Extra loze leidingen zijn inderdaad de dingen die je het beste mee kan nemen. Neemt niet weg dat het absoluut niet te doen is om ze zelf alsnog aan te leggen. Kost je alleen wel een boel tijd (indien het juiste gereedschap er is).quote:Op maandag 25 december 2006 10:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Bepaalde dingen moeten in de bouw van de woning meegenomen worden; loze leidingen, bepaalde uitbreidingen aan de keuken, het aanleggen van een extra groep naar de meterkast e.d. zijn wel wat moeilijk te realiseren als de woning "klaar" is![]()
Vaatwasser, boiler en een 19 mm leiding voor de aanleg van een elektrische kookplaat / vonkontsteking zijn meestal wel aanwezig; maar ik zat meer te denken aan dingen als een aansluiting voor de oven en dat soort apperatuur wat meestal ook een extra groep nodig heeftquote:Op maandag 25 december 2006 11:14 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Extra loze leidingen zijn inderdaad de dingen die je het beste mee kan nemen. Neemt niet weg dat het absoluut niet te doen is om ze zelf alsnog aan te leggen. Kost je alleen wel een boel tijd (indien het juiste gereedschap er is).
En uitbreidingen bij/aan de keuken? Waar denk je dan aan? Die extra groepen? Die heb ik netjes door de al reeds aanwezige loze leidingen (in de keuken) kunnen trekken richting de meterkast en de groepenkast zelf uitgebreid (althans, 2 vrienden van me die electricien zijn).
Allemaal behoorlijk aan de prijs, alleen de dimmer zit behoorlijk tegen de kostprijs van een goede dimmer. maar ze zullen vast een goedkoop prul ding plaatsen.quote:Op maandag 25 december 2006 17:24 schreef breagor het volgende:
dit was de lijst van de meest voorkomende meerwerkopties bij ons huis (groningen):
...langelijst...
Dat zou toch ondertussen wel er eens standaard voorzien horen te zijn in elke kamerquote:Op maandag 25 december 2006 22:43 schreef merry77 het volgende:
gelukkig dat de meeste prijzen ongeveer hetzelfde zijn als wat ik heb. Ik heb zojuist een nieuwbouw woning in Amstelveen (Randstad) gekocht en heb de meerwerk lijst binnen. Probleem is dat ik niet echt handig ben. Dus ik zal een hoop moeten laten doen. En sommige dingen moet je echt gewoon in de bouw laten doen (extra leidingen, waterkranen buiten, lichtpunten).
Hier is de prijslijst van de bouwer die ik heb (HSB bouw).
velux dakraam 1033,-
wandcloset ipv duoblok op grond 1131,-
extra dubbel geaarde wandcontactdoos, vlakmontage (op 40cm) 164,-
extra dubbel geaarde wandcontactdoos, halfinbouw (op 40cm) 141,-
extra enkele wandcontactdoos op aparte groep (vlakmontage) 300,-
extra loze leiding, voorzien van controledraad (begane vloer en eerste verd.) 91,-
extra wandlichtpunt met schakelaar 185,-
bedraden standaard loze leiding tot elektra aansluitpunt 231,-
standaard loze leiding in slaapkamer bedraden voor CAI 165,-
lichtschakelaar verplaatsen 69,-
wandcontactdoos verplaatsen 69,-
buitenkraan laten plaatsen voor: 510,-
buitenkraan laten plaatsen achter: 650,-
Uitbouw naar achteren (5,40 bij 2 meter) 29000,- !!
Ik zit alleen te twijfelen of ik het bedraden van wat loze leidingen ivm netwerk bekabeling moet laten doen. Het mooie is dat ze het dan wel netjes afwerken met een RJ48 wandcontactpunt.
Das toch uit de tijd met alle apparatuur die al jaren lang in een huis geplaatst word zou je al standaard i2, 3 of zelfs 4 voudig moeten hebben. Halveinbouw en opbouw is al helemaal uit de tijd dat doe ja als je in een bestande situatie niet anders kan. Voor de materiaal prjsen hoef je het ook niet t laten. Echt er zijn ontwerpers en bouwers die nog in de jaren 60 leven.quote:Ik vraag me af hoe makkelijk je een enkelvoudig wandcontactdoos zelf kan omzetten naar een dubbele?
Op de eerste verdieping worden ze half verzonken uitgevoerd, dus dan moet je wel gaan frezen. Maar op de begane grond komen ze erop.
Maar geen idee hoeveel werk het is.
Advies welkom.
Die uitbouw is wel erg duur voor zo'n kleine. Wordt het ook voor die bijna 30.000,- voorzien van een marmeren vloer, bladgoud op de plinten, een een dmet edelstenen ingelede deurkruk?quote:Ik ga zowiezo een dichte trap nemen met een trapkast. Is weer extra ruimte.
Zeker niet de uitbouw, die is echt mega duur.
Hey stadsgenoot!quote:Op maandag 25 december 2006 22:43 schreef merry77 het volgende:
Ik heb zojuist een nieuwbouw woning in Amstelveen (Randstad) gekocht en heb de meerwerk lijst binnen.
quote:
Ik woon er al 2 jaar, en heb er recent eentje gekochtquote:Op dinsdag 26 december 2006 01:35 schreef merry77 het volgende:
KonnieKipke> Heb jij recent een woning in Amstelveen gekocht,
of woon je er net als ik al je hele leven?
[..]
Nou papier kan de eerste 2 jaar wel erg handig zijn als de muren zicht nog moeten zetten. anders heb je grote kans op schuren in je stuckwerkquote:Op dinsdag 26 december 2006 11:22 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Ik zou echt niks aan meerwerk laten doen.... lever het maar lekker met halfopbouw stopcontacten op en de vereiste loze leidingen... muren zijn toch alleen maar behangklaar en moeten nog afgewerkt worden door de stucadoor of door papier op de muur natuurlijk.... maar wie wil er nou nog papier op de muur?
In nederland niet nee daar wordt nogsteeds bijna hetzelfde aangelegt zoals tig jaar geleden gedaan werdt. In landen om ons heen is dit anders.quote:Op dinsdag 26 december 2006 01:35 schreef merry77 het volgende:
tnimble>
Ethernet aansluitingen in nieuwbouwwoningen zijn niet standaard.
Als je de elektrici instalatie er uit wil laten zien als in de jaren 30 zul je alle contacten juist als inbouw nemen en zoveel mogelijk wegstoppen die hadden ze toen nl niet op hooguit een enkele na onder een schakelaar bij de deur. Als je toch meer moest aansluiten had je 3 weg stekkers en je had speciale fittingen die je in je lamp kon draaien zodat je er een stekker in kon steken ipv alleen een gloeilamp.quote:De woningen worden in jaren dertig stijl uitgevoerd. Dus wellicht dat daarom de halfverzonken stopcontacten terug zijn
Is voor hun gewoon een paar euro goedkoper, maar 1 gat boren, maar 1 inbouwdoos nodig 3 doorverbinddraadjes minder monteren.quote:Heb daar geen keus in.
Afwerken zul je zo ie zo al wel moeten, zal vast niet behangen, latex, aflak en met vloerbedekking en alles opgelevert worden.quote:Als je ze er zelf in zet moet je naderhand wel wat afwerken neem ik aan.
Dit soort winsttoeslagen geven wel aan hoe ziek de bouwwereld is.quote:Op vrijdag 22 december 2006 20:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het grootste probleem zijn de aannemer en de projectontwikkelaar die vangen de meeste centen omdat dit zoals aangegeven de kers op de taart is en soms zelfs het gene is waar de winst uiteindelijk mee gehaald wordt![]()
Als onderaannemer (elektricien, loodgieter e.d.) verdien je er weinig aan; als iets 200 euro kost dan krijg je misschien net 50 of 60 euro als onderaannemer![]()
Tot de meterkast mag je het "in principe zelf doen" zolang je de installatie maar in overleg met een installateur aanlegd en een erkend bedrijf de meterkast zelf monteerdquote:Op vrijdag 29 december 2006 07:21 schreef Catch22- het volgende:
maaruh (om maar even lomp in te breken)
als je zelf je electriciteitsdingen gaat fiksen en je krijgt ooit brand daardoor, ben je toch wel het haasje of niet?
Kun je wel de fundering nemen? die optie kregen wij ook. Later zou je dan eventueel door een andere aannemer de aanbouw kunnen plaatsen. Maar als je pas achteraf nog eens moet gaan heien dan is 30.000 eu geen gekke prijs.quote:Op maandag 25 december 2006 22:43 schreef merry77 het volgende:
gelukkig dat de meeste prijzen ongeveer hetzelfde zijn als wat ik heb. Ik heb zojuist een nieuwbouw woning in Amstelveen (Randstad) gekocht en heb de meerwerk lijst binnen. Probleem is dat ik niet echt handig ben. Dus ik zal een hoop moeten laten doen. En sommige dingen moet je echt gewoon in de bouw laten doen (extra leidingen, waterkranen buiten, lichtpunten).
Uitbouw naar achteren (5,40 bij 2 meter) 29000,- !!
Ik ga zowiezo een dichte trap nemen met een trapkast. Is weer extra ruimte.
Zeker niet de uitbouw, die is echt mega duur.
Hoe gaan ze bewijzen dat jij die installatie hebt aangelegd?quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:43 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Tot de meterkast mag je het "in principe zelf doen" zolang je de installatie maar in overleg met een installateur aanlegd en een erkend bedrijf de meterkast zelf monteerd
Dat wil niet zeggen dat verzekeringsbedrijven er erg happig op zijn![]()
Brand door een onzorgvuldige installatie van elektrotechnische materialen en/of apparaten is altijd te achterhalen, kleine dingen als de stand van een beveiligingstoestel, welk gedeelte van de kast "verbrand is"quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:36 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Hoe gaan ze bewijzen dat jij die installatie hebt aangelegd?
Bij een goede fik is ook je meterkast verbrand, en valt er niets meer te achterhalen als er iets fout zou zijn gemonteerd.
Overal, de hele bouwplaats maakt een rommelige indruk, zonder veiligheidsschoenen zou ik er niet op gaan.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:42 schreef merry77 het volgende:
gumtree: nee, heb geen optie om alleen te laten hijen. Nou zal ik zelf die uitbouw niet willen hebben. Maar voor een latere koper die dat wel wil is het natuurlijk handig.
Hmm, niet zo best te horen dat ze een bende er van maken. In welk opzicht?
Troep op het bouwterrein of de woning zelf??
Hier staat-ie helemaal volgepropt met zooiquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Daarom mag je een meterkast ook niet gebruiken als opbergkast, iedere keer wanneer je spullen uit de meterkast haalt of terugzet heb je kans om de leidingen te beschadigen.
Klassieke bangmakerijquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Daarom mag je een meterkast ook niet gebruiken als opbergkast, iedere keer wanneer je spullen uit de meterkast haalt of terugzet heb je kans om de leidingen te beschadigen.
Nee, een feit. Oke een stofzuiger ofzo is algemeen geaccepteerd; maar er zijn genoeg mensen die er schapjes in maken en hem dan gaan gebruiken als voorraadkast en dan de complete meterkast haast weg bouwen achter schapjes; stel dat goederen precies voor / onder een installatieautomaat / aardlekschakelaar staan waardoor de automaat niet uit kan schakelen in geval van een kortsluiting / overbelasting ? Laat het dan maar lang genoeg knetteren en je krijgt vanzelf brandquote:
Nee, bangmakerij. De meeste mensen weten prima dat je geen rotzooi voor de installatieautomaat moet zetten. Om breed te stellen dat 'iedere keer wanneer je spullen uit de meterkast haalt of terugzet heb je kans om de leidingen te beschadigen.' is nonsens. Alsof die leidingen zo teer en kwetsbaar zijn. Tenzij je iedere dag bakstenen in en uit de meterkast haalt.quote:
Alle goede aardlekschakelaars en auomaten (Hager, ABB, Holec) schakelen ook af bij een mechanisch geblokeerde bedienings hendel. Dit si om 3 redenen: door externe factoren kan de hendel geblokeerd zijn (b.v. stofzuiger die er egen aan slaat), bij een sluiting schakelt de automaat af de bewoner probeert de automaat weer in te schakelen maar de sluiting is nog steeds aanwezig, er bestaan speciale zeels en sloten die je kunt monteren op een automaat zodat niet perongeluk een critische groep afgeschakelt kan worden (b.v. groep voor medische toepassing)quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, een feit. Oke een stofzuiger ofzo is algemeen geaccepteerd; maar er zijn genoeg mensen die er schapjes in maken en hem dan gaan gebruiken als voorraadkast en dan de complete meterkast haast weg bouwen achter schapjes; stel dat goederen precies voor / onder een installatieautomaat / aardlekschakelaar staan waardoor de automaat niet uit kan schakelen in geval van een kortsluiting / overbelasting ? Laat het dan maar lang genoeg knetteren en je krijgt vanzelf brand![]()
Heel belangrijkquote:Ook in geval van nood kun je niet makkelijk de stroom afschakelen; en/of het gas / water afsluiten omdat die hele kast volstaat
quote:Is je verzekeringsmaatschappij ook erg blij mee; mensen die het gebruiken als voorraadkast.
Daarom is een meterkast ook gebonden aan een bepaalde L x H x B maten om dat soort dingen te voorkomen;![]()
Niet veel energieleveranciers zitten te zeiken waar ze hun ding willen hebben hangenquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
toch gaat die kast niet altijd op. veel energieleveranciers zitten te zeiken dat hun kWh meter op 1,5 meter moet hangen enzo...
Valt mee slecths 68 cm breed en 1 .5 meter hoog. en daar gaat alles in op water en gas na. Alles wordt voorbedraad gelevert de groepen zitten in een aparte doos die in deze kast past en omgewisselt of aangepast kan worden. Alles zit met speciale stekkers vast dor geen geklooi met allemaal draden aanleggen. Voeding voor modems, antenne versterker, domotica, alarm, mini PC is reeds aanwezig dus geen contactdozen monteren daarvoor en allemaal adapters. Het is dus echte bijna je volledige meter ruimte in 1 in prefab kast.quote:en int echt is die kast toch wel wat groot denk ik...
Ik zit/zat niet aan die van de aansluiting.quote:heb je em zelf al eens ergens in geschroefd?
Volgens de NEN mag dit tenzij het op een nette plek. Links of rechts van de groepenkast tegen de zijwand van de meter ruimte is daarvoor bedeolt op een hoogte van tussen de 1 meter 40 en 2 meter.quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:06 schreef KonnieKipke het volgende:
Tja, mijn file-server komt toch echt wel in de meterkast te staan..
Aangezien de kwh meter, hoofdzekeringen en kabel aansluitkast allemaal in deze kast pgenomen zitten kom je op een totale hoogte van 2 meter 38. Volgens bouwbesluit 2003 heb je nog 22cm ruimte boven deze kast welke dicht gezet worden met een kabel goot.quote:Op zaterdag 30 december 2006 10:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
hang je kWh meter eens op 1.45, aangezien deze aan de onderzijde zit komt hier nog een meter bij zit je op ongeveer een hoogte van 2,5 meter... dat is erg hoog voor een kast.... zal eens zoeken op de site van de groothandel of ze hem hebben, toch wel een groot lomp ding in mijn ogen...
quote:en een fatsoenlijke electriciens maakt groepenkasten op zijn netst... dus zonder flex en dat soort dingen....
Zo op het oog lijkt het mij een hager kast (blauw - wit - grijs = hagerquote:Op zaterdag 30 december 2006 11:45 schreef TheOneAndOnly het volgende:
dus je bent zowieso al 1500 euro kwijt voor de kast alleen al en dan moet ie nog gehangen worden?
ik vnd het veel geld.
welk merk is het? Hager? Weber?
quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zo op het oog lijkt het mij een hager kast (blauw - wit - grijs = hager)
Geen gekloo met verbindingen vanaf telefoon en cai NT kastjes naar de inbouw kanten in de kamers toe, geen WCD's monteren in de meterkast voor antene versterks, ASDL of kabel modems, file servers of b.v. Gira HS2. Geen apart systeem voor evt alarm ernaast. Je kunt eerst de kast ophangen en alle buizen aanleggen pas later de groepenkast en apparatuur er in monteren. Alles zit netjes in goten. ipv losse draden voor 230, telefoon, cai en netwerk kun je kabels gebruiken die al dez functies in 1 bevat die je in de buizen trekt of zonder buis aanlegt (ben ik geen voorstander van).quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ik zie niet in wat je niet nodig hebt op wat buis na...
Vergeleken met een Hager Vision of Vega waar je er inderdaad 1tje die je er naast hangt de doorverbind poorten uitbreken Fase(n) Nul en aarde van achter de hoofdschakelaar doortrekken naar de nieuwe kast. Het enige is dat een voorbedrade kast altijd een hoofdschakelaar heeft deze wil je niet 2x hebben dus moet je een ledige kast kopen en 1 of meerdere voorbedrade aardlek + automaten sets.quote:De standaard kasten van Hager kun je vrij makkelijk uitbreiden door en 1 naast te zetten...
Wel eens bij Rexel of Frige geweest? of in duitsland? vooral daar vraag je je af waar we hier mee bezig zijn.quote:TU is op zich toch een redelijk grote groothandel maar ze hebben weinig in verkoopcentra liggen, merendeel ligt in het distributie centrum...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |