Ja, leuk, maar wat is dan het juiste onderwijs?quote:Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zeg: "iedereen hetzelfde onderwijs, de rest leer je maar thuis"
Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.quote:Op zondag 31 december 2006 20:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar wat is dan het juiste onderwijs?
Geef je eigen mening eens.quote:Op zondag 31 december 2006 20:08 schreef zwambtenaar het volgende:
Naar aanleiding van een zijdiscussie in een andere topic open ik daarvoor een eigen topic. Dient het bijzonder onderwijs te worden afgeschaft, dan wel te worden verwijderd uit het bestand van ontvangers van onderwijssubsidies?
Er is meer "bijzonder onderwijs" dan onderwijs gestoeld op religieuze basis, hoor.quote:Op zondag 31 december 2006 20:25 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.
Allemaal afschaffen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er is meer "bijzonder onderwijs" dan onderwijs gestoeld op religieuze basis, hoor.
Ah... okee... geweldige argumentatie.quote:
Lees de plannen van Hirsi Ali maar. Artikel 23 afschaffen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah... okee... geweldige argumentatie.Ik ben om....
Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?quote:Op zondag 31 december 2006 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah... okee... geweldige argumentatie.Ik ben om....
Omdat er niet 1 soort onderwijs is dat heilig/het beste is. Ik hecht heel erg aan keuzevrijheid en onderwijs wat bij een kind past. Dat zie je misschien pas in als je kinderen hebt en je zelf de keuze moet maken om voor een bepaald soort onderwijs te kiezen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?
Bijzonder onderwijs is in Nederland het onderwijs dat voortkomt uit particulier initiatief. In artikel 23 van de Grondwet is de financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs geregeld. De gelijkstelling van het bijzonder aan het openbaar onderwijs in 1917 was ten overstaan van de confessionelen een noodzakelijke concessie van de liberalen in ruil voor het algemeen kiesrecht. De meeste scholen voor bijzonder onderwijs zijn confessionele scholen. Naast de confessionele scholen zijn er de algemeen-bijzondere scholen, die uitgaan van een bepaalde levensbeschouwing of pedagogisch-didactische beginselen. Speciaal onderwijs zijn de onderwijsinstellingen voor moeilijk lerende kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden.quote:Op zondag 31 december 2006 21:42 schreef tactic_to het volgende:
wat noem je bijzonder onderwijs want als ik me niet vergis is bijzonder onderwijs onderwijs waar leerlingen met een achterstand of een handycap onderwijs krijgen.
dat is dus ook onderwijs voor blinden en doven. als je zoiets gaat afschaffen dan zadel je leerkrachten op met problemen waar ze niks van weten. dit betekend meer overspannen leerkrachten en dat soort problemen.
daarnaast heb je ook nog het speciaal onderwijs voor leerlingen met taal of leerproblemen. die hebben ook een andere aanpak nodig, wil je daarmee een doorsnee leerkracht mee opzadelen?
ik vind dit dus een belachelijk idee omdat iedereen andere begeleiding nodig heeft.
quote:Op zondag 31 december 2006 21:42 schreef tactic_to het volgende:
wat noem je bijzonder onderwijs want als ik me niet vergis is bijzonder onderwijs onderwijs waar leerlingen met een achterstand of een handycap onderwijs krijgen.
dat is dus ook onderwijs voor blinden en doven. als je zoiets gaat afschaffen dan zadel je leerkrachten op met problemen waar ze niks van weten. dit betekend meer overspannen leerkrachten en dat soort problemen.
daarnaast heb je ook nog het speciaal onderwijs voor leerlingen met taal of leerproblemen. die hebben ook een andere aanpak nodig, wil je daarmee een doorsnee leerkracht mee opzadelen?
ik vind dit dus een belachelijk idee omdat iedereen andere begeleiding nodig heeft.
Je hebt duidelijk niet langer dan 1 seconde nagedacht.quote:Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Schattig.quote:Op zondag 31 december 2006 22:10 schreef RabarberKing het volgende:
[..]
beste anti-reli neurootjes[...]
Met die constatering en met het doornemen van dit zou jij weleens die trend kunnen doorbreken.quote:Maar iets verder denken dan buiten je vaste vertrouwde patroontje is inderdaad niet het gemakkelijkst
Dat vind ik wel een aardige argumentatie, eigenlijk. Voorkomen dat juffen en meesters de rest van de klas moeten laten wachten terwijl ze jou voor de 16e keer het begrip 'bezittelijk voornaamwoord' uitleggen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?
Nee, dat valt allemaal onder het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is er in verschillende vormen. Variërend van LOM, ZMOK tot scholen voor kinderen met autisme enz....quote:Op zondag 31 december 2006 22:10 schreef RabarberKing het volgende:
Onder "bijzonder onderwijs", beste anti-reli neurootjes, vallen ook LOM-scholen en scholen voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten, zodat die een kans krijgen om niet in het uitkeringencircuit te blijven steken. Onder bijzonder onderwijs valt ook onderwijs aan kinderen die voor korte of langere tijd in het ziekenhuis liggen, zodat ze geen leerachterstand krijgen, en jaren moeten over doen.
