abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:54:27 #51
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45042478
he wat fijn dat het beter gaat popples! terug
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:54:42 #52
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_45042490
Fijn Popples, succes verder!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  vrijdag 5 januari 2007 @ 18:07:32 #53
108648 cattie
lieve moeder
pi_45047209
Popples wat fijn dat het beter gaat! Succes en hopelijk gaat het snel helemaal super!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:09:00 #54
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45051743
Popples lekker meid. Ga zo door. En stiekum internetten ....foei
pi_45073684
Het is voorbij, ik heb het donderdagavond besloten in overleg met de LK: ik stop ermee. Ik ga langzaam afbouwen. *zucht-snif *
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_45074094
Wat goed popples.

Jammer PV, maar je hebt toch de 6 maanden gehaald. Voelt het goed om te stoppen?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:24:32 #57
108648 cattie
lieve moeder
pi_45074872
Ach, PV, wat jammer dat je om deze reden moet stoppen... Maar je heb idd de 6 mnd (bijna) gehaald!!

Ive heeft vannacht op bv goed geslapen, dus misschien is het niet nodig om de laatste voeding kv te geven.
pi_45074903
Jouw Ive denkt spontaan, ik zal papa het tegendeel bewijzen.
Syllables govern the world
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:32:46 #59
108648 cattie
lieve moeder
pi_45075172
Misschien wel ja, hopen dat Ive het volhoudt!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 16:18:00 #60
94046 PM-girl
pi_45076767
PV, jammer, want dit was niet wat je wilde. Maar 6 maanden is zonder meer een prestatie en voor jou helemaal, want wat heb je de afgelopen tijd veel te verduren gekregen met de borstvoeding. Je hebt echt doorzettingsvermogen getoond, met het kolven, de pijn, petje af daarvoor!
Probeer het positief te zien, je krijgt je lichaam weer wat meer terug nu, geniet daarvan.

Cattie, hihi die Ive, leest hij stiekem mee hier? Ik hoop dat het geen eenmalige actie was van hem! Heeft hij helemaal doorgeslapen, of 1 nachtvoeding gehad? Wat zei je man ervan?
*
pi_45080328
PV, ik vind het ook superknap dat je zo lang hebt volgehouden
Wat een tegenslagen heb jij gehad zeg. Pffff.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_45080394
pv zoals ik lees heb je je best gedaan. meer kun je niet doen.

cattie fijn dat ive goed door slaapt. hopen dat hij dat ook blijft doen.
mama van 3 kids!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 18:38:52 #63
108648 cattie
lieve moeder
pi_45082037
Ive heeft afgelopen nacht 1 nachtvoeding gehad (de voedingen waren om 22.15, 1.30 en 6.45), voor zijn doen echt super. Het heeft mijn man niet op andere gedachten mbt een flesje kv gebracht, helaas...
pi_45082121
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:38 schreef cattie het volgende:
Ive heeft afgelopen nacht 1 nachtvoeding gehad (de voedingen waren om 22.15, 1.30 en 6.45), voor zijn doen echt super. Het heeft mijn man niet op andere gedachten mbt een flesje kv gebracht, helaas...
Een flesje maken 'snachts is toch een pak vermoeiender denk ik dan?
  zaterdag 6 januari 2007 @ 18:52:46 #65
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45082507
PV bikkeltje wees ongelofelijk maar ook echt ongelofelijk trots op jezelf.
Je hebt zo hard gevochten, ook al verloor je de strijd, je bent wel de winnaar meid!
Respect voor jou
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 6 januari 2007 @ 19:04:04 #66
108648 cattie
lieve moeder
pi_45082888
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:41 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

's nachts blijft Ive bv krijgen, het gaat alleen om de laatste voeding. Mijn man denkt dat Ive dan beter slaapt.
pi_45082931
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:41 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ik geloof dat Catties man vooral hoopt dat dat flesje Kv er dan voor zorgt dat Ive door gaat slapen. Cattie, ik zou me er niet te druk om maken en je man lekker dat flesje laten maken. Als het helpt is het toch wel fijn en als het niet helpt hebben jullie het wel geprobeerd. Dat ene flesje zal niet veel verschil maken in je productie en Ive is de zes maanden ook al voorbij
pi_45082964
PV, stoere vrouw
Echt goed gedaan joh, je mag heel trots op jezelf zijn!
pi_45082994
Dankjewel allemaal!! Het voelt gek om nu te stoppen, het was maandenlang hetgeen waar ik mee wakker werd. Maar het voelt ook goed, een last valt van mijn schouders. En ik voel me trots,want ik heb zo'n beetje alles wel gehad, op spruw na. Ik heb alles gegeven... Straks is mijn lichaam weer van mij.... ook al ga ik het wel missen. Ik sluit deze fase met Kendahl voorgoed af, snik! Maar ik zie dat Kendahl het prima redt met de fles en hij is zo toe aan die hapjes...
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:05:12 #70
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_45088031
PV je mag zeker trots zijn op jezelf hoor!

Even vraagje... vanaf welke dag krijg je ook al weer ongeveer een tsr?
Tijn drinkt veel en lang en zuigt krachtig en goed en hij krijgt ook echt wel genoeg binnen gezien zijn luiers, maar ik heb nog geen tsr gehad volgens mij. Het is nog steeds minimaal 2x zuigen voor er een 'slik' komt.
Nou kan ik me herrinneren dat ik dat bij Saskia ook niet direct had, maar ik weet niet meer wanneer wel.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_45088673
ET, ik heb vrij lang moeten wachten voor ik een tsr voelde, wanneer ik er daadwerkelijk een had weet ik niet meer. Ik ga even zoeken of ik iets voor je kan vinden.
pi_45088837
In het begin (soms zelfs de eerste maanden) voel je de tsr vaak helemaal niet, ET. Sommige vrouwen voelen hem echt helemaal nooit.

Als Tijn zuig-slik, zuig-slik gaat doen, dat is de tsr.

Ik denk dat je er wellicht al 1 hebt gehad. Heb je al gehad dat je dat enorm lome gevoel kreeg?
quote:
Door de aanraking van de tepel wordt er een seintje naar de hersens gegeven, die vervolgens het hormoon oxytocine vrijgeven. Dit hormoon zorgt ervoor dat de spiertjes die in de borst rondom de melklklieren liggen, samentrekken. Door dit samentrekken wordt de melk die in de melkklieren ligt opgeslagen, naar voren geduwd en komt ook in de voorraadholtes terecht, waarna het door de baby kan worden opgedronken. Deze reflex die voor dit toeschieten van de melk zorgt wordt de toeschietreflex genoemd. Veel vrouwen, maar niet alle vrouwen, voelen de toeschietreflex als een lichte tinteling in hun tepels.
Ik voelde de tsr voor het eerst toen mijn dochter al 8 maanden was.
Variety is the spice of life
pi_45088882
Nou PV, ik vind dat je behoorlijk trots op jezelf mag zijn.
pi_45089057
Tijdens de zwangerschap stijgt het prolactinegehalte in het lichaam van de vrouw. Het hoge progesteron- en oestrogeengehalte zorgt ervoor dat de prolactine nog niet leidt tot melkproductie. Na de geboorte van de placenta, daalt het progesteron- en oestrogeengehalte in het lichaam van de moeder heel snel. De borsten reageren daarop door na ongeveer de derde of vierde dag melk te gaan produceren. Het zuigen aan de borst veroorzaakt een nieuwe aanmaak van prolactine, waardoor er weer meer melk wordt aangemaakt. Na verloop van tijd daalt geleidelijk het prolactinegehalte. De melkproductie gebeurt dan niet meer via de tussenkomst van de prolactine, maar vindt ter plekke plaats. Dat wordt de autocriene of hormonale besturing genoemd.

Ik denk dat je hier uit op kan maken dat je op de derde of vierde dag een tsr mag verwachten
bron: http://www.borstvoeding.com
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:30:02 #75
3011 E.T.
pi_45089208
Bij saskia voelde ik 't wel al in de kraamweek of vlak daarna iig. Was er trouwens van uit gegaan dat iedereen dat (ook zo snel) voelde, maar dat blijkt dus niet zo

Zo lang meneertje elke luier flink vol plas heeft en een half uur krachtig aan de borst zuigt steeds, zal 't vast allemaal wel goed komen. Ik maak me ook echt 0,0 zorgen dit keer (hooguit of m'n tepels wel snel genoeg kunnen wennen aan 't geweld dat ze wordt aangedaan, maar ook dat komt wel goed). Ik vroeg 't me gewoon af
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_45089294
Ik wist het toen ik acuut in slaap viel ineens . Dat was, meen ik, op de derde dag.

0,0 zorgen, heerlijk. Geniet ervan!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:37:16 #77
3011 E.T.
pi_45089538
De verloskundige was ook zo weer weg vanmiddag

Ha, er wordt gesmakt naast me in de wieg Nog even voltanken en dan gaat mama mee een tukkie doen
  zaterdag 6 januari 2007 @ 22:36:49 #78
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45091877
PV....

En Ive.... Hou vol jongen!!!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_45092657
Pfff, wat gaan die topics snel. Ik hou het niet goed bij, volgens mij.

Gisteren werd ik op het KDV weer bestookt met vragen over de BV. Hoezo ze weten er weinig tot niets vanaf? Gaf de zorgleidster van Merlijn ook toe. Maar nu haar eigen schoondochter een kleine heeft die BV krijgt en deze ook op het KDV komt in een andere groep, denkt oma. Oh toch een vragen. Want hoe zit het met kolven, met de hand, handkolf of anders? Bekers waar je het in kunt doen, heeft ze afgekeken van mij toen ik de via-bekers van Avent gebruikte. Grappig maar toch ook tragisch dat zo een kinderdagverblijf er zo weinig vanaf weet en nu pas echt de interesse komt bij Merlijns zorgleidster omdat ze oma is geworden. Ik heb haar in iedergeval de naam van de LLL-leidster in het dorp gegeven voor meer informatie voor het kinderdagverblijf. Dus wie weet komt het goed.
  zondag 7 januari 2007 @ 00:33:39 #80
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45095868
Als ik nog eens een berope mocht kiezen zou ik wel bv-informatrice voor de kinderopvang willen worden. In de opleiding krijgt men nagenoeg niets over borstvoeding, dat vind ik een groot mankement. Ik ben ook steeds weer mensen aan het doorverwijzen naar sites met goede info over bv, zowel op het kdv van Emma als in mijn werk. Laatst werd er bevroren melk gewoon op de groep neergezet. om te ontdooien zogezegd.
  zondag 7 januari 2007 @ 00:46:19 #81
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45096273
Ik snap jullie heel goed, maar ergens denk ik zelf ook dat het de ouders hun verantwoordelijkheid is om de leiders kennis informatie te geven over hoe of wat over hun zoon/dochter.
Dat is hun taak niet om alle ins en outs te weten over bepaalde voeding oid? basiskennis is sowieso nodig maar dat betreft over BV/KV/bijvoeding/allergie-en.
Bedoel zou het dan niet beter zijn om een dietiste voor een kv aan te stellen die van alles wat basiskennis heeft?
  zondag 7 januari 2007 @ 00:52:50 #82
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45096520
Het is vaak die basiskennis die mist Evenstar. De meeste leidsters weten bijvoorbeeld heel goed hoeveel schepjes met hoeveel water of welke voeding voor spugertjes of hongerige baby's. Maar als je ze vraagt hoe ze bv moeten laten ontdooien of opwarmen weten veel niet hoe het moet. Toegegeven de laatste jaren zijn er regelmatig dingen veranderd maar dat geld net zo goed voor fles als bv. In mijn ogen is het overigens ook basiskennis dat je aan een kindje onder een jaar geen pindakaas geeft ivm eventuele allergie maar er zijn genoeg leidsters die een kindje van een maand of negen rustig pindakaas geven (en dan voor dat de ouders het geprobeerd hebben).
En een dietiste is waarschijnlijk te duur.
Ik denk dat een avond per jaar al behoorlijk wat informatie zou kunnen geven en eventueel een naslagwerkje ofzo
  zondag 7 januari 2007 @ 01:00:16 #83
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45096789
Ja zo bedoel ik het ook wel en wel jammer dat die basiskennis zo mist, maar denk dat het ook wel te maken heetf dat er telkens toch wel iets dingen veranderen.
Maar een lactactiekundige of dietiste een voorlichtingsavond geven moet wel te doen zijn toch? denk dat je dat ook wel op de ouders van het kd kan verhalen een kleine bijdrage

en pindakaas geven , ben erg blij dat ik thuismama ben.. ik zou me doodsangsten uit staan als ik dat zo hoor.
pi_45096994
Net alsof alle kinderdagverblijven zo slecht zijn. Nogal makkelijk een kdv afkraken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Ook ik was niet altijd even blij met de leidsters voor dat ene dagje per week dat Pepijn er naar toe ging maar toch ben ik blij dat er zoiets als een kdv bestaat.
grá mo chroí
  zondag 7 januari 2007 @ 01:13:35 #85
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45097228
quote:
Op zondag 7 januari 2007 01:06 schreef mama_van_pepijn het volgende:
Net alsof alle kinderdagverblijven zo slecht zijn. Nogal makkelijk een kdv afkraken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Ook ik was niet altijd even blij met de leidsters voor dat ene dagje per week dat Pepijn er naar toe ging maar toch ben ik blij dat er zoiets als een kdv bestaat.
het is geen afkraken, het is kritiek en een punt van kritiek mag toch?
Maar als ik hoor van meerderen, zo ook bij mijn neefje op de basischool hoe ze met sommige dingen omgaan houdt ik in mijn kind haar geval mijn hart vast.
Een hap pindakaas kan voor mijn kindje ernstige gevolgen hebben dus is mijn angst zeker wel gegrond.
En zo zal mijn kindje niet de enige zijn.Morris van snoopy waarvan ze weten dat die een allergie heeft voor noten hebben ze ook iets gegeven met noot! spijt me zeer maar daar mag je dan toch echt wel woest op worden.
  zondag 7 januari 2007 @ 01:14:01 #86
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45097249
Het gaat om de basiskennis. Mijn kritiek is vooral op de opleiding omdat daar dus wat mankeert. Veel kdv's doen er best veel aan om hun personeel bij te scholen, maar ik heb te veel uitschieters meegemaakt om er vanuit te gaan dat de leidsters alles genoeg weten.
pi_45097302
Ik begrijp wel dat het voor allergie kindjes grote gevolgen kan hebben. Het kwam ook meer voort uit het algemeen heersende gevoel bij mensen dat een kinderdagverblijf toch wel zo slecht is voor je kind dat je wel een hele wrede moeder moet zijn wil jij jouw kind daar naar toe sturen.
Maar kdv is niet iets voor een borstvoedingstopic om te bespreken.

edit - goede post Jelief, mee eens
grá mo chroí
  zondag 7 januari 2007 @ 01:17:49 #88
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45097357
Het blijft moeilijk hoor, je geeft je kind uit handen en moet eigenlijk maar afwachten of het goed gaat. Ennuh OnTopic, gelukkig hebben ze op het kdv van Emma veel opgepikt van wat ik heb verteld over bv.
trusten
  zondag 7 januari 2007 @ 01:19:33 #89
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45097408
hmm indirect wel over BV toch

en jelief correct egzegd topic weer uitsluipt
  zondag 7 januari 2007 @ 08:50:55 #90
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45101889
Pindakaas...dat is sowieso erg gevaarlijk.... Net als honing, je mag hopen dat ze van de honingbacterie weten
is er geen topic over kdv?

[ Bericht 5% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 07-01-2007 09:10:32 ]
  zondag 7 januari 2007 @ 09:40:08 #91
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45102053
PV, succes met afbouwen!

E.T., heb je ms nog last van naweëen? Vooral omdat je zo'n turbobevalling had. Dan kan het zijn dat het gevoel van de naweëen het gevoel van tsr overruled.
(vond het zelf wel logisch klinken )
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 7 januari 2007 @ 10:58:04 #92
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45102658
Dankje Dutchie! Ik doe trouwens rustig aan, niet alleen voor de veiligheid met oog op de afgelopen maand. Maar ook omdat ik het dan zelf rustig kan afsluiten. Ik neem nu afscheid van de bv... en daar voel ik me af en toe droevig over...
pi_45103686
Logisch dat je een beetje droevig bent PV, het is toch het (niet eens zelf gekozen) einde van een belangrijke periode in Kendahl's nog maar zo jonge leventje. Maar je moet vooral ook trots zijn hoor, het is superknap dat je het zo lang volgehouden hebt!

Hier is het afbouwen overdag goed gegaan, misschien zelfs iets te goed. Ik heb af en toe het idee dat Finn na de borstvoedingen 's ochtends en 's avonds nog niet helemaal verzadigd is. Maar z'n neusje zit nog steeds wat verstopt dus ik zie het maar even aan voor het geval dat het gewoon daardoor komt.
  zondag 7 januari 2007 @ 14:07:58 #94
94046 PM-girl
pi_45107204
Cattie hoe is het afgelopen nacht gegaan? Een flesje gehad of niet?

Hihi, ik heb hier twee dagen op een rij groene melk gekolfd! (eerste keer door de erwtensoep? tweede keer door een kleine hoeveelheid spinazie in een grieks hapje?) Ik las in ieder geval dat het geen kwaad kan, ziet er alleen een beetje giftig uit zo!

ET, ik voelde de TSR ook pas laat, ik weet niet of ik hem eerder had dan dat moment, ik geloof pas na enkele weken?
Nebelung noemt het tintelend, ik noem het een 'krakend' gevoel, een betere omschrijving is er niet voor mij!

De pijn die bij spruw omschreven wordt (naar binnen toe en ook nog na het voeden), komt het wel eens voor dat je dat aan een kant maar hebt (al langere tijd)? Rechts is volledig pijnloos, links vaak die pijn? Er zitten geen zichtbare kloofjes, maar spruw lijkt me aan 2 kanten te moeten zitten?
*
  zondag 7 januari 2007 @ 15:04:20 #95
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45109186
Ik voelde een verwant aan tsr toen ik nog helemaal niet zwanger was. Toen zag ik een paar keer baby'tje en ik voelde dat toen in mijn tepels. Is dat wat jullie verstaan onder rammelen?
  zondag 7 januari 2007 @ 17:10:59 #96
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45113526
De tsr voel ik alleen soms als Anna lang heeft geslapen en dan rechts begint met drinken. Dan voel ik het links, maar ook lang niet altijd.
Ze is echt verkouden nu en er kwam net een lading (zure) melk terug. Er staat nu dus een flesje te ontdooien, als dit nog een keer gebeurt, kan ik het zelf niet meer opvangen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 7 januari 2007 @ 19:53:40 #97
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45118936
quote:
Op zondag 7 januari 2007 10:58 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Dankje Dutchie! Ik doe trouwens rustig aan, niet alleen voor de veiligheid met oog op de afgelopen maand. Maar ook omdat ik het dan zelf rustig kan afsluiten. Ik neem nu afscheid van de bv... en daar voel ik me af en toe droevig over...
Herken ik hoor. Heb nu alleen nog de ochtend en de 22.00/23.00 voeding en ik geniet hier intens van. Met een klein beetje pijn in mijn hart.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:06:16 #98
3011 E.T.
pi_45119538
TSR begint herkenbaar te worden sinds vandaag. Tnx voor jullie ervaringen ermee

Dutch, idd behoorlijke naweeen hier, maar goed.. in combi met de bv resulteert dat wel in ultra snelle krimping van de bm.

Tamea, bij Saskia kon ik dat ook niet volhouden. Wilde zo graag alleen de avond of alleen de ochtendvoeding nog een tijdje volhouden, maar op een gegeven moment was ze steeds ontevredener na zo'n voeding en moest er alsnog een fles achteraan.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:39:45 #99
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45121036
O ja, die naweëen. Ik had ze ook heel sterk 2 dagen na de bevalling. Dan keek ik uit naar de bv en als Cas dan aanlag kwam ik daar snel op terug.
En ik heb dus 2 dagen mogen 'genieten' van mijn bevalling, dus dat maakt ook niks uit.
Geniet je weer net als toen?
  zondag 7 januari 2007 @ 21:30:06 #100
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45123296
ET welkom! Goed te horen dat het een beetje lukt enzo!

Ik herkende pas 4 dagen later de naweeën toen de kraamverzorgende me het vroeg en uitlegde... Maar het was toen al stukken minder en ik dacht dat dat nou eenmaal zo was en/of hoorde... weet ik veel

PV, wat jammer voor je. Ik vind serieus dat je hartstikke trots mag zijn. Ik geef dan wel niet vaak een reactie maar da's meer omdat ik simpelweg niets weet toe te voegen. Succes met afscheid nemen.

Brent heeft nu trouwens een dikke laag wit op zijn tongetje. Ik heb het geprobeerd eraf te halen met een gaasje maar dat lukt niet al te goed. Hij drinkt verder wel normaal. Alleen sinds dat iemand zei dat het wel eens spruw kon zijn doen mijn hypochondrische boobies ook meer pijn... Ik kan dit vast wel afwachten tot de 10e januari toch? Dan heb ik een afspraak bij het CB voor de eerste enting. Of moet je er snel bij zijn als je denkt dat het wel eens spruw kon zijn?
(Ik denk zelf dat het vette melk is...)

[ Bericht 3% gewijzigd door Neuk op 07-01-2007 21:54:47 ]
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')