het ook hoor, de sensatie van dit soort weer. Maar aan de andere kant: mij vader heeft een kas, en die houden nooit echt van stormweer. In 1990 waren net de week voor die storm alle zwakke ramen vervangen, anders was de schade destijds waarschijnlijk nog wel groter geweest.
Dat lijdt geen twijfel dat er een weeralarm komt. Die storm is zeker, de windstoten zijn flink, misschien een windkracht 10....weeralarm dus. (maar eerst een voorwaarschuwing natuurlijk)quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:09 schreef IkWilbert het volgende:
Nou het is iets over elf, de boys van het KNMI zullen nu wel aan het debateren zijn over een weeralarm. Ik denk dat ie er wel gaat komen![]()
quote:Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
woensdag 17 januari 2007 11.31 uur, geldig tot vrijdag 19 januari 2007, 00 UTC.
Rob Slikker
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
MODELBEOORDELING: Initialisatie past over waarnemingen en druk/wind/neerslagevolutie is consistent en in relatie tot andere modeluitvoer betrouwbaar. Rond 12 UTC wordt een voorwaarschuwing voor een weeralarm uitgegeven. Vanmiddag/vooravond passeert een koufront van west naar oost. Donderdag trekt een actieve stormdepressie langs 55 NB oostwaarts. De timing van het frontensysteem, de drukgradiënt en de koers van de kern zijn consistent en vrijwel eensluidend in de diverse uitvoer. Geringe verschillen in timing en diepte van de kern van de stormdepressie heeft nauwelijks invloed op dat van het max windveld zuid ervan. Er is een grote (>80% kans) op zeer zware windstoten (kustprovincies 110-120 km/uur, wat meer landinwaarts 100-110 km/uur) tegen 12 UTC langs de westkust, noordoostwaarts uitbreidend, 15 UTC boven het noordoosten. Erachter komt bij de backbent-occlusie de max windklasse 10 Bft rond 21 UTC boven de Wadden!! Om 14.30 uur vindt een volgende bijeenkomst van het expertteam Weeralarmen plaats.
Aandachtspunten
WIND: Nu langs de kust 7-8 bft. Windstoten bij het koufront tot ongeveer 48 kt op de kust, in het zuidoosten tot ongeveer 50 kt. Donderdagochtend trekt een warmtefront van zuidwest naar noordoost over het land waarna de wind sterk toeneemt. Aan de kust 9 Bft, buitengaats vooral in noordelijke kustdistricten rond 18-21 UTC een kleine 10 Bft. Boven land is de wind in het algemeen 7 Bft. Maximale wind zien we bij het koufront rond 850 hPa, ongeveer 85-90 kt. Uitschieters aan de kust tot 65 kt, in de kustprovincies tot ongeveer 60 kt, verder landinwaarts in het algemeen ongeveer 55 kt, in het zuidoosten mogelijk wat hoger. Uitschieters komen vooral bij het koufront (ligt ZW-NO) voor (15 UTC in het westen, 18 UTC midden en noorden , 21 UTC noord en zuidoost). Wind op geringe hoogte zorgt voor uitwisseling, zware tot zeer zware turbulentie. NEERSLAG: Donderdag 20-30 mm regen, in perioden over de dag verdeeld, meeste bij de fronten. TEMPERATUUR KTG en HiRLAM bruikbaar. Tmin 6-7 gr, Tmax donderdag 11 graden, bij en net achter het koufront. WATEROPZET: Alarmpeil kan hierbij worden overschreden in Waddengebied rond 21 UTC . (Dollart!)
Het KNMI gebruikt niet alleen het GFS model natuurlijk.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:48 schreef flugeltje het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de modellen voor wat betreft de kust wél worden overgenomen (windkracht 10) en dat landinwaarts lager wordt ingezet. (7 ipv 8 a 9)... Iemand enig idee hoe dit komt?
Ja, maar windkracht 7 valt bij mij niet direct onder échte storm. M'n hoop begint dus alweer een beetje af te nemen...quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:52 schreef Againzender het volgende:
[..]
Het KNMI gebruikt niet alleen het GFS model natuurlijk.
storm boven land is dan ook vrij zeldzaam. De kust krijgt altijd een stuk meer wind. Het weeralarm zal ook voor de windstoten zijn, want die zijn boven land ook bijzonder fors.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ja, maar windkracht 7 valt bij mij niet direct onder échte storm. M'n hoop begint dus alweer een beetje af te nemen...
Op de KNMI site gevondenquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:07 schreef 61neorej het volgende:
Heb je een kaartje van 2002?
In het binnenland gaat het sowieso nergens over. Een windkracht 7....pfff daar kom ik pas net m'n bed voor uitquote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef flugeltje het volgende:
Ja, maar windkracht 7 valt bij mij niet direct onder échte storm. M'n hoop begint dus alweer een beetje af te nemen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |