abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46453642
En dan is het nu tijd voor de badkamer:

Zo is hij nu:



Dit is een mogelijk idee.


Maar zo gaat het worden.



Pas over een maandje of 2 gaan de tegels eraf maar tot die tijd heb ik nog wel een paar vraagjes.
Een jaar of zo geleden hebben we last gehad van water dat via waterleiding terug de muur in liep. Dat heb ik toen hersteld door de oude kit te vervangen door elastisch cement. Maar het muurtje was behoorlijk nat geworden. De natte plekken (en schimmel achter de kast) zaten aan de andere kant van de muur.. Nu ben ik bang dat het muurtje door de hoeveelheid vocht dat er in is getrokken niet meer zo goed is. Hoe kan ik zien of het muurtje aan vervanging toe is.
Als het niet hoeft dan vervang ik het muurtje natuurlijk liever niet.

De verwarmingsbuizen wil ik het liefste door de muur heen laten lopen moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden? (over de volledige breedte van de muur)
pi_46454183
Is die leiding niet lek? Zou puterosie kunnen zijn.

Radiator: Plaats deze het best onder het raam.

CV Leidingen IN de muur of door de muur ? wat bedoel je.
In de muur dan MOET je ze omkleden met "ribbelpijp"
Door de muur ook dat stukje een ribbelpijp er om heen ivm uitzetten CV leding en getik dan.
pi_46455423
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:14 schreef HarryP het volgende:

Een jaar of zo geleden hebben we last gehad van water dat via waterleiding terug de muur in liep. Dat heb ik toen hersteld door de oude kit te vervangen door elastisch cement. Maar het muurtje was behoorlijk nat geworden. De natte plekken (en schimmel achter de kast) zaten aan de andere kant van de muur.. Nu ben ik bang dat het muurtje door de hoeveelheid vocht dat er in is getrokken niet meer zo goed is. Hoe kan ik zien of het muurtje aan vervanging toe is.
Als het niet hoeft dan vervang ik het muurtje natuurlijk liever niet.
Wat voor een wand is het (ytong, gibo, metalstud, houtskelet)? Als alles goed gebouwd is vroeger, dan zou de wand waterbestendig gebouwd moeten zijn.
pi_46455991
Het was echt water dat via de douchekraan terugliep de muur in.
Ik hoop niet dat een koperen leiding binnen 15 jaar is door"geroest".
De CV leiding moet IN de muur. De muur is volgens mij gemaakt van ytong blokken. Wat het verschil is tussen ytong en gibo weet ik eerlijk gezegd niet.

Het is wel een echt tussenmuurtje en ramen zitten niet in de badkamer want deze is inpandig. En we willen de radiator boven het bad hebben.
pi_46456215
Ytong is cellenbeton/gasbeton, dus een cementproduct. Dit is wel bestand tegen water

Gibo is gipsbeton, dus een gipsproduct. Hier heb je verschillende soorten in, en alleen de gehydrophobeerde (waterbestendig gemaakt) is geschikt voor toepassing in natte ruimtes.

Mocht je idd Gibo-blokken hebben, dan zullen de blokken een kleurtje moeten hebben (roze uit mijn hoofd)
pi_46459524
Hoe zie ik het verschil.
En als het gibo blokken zijn zijn die dan door en door gehydrophobeerd of alleen de buitenkant?
pi_46459986
gibo is veel gladder dan ytong, en heeft qua blokken andere maatvoering, ik weet niet of je die kunt opmeten?

En de gehydrophobeerde blokken zijn dit door-en-door, er wordt nl een andere grondstof gebruikt
pi_46463016
Is er ook een mogelijkheid om de leding in de vloer te leggen(omwikkeld met ribbelpijp.
Als je hem in de muur gaat leggen verzwak je de muur nl.
pi_46466112
Even een tvp....
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_46482526
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Is er ook een mogelijkheid om de leding in de vloer te leggen(omwikkeld met ribbelpijp.
Als je hem in de muur gaat leggen verzwak je de muur nl.


Dat kan ook ja....
Misschien is dat wel de oplossing.. zitten er nog nadelen aan als ik de verwarmingsbuizen in de vloer stop?
Buiten het hak en breek werk dat daar bij komt kijken..
pi_46486143
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 09:53 schreef HarryP het volgende:

[..]



Dat kan ook ja....
Misschien is dat wel de oplossing.. zitten er nog nadelen aan als ik de verwarmingsbuizen in de vloer stop?
Buiten het hak en breek werk dat daar bij komt kijken..
Is eigenlijk het eerste wat je moet doen> sleuf trekken ivm stof.
Ik heb begrepen dat de radiator boven het bad komt. Probeer de aansluiting dan iets naast het bad uit te laten komen. Gebruik zo min mogelijk koppeling in de muur(liefst geen) Huur een 15 mm pijpenbuiger.
En laat de pijpen mooi op de aansluiting uit komen. Hang de radiator op waar hij moet komen Zet blok aan/afvoer onderaan er op en sluit de ledingen aan. Alles goed. Afkoppelen Doppen op de pijpjes.
En je kunt met de verbouwing beginnen. (ommatel de pijpen in de vloer met fleixebeleslang)
pi_46660791
De spullen voor de badkamer zijn binnen. Gisteren nog even een gat geslagen in de oude badombouw. En daar zitten gipsbeton blokken. En aangezien dat wel lekker degelijk klinkt als je er op klopt ga ik de nieuwe badombouw van ytong blokken maken. Eerst dacht ik aan een ombouw van hout maar ytong is nog goedkoper ook.

Maar de vraag die ik een beetje heb is het plaatsen van de douche bak.
Hierbij zitten stelpootjes maar dan komt de douchebak +/- 15 cm boven de vloertegels uit. Eigenlijk wil ik de douchebak wat lager hebben. Dus wat zijn de mogelijkheden om de douchebak op een stevige manier wat lager te plaatsen. Het is een douchebak van acryl.

[ Bericht 3% gewijzigd door HarryP op 25-02-2007 19:21:08 ]
pi_46687395
je kan hem ook in de specie leggen, gebeurt met stalen douchebakken ook
pi_46695251
Hoe zou ik dat in de specie leggen aanpakken gewoon een berg specie storten en daar de douchebak ik duwen?
Zou het "graven" van een paar gaten in de vloer zodat de stelpootjes dieper steken nog goede mogelijkheid zijn?
pi_46698543
Let je wel even op dat de afvoer e.d. nog wel voldoende ruimte hebben.
  maandag 5 maart 2007 @ 10:48:48 #91
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_46933773
Morgen ga ik wat ytong blokken halen voor de badombouw. Op mijn lijstje staat ook blokkenlijm.
Nu vraag ik me af of ik de vloertegellijm of de wandtegellijm van eurocol ook kan gebruiken en of deze even geschikt is of zelfs beter?
pi_46933832
Als je bedoeld dat je eurocol tegellijm wilt gebruiken voor het lijmen van 2 Ytong blokken dan is het af te raden. Gebruik materialen waar ze voor bedoeld zijn, dus blokkenlijm of fix en finnish voor het verlijmen van Ytong onderling.

Als je het hebt over het lijmen van tegels op Ytong. Dat kan inderdaad met een goede eurocol tegellijm. Waarschijnlijk dezelfde lijm als die je gebruikt hebt in het toilet.
pi_46945537
ff vraagje, waarom neemt iedereen toch zo vaak een douchecabine ? Hier ook.Is natuurlijk niets mis mee, maar bekijk je ontwerp nog eens als je een douchhoek maakt zonder cabine. Eventueel een klein beetje afscherming dmv een klein uitstekend muurtje dat je maakt van gipsblokken.

Volgens mij geeft dat een beter ruimtelijk effect. Het is volgens mij een stuk goedkoper. Immers geen dure douchecabine op de rekening, wat meer tegels misschien maar goed.
Als douchekop kun je dan ook wellicht zo'n regen ding nemen.

tis maar een sugestie.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  maandag 5 maart 2007 @ 23:27:38 #94
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_46961368
Dat is een heel bewuste keuze. In de oude situatie hebben we dus een muurtje in het midden van de badkamer staan. De douche stond naast het bad en als je in bad ligt dan lig je echt in een donkere hoek. Het geeft dus geen ruimtelijk effect maar juist een donker hokje in de badkamer.
Ik zou iedereen afraden om muurtjes in de badkamer te gaan bouwen..
Ook douchen op de tegels zonder douchebak daar had mijn vader, een vriendin en hele volksstammen geen goede ervaringen mee in verband met lekkages. Het staat ook op de tegellijm: "niet geschikt voor constante waterdruk".

Heb je zo'n regen douche kop wel eens gebruikt..??.. Ik heb wel eens bij de blokker of het kruidvat zo'n extreem grote douchkop gekocht voor 3 euro en geprobeerd maar die had ik na 1 keer douchen alweer vervangen door de normale douchekop. Je moet met zo'n douchekop de kraan vol openzetten omdat je anders helemaal geen water voelt en je hebt ook geen lekkere douchestraal die je rug nog een beetje masseerd. Ik vond een regendouche echt 3 keer niks.

maar de kosten van de douchecabine bespaar ik weer door het zelf te doen..
Douchescherm
  zaterdag 24 maart 2007 @ 02:23:41 #95
123497 Darkhelmet76
Strik je veter...
pi_47603708
even n tvptje... ben ook mn wc en badkamer aan t verbouwen....
Ruim appartement met garage in centrum van Sittard te koop! PM voor meer info!
www.botergeel.nl
pi_47653203
Jup,

Ik heb ook al spullen besteld voor de badkamer.

Ik heb echter 2 vragen voor de kenners hier.

Het bad ga ik op een ombouw van Ytong maken. Echter moet je nu de bovenkant eerst met kit spuiten voor je het bad er op legt? Ik heb begrepen dat je zo de boel enigsinds al weer meer waterdicht maakt.

Ook het tegelen. Tegel je tegen het bad aan, of tegel je een stukje lager en zet je daar het bad tegenaan?

De vloer is geen problem. Dat is 2 lagen epoxy op een extra geplaatste OSB plaat. Maar ik ga toch wel de hoeken opnieuw doen met dat band en roze pasta spul..ook van eurocol.

En ik moet 1 gipswand weghalen en voor het groene gips vervangen en een wandje van fermacell vervangen voor dat groene gips.
pi_47659403
Ik zou zelf inderdaad zorgen dat het bad (belast, dus vol met water) net niet op de Ytong blokken leunt. Vervolgens alles weghalen en een dikke kitlaag anbrengen bovenop je Ytong. Dan opnieuw het bad plaatsen en weer belasten (Vol met water)

Als het goed is is het dan water dicht, en ben je kraak en piepvrij.
pi_47666303
Trekt ie dan niet het bad weer omhoog uit de kit als je het bad leeg laat lopen?

En hoe zou jij de tegels doen? Eerst een klein stukje doortegelen en daar het bad tegen, of eerst het bad en dan daar tegenaan tegelen? dilemma's dillema's Ik weet niet meer hoe ik dat 8 jaar terug gedaan heb, maar toen was het zoiezo niet juist.
pi_47666777
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:35 schreef basset het volgende:
Trekt ie dan niet het bad weer omhoog uit de kit als je het bad leeg laat lopen?

En hoe zou jij de tegels doen? Eerst een klein stukje doortegelen en daar het bad tegen, of eerst het bad en dan daar tegenaan tegelen? dilemma's dillema's Ik weet niet meer hoe ik dat 8 jaar terug gedaan heb, maar toen was het zoiezo niet juist.
Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.

Is het een standaard recht bad, of een mooie natuurlijke vorm?
pi_47670085
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:47 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.

Is het een standaard recht bad, of een mooie natuurlijke vorm?
Gewoon een standaard recht bad. Een bad in de vorm van een mooie vrouw was natuurlijk wenselijk geweest, maar niet erg practisch

Het is de Tango bij de Praxis vandaan een simpel duobad. De huidige is een Plieger en die is na 9 jaar nog prima (alleen te klein)

Ik vond de Vileroy en Bochs en Sphinxen het prijsverschil niet waard,
  maandag 26 maart 2007 @ 17:33:03 #101
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_47679003
Vanavond de foto's maar het bad heb ik afgelopen weekend weggehaald en ook al 1 muur gestript van de tegeltjes.

Bij mij was de muur eerst getegeld en daarna pas het bad ertegen aan. En dat is op zich wel logisch want een krukje in bad zetten om boven het bad nog te tegelen is niet zo handig.

Overigens toen ik het bad had verwijderd kwam ik erachter dat ze eerst hebben getegeld toen het bad en douche geplaatst en daarna nog 5 cm betonvloer hebben gestort. (dus onderbad zit geen 5 cm beton)

Dus ook maar even een vraagje. Het gat groter hakken of de badombouw op het hoger gelegen stuk vloer zetten en het gat volstorten met beton?
  maandag 26 maart 2007 @ 18:54:58 #102
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_47681783
Nu heb ik geen verstand van badkamers maar ik heb zo het idee dat die 5cm extra betonvloer er misschien niet voor niets in ligt. Dan denk ik aan leidingen oid


Je verricht mooi werk trouwens!!
Trotse mamma :)
  maandag 26 maart 2007 @ 23:39:16 #103
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_47695389
Hierbij de foto van waar het bad heeft gestaan. De muur is alweer een beetje roze omdat daar disprimer op de muur zit. (tegen de zuigende werking van de muur zodat de tegellijm beter pakt).

pi_47700662
Hoe heb je de tegeltjes er af gehaald?

Gewoon met beitel en hamer, of met een mini kango? De muur ziet er nl nog netjes uit.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 10:21:12 #105
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_47703156
Gewoon met een hamer en beitel en veiligheidsbril !
Daarna de dikke lijmresten met een scherpe houtbeitel van de muur gestoken en de grotere gaten dichtmaken met knauf. Even met een schuurpapiertje nog wat losse dingetjes van de muur aaien en dan de disprimer op de muur.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 10:25:25 #106
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47703278
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 10:21 schreef HarryP het volgende:
Gewoon met een hamer en beitel en veiligheidsbril !
Daarna de dikke lijmresten met een scherpe houtbeitel van de muur gestoken en de grotere gaten dichtmaken met knauf. Even met een schuurpapiertje nog wat losse dingetjes van de muur aaien en dan de disprimer op de muur.
Ziet er netjes uit
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator dinsdag 27 maart 2007 @ 10:54:44 #107
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47704174
quote:
Op maandag 26 maart 2007 23:39 schreef HarryP het volgende:
Hierbij de foto van waar het bad heeft gestaan. De muur is alweer een beetje roze omdat daar disprimer op de muur zit. (tegen de zuigende werking van de muur zodat de tegellijm beter pakt).

[afbeelding]
Strak werk !
pi_47952395
Ik was benieuwd hoe het er momenteel bijligt, maar volgens mij heeft ie het erg druk

Ik ga overigens als alles binnen is idd tegen de badrand aan tegelen. Ik hoor van diverse bronnen dat dat beter is ivm water weglopen en zo. Heb je meteen een mooie rechte rand om te beginnen (als het bad tenminste recht is.....zie ik dan wel als het binnen is).
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:53:17 #109
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_47957441
Vrijdag a.s. (6 april) gaan we beginnen met de badkamer.

Ik ben op het moment al wel een beetje bezig. Het badmeubel is op de wasbak na weggehaald. en 2/3e van de tegeltjes zijn van de muur af.
Ook het muurtje tussen het bad en de douche is 2 tegeltjes korter en het plafond dat op de plaats van het muurtje niet was gespoten is al een beetje gerepareerd.

Zelf zet ik de badrand ook tegen de kale muur en ga ik ook tegen de badrand aan tegelen.
Ik begin overigens wel met latjes tegen de muur iets onder ooghoogte. Dan zit op die plaats tenminste elk tegeltje precies recht. En ik tegel eerst de muur en dan pas zet ik het bad op zijn plaats om de laatste rij tegels tegen het bad aan te zetten.

Foto's zal ik in het weekend wel weer bijwerken.
pi_47958585
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:53 schreef HarryP het volgende:
Vrijdag a.s. (6 april) gaan we beginnen met de badkamer.

Ik ben op het moment al wel een beetje bezig. Het badmeubel is op de wasbak na weggehaald. en 2/3e van de tegeltjes zijn van de muur af.
Ook het muurtje tussen het bad en de douche is 2 tegeltjes korter en het plafond dat op de plaats van het muurtje niet was gespoten is al een beetje gerepareerd.

Zelf zet ik de badrand ook tegen de kale muur en ga ik ook tegen de badrand aan tegelen.
Ik begin overigens wel met latjes tegen de muur iets onder ooghoogte. Dan zit op die plaats tenminste elk tegeltje precies recht. En ik tegel eerst de muur en dan pas zet ik het bad op zijn plaats om de laatste rij tegels tegen het bad aan te zetten.

Foto's zal ik in het weekend wel weer bijwerken.
Is wel mooi, maar dan heb je bij het bad zoveel zaagwerk.

Ik ben benieuwd of ik een tegelzaagtafel ga huren(of kopen) of dat ik gewoon met de slijptol aan de slag ga. Een tegelsnijder ben ik niet zo'n fan van.
  dinsdag 3 april 2007 @ 13:39:12 #111
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_47961193
Je moet zorgen dat je goed uitkomt bij het bad. Maar dat is met wat pas en meet werk prima te doen.
Zelf ben ik een groot fan van de tegelsnijder. Dat werkt veeeeeeeel sneller dan een zaagtafel.
Een zaagtafel heb ik ook gekocht (aanbieding van 40 euro) maar die heb ik maar 1 keer gebruikt om een hap uit een vloertegel te halen.

Maar een tegelsnijden met een slijptol..??.. Dat gaat volgens mij echt niet werken.

Ik moet zeggen de eerste tegel die ik met de tegelsnijder heb gedaan kon ik ook weggooien maar vanaf tegel 2 ging het prima.
pi_47969593
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 13:39 schreef HarryP het volgende:
Je moet zorgen dat je goed uitkomt bij het bad. Maar dat is met wat pas en meet werk prima te doen.
Zelf ben ik een groot fan van de tegelsnijder. Dat werkt veeeeeeeel sneller dan een zaagtafel.
Een zaagtafel heb ik ook gekocht (aanbieding van 40 euro) maar die heb ik maar 1 keer gebruikt om een hap uit een vloertegel te halen.

Maar een tegelsnijden met een slijptol..??.. Dat gaat volgens mij echt niet werken.

Ik moet zeggen de eerste tegel die ik met de tegelsnijder heb gedaan kon ik ook weggooien maar vanaf tegel 2 ging het prima.
Nee hoor. Met een slijptol en een goede schijf kun je prima tegels snijden. Nadeel is alleen als je lange rechte stukken moet doen. (ik zit me net te bedenken dat ik grote tegels heb..........)

Het voordeel van een tafel lijkt me dat je dan een mooie rechte snee heb. Met een tegelsnijder willen de randen nog wel eens schuin zijn geloof ik. Maar goed, het zal wel komen omdat mn tegelsnijder een prutding is.
  zaterdag 7 april 2007 @ 22:51:05 #113
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48124502
2 klusdagen verder. 3 keer met een volle auto naar de mileustraat en een aantal keer naar de bouwmarkt later:




Morgen en overmorgen nog een hoop te doen. Eerst maar eens wat gaten dicht knaufen. Want die was net op. Gelukkig lag er nog wat knauf in magazijn 3. (bij mijn ouders) dus morgen dat even afmaken. Ook nog wat leidingen verleggen waaronder de verwarming.
De muren voorstijken met disprimer en daarna op sommige plaatsten waterdichtschilderen staat ook nog op het programma. Net als het plafond schilderen want het gat in het spuitwerk heb ik gerepareerd omdat daar eest een muurtje stond.

Nog 1 klus tip. Houd de deuren van andere kamers dicht als je aan het hakken en slijpen bent in de vloer want dat stoft nogal...
pi_48126620
Tip hang bijvoorbeeld ook een nat laken of natte lappen of zo iets voor de badkamer deur dit houdt ook veel stof tegen.
pi_48138745
fijne tips allemaal. Nu durf ik al wat beter om mijn wc te "verbouwen". Is een redelijke wc qua grootte dus moet kunnen, ik denk 20 cm aan elke kant van de pot, en 40 cm ervoor. Ik zou wel en hangende pot willen, is wel mooi. Nieuw wasbakje natuurlijk, en betegelen tot aan plafond denk ik. Misschien boven en onder vercshillende tegels of kleine vierkante tegeltjes (geen mozaiektegeltjes, maar 10 bij 10 cm in lichte bijelkaarpassende tinten zoals wit, creme, lichtgeel door elkaar. Heb ik al eens gezien bij iemand en vond ik heel mooi.
Kheb wel verschillende ideeen maar nu nog genoeg durf!! Hoewel het niet al te moeilijk lijkt als ik de foto's bekijk en alles lees.
De badkamer zou ik ook nog wel eens willen doen, maar ja dat betegelen van de vloer lijkt me keiakelig.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_48166715
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 22:51 schreef HarryP het volgende:
2 klusdagen verder. 3 keer met een volle auto naar de mileustraat en een aantal keer naar de bouwmarkt later:

[[url=http://www.labee.nl/pics/fok/IMG_4808.JPG]afbeelding[/ur]]
[[url=http://www.labee.nl/pics/fok/IMG_4814.JPG]afbeelding[/ur]]

Morgen en overmorgen nog een hoop te doen. Eerst maar eens wat gaten dicht knaufen. Want die was net op. Gelukkig lag er nog wat knauf in magazijn 3. (bij mijn ouders) dus morgen dat even afmaken. Ook nog wat leidingen verleggen waaronder de verwarming.
De muren voorstijken met disprimer en daarna op sommige plaatsten waterdichtschilderen staat ook nog op het programma. Net als het plafond schilderen want het gat in het spuitwerk heb ik gerepareerd omdat daar eest een muurtje stond.

Nog 1 klus tip. Houd de deuren van andere kamers dicht als je aan het hakken en slijpen bent in de vloer want dat stoft nogal...
2 klusdagen!

Daar gaat mn hoop in 1 dag de badkamer leeg te hebben.........Ik begin vandaag dan maar in de live badkamer met tegeltjes afbikken. Dan maar oppassen met douchen.
  dinsdag 10 april 2007 @ 08:44:22 #117
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_48167054
tvp
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:22:58 #118
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48170632
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 08:11 schreef basset het volgende:

[..]

2 klusdagen!

Daar gaat mn hoop in 1 dag de badkamer leeg te hebben.........Ik begin vandaag dan maar in de live badkamer met tegeltjes afbikken. Dan maar oppassen met douchen.
Maak de planning niet te strak. Want als er iets tegen zit dan ben je zo een hoop tijd kwijt.

Overigens dag 1 was het leeghalen van de tegeltjes en douche. Dag 2 was sleuven in de muur maken en een laag beton op de vloer weghakken. Maar een groot deel van de tegeltjes was er al in het weekend ervoor uit gegaan net als het bad. We zijn afgelopen weekend ook 4 keer bij de mileustraat geweest voor het afvoeren van de rommel en ook dat kost tijd. Net als enke dag naar de bouwmarkt voor een ditje en een datje.

Gisteren zijn we heel de dag bezig geweest met het verleggen en het buigen van verwarmingsleidingen. De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
pi_48171794
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:22 schreef HarryP het volgende:

De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
TIP: Hang buizen ONDER je auto
pi_48173858
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:01 schreef Solingjan het volgende:

[..]

TIP: Hang buizen ONDER je auto
Vooral handig als je een drempel over moet rijden
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:08:32 #121
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48173981
Die drempels hebben ze alleen bij ons in de buurt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48174553
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:22 schreef HarryP het volgende:

[..]

Maak de planning niet te strak. Want als er iets tegen zit dan ben je zo een hoop tijd kwijt.

Overigens dag 1 was het leeghalen van de tegeltjes en douche. Dag 2 was sleuven in de muur maken en een laag beton op de vloer weghakken. Maar een groot deel van de tegeltjes was er al in het weekend ervoor uit gegaan net als het bad. We zijn afgelopen weekend ook 4 keer bij de mileustraat geweest voor het afvoeren van de rommel en ook dat kost tijd. Net als enke dag naar de bouwmarkt voor een ditje en een datje.

Gisteren zijn we heel de dag bezig geweest met het verleggen en het buigen van verwarmingsleidingen. De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
Neu...
Planning is 1 dag voor de badkamer leegtrekken (1 wand tegels rest is kunststof panelen op gipswand) nen ergste butsen dichtsmeren. Evt al leidingwerk doen (alleen kraan 40 cm opschuiven met een beetje hakwerk.)

Alles wat ik vergeet: Bouwmarkt is 3 minuten lopen verderop

Dag 2 rest leidingwerk wanden en elektra en dichtsmeren hoeken

Daarna Dag 3 Bad plaatsen

Dag 4/5 tegelen (ivm drogen evt gips en voorstrijken

Dag 6 Plafond en voegen

Dag 7 meubel plaatsen.

Redelijk ruim dus. Houd er rekening mee dat het maar een hok van 2 bij 2 is. Relatief klein dus.
pi_48244118
Hmmm tegels komen er aardig af, alleen nu heb ik oud "cement achtige" afwerking tegen de muur wat vlak is (wel een erg grove structuur, stukken oud pleisterwerk van 1 a 2 mm wat wel vast zit en wat gaten in de wand. Om nu de hele muur aan te smeren lijkt me een beetje zonde.

Volgens mij is die 2mm wel op te vangen met de lijm, of is dat beter van niet? Dan moet ik alles er af gaan steken.
  donderdag 12 april 2007 @ 08:20:13 #124
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48244155
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:17 schreef basset het volgende:
Hmmm tegels komen er aardig af, alleen nu heb ik oud "cement achtige" afwerking tegen de muur wat vlak is (wel een erg grove structuur, stukken oud pleisterwerk van 1 a 2 mm wat wel vast zit en wat gaten in de wand. Om nu de hele muur aan te smeren lijkt me een beetje zonde.

Volgens mij is die 2mm wel op te vangen met de lijm, of is dat beter van niet? Dan moet ik alles er af gaan steken.
Op zich is het wel op te vangen met lijm. Makkelijker wordt het er echter niet op.

Kun je de stukken pleisterwerk niet met een plamuurmes afsteken?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48273001


Kan je ons toilet ook niet komen leggen?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_48273673
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Op zich is het wel op te vangen met lijm. Makkelijker wordt het er echter niet op.

Kun je de stukken pleisterwerk niet met een plamuurmes afsteken?
Ik heb er stuc primer (die gele prut) overheen gesmeerd en ga vandaag wat diepe gaten dichtknaufen met roodband. Daarna ga ik of fix en finish er overheen smeren. Of als ik het nog heb staan, wat pleiser van hoeka er op smeren. Dan kom ik wel gelijk met het oude pleisterwerk.

[ Bericht 24% gewijzigd door basset op 13-04-2007 09:03:49 ]
pi_48303928
quote:
Op donderdag 12 april 2007 22:47 schreef basset het volgende:

[..]

Ik heb er stuc primer (die gele prut) overheen gesmeerd en ga vandaag wat diepe gaten dichtknaufen met roodband. Daarna ga ik of fix en finish er overheen smeren. Of als ik het nog heb staan, wat pleiser van hoeka er op smeren. Dan kom ik wel gelijk met het oude pleisterwerk.
Geen fix n finish dus!

Gaan de tegels niet op blijven zitten. Gewoon gaten vullen en zien in hoeverre het met lijm op te vangen is.
  vrijdag 13 april 2007 @ 21:25:08 #128
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48305244
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 20:41 schreef basset het volgende:

[..]

Geen fix n finish dus!

Gaan de tegels niet op blijven zitten. Gewoon gaten vullen en zien in hoeverre het met lijm op te vangen is.
Inderdaad is F&F niet geschikt als ondergron voor tegelwerk
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 13 april 2007 @ 21:27:11 #129
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48305311
Net nog een paar leidingen weg geknauft.
Maar nu een vraagje. Hoelang moet knauf drogen? Want eigenlijk wilde ik de muur (waar op sommige plaatsen is geknauft) vanavond nog even waterdicht schilderen.
  vrijdag 13 april 2007 @ 23:36:46 #130
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48310077
De knauf was gelukkig al droog/ het meeste was een aantal avonden eerder al geknauft. Ik kon dus vooruit met het waterdicht schilderen van de muur. Sommige noemen het overkill maar ach, als je een roller in je hand hebt en het emmertje is nog niet leeg...


  zaterdag 14 april 2007 @ 22:36:01 #131
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48335094
Er is een begin gemaakt het tegelen.


Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?

pi_48336929
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 22:36 schreef HarryP het volgende:

Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?

[afbeelding]
Zeker doen. Er uit slaan en met Majolicol pasta tegels direct gelijk zetten. Niet eerst opvullen.
Stel dat er te veel lijm achter de tegel zit, voorzichtig doorduwen tot hij precies recht/gelijk zit. Overtollige lijm die in de voegen zitten dan er voorzichtig uit halen.

Want je ergert je daar stierlijk aan. Elke dag.

Ziet er al goed uit verder. Dat wordt nog wat.
pi_48336946
Als antwoord op je laatste vraag. Ja dat kan, dat is een methode die vaker wordt gebruikt. Eventueel eerst een laag tegellijm aanbrengen en een dag laten drogen.

Over het drogen van stucwerk. Stucwerk droogt van binnen naar buiten. Als het oppervlak niet donker meer is, dan is het helemaal droog. Zolang het oppervlak er nog vochtig uitziet is het nog niet droog.
pi_48348933
heb je die koperen leidingen aangesmeerd met knauf?
pi_48350550
Zo te zien aan de ommantelde leiding op de vloer zal dat in de wand vast ook wel zo gedaan zijn en anders heb je wel een probleem in de toekomst.
pi_48350579
Op de foto lijkt het net alsof de naden niet lekker doorlopen ik neem maar aan dat alleen op de foto zo is (optisch bedrog)
  zondag 15 april 2007 @ 21:09:50 #137
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48360441
Zo weer een dag getegeld. Morgen nog een hele dag en dan is het tegelwerk (muv van de badombouw en de douche ombouw) klaar.
Daarna voegen en dan het bad en douchebak op zijn plaats zetten.

Er zit natuurlijk overal flexibele slang om de leidingen.

Welke naden bedoel je. De ruimte tussen de tegels is precies goed. In het het hoekje zaten de tegels een halve centimeter te diep maar dat is geheel naar tevredenheid opgelost met wat extra tegellijm.
pi_48367093
Zoals ik al dacht is het dus bedrog door de camera, ik bedoelde de voegen op de laatste foto
pi_48370853
Doe je al die moeite de leidingen weg te smeren met buis er omheen, heb je nog de hele muurplaat die niet gemanteld kan worden.

Ik heb bij mij de ouder muurplaat er uit geloopt en die was aardig aan het roesten geweest. Maar goed, bijna 10 jaar verder is het ook nog niet door.
pi_48375846
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 22:36 schreef HarryP het volgende:
Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?
idd nu je toch nog in de rommel zit de tegels eruit halen (met slijptol een kruis in slijpen, en daarna in stukken tikken en eruit halen)
Maar wat ik van onze tegelzetten gehoord heb, is dat je met pastalijm geen gat kan opvullen, omdat dit niet uithardt als je een te dikke laag hebt. Als je met droge mortel werkt, is het geen probleem om een gat uit te vullen met de lijm
  dinsdag 17 april 2007 @ 23:28:57 #141
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48442112
Vandaag bezig geweest met voegen. Wat is dat spul slecht voor je handen...
Maar het resultaat mag er zijn. (De foto's komen nog).

Morgen een rustig dagje, wat opruimen en kijken of ik het plaatstalen bad alleen op zijn plaats kan zetten.
pi_48447229
quote:
Op maandag 16 april 2007 11:31 schreef Gurb het volgende:

[..]

idd nu je toch nog in de rommel zit de tegels eruit halen (met slijptol een kruis in slijpen, en daarna in stukken tikken en eruit halen)
Maar wat ik van onze tegelzetten gehoord heb, is dat je met pastalijm geen gat kan opvullen, omdat dit niet uithardt als je een te dikke laag hebt. Als je met droge mortel werkt, is het geen probleem om een gat uit te vullen met de lijm
De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?
pi_48447414
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 23:36 schreef HarryP het volgende:
De knauf was gelukkig al droog/ het meeste was een aantal avonden eerder al geknauft. Ik kon dus vooruit met het waterdicht schilderen van de muur. Sommige noemen het overkill maar ach, als je een roller in je hand hebt en het emmertje is nog niet leeg...

[afbeelding]
[afbeelding]
Moet je leidingen nou voorzien van een omhulsel of kun je ze gewoon meteen insmeren? En wat is dat roze spul?
pi_48447562
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:13 schreef basset het volgende:
De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?
3 tot 4 mm moet idd wel lukken met pastalijm, maar voor de zekerheid kun je dus ook gewoon zelf de lijm aanmaken met droge mortel, dan zit je altijd safe
pi_48447831
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:25 schreef Burbujas het volgende:

[..]

Moet je leidingen nou voorzien van een omhulsel of kun je ze gewoon meteen insmeren? En wat is dat roze spul?
Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat. (Bij beton en cement belangrijker dan bij hout geloof ik).

Dat roze spul is volgens mij afdichtingspasta (685) van Eurocol. Hoewel het ook primer kan zijn voor tegelwerk (is soms ook roze)
  woensdag 18 april 2007 @ 09:07:51 #146
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_48448331
Hey, TVP.
Ben ook bezig met de badkamer, maar is een wat groter project, heb ik het gevoel ...
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_48448697
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:45 schreef basset het volgende:

[..]

Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat. (Bij beton en cement belangrijker dan bij hout geloof ik).

Dat roze spul is volgens mij afdichtingspasta (685) van Eurocol. Hoewel het ook primer kan zijn voor tegelwerk (is soms ook roze)
En wat voor omhulsel dan, pvc oid?
pi_48448793
Flexibele elektrapijp is al bruikbaar, en dan heb je ook nog zwarte flexibele pijp (ook geribbeld) een of ander kunststof, die is wat soepeler.

Check maar mijn kleinere topic van een kleiner badkamertje. Daar zie je de pijp (onderste foto). (kun je gewoon in een bouwmarkt krijgen) basset's nieuwe badkamer(tje) (schaamteloze spam )
pi_48450081
@HarryP

Daarom hebben ze ook speciale voegershandschoenen...
  donderdag 19 april 2007 @ 23:41:39 #150
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_48523488
Een foto update:








Het begint gelukkig een beetje op een badkamer te lijken.
Nog niet op de foto's te zien maar ook het stukje vloer is bijgestort.

Daarvoor heb ik Beamix lichtgewichtbeton (111) gebruikt, weet iemand hoelang dat moet drogen?
Morgen staat er zo ie zo eerst een beetje opruimen op het programma maar daarna wil ik de overige tegels op zijn plaats gaan zetten en dan is het wel makkelijk als je over de nieuwe vloer zou kunnen lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')