Welnee, er zijn atheïsten zat. Maar ik denk dat een Christelijke of islamitische leerkracht ook les moet kunnen geven zonder zijn eigen geloof op te dringen. Ik heb vroeger op een katholieke middelbare school gezeten. We hadden daar katechese van een katholieke man. Dit ging over allerlei geloven en nooit is door die man gezegd dat alleen het Christendom het ware geloof is. Hij kon heel verhelderend vertellen over boeddhisme, hindoeisme enz.... Heb er veel van geleerd.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:07 schreef Viking84 het volgende:
afschaffen, maar dan met een vak 'godsdienst' op openbare scholen, gegeven door een atheïst of althans iemand die de kinderen niet probeert te indoctrineren met z'n eigen geloof. En zo iemand is moeilijk te vinden, denk ik zo.
Maarja, op openbare scholen wordt dan ook geen atheisme gepredikt.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:23 schreef Roönaän het volgende:
atheïsme is net zo goed een levensovertuiging met zijn/haar eigen kanttekeningen en aanmerkingen.
Dan neem je een agnosticus...quote:Op maandag 1 januari 2007 12:23 schreef Roönaän het volgende:
atheïsme is net zo goed een levensovertuiging met zijn/haar eigen kanttekeningen en aanmerkingen.
Niet mee eens. Er zijn scholen die kinderen de vrijheid geven om te leren of niet. Net waar ze zin in hebben. Lijkt me niet goed. Maar dat zal de komende jaren nog wel blijken als die kids naar het middelbaar onderwijs gaan en een flinke achterstand hebben. Of misschien komt er dan ook wel zulk middelbaar onderwijs, of is dat er al. Willen er straks mensen een iederwijs universiteit starten!! Och ja, kinderen weten zelf wel wat goed voor ze is, toch?quote:Op maandag 1 januari 2007 12:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maarja, op openbare scholen wordt dan ook geen atheisme gepredikt.
Van mij mogen ze al het onderwijs wat religie als grondslag heeft afschaffen en de andere bijzondere scholen lekker laten bestaan.
Er zit wat overlap tussen de verschillende groepen. Er zijn behalve bijzondere ook openbare Montessori- en Jenaplanscholen. Speciaal bijzonder onderwijs bestaat ook. Een christelijke ZMOK-school bijvoorbeeld.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat valt allemaal onder het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is er in verschillende vormen. Variërend van LOM, ZMOK tot scholen voor kinderen met autisme enz....
Onder bijzonder onderwijs vallen alle scholen die gesticht zijn op gronden als geloof, levensovertuiging enz... Dus Katholieke scholen, Islamitische scholen, Montesorry scholen en het "kinderen mogen zelf weten of ze willen leren" iederwijs.
Ik heb 14 jaar op katholieke scholen doorgebracht. Ik heb niet het idee dat het onderwijs daar erg afweek van openbare scholen. Er werd in ieder geval niets opgedrongen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Wij hebben het over geloofsonderwijs dat afgeschaft moet worden. Niet scholen voor moeilijk lerende kinderen.quote:Op zondag 31 december 2006 22:28 schreef Vampier het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk niet langer dan 1 seconde nagedacht.
Ik heb liever speciaal onderwijs... en waarom? Omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben meer tijd en aandacht van een onderwijzer vragen. Deze tijd kunnen ze niet aan 'normale' kinderen geven.
Daarbij komt ook nog eens de demotivatie en zelfvertrouwens kwesties kijken die kinderen die wat meer hulp nodig hebben.
Speciaal onderwijs moet blijven!
Ik ben ervoor om gewoon les over geloof in het algemeen te geven zodat kinderen snappen wat de beweegredenen van verschillende geloven zijn. Buiten school om kan dan door de kerk/moskee les gegeven worden over een bepaald geloof.quote:Op maandag 1 januari 2007 19:32 schreef spk2go het volgende:
Even over het nut van bijzonder onderwijs: Voor buitenstaanders is die er niet.
Ik ben zelf (belijdend) christen, en heb ook op een bijzonder (Protestantse) school gezeten. Ik heb dat als een meerwaarde ervaren, en ik zal kort uitleggen waarom.
Voor Religieus ingestelde mensen (Islamieten, Christenen, enz) is het belangrijk om hun kind in een omgeving op te laten groeien, zodat hun kind ook op school in aanraking komt met het geloof, en daarmee om leert gaan. Of het wenselijk is: ik heb het zelf als positief ervaren, en zie het echt als een meerwaarde. Het wordt ook niet opgedrongen.
En waarom zou je scholen willen dwingen om het geloof af te schaffen, als het resultaat van de leerlingen gewoon goed is? Ik vind het ook onzin om die scholen geen subsidie te geven. Het feit dat die subsidie gelijk is, is niet voor niets. Godsdienstonderwijs kost gewoon extra geld, en dat komt al van de ouders.
