abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44967767
Vorig deel: Borstvoedingstopic deel 25

FAQ

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
Variety is the spice of life
pi_44967807
Laatste post:
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:03 schreef lcicle het volgende:
Ik denk dat mijn kolfopbrengst niet te vergelijken is met de hoeveelheid bij rechtstreeks voeden. Zeker weten doe ik niet, want heb hem nooit gewogen na een voeding Op aanraden van het CB, anders zou ik teveel gefixeerd zijn op de hoeveelheid terwijl dat niet zo belangrijk was als de groei en alertheid van Merlijn.
quote:
Kolven geeft een goede indicatie van de hoeveelheid melk die de moeder heeft.

Niet waar!
Hoeveel melk er gekolfd kan worden, hangt van verschillende factoren af, zoals onder andere van de mate van gespannenheid van de moeder. Een baby met een goede drinktechniek, kan veel meer uit de borst krijgen dan de moeder kan kolven. Kolven vertelt je vooral hoeveel je kan kolven.
http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes.html
Variety is the spice of life
pi_44968932
Neuk, ik herken je gevoel. Wat bij mij hielp was om even de knop om te zetten en me te beseffen dat niet mijn hele dag uit BV geven hoefde te bestaan, net zomin als Ronja's dag alleen maar uit BV krijgen hoeft te bestaan.
Ik ben een klein beetje meer gaan letten op de regelmaat en ik ben voeden niet als oplossing voor alles gaan beschouwen. En dat werkte erg goed. Ik voed nog steeds op verzoek en ik bied ook nog vaak de borst aan als 'slokje troost', maar als er nog niet een uur of vier tussen de voedingen heeft gezeten dan ga ik eerst kijken of ze misschien genoegen neemt met een speentje, een verandering van omgeving of liedjes zingen en een beetje dansen.
Ik vraag me ook af of dat gevoel niet eigenlijk hoort bij het hebben van een kind en niet zo heel erg bij het geven van borstvoeding.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:00:38 #4
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44969463
Nebelung, je vergeet een zinnetje uit de vorige OP

Popples, als je hier ook weer meeleest/schrijft, wat ik nog bedacht, bij mij maakt het veel verschil of ik mijn BH aanhoud of niet. Zonder gaat het allemaal wat makkelijker, met kolven zie ik natuurlijk letterlijk het verschil maar ook met voeden zie ik dat Simon anders drinkt.
Ik weet niet of jij (al) een voedingsBH draagt, maar zonder kleding is misschien ook nog makkelijker (leg dan wel een doek onder je andere borst, ivm onderlekker van Renske (ik vroeg me hier af hoe Simon toch aan die natte plek op zijn broek kwam! )
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_44969551
Over dat vertrouwen in jezelf. Daar moet je ook mee oppassen. Ik dacht juist, door hier veel te hebben gelezen (en het lll boek), dat het goed ging met Anna de tweede en derde week. Alle signalen positief. Toch maar 80 gram gegroeid in twee weken. Toen kreeg dat vertrouwen een wel erg grote deuk. Later nog een keer, toen ze weer veel te weinig was gegroeid. Anna is nu niet anders dan toen, de luiers ook niet, maar de nachtvoedingen maken toch het verschil.
Ze drinkt ook erg veel per dag, terwijl ze langzaam groeit. Ik denk dus wel dat melk 'weinig voeding' kan bevatten en dat ze daardoor meer nodig heeft.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_44969889
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:04 schreef YPPY het volgende:
Ze drinkt ook erg veel per dag, terwijl ze langzaam groeit. Ik denk dus wel dat melk 'weinig voeding' kan bevatten en dat ze daardoor meer nodig heeft.
Of Anna haalt zelf minder voedingsstoffen uit de melk dan de meeste babies...
pi_44970392
Fijn dat het spugen minder is Chacama.
Hier begint Juliette juist, gisteravond voedde ik haar op ons bed en toen heeft ze ons dekbedovertrek en dekbed doorweekt met zure melk.. kan lekker in de was allemaal dus, gelukkig hebben we reserve. Ze was wel zo handig om met zo'n boog te spugen dat ze zelf droog bleef.
pi_44972169
quote:
See.. Nebelung heeft gesproken

Ik wil met het vertellen van mijn ervaringen niemand tegen het zere been trappen, of beweren dat ze de enige juiste zijn. Ik hoop alleen dat sommigen iets aan mijn ervaringen hebben..
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_44977331
Dat kan inderdaad ook owlet, maar vind ik zelf een 'enger' idee. Dat ze er blijkbaar niet genoeg uit kan krijgen. Als ik het probleem bij mezelf leg, is het niet zo erg.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_44977640
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 16:59 schreef YPPY het volgende:
Dat kan inderdaad ook owlet, maar vind ik zelf een 'enger' idee. Dat ze er blijkbaar niet genoeg uit kan krijgen. Als ik het probleem bij mezelf leg, is het niet zo erg.
het was ook zeker niet bedoeld als bangmaker
pi_44982926
pm-girl ik draag een voedings-bh. misschien toch maar doen.
vandaag heeft Renske eindelijk goed gedronken. net met de voeding van 18.00 uur ging het aan 1 borst goed.
dat eindelijk helemaal alleen.
weet iemand waarom je eigenlijk een baby met borstvoeding geen fopspeen mag geven?
dat vroeg ik me eigenlijk af. misschien een stomme vraag.
sorry kan nog niet echt reageren ben me nog een beetje hier aan het inlezen.
mama van 3 kids!
pi_44983300
Dat snap ik owlet. Ik maak(te) vooral mezelf bang.

Dat is omdat ze dan last van verwarring kunnen krijgen en misschien niet meer weten hoe een tepel 'werkt'. Ook kun je dan de zuigbehoefte verminderen, waardoor ze minder goed drinken. Doe eerst maar wennen aan de bv, kun je altijd nog inlezen.
*OUD heilige*
pi_44983938
dank je wel yppy.
inlezen kan ook altijd nog.
maar ik kom hier zo maar ingestormd met vragen enzo. is niet netjes eigenlijk he.
mama van 3 kids!
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:25:16 #14
108648 cattie
lieve moeder
pi_44984177
De neusspray werkt! Ik kan weer kolven!

Vandaag heb ik weer een bv discussie met mijn man gehad, hij belde me op mijn werk. Ive wordt 's nachts ongeveer elke 3 uur wakker voor een voeding (als we geluk hebben). Mijn man wil de laatste voeding 's avonds daarom vervangen door kv, om te kijken of hij hier beter op slaapt. Zijn argumenten:
-de borstvoeding is niet voedzaam genoeg meer voor Ive
-baby's moeten ook wennen aan ander eten, dus ook aan kv
-ouders die hij spreekt met baby's slapen door op kv.

Ik ben het daar niet mee eens, maar vind ook ergens wel dat er iets moet gebeuren, want ik ben gesloopt.
Toen ik thuiskwam volgde een heftige discussie. Toen ik naar de keuken liep zag ik dat hij al 2 pakken kv had gekocht!

Ik vind het zo moeilijk, ik vind het zwak van mezelf om Ive kv te geven puur omdat ik wil kunnen slapen. Maar ik ben wel heel erg moe. Zucht. Vrijdag wordt Ive 6 mnd, misschien wordt het daarna tijd om na de laatste voeding Ive nog wat kv te geven, om hem goed op te vullen. Maar het gaat me wel aan mijn hart. Dat mijn voeding niet meer voldoende is/goed genoeg is...
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:08:34 #15
108648 cattie
lieve moeder
pi_44985920
Kleine aanvulling nog: zelf denk ik nog steeds dat het vooral mamahonger is. Maar daar wil mijn man niet aan. Hij vindt dat we het tenminste moeten proberen met kv.
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:20:37 #16
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44986347
Cattie, wauw wat goed dat de spray werkt!!

Moeilijk dat je man een ander standpunt inneemt. Op zich zou ik zeggen dat jij beslist, het is immers jouw lijf. Maar het is natuurlijk jullie kind, dus moet je samen daarin keuzes maken. En zo te lezen vindt je man dat er iets moet gebeuren ivm jouw gebroken nachten (jij moet immers nu voeden?), om jou te beschermen? Dat is ook zeker wat waard.

Zou je het zo willen dat je het bijvoorbeeld een weekje probeert, de laatste voeding door kv vervangen? Dan kun je zien wat het doet en misschien opnieuw in gesprek gaan?
Succes ermee!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:20:36 #17
11682 Moonah
Jolie femme
pi_44991323
Och Cattie....
Je man bedoelt het ws zo goed, terwijl hij het in jouw ogen zo onhandig aanpakt (in mijn ogen trouwens ook hoor...). Toch lees ik ook twijfel in je post. Die eeuwig meermaals gebroken nachten zíjn ook slopend. Wellicht ís het mamahonger. Als je het nu eens een weekje probeert, zoals PM al suggereert, dan kun je daar wellicht achter komen. En stel dát het mamahonger is, kun je Ive dan niet op je borst laten slapen? Ik doe dat ook vaak met Thies. Ik heb zo'n opklapbare ruggensteun, daartegen heb ik een groot voedingskussen gedrapeerd en dan kan ik zelf heerlijk slapen terwijl Thies op mijn borst ligt.

Onthoud één ding heel erg goed Cattie: Jij faalt niet!!!!! Er moet iets gebeuren, want dit is echt slopend. Give it a try....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:21:55 #18
11682 Moonah
Jolie femme
pi_44991372
En Popples, gekske....
We nemen het je heeeeeel erg kwalijk dat jij als pas bevallen moeder niet éérst tig topics doorneemt voordat je hier een vraag komt stellen hoor....
Succes met doorzetten! Als je door die eerste periode heen bent, is BV zo fantastisch!
pi_44991498
Moeilijk, Cattie... Op zich zou kunstvoeding niet zo veel uit moeten maken, helaas. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je op een gegeven moment alles wil gaan proberen omdat maanden lang niet slapen er best in hakt en ruzie ook niet fijn is.
Misschien kan je een afspraak maken met je man dat jullie het een week proberen om te kijken of het helpt? Het is niet erg voor Ive om nu hij tegen de zes maanden gaat KV te krijgen en als het werkt is het misschien voor jullie dé oplossing. En als het niet werkt, dan ziet je man dat ook en klaart dat misschien de lucht een beetje.
Wij hebben Ronja eergister uit "wanhoop" een papfles gegeven. Het bleef maar knagen dat ze misschien honger zou hebben. Natuurlijk hielp die papfles voor geen meter en we hebben het dus ook bij een nacht gehouden maar het gaf wel een soort rust omdat we voor ons gevoel alles hebben geprobeerd.
Ive heeft toch ook een tijdje een papfles gehad? Het feit dat dat niet hielp zou je man eigenlijk wel moeten zeggen dat het niet ligt aan maagvulling of voldaan zijn.
Sterker nog, ik las vandaag toevallig op het bijvoedingsforum dat heel veel kinderen ook juist slechter gaan slapen zodra ze iets anders dan moedermelk kregen. Er valt dan ineens zo veel te verteren...
Maar wie weet heeft Ive er wel baat bij. Als je dan maar wel weet dat dat dan niet betekent dat jouw melk niet voldoende of voldoende voedzaam zou zijn hè?! Want helaas is niet-doorslapen eigenlijk veel natuurlijker op deze leeftijd dan wel doorslapen. Kindjes die door een zwaardere voeding doorslapen slapen eigenlijk "onnatuurlijk" door. Is niet erg, maar het zou de omgekeerde wereld zijn om te denken dat de moedermelk dan niet voldoet

Voel je in ieder geval alsjeblieft niet schuldig over eventuele KV (sprak zij, die twee dagen geleden nog zich hetzelfde voelde over evt. bijvoeden). Hij is practisch zes maanden oud en zijn darmpjes kunnen daar best tegen. En naast die nachtvoeding kan je nog prima de overige voedingen BV geven.

Niet echt tips waar je wat aan hept vrees ik, maar ik wil toch even zeggen dat ik het zó rot voor je vind.
pi_44991573
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:20 schreef Moonah het volgende:
En stel dát het mamahonger is, kun je Ive dan niet op je borst laten slapen? Ik doe dat ook vaak met Thies. Ik heb zo'n opklapbare ruggensteun, daartegen heb ik een groot voedingskussen gedrapeerd en dan kan ik zelf heerlijk slapen terwijl Thies op mijn borst ligt.
hihihi, zes maanden oud en dan op je borst in slaap laten vallen? Ik denk dat ik eerder in slaap ben dan ronja en dat ze vervolgens zich er vrolijk af laat rollen
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:39:28 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_44992010
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:28 schreef owlet het volgende:

[..]

hihihi, zes maanden oud en dan op je borst in slaap laten vallen? Ik denk dat ik eerder in slaap ben dan ronja en dat ze vervolgens zich er vrolijk af laat rollen
Ah! Ja! Dat zal natuurlijk zo gaan ja!

Wel jammer zeg, dat dat op een gegeven moment niet meer kan. Ik vind het zo heeeeeerlijk knus!
pi_44992511
Owlet, het is ZO HERKENBAAR wat je schrijft! Bij ons ging het exact zo! check this
Bij ons bleek het een fase te zijn.. het heeft bijna 2 maanden geduurd, nu slaapt Merlijn weer door. Als je nog tips wilt hoe het ons is vergaan hoor ik het wel.. via msn-pm ofzo Sterkte!
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  donderdag 4 januari 2007 @ 01:51:37 #23
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_44995556
spuit elf - reaktie nav het vorige deeltje, waarin werd gesproken over hoe vrouwen in derde wereldlanden het deden, als ze geen bv konden geven. Ik ben iig geen kunstvoeding tegengekomen, wel een enorme vanzelfsprekende solidariteit onder vrouwen. Kon de moeder (nog) niet zelf voeden, dan kreeg de spruit bv van een andere moeder. Als geen ander begrepen vrouwen elkaar onderling.
  donderdag 4 januari 2007 @ 07:58:55 #24
144006 chacama
Ondernemend!
pi_44997015
Smirre...dat is wel super mooi.

Hier een klein drupje dat van mening is dat de nacht van 8/9 uur 's avonds is tot ongeveer 2 uur duurt. En dan dus weer om de 3-3,5 uur komt. Maar nu we dit hebben uitgevogeld kan ik daar ook op gaan slapen. Gisteravond is ze bij mij uiteindelijk in slaap gevallen en ik werd om half 1 wakker. Heb haar dus ook wakker gemaakt (niet meer doen). Ze heeft toen we gedronken en ook goed, maar het duurde wel tot 3 uur voordat ik weer sliep. Maud zal iets eerder in slaap zijn gevallen, maar veel zal het niet gescheeld hebben. Om half 6 (ze had om 2 uur nog bv gehad weer) werd ze al weer wakker. Gerekt tot 6 uur, maar toen toch maar bv gegeven..liggend in bed. Want ik was nog te moe om op te staan en naar beneden te gaan.

Owlet, het blijft moeilijk, maar fijn om te lezen dat het een fase is.

Moonah...lekker he zo bij je op de borst en dan slapen.. jummie

Cattie, moeilijk beslissing. Is er wel een moment op de dag dat Ive langer dan die 3 uur achter elkaar slaapt?

En popples..gewoon blijven vragen. We zullen je echt niet negeren
pi_44997427
Wat een actie van je man cattie. Ik zou echt laaiend worden als J. dat deed.
Iets anders, als het kolven nu goed gaat, zou je het halen om de laatste voeding vooraf te kolven zodat je man de laatste/nachtvoeding kan geven, maar het nog wel bv is? Als je over zou slaan, kun je de keer erna vaak meer kolven.
En als het mamahonger is, zou hij dan tevreden zijn als je hem steeds iets korter laat drinken, tot hij ervan af is?

Ons nichtje krijg kv en bijvoeding, maar wordt elke nacht wakker. Ze krijgt extra poeder en wat al niet meer, maar stelselmatig rond 4 uur is ze wakker.
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')