abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44967767
Vorig deel: Borstvoedingstopic deel 25

FAQ

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
Variety is the spice of life
pi_44967807
Laatste post:
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:03 schreef lcicle het volgende:
Ik denk dat mijn kolfopbrengst niet te vergelijken is met de hoeveelheid bij rechtstreeks voeden. Zeker weten doe ik niet, want heb hem nooit gewogen na een voeding Op aanraden van het CB, anders zou ik teveel gefixeerd zijn op de hoeveelheid terwijl dat niet zo belangrijk was als de groei en alertheid van Merlijn.
quote:
Kolven geeft een goede indicatie van de hoeveelheid melk die de moeder heeft.

Niet waar!
Hoeveel melk er gekolfd kan worden, hangt van verschillende factoren af, zoals onder andere van de mate van gespannenheid van de moeder. Een baby met een goede drinktechniek, kan veel meer uit de borst krijgen dan de moeder kan kolven. Kolven vertelt je vooral hoeveel je kan kolven.
http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes.html
pi_44968932
Neuk, ik herken je gevoel. Wat bij mij hielp was om even de knop om te zetten en me te beseffen dat niet mijn hele dag uit BV geven hoefde te bestaan, net zomin als Ronja's dag alleen maar uit BV krijgen hoeft te bestaan.
Ik ben een klein beetje meer gaan letten op de regelmaat en ik ben voeden niet als oplossing voor alles gaan beschouwen. En dat werkte erg goed. Ik voed nog steeds op verzoek en ik bied ook nog vaak de borst aan als 'slokje troost', maar als er nog niet een uur of vier tussen de voedingen heeft gezeten dan ga ik eerst kijken of ze misschien genoegen neemt met een speentje, een verandering van omgeving of liedjes zingen en een beetje dansen.
Ik vraag me ook af of dat gevoel niet eigenlijk hoort bij het hebben van een kind en niet zo heel erg bij het geven van borstvoeding.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:00:38 #4
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44969463
Nebelung, je vergeet een zinnetje uit de vorige OP

Popples, als je hier ook weer meeleest/schrijft, wat ik nog bedacht, bij mij maakt het veel verschil of ik mijn BH aanhoud of niet. Zonder gaat het allemaal wat makkelijker, met kolven zie ik natuurlijk letterlijk het verschil maar ook met voeden zie ik dat Simon anders drinkt.
Ik weet niet of jij (al) een voedingsBH draagt, maar zonder kleding is misschien ook nog makkelijker (leg dan wel een doek onder je andere borst, ivm onderlekker van Renske (ik vroeg me hier af hoe Simon toch aan die natte plek op zijn broek kwam! )
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_44969551
Over dat vertrouwen in jezelf. Daar moet je ook mee oppassen. Ik dacht juist, door hier veel te hebben gelezen (en het lll boek), dat het goed ging met Anna de tweede en derde week. Alle signalen positief. Toch maar 80 gram gegroeid in twee weken. Toen kreeg dat vertrouwen een wel erg grote deuk. Later nog een keer, toen ze weer veel te weinig was gegroeid. Anna is nu niet anders dan toen, de luiers ook niet, maar de nachtvoedingen maken toch het verschil.
Ze drinkt ook erg veel per dag, terwijl ze langzaam groeit. Ik denk dus wel dat melk 'weinig voeding' kan bevatten en dat ze daardoor meer nodig heeft.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_44969889
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:04 schreef YPPY het volgende:
Ze drinkt ook erg veel per dag, terwijl ze langzaam groeit. Ik denk dus wel dat melk 'weinig voeding' kan bevatten en dat ze daardoor meer nodig heeft.
Of Anna haalt zelf minder voedingsstoffen uit de melk dan de meeste babies...
pi_44970392
Fijn dat het spugen minder is Chacama.
Hier begint Juliette juist, gisteravond voedde ik haar op ons bed en toen heeft ze ons dekbedovertrek en dekbed doorweekt met zure melk.. kan lekker in de was allemaal dus, gelukkig hebben we reserve. Ze was wel zo handig om met zo'n boog te spugen dat ze zelf droog bleef.
pi_44972169
quote:
See.. Nebelung heeft gesproken

Ik wil met het vertellen van mijn ervaringen niemand tegen het zere been trappen, of beweren dat ze de enige juiste zijn. Ik hoop alleen dat sommigen iets aan mijn ervaringen hebben..
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_44977331
Dat kan inderdaad ook owlet, maar vind ik zelf een 'enger' idee. Dat ze er blijkbaar niet genoeg uit kan krijgen. Als ik het probleem bij mezelf leg, is het niet zo erg.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_44977640
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 16:59 schreef YPPY het volgende:
Dat kan inderdaad ook owlet, maar vind ik zelf een 'enger' idee. Dat ze er blijkbaar niet genoeg uit kan krijgen. Als ik het probleem bij mezelf leg, is het niet zo erg.
het was ook zeker niet bedoeld als bangmaker
pi_44982926
pm-girl ik draag een voedings-bh. misschien toch maar doen.
vandaag heeft Renske eindelijk goed gedronken. net met de voeding van 18.00 uur ging het aan 1 borst goed.
dat eindelijk helemaal alleen.
weet iemand waarom je eigenlijk een baby met borstvoeding geen fopspeen mag geven?
dat vroeg ik me eigenlijk af. misschien een stomme vraag.
sorry kan nog niet echt reageren ben me nog een beetje hier aan het inlezen.
mama van 3 kids!
pi_44983300
Dat snap ik owlet. Ik maak(te) vooral mezelf bang.

Dat is omdat ze dan last van verwarring kunnen krijgen en misschien niet meer weten hoe een tepel 'werkt'. Ook kun je dan de zuigbehoefte verminderen, waardoor ze minder goed drinken. Doe eerst maar wennen aan de bv, kun je altijd nog inlezen.
*OUD heilige*
pi_44983938
dank je wel yppy.
inlezen kan ook altijd nog.
maar ik kom hier zo maar ingestormd met vragen enzo. is niet netjes eigenlijk he.
mama van 3 kids!
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:25:16 #14
108648 cattie
lieve moeder
pi_44984177
De neusspray werkt! Ik kan weer kolven!

Vandaag heb ik weer een bv discussie met mijn man gehad, hij belde me op mijn werk. Ive wordt 's nachts ongeveer elke 3 uur wakker voor een voeding (als we geluk hebben). Mijn man wil de laatste voeding 's avonds daarom vervangen door kv, om te kijken of hij hier beter op slaapt. Zijn argumenten:
-de borstvoeding is niet voedzaam genoeg meer voor Ive
-baby's moeten ook wennen aan ander eten, dus ook aan kv
-ouders die hij spreekt met baby's slapen door op kv.

Ik ben het daar niet mee eens, maar vind ook ergens wel dat er iets moet gebeuren, want ik ben gesloopt.
Toen ik thuiskwam volgde een heftige discussie. Toen ik naar de keuken liep zag ik dat hij al 2 pakken kv had gekocht!

Ik vind het zo moeilijk, ik vind het zwak van mezelf om Ive kv te geven puur omdat ik wil kunnen slapen. Maar ik ben wel heel erg moe. Zucht. Vrijdag wordt Ive 6 mnd, misschien wordt het daarna tijd om na de laatste voeding Ive nog wat kv te geven, om hem goed op te vullen. Maar het gaat me wel aan mijn hart. Dat mijn voeding niet meer voldoende is/goed genoeg is...
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:08:34 #15
108648 cattie
lieve moeder
pi_44985920
Kleine aanvulling nog: zelf denk ik nog steeds dat het vooral mamahonger is. Maar daar wil mijn man niet aan. Hij vindt dat we het tenminste moeten proberen met kv.
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:20:37 #16
94046 PM-girl
pi_44986347
Cattie, wauw wat goed dat de spray werkt!!

Moeilijk dat je man een ander standpunt inneemt. Op zich zou ik zeggen dat jij beslist, het is immers jouw lijf. Maar het is natuurlijk jullie kind, dus moet je samen daarin keuzes maken. En zo te lezen vindt je man dat er iets moet gebeuren ivm jouw gebroken nachten (jij moet immers nu voeden?), om jou te beschermen? Dat is ook zeker wat waard.

Zou je het zo willen dat je het bijvoorbeeld een weekje probeert, de laatste voeding door kv vervangen? Dan kun je zien wat het doet en misschien opnieuw in gesprek gaan?
Succes ermee!
*
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:20:36 #17
11682 Moonah
Jolie femme
pi_44991323
Och Cattie....
Je man bedoelt het ws zo goed, terwijl hij het in jouw ogen zo onhandig aanpakt (in mijn ogen trouwens ook hoor...). Toch lees ik ook twijfel in je post. Die eeuwig meermaals gebroken nachten zíjn ook slopend. Wellicht ís het mamahonger. Als je het nu eens een weekje probeert, zoals PM al suggereert, dan kun je daar wellicht achter komen. En stel dát het mamahonger is, kun je Ive dan niet op je borst laten slapen? Ik doe dat ook vaak met Thies. Ik heb zo'n opklapbare ruggensteun, daartegen heb ik een groot voedingskussen gedrapeerd en dan kan ik zelf heerlijk slapen terwijl Thies op mijn borst ligt.

Onthoud één ding heel erg goed Cattie: Jij faalt niet!!!!! Er moet iets gebeuren, want dit is echt slopend. Give it a try....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:21:55 #18
11682 Moonah
Jolie femme
pi_44991372
En Popples, gekske....
We nemen het je heeeeeel erg kwalijk dat jij als pas bevallen moeder niet éérst tig topics doorneemt voordat je hier een vraag komt stellen hoor....
Succes met doorzetten! Als je door die eerste periode heen bent, is BV zo fantastisch!
pi_44991498
Moeilijk, Cattie... Op zich zou kunstvoeding niet zo veel uit moeten maken, helaas. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je op een gegeven moment alles wil gaan proberen omdat maanden lang niet slapen er best in hakt en ruzie ook niet fijn is.
Misschien kan je een afspraak maken met je man dat jullie het een week proberen om te kijken of het helpt? Het is niet erg voor Ive om nu hij tegen de zes maanden gaat KV te krijgen en als het werkt is het misschien voor jullie dé oplossing. En als het niet werkt, dan ziet je man dat ook en klaart dat misschien de lucht een beetje.
Wij hebben Ronja eergister uit "wanhoop" een papfles gegeven. Het bleef maar knagen dat ze misschien honger zou hebben. Natuurlijk hielp die papfles voor geen meter en we hebben het dus ook bij een nacht gehouden maar het gaf wel een soort rust omdat we voor ons gevoel alles hebben geprobeerd.
Ive heeft toch ook een tijdje een papfles gehad? Het feit dat dat niet hielp zou je man eigenlijk wel moeten zeggen dat het niet ligt aan maagvulling of voldaan zijn.
Sterker nog, ik las vandaag toevallig op het bijvoedingsforum dat heel veel kinderen ook juist slechter gaan slapen zodra ze iets anders dan moedermelk kregen. Er valt dan ineens zo veel te verteren...
Maar wie weet heeft Ive er wel baat bij. Als je dan maar wel weet dat dat dan niet betekent dat jouw melk niet voldoende of voldoende voedzaam zou zijn hè?! Want helaas is niet-doorslapen eigenlijk veel natuurlijker op deze leeftijd dan wel doorslapen. Kindjes die door een zwaardere voeding doorslapen slapen eigenlijk "onnatuurlijk" door. Is niet erg, maar het zou de omgekeerde wereld zijn om te denken dat de moedermelk dan niet voldoet

Voel je in ieder geval alsjeblieft niet schuldig over eventuele KV (sprak zij, die twee dagen geleden nog zich hetzelfde voelde over evt. bijvoeden). Hij is practisch zes maanden oud en zijn darmpjes kunnen daar best tegen. En naast die nachtvoeding kan je nog prima de overige voedingen BV geven.

Niet echt tips waar je wat aan hept vrees ik, maar ik wil toch even zeggen dat ik het zó rot voor je vind.
pi_44991573
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:20 schreef Moonah het volgende:
En stel dát het mamahonger is, kun je Ive dan niet op je borst laten slapen? Ik doe dat ook vaak met Thies. Ik heb zo'n opklapbare ruggensteun, daartegen heb ik een groot voedingskussen gedrapeerd en dan kan ik zelf heerlijk slapen terwijl Thies op mijn borst ligt.
hihihi, zes maanden oud en dan op je borst in slaap laten vallen? Ik denk dat ik eerder in slaap ben dan ronja en dat ze vervolgens zich er vrolijk af laat rollen
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:39:28 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_44992010
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:28 schreef owlet het volgende:

[..]

hihihi, zes maanden oud en dan op je borst in slaap laten vallen? Ik denk dat ik eerder in slaap ben dan ronja en dat ze vervolgens zich er vrolijk af laat rollen
Ah! Ja! Dat zal natuurlijk zo gaan ja!

Wel jammer zeg, dat dat op een gegeven moment niet meer kan. Ik vind het zo heeeeeerlijk knus!
pi_44992511
Owlet, het is ZO HERKENBAAR wat je schrijft! Bij ons ging het exact zo! check this
Bij ons bleek het een fase te zijn.. het heeft bijna 2 maanden geduurd, nu slaapt Merlijn weer door. Als je nog tips wilt hoe het ons is vergaan hoor ik het wel.. via msn-pm ofzo Sterkte!
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  donderdag 4 januari 2007 @ 01:51:37 #23
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_44995556
spuit elf - reaktie nav het vorige deeltje, waarin werd gesproken over hoe vrouwen in derde wereldlanden het deden, als ze geen bv konden geven. Ik ben iig geen kunstvoeding tegengekomen, wel een enorme vanzelfsprekende solidariteit onder vrouwen. Kon de moeder (nog) niet zelf voeden, dan kreeg de spruit bv van een andere moeder. Als geen ander begrepen vrouwen elkaar onderling.
  donderdag 4 januari 2007 @ 07:58:55 #24
144006 chacama
Ondernemend!
pi_44997015
Smirre...dat is wel super mooi.

Hier een klein drupje dat van mening is dat de nacht van 8/9 uur 's avonds is tot ongeveer 2 uur duurt. En dan dus weer om de 3-3,5 uur komt. Maar nu we dit hebben uitgevogeld kan ik daar ook op gaan slapen. Gisteravond is ze bij mij uiteindelijk in slaap gevallen en ik werd om half 1 wakker. Heb haar dus ook wakker gemaakt (niet meer doen). Ze heeft toen we gedronken en ook goed, maar het duurde wel tot 3 uur voordat ik weer sliep. Maud zal iets eerder in slaap zijn gevallen, maar veel zal het niet gescheeld hebben. Om half 6 (ze had om 2 uur nog bv gehad weer) werd ze al weer wakker. Gerekt tot 6 uur, maar toen toch maar bv gegeven..liggend in bed. Want ik was nog te moe om op te staan en naar beneden te gaan.

Owlet, het blijft moeilijk, maar fijn om te lezen dat het een fase is.

Moonah...lekker he zo bij je op de borst en dan slapen.. jummie

Cattie, moeilijk beslissing. Is er wel een moment op de dag dat Ive langer dan die 3 uur achter elkaar slaapt?

En popples..gewoon blijven vragen. We zullen je echt niet negeren
pi_44997427
Wat een actie van je man cattie. Ik zou echt laaiend worden als J. dat deed.
Iets anders, als het kolven nu goed gaat, zou je het halen om de laatste voeding vooraf te kolven zodat je man de laatste/nachtvoeding kan geven, maar het nog wel bv is? Als je over zou slaan, kun je de keer erna vaak meer kolven.
En als het mamahonger is, zou hij dan tevreden zijn als je hem steeds iets korter laat drinken, tot hij ervan af is?

Ons nichtje krijg kv en bijvoeding, maar wordt elke nacht wakker. Ze krijgt extra poeder en wat al niet meer, maar stelselmatig rond 4 uur is ze wakker.
*OUD heilige*
pi_44997451
En is bij jullie in bed slapen geen optie? Fons slaapt hier pas echt door vanaf het moment dat we samen in bed liggen.
  donderdag 4 januari 2007 @ 09:10:36 #27
108648 cattie
lieve moeder
pi_44997468
Dank jullie wel voor jullie reacties!
Mijn man bedoelt het goed, hij ziet dat ik er steeds verrotter uit ga zien en wil daarom dat er iets gaat gebeuren. En Ive is natuurlijk al bijna 6 mnd (morgen al! ).
We gaan het volgende week (want ik wil wel graag de 6 mnd bv volmaken) een weekje proberen. Lukt het niet, dan stoppen we er mee en misschien helpt het wel.
Slapen op de borst is niet echt een optie, aangeizen Ive nu ruim 8 kg is en dat toch wel zwaar is! En hij gaat dan over mijn borst heen tijgeren. Heel schattig, maar niet echt bevordelijk voor mijn slaap!
Bij ons slapen is helaas geen optie, want dan slapen wij niet meer. Ive slaapt eigenlijk nooit langer dan 3 uur achter elkaar. Aan het kolven heb ik ook al zitten denken, maar dat is toch nog wel lastig, want het gaat nu wel, maar ik kan niet in 1x een hele voeding kolven.

En Popples, Ive was de eerste dagen te zwak om bij mij te drinken. Ik heb toen gekolfd en gevingervoed en na een paar dagen lukte het wel en sindsdien loopt de bv goed. Ik zit nu op mijn werk, maar zal vanavond of morgen er nog even uitgebreid over vertellen.
pi_44997535
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 09:10 schreef cattie het volgende:

Bij ons slapen is helaas geen optie, want dan slapen wij niet meer. Ive slaapt eigenlijk nooit langer dan 3 uur achter elkaar.
Heb je dat al eens geprobeerd?
Fons slaapt ook geen drie uur achter mekaar alleen. Niet bij ons in de zetel, niet alleen in bed, maar vanaf we samen in bed kruipen slaapt hij een uur of zeven,acht achter mekaar door. kVind het ook gek, maar het is zo.
  donderdag 4 januari 2007 @ 09:24:00 #29
108648 cattie
lieve moeder
pi_44997588
Ja, de eerste 3 maanden heeft hij regelmatig bij ons in bed geslapen, maar dan sliepen wij niet goed meer en hij werd ook gewoon weer elke 3 uur wakker. Wel grappig dat Fons dan wel doorslaapt!
pi_44997739
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 09:24 schreef cattie het volgende:
Ja, de eerste 3 maanden heeft hij regelmatig bij ons in bed geslapen, maar dan sliepen wij niet goed meer en hij werd ook gewoon weer elke 3 uur wakker. Wel grappig dat Fons dan wel doorslaapt!
Hm, spijtig, dan zal het idd niet werken bij jullie.
pi_44997824
Ineens een hele voeding hoeft ook niet cattie. Ik zat te denken als je een nacht kv geeft, dan zou je in theorie 's ochtends bijv een halve voeding kunnen kolven. Na twee nachten heb je een hele voeding en zou je man op kunnen staan. Ik weet niet of het zo kan. Anna heeft een paar keer een tijdje 's avonds een flesje had. Was vaak ruim 100 cc. Ik kolfde dan 's ochtends en een keer overdag en dat was genoeg voor een flesje 's avonds.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als jullie een week proberen. En inderdaad, Ive is al bijna een half jaar. Dus dan is het niet meer zo erg. Het lijkt me zwaar om zo lang de nachten op te moeten staan.
*OUD heilige*
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:38:14 #32
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44999940
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 12:39 schreef owlet het volgende:
Neuk, ik herken je gevoel. Wat bij mij hielp was om even de knop om te zetten en me te beseffen dat niet mijn hele dag uit BV geven hoefde te bestaan, net zomin als Ronja's dag alleen maar uit BV krijgen hoeft te bestaan.
Ik ben een klein beetje meer gaan letten op de regelmaat en ik ben voeden niet als oplossing voor alles gaan beschouwen. En dat werkte erg goed. Ik voed nog steeds op verzoek en ik bied ook nog vaak de borst aan als 'slokje troost', maar als er nog niet een uur of vier tussen de voedingen heeft gezeten dan ga ik eerst kijken of ze misschien genoegen neemt met een speentje, een verandering van omgeving of liedjes zingen en een beetje dansen.
Ik vraag me ook af of dat gevoel niet eigenlijk hoort bij het hebben van een kind en niet zo heel erg bij het geven van borstvoeding.
Ik geloof dat ik dat knopje ook gevonden heb. Ben weer druk aan het kolven gegaan ook omdat ik effekes alleen de deur uit wil kunnen met een goed gevoel.
Ook heb ik gisteren maar 6/7 voedingen gedaan terwijl dat er normaal minimaal 3 meer zijn (zullen vast en zeker troostvoedingen tussen zitten). Vanochtend merk ik wel dat hij meer wil ik denk ook omdat hij meer gewend is.

Ik denk zelf dat dat gevoel grotendeels te maken heeft met de BV. Tuurlijk moet je met een kindje overal mee rekening houden maar als je BV geeft is dat dubbel zo veel. En uit laksheid en omdat ik een hekel heb aan dingen regelen doe ik sommige dingen nu niet die ik eerder wel deed.
Tja ik durf het iig in te zien en toe te geven
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
pi_45003881
Hi Allemaal.

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Door mijn werk en ziekte ben ik amper nog in staat om af en toe langs te komen, maar nu heb ik weer even de tijd.
Ik ben ondertussen aan het afbouwen met kolven. Het werkt gewoon niet. Myrddin drinkt zeker 600 cc op het kdv (ze slaapt snachts door en anders zou ze dus te kort gaan komen, vandaar de 3 voedingen daar)
Het kolven werkt gewoon echt niet, niet met neusspray, massage, foto, electrische kolf, handkolf etc etc etc.
Ik heb dus besloten om te stoppen met kolven en zo meer rust in te bouwen in mijn leven en mijn werk. Het is dus niet zo dat ik te weinig melk heb, ik krijg het er alleen niet uit met kolven. Verder ga ik ook van baan veranderen omdat we hier allemaal ontslagen gaan worden.

Aan de rest, vertrouw gewoon in jezelf, ieder kindje is anders, maar ze zijn allemaal wondertjes
mama van Myrddin
  donderdag 4 januari 2007 @ 18:50:18 #34
108648 cattie
lieve moeder
pi_45013535
ML: 600 ml ! Geen wonder dat je dat niet bij kunt benen met kolven! Maar wel vervelend dat het kolven echt niet wil zeg.
Hopelijk is het ziekzijn nu over.
pi_45024063
Wat jammer dat het kolven niet (meer?) lukt ML. Veel sterkte met afbouwen.
En ik heb even gespiekt in het babietjestopic, je hebt 4,5 maand BV gegeven. Dan heb je je dochter een heel goede start gegeven hoor!
pi_45030825
Ff weer jullie mening gevraagd.....

Jenna spuugt de laatste paar dagen best veel. Nu lijkt een golfje al snel heel veel, maar op zich valt het aantal voedingen erg mee. Gisteren had ze voeding om 22.00 uur, 3.00 uur en toen pas weer om 7.00 uur. Vannacht was laatste voeding om een uur of 23.00 uur (1 borst) en eigenlijk vannochtend pas weer om 7.15 uur! Daartussen een heel klein beetje, niet echt noemenswaardig.
Zou ze nou wel echt genoeg krijgen? Ze heeft wel gewoon plasluiers. Ze slaapt best veel, maar als ze wakker is wel allert. Pff vind zo moeilijk allemaal en word beetje onzeker van. Inloopspreekuur van CB is maandag pas en heb geen idee hoeveel ze aangekomen is.... Ben nu de kolf aan het uitkoken en dan wat Johannes Broodpitmeel erbij doen, dan zie ik wat ze precies neemt.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 09:51:50 #37
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45031173
Lieve Stiekemurd,jegeeft zelf al het antwoord, Jenna is alert en ze heeft gewoon plasluiers (doen ze plof als je ze op de grond laat vallen?) Het gaat dus goed met je meisje! Dat spugen zou zelfs kunnen komen door teveel (voor)melk. Ik zou geen flesje gaan geven om tezienhoeveel ze drinkt,uit een flesje drinken is zo anders dan uit de borst. Als je echt wilt weten hoeveel zedrinkt kun je beter gaan wegen. Al geeft dat alleen maar een indicatie van hoeveel melk ze binnenkrijgt niet hoeveel voedingsstoffen.
* Jelief trekt een blik bv-vertrouwen open en schenkt wat in voor Stiekemurd.

Vertrouw alsjeblieft op je meisje en op jezelf, jullie kunnen dit echt!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_45031491
Als ze genoeg poept (2-3 luiers per dag) en plast en alert is, zal 't waarschijnlijk gewoon goed gaan Stiekemurd!
Er wordt aangeraden met flesjes te wachten tot 4-6 weken he, ivm tepelspeenverwarring. Zou jammer zijn als dat voor Jenna op zou gaan terwijl het eigenlijk gewoon goed gaat.
Verschoon je haar 's nachts ook (omdat je vindt dat ze dan weinig drinkt)?
Succes.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 10:20:17 #39
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45031666
Oh, Stiekemurd. Het is net alsof ik terug in de tijd ga. En dat is niet eens zo heel lang geleden. Hooguit een week of 3. Onzekerheid bij mij ook. Maud spuugt...komt ze wel genoeg aan? Drinkt ze wel genoeg? Al jouw vragen, waren toen ook mijn vragen. En als ik je kan geruststellen. Maud is nu 6 weken. Was in een maand tijd 400 gram aangekomen (verschil laagste gewicht en maandgewicht) En nu met 6 weken spuugt ze niet meer. Bij Maud was het gewoon teveel melk. En de overloopklep werkte dus perfect.
En ook toen werd mij door deze fijne bv-dames verteld....het gaat goed. Want, ze heeft wel voldoende plasluiers en ze is alert. Dus ik kan alleen maar zeggen hou vol. Het komt goed. Je gaat je meisje steeds beter begrijpen en dan krijg je ook meer vertrouwen. En als je echt nog twijfelt. Bel het CB als de wijkverpleegkundige tijd heeft kan die bij jou komen wegen en anders kun je misschien tussendoor wel even langskomen om te wegen. Dan weet je gewoon dat ze het goed doet. En maak je geen zorgen, het komt goed. Dikke kus en ook ik stuur je even een beetje bv-zelfvertrouwen....
pi_45031916
Ok gerustgesteld!!
Poemojn ik verschoon haar 's nachts niet meer, omdat ze eigenlijk niet meer poept dan. Dus ze heeft 's morgens een goede plasluier. Maar ik vind zo frapant dat ze nu al doorslaapt. Zul je zien dat ze vanaf nu niet meer doet
Weet je, met Benthe had ik gewoon dik 10 a 12 voedingen per dag en bij haar is gewoon de helft!
Maar ja ieder kind is anders, weet ik ook wel. Maar wou ff jullie mening weten
Ik ga maandag wel ff wegen, dan weet ik het gewoon zeker.
Bedankt voor jullie aanmoedigingen
  vrijdag 5 januari 2007 @ 11:05:51 #41
108648 cattie
lieve moeder
pi_45032619
Stiekemurd, fijn dat je gerustgesteld bent!

Ik geef vandaag een half jaar bv!
En ik ben trots op mezelf, dat het na een moeilijk begin* toch goed gegaan is en dat ik het al zolang volhou!

*Ive was na de bevalling heel suf en zwak, het lukte hem niet om bij mij te drinken. Na 1,5 dag had hij nog niet geplast, in overleg met een kinderarts heeft hij toen een nacht kv gehad. De volgende ochtend stonden de kraamverzorgster en verloskundige aan mijn bed met de vraag: hoe graag wil je bv geven, want het gaat heel moeilijk worden. Nou, dat wilde ik heel graag, dus ze hebben alles uit de kast gehaald. Eerst aanleggen, dan kolven, vingervoeden en bijvoeden en dat was dan 1 voeding. En na 1,5 dag ging Ive opeens goed bij mij drinken! Oh, ik was zo blij!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 11:59:14 #42
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45034151
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:20 schreef chacama het volgende:
deze fijne bv-dames
Dat zeg je mooi Chaca!
Ik vind dit ook zó'n waardevol topic....

Cattie en Ive... gefeliciteeeeerd!

Wij hadden ook zo'n streng opstartregime. 3 dagen en 2 nachten precies wat jij vertelt. 2 uur bezig, 1 uurtje rust, ik was kapot! Maar oh zo blij dat we (dankzij de kraamhulp) hebben doorgezet!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 12:15:27 #43
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45034707
Ik ben trots op iedereen hier
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_45036349
Stiekemurd, het is allemaal al gezegd dus ik wil je alleen maar even heel veel zelfvertrouwen wensen. Jullie doen het goed

Ik Cattie en Moonah en Chacama, wat zullen jullie trots zijn!

The Militant Breastfeeding Cult
pi_45036868
http://www.borstvoeding.com/columns/luisteren.html

Ik vind dit altijd een mooie column. Elke nieuwe, met borstvoeding beginnende moeder zou een 'boezemvriendin' moeten hebben. (tegenwoordig kom je er met fora en bepaalde topics ook )

Cattie en Ive, gefeliciteerd met jullie halfjaardag! (ik weet het begin nog) Goed gedaan

Stiekemerd, gaat goed joh!
pi_45037716
Ik heb nu net het boek "de tevreden baby" binnen. Dit nav het schema van Sjak. Ik las in recensies dat de schrijfster een standbeeld verdient. Misschien raak ik zo gemotiveerd dat ik zelfs wel gewoon doorga en niet eens ga afbouwen volgende week
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:40:33 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45039807
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 13:38 schreef Stiekemurd het volgende:
Ik heb nu net het boek "de tevreden baby" binnen. Dit nav het schema van Sjak. Ik las in recensies dat de schrijfster een standbeeld verdient. Misschien raak ik zo gemotiveerd dat ik zelfs wel gewoon doorga en niet eens ga afbouwen volgende week
Als je het allemaal geregeld krijgt met Benthe zou dat natuurlijk heerlijk zijn!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:27:25 #48
94046 PM-girl
pi_45041426
ML, jammer dat het niet verdergaat, maar wat Moonah zegt, je hebt Myrrdin zo toch een hele goede start gegeven!

Jelief , ik dacht even dat je schreef: doet Jenna plof als je ze op de grond laat vallen, (als in een metafoor dan wel), maar je bedoelt de luiers! Goede tip trouwens, die kende ik nog niet!

Stiekemurd, het alert zijn en plasluiers zijn gewoon het belangrijkste, dat vraagt de arts/CB/lactatiekundige als eerste en als dat zo is, zijn er niet direct zorgen hoor!

Cattie,een half jaar ! Goed van je, wat een mijlpaal! En ook jij hebt er voor gevochten, blijkt maar weer uit je verhaal.

Simon spuugt nog steeds, maar is ook nog ietsjes verkouden, kan ook daar mee te maken hebben.
Verder kijkt hij me steeds vaker aan na het drinken met zo'n big smile alsof hij iets heel stiekems gedaan heeft vol pret en laat dan lekker wat melk uit zijn mondje druipen
*
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:44:42 #49
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_45042069
quote:
Wat een nare, hatelijke dames posten er op dat forum zeg
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_45042227
cattie je hebt weer een mijlpaal bereikt hoor goed zo.^O^
pm girl wat een boefie

nou dames even een klein updateje.
we hebben een strenge kraamverzorgster dus mag nog niet veel uit bed. maar nu is ze toch lekker naar huis
sinds gisterochtend heeft ons renske telkens aan de borst gedronken. wel met tepelhoedje maar dat gaan we nu ook nog zonder proberen. dacht laat het even snel weten want jullie hebben me zo goed geholpen. (ook van renske)
mama van 3 kids!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:54:27 #51
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45042478
he wat fijn dat het beter gaat popples! terug
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:54:42 #52
94046 PM-girl
pi_45042490
Fijn Popples, succes verder!
*
  vrijdag 5 januari 2007 @ 18:07:32 #53
108648 cattie
lieve moeder
pi_45047209
Popples wat fijn dat het beter gaat! Succes en hopelijk gaat het snel helemaal super!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:09:00 #54
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45051743
Popples lekker meid. Ga zo door. En stiekum internetten ....foei
pi_45073684
Het is voorbij, ik heb het donderdagavond besloten in overleg met de LK: ik stop ermee. Ik ga langzaam afbouwen. *zucht-snif *
pi_45074094
Wat goed popples.

Jammer PV, maar je hebt toch de 6 maanden gehaald. Voelt het goed om te stoppen?
*OUD heilige*
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:24:32 #57
108648 cattie
lieve moeder
pi_45074872
Ach, PV, wat jammer dat je om deze reden moet stoppen... Maar je heb idd de 6 mnd (bijna) gehaald!!

Ive heeft vannacht op bv goed geslapen, dus misschien is het niet nodig om de laatste voeding kv te geven.
pi_45074903
Jouw Ive denkt spontaan, ik zal papa het tegendeel bewijzen.
Syllables govern the world
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:32:46 #59
108648 cattie
lieve moeder
pi_45075172
Misschien wel ja, hopen dat Ive het volhoudt!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 16:18:00 #60
94046 PM-girl
pi_45076767
PV, jammer, want dit was niet wat je wilde. Maar 6 maanden is zonder meer een prestatie en voor jou helemaal, want wat heb je de afgelopen tijd veel te verduren gekregen met de borstvoeding. Je hebt echt doorzettingsvermogen getoond, met het kolven, de pijn, petje af daarvoor!
Probeer het positief te zien, je krijgt je lichaam weer wat meer terug nu, geniet daarvan.

Cattie, hihi die Ive, leest hij stiekem mee hier? Ik hoop dat het geen eenmalige actie was van hem! Heeft hij helemaal doorgeslapen, of 1 nachtvoeding gehad? Wat zei je man ervan?
*
pi_45080328
PV, ik vind het ook superknap dat je zo lang hebt volgehouden
Wat een tegenslagen heb jij gehad zeg. Pffff.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_45080394
pv zoals ik lees heb je je best gedaan. meer kun je niet doen.

cattie fijn dat ive goed door slaapt. hopen dat hij dat ook blijft doen.
mama van 3 kids!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 18:38:52 #63
108648 cattie
lieve moeder
pi_45082037
Ive heeft afgelopen nacht 1 nachtvoeding gehad (de voedingen waren om 22.15, 1.30 en 6.45), voor zijn doen echt super. Het heeft mijn man niet op andere gedachten mbt een flesje kv gebracht, helaas...
pi_45082121
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:38 schreef cattie het volgende:
Ive heeft afgelopen nacht 1 nachtvoeding gehad (de voedingen waren om 22.15, 1.30 en 6.45), voor zijn doen echt super. Het heeft mijn man niet op andere gedachten mbt een flesje kv gebracht, helaas...
Een flesje maken 'snachts is toch een pak vermoeiender denk ik dan?
  zaterdag 6 januari 2007 @ 18:52:46 #65
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45082507
PV bikkeltje wees ongelofelijk maar ook echt ongelofelijk trots op jezelf.
Je hebt zo hard gevochten, ook al verloor je de strijd, je bent wel de winnaar meid!
Respect voor jou
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 6 januari 2007 @ 19:04:04 #66
108648 cattie
lieve moeder
pi_45082888
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:41 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

's nachts blijft Ive bv krijgen, het gaat alleen om de laatste voeding. Mijn man denkt dat Ive dan beter slaapt.
pi_45082931
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:41 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ik geloof dat Catties man vooral hoopt dat dat flesje Kv er dan voor zorgt dat Ive door gaat slapen. Cattie, ik zou me er niet te druk om maken en je man lekker dat flesje laten maken. Als het helpt is het toch wel fijn en als het niet helpt hebben jullie het wel geprobeerd. Dat ene flesje zal niet veel verschil maken in je productie en Ive is de zes maanden ook al voorbij
pi_45082964
PV, stoere vrouw
Echt goed gedaan joh, je mag heel trots op jezelf zijn!
pi_45082994
Dankjewel allemaal!! Het voelt gek om nu te stoppen, het was maandenlang hetgeen waar ik mee wakker werd. Maar het voelt ook goed, een last valt van mijn schouders. En ik voel me trots,want ik heb zo'n beetje alles wel gehad, op spruw na. Ik heb alles gegeven... Straks is mijn lichaam weer van mij.... ook al ga ik het wel missen. Ik sluit deze fase met Kendahl voorgoed af, snik! Maar ik zie dat Kendahl het prima redt met de fles en hij is zo toe aan die hapjes...
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:05:12 #70
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_45088031
PV je mag zeker trots zijn op jezelf hoor!

Even vraagje... vanaf welke dag krijg je ook al weer ongeveer een tsr?
Tijn drinkt veel en lang en zuigt krachtig en goed en hij krijgt ook echt wel genoeg binnen gezien zijn luiers, maar ik heb nog geen tsr gehad volgens mij. Het is nog steeds minimaal 2x zuigen voor er een 'slik' komt.
Nou kan ik me herrinneren dat ik dat bij Saskia ook niet direct had, maar ik weet niet meer wanneer wel.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_45088673
ET, ik heb vrij lang moeten wachten voor ik een tsr voelde, wanneer ik er daadwerkelijk een had weet ik niet meer. Ik ga even zoeken of ik iets voor je kan vinden.
pi_45088837
In het begin (soms zelfs de eerste maanden) voel je de tsr vaak helemaal niet, ET. Sommige vrouwen voelen hem echt helemaal nooit.

Als Tijn zuig-slik, zuig-slik gaat doen, dat is de tsr.

Ik denk dat je er wellicht al 1 hebt gehad. Heb je al gehad dat je dat enorm lome gevoel kreeg?
quote:
Door de aanraking van de tepel wordt er een seintje naar de hersens gegeven, die vervolgens het hormoon oxytocine vrijgeven. Dit hormoon zorgt ervoor dat de spiertjes die in de borst rondom de melklklieren liggen, samentrekken. Door dit samentrekken wordt de melk die in de melkklieren ligt opgeslagen, naar voren geduwd en komt ook in de voorraadholtes terecht, waarna het door de baby kan worden opgedronken. Deze reflex die voor dit toeschieten van de melk zorgt wordt de toeschietreflex genoemd. Veel vrouwen, maar niet alle vrouwen, voelen de toeschietreflex als een lichte tinteling in hun tepels.
Ik voelde de tsr voor het eerst toen mijn dochter al 8 maanden was.
pi_45088882
Nou PV, ik vind dat je behoorlijk trots op jezelf mag zijn.
pi_45089057
Tijdens de zwangerschap stijgt het prolactinegehalte in het lichaam van de vrouw. Het hoge progesteron- en oestrogeengehalte zorgt ervoor dat de prolactine nog niet leidt tot melkproductie. Na de geboorte van de placenta, daalt het progesteron- en oestrogeengehalte in het lichaam van de moeder heel snel. De borsten reageren daarop door na ongeveer de derde of vierde dag melk te gaan produceren. Het zuigen aan de borst veroorzaakt een nieuwe aanmaak van prolactine, waardoor er weer meer melk wordt aangemaakt. Na verloop van tijd daalt geleidelijk het prolactinegehalte. De melkproductie gebeurt dan niet meer via de tussenkomst van de prolactine, maar vindt ter plekke plaats. Dat wordt de autocriene of hormonale besturing genoemd.

Ik denk dat je hier uit op kan maken dat je op de derde of vierde dag een tsr mag verwachten
bron: http://www.borstvoeding.com
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:30:02 #75
3011 E.T.
pi_45089208
Bij saskia voelde ik 't wel al in de kraamweek of vlak daarna iig. Was er trouwens van uit gegaan dat iedereen dat (ook zo snel) voelde, maar dat blijkt dus niet zo

Zo lang meneertje elke luier flink vol plas heeft en een half uur krachtig aan de borst zuigt steeds, zal 't vast allemaal wel goed komen. Ik maak me ook echt 0,0 zorgen dit keer (hooguit of m'n tepels wel snel genoeg kunnen wennen aan 't geweld dat ze wordt aangedaan, maar ook dat komt wel goed). Ik vroeg 't me gewoon af
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_45089294
Ik wist het toen ik acuut in slaap viel ineens . Dat was, meen ik, op de derde dag.

0,0 zorgen, heerlijk. Geniet ervan!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:37:16 #77
3011 E.T.
pi_45089538
De verloskundige was ook zo weer weg vanmiddag

Ha, er wordt gesmakt naast me in de wieg Nog even voltanken en dan gaat mama mee een tukkie doen
  zaterdag 6 januari 2007 @ 22:36:49 #78
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45091877
PV....

En Ive.... Hou vol jongen!!!
pi_45092657
Pfff, wat gaan die topics snel. Ik hou het niet goed bij, volgens mij.

Gisteren werd ik op het KDV weer bestookt met vragen over de BV. Hoezo ze weten er weinig tot niets vanaf? Gaf de zorgleidster van Merlijn ook toe. Maar nu haar eigen schoondochter een kleine heeft die BV krijgt en deze ook op het KDV komt in een andere groep, denkt oma. Oh toch een vragen. Want hoe zit het met kolven, met de hand, handkolf of anders? Bekers waar je het in kunt doen, heeft ze afgekeken van mij toen ik de via-bekers van Avent gebruikte. Grappig maar toch ook tragisch dat zo een kinderdagverblijf er zo weinig vanaf weet en nu pas echt de interesse komt bij Merlijns zorgleidster omdat ze oma is geworden. Ik heb haar in iedergeval de naam van de LLL-leidster in het dorp gegeven voor meer informatie voor het kinderdagverblijf. Dus wie weet komt het goed.
  zondag 7 januari 2007 @ 00:33:39 #80
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45095868
Als ik nog eens een berope mocht kiezen zou ik wel bv-informatrice voor de kinderopvang willen worden. In de opleiding krijgt men nagenoeg niets over borstvoeding, dat vind ik een groot mankement. Ik ben ook steeds weer mensen aan het doorverwijzen naar sites met goede info over bv, zowel op het kdv van Emma als in mijn werk. Laatst werd er bevroren melk gewoon op de groep neergezet. om te ontdooien zogezegd.
  zondag 7 januari 2007 @ 00:46:19 #81
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45096273
Ik snap jullie heel goed, maar ergens denk ik zelf ook dat het de ouders hun verantwoordelijkheid is om de leiders kennis informatie te geven over hoe of wat over hun zoon/dochter.
Dat is hun taak niet om alle ins en outs te weten over bepaalde voeding oid? basiskennis is sowieso nodig maar dat betreft over BV/KV/bijvoeding/allergie-en.
Bedoel zou het dan niet beter zijn om een dietiste voor een kv aan te stellen die van alles wat basiskennis heeft?
  zondag 7 januari 2007 @ 00:52:50 #82
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45096520
Het is vaak die basiskennis die mist Evenstar. De meeste leidsters weten bijvoorbeeld heel goed hoeveel schepjes met hoeveel water of welke voeding voor spugertjes of hongerige baby's. Maar als je ze vraagt hoe ze bv moeten laten ontdooien of opwarmen weten veel niet hoe het moet. Toegegeven de laatste jaren zijn er regelmatig dingen veranderd maar dat geld net zo goed voor fles als bv. In mijn ogen is het overigens ook basiskennis dat je aan een kindje onder een jaar geen pindakaas geeft ivm eventuele allergie maar er zijn genoeg leidsters die een kindje van een maand of negen rustig pindakaas geven (en dan voor dat de ouders het geprobeerd hebben).
En een dietiste is waarschijnlijk te duur.
Ik denk dat een avond per jaar al behoorlijk wat informatie zou kunnen geven en eventueel een naslagwerkje ofzo
  zondag 7 januari 2007 @ 01:00:16 #83
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45096789
Ja zo bedoel ik het ook wel en wel jammer dat die basiskennis zo mist, maar denk dat het ook wel te maken heetf dat er telkens toch wel iets dingen veranderen.
Maar een lactactiekundige of dietiste een voorlichtingsavond geven moet wel te doen zijn toch? denk dat je dat ook wel op de ouders van het kd kan verhalen een kleine bijdrage

en pindakaas geven , ben erg blij dat ik thuismama ben.. ik zou me doodsangsten uit staan als ik dat zo hoor.
pi_45096994
Net alsof alle kinderdagverblijven zo slecht zijn. Nogal makkelijk een kdv afkraken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Ook ik was niet altijd even blij met de leidsters voor dat ene dagje per week dat Pepijn er naar toe ging maar toch ben ik blij dat er zoiets als een kdv bestaat.
grá mo chroí
  zondag 7 januari 2007 @ 01:13:35 #85
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45097228
quote:
Op zondag 7 januari 2007 01:06 schreef mama_van_pepijn het volgende:
Net alsof alle kinderdagverblijven zo slecht zijn. Nogal makkelijk een kdv afkraken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Ook ik was niet altijd even blij met de leidsters voor dat ene dagje per week dat Pepijn er naar toe ging maar toch ben ik blij dat er zoiets als een kdv bestaat.
het is geen afkraken, het is kritiek en een punt van kritiek mag toch?
Maar als ik hoor van meerderen, zo ook bij mijn neefje op de basischool hoe ze met sommige dingen omgaan houdt ik in mijn kind haar geval mijn hart vast.
Een hap pindakaas kan voor mijn kindje ernstige gevolgen hebben dus is mijn angst zeker wel gegrond.
En zo zal mijn kindje niet de enige zijn.Morris van snoopy waarvan ze weten dat die een allergie heeft voor noten hebben ze ook iets gegeven met noot! spijt me zeer maar daar mag je dan toch echt wel woest op worden.
  zondag 7 januari 2007 @ 01:14:01 #86
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45097249
Het gaat om de basiskennis. Mijn kritiek is vooral op de opleiding omdat daar dus wat mankeert. Veel kdv's doen er best veel aan om hun personeel bij te scholen, maar ik heb te veel uitschieters meegemaakt om er vanuit te gaan dat de leidsters alles genoeg weten.
pi_45097302
Ik begrijp wel dat het voor allergie kindjes grote gevolgen kan hebben. Het kwam ook meer voort uit het algemeen heersende gevoel bij mensen dat een kinderdagverblijf toch wel zo slecht is voor je kind dat je wel een hele wrede moeder moet zijn wil jij jouw kind daar naar toe sturen.
Maar kdv is niet iets voor een borstvoedingstopic om te bespreken.

edit - goede post Jelief, mee eens
grá mo chroí
  zondag 7 januari 2007 @ 01:17:49 #88
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45097357
Het blijft moeilijk hoor, je geeft je kind uit handen en moet eigenlijk maar afwachten of het goed gaat. Ennuh OnTopic, gelukkig hebben ze op het kdv van Emma veel opgepikt van wat ik heb verteld over bv.
trusten
  zondag 7 januari 2007 @ 01:19:33 #89
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45097408
hmm indirect wel over BV toch

en jelief correct egzegd topic weer uitsluipt
  zondag 7 januari 2007 @ 08:50:55 #90
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45101889
Pindakaas...dat is sowieso erg gevaarlijk.... Net als honing, je mag hopen dat ze van de honingbacterie weten
is er geen topic over kdv?

[ Bericht 5% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 07-01-2007 09:10:32 ]
  zondag 7 januari 2007 @ 09:40:08 #91
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45102053
PV, succes met afbouwen!

E.T., heb je ms nog last van naweëen? Vooral omdat je zo'n turbobevalling had. Dan kan het zijn dat het gevoel van de naweëen het gevoel van tsr overruled.
(vond het zelf wel logisch klinken )
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 7 januari 2007 @ 10:58:04 #92
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45102658
Dankje Dutchie! Ik doe trouwens rustig aan, niet alleen voor de veiligheid met oog op de afgelopen maand. Maar ook omdat ik het dan zelf rustig kan afsluiten. Ik neem nu afscheid van de bv... en daar voel ik me af en toe droevig over...
pi_45103686
Logisch dat je een beetje droevig bent PV, het is toch het (niet eens zelf gekozen) einde van een belangrijke periode in Kendahl's nog maar zo jonge leventje. Maar je moet vooral ook trots zijn hoor, het is superknap dat je het zo lang volgehouden hebt!

Hier is het afbouwen overdag goed gegaan, misschien zelfs iets te goed. Ik heb af en toe het idee dat Finn na de borstvoedingen 's ochtends en 's avonds nog niet helemaal verzadigd is. Maar z'n neusje zit nog steeds wat verstopt dus ik zie het maar even aan voor het geval dat het gewoon daardoor komt.
  zondag 7 januari 2007 @ 14:07:58 #94
94046 PM-girl
pi_45107204
Cattie hoe is het afgelopen nacht gegaan? Een flesje gehad of niet?

Hihi, ik heb hier twee dagen op een rij groene melk gekolfd! (eerste keer door de erwtensoep? tweede keer door een kleine hoeveelheid spinazie in een grieks hapje?) Ik las in ieder geval dat het geen kwaad kan, ziet er alleen een beetje giftig uit zo!

ET, ik voelde de TSR ook pas laat, ik weet niet of ik hem eerder had dan dat moment, ik geloof pas na enkele weken?
Nebelung noemt het tintelend, ik noem het een 'krakend' gevoel, een betere omschrijving is er niet voor mij!

De pijn die bij spruw omschreven wordt (naar binnen toe en ook nog na het voeden), komt het wel eens voor dat je dat aan een kant maar hebt (al langere tijd)? Rechts is volledig pijnloos, links vaak die pijn? Er zitten geen zichtbare kloofjes, maar spruw lijkt me aan 2 kanten te moeten zitten?
*
  zondag 7 januari 2007 @ 15:04:20 #95
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45109186
Ik voelde een verwant aan tsr toen ik nog helemaal niet zwanger was. Toen zag ik een paar keer baby'tje en ik voelde dat toen in mijn tepels. Is dat wat jullie verstaan onder rammelen?
  zondag 7 januari 2007 @ 17:10:59 #96
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45113526
De tsr voel ik alleen soms als Anna lang heeft geslapen en dan rechts begint met drinken. Dan voel ik het links, maar ook lang niet altijd.
Ze is echt verkouden nu en er kwam net een lading (zure) melk terug. Er staat nu dus een flesje te ontdooien, als dit nog een keer gebeurt, kan ik het zelf niet meer opvangen.
*OUD heilige*
  zondag 7 januari 2007 @ 19:53:40 #97
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45118936
quote:
Op zondag 7 januari 2007 10:58 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Dankje Dutchie! Ik doe trouwens rustig aan, niet alleen voor de veiligheid met oog op de afgelopen maand. Maar ook omdat ik het dan zelf rustig kan afsluiten. Ik neem nu afscheid van de bv... en daar voel ik me af en toe droevig over...
Herken ik hoor. Heb nu alleen nog de ochtend en de 22.00/23.00 voeding en ik geniet hier intens van. Met een klein beetje pijn in mijn hart.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:06:16 #98
3011 E.T.
pi_45119538
TSR begint herkenbaar te worden sinds vandaag. Tnx voor jullie ervaringen ermee

Dutch, idd behoorlijke naweeen hier, maar goed.. in combi met de bv resulteert dat wel in ultra snelle krimping van de bm.

Tamea, bij Saskia kon ik dat ook niet volhouden. Wilde zo graag alleen de avond of alleen de ochtendvoeding nog een tijdje volhouden, maar op een gegeven moment was ze steeds ontevredener na zo'n voeding en moest er alsnog een fles achteraan.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:39:45 #99
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45121036
O ja, die naweëen. Ik had ze ook heel sterk 2 dagen na de bevalling. Dan keek ik uit naar de bv en als Cas dan aanlag kwam ik daar snel op terug.
En ik heb dus 2 dagen mogen 'genieten' van mijn bevalling, dus dat maakt ook niks uit.
Geniet je weer net als toen?
  zondag 7 januari 2007 @ 21:30:06 #100
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45123296
ET welkom! Goed te horen dat het een beetje lukt enzo!

Ik herkende pas 4 dagen later de naweeën toen de kraamverzorgende me het vroeg en uitlegde... Maar het was toen al stukken minder en ik dacht dat dat nou eenmaal zo was en/of hoorde... weet ik veel

PV, wat jammer voor je. Ik vind serieus dat je hartstikke trots mag zijn. Ik geef dan wel niet vaak een reactie maar da's meer omdat ik simpelweg niets weet toe te voegen. Succes met afscheid nemen.

Brent heeft nu trouwens een dikke laag wit op zijn tongetje. Ik heb het geprobeerd eraf te halen met een gaasje maar dat lukt niet al te goed. Hij drinkt verder wel normaal. Alleen sinds dat iemand zei dat het wel eens spruw kon zijn doen mijn hypochondrische boobies ook meer pijn... Ik kan dit vast wel afwachten tot de 10e januari toch? Dan heb ik een afspraak bij het CB voor de eerste enting. Of moet je er snel bij zijn als je denkt dat het wel eens spruw kon zijn?
(Ik denk zelf dat het vette melk is...)

[ Bericht 3% gewijzigd door Neuk op 07-01-2007 21:54:47 ]
Iedere golf van de zee,
pi_45125371
Ik ben gisteren er met de neus op gedrukt meer vertrouwen in m'n lichaam te hebben dan in de tijd. Dacht dat Juliette nog wel een uurtje zou slapen zodat ik even alleen naar de winkel kon, maar daar aangekomen voelde het meer als tijd voor een voeding.. en een kwartiertje later belde mijn man me naar huis met Juliette hard huilend op de voorgrond.. Ben nog nooit zo hard door de stad gereden

Vervelend PV dat je het graag anders gewild had maar je hebt duidelijk je best gedaan en je mag dus best trots op jezelf zijn.

Hier geen naweeen gehad en toch een snel krimpende baarmoeder

Iemand hier toevallig verstand van zoetstoffen en bv? Jonge kinderen mogen niet veel glaasjes drinken met zoetstof binnenkrijgen; zou het ook met bv worden 'overgedragen'? Ik drink 't nauwelijks maar vroeg het me vandaag toevallig af.
pi_45125666
Interessante vraag Poemojn. Ik heb geen idee eigenlijk. Ik heb van de week colalight gedronken. Dat schijnt gigantisch goed te helpen bij een buikvirus. De zoetstoffen zijn wel erg slecht weet ik.
  maandag 8 januari 2007 @ 08:08:30 #103
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45134469
Maud is aan de beterende hand. En na 3 regeldagen, had ze het gisteren helemaal met me gehad. De laatste voeding was gewoonweg niet genoeg voor d'r. Denk dat ze tijdens haar verkoudheid minder is gaan drinken en de productie dus nog niet op pijl is. Dat in combi met een sprongetje wat ze geloof ik aan het maken is, zorgde voor een krijsend kindje. UIteindelijk heb ik manlief nadat ik 4 keer had gewisseld van borst, maar gevraagd om een klein flesje KV te maken (alle bv stond in de diepvriezer). En ze heeft toen 60cc KV gedronken. Rustig op d'r gemakje, maar hij ging wel leeg. En vervolgens (het was toen half 11) heeft ze tot half 6 geslapen....HALF 6. Wat was dat heerlijk.

Ik vind de gekolfde melk trouwens extreem waterig uitzien. Terwijl het vorige week nog echt mooie witgele melk was. Is dit normaal of heb ik dan teveel voormelk, waardoor Maud de echte voeding niet goed binnenkrijgt. Ze spuugt nu ook weer meer. En dat was met die stevige melk dus ook stukken minder. Moet maar eens bijhouden hoe tevreden ze is...en voor vanavond maar even wat uit de diepvriezer halen. Gewoon om een tevreden meisje te hebben.

ET, welkom en Poemojn toen ik aan het stadten was, voelde ik ook precies wanneer Maud d'r flesje had gehad. Mooi, hoor die band tussen moeder en kind.
  maandag 8 januari 2007 @ 08:34:05 #104
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45134680
De naweeen duurden bij mijn ruim 5 dagen en die waren echt erg. Ik lag/zat regelmatig te puffen tijdens een voeding. Dan denk je dat je de bevalling gehad hebt, gaat het nog dagen door.

Dat kan echt wel spruw zijn Neuk. Zit het ook op zijn wangen? Drinkt hij wel goed? Anna dronk tijdens het begin van de spruw (wat we dus pas vrij laat ontdekten) nog goed. Het duurde een tijd voor ze slechter ging drinken.

Leuk dat je hier weer echt post E.T.

Als wij zo'n periode hadden, bewaarde ik de gekolfde melk van 's nachts en overdag voor de avond chacama. Hoefden we het niet te ontdooien en als ik zelf genoeg had, konden we het alsnog invriezen.

Ik ben weer even blij dat ik bv geef (mooie tegenhanger voor het gedoe dat we met de crematie gaan krijgen). Anna is heel erg verkouden nu, gisteravond had ze er zelfs verhoging bij. Ik kon haar nu mooi troosten met de bv, ze werd er weer lekker rustig van. Vannacht heeft ze weer aan de borst geslapen, net als tijdens het eerste sprongetje.
*OUD heilige*
  maandag 8 januari 2007 @ 08:41:52 #105
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45134746
quote:
Op maandag 8 januari 2007 08:34 schreef YPPY het volgende:
De naweeen duurden bij mijn ruim 5 dagen en die waren echt erg. Ik lag/zat regelmatig te puffen tijdens een voeding. Dan denk je dat je de bevalling gehad hebt, gaat het nog dagen door.

Dat kan echt wel spruw zijn Neuk. Zit het ook op zijn wangen? Drinkt hij wel goed? Anna dronk tijdens het begin van de spruw (wat we dus pas vrij laat ontdekten) nog goed. Het duurde een tijd voor ze slechter ging drinken.

Leuk dat je hier weer echt post E.T.

Als wij zo'n periode hadden, bewaarde ik de gekolfde melk van 's nachts en overdag voor de avond chacama. Hoefden we het niet te ontdooien en als ik zelf genoeg had, konden we het alsnog invriezen.

Ik ben weer even blij dat ik bv geef (mooie tegenhanger voor het gedoe dat we met de crematie gaan krijgen). Anna is heel erg verkouden nu, gisteravond had ze er zelfs verhoging bij. Ik kon haar nu mooi troosten met de bv, ze werd er weer lekker rustig van. Vannacht heeft ze weer aan de borst geslapen, net als tijdens het eerste sprongetje.
Geloof dat ik ook even op spruw moet gaan checken. Witte waas op de tong..slecht drinken aan de borst en zelf pijnlijke borsten...uhm...
  maandag 8 januari 2007 @ 09:38:56 #106
108648 cattie
lieve moeder
pi_45135490
quote:
Op zondag 7 januari 2007 14:07 schreef PM-girl het volgende:
Cattie hoe is het afgelopen nacht gegaan? Een flesje gehad of niet?

Hihi, ik heb hier twee dagen op een rij groene melk gekolfd! (eerste keer door de erwtensoep? tweede keer door een kleine hoeveelheid spinazie in een grieks hapje?) Ik las in ieder geval dat het geen kwaad kan, ziet er alleen een beetje giftig uit zo!

ET, ik voelde de TSR ook pas laat, ik weet niet of ik hem eerder had dan dat moment, ik geloof pas na enkele weken?
Nebelung noemt het tintelend, ik noem het een 'krakend' gevoel, een betere omschrijving is er niet voor mij!

De pijn die bij spruw omschreven wordt (naar binnen toe en ook nog na het voeden), komt het wel eens voor dat je dat aan een kant maar hebt (al langere tijd)? Rechts is volledig pijnloos, links vaak die pijn? Er zitten geen zichtbare kloofjes, maar spruw lijkt me aan 2 kanten te moeten zitten?
Ive heeft nog geen avondflesje kv gehad om practische redenen (zaterdag bezoek en zondag op bezoek geweest), vanavond gaat het gebeuren. Verstandelijk weet ik dat het goed is om te proberen, maar gevoelsmatig zit het me niet lekker. Heel stom, maar het doet mij pijn dat het met bv alleen niet helemaal lukt.

Groene melk! Wow, grappig.

Ik heb spruw aan 1 kant gehad, de andere kant was helemaal oke en Ive had ook nergens last van.

Neuk, ik zou naar de ha gaan met jouw klachten. H ier op het cb word je namelijk toch doorgestuurd met dat soort klachten.

Naweeen heb ik een beetje gehad. Wow, dat je bv zo in je baarmoeder kunt voelen de eerste dagen!
  maandag 8 januari 2007 @ 10:48:40 #107
94046 PM-girl
pi_45136667
Cattie, begrijpelijk je verdriet bij het flesje kv, maar het is nu toch nog alleen maar een probeersel? En wellicht kun je kolven om 23;00 uur, zodat je productie niet terugloopt?
Hoe is het eigenlijk met je werk, is dat nu geregeld (live voeden/kolven?)

Spruw aan 1 kant kan dus wel, heb echter geen klachten behalve die pijn en ook Simon heeft geen klachten. Ik denk dat het geen spruw is, maar houd het wel in de gaten, want het kan dus wel.
*
  maandag 8 januari 2007 @ 11:11:47 #108
108648 cattie
lieve moeder
pi_45137200
Het is idd een probeersel en ik ben zeker van plan om te gaan kolven. Als het dan niet werkt, kan ik weer zelf gan voeden. En anders hou ik er een gevulde koelkast aan over, ook best handig!
Gelukkig werkt de neusspray, zodat ik op mijn werk niets hoef te veranderen.
  maandag 8 januari 2007 @ 11:40:35 #109
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45137974
Ik heb het idee dat, nu die last van mijn schouders is gevallen, de bvproductie weer stijgt
Ironisch
  maandag 8 januari 2007 @ 13:07:29 #110
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45140006
quote:
Op maandag 8 januari 2007 08:34 schreef YPPY het volgende:
Nee, zit niet op de wangen. Zijn het soort van blaasjes? Ook op de lipjes?
Hij drinkt verder prima. Hij heeft wel wat vaker een zeurhuiltje. Het gekke is dat hij dan niet zo goed wil drinken en wel op de vinger wil zuigen. En dan valt ie snel in slaap... Sprongetje?
Ik wil toch graag even wachten tot a.s. woensdag, dan kan nl. mijn vriend evt. ook mee en hoef ik niet zo ver te lopen naar de dok en naar het CB.
Iedere golf van de zee,
  maandag 8 januari 2007 @ 13:35:57 #111
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45140760
Anna had het juist niet op haar tong, maar wel in haar wangen en op haar lipjes. Soort van kapotte blaasjes zaten erbij. Volgens het CB was het geen spruw, maar waren het melkresten. Later bleek het toch spruw te zijn. Ik denk niet dat het erg is om te wachten tot je toch naar het CB gaat. Wij hebben er weken mee rondgelopen (bleek later).
*OUD heilige*
pi_45144024
ow ik ben ook beginneling zo te lezen.
heb weer even wat vraagjes
onze meid heeft vannacht echt 3uur aan de borst gelegen. ze valt af en toe in slaap en nog zoeken als ze in haar bedje ligt. is het normaal dat een kind van 8 dagen echt 2 a 3uur aan de borst ligt soms ook overdag?

soms heeft ze ook wat dikkere melk op haar tongetje/in haar mondje liggen is dat normaal?

ik voel me soms echt een als ik hier mee lees.
mama van 3 kids!
  maandag 8 januari 2007 @ 15:37:03 #113
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45144637
Dat is nog niks. Anna lag hele dagen aan de borst. Nachten ook trouwens.

Je kunt proberen of je het verschil kunt ontdekken tussen dorst en zuigbehoefte.
*OUD heilige*
pi_45145416
ow dan is heb ik nog geluk
yppy dat zie ik meteen bij haar. ze zoekt dan en als je je vinger in haar mond stopt dan word ze kwaad als er niks uit komt zo klein en dan al kwaad kunnen zijn of mevrouw trekt haar rimpeltjes op haar voorhoofd op.

dank je wel yppy. dacht dat ze te weinig kreeg maar er zit altijd melk in het tepelhoedje.
mama van 3 kids!
  maandag 8 januari 2007 @ 16:16:16 #115
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45146040
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:59 schreef Popples het volgende:
ow dan is heb ik nog geluk
yppy dat zie ik meteen bij haar. ze zoekt dan en als je je vinger in haar mond stopt dan word ze kwaad als er niks uit komt zo klein en dan al kwaad kunnen zijn of mevrouw trekt haar rimpeltjes op haar voorhoofd op.

dank je wel yppy. dacht dat ze te weinig kreeg maar er zit altijd melk in het tepelhoedje.
Popples in het begin had ik Maud ook bijna constant aan de borst. Na 1,5 week ben ik een speentje gaan halen. Ze wist toen immers dat melk bij mij te halen was. En die speen helpt nu nog steeds. De zuigbehoefte neemt al iets af in verglijking met het begin, maar is er nog steeds. En dan slaapt ze toch een stuk lekkerder.
  maandag 8 januari 2007 @ 16:32:34 #116
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45146655
@Popples:
Volgens mij is het een kwestie van instinct. Apenjongen en baby's zijn erop ingesteld dat ze dag en nacht op elk moment kunnen drinken. Jongen van apen slapen ook bij hun moeder en hoeven vaak alleen te happen. Bij mensen is dat al lang niet meer zo, met al die waarschuwingen over op je kind gaan liggen en wiegendood. Ik denk dat dat vroeger ook veel meer gebeurde, dat het kind continu bij de moeder was en op elk gewenst moment kon drinken. Het duurt even voordat je daar een ritme in hebt gevonden, samen met je kindje. Kendahl heeft tot ongeveer drie en een halve maand een uur gedaan over de voedingen. Toen ben ik maar iets consequenter geworden Vaker van borst wisselen wil ook nog wel eens helpen, dan schiet het weer meer toe en wordt je kindje weer eventjes wat alerter. Succes!
  maandag 8 januari 2007 @ 16:53:05 #117
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45147407
Ik heb nu echt zo'n gevoel dat ik langzaam aan het bevallen ben. Ik heb 6 mnd bv gegeven en dat moet langzaam ophouden. Terwijl een bevalling "heel snel" is. 9 mnd in de buik en dan gauw eruit. Je kent het gemis daarna wel, van: hé, ik mis iets in mijn buik! Ik mis de bv nu al bij voorbaat.
pi_45147421
Via een tepelhoedje kan het drinken ook meer kracht kosten, dus langer duren voor ze verzadigd is.
  maandag 8 januari 2007 @ 17:15:47 #119
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45148222
PV dikke en sterkte met afkicken.
pi_45150881
pv dank je wel
trouwens vandat slapen wil mevrouw 's nachts ook alleen maar bij mij.
sterkte met afbouwen knap dat je het toch zo lang hebt volgehouden

chacama ik durf renske geen speen te geven want we hebben al in het begin moeite gehad. als het goed is belt de wijkvervpleegkundige heel snel. dan zal ik het met haar eens over hebben.
mama van 3 kids!
  maandag 8 januari 2007 @ 18:38:14 #121
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45151085
Popples ik had in eerste instantie ook een beetje angst voor speen/tepel verwaring, maar mijn kraam was daar vrij simpel in. Een vinger lijkt ook niet op een tepel en die gaf ik wel. Waarom zou dat dan niet verwarren. Nu krijgt ze speen, fles en tepel en het gaat goed. Ik zeg niet dat je het moet doen, maar het is voor de toekomst misschien wel te overwegen. Het feit dat je wel een pink geeft en ze daar dus wel van inziet dat er niets uitkomt en dan je tepel pakt, geeft al aan dat ze dat verschil wel kent. Succes. En probeer wel als ze niet drinkt je tepel uit d'r mondje te halen, want dat is nl. niet bevordelijk voor jouw tepels.
pi_45151405
dank je chacama,
toevallig heeft manlief haar vanmorgen even een speentje gegeven omdat ik snel boodschappen moest doen. en nu weet ze nog heel goed waar ze kan drinken.
jullie zijn schatten ik weet niet waar ik zonder jullie was.
mama van 3 kids!
  maandag 8 januari 2007 @ 19:35:40 #123
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45153317
Graag gedaan. Ik doe ook alleen maar wat de rest voor mij deed en nog steeds doet. Steunen en advies geven daar waar mogelijk. Hopelijk hangt ze straks iets minder aan de borst. Het grote voordeel wat ik van de speen ervaar is dat ik nu nog steeds gewoon lekker met d'r kan kroelen zonder dat ze meteen aan mijn borst wil hangen. De assosiatie mama = eten is er gelukkig niet heeft een vriendin van me. Die kan de kleine niet pakken zonder dat ie wil eten. Mama is ook spelen, kroelen en gewoon lekker tegen aan liggen.

Maud zit inmiddels al weer in een lekker ritme. Het is ergens tussen de 2,5 en 4 uur. Kun je goed op bouwen dus . Maar, ja de ene keer drinkt ze ook meer dan de andere. We kijken wel weer. Ze slaapt in elk geval wel goed en dat is me ook veel waard.
  maandag 8 januari 2007 @ 20:55:42 #124
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45156917
Anna heeft in haar hele leven iets van 4 dagen wel een speen geaccepteerd. Verder niet. Een soort van omgekeerde tepel-speel verwarring.

Over een tijdje ben jij weer degene die tips en aanmoedigingen kan geven Popples. Ik ben ook ontzettend blij met dit topic. Je krijgt er steun en adviezen die je irl zo hard nodig hebt, maar niet krijgt.
*OUD heilige*
  maandag 8 januari 2007 @ 21:11:21 #125
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45157715
pi_45157997
Speen is ook anders dan pink. Juliette kokhalst van een speen, pas uitgeprobeerd toen ze wel wilde zuigen vanwege krampjes maar borstweigerde, en ik m'n pink weer eens terug wilde.
  maandag 8 januari 2007 @ 21:48:10 #127
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45159584
Kendahl moet ook niks van die dingen hebben
  maandag 8 januari 2007 @ 23:13:13 #128
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45163920
Brent weigert de borst... Hij heeft net wel een klein beetje gedronken maar verder sinds vanmiddag tot grote frustraties alles hysterisch geweigerd. Ik heb uit frustratie maar gekolfd en kijk het effe aan vannacht. Als het aanhoudt bel ik morgen de arts wel.
Het stomme is dat ie wel uren onder de babygym ligt te genieten en te lachen. Dat vindt hij geweldig, en dan wil ik em voeden omdat hij op zijn vuist zit te sabbelen en dan schreeuwt hij echt als een mager speenvarken Ik snap er helemaal niets van.
Iedere golf van de zee,
pi_45164414
Vervelend Neuk. Het voelt bijna als een afwijzing van jezelf he? Althans, zo ervaarde ik dat.

Kan hij oorpijn hebben, pijn in de keel, is hij ziek, zou hij spruw kunnen hebben? Of is hij, terwijl hij aan de borst lag, ergens van geschrokken? Ben je ongesteld geworden of denk je dat het er aan zit te komen? Heb je een ander geurtje/wasmiddel gebruikt? Gebruikt hij erg vaak een speen?

(allemaal mogelijke oorzaken)

Andere tips: dring de borst niet op, geef hem indien mogelijk wel de gelegenheid om te drinken (als je een ligbad hebt kan het fijn zijn om samen in bad te gaan of naast je in bed met je bovenlijf bloot) en veel lichamelijk contact.

Sterkte

Nog een linkje, halverwege de pagina (na de kraamtijd) http://www.borstvoeding.c(...)g_een_overzicht.html
  maandag 8 januari 2007 @ 23:39:38 #130
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45164903
Ja ik werd er wel een beetje emo van. Ik weet niet zo goed wat er aan de hand is. Hij zelf ook niet denk ik Dus dat scheelt. Ik vermoed een sprongetje of spruw. Iets anders kan ik me niet indenken.
Speen gebruikt hij wel, maar niet vaak. Wat me wel opvalt is dat hij de laatste paar dagen andere dingen doet dan eerst waaronder ook zijn handje in de mond steken. Ziet er raar uit Hij sabbelt dus op zijn handpalm, ik heb dat nog niet eerder bij andere kindjes gezien

Bedankt voor de link Grappig, overal staat veel lichamelijk contact... Dat doe ik dus al uit mezelf en dat voelt goed.
Iedere golf van de zee,
  † In Memoriam † maandag 8 januari 2007 @ 23:52:45 #131
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45165286
PV, succes met afbouwen en loslaten! Je hebt absoluut het meeste eruit gehaald wat er in zat voor Kendahl. Letterlijk.

Popples, je groeit er vast wel snel in, in het borstvoedingsgebeuren.

Chacama, loopt lekker zo,fijn om te lezen.

Neuk, wat vervelend toch. Succes met het achterhalen van de oorzaak. En dat vuistje sabbelen is natuurlijk ook omdat Brent z'n vuisten moet ontdekken.(Hoewel hij ze op de foto met Kylian al best klaar had )

En Cattie, ik snap je maar al te goed. Maar als er aanvulling nodig is moet je wel. Laat dat flesje kv je plezier in bv geven alstjeblieft niet vergallen
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2007 @ 00:31:56 #132
141844 Macka66
pi_45166331
Lucie en ik zijn gestopt met bv. Nou ja, de bv is meer gestopt met ons

Het kolven heeft niet geholpen, de bv nam af in plaats van toe. Drie druppeltjes per borst na een kwartier kolven, en soms helemaal niets. Ook 's nachts. We hebben het nog een paar keer geprobeerd, maar Lucie wil ook niet meer aan de borst drinken. Zelfs wat druppels bv op haar lippen roepen afwijzing op.

Ik mis de speciale band van het voeden enorm. Ben boos op m'n eigen lichaam. 't Heeft tijd nodig.
Zes maanden heb ik (hoewel beperkt door m'n borstklierafwijking) bv kunnen geven. Tegenwoordig wordt er al gejubeld als een vrouw zes maanden bv heeft gegeven. Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel een minimum periode. Dus geen gejubel voor mij. Ik heb gewoon gedaan wat mogelijk was, voor Lucie. Dat doe je als moeder.

De bv heeft Lucie niet alleen een goede start gegeven qua beschermende stoffen, maar ook qua mondgewoonten. Ik merk het aan haar spraakontwikkeling (brrrrrroem en wawawa komen er pittig gearticuleerd uit) en aan haar kauwen. Naast het verdriet is dat dan toch wel weer heel leuk!
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  dinsdag 9 januari 2007 @ 07:17:55 #133
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45168899
Wat moeilijk Macka. Je hebt er zo ontzettend veel energie in gestopt en moeite voor gedaan. En dan wil je lichaam niet meer. Ik vind je superstoer dat je zover bent gekomen en vind die zes maanden zeker wel een gejubel waard . Het is hartstikke knap dat je het toch voor elkaar hebt gekregen! Juist door die klieren was het veel moeilijker en had je al veel eerder kunnen zeggen dat het niet ging. Nu ben je echt tot het uiterste doorgegaan en meer kun je niet doen toch? Lucie mag er bij mee zijn.
*OUD heilige*
  dinsdag 9 januari 2007 @ 07:44:54 #134
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45169056
macka....wat Yppy zegt. Dus wel een voor jou.

Ik ben op gaan schrijven wanneer Maud eet, slaapt en poept. Gisteren weer een mooie luier vol met mosterd gehad. Het was maar goed dat ik de plasluier voor het voeden had verschoond anders had ze niet onder gedaan voor Brent (zie fototopic ). Ze heeft nu al twee avonden te kort aan mijn bv. Dus gisternacht om twaalf uur (ze had om 9 uur gehad) naast het aanleggen (ik had soepele borsten) ook nog 60 cc bv uit de fles gegeven. Daar heeft ze tot half 5 opgeslapen en toen had ze aan 1 borst weer genoeg. Ik vind het raar. De hele dag heeft ze voldoende. Heb ik ook volle borsten, maar na 9 uur lijkt het wel of ik een minimale productie heb. Zou dat komen omdat ik dan zo moe ben dat het produceren ook niet meer lekker gaat? Nu heb ik voldoende in de koelkast en vriezer staan, dus ik maak me niet veel zorgen, maar vreemd vind ik het wel.

Oh en ze drinkt nu beter in de rugbyhouding dan gewoon. Ze laat dan in elk geval niet meer los. Rare meid.
pi_45169096
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 07:44 schreef chacama het volgende:
.... Ze heeft nu al twee avonden te kort aan mijn bv. Dus gisternacht om twaalf uur (ze had om 9 uur gehad) naast het aanleggen (ik had soepele borsten) ook nog 60 cc bv uit de fles gegeven....
Dit lijkt me nu eigenlijk nefast voor je productie...
  dinsdag 9 januari 2007 @ 08:08:12 #136
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45169185
Dat probleem, dat het 's avonds 'op' is, heb ik eens in de zoveel tijd chacama. Vervelend is dat. Ik kolf dan de hele dag, zodat er 's avonds iig wel genoeg is. Door dat extra kolven wordt de productie weer beter en kan ik de hoeveelheid die ze met de fles erbij krijgt gaan minderen. Eerst dacht ik dat het samenging met de menstruatie, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.
*OUD heilige*
pi_45169880
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:31 schreef Macka66 het volgende:
Ik mis de speciale band van het voeden enorm. Ben boos op m'n eigen lichaam. 't Heeft tijd nodig.
Zes maanden heb ik (hoewel beperkt door m'n borstklierafwijking) bv kunnen geven. Tegenwoordig wordt er al gejubeld als een vrouw zes maanden bv heeft gegeven. Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel een minimum periode. Dus geen gejubel voor mij. Ik heb gewoon gedaan wat mogelijk was, voor Lucie. Dat doe je als moeder.
Tja, en juist dat is dus niet zo vanzelfsprekend, en maakt dat het wel enigszins "nodig" is te jubelen als een vrouw het zes maanden vol houdt. Ik heb toevallig gister met twee vriendinnen (ook nog niet aan de kids verder, hoor) zitten praten over borstvoeding enzo. De een kwam aan met "ik heb kunstvoeding gehad en ik ben ook gezond" ( kansrekenen...). Toen ik zei dat kunstvoeding nooit het natuurlijke afweersysteem van de moeder na kan bootsen, kwam de ander met "nou, daar geef je ze dan toch zes weken borstvoeding voor? Daarna gaan ze natuurlijk aan de fles" (wat nou, "natuurlijk", kunstmatig zul je bedoelen). Dat je een half jaar (of langer) door kunt gaan, ging er niet in ("dan heb je een halve peuter aan je lijf hangen"), het was niet nodig...

En da's dan de jonge generatie, de generatie die als 't goed is in elke krant etc. weleens is tegengekomen dat borstvoeding toch echt de voorkeur verdient in meerdere opzichten, als het om de puur medische kant gaat (stress bij moeder en kind is natuurlijk nooit goed, en dan stoppen oid kan ik me heel goed voorstellen... 't Moet wel menselijk blijven, qua pijn en moeite.)
  dinsdag 9 januari 2007 @ 09:13:34 #138
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45169922
Chaca,eenflesje lijkt mij ook nietde besteoplossing want zo doe je niets om aan de vraag naar bv te beantwoorden. Ik bedoel, als je steeds een flesje geeft krijgen je borsten ook geen signaal dat ze meer melk moeten produceren. Extra aanleggen in de avondlijkt mij de beste remedie, en als het tijds en praktisch gewijs lukt overdag ook een paar keer een beetje kolven. Dan kun je als ze nog wat wil en niet tevreden is aan de borst een flesje bv geven.

Ik zat net even te denken dat ze misschien aan het clusteren is.Maar daar vind ik het weer zo'n raar tijdstip voor, dat ken ik meer van overdag of de avond. Is Maud wel stil als zenog bij je aan de borst ligt of is ze dan aan het piepen enzo?

ik ga er in mijn post eigenlijk van uit dat je liever bv dan kv geeft, ik hoop dat je ergens wat aan hebt en dat Maud gauw weer genoeg heeft aan jouw melk!
  dinsdag 9 januari 2007 @ 09:18:19 #139
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45169980
En dan wil ik nog even PV en Macka complimenteren met alle moeite die ze gedaan hebben om hun lieverds zes maanden te voorzien van bv.
Het is idd jammer dat 6 maanden al zo'n mijlpaal lijkt/is. Ik word ookregelmatig gecomplimenteerd dat ik (nog steeds) bv geef. Tja het is wel eensmoeilijk geweest maar verder vind ik het niet meer dan normaal dat ik Emma geef waar de natuur (god voor de gelovigen) in voorziet.
Mijn schoonmoeder vroeg laatst of het kan dat Emma op een gegeven moment niet meer wil. Ja dat kan maar tot het zo ver is gaan we gewoon door.
pi_45170410
Het was toch een flesje uit de vriezer/koelkast? Kolf je elke dag Chacama? Want dat klinkt dan eerder alsof je per dag wel genoeg cc's produceert, alleen de timing komt niet helemaal overeen met Mauds behoefte.

Wat jammer Macka, dat 't zo is afgelopen. Als je het erg vervelend vindt kun je misschien nog proberen of een lactatiekundige kan helpen?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 10:19:16 #141
94046 PM-girl
pi_45170910
Macka, wat jammer zeg. Maar je hebt de 6 maanden volgehouden, al vind jij dat 'normaal', tegenwoordig is dat niet meer en zéker niet hoe jij het hebt gedaan, het dubbelop. Dus diepe buiging voor jou hoor!

Neuk, misschien even de ha laten kijken of het idd geen spruw is? Want daar kun je iets aan doen. Wel vervelend die 'afwijzing', hoop dat het vlug beter wordt!
*
  dinsdag 9 januari 2007 @ 10:22:15 #142
108648 cattie
lieve moeder
pi_45170953
Neuk, wat rot, ik kan me voorstellen dat je er emo van wordt.
Macka, wat jammer dat het afgelopen is! Maar je hebt het super gedaan hoor!

Gisteravond wilden we Ive zijn eerste flesje kv geven. Alles was voorbereid, maar we hadden met 1 ding geen rekening gehouden. Ive weigert! Hij wil gewoon niet! Op een flesje bv is hij al niet zo dol, maar dat gaat er wel in, maar dit wilde hij echt niet, hij ging helemaal over de rooie. We gaan het vanavond denk ik weer proberen, hopen dat het dan wel lukt.
Anders blijf ik nog heel lang in dit topic! (Niet dat ik dat erg vind hoor.)
pi_45171130
Dat was voor een tante van mij de reden mijn neefje ruim een jaar bv te geven
pi_45172572
Merlijn heeft KV ook nooit lekker gevonden, als het dan moet liever water
pi_45173074
Neuk, wat verdrietig moet dat voelen. Het klinkt echt wel spruwig (ghe, dat woord bestaat vast niet), vooral in combinatie met een witte tong. Wat het ook is, ik hoop dat het snel over is.

Chacama, waardoor denk je dat ze te kort heeft aan je BV? De snelste manier op het op te bouwen lijkt me toch vaker aanleggen inplaats van op een ander tijdstip kolven en dat via een flesje geven.

Cattie, ik moest echt even stiekem gniffelen hoor toen ik dat las!

And last but not least, Macka! Ik kan me wel vinden in je schrijven over geen jompels want dat doe je als moeder toch gewoon. Maar ik denk wel dat jij driedubbel zo trots mag zijn op jezelf, en op je dochter. Want jullie hebben het wel gewoon gedaan!
pi_45173686
Macka, wat jammer dat het nu niet je eigen keuze is geweest om te stoppen zeg maar. Kan ik me helemaal voorstellen dat dat verdrietig is. Ik vind het ook echt super van je dat je zo lang hebt volgehouden En is het idd niet een idee wat Poemojn zegt? Toch nog eens een lactatiekundige vragen om te helpen? Als je zo graag wilt blijven voeden vind ik dat geen gek idee. Wie weet is er toch nog iets op te vinden.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 12:29:09 #147
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45173776
Neuk, hoe gaat het vandaag? Klinkt niet helemaal jofel, misschien toch ff HA bellen. Spruw schijnt niet tof te zijn op de lange termijn.

Macka. meid.. ik begrijp je. En jij hebt nog harder gewerkt vanaf het begin. Goed gedaan, weest trots en je mag best traantjes laten.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 12:48:32 #148
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45174291
Macka.
Als ik over mezelf en BV geven denk, heb ik precies hetzelfde als jij. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik dat geef en alles wat erbij komt over heb voor mijn kind. Maar tóch... door dit topic heb ik ervaren dat je best trots mag zijn dat je je kind voedt met je zelfgeproduceerde melk. En dat je (en we... ) het maar volhoudt! Dus, een jubel voor jou!
En sterkte.

Neuk, ik heb het hier al eerder geschreven, áls jullie spruw hebben, vraag om daktarin orale gel. Nistsatyne (ben de precieze naam alweer vergeten ) wordt soms eerder voorgeschreven, maar schijnt bij lange na niet zo effectief te zijn. Zo hebben wij er eerst een week mee geklooid en het werd alleen maar erger. Met de daktarin hadden we veel beter effect. Maar de spruw had zich intussen wél al veel dieper in mijn borsten kunnen nestelen.

En Cattie.... Die Ive toch.... Hij weet wél wat hij wil he?! Wel lastig voor jullie....

Hier gaat het goed met de BV. Ik ben eeeeííííndelijk begonnen met structureel kolven. En nu breek ik me het hoofd over hoe ik eea makkelijk kan gaan invriezen. Bakjes, zakjes, ijsblokzakjes...
Kleine porties (erbij) lijkt me wel handig, toch?

Oh, en ik vrees dat er een menstruatie aan zit te komen... Hoop dat het niet zo'n effect heeft op mijn BV. Verder in het moedertopic.
pi_45174585
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 12:48 schreef Moonah het volgende:
Hier gaat het goed met de BV. Ik ben eeeeííííndelijk begonnen met structureel kolven. En nu breek ik me het hoofd over hoe ik eea makkelijk kan gaan invriezen. Bakjes, zakjes, ijsblokzakjes...
Kleine porties (erbij) lijkt me wel handig, toch?
Ik doe het in ijsblokjeszakjes/-bakjes en dat bevalt prima omdat ik de gekolfde melk alleen maar heel af en toe gebruik om bij het groente/fruithapje te doen (een bevroren blokje MM, een bevroren blokje fruit).
Verder werk ik niet dus heb ik eigenlijk voor niets in een paar weken een berg melkblokjes geproduceerd
Ik ben e rnu ook maar mee gestopt. Als het echt een keer onverhoopt nodig mocht blijken dan zou ik ook niet zo veel moeite hebben met een fles KV nu ze tegen de zes maanden gaat. Maar goed, dat zou dan dus ook echt een noodgeval zijn want voor de rest kan ze eigenlijk altijd bij mij drinken.
Als ik zou werken dat zou ik het denk ik in van die lansinoh zakjes bewaren (te koop bij borstvoedingswinkel.nl omdat je anders wel heel veel blokjes uit moet drukken voor een fles.
Kleine restjes kan je dan in een ijsblokjesvorm gieten.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 13:09:35 #150
94046 PM-girl
pi_45174840
IJsblokjes, hier heb ik er ook al wat liggen, naast Medela zakjes en Aventpotjes. Ik weet nog niet precies hoeveel 1 blokje is, maar ik vul 1 zo'n zakje met ongeveer 250 cc, gedeeld door 18 is dus ongeveer 14 cc.
Het lijkt hier trouwens wel alsof de bv minder wordt na invriezen?
Ik kolf 150 in het kolfflesje, giet het in het zakje (niet precies af te lezen wat er in zit dan),na het ontdooien giet ik het in een fles en is het maar 135/140?
Gisteren getest met water (niet bevroren) en dan klopt het wel, dan is het overal 150 precies. Zou het kunnen, dat het iets aan volume verliest door vriezen?

Moonah, fijn dat het kolven lukt!
*
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2007 @ 13:29:26 #151
141844 Macka66
pi_45175339
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 09:48 schreef poemojn het volgende:
Wat jammer Macka, dat 't zo is afgelopen. Als je het erg vervelend vindt kun je misschien nog proberen of een lactatiekundige kan helpen?
Ik heb zelfs al langer kunnen voeden dan m'n lactatiekundige verwachtte.
Lucie pakt behalve de borst helaas ook (al eerder) de hulpset niet, en dan is er niet zoveel meer te doen.
(Domperidon slikken hielp ook al niet.)

Wat nog zou kunnen is gebruik gaan maken van het moedermelknetwerk en dan donor-bv per fles geven. Maar het ging mij er om dat Lucie mijn eigen bv zou krijgen, met mijn eigen anti-stoffen. En dat we dat intieme contact van live voeden zouden hebben.

Het is een natuurlijk proces dat kinderen van bv over gaan naar vaste voeding. Meestal gaat dat geleidelijk, maar ik kijk er eigenlijk niet van op dat nu Lucie zo met smaak aan het Rapleyen is mijn krakkemikkige bv mechanisme er meteen mee stopt. Ik probeer me er bij neer te leggen, en richt mijn energie nu op zo goed mogelijk opbouwen van de vaste voeding. Dat kan ook heel leuk en voldoening gevend zijn
  dinsdag 9 januari 2007 @ 13:41:18 #152
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45175623
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 07:52 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Dit lijkt me nu eigenlijk nefast voor je productie...
nefast als in slecht neem ik aan. Dan klopt het met mijn gevoel. Het is alleen zo raar dat de rest van de dag wel lekker gaat.
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 08:08 schreef YPPY het volgende:
Dat probleem, dat het 's avonds 'op' is, heb ik eens in de zoveel tijd chacama. Vervelend is dat. Ik kolf dan de hele dag, zodat er 's avonds iig wel genoeg is. Door dat extra kolven wordt de productie weer beter en kan ik de hoeveelheid die ze met de fles erbij krijgt gaan minderen. Eerst dacht ik dat het samenging met de menstruatie, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.
Ga ik nu ook doen. Want ik wil wel dat ze bv blijft krijgen. Ze spuugt trouwens nu ook weer meer.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:12:39 #153
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45180268
'Rapleyen'
Ik ben het woord nu al minstens tien keer tegengekomen... wat betekent het?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:28:28 #154
108648 cattie
lieve moeder
pi_45180837
Rapley is een methode om groente en fruit aan te bieden. In het kort is het dat je het in stukjes geeft en niet gepureerd. Er is hier ook ergens een topic over.

Ive is nu 70cm en 8405 gram, hij groeit dus nog steeds super op mijn bv!
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:40:23 #155
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45181322
Jeumig! Ivewat groei jij goed! Emma is 8470 gram bij 75cm!
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:45:30 #156
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45181519
Bedankt voor het medeleven en sorry dat ik pas zo laat reageer ook...
Ik maak me niet zoveel zorgen meer. Vanochtend was het wel 1 groot drama met hem en de BV maar vanmiddag ging er zonder pardon bij de oppas (oefenen) een fles in met 230ml afgekolfde melk. Na vannacht ben ik er iets anders tegenaan gaan kijken. Ik zal schrijven waarom:

[quote van "Oei, ik groei!"]Rond 8 (7-9 weken) kondigt het volgende sprongetje zich aan. Op deze leeftijd krijgt je baby een nieuw vermogen[/quote]

[quote van "Oei, ik groei!"]Maar dat nieuwe vermogen brengt niet alleen fijne dingen. Het zet ook de vertrouwde belevingswereld van je baby op zijn kop. Hij ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt dingen die totaal nieuw voor hem zijn. Zijn oude wereld is niet meer wat die geweest is. Hij is verbaasd, verward, perplex. Hij moet alles rustig tot zich laten doordringen.Hij moet alles verwerken en dat doet hij het liefst vanuit een vertrouwde, veilige plek. Hij wil terug naar mama. Deze hangerige periode duurt een paar dagen tot 2 weken.[/quote]

[quote van "Oei, ik groei!"]Baby van slag: hoe toont hij dat:
- Huilt vaker
- Wil vaker bezig gehouden worden
- Eet slechter
- Is (vaker) eenkennig
- Klampt zich wat steviger aan je vast
- Slaapt slechter
- Zuigt (vaker) op zijn duim[/quote]

Ik herken hier dus heel veel in. Van het onderstaande lijstje kan ik 1 dingetje niet aankruisen. Hij is niet eenkennig. Wil gewoon bij iemand zitten en dan valt hij heel snel in slaap. Ik denk echt dat Brent een sprongetje heeft. Misschien wel icm spruw maar dat horen we morgen dan wel weer op het CB.
Iedere golf van de zee,
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:53:22 #157
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45181786
*gaat Oei, ik groei aanschaffen*

Maud is vanmiddag heel lang wakker geweest. Lekker bij papa op schoot naar buiten kijken. En net na het drinken bij mij tevreden in slaap gevallen.
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2007 @ 17:00:20 #158
141844 Macka66
pi_45182091
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:28 schreef cattie het volgende:
Rapley is een methode om groente en fruit aan te bieden. In het kort is het dat je het in stukjes geeft en niet gepureerd. Er is hier ook ergens een topic over.
Theorie en praktijk van de Rapley-methode
  dinsdag 9 januari 2007 @ 17:21:08 #159
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45182791
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:53 schreef chacama het volgende:
*gaat Oei, ik groei aanschaffen*

Maud is vanmiddag heel lang wakker geweest. Lekker bij papa op schoot naar buiten kijken. En net na het drinken bij mij tevreden in slaap gevallen.
Is ook een aanrader En het werkboek is ook erg leerzaam en leuk
Iedere golf van de zee,
pi_45202760
Het idee dat de melk kleiner wordt door bevriezen had ik ook, maar dat vond ik zo dom van mezelf dat ik dacht dat ik het me verbeeldde.

Bij mij lost het zichzelf overigens elke keer weer op chacama, dus het hoeft niet het einde van je productie te zijn.

Ive gaat echt hard. Stiekem vind ik het wel mooi cattie dat ie weigert. Net of hij weet wat het beste is.

Oei, ik groei is echt super. Het geeft net dat stukje extra energie om lastige dagen aan te kunnen. Wij gooien haast elke lastige dag op een sprongetje, dan kan ik makkelijker geduld hebben.

Ik vries melk in in een plastic ijsblokjes vorm, van silliconen. Daar kun je ze makkelijk uitdrukken. Als hij vol is, doe ik de blokjes in een diepvrieszakje. Verder heb ik potjes van avent. Ik ben wel heel blij met de voorraad nu. Deze week moet ik twee lange dagen werken met avond erbij (=3 of 4 voedingen) en morgen dan een crematie dat Anna naar de opvang gaat, dat zijn er ook 2. In die tijd krijg ik dat niet gekolfd en nu is er tenminste zeker genoeg.
*OUD heilige*
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:17:17 #161
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45204386
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 08:38 schreef YPPY het volgende:
Oei, ik groei is echt super. Het geeft net dat stukje extra energie om lastige dagen aan te kunnen. Wij gooien haast elke lastige dag op een sprongetje, dan kan ik makkelijker geduld hebben.
Zo kun je het ook bekijken! Wat krijg ik dan een overontwikkeld kind!
Brent heeft trouwens vannacht doorgeslapen! (wel 8 uurtjes!) Nou moet ik er wel bij zeggen dat ie een fles met 200ml afgekolfde voeding achteroversloeg.
Het kolven gaat perfect. brent drinkt goed uit de fles, ik vind het ook wel prettig eigenlijk. Alleen mijn boobies doen wel pijn. Misschien door het kolven wat ik nu dus een aantal keren per dag doe. En als het tegenzit komt het door spruw.

Om 11 uur heb ik de afsrpaak bij het CB en als de arts daar zegt dat het spruw is dan hoef ik alleen de HA maar te bellen en hoef ik niet langs te komen voor consult.
Iedere golf van de zee,
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:15:49 #162
94046 PM-girl
pi_45207245
Neuk, lekker zo'n nachtje doortrekken he! En ben benieuwd wat het CB gezegd heeft.

Yppy, misschien is het echt zo dan, van de krimpende melk! Ik vraag wat dat betreft alles hoor, dom of niet! En zo blijkt maar weer, dat het wrs. niet eens een domme vraag was (voor zover die al bestaan!)
*
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:30:56 #163
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45207744
Yeps. Spruw. Grrrrr, ik ga nooit meer geloven wat andere mama's zeggen. 'Nee, da's geen spruw da's gewoon melk' Ik had het al wel verwacht dus... vanmiddag mag ik het receptje afhalen. Hopelijk is het snel over.
Samen met Brent heb ik nog effe een traantje gelaten om de prikken die hij kreeg. Wat is dat zielig!!! En waarom geven ze hem een prikkende vloeistof? Tis toch 2007? Kunnen ze daar niets aan veranderen? Gelukkig was ie hartstikke bikkel. Hij schreeuwde een paar keer en toen was het over.
Iedere golf van de zee,
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:35:35 #164
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45207904
Oh, wat naar Neuk....
De mama's híer kun je wél geloven hoor...
En die prikken, yuk. Ik moest ook huilen samen met Thies.

Trouwens, je hoopt dat het snel over is zeg je. Je weet dat je nog 10 dagen moet doorsmeren nadat de symptomen verdwenen zijn?
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:40:04 #165
94046 PM-girl
pi_45208038
He gets Neuk, dat is niet tof. Verder sluit ik me aan bij Moonah.
Die prikken, zielig he! BV werkt dan wel als ultieme troost hier, Simon is nu al twee keer de dag ná de prikken zielig en dan werkt het goed!
Maar hier ook traantjes hoor de eerste keer! (tweede keer niet!)
*
pi_45208081
Sterkte Neuk, spruw is niet leuk!
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:42:18 #167
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45208122
Moonah, je hoort mij nooit zeggen dat hier kulverhalen afgestoken worden, hoor!
Trouwens, vanochtend zag het er ook heel anders uit dan de voorgaande dagen: een meer dikke plak zeg maar... En ook meer van die blaasjes op de lipjes. En opeens doen mijn boobies ook vreemd pijn (alsof er spierpijn in zit ofzo). Vervelend om hem tegenaan te houden als ik hem draag. Ik blijf hem ook lekker even de fles geven, tenzij iemand me een goeie reden kan geven dat juist niet te doen. Vanochtend heeft hij wel goed aan de borst gedronken, hoor. Maar ik vind dat zelf niet zo 'n prettig gevoel nu, dus kolf ik liever. Dan weet ik iig dat hij voldoende binnenkrijgt.
Iedere golf van de zee,
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:47:36 #168
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45208275
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:41 schreef owlet het volgende:
Sterkte Neuk, spruw is niet leuk!
't mannetje lacht nog steeds veel, dus ik denk dat ie er niet ontzettend veel last van heeft.
Niets aan te doen dat je het krijgt. Ik probeer gewwon te zorgen dat het zsm over is.
Iedere golf van de zee,
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:50:07 #169
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45208353
neuk, als de spruw al ín je borsten zit (pijnlijke borsten, steken) ipv alleen erop (witte plekken op de tepels) dan kun je de HA een recept voor Diflucan vragen. Die moet je innemen en mag eenmalig als je BV geeft. want alleen smeren behandelt de spruw alleen aan de oppervlakte.
Ik bedoel dit allemaal niet betuttelend, maar Thies en ik hebben echt maanden geklooid met die kutspruw omdat we er te laat bij waren. En dat is te voorkomen door een adequate behandeling. Het is nu zo heerlijk dat we er eindelijk van af zijn.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:52:17 #170
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45208433
Yup ik heb auwa boobies. Steken en een soort van spierpijngevol? Morgenochtend bel ik de HA wel weer. Na 12 uur zijn ze dicht...
Iedere golf van de zee,
pi_45216672
jeejtje neuk. leuk is anders. sterkte ermee.
mama van 3 kids!
pi_45222456
Sterkte Neuk, het klinkt akelig.

Hier is de kogel door de kerk, ik ga ook de laatste twee (ochtend en avond) voedingen afbouwen. Ik vind het erg knus en Finn volgens mij ook, maar hij wordt wel steeds ontevredener over de hoeveelheid voeding en dat vind ik zielig. Afbouwen dus maar, het is mooi geweest zo.
  woensdag 10 januari 2007 @ 20:11:34 #173
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45224265
Sterkte met de spruw Neuk!

Ik bouw af op gevoel en dat lukt aardig. De nachtvoeding ligt eruit en overdag kolf ik ongeveer om de 4/5 uur.
  woensdag 10 januari 2007 @ 23:37:05 #174
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45233431
Tnx allemaal
Hoe vaak kun je mm opnieuw verwarmen eigenlijk? Ik vind het zo zonde om weg te gooien...
Iedere golf van de zee,
pi_45233493
Het staat ook in een link in de OP, maar mm mag je niet opnieuw opwarmen of in de koelkast zetten nadat het al eens verwarmd is geweest.
  woensdag 10 januari 2007 @ 23:44:41 #176
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45233703
ok tnx
Maar waarom niet dan?
Iedere golf van de zee,
pi_45234403
Het is een algemeen advies dat geldt voor alle (zuigelingen) melk. Bacteriën verspreiden zich razendsnel in (verwarmde) melk.

Nu heb ik eens gelezen dat mm een slechte voedingsbodem zou hebben voor bacterieën, aangezien mm levende stoffen heeft die zich op die bacteriën zouden richten. Als je het niet hoger zou verhitten dan lichaamstemperatuur dan zou het nog levend zijn en dus een slechte voedingsbodem hebben. Daar is wel onderzoek naar gedaan, maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik zou het er zelf niet op wagen. Je kan mm nog wel een uurtje warmhouden in een flessenwarmer of au bain marie, maar daarna weggooien. Of kleine porties vriezen en desnoods vaker een kleine portie opwarmen bij nog honger.

Trouwens, veel kids lusten mm ook op kamertemperatuur of zelfs zo uit de koelkast (de mijne, hoe kouder, hoe beter )

topic gaat zo snel, net als alles hier, morgen lees ik de rest bij, eerst slapen
  donderdag 11 januari 2007 @ 00:18:38 #178
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45234849
slaap lekker

Ik heb dus net weer gekolfd en laten opdrinken. 's Ochtends kom ik wel aan de 300ml als het niet meer is en naarmate de dag vordert wordt het steeds minder. Net was het maar 90ml en hij schreeuwde echt om meer. Misschien komt het doordat de fles sneller weg drinkt, hoor... maar aangezien hij gisteren ruim het dubbele dronk en daar lekker van kon slapen kwam ik tot de conclusie dat ik 's avonds te weinig melk heb. Hij groeit trouwens wel als een tierelier hoor... Ruim 60cm en 6kg en hij is 10 weken oud morgen dus da's netjes van alles iets teveel volgens de richtlijnen

Kan ik er wat aan doen om het meer te laten worden? Meer drinken misschien? Dan ga ik 's nachts waarschijnlijk helemaal knappen!!!
Iedere golf van de zee,
  donderdag 11 januari 2007 @ 00:22:13 #179
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45234976
Huh, waarom geef jij fles Neuk
En 300 ml... Wow!
  donderdag 11 januari 2007 @ 00:27:21 #180
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45235177
Hij wil mijn tieten niet... dus ik kolf me suf nu! Hij krijgt alleen maar mijn melkes hoor.
's Ochtends en 's nachts wil hij de borst wel maar overdag weigert hij. Daarbij maakt hij met zijn headbangersmentaliteit mijn nipples (r)auw en went hij zo ook nog es aan de fles ofzo...

300 is 's ochtends he... Ik denk wel meer zelfs aangezien ik er 1 aanleg en de andere kolf en er meestal met gemak 2 x 110-120ml uit krijg...
Iedere golf van de zee,
pi_45239066
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:18 schreef Neuk het volgende:
slaap lekker

Ik heb dus net weer gekolfd en laten opdrinken. 's Ochtends kom ik wel aan de 300ml als het niet meer is en naarmate de dag vordert wordt het steeds minder. Net was het maar 90ml en hij schreeuwde echt om meer. Misschien komt het doordat de fles sneller weg drinkt, hoor... maar aangezien hij gisteren ruim het dubbele dronk en daar lekker van kon slapen kwam ik tot de conclusie dat ik 's avonds te weinig melk heb. Hij groeit trouwens wel als een tierelier hoor... Ruim 60cm en 6kg en hij is 10 weken oud morgen dus da's netjes van alles iets teveel volgens de richtlijnen

Kan ik er wat aan doen om het meer te laten worden? Meer drinken misschien? Dan ga ik 's nachts waarschijnlijk helemaal knappen!!!
Welke speen gebruik je? Merlijn heeft altijd Avent 1 gehad, zo langzaam mogelijke speen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:51:10 #182
94046 PM-girl
pi_45241315
Neuk, 's morgens kolf ik ook het meest, ook 300-350, later op de dag lukt dat gewoon niet meer. Volgens mij omdat je dan bezig bent en meer verbruikt in je lichaam.
Veel drinken is altijd belangrijk, misschien ook nog thee met anijs (dat doe ik zelf wel eens, 'kabouterfeest' van de reformwinkel).
Ik weet niet hoe vaak je kolft nu op een dag, maar ook daarvoor geldt denk ik hoe vaker hoe meer opbrenst. op dat bv-forum zijn een aantal topics te vinden over kolven, wellicht heb je daar iets aan?
*
  donderdag 11 januari 2007 @ 12:54:53 #183
94046 PM-girl
pi_45245139
Vraagje over spruw, waarom kunnen kindjes niet goed drinken aan de borst met spruw, zij hebben toch geen pijn? En aan de melk ligt het ook niet, want met de fles lukt het dan wel?
Ik twijfel soms namelijk of wij hier ook niet besmet zijn, ik lees dan headbangen en dat is de laatste dagen weer zo herkenbaar.
*
pi_45245349
Jawel, het kan wel pijn doen. Je tepels kunnen toch ook pijn doen als je spruw hebt? Nou, die mondjes ook hoor.

De meeste kindjes gaan niet de borst weigeren hoor, met spruw, maar het kan ze echt wel zeer doen. Een flessespeen zuigt gemakkelijker, dat stroomt vanzelf wel. Daar hoeven ze veel minder moeite voor te doen dan aan de borst waar ze soms echt flink moeten zuigen om de stroom op gang te houden.
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:03:06 #185
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45245437
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:51 schreef PM-girl het volgende:
Neuk, 's morgens kolf ik ook het meest, ook 300-350,
Ná een voeding?

PM, ik lees al een poos dat je twijfelt over spruw. Go see the docter!!!!
Wij hebben het ook weer terug.
pi_45245575
Echt ongelooflijk hoeveel jij kolven kan PM . Ik haal er hooguit 50 ml uit en dat is dan een goede dag.

Wij hebben maaaaaaaaanden spruw gehad. Echt afschuwelijk. Maar ja, allebei volgepropt met antibiotica na de bevalling. Ik denk dat we er met een maand of 5 pas écht vanaf waren. Ik ben dus heel bedacht op spruw (nog steeds eigenlijk, alhoewel dat geen reden meer heeft). Liever een keer te vaak vragen aan de ha, dan te weinig. Als het er eenmaal is kan het zo hardnekkig zijn.
pi_45245829
Nebelung, ik heb altijd begrepen dat je bv of kv juist niet in de flessenwarmer warm mag houden. Ook een bacterieverhaal zeg maar. Naar mijn weten mag je het wel tot een uur na opwarmen nog geven.

hier staat het overigens...
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:20:26 #188
94046 PM-girl
pi_45246007
Sorry, ik kolf ook zoveel na een voeding soms, niet altijd, maar 250 toch zeker.

Ja en die spruw, ik weet het niet. Ik heb tijdens het voeden en erna pijn aan 1 kant, beetje branderig alsof Simon gebeten heeft (heeft nog geen tandjes hoor).
En dus dat headbangen, wat hij eerst alleen soms aan de rechter borst (de pijnloze) deed, maar nu aan beiden.
Maar verder heeft hij geen witte bultjes, laagje of wat dan ook en zie ik ook niet echt iets aan mijn borst, soms een beetje paarsig als in bloeduitstortinkjes, maar verder niet.

Nebelung, vergeet ik je te bedanken voor je pijnuitleg! Helder weer!
*
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:40:01 #189
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45246627
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:20 schreef PM-girl het volgende:
Sorry, ik kolf ook zoveel na een voeding soms, niet altijd, maar 250 toch zeker.
Nou, excuseer je daar maar voor ja!
quote:
Ja en die spruw, ik weet het niet. Ik heb tijdens het voeden en erna pijn aan 1 kant, beetje branderig alsof Simon gebeten heeft (heeft nog geen tandjes hoor).
Niet?
quote:
En dus dat headbangen, wat hij eerst alleen soms aan de rechter borst (de pijnloze) deed, maar nu aan beiden.
Maar verder heeft hij geen witte bultjes, laagje of wat dan ook en zie ik ook niet echt iets aan mijn borst, soms een beetje paarsig als in bloeduitstortinkjes, maar verder niet.
Wij hebben ook weken zo rondgelopen. Nee, geen spruw, immers, Thies had geen witte plekken.
Laat er nou naar kijken, BV geven hoort geen pijn te doen.
Zelluf wetuh!
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:47:41 #190
94046 PM-girl
pi_45246903
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:40 schreef Moonah het volgende:
Wij hebben ook weken zo rondgelopen. Nee, geen spruw, immers, Thies had geen witte plekken.
Laat er nou naar kijken, BV geven hoort geen pijn te doen.
Zelluf wetuh!
Maar waar moet een arts dan naar kijken? En waarom heb ik maar aan 1 kant pijn?
Ok, ik beloof dat ik vandaag nog aankijken en anders first thing tomorrow de dokter bel! Kan ik meteen nog iets anders rechtzetten.

He, ik wil er gewoon niet aan, want ik heb immers mijn bv-probleem toch overwonnen
*
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:45:36 #191
108648 cattie
lieve moeder
pi_45258040
PM, wat rot dat je die klachten hebt. Toen ik spruw had was er ook niets te zien, maar naar aanleiding van mijn verhaal concludeerde de ha dat het toch wel spruw moest zijn.

Hier gaat het kolven trouwens weer super! Ik heb vandaag 1x 145 ml en 1x 200 ml gekolfd!
pi_45266652
Ik mis het echt wel een beetje... straks zal ik me wel helemaal leeg voelen. En dan is dat nog terecht ook, want ik heb dan geen melk meer..
edit: soms voel ik me ook schuldig tegenover mezelf omdat ik misschien nog wel langer door had kunnen gaan, maar ik weet toch eigenlijk dat dat niet zo is. en schuldig tegenover Kendahl omdat hij mijn melk zo lekker vindt. Niet dat hij nutrilon niet moet, maar toch....

[ Bericht 46% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 11-01-2007 22:37:23 ]
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:20:04 #193
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45275873
Och, PV. Het is ook niet makkelijk. Zolang heb je voor 'melkfabriek' mogen dienen en nu komt het uit een pak. Als ik heel eerlijk mag zijn, hoop ik over een tijdje me net zo te voelen als jij nu. Want dat zou betekenen dat ik Maud lekker BV heb kunnen geven en niet zoals bij Fleur op KV over ben moeten stappen.

*gaat op basis van waarschuwingen vanmiddag navraag doen over spruw* Ook hier paarse tepels van het aanhappen en weer loslaten...

En als ik zoveel zou kunnen kolven...woh. Maar, goed. Ik haal uit twee borsten ca. 80 ml. na de ochtendvoeding. En ik probeer door de dag heen zoveel mogelijk nog te kolven, zonder Maud te kort te doen.

Oh en we zijn weer thuis. Maud is meteen weer uit d'r ritme..
pi_45277644
Wat een kolfaantallen komen hier voorbij.

Je kunt het ook andersom zien PV: Kendahl is vast hartstikke blij juist dat hij zo lang jouw melk heeft kunnen drinken. Een andere moeder had er misschien eerder het bijltje bij neergegooid en dan had hij er minder van kunnen genieten.

Gisteren waren we bij de crematie uit mijn andere topic. En Anna bij de opvang. En het ging zoals ik vreesde. Van het begin af aan heb ik gezegd met onze eigen auto (kan ik kolven) te willen gaan en niet met de volgauto mee (wat ik toch al raar vond, aangezien ze een tante is, geen oma). J. heeft dat een tijdje terug bij m'n schoonouders verteld (ik was thuis met een zieke Anna). Ze wisten het dus.
Voor de eerste bijeenkomst vroegen ze erom, ik nog een keer uitgelegd waarom ik met onze eigen auto wilde. Ze hebben de begrafnisondernemer bewerkt, die begon erover dat 'er een goede voorziening was bij het crematorium om te kolven' 'er is zeker genoeg tijd' 'Ik heb zeker een half uur nodig?!?', 'kan makkelijk'. Nee, weer afgewezen, liever met de eigen auto.
Na de dienst, schoonouders met rode ogen, het was een kwartier eerder afgelopen. Weer die begrafenisondernemer. Heb ik me toch om laten praten, stommeling dat ik ben. In de auto al pijn, ok dan, bij het crematorium. Begrafenisondernemer zou wel even 'discreet' een ruimte regelen. Wat een grap! (dat hoefde niet eens, ze weten toch wel dat ik moet kolven) Hij heel hard tegen twee van die koffiejuffen daar of ze niet een ruimte hadden. Nee, hadden ze niet. Of toch wel, loop maar mee. Is het gewoon in de familiekamer, alleen om het hoekje in een soort van keukentje. Niks geen afscheiding. Waar dat mens liep met de koffie. Er kon een rolluikje naar beneden zodat er niemand (vanuit het bos) naar binnen kon kijken. Maar ik kon dus alle gespreken van de familie letterlijk verstaan tussen de koffie en thee door. Mijn handkolf kraakt een beetje, dus ik was ontzettend blij dat ik handmatig kon kolven. Al ging dat voor geen meter. Ik was eerst nog opgestaan, toen ze met die koffie begon, maar ik moest dus door de familiekamer eventueel naar de toiletten. Ik had uiteindelijk maar een kwartier en kolfde minder dan de helft van wat ik normaal heb. Tijdens de tweede dienst pijn dus, het condoleren heb ik gemist (toch maar op het toilet kolven en alles weggooien. Ik vond het echt verschrikkelijk. Resultaat: een verstopping. Ik hoop zo dat Anna die vandaag weg krijgt en dat het geen ontsteking gaat worden.

Later heb ik het er even over gehad en dan roept m'n schoonmoeder dat ik makkelijk bij de toiletten (lekker fris) had kunnen gaan zitten (die waren kououououd btw) en dat daar makkelijk vijf stoelen hadden kunnen staan. Ik ben gekke henkie zeker dat ik daar als een foutepornofilm ga zitten kolven waar iedereen in en uit loopt. Dit nooit meer.
*OUD heilige*
  vrijdag 12 januari 2007 @ 10:45:42 #195
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45277754
Oh, Yppy. En je had je nog zo goed voor bereid. Ik vind het ook altijd zo moeilijk om standvast te blijven. Ik duim voor je dat Anna alles weggezogen krijgt, want een BO na alles van gisteren is niet wat je verdiend.

Ik ga mijn meisje troosten. Die huilt al de hele ochtend af en aan....
pi_45277865
Oh YPPY wat balen zeg Het zou mij ook zomaar kunnen overkomen dat ik zo omgekletst werd. En achteraf spijt hebben. Ik hoop heel hard dat het goed gaat komen met je verstopping vandaag
pi_45278538
Wat ontzettend naar, YPPY. En wat respectloos dat ze maar aan blijven dringen terwijl jij duidelijk hebt gezegd wat je wel en niet wilt. Heel naar.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 14:18:25 #198
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45284526
In het vervolg gewoon dus je eigen zin doorzetten.

Poeh, vanochtend voor het laatst Cas aan de borst gehad. Nu alleen nog 's avonds. Nog maar een weekje. Wat is het snel gegaan zeg en wat wordt hij ineens groot en zelfstandig. Daar is mama nog helemaal niet aan toe.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 14:21:22 #199
94046 PM-girl
pi_45284651
Yppy, wat rot zeg, een crematie is toch al zo niet leuk en op deze manier is het helemaal rot gegaan.

Dutchie,
*
  vrijdag 12 januari 2007 @ 14:24:21 #200
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45284755
Yppy, zoals je het hier schrijft is het nog veel erger dan daar. Ik had niet begrepen dat het aan de koffiekamer grenste, wat slecht zeg.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 14:32:57 #201
3011 E.T.
pi_45285094
Yppy, wat naar zeg! Ik hoop voor je dat de verstopping gauw weggedronken wordt! ik ben met zulke dingen ook altijd zo standvastig als een elastiekje

hier gaat de bv hartstikke goed! Vanaf dag 1 drinkt Tijn goed en krachtig. Aanleggen is eigenlijk geen probleem (alleen tijdens de ergste stuwing had hij wat moeite met links). Wel een aardig verschil qua hoeveelheid tussen links en rechts Links is ook pas sinds vandaag de stuwing weg, rechts was dat eergister al zo. En na de rechterborst wil hij nog een toetje links.. maar na een voeding links is ie tevreden.
het zal wel Hij plast en poept zich een ongeluk, dus zal wel goed gaan Met de eerste regeldagen in zicht zal 't wel weer gelijk trekken
  vrijdag 12 januari 2007 @ 15:51:51 #202
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45287940
Yppy, lekker frustrerend... Dan lukt het kolven ook voor geen meter ook nog! Ik duim voor je dat het mee gaat vallen met de verstopping.

Brent drinkt inmiddels al weer bij mij. De spruw zie je letterlijk zijn biezen pakken en wegtrekken. Goed spulletje dat Nystatine Labaz! Ik vind het eigenlijk wel een beetje een bevrijding dat het kolven nu zo goed gaat en dat ik niet meer het gevoel heb dat ik thuis moet blijven.

ET mooi dat de bv lekker gaat. Bij mij geeft links ook meer dan rechts.
Iedere golf van de zee,
pi_45288533
HI Cattie,

Ja ze drinkt echt heel goed al. Het lukt me aleen maar om 200 tot 240 cc per dag te kolven. Mijn borsten hebben volgens mij een hekel aan de kolf.

Nu krijgt ze ieder ochtend de borst voor ze naar het kdv gaat en iedere avond als we thuis komen. Over een maandje mag ze langzaam aan met de pot mee gaan eten maar zal ze nog wel iedere ochtend en avond de borst krijgen.
Alleen overdag geen borstvoeding meer. Ze vind het zelf vasthouden van de fles ook veels te leuk. De kleine ondeugd

Hi Moonah,

Ja het meisje is nu 4 maanden en 3 weken. Nog een weekje en dan is ze 5 maandjes en ze krijgt nu nog steeds bv hoor J
Het afbouwen is pijnlijk, maar geeft me wel steeds meer rust. Ik maak nu nog rustig mijn diepvriesvoorraadje op en daarna ben ik van de kolf verlost.

HI PM girl

We blijven nog wel even doorgaan hoor, ik zou toch wel het liefste een jaar borstvoeding willen geven. Ik hoop alleen maar dat het ook te doen is, ik merk dat myrddin er heel veel behoefte aan heeft als we thuis komen. Even extra naar mama toe trekken denk ik dan maar.
mama van Myrddin
  vrijdag 12 januari 2007 @ 16:16:58 #204
56471 pinquit
oh my lama!
pi_45288707
gets yppy, wat naar.
ik vind het zo vervelend, dat je het gewoon hebt duidelijk gemaakt, waarom je in je eigen auto rijdt enzovoorts, dat ze dan nóg gaan proberen je over te halen jezusmina! dat ze je gewoon lekker laten in je eigen auto, wat maakt dat nou uit sommige mensen denken dat kolven zo 1-2-3 overal en altijd kan. misschien kunnen sommige mensen dat wel hoor maar ik kon het nog niet eens in mn eigen badkamer
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 12 januari 2007 @ 17:06:43 #205
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45290046
ook hier spruw.maud krijgt nystatine labaz en ik miconazolnitraat. verder slaan we ons door deze regeldag heen.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 17:17:15 #206
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45290334
Wat een gedoe allemaal, meiden! Sterkte

@Pinquit: ik kon bijna overal kolven. Ik ging gerust bij Ikea of op het station in de voedingsruimte zitten. Ik keerde dan een beetje in mezelf en deed alsof ik ergens anders was, ogen dicht hielp ook wel. Maar dat ben ík dan, hé? Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet wil toeschieten en dat het dan helemaal niet helpt als er ook nog allemaal mensen in de buurt zijn. Ik heb wel eens gehad dat ik me aan iemand groen en geel ergerde tijdens het voeden... en toen kwam er geen tsr. En toen ik op een gegeven moment me helemaal opsloot in mijn eigen wereldje met Kendahl, kwam het er in golven uit, zodat Ken zich verslikte
  vrijdag 12 januari 2007 @ 18:00:24 #207
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45291563
Jeutje Yppy....
Wat rot dat het precies zo is gegaan als waar jij voor vreesde.... Sterkte met de verstopping...

Tijn!

Neuk, goed dat die Nystatine bij jullie wél aanslaat! En Maud en Chaca ook al spruw...

En Dutchie...
pi_45297436
jeej yppy sterkte en hopelijk word het niet erger.
spruw getsie nou hopelijk gaat het snel over hoor

nou hier al een paar dagen niet geweest al meteen veel gemist.
we hebben woensdag iemand van het cb hier gehad en die schrok er van dat renske een uur aan de borst lag overdag en 's nachts soms 3uur. dus nu moesten we maar 25minuten vol houden met als gevolg dat renske al 2 hele dagen op was.
vind het nog steeds moeilijk wat ik nu moet doen. soms word ik er radeloos van en een huilende baby die alleen bij mama wil is ook niet wat je wil als mama.

chacama wij mochten ook gewoon het speentje geven van het cb dus dat doen we nu ook gewoon.
hij zei liever het speentje dan een duim.

gaat weer naar een huilend meisje kijken
mama van 3 kids!
  vrijdag 12 januari 2007 @ 21:23:12 #209
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45297510
Popples, ik hoop dat je het even vol kan houden. Hier heeft dat bij Luuke echt geholpen. Die kon halve dagen aan de borst. TOen ik meer tijd tussen de voedingen liet en haar korter liet drinken hielp dat echt. Succes!!!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_45297648
ik hou nu gewoon 25 minuten aan. want anders doe je de heledag alleen maar voeden en dat is niet de bedoeling,
mama van 3 kids!
pi_45297894
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 16:10 schreef Misticle_lightning het volgende:
ik zou toch wel het liefste een jaar borstvoeding willen geven.

Ik geef nu 2 jr en 5 mnd bv en het bevalt nog steeds Mijn uitgangspunt was 3 mnd...om eerlijk te zijn was mijn uitgangspunt de fles. Maar omdat ik nogal een standvastige kraamhulp had ben ik maar overstag gegaan om het in ieder geval die week dat ze dr was het te proberen .... met resultaat moet ik je zeggen.
De laatste 8 mnd is er hier een beepje bijgekomen dus de tanks loeien op volle toeren Al moet ik wel zeggen dat ik de oudste voor mijn gevoel nu echt te oud vind worden,mede door het contrast met de baby nu.Ik wil hem niet weghouden dus ik wacht geduldig af tot hij er niet meer om vraagt, al lijkt er voorlopig nog geen eind in zicht te zijn.Soms gaat er weer z'on vlaag door mn gedachten over een 3e kindje, en dan vraag ik me af hoe het dan in godsnaam moet...ik heb geen 3 melkbussen
Maar ach.... laat hem nog maar even, ze worden al zo snel groot hahah

[ Bericht 9% gewijzigd door MiSs-TaKe op 12-01-2007 21:35:40 (aanvulling) ]
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_45298025
wauw 2 jaar en 5 maand knap hoor miss-take
wat mij van de week opviel hier in het gesprek me iemand van het cb is dat ze er vanuit gaan dat je niet langer als een jaar bv gaat geven.
mama van 3 kids!
  vrijdag 12 januari 2007 @ 21:51:40 #213
3011 E.T.
pi_45298424
en volgens mij duiken we vanuit de stuwing regelrecht de regeldagen in

pi_45298783
volgens mij heeft Tijn de smaak te pakken of niet ET
mama van 3 kids!
pi_45298988
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:37 schreef Popples het volgende:
wat mij van de week opviel hier in het gesprek me iemand van het cb is dat ze er vanuit gaan dat je niet langer als een jaar bv gaat geven.
Haha dat klopt, mij werd ook doodleuk verteld toen ik zwanger was van de 2e dat het hoog tijd werd te stoppen om de 1e bv te geven want dat was allemaal 'niet mogelijk hoor'.

-negeermodus aan- ja hoor mevrouw, ik zal wel zien-negeermodus uit-
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_45299518
haha miss take ik vinde het erg dat ze zeggen dat je moet stoppen. dat beslis jij altijd nog. ze kunnen nu wel zien dat het wel gaat 2 kinderen heb echt respect voor je hoor.

hij vroeg aan mij hoe lang ik bv wilde geven dus ik van zolang mogelijk. dus hij ging er al van uit tot 1 jaar.
ik denk dat ik maar van uit ga zeker 6 maanden en dan zien we wel weer verder.

wat ik niet snap (ja kom ik weer a ) kun je als je kolft dan je kind gewoon aan de borst leggen? krijgt je kind dan wel genoeg. want ik lees al die cc hier maar snap niet hoe jullie dat doen en een voorraadje in de vriezer is altijd handig.
mama van 3 kids!
  vrijdag 12 januari 2007 @ 22:36:55 #217
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45299917
Wow Miss-Take!
Prachtig geweldig fantastisch!!!
Ik hoop zó dat ik het ook lang kan volhouden.

Meteen een vraagje voor je dat me van de week door het hoofd schoot:
Je borsten stemmen samenstelling en hoeveelheid van de melk toch af op de behoeften van je kindje. Nou, hoe gaat dat dan als je nog zoogt terwijl je alweer een nieuw babietje hebt? Krijgen ze dan allebei colostrum?

En Popples, Thies heeft ook heel veel aan mijn tiet gehangen hoor. Hij had er blijkbaar behoefte aan en ik vond het heerlijk hem dat te kunnen geven. Maar na een maand of 2/2,5 werd het me te veel, elke 2 uur meldde hij zich. Toen hebben we het doorbroken, want toen was ik er aan toe. En ik denk dat hem dáár de crux zit. Je moet er zélf achter staan om het te kunnen doorzetten. Hier is dat dus vrijwel direct goed gegaan.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 22:38:11 #218
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45299955
Popples, als je kolft krijgen je borsten een seintje dat ze meer moeten aanmaken. Immers, er wordt meer gevraagd. Dat schijnt zich dus allemaal vanzelf te regelen.
Mooi he?

En ET, je moet maar denken: het is maar een faaaaase.... je kunt het maar weer gehad hebben.
pi_45300248
thanks moonah voor je uitleg. dus vanaf morgen word het kolven
moet sowieso morgen kolven want morgen krijgt ze voor het eerst diepvries mamamelk die door haar grote nicht gegeven word .
mama van 3 kids!
  vrijdag 12 januari 2007 @ 22:49:40 #220
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45300350
He? Krijgt Renske melk van een andere mama? Of begrijp ik je verkeerd?

Whahaaa! Ik snap het nu....

En hier vind je meer info over kolven:
http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#4

Is sowieso wel handig hoor, om je daar even in in te lezen.
pi_45301237
Voor zover ik weet is de kangoeroe het enige zogend wezen dat twee aparte 'melksystemen' heeft; eentje maakt geschikte melk voor het jong in de buidel en eentje voor het rondspringende jong.
Bij mensen wordt de samenstelling idd alleen op de jongste afgestemd (maar voor het oudere kind is dat ook goede melk hoor).
  vrijdag 12 januari 2007 @ 23:17:36 #222
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45301421
Wow! Wat is de natuur toch mooi! Wat knap dat dat zo maar gaat bij een kangoeroe!

Dus de oudste krijgt dan colostrum begijp ik? Maar da's natuurlijk alleen nog maar 'erbij'.
Ik dacht eerst: Dat is toch nooit genoeg?!
pi_45301729
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 22:49 schreef Moonah het volgende:
He? Krijgt Renske melk van een andere mama? Of begrijp ik je verkeerd?

Whahaaa! Ik snap het nu....

En hier vind je meer info over kolven:
http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#4

Is sowieso wel handig hoor, om je daar even in in te lezen.
nee hoor ze krijgt van mij hoor

ik had het linkje al gelezen maar deze onzekere muts durft niet alles zo maar te doen
mama van 3 kids!
pi_45302864
Popples, ik kan zelfs op dit moment alleen maar kolven als ik tegelijkertijd ook voed! Dus echt voeden en kolven op hetzelfde moment, anders schiet het niet genoeg toe
pi_45307600
Al meer dan twee jaar, wow!

popples, Anna lag de eerste maanden ook uren achter elkaar aan de borst. Of eigenlijk lag ze er alleen niet als ze in bad ging, een schone luier kreeg of als ze eindelijk sliep (zo'n 10 uur totaal). Dat heb ik maar toegelaten, omdat het bij haar kwam van de krampjes. Toen die krampjes over waren, had ze vanzelf minder behoefte aan de borst te liggen.

Als ik kolf (avent isis) tijdens de voeding, leg ik Anna in de rugby houding. Anders past de kolf er niet tussen. Dan eerst haar 'vast' leggen en dan de kolf erbij. Ik vind het erg lastig. Gelukkig kan ze nu zelf weer goed pakken als ze los gaat.

De verstopping is weg.
*OUD heilige*
pi_45308619
YPPY, wat goed

Weet iemand eigenlijk of ik in 1 flesje bv met kv kan mengen?
Soms heb ik maar een beetje bv op voorraad in de koelkast. Bijvoorbeeld 30 cc en dan zou het handig zijn om dat aan te vullen met kv in 1 flesje.
pi_45308698
Kan, maar dan wel aangemaakte Kv gebruiken dus niet borstvoeding inplaats van water gebruiken.

MiSs-TaKe: wat heerlijk om te lezen, zo twee aan de borst!

En een dikke hoera voor Yppy!
  zaterdag 13 januari 2007 @ 11:13:22 #228
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45308708
ja dat mag, maar je moet wel eerst de kv bereiden zoals normaal en er dan later de bv bij mengen [sub] correct me if im wrong..
pi_45308741
Nee, ok dat is duidelijk! Bedankt
pi_45309968
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 22:36 schreef Moonah het volgende:
Meteen een vraagje voor je dat me van de week door het hoofd schoot:
Je borsten stemmen samenstelling en hoeveelheid van de melk toch af op de behoeften van je kindje. Nou, hoe gaat dat dan als je nog zoogt terwijl je alweer een nieuw babietje hebt? Krijgen ze dan allebei colostrum?
Jip, beide kids krijgen colostrum binnen. Maar omdat mijn bv al ruim op gang was had ik niet alléén maar colostrum, maar ook al rijpere voeding. Colostrum heeft o.a een laxerend effect op de darmpjes van de baby, dit om het meconium wat zich erin bevind wat vlot eruit te krijgen.

Omdat je borsten in de zwangerschap zich al voorbereiden op bv kon ik precies merken wanneer ze colostrum aan gingen maken, namelijk toen Jeremy (de oudste) aan de diarree was

Normaaal het je wat glazig vocht en een wittig laagje room erop...ik had na de 2e bevalling echt roomgele melk, en een laag room erop dat was aburd

ohja, en stuwing vond ook gewoon plaats

Mooi hoe de natuur werkt

[ Bericht 1% gewijzigd door MiSs-TaKe op 13-01-2007 23:28:06 ]
pi_45319584
wat fijn yppy dat het weg is.
mama van 3 kids!
  zaterdag 13 januari 2007 @ 19:39:51 #232
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45322740
Helen Harper zoogkompressen: 'verbeterde vorm, heel zacht en veilig'. Wat kan er onveilig zijn aan zoogkompressen?
pi_45329018
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 19:39 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Helen Harper zoogkompressen: 'verbeterde vorm, heel zacht en veilig'. Wat kan er onveilig zijn aan zoogkompressen?
ik zou het niet weten maar dat veilig slaat idd nergens op
mama van 3 kids!
pi_45329063
misschien veilig in de zin van dat ze niet broeierig zijn ofzo?
pi_45329121
Nou, slaat wel een beetje ergens op denk ik

Zoogcompressen kunnen huidirritaties veroorzaken of niet zo heel erg ademend zijn.

edit: wat snoopy zegt dus (ik kon niet op 'broeierig' komen)
pi_45329454
ja oke dat broeierig had ik nog niet aangedacht maar het zou kunnen.
mama van 3 kids!
pi_45329577
Maar goed, die Helen Harper zal d'r product natuurlijk graag willen verkopen
  zaterdag 13 januari 2007 @ 23:17:55 #238
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45330169
Speaking of which, ik vind die Lily Padz toch het meest ideaal hoor!
Ik heb van de week een nieuw paar gekocht. Na een maand of twee zijn ze toch wel aan vervanging toe. Nu moet ik er wél bij zeggen dat ik ze dagelijks in de sterilisator deed ivm spruw, en vaak steriliseren wordt in de handleiding afgeraden.
  zondag 14 januari 2007 @ 04:48:34 #239
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45335364
Thies heeft gisteravond wat minder gedronken dan normaal. Toen heb ik bij beide borsten wat afgekolfd omdat ze zó strak stonden. Nu werd ik zojuist wakker en mijn rechterborst doet me toch een partij zeer.. Het trekt helemaal door tot in mijn oksel, de hele zijkant doet pijn. Spierpijnachtig. Voor het voeden voelde het hard, nu zacht, maar nog steeds pijnlijk. Ik heb net zitten kolven (kwam niet veel uit, 20cc..) en masseren, maar echt verbetering treedt er niet op. Geen rode plekken trouwens. Zou dit een verstopping kunnen zijn?
pi_45335997
Als je je verder goed voelt kan het best een verstopping zijn, zijn zeer pijnlijk en alles keihard, (een BO heb ik nog nooit gehad dus het verschil weet ik niet.). Goed warmhouden, afkolven voor het voeden en dan met het kinnentje naar de pijnlijke plek laten drinken. Hielpen bij mij het beste. Stond het er altijd van tekijken dat Merlijn het goed leeg kon drinken. Moonah, hoop dat het bij jou ook zo wegtrekt.
  zondag 14 januari 2007 @ 09:55:17 #241
3011 E.T.
pi_45336222
Hier ook LilyPadz
alleen heftige lekkage houden ze niet tegen, vandaar dat ik ze nog wel afwissel met wegwerpdingen. De stuwing is nog niet helemaal weg en dus heb ik nog af en toe een nat shirt. Met die absorberende dingen heb ik daar minder last van.

het is wel heerlijk om gewoon zonder bh in m'n huispak te lopen zodat het even kan 'luchten'. Die bh ben ik altijd snel zat. (en zo ruim ben ik niet bedeeld, dus 'los' kan makkelijk voor een paar uur) Lilypadz zijn dan ideaal natuurlijk
  zondag 14 januari 2007 @ 10:52:35 #242
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45336833
quote:
Op zondag 14 januari 2007 09:17 schreef Randa_v het volgende:
afkolven voor het voeden
Afkolven vóór het voeden
Heeft Thies dan wel genoeg voeding? Ik dacht ná het voeden de borst verder leegkolven...
Vannacht werd ik rillerig, vanochtend getemperatuurd, 37.3. Ietsje meer dan normaal (36.8).
Inmiddels rode plekken en na twee voedingen nog geen verbetering.
Ik heb dit twee keer eerder gehad aan nota bene dezelfde borst (minder heftig) en toen trok het gelukkig binnen 24 uur weg. Ik hoop op het beste!

Ik zou vandaag met een vriendin naar de sauna gaan. De warmte lijkt me wel oké, maar zou het afkoelen kwaad kunnen?
*googlen gaat
  zondag 14 januari 2007 @ 10:57:57 #243
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45336900
Moonah, zo onderhand kunnen je borsten ook ter plekke nog melk aanmaken, als je dan eerst kolft moet Thies wat harder werken maar heb je ook kans dat hij de verstopping er uit drinkt.
  zondag 14 januari 2007 @ 11:02:49 #244
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45336974
quote:
Op zondag 14 januari 2007 10:57 schreef Jelief het volgende:
Moonah, zo onderhand kunnen je borsten ook ter plekke nog melk aanmaken, als je dan eerst kolft moet Thies wat harder werken maar heb je ook kans dat hij de verstopping er uit drinkt.
Ah, oké. Dat zal ik dadelijk proberen.

Wat vind ik dat toch ontzettend knap van mijn borsten....
pi_45337302
Wat die borsten allemaal niet kunnen hè Moonah
Sauna lijkt me trouwens zeker goed voor je borsten, maar te snel afkoelen zou ik mee oppassen. Badjasje aan dus als je er uit gaat.
  zondag 14 januari 2007 @ 11:27:59 #246
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45337423
quote:
Op zondag 14 januari 2007 11:21 schreef owlet het volgende:
Wat die borsten allemaal niet kunnen hè Moonah
Sauna lijkt me trouwens zeker goed voor je borsten, maar te snel afkoelen zou ik mee oppassen. Badjasje aan dus als je er uit gaat.
Ik hou toch niet van zo'n dompelbad!
Anyway, ik word zo dadelijk teruggebeld dopor de thuiszorgvragenlijn.
Hoewel ik me onderhand afvraag of zij meer kennis van zaken hebben dan de dames hier....
  zondag 14 januari 2007 @ 11:33:43 #247
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45337539
Pas op voor het antwoord daar. De assistente bij de huisartsenpost adviseerde mijn bij mijn eerste ( ) verstopping om te koelen. De tante-verloskundige wilde dat ik afwisselend zou warmen en koelen. Mijn aanpak was dus warmte en idd voor de voeding wat kolven, zodat Anna harder moest werken. Ik heb zelfs geslapen op een kruik.
*OUD heilige*
pi_45337769
Ik heb toen met zo'n hotpack in mijn bh gezeten Een soort silconenborst had ik toen
  zondag 14 januari 2007 @ 12:02:35 #249
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45338237
quote:
Op zondag 14 januari 2007 11:44 schreef snoopy het volgende:
Ik heb toen met zo'n hotpack in mijn bh gezeten Een soort silconenborst had ik toen
Yup, heb ik ook. Voelt wel prettig.
Zat ik net te kolven, kreeg ik dus potjandorie absoluut geen TSR.
Pas na 10 minuutjes video kijken begon het te stromen. En die thuiszorglijn heeft ook een brede interpretatie van het begrip 'zo terugbellen'. Ik wil zo graag vandaag nog weten of ik vanmiddag naar de sauna kan gaan.

Zo. Jullie zijnweer van alle details op de hoogte.
  zondag 14 januari 2007 @ 16:40:29 #250
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45346545
@Moonah: wat hierboven allemaal staat en probeer te ontspannen, dan stroomt het beter door. Probeer een rustmoment te creeëren.
  zondag 14 januari 2007 @ 19:17:40 #251
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45351710
Het Mirenaspiraaltje: mag dat tijdens de bv worden gebruikt? Dat de productie af zou nemen is in mijn geval niet zo erg. Maar de hormonen, komen die niet in de melk?
  zondag 14 januari 2007 @ 19:38:54 #252
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45352450
quote:
Op zondag 14 januari 2007 19:17 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Het Mirenaspiraaltje: mag dat tijdens de bv worden gebruikt? Dat de productie af zou nemen is in mijn geval niet zo erg. Maar de hormonen, komen die niet in de melk?
De hoeveelheid aan hormonen is minimaal en ook nog eens plaatselijk. Volgens mijn huisarts kan het gewoon gebruikt worden tijdens BV. Ik heb trouwens niets gehoord van het afnemen van productie. Hmmmzzz. misschien toch maar effe mee wachten dan (ik wilde zsm nadat ik weer ongesteld zou worden een afspraak maken. Heb het ding al in huis )
Iedere golf van de zee,
pi_45356894
De combi voorbehoedsmiddelen op hormonale basis en BV zijn altijd trickey omdat iedereen weer anders reageert maar de meeste vrouwen die de mirena gebruiken merken niets van terugloop.
Famraceutisch compas:
quote:
Levonorgestrel gaat in kleine hoeveelheden over in de moedermelk. Wegens de beperkte ervaring bij voorkeur niet toepassen tijdens lactatie.
Maar goed, dat is vooral omdat er nog weinig bekend is natuurlijk.

Wij hebben weer wat nieuws, namelijk tandjes! Eén tandje is vandaar doorgebroken en de tweede ondertand staat op doorkomen. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat zijn met het voeden!
  zondag 14 januari 2007 @ 21:28:51 #254
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45357150
Tandjes, wat leuk!!! Foto's willen we zien!

Qua voorbehoedsmiddelen weet ik niet zo veel. Ik vond hetzelfde als jij owlet. Wij kiezen gewoon voor rubbers, hormonen kan ik echt helemaal niet tegen.
Lekker douchen!
  zondag 14 januari 2007 @ 22:34:57 #255
94046 PM-girl
pi_45357967
Moonah, nee he! Ik hoop voor je dat het inmiddels beter is en je hebt kunnen genieten van je sauna! Hoe doe je dat trouwens, daar kolven? Ik wil ook dolgraag weer een keertje, maar durf niet zo goed, weet niet wanneer ik ga menstrueren en ook het kolven lijkt me lastig?
*
  zondag 14 januari 2007 @ 23:01:26 #256
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45358871
quote:
Op zondag 14 januari 2007 22:34 schreef PM-girl het volgende:
Moonah, nee he! Ik hoop voor je dat het inmiddels beter is en je hebt kunnen genieten van je sauna! Hoe doe je dat trouwens, daar kolven? Ik wil ook dolgraag weer een keertje, maar durf niet zo goed, weet niet wanneer ik ga menstrueren en ook het kolven lijkt me lastig?
Ik was met een vriendin bij haar ouders, die hebben een sauna aan huis. Het was een weldaad voor mijn lijf, heerlijk!
Wat denk jij, dat ik de hele middag/avond zonder Thies kan? Je ként me inmiddels!
Maar ik had ook gedacht hoe ik dat bij een 'echte' sauna zou doen. Ik zou ze vooraf hebben gebeld en gevraagd of er een plekje is waar ik zou kunnen kolven (kantoortje ofzo).

Het gaat niet zo goed. Thies drinkt slecht, aan de pijnlijke borst al bijna helemaal niet. En het kolven gaat vreselijk moeizaam. Ik heb net een half uur mijn best gedaan met filmpjes, Thies IRL, no way, geen TSR dus geen druppel.
Tijdens de nachtvoeding ga ik maar gelijktijdig kolven. Hopelijk dat het dan lukt. En morgen receptje voor oxytocinespray vragen.
Eén positief punt: Ik geloof niet dat het erger aan het worden is.
  zondag 14 januari 2007 @ 23:43:50 #257
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45360190
Moonah
pi_45364655
Oh Moonah, wat balen. Ik hoop dat het met de spray beter gaat lukken! Sterkte
  maandag 15 januari 2007 @ 09:55:32 #259
94046 PM-girl
pi_45365222
quote:
Op zondag 14 januari 2007 23:01 schreef Moonah het volgende:
Ik was met een vriendin bij haar ouders, die hebben een sauna aan huis. Het was een weldaad voor mijn lijf, heerlijk!
Wat denk jij, dat ik de hele middag/avond zonder Thies kan? Je ként me inmiddels!
Ok, op die fiets! Lekker dat het zo kon en dat je hebt genoten! (mijn schoonouders zijn druk aan het verbouwen met als klapper een sauna, denk ik nu ineens aan!)
Ja en ik vroeg het me al af, hoe je dat deed met Thies.
quote:
Maar ik had ook gedacht hoe ik dat bij een 'echte' sauna zou doen. Ik zou ze vooraf hebben gebeld en gevraagd of er een plekje is waar ik zou kunnen kolven (kantoortje ofzo).
En wat een slim idee van je om eerst te bellen, ik zou dan gewoon gaan uiteindelijk om vervolgens een poging tot kolven te doen in de kleedkamer(die nogal groot is in de sauna waar ik ga. Sowieso durf ik nog niet, ben zo bang dat mijn menstruatie zich daar ineens als een soort vruchtwatergolf aan zal kondigen!).
quote:
Het gaat niet zo goed. Thies drinkt slecht, aan de pijnlijke borst al bijna helemaal niet. En het kolven gaat vreselijk moeizaam. Ik heb net een half uur mijn best gedaan met filmpjes, Thies IRL, no way, geen TSR dus geen druppel.
Tijdens de nachtvoeding ga ik maar gelijktijdig kolven. Hopelijk dat het dan lukt. En morgen receptje voor oxytocinespray vragen.
Eén positief punt: Ik geloof niet dat het erger aan het worden is.
Had de sauna ook geen positief effect op het kolven, de warmte ervan? Dan zal een warme douche denk ik ook niet helpen, of kolven tijdens het douchen (mits je geen electrische kolf hebt!)
Balen zeg, dan hoop ik voor je dat de spray werkt.
Hoe is het vannacht gegaan met het kolven naast het voeden?

Succes!
*
  maandag 15 januari 2007 @ 09:56:26 #260
94046 PM-girl
pi_45365240
En Owlet, tandjes in zicht! Dat lijkt me weer zoiets vreemds, maar meestal gaat dat goed lees ik hier, dus ik hoop voor je dat Ronja dat ook snapt!
*
  maandag 15 januari 2007 @ 10:58:51 #261
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45366674
Moonah . Hoop dat het snel over is. Lijkt me echt helemaal balen. Zeker als je geen TRS krijgt.
  maandag 15 januari 2007 @ 11:13:01 #262
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45367034
Hoera hoera!!!!
Vraag me niet hoe het komt, maar vannacht kreeg mijn allerliefste menneke ineens de spirit en begon als een gek aan mijn tiet te zuigen met als gevolg dat die verstopping vanochtend ineens weg bleek te zijn...!!!
Oh, wat ben ik blij! Ik werd echt een beetje desperate doordat dat kolven niet lukte....
Ik vind het overigens wel typisch dat de 3 verstoppingen die ik nu heb gehad telkens aan dezelfde borst zijn geweest. Of is dat juist logisch? Zou daar een 'nauw' kliertje zitten ofzo?

Dankjulliewel weer voor je support!

En Ronja, tandjes zijn voor boterhammen he dame..!
pi_45367171
Moonah

Is er niet iets wat de boel daar afklemt ofzo? Iets van een bh-bandje misschien.
  maandag 15 januari 2007 @ 11:25:27 #264
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45367335
quote:
Op maandag 15 januari 2007 11:18 schreef snoopy het volgende:
Moonah

Is er niet iets wat de boel daar afklemt ofzo? Iets van een bh-bandje misschien.
Zal het eens nagaan. Maar het is juist mijn kleinere borst.
  maandag 15 januari 2007 @ 11:26:33 #265
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45367367
yes Moonah
Oja... dat vergat ik gister ook nog te posten. Draag eventjes geen bh's, maar losse hemden en topjes. Zoogkompressen gaan dan een beetje schuiven, maar het is nog beter als je die ook even niet draagt. Maar ik hoop dat die verstopping nu echt weg is en wegblijft.
  maandag 15 januari 2007 @ 11:31:47 #266
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45367495
Hè fijn Moonah, weer een zorg minder dan!
  maandag 15 januari 2007 @ 11:33:57 #267
94046 PM-girl
pi_45367552
Thies, goed gedaan!!
Moonah, fijn voor je, hopelijk was dit de laatste keer, driemaal is scheepsrecht toch, ofzoiets?
*
pi_45367632
Mooi zo Moonah!
  maandag 15 januari 2007 @ 12:09:19 #269
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45368486
Wat knap van je borsten, Moonah!
Iedere golf van de zee,
  maandag 15 januari 2007 @ 13:09:19 #270
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45370172
quote:
Op maandag 15 januari 2007 12:09 schreef Neuk het volgende:
Wat knap van je borsten, Moonah!
Ik moet altijd zo grijnzen bij dit soort opmerkingen! Wat knap van je hersenen, wat knap van je handen, wat knap van je baarmoeder! 't Is gewoon knap van Moonah
dit is niet betweterig bedoeld ofzo
  maandag 15 januari 2007 @ 13:41:11 #271
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45370967
quote:
Op maandag 15 januari 2007 13:09 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Ik moet altijd zo grijnzen bij dit soort opmerkingen! Wat knap van je hersenen, wat knap van je handen, wat knap van je baarmoeder! 't Is gewoon knap van Moonah
dit is niet betweterig bedoeld ofzo
wel.
quote:
Op zondag 14 januari 2007 11:02 schreef Moonah het volgende:

[..]
Wat vind ik dat toch ontzettend knap van mijn borsten....
Iedere golf van de zee,
  maandag 15 januari 2007 @ 13:49:19 #272
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45371176
Nietes
AnywayzZ.... hoe gaat het met Neuk en Brent?
  maandag 15 januari 2007 @ 14:19:42 #273
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45372008
Nu je het toch vraagt :
De spruw is denk ik wel weg, potje is ook bijna leeg. Brent's tongetje is weer roze.

Ik vraag me alleen af hoe ik dat volgende week ga doen met werk en kolven... Of Brent als ik 2 flessen van 160ml mee geef aan de oppas voor 6 uurtjes wel genoeg heeft enzo... Of kan ik beter 3 flessen meegeven? Maar hoeveel en in godsnaam wanneer kan ik zo veel kolven? Of kan ik dan beter ingevroren materiaal mee kan geven? Ik weet het gewoon niet Ik zit me er erg druk over te maken... Het kolven an sich gaat heel relaxed maar ik kolf niet zo veel dat ik enorme hoeveelheden voorraad heb. Kan ik het beste toch voor de zekerheid KV bij kopen?

Trouwens... Melk van anderhalve dag oud wat in de koelkast gestaan heeft, dat is toch gewoon nog drinkbaar? Hij weigert dat nl. te drinken...
Iedere golf van de zee,
pi_45372660
Is zo een witte laag op de tong spruw?
pi_45372815
quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:41 schreef Stiekemurd het volgende:
Is zo een witte laag op de tong spruw?
Of melk.
pi_45372862
Ja psies..... omdat ik lees van Neuk dat Brent zijn tongetje weer roze is.. Jenna heeft namelijk al vrij lang een wit laagje op haar tong. Verder niet op haar mond, mondholte e.d.
  maandag 15 januari 2007 @ 14:51:22 #277
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45372939
Vette melk! Nou dat werd mij ook verteld, dat het melk was. Maar toen bleek het toch spruw te zijn... En nu heeft ie echt weer een roze tongetje. Spruw is deels te voorkomen door na het drinken een slokje water te geven. Spruw houdt nl. van vochtige warme omgevingen en kindjes houden soms veel te lang het laatste slokje melk in de mond. Dat werkt spruw echt in de hand schijnbaar.
Iedere golf van de zee,
pi_45373027
quote:
Op zondag 14 januari 2007 19:38 schreef Neuk het volgende:

[..]

De hoeveelheid aan hormonen is minimaal en ook nog eens plaatselijk. )
Het is niet waar wat je hier zegt. De hormonen gaan wel degelijk heel je systeem door. Ze zeggen wel zo mooi dat het daar beneden blijft maar het is al bewezen dat dat onzin is
mama van Myrddin
pi_45373067
Hmmm misschien verklaart het iets..... Inmiddels heb ik zaterdag de handdoek in de ring gegooid wat betreft de BV. Ik ben gestopt namelijk. Het overmatige spugen van Jenna werd me teveel. Ze kreunde ook ontzettend. Nu veel minder en spuugt helemaal niet meer..... Mijn tepels deden ook echt zeer.... Nu drinkt ze maar kleine beetjes trouwens en echt minimaal. Sowieso kwam ze niet zo veel voor BV en vanmorgen op CB was ze nu 4 kilo precies. Ik vond het maar weinig.... 150 gram per week aangekomen.
  maandag 15 januari 2007 @ 15:00:46 #280
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45373241
Stiekemurd zo weinig is dat niet hoor. 20 gram per dag is toch het gemiddelde dus 150 is dan toch netjes? Dat Brent lange tijd 400-500 gram wekelijks aan kwam was een uitzondering volgens het CB.

Misticle_lightning: zo is het mij wel gezegd Volgens mijn HA was dat te verwaarlozen...
Stomme huisarts!

[ Bericht 1% gewijzigd door Neuk op 15-01-2007 15:06:07 ]
Iedere golf van de zee,
pi_45373289
Hi Neuk

Ja dat zeiden ze bij mij ook. Ik had nog expliciet gezegd dat ik niet tegen hormonen kan. Dat ik daar depressief van wordt. Ik hoefde me geen zorgen te maken.
Nou wel dus he, mijn lichaam had het spiraal er zelfs al voor de helft uitgewerkt na 2 jaar.
mama van Myrddin
  maandag 15 januari 2007 @ 15:05:28 #282
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45373369
Ik ken dat wel, dat afgevlakte gevoel van de hormonen. Niet kunnen lachen maar ook niet kunnen huilen... Ik heb daar bij de mirena totaal geen last van gehad om heel eerlijk te zijn en heb toch ruim 3 jaar met dat ding gelopen.
Iedere golf van de zee,
pi_45373710
Nou hopen dat je er deze keer ook geen last van hebt.
Mijn reactie was iets extremer. Een beetje hetzelfde als in de 1e 3 maanden van mijn zwangerschap. Ik wilde mijn auto heel hard tegen een boom aan parkeren.
Nu ik nog steeds BV geef ben ik ook nog niet ongesteld geworden, buiten een licht bloedverlies dan
mama van Myrddin
pi_45373738
Als ik in de curve van Merlijn kijk, kwam hij ook 150 gram per week aan, mooi volgens zijn lijntje en dat is niet echt te weinig nee, 90 gram is het minimum.
  maandag 15 januari 2007 @ 15:30:29 #285
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45374114
quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:17 schreef Misticle_lightning het volgende:
Nou hopen dat je er deze keer ook geen last van hebt.
Mijn reactie was iets extremer. Een beetje hetzelfde als in de 1e 3 maanden van mijn zwangerschap. Ik wilde mijn auto heel hard tegen een boom aan parkeren.
Nu ik nog steeds BV geef ben ik ook nog niet ongesteld geworden, buiten een licht bloedverlies dan
Ah vrij subtiel ook, dat met je auto...
Ik had de eerste 3 maanden neeeeeeeeergens last van (ik wist het ondanks alle tekens niet! achteraf erg grappig dat je zo dom kunt zijn als je ergens geen rekening mee houdt... )

Hier ook nog geen spoortje van een aankomende menstruatie te bekennen. Vind ik ook niet erg!
Iedere golf van de zee,
pi_45374778
De CB arts vond het het onderaan de lijn.....
pi_45375165
quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:54 schreef Stiekemurd het volgende:
De CB arts vond het het onderaan de lijn.....
Merlijn is niet zwaar, maar ik heb nog nooit opmerkingen gehad. Hij is alleen in de eerste maand 1 kg aangekomen daarna standaard rond de 150 gram per week.

Heb je je gegevens al in de nieuwe curves gezet? En trek je eigen conclusies, niet altijd naar een Cb arts luisteren. Want 90 gram per week is toch echt het minimum hoor.
pi_45375456
quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:30 schreef Neuk het volgende:

[..]

Hier ook nog geen spoortje van een aankomende menstruatie te bekennen. Vind ik ook niet erg!
ik heb er zelf ook geen problemen mee.
Na 9 maanden zwangerschap 5 weken nabloeden en nu is mijn meisje al weer 5 maandjes. Lang leve de BV
mama van Myrddin
pi_45375715
quote:
Op maandag 15 januari 2007 16:05 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Merlijn is niet zwaar, maar ik heb nog nooit opmerkingen gehad. Hij is alleen in de eerste maand 1 kg aangekomen daarna standaard rond de 150 gram per week.

Heb je je gegevens al in de nieuwe curves gezet? En trek je eigen conclusies, niet altijd naar een Cb arts luisteren. Want 90 gram per week is toch echt het minimum hoor.
Jawel, maar Benthe kwam gewoon veel meer aan in het begin. En omdat ze ook die flessen zo weinig weg drinkt... drinkt maar 60 cc per keer. Vandaag welliswaar 100 cc. Ben nu een beetje aan het bijhouden wat ze drinkt per dag. Iedere moeder wil denk ik wel dat haar kindje goed drinkt en goed aankomt in het begin. Ik maak me ook geen zorgen hoor.
  maandag 15 januari 2007 @ 16:24:52 #290
3011 E.T.
pi_45375799
En als je het hier invult, Stiekemurd? http://www.borstvoeding.com/groeicurve/

Zoals gezegd, 90gram is wat ze minimaal per week moeten aankomen zo'n beetje. 150 gram is dus hartstikke netjes
  maandag 15 januari 2007 @ 16:26:29 #291
3011 E.T.
pi_45375868
Ow, en stop met kijken naar hoe Benthe het deed.
Nu gaat 't om Jenna, dat is weer een heel nieuw en ander kindje
pi_45376248
Ja ik weet het... Ik zit eik meer met de spruw in mijn maag. Had Chaca het nu ook over paarse tepels?
  maandag 15 januari 2007 @ 16:44:35 #293
3011 E.T.
pi_45376550
http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/

Onderop de pagina staat een artikel over hoe het te herkennen. En bij twijfel toch langs de HA gaan
pi_45376836
Ja ik wilde vanmiddag bellen, maar ze hadden het te dru met spreekuur. Kan morgen pas bellen voor een afspraak.
Maar goed, de arts raadde aan om iig nu te combineren met BV. Zou zonde zijn om het in ene te vergooien en dat ga ik nu eerst ff doen. Kijken of het daarmee lekkerder loopt allemaal. Dus dat gaan we nu maar even doen.
pi_45377646
Bij veel sauna's is er wel een plek waar je kunt kolven en waar je de melk in de koelkast kan zetten. Wel slimme actie Moonah, om bij een vriendin te gaan. Thies lag zeker om het hoekje?
Wat goed dat de verstopping weg is. Ik snap het op zich wel, dat het aan de zelfde kant is. Misschien vindt hij die kant minder 'leuk' en drinkt hij daarom minder goed, of begin je vaak aan een bepaalde kant. Wie weet maakt het zelfs uit op welke zij je slaapt.

Je hebt ook zoogcompressen met een plakkertje PV. Misschien dat die beter blijven zitten?

Tandjes. Brrrr... lijkt me echt niks.

Neuk, ik kolf twee keer op mijn werk, dat is genoeg voor 1 voeding. Verder elke ochtend 1/3 tot 1/2 voeding. Op deze manier red ik het en blijft mijn voorraad gelijk (tenzij ik een dag extra weg ga). Misschien werkt dit voor jou ook. Het allerbelangrijkste is iig om je niet te druk te maken, dan gaat de tsr moeilijker. Als ik bevroren melk mee geef, haal ik die de avond ervoor uit de vriezer, dan is die op tijd ontdooid.
Twee flessen zijn wel genoeg lijkt me? Dat krijgt Anna ook, voor 8-9 uur. Ze heeft dan wel vlak voor we gaan gedronken. Ik zou zelf niet te snel kv bij kopen, omdat je dan denk ik sneller geneigd bent het te geven. Wat je zou kunnen doen is drie flesjes meegeven, waarvan 1 vers, zodat Brent die eventueel op een ander moment kan drinken als het niet meteen op gaat.

Stiekemurd dat is super goed 150 gram per week! Halen wij bij lange na niet. Je kunt proberen of je de bv kunt verbeteren? Dan kun je toch doorgaan als je graag wilt. Misschien iets meer pauzes houden, zodat het rustiger in haar maagje komt? Of vaker een boertje tussendoor (werkte bij ons erg goed). Heb je al een lactatiekundige gesproken?
*OUD heilige*
  maandag 15 januari 2007 @ 17:39:31 #296
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45378348
quote:
Op maandag 15 januari 2007 17:16 schreef YPPY het volgende:
Bij veel sauna's is er wel een plek waar je kunt kolven en waar je de melk in de koelkast kan zetten. Wel slimme actie Moonah, om bij een vriendin te gaan. Thies lag zeker om het hoekje?
quote:
Wat goed dat de verstopping weg is. Ik snap het op zich wel, dat het aan de zelfde kant is. Misschien vindt hij die kant minder 'leuk' en drinkt hij daarom minder goed, of begin je vaak aan een bepaalde kant. Wie weet maakt het zelfs uit op welke zij je slaapt.
Hm, ik slaap idd bijna altijd op die zij.... Tnx voor het meedenken!

Neuk ik kom weer even met mijn vingertje...
Fijn dat Brent zijn tongetje weer roze is, maar je weet toch dat je 10 dagen nog moet doorgaan he, nadat de klachten zijn verdwenen? Ik ben daar wat laks in geweest, en dan komt het dus gewoon keihard terug.

Stiekemurd, jammer dat je bent gestopt (of niet, als je er zelf blij mee bent ). Qua evt spruw is het wél fijn, omdat je dan niet elkaar blijft herbesmetten.
  maandag 15 januari 2007 @ 19:26:46 #297
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45382217
Moonah, waarom krijg ik dan niet meer mee naar huis? Ik bel morgenochtend wel effe
Iedere golf van de zee,
  maandag 15 januari 2007 @ 19:29:53 #298
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45382352
Ja, ik had/heb paarse tepels. en inderdaad spruw. Het wordt al minder. Maud laat ook minder los en spuugt minder (mede omdat ik zuivel uit mijn eten heb gemikt)...

Moonah..hoe is het nu afgelopen met de verstopping. of is het nog niet afgelopen..
  maandag 15 januari 2007 @ 19:32:24 #299
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45382472
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:26 schreef Neuk het volgende:
Moonah, waarom krijg ik dan niet meer mee naar huis? Ik bel morgenochtend wel effe
Nou, dat vond ik ook zo stom. Ik kreeg in eerste instantie één flesje Nystatine. Da's net genoeg voor 4 dagen ofzo. Daarna nog een gevraagd. Toen ik Daktarin kreeg, heb ik meteen 3 tubes gevraagd (en gekregen). Maar wellicht doen ze dat om te kijken of het wel aanslaat. Die Nystatine werkte bij ons dus niet. Bij Daktarin staat het zelfs in de bijsluiter, van die 10 dagen.
  maandag 15 januari 2007 @ 19:34:01 #300
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45382541
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:29 schreef chacama het volgende:
Ja, ik had/heb paarse tepels. en inderdaad spruw. Het wordt al minder. Maud laat ook minder los en spuugt minder (mede omdat ik zuivel uit mijn eten heb gemikt)...

Moonah..hoe is het nu afgelopen met de verstopping. of is het nog niet afgelopen..
Zie vorige pagina.

Ik heb knalroze/rode tepels, en jeeeuuuk!!!
Op mijn tepelhof zitten nu wittige vlekken (= spruw).
  maandag 15 januari 2007 @ 20:32:36 #301
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45385052
Da's niet echt sexy he? Gelukkig heb ik dat niet. Wel af en toe een beetje jeuk... Komt dat van spruw?
Iedere golf van de zee,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')