Wat voor een wand is het (ytong, gibo, metalstud, houtskelet)? Als alles goed gebouwd is vroeger, dan zou de wand waterbestendig gebouwd moeten zijn.quote:Op maandag 19 februari 2007 12:14 schreef HarryP het volgende:
Een jaar of zo geleden hebben we last gehad van water dat via waterleiding terug de muur in liep. Dat heb ik toen hersteld door de oude kit te vervangen door elastisch cement. Maar het muurtje was behoorlijk nat geworden. De natte plekken (en schimmel achter de kast) zaten aan de andere kant van de muur.. Nu ben ik bang dat het muurtje door de hoeveelheid vocht dat er in is getrokken niet meer zo goed is. Hoe kan ik zien of het muurtje aan vervanging toe is.
Als het niet hoeft dan vervang ik het muurtje natuurlijk liever niet.
quote:Op maandag 19 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Is er ook een mogelijkheid om de leding in de vloer te leggen(omwikkeld met ribbelpijp.
Als je hem in de muur gaat leggen verzwak je de muur nl.
Is eigenlijk het eerste wat je moet doen> sleuf trekken ivm stof.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:53 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dat kan ook ja....![]()
Misschien is dat wel de oplossing.. zitten er nog nadelen aan als ik de verwarmingsbuizen in de vloer stop?
Buiten het hak en breek werk dat daar bij komt kijken..
Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.quote:Op maandag 26 maart 2007 11:35 schreef basset het volgende:
Trekt ie dan niet het bad weer omhoog uit de kit als je het bad leeg laat lopen?
En hoe zou jij de tegels doen? Eerst een klein stukje doortegelen en daar het bad tegen, of eerst het bad en dan daar tegenaan tegelen? dilemma's dillema'sIk weet niet meer hoe ik dat 8 jaar terug gedaan heb, maar toen was het zoiezo niet juist.
Gewoon een standaard recht bad. Een bad in de vorm van een mooie vrouw was natuurlijk wenselijk geweest, maar niet erg practischquote:Op maandag 26 maart 2007 11:47 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.
Is het een standaard recht bad, of een mooie natuurlijke vorm?
Ziet er netjes uitquote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:21 schreef HarryP het volgende:
Gewoon met een hamer en beitel en veiligheidsbril !
Daarna de dikke lijmresten met een scherpe houtbeitel van de muur gestoken en de grotere gaten dichtmaken met knauf. Even met een schuurpapiertje nog wat losse dingetjes van de muur aaien en dan de disprimer op de muur.
Strak werk !quote:Op maandag 26 maart 2007 23:39 schreef HarryP het volgende:
Hierbij de foto van waar het bad heeft gestaan. De muur is alweer een beetje roze omdat daar disprimer op de muur zit. (tegen de zuigende werking van de muur zodat de tegellijm beter pakt).
[afbeelding]
Is wel mooi, maar dan heb je bij het bad zoveel zaagwerk.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:53 schreef HarryP het volgende:
Vrijdag a.s. (6 april) gaan we beginnen met de badkamer.
Ik ben op het moment al wel een beetje bezig. Het badmeubel is op de wasbak na weggehaald. en 2/3e van de tegeltjes zijn van de muur af.
Ook het muurtje tussen het bad en de douche is 2 tegeltjes korter en het plafond dat op de plaats van het muurtje niet was gespoten is al een beetje gerepareerd.
Zelf zet ik de badrand ook tegen de kale muur en ga ik ook tegen de badrand aan tegelen.
Ik begin overigens wel met latjes tegen de muur iets onder ooghoogte. Dan zit op die plaats tenminste elk tegeltje precies recht. En ik tegel eerst de muur en dan pas zet ik het bad op zijn plaats om de laatste rij tegels tegen het bad aan te zetten.
Foto's zal ik in het weekend wel weer bijwerken.
Nee hoor. Met een slijptol en een goede schijf kun je prima tegels snijden. Nadeel is alleen als je lange rechte stukken moet doen. (ik zit me net te bedenken dat ik grote tegels heb..........)quote:Op dinsdag 3 april 2007 13:39 schreef HarryP het volgende:
Je moet zorgen dat je goed uitkomt bij het bad. Maar dat is met wat pas en meet werk prima te doen.
Zelf ben ik een groot fan van de tegelsnijder. Dat werkt veeeeeeeel sneller dan een zaagtafel.
Een zaagtafel heb ik ook gekocht (aanbieding van 40 euro) maar die heb ik maar 1 keer gebruikt om een hap uit een vloertegel te halen.
Maar een tegelsnijden met een slijptol..??.. Dat gaat volgens mij echt niet werken.
Ik moet zeggen de eerste tegel die ik met de tegelsnijder heb gedaan kon ik ook weggooien maar vanaf tegel 2 ging het prima.
2 klusdagen!quote:Op zaterdag 7 april 2007 22:51 schreef HarryP het volgende:
2 klusdagen verder. 3 keer met een volle auto naar de mileustraat en een aantal keer naar de bouwmarkt later:
[[url=http://www.labee.nl/pics/fok/IMG_4808.JPG]afbeelding[/ur]]
[[url=http://www.labee.nl/pics/fok/IMG_4814.JPG]afbeelding[/ur]]
Morgen en overmorgen nog een hoop te doen. Eerst maar eens wat gaten dicht knaufen. Want die was net op. Gelukkig lag er nog wat knauf in magazijn 3. (bij mijn ouders) dus morgen dat even afmaken. Ook nog wat leidingen verleggen waaronder de verwarming.
De muren voorstijken met disprimer en daarna op sommige plaatsten waterdichtschilderen staat ook nog op het programma. Net als het plafond schilderen want het gat in het spuitwerk heb ik gerepareerd omdat daar eest een muurtje stond.
Nog 1 klus tip. Houd de deuren van andere kamers dicht als je aan het hakken en slijpen bent in de vloer want dat stoft nogal...
Maak de planning niet te strak. Want als er iets tegen zit dan ben je zo een hoop tijd kwijt.quote:Op dinsdag 10 april 2007 08:11 schreef basset het volgende:
[..]
2 klusdagen!
Daar gaat mn hoop in 1 dag de badkamer leeg te hebben.........Ik begin vandaag dan maar in de live badkamer met tegeltjes afbikken. Dan maar oppassen met douchen.
TIP: Hang buizen ONDER je autoquote:Op dinsdag 10 april 2007 11:22 schreef HarryP het volgende:
De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
Neu...quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:22 schreef HarryP het volgende:
[..]
Maak de planning niet te strak. Want als er iets tegen zit dan ben je zo een hoop tijd kwijt.
Overigens dag 1 was het leeghalen van de tegeltjes en douche. Dag 2 was sleuven in de muur maken en een laag beton op de vloer weghakken. Maar een groot deel van de tegeltjes was er al in het weekend ervoor uit gegaan net als het bad. We zijn afgelopen weekend ook 4 keer bij de mileustraat geweest voor het afvoeren van de rommel en ook dat kost tijd. Net als enke dag naar de bouwmarkt voor een ditje en een datje.
Gisteren zijn we heel de dag bezig geweest met het verleggen en het buigen van verwarmingsleidingen. De verwarmingsleidingen moesten nog wel gehaald worden en aangezien ik de verwarmingsleidng in 1 stuk wilde zat er ook nog een wandeling van 3 kwartier bij van de Gamma naar huis want ik krijg verwarmingsbuizen van 6 meter niet in de auto.
Op zich is het wel op te vangen met lijm. Makkelijker wordt het er echter niet op.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:17 schreef basset het volgende:
Hmmm tegels komen er aardig af, alleen nu heb ik oud "cement achtige" afwerking tegen de muur wat vlak is (wel een erg grove structuur, stukken oud pleisterwerk van 1 a 2 mm wat wel vast zit en wat gaten in de wand. Om nu de hele muur aan te smeren lijkt me een beetje zonde.
Volgens mij is die 2mm wel op te vangen met de lijm, of is dat beter van niet? Dan moet ik alles er af gaan steken.
Ik heb er stuc primer (die gele prut) overheen gesmeerd en ga vandaag wat diepe gaten dichtknaufen met roodband. Daarna ga ik of fix en finish er overheen smeren. Of als ik het nog heb staan, wat pleiser van hoeka er op smeren. Dan kom ik wel gelijk met het oude pleisterwerk.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Op zich is het wel op te vangen met lijm. Makkelijker wordt het er echter niet op.
Kun je de stukken pleisterwerk niet met een plamuurmes afsteken?
Geen fix n finish dus!quote:Op donderdag 12 april 2007 22:47 schreef basset het volgende:
[..]
Ik heb er stuc primer (die gele prut) overheen gesmeerd en ga vandaag wat diepe gaten dichtknaufen met roodband. Daarna ga ik of fix en finish er overheen smeren. Of als ik het nog heb staan, wat pleiser van hoeka er op smeren. Dan kom ik wel gelijk met het oude pleisterwerk.
Inderdaad is F&F niet geschikt als ondergron voor tegelwerkquote:Op vrijdag 13 april 2007 20:41 schreef basset het volgende:
[..]
Geen fix n finish dus!
Gaan de tegels niet op blijven zitten. Gewoon gaten vullen en zien in hoeverre het met lijm op te vangen is.
Zeker doen. Er uit slaan en met Majolicol pasta tegels direct gelijk zetten. Niet eerst opvullen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:36 schreef HarryP het volgende:
Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?
[afbeelding]
idd nu je toch nog in de rommel zit de tegels eruit halen (met slijptol een kruis in slijpen, en daarna in stukken tikken en eruit halen)quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:36 schreef HarryP het volgende:
Maar ik ben niet tevreden over 3 tegelsl. Deze zitten boven in de hoek waar de muur niet geheel recht is. Die 3 tegels op het einde zitten een halve cm dieper dan de andere tegels. Eigenlijk zit de een na laatste tegel te hoog. Nu wil ik die 3 tegels (voor de rest is de muur wel recht) verwijderen en de muur een beetje opvullen. Zou ik hier gewoon een dikke laag tegellijm (majolicol) in kunnen smeren?
De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?quote:Op maandag 16 april 2007 11:31 schreef Gurb het volgende:
[..]
idd nu je toch nog in de rommel zit de tegels eruit halen (met slijptol een kruis in slijpen, en daarna in stukken tikken en eruit halen)
Maar wat ik van onze tegelzetten gehoord heb, is dat je met pastalijm geen gat kan opvullen, omdat dit niet uithardt als je een te dikke laag hebt. Als je met droge mortel werkt, is het geen probleem om een gat uit te vullen met de lijm
Moet je leidingen nou voorzien van een omhulsel of kun je ze gewoon meteen insmeren? En wat is dat roze spul?quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:36 schreef HarryP het volgende:
De knauf was gelukkig al droog/ het meeste was een aantal avonden eerder al geknauft. Ik kon dus vooruit met het waterdicht schilderen van de muur. Sommige noemen het overkill maar ach, als je een roller in je hand hebt en het emmertje is nog niet leeg...
[afbeelding]
[afbeelding]
3 tot 4 mm moet idd wel lukken met pastalijm, maar voor de zekerheid kun je dus ook gewoon zelf de lijm aanmaken met droge mortel, dan zit je altijd safequote:Op woensdag 18 april 2007 08:13 schreef basset het volgende:
De vraag is alleen, wat is te dik? Zo heeft mijn muur stukken als ik de waterpas er op zet van bijna 3 a 4 mm. Dat moet toch wel lukken met tegellijm?
Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat. (Bij beton en cement belangrijker dan bij hout geloof ik).quote:Op woensdag 18 april 2007 08:25 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Moet je leidingen nou voorzien van een omhulsel of kun je ze gewoon meteen insmeren? En wat is dat roze spul?
En wat voor omhulsel dan, pvc oid?quote:Op woensdag 18 april 2007 08:45 schreef basset het volgende:
[..]
Leidingen moet je voor zover ik begrepen heb altijd in een kapsel doen. als je de boel dichtsmeerd, of door vloeren gaat. (Bij beton en cement belangrijker dan bij hout geloof ik).
Dat roze spul is volgens mij afdichtingspasta (685) van Eurocol. Hoewel het ook primer kan zijn voor tegelwerk (is soms ook roze)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |