Authenticiteit van de woning zoveel mogelijk behouden door moderne toepassingenquote:Op donderdag 4 januari 2007 01:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
wordt nog een moderne bedoeling bij je tnimble
quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:33 schreef Solingjan het volgende:
Je had het topic beter de naam "Back to the Future House met Chriet Tnimblelaer" kunnen noemen.
Dit beloofd nog wat.
hier sturen ze gewoon een invulkaart, op of je vult het zelf via internet inquote:Op zaterdag 6 januari 2007 15:38 schreef tnimble het volgende:
Kan niets doen met gunstig afronden. Nuon laat hier jaarlijks de meterstanden nog opnemen. Valt dus weinig te doen aan het gunstig doorgeven van maand verbruiken. De eind afrekening die hun opnemen die ronden ze dus naar boven af. En je betaalt ook nog eens 16 euro omdat hun het per jaar willen en komen opnemen.
tja,quote:Op zaterdag 6 januari 2007 15:53 schreef tnimble het volgende:
Dat is hier kort geweest maar er werdt te veel gefraudeert. We zitten hier in het postcode gebied met een kamp. Ik heb daar ook meerdere keren gestaan om onder politie / me begeleiding illegale aftappingen te verwijderen enzo. Verder wel goede gasten als je ze leert kennen maar ze hebben hun eigen regels. (ovg woon ik er een heel stuk vanaf hoor)
ah heet dat zoquote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:07 schreef tnimble het volgende:
MetriPoint komt (naar mijn schatting) rond 2009 / 2010 hier
Was dat het PHC (uitgeklede versie van EIB) of het echte systeem? En wat was er dan zo'n drama aan?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:08 schreef Wojworshebn het volgende:
Mooi verslag over de aanpak van je elektra.
Ik heb ooit eens een immense installatie aangelegd met EIB. Systeem van Peha. De afloop was een drama. Ik zou het nooit willen hebben op grote schaal.
Als de meter niet een 10A op een 35A afgezekerde aansluiting was waar totaal 11 groepen achter stonden, en de gasmeter geen geke geluiden geeft als of er iets tegen elkaar aanloopt en overslaat zou ik het laen zitten totdat ze zelf met een nieuwe aan komen. OVG kan een afwijking in de meetnauwkeurigheid ook negatief uitvallen. En een meter model dan wordt afgekeurt gaat ook vaak om de veiligheid van de meter en niet alleen om de ijkwaarde en meetnauwkeurigheid.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ah heet dat zo
hier hangt ook nog een oud telwerk en dat bevalt prima
Watermeter idem, ding is al lang voor bij zn goedkeuringsjaar ( ivm afweiking in mijn voordeel)
maar ze komen maar geen nieuwe brengen :p
True Truequote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:20 schreef tnimble het volgende:
[..]
Was dat het PHC (uitgeklede versie van EIB) of het echte systeem? En wat was er dan zo'n drama aan?
[..]
Als de meter niet een 10A op een 35A afgezekerde aansluiting was waar totaal 11 groepen achter stonden, en de gasmeter geen geke geluiden geeft als of er iets tegen elkaar aanloopt en overslaat zou ik het laen zitten totdat ze zelf met een nieuwe aan komen. OVG kan een afwijking in de meetnauwkeurigheid ook negatief uitvallen. En een meter model dan wordt afgekeurt gaat ook vaak om de veiligheid van de meter en niet alleen om de ijkwaarde en meetnauwkeurigheid.
hier is het nog 1x25A en naar 35A schijnt niet te kunnen door er een 35A schroef en zekering in te klutsen, moet de kabel vervangen worden ofzo :Squote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:32 schreef tnimble het volgende:
1x 35 A is redelijk standaard en kan bij jouw ook mits de hoofdkabel, alle draden tot aan de 16A automaten genoeg doorsnede hebben (6mm of 10mm) en de hoofschakelaar en de aardlekschakelaar net zoals je meter voor 40A of 63A zijn.
Hoostwaarschijnlijk heb je dan een 4mm kabel want de bedrading tussen de zekeringen, meter en groepen heb je zo vervangen. en lijkt mij geen grote barierre.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:34 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hier is het nog 1x25A en naar 35A schijnt niet te kunnen door er een 35A schroef en zekering in te klutsen, moet de kabel vervangen worden ofzo :S
Smaken verschillen. Ik vind dit best erg mooi en het past goed bij alle andere gepolijste messing deurkrukken, greepjes, het brons, het bladgoud, de kroonluchters enz. Gemonteerd ziet het er zo uit:quote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:13 schreef Wojworshebn het volgende:
Met alle respect, maar wat een ontiegelijk lelijk afdekraam.![]()
Zeker icm die moderne drukknoppen. Neem dan iets van glas ofzo.
iets met smaak & twisten ofzo was het toch ?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:13 schreef Wojworshebn het volgende:
Met alle respect, maar wat een ontiegelijk lelijk afdekraam.![]()
Zeker icm die moderne drukknoppen. Neem dan iets van glas ofzo.
Ik heb de Vega D eens in de Belgische Catalogus eens opgezocht. Tjee deze is wel 2x zo dik als deNederlandse! Ik heb de Nerderlandse Vega B kast even hertekent volgens de maten in de catalogus:quote:Ik heb hier 3 Vega D kasten hangen, FD72B, destijds, dik 4 jaar geleden kwamen die tegen de 400 ¤ 't stuk, wel met volle deur, doorzichtige was NOG duurder ...
...
Mocht ik hier meer plaats gehad hebben op 1 muur, dan had ik misschien ook beter een professionele grote kast genomen, maar dit was onmogelijk.
Mvg,
Bart
ik heb geen flauw idee,quote:Op zaterdag 6 januari 2007 17:00 schreef tnimble het volgende:
[..]
Hoostwaarschijnlijk heb je dan een 4mm kabel want de bedrading tussen de zekeringen, meter en groepen heb je zo vervangen. en lijkt mij geen grote barierre.
Niet overal. Vooral bij wat oudere huizen hagt het aan de wand in de gang of zelfs in de woonkamer.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:56 schreef naaa het volgende:
Lijkt mij dat de 'mooi' factor toch niet zo van belang is? Zit immers toch achter een gesloten deur.
Dat van slechts 1 aarlek wist ik niet. Lijkt me ook wel gewoon in NL moet het verdeelt zitten omniet je halfe huis zonder spanning te hebben. Echter 300mA is wel veel voor een mens (dodelijk door je hart)quote:In België en Frankrijk is inderdaad bijna alles afgezekerd, alleen is het niet zo dat 3 of 4 groepen achter één aardlek zitten. Daar is het gewoon dat de gehele installatie achter één 300mA aardlek zit en de 'natte' groepen (badkamer, keuken, wasmachine, etc.) achter één 30mA aardlek.
Vroeger hadden we in NL ook 10A. De regel in NL is max 16A omdat hier zoveel achter 1 groep wordt geplaatst gaan we dan ook op de maximum toegestane waarde zitten. In Belgie is dat geloof ik max 20A (wat overeenkomt met 2.5mm draden) maar wordt alleen voor verlichting groepen gedaan dacht ik. Die 16A is raar omdat een WCD doorbrand boven de 10A netzoals een lichtschakelaar. Je ziet dan ook veel doorgebrande WCDs als je stroringen komt verhelpen.quote:Beetje vreemd in onze ogen, maar aan de andere kant zijn de 'gewone' groepen (voor WCD's) standaard 10A afgezekerd. Rekening houdend dat een Schuko WCD maximaal 10A aankan (waar meestal niet aan wordt gehouden overigens), is dat wel wat logischer dan de standaard 16A afzekering in Nederland.
Veel succes!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:00 schreef sanger het volgende:
Tnimble, sorry, maar ik doe het nu effe zo. Ik ga het morgenmiddag doorlezen (als ik terug ben van examen) en dan zal ik pas mijn bewondering gaan uitspreken voor je vakmanschap en uitleg.
vraag ik me toch af hoe t WCD in de keuken er nu uitziet na 20Aquote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:16 schreef tnimble het volgende:
[..]
Die 16A is raar omdat een WCD doorbrand boven de 10A netzoals een lichtschakelaar. Je ziet dan ook veel doorgebrande WCDs als je stroringen komt verhelpen.
het wil niet zeggen dat er ook meteen 20 Ampere op die groep staat dan....quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
vraag ik me toch af hoe t WCD in de keuken er nu uitziet na 20A
De wandcontactdozen in schuko uitvoering (onze wel bekende rnde stekker met 2 ronde pennen aan de voorkant en aanrde lip aan de zijkant) van Berker, Jung, Merten, BuschJager, Niko, Gira, enz zijn voor alle landen identiek en zijn voor 10A nominaal. Voor hogere stromen bestaat de wandcontactdoos in perilex of CEE uitvoering. Dat de schuko maar 10A continu aankan is ook de reden dat een kookplaat (ook die slechts 1 fase gebruikt) op een perilex aangesloten moet worden.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:27 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Wandcontactdoos kan in Nederland wel 16 Ampere hebben...
Storingen aan wandcontactdozen komen eerder door een draad die niet goed vast zit dan door overbelasting...
Ja maximale stroom die mag lopen. Maar dat is niet de stroom die bij inbouw in een plastic inbouwdoos van 40mm diep aangesloten via 2.5mm VD draad met isolatie tot 70 graden bestand mag lopen gedurende langere tijd. Oftewel de stroom in toepassing NEN-EN 16A max, 40A insschakel peik, 10A constant.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:17 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ik heb net bij mij effe een stopcontact open gemaakt en er staat toch echt 16 ampere op....
en waar staat dat dan?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:28 schreef tnimble het volgende:
[..]
Ja maximale stroom die mag lopen. Maar dat is niet de stroom die bij inbouw in een plastic inbouwdoos van 40mm diep aangesloten via 2.5mm VD draad met isolatie tot 70 graden bestand mag lopen gedurende langere tijd. Oftewel de stroom in toepassing NEN-EN 16A max, 40A insschakel peik, 10A constant.
Dit staat in de technische bijlage. Daar staan een pagina of 30 met tabellen, grafieken en schetsen met maatvoeringen. Welke kolom je in de tabel voor de WCD je moet nemen staat in de norm voor het toepassings gebied. Voor NL is dat NEN-EN of gewoon EN. Voor belgie is dan NBN-EN voor engeland BS-EN voor duitsland DIN-EN of VDE-ENquote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
en waar staat dat dan?
niet op de site van gira...
daar vind ik alleen maar 16/250V stopcontacten
gewoon die van 16 ampere dus...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:38 schreef tnimble het volgende:
[..]
Dit staat in de technische bijlage. Daar staan een pagina of 30 met tabellen, grafieken en schetsen met maatvoeringen. Welke kolom je in de tabel voor de WCD je moet nemen staat in de norm voor het toepassings gebied. Voor NL is dat NEN-EN of gewoon EN. Voor belgie is dan NBN-EN voor engeland BS-EN voor duitsland DIN-EN of VDE-EN
Omdat het niet zovaak voorkomt dat een apaaraat van meer dan 2300W gedurende lange tijd aan staat. B.v. een frituur van 3000 zal de WCD erg doen opwarmen als ddeze de hele dag aan staat.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:50 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
gewoon die van 16 ampere dus...
dat een stopcontact uitfikt komt helemaal niet zo heel vaak voor en als het al voorkomt komt dat omdat er een stekker inzit die niet goed aangesloten is, bijvoorbeeld dmv draadbusjes of andereindhulzen of dat de draad niet helemaal goed in de aansluiting van stopcontact zit...
dat zijn mijn ervaringen dus als storingsmonteur...
daarom, gewoon U50 dozen gebruiken, U40 is zowieso al kut...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef tnimble het volgende:
[..]
Omdat het niet zovaak voorkomt dat een apaaraat van meer dan 2300W gedurende lange tijd aan staat. B.v. een frituur van 3000 zal de WCD erg doen opwarmen als ddeze de hele dag aan staat.
Wordt er een inbouwdoos van b.v. 50mm diep toegepast dan zal er minder warmte ontwikkeling zijn. Kan kan de stroom hoger zijn. Hoeveel hoger dit is weet je niet omdat nog de fabrikant nog Kema hier op getest hebben.
Hoe ouder de WCD zal zijn hoe warmer hij wordt omdat de contactdruk afneemt tot onder de minimale waarde die door de fabrikant opgegeven wordt dat de WCD heeft. Er wordt dan door ouderdom niet meer voldaan aan de norm en zal bij een keuring afgekeurt worden.
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:16 schreef tnimble het volgende:
Niet overal. Vooral bij wat oudere huizen hagt het aan de wand in de gang of zelfs in de woonkamer.
Ben het ook helemaal met je eens. Rare jongens, die vlamingenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:16 schreef tnimble het volgende:
Dat van slechts 1 aarlek wist ik niet. Lijkt me ook wel gewoon in NL moet het verdeelt zitten omniet je halfe huis zonder spanning te hebben. Echter 300mA is wel veel voor een mens (dodelijk door je hart).
Dit dus volgens de AREI (zeg maar Belgische NEN).quote:"De richtlijnen van het AREI moeten gevolgd worden. Dit houdt onder andere in dat er een algemene aardlekschakelaar van 300mA aanwezig moet zijn en een van 30mA voor o.a. de badkamer."
2x 2200 watt frituur op 1dubbele WCDquote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
vraag ik me toch af hoe t WCD in de keuken er nu uitziet na 20A
tuurlijk kun je dit wel uitrekenen. je moet alleen de ohmse weerstand weten van de overgang, plus de tempratuur in de inbouwdoos. waarom kema dit niet weet? omdat het b.v. het dan geen ISO norm waar het wcd aan moet worden voldoen. gaan ze hier wel op testen, dan is de hele test ongeldig omdat het dan niet via de ISO norm gaat. ik weet dit stukje dus ook niet zeker, maar ga er maar vanuit.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef tnimble het volgende:
[..]
Omdat het niet zovaak voorkomt dat een apaaraat van meer dan 2300W gedurende lange tijd aan staat. B.v. een frituur van 3000 zal de WCD erg doen opwarmen als ddeze de hele dag aan staat.
Wordt er een inbouwdoos van b.v. 50mm diep toegepast dan zal er minder warmte ontwikkeling zijn. Kan kan de stroom hoger zijn. Hoeveel hoger dit is weet je niet omdat nog de fabrikant nog Kema hier op getest hebben.
Hoe ouder de WCD zal zijn hoe warmer hij wordt omdat de contactdruk afneemt tot onder de minimale waarde die door de fabrikant opgegeven wordt dat de WCD heeft. Er wordt dan door ouderdom niet meer voldaan aan de norm en zal bij een keuring afgekeurt worden.
Ik denk dat een verslagje van een klus niet ophoudt bij de materiaal keuze. Maar ook de instalatie en in dit geval programatie.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:21 schreef naaa het volgende:
[..]
Ga je ook toelichten hoe het hele EIB gebeuren aangesloten gaat/moet worden?
Wel intressant om te weten, misschien dat ik EIB later ook wel toe ga passen bij verbouwing van mijn huis.
True. Maar de EIB standaard voor communicatie is wel stabieler dan deze via X-10. Ook de draad loze variant van EIB kent allerlij methoden om betere ontvangst te hebben en gegarandeerde communiaite. Zo configureren alle draadloze EIB modulen zich autoatisch als doorgeef luik voor een andere module als het signaal van die module slecht is door b.v. betonwapening of een elektrisch apparaat dat in de buurt zit.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:25 schreef TheOneAndOnly het volgende:
meestal is EIB tweedraads... alle modules zijn geadresseerd...
of je moet powernet hebben, das geen flikker waard
Ja maar aleen voor het gehele apparaat of onderdeel, welke temperatuur dat is hangt van de isolerende eigenschappen van omliggende materialen af. Een certificerings test zal dat aantonen dat dit het geval is. Een overgang kan wel een continu oplopende temperatuur hebben (juntion temperature) dit zal echter nooit evenredig met de stroom lopen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 00:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
op den duur wordt een geleider bij een constanste stroom en omgeving toch niet meer warmer?
klopt ja, dat deden ze vroeger, heb ik ook eens meegemaakt in een huis in eindhoven, daar was dat ook nog... leuk als de zekering eruit vliegt en je buren zijn niet thuis.... daar was het namelijk zo dat ze 2 hoofdzekeringen in 1 woning hadden... best knullig.... hahaquote:Op zondag 14 januari 2007 19:28 schreef tnimble het volgende:
Vandaag alle beugels en schroefjes los gehaalt van de buizen de groepenkast en meters los gehaalt. Ter bescherming is alles in folie ingepakt en stevig gemaakt zodat het niet met het vollegewicht aan de draden hangt.
Toen kon met veel moeite de plaat er achter weg getilt worden. Deze keer zonder het gas enzo naar voren te buigen.
Achter de meters, groepenkast en bvenaan bij het plafond zat nog oud stucwerk dit heb ik allemaal met de hamer en beitel weggehakt. Groete delen gingen heel vlot (relatief om dat je er toch niet acht lekker bij kunt) omdat het vrijwel los zat. Sommeige delen zaten nog flink vast dat was sneller om het er af te 'verpoederen' / scrrapen.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/21_thn.jpg]afbeelding][/url]
Daarna de heleboel met staalbortel ontstof en schoongemaakt. Daarna het stuk muur in de voorstrijk gezet om de gaten en sleuven te gaan vullen en vlak te stucadoren.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/24_thn.jpg]afbeelding][/url]
Door het eerst in de voorstijk te zetten ben je van de meeste stof af en kun je behoorlijk scoon de rest van alle oude plugjes, schroeven en bouten verwijderen zoals dit draadeinde waar de gasleiding op vast zat.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/22_thn.jpg]afbeelding][/url]
Ook leuk detail, een kijk- en luistergat naar de buren toe. Je kunt zo in hun meterkast kijken. Hier heeft de loden kabel voor de 230V vanaf de hoofdzekering bij de buren van 6A naar onze groepenkast gelopen. Jawel 6A voor 2 huizen! Als de aansluiting niet gedeelt was zou het zelfs maar 4A geweest zijn.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/23_thn.jpg]afbeelding][/url]
komen ze toch ook een nieuwe brengen?quote:Op zondag 14 januari 2007 19:35 schreef tnimble het volgende:
Hier was het 1 hoofdzekering voor de 2 woningen. Het is een keer geberut dat op kerst de zekring er uit ging.
1,5 meter? dat zit het bij ons ook nooit ene keer,quote:Op maandag 15 januari 2007 10:38 schreef Marsepein het volgende:
Ik meen dat de meterkast binnen 1,5 meter vanaf de voordeur bereikt moet kunnen worden. Red je dat wel als je alles verplaatst naar de trapkast.
Of begrijp ik het verkeerd en heb je het alleen over gas en niet over elektra verplaatsen?
De energie bedrijven zelf hebben wel wat regeltjes voor nieuwbouw dat ze max 3 meter aan kabels en buisen willen doorleggen in een woning.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:38 schreef Marsepein het volgende:
Ik meen dat de meterkast binnen 1,5 meter vanaf de voordeur bereikt moet kunnen worden. Red je dat wel als je alles verplaatst naar de trapkast.
Nee alles, anders heb je het grootste obstakel nog steeds in de smalle gang van slechts 90 cm breed in de weg zitten.quote:Of begrijp ik het verkeerd en heb je het alleen over gas en niet over elektra verplaatsen?
en is dat dan de laagspanningsruimte? of zitten daar wat lichtgroepen op en verder niks?quote:Op maandag 15 januari 2007 12:05 schreef tnimble het volgende:
[..]
De energie bedrijven zelf hebben wel wat regeltjes voor nieuwbouw dat ze max 3 meter aan kabels en buisen willen doorleggen in een woning.
Er zijn echter genoeg panden waar (ook bij nieuwbouw) het een eind verder zit. b.v. hier zit het zo'n 5 meter vnaaf de voorduer met een tussenhal er tussen. Veel winkels hebben het ergens achter in het pand inb het magazijn of naast de winkel bij de trap van een bovenwoning. Vaak zie je het ook diep in een gebouw in de kelder zitten.
B.v. bij mijn vorige werkgever (pand uit 1795 waar pas sinds de restauratie (heeft een jaar of 10 geduurt en is nu een paar jaar geleden) elektra, gas en water is) als je de voordeur binnenkomt moet je:
- Door de welkomst hal
- trappetje van 3 treden op
- dubbel openslaande deuren door
- de welkomsthal voor gasten van buiten de stad door
- De deur rechts naar de dienst hal
- paar meter door de dienst hal
- deur rechts af naar het trappenhuis voor de dienst
- een kleine smalle doorgang door
- deur naar grote provisie kelder door
- trap af
- kelder door
- meterkast elektra
Totale weg als ik het zo schat 30 meter
Voor de gas en water moet je bij het dienste trappen huis niet de smalle doorgang nemen maar:
- helemaal doorlopen naar het einde langs de trap
- links af slaan achter de trap
- deur naar de kleine kelder door
- trap naar de kleine kelder af
- kleine kelder door naar de voorkant van het pand
- houten hek openen
- achter in staan de gas en water meter
Totale weg ongeveer 40 meter.
Dan valt 5 meter vanaf de voordeur wel mee
[..]
Nee alles, anders heb je het grootste obstakel nog steeds in de smalle gang van slechts 90 cm breed in de weg zitten.
Ja, naja ruimte? het zit gewoon tegen de muur zover mogelijk uit het zicht en nooit in een functionele ruimte zoals de speelkamer, bibliotheek, dineerzaal ontvangst hallen, trappenhuizen, balzaal enz. Je gaat geen groepenkast tegen een 3D gepleisterde en beschilderde muur of fresco aan monteren hequote:Op dinsdag 16 januari 2007 17:12 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
en is dat dan de laagspanningsruimte? of zitten daar wat lichtgroepen op en verder niks?
bedrijfspanden bestaan vaak uit wel meer als 1 groepenkast.
vaak zit er in een bedrijfspand ergens een laagspanningsruimte of ruimte met een hoofdverdeelkast en meteen daarbij een kast voor de algemene voorzieningen zoals lift en dergelijke... deze kast zit dan niet ver van de buitenmuur af.quote:Op woensdag 17 januari 2007 20:41 schreef tnimble het volgende:
[..]
Ja, naja ruimte? het zit gewoon tegen de muur zover mogelijk uit het zicht en nooit in een functionele ruimte zoals de speelkamer, bibliotheek, dineerzaal ontvangst hallen, trappenhuizen, balzaal enz. Je gaat geen groepenkast tegen een 3D gepleisterde en beschilderde muur of fresco aan monteren he
Op de 1ste verdieping, op de zolder, in het bijgebouw, achter de grote zaal in het er in de 18de eewu bij getrokken pand er naast zitten de groepenkasten met elk een groep of 20.
t zou kunnen dat er een zijstraat aan ligt waardoor het makkelijker is geweest om hem ergens achter in het pand te plaatsenquote:Op woensdag 17 januari 2007 21:00 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
vaak zit er in een bedrijfspand ergens een laagspanningsruimte of ruimte met een hoofdverdeelkast en meteen daarbij een kast voor de algemene voorzieningen zoals lift en dergelijke... deze kast zit dan niet ver van de buitenmuur af.
Ik ben in veel panden geweest en heb nog nooit ergens de voedingskabel van de energieleverancier zo ver van een buitenmuur zien zitten....
zou kunnen ja... maar geloof echter niet dat de voedingskabel ver van buiten af zal zitten...quote:Op woensdag 17 januari 2007 21:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
t zou kunnen dat er een zijstraat aan ligt waardoor het makkelijker is geweest om hem ergens achter in het pand te plaatsen![]()
Nee geen zeistraten, midden in een blok. achterzeide heb je eerst een grote lange muur met 1 kleine poort en een grote poort naar het koetshuis, kleine binnenplaats omsloten door de zeivleugels van het pand. Als je 'hemelsbreedt' de kabel en buisen voor gas en water neemt, op 1 meter vanaf de vloer van de kelder zo'n 8 meter het pand in over de muur. Maar aangezien je als persoon niet door een kelder muur een pand binnen kan komen moet je de super lange weg nemen om daar ook te kunnen komen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 21:00 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
vaak zit er in een bedrijfspand ergens een laagspanningsruimte of ruimte met een hoofdverdeelkast en meteen daarbij een kast voor de algemene voorzieningen zoals lift en dergelijke... deze kast zit dan niet ver van de buitenmuur af.
Ik ben in veel panden geweest en heb nog nooit ergens de voedingskabel van de energieleverancier zo ver van een buitenmuur zien zitten....
Ik denk niet dat er bij een miljoenen restauratie van ettelijke jaren waar de timmerleiden, meesterstucadoors, kunstschilders en curatoren o door heel nederland, frankrijk, italie, amerika enz worden overgevlogen bij betrokken op een paar duizend euro bespaart wordt.quote:Op woensdag 17 januari 2007 22:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
nja als de achterkant logischer was en goedkoper tov de voorgevel kan ik het me voorstellen xD
Dit is volgens mij een van de meest unieke foto's uit jouw verzamelingquote:Op woensdag 17 januari 2007 23:29 schreef tnimble het volgende:
De hele elektrische instalatie maar afgekoppelt en netjes voor de voordeur neer gevleid.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/26_thn.jpg]afbeelding][/url]
Groepenkast ligt even te slapen op de deurmat als een zwerver onder een zeiltjequote:Op woensdag 17 januari 2007 23:46 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Dit is volgens mij een van de meest unieke foto's uit jouw verzameling![]()
![]()
![]()
In K&W is het niet gebruikelijk dat we TVP's plaatsen. Er is eenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 15:57 schreef pro2call het volgende:
TVP
denk dat je wel weet dat je die maar aan 1 zijde aan aarde moet leggen als je een lus maakt?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 12:45 schreef tnimble het volgende:
Ik kon het niet laten liggen, dus gisteren avond aan een test opstellingkje begonnen:
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/32_thn.jpg]afbeelding][/url]
De buskabel heeft een metaal folie onder de groene matel en een vertinde draad om stoor signalen af te kunnen voeren. Dan zit er een dunne 2de manter van doorzichte folie met daarbinnen4 draden, rood, zwart, geel en wit. De rode en zwarte gebruik je voor de communicatie en voeding. De gele en witte zijn reserve.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/33_thn.jpg]afbeelding][/url]
De spoepele 230V draden hebben natuurlijk een ader huls. Er moeten nog wat lampen op aangesloten worden en de dimmer moet nog 230V hebben.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/34_thn.jpg]afbeelding][/url]
Gelukkig niet! maar na een dag + nacht zonder gas is de huiskamer naar de 16 graden gezakt, de keuken, de wc, de douch de bijkeuken / hobbie ruimte en gang tot 8 graden. Slaapkamers boven waar de $$#@$$ niets heeft gehaaad is het 18 graden, Die 8 graden komt door zijn vele koudebruggen en ongeisoleerde dunne muren.quote:
Fotografisch bedrog. Het is vrijwel recht langs het oude T-Stuk afgezaagt, Het is wel een heel klein beetje scheef maar dat maakt de knel koppeling niet uit die ten hoogste 1mm.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:19 schreef Solingjan het volgende:
Goeie morgen klusser.
Die ijzerzaag houder is ook een geweldig stuk gereedschap.
Heb er ook al jaren plezier van.
Moet het pijpje niet recht zijn?
Klopt staat ook in de online cursus van www.konnex.org de aarde van de voeding mocht dacht ik helemaal niet aangesloten worden als je naast bliksem/overspanning beveiligingens op de 230V ook bliksem/overspanning beveiligingen op de EIB bus aansluit. Maar ik woon in de stad waar weinig risoco is (zitten ook een ca 150 al meters van een kerk met bliksem afleider) dus het enige punt van aarding is de aardaansluiting van de voeding.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
denk dat je wel weet dat je die maar aan 1 zijde aan aarde moet leggen als je een lus maakt?
Wat Ou-Tannu zegt. En besides ik heb dit werk in mijn opleiding gehad, ik heb me er alleen niet in gespecialiseert zoals bv. klipper dat wel heeft gedaan. Ik heb gekozen voor elekctriciteit en daarna voor elektronica en technische informatieca.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:13 schreef densmee het volgende:
ben je niet bang dat je problemen krijgt met het gas bedrijf omdat je zelf aan je leidingen hebt gezeten
Een deel van de modules en het schakel materiaal van Hager is via een TX100 te programeren.quote:Op woensdag 24 januari 2007 10:47 schreef BaZEC0Re het volgende:
Zeer interressant topic! En mooie foto's en uitleg erbij!
Die EIB modules zijn die ook zonder software te programmeren/in te stellen?
Moet binnen kort in een klein bedrijfspand een EIB installatie gaan ontwerpen en aanleggen voor me stage.
tuurlijk welquote:Op vrijdag 26 januari 2007 14:01 schreef tnimble het volgende:
Ja het kastje komt in het zicht te hangen. Als ik er een ombouwkast omheen maak wordt mijn vrije doorgang maar iets van 60cm dat is niet te doen om nog fatsoendelijk in je huis te komen.
met een stofzuiger ook....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:38 schreef tnimble het volgende:
De plaat was droog dus ik heb hem vast gezet. De gasleiding heb ik weer los gekoppelt om de beugels te kunnen monteren. Ziet er alweer heel wat beter uit dan eerst. Morgen de elektriciteit met de nieuwe kast
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/63_thn.jpg]afbeelding][/url]
Nog een tip: Met een stuke schilderstape en een koffiefilter boor je heel erg makkelijk en schoon gaten in steen.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/62_thn.jpg]afbeelding][/url]
Dacht ik ook, maar dit werkt ook goed natuurlijkquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
met een stofzuiger ook....
of hebben ze die nog niet in belgie?![]()
Hierbij heb je allebij je handen vrij en loop je niet te kloten met een stofzuigerslang op trappen enzo.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
met een stofzuiger ook....
of hebben ze die nog niet in belgie?![]()
oh sorry, dacht al die tijd dat je in belgie woondequote:Op zondag 28 januari 2007 00:49 schreef tnimble het volgende:
[..]
Hierbij heb je allebij je handen vrij en loop je niet te kloten met een stofzuigerslang op trappen enzo.
Gewoon NL hoor.
Leuk project! ook netjes gedaan die kast (dure kast trouwens..) mooi opgelost met dat aansluitblok bovenin de kastquote:Op vrijdag 2 februari 2007 09:50 schreef tnimble het volgende:
De netwerkaansluiting tussen de groepenkast en de switch is gerealiseerd.
[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/74_thn.jpg]afbeelding][/url]
De complexiteit van alles valt mij behoorlijk mee. Het is even in het begin lastig met alle termen en de enorme keuse aan modules.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Prachtig project met een al even mooie technieken; erg mooi topic om via deze wegte blijven volgen.
Ben benieuwd hoe straks alles samen komt tot een werkend systeem.
Ook omdat ik hier zelf ook wel wat in zie om mee aan het stoeien te gaan als ik ooit aan het samenwonen kom (zelf heb ik er eigenlijk geen ervaring mee![]()
ongeveer 450 euro incluesief de interne kabel goten. Dat is een stuk duurder dan een simpel kaste van 22cm bij 33cm met maar 1cm achter de sin rail, geen deur, geen kabel goten enz.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:50 schreef gateway het volgende:
[..]
Leuk project! ook netjes gedaan die kast (dure kast trouwens..) mooi opgelost met dat aansluitblok bovenin de kast
Dat is voor de Siemens N146/21IP interface. Met deze module koppel je de EIB bus aan het netwerk. Via deze module kan ik vanaf mijn server Pc ook alle modulen besturen om b.v. de buitenlamp op tijd en meteo gegevens aan te sturen. Of kan ik er voor zorgen dat als ik midden in de nacht het licht in schakel om naar de WC te gaan het licht heel zwakjes aangaat. Of ik kan er voor zorgen dat de server het aan en uit doen van het licht van de vorige maand herhaalt als ik op vakantie ben. Ook kan ik er mee op b.v. mijn werk kijken of er ergens nog licht brand.quote:Maareuh? waarvoor is de netwerkabel in de kast???(tussen de groepenkast en switch?) isdat voor die EIB modules?
gaaafquote:Op vrijdag 2 februari 2007 14:12 schreef tnimble het volgende:
[..]
ongeveer 450 euro incluesief de interne kabel goten. Dat is een stuk duurder dan een simpel kaste van 22cm bij 33cm met maar 1cm achter de sin rail, geen deur, geen kabel goten enz.
[..]
Dat is voor de Siemens N146/21IP interface. Met deze module koppel je de EIB bus aan het netwerk. Via deze module kan ik vanaf mijn server Pc ook alle modulen besturen om b.v. de buitenlamp op tijd en meteo gegevens aan te sturen. Of kan ik er voor zorgen dat als ik midden in de nacht het licht in schakel om naar de WC te gaan het licht heel zwakjes aangaat. Of ik kan er voor zorgen dat de server het aan en uit doen van het licht van de vorige maand herhaalt als ik op vakantie ben. Ook kan ik er mee op b.v. mijn werk kijken of er ergens nog licht brand.
Er bestaan zelf speciale netwerkswitches en antenne versterkers speciaal voor montage in ondiepe groepenkasten. Ook zijn er voor bedrade groepenkasten waar zowel een aantal groepen inclusief netwerk en cai in zitten.quote:Op maandag 5 februari 2007 16:33 schreef Wojworshebn het volgende:
Je gebruikt topmateriaal en je maakt er net werk van. Toch een puntje van kritiek. Cai en telefonie mogen natuurlijk nooit in de groepenverdeelkast komen. Had dan een klein patchkastje erbij gehangen, dat is juist mooi voor de utp-aansluitpunten te gebruiken.
Geeft lichte storing met de 6 aparaten die er op staan. In de uiteindelijke situatie als de gehele woning verbouw is zal de 4 kanaals multutap of vervangen worden of er 1tje bij komen voor 7 aansluitingen. De versterkings factor moet dan ook iets hoger ingestelt worden.quote:Trouwens probeer eens de TV's zonder de versterker aan te sluiten, met deze kabel en eindozen (4 stuks?) ben je nog geen versterker nodig waarschijnlijk.
Schroeven daarvan zitten altijd binnen in. Voor de hoofdzekering kast zijn dat er meestal 4 in de hoeken of 2 onderin en 1 boven in in het midden. De kwh meter zitten er meestal 2 of 4 in de hoeken die van buitenaf berijkbaar zijn en 1 midden achter de meter zelf.quote:Op maandag 5 februari 2007 17:42 schreef gateway het volgende:
Gaaf werk tnimble!!! echt mooi!!
maar je zei iets van ook de kast van de hoofd zekeringen weer vast...... Krijg je nu geen gezeur dat die kast is los geweest en dus de loodjes weg zijn??? of kan je hem aan de buitenkant schroeven??
Ik zet het er niet op voorhand op. Als je 1 aansluitpunt hebt moet je een goed beeld hebben en dat is bji ons ook zo.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:
waarom zet je er op voorhand al een versterker tussen als ik vragen mag?
heb je ook kutbeeld als je de rest er af gooit en 1 tv op binnenkomend signaal zet?
o.a. Hager heeft deze sinds zeker een jaar. Deze switches en patch panelen komen dan net als de automaten door de afdekplaten heen:quote:en welke firma maakt groepenkasten met daarin netwerk switches?
Thanks!quote:Op maandag 5 februari 2007 20:02 schreef MMach het volgende:
Man man man, pure high-tech porn zulke installatiesPrachtige beschrijving en foto's ook altijd.
Nee ik schrijf al genoeg. Mischien dat ik ook boeken ge schrijven iets over elfjes ofzo, of "Kale Karel en de bende van Pus Poes" of "De terugkeer van de Proxieten"quote:Je zou zo'n doe het zelf boek moeten maken
maar als ze binnenin zitten, krijg je dan geen gezeur dat de loodjes weg zijn???quote:Op maandag 5 februari 2007 19:28 schreef tnimble het volgende:
[..]
Schroeven daarvan zitten altijd binnen in. Voor de hoofdzekering kast zijn dat er meestal 4 in de hoeken of 2 onderin en 1 boven in in het midden. De kwh meter zitten er meestal 2 of 4 in de hoeken die van buitenaf berijkbaar zijn en 1 midden achter de meter zelf.
helemaal mee eens!!!quote:Op maandag 5 februari 2007 20:02 schreef MMach het volgende:
Man man man, pure high-tech porn zulke installatiesPrachtige beschrijving en foto's ook altijd. Je zou zo'n doe het zelf boek moeten maken
Momenteel zitten er allen nog loodjes op de gasmeter en op de kwh meter. Ik heb geen zin er loodjes op terug te knijpen aangezien de meters zodirect gewissel moet worden in verband met de stroom van 10A waarvoor deze max is en zijn staat van afkeuring. Die loodjes komen dan wel. Moet alleen even nog uitzoeken hoe het staat bij continuon met metripoint in onze regio. Zou zonde zijn nu een wissel uit te voeren en dan over mischien een maand nogmaals. Al dacht k (maar daar ben ik niet meer zo over op de hoogte) dat het 2008 zou zijn waarbij alles rond 2010 gereed moest zijn. het laatste nieuws waarvan ik op de hoogte ben was het omzijn van regio den haag met een start bij een paar honderd aansluitingen.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:17 schreef gateway het volgende:
[..]
maar als ze binnenin zitten, krijg je dan geen gezeur dat de loodjes weg zijn???
Ook thanks!quote:helemaal mee eens!!!
Dat wil nog niet zeggen dat ze zoiets op DIN-rail maken dat het dan ook in de groepenkast magquote:Op maandag 5 februari 2007 20:02 schreef tnimble het volgende:
o.a. Hager heeft deze sinds zeker een jaar. Deze switches en patch panelen komen dan net als de automaten door de afdekplaten heen:
[afbeelding]
Ook leveren ze op een eigen montage beugel dezelfde versterker inclusief verschillende type multitaps als ik heb toegepast. Door de montage beugel hoef je zelf niet met boutjes en afstand busjes te klooien. Iets wat ik voor het prijs verschil er wel voor over heb
[afbeelding]
mag jij zelf loodjes erop zetten dan? Met andere woorden: jij bent van beroep een elektromonteur?quote:Op maandag 5 februari 2007 20:25 schreef tnimble het volgende:
[..]
Momenteel zitten er allen nog loodjes op de gasmeter en op de kwh meter. Ik heb geen zin er loodjes op terug te knijpen aangezien de meters zodirect gewissel moet worden in verband met de stroom van 10A waarvoor deze max is en zijn staat van afkeuring. Die loodjes komen dan wel. Moet alleen even nog uitzoeken hoe het staat bij continuon met metripoint in onze regio. Zou zonde zijn nu een wissel uit te voeren en dan over mischien een maand nogmaals. Al dacht k (maar daar ben ik niet meer zo over op de hoogte) dat het 2008 zou zijn waarbij alles rond 2010 gereed moest zijn. het laatste nieuws waarvan ik op de hoogte ben was het omzijn van regio den haag met een start bij een paar honderd aansluitingen.
[..]
Ook thanks!
Is daar speciaal voor bedoelt en wordt ook zo gelevert. De plek waar je het monteert en de afstand tot zaken als spanningsrail en onafgezekrende stroomkringen maakt natuurlijk wel veel uit.quote:Op maandag 5 februari 2007 21:34 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat ze zoiets op DIN-rail maken dat het dan ook in de groepenkast mag![]()
CAI en telefoon kabel gaat altijd de MK in alleen niet de groepenkast omdat dit meestal 5 a 8 cm hoge kastjes zijn waar alleen plek is voor automaten en 1 draad achter de rails door als dat al kan. Ook zijn die kasten enkelvoudig geisoleerd en slechts IP 30.quote:Ik zou de boel maar goed dichtschroeven en de cai-kabels afschermen als de energieboer de nieuwe meter komt plaatsen. Zodat het niet opvalt dat er CAI-kabels de MK in gaan. Anders wordt de installatie geheid afgekeurd en krijg je geen stroom.
Dat is niet waar. Stalen din rails mag niet gebruikt worden om te aarden. Als deze van zwaar thermisch verzinkt koper is mag dat wel erg bestaan ook speciale klemmen voor dinrail te aarden en een heel assortimint aan PE klemmen die elke groep van aarde via de din rail voorziet.quote:Bovendien mag je die DIN-rail niet aarden.
Einde mededeling
Ja, maar ik ben geen elektromonteur meer, ben de kant van printplaaten, aparaen en aansturingen op gegaan. Denk daarbij aan grote kasten met betaal automaten, wissel functies enzo maar ook aanstuur elektronica modulen voor b.v. 24 kluisjesloten. En alles wat daar mee temaken heeft aan embede en backoffice software.quote:Op maandag 5 februari 2007 21:37 schreef gateway het volgende:
[..]
mag jij zelf loodjes erop zetten dan? Met andere woorden: jij bent van beroep een elektromonteur?
Bij een niet dubbel geisoleerde stalen kast moet je de behuizing aarden. Bij een dubbel geisoleerde stalen kast mag de buihuziing niet geaard zijn.quote:Op maandag 5 februari 2007 22:13 schreef Wojworshebn het volgende:
Waar ik MK schreef bedoelde ik groepenkast of laagspannings-verdeler, wat jij wil.![]()
Maar Tnible, dat jij het zo goed vindt wil nog niet zeggen dat het mag. Het mag zo echt niet hoor.
De Dinrail mag je in dit geval niet aarden omdat de kast dubbel geissoleerd is uitgevoerd.
Maar goed dit is een oneindige discussie.![]()
ik denk dat tnimble dat ook wel weetquote:Op maandag 5 februari 2007 23:51 schreef Marsepein het volgende:
Ik vind het knap wat je allemaal doet, het ziet er erg professioneel uit. Complimenten.
Wat betreft de tang, met zulke tangen weet ik dat goedkoop duurkoop is. Dus koop iig geen prul, maar een fatsoenlijk stuk gereedschap.
Hmm, het klinkt als of er iets doorschiet en dan met een harde tik weer tot stil stand komt. In iedergeval mogen ze de ontbrekende vlam beveiliging en beugel terug plaatsen. Ook heeft hij het stuk stalenbuis compleet scheef gemonteert, de heleboel in de ducktape gewikkelt en teflon tussen staal gebruikt. Ze mogen hun heledeel tot aan de straat wat mij betreft controleren en vernieuwe waar het niet klopt. Ook wil ik rustig in de huiskamer kunnen zitten zonder op te schrikken "ow de ketel gaat weer aan pfff."quote:Op dinsdag 6 februari 2007 10:54 schreef Rewimo het volgende:
Mijn collega's van de afdeling gasmeters vertelden mij dat een gasmeter die niet goed loopt altijd te langzaam loopt en dus in het voordeel van de consument
quote:Je technische verhalen heb ik grotendeels overgeslagen (geen verstand van), maar ik zie wel aan de foto's wat een verbetering het is
Ben ik ook zeer benieuwd naar. aankomende weekeinde gaat het gebeuren. 's avonds ga ik niet bij kaarslicht kabel en draden trekken.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Ziet er prima uit Tnimble, maar we zijn ook bijna niet anders gewend![]()
![]()
Ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk schakeltechnisch allemaal gaat werken![]()
Thanks. Deze komen gewoon bij de praxis vandaan. Zijn van die hardschuimen dingen die ik met de hand beschildert heb met verschillende kleuren wit, beige en bladgoud.quote:Op maandag 12 februari 2007 00:39 schreef Cybersijp het volgende:
Wat een prachtige ornamenten heb je op/onder je plafond zitten ! En middels alle foto's die ik net weer gezien heb klopt wat ik net in het nominatietopic geplempt heb weer als een (eib) bus![]()
Thanks! Het blokje heeft 2 gaatjes onderin die precies over de aansluit pennen van de schakelaar schuiven. Het blokje klikit met een veertje vast. (ook blokjes onderling)quote:Op maandag 12 februari 2007 00:53 schreef gateway het volgende:
mooi tnimble! kan je op die laatse foto, dat zwarte en rode blokje zo in de schakelaar duwen? of moet er dan nog een stukkie draad tussen???
Gezien je hele verbouwhorrorverhaal verbaast het me niks dat ook hier ontzettend geprutst is.. Aangezien je toch aan de slag moet, zou ik het toch meteen goed doen (of doe niks en accepteer dat het prutswerk is.. als het werkt, werkt het of pas het aan en doe het meteen WEL goed.), oftwel breken, repareren en zelf opnieuw gaan stuccen. Levert wel weer veel werk op, maar dan is in ieder geval deze muur weer goed..quote:[b]Op maandag 12 februari 2007 00:53 schreef
Hoe gaan we dit oplossing? ontbrekende stenen opvullen en dan:
- Tijdelijk met een nieuwe inbouwdoos en dan niet echt afwerken?
- deze doos een paar cm verplaatsen zodat hij wel netes onder de schakelaar zit (zit nu allemaal op andere afstand ook al had ik ales uit gelaserd, hij heeft gewoon ergens anders geboord)
- Aan de anderekant ook de dozen opnieuw er in boren? want deze zitten ook zomaar ergs en natuurlijk scheef.
- De helewand maar alvast strippen en een neete pleisterlaag aanbrengen van 1cm? ipv deze hobbel de bobbel stuclaag van tussen de 3 en 4cm?
idd, tis meer werk, maar zo`n dikke laag zal ook later bij beschadiging veel lastiger zijn om te herstellenquote:Op maandag 12 februari 2007 09:53 schreef WaVe het volgende:
[..]
Gezien je hele verbouwhorrorverhaal verbaast het me niks dat ook hier ontzettend geprutst is.. Aangezien je toch aan de slag moet, zou ik het toch meteen goed doen (of doe niks en accepteer dat het prutswerk is.. als het werkt, werkt het of pas het aan en doe het meteen WEL goed.), oftwel breken, repareren en zelf opnieuw gaan stuccen. Levert wel weer veel werk op, maar dan is in ieder geval deze muur weer goed..
Volgens konnex, siemens, hager, merten enz mag het wel. Alleen waar de buskabel ontdaan is van de groene buiten mantel moet er een afstand van 4mm tot 230V draden zijn.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:18 schreef Wojworshebn het volgende:
Ik weet dat je bijna niet anders kan, maar bus-kabel mag niet door de zelfde buis met de 230V draden. Ook storingen daardoor zijn niet ondenkbaar.
die kunnen zoveel zeggen. maar of het volgens de NEN ook mag is een heel ander verhaalquote:Op dinsdag 13 februari 2007 09:48 schreef tnimble het volgende:
[..]
Volgens konnex, siemens, hager, merten enz mag het wel. Alleen waar de buskabel ontdaan is van de groene buiten mantel moet er een afstand van 4mm tot 230V draden zijn.
Volgens de NEN moet data en laagspanning gescheiden blijven het gaat dan over telefoonkabel, draad van de bel, computer netwerk enz,quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:59 schreef dome het volgende:
[..]
die kunnen zoveel zeggen. maar of het volgens de NEN ook mag is een heel ander verhaal
Over de 0-10V stuur spanningen voor EVSA (elektronisch voorschakel apparaat van een TL of TS lamp) en op afstand bediende dimmers: (ik gebruik deze nog niet). Dit wordt meestal via SVV kabel aangesloten. Dat is een meeraderige kabel zoals YMVK maar met dunnere spoepele draden. b.v. 16 draden van 0.8mm. Je gebruikt dan steeds 2 aders uit de kabel per de sturing en 2 voor 239V voeding. Je kunt tot 690W aan lampen per ciquit met deze kabel aansluiten.quote:Is het toegestaan een EIB-busleiding door dezelfde buis te voeren als de 240 V-voedingsleiding?
Volgens bepaling 521.6 van NEN 1010 is dit toegestaan mits alle leidingen in dezelfde buis of kabelgoot zijn geisoleerd voor de hoogst voorkomende spanning.
quote:Een toestel heeft een 240 V/50 Hz-aansluiting en een 10V-gelijkspanningsaansluiting. Mogen neide cirquits door één kabel worden gevoerd?
Dit is toegestaan als alle aders vab de kabel zijn geisoleerd voor de hoogst optredende spanning. Veder is het vereist dat de aders van het gelijkspanningscirquit ook als zodanig te kenmerken
Alles wat betreft mortels en welke wnaeer en waar toe te passen komt van oude bestekteksten, restaurateurs en vooral handig de informatie bladen en boekjes van de Nederlandse en Belgische monumentenzorg.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:30 schreef Gompy58 het volgende:
Ik snap er geen moer van , die electrz handel zoals je het verteld. Het klinkt logisch maar snappen ... maar ja, het klijkt wel heel mooi![]()
![]()
Wat die mortel betreft die je gebruikt, de samenstelling daarvan. Waar heb je die wijsheid vandaan ? Wist je dat of heb je dat van het web ? Kan me nauwelijks voorstellen dat een gewone bouwmarkt die wijsheid ook heeft.
En wanneer dacht jij die boekwerken eens tbs te stellen van je mede klussers ???quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:37 schreef tnimble het volgende:
[..]
Alles wat betreft mortels en welke wnaeer en waar toe te passen komt van oude bestekteksten, restaurateurs en vooral handig de informatie bladen en boekjes van de Nederlandse en Belgische monumentenzorg.
Bij de bouwmarkt hebben ze geen eens lucht reactieve kalk laat staan b.v. marmermeel. Dus dat soort dingen haal ik allemaal bij een echt bouwmaterialen handel. Gelukkig zit BouwCentrum Filippo zeer dichtbij.
Bestek teksten kun je wel wat van terug vinden op internet en via restaurateurs. De inforbladen en boekjes van de monumentenzorgen kun je voor een deel downloaden en de rest aanvragen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:27 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
En wanneer dacht jij die boekwerken eens tbs te stellen van je mede klussers ???![]()
De oude groepenkast is nu ledig op een tijdschakelaar na. Volgens mijn administratie zijn de automaten, aardleks en hoofdschakelaar op vrijdag 27 juni 2003 bestelt dinsdag 1 juli 2003 binnen gekomen en op donderdag 3 juli 2003 gemonteerd. Ze zijn dus nog in hun prille jeugd en in absoluut goede staat.quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:52 schreef Gompy58 het volgende:
Zeg ff twee vraagkes
Die oude stoppenkast van je, is die in de verkoop ? Of is die leeg geplukt en eigelijk een kaal doosje geworden? Ik wil/moet nog het eea van electra gaan aanpassen en zit momenteel op mijn max met 5 groepen en 1 aardlek in een groot bakkelieten verhaal. Lijkt me dat zoiets nog goed genoeg is.
Dingen via een water of CV leiding aarden is verboden omdat je hiermee gevaarlijke situaties creaaert als er onderhoud aan de CV of waterleiding gedaan wordt.quote:vraagke 2
Je hebt die coax signaal splitter ene soort aarding gegeven in je meterkast. Nu zit bij mij die splitter in de woonkamer. Das nu eenmaal niet anders aangezien daar het sop zit. Kan/moet ik dat ding dan aarden/massa maken op een cv buis ????
Ik heb het onlangs eens geprobeert. Te splitten met zo'n ding als jij gebruikt maar dan met 3 uitgangen. ding deed het niksnoppesnada terwijl ik een draad naar de radiator had lopen voor massa.
Het kozijn zat met houteen blokken en smeerijzeren pennen in de muur vast. Nadat %$#%$%#$ langs is gewwest zat dit kozijn los en scheef, zater er brandplekken in en waren de hoeken helemaal rafelig en de sierranden kapot ook de deur zelf was hardstikke beschadigt. Er zit nu een ander hard houten kozijn en een andere deur in. Het kozijn zit aan elke kant met 5 slagpluggen vast zit.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 22:48 schreef Solingjan het volgende:
Had je er niet beter nog een kozijnanker onder bij kunnen draaien?
Moet ik toch echt even serieus over nadenken.... 3 dingen: zijn poker face is waterdicht, hij heeft het geld goed weg gestopt en hij is goed in liegen, bedriegen en drijgen.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:52 schreef MMach het volgende:
Ik blijf versteld van het grote aantal kemels van fouten van die aannemer. Is er ook iets dat die goed heeft gedaan, of is het allemaal 100% prutswerk?![]()
Wederom hulde voor de duidelijke foto's en uitleg, het is inderdaad een heel interessant topic om volgen.![]()
quote:Op maandag 19 februari 2007 17:44 schreef Solingjan het volgende:
Das jammer. Maar je begrijpt wat ik bedoel.
Als ik wil duw ik die wandjes zo door inclief de balkjes. In de badkamer is het tegelboard er af gehaalt en vervangen door groene gipsplaat en echte tegels. Helaas zijn de balken 22x38mm ruw vuren.quote:En je kunt die slagpluggen of bouten niet in die balkjes zetten?
Klopt, maar het is maar voor een tijdje tot dat dit voor de vlakte gaat. K25 heb ik niet op vooraad en is ook relatief duur. PVC buis heb ik vele meters van liggen. En als het eraf gaat is het goed te herbuiken in een muur of plafond.quote:Op maandag 19 februari 2007 18:18 schreef Wojworshebn het volgende:
Ik denk dat het geheel wat netter wordt als je P25 goot gebruikt. Als je ergens slecht bijkunt word de netheid er vaker niet beter op.
P25 [afbeelding]
montageplaat p25 [afbeelding]
Zo heb ik het dus ook nu gedaan de muur meerdere malen nat gespoten totdat hij niet meer meteen alle water er in zuigtquote:Op maandag 26 februari 2007 23:11 schreef Solingjan het volgende:
Muur eerst nat maken en dan inbranden met kalk met een borsteltje.
Net zoals je op een betonnen vloer waar weer tegels op komen. Eerst het bestaande beton met water en cement inbranden. Dan specie en tegels.
Omdat dit een stuk steciger moet zijn, scheur herstellend en omdat monumenten zorg en restaurateurs zeggen dat muren die gemetselt zijn met een kalk, zand of kalk, tras, zand mortel alleen met een kalk of leem pleisterlaag mogen worden afgewerkt en onder geen enkel geval met een zand cement pleister of stuclaag. Heeft te maken dat de muur daadoor in de zomer minder vocht uit de lucht kan opnemen waardoor de mortel verpoedert en de muur zwak word. Ik heb zelf ook wel gezien dat dat zo is de stenen liggen dan bijna los, na de muur een paar weken te laten ademen zie je dat alles weer vast komt te zitten best raar om te zien.quote:Waarom gebruik je niet gewoon roodband. Deze is tegenwoordig zo perfect.
Het verschil tussen de roodband van 25 jaar geleden en nu....
Het is nu nog helemaal niet stevig je kunt nu met een mesje heel makkelijk in kerven. Maar dit is normaal eerst moet het water er uit waardoor er lucht bij komt. De kalk reageert dan met de lucht en hard uit. Er zitten nu al wat lichter kleurige plekken in deze zijn al merbaar harder.quote:Trouwens je stuck werk ziet er net uit als betonStevig dus.
Thanks.quote:Op maandag 5 maart 2007 18:41 schreef Solingjan het volgende:
U heeft weer aardig uw best gedaan. Ziet er idd zeer fraai uit.
Better safe then sorryquote:Dat messing afdekplaatje is volgens mij gespoten met een lak laagje ter bescherming.
Daar hoef je je niet zo druk om te maken als er wat vocht aan komt.
Nee die komt nog. Het gaat nu puur wiskundig en houdt dus nog geen rekening met bewolking.quote:Op maandag 5 maart 2007 18:43 schreef Wojworshebn het volgende:
Heb je er een weerstation achter hangen? Mooi!
Ach valt wel mee geen eens een bol integraal of sinus hyperbolicus gebruikt, geen rekening gehouden van de baan verschilllen per jaar van de aarde rond de zon en geen rekening met de psotie van ons zonnestelselquote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:53 schreef Gurb het volgende:
Hulde voor je werk en je aanpak!
Ik zou gewoon een schemerschakelaar eronder hangen, jij verwerkt 3 wiskundeboeken in een schakeling voor de buitenlamp. Petje af!
dat verklaart een hoopquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:30 schreef tnimble het volgende:
[..]
Ach valt wel mee geen eens een bol integraal of sinus hyperbolicus gebruikt, geen rekening gehouden van de baan verschilllen per jaar van de aarde rond de zon en geen rekening met de psotie van ons zonnestelselDaar zou ik bij mijn vorige werkgever (FOM) finaal op afgerekend zijn zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |