abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:38:26 #61
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44937944
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En wat zou daar mis mee zijn?
Eenzijdige berichtgeving; grenzend aan propaganda.
Ik weet ook wel dat het een utopisch doel is om alle mogelijke waarheden in even grote mate te behandelen; maar ten aanzien van de vrije keuze; vrij denken etc,. van mensen zou je daar wel naar moeten streven (vind ik)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_44938099
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:38 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Dan praat je over wellicht 3-5% van de Nederlandse scholen.(en dan zit ik nog aan de hoge kant) Dat zijn dan ook nog eens scholen in gebieden waar dat thuis ook heel normaal is. Wat wordt dat kind er dan slechter van? (even in het midden laten of ik dat slecht vind...)

Kinderen hebben feitelijk pas een keuze op latere leeftijd. Alles wordt al voor ze gekozen, dus dit ook. Dat is een keus van de ouders, want die kiezen uiteindelijk een school uit.(tenminste: ik heb mijn zoontje niet gevraagd naar welke school hij wilde gaan).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:56:45 #63
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44938360
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:02 schreef Five_Horizons het volgende:
Bijzonder onderwijs en onderwijs met als grondslag religie zijn totaal niet vergelijkbaar.

Grofweg kun je zeggen dat (bijv.) Protestants Christelijk onderwijs, gewoon openbaar onderwijs is, maar dan met extra's. Bijzonder onderwijs heeft echt te maken met de gebruikte leermethode.
In Nederland wordt elke niet-openbare school "bijzonder" genoemd. Ongeveer tweederde van alle basisscholen zijn bijzondere scholen. Hiervan heeft 90% een religieuze grondslag. De resterende 10% zijn neutraal bijzondere scholen, samenwerkingsscholen (samenwerkingen tussen openbare en bijzondere scholen, dat mag tegenwoordig), vrijescholen en montessorischolen e.d. Echter, zoals ik al eerder gezegd heb: ook montessorischolen en andere scholen met andere leermethoden (Freinet, Jenaplan etc) kunnen openbaar zijn.
pi_44938930
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:56 schreef freako het volgende:

[..]

In Nederland wordt elke niet-openbare school "bijzonder" genoemd. Ongeveer tweederde van alle basisscholen zijn bijzondere scholen. Hiervan heeft 90% een religieuze grondslag. De resterende 10% zijn neutraal bijzondere scholen, samenwerkingsscholen (samenwerkingen tussen openbare en bijzondere scholen, dat mag tegenwoordig), vrijescholen en montessorischolen e.d. Echter, zoals ik al eerder gezegd heb: ook montessorischolen en andere scholen met andere leermethoden (Freinet, Jenaplan etc) kunnen openbaar zijn.
Het is maar net welke definitie je gebruikt. Ik vind een christelijke school veel dichterbij een openbare school staan, dan een Montessori-school, omdat daar juist de leermethoden anders zijn.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 2 januari 2007 @ 13:35:22 #65
153023 spk2go
like.no.other
pi_44939102
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:38 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Ik weet ook wel dat het een utopisch doel is om alle mogelijke waarheden in even grote mate te behandelen; maar ten aanzien van de vrije keuze; vrij denken etc,. van mensen zou je daar wel naar moeten streven (vind ik)
Uiteraard wordt het Christelijk geloof meer behandeld. Ik heb toentertijd al bewust voor een christelijke school gekozen, die 2 keer zover lag als de openbare school. Ik kies dus voor een bepaald soort onderwijs, en heb daar meer voor over. En dan wil jij dat verbieden, omdat jij zo nodig vind dat iedereen hetzelfde onderwijs moet hebben? Juist de verscheidenheid vindt ik een kracht van het Nederlandse onderwijs.
Third Day roelt!
pi_44939727
Ik heb een meer specifiek topic geopend over dit onderwerp, daar het woord 'bijzonder' in de context van 'bijzonder onderwijs' een wat breed karakter heeft. Het gaat mij specifiek om religieus onderwijs en vervolgens daarmee samenhangende religieuze opvoeding.

Zie daarvoor:
Religieus onderwijs en religieuze opvoeding; uw mening?
pi_44940101
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 13:56 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik heb een meer specifiek topic geopend over dit onderwerp, daar het woord 'bijzonder' in de context van 'bijzonder onderwijs' een wat breed karakter heeft. Het gaat mij specifiek om religieus onderwijs en vervolgens daarmee samenhangende religieuze opvoeding.

Zie daarvoor:
Religieus onderwijs en religieuze opvoeding; uw mening?
Religie opleggen aan kleine kinderen is gelijk aan hersenspoeling. Het is een vergif voor de kinderen, omdat ze door religieuze indoctrinatie minder vrij zijn om later in hun leven zelf te beslissen wat ze willen geloven. Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.

Religieus onderwijs moet dus zoveel mogelijk ontmoedigd worden, en ZEKER NIET gesubsidieerd worden door de staat zoals nu gebeurt.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:15:22 #68
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44940172
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:12 schreef Genverbrander het volgende:

Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.
En ik voel me er heerlijk bij. Ik heb in ieder geval niet de behoefte om kruistochten tegen het openbaar onderwijs te beginnen.

.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:18:42 #69
120304 descendent1
pi_44940266
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 13:35 schreef spk2go het volgende:

[..]

Uiteraard wordt het Christelijk geloof meer behandeld. Ik heb toentertijd al bewust voor een christelijke school gekozen, die 2 keer zover lag als de openbare school. Ik kies dus voor een bepaald soort onderwijs, en heb daar meer voor over. En dan wil jij dat verbieden, omdat jij zo nodig vind dat iedereen hetzelfde onderwijs moet hebben? Juist de verscheidenheid vindt ik een kracht van het Nederlandse onderwijs.
Maar hoe kan zo'n kind in zijn latere leven nu een vrije keuze maken; wanneer hij met één bepaalde waarheid is opgevoed? Hoe vrij is zo'n kind dan in zijn denken? In hoeverre komt zijn geloof dan uit zichzelf en in hoeverre is zijn geloof aan hem geindoctrineerd?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:21:13 #70
120304 descendent1
pi_44940353
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:15 schreef freako het volgende:

[..]

En ik voel me er heerlijk bij. Ik heb in ieder geval niet de behoefte om kruistochten tegen het openbaar onderwijs te beginnen.

.
Mijn pleidooien voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs zijn dan ook niet gericht tegen het geloof an sich; wat levensbeschouwing betreft weet ik ook wel dat ik niet zeker weet dat ik dé waarheid in pacht heb.
Het gaat mij meer om de eenzijdige indoctrinatie van kinderen met één bepaalde levensbeschouwing; waardoor hun vrije denken, objectiviteit en inlevingsvermogen in andersdenkenden wordt verstoord.
pi_44940461
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:18 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Maar hoe kan zo'n kind in zijn latere leven nu een vrije keuze maken; wanneer hij met één bepaalde waarheid is opgevoed? Hoe vrij is zo'n kind dan in zijn denken? In hoeverre komt zijn geloof dan uit zichzelf en in hoeverre is zijn geloof aan hem geindoctrineerd?
Hoe een kind dat kan later als het groot is? Heel eenvoudig: velen hebben het gedaan en doen het nog steeds. Kijk in een willekeurig WFL topic over een geloofsonderwerp en je ziet veel users die in een religieuze omgeving zijn opgegroeid, maar zelf uit eigen vrije keus, door nadenken, van het geloof zijn afgestapt.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:25:59 #72
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44940491
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:21 schreef descendent1 het volgende:

Het gaat mij meer om de eenzijdige indoctrinatie van kinderen met één bepaalde levensbeschouwing;
Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:27:31 #73
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44940542
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:24 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Hoe een kind dat kan later als het groot is? Heel eenvoudig: velen hebben het gedaan en doen het nog steeds. Kijk in een willekeurig WFL topic over een geloofsonderwerp en je ziet veel users die in een religieuze omgeving zijn opgegroeid, maar zelf uit eigen vrije keus, door nadenken, van het geloof zijn afgestapt.
Of overstappen, of niet-kerkelijken die op latere leeftijd alsnog lid van een kerk worden.
pi_44940578
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:27 schreef freako het volgende:

[..]

Of overstappen, of niet-kerkelijken die op latere leeftijd alsnog lid van een kerk worden.
Zelfde verhaal inderdaad .
pi_44940622
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:25 schreef freako het volgende:

[..]

Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.
Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:30:19 #76
120304 descendent1
pi_44940627
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:24 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Van het geloof of van de kerk?; want daarin zit een groot verschil. Ik denk vooral het laatste.
Maar dat praat een eenzijdige opvoeding natuurlijk niet goed.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:31:13 #77
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44940646
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:28 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Zelfde verhaal inderdaad .
Want de kerken lopen dan misschien netto leeg, maar de instroom is niet 0. .
pi_44940698
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Van het geloof of van de kerk?; want daarin zit een groot verschil. Ik denk vooral het laatste.
Maar dat praat een eenzijdige opvoeding natuurlijk niet goed.
Ook van het geloof, maar in die gevallen waarin dat niet gebeurt. Wat is er nu zo erg aan om je gehele leven te geloven? Heb jij daar last van ofzo? Ik heb neven en nichten die geloven en je kunt wel stellen dat ze geloven, omdat ze dat gewoonweg geleerd is. Hebben die mensen problemen? Nee, integendeel, stuk voor stuk succesvol en gelukkig.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:34:35 #79
120304 descendent1
pi_44940751
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.
Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:35:42 #80
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44940787
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')