quote:
Dan Metropolis te kijken??
![]()
Gisteren gezien:
Meshi (Repast)Voordat ik de 3 disc set van The Masters Of Cinema kocht, had ik nog nooit een film van de in het Westen redelijk onbekende Mikio Naruse gezien. Dus het uitbrengen van de box was een uitgelezen mogelijkheid om daar verandering te brengen. Gisteren was het dus zover: m`n eerste ontmoeting met Naruse`s reportoir was een feit. En dat was geen slechte ervaring. Integendeel. Dit doet me uitkijken naar meer.
Repast vertelt, zoals veel van Naruse`s films, over het allerdaagse leven van de gewone mens. Ditmaal volgen we Michiyo (Setsuko Hara) die samen met haar man Hatsunosuke (Ken Uehara) in een buitenwijk van Osaka woont. Het huisje-boompje-beestje leven dat ze hebben begint Michiyo meer en meer tegen te staan. Het vuur is langzaam uit de relatie aan het verdwijnen en ze vraagt zich dan ook af of dit alles is dat het huwelijk en het leven als huisvrouw te bieden heeft. Ze twijfelt of ze de relatie nog moet voort zetten. Op een dag komt Hatsunosuke`s nichtje onverwacht op bezoek vanuit Tokyo. Tot haar afgunst ziet Michiyo hoe haar man meer aandacht aan z`n nichtje geeft dan aan z`n vrouw. Daarbij komt ook nog dat het nichtje Satoko haar gevoelens voor Hatsunosuke niet onder stoelen of banken steekt. Trekt Michiyo haar leventje zo nog langer? Of geeft ze er de brui aan?
Door het dagelijkse leven van de gewone mens portretteren kiest Naruse ervoor het risico te lopen dat de film saai wordt. Handig weet ie dat te vermijden, de film blijft interessant en mooi. Doordat de problemen waar de hoofdpersonages mee te maken hebben kun je je goed inleven in hun bestaan. Het acteerwerk is heel erg goed, waarbij Setsuko Hara er voor mij bovenuit steekt. Ook geven een aantal van de dialogen stof tot nadenken, de film is dus ook nu (ruim 50 jaar na `t verschijnen) nog steeds actueel en zal dat ook wel altijd blijven. Er is een goed oog voor detail waarbij het de kleine dingetjes zijn die het meeste opvallen. De manier van filmen is prachtig en rustig, het einde is mooi maar niet heel erg verassend.
Al met al een zeer mooie kennismaking met het werk van Mikio Naruse waardoor m`n nieuwsgierigheid naar meer van z`n werk is aangewakkerd.
IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 8,5/10
Vanmiddag in de bios:
Little ChildrenOok Todd Field`s nieuwe film Little Children vertelt over mensen die vast zitten in dood bloedende huwelijken. Zowel Sarah Pierce (Kate Winslet) als Brad Adamson (Patrick Wilson) zijn ongelukkig in hun huwelijk. Het enige plezier dat ze hebben is wanneer ze met hun kinderen naar de locale speeltuin gaan. Daar ontmoeten ze elkaar en vallen ze als een blok voor elkaar. Ondanks dat ze beiden getrouwd zijn hunkeren ze naar elkaar. Dat wordt steeds heftiger als blijkt dat ze met hun kinderen naar het zelfde zwembad gaan. Al gauw ontmoeten ze elkaar daar iedere dag en wordt hun relatie steeds inniger. Hoe gaan ze met deze situatie om en wat doen ze met hun huwelijken? Dan is daar ook nog een de veroordeelde maar inmiddels vrijgelaten pedofiel Ronnie J. McGorvey (een sterke rol van Jackie Earle Haley) die bij z`n moeder intrekt en zorgt voor de nodige commotie in de wijk...
De manier waarop de waanhoop van hun steeds verder afglijdende relaties wordt weergeven is erg goed en het eerste deel van de film is dan ook sterk. Door het gebruik van de voice-over leren we de personages snel kennen. Maar gedurende het verdere verloop van de film gaat diezelfde voice-over steeds meer nadelig werken. Er wordt overmatig gebruik van gemaakt en iedere keer wanneer je `m weer hoort heb je een gevoel van "laat dat nou, dat hoeft niet. Zonder de voice-over is de scene veel sterker". Ik ging me er dus steeds meer aan irriteren, wat natuurlijk nooit goed is.
Ook wordt er te veel van het echte verhaal afgeweken en zijweggetjes in geslagen. Dat haalt dus onnodig het tempo uit de film. Het echte verhaal is interessant genoeg en je krijgt er makkelijk een film van gemaakt. Erg jammer dus.
Aan de andere kant is het acteerwerk heel erg sterk, waarbij Kate Winslet opnieuw een hele goede rol neerzet, de sterke Jackie Earle Haley als pedofiel opvalt en Jennifer Connely zoals altijd een genot is om naar te kijken.
Little Children is dus zeker geen slechte film, maar het is een film van `net niet`. En dat is best zonde, want hier had absoluut meer van gemaakt kunnen worden.
IMDB Cijfer: 7,9/10
Mijn Cijfer: 7,0/10