Foto's zijn idd altijd leuk.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:48 schreef HarryP het volgende:
Mijn goede voornemen voor 2007 is het vernieuwen van het toilet en de badkamer.. De spullen zijn besteld en voor een deel al aanwezig.
Dit weekend ga ik beginnen met het strippen van het toilet (de eerste tegel is er al af).
Ik zal vanavond wel wat foto's van de huidige situatie posten. Foto's zijn altijd leuk.
tot 180 cm boven de vloer, daarboven structuurpleister (doe het zelf spack)quote:Maar even een paar vraagjes.
- Tot hoe hoog is jullie toilet betegeld?
een laagje tegels, maar een glasplaat of spiegel of rvs is ook een optie, het is maar net wat je wiltquote:- Mensen met een zwevend toilet hebben julle boven het plateautje (inbouw reservoir) nog een laagje tegels of is dat bij julie het hoogste tegelniveau?
-gebruik goede tegellijm en voegmiddel (en evt voorstrijk), niets is zo vervelend als loskomende tegels of lekkages na een aantal jaarquote:- Hebben mensen nog tips..
Hoe heb je de muur doorgetrokken dan boven het toilet? Met gipsplaten ofzo?quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:18 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
beetje zonde. Kan je beter een soort kast maken daarboven, waarvan de deur "verborgen" is door die ook te betegelen. Kan je daar nog wat wcspul kwijt. Staat niet mooi anders, die glorix en wc-eend zo op je strakke badkamervloer.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:18 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:31 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Hoe heb je de muur doorgetrokken dan boven het toilet? Met gipsplaten ofzo?
Tja, ik vind het niet zonde. Het is een schuin verlopende wand, Waar nog e.e.a. aan beluchtingspijpen voor de standleiding achterlangs lopen. Ook zit er nog een ventilator in. En het is in de badkamer, flessen glorix en ander schoonmaakspul staan gewoon in de emmer in het keukenkastje beneden.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:57 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
beetje zonde. Kan je beter een soort kast maken daarboven, waarvan de deur "verborgen" is door die ook te betegelen. Kan je daar nog wat wcspul kwijt. Staat niet mooi anders, die glorix en wc-eend zo op je strakke badkamervloer.
Precies, dat was dus de fout ik ik gemaakt had. Met als gevolg een scheurende tegel achter de toiletpot. Kon ik de boel weer afbreken en opnieuw doen. Heb ik dus maar deels gedaan, de onderste helft waar de krachten opkomen is van watervast multiplex.quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
Ik kon er toch 1 vinden:quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:
Een foto kan ik even niet laten zien omdat ik niet thuis ben en ik er online niet bijkan. ALs ik er van het weekend aan denk zal ik er alsnog 1 plaatsen.
Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar!quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:59 schreef HarryP het volgende:
Wat is het verschil tussen waterbestendig MDF en watervast multiplex en wat is beter om te gebruiken?
En waar hebben jullie dat gehaald / is dat te koop..??.. En hoe dik moet het minimaal en mag het maximaal zijn.
Ytong is meteen weer zo dik, minimaal 5 cm. En dat moet voor het tegelen toch nog worden afgesmeerd met een stuclaagje. Want helemaal vlak is het niet. Terwijl als je multiplex neemt en direct strak en glad is.quote:Op donderdag 11 januari 2007 08:32 schreef Burbujas het volgende:
Dus bij het doortrekken van een muur in de badkamer is het beter om voor zo'n multiplex plaat te gaan dan bv ytong blokken ?
Menie wordt in de bouw ook gebruikt om hout te behandelen in een vochtige omgeving.quote:Op maandag 15 januari 2007 09:50 schreef HarryP het volgende:
Waarom menie? Menie is toch voor op ijzer tegen het roesten?
klopt helemaal idd, andere optie is om tuinhout (dat groene hout) te gebruiken, werkt ook goedquote:Op maandag 15 januari 2007 09:55 schreef Lucille het volgende:
Menie wordt in de bouw ook gebruikt om hout te behandelen in een vochtige omgeving.
Ik heb alles voorbewerkt met de eurocol 099 dispersieprimer Better safe than sorry... zullen we maar zeggen.quote:Op maandag 15 januari 2007 09:50 schreef HarryP het volgende:
Eurocol staat al op mijn boodschappenlijstje. Is het gebruik van eurocol 099 dispersieprimer nodig / aan te raden of kan het ook zonder?
quote:Op maandag 15 januari 2007 10:59 schreef BTKlus het volgende:
Menie gebruik je ook om de invloed van kalk en specie tegen te gaan, kaal hout kan daar namelijk ook niet tegen.
Ik heb wel gipsplaat gebruikt (vochtbestendig uiteraard), de ruimte tussen het waterreservoir en de wanden was 15 cm aan elke zijde (minus balken) dat beweegt echt nietquote:Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
[..]
Ik zou RVS gebruiken, dan kan er nooit bijv. eventuele corrosie door de voeg komen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:05 schreef HarryP het volgende:
Met schuren met een schuurmachine krijg je de muur weer glad genoeg om over te structuurverven. Dus dit weekend de muur wat verder schuren.
Maar net nog eventje de balkjes tegen de muur gemaakt zodat de plaat er ook weer tegen aan kan..
Kan ik daar gewone houtschroeven voor gebruiken voor kan ik beter rvs schroeven gebruiken?
[afbeelding]
- spuitwerk krijg je er eigenlijk niet fatsoenlijk meer af. Enige oplossing is eroverheen een nieuwe gladde laag aan brengen.quote:Op zondag 21 januari 2007 22:30 schreef HarryP het volgende:
Vandaag het toilet aangesloten en vast gezet.
Ook het kopje cement van de buurman heeft zijn werk gedaan.
Meteen even gekeken of zo'n spuitbus albastine doe-het-zelf spack goed te gebruiken is om de ruimte tussen het bestaande spuitwerk en de tegeltjes grens die wat lager komt op te vullen.
Nou wat een rommel is dat. Ik heb even een stukje geprobeerd en ook maar weer verwijderd.
Dus dat is geen optie. Ik heb ook al even geprobeerd om het bestaande spuitwerk van de muur te bikken maar dat gaat ook niet zo heel gemakkelijk.
Daarom even 4 vraagjes.
- Hoe krijg ik spuitwerk van de muur AF.
- Kun je over bestaande spack opnieuw spac aanbrengen en wordt de overgang tussen blanke muur en bestaande spack daardoor onzichtbaar?
- Wat kost het ongeveer om 3.5 vierkanten meter opnieuw te laten spuiten?
- Is er nog een manier om de muur weer geschikt te krijgen om er over te structuurverven.
Ik ben ook nog niet klaar. De rest van de balkjes zijn al wel op maat en de achterbalk is ook al mooi oranje.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:18 schreef BTKlus het volgende:
@Harryp
Ik mis nog wel wat houten balken aan de bovenzijde tegen de muren voor de horizontale bovenafwerking en een vebindingsbalk tussen de twee die er al staan en ik zou inderdaad ook r.v.s. schroeven gebruiken.
En waarom staat de duofix niet in het midden van de ruimte?
Wat voor soort hout heb je gebruikt voor de ombouw?quote:Op maandag 29 januari 2007 21:00 schreef HarryP het volgende:
Zo dit weekend de ombouw inelkaar geschroefd en waterdicht geschilderd.
Ook nog even de deurpost geschilderd maar dat is niet te zien op de foto's.
[afbeelding]
[afbeelding]
Net nog even bezig geweest met de "start" latjes op de juiste plaats te maken en even gekenen of de tegelsnijder die we hebben geleend van de buurman van mijn ouders goed werkt.
Nou 1 tegel minder en een snee in mij vinger van de gebroken tegel extra.. Morgen maar even langs de Karwei om de tegelzaag uit de folder te halen. (is die tegelzaag wat?)
Even een vraagje over het tegelen zelf.
Moet je altijd van beneden van boven tegelen of kun je ook van boven naar beneden tegelen..??..
Of glijden de tegels dan naar beneden? Ik gebruik Majolicol tegellijm van Eurocol?
ik weet niet wat je van plan bent op de wc te gaan doen, maar het zo erg waterdicht maken? als je gewoon de tegels goed zet en het voegen ook goed doet, kan het het beetje spatwater wel verdragen....quote:Op maandag 29 januari 2007 21:30 schreef basset het volgende:
Ik heb 8 jaar terug gewoon spaanplaat gebruikt![]()
Overigens toen ik de wc ging verbouwen, zag dit er nog prima uit. Ik had de plaat alleen 2 keer gegrond.
Als je het goed doet, kan er helemaal geen vocht bijkomen
Wij ook op onze wc op de badkamer. Was een tijdelijke oplossing. Van de zomer gaat de badkamer op de schop en dan vliegt dat ding eruit.quote:Op zondag 14 januari 2007 18:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:
zo'n verloop heb ik ook onder mijn pleepot zitten...
als je pist hoor je het water lopen... best leuk....
Deze klus staat mij ook nog te wachten. Goeie tip van die haakse slijper.quote:
Je moet de vloertegels ook nog........die zijn wel wat harder, en soms niet eens met een snijder te doen......quote:Op zondag 4 februari 2007 22:35 schreef HarryP het volgende:
Dit weekend getegeld en ik ben niet ontevreden over het resultaat.
(Tekoop tegelzaagtafel, slechts voor 1 tegel gebruikt, verdere bijzonderheden: waardeloos onding).
quote:Op maandag 5 februari 2007 13:33 schreef wiepje2 het volgende:
Mag ik eens vragen hoe de afmetingen zijn van jouw toiletruimte? Ziet er niet al te groot uit of valt het mee? Vraag het omdat we zelf ook het toilet aan het doen zijn en dat een heel klein hokje is (oud huisje he, vroeger waren ze niet zo groot). We hebben gemeten en gemeten en uiteindelijk maar gewoon het inbouwreservoir en pot (verkort) gekocht en dan zien we wel hoe we dalijk met de knieen zitten. Maar zo op het oog lijkt het bij ons even groot als bij jou wat mij dan weer een beetje geruststelt....
Kun je lopen??? Ja toch Ik denk dat dat moeilijker was om te leren.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:57 schreef sergeeising het volgende:
ik ga binnenkort beginnen. Is tegelen nou moeilijk? Lijkt mij wel mee te vallen, maar ja heb het nog nooit gedaan.
Nog even en het is een showroom plaatjequote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:54 schreef HarryP het volgende:
[afbeelding]
Even een paar tips:
- Tegelkruisjes gebruiken.
- Een latje tegen de muur slaan en daar beginnen. MET WATERPAS Zie een paar foto's terug.
- Een advies dat ik heb gekregen maar nog niet heb gebruikt is dat als je heel de muur gaat tegelen dan zou je het start latje wat hoger kunnen plaatsen zodat op ooghoogte de tegels Waterpas zijn.
-
Wat voor een wand is het (ytong, gibo, metalstud, houtskelet)? Als alles goed gebouwd is vroeger, dan zou de wand waterbestendig gebouwd moeten zijn.quote:Op maandag 19 februari 2007 12:14 schreef HarryP het volgende:
Een jaar of zo geleden hebben we last gehad van water dat via waterleiding terug de muur in liep. Dat heb ik toen hersteld door de oude kit te vervangen door elastisch cement. Maar het muurtje was behoorlijk nat geworden. De natte plekken (en schimmel achter de kast) zaten aan de andere kant van de muur.. Nu ben ik bang dat het muurtje door de hoeveelheid vocht dat er in is getrokken niet meer zo goed is. Hoe kan ik zien of het muurtje aan vervanging toe is.
Als het niet hoeft dan vervang ik het muurtje natuurlijk liever niet.
quote:Op maandag 19 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Is er ook een mogelijkheid om de leding in de vloer te leggen(omwikkeld met ribbelpijp.
Als je hem in de muur gaat leggen verzwak je de muur nl.
Is eigenlijk het eerste wat je moet doen> sleuf trekken ivm stof.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:53 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dat kan ook ja....![]()
Misschien is dat wel de oplossing.. zitten er nog nadelen aan als ik de verwarmingsbuizen in de vloer stop?
Buiten het hak en breek werk dat daar bij komt kijken..
Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.quote:Op maandag 26 maart 2007 11:35 schreef basset het volgende:
Trekt ie dan niet het bad weer omhoog uit de kit als je het bad leeg laat lopen?
En hoe zou jij de tegels doen? Eerst een klein stukje doortegelen en daar het bad tegen, of eerst het bad en dan daar tegenaan tegelen? dilemma's dillema'sIk weet niet meer hoe ik dat 8 jaar terug gedaan heb, maar toen was het zoiezo niet juist.
Gewoon een standaard recht bad. Een bad in de vorm van een mooie vrouw was natuurlijk wenselijk geweest, maar niet erg practischquote:Op maandag 26 maart 2007 11:47 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.
Is het een standaard recht bad, of een mooie natuurlijke vorm?
Ziet er netjes uitquote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:21 schreef HarryP het volgende:
Gewoon met een hamer en beitel en veiligheidsbril !
Daarna de dikke lijmresten met een scherpe houtbeitel van de muur gestoken en de grotere gaten dichtmaken met knauf. Even met een schuurpapiertje nog wat losse dingetjes van de muur aaien en dan de disprimer op de muur.
Strak werk !quote:Op maandag 26 maart 2007 23:39 schreef HarryP het volgende:
Hierbij de foto van waar het bad heeft gestaan. De muur is alweer een beetje roze omdat daar disprimer op de muur zit. (tegen de zuigende werking van de muur zodat de tegellijm beter pakt).
[afbeelding]
Is wel mooi, maar dan heb je bij het bad zoveel zaagwerk.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:53 schreef HarryP het volgende:
Vrijdag a.s. (6 april) gaan we beginnen met de badkamer.
Ik ben op het moment al wel een beetje bezig. Het badmeubel is op de wasbak na weggehaald. en 2/3e van de tegeltjes zijn van de muur af.
Ook het muurtje tussen het bad en de douche is 2 tegeltjes korter en het plafond dat op de plaats van het muurtje niet was gespoten is al een beetje gerepareerd.
Zelf zet ik de badrand ook tegen de kale muur en ga ik ook tegen de badrand aan tegelen.
Ik begin overigens wel met latjes tegen de muur iets onder ooghoogte. Dan zit op die plaats tenminste elk tegeltje precies recht. En ik tegel eerst de muur en dan pas zet ik het bad op zijn plaats om de laatste rij tegels tegen het bad aan te zetten.
Foto's zal ik in het weekend wel weer bijwerken.
Nee hoor. Met een slijptol en een goede schijf kun je prima tegels snijden. Nadeel is alleen als je lange rechte stukken moet doen. (ik zit me net te bedenken dat ik grote tegels heb..........)quote:Op dinsdag 3 april 2007 13:39 schreef HarryP het volgende:
Je moet zorgen dat je goed uitkomt bij het bad. Maar dat is met wat pas en meet werk prima te doen.
Zelf ben ik een groot fan van de tegelsnijder. Dat werkt veeeeeeeel sneller dan een zaagtafel.
Een zaagtafel heb ik ook gekocht (aanbieding van 40 euro) maar die heb ik maar 1 keer gebruikt om een hap uit een vloertegel te halen.
Maar een tegelsnijden met een slijptol..??.. Dat gaat volgens mij echt niet werken.
Ik moet zeggen de eerste tegel die ik met de tegelsnijder heb gedaan kon ik ook weggooien maar vanaf tegel 2 ging het prima.
2 klusdagen!quote:Op zaterdag 7 april 2007 22:51 schreef HarryP het volgende:
2 klusdagen verder. 3 keer met een volle auto naar de mileustraat en een aantal keer naar de bouwmarkt later:
[[url=http://www.labee.nl/pics/fok/IMG_4808.JPG]afbeelding[/ur]]
[[url=http://www.labee.nl/pics/fok/IMG_4814.JPG]afbeelding[/ur]]
Morgen en overmorgen nog een hoop te doen. Eerst maar eens wat gaten dicht knaufen. Want die was net op. Gelukkig lag er nog wat knauf in magazijn 3. (bij mijn ouders) dus morgen dat even afmaken. Ook nog wat leidingen verleggen waaronder de verwarming.
De muren voorstijken met disprimer en daarna op sommige plaatsten waterdichtschilderen staat ook nog op het programma. Net als het plafond schilderen want het gat in het spuitwerk heb ik gerepareerd omdat daar eest een muurtje stond.
Nog 1 klus tip. Houd de deuren van andere kamers dicht als je aan het hakken en slijpen bent in de vloer want dat stoft nogal...
Maak de planning niet te strak. Want als er iets tegen zit dan ben je zo een hoop tijd kwijt.quote:Op dinsdag 10 april 2007 08:11 schreef basset het volgende:
[..]
2 klusdagen!
Daar gaat mn hoop in 1 dag de badkamer leeg te hebben.........Ik begin vandaag dan maar in de live badkamer met tegeltjes afbikken. Dan maar oppassen met douchen.
TIP: Hang buizen ONDER je autoquote:Op dinsdag 10 april 2007 11:22 schreef HarryP het volgende:
De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
Neu...quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:22 schreef HarryP het volgende:
[..]
Maak de planning niet te strak. Want als er iets tegen zit dan ben je zo een hoop tijd kwijt.
Overigens dag 1 was het leeghalen van de tegeltjes en douche. Dag 2 was sleuven in de muur maken en een laag beton op de vloer weghakken. Maar een groot deel van de tegeltjes was er al in het weekend ervoor uit gegaan net als het bad. We zijn afgelopen weekend ook 4 keer bij de mileustraat geweest voor het afvoeren van de rommel en ook dat kost tijd. Net als enke dag naar de bouwmarkt voor een ditje en een datje.
Gisteren zijn we heel de dag bezig geweest met het verleggen en het buigen van verwarmingsleidingen. De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
Op zich is het wel op te vangen met lijm. Makkelijker wordt het er echter niet op.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:17 schreef basset het volgende:
Hmmm tegels komen er aardig af, alleen nu heb ik oud "cement achtige" afwerking tegen de muur wat vlak is (wel een erg grove structuur, stukken oud pleisterwerk van 1 a 2 mm wat wel vast zit en wat gaten in de wand. Om nu de hele muur aan te smeren lijkt me een beetje zonde.
Volgens mij is die 2mm wel op te vangen met de lijm, of is dat beter van niet? Dan moet ik alles er af gaan steken.
Ik heb er stuc primer (die gele prut) overheen gesmeerd en ga vandaag wat diepe gaten dichtknaufen met roodband. Daarna ga ik of fix en finish er overheen smeren. Of als ik het nog heb staan, wat pleiser van hoeka er op smeren. Dan kom ik wel gelijk met het oude pleisterwerk.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Op zich is het wel op te vangen met lijm. Makkelijker wordt het er echter niet op.
Kun je de stukken pleisterwerk niet met een plamuurmes afsteken?
Geen fix n finish dus!quote:Op donderdag 12 april 2007 22:47 schreef basset het volgende:
[..]
Ik heb er stuc primer (die gele prut) overheen gesmeerd en ga vandaag wat diepe gaten dichtknaufen met roodband. Daarna ga ik of fix en finish er overheen smeren. Of als ik het nog heb staan, wat pleiser van hoeka er op smeren. Dan kom ik wel gelijk met het oude pleisterwerk.
Inderdaad is F&F niet geschikt als ondergron voor tegelwerkquote:Op vrijdag 13 april 2007 20:41 schreef basset het volgende:
[..]
Geen fix n finish dus!
Gaan de tegels niet op blijven zitten. Gewoon gaten vullen en zien in hoeverre het met lijm op te vangen is.
Zeker doen. Er uit slaan en met Majolicol pasta tegels direct gelijk zetten. Niet eerst opvullen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:36 schreef HarryP het volgende:
Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?
[afbeelding]
idd nu je toch nog in de rommel zit de tegels eruit halen (met slijptol een kruis in slijpen, en daarna in stukken tikken en eruit halen)quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:36 schreef HarryP het volgende:
Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?
De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?quote:Op maandag 16 april 2007 11:31 schreef Gurb het volgende:
[..]
idd nu je toch nog in de rommel zit de tegels eruit halen (met slijptol een kruis in slijpen, en daarna in stukken tikken en eruit halen)
Maar wat ik van onze tegelzetten gehoord heb, is dat je met pastalijm geen gat kan opvullen, omdat dit niet uithardt als je een te dikke laag hebt. Als je met droge mortel werkt, is het geen probleem om een gat uit te vullen met de lijm
Moet je leidingen nou voorzien van een omhulsel of kun je ze gewoon meteen insmeren? En wat is dat roze spul?quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:36 schreef HarryP het volgende:
De knauf was gelukkig al droog/ het meeste was een aantal avonden eerder al geknauft. Ik kon dus vooruit met het waterdicht schilderen van de muur. Sommige noemen het overkill maar ach, als je een roller in je hand hebt en het emmertje is nog niet leeg...
[afbeelding]
[afbeelding]
3 tot 4 mm moet idd wel lukken met pastalijm, maar voor de zekerheid kun je dus ook gewoon zelf de lijm aanmaken met droge mortel, dan zit je altijd safequote:Op woensdag 18 april 2007 08:13 schreef basset het volgende:
De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?
Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat. (Bij beton en cement belangrijker dan bij hout geloof ik).quote:Op woensdag 18 april 2007 08:25 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Moet je leidingen nou voorzien van een omhulsel of kun je ze gewoon meteen insmeren? En wat is dat roze spul?
En wat voor omhulsel dan, pvc oid?quote:Op woensdag 18 april 2007 08:45 schreef basset het volgende:
[..]
Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat. (Bij beton en cement belangrijker dan bij hout geloof ik).
Dat roze spul is volgens mij afdichtingspasta (685) van Eurocol. Hoewel het ook primer kan zijn voor tegelwerk (is soms ook roze)
Ziet er goed uit zo!quote:Op zondag 22 april 2007 01:01 schreef HarryP het volgende:
Het begint steeds meer op een badkamer te lijken.
Morgen de vloertegels leggen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar toen ik de badombouw aan het maken was kon ik me heel goed voorstellen waarom mensen de badkamer verbouwing laten doen. Maar er zijn een hoop mensen die het deels zelf doen. Alles zelf installeren en het tegelen uitbesteden of precies andersom.
Beetje steriele kleuren maar het ziet er zeker niet gek uitquote:Op zondag 22 april 2007 01:01 schreef HarryP het volgende:
Het begint steeds meer op een badkamer te lijken.
Morgen de vloertegels leggen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar toen ik de badombouw aan het maken was kon ik me heel goed voorstellen waarom mensen de badkamer verbouwing laten doen. Maar er zijn een hoop mensen die het deels zelf doen. Alles zelf installeren en het tegelen uitbesteden of precies andersom.
kleur valt ook niet in mijn smaak maar het wordt zeker heel mooiquote:Op zondag 22 april 2007 10:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Beetje steriele kleuren maar het ziet er zeker niet gek uit![]()
Toen ik begon met lezen dacht ik effe wtf, maar gelukkigquote:Op zondag 22 april 2007 22:32 schreef Solingjan het volgende:
Oh schat heb je die badkamer gezien afschuwelijk dat groen
Oh ah lieverd die badkamer gadverdamme dat bruin
Oh ah vrouw zag je die badkamer werkelijk die kleur beige.
Harry P : Top die badkamer de beste "kleur" tegels die je maar kunt bedenken en neutraal en wacht maar zoals je al zegt als daar dadelijk dat kersenmeubel in staat is hij helemaal top.
Zeker bij je antraciet vloertegels. (daar zullen ze ook wel weer kommentaar op hebben)![]()
Het enige dat echt boeit is uiteindelijk het eindresultaatquote:Op zondag 22 april 2007 22:32 schreef Solingjan het volgende:
Oh schat heb je die badkamer gezien afschuwelijk dat groen
Oh ah lieverd die badkamer gadverdamme dat bruin
Oh ah vrouw zag je die badkamer werkelijk die kleur beige.
Harry P : Top die badkamer de beste "kleur" tegels die je maar kunt bedenken en neutraal en wacht maar zoals je al zegt als daar dadelijk dat kersenmeubel in staat is hij helemaal top.
Zeker bij je antraciet vloertegels. (daar zullen ze ook wel weer kommentaar op hebben)![]()
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op maandag 23 april 2007 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het enige dat echt boeit is uiteindelijk het eindresultaat![]()
Dat zijn de aspirant kopers van " De Makelaar" of "Hoe verbouw ik een huis"quote:Op zondag 22 april 2007 22:58 schreef klipper het volgende:
[..]
Toen ik begon met lezen dacht ik effe wtf, maar gelukkig![]()
Valt toch wel tegen he zo'n badkamertje?quote:Op maandag 23 april 2007 23:52 schreef HarryP het volgende:
Vandaag de vloer gevoegd.
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor het weekend staat nog op de planning:
- Kitten
- Het douchescherm plaatsen
- Douchestang ophangen
- Het badmeubel plaatsen
- De radiator plaatsen
Het einde is dus in zicht.
Na het weekend in iedergeval weer thuis douchen.
Ziet er goed uit HarryP, mooie kleur vloertegelsquote:Op maandag 23 april 2007 23:52 schreef HarryP het volgende:
Vandaag de vloer gevoegd.
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor het weekend staat nog op de planning:
- Kitten
- Het douchescherm plaatsen
- Douchestang ophangen
- Het badmeubel plaatsen
- De radiator plaatsen
Het einde is dus in zicht.
Na het weekend in iedergeval weer thuis douchen.
Ze zijn er ook in kunststof, maar die zou ik nooit gebruiken. Goed dat je voor een metalen gekozen hebt. Verder ziet het er erg netjes uit.quote:Op dinsdag 24 april 2007 14:17 schreef HarryP het volgende:
Dat is een metalen strip speciaal voor hoeken van 90 graden.
Die had ik ook gebruikt in het toiletje. tussen de tegels en de strip zit ook gewoon voegen wit.
Ik ga dus in juni m'n badkamer onderhanden nemen en een bad inbouwen. Mijn kluservaring is tot het inbouwen van een afwasmachine (incl. leidingen trekken), nihil te noemen.quote:Op maandag 26 maart 2007 00:19 schreef Marsepein het volgende:
Ik zou zelf inderdaad zorgen dat het bad (belast, dus vol met water) net niet op de Ytong blokken leunt. Vervolgens alles weghalen en een dikke kitlaag anbrengen bovenop je Ytong. Dan opnieuw het bad plaatsen en weer belasten (Vol met water)
Als het goed is is het dan water dicht, en ben je kraak en piepvrij.
AI!quote:Op woensdag 25 april 2007 17:40 schreef HarryP het volgende:
Naast de pootjes kan de badrand het beste ook rusten op een balk tegen de muur en blokken/houtenframe aan de niet muur kant.
Tussen de blokken en de badrand/douchebakrand heb ik purschuim gespoten en purschuim zou een bad en zeker een douchebak omhoog kunnen duwen. Daarom heb ik wat tegendruk gegeven door het bad vol te laten lopen en emmers water op de douchebak te zetten.
Als je gaat kitten moet het bad en douchebak ook belast zijn.
Mij lijkt de binnenkant de beste optie, anders komt er water tussen dat daar blijft zitten met kalkophoping en/of schimmel tot gevolg.quote:Op maandag 30 april 2007 00:07 schreef HarryP het volgende:
Een gloednieuw tweedehands moederbord en mijn PC-tje doet het weer als vanouds.
Dus vandaag wel foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag nog bezig geweest met het installeren van het douchescherm. M.u.v. van het douchescherm is ook alles gekit.
Meteen even de vraag aan welke kant kan ik het beste kitten. Aan de binnen kant van het douchescherm of aan de buitenkant?
quote:Geen fix n finish dus!
Gaan de tegels niet op blijven zitten.
Afhankelijk van de tegellijm. Er zijn (wat duurdere, professionele) poederlijmen die tot 15 mm op kunnen vullen.quote:De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?
Erg gemakkelijk werken is WICU-buis. Dat is uitgegloeid koper, dus wat zachter en makkelijker te buigen. Korte bochten echter wel gewoon een buigijzer gebruiken.quote:Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat.
Flexibele elektrapijp is al bruikbaar, en dan heb je ook nog zwarte flexibele pijp (ook geribbeld) een of ander kunststof, die is wat soepeler.
Je hebt helemaal gelijk, ik was te ver van de klepel om nog iets van de klok te zien. Het heeft met het weglopen van het condenswater te maken.quote:Op maandag 30 april 2007 10:43 schreef BTKlus het volgende:
Het probleem als je aan de binnenkant kit heeft te maken met de condens zoals Marsepein al zegt alleen het probleem is dat de condens die ontstaat als de binnenzijde gekit is aan de verkeerde kant van de kit komt te zitten en je dus water buiten de douchebak krijgt en dan heb je dus lekkage. Het verhaal over drogen en zo van Marsepein slaat nergens op.
Ik denk het welquote:Op dinsdag 1 mei 2007 09:52 schreef Enchanter het volgende:
Mooie douchecabine![]()
Sealskin Duka 5000-2 (of 3) toevallig ?
Jep. Sealskin Duka 5000-2quote:Op dinsdag 1 mei 2007 09:52 schreef Enchanter het volgende:
Mooie douchecabine![]()
Sealskin Duka 5000-2 (of 3) toevallig ?
Prachtigquote:Op woensdag 2 mei 2007 15:14 schreef HarryP het volgende:
Vandaag thuis gedoucht..![]()
[afbeelding]
Met wat uitleg van iemand van de Gamma en een hoop getrek aan het showmodel ook 1 la uit mijn badmeubel kunnen verwijderen. Het badmeubel hangt nu op zijn plaats, gekit en met de kranen aangesloten. De afvoer is aangesloten op een klein stukje na. (ik heb nog 2 bochtjes nodig die ik vanavond ga halen). Maar het einde is in zicht..
Resultaat mag er zeker zijn!! *diepe buiging maaktquote:Op zondag 6 mei 2007 21:36 schreef HarryP het volgende:
KLAAR...![]()
![]()
![]()
Nog heel wat problemen op de eindstreep. Een lekkende afvoer van het badmeubel (aan één kant).
Dat was een gevallletje "Als ge 't nie meer wit, dan gebruikt te kit".
Ook de radiator ging niet al te makkelijk en was een beetje. "If it doesn't fit, force it".
Maar het resultaat mag er zijn:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bad: merk Bette, type BettePur van 180x80 cm (plaatstaal)quote:Op maandag 7 mei 2007 00:25 schreef Enchanter het volgende:
Okay , ziet er mooi uit , nu ben ik alleen benieuwd naar met welke merken je aan de slag bent gegaan
Bad + Douchebak : Bette (? toch)
Douchecabine : Sealskin
Badmeubel : ?
Kranen : ?
Radiator : ?
We zijn zelf ook zeer blij met het resultaat.quote:Op zondag 6 mei 2007 22:46 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
Resultaat mag er zeker zijn!! *diepe buiging maakt
Mooie vloertegels btw...
Zelf ben ik nog steeds in de voorbereidende fase, m.a.w. de 'hoe-ga-ik-dit-in-godsnaam-aanpakken-fase', maar ik moet zeggen dat dit topic behoorlijk inspirerend is!!
jullie kunnen dus nog een hoop vragen van me verwachten, zoals bij welke winkels jullie je badmeubels/baden/tegels hebben gehaald, wat de budgetten waren en nog een hoop technische vragen
Tegel-oplosser werkt veel beter joh, die tegel-afweek is rotzooi.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:49 schreef HarryP het volgende:
Vandaag begonnen met het toiletje.
[afbeelding]
Maar één muur is van beton en daar gaan de tegeltjes een heel stuk moeilijker vanaf.
Straks maar wat tegel-afweek bij de bouwmarkt halen. Die staat volgens mij naast de behang-afweek.![]()
Mijn vraag is nu waarmee kan ik het beste ontvetten.quote:Vooral bij Acryl douchebakken is ontvetten heel belangrijk.
Een vriend van mij die dagelijks ramen zet en afkit zweert bij dreft... mss dat je daar iets aan hebt?quote:Op zondag 27 mei 2007 12:37 schreef HarryP het volgende:
Mmmm..
De kit op de douchebak (acryl) laat om 1 plaats al een beetje los..
Dus vandaag eerst die kitnaad even opnieuw kitten en deze keer extra goed ontvetten.
Op internet heb ik ergens gelezen
[..]
Mijn vraag is nu waarmee kan ik het beste ontvetten.
Wasbenzine, nagellakremover (acceton), terpetine, spiritus, amoniak?
Hoe heb je alles er nu uiteindelijk afgekregen?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:25 schreef HarryP het volgende:
Het was een hell of a job maar de tegeltjes en de tegellijm is van de betonnen muur af.
De afgelopen dagen niet zo heel veel meer gedaan. (De douchebak heb ik overigens met amoniak ontvet).
[afbeelding]
[afbeelding]
Dreft is om de voeg glad te strijken..niet om te ontvetten volgens mij.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:48 schreef Nies het volgende:
[..]
Een vriend van mij die dagelijks ramen zet en afkit zweert bij dreft... mss dat je daar iets aan hebt?
Prachtig badkamer overigens!![]()
Heb je voordat je de ombouw geschilderde, gekit in de hoeken of lijkt het maar zo? Zo ja, wat voor soort kit?quote:Op maandag 29 januari 2007 21:00 schreef HarryP het volgende:
Zo dit weekend de ombouw inelkaar geschroefd en waterdicht geschilderd.
Ook nog even de deurpost geschilderd maar dat is niet te zien op de foto's.
[afbeelding]
[afbeelding]
Geweldig werk, dat je hebt verricht. Petje af.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:00 schreef HarryP het volgende:
Na donderdag avond de muur te hebben gestructuurverft heb ik gisteren avond gekit en het toilet opgehangen. Vandaag bezig geweest met het aansluiten van het fonteintje en de toiletborstel en wc-rol houder opgehangen. En het toiletje is nu klaar.....
[afbeelding]
Hier was ook weinig plek.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:07 schreef morrisg het volgende:
[..]
Geweldig werk, dat je hebt verricht. Petje af.
Even een praktische vraag:
Wat is de diepte van het 'stoepje' nadat het reservoir van Geberit was ingebouwd. De meeste beginnen met een diepte van 15,5 cm. Dan moet er nog een gipswand bij en tegels. Dat wordt eigenlijk al een beetje krap, vrees ik. Ik heb maar weinig plaats en na precies 20,6 cm vanaf de muur begint de deur al.
Heb vandaag in de bouwmarkt gekeken, maar niemand kon mij de afmetingen van Geberit vertellen.
Die prullenbak was de wasmand.. Maar die is ondertussen al vervangen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 09:58 schreef nikky het volgende:
Heel mooi geworden zeg!
Maar wel even een puntje van kritiek. Ben een vrouw he
.
Die witte prullenbak. Wil je die even heel gauw gaan vervangen! Dat ziet er niet uit in zo'n mooie luxe badkamer. Aangezien er RVS/ALU in je badkamer meubel zit is het misschien mooier om zo'n soort prullenbak te plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |