abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44726988
quote:
Op maandag 25 december 2006 10:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Bepaalde dingen moeten in de bouw van de woning meegenomen worden; loze leidingen, bepaalde uitbreidingen aan de keuken, het aanleggen van een extra groep naar de meterkast e.d. zijn wel wat moeilijk te realiseren als de woning "klaar" is
Extra loze leidingen zijn inderdaad de dingen die je het beste mee kan nemen. Neemt niet weg dat het absoluut niet te doen is om ze zelf alsnog aan te leggen. Kost je alleen wel een boel tijd (indien het juiste gereedschap er is).

En uitbreidingen bij/aan de keuken? Waar denk je dan aan? Die extra groepen? Die heb ik netjes door de al reeds aanwezige loze leidingen (in de keuken) kunnen trekken richting de meterkast en de groepenkast zelf uitgebreid (althans, 2 vrienden van me die electricien zijn).
  Moderator maandag 25 december 2006 @ 11:24:01 #52
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_44727144
quote:
Op maandag 25 december 2006 11:14 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Extra loze leidingen zijn inderdaad de dingen die je het beste mee kan nemen. Neemt niet weg dat het absoluut niet te doen is om ze zelf alsnog aan te leggen. Kost je alleen wel een boel tijd (indien het juiste gereedschap er is).

En uitbreidingen bij/aan de keuken? Waar denk je dan aan? Die extra groepen? Die heb ik netjes door de al reeds aanwezige loze leidingen (in de keuken) kunnen trekken richting de meterkast en de groepenkast zelf uitgebreid (althans, 2 vrienden van me die electricien zijn).
Vaatwasser, boiler en een 19 mm leiding voor de aanleg van een elektrische kookplaat / vonkontsteking zijn meestal wel aanwezig; maar ik zat meer te denken aan dingen als een aansluiting voor de oven en dat soort apperatuur wat meestal ook een extra groep nodig heeft
pi_44735436
dit was de lijst van de meest voorkomende meerwerkopties bij ons huis (groningen):

- uitbouw 6,30*2,5 m 15,520 euro
- convertering garage als uitbouw woonkamer 10,340 euro
- zolder in laten delen als kamers 3,535 euro
- trap kast 755 euro
- convector put ipv radiator 1,425 euro
- buitenkraan 405 euro
- kraan berging 995 euro
- thermostatiche radiator kranen 545,-
- vloerverwarming 6010 euro
- extra radiator 800 euro
- verplaatsen radiator 75 euro
- extra dubbele contacdoos 155 euro
- verplaatsen contactdoos 75 euro
- extra hoofd en aardlekschakelaar 340 euro
- dimmers 85 euro per stuk
- loze leiding 118 euro
- bedraden leiding (cai of telefoon) 140 euro
- extra lichtpunt buiten 155 euro
- wandcontact buiten 110 eurohardhouten trappen +/- 6000 euro

[ Bericht 77% gewijzigd door breagor op 25-12-2006 17:31:58 ]
pi_44736879
quote:
Op maandag 25 december 2006 17:24 schreef breagor het volgende:
dit was de lijst van de meest voorkomende meerwerkopties bij ons huis (groningen):

...langelijst...
Allemaal behoorlijk aan de prijs, alleen de dimmer zit behoorlijk tegen de kostprijs van een goede dimmer. maar ze zullen vast een goedkoop prul ding plaatsen.
pi_44736941
oef, dat zijn prijzen waar ik misselijk van word!
pi_44740155
gelukkig dat de meeste prijzen ongeveer hetzelfde zijn als wat ik heb. Ik heb zojuist een nieuwbouw woning in Amstelveen (Randstad) gekocht en heb de meerwerk lijst binnen. Probleem is dat ik niet echt handig ben. Dus ik zal een hoop moeten laten doen. En sommige dingen moet je echt gewoon in de bouw laten doen (extra leidingen, waterkranen buiten, lichtpunten).

Hier is de prijslijst van de bouwer die ik heb (HSB bouw).
velux dakraam 1033,-
wandcloset ipv duoblok op grond 1131,-
extra dubbel geaarde wandcontactdoos, vlakmontage (op 40cm) 164,-
extra dubbel geaarde wandcontactdoos, halfinbouw (op 40cm) 141,-
extra enkele wandcontactdoos op aparte groep (vlakmontage) 300,-
extra loze leiding, voorzien van controledraad (begane vloer en eerste verd.) 91,-
extra wandlichtpunt met schakelaar 185,-
bedraden standaard loze leiding tot elektra aansluitpunt 231,-
standaard loze leiding in slaapkamer bedraden voor CAI 165,-
lichtschakelaar verplaatsen 69,-
wandcontactdoos verplaatsen 69,-
buitenkraan laten plaatsen voor: 510,-
buitenkraan laten plaatsen achter: 650,-

Uitbouw naar achteren (5,40 bij 2 meter) 29000,- !!

Ik zit alleen te twijfelen of ik het bedraden van wat loze leidingen ivm netwerk bekabeling moet laten doen. Het mooie is dat ze het dan wel netjes afwerken met een RJ48 wandcontactpunt.

Ik vraag me af hoe makkelijk je een enkelvoudig wandcontactdoos zelf kan omzetten naar een dubbele?
Op de eerste verdieping worden ze half verzonken uitgevoerd, dus dan moet je wel gaan frezen. Maar op de begane grond komen ze erop.
Maar geen idee hoeveel werk het is.
Advies welkom.

Ik ga zowiezo een dichte trap nemen met een trapkast. Is weer extra ruimte.
Zeker niet de uitbouw, die is echt mega duur.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_44741609
quote:
Op maandag 25 december 2006 22:43 schreef merry77 het volgende:
gelukkig dat de meeste prijzen ongeveer hetzelfde zijn als wat ik heb. Ik heb zojuist een nieuwbouw woning in Amstelveen (Randstad) gekocht en heb de meerwerk lijst binnen. Probleem is dat ik niet echt handig ben. Dus ik zal een hoop moeten laten doen. En sommige dingen moet je echt gewoon in de bouw laten doen (extra leidingen, waterkranen buiten, lichtpunten).

Hier is de prijslijst van de bouwer die ik heb (HSB bouw).
velux dakraam 1033,-
wandcloset ipv duoblok op grond 1131,-
extra dubbel geaarde wandcontactdoos, vlakmontage (op 40cm) 164,-
extra dubbel geaarde wandcontactdoos, halfinbouw (op 40cm) 141,-
extra enkele wandcontactdoos op aparte groep (vlakmontage) 300,-
extra loze leiding, voorzien van controledraad (begane vloer en eerste verd.) 91,-
extra wandlichtpunt met schakelaar 185,-
bedraden standaard loze leiding tot elektra aansluitpunt 231,-
standaard loze leiding in slaapkamer bedraden voor CAI 165,-
lichtschakelaar verplaatsen 69,-
wandcontactdoos verplaatsen 69,-
buitenkraan laten plaatsen voor: 510,-
buitenkraan laten plaatsen achter: 650,-

Ik zit alleen te twijfelen of ik het bedraden van wat loze leidingen ivm netwerk bekabeling moet laten doen. Het mooie is dat ze het dan wel netjes afwerken met een RJ48 wandcontactpunt.
Dat zou toch ondertussen wel er eens standaard voorzien horen te zijn in elke kamer
quote:
Ik vraag me af hoe makkelijk je een enkelvoudig wandcontactdoos zelf kan omzetten naar een dubbele?
Op de eerste verdieping worden ze half verzonken uitgevoerd, dus dan moet je wel gaan frezen. Maar op de begane grond komen ze erop.
Maar geen idee hoeveel werk het is.
Advies welkom.
Das toch uit de tijd met alle apparatuur die al jaren lang in een huis geplaatst word zou je al standaard i2, 3 of zelfs 4 voudig moeten hebben. Halveinbouw en opbouw is al helemaal uit de tijd dat doe ja als je in een bestande situatie niet anders kan. Voor de materiaal prjsen hoef je het ook niet t laten. Echt er zijn ontwerpers en bouwers die nog in de jaren 60 leven.

Het achteraf zelf doen is niet moeilijk geeft alleen een boel troep. Zeg ze anders alleen de gaten te boren voor een euro of 10 per gat (erdienen ze er nog steeds veel op). en het aansluitmateriaal doe je zelf. Kost hun nog geen 5 minuten extra werk per contactdoos locatie.
quote:
Die uitbouw is wel erg duur voor zo'n kleine. Wordt het ook voor die bijna 30.000,- voorzien van een marmeren vloer, bladgoud op de plinten, een een dmet edelstenen ingelede deurkruk?
pi_44742292
quote:
Ik heb zojuist een nieuwbouw woning in Amstelveen (Randstad) gekocht en heb de meerwerk lijst binnen.
Hey stadsgenoot!
pi_44743699
tnimble>
Ethernet aansluitingen in nieuwbouwwoningen zijn niet standaard.
De woningen worden in jaren dertig stijl uitgevoerd. Dus wellicht dat daarom de halfverzonken stopcontacten terug zijn. Heb daar geen keus in. Als je ze er zelf in zet moet je naderhand wel wat afwerken neem ik aan.

KonnieKipke> Heb jij recent een woning in Amstelveen gekocht,
of woon je er net als ik al je hele leven?
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 00:38 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Hey stadsgenoot!
pi_44746116
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 01:35 schreef merry77 het volgende:

KonnieKipke> Heb jij recent een woning in Amstelveen gekocht,
of woon je er net als ik al je hele leven?
[..]
Ik woon er al 2 jaar, en heb er recent eentje gekocht
pi_44746805
Ik zou echt niks aan meerwerk laten doen.... lever het maar lekker met halfopbouw stopcontacten op en de vereiste loze leidingen... muren zijn toch alleen maar behangklaar en moeten nog afgewerkt worden door de stucadoor of door papier op de muur natuurlijk.... maar wie wil er nou nog papier op de muur?
  dinsdag 26 december 2006 @ 12:21:34 #62
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44747805
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 11:22 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Ik zou echt niks aan meerwerk laten doen.... lever het maar lekker met halfopbouw stopcontacten op en de vereiste loze leidingen... muren zijn toch alleen maar behangklaar en moeten nog afgewerkt worden door de stucadoor of door papier op de muur natuurlijk.... maar wie wil er nou nog papier op de muur?
Nou papier kan de eerste 2 jaar wel erg handig zijn als de muren zicht nog moeten zetten. anders heb je grote kans op schuren in je stuckwerk
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44747885
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 01:35 schreef merry77 het volgende:
tnimble>
Ethernet aansluitingen in nieuwbouwwoningen zijn niet standaard.
In nederland niet nee daar wordt nogsteeds bijna hetzelfde aangelegt zoals tig jaar geleden gedaan werdt. In landen om ons heen is dit anders.
quote:
De woningen worden in jaren dertig stijl uitgevoerd. Dus wellicht dat daarom de halfverzonken stopcontacten terug zijn
Als je de elektrici instalatie er uit wil laten zien als in de jaren 30 zul je alle contacten juist als inbouw nemen en zoveel mogelijk wegstoppen die hadden ze toen nl niet op hooguit een enkele na onder een schakelaar bij de deur. Als je toch meer moest aansluiten had je 3 weg stekkers en je had speciale fittingen die je in je lamp kon draaien zodat je er een stekker in kon steken ipv alleen een gloeilamp.

Wordt ook allemaal nog gemaakt en is zelfs goedkoper dan sommige modellen modern schakelmateriaal:

Als je het echt authentiek wilt hebben moet je oiets hebben:
quote:
Heb daar geen keus in.
Is voor hun gewoon een paar euro goedkoper, maar 1 gat boren, maar 1 inbouwdoos nodig 3 doorverbinddraadjes minder monteren.
quote:
Als je ze er zelf in zet moet je naderhand wel wat afwerken neem ik aan.
Afwerken zul je zo ie zo al wel moeten, zal vast niet behangen, latex, aflak en met vloerbedekking en alles opgelevert worden.
pi_44748210
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 20:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het grootste probleem zijn de aannemer en de projectontwikkelaar die vangen de meeste centen omdat dit zoals aangegeven de kers op de taart is en soms zelfs het gene is waar de winst uiteindelijk mee gehaald wordt

Als onderaannemer (elektricien, loodgieter e.d.) verdien je er weinig aan; als iets 200 euro kost dan krijg je misschien net 50 of 60 euro als onderaannemer
Dit soort winsttoeslagen geven wel aan hoe ziek de bouwwereld is.

Kill the sick puppy !
  vrijdag 29 december 2006 @ 07:21:50 #65
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_44817166
maaruh (om maar even lomp in te breken)

als je zelf je electriciteitsdingen gaat fiksen en je krijgt ooit brand daardoor, ben je toch wel het haasje of niet?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 10:43:45 #66
92034 crew  Vonkenboer
pi_44819076
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 07:21 schreef Catch22- het volgende:
maaruh (om maar even lomp in te breken)

als je zelf je electriciteitsdingen gaat fiksen en je krijgt ooit brand daardoor, ben je toch wel het haasje of niet?
Tot de meterkast mag je het "in principe zelf doen" zolang je de installatie maar in overleg met een installateur aanlegd en een erkend bedrijf de meterkast zelf monteerd

Dat wil niet zeggen dat verzekeringsbedrijven er erg happig op zijn
  vrijdag 29 december 2006 @ 11:20:03 #67
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_44819919
quote:

Kun je wel de fundering nemen? die optie kregen wij ook. Later zou je dan eventueel door een andere aannemer de aanbouw kunnen plaatsen. Maar als je pas achteraf nog eens moet gaan heien dan is 30.000 eu geen gekke prijs.

HSB bouwt hier trouwens ook veel (Assendelft) ze bouwen ontzettend leuk maar wat een tyfus bende kunnen die gasten maken zeg.
pi_44820265
in ons nieuwbouw appartement hebben we ook wat aanpassingen aan laten brengen:

dit bracht de volgende meerwerkkosten met zich mee:

*dichtzetten wand tussen twee ruimten 75,-
*standaard toilet vervangen door wandhangend toilet 600,-
*ligbad i.p.v. douchebahoek nvt
*klokschakelaar mechanishe ventilatie 150,-
*uitbreiding meterkast nvt
*extra dubbele wandcontactdoos 75,-
*extra wandcontactdoos op aparte groep tbv condenswasdroger 225,-
*extra loze leiding t.b.v. kpn of cai aansluiting 175,- (wij 2x)
*verlagen wandcontactdoos in de gehele woning nvt
*verplaatsen radiator nvt

onze aannemer was Vink
pi_44820345
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 10:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Tot de meterkast mag je het "in principe zelf doen" zolang je de installatie maar in overleg met een installateur aanlegd en een erkend bedrijf de meterkast zelf monteerd

Dat wil niet zeggen dat verzekeringsbedrijven er erg happig op zijn
Hoe gaan ze bewijzen dat jij die installatie hebt aangelegd?
Bij een goede fik is ook je meterkast verbrand, en valt er niets meer te achterhalen als er iets fout zou zijn gemonteerd.
pi_44820466
gumtree: nee, heb geen optie om alleen te laten hijen. Nou zal ik zelf die uitbouw niet willen hebben. Maar voor een latere koper die dat wel wil is het natuurlijk handig.
Hmm, niet zo best te horen dat ze een bende er van maken. In welk opzicht?
Troep op het bouwterrein of de woning zelf??
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 11:56:25 #71
92034 crew  Vonkenboer
pi_44820776
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 11:36 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Hoe gaan ze bewijzen dat jij die installatie hebt aangelegd?
Bij een goede fik is ook je meterkast verbrand, en valt er niets meer te achterhalen als er iets fout zou zijn gemonteerd.
Brand door een onzorgvuldige installatie van elektrotechnische materialen en/of apparaten is altijd te achterhalen, kleine dingen als de stand van een beveiligingstoestel, welk gedeelte van de kast "verbrand is"

Daarom mag je een meterkast ook niet gebruiken als opbergkast, iedere keer wanneer je spullen uit de meterkast haalt of terugzet heb je kans om de leidingen te beschadigen.
Een brand in de meterkast ontstaat door kortsluiting.

Kortsluiting is een abnormale verhoging van de elektrische stroom, waardoor extra warmteontwikkeling ontstaat in de stroomdraad, met als gevolg vergaan van de isolatie, nog hogere stroom, heet worden van het apparaat en uiteindelijk mogelijk ontstaan van brand afhankelijk van de directe omgeving rondom het apparaat.

Alles wat in de meterkast staat is voeding voor een mogelijke brand !
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:10:50 #72
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_44821122
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 11:42 schreef merry77 het volgende:
gumtree: nee, heb geen optie om alleen te laten hijen. Nou zal ik zelf die uitbouw niet willen hebben. Maar voor een latere koper die dat wel wil is het natuurlijk handig.
Hmm, niet zo best te horen dat ze een bende er van maken. In welk opzicht?
Troep op het bouwterrein of de woning zelf??
Overal, de hele bouwplaats maakt een rommelige indruk, zonder veiligheidsschoenen zou ik er niet op gaan.

leuk contrast geeft het onze woning is gebouwd door de BAM, daar liep de hele dag zo'n Pool met een grote vuilniszak, te grote handschoenen en een mondkapje rotzooi te rappen. Voordeeltje van de HSB bouwplaats is dat het net een Hornbach is, overal staan dozen met schroeven, ankers, etc etc. Misschien dat ik er deze week een fotootje van schiet.
pi_44821177
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Daarom mag je een meterkast ook niet gebruiken als opbergkast, iedere keer wanneer je spullen uit de meterkast haalt of terugzet heb je kans om de leidingen te beschadigen.
Hier staat-ie helemaal volgepropt met zooi !
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:18:32 #74
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44821331
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:

Klassieke bangmakerij
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 12:46:26 #75
92034 crew  Vonkenboer
pi_44822159
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:18 schreef gronk het volgende:

[..]

Klassieke bangmakerij
Nee, een feit. Oke een stofzuiger ofzo is algemeen geaccepteerd; maar er zijn genoeg mensen die er schapjes in maken en hem dan gaan gebruiken als voorraadkast en dan de complete meterkast haast weg bouwen achter schapjes; stel dat goederen precies voor / onder een installatieautomaat / aardlekschakelaar staan waardoor de automaat niet uit kan schakelen in geval van een kortsluiting / overbelasting ? Laat het dan maar lang genoeg knetteren en je krijgt vanzelf brand

Ook in geval van nood kun je niet makkelijk de stroom afschakelen; en/of het gas / water afsluiten omdat die hele kast volstaat

Is je verzekeringsmaatschappij ook erg blij mee; mensen die het gebruiken als voorraadkast.
Daarom is een meterkast ook gebonden aan een bepaalde L x H x B maten om dat soort dingen te voorkomen;
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:56:02 #76
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44822441
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:46 schreef Vonkenboer het volgende:

Nee, een feit.
Nee, bangmakerij. De meeste mensen weten prima dat je geen rotzooi voor de installatieautomaat moet zetten. Om breed te stellen dat 'iedere keer wanneer je spullen uit de meterkast haalt of terugzet heb je kans om de leidingen te beschadigen.' is nonsens. Alsof die leidingen zo teer en kwetsbaar zijn. Tenzij je iedere dag bakstenen in en uit de meterkast haalt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_44826316
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, een feit. Oke een stofzuiger ofzo is algemeen geaccepteerd; maar er zijn genoeg mensen die er schapjes in maken en hem dan gaan gebruiken als voorraadkast en dan de complete meterkast haast weg bouwen achter schapjes; stel dat goederen precies voor / onder een installatieautomaat / aardlekschakelaar staan waardoor de automaat niet uit kan schakelen in geval van een kortsluiting / overbelasting ? Laat het dan maar lang genoeg knetteren en je krijgt vanzelf brand
Alle goede aardlekschakelaars en auomaten (Hager, ABB, Holec) schakelen ook af bij een mechanisch geblokeerde bedienings hendel. Dit si om 3 redenen: door externe factoren kan de hendel geblokeerd zijn (b.v. stofzuiger die er egen aan slaat), bij een sluiting schakelt de automaat af de bewoner probeert de automaat weer in te schakelen maar de sluiting is nog steeds aanwezig, er bestaan speciale zeels en sloten die je kunt monteren op een automaat zodat niet perongeluk een critische groep afgeschakelt kan worden (b.v. groep voor medische toepassing)
quote:
Ook in geval van nood kun je niet makkelijk de stroom afschakelen; en/of het gas / water afsluiten omdat die hele kast volstaat
Heel belangrijk
quote:
Is je verzekeringsmaatschappij ook erg blij mee; mensen die het gebruiken als voorraadkast.
Daarom is een meterkast ook gebonden aan een bepaalde L x H x B maten om dat soort dingen te voorkomen;
in de NEN2768 (september 2003 maar ook de oudere zoals die uit 1998) waar de bepalingen voor de meterkast in opgenomen zijn staan in bepaling 5.1 en 5.2.2 de minimale afmetingen van 700 breed, 30 diep, 2 meter hoog en verdere eisen zoals dat het midden van de deur of dueren gelijk moeten zijn aan het midden van de achterwand en de groepenkast.

Feit blijft dat de ruimte geen voorraadkast is of als zodanig mag worden gebruikt.
pi_44828312
Vroeger kon je mooi een bezemsteel onder de automaat zetten...

nu gaat dat niet meer....

maar als de meterkast volgebouwd is is dat klote, ik kom veel bij kantoorpanden en scholen enzo, daar bouwen ze ze ook altijd weg achter weet ik watvoor rommel, als ik dan bij de kast moet zijn dan flikker ik alles in de gang en laat het daar liggen.... als ik dan zeg dat het niet mag zeggen ze: oh ja, dan zoeken we een andere ruimte, vervolgens kom je een maand later en is het weer precies hetzelfde...
pi_44829982
Lit ook aan de bouwers, als ze u eens dit soort kasten gaan monteren met aan alle kanten 5cm voor ventulatie ben je overal van af heb je alleen in de onderste meter van de meterkast nog openruimte waar iemand wat kan zetten en dat is ook maa een stukje van 35cm diep waar de water, gasmeter en kabelgoot van deze kast in de weg zitten.

De bouw kost ook nog eens stukken minder dus de meerprijs van zo'n kast verdien je per instalatie meerdere keren terug, alles is netjes weggewerk veel meer mogelijkheden velemalen makkelijk iets naderhand uit te breiden of te wijzigen.
pi_44833305
toch gaat die kast niet altijd op. veel energieleveranciers zitten te zeiken dat hun kWh meter op 1,5 meter moet hangen enzo...

en int echt is die kast toch wel wat groot denk ik...

heb je em zelf al eens ergens in geschroefd?
pi_44844257
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
toch gaat die kast niet altijd op. veel energieleveranciers zitten te zeiken dat hun kWh meter op 1,5 meter moet hangen enzo...
Niet veel energieleveranciers zitten te zeiken waar ze hun ding willen hebben hangen De NEN schrijft voor dat de watermeter iop 15 cm van af de bodemplaat in de meter ruimte hoort te zitten, de gas meter op 68cm, de CAI (tv kabel) op 1 meter 10, de telefoon op 1 meter 30, de elektriciteitsmeter op 1 meter 45. Ook de plaats en de afmetingen van de gaten in de bodemplaat voor water, gas, CAI, telefoon en elektriciteits staan vast alsmede de kleur, de doorsnede en ingraaf diepte van de mantelbuizen waar stadsverwarming, water, gas, CAI, telefoon en elektriciteits via binnen komen.
quote:
en int echt is die kast toch wel wat groot denk ik...
Valt mee slecths 68 cm breed en 1 .5 meter hoog. en daar gaat alles in op water en gas na. Alles wordt voorbedraad gelevert de groepen zitten in een aparte doos die in deze kast past en omgewisselt of aangepast kan worden. Alles zit met speciale stekkers vast dor geen geklooi met allemaal draden aanleggen. Voeding voor modems, antenne versterker, domotica, alarm, mini PC is reeds aanwezig dus geen contactdozen monteren daarvoor en allemaal adapters. Het is dus echte bijna je volledige meter ruimte in 1 in prefab kast.
quote:
heb je em zelf al eens ergens in geschroefd?
Ik zit/zat niet aan die van de aansluiting.
pi_44844518
Tja, mijn file-server komt toch echt wel in de meterkast te staan..
pi_44850724
hang je kWh meter eens op 1.45, aangezien deze aan de onderzijde zit komt hier nog een meter bij zit je op ongeveer een hoogte van 2,5 meter... dat is erg hoog voor een kast.... zal eens zoeken op de site van de groothandel of ze hem hebben, toch wel een groot lomp ding in mijn ogen...

en een fatsoenlijke electriciens maakt groepenkasten op zijn netst... dus zonder flex en dat soort dingen....

[ Bericht 17% gewijzigd door TheOneAndOnly op 30-12-2006 10:38:06 ]
pi_44850965
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 00:06 schreef KonnieKipke het volgende:
Tja, mijn file-server komt toch echt wel in de meterkast te staan..
Volgens de NEN mag dit tenzij het op een nette plek. Links of rechts van de groepenkast tegen de zijwand van de meter ruimte is daarvoor bedeolt op een hoogte van tussen de 1 meter 40 en 2 meter.

Er zijn alleen energie bedrijven die de regels niet goed weten en daardoor dit niet zullen goedkeuren omdat ze slechts een manier weten en dat is dat er behalve de meters voor water, gas en elektriciteit een voorziening voor een elektrische bel mag zitten.
pi_44851631
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 10:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
hang je kWh meter eens op 1.45, aangezien deze aan de onderzijde zit komt hier nog een meter bij zit je op ongeveer een hoogte van 2,5 meter... dat is erg hoog voor een kast.... zal eens zoeken op de site van de groothandel of ze hem hebben, toch wel een groot lomp ding in mijn ogen...
Aangezien de kwh meter, hoofdzekeringen en kabel aansluitkast allemaal in deze kast pgenomen zitten kom je op een totale hoogte van 2 meter 38. Volgens bouwbesluit 2003 heb je nog 22cm ruimte boven deze kast welke dicht gezet worden met een kabel goot.

De ombouwkast neschermingsgraad IP31 met dragerrails vor telecom, cai en netwrk apparatuur, patchruimte, dekplaten kabel doorvoeren en benodigt heden voor opnemen van hwh meter hoofdzekingen enz: VMM102L 937,49

EnergyCenter hoofdschakelaar, 2 aardlek, 7 groepen, 6 interne voedings aansluitingen verdeelt over 2 groepen, geschikt voor Elux: VMM43AL 560,15

idem maar tevens bus voeding 340mA en aansluitingen voor KNX/EIB domotica achter extra 8ste groep en 10 voedings connectoren over 4 groepen: VMM43AL-S 704,65

idem maar tevens 3de aardlek automaat 300mA 9de groep 2x20A en aansluitconnector en bedrading voor direct in kunnen pluggen van keuken onderverdeler: VMM43AL-VS 823,65
quote:
en een fatsoenlijke electriciens maakt groepenkasten op zijn netst... dus zonder flex en dat soort dingen....
pi_44851860
dus je bent zowieso al 1500 euro kwijt voor de kast alleen al en dan moet ie nog gehangen worden?

ik vnd het veel geld.

welk merk is het? Hager? Weber?
pi_44852115
heb em gevonden bij de TU, ze hebben em niet eens op voorraad bij het distributiecentrum, zal wel zo zijn rede hebben... denk dat veel mensen em te duur vinden en denk dat installateurs ook niet zitten te wachten op zoiets... groepenkastje voor standaard woningbouwhuis is altijd al minimaal aan de eisen en normen, dus als er 6 groepen, 2 aardleks, beltrafo en een hoofdschakelaar in zitten heb je al geluk....

en die kosten bij de TU ongever 620 euro ex BTW... en ik zie dat we en stukken meer korting op krijgen dan op die grote kast.... dus dan kiest de installateur toch voor de normale kast...
  Moderator zaterdag 30 december 2006 @ 12:06:48 #88
92034 crew  Vonkenboer
pi_44852297
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 11:45 schreef TheOneAndOnly het volgende:
dus je bent zowieso al 1500 euro kwijt voor de kast alleen al en dan moet ie nog gehangen worden?

ik vnd het veel geld.

welk merk is het? Hager? Weber?
Zo op het oog lijkt het mij een hager kast (blauw - wit - grijs = hager )
pi_44852506
Is inderdaad Hager welke de enige is samen met Holec die iets aan inovatie doen. Ben je inderdaad aan inkoop nog zo'n 1500 euro kwijt. Maar het instaleren is veel korter en een heleboel andere dingen heb je niet nodig, de meter rumite zelf kan eenvoudiger en sneller worden gebouwd. Beter is duurder materiaal waar je de komende tig jaar wat aan hebt zonder grote kosten dan een goedkoop ding waar veel meer bijkomende en vooral arbeits kosten bij komen en je over een aantal jaar weer grote kosten kunt maken voor uitbreidngen.

De TU is zo ie zo erg klein in voorraden en assortiment en duur als het niet om een meest eenvoudige basis instap product als b.v Jung AS500 serie gaat.
pi_44852763
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo op het oog lijkt het mij een hager kast (blauw - wit - grijs = hager )

wit met rood is ABB = Merlin Gerin
wit met wat dunne zwarte lijntjes is Jung =Berker
wittig met zwarte hendeltjes is Holec = Eaton
grijzig met groen is merten
wit met blauw is Hager
egaal wit met grijs of witte hendel is Siemens of Hensel

Hager is ovg niet de enige die licht grijze en witte kasten maakt dat maken de meesten ook naast zwarte kasten. Maar Hager maakt geen zwarte meer.
pi_44852868
ik zie niet in wat je niet nodig hebt op wat buis na...

De standaard kasten van Hager kun je vrij makkelijk uitbreiden door en 1 naast te zetten...

TU is op zich toch een redelijk grote groothandel maar ze hebben weinig in verkoopcentra liggen, merendeel ligt in het distributie centrum...
pi_44854749
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ik zie niet in wat je niet nodig hebt op wat buis na...
Geen gekloo met verbindingen vanaf telefoon en cai NT kastjes naar de inbouw kanten in de kamers toe, geen WCD's monteren in de meterkast voor antene versterks, ASDL of kabel modems, file servers of b.v. Gira HS2. Geen apart systeem voor evt alarm ernaast. Je kunt eerst de kast ophangen en alle buizen aanleggen pas later de groepenkast en apparatuur er in monteren. Alles zit netjes in goten. ipv losse draden voor 230, telefoon, cai en netwerk kun je kabels gebruiken die al dez functies in 1 bevat die je in de buizen trekt of zonder buis aanlegt (ben ik geen voorstander van).
quote:
De standaard kasten van Hager kun je vrij makkelijk uitbreiden door en 1 naast te zetten...
Vergeleken met een Hager Vision of Vega waar je er inderdaad 1tje die je er naast hangt de doorverbind poorten uitbreken Fase(n) Nul en aarde van achter de hoofdschakelaar doortrekken naar de nieuwe kast. Het enige is dat een voorbedrade kast altijd een hoofdschakelaar heeft deze wil je niet 2x hebben dus moet je een ledige kast kopen en 1 of meerdere voorbedrade aardlek + automaten sets.

Bij deze kast koop je 1 maal een EnergyCenter zoals je in het andere geval b.v. een Vision koopt. Met het verschil dat de Vision 12 modulen breedt is en 1, 2 of 3 rijen hoog met een hulp rail voor kroonsteenstrips onder en boven en een aardrail in het buisinvoerdeel. Bij de EnergyCenter ben je 18 modulen breed en heb je 6 rijden + 2 rijen voor rijgklemmen, hulp rails en aardrail zowel boven als onder (optioneel). Als er uitgebreid moet worden is het slechts een kwestie van een voorbedrade set van aardlek + automaten bij klikken en de draden insteken. Het moet gek lopen wil je aan de 6 rijen niet voldoende hebben zelfs met uitgebreide domotica er bij.
quote:
TU is op zich toch een redelijk grote groothandel maar ze hebben weinig in verkoopcentra liggen, merendeel ligt in het distributie centrum...
Wel eens bij Rexel of Frige geweest? of in duitsland? vooral daar vraag je je af waar we hier mee bezig zijn.

Maar dit gaat wel erg off topic ondertussen. Ik durf t wedden als je bij BAM of HSB vraagt deze kast te instaleren dat ze wel een meerprijs van minstens 5.000,- euro zullen vragen. En als je vraagt om tientallen mechanische schakelaars en enkele kilometers draad, enkele elektronische schakelaars en een paar honderd meter draad te monteren dat er wel 20.000,- of 30.000,- bijkomt.

[ Bericht 4% gewijzigd door tnimble op 30-12-2006 13:43:07 ]
pi_44855184
ex-collega van mij werkt bij rexel maar wij doen daar verder weinig zaken mee..

het enige voordeel wat ik bij die kast zie is dat hij netter staat als hij in het zicht hangt...
voor zowat elke meterkast hier in nederland zit een deur en dus geven mensen liever de helft aan geld uit voor een kast die ze toch niet zien....

alleen oude woningen in nederland willen de meterkasten nog wel eens in het zicht zitten...

en zoveel ligt er bij de gemiddelde mens niet aan apparatuur in de meterkast...

als je een inbraakcentrale in die kast wil hangen heb toch wel best wel wat ruimte nodig waar je de centrale kwijt kunt aangezien deze vrij groot zijn....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')