abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45210293
Mijn goede voornemen voor 2007 is het vernieuwen van het toilet en de badkamer.. De spullen zijn besteld en voor een deel al aanwezig.

Dit weekend ga ik beginnen met het strippen van het toilet (de eerste tegel is er al af).
Ik zal vanavond wel wat foto's van de huidige situatie posten. Foto's zijn altijd leuk.

Maar even een paar vraagjes.
- Tot hoe hoog is jullie toilet betegeld?
- Mensen met een zwevend toilet hebben julle boven het plateautje (inbouw reservoir) nog een laagje tegels of is dat bij julie het hoogste tegelniveau?
- Hebben mensen nog tips..
pi_45210944
Ik heb het tot het hoogste punt van het toilet betegeld.
Tevens heb ik het plateautje niet betegeld maar afgewerkt met RVS is veel mooier en straker.
Kijk wat je zelf mooi vind.
pi_45211504
Volgens het bouwbesluit moeten sanitaire ruimten (in nieuwbouw) momenteel tot minimaal 1200mm betegeld zijn. Dus verwacht dat de meesten minimaal 1200 mm tegels hebben.

Vind zelf wel erg mooi om tot plafond te tegelen
Trots van het Noorden!
pi_45211808
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:48 schreef HarryP het volgende:
Mijn goede voornemen voor 2007 is het vernieuwen van het toilet en de badkamer.. De spullen zijn besteld en voor een deel al aanwezig.

Dit weekend ga ik beginnen met het strippen van het toilet (de eerste tegel is er al af).
Ik zal vanavond wel wat foto's van de huidige situatie posten. Foto's zijn altijd leuk.
Foto's zijn idd altijd leuk.
quote:
Maar even een paar vraagjes.
- Tot hoe hoog is jullie toilet betegeld?
tot 180 cm boven de vloer, daarboven structuurpleister (doe het zelf spack)
quote:
- Mensen met een zwevend toilet hebben julle boven het plateautje (inbouw reservoir) nog een laagje tegels of is dat bij julie het hoogste tegelniveau?
een laagje tegels, maar een glasplaat of spiegel of rvs is ook een optie, het is maar net wat je wilt
quote:
- Hebben mensen nog tips..
-gebruik goede tegellijm en voegmiddel (en evt voorstrijk), niets is zo vervelend als loskomende tegels of lekkages na een aantal jaar
- gebruik een tegelzaagmachine, vele malen beter als een tegelsnijer
- dubbelcheck de werking en waterdichtheid van je inbouwreservoir 2 keer voordat je gaat tegelen.
pi_45213124
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
pi_45217286
let vooral op de goede hoogte van je inbouwreservoir...

bij mijn vriendin vind ik em hoog hangen en ergens anders zit je weer met je knien in je nek...

dus houd ook rekening met de dikte die nog op de vloer komt qua tegels en de dikte van de pleebril...

ik heb tot ongeveer 1.20 meter getegeld daar boven moet (nog steeds) spachtelputz komen, emmer staat al klaar....
pi_45222385
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:18 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
Hoe heb je de muur doorgetrokken dan boven het toilet? Met gipsplaten ofzo?
  woensdag 10 januari 2007 @ 20:03:04 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_45223870
tvp, even dit topic in de gaten houden.

Persoonlijk vind ik het mooier om tot boven aan te tegelen. Ik heb altijd het idee dat er minder hoog wordt betegeld vanwege de kosten, maar in een kleine ruimte als een toilet scheelt dat helemaal niet zo veel.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_45226281
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:18 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
beetje zonde. Kan je beter een soort kast maken daarboven, waarvan de deur "verborgen" is door die ook te betegelen. Kan je daar nog wat wcspul kwijt. Staat niet mooi anders, die glorix en wc-eend zo op je strakke badkamervloer.
pi_45228583
Hierbij de foto's van de oude situatie

Toilet beneden:


Toilet boven:


Badkamer:

pi_45231022
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:31 schreef Burbujas het volgende:

[..]

Hoe heb je de muur doorgetrokken dan boven het toilet? Met gipsplaten ofzo?
Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 20:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

beetje zonde. Kan je beter een soort kast maken daarboven, waarvan de deur "verborgen" is door die ook te betegelen. Kan je daar nog wat wcspul kwijt. Staat niet mooi anders, die glorix en wc-eend zo op je strakke badkamervloer.
Tja, ik vind het niet zonde. Het is een schuin verlopende wand, Waar nog e.e.a. aan beluchtingspijpen voor de standleiding achterlangs lopen. Ook zit er nog een ventilator in. En het is in de badkamer, flessen glorix en ander schoonmaakspul staan gewoon in de emmer in het keukenkastje beneden.

Een foto kan ik even niet laten zien omdat ik niet thuis ben en ik er online niet bijkan. ALs ik er van het weekend aan denk zal ik er alsnog 1 plaatsen.
pi_45231212
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
Precies, dat was dus de fout ik ik gemaakt had. Met als gevolg een scheurende tegel achter de toiletpot. Kon ik de boel weer afbreken en opnieuw doen. Heb ik dus maar deels gedaan, de onderste helft waar de krachten opkomen is van watervast multiplex.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_45231350
Ik heb de ruimte tot het plafond betegeld aangezien de sierpleister die er op zat (boven de tegels) vreselijk van kleur was en niet fatsoenlijk schoon te maken was.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_45231391
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:
Een foto kan ik even niet laten zien omdat ik niet thuis ben en ik er online niet bijkan. ALs ik er van het weekend aan denk zal ik er alsnog 1 plaatsen.
Ik kon er toch 1 vinden:



En in een erg prematuur stadium, wat je blauw ziet is de wand waar het inbouwtoilet tegenaankomt:


[ Bericht 16% gewijzigd door Marsepein op 10-01-2007 22:58:32 ]
pi_45231673
Wat is het verschil tussen waterbestendig MDF en watervast multiplex en wat is beter om te gebruiken?
En waar hebben jullie dat gehaald / is dat te koop..??.. En hoe dik moet het minimaal en mag het maximaal zijn.
pi_45231981
Ik heb 18 mm dik watervast Multiplex Aquagarant 15 jaar gehaald bij de Gamma, het is alleen zo vreselijk duur dat zelfs de kassa mevrouw de prijs niet geloofde en de chef belde
  donderdag 11 januari 2007 @ 07:22:42 #17
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45238280
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:59 schreef HarryP het volgende:
Wat is het verschil tussen waterbestendig MDF en watervast multiplex en wat is beter om te gebruiken?
En waar hebben jullie dat gehaald / is dat te koop..??.. En hoe dik moet het minimaal en mag het maximaal zijn.
Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_45238660
Met watervastheid is er eigenlijk geen verschil. Maar MDF is een heel ander materiaal dan multiplex. Multiplex is een plaat opgebouwd uit verschillende kruislings verlijmde lagen, terwijl MDF een geperste plaat is van houtvezel en lijm.
pi_45238815
Dus bij het doortrekken van een muur in de badkamer is het beter om voor zo'n multiplex plaat te gaan dan bv ytong blokken ?
pi_45239604
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:32 schreef Burbujas het volgende:
Dus bij het doortrekken van een muur in de badkamer is het beter om voor zo'n multiplex plaat te gaan dan bv ytong blokken ?
Ytong is meteen weer zo dik, minimaal 5 cm. En dat moet voor het tegelen toch nog worden afgesmeerd met een stuclaagje. Want helemaal vlak is het niet. Terwijl als je multiplex neemt en direct strak en glad is.

Maar als je liever of makkelijker met Ytong werkt kun je het gewoon gebruiken hoor.
  zondag 14 januari 2007 @ 18:00:41 #21
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_45349393
Zelf ga ik op advies van een andere klusser ook maar voor multiplex. Het is wel 2 keer zo duur als watervast MDF maar na een aantal jaar tegels weer moeten wegbikken omdat de plaat rot is is natuurlijk een heel stuk duurder..

Maar ondertussen ook nog even het toilet gestript en nog een gat door de vloer naar de kruipruimte gemaakt voor de afvoer. Nog even een tip van flip een haakseslijper is heeeel handig voor het maken van een groot gat in een betonnen vloer:



Deze kan dus terug want ik heb liever 2 keer 45 graden bochten in de kruipruimte dan 2 keer 90 graden in de grond.


[ Bericht 8% gewijzigd door HarryP op 14-01-2007 22:25:03 ]
pi_45349508
zo'n verloop heb ik ook onder mijn pleepot zitten...

als je pist hoor je het water lopen... best leuk....
  zondag 14 januari 2007 @ 21:32:10 #23
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_45357306
Leuk topic om te volgen!!

Succes met je verbouwing..

je helpt me wel herinneren dat ik echt foto's moet maken van mijn badkamer zodat ik eindelijk mijn topic eens kan updaten....dan is die ook in 'bijna af' staat te bewonderen
  zondag 14 januari 2007 @ 22:21:47 #24
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_45357607
Even een vraagje.
Ik ga het inbouwreservoir wegwerken achter een watervaste multiplex plaat. Dit wil ik gaan doen door aan beide muren een balk te bevestigen waar de plaat tegenaan kan schroeven.
Wat voor hout moet ik hiervoor gebruiken (vuren hout of hardhout) en moet ik dit hout nog behandelen (beitsen, lakken)..
Dit is meteen een vraag voor de houten ombouw voor het bad dat over een tijdje op het programma staat.

En vraagje 2.
Wat is het beste om mee te beginnen de vloertegels of de wandtegels. En dan tegelen en voegen of eerste alles tegelen en daarna voegen.. (Ik ga voor de vloer een andere kleur voeg gebruiken dan voor de wand).

[ Bericht 10% gewijzigd door HarryP op 14-01-2007 22:38:44 (Vraag 2 toegevoegd) ]
pi_45360473
Ik heb het vurenhout van de ombouw in de loodvrije menie gezet waar het tegen de muren en de vloer komt verder is het niet behandeld, er komt immers geen vocht achter de tegels. De houtenplaat voor de ombouw is berkentriplex welke met eurocol 099 dispersieprimer en 685 eurocoat behandeld is om het waterdicht te maken en voor te strijken voor het tegelwerk.

Normaal tegel en voeg je eerst de wanden en daarna tegel en voeg je de vloer. Vergeet niet alle naden wand-wand en wand-vloer te voorzien van een 063 naaldvliesband en 685 eurocoat voor de waterdichtheid van de aansluiting.
Zie ook de lijmwijzer van eurocol op http://www.eurocol.com/page.asp?name=natteruimtensysteem
pi_45365140
Eurocol staat al op mijn boodschappenlijstje. Is het gebruik van eurocol 099 dispersieprimer nodig / aan te raden of kan het ook zonder?

Waarom menie? Menie is toch voor op ijzer tegen het roesten?
pi_45365223
quote:
Op maandag 15 januari 2007 09:50 schreef HarryP het volgende:

Waarom menie? Menie is toch voor op ijzer tegen het roesten?
Menie wordt in de bouw ook gebruikt om hout te behandelen in een vochtige omgeving.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_45365423
quote:
Op maandag 15 januari 2007 09:55 schreef Lucille het volgende:
Menie wordt in de bouw ook gebruikt om hout te behandelen in een vochtige omgeving.
klopt helemaal idd, andere optie is om tuinhout (dat groene hout) te gebruiken, werkt ook goed
pi_45366690
Menie gebruik je ook om de invloed van kalk en specie tegen te gaan, kaal hout kan daar namelijk ook niet tegen.
pi_45367420
quote:
Op maandag 15 januari 2007 09:50 schreef HarryP het volgende:
Eurocol staat al op mijn boodschappenlijstje. Is het gebruik van eurocol 099 dispersieprimer nodig / aan te raden of kan het ook zonder?
Ik heb alles voorbewerkt met de eurocol 099 dispersieprimer Better safe than sorry... zullen we maar zeggen.
pi_45369542
quote:
Op maandag 15 januari 2007 10:59 schreef BTKlus het volgende:
Menie gebruik je ook om de invloed van kalk en specie tegen te gaan, kaal hout kan daar namelijk ook niet tegen.
blank hout op een kale muur betekend ook eerst je hout in de menie zetten (en vergeet daarbij de schroefgaten niet!) Anders tieft alles er in de kortste keren weer vanaf door hout-rot
pi_45547530
Zo de muur is voorbehandeld met 099 dispersieprimer en dat was nodig ook.
De afvoer is vandaag verlegd.
De tegeltjes zijn ook binnen morgen alles aansluiten de oude afvoer en de nieuwe verver dicht metselen. (ik was door mijn cement heen. Morgen even bij de buurman een kopje cement lenen).

De voortgang:


De balkjes staan in de menie. En het watervastmultiplex is op maat gemaakt.
Even een vraagje het watervaste multiplex ook in de menie zetten of daar niks of iets anders op smeren..?..
pi_45547538
oeps (kan weg)

[ Bericht 94% gewijzigd door HarryP op 20-01-2007 23:50:21 ]
pi_45548594
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
[..]
Ik heb wel gipsplaat gebruikt (vochtbestendig uiteraard), de ruimte tussen het waterreservoir en de wanden was 15 cm aan elke zijde (minus balken) dat beweegt echt niet . De wand van het waterreservoir tot aan het plafond betegeld, de rest tot 1.10 m. Gaaf idee> gejat van de tegelfabrikant (villeroy-boch).
Als ik de kans zie zal ik zsm een foto plaatsen (eerst even maken..)

[ Bericht 3% gewijzigd door Marsepein op 21-01-2007 00:32:49 (Quote netjes gemaakt.) ]
pi_45551371
Het watervaste multiplex de randen zou ik in elk geval in de menie zetten.
De voorzijde van de plaat zou ik in de 685 eurocoat van eurocol zetten.
  zondag 21 januari 2007 @ 22:30:02 #36
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_45569133
Vandaag het toilet aangesloten en vast gezet.
Ook het kopje cement van de buurman heeft zijn werk gedaan.

Meteen even gekeken of zo'n spuitbus albastine doe-het-zelf spack goed te gebruiken is om de ruimte tussen het bestaande spuitwerk en de tegeltjes grens die wat lager komt op te vullen.
Nou wat een rommel is dat. Ik heb even een stukje geprobeerd en ook maar weer verwijderd.

Dus dat is geen optie. Ik heb ook al even geprobeerd om het bestaande spuitwerk van de muur te bikken maar dat gaat ook niet zo heel gemakkelijk.
Daarom even 4 vraagjes.

- Hoe krijg ik spuitwerk van de muur AF.
- Kun je over bestaande spack opnieuw spac aanbrengen en wordt de overgang tussen blanke muur en bestaande spack daardoor onzichtbaar?
- Wat kost het ongeveer om 3.5 vierkanten meter opnieuw te laten spuiten?
- Is er nog een manier om de muur weer geschikt te krijgen om er over te structuurverven.
pi_45678195
Met schuren met een schuurmachine krijg je de muur weer glad genoeg om over te structuurverven. Dus dit weekend de muur wat verder schuren.

Maar net nog eventje de balkjes tegen de muur gemaakt zodat de plaat er ook weer tegen aan kan..
Kan ik daar gewone houtschroeven voor gebruiken voor kan ik beter rvs schroeven gebruiken?

pi_45679489
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 22:05 schreef HarryP het volgende:
Met schuren met een schuurmachine krijg je de muur weer glad genoeg om over te structuurverven. Dus dit weekend de muur wat verder schuren.

Maar net nog eventje de balkjes tegen de muur gemaakt zodat de plaat er ook weer tegen aan kan..
Kan ik daar gewone houtschroeven voor gebruiken voor kan ik beter rvs schroeven gebruiken?

[afbeelding]
Ik zou RVS gebruiken, dan kan er nooit bijv. eventuele corrosie door de voeg komen.
pi_45687177
@Harryp

Ik mis nog wel wat houten balken aan de bovenzijde tegen de muren voor de horizontale bovenafwerking en een vebindingsbalk tussen de twee die er al staan en ik zou inderdaad ook r.v.s. schroeven gebruiken.

En waarom staat de duofix niet in het midden van de ruimte?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:57:34 #40
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_45687882
quote:
Op zondag 21 januari 2007 22:30 schreef HarryP het volgende:
Vandaag het toilet aangesloten en vast gezet.
Ook het kopje cement van de buurman heeft zijn werk gedaan.

Meteen even gekeken of zo'n spuitbus albastine doe-het-zelf spack goed te gebruiken is om de ruimte tussen het bestaande spuitwerk en de tegeltjes grens die wat lager komt op te vullen.
Nou wat een rommel is dat. Ik heb even een stukje geprobeerd en ook maar weer verwijderd.

Dus dat is geen optie. Ik heb ook al even geprobeerd om het bestaande spuitwerk van de muur te bikken maar dat gaat ook niet zo heel gemakkelijk.
Daarom even 4 vraagjes.

- Hoe krijg ik spuitwerk van de muur AF.
- Kun je over bestaande spack opnieuw spac aanbrengen en wordt de overgang tussen blanke muur en bestaande spack daardoor onzichtbaar?
- Wat kost het ongeveer om 3.5 vierkanten meter opnieuw te laten spuiten?
- Is er nog een manier om de muur weer geschikt te krijgen om er over te structuurverven.
- spuitwerk krijg je er eigenlijk niet fatsoenlijk meer af. Enige oplossing is eroverheen een nieuwe gladde laag aan brengen.
- Kan wel overgang blijft waarschijnlijk wel zichtbaar
- reiskosten zijn nog hoger dan het spuiten zelf. Ik geloof dat spuiten iets van 10 euro de vierkante meter is.
- .....stucwerk

- om dit soort problemen te voorkomen kan je misschien een tegel hoger tegelen dan dat het hiervoor zat. Hierdoor heb je de overgang niet meer.
Trust me, I know what I'm doing......
pi_45688549
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:18 schreef BTKlus het volgende:
@Harryp

Ik mis nog wel wat houten balken aan de bovenzijde tegen de muren voor de horizontale bovenafwerking en een vebindingsbalk tussen de twee die er al staan en ik zou inderdaad ook r.v.s. schroeven gebruiken.

En waarom staat de duofix niet in het midden van de ruimte?
Ik ben ook nog niet klaar. De rest van de balkjes zijn al wel op maat en de achterbalk is ook al mooi oranje.
De duofix staat niet in het midden omdat er nog een fontijntje in het toilet komt.
Het oude toilet stond ook niet in het midden en dat was wel handig vanwegen het fontijntje.
pi_45694068
aha okee
pi_45700035
Ben benieuwd hoe dit gaat worden! Zelf ook plannen om het toilet beneden te gaan verbouwen, wellicht kunnen we hier wat ideetjes op doen!
pi_45803801
Zo dit weekend de ombouw inelkaar geschroefd en waterdicht geschilderd.
Ook nog even de deurpost geschilderd maar dat is niet te zien op de foto's.




Net nog even bezig geweest met de "start" latjes op de juiste plaats te maken en even gekenen of de tegelsnijder die we hebben geleend van de buurman van mijn ouders goed werkt.
Nou 1 tegel minder en een snee in mij vinger van de gebroken tegel extra.. Morgen maar even langs de Karwei om de tegelzaag uit de folder te halen. (is die tegelzaag wat?)

Even een vraagje over het tegelen zelf.
Moet je altijd van beneden van boven tegelen of kun je ook van boven naar beneden tegelen..??..
Of glijden de tegels dan naar beneden? Ik gebruik Majolicol tegellijm van Eurocol?
pi_45805176
Kijk hoe hoog de vloer komt.
Sla of schroef een lat waterpas tegen de muur een tegel van de vloer af. Dus de onderste niet.
En dan omhoog werken met kruisjes tussen de tegels.
Lijm is toch pasta als ik me goed herrinner.
Is ansich goed maar wel duurder dan poederlijm.
Als ik het goed begrijp doe je niet helemaal tot het plafond of toch?

Of : Mooier is als je met een hele tegel bovenaan de kast uitkomt.
Dan moet je dus van daaruit rekenen.
Neem de maat op van boven naar beneden.
Leg zoveel tegels naastelkaar met een kruisje ertussen en je weet de afstand waar je uit moetkomen om met de eerste(lees twee rij van onder te beginnen.
De onderste kun je dadelijk op maat snijden.
Controleer ook nog even met een rechte lat of er geen oneffenheden op de muur zitten.
pi_45805343
Ik heb 8 jaar terug gewoon spaanplaat gebruikt

Overigens toen ik de wc ging verbouwen, zag dit er nog prima uit. Ik had de plaat alleen 2 keer gegrond.

Als je het goed doet, kan er helemaal geen vocht bijkomen


Herstel....tis alweer ruim 9 jaar

[ Bericht 8% gewijzigd door basset op 29-01-2007 21:41:25 ]
pi_45808710
quote:
Op maandag 29 januari 2007 21:00 schreef HarryP het volgende:
Zo dit weekend de ombouw inelkaar geschroefd en waterdicht geschilderd.
Ook nog even de deurpost geschilderd maar dat is niet te zien op de foto's.

[afbeelding]
[afbeelding]

Net nog even bezig geweest met de "start" latjes op de juiste plaats te maken en even gekenen of de tegelsnijder die we hebben geleend van de buurman van mijn ouders goed werkt.
Nou 1 tegel minder en een snee in mij vinger van de gebroken tegel extra.. Morgen maar even langs de Karwei om de tegelzaag uit de folder te halen. (is die tegelzaag wat?)

Even een vraagje over het tegelen zelf.
Moet je altijd van beneden van boven tegelen of kun je ook van boven naar beneden tegelen..??..
Of glijden de tegels dan naar beneden? Ik gebruik Majolicol tegellijm van Eurocol?
Wat voor soort hout heb je gebruikt voor de ombouw?
pi_45812142
De balkjes zijn gewoon vurenhout (5x5 cm). Het plaat hout is watervast multiplex. (18 mm)
pi_45812566
Tip zet de tegelkruisjes zo tussen de tegels met een puntje en niet op op het kruispunt je kan ze dan later makkelijk weg halen en heb je geen last van minder dikke laag voegmiddel op de kruispunten.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 07:53:40 #50
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_45815276
quote:
Op maandag 29 januari 2007 21:30 schreef basset het volgende:
Ik heb 8 jaar terug gewoon spaanplaat gebruikt

Overigens toen ik de wc ging verbouwen, zag dit er nog prima uit. Ik had de plaat alleen 2 keer gegrond.

Als je het goed doet, kan er helemaal geen vocht bijkomen
ik weet niet wat je van plan bent op de wc te gaan doen, maar het zo erg waterdicht maken? als je gewoon de tegels goed zet en het voegen ook goed doet, kan het het beetje spatwater wel verdragen....
Trust me, I know what I'm doing......
  dinsdag 30 januari 2007 @ 08:03:32 #51
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_45815340
Ik durf het bijna niet te zeggen na dat ik zie wat voor een werk je allemaal in die ombouw hebt gestoken, maar gewone gips/beton blokken zijn ook prima af te tegelen
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 08:38:44 #52
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_45815591
Ik heb gewoon OSB plaat gebruikt met gipsplaat eroverheen. Kost bijna niets en sterker kan het niet worden.
Trust me, I know what I'm doing......
pi_45849472
Het toilet is een beetje het oefen project voor de badkamer dus wat waterdicht maken betreft "better safe than sorry". En dan kan ik meteen beetje kijken hoe dat waterdicht maken werkt.
Want de badkamer moet een heel stukje je sneller gebeuren want ik heb maar 1 douche.

Ik werk liever met hout dan met gipsbetonblokken. En zoveel werk is het maken van een houten ombouw niet.
pi_45851593
quote:
Op zondag 14 januari 2007 18:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:
zo'n verloop heb ik ook onder mijn pleepot zitten...

als je pist hoor je het water lopen... best leuk....
Wij ook op onze wc op de badkamer. Was een tijdelijke oplossing. Van de zomer gaat de badkamer op de schop en dan vliegt dat ding eruit.

Heeft ruim een half jaar prima gewerkt. Nu raakt die van het kleinste beetje wc papier al verstopt en kan ik de hele zooi uit elkaar halen. Dus vooropig wordt er boven alleen geplast
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_45918747
quote:
Op zondag 14 januari 2007 18:00 schreef HarryP het volgende:

[afbeelding]
Deze klus staat mij ook nog te wachten. Goeie tip van die haakse slijper.
Ik wilde al rondom gaten boren en dan weghakken, maar als je eerst een vierkant slijpt, heb je toch al het grootste deel gedaan. Wat voor blad heb je gebruikt, widia ?
pi_45919633
Gewoon een diamantschijf.

Stofkapje en veiligheidsbril is aan te raden. Die veiligheidsbil zeker als je tegels weg gaat hakken.
  zondag 4 februari 2007 @ 22:35:08 #57
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_45991458
Dit weekend getegeld en ik ben niet ontevreden over het resultaat.





Overigens wel de tegelsnijder gebruikt en niet de tegelzaagtafel want dan duurde het veel te lang en met de tegelsnijder ging het uiteindelijk toch prima.
(Tekoop tegelzaagtafel, slechts voor 1 tegel gebruikt, verdere bijzonderheden: waardeloos onding).

Aankomende week misschien nog even een beetje stucken (het blanke stuk boven de tegels) en dan de muur verder afwerken (structuurverven). En aankomend weekend voegen de de vloertegels leggen.

Ik ben nog opzoek naar een grove structuurverf. De structuurverf van Flexa die ik normaal gebruik met een normale structuurverfroller is eigenlijk een beetje fijn van structuur.
  maandag 5 februari 2007 @ 08:16:07 #58
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_45998495
quote:
Op zondag 4 februari 2007 22:35 schreef HarryP het volgende:
Dit weekend getegeld en ik ben niet ontevreden over het resultaat.

(Tekoop tegelzaagtafel, slechts voor 1 tegel gebruikt, verdere bijzonderheden: waardeloos onding).
Je moet de vloertegels ook nog........die zijn wel wat harder, en soms niet eens met een snijder te doen......
Trust me, I know what I'm doing......
pi_46000567
Dat is idd mooi gedaan.
Zou je nou wel met strucktuur verf gtaan werken.
Is het niet mooier om het bovengeelte(omdat je dat niet wilt betegelen) strak stuckt en dan met een mooie gladde muurverf afwerkt.
pi_46005136
Mag ik eens vragen hoe de afmetingen zijn van jouw toiletruimte? Ziet er niet al te groot uit of valt het mee? Vraag het omdat we zelf ook het toilet aan het doen zijn en dat een heel klein hokje is (oud huisje he, vroeger waren ze niet zo groot). We hebben gemeten en gemeten en uiteindelijk maar gewoon het inbouwreservoir en pot (verkort) gekocht en dan zien we wel hoe we dalijk met de knieen zitten. Maar zo op het oog lijkt het bij ons even groot als bij jou wat mij dan weer een beetje geruststelt....
  maandag 5 februari 2007 @ 13:37:18 #61
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_46005235
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:33 schreef wiepje2 het volgende:
Mag ik eens vragen hoe de afmetingen zijn van jouw toiletruimte? Ziet er niet al te groot uit of valt het mee? Vraag het omdat we zelf ook het toilet aan het doen zijn en dat een heel klein hokje is (oud huisje he, vroeger waren ze niet zo groot). We hebben gemeten en gemeten en uiteindelijk maar gewoon het inbouwreservoir en pot (verkort) gekocht en dan zien we wel hoe we dalijk met de knieen zitten. Maar zo op het oog lijkt het bij ons even groot als bij jou wat mij dan weer een beetje geruststelt....


je zou de pot ook in de hoek kunnen plaatsen....dan heb je meer knie ruimte.
Trust me, I know what I'm doing......
pi_46007703
Het toilet is 92 cm breed. en ik denk 110 cm diep.
Wij hebben ook een verkort toilet pot natuurlijk en als het goed is voldoende ruimte.

Maar ze zeggen dat je naast het toilet 20 cm aan beide kanten ruimten moet hebben en 60 cm aan de voorkant.
pi_46213109
De update.
Afgelopen week gestucked, de muur voor bewerkt met voorstrijk, gevoegd en net de vloer getegeld.



pi_46217267
De verticale hoekvoegen moet je niet invoegen maar afkitten met silicone kit. (ivm scheuren)
Plak eerst schilderstape een mm van de naad/voeg.
Voeg inspuiten (niet te dik) en met een natte vinger een in een keer van onder naar boven.
Tape weg halen. En klaar is Harry.
pi_46220921
Kitten dat gaat wel lukken. Toen we ons huis kochten heb ik eerst de badkamer helemaal opnieuw gekit. Over ongeveer maandje of 2 die kit inclusief alle tegeltjes en de badkamer weer verwijderen.
pi_46273327
ik ga binnenkort beginnen. Is tegelen nou moeilijk? Lijkt mij wel mee te vallen, maar ja heb het nog nooit gedaan.
pi_46279121
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 20:57 schreef sergeeising het volgende:
ik ga binnenkort beginnen. Is tegelen nou moeilijk? Lijkt mij wel mee te vallen, maar ja heb het nog nooit gedaan.
Kun je lopen??? Ja toch Ik denk dat dat moeilijker was om te leren.

Gewoon beginnen. Haal bij de Gamma zo'n instruktie blaadje. Lees dat twee keer door en je gaat al aan de slag. Zorg voor een vlakke ondergrond. Maak niet te veel lijm in een keer. Waterpas en kruisjes.
Ja en tegels natuurlijk

Daar kan weinig of niks fout gaan, Kijk maar naar HarryP

Perfekt
pi_46279850
Mij viel het echt super mee. Ik had het ook nog nooit gedaan.
Het is gewoon een enorm makkelijke legpuzzel.
Gisteren de vloer nog gevoegd en net nog even het bedieningspaneel op zijn plaats gezet.


Even een paar tips:
- Tegelkruisjes gebruiken.

- Een latje tegen de muur slaan en daar beginnen. Zie een paar foto's terug.

- Een advies dat ik heb gekregen maar nog niet heb gebruikt is dat als je heel de muur gaat tegelen dan zou je het start latje wat hoger kunnen plaatsen zodat op ooghoogte de tegels 100.00% recht zijn.

- Meet de tegels ook op. Als er op de verpakking 25 cm staat en de tegel is maar 24.8 cm dan kun je je latje weer verplaatsen. (zoals ik heb moeten doen. Gelukkig heb ik even de tegels tegen de muur aan gelegd zonder tegellijm met tegelkruisjes om te kijken of ze goed zaten. Ik was dus nog op tijd om de fout te herstellen)

- Als je de vloer voegt tot aan de wand zoals ik heb gedaan in het toilet plak dan de wandvoegen af zodat deze niet nog eens gevoegd worden met een donkere kleur. (in de badkamer ga ik wel kitten omdat die muur groter is maar in het toiletje boven ga ik weer voegen tot aan de muur).

- Zorg dat je het juiste gereedschap hebt als je begint. Ik heb alles geleend van de buurman van mijn ouders hij had zijn badkamer een jaar daarvoor gedaan en hij heeft een paar juweeltjes mee gegeven die ik anders niet zou hebben gebruikt: Een pijpensnijder, een tegelfiguurzaag.
pi_46280040
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:54 schreef HarryP het volgende:
[afbeelding]

Even een paar tips:
- Tegelkruisjes gebruiken.

- Een latje tegen de muur slaan en daar beginnen. MET WATERPAS Zie een paar foto's terug.

- Een advies dat ik heb gekregen maar nog niet heb gebruikt is dat als je heel de muur gaat tegelen dan zou je het start latje wat hoger kunnen plaatsen zodat op ooghoogte de tegels Waterpas zijn.

-
Nog even en het is een showroom plaatje
pi_46409037
Na donderdag avond de muur te hebben gestructuurverft heb ik gisteren avond gekit en het toilet opgehangen. Vandaag bezig geweest met het aansluiten van het fonteintje en de toiletborstel en wc-rol houder opgehangen. En het toiletje is nu klaar.....

pi_46409411
Even een overzichtje:















[ Bericht 9% gewijzigd door HarryP op 17-02-2007 21:15:50 ]
pi_46416788
Erg netjes geworden, en je hebt goede ervaring opgedaan voor je badkamer. Wordt vervolgd?
pi_46419559
Als je je badkamer gaat verbouwen, dan is dit misschien wat voor jouw.
Een stijlvolle afvoerput.

Je heb dan wel een afvoerput maar dat is niet goed meer te zien.
  zondag 18 februari 2007 @ 11:42:23 #74
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_46420190
Het toilet is inderdaad erg netjes geworden zeg!
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_46420472
Zozo, dat heb je erg netjes gedaan!! Mooi hoor
Nikon D3 + aanhangsels en opschoefsels
pi_46453642
En dan is het nu tijd voor de badkamer:

Zo is hij nu:



Dit is een mogelijk idee.


Maar zo gaat het worden.



Pas over een maandje of 2 gaan de tegels eraf maar tot die tijd heb ik nog wel een paar vraagjes.
Een jaar of zo geleden hebben we last gehad van water dat via waterleiding terug de muur in liep. Dat heb ik toen hersteld door de oude kit te vervangen door elastisch cement. Maar het muurtje was behoorlijk nat geworden. De natte plekken (en schimmel achter de kast) zaten aan de andere kant van de muur.. Nu ben ik bang dat het muurtje door de hoeveelheid vocht dat er in is getrokken niet meer zo goed is. Hoe kan ik zien of het muurtje aan vervanging toe is.
Als het niet hoeft dan vervang ik het muurtje natuurlijk liever niet.

De verwarmingsbuizen wil ik het liefste door de muur heen laten lopen moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden? (over de volledige breedte van de muur)
pi_46454183
Is die leiding niet lek? Zou puterosie kunnen zijn.

Radiator: Plaats deze het best onder het raam.

CV Leidingen IN de muur of door de muur ? wat bedoel je.
In de muur dan MOET je ze omkleden met "ribbelpijp"
Door de muur ook dat stukje een ribbelpijp er om heen ivm uitzetten CV leding en getik dan.
pi_46455423
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:14 schreef HarryP het volgende:

Een jaar of zo geleden hebben we last gehad van water dat via waterleiding terug de muur in liep. Dat heb ik toen hersteld door de oude kit te vervangen door elastisch cement. Maar het muurtje was behoorlijk nat geworden. De natte plekken (en schimmel achter de kast) zaten aan de andere kant van de muur.. Nu ben ik bang dat het muurtje door de hoeveelheid vocht dat er in is getrokken niet meer zo goed is. Hoe kan ik zien of het muurtje aan vervanging toe is.
Als het niet hoeft dan vervang ik het muurtje natuurlijk liever niet.
Wat voor een wand is het (ytong, gibo, metalstud, houtskelet)? Als alles goed gebouwd is vroeger, dan zou de wand waterbestendig gebouwd moeten zijn.
pi_46455991
Het was echt water dat via de douchekraan terugliep de muur in.
Ik hoop niet dat een koperen leiding binnen 15 jaar is door"geroest".
De CV leiding moet IN de muur. De muur is volgens mij gemaakt van ytong blokken. Wat het verschil is tussen ytong en gibo weet ik eerlijk gezegd niet.

Het is wel een echt tussenmuurtje en ramen zitten niet in de badkamer want deze is inpandig. En we willen de radiator boven het bad hebben.
pi_46456215
Ytong is cellenbeton/gasbeton, dus een cementproduct. Dit is wel bestand tegen water

Gibo is gipsbeton, dus een gipsproduct. Hier heb je verschillende soorten in, en alleen de gehydrophobeerde (waterbestendig gemaakt) is geschikt voor toepassing in natte ruimtes.

Mocht je idd Gibo-blokken hebben, dan zullen de blokken een kleurtje moeten hebben (roze uit mijn hoofd)
pi_46459524
Hoe zie ik het verschil.
En als het gibo blokken zijn zijn die dan door en door gehydrophobeerd of alleen de buitenkant?
pi_46459986
gibo is veel gladder dan ytong, en heeft qua blokken andere maatvoering, ik weet niet of je die kunt opmeten?

En de gehydrophobeerde blokken zijn dit door-en-door, er wordt nl een andere grondstof gebruikt
pi_46463016
Is er ook een mogelijkheid om de leding in de vloer te leggen(omwikkeld met ribbelpijp.
Als je hem in de muur gaat leggen verzwak je de muur nl.
pi_46466112
Even een tvp....
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_46482526
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Is er ook een mogelijkheid om de leding in de vloer te leggen(omwikkeld met ribbelpijp.
Als je hem in de muur gaat leggen verzwak je de muur nl.


Dat kan ook ja....
Misschien is dat wel de oplossing.. zitten er nog nadelen aan als ik de verwarmingsbuizen in de vloer stop?
Buiten het hak en breek werk dat daar bij komt kijken..
pi_46486143
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 09:53 schreef HarryP het volgende:

[..]



Dat kan ook ja....
Misschien is dat wel de oplossing.. zitten er nog nadelen aan als ik de verwarmingsbuizen in de vloer stop?
Buiten het hak en breek werk dat daar bij komt kijken..
Is eigenlijk het eerste wat je moet doen> sleuf trekken ivm stof.
Ik heb begrepen dat de radiator boven het bad komt. Probeer de aansluiting dan iets naast het bad uit te laten komen. Gebruik zo min mogelijk koppeling in de muur(liefst geen) Huur een 15 mm pijpenbuiger.
En laat de pijpen mooi op de aansluiting uit komen. Hang de radiator op waar hij moet komen Zet blok aan/afvoer onderaan er op en sluit de ledingen aan. Alles goed. Afkoppelen Doppen op de pijpjes.
En je kunt met de verbouwing beginnen. (ommatel de pijpen in de vloer met fleixebeleslang)
pi_46660791
De spullen voor de badkamer zijn binnen. Gisteren nog even een gat geslagen in de oude badombouw. En daar zitten gipsbeton blokken. En aangezien dat wel lekker degelijk klinkt als je er op klopt ga ik de nieuwe badombouw van ytong blokken maken. Eerst dacht ik aan een ombouw van hout maar ytong is nog goedkoper ook.

Maar de vraag die ik een beetje heb is het plaatsen van de douche bak.
Hierbij zitten stelpootjes maar dan komt de douchebak +/- 15 cm boven de vloertegels uit. Eigenlijk wil ik de douchebak wat lager hebben. Dus wat zijn de mogelijkheden om de douchebak op een stevige manier wat lager te plaatsen. Het is een douchebak van acryl.

[ Bericht 3% gewijzigd door HarryP op 25-02-2007 19:21:08 ]
pi_46687395
je kan hem ook in de specie leggen, gebeurt met stalen douchebakken ook
pi_46695251
Hoe zou ik dat in de specie leggen aanpakken gewoon een berg specie storten en daar de douchebak ik duwen?
Zou het "graven" van een paar gaten in de vloer zodat de stelpootjes dieper steken nog goede mogelijkheid zijn?
pi_46698543
Let je wel even op dat de afvoer e.d. nog wel voldoende ruimte hebben.
  maandag 5 maart 2007 @ 10:48:48 #91
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_46933773
Morgen ga ik wat ytong blokken halen voor de badombouw. Op mijn lijstje staat ook blokkenlijm.
Nu vraag ik me af of ik de vloertegellijm of de wandtegellijm van eurocol ook kan gebruiken en of deze even geschikt is of zelfs beter?
pi_46933832
Als je bedoeld dat je eurocol tegellijm wilt gebruiken voor het lijmen van 2 Ytong blokken dan is het af te raden. Gebruik materialen waar ze voor bedoeld zijn, dus blokkenlijm of fix en finnish voor het verlijmen van Ytong onderling.

Als je het hebt over het lijmen van tegels op Ytong. Dat kan inderdaad met een goede eurocol tegellijm. Waarschijnlijk dezelfde lijm als die je gebruikt hebt in het toilet.
pi_46945537
ff vraagje, waarom neemt iedereen toch zo vaak een douchecabine ? Hier ook.Is natuurlijk niets mis mee, maar bekijk je ontwerp nog eens als je een douchhoek maakt zonder cabine. Eventueel een klein beetje afscherming dmv een klein uitstekend muurtje dat je maakt van gipsblokken.

Volgens mij geeft dat een beter ruimtelijk effect. Het is volgens mij een stuk goedkoper. Immers geen dure douchecabine op de rekening, wat meer tegels misschien maar goed.
Als douchekop kun je dan ook wellicht zo'n regen ding nemen.

tis maar een sugestie.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  maandag 5 maart 2007 @ 23:27:38 #94
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_46961368
Dat is een heel bewuste keuze. In de oude situatie hebben we dus een muurtje in het midden van de badkamer staan. De douche stond naast het bad en als je in bad ligt dan lig je echt in een donkere hoek. Het geeft dus geen ruimtelijk effect maar juist een donker hokje in de badkamer.
Ik zou iedereen afraden om muurtjes in de badkamer te gaan bouwen..
Ook douchen op de tegels zonder douchebak daar had mijn vader, een vriendin en hele volksstammen geen goede ervaringen mee in verband met lekkages. Het staat ook op de tegellijm: "niet geschikt voor constante waterdruk".

Heb je zo'n regen douche kop wel eens gebruikt..??.. Ik heb wel eens bij de blokker of het kruidvat zo'n extreem grote douchkop gekocht voor 3 euro en geprobeerd maar die had ik na 1 keer douchen alweer vervangen door de normale douchekop. Je moet met zo'n douchekop de kraan vol openzetten omdat je anders helemaal geen water voelt en je hebt ook geen lekkere douchestraal die je rug nog een beetje masseerd. Ik vond een regendouche echt 3 keer niks.

maar de kosten van de douchecabine bespaar ik weer door het zelf te doen..
Douchescherm
  zaterdag 24 maart 2007 @ 02:23:41 #95
123497 Darkhelmet76
Strik je veter...
pi_47603708
even n tvptje... ben ook mn wc en badkamer aan t verbouwen....
Ruim appartement met garage in centrum van Sittard te koop! PM voor meer info!
www.botergeel.nl
pi_47653203
Jup,

Ik heb ook al spullen besteld voor de badkamer.

Ik heb echter 2 vragen voor de kenners hier.

Het bad ga ik op een ombouw van Ytong maken. Echter moet je nu de bovenkant eerst met kit spuiten voor je het bad er op legt? Ik heb begrepen dat je zo de boel enigsinds al weer meer waterdicht maakt.

Ook het tegelen. Tegel je tegen het bad aan, of tegel je een stukje lager en zet je daar het bad tegenaan?

De vloer is geen problem. Dat is 2 lagen epoxy op een extra geplaatste OSB plaat. Maar ik ga toch wel de hoeken opnieuw doen met dat band en roze pasta spul..ook van eurocol.

En ik moet 1 gipswand weghalen en voor het groene gips vervangen en een wandje van fermacell vervangen voor dat groene gips.
pi_47659403
Ik zou zelf inderdaad zorgen dat het bad (belast, dus vol met water) net niet op de Ytong blokken leunt. Vervolgens alles weghalen en een dikke kitlaag anbrengen bovenop je Ytong. Dan opnieuw het bad plaatsen en weer belasten (Vol met water)

Als het goed is is het dan water dicht, en ben je kraak en piepvrij.
pi_47666303
Trekt ie dan niet het bad weer omhoog uit de kit als je het bad leeg laat lopen?

En hoe zou jij de tegels doen? Eerst een klein stukje doortegelen en daar het bad tegen, of eerst het bad en dan daar tegenaan tegelen? dilemma's dillema's Ik weet niet meer hoe ik dat 8 jaar terug gedaan heb, maar toen was het zoiezo niet juist.
pi_47666777
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:35 schreef basset het volgende:
Trekt ie dan niet het bad weer omhoog uit de kit als je het bad leeg laat lopen?

En hoe zou jij de tegels doen? Eerst een klein stukje doortegelen en daar het bad tegen, of eerst het bad en dan daar tegenaan tegelen? dilemma's dillema's Ik weet niet meer hoe ik dat 8 jaar terug gedaan heb, maar toen was het zoiezo niet juist.
Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.

Is het een standaard recht bad, of een mooie natuurlijke vorm?
pi_47670085
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:47 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Nee, het gaat geen centimeters omhoog of opzij. Slechts een klein stukje. Ik zou tegelen tegen de bandrand aan, en de laatste rand mooi afkitten.

Is het een standaard recht bad, of een mooie natuurlijke vorm?
Gewoon een standaard recht bad. Een bad in de vorm van een mooie vrouw was natuurlijk wenselijk geweest, maar niet erg practisch

Het is de Tango bij de Praxis vandaan een simpel duobad. De huidige is een Plieger en die is na 9 jaar nog prima (alleen te klein)

Ik vond de Vileroy en Bochs en Sphinxen het prijsverschil niet waard,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')