En daarbij: blijkbaar is bijzonder (christelijk) onderwijs goed voor de leerresultaten: Christelijke scholen presteren over het algemeen boven gemiddeld.
Meh, zelfs op een openbare school zal je nog godsdienst nodig hebben als vak. (of noem het anders als cultureel of maatschappelijke les ofzo) omdat je anders geen flauw benul hebt waarom ineens al je turken en marokanen een maand lang slaperig zijn op het werk.quote:Op zondag 31 december 2006 20:25 schreef ub40_bboy het volgende:
Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.
Ja klopt. Les over geloof in het algemeen is goed omdat geloof heel belangrijk is in het maatschappelijk leven. Maar dat bijbelverhalen voorlezen etc kan ook wel op de zondagschool.quote:Op maandag 1 januari 2007 19:59 schreef __________ het volgende:
[..]
Meh, zelfs op een openbare school zal je nog godsdienst nodig hebben als vak. (of noem het anders als cultureel of maatschappelijke les ofzo) omdat je anders geen flauw benul hebt waarom ineens al je turken en marokanen een maand lang slaperig zijn op het werk.
Ik zal het duidelijker zeggen: Uit de cijfers blijkt dat het feit dat er verhalen uit de bijbel worden verteld, niet nadelig is voor de leerresultaten. In tegendeel, Christelijek scholen presteren (ondanks de 'verloren' tijd) over het algemeen boven gemiddeld. Waarom zou je het dan verbieden: Omdat je het niet eens bent met de opvattingen? Ik zou graag willen dat iedereen met het Christelijk geloof in aanraking komt, wil ik dan dat er alleen maar Christelijke scholen komen?quote:Op maandag 1 januari 2007 19:56 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ik ben ervoor om gewoon les over geloof in het algemeen te geven zodat kinderen snappen wat de beweegredenen van verschillende geloven zijn. Buiten school om kan dan door de kerk/moskee les gegeven worden over een bepaald geloof.
Ik heb zelf 4 jaar op een christelijke basisschool gezeten voordat ik naar een openbare ging. En ik heb echt niet het gevoel dat ik iets gehad heb aan al die bijbel verhalen. In de tijd dat er bijbelverhalen voorgelezen worden kan er bijvoorbeeld ook rekenles worden gehouden bijvoorbeeld.
Ja, het nadeel is dat ze tijd verdoen met al die christelijke verhalen. De resultaten kunnen waarschijnlijk nog beter zijn als ze alle tijd nuttig gebruiken.quote:Op maandag 1 januari 2007 20:08 schreef spk2go het volgende:
[..]
Ik zal het duidelijker zeggen: Uit de cijfers blijkt dat het feit dat er verhalen uit de bijbel worden verteld, niet nadelig is voor de leerresultaten. In tegendeel, Christelijek scholen presteren (ondanks de 'verloren' tijd) over het algemeen boven gemiddeld. Waarom zou je het dan verbieden: Omdat je het niet eens bent met de opvattingen? Ik zou graag willen dat iedereen met het Christelijk geloof in aanraking komt, wil ik dan dat er alleen maar Christelijke scholen komen?
Er zijn momenteel geen nadelen t.o.v. Christelijke scholen, en toch zoek je ze.
JA.quote:Op zondag 31 december 2006 20:08 schreef zwambtenaar het volgende:
Naar aanleiding van een zijdiscussie in een andere topic open ik daarvoor een eigen topic. Dient het bijzonder onderwijs te worden afgeschaft, dan wel te worden verwijderd uit het bestand van ontvangers van onderwijssubsidies?
1: Noem eens een voordeel dan?quote:Op maandag 1 januari 2007 20:08 schreef spk2go het volgende:
Er zijn momenteel geen nadelen t.o.v. Christelijke scholen, en toch zoek je ze.
Zoals je het hier schrijft, heb je er echt niets van begrepen. (NOFI) Een basisschool op basis van religie is wat anders dan indoctrinatie. Het is een reguliere basisschool met elementen (waarden/normen) uit die specifieke religie.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 10:57 schreef descendent1 het volgende:
[..]
1: Noem eens een voordeel dan?
2: Nadelen: christelijke kindjes die in heel hun leven met christelijk geloof en christelijk leven worden geindoctrineerd; thuis, op school in hun social omgeving etc. Heel Nederland heeft de mond vol over integratie; maar ondertussen proberen bepaalde groepen hier zich nog steeds af te scheiden van de rest; om zo krampachtig te voorkomen dat hun kindjes met die enge ongelovigen in aanraking komen. (ff in het extreme getrokken okay).
Maar waarom die scheiding? Waarom niet met zn allen op één school; komt het onderling begrip alleen maar ten goede lijkt me; en bevordert tevens de voming van een eigen mening; doordat de kindjes niet alleen in de Christelijke heilsleren worden onderwezen, maar ook de andere kant(en) van het gelijk meer te zien krijgen. Het geloof moet volgens de Bijbel toch ook uit jezelf komen en niet worden opgedrongen door anderen? Nou dan!![]()
Ik werd absoluut niet geïndoctrineerd. In tegendeel, zeker op de basisschool werden er verhalen over verteld, maar niet extreem. Als je het er niet mee eens was, of je ouders niet, had je ook de vrijheid om dat te zeggen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 10:57 schreef descendent1 het volgende:
[..]
1: Noem eens een voordeel dan?
2: Nadelen: christelijke kindjes die in heel hun leven met christelijk geloof en christelijk leven worden geïndoctrineerd; thuis, op school in hun social omgeving etc. Heel Nederland heeft de mond vol over integratie; maar ondertussen proberen bepaalde groepen hier zich nog steeds af te scheiden van de rest; om zo krampachtig te voorkomen dat hun kindjes met die enge ongelovigen in aanraking komen. (ff in het extreme getrokken okay).
Maar waarom die scheiding? Waarom niet met z'n allen op één school; komt het onderling begrip alleen maar ten goede lijkt me; en bevordert tevens de vorming van een eigen mening; doordat de kindjes niet alleen in de Christelijke heilsleer worden onderwezen, maar ook de andere kant(en) van het gelijk meer te zien krijgen. Het geloof moet volgens de Bijbel toch ook uit jezelf komen en niet worden opgedrongen door anderen? Nou dan!![]()
Fout. Lees je aub in voordat je dat soort uitspraken doet.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:23 schreef Roönaän het volgende:
atheïsme is net zo goed een levensovertuiging
Oh? Hoeveel mensen zijn er de afgelopen 10.000 jaar vermoord uit de naam van 'geen god'?quote:met zijn/haar eigen kanttekeningen en aanmerkingen.
Ik neem jou niet serieus op het punt van de evolutieleer. Ik weet wat het inhoud, maar ik kan het niet geloven omdat ik iets totaal anders geloof. Ik heb het van jongs af aan ingegoten gekregen, maar ik ondervind er absoluut geen nadeel van.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:35 schreef descendent1 het volgende:
Ik trek het één en ander een beetje in het extreme ja; dat klopt. Maar ik ken zelf weer voorbeelden van mensen voor wie bovenstaande min of meer wel geldt; die zijn zo overtuigd van de waarheid die ze van jongs af aan ingegoten hebben gekregen; dat als ik zelfs maar over de mogelijkheid van evolutieleer begin ze me amper meer serieus willen nemen. Dit zijn idd de wat fundamentalistischere types; op een 'normaal' christelijke school valt het best mee; maar ik vind gewoon niet dat onderwijs moet willen combineren met een bepaalde religie of ideologie. Onderwijs moet namelijk zo objectief mogelijk zijn; en dat kan mijns inziens niet wanneer je er de waarden van een bepaalde religie aan koppelt.
(niets is objectief; maar je kunt er wel proberen om er zo veel mogelijk naar te streven).
Ja, maar dat zouden ze ook doen als ze op een openbare school zouden zitten. Niet alle tijdverdrijf is christelijk en dan zou school daar ook onder kunnen vallen. Feit is dat er vrijheid is (niet altijd, aangezien er in sommige plaatsen geen keuze is) en die vind ik dan zwaarder wegen dan veel drogredenen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:35 schreef descendent1 het volgende:
Ik trek het één en ander een beetje in het extreme ja; dat klopt. Maar ik ken zelf weer voorbeelden van mensen voor wie bovenstaande min of meer wel geldt; die zijn zo overtuigd van de waarheid die ze van jongs af aan ingegoten hebben gekregen; dat als ik zelfs maar over de mogelijkheid van evolutieleer begin ze me amper meer serieus willen nemen. Dit zijn idd de wat fundamentalistischere types; op een 'normaal' christelijke school valt het best mee; maar ik vind gewoon niet dat onderwijs moet willen combineren met een bepaalde religie of ideologie. Onderwijs moet namelijk zo objectief mogelijk zijn; en dat kan mijns inziens niet wanneer je er de waarden van een bepaalde religie aan koppelt.
(niets is objectief; maar je kunt er wel proberen om er zo veel mogelijk naar te streven).
Iedereen hangt een God aan, soms heet die god alleen Dollar/euro, of [insert naam vriend(in)] Moet je is kijken hoeveel er daarvoor afgemaakt zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Fout. Lees je aub in voordat je dat soort uitspraken doet.
[..]
Oh? Hoeveel mensen zijn er de afgelopen 10.000 jaar vermoord uit de naam van 'geen god'?
Ok. Ik snap even niet hoe dit precies een reactie is op wat ik zeg.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:48 schreef spk2go het volgende:
[..]
Iedereen hangt een God aan, soms heet die god alleen Dollar/euro, of [insert naam vriend(in)] Moet je is kijken hoeveel er daarvoor afgemaakt zijn.
Wat ik wil zeggen, dat iedereen een God aanhangt. Alleen weet je niet altijd dat het zo is, maar is het een aards iets. Dat kunnen goederen zijn, of een persoon. Die persoon zet je boven alles, en daar doe je alles voor. En iedereen heeft zoiets, denk maar is goed na.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ok. Ik snap even niet hoe dit precies een reactie is op wat ik zeg.
Bijzonder onderwijs en geloof gaan zo'n beetje hand in hand.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:53 schreef Oblivion het volgende:
Gaat dit nu over "bijzonder" onderwijs? Of over geloof?
Nou, ik denk het toch niet...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:55 schreef spk2go het volgende:
Bijzonder onderwijs en geloof gaan zo'n beetje hand in hand.
Het nadeel dat je ervan hebt ondervonden geef je zelf al aan in de eerste zinquote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:47 schreef spk2go het volgende:
[..]
Ik neem jou niet serieus op het punt van de evolutieleer. Ik weet wat het inhoud, maar ik kan het niet geloven omdat ik iets totaal anders geloof. Ik heb het van jongs af aan ingegoten gekregen, maar ik ondervind er absoluut geen nadeel van.
Nee; juist niet; openbaar is niet hetzelfde als atheistisch; ik zou een vak als levensbeschouwing of 'godsdienst' een verplicht onderdeel willen maken van het lespakket. En alle geloven zul je nooit kunnen behandelen; maar je kunt wel de principes en oorsprongen van de belangrijkste (bv 3) wereldgodsdiensten uitleggen.quote:Je zou bij jezelf is moeten afvragen waarom je wilt dat die mensen op een openbare school zitten. Is dat, omdat je wilt dat zij de evolutietheorie aan gaan hangen? Of is dat, omdat je vindt dat ze onderwezen moeten worden alle geloven, en alle theorieën? Dat laatste lukt je niet, omdat er zo veel theorieën zijn. Dat eerste getuigt van indoctrinatie, maar dan in de andere richting. Je moet iets van van de evolutie, want anders...
Om kinderen te onderwijzen over de belangrijkste geloven. Christendom, Islam en Jodendom. Dan mogen ze buiten de school om een keuze maken wat ze het liefste zijn: christen, moslim, jood of atheist.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:47 schreef spk2go het volgende:
Je zou bij jezelf is moeten afvragen waarom je wilt dat die mensen op een openbare school zitten. Is dat, omdat je wilt dat zij de evolutietheorie aan gaan hangen? Of is dat, omdat je vindt dat ze onderwezen moeten worden alle geloven, en alle theorieën? Dat laatste lukt je niet, omdat er zo veel theorieën zijn. Dat eerste getuigt van indoctrinatie, maar dan in de andere richting. Je moet iets van van de evolutie, want anders...
Over artikel 23.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:53 schreef Oblivion het volgende:
Gaat dit nu over "bijzonder" onderwijs? Of over geloof?
De meeste mensen die dit geloven, vinden dat geen nadeel.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:10 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Het nadeel dat je ervan hebt ondervonden geef je zelf al aan in de eerste zin![]()
Ik zal je vertellen: dat wordt op bijzondere scholen al gedaan. Ik heb zelf op een reformatorische school gezeten (Christelijk in het zwaarste soort), en ik kreeg een half jaar vrij intensief onderwijs over de Islam. Ik weet nu toch wat basis dingen over de Islam, wat ik persoonlijk niet verkeerd vind. Dus dat hoeft geen reden te zijn om bijzonder onderwijs te stoppen. Dit soort dingen kunnen namelijk gewoon ernaast gegeven worden.quote:[..]
Nee; juist niet; openbaar is niet hetzelfde als atheistisch; ik zou een vak als levensbeschouwing of 'godsdienst' een verplicht onderdeel willen maken van het lespakket. En alle geloven zul je nooit kunnen behandelen; maar je kunt wel de principes en oorsprongen van de belangrijkste (bv 3) wereldgodsdiensten uitleggen.
Het idee achter mijn pro-openbaar onderwijs is dat kinderen juist een wat gedifferetieerder wereldbeeld (of godsdienstbeeld) krijgen; dat ze niet alleen de Protestantse of de algemeen christelijke als hoofdmoot krijgen, maar gewoon een meer algeheel beeld van de verschillende godsdiensten en dat ze mede aan de hand daarvan een keuze kunnen maken die niet (minder) is bepaald door hun opvoeding; maar door een objectievere weergave van de verschillende godsdiensten (of niet godsdiensten). Een utopisch doel; dat weet ik.
Er zijn in mijn ogen twee sferen; de prive sfeer en de openbare sfeer. De eerste bestaat uit het gezin waarin het kind opgroeit en opgevoed wordt. Wanneer die sfeer is doordrenkt van het erinpompen van een bepaalde levensvisie vind ik dat jammer; niets tegen christendom op zich, maar laat zo'n kind ook eens de andere opties zien denk ik dan.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, maar dat zouden ze ook doen als ze op een openbare school zouden zitten. Niet alle tijdverdrijf is christelijk en dan zou school daar ook onder kunnen vallen. Feit is dat er vrijheid is (niet altijd, aangezien er in sommige plaatsen geen keuze is) en die vind ik dan zwaarder wegen dan veel drogredenen.
En (hoewel de sicussie daar niet over schijnt te gaan) ideologieen (*trema niet werkt) is daar ook onderdeel van. Ieder kind is anders en iedere ouder ook. Het is naief om te denken dat ieder kind gelijk is of zelfs gelijkwaardig. Met standaard onderwijs creeer je gemiddelden, in plaats van uitschieters.
Ah ha, nooit geweten dat daar zo'n verschil in zit.quote:
Idem dito hier; maar dan andersom.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:21 schreef spk2go het volgende:
[..]
De meeste mensen die dit geloven, vinden dat geen nadeel.Niet serieus betekent voor mij niet dat ik er niet over in discussie ga, maar dat ik er nooit over ga nadenken om dat te geloven.
Een half jaar ja; maar hoe staat dat in verhouding tot je lessen in de chrtistelijke heilsleer? 1 op 10; 1 op 100? De eigen waarheid (die allesbehalve bewezen is) wordt toch weer in overgrote mate behandeld.quote:Ik zal je vertellen: dat wordt op bijzondere scholen al gedaan. Ik heb zelf op een reformatorische school gezeten (Christelijk in het zwaarste soort), en ik kreeg een half jaar vrij intensief onderwijs over de Islam. Ik weet nu toch wat basis dingen over de Islam, wat ik persoonlijk niet verkeerd vind. Dus dat hoeft geen reden te zijn om bijzonder onderwijs te stoppen. Dit soort dingen kunnen namelijk gewoon ernaast gegeven worden.
En wat zou daar mis mee zijn?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:29 schreef descendent1 het volgende:
waarheid (die allesbehalve bewezen is) wordt toch weer in overgrote mate behandeld.
Eenzijdige berichtgeving; grenzend aan propaganda.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En wat zou daar mis mee zijn?
Dan praat je over wellicht 3-5% van de Nederlandse scholen.(en dan zit ik nog aan de hoge kant) Dat zijn dan ook nog eens scholen in gebieden waar dat thuis ook heel normaal is. Wat wordt dat kind er dan slechter van? (even in het midden laten of ik dat slecht vind...)quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:38 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Eenzijdige berichtgeving; grenzend aan propaganda.
In Nederland wordt elke niet-openbare school "bijzonder" genoemd. Ongeveer tweederde van alle basisscholen zijn bijzondere scholen. Hiervan heeft 90% een religieuze grondslag. De resterende 10% zijn neutraal bijzondere scholen, samenwerkingsscholen (samenwerkingen tussen openbare en bijzondere scholen, dat mag tegenwoordig), vrijescholen en montessorischolen e.d. Echter, zoals ik al eerder gezegd heb: ook montessorischolen en andere scholen met andere leermethoden (Freinet, Jenaplan etc) kunnen openbaar zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:02 schreef Five_Horizons het volgende:
Bijzonder onderwijs en onderwijs met als grondslag religie zijn totaal niet vergelijkbaar.
Grofweg kun je zeggen dat (bijv.) Protestants Christelijk onderwijs, gewoon openbaar onderwijs is, maar dan met extra's. Bijzonder onderwijs heeft echt te maken met de gebruikte leermethode.
Het is maar net welke definitie je gebruikt. Ik vind een christelijke school veel dichterbij een openbare school staan, dan een Montessori-school, omdat daar juist de leermethoden anders zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:56 schreef freako het volgende:
[..]
In Nederland wordt elke niet-openbare school "bijzonder" genoemd. Ongeveer tweederde van alle basisscholen zijn bijzondere scholen. Hiervan heeft 90% een religieuze grondslag. De resterende 10% zijn neutraal bijzondere scholen, samenwerkingsscholen (samenwerkingen tussen openbare en bijzondere scholen, dat mag tegenwoordig), vrijescholen en montessorischolen e.d. Echter, zoals ik al eerder gezegd heb: ook montessorischolen en andere scholen met andere leermethoden (Freinet, Jenaplan etc) kunnen openbaar zijn.
Uiteraard wordt het Christelijk geloof meer behandeld. Ik heb toentertijd al bewust voor een christelijke school gekozen, die 2 keer zover lag als de openbare school. Ik kies dus voor een bepaald soort onderwijs, en heb daar meer voor over. En dan wil jij dat verbieden, omdat jij zo nodig vind dat iedereen hetzelfde onderwijs moet hebben? Juist de verscheidenheid vindt ik een kracht van het Nederlandse onderwijs.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:38 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Eenzijdige berichtgeving; grenzend aan propaganda.
Ik weet ook wel dat het een utopisch doel is om alle mogelijke waarheden in even grote mate te behandelen; maar ten aanzien van de vrije keuze; vrij denken etc,. van mensen zou je daar wel naar moeten streven (vind ik)
Religie opleggen aan kleine kinderen is gelijk aan hersenspoeling. Het is een vergif voor de kinderen, omdat ze door religieuze indoctrinatie minder vrij zijn om later in hun leven zelf te beslissen wat ze willen geloven. Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:56 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik heb een meer specifiek topic geopend over dit onderwerp, daar het woord 'bijzonder' in de context van 'bijzonder onderwijs' een wat breed karakter heeft. Het gaat mij specifiek om religieus onderwijs en vervolgens daarmee samenhangende religieuze opvoeding.
Zie daarvoor:
Religieus onderwijs en religieuze opvoeding; uw mening?
En ik voel me er heerlijk bij. Ik heb in ieder geval niet de behoefte om kruistochten tegen het openbaar onderwijs te beginnen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:12 schreef Genverbrander het volgende:
Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.
Maar hoe kan zo'n kind in zijn latere leven nu een vrije keuze maken; wanneer hij met één bepaalde waarheid is opgevoed? Hoe vrij is zo'n kind dan in zijn denken? In hoeverre komt zijn geloof dan uit zichzelf en in hoeverre is zijn geloof aan hem geindoctrineerd?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:35 schreef spk2go het volgende:
[..]
Uiteraard wordt het Christelijk geloof meer behandeld. Ik heb toentertijd al bewust voor een christelijke school gekozen, die 2 keer zover lag als de openbare school. Ik kies dus voor een bepaald soort onderwijs, en heb daar meer voor over. En dan wil jij dat verbieden, omdat jij zo nodig vind dat iedereen hetzelfde onderwijs moet hebben? Juist de verscheidenheid vindt ik een kracht van het Nederlandse onderwijs.
Mijn pleidooien voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs zijn dan ook niet gericht tegen het geloof an sich; wat levensbeschouwing betreft weet ik ook wel dat ik niet zeker weet dat ik dé waarheid in pacht heb.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:15 schreef freako het volgende:
[..]
En ik voel me er heerlijk bij. Ik heb in ieder geval niet de behoefte om kruistochten tegen het openbaar onderwijs te beginnen..
Hoe een kind dat kan later als het groot is? Heel eenvoudig: velen hebben het gedaan en doen het nog steeds. Kijk in een willekeurig WFL topic over een geloofsonderwerp en je ziet veel users die in een religieuze omgeving zijn opgegroeid, maar zelf uit eigen vrije keus, door nadenken, van het geloof zijn afgestapt.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:18 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Maar hoe kan zo'n kind in zijn latere leven nu een vrije keuze maken; wanneer hij met één bepaalde waarheid is opgevoed? Hoe vrij is zo'n kind dan in zijn denken? In hoeverre komt zijn geloof dan uit zichzelf en in hoeverre is zijn geloof aan hem geindoctrineerd?
Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:21 schreef descendent1 het volgende:
Het gaat mij meer om de eenzijdige indoctrinatie van kinderen met één bepaalde levensbeschouwing;
Of overstappen, of niet-kerkelijken die op latere leeftijd alsnog lid van een kerk worden.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:24 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Hoe een kind dat kan later als het groot is? Heel eenvoudig: velen hebben het gedaan en doen het nog steeds. Kijk in een willekeurig WFL topic over een geloofsonderwerp en je ziet veel users die in een religieuze omgeving zijn opgegroeid, maar zelf uit eigen vrije keus, door nadenken, van het geloof zijn afgestapt.
Zelfde verhaal inderdaadquote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:27 schreef freako het volgende:
[..]
Of overstappen, of niet-kerkelijken die op latere leeftijd alsnog lid van een kerk worden.
Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.
Van het geloof of van de kerk?; want daarin zit een groot verschil. Ik denk vooral het laatste.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:24 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Hoe een kind dat kan later als het groot is? Heel eenvoudig: velen hebben het gedaan en doen het nog steeds. Kijk in een willekeurig WFL topic over een geloofsonderwerp en je ziet veel users die in een religieuze omgeving zijn opgegroeid, maar zelf uit eigen vrije keus, door nadenken, van het geloof zijn afgestapt.
Ook van het geloof, maar in die gevallen waarin dat niet gebeurt. Wat is er nu zo erg aan om je gehele leven te geloven? Heb jij daar last van ofzo? Ik heb neven en nichten die geloven en je kunt wel stellen dat ze geloven, omdat ze dat gewoonweg geleerd is. Hebben die mensen problemen? Nee, integendeel, stuk voor stuk succesvol en gelukkig.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Van het geloof of van de kerk?; want daarin zit een groot verschil. Ik denk vooral het laatste.
Maar dat praat een eenzijdige opvoeding natuurlijk niet goed.
Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.
Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
Omdat sommige mensen die zekerheid wel menen te hebben en wie ben jij (if wie dan ook) om daar tegen in te gaan? Welke problemen ondervind jij van het feit dat andere mensen hun kinderen religieus opvoeden en dat er religieus onderwijs wordt gegeven? Dat jij God niet ervaart, betekent niet dat het niet mogelijk is om God te ervaren.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
Klopt.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:35 schreef freako het volgende:
[..]
Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
Lees mijn reacties hiervoor maar.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:36 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen die zekerheid wel menen te hebben en wie ben jij (if wie dan ook) om daar tegen in te gaan? Welke problemen ondervind jij van het feit dat andere mensen hun kinderen religieus opvoeden en dat er religieus onderwijs wordt gegeven? Dat jij God niet ervaart, betekent niet dat het niet mogelijk is om God te ervaren.
Maar dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik dan vraag is om hoeveel gezinnen het gaat waarin wèl dergelijke indoctrinatie plaatsvindt. Volgens mij zijn dat namelijk de extremen en die zijn zeker niet representatief voor alle religieuze gezinnen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
En als ik deze redenering doortrek naar het bijzonder onderwijs dan is er in principe van een vrije en objectieve denkwijze tov levensbeschouwing geen sprake; omdat de christelijke school utigaat van een christelijke beschouwing.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
Klopt; maar vroeger waren christelijke scholen erop gericht om de leerlingen enkel één kant van het verhaal te laten horen; verzuiling enzo. Dat is gelukkig niet meer het geval op die paart extremen na.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:45 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Maar dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik dan vraag is om hoeveel gezinnen het gaat waarin wèl dergelijke indoctrinatie plaatsvindt. Volgens mij zijn dat namelijk de extremen en die zijn zeker niet representatief voor alle religieuze gezinnen.
Ik had al het idee dat je niet helemaal spoorde....dat idee is niet echt weggenomen, moet ik zeggen...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:12 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Religie opleggen aan kleine kinderen is gelijk aan hersenspoeling. Het is een vergif voor de kinderen, omdat ze door religieuze indoctrinatie minder vrij zijn om later in hun leven zelf te beslissen wat ze willen geloven. Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.
Religieus onderwijs moet dus zoveel mogelijk ontmoedigd worden, en ZEKER NIET gesubsidieerd worden door de staat zoals nu gebeurt.
't Is ook niet zeker dat God niet bestaat. Dus dan zou je een kind ook niet atheïstisch op mogen voeden.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik al snap waar je verwarring door komt. Ik heb juist specifiek geschreven 'geen god' met aanhalingstekens er omheen. Ik bedoelde dus niet dat alle moorden door mensen uit de naam van een god worden gepleegt. Ik zeg dat er nog geen massamoorden en oorlogen zijn gebeurd uit de overtuiging dat er geen god is.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:55 schreef spk2go het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen, dat iedereen een God aanhangt. Alleen weet je niet altijd dat het zo is, maar is het een aards iets. Dat kunnen goederen zijn, of een persoon. Die persoon zet je boven alles, en daar doe je alles voor. En iedereen heeft zoiets, denk maar is goed na.
Islamitische scholen doen het véél slechter dan openbare scholen. En islamitische scholen kunnen alleen afgeschaft worden als artikel 23 geschrapt word.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.
Waarom denk je dat veel Christelijke scholen beter presteren dan de gemiddelde openbare scholen?quote:Op maandag 1 januari 2007 20:08 schreef spk2go het volgende:
[..]
Ik zal het duidelijker zeggen: Uit de cijfers blijkt dat het feit dat er verhalen uit de bijbel worden verteld, niet nadelig is voor de leerresultaten. In tegendeel, Christelijek scholen presteren (ondanks de 'verloren' tijd) over het algemeen boven gemiddeld. Waarom zou je het dan verbieden: Omdat je het niet eens bent met de opvattingen?
Ze kweken verdeeldheid: 'Wij' gereformeerden/moslims/protestanten/katholieken tegenover 'zij'. Terwijl het zou moeten zijn: 'Wij'.quote:Er zijn momenteel geen nadelen t.o.v. Christelijke scholen, en toch zoek je ze.
Wat is atheïstisch opvoeden? Elke zondag zeggen dat er waarschijnlijk geen God is?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:35 schreef freako het volgende:
[..]
Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
Dat heeft niets te maken met religieus onderwijs an sich, maar met de sociale achterstand van moslims als een culturele groepering. Zaken als taal en de situatie thuis spelen daarbij een grote rol. Christelijke scholen hebben dat probleem helemaal niet.quote:Op woensdag 3 januari 2007 01:58 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Islamitische scholen doen het véél slechter dan openbare scholen. En islamitische scholen kunnen alleen afgeschaft worden als artikel 23 geschrapt word.
Dat kan, maar dan is het geen bijzonder onderwijs meer hè.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.
Denk je niet dat het dan beter voor die kinderen is om kennis te maken met andere, wat meer gesettlede culturele groeperingen, om zichzelf aan op te trekken?quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:42 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religieus onderwijs an sich, maar met de sociale achterstand van moslims als een culturele groepering. Zaken als taal en de situatie thuis spelen daarbij een grote rol. Christelijke scholen hebben dat probleem helemaal niet.
Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Denk je niet dat het dan beter voor die kinderen is om kennis te maken met andere, wat meer gesettlede culturele groeperingen, om zichzelf aan op te trekken?
En dat gebeurt dan ook niet.....quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:01 